PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nanogrip pohjaiset sukset.

time
08.01.2011, 19.46
On voinut olla aiemminkin juttua aiheesta,mutta en jaksanut kaikkia selata.Millaisia kokemuksia näistä suksista mitkä eivät vaadi voitelua.Kannattaako ostaa ja toimiiko?

pethe
08.01.2011, 20.22
Tänään toimi tosi hienosti. Tämän talven kokemukset ovat olleet muutenkin viime talvea paremmat. Luiston kanssa ei vielä huonoutta ongelmaksi asti, mutta pito alkaa hävitä -10 asteen tienoilla. Huomioitavaa lisäksi on, ettei se luisto juuri milloinkaan ole voideltujen suksien luokkaa. Itse olen ollut tyytyväinen, ensimmäiset pertsasukset joilla olen kunnolla pertsaa voinut hiihtää, kun tälle painoluokalle (+100) on vaikea hyviä voideltaviakaan saada. Omani ovat Karhu Volcan Optigripit, koko pohjan pinnotteella, noista Volcaneista tavallisempi malli on se missä pinnoite on vain pitoalueella.

Eli yhteenvetona, jos et tarvitse tai halua huippuluistoa joka kelille, etkä hiihdä kovalla pakkasella, niin sitten ok ostos, mutta jos joka lenkillä on tarkoitus hiihtää kelloa vastaan, niin sitten täytyy ne voideltavat hommata.

time
08.01.2011, 20.43
No viimeksi olen hiihtänyt 70 luvulla ja mun kilsat tulee jäämään aika pieniksi ja varmaan tämä talvi menisi täysin siinä että oppisi taas hiihtämään.Kiireetöntä ja mahdollisimman vaivatonta haluaisin homman olevan ja voitelujutut ei kiinnosta.Lapsena niitä yritti voidella ja ei se silloinkaan oikein mennyt putkeen ja oli hankalan oloista.Meillä vaan hiihtomaastot alkaa 20 metrin päästä ja pyöräilykelit on olleet aika huonot tänä talvena ja pitäisi keksiä jotain liikuntaa kevääseen asti.
Kai sitä pitää kokeeksi sellaiset sitten hommata..

twentyniner
08.01.2011, 20.51
Pethen kanssa samoilla linjoilla...-87 loppui pakkoruotsi ja hiihtäminen,nyt pukki toi samaiset Karhut, painoa hiihtäjälle 99kg. Tänään tosiaan toimi ekaa kertaa ,kuten odotin, mutta kyllä hiki tuli noilla -17c keleilläkin :) 142km ja risat hiihdetty ja olen ihan koukussa.

pethe
08.01.2011, 21.20
Ai niin, ens lauantaina näkyy olevan Variston Bikeplanetissa optigrippien esittelytilaisuus, missä on jotain luentoja ja lasten hiihtokoulua ym. meininkiä. Siellä varmaan noita voi koehiihdellä jollei ihan sikaa säkissä halua ostaa.

timoe
08.01.2011, 21.42
Ostin viime keväthangille lappiin lähtiessä karhun volcan optigripit joissa koko pohjan mitalla nanokäsittely. myyjän ohjeen mukaan otin löysemmän version, kun siis koko pohja pitää ja luistaa.

Valmistajahan sanoo että 100-200 km pitäisi hiihtää, että alkavat luistaa.
Harjasin nailonharjalla kannasta ja kärjestä pari kertaa ennen lenkkejä ja alkoivat luistaa jo 30-50km jälkeen.

Lapissa oli aamiulla pikkupakkanen tai nollassa, ja sitten iltapäivällä plussan puolelle tuonne jopa 5 + asteeseen asti.

Yllätys oli suuri kon oltiin nollan tienoilla, ja suksi toimi ihan hyvin, luisti ja piti, tunne vaihtui lähes järkyttyneeksi sitä mukaa kun lämpötila nousi. Mitä vetisempää, lämpimämpää, karkeampaa oli, sitä paremmin suksi toimi.

