PDA

Näytä tavallinen näkymä : Spessu Camber Comp vs Canyon Nerve 5.0 xc

formulastara
14.01.2011, 12.45
Pistetään nyt vielä pieni gallup pystyyn. Eli kumman raati valitsisi ja miksi?

Jos ottaisit Spessun, niin muuttuisiko mieli, jos Nerve olisikin 6.0?

JackOja
14.01.2011, 12.56
Oho, sulta tais noi linkit unohtua. No kyllä mää voin auttaa ja laittaa ne sun puolesta:

Specialized Camber Comp (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52769&scid=1000&scname=Mountain) [+video (http://www.youtube.com/watch?v=Ri14m7RQycY)]

Canyon Nerve 5.0 XC

(http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2072)ja 6.0 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2073)

Ja sitten mitä tulee itse kysymykseen... kyllä mä paljoakaan miettimättä ottaisin Spessun. Canyonin vaihto 5.0 - 6.0 ei muuta asiaa.

formulastara
14.01.2011, 13.36
Hups, joo anteeksi linkit tosiaan unohtui. :o

Jaa, että Camber. Minä taidan uskoa sinua, ja lähteä hötkyilemään liikkeeseen saman tien. :)

Iko
14.01.2011, 13.41
Soitapa tarjouksen perässä vielä Oulun Special-Bikeen. Siellä on muuttomyynti menossa (tai jo ohi, korjatkaa, jos väärässä)...

JackOja
14.01.2011, 13.47
...Minä taidan uskoa sinua, ja lähteä hötkyilemään liikkeeseen saman tien. :)

No ällös ny hötkyile... odota, että joku muukin sanoo edes jotakin... onhan noissa Saksan fillareissa hyvää kamaa kiinni.

Toisaalta, kannattaahan se tarjous käydä varmaan kysymässä ;)

Jooseppi
14.01.2011, 14.57
Ilmottele miten äijän käy ja mihin päädyt. Mielenkiinnolla seurailen ihmisten ostopäätöksiä, koska itselläkin on ruvennut täpäri kiinnostamaan. Jos oikein luin canyonin sivuilta, niin tuo nerven pelkkä runko maksaisi 1190,-? Nerve xc 8.0 olisi 1990e... Aika haluttava:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2075

Keskiäkäinen lohjalainen
14.01.2011, 14.58
Pistetään nyt vielä pieni gallup pystyyn. Eli kumman raati valitsisi ja miksi?

Jos ottaisit Spessun, niin muuttuisiko mieli, jos Nerve olisikin 6.0?

Nerve XC kuutosen omistajana tyydyn toteamaan, että siinä ei ole hintaisekseen todellakaan mitään vikaa, ja että se sai minut ajamaan kuluneena syksynä metsässä enemmän ja lujempaa kuin ikinä ennen.

Spessusta ei ole kokemuksia. Tuskin sekään paska on.

Nakili
14.01.2011, 15.04
Saksan fillareissa on kyl hyvää palikkaa kiinni, mut ei se huonoista osista camberikaan ole. Itte melko varmasti valitsisin camberin. Tosin jo 2 spessua omistaneena ehkä hieman vanhasta tottumuksesta kallistumassa näin. Helpomman saatavuuden takia myös spessu olis mun valinta.

Jooseppi
14.01.2011, 15.10
Onko tuolla käytännössä väliä minkälainen tuo takajousitus on? nuissahan on ihan täysin toisistaan poikkeavat tsydeemit, onko sillä siis väliä? Vai onko kaikki kiinni vain siitä takaiskarin laadukkuudesta?

Kemizti
14.01.2011, 15.37
ainakin canyonin perä on todella herkkä ja loogisesti toimiva, kun iskari on hyvissä säädöissä.. Ja jos koeajo kiinnostaa, niin ota yhteyttä.. Speksit löytyy tuolta koeajopankista..

Myäs spessulla ajaneena, ei niissä kuitenkaan _niin_ suurta eroa ole, ettäkö perän toiminnan perusteella valitsisin jos itellä olis moinen valinta edessä..

jani86
14.01.2011, 17.37
Ilmottele miten äijän käy ja mihin päädyt. Mielenkiinnolla seurailen ihmisten ostopäätöksiä, koska itselläkin on ruvennut täpäri kiinnostamaan. Jos oikein luin canyonin sivuilta, niin tuo nerven pelkkä runko maksaisi 1190,-? Nerve xc 8.0 olisi 1990e... Aika haluttava:
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2075

Ei kauheasti järkeä pelkkää runkoa lähteä ostamaan, kun pienellä lisäpanostuksella saat jo hyvät osat siihen mukaan. Kyllä ihan oikein sen hinnan katsoit. Sieltä outlet puolelta voi tehdä välillä ihan hyviä löytöjä. Jos erikseen itse lähtisi noita osia ostamaan niin ei kyllä tuohon hintaan varmasti saisi. Itseltäni löytyy tuommoinen canyon nerve am 7 http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=929&pictureid=5161 , mutta ei ole kovasti vielä ajokokemusta tullut kun huonot ilmat ulkona.

formulastara
14.01.2011, 18.58
No niin, ratkaisu oli lopulta helppo. Ja se on Camber. Pyörä istui hanskaan kuin Mclaren Räikkösen kimille, joten pistin saman tien tilaukseen mieleiseni värisen(puna-valko).

Myymälässä ollut pyörä oli jotenkin hassun värinen maahinen. Mutta mitoiltaan juuri passeli, eli M, joten oikea koko tuli siinä samalla todettua. Aika hämmentävän hyvä tuntuinen pyörä näin ensivaikutelmaltaan. Ja alennustakin tuli sekä pumppu reconia varten. Aika tyytyväinen ja kärsimätön fiilis! Pitäis vielä noin viikko kärvistellä tässä, ääh.:)

Canyonin kanssa on vähän hankala, kun ei pääse ottamaan tyyppejä jne. Varmasti loistava pyörä tuo Canyon. Nyt kuitenkin S hurmasi suorastaan törkeällä pieteetillä. No question.:)

formulastara
14.01.2011, 18.59
Niin ja kiitos kaikille asiantuntevista neuvoista!

nure
14.01.2011, 19.02
Onko tosiaan niin että ihmiset ostaa pyöriä toisten mielipiteiden ja tottumusten mukaan???

formulastara
14.01.2011, 19.10
^No tulihan tässä ja aiemminkin toisessa ketjussa paljon myös Canyonia kannattavia kommentteja...

Olin itse lähinnä rajannut vaihtoehdot näihin, ja kun Camber tuntui match made in heaven-tyyliseltä pyörältä, niin eikö ratkaisu ole aika ilmeinen? Camoon.

--SJP--
14.01.2011, 19.47
Jep, Spessu varmasti hyvä vaihtoehto. Ja tärkeetä on kanssa se, että nyt sait varmasti oikeen kokosen pyörän.
Ja nurelle sen verran, että kyllä mulla ainakin vaikuttaa aika paljon se, mitä kokemuksia saan pyörästä/tuotteesta yleensäkin muilta käyttäjiltä. Eikä näitä foorumeita ole pakko lukea, jos se ottaa pannuun, että toiset kysyy mielipidettä ja käyttää niiden vastauksia oman päätöksen tukena.

nure
14.01.2011, 19.53
Täytyyhän mun jostain huvini saada ja mistä kuvittelet että ottaa jotenkin pannuun, on vain hauskaa katsoa kuinka ihmisiä voidaan manipuloida aivan makujen mukaan... Mä sentään uskon yksilöön enkä tasapäistämiseen...

--SJP--
14.01.2011, 19.57
No nii, täytyy täällä nettifoorumeilla pitää pieni "suodatin" päällä, ja tutkia ittekkin asiaa. Ja ei nyt välttämättä ottanut pannuun, vaikutti vaan vähän turhalta kommentilta tohon väliin, kun kaveri on just ilonen siitä, että tuntuu löytäneen siihen hetkeen just unelmiensa pyörän.

nure
14.01.2011, 22.45
Ei kaveri ole löytänyt unelmien pyörää vaan muut ovat sen hänelle valinneet, ymmärtäisin kyseisen tunteen jos olisin itse päättänyt kaiken oman maun mukaan ja huomannut että tämä on just se mun unelmien täyttymys! Itse suhtaudun kai liian omahyväisesti ja ajan oman näköisillä pyörillä välittämättä mitä muut on mieltä, kunhan se on mun paras pyörä (Seuraavaan asti...).

formulastara
15.01.2011, 00.53
Nure: Jos nyt lähdetään ihan perusasioista liikkeelle, eli sieltä äidin kohdusta, niin sulla ei ole kerrassaan mitään omaa ajatusta kuinka toimia. Toivottavasti ymmärrät pointin.

Jokatapauksessa, peace :)

IncBuff
15.01.2011, 01.03
Canyonin joutuu tosiaan tilaamaan sokkona, joten helppo ymmärtää että joku ostaa pyörän jota pääsee suoraan kokeilemaan. Osien suhde hintaan houkutteli kuitenkin niin paljon että itselläni on Nerve XC 6.0, johon olen oikein tyytyväinen. Se on kuitenkin fakta että kaikki täysjoustot alle 1500e hintaluokassa ovat enemmän tai vähemmän bulkkia, joten kovin persoonalliset valinnat jäävät välistä.

Jooseppi
15.01.2011, 11.50
Ei kauheasti järkeä pelkkää runkoa lähteä ostamaan, kun pienellä lisäpanostuksella saat jo hyvät osat siihen mukaan. Kyllä ihan oikein sen hinnan katsoit. Sieltä outlet puolelta voi tehdä välillä ihan hyviä löytöjä. Jos erikseen itse lähtisi noita osia ostamaan niin ei kyllä tuohon hintaan varmasti saisi. Itseltäni löytyy tuommoinen canyon nerve am 7 http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=929&pictureid=5161 , mutta ei ole kovasti vielä ajokokemusta tullut kun huonot ilmat ulkona.

Nice, hieno pyörä! Toivottavasti pääset ajelemaan pian.

Jos itse kasaisi niin tietäisi tasan tarkkaan mitä osia on laittanunna ja sen semmoista. Halvemmaksi se ei millään tule. Mutta esimerkiksi tuo 8.0 näyttäisi olevan speksien mukaan meikälle aivan loistava pyörä! Ja juuri oikean värinenkin, meinaan tykkään tuosta ulkonäöstä paljon enempi mitä spessujen lookista. Minkähän tasoiset nuo vanteet tuossa on, itse en meinaan niistä ymmärrä juurikaan mitään..?

Mitä tuohon nuren kommenttiin tulee, niin kyllä mä staraa uskon että spessu antoi hyvän ensivaikutelman. Itsekkin olen parikertaa ihan pikkaisen naapurin täysjousto spessua kokeillut, enkä suoraan sanottuna ole uskaltautunut pitemmälle lenkille.. Siitä syystä, että nyt ei ole varaa uudistaa pyöräkalustoa ja lenkin jälkeen varmasti tahtoisin tollasen:D On se hyvä.

nure
15.01.2011, 13.26
Nure: Jos nyt lähdetään ihan perusasioista liikkeelle, eli sieltä äidin kohdusta, niin sulla ei ole kerrassaan mitään omaa ajatusta kuinka toimia. Toivottavasti ymmärrät pointin.

Jokatapauksessa, peace :)

Ihminen on sellainen että se alkaa välittömästi kohdusta tultuaan hakemaan vaikutteita ja oppimaan uusia asioita... Ei silloinkaan kysy vaan toimii vaistojen varassa...

Rauhaa kanssa, ei millään pahalla...

Iko
16.01.2011, 00.02
Hiukan OT, mutta noin keskimäärin mulla on lähtenyt mukaan pyörä, jolla on päässyt parhaiten testailemaan. Koeajot kun on vaihdelleet parin minuutin liikkeen takapihakurvailusta (ja vielä arvon urheiluliikemyyjän valvovan silmän alla :p) useampaan parin tunnin lenkkiin tutussa maastossa. Tosin en muutenkaan ole kovin hyvä ostamaan mitään ilman kunnon tutustumista!

formulastara
16.01.2011, 01.00
Ihminen on sellainen että se alkaa välittömästi kohdusta tultuaan hakemaan vaikutteita ja oppimaan uusia asioita... Ei silloinkaan kysy vaan toimii vaistojen varassa...

Rauhaa kanssa, ei millään pahalla...

No mut kysyvä ei tieltä lipsu, vai miten se meni? Mulla on oikeasti niin onnettoman vähäinen kokemus pyöristä, että helposti otan suuntaviittaa tämän palstan jyriltä.

Sanotaan nyt kuitenkin, että vaisto sanoi Spessun ollessa alla, että tämä se on. :)

formulastara
29.01.2011, 17.50
Eilen hain pyörän liikkeestä ja lenkille saman tien. No eipä paljon muuta voi sanoa, kuin että aivan mieletön pyörä. Pienen harjoittelun jälkeen pystyin ajamaan ihan eri vauhteja mitä vanhalla jäykkäperällä talviolosuhteissa. Ja niin mukavaa ja smuudia menoa muutama tunti ihan hurmiossa. Parhautta, suosittelen kokeilemaan pyörää! Ei ole mulla paljon täpäreistä kokemusta, mutta en kyllä tajua, miten tuosta voisi paljoa parantaa ainakaaan ajo-ominaisuuksien suhteen. Positiivinen yllätys oli mm. se, että perä ei perupolkemisesta juuri notku, vaikka pro-pedalia ei ole, ja säädöt oli muutenkin aika herkällä, eli painetta hillitysti ja reboundia vähänlaisesti. Onkohan tuossa Ariossa kuitenkin jonkunlaista keinumisen-estoa, vai johtuuko tämä vaan pyörän linkkusysteemistä?

Kotiin päästyäni havaitsin, että etujarrupala hankaa hieman jarrulevyä. Pyörä kyllä pyörii vapaalla, muttei kovin kauaa, ja sellainen pieni laahausäänikin kuuluu, eli mitens tuota oikein säädetään? Jarru on Tektro Draco, hydralic disc, ceramic pad, Light Wave rotor, 180mm

Keskiäkäinen lohjalainen
29.01.2011, 18.09
Kotiin päästyäni havaitsin, että etujarrupala hankaa hieman jarrulevyä. Pyörä kyllä pyörii vapaalla, muttei kovin kauaa, ja sellainen pieni laahausäänikin kuuluu, eli mitens tuota oikein säädetään? Jarru on Tektro Draco, hydralic disc, ceramic pad, Light Wave rotor, 180mm

Löystytä hieman jarrusatulan kiinnityspultteja (siis niitä, joilla jarru on kiinni haarukassa), pistä pyörä pyörimään, jarruta ja kiristä pultit. Repeat if necessary.

formulastara
29.01.2011, 18.12
^kiitos neuvosta, näin toimin!:)

CamoN
29.01.2011, 23.16
Minulla on nyt takana Canyon Nerve XC 5.0:lla liki 150 kilometriä ja samanlainen tausta, ei aikaisempaa kokemusta täysjoustoista. Tähän asti ei ole tietenkään ollut erityisemmin asiaa maastoon kun kunnolla tamppautuneet polut ovat kiven alla, KLV:tä ja maantietä on tullut ajettua pääasiassa.

Mielestäni Nerve XC on ilman Pro-Pedalia rennossa 10km/h etenemisessä todella miellyttävä kun ajamiseen sisältyy sellainen leijuva tunne riippumatta alustasta. Sitten kun ruvetaan tavoittelemaan +20km/h nopeuksia satulasta polkien, pyörä alkaa tuntua vetelältä aika nopeasti ja Pro-Pedalin pistää mielellään päälle. Putkelta tykittäessä jousto pumppaa selkeämmin eikä potki takaisin, enkä ole kokenut sitä häiritseväksi lyhyissä kiihdytyksissä. Käytän aikalailla suosituspaineita kummassakin päässä ja paluuvaimennukset on säädetty n. 30% vaimennukselle. Tai siis, namiskuukkeleita on pyöritetty nopeasta ääriasennosta kolme tai neljä pykälää hitaan suuntaan jos asentoja on 10.

Näillä talvikeleillä olen kokenut jousituksen parhaaksi ominaisuudeksi lukitsemisen helppouden. Etuhaarukan lukon saa napsautettua auki/kiinni ohjaustangosta eikä takaiskarikaan paljoa vaadi. Varsinkaan jos haluaa lukon pois päältä, sen kun heilauttaa kättä sinne iskarin suuntaan ja Pro-Pedal poistuu.

Pyörä on pelannut muuten todella hyvin, mutta takavaihtajan vaijerin kiinnitystä täytyi vähän säätää. Nyt vaihtaa hienosti.

formulastara
01.02.2011, 12.56
Minulla on nyt takana Canyon Nerve XC 5.0:lla liki 150 kilometriä ja samanlainen tausta, ei aikaisempaa kokemusta täysjoustoista. Tähän asti ei ole tietenkään ollut erityisemmin asiaa maastoon kun kunnolla tamppautuneet polut ovat kiven alla, KLV:tä ja maantietä on tullut ajettua pääasiassa.

Mielestäni Nerve XC on ilman Pro-Pedalia rennossa 10km/h etenemisessä todella miellyttävä kun ajamiseen sisältyy sellainen leijuva tunne riippumatta alustasta. Sitten kun ruvetaan tavoittelemaan +20km/h nopeuksia satulasta polkien, pyörä alkaa tuntua vetelältä aika nopeasti ja Pro-Pedalin pistää mielellään päälle. Putkelta tykittäessä jousto pumppaa selkeämmin eikä potki takaisin, enkä ole kokenut sitä häiritseväksi lyhyissä kiihdytyksissä. Käytän aikalailla suosituspaineita kummassakin päässä ja paluuvaimennukset on säädetty n. 30% vaimennukselle. Tai siis, namiskuukkeleita on pyöritetty nopeasta ääriasennosta kolme tai neljä pykälää hitaan suuntaan jos asentoja on 10.

Näillä talvikeleillä olen kokenut jousituksen parhaaksi ominaisuudeksi lukitsemisen helppouden. Etuhaarukan lukon saa napsautettua auki/kiinni ohjaustangosta eikä takaiskarikaan paljoa vaadi. Varsinkaan jos haluaa lukon pois päältä, sen kun heilauttaa kättä sinne iskarin suuntaan ja Pro-Pedal poistuu.

Pyörä on pelannut muuten todella hyvin, mutta takavaihtajan vaijerin kiinnitystä täytyi vähän säätää. Nyt vaihtaa hienosti.

Oispa hauska verrata pyöriä. Nämä on kyllä vissiin vähän eri luonteisia, tuo sun on enemmänkin xc, ja mun vähän enemmän am-tyylinen kookas rohjo :) Mutta enempi mulla oli hakusessakin tällainen mukavuuspainotteinen hauskanpitofillari kuin mahdollisimman nopea työkalu. :)

Puhuit tuosta pro pedalista, meinaatko, että se on sama asia kuin lukitus? Toki lukitus rokkarin Ariostakin löytyy tarvittaessa.

jani86
01.02.2011, 16.22
Ehkä joskus pitää järjestää jotkut tutustumisajot. Itsellänihän on siis tuo canyon nerve am 7 http://i54.tinypic.com/vpjb14.jpg
Lumien pois lähtöä odottelen, että pääsisi kunnolla ajamaan.

nall3
19.09.2012, 21.01
Oho, sulta tais noi linkit unohtua. No kyllä mää voin auttaa ja laittaa ne sun puolesta:

Specialized Camber Comp (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=52769&scid=1000&scname=Mountain) [+video (http://www.youtube.com/watch?v=Ri14m7RQycY)]

Canyon Nerve 5.0 XC

(http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2072)ja 6.0 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2073)

Ja sitten mitä tulee itse kysymykseen... kyllä mä paljoakaan miettimättä ottaisin Spessun. Canyonin vaihto 5.0 - 6.0 ei muuta asiaa.

JackOja
20.09.2012, 08.08
^

Tota... oliko ton mun viestin lainauksen pohjalta tarkoitus ehkä kysyä tai kommentoida jotain tässä vanhassa topicissa :seko::)