PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eturattaiden vaihto

Terde
28.01.2011, 19.29
Moi!

Pyörän huollon yhteydessä tuli ajatus pestä kunnolla eturattaat. Pyörässä on linkin takaa löytyvät kampi/ratas kokoonpano. http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?taxid=53&layout=product

Yritin irrottaa rattaita, mutta tuntui siltä että vaikka kuinka yrittää ei mitään tapahdu. Eli siis ne kuusiokoloruuvit eivät hievahdakkaan. Molemmille puolille menee kuusiokoloavain eli näyttäisi siltä että erityistä apuvälinettä ei tarvi. Vai tarviiko?

Apuahan tässä tarvii, kiitos jo etukäteen.

di luca
28.01.2011, 19.40
Kyllä tarvii, jos meinaat saada ne helposti irti. Siis 6-kulma ja sinne vastapuolelle se erikoistyökalu. En löytäny linkkiä mesierkiks, mutta se on semmonen pikkunen työkalu, jossa on halkio keskellä pultin pään kohdalle. Kaikilta työkaluvalmistajilta löytyy. Mulla on tosi halpa BBB-läpyskä, jolla aukee.

rjrm
28.01.2011, 19.58
Yritin irrottaa rattaita, mutta tuntui siltä että vaikka kuinka yrittää ei mitään tapahdu. Eli siis ne kuusiokoloruuvit eivät hievahdakkaan.

Ei rattaiden puhdistamisen takia kannata irrottaa niitä. Otat vaan pitkähkön palan vanhaa lakanaa tai kangasta. Kaadat sille vähän lamppuöljyä, dieselöljyä, kevyttä polttoöljyä tai sitten jotakin ärhäkämpää ainetta (tinneri, lakkabensiini tms) ja otat rievun päistä kiinni ja putsaat. Parin minuutin homma.

Ja korostan, että nuo kovat aineet ovat ihan turhia. Dieseli tai lamppuöljy käy oikein hyvin. Ja maksaa noin euron litra. Sillä puhdista todella monta kertaa.

RM

Terde
28.01.2011, 20.31
Kiitosta vaan vinkeistä ja vastauksista.

Tuossa jo puhdistinkin ne irroittamatta. Lähinnä irroitusinto siitä, että huomenna vuorossa takapakan irroitus ja puhdistus. Ajattelin opetella kaikki nämä perusasiat itse ennen kuin vien pyörän vuosihuoltoon, jossa voivat sitten korjata mahdollisesti tekemäni virheet :rolleyes:

nuubiainen
28.01.2011, 20.48
Noita pulttejahan on erilaisia. Mun FSA:n kammet ainakin aukeavat nimenomaan kahdella kuusiokoloavaimella. Pultit voivat olla aikamoisen jumissa tehdasasennuksen jäljiltä, pitkävartiset avaimet ovat hyödyksi.

rjrm
28.01.2011, 21.04
Lähinnä irroitusinto siitä, että huomenna vuorossa takapakan irroitus ja puhdistus. Ajattelin opetella kaikki nämä perusasiat itse ennen kuin vien pyörän vuosihuoltoon, jossa voivat sitten korjata mahdollisesti tekemäni virheet :rolleyes:

Jälleen sama neuvo, että puhdistus onnistuu helpommin, jos rattaat ovat navassa kiinni. Samoin konstein. Mielestäni pakan irrotus "hyvin vuoksi" kuluttaa sitä kiinnikerengasta, ja huolettomalla takaisin asentamisella saa sen jopa rikottua. Se tuntui alumiinilta.
RM

Risto Koivunen
28.01.2011, 21.33
Noita pulttejahan on erilaisia. Mun FSA:n kammet ainakin aukeavat nimenomaan kahdella kuusiokoloavaimella.

Kuten myös, mutta ne ovatkin halvempaa mallia kuin tuon kysyjän. Kerran piti avata, kun selvitin keskiön nurkilta kuuluvaa outoa ääntä. Helposti aukesivat. Irroittamisen myötä pääsin toteamaan että vasemman kammen alta puuttui tiivisterengas, ja keskiöön oli ilmeisesti tämän takia päässyt aavistuksen verran vettä.

Itse suosittelisin tutustumaan FSA:n sivuilta löytyvään tekniseen dokumentaation ennen kuin alat rassaamaan mitään - erityisesti tuollaisia hintavampia palikoita. Eturattaiden, kampien ja keskiöiden ohjeita maantiepalikoille löytyy tuolta:

http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?layout=tech&taxid=74

Terde
29.01.2011, 01.53
Joo paikallaan nuo rattaat saavat olla, jotta pysyvät siellä sitten jatkossakin.

Tarkimmat vastaajat lukivat rivien välistä täysin oikein ja tajusivat sen että oikeasti mulla on nuo aluminiimiset kammet (http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?taxid=53&layout=product) eikä hiilarilla höystettyjä herkkuja, jotka ilmeisesti alitajuisesti tahtoisin itselläni olevan.

Mukavastihan nuo tuossa paikallaankin puhdistuivat. Tehtaalla on kyllä joku paksukätinen Jürgeni laittanut kasaan kun ei meikäläisen ruoskakäsillä edes liikahtaneetkaan. Ehkä parempin näin. Ei tullut sitten hutkittua niin paljon ennen kuin tutki. Uudestaan kiitos vaan kaikille avusta.

Aamulla sitten takapakan kimppuun ja uutta topiccia pystyyn heti kun on laitettu puolet pyörästä tarpeettomasti atoimeiksi!

di luca
29.01.2011, 05.47
Sen verran vielä, että ei se nyt niin vaarallista ole noita purkaa ja oppia voi vaan ottamalla selvää ja tekemällä. Kyllä mulla ainakin tulee kampia irrotettua ja eturattaita 1-2x vuosi ja takapakka useammin. Että rohkasen siihen, kunhan varmistat tekeväsi oikein. Ei tässä kuitenkaan rakettia pureta...;)

nure
29.01.2011, 13.46
Jos vastamutteri ei pyöri niin avain kunnolla kiinni ja reipas vääntö niin kyllä aukeaa, tosiaan kannattaa silloin tällöin avata niin ei tule moista ongelmaa... jos ovat mallia mitkä vaatii tuon vastapuolen avaimen ja ei nurkissa ole, pyydä vaikka kaveria pitämään leveäkärkisellä ruuvarilla vastaan mutta ko. avainta tarvii oikeastaan vasta sitten kun pultit pyörii aukamatta...

kmw
29.01.2011, 13.57
Ja sitten kun se on aikuistenoikeesti jymähtänyt ja vastamutterin urat pyöristyneet niin että chainring nut wrench ei pysy paikoillaan niin 6-koloavain kiinni ruuvimeisseli&vasara kombolla napauttamalla lähtee liikkeelle: Kokemus puhuu nyt. Tähän tarvitaan toinen käsipari avuksi. Ja sitten uudet pulti ja merivaseliinia. Jos vaikka joka toinen vuosi avaa ja rasvaa uudelleen niin aukeavat aina tarvittaessa.

Risto Koivunen
29.01.2011, 13.57
Ei rattaiden puhdistamisen takia kannata irrottaa niitä. Otat vaan pitkähkön palan vanhaa lakanaa tai kangasta. Kaadat sille vähän lamppuöljyä, dieselöljyä, kevyttä polttoöljyä tai sitten jotakin ärhäkämpää ainetta (tinneri, lakkabensiini tms) ja otat rievun päistä kiinni ja putsaat. Parin minuutin homma.

Mitä tulee noihin puhdistusaineisiin, niin itse laiskana käytän samaa öljyä kuin mitä kulloinkin käytän ketjujen voiteluun. Vanhojen lakanoiden lisäksi hollilla on myös vanha hammasharja, jolla voi vähän rapsutella hankalimpia paikkoja.

Terde
29.01.2011, 15.36
Mullakin tosiaan eturattaat yhdessä kuuskiokololla molemmin puolin. Ei näyttäisi edes olevan uria tuota BBB työkalua varten.

Mukavan puhtaat eturattaat nyt. Takapakka irtosi tuossa hetki sitten ja palautui paikallaa uutuuden kiiltoa hehkuen. Samaan vahinkoon tuli sitten vielä säädettyä vaihteetkin vaikka niissä ei mittä vikaa toiminnassa ollutkaan. Jarrutkin on nyt täydellisesti säädetty.

Yllättävää miten kauan mennyt ennen kuin kokeillut näitä perushuoltoja ekan kerran. Toisaalta ei ole tarvettavakaan ollut jatkuvan yleishuollon takia.

Hävetköön ne jotka antavat jonkun pyöräliikkeen huollattaa kaiken pyörässää, jos eivät ole edes yrittäneet sitä itse tätä ennen tehdä. Toisaalta eihän se mulle kuulu mihin jengi rahansa laittaa. Vaativammat työt jätän itsekin muille. Vapaarattaan huolto tekisi mieli tehdä, mutta ei välineitä taida löytyä, lähinnä siis sitä ruuvipenkkiä mikä taitaa suht pakollinen apuväline olla.

nure
30.01.2011, 11.04
Ja lisäksi säästyy siltä "Valohoidolta" mitä liikkeet usein antaa noissa syys/keväthuoltojen yhteydessä kun tekee kaiken itse...

rjrm
30.01.2011, 12.15
Yllättävää miten kauan mennyt ennen kuin kokeillut näitä perushuoltoja ekan kerran. Toisaalta ei ole tarvettavakaan ollut jatkuvan yleishuollon takia.

Oletko ketjua vielä vaihtanut? Joku nyrkkisääntöhän on, että 2000km kohdalla ketju pois ja uusi tilalle. Tai sitten tuhoat koko voimansiirron, ja uusit etuhammasrattaat, takarattaat ja ketjut.
RM

di luca
30.01.2011, 13.31
Jos ajaa hyvillä keleillä ja putsaa ketjut säännöllisesti, kestää se pitempäänkin ihan reilusti.

A.A
30.01.2011, 13.33
Oletko ketjua vielä vaihtanut? Joku nyrkkisääntöhän on, että 2000km kohdalla ketju pois ja uusi tilalle. Tai sitten tuhoat koko voimansiirron, ja uusit etuhammasrattaat, takarattaat ja ketjut.
RM

Mun kakkospyörässä on kolmet ketjut ja niissä yhteensä 3x7000+km eli 21000+km... Olenko tuhonnut voimansiirtoni? Tuntuu ainakin ihan kuin uudelta...

rjrm
30.01.2011, 16.48
Mun kakkospyörässä on kolmet ketjut ja niissä yhteensä 3x7000+km eli 21000+km... Olenko tuhonnut voimansiirtoni? Tuntuu ainakin ihan kuin uudelta...

Noniin, heti saimme todisteen siitä, että puhuin palturia. Mulla ei tuosta ole kokemusta. Kunhan olen uskonut muiden kirjoittamaa tekstiä. Mulla on myös kolmet ketjut, mutta vasta se kolmas tonni on menossa pakalle...

RM

timppa_234
31.01.2011, 15.10
Oletko ketjua vielä vaihtanut? Joku nyrkkisääntöhän on, että 2000km kohdalla ketju pois ja uusi tilalle.

Mä olen ymmärtänyt, että 7-8 lehtiseen takapakkaan sopiva ketju kestää forever ja 9 lehtisen ketju aika kauan mutta 10 rattaisen vaan sen paritonnia?

A.A
31.01.2011, 15.31
Mä olen ymmärtänyt, että 7-8 lehtiseen takapakkaan sopiva ketju kestää forever ja 9 lehtisen ketju aika kauan mutta 10 rattaisen vaan sen paritonnia?

Jotkut ovat kuulemma ajaneet Shimanon 10-ketjun loppuun sunnilleen heti ekalla lenkillä.

Itsellä Crossarissa noissakin jo muutama tonni kaikissa ja matka jatkuu...

timppa_234
31.01.2011, 15.38
Jotkut ovat kuulemma ajaneet Shimanon 10-ketjun loppuun sunnilleen heti ekalla lenkillä.

Itsellä Crossarissa noissakin jo muutama tonni kaikissa ja matka jatkuu...

Mikä ketju?

mkpaa
31.01.2011, 15.51

Olen 10-recordeilla ajanut 5000-7000km. Eturattaita vaihtaessa laskin, että takana olisi ollut noin 20000km.

Sramin 8-ketjun olen venyttänyt käyttökelvottomaksi rospuuttoajossa alle 2000km:lla. Spekulointia aiheesta voi vähentää mittaamalla ketjut säännöllisesti. :)

rjrm
31.01.2011, 17.58
Spekulointia aiheesta voi vähentää mittaamalla ketjut säännöllisesti. :)

Josta saakin uuden keskustelua synnyttävän aiheen. Mikä on oikea tapa jne. Joskus luin "akateemisella" otteella tehdyn selvityksen, jossa oli tutkittu eri valmistajien ketjun kuluneisuusmittareita: mikä mittaa oikein, mikä väärin.

Itselläni on 50cm pitkä teräsmitta, jonka tuumapuolella mittaus on helppo tehdä.
RM

randall
18.05.2011, 19.06
Olen vaihtamassa kompaktikampien pienempää eturatasta 34:stä 38 hampaiseen. Onnistuuko rattaan vaihtaminen ilman kampien irroitusta, eli onko mahdollista ujuttaa pikkuratas pois pelkästään aukaisemalla pultit? Olen lukenut, että jossakin kammissa tämä on mahdollista, mutta joissakin on kammet irroitettava kokonaan. Kyseessä oleva kampisarja on FSA Gossamer.

TERU
18.05.2011, 19.49
Vasta tein FSA:n kampiin samanlaisen vaihdon ja onnistui ilman kampien irroittamista. Muihinkin kohdalleni sattuneiden rattaiden vaihto on onnistunut samoin. Ruuvit ovat lujassa tehtaan jäljiltä ja vaativat kuusiokoloavaimen molemmille puolille.

nuubiainen
18.05.2011, 20.38
Olen vaihtamassa kompaktikampien pienempää eturatasta 34:stä 38 hampaiseen. Onnistuuko rattaan vaihtaminen ilman kampien irroitusta, eli onko mahdollista ujuttaa pikkuratas pois pelkästään aukaisemalla pultit?

Onnistuu Gossamerissa. Tosiaan millään viiden sentin mittaisella kuusiokoloavaimella ei kannata edes yrittää :)