PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tiagra, 105, Ultegra. Cyclocross.

Petteri M
22.01.2011, 02.52
Ajeltuani aikani vuoden 2007 Meridan Team Cyclocrossilla (Ultegran osilla), jäi meiningistä aika ankea fiilis. Vaihteiden kanssa oli koko ajan säätämistä ja ongelmia. Focucsen 2009 (105 osilla) hommassa alkoi olla ihan vilpitöntä riemua. Vaihdettuani Ultegrat Tiagraan (Meridasta --> Ridleyn Xbow 2011). On toinenkin fillari noussut "riemu-osastolle". Mikä ihme siinä oikein on? Oikeesti Tiagra ja 105 osat tuntuvat toimivan mulla paljon paremmin kuin Ultegrat. Ultegroista vaihdettiin toinen eturatas, etuvaihtaja ja vaihdevivut, mutta edelleen vaihteet toimivat huonommin kuin esim. Tiagrat. Perustelkaa miksi tällainen 20-50 km päivässä ajava enää palaisi kalliimpiin osiin?

En siis aja mitään CC-kisoja. Ajan lenkkejä kaveriporukalla 2-4 viikossa ja duunimatkat (kesät, talvet). Vaimoni kanssa ajetaan nyt Ridleyllä ja Focuksella (vaihdellaan). Merida meni vaihtoon.

di luca
22.01.2011, 09.41
Vaikea kommentoida. Minulla on ollut kaikki Shimpat Sorasta DA:iin ja toimineet kaikki. Mulla on CC:ssa Ultegra 6600 ja toimii kuin kello, kilsoja lähemmäs 20 000 takana.

kolistelija
22.01.2011, 09.54
En ymmärrä. Miksi sinut pitäisi puhua ympäri ostamaan kalliimpaa jos kerran olet noin tyytyväinen halvempaan?

Tapauksessasi hyvä perustelu vaikka DA:n ostoon voisi olla ihan vaan paksulla lompakolla elvistely. Jos perusteluja pitää hakea...

nure
22.01.2011, 10.04
Kyllä fakta on että usein suurin vika löytyy satulan ja tangon välistä... itse ajanut ja säätänyt Campan, Shitmanon, SRAM:n ja muutaman muunkin valmistajan palikoita ja kaikki aina pelanneet, jotkun ovat miellyttäneet enemmän mutta kaikki toimineet kyllä... kalliimmat kyllä usein paremmin mutta esim. etuvaihtajissa erityistä eroa koskaan huomannut.

Kalasi
22.01.2011, 10.44
Olen ajellut kahdella eri pyörällä joissa kummassakin on ultegran osat yli 20000 km eikä mitään säätämistä, aina pelanneet moitteettomasti ja pelaa edelleenkin.
Ei vain säädöt sattuneet kohilleen Petteri M?

A.A
22.01.2011, 10.46
Kyllä fakta on että usein suurin vika löytyy satulan ja tangon välistä...

Näin on. Joku ei vaan osaa. Ei niiden säätäminen mitään rakettitiedettä ole. Itse asiassa hyvin helppoa. Ja ei sitä tarvi tehdä kuin kerran.

Kyllä hän noihin ajureihin törmää. Hirveä räpinä kuuluu vierestä, ja ei mitään käsitystä miten ne toimii. Koulutus vielä usein insinööri.

kpyora
22.01.2011, 12.39
...Perustelkaa miksi tällainen 20-50 km päivässä ajava enää palaisi kalliimpiin osiin? ...

Oletko kokeillut Campaa tai SRAM'ia? :) Kannattaisi ehkä kokeilla.

Petteri M
22.01.2011, 12.54
Olen ajellut kahdella eri pyörällä joissa kummassakin on ultegran osat yli 20000 km eikä mitään säätämistä, aina pelanneet moitteettomasti ja pelaa edelleenkin.
Ei vain säädöt sattuneet kohilleen Petteri M?

Kyllä niitä säädettiin itse ja liikkeessä. Vaihdettiin myös etuvaihtajaa, eturattaat ja vasemmankäden vaihdevipu... Ehkä meikäläisen ajoilla kokonaisuus vaikutti enemmän (Ridelyn kokonaisuus vs. Merida).

nure
22.01.2011, 13.29
Henkilökohtaisesti luotan ainoastaan omaan säätämiseen, liikkeiden taso vaihtelee aivan luvattoman paljon.

A.A
22.01.2011, 13.29
Oletko kokeillut Campaa tai SRAM'ia? :) Kannattaisi ehkä kokeilla.

http://www.neweurasia.net/wp-content/uploads/2010/08/borat-high-five.jpg

Raijkaard
22.01.2011, 13.40
Ehkä meikäläisen ajoilla kokonaisuus vaikutti enemmän (Ridelyn kokonaisuus vs. Merida).

Jep, jännä miten se halvemmilla osilla oleva pyörä voikin olla ajossa mukavampi. Tätä ei usein tämmönen perus bikecomponentdiscountsalerabattnettispede tajua, itse mukaanlukien.

nure
22.01.2011, 13.45
Ei halvatkaan osat tänäpäivänä mitään huonoja ole ellei sitten kaikkein alimpaan kastiin mene...

Petteri M
22.01.2011, 14.12
Jep, jännä miten se halvemmilla osilla oleva pyörä voikin olla ajossa mukavampi. Tätä ei usein tämmönen perus bikecomponentdiscountsalerabattnettispede tajua, itse mukaanlukien.

Jep. Pahintahan tässä on että itsekkin koko ajan surffaa nettikauppojen alennusmyynneissä ja monta kertaa olen melkein ostanut hieman "Upgradea" fillariin :P Miksiköhän sitä ei vaan anna olla kun kerta hyvin toimii ja on kiva ajaa?

Keskiäkäinen lohjalainen
22.01.2011, 14.51
Päivitys ei aina paranna jo hyvin toimivaa kokonaisuutta, tämä ihan totta.
Mutta kyllä se vaan tuo sinun entinen Ultegra on väärin laitettu. Uudessa ultegrassa on niitä vaihdevaijerin kitkaongelmia, mutta tuo vanhempi mallihan on erittäin varma toiminnaltaan.
Eli väärin laitettu.

Tarkemmin sanottuna, vaihdevaijeri on luultavimmatusti kiinnitetty vaihtajaan kiinnityspultin väärälle puolelle. Tuolla viisiin etuvaihtajasta tulee jumalattoman raskaskäyttöinen. (Juu, olen kokeillut.)

Sama virhe takavaihtajan kanssa tehtynä aiheuttaa loputtomia ongelmia säätämisen kanssa. (En ole kokeillut, mutta kaverit on kertoneet.)

Uuden ultegran kitkaongelmia on mun mielestäni liioiteltu. Kyllä niitä kahvoja jaksaa veivata.

kukavaa
22.01.2011, 15.20
jos uudella tarjoitetaan sitä 6700sta, niin kyllä se meikäläisellä vaihtaa kuin unelma, hyvä että aina edes huomaa vaihtaneensa. noita ohjeita kun kattellut niin vaikuttaa melko kimurantilta se vaijereiden vaihtelu.

plr
22.01.2011, 19.20
Ajettu on Tiagralla, 105:llä, Ultegra 6600:lla ja nyt uudessa pyörässä Ultegra 6700:lla yhteensä yli 30 000 km. Kaikki ovat hyvin toimivia. Suoraan sanoen toimivuudessa en huomaa juurikaan eroa Tiagran ja Ultegran välillä, mutta ehkä olen vain puusilmä. Kysymys on siitä, että vehkeet on säädetty oikein ja että ne ovat ehjiä ja puhtaita.

Ultegra 6700 on vaihtotuntumaltaan jäykempi kuin 6600. Ehkä johtuu kitkasta, en tiedä. Se kuitenkin toimii erittäin hyvin ja erityisesti etuvaihtaja on erinomainen. Olen samaa mieltä kuin Keskiäkäinen lohjalainen, että uuden Ultegran tankonauhan alla kulkevien vaijerien kitkaa on turha nostaa ongelmaksi.

Tuomo O
22.01.2011, 21.37
6700 toimii kuin unelma, ei tarvi enää SRAMista haaveilla. Mutta jos aloittaja olet Tiagraan tyytyväinen, niin ole äläkä etsi perusteita kalliimpaan. Hyvä osasarja sekin, ja kunto kasvaa ihan samalla tavalla.

elasto
23.01.2011, 00.26
Mulla oli edellisessä crossarissa se vanhempi 105, missä vaijerit ei menny tankonauhan alta ja vasen vipu meni paskaksi varmaan kolmannella kerralla, kun vaihdoin vaihdetta edessä. Takuuseenhan se meni, mutta hieman harmitti, että uusi osaa hajoaa tolleen vaan heti itestään normaalissa käytössä. Muuten toimi kyllä hyvin, kunhan oli vaan säätänyt kaiken kohdalleen. Uudessa crossarissa mulla on tuo uusin Ultegra, mutta sitä en ole vielä päässyt kokeilemaan. Eiköhän sekin toimi ihan hyvin, kun kaikki on säädetty oikein.

Petteri M
23.01.2011, 04.29
http://www.syndicatenetstore.com/images/lenkki1.jpg
Lenkillä taas tänään vaimon kanssa, Tiagralla ja 105:lla mentiin.

jml
23.01.2011, 11.09
CC käytössä vaijeri likaantuu ja tekee epätarkkuutta vaihtoihin. Paras tapa on käyttää yhtenäistä vaijerikuorta. Ei mene lika kuoren ja vaijerin väliin ja toimii kun unelma. Hyvät vaijerit ei ole mitään halpoja mutta kannattaa kuitenkin sijoittaa niihin.

di luca
23.01.2011, 13.37
Hyvät kuoret on tärkeemmät kuin vaijerit. Itseasiassa vaijereissa ei paljon eroa ole paitsi paremmissa on teflon pinnassa. Esim Shimanon vaijeri/kuorisatsi DA tai XTR ja pelittää.

nure
25.01.2011, 20.59
Sijoittaisin vaijerisettiin hieman enemmän kuin Shimanon vaijereihin, tarjontaa on ja parempaa samoihin hintoihin...

Herkko6
25.07.2011, 15.49
Saiskos tarkempaa tietoa paremmista vaijereista ja kuorista (linkkejä?) vanhempaan 105 -sarjaan 5600? Pyörä ostettu uutena 2008 ja takavaihde ei toimi hyvin, vaatii 2-3 pykällystä, jotta saa isommalle takarattaalle. Seuraavassa vaihdossa isommalle takarattaalle saattaa sitten siirtyä kaksi pykälää kerralla. Säädetty on rajoittimet kohdalleen ja vaijerin kireys ohjeen mukaan. Puhdas ja öljytty ketju kuten pitääkin, samoin takavaihtimen liikkuvat pinnat. Ketju on uusi, rattaat hyväkuntoisia.

Kyllähän tuolla ajaa, mutta ikävästi ylämäessä vauhti tippuu kun joutuu useamman kerran naksuttelemaan. Onko tietoa kahvan rakenteesta, räjäytyskuvaa tms., tai näkeekö kahvasta kulumisen asteen helposti? Varaosia ei taida olla saatavana, vaan täytyy ostaa koko kahva?

di luca
25.07.2011, 20.23
Vaihda kuoret ja vaijerit ensin, apu hyvinkin löytynee sieltä. Shimanolla on kuori/vaijerisarjoja valmiina. Jkv kustantaa, mutta esim DA-paketti toimii erinomaisesti.

Workunit
09.09.2011, 21.47
Väitän että noissa on laatueroja saman sarjan sisällä ja paljon. Itellä on 2009 vuoden 105-sarjasta etukahva vaihdettu kahdesti takuuseen sen rikkouduttua normikäytössä. Eikä etuvaihteet ole säätämällä parantunut, saati toimineet kunnolla koskaan. Nyt toisen takuuvaihdon jälkeen se on ihan ok, muttei sitä tasoa mitä muutama muu 105 osasarja on ollut koeajamissani pyörissä. Ajattelin hankkia uuden etuvaihtajan, kun muutakaan keksi. Tätä ketjua lukemalla aloin kyllä pohtimaan noita vaijereita ja niiden vientejä. Toisaalta uskon, että mulla kävi vaan paska tuuri ja mun etuvaihteiden palikat on vaan ollu huonoa erää. Olis vaan pitäny takuuaikana kuskata fillaria jatkuvasti liikkeeseen ja valittaa aikanaan.

janneko
09.09.2011, 22.06
Väitän että noissa on laatueroja saman sarjan sisällä ja paljon. Itellä on 2009 vuoden 105-sarjasta etukahva vaihdettu kahdesti takuuseen sen rikkouduttua normikäytössä. Eikä etuvaihteet ole säätämällä parantunut, saati toimineet kunnolla koskaan. Nyt toisen takuuvaihdon jälkeen se on ihan ok, muttei sitä tasoa mitä muutama muu 105 osasarja on ollut koeajamissani pyörissä. Ajattelin hankkia uuden etuvaihtajan, kun muutakaan keksi. Tätä ketjua lukemalla aloin kyllä pohtimaan noita vaijereita ja niiden vientejä. Toisaalta uskon, että mulla kävi vaan paska tuuri ja mun etuvaihteiden palikat on vaan ollu huonoa erää. Olis vaan pitäny takuuaikana kuskata fillaria jatkuvasti liikkeeseen ja valittaa aikanaan.

Mulla oli kans vuoden 2009 fillarissa 105 sarja ja sen vaihteita sai kokoajan olla rassaamassa. Puolison vuoden 2009 fillarissa vaihteita on kerran säädetty.

KiriMies
09.09.2011, 22.34
Viime vuonna hankitussa cyclocrossarissa 105 toimii paljon kevyemmin, kuin tänä kesänä ostetussa maantiepyörässä. Samat osasarjat, mutta kuitenkin huomattava ero toimivuudessa.

Workunit
10.09.2011, 12.10
Mulla oli kans vuoden 2009 fillarissa 105 sarja ja sen vaihteita sai kokoajan olla rassaamassa. Puolison vuoden 2009 fillarissa vaihteita on kerran säädetty.

Just tämmösen takia päädyin itsekin tähän ketjuun vastaamaan ja kirjoittamaan ns. turhan postauksen. Pisti vain turhan pahasti silmiin tuo säätäjän / huoltajan osaamattomuus. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, jos asia on oikeasti yksinkertainen ja vaihteet pysyvät säädöissään, niin miksei näin vain ole. Tällöin oma tulkintani on, että kompliitti on kasattu väärin, vääristä osista tai osat ei toimi / ovat rikki. Katotaan mihin tilanne muuttuu, kun vaihdan etuvaihtajan.

Alkuperäiseen viestiin: Itse en ihmettele yhtään, että tiagra tai 105 tuntuu toimivan paremmin kuin ultegrasi toimi. Jos asia on noin, niin nauti niistä kilometreistä ja ajonautinnosta mitä saat käytössä olevilla palikoilla, turhaan niitä päivittämään.

Workunit
14.09.2011, 09.44
Katotaan mihin tilanne muuttuu, kun vaihdan etuvaihtajan.

Pyörässä on nyt takuuvaihdettu etuvaihtajan kahva ja liikkeessä säädetyt etuvaihteet. Itse heitin alle uudet kiekot ja ketjut. Tämän aamun työmatkan jälkeen voin todeta, että toimii oikein ja tarkasti. Eli vika on ollut koko ajan kahvassa. Toivottavasti tämä uusin kahva sitten toimii ja kestää...

Isä nitro
25.09.2012, 13.30
105lla ajettu cyclokrossissa n. 14 000 km, ja nyt alkavat säätövarat loppua. Setti toimi hyvin ensimmäiset vuodet ja vaihtaa edelleen hyvin pienemmille takarattaille, mutta kevyempään mentäessä ei tahdo pysyä perässä etenkään "keskialueella". Vaijereita ja kuoria voideltu ja vaihdeltu, samoin takavaihtaja ja eturattaat takapakasta nyt puhumattakaan. Säätäminen ei enää näyttäisi auttavan. Ainoa alkuperäinen elementti ovat neljä vuotta vanhat kahvat eli olisivatkohan tulleet jo tiensä päähän?

Ajattelin vaihtaa nyt sitten Ultegran kahvat ja miksei takavaihtajankin. Hovihankkijoistani Rose näyttäisi myyvän tällä hetkellä halvimmalla (249 + 56), mutta jos tiedät jostain halvemmalla niin vinkkaa. Ja muutenkin ottakaa kantaa vaikkapa tyyliin "miksi ostaa/ei ostaa Ultegrat 105n sijaan" tai "mitkähän olisivat edulliset ja hyvät kahvat cc-käyttöön".

Pyöräpummi
25.09.2012, 19.28
105lla ajettu cyclokrossissa n. 14 000 km, ja nyt alkavat säätövarat loppua. Setti toimi hyvin ensimmäiset vuodet ja vaihtaa edelleen hyvin pienemmille takarattaille, mutta kevyempään mentäessä ei tahdo pysyä perässä etenkään "keskialueella". Vaijereita ja kuoria voideltu ja vaihdeltu, samoin takavaihtaja ja eturattaat takapakasta nyt puhumattakaan. Säätäminen ei enää näyttäisi auttavan. Ainoa alkuperäinen elementti ovat neljä vuotta vanhat kahvat eli olisivatkohan tulleet jo tiensä päähän?

Ajattelin vaihtaa nyt sitten Ultegran kahvat ja miksei takavaihtajankin. Hovihankkijoistani Rose näyttäisi myyvän tällä hetkellä halvimmalla (249 + 56), mutta jos tiedät jostain halvemmalla niin vinkkaa. Ja muutenkin ottakaa kantaa vaikkapa tyyliin "miksi ostaa/ei ostaa Ultegrat 105n sijaan" tai "mitkähän olisivat edulliset ja hyvät kahvat cc-käyttöön".

Kannattaisi ensimmäisenä pistää öljyä sinne kahvan sisään missä ne pykälät sijaitsevat. Tarkasta myös että vaijerit on kiinnitetty oikealta puolelta pulttia takavaihtajassa.

Kaikkein paras vaihtoehto olisi Dura-Ace 9000 kahvat (http://www.hergarden.de/rennrad-teile/dura-ace-9000-11-fach-new/2402/dura-ace-st-9000-sti-schalt-bremshebel-11-fach?c=5376) + DA 9000 etuvaihtaja (http://www.hergarden.de/rennrad-teile/dura-ace-9000-11-fach-new/2401/dura-ace-fd-9000-werfer-anloet-11-fach?c=5376). Hintaa yhteensä olisi noin 560 euroa. Tietääkseni DA 9000 kahva käy yhteen 10-takavaihtajan kanssa.
Edullisempi olisi tuleva Ultegra 8000 mutta siihen menee vielä aikaa.
Tässä vaiheessa hyvä ekonominen vaihtoehto on 105, koska lopullinen maali on 8000/9000 kahvat!

Isä nitro
27.09.2012, 15.29
Meni vähän aikaa ennen kuin tajusin, mitä tarkoittaa "oikealta puolelta pulttia". Tarkoitit varmaankin sitä ruuvia, jolla vaijeri kiinnitetään takavaihtajan runkoon ja että sen tulisi kulkea ruuvin "takapuolelta" katsottaessa pyörää "oikealta" sivulta? Jos ymmärsin oikein, niin kyllä on kiinnitetty asianmukaisesti. Siellähän on pieni urakin vaijeria varten. Kyllä olen mielestäni öljyäkin lisännyt, mutta ei lisä pahaa tehnyt. Itse asiassa vähän auttoi, mutta ei kuitenkaan riittävästi. Kiitokset vastauksesta kumminkin.

Ja ne Dura-acet ovat kyllä hieman turhan hinnakkaat jokapäiväiseen pyörään, jolla rymytään kaikissa mahdollisissa paikoissa. Taitaa tuo nyky-105 olla jo ihan riittävän hyvä. Vanahssa ne vaijeritkin siinä sojottaa edessä.

Pyöräpummi
27.09.2012, 18.28
Meni vähän aikaa ennen kuin tajusin, mitä tarkoittaa "oikealta puolelta pulttia". Tarkoitit varmaankin sitä ruuvia, jolla vaijeri kiinnitetään takavaihtajan runkoon ja että sen tulisi kulkea ruuvin "takapuolelta" katsottaessa pyörää "oikealta" sivulta? Jos ymmärsin oikein, niin kyllä on kiinnitetty asianmukaisesti. Siellähän on pieni urakin vaijeria varten. Kyllä olen mielestäni öljyäkin lisännyt, mutta ei lisä pahaa tehnyt. Itse asiassa vähän auttoi, mutta ei kuitenkaan riittävästi. Kiitokset vastauksesta kumminkin.

Ja ne Dura-acet ovat kyllä hieman turhan hinnakkaat jokapäiväiseen pyörään, jolla rymytään kaikissa mahdollisissa paikoissa. Taitaa tuo nyky-105 olla jo ihan riittävän hyvä. Vanahssa ne vaijeritkin siinä sojottaa edessä.

Bike-Components.de myy myös Tiagra 10-kahvoja. Niissä on se etu/haitta että vaijerit tulevat ulos kahvasta.
Huomaa että niissä on vaijerisäädin valmiina! Jos ei tarvitse laittaa vaihdevaijeria tankoteipin alle niin ottaisin mielummin 10-Tiagrat kuin 105:set.
Kuvassa kahvat ovat väärällä puolella.

Riippuen siitä mitä öljyä olet kahvan sisälle laittanut niin kannattaisi vielä kokeilla jotain "ohutta" öljyä (Esimerkiksi suihketta jota laitetaan ketjuihin).
Sellaista öljyä joka mahdollisesti poistaisi samalla jotain rähmää niistä pykälistä.

https://static.bike-components.de/images/product_images/popup_images/30224_1_Shimano_TiagraSchalt-_BremsgriffSTIST-4600_460310-fa.jpg

Aakoo
27.09.2012, 21.46

Jos haluat päivittää osia, niin eiköhän se 105 riitä käyttöfillariin. Suomestakin saa kahvoja 169€ ja takavaihtajankin alle 40€ (Cyclecenter). Itse kalustorikon saattelemana vaihdoin vanhat 5600 kahvat 5700 sarjalaisiin, ja onhan ne paljon paremmat. Sopii käteen paremmin, eikä vaijerit ole siina edessä ja hintakin oli sopiva eräässä konkurssimyynnissä. Takavaihtajan hajottua myöhemmin löysin edukkasti Ultegran vaihtajan, mutta 105 olisi kelvannut.

Tuossa tilanteessa harkitsisin itse ehkä vaihtaisin koko osasarjan , 105 sarjaa on näkynyt välillä jossain 420€ tuntumassa. Siitä kun myy jarrut pois, ja pistää loputkin vanhat osat myyntiin niin ei paljoa jää osasarjalla hintaa. Meneepähän kerralla kuntoon.

Isä nitro
27.09.2012, 22.12
Olen harkinnut koko setin ostoa, mutta ongelmana niissä ovat maantieorientoituneet eturatasvaihtoehdot. Ultegrallahan on se cx70-setti, jota olen nähnyt myytävän lähinnä erikseen kappaletavarana (siis kammet rattaineen, jarrut ja etuvaihtaja).

No, oletan että kun eteläisempään Eurooppaan tulee talvi ja vuosi vaihtuu, niin osien hinnat halpenevat. Sähkö-Ultegra saisi myös leikata tiukemmin kauravetoisen sisarensa hintoja. Päivän hintojen tsekkauksella on mukava alkaa työpäivä koneen ääressä.

Laitoin myös ohutta öljyä pillillä siitä kyljen aukosta. Täytyy varmaan ottaa kaikki muoviroju irti ja puhaltaa kompuralla mahdolliset roinat pois. Huomenna.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Isä nitro
02.10.2012, 10.04
Ensinnäkin suurkiitos Pyöräpummille. Muistutit minua kahvojen puhdistuksesta ja rasvauksesta, minkä seurauksena läpimurto tapahtui ja nyt kahvat toimivat paremmin kuin uutena. Ovat herkät ja vaihtavat moitteetta. Eli ensiksi laitoin seuraavaa ainetta kahvojen sisään:

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuoteselosteet/kemikaalit/PUHDISTUSSPRAY.pdf

Seuraavaksi kompuralla ilmaa perään ja kolmanneksi uudet rasvat. Vaihdoin kuitenkin vielä varmuuden vuoksi takavaihtajan vaijerin ja kuoret. Mutta näin tämä homma toimii täällä foorumilla ja rahaa säästyy.

Jenkka
08.06.2013, 14.20
Vanha Topic, mutta viime vuosi meni felt f5 (2011 malli) kanssa 105 osasetin kanssa taistellessa. Meni hermot ja ei auttanut vaikka pyörä kaksi kertaa kävi perkeleen kalliissa huollossa ihan foorumillakin kehutussa ammattipaikassa. Vaihteet rutisi ja ratisi ja meinasi koko pyörä mennä vaihtoon.

Laitoin itse sekasikiön eli DAn takavaihtajan Ultegran etuvaihtajan. Ultegran takapakan ja Sramin ketjut- kahvat edelleen 105 - ja pyörä toimii, kuin unelma! Ei mitään rutinoita, mutta kaverilla samanlainen felt f5 edelleen aluperäisosilla (105) ja lenkillä kuuntelen sitä samaa rutinaa ja kuskin kiroilua, jota itsekin viime kauden harjoitin.

Ylimäräisen vanhan 105 takavaihtajan laitoin vanhaan cx:ään ja siinä se taas toimii tosi hyvin - ota näistä nyt selvää....