Oli huvittava tunne hiihtää vuorotahtia ylös paikoista joista kukaan muu ei ilm ollut mennyt kuin haarakäyntiä, ja kun vesikelillä varsinkin luisto oli ihan tautinen, seinäpito + sikahyvä luisto oli hämmästyttävä yhdistelmä.

Hauskinta oli taukopaikoilla pyyhkäistä sohjot pois pohjista ja katsoa kun väki nyppi heinää liisterisuksistaan.

No kävin viikko sitten -12 asteessa hyväkuntoisella koneladulla helsingissä, ja pysyäkseni tavallisten suksijoiden perässä sain lykkiä loivassa alamäessäkin. Kovasta parinkymmenen asteen pakkasesta ei ole kokemusta.

Mielestäni kyseessä on huippusuksi nollakelille. Sunnuntaihiihtäjälle käynee pikkupakkasellakin?

ps time vaivaton vaihtoehto on pitopohjasuksi, jossa pito on keskellä pitoalueella, ja sitten liikkeessä pyydät pikkupakkasen luistovoitelun kaupan päälle kantaan ja kärkeen ja harjaat aina parikymmentä kertaa luistoalueet nailonharjalla (jonka yrität myös tingata mukaan) ennen lenkkiä, siitä se lähtee. Aikuisten hiihtokoulu Suomen Ladussa tai sitten privaa jollekulle tähän vastanneelle ja opetusta vähän niin olet koukussa.

Jamppe
09.01.2011, 00.11
Viime talvena ostin Nanogripit. En tiedä sainko maanantaimallit vai missä vika, mutta oli keli mikä tahansa niin pitoa ei ole ollut. Sukset valittiin painon mukaan, eli ilmeisesti samoin periaattein kuin voideltava suksi. On toki mahdollista, että sukset ovat liian jäykät...

Kaverillani on Optigripit. Niissä kuulemma pitoa on riittämiin -15 asteeseen asti. Luisto sitä vastoin ei ole ollut mikään kummoinen.

jojo^^
09.01.2011, 01.47
Viime talvena ostin Nanogripit. En tiedä sainko maanantaimallit vai missä vika, mutta oli keli mikä tahansa niin pitoa ei ole ollut. Sukset valittiin painon mukaan, eli ilmeisesti samoin periaattein kuin voideltava suksi. On toki mahdollista, että sukset ovat liian jäykät...
Tän kauden Nanogripeistä ei kyllä saa liian jäykkää tekemälläkkään... En tie kui oli viime vuonna.

time
09.01.2011, 10.37
Ajattelin tänään mennä katsomaan tarjontaa kunhan IdeaPark aukeaa.

Atro
09.01.2011, 11.32
Tän kauden Nanogripeistä ei kyllä saa liian jäykkää tekemälläkkään... En tie kui oli viime vuonna.

Näitähän ei saa valita samoin jäykkyyskriteerein kuin voideltavia: sekä pito että luisto on koko pohjan alalla. Käsitykseni mukaan mitä löysemmät sen parempi.

Siihen että kumpi on parempi Karhu vai Peltonen niin Peltosen nanogripit omistavana täytyy sanoa että aika painavat ovat: näissä ilmeisesti sama runko kuin Peltosen voideltavissa Astroissa. Pykälää kalliimmat voideltavat Acadiat ovat selvästi kevyemmät.

Jos nyt olisin ostamassa niin varmaan Karhun spectrat ottaisin: niitä kun voi luistovoidellakin (luisto nanogrippien huono puoli jos vähänkään pakkasta) ja spectrat on varmaan kevyetkin kun näitä ihan kisakäyttöönkin mainostavat.

twentyniner
09.01.2011, 11.41
Ajattelin tänään mennä katsomaan tarjontaa kunhan IdeaPark aukeaa.

Jos Karhut kiinnostaa, soittele Petrille, hyviä paketteja tarjolla,markettipakettien hinnalla saat hiukan enemmän. www.liikuntamesta.fi

time
09.01.2011, 12.44
Jos Karhut kiinnostaa, soittele Petrille, hyviä paketteja tarjolla,markettipakettien hinnalla saat hiukan enemmän. www.liikuntamesta.fi (http://www.liikuntamesta.fi)
Laitoin s-postilla tarjouspyynnön.

hannupulkkinen
09.01.2011, 12.59
Näitähän ei valita samoin jäykkyyskriteerein kuin voideltavia: sekä pito että luisto on koko pohjan alalla. Käsitykseni mukaan mitä löysemmät sen parempi.

Tämä käsitys, jota Karhu on markkinoinut, ei pidä fysiikan lakien mukaan paikkaansa. Mitä pidenmpi luistoalue on, sitä kovempi kitka on myös.
Vaikka suksi sulattaakin lumen liukuessaan niin siitä huolimatta kitka on isompi ja luisto on huonompi kun painealueet ovat pidemmät.

Tämän vuoden nanopohjasuksissa pitoalue ei ole enää, ainakaan kalliimmissa, koko suksen mitalla, vaan vain keskisuksessa.

Omat optigripit valitsin viime vuonna samoin kuin normaalisukset, ehkä ihan vähän löysemmät. Olen nyt hiottamassa pidon pois kärjestä ja kannasta.
Näin ovat monet täällä tehneet ja pitoon se ei ole vaikuttanut. Luisto sensijaan on parantunut huomattavasti.

hannupulkkinen
09.01.2011, 13.19

Kaverillani on Optigripit. Niissä kuulemma pitoa on riittämiin -15 asteeseen asti. Luisto sitä vastoin ei ole ollut mikään kummoinen.
Mittaa lapputestillä pitoalueen pituus. Jos se ulottuu kannan takaa 30 cm siteen eteen niin on varmaan riittävästi. Jos suksi ei pidä niin käsittele pohja voiteenpoistoaineella. Pitoa pitäisi löytyä.

Grr
09.01.2011, 17.06
Reilu vuos sitten ostin Karhut Haijaalta, takana 10-15v ilman hiihtoa. Näähän natsaa. Toistan itseäni:

Mun mielestä loistava valinta kuntoilijalle kunhan ymmärtää pari juttua.
- ei luista mihinkään kovalla pakkasella, varsinkaan uudella lumella
- pitää
- pitää jäähdyttää huolellisesti ettei vedä jäähän

Tänään esimerkiks oli aivan mainio keli nanosuksille aamusella, myöhemmin päivällä loppulenkistä liippaladulla meni pari potkua läpi.

twentyniner
09.01.2011, 17.48
Reilu kakskymppiä kävin juuri vetämässä ,kuten edellinen totesi tänään oli SE keli, mutta kyllä noilla saa muulloinkin hien pintaan. Selkeä kompromissi suksi kuntoilijalle,joka ei jaksa tuhrata aikaa jonnin joutavaan...jos innostus jatkuu, pitää hankkia toiset sukset ,jotka sitten voidellaan sinne kunnon pakkaskeleille. Toistaiseksi näillä mennään.

time
09.01.2011, 20.15
Kyselin Karhuja,mutta aikalailla ei oota sain vastaukseksi,paitsi Hyvinkäältä,missä ei taas ollut monoja.
Koe-lenkki heitetty ja alkuhaparointien jälkeen oli yllättävän helppoa.
Suksi luisti mielestäni loistavasti ja ylämäet meni kävellen ylös.Edessä meni yksi hiihtäjä ja sillä oli vaikeuksia päästä mäkeä ylös ja ei kyllä luistanutkaan mihinkään.
Sykkeet nousi aikalailla ja ihan intona odotan seuraavaa kertaa.
Tämä oli hauskaa pitkästä aikaa....
Kiitos vastauksista...
Siis Peltosen nanogripit ostin.

jojo^^
09.01.2011, 20.39
Näitähän ei saa valita samoin jäykkyyskriteerein kuin voideltavia: sekä pito että luisto on koko pohjan alalla. Käsitykseni mukaan mitä löysemmät sen parempi.

Olen tietoinen. Pikkaisen tavallista suksea löysempinä myydään.

tunkkari
09.01.2011, 22.27
.

Tämän vuoden nanopohjasuksissa pitoalue ei ole enää, ainakaan kalliimmissa, koko suksen mitalla, vaan vain keskisuksessa.

Omat optigripit valitsin viime vuonna samoin kuin normaalisukset, ehkä ihan vähän löysemmät. Olen nyt hiottamassa pidon pois kärjestä ja kannasta.
Näin ovat monet täällä tehneet ja pitoon se ei ole vaikuttanut. Luisto sensijaan on parantunut huomattavasti.

Se suksi missä pitoalue on vain keskellä on vesikelin erikoisuksi Volcan Optigrip vastaava kuin muittenkin valmistajien ns. pitopohjasukset.
Spectra Optigrip ihan samanlainen kuin viimetalvena. Pinnoite koko matkalla edelleen.

Itse hiotutin kärjestä ja kannasta pinnoitteen pois. tänään jännityksellä eka testilenkki nollakelissä ja kuinka hienosti toimikaan. Luisto hyvä ja pito mahtava.
Näin hiottuna suksesta tulee vesikelinnollakelin suksi. Jos haluaa hiihdellä ja suksen pitäisi pitää myös pakkasessa niin tätä ei kannata tehdä.
Itellä meni vain hermot kun suksi ei luistanut pakkasessa mihinkään (piti kyllä).
Pakkaskelille kyllä jaksan voidella sukset ja vesikelillä ei tarvi värkätä liistereiden kanssa....

hannupulkkinen
09.01.2011, 22.35
Se suksi missä pitoalue on vain keskellä on vesikelin erikoisuksi Volcan Optigrip vastaava kuin muittenkin valmistajien ns. pitopohjasukset.
Spectra Optigrip ihan samanlainen kuin viimetalvena. Pinnoite koko matkalla edelleen.

Itse hiotutin kärjestä ja kannasta pinnoitteen pois. tänään jännityksellä eka testilenkki nollakelissä ja kuinka hienosti toimikaan. Luisto hyvä ja pito mahtava.
Näin hiottuna suksesta tulee vesikelinnollakelin suksi. Jos haluaa hiihdellä ja suksen pitäisi pitää myös pakkasessa niin tätä ei kannata tehdä.
Itellä meni vain hermot kun suksi ei luistanut pakkasessa mihinkään (piti kyllä).
Pakkaskelille kyllä jaksan voidella sukset ja vesikelillä ei tarvi värkätä liistereiden kanssa....
Ihan samaa mieltä. Pitopohjasuksia ei pakkasella tarvita. Toisaalta Optigirpit luistavat vesikelillä hyvin vaikka niiden kärkiä ja kantoja ei hiosikaan luulen ma, mutta kun on vähän epäilyä, että voisivat luistaa hiottuna paremmin niin teetänpä sen.
Pakkaskelillä voideltavat ovat paremmat ja voitelu on helppoa ja yksinkertaista. En voi ymmärtää miksi jotkut pitävät sitä vaikeana.
Jos osaa renkaan vaihtaa osaa varamaan suksetkin voidella.:) Saman ajan se myös vie.
Eriasia on sitten ongelmakeleillä saada sukset todella hyvin luistamaan, mutteivat nanogripit luista niillä keleillä yhtään. Tarkoitan pehmeää vasta satanutta pakkaslunta. Vanha lumi ei tuota luisto tai pito-ongelmia millään keleillä.

tunkkari
09.01.2011, 23.23
Ihan samaa mieltä. Pitopohjasuksia ei pakkasella tarvita. Toisaalta Optigirpit luistavat vesikelillä hyvin vaikka niiden kärkiä ja kantoja ei hiosikaan luulen ma, mutta kun on vähän epäilyä, että voisivat luistaa hiottuna paremmin niin teetänpä sen.
Pakkaskelillä voideltavat ovat paremmat ja voitelu on helppoa ja yksinkertaista. En voi ymmärtää miksi jotkut pitävät sitä vaikeana.
Jos osaa renkaan vaihtaa osaa varamaan suksetkin voidella.:) Saman ajan se myös vie.
Eriasia on sitten ongelmakeleillä saada sukset todella hyvin luistamaan, mutteivat nanogripit luista niillä keleillä yhtään. Tarkoitan pehmeää vasta satanutta pakkaslunta. Vanha lumi ei tuota luisto tai pito-ongelmia millään keleillä.

Täysin samaa mieltä...

Mietin itekin oliko turhaa hioa pois?? Jäänee arvoitukseksi, kun ei voi verrata yhtä aikaa :) Viime keväänä lapissa hiihtelin plussa keleillä ja hyvin se luisti silloin pinnoitettunakin.
Nyt on voideltavat pakkaskelin parit (kaks paria) ja Optista nolla/plussa kelin suksi. Nyt kelpaa hiihdellä kelissä kuin kelissä:)

time
09.01.2011, 23.57
Kun niitä katselin,kun piti pohjustaa ja levitellä eri vahoja ja lämmittää ja siklata tai jotain sinnepäin,sun muuta.Sen takia minä en ennen ole suksia hankkinut ja tiedän monta muuta jotka samasta syystä ei hiihdä.
On mulla tuttu pyörämekaanikko joka tekee talvisin suksi hommia ja jos toiset sukset sitten tunnen tarvitsevani,annan hänen hoitaa voitelut,mutta itse en alkaisi suksia pilaamaan kun ei ole hajuakaan hommasta.Lisää luistoa näihinkin hänen mukaansa saa helposti,mutta pitää kysellä kaverilta lisää kun tulee tarvetta.

hannupulkkinen
10.01.2011, 00.29
http://www.youtube.com/watch?v=CRbLGuG39yI

Pitovoiteita tarvitaan vähimmillän kaksi purkkia.
Harrastajan kannattaa käyttää tervavoiteita, koska nei eivät jäädy.
Vauhti 0 voide pohjalle ja 1-6
http://www.vauhti.fi/imagedata/440_db784_210_125.jpg
http://www.vauhti.fi/imagedata/442_71e31_210_125.jpg
Näillä pärjää pidon osalta kaikilla keleillä.
Luistovoitelun teettäminen maksaa kympin ja lisäapuna voi käyttää pikaluistoja.
http://www.vauhti.fi/imagedata/689_940d2_210_125.jpg
Avuksi tarvitaan kaksi korkkia ja harja tai karhunkieltä.

Helevetin yksinkertaista. Joku osaava varmaan opastaa kädestä pitäen kuinka homma tehdään.
ps. luistovoitelu vahoillakaan ei ole vaikeata ja sen voi tehdä jos hankkii
vihreän luistopalan, kuumailmapuhaltimen (tai silityraudan)ja voiteluharjan. Näitäkään ei välttämättä tarvita eikä siklaustakaan kun voide hangataan palasta pohjaan ja hangataan kiinni keinokorkilla ja käytetään karhunkieltä kiillotukseen.
Hipoilu on sitten erikseen ja siihen voi käyttää sitten vaikka mitä välineitä ja voiteteita. Tulos ja kestävyys paranee vähän, mutta ei merkittävästi ja
helpolla tavalla voideltu suksi luistaa a i n a nanogripsuksea paremmin pakkasella.

tero76
10.01.2011, 08.04
Saatko sinä Hannu noilla tervavoiteilla kuinka seinäpidon?

Itsellä kokemuksia että on turvallinen valinta, eli ei jäädy ja pitää kohtuullisesti, mutta ei ole aina olleet viimeisen päälle pitävät.

mantis
10.01.2011, 08.58
Avuksi tarvitaan kaksi korkkia ja harja tai karhunkieltä.

ps. luistovoitelu vahoillakaan ei ole vaikeata ja sen voi tehdä jos hankkii
vihreän luistopalan, kuumailmapuhaltimen (tai silityraudan)ja voiteluharjan. Näitäkään ei välttämättä tarvita eikä siklaustakaan kun voide hangataan palasta pohjaan ja hangataan kiinni keinokorkilla ja käytetään karhunkieltä kiillotukseen.

Mihin hannu tarvitaan kaksi korkkia?

Mä kokeilin vähän tuossa tuota palan hankaamista ja tuo vihreä pala on vähän turhan kova pala hangattavaksi. Sitä paitsi nyt kun on oppinut paremmin tuon voiteen säännöstelyn on käytetyn voiteen määrä tippunut varmaan kolmasosaan alkuperäisestä. Ei jaksa nähdä vaivaa tuon hankaamisen kanssa.

vituxman
10.01.2011, 09.36
Tervapidolla MULLE paras niksi pitoon on mietaamainen voitelu, eli suht lyhyelle alueelle kunnon tälli pitoa..
Haittapuolena toki sotkeminen, eli putsaan joka lenkin jälkeen nailoniharjalla luistopinnat.
Korkilla tasoitetaan pitovoide,mulla oma liisterille ( sitäkin vain yks universaali malli ) muista tasoittaa kannasta kärkeen ja kärjestä kantaan päin, eli siihen suksen jäykimpään kohtaan eniten voidetta pitäs saada..
Luulisin että H tarkoittaa omaa korkkia pito ja luistovoiteelle, mut itse kertoo kohta varmaan tarkemmin ..
Hyvä nyrkkisääntö kerroksissa on ollut pohjustus koko pitoalueelle ja sit jokaista kymmentä kilometriä kohden yksi kerros pitoa.

En mikään ekspertti ole, mutta mulla toimii, en käytä purkivoiteena mitään muuta kuin Rexin terva universaalia,ainoa hankala on tosiaan uusi lumi, mutta niinhän se on muutenkin, pito tavallaan karkaa alta kun uutta lunta tarpeeksi ladulla.
Toissatalvena oli Kalimenvaaran kolmevitosella lenkillä toinen hiihtoniilo joka pysähtyi jatkuvasti raapimaan havunneulasia suksen pohjasta, itellä ei moista ongelmaa ollu..
Tosin en laita lähellekään kantapään alle asti sitä pitovoidetta, mut mun pertsan tekniikka nyt mikään silmiähivelevä ole muutenkaan :D

asb
10.01.2011, 09.50
Kun niitä katselin,kun piti pohjustaa ja levitellä eri vahoja ja lämmittää ja siklata tai jotain sinnepäin,sun muuta.Sen takia minä en ennen ole suksia hankkinut ja tiedän monta muuta jotka samasta syystä ei hiihdä.

80-luvulla, kun edellisen kerran hiihtelin, niin voitelu oli todella monimutkaista. Pitovoidetta vedettiin keskelle sisällä lämmennyttä suksea ja voide hangattiin kämmenselällä sileäksi. Kyllä silloinkin hiihdettiin ihan kunnioitettavia matkoja, enkä tiedä miksei tuo toimisi nykyäänkin ihan yhtä hyvin. Nykyään, kun päätän itse välineostoksista, niin olen ostanut noiden välineiden seuraksi terässiklin (no se kyllä oli työkalupakissa valmiina turhuuden panttina), jolla tasoitan möykyt pois ja korkin, jolla hankaan pitovoiteen sileäksi.

Luistoa varten on sitten jopa rauta ja muovisikli ja nailoniharja. Tänä talvena olen vähän lipsunut tuosta luistovoitelusta ja sen kyllä huomaa hiihdon rasittavuudessa.

Mutta onhan sitä maailmassa myös ihmisiä, joille polkupyörän renkaiden pumppaus vie liikaa aikaa, joten työmatkat ajetaan puolityhjillä kumeilla (tämähän ei ole legendaa, vaan tunnen henkilökohtaisesti tällaisen ihmisen).

hannupulkkinen
10.01.2011, 10.04
Saatko sinä Hannu noilla tervavoiteilla kuinka seinäpidon?

Itsellä kokemuksia että on turvallinen valinta, eli ei jäädy ja pitää kohtuullisesti, mutta ei ole aina olleet viimeisen päälle pitävät.
Seinäpito syntyy siitä, että käytän alusvoiteena tuota nollavoidetta.
Kaksi korkkia siksi, että toinen voi olla luonnonkorkkia pitovoiteen levittämiseksi ja toinen keinokorkki pikaluiston hankaamiseksi, jotta pysyy vähän kauemmin kuin ilman hankaamista.

Pito riippuu paljon suksen jäykkyydestä. Löysä suksi pitää ja luistaa kohtuullisesti kuntoilijan alla vanhalla pakkaslumella. Kyllä vihreästäkin palasta irtoaa pohjaan ihan riittävästi voidetta. Katsele valoa vasten pohjaa ennen lämmittämistä niin näet. Voihan se pala olla vähän pehmeämpikin. Ei sillä ole suurta merktiystä luiston kannalta mitä käyttää kunhan ei käytä aivan pehmeää vahaa, se ei pysy pitkään pohjassa. Lämmittämisen sijaan voi luistoakin hantgata keinokorkilla ja aikahyvin se tarttuu sitenkin. Harjan korvaa karhunkieli jos ei halua sitä ostaa.

Johannes
10.01.2011, 10.45
Pinnoitetussa suksessa ei ole pitovoiteelle tarkoitettua pesää. Tämän takia suksi pitäisi olla selvästi löysempi kuin perinteinen purkkisuksi. Jos sulla on optigripit lähes yhtä jäykät kuin normaalisukset, suosittelen varovaista hiomista. Vaikka alkuun lyhyemmältä matkalta.

vituxman
10.01.2011, 11.51
Hmm, vieläköhän tuota joutuu investoimaan yhteen ( just joo, yhteen :D ) pariin suksia.

Kumpaa kokeneemmat pitopohjalla hiihtäneet suosittelee, Karhua vai Peltosta...

Vai liimaanko poronnahasta palasen Madshusiin :D

Pitäs saada rönttäkelille tykkisuksi, ja kun pääsen taas asumaan ihmisten ilimoille paikkaan jossa on ihan luntaki talavella niin nyt vois jopa ihan "paremman" pään mallia harkita sukseksi..

Grr
10.01.2011, 12.34
Tottahan se on, nanopitopohjat on kuin cyclocrossari. Tietyissä olosuhteissa optimivalinta ja ihan riittävän toimiva melkein joka lähtöön turistiluokassa. Vakavalla harrastajalla on sitten talli täynnä hifikamaa josta voi hinkata päivän täsmätreeniin sopivimman välineen. :)

Optigrip tai Nanogrip, samaa tavaraa eri nimellä. Ota ne jonka ominaisuudet sopii sulle suksena paremmin.

Johannes
10.01.2011, 12.36
Hmm, vieläköhän tuota joutuu investoimaan yhteen ( just joo, yhteen :D ) pariin suksia.

Kumpaa kokeneemmat pitopohjalla hiihtäneet suosittelee, Karhua vai Peltosta...

Vai liimaanko poronnahasta palasen Madshusiin :D

Pitäs saada rönttäkelille tykkisuksi, ja kun pääsen taas asumaan ihmisten ilimoille paikkaan jossa on ihan luntaki talavella niin nyt vois jopa ihan "paremman" pään mallia harkita sukseksi..
Karhun suksista kannattaa ottaa vähintään spectrat. Niissä on paremmat rungot ja pinnoite vain keskellä. Ongelma taitaa olla mistä niitä saa...
Nