PDA

Näytä tavallinen näkymä : Naisten maantiepyörät

tipsu
05.02.2011, 12.48
Olen hankkimassa itselleni uutta pyörää cc:n rinnalle, ja mietin mitä etua olisi (jos olisi) ostaa naisille suunniteltu maantiepyörä. Niitä näyttää löytyvän kuitenkin usemmalta valmistajalta, ja olen katsellutkin muutamaa merkkiä (Trek Lexa SL, Cube 2011 Axial WLS ja Kona Lisa). Tuossa linkkejä kyseisiin pyöriin:
http://www.cube.eu/en/wls/wls-comp/axial-wls-comp/
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=lisa_rd
http://www.trekbikes.com/women/wsd_products/bikes/road/lexasl/

Ovat kaikki budjettisyistä noin 1000-1300 euron pyöriä. Maksanko liikaa, jos lähden hankkimaan itselleni erityisesti naisille suunniteltua pyörää (mitä olen katsellut ja mahdollisesti oikein ymmärtänyt, niin ilmeisesti hiukan laadukkaampia osia samaan hintaan saa ns. miesten malleissa). Onko näillä naisten malleilla oikeasti mukavampi ajella, vai ovatko ne vain kauniimman värisiä? Erityisesti kiinnostaa, jos jollain on kokemusta sekä "normaalista" maantiepyörästä, että naisille suunnitellusta mallista. Myös muut kommentit esim. noiden pyörien laadusta tai osista ovat tervetulleita. Kaikista ei mainita painoa, mutta nyt haluaisin myös hiukan nykyistä kevyemmän pyörän. CC:llä painoa polkimineen ja muine härpäkkeineen 10,5 kiloa, ja uusi pyörä saisi mielellään jäädä hiukan 10 kilon alle.

Toinen kysymys liittyy pyörän kokoon. Nykyinen cc on kokoa xs (50), ja jalan sisämitan perusteella olisin voinut ottaa myös kokoa 52 olevan pyörän, mutta jossain neuvottiin naisia ottamaan "miesten pyörissä" mieluummin kokotaulukon rajalle jäädessä yhtä kokoa pienempi pyörä. Meneeköhän maantiepyörissä kokoluokitus samalla tavalla, ja jos nyt hankin nimenomaan naisille suunnitellun pyörän, niin kannattaisikohan siinä hankkia sitten suoraan se 52 tai sitä lähinnä oleva koko? Olen 167 pitkä, jalan sisämitta on 78.

Risto Koivunen
05.02.2011, 13.53
Itselläni ei ole sattuneesta syystä omakohtaista kokemusta naisten maantiepyöristä, mutta luetun perusteella mahdollisia eroja miesten malleihin saattavat olla:

1.) Erilainen runkogeometria (pystympi ajoasento)
2.) Saatavana myös tavallista pienempinä runkokokoina
3.) Naisten satula
4.) Ohjaustangon tai jarrukahvojen mitoitus (paremmin pienille käsille sopivat)

Eli kannattanee lukea tarkkaan niitä speksejä ja katsoa mitä muita eroja on kuin väritys ja hinta.

Laitetaan nyt tähän vielä vaikka linkki Ridleyn naisten malleihin (hinnoista ei tietoa):

http://www.ridley-bikes.com/pl/fi/en-gb/2/womens

TuH
05.02.2011, 14.11
Naisten maantiepyörissä on myös lähes vakiona triple-kampisetit (kolme ratasta edessä). Kampivarret taitavat myös olla astetta lyhyempiä (jopa 165 mm). Vaihdevälitykset ovat myös kevyempiä eli naisten malleissa harvemmin törmää mihinkään 53/11 -teräsmiesmeininkiin.

Alkuperäisessä viestissä ilmoitettu 1000-1300 euron budjetti on naisten maantiepyörää ajatellen hieman ongelmallinen. Vaikka siihen hintaan jo löytää vaihtoehtoja, hintatasosta seuraa tiettyjä kompromisseja. Esimerkiksi Shimanolla pienten käsien vaihdekahvat ovat suhteellisen kallis Ultegra-tasoinen komponentti, eikä niitä taatusti mistään tonnin pyörästä löydä.

nure
05.02.2011, 14.22
Tuskin itse runkogeometriassa eroja, vain pienempiä kokoja tarjotaan, erot lähinnä satulassa, ohjainkannatimessa ja välityksissä, kammet on usein pienissä rungoissa muutenkin lyhyemmät... Sitten nuo värit tosiaan suunnattu naisille mutta jos löydät sopivan kokoisen "Miesten" pyörän niin ei mitään estettä ostaa, ehkä joudut hieman modifoimaan mutta se on muutenkin mahdollisesti edessä, ei esim. kannatin ja satula miellytä...
Ps. http://www.ridley-bikes.com/pl/fi/en-gb/2/womens , ei taida olla tuossakaan mitkään erikseen naisille tarkoitetut kombokahvat...

PikkuPatleetti
05.02.2011, 14.43
Meikäläisellä löytyy tämä 105-härpäkkeillä (tämänvuotinen näyttää olevan APEXilla): http://www.rosebikes.co.uk/article/red-rose-pro-220-compact/aid:458004
Vain satula mennyt vaihtoon. Koko on XS (44) jalan lyhyen sisämitan vuoksi ja kampi 165 mm. Kyllä on ollu sopeva tällaiselle non-pro:lle.

tipsu
05.02.2011, 14.59
Kiitos vastauksista:) Noita Ridleyn pyöriä pääsisi varmaan testaamaan hyvin Suomessakin, kun ainakin CycleCenterin myyjä sanoi heille tulevan kaikkia malleja testattaviksi. Tuo PikkuPatleetin linkittämä pyöräkin vaikuttaa houkuttelevalta, se olisi ainakin kevyt. Tilasitko pyörän tuolta kaupasta?

Steni
05.02.2011, 15.03
Yep

Varteenotettava vaihtoehto Canyon Roadlite 7.0W
Painoa 7,8 kg, hinta 1199 euroa
http://www.canyon.com/rennraeder/bike.html?b=2107

Tapani

Samu Ilonen
05.02.2011, 15.28
Lueppa tuo ja mieti sitten uudestaan haluatko jonkun pinkin "helmen"....

http://www.cervelo.com/en_us/bikes/women/

Mr Hyde
05.02.2011, 15.33
Tuskin itse runkogeometriassa eroja, vain pienempiä kokoja tarjotaan, erot lähinnä satulassa, ohjainkannatimessa ja välityksissä, kammet on usein pienissä rungoissa muutenkin lyhyemmät... Sitten nuo värit tosiaan suunnattu naisille mutta jos löydät sopivan kokoisen "Miesten" pyörän niin ei mitään estettä ostaa, ehkä joudut hieman modifoimaan mutta se on muutenkin mahdollisesti edessä, ei esim. kannatin ja satula miellytä...
Ps. http://www.ridley-bikes.com/pl/fi/en-gb/2/womens , ei taida olla tuossakaan mitkään erikseen naisille tarkoitetut kombokahvat...
Tämä nyt ei ollenkaan pidä paikkaansa. Kyllä kaikki isot valtamerkit suunnittelevat runkoputkien ohennuksista alkaen ihan erilaiset pyörät naisille. Parhaissa tapauksissa naiset toimivat suunnittelijoina. Lyhytkasvuiset naiset hyötyvät erityisesti naisille suunnitelluista pyöristä. Yli 175 senttisille naisille miestenkin mallit voivat toimia. Aiheen aloittajalle suosittelen käyntiä erikoisliikkeessä, jossa voi tutustua naisten malleihin.

YT
05.02.2011, 15.57
Lueppa tuo ja mieti sitten uudestaan haluatko jonkun pinkin "helmen"....

http://www.cervelo.com/en_us/bikes/women/

Osaan huonosti tuota kanadaa, mutta siis naisilla ei olekaan suhteessa pitemmät jalat kuin miehillä? Kyse on ilmeisesti korkeiden korkojen luomasta illuusiosta, vai?

nure
05.02.2011, 16.43
Tämä nyt ei ollenkaan pidä paikkaansa. Kyllä kaikki isot valtamerkit suunnittelevat runkoputkien ohennuksista alkaen ihan erilaiset pyörät naisille. Parhaissa tapauksissa naiset toimivat suunnittelijoina. Lyhytkasvuiset naiset hyötyvät erityisesti naisille suunnitelluista pyöristä. Yli 175 senttisille naisille miestenkin mallit voivat toimia. Aiheen aloittajalle suosittelen käyntiä erikoisliikkeessä, jossa voi tutustua naisten malleihin.

Uskoo ken haluaa...

SykkeListi
05.02.2011, 16.54
Osaan huonosti tuota kanadaa, mutta siis naisilla ei olekaan suhteessa pitemmät jalat kuin miehillä? Kyse on ilmeisesti korkeiden korkojen luomasta illuusiosta, vai?Voihan niillä ollakin, ainakin ns. hirvi***:lla. Mutta jos lukee vaikkapa säiettä jalkojesi pituus, niin kyllä siellä on aika monta daddy long legsiä. Toki naisten otos siellä on aika pieni. Luulenpa kuitenkin, että nämä kaikki setä pitkäsääret ajelevat miestenpyörillä, ehkä jotain sateenkaaritapausta lukuunottamatta, joka haluaa ehdottomasti ajella pinkillä fillarilla :p.

Itse asiasta mitään tietämättömänä en keksi satulaa lukuunottamatta mitään syytä naistenpyörälle (väriä ei oteta tässä yhteydessä huomioon).

A.A
05.02.2011, 17.38
10min kun katselee ympärilleen helsingin keskustassa niin tajuaa että tämä legenda naisten pitkistä jaloista on pelkkää propagandaa...

equilibrium
05.02.2011, 17.59
Valitettavan usein naisille speksatuilla tuotteilla vaan rahastetaan ja osilla vaan lisätään painoa. Toki on tärkeää kiinnittää huomiota, ettei osta liian isoa pyörää ja siinä on omalle kropalle mitoitus kohdallaan, mutta sellainen varmasti löytyy yhtä suurella todennäköisyydellä ihan "normaalista" maantiepyörästä, ja niihinkin yleensä lykätään esim. kapeampi tanko pienissä kooissa ja aina voi valita kompaktikammet jos haluaa kevyemmän välityksen. Mulla pituutta 165cm, inseam 78cm ja runkokokoja tällä hetkellä ajossa olevista pyöristä löytyy 2x48 (crossari ja maantiepyörä) ja 50 (aika-ajopyörä).

Viime kesänä oli maantiepyöränä tuollainen Canyonin CF SLX 9.0, jossa koko 50 oli passeli, kun siinä oli lyhyempi stemmi (sen sai vaihdettua, kun kyseli etukäteen). Myös kahvat voi saada vaihdettua short-reach -malliin, jos kyselee. Alelaareja kannattaa katsella, niistä saattaa löytyä ihan kivoja ja budjettiin sopivia vaihtoehtoja.

nure
05.02.2011, 18.27
Valitettavan usein naisille speksatuilla tuotteilla vaan rahastetaan ja osilla vaan lisätään painoa. Toki on tärkeää kiinnittää huomiota, ettei osta liian isoa pyörää ja siinä on omalle kropalle mitoitus kohdallaan, mutta sellainen varmasti löytyy yhtä suurella todennäköisyydellä ihan "normaalista" maantiepyörästä, ja niihinkin yleensä lykätään esim. kapeampi tanko pienissä kooissa ja aina voi valita kompaktikammet jos haluaa kevyemmän välityksen. Mulla pituutta 165cm, inseam 78cm ja runkokokoja tällä hetkellä ajossa olevista pyöristä löytyy 2x48 (crossari ja maantiepyörä) ja 50 (aika-ajopyörä).

Viime kesänä oli maantiepyöränä tuollainen Canyonin SL CFX 9.0, jossa koko 50 oli passeli, kun siinä oli lyhyempi stemmi (sen sai vaihdettua, kun kyseli etukäteen). Myös kahvat voi saada vaihdettua short-reach -malliin, jos kyselee. Alelaareja kannattaa katsella, niistä saattaa löytyä ihan kivoja ja budjettiin sopivia vaihtoehtoja.

Juuri näin se valitettavasti menee ja jos ei ole valmistajalla tarjolla ns. naisten mallia niin tyrkytetään surkeita junnupyöriä... Naispyöräilijä kunniaan ja samanveroisiä pyöriä kuin miehille ja samaan hintaan ilman rahastusta!

Raijkaard
05.02.2011, 18.54
Viime kesänä oli maantiepyöränä tuollainen Canyonin SL CFX 9.0

Varmaankin CF SLX 9.0?

Risto Koivunen
05.02.2011, 19.23
Luulenpa kuitenkin, että nämä kaikki setä pitkäsääret ajelevat miestenpyörillä, ehkä jotain sateenkaaritapausta lukuunottamatta, joka haluaa ehdottomasti ajella pinkillä fillarilla :p.

Ainakin allekirjoittanut pitkäsääri pyörittää miestenpyörän kompaktikampia, satula riittävän korkealle nostettuna.

Pinkillä maastopyörällä ajelevan mieskuskin taas voi ajoittain bongata ainakin Helsingin keskuspuistossa.

Polla
05.02.2011, 21.28
No mulle on tässä kuussa kotiutumassa Ridleyn naisten maantiepyörä (Asteria ISP). Jaa miksi? Useimmat valmistajat eivät valmista a) tarpeeksi pientä runkoa (vaakaputki eritoten) b) jos on pieni runko naisten mallissa niin se on jo geometrialtaan suunniteltu sunnuntaipyöräilyyn ja painaa kuin synti. Bianchin olisin halunnut, mutta kun ne vakavasti otettavat pyörät olivat alkaen 50 cm runkoisia jossa on 525mm vaakaputki niin huono homma. Useita muita merkkejä myös vilkuilin.

nyt tulee xs runko, satulaputki 43 cm ja vaakaputki 50 cm. Se voi olla että stemmin joutuu vaihtamaan lyhyempään mutta se selviää vasta jonkun ajan päästä. Pituutta 161 cm, reiden sisämitta 74 cm, lyhyt torso. Eli pakon sanelemaan tämän naistenpyörä ostos. Jos mitat riittävät miesten kokoihin niin hyvä homma, on meinaan paljon enemmän mistä valita :)

Ja kröhöm. Valitsin siihen pyörän väriksi mustaa pinkillä maustettuna. Ihan vielä omasta tahdosta. Mikä ihme siinä on että pinkki on niin halveksittu, hitaammaksi se ei tee sitä pyörää? Mun mielestä se on makea aksenttiväri.

PikkuPatleetti
05.02.2011, 21.43
Juuh, tilasin, kun niitä saa vaan tuolta. Otin siis riskin ja tilasin netistä testaamatta (hyi...). Onneksi kaikki sujui hyvin ja frame sopi minulle.

equilibrium
05.02.2011, 22.46
Varmaankin CF SLX 9.0?

Joo, kirjoitushäiriö vaivaa - kiitos ja anteeks.

kolistelija
05.02.2011, 22.51
Joo, kirjoitushäiriö vaivaa - kiitos ja anteeks.
Toiselle se voi olla pyhäinhäväistys eikä siihen mikään anteeksipyyntö kelpaa. :p

Onneksi täällä on edes joku jota itse ajaminen kiinnostaa enemmän kuin osien ja pyörien nimien muistaminen. ;)

Raijkaard
06.02.2011, 00.09
Onneksi täällä on edes joku jota itse ajaminen kiinnostaa enemmän kuin osien ja pyörien nimien muistaminen. ;)

Ajattelin vain, että ketjun aloittajalle nimestä voisi olla kanjonin sivuilla hyötyä.

Sen verran vielä ontopikkiakin, että itse olen ollut sellaisessa (harha)käsityksessä, että naisten reisiluut olisivat miesten vastaavia suhteellisesti pitempiä, ei niinkään jalkojen kokonaismitta sinänsä. Pikaguuglella en kyllä mitään tutkimuksia tästä löytänyt...

Samu Ilonen
06.02.2011, 09.35
Osaan huonosti tuota kanadaa, mutta siis naisilla ei olekaan suhteessa pitemmät jalat kuin miehillä? Kyse on ilmeisesti korkeiden korkojen luomasta illuusiosta, vai?

Aivan varmasti. Tämä on helppo todistaa kun mittaat vaikka satunnisen ryhmän kinttujen pituudet ja vertaat niitä prosentuaalisesti kokonaismittaan.

Tai vaikka ihan minkä raajanmittoja tahansa. Suurempien maiden armeijoilla (Uk, USA) on erittäin hyvät tutkimukset näistä asioista ja niitä ei markkina-osastot pyöritä. Eli niistä saa hyvää tietoa jota jotkut pyörämerkit käyttävätkin sitten suunnittelussa. Noita löytyy varmaan netistäkin esim nimellä Human Engineering. Mulla on jotain infoa niistä kanssa jossain.

Sama tangossa mutta helpompaa. Katoppa vaikka isossa marketissa millaisia hartianleveyksiä siellä työntelee ostoskärryjä... Ainakaa mää en tarvi edes mittanauhaa todetakseni että hartian leveyksiä on erilaisia ja sukupuoli ei ole tärkein jakaja. Useimmille 175cm mittaisille menee keskimäärin jos on keskileveysksinen hartia 42cm, 170cm =40cm ja jos kysymättä on selvää että paini on ollut junnuna päälaji, lisätään 2cm, jos kehossa ilmenee sirompaa rakennetta -2cm. Sukupuoleen katsomatta. Ainahan tanko/kannatin/satula valitaan asiakkaan mukaan, pyörän hintaan katsomatta. Tietty jossain markettipyörissä saa mitä sattuu tulemaan mukana.

Ja varsinkin "pienissä" pyörissä kannattaa huomioida että jos satulakulma jyrkkenee selvästi koon pienentyessä, mennään mettään. Satulaa kun täytännössä joutuu tuuppaan taaksepäin enemmän että polkimet saa oikealle kohtaa kun satula laskee alemma=eteenpäin, ja kas, vaakaputki kasvaa. Ja sitten pyörää joutuu pienentään lyhyellä kannattimella ja satulaa eri silti saa enää välttöämättä polkemisen kannalta terhokkaaseen kohtaan. Ihan käytännössä kun on tullut huomattua asentoja korjaillessa. Joissakin merkeissä kun pienissä kooissa on 75-78 asteen satulakulmat...maantiepyörissä?

Polla
06.02.2011, 13.37
Ja varsinkin "pienissä" pyörissä kannattaa huomioida että jos satulakulma jyrkkenee selvästi koon pienentyessä, mennään mettään. Satulaa kun täytännössä joutuu tuuppaan taaksepäin enemmän että polkimet saa oikealle kohtaa kun satula laskee alemma=eteenpäin, ja kas, vaakaputki kasvaa. Ja sitten pyörää joutuu pienentään lyhyellä kannattimella ja satulaa eri silti saa enää välttöämättä polkemisen kannalta terhokkaaseen kohtaan. Ihan käytännössä kun on tullut huomattua asentoja korjaillessa. Joissakin merkeissä kun pienissä kooissa on 75-78 asteen satulakulmat...maantiepyörissä?

Ja jos taas ottaa normaalilla satulakulmalla varustetun liian ison rungon niin edessä saattaa on stemmin lyhentämistä ja satulan työntämistä eteenpäin ja sitten ollaan samassa tilanteessa kuin väärällä satulakulmalla. Pieni ei vaan voi voittaa :(

Ridleyssä näemmä satulakulma on sen 75 astetta, kun saan pyörän alle niin voin kirjoittaa raporttia että mentiinkö metsään.

Erinomainen tämä naistenmaantiepyörä topic, varmasti on monelle asiaa pähkäilevälle apua.

A.A
06.02.2011, 15.14
Mikä ihme siinä on että pinkki on niin halveksittu, hitaammaksi se ei tee sitä pyörää? Mun mielestä se on makea aksenttiväri.

Älä nyt suutu, makuasioista ei kannata väitellä, mutta mun mielestä kun aikuinen, siis oikeasti aikuinen nainen, pukeutuu pinkkiin villapuseroon, pinkkeihin legginseihin, pinkkiin pipoon ja pinkkiin kaulahuiviin ja sillä on pinkkiä kynsilakkaa ja pinkki käsilaukku sekä pinkit kengät ja pinkit villasukat pohkeiden päälle ja tietysti pinkkiä huulipunaa, niin mulle tulee mieleen että ei voi olla kovin korkea äo. Vaikka ei pitäisi ulkonäön perusteella vetää mitään johtopäätöksiä. Voin vaan kuvitella miltä kotona näyttää, nähdä en halua...:D

A.A
06.02.2011, 15.31
Sen verran vielä ontopikkiakin, että itse olen ollut sellaisessa (harha)käsityksessä, että naisten reisiluut olisivat miesten vastaavia suhteellisesti pitempiä, ei niinkään jalkojen kokonaismitta sinänsä. Pikaguuglella en kyllä mitään tutkimuksia tästä löytänyt...

Pidempi reisiluu suhteessa sääriluuhun, enemmän vipuvartta.

Reisiluun pituus jaettuna sääriluun pituudella, normaali luku miehillä on 1,11 naisilla 1,14. Eddy Merckxillä on 1,16 Bernault Hinaultilla 1,20.

Selkä seinää vasten polvilumpion etureunaan. Reisi.
Lattiasta polvilumpion päälle. Sääri.

Ei muistikuvaa mistä tuo on peräisin, veikkaisin Cycle Sport lehteä.

Eli muistit oikein.

Esimerkki:

57,8 reisi / 52 sääri = 1,11 MIES

59,3 reisi / 52 sääri = 1,14 NAINEN

Eli Eddy Merckxillä Ja Bernault Hinaultilla oli tosi naiselliset jalat... Ja on varmaan edelleen.

Pollalle vielä: Sulla toi luku oli 1,23, eli naisellisen piitkä reisi. Siihen vielä jyrkkä satulakulma, niin polvilinja on suhteellisen edessä. Voi olla jopa liian edessä.

Itsellä on juuri toisinpäin tää ongelma. Luku on 1,07 eli lyhyt reisi. Siihen sitten iso runko eli yleensä loooiva satulakulma, eli penkki on takana. Ja lyhyt reisi. Polvilinja oli vuosia 3,5cm liian takana. Pakko nykyään käyttää tolppaa ilman set backia. Toinen vaihtoehto on tietysti hiilikuituinen custom monokokkirunko. Ja nehän ovat edullisia.

Polla, ota yhteyttä kun saat rungon, niin tuun sinne kauppaan lasermitan kanssa niin katsotaan se satulan paikka.

Risto Koivunen
06.02.2011, 15.36
Itse tunnen useita hyvin fiksuja naisia, joiden ehdoton lempiväri on vaaleanpunainen, että sikäli en lähtisi mitään johtopäätöksiä tekemään. Nämä tosin käyttävät kyseistä väriä melko maltillisesti pukeutumisessaan, mutta ainakin eräällä on pinkki läppäri.

Kyllä minusta se pinkki runkokin voi pyörässä näyttää ihan hyvältä, kunhan käytetään vähän tummempaa ja täyteläisempää sävyä eikä sitä kaikkein hailakointa:

http://bikeblogs.org/sf/files/2008/08/mission_bicycle_pink.jpg

Henkilökohtaisesti tosin tykkään enemmän magentasta kuin pinkistä.

A.A
06.02.2011, 15.46
No, toi mun överiksi menevä viesti tarkoittikin juri niitä överipinkkejä 50 reilusti + "mimmejä"...

Jos vielä kun käyttäytyvät kuin 14-15v pissikset.

tipsu
06.02.2011, 15.51
Täällä on tullut paljon hyviä vinkkejä:) Osaatko Polla kertoa tuosta omasta tulevasta Ridley-pyörästäsi, paljonko se painaa? Ja paljonko sille tuli hintaa? Budjettini joustaa kyllä jonkun verran, jos on tarve, mutta tässä ei vielä olla hankkimassa pyörää seuraaville 10 vuodelle, vaan ehkä muutamalle, joten siksi en haluaisi vielä investoida mihinkään superyksilöön. Lähden toistaiseksi siitä, että nyt riittää vielä hyvä harrastuspyörä, ja jos into vuosien varrella kasvaa, niin sitten aletaan panostaa välineisiin kunnolla. En tarkoita, että nytkään haluaisin huonoa, mutta tiedostan varsin hyvin, ettei tällä budjetilla saa 6 kilon painoista maantieohjusta. Pyörän keveys on itselleni yksi suurimpia kriteerejä kuitenkin, koska nykyinen pyörä hiukan reilu 10 kilon painollaan on hiukan turhan painava, ja uusi saisi polkimineen ja juomapullotelineineen jäädä alle yhdeksän kilon. Mielestäni on harmillista, ettei monikaan valmistaja ilmoita pyörien painoja.

A.A
06.02.2011, 15.53
Mielestäni on harmillista, ettei monikaan valmistaja ilmoita pyörien painoja.

Ja jos ilmoittaa, niin yleensä ei pidä paikkaansa.

Polla
06.02.2011, 16.19
Älä nyt suutu, makuasioista ei kannata väitellä, mutta mun mielestä kun aikuinen, siis oikeasti aikuinen nainen, pukeutuu pinkkiin....:D

joo, näitähän on nähty :D ja kammottavalta näyttää että oikeassa olet mutta siltikään se väri ei ansaitse sitä mainettaan.

Tää rungon valitseminen on ollut ihan todella todella vaikea prosessi. Jalat on enimmäkseen reittä ja siihen sitten tosi lyhyt selkä. Cyclocrossarin kanssa (Ridley) kävi juurikin niin että stemmi lyheni ja satulan joutui työntämään aivan eteen. Siinä pyörässä satulakulma 74,5 ja ajamaan on pystynyt mainiosti muutosten jälkeen. Nyt sitten tämän uuden pyörän mittojen pitäisi olla bueno ja satulakulmassa ei niin suurta heittoa mutta ajamalla sen vasta näkee. Kyllä on mielessä käynyt että onko liian suurta/pientä mutta mulla alkaa selkä välittömästi kiukkuamaan jos joudun kurottamaan kohti tankoa. Tilasin pyörän ennen joulua ja koeajoon ei ollut mahdollisuutta mutta paperilla vaikuttaa hyvältä.

Pyörän painoksi ilmoitetaan 7,5 kg, tosin en tiedä mitä kokoa tuossa tarkoitetaan. Annoin vanhan pyörän vaihdossa joten hinta tippui. Netissä tuota myydään 3000-4000 dollarilla.

ridleyn nuo muut pyörät painavat: Asteria 8,4 kg, Yana 8,9 kg

Ja A.A, otan todellakin yhteyttä :) Kiitos!

taavi
06.02.2011, 16.40
Ei kai naisten pyörässä mitään eroa tarvitse olla jos miesten mitoitus sopii.
Meillä vaimo on minua kuusi senttiä lyhyempi (176cm). Meillä on kuitenkin samanmittaiset jalat. Satula on samalla korkeudella.
Ongelma on se, että minä ajan 57cm pitkällä rungolla 12cm kannattimella, jotka on kaikilla merkeillä normaalia vakiokamaa. Vaimo tarvitsee pyörän, joka on saman korkuinen, mutta 5cm lyhyempi. Jos ottaa tarpeeksi lyhyen (pienen) rungon, ei saa ohjaustankoa oikealle korkeudelle. Spacereitä pitää olla kourallinen.
Naisten mitoituksessa vaakaputkea on lyhennetty ja emäputkea korotettu verrattuna "normaaleihin miesten malleihin". Jos nainen on persjalkainen ja muistuttaa ruumiinmitoiltaan normimiestä, ei naistengeometriaan ole tarvetta.
Me käytämme myös vaimon kanssa samanlaista satulaa (arione). Minä istun satulan keskellä, vaimo jolla on leveämmät lantionluut, istuu satulan takaosassa. Vaimon satulaa on siirretty hiukan eteenpäin, jolloin polvikulma ei muutu. Ongelmaa on ollut joskus temmon lähtötarkastuksessa, jossa satulan pitää asettua keskiölinjan taakse.
Sovittamatta ei kyllä pyörää kannata ostaa, ellei ole sitten satavarma omista ja pyörän mitoista.

Raijkaard
06.02.2011, 16.53
Voisko tästä nyt sitten tulla kuitenkin ehkä mahdollisesti joissaintapauksessa :rolleyes: siihen johtopäätökseen, että pienemmän naisostajan ollessa kokojen välissä tulisikin mieluummin ostaa se isompi. Siinä kun emäputki on yleensä pidempi ja satulaputkikin löysemmällä kulmalla, jolloin tanko tulee luonnollisesti korkeammalle ja hieman pidemmälle reidelle on tilaa..? Mieluummin vaikka inan ohjeistusta lyhkäsempi stemmi kuin tinkimistä edellisistä? Olettaen tietysti, että vaakaputken mitta ei nyt ihan karkaa lapasesta.

Olen jälleen antanut itseni ymmärtää :o, että satulan taaksepäin tyrkkiminen on epäedullista nimenomaan naisilla, koska "girly bitsit" alkaa lantion kääntyessä herkästi painua penkkiin. Tästä taas voi olla seurauksena epämiellyttävää fiilistä ja jopa tulehduksia paljon ajavilla.

http://forums.teamestrogen.com/ -voorumi naisfillaristeille.

e: Jaa, siinä tuli kirjoitellessa jo pari vastausta lisää.

A.A
06.02.2011, 16.56
Kuten viesteistä näkyy, ihmiset ovat erilaisia. Itsekin tarvisin (193cm, jalan sisämitta 95cm) 64cm korkean rungon, 57,5cm vaakaputken, 18cm emäputkella. Kuka tietää millä merkillä löytyy?:D

Ratkaisu on 57,5cm vaakaputkella oleva runko jossa on 18cm emäputki. Satulatolppa on sitten sopivalla korkeudella...

Polla
06.02.2011, 17.03
Voisko tästä nyt sitten tulla kuitenkin ehkä mahdollisesti joissaintapauksessa :rolleyes: siihen johtopäätökseen.....

http://forums.teamestrogen.com/ -voorumi naisfillaristeille.

Satulakulma (mallista riippuen) ei välttämättä muutu vaikka kyseessä olisi kokoa isompi pyörä. Muuten hyvä idea.

Kiitos foorumi linkistä!

Polla
20.03.2011, 15.51
Mietteitä tästä pienestä naisten maantiepyörästä jonka hankin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=821&pictureid=5469

Rungon koko on 43 cm, vaakaputki 50,5 cm. Itse olen 161 cm todella lyhyellä selällä varustettuna ja stemmi vaihtuikin 100 mm > 80 mm stemmiin ja satula on työnnetty aivan eteen. Liian pitkä ajoasento aiheutti kipua selkään ja olo oli epämiellyttävä. Pyörästä olisi ollut koko 41 tarjolla mutta sitä ei uskallettu tilata koska 2 cm lisää droppia olisi saattanut olla liikaa mun selälle. Tilasin pyörän sokkona ilman mitään sovittelua joulukuussa ja kotiin sen sain helmikuussa. Kun eipä noita pieniä kokoja omalla kauppiaalla ollut hyllyssä ja aika tarkkaan tiesin mitä kokoa rungon pitää olla.

Kun kyseessä on pieni kuski niin normaalikokoisten on hirveän vaikea arvioida mikä sille pienikokoiselle sopii parhaiten, olen ihan kantapään kautta nyt oppinut sen että jos pyörä mulle aiheuttaa kipua niin se on jostakin kohtaa iso, sopivan kokoisena fiilis on hyvä. Sen pitää mennä niin päin että ajaessa kunto loppuu ensin, kuin että kipu pakottaa lopettamaan ajamisen. Sano siis rohkeasti mielipiteesi kauppiaalle/miehellesi siitä onko se oikeasti sopiva mitä olet kokeilemassa.

Kun haet sitä ensimmäistä maantiepyörää niin pohdi seuraavia asioita:

-miten aerodynaamisen asennon haluat? Jos et kovinkaan "kyyryssä" halua ajaa niin onko mahdollista ottaa kokoa isompaa pyörää? Tai ottaa se pienempi pyörä, tehdä asennosta ensin pystympi ja siitä sitten vaikkapa tiputella ohjaustankoa alemmas.

-Sovitus? Jos et tiedä minkä kokoisen pyörän pitäisi olla niin älä missään nimessä osta sovittamatta, pahimmassa tapauksessa tulee aika kalliiksi vaihtaa pienempään.

-kehon eri mittasuhteet, onko sinulla a) pitkät jalat, lyhyt selkä b) lyhyet jalat, pitkä selkä c) sopusuhtainen?

Kaikilla valmistajilla on erilainen runkogeometria pyörissä, tämä tarkoittaa sitä että jos rinnakkain laitetaan kahden eri valmistajan esim 43 cm rungot niin toinen saattaa olla pidemmällä vaakaputkella kuin toinen sekä loivemmilla kulmilla mikä tekee ajoasennosta pidemmän ja pystymmän

Ridleyn pyörät ovat oman kokemuksen mukaan lyhyitä ja korkeita ja tämä saattaa aiheuttaa sen että pitkä selkäiselle ja lyhyt jalkaiselle ne eivät sovi vaikka millä yrittäisin sovittaa.

Etsi siis pyörä joka miellyttää silmää, lompakkoa, kohosi pituussuhteita ja tuntuu hyvältä :)

Pyörän pitää sopia sinulle eikä niin päin että yrität itseäsi sovitella pyörään. Nämä pointit pienikokoiselta pienikoisille, pituus ei ole este ;)

tipsu
20.03.2011, 16.00
Hieno tuo Pollan pyörä! Itse päädyin lopulta "miesten" maantiepyörään, samaa mallia olisi ollut myös naisten versio, mutta siinä oikean koon valinta olisi ollut hankalampaa, koska kokoja oli vähemmän, ja olin juuri kahden koon rajalla. Toinen näytti mittojen perusteella pieneltä ja seuraava koko liian suurelta. Lopulta tilasin 51-kokoisen (51 korkeus, vaakaputki muistaakseni 52) pyörän. Oma pituus 167 cm. Pyörällä ei vallitsevista kelilolosuhteista johtuen ole vielä ajettu, mutta ainakin mallailtuani kokoa pyörän päällä ollen ja "polkien" niin hyvin tuntui sopivan. Tilasin itse riskillä sokkona, mutta valitsin pyörän, jonka geometria oli melko lähellä krossariani. Lenkeillä sen sitten lopulta näkee, miten hyvä hankinta tuli tehtyä.

JayJ
20.03.2011, 16.38
Luulenpa kuitenkin, että nämä kaikki setä pitkäsääret ajelevat miestenpyörillä, ehkä jotain sateenkaaritapausta lukuunottamatta, joka haluaa ehdottomasti ajella pinkillä fillarilla :p.

Ainakin allekirjoittanut pitkäsääri pyörittää miestenpyörän kompaktikampia, satula riittävän korkealle nostettuna.

Pinkillä maastopyörällä ajelevan mieskuskin taas voi ajoittain bongata ainakin Helsingin keskuspuistossa.

Pinkki maantiefillari löytyy parvekkeelta, miesten kokona, enkä edes ole sateenkaaritapaus. :eek:

Polla
20.03.2011, 17.03
Hieno tuo Pollan pyörä!

Kiitos! Itekkin tykkään :D Kerro hei kokemuksia sitten tänne kun pääsen ajamaan ja fiilistelemään pyörää, pitikö jotain muuttaa vai oliko heittämällä sopiva jne.

Polla
26.03.2011, 01.50
Tämmöstä höpinää bongasin competitive cyclist sivustolta:

"Why choose a women's-specific bike? It's for one reason above all others: frame geometry. Generally speaking, women have proportionally longer inseams (and, thereby, a shorter torso) than a man of equal height. This means a woman's saddle needs to be higher, which requires her bars to be higher in order to minimize an excess of saddle-to-handlebar drop. When your saddle is high, but your bars are low, you end up having to reach way, way down to your bars, which inevitably leads to back and/or neck pain over the course of a ride. For most women, getting a proper head tube length can only be accomplished by riding a bike that's actually too big. This means the top tube is too long, which requires the use of a super-short stem to the detriment of overall bike handling. It's a lousy compromise. "

Tuon mainitun emäputki ongelman saa korjattua pinolla "avaruudettimia" eli spacereillä miestenpyörässä - jos siis tämä ei mieltä vaivaa/häiritse ja vaakaputki on muuten passeli.

kolistelija
26.03.2011, 09.13
Vai että on pidemmät jalat ja lyhyt selkä?
Puolisoni on sitten varmaan jonkinlainen androgyyni kun jalat ovat vartaloon suhtetutettuna yhtä pitkät kuin minulla ja selkä jopa pidempi. Mikä lie pienipäinen pätkäjalka kyseessä. :D

Polla
26.03.2011, 15.41
Vai että on pidemmät jalat ja lyhyt selkä?
Puolisoni on sitten varmaan jonkinlainen androgyyni kun jalat ovat vartaloon suhtetutettuna yhtä pitkät kuin minulla ja selkä jopa pidempi. Mikä lie pienipäinen pätkäjalka kyseessä. :D

Miten pitkä vaimosi on? Tuo lyhyt selkä, pitkät jalat tuntuu pätevät lyhyemmillä naisilla, eli niillä alle 170 cm näin omalla mutu tuntumalla. Voin toki olla aivan väärässä ;) pitkät naiset eivät yleensä poikkea miehistä rakenteellisesti huomattavissa määrin ja näin eivät kaipaakkaan alleen mitään naisten geometrialla varustettua filoa.

Matsuma
26.03.2011, 18.05
Polla, siisti pyörä. Onko tuo Asteria-malli? Mistä ostit, jos saan kysyä?

kolistelija
26.03.2011, 19.27
Miten pitkä vaimosi on? Tuo lyhyt selkä, pitkät jalat tuntuu pätevät lyhyemmillä naisilla, eli niillä alle 170 cm näin omalla mutu tuntumalla. Voin toki olla aivan väärässä ;) pitkät naiset eivät yleensä poikkea miehistä rakenteellisesti huomattavissa määrin ja näin eivät kaipaakkaan alleen mitään naisten geometrialla varustettua filoa.
Rouva on maltilliset 169,5cm, eli ei hirveän pitkä. Pyöränä 52cm Canyon joka sopii kuin hansikas, satulatolppa tosin uppoaa melkein kokonaan.

Polla
26.03.2011, 19.38
Polla, siisti pyörä. Onko tuo Asteria-malli? Mistä ostit, jos saan kysyä?

Asteria ISP eli erona tavalliseen satulatolppa ingergoitu... plus erikoismaaleilla. Ei normi maalit miellyttänyt silmää :/ Cycle centeristä, hesari 9 hommattu.

kolistelijan vaimo on sitten juuri sitä tyyppiä että sopusuhtainen/pitkä selkä lyhyet jalat. Meitä on niin moneen junaan :)

Matsuma
26.03.2011, 23.17
^Kävin samaisessa liikkeessä tänään. Vakuutuin kyllä kovasti näistä Ridleyn fillareista. Itsellä ehkä mielessä Orion. On muuten vänkä toi kustomointi!
http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/1/233/road/Orion

Polla
27.03.2011, 01.16
^Kävin samaisessa liikkeessä tänään. Vakuutuin kyllä kovasti näistä Ridleyn fillareista. Itsellä ehkä mielessä Orion. On muuten vänkä toi kustomointi!
http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/1/233/road/Orion

joo :D toi on niin plussaa että konkelista saa just semmosen kun haluaa :) Ja oon tykkänny noista pyöristä ja kyseisestä puljusta.

Polla
17.01.2012, 14.21
Listataas kauden 2012 naisten maantiepyöriä ja valmistajia

Trek:

http://www.trekbikes.com/fi/fi/collections/womens

(todella sekavat sivut, tolkkua sai huonosti)

Ridley:

http://www.ridley-bikes.com/pl/fi/en-gb/2/womens

Kona:

http://www.konaworld.com/womens.cfm?content=kali

Cube:

Pitäisi olla mutta googlaus ei nyt tuottanut tulosta uusista malleista.

Pave
17.01.2012, 18.47
Jollei olisi löytynyt mallia naisten mitoituksella, niin olisi meidänkin huushollissa ollut aika hiljaista oikean kokoisen (petite) maantiepyörän hankkimisen suhteen. Miesten malleista kun tuskin olisi löytynyt vastaavaa TTef 49,7cm & STcc 39cm pyörää (http://2009.feltracing.com/09-catalog-international/fit-woman/fit-woman-road/09-zw2.aspx) 650-kiekoilla (https://lh6.googleusercontent.com/-3ZDaoKn3lcI/Sde-lXPhC2I/AAAAAAAABgw/Bpe1vcSs8n0/s800/09_etta_semmonen_tapaus.jpg)? No, tanko tietty saisi olla 4cm leveämpi... :D

Polla
17.01.2012, 22.23
Jes, eli:

Specialized

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCBkFamily.jsp?sid=12Ruby&scid=1101&scname=Road

Bianchi

http://www.bianchi.com/fi/Bikes/Bikes_Detail.aspx?ProductIDMaster=60961

Focus

http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/road.html

Löytyy näemmä pyöriä nimeltä "Izalco Donna", pienin runko koko on tosin 48 cm joten sieltä ei sitten pienille kuskeille pyörää löydy. Värimaailma on kyllä hyvin naisellinen.

Felt

http://www.feltbicycles.com/Finland/2012/Road/ZW-Series.aspx

(http://www.feltbicycles.com/Finland/2012/Road/ZW-Series.aspx)

llehik
19.01.2012, 06.23
Naisten ja miesten raajojen mittasuhteista Cervelon perustaja kertoo miten asia on, alkaen kohdasta 4min50s:

http://www.youtube.com/watch?v=D0J2EPH1fZo&feature=g-vrec&context=G2127fa0RVAAAAAAAACw

Polla
19.01.2012, 22.52
Naisten ja miesten raajojen mittasuhteista Cervelon perustaja kertoo miten asia on, alkaen kohdasta 4min50s:

http://www.youtube.com/watch?v=D0J2EPH1fZo&feature=g-vrec&context=G2127fa0RVAAAAAAAACw

Niin. Cervelon pienin rungon koko taitaa olla 48 cm. Minä esimerkiksi ajan 41 cm ja 43 cm rungoilla ja vaakaputken pituus on 50 cm. 161 cm kokonaispituutta.

Eli mikä tää pointti tässä oli? Mun ei pitäs ajaa ollenkaan kun en voi ajaa cervelolla? Naisten pyörät on kusetusta? Pienien runkojen valmistus on turhaa?

>:/

Polla
20.01.2012, 12.53
Cervelon pointin minä ymmärsin varsin hyvin, mutta mikä mahtoi olla videon postanneen henkilön pointti?

TuplaO
20.01.2012, 13.10
^Veikkaisin, että sama kuin Cervélonkin. Se vaan on päässyt unohtumaan, että joillekin 48-kokoinenkin runko voi olla liian iso (ja tietysti vastaavasti joillekin 61-kokoinen liian pieni). Vaikea uskoa, että kyseessä olisi varsinainen hyökkäys ei-niin-pitkiä kohtaan.

llehik
21.01.2012, 04.48
Niin. Cervelon pienin rungon koko taitaa olla 48 cm. Minä esimerkiksi ajan 41 cm ja 43 cm rungoilla ja vaakaputken pituus on 50 cm. 161 cm kokonaispituutta.

Eli mikä tää pointti tässä oli? Mun ei pitäs ajaa ollenkaan kun en voi ajaa cervelolla? Naisten pyörät on kusetusta? Pienien runkojen valmistus on turhaa?

>:/

Sehän se oli juurikin tämän jutun pointti, että jos et voi ajaa Cervelolla, niin älä aja ollenkaan. Alimittaset takas järveen! =)

LadySpez
22.01.2012, 02.30
Minulla meinasi olla ongelma löytää sopivaa pyörää itselle. Lienenkö jotenkin tekovikainen yksilö. Pituutta on 165 cm ja jalan sisämitta 83cm. Monet myyjät olivat sitä mieltä, että jopa 54 senttinen miesten pyörä olisi passeli, kun laskukaavalla jalan sisämitta x 0,65 menisi pyöristettynä siihen 54 senttiin... no jo vain... Olinpa itsepäinen, enkä onneksi suositusta uskonut. Ostinpa sitten kokeeksi 50 senttisen Bianchi Via Nironen (miesten) ja kas kummaa, ei ollut liian pieni, vaan ohjaamo olikin hieman liian pitkä. Ei auttanut kun lyhyttä stemmiä asennella. Sitten myöhemmin tuli hinku hankkia hiilikuitupyörä. Minua varoiteltiin haksahtamasta "markkinamiesten hapatukseen"... Tälleen erään pyörämerkin edustaja tuumasi, kun epäilin hänen suositustaan 54 cm pyörästä ja sanoin, että mulle ohjaamon pituus on ongelma niin isossa pyörässä. Olisi kirkkain silmin mulle myynyt julumetun ison, nejä tonnia maksavan pyörän... Ostin loppujen lopuksi 51 senttisen Spessun Rubyn (naisten malli) ja koko on just passeli. Liikkeessä, josta tän Spessun ostin, kauppias suosittelikin juuri oikeata kokoa heti. Tässä 51 cm Rubyssa t-t mitta on sentin lyhyempi, kuin 50 cm Via Nironessa ja satulaputki asteen verran pystympi. Tuolla kulmallakin kun kuitenkin on merkitystä kokoa ajatellen silloin, kun joutuu satulaa nostamaan.

Lyde
22.01.2012, 12.21
Aloittelijana tarvitsisin hieman kokeneemmilta jeesiä. Etsiskelen itselleni ensimmäistä maantiepyörää kevyeen pari kertaa viikossa tapahtuvaan harrastusajoon, eli kunnonkohottaja hakusessa.
Eli olen 167/80 ja nainen. Tuttavalla olis tarjolla kerran polkaistu Bianchi c2c nirone 7 alu sora mix comp. Ja runko 50 cm.

Kävin testaamassa kyseistä fillaria. Tuntui hyvältä, tosin itselläni ei ole vertailukohdetta. Mitä mieltä olette koosta?

Onko kyseinen fillari ominaisuuksiltaan sopiva sellaiseen käyttöön kuin mitä haen?

Mitä tällaisesta kannattaisi sitten tarjota jos/kun ostohaluja ilmenee?

LadySpez
22.01.2012, 13.06
Onnittelut! Sinähän olet juuri se mallivartaloinen pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen josta pyöräilypiireissä liikkuva urbaanilegenda puhuu! Heitä on suomessa noin kolme kappaletta. Ja ne kaksi muuta ei aja pyörää. Eli juuri sinulle on tehty ne naisten mallit.

Kiitos kiitos... lienenpä sitten niin harvinaisen persniskanen tyyppi, jotta se aiheuttaa pyöräilypiireissä jonkin asteisen närästyksen tunteen... Mutta hei, onhan se hemmetin hienoa, että niitä naisten malleja joku viitsii valmistaa. Ihan Ameriikassakin asti ja vain minua varten :rolleyes: wow.

Mittailinpa tuossa vielä piruuttani aamupuhteiksi reisi-sääri suhteen (kun siitäkin oli ketjussa mainittu) ja se on reilusti miehekäs 1,06! Joten mittääpä sitä tämmönen persniskanen töpöreisi natunen etes konkelin päälle kapuamaan... eihä ne muutkaan pyöräile ja jos siitä touhusta yllätetään niin sitten voipi nakella vaikka pienillä kivillä. :p

LadySpez
22.01.2012, 13.48
Aloittelijana tarvitsisin hieman kokeneemmilta jeesiä. Etsiskelen itselleni ensimmäistä maantiepyörää kevyeen pari kertaa viikossa tapahtuvaan harrastusajoon, eli kunnonkohottaja hakusessa.
Eli olen 167/80 ja nainen. Tuttavalla olis tarjolla kerran polkaistu Bianchi c2c nirone 7 alu sora mix comp. Ja runko 50 cm.?

Tuo voisi olla aika passeli sinulle. Olet pari senttiä minusta pidempi ja pikkuisen pidempi selkäinen. Minä tosiaan ostin itselle tollaisen pyörän ja saman kokoisen ekaksi maantiepyöräksi (ks. pari viestiä taaksepäin). Se on leppoisa ajella, helppo käsitellä ja yllättävänkin kevyt. Minä jouduin vaihtamaan stemmiä lyhyemmäksi niin ohjaus muuttui pikkuisen hätäisemmäksi mutta ei kuitenkaan liian pahasti. Liekö miten paljon ajeltu sillä pyörällä? Mietin vain, että onko osasarja kauhiasti kulunut? Sora ei ole ihan sieltä kaikista kulutuskestävimmästä päästä mutta alkuun sillä kyllä pärjää vallan mainiosti. Jos runko vaan on sopiva niin osasarjaahan saa päivitettyä sitä mukaa kun tarves tulee. Ota se huomioon kun lähdet pyörästä jotain maksamaan. Uusia Via Nironeja tuolla osasarjalla saanee nykyisin Suomiliikkeistä alle 1000 euron.

Tietysti oma ajotuntuntuma kertoo parhaiten miltä se tuntuu, kunhan satulan paikka on hyvin paikalleen katottu. Itellä ei ainakaan eka kertalaisena ollut hajuakaan siitä, miltä maantiepyörän pitäisi tuntua. Ainostaa jos tuntui ihan kamalalta niin hälytyskellot soi, ettei taida speksit ihan kohdillaan olla. Sen oppii tunnustelemaan kunhan pääsee pidempiä lenkkejä tekemään.

Lyde
22.01.2012, 15.20
Pyörällä kuulemma ajettu 15 kilometriä. Eli ostettu ja todettu ettei olekaan kiva :)

Eli tästä päätellen fillari ihan ok peli ja sopivaa kokoluokkaa.
Googlettelemalla tosiaan tuon uuden hinnan löysinkin aikaisemmin. Tuntuu siltä etten itse kovin paljoa ole valmis ensimmäiseen fillariin sijoittamaan, kun ei tässä nyt vielä ole selvillä henkilökohtaisia mieltymyksiäkään.
Täytyy varmaan laittaa tarjousta sisään, jos vaikka irtois.