PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona Fire Mountain päivitystä

JariA
10.01.2011, 01.37
Ostin tuossa -11 vuosikerran Fire Mountainin alunperin pelkkiin työmatkoihin mistään mitään tietämättä, mutta nyt oon löytäny itteni metsästä ja lenkeiltä melkein joka päivä.

Innostus pyöräilyyn on kasvanut exponentiaalisesti ja nyt haluaisin tietää jotain hyviä päivityskohteita tuolle pyörälle. Tiedän, että kyseessä on täysin "surkea" alottelijafillari, imutta pääkäyttö tulisi kuitenkin olemaan perusfillaroinnin lisäksi suht reipasta xc:tä/enduroa. Esimerkiksi keula ei toimi ollenkaan talvella ja pyörä on suhteellisen painava, joten mikä keinoksi?

Eli olisko tosta rungosta edes aihioks, jos siihen lähtis päivittämään palikkaa? Jos selviää palikoilla, niin onko edessä suoraan vanteiden, keulan ja osasarjan päivitys kokonaisuudessaan? Jos on, niin onko helpompi/kustannustehokkaampi ratkasu ostaa suoraan joku parin tonnin täpäri tuohon yllämainittuun käyttöön?

Tarkoitus olisi myös kokeilla maantiefillaria ja jos siitä innostun, niin maastis tulee olemaan pelkästään talvi/mettäfillarina. Jos en, niin sitten maastis on allrounderi..

Kyseessä siis tälläinen: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=fire_mountain

JackOja
10.01.2011, 09.30
...onko helpompi/kustannustehokkaampi ratkasu ostaa suoraan joku parin tonnin täpäri tuohon yllämainittuun käyttöön?

Kyllä se niin taitaa ihan oikeasti olla :seko:

Olen itse käynyt läpi kaiken tuon... eikä siinä mitään järkeä ollut. Itse asiassa tiimikaverillekin kävi juurikin KFM:n kanssa samoin :cool:

troh
10.01.2011, 09.33
Osiin palaa kohtuuttomasti rahaa. Alkuun voisit kuitenkin päästä päivittämällä pelkästään renkaat. Talvikäyttöön sopivat on esim Continental Mountain King Supersonic 2.4". Niillä työmatkatkin sujuu vielä hyvin ja metsäajot paranee oleellisesti. Pyörän ulkonäkö ei vielä muutu, joten sen uskaltaa edelleen jättää työpaikan pihaan.

JuPu80
10.01.2011, 11.32
Päivittämisen mielekkyys riippuu tietysti myös omasta vaatimustasostasi. Hifistelemään ei tuollaista fillaria päivittäessä kannata ryhtyä, mutta keulan ja renkaiden vaihdolla fillari paranisi jo aimo harppauksen. Parilla kolmella sadalla saanee ihan asiallisen keulan joko käytettynä tai nettitarjouksia kyttäämällä.

jos vaarana on, että nälkä kasvaa syödessä ja seuraavaksi vaihtoon menevät kiekot, jarrut ja vaihteet, niin sitten homma ei kannata.

Tank Driver
10.01.2011, 12.33
Vaan hauskaa se on...

Harryupp
10.01.2011, 12.39
Pelkkä keulanvaihto + ehkä uusi ohjainlaakeri ja muutama välilevy + renkaat uusiksi tekee jo 350 - 500 euroa vaikka tekee homman itse. Enemmän jos on pakko hankkia työkaluja tai teettää homman korjaamolla.

twentyniner
10.01.2011, 14.10
Pelkkä keulanvaihto + ehkä uusi ohjainlaakeri ja muutama välilevy + renkaat uusiksi tekee jo 350 - 500 euroa vaikka tekee homman itse. Enemmän jos on pakko hankkia työkaluja tai teettää homman korjaamolla.

Ei sitä Kingin tarvitse joka väliin tunkea :-) miksi uusi laakeri ?

Teesaa
10.01.2011, 15.41
Aja vaan rohkeasti vuosi tuolla - kunto kasvaa kohisten ja taidot karttuu. Jos kipinä palaa vielä vähän ajankin päästä, niin hanki sitten kerralla tarkoitukseesi sopiva soiva ja kukkuva peli. Tuosta saa vielä hyvä välirahan joltain.

Itse joudun (ja kukapa ei joskus joutuisi) aina keväisin uuden ritsan ostovimmaan, mutta kun sitten järjellä ajattelee ja lopullista tarkoitusta miettii (joka itselläni on nimenomaan se kuntoilu ja kunnon ylläpitäminen), niin nyt on muutaman vuoden jatkanut vanhalla - ja ihan hyvin menee. Kaveritkaan ei toistaiseksi dissaa, ja ihan hyvin olen porukassa pysynyt.

Risto Koivunen
10.01.2011, 15.58
Kannattaa muistaa että palikat ovat halvimmillaan silloin kun ne tulevat kokonaisen pyörän mukana. Pyörävalmistajat kun onnistuvat tavallisesti hankkimaan osansa huomattavasti halvemmalla kuin mitä niitä myydään yksittäiskappaleina.

JariA
10.01.2011, 17.08
Kiitoksia vastauksista.

Pitää varmaan tosiaan tehdä se rationaalisin ratkasu eli päivitellä renkaat ja mahdollisesti keula ja ajella nyt jonkin aikaa tuolla. Pitäs vielä kokeilla tuo maantiepuoli ja päättää sitten mikä kiinnostaa kaikkein eniten.

Kun aika koittaa (kesä) niin ihmettelee sitten pitääkö ton fm:män käyttiksenä vai pistääkö kiertoon.

Toivottavasti tässä ei käy silleen, että kohta löytyy tuon fm:män lisäksi täpäri ja maantiepyörä tallista :rolleyes:

lansive
10.01.2011, 17.30
Toivottavasti tässä ei käy silleen, että kohta löytyy tuon fm:män lisäksi täpäri ja maantiepyörä tallista :rolleyes:

Ei tietenkään. Noiden lisäksi siellä on vielä cc.:D

Risto Koivunen
10.01.2011, 17.57
Kun aika koittaa (kesä) niin ihmettelee sitten pitääkö ton fm:män käyttiksenä vai pistääkö kiertoon.

Jos pidät tuon FM:n puhtaasti käyttöpyöränä, niin yksi vaihtoehto voisi olla jäykän keulan vaihtaminen tuon pomppukeulan tilalle. Kauppa- ja työmatkoilla tuskin on moiselle tarvetta.

nure
10.01.2011, 17.58

Ja sinkula ja fixi...

Ps. Onkos usein ollut tapana ostella tavaroita ihan tietämättä ja sitten ihmetellä mitä tuli tehtyä?

lansive
10.01.2011, 18.01
Jos pidät tuon FM:n puhtaasti käyttöpyöränä, niin yksi vaihtoehto voisi olla jäykän keulan vaihtaminen tuon pomppukeulan tilalle. Kauppa- ja työmatkoilla tuskin on moiselle tarvetta.

Minulla on FM jäykällä keulalla varustettuna ja sinkulaksi muutettuna edelleen lyhyen matkan käyttöpyöränä. Ja on sillä metsässäkin ajeltu ihan kunnialla, tosin pahimpia kivikoita vältellen.

JariA
10.01.2011, 18.27
Ja sinkula ja fixi...

Ps. Onkos usein ollut tapana ostella tavaroita ihan tietämättä ja sitten ihmetellä mitä tuli tehtyä?

Ei tosiaan, en oo niin rahamies :) Käytännössä halusin vaan markettipyöriä hieman laadukkaamman fillarin työ- ja kauppamatkoille vuodenajoista välittämättä. Ja sitähän toi on - paljon laadukkaampi kuin joku NetAnttilan Montana ;) Sitten sillä tulikin lähettyä huvikseen tonne maastoon ja oon täysin hurahtanu tähän :)

Onko muuten suosituksia jäykäks keulaks jos päädyn siihen ennemmin kuin parempaan joustokeulaan?

nure
10.01.2011, 21.00
Jokin jäykkä hiilarikeula joka vastaa nykyisen haarukan pituutta, tsekkaa vaikka CRC:ltä tai sakujen puodeista...

Mike
14.01.2011, 00.30
Pojalla on samanlainen deluxe mallina.

Verraton peli alkajaisiksi. Talvella ajattelin päivittää siihen tällaisen:

http://www.bike-discount.de/shop/a35608/recon-sl-solo-air-100mm-2010-weiss-mit-remote-option.html

Muut osat saa olla, muuten ei rahallisesti järkeä. Seuraavaksi uusi fillari alle.

JariA
14.01.2011, 09.20
Tilasin kans tos renkaat ja muuta sälää alkajaisiksi. Katoin kans tota keulaa tai tosiaan vaihtoehtona ois tuo jäykkä hiilarikeula. Saas nähä miten rahapuoli taipuu, pitäis vielä ketjut ja penkitys tehä tuolle moottorisoidulle kakspyöräselle :)

Kemmi
14.01.2011, 12.16

Mulla lähti kaikki Fire Mountainista...:D

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=193&pictureid=5199

Ei vaan... Kyllä se keulan päivitys ja kunnon renkaat riittää alkuun. Jos jotain muuta haluaa päivittää, niin sitten kannattaa jo harkita uutta peliä.
Ajele nyt alkuun fm:lla, kyllä silläkin pääsee ja hyvin, ei tämä niin välineurheilua kuitenkaan ole...
Se on asenteesta kiinni jos ei metsään uskalla mennä muulla kuin kolmen tonnin täpärillä.

JariA
14.01.2011, 15.15
ei tämä niin välineurheilua kuitenkaan ole....

Saanen tästä kakkaa niskaan, mutta tätä foorumia lukiessa tuntuu, että tämä todellakin on välineurheilua :p Tosin sama se on joka harrastuksessa, hyvillä kamoilla homma on moninkertasesti mukavampaa

Risto Koivunen
14.01.2011, 19.07
Hankalaa se on pyöräillä ilman mitään välineitä. Ja niistä välineistä on aina niin helppo keskustella.

lai
14.01.2011, 22.30
Katoin kans tota keulaa tai tosiaan vaihtoehtona ois tuo jäykkä hiilarikeula. Saas nähä miten rahapuoli taipuu, pitäis vielä ketjut ja penkitys tehä tuolle moottorisoidulle kakspyöräselle :)
Kohtuuhintaisia hiilarikeuloja löytyy ainakin näistä putiikeista:
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=43&p=199&

http://www.on-one.co.uk/c/q/forks/rigid-forks

Jaa toi ononen hiilarikeulan hinta onkin noussut, vuosi sitten sitä sai reilulla satasella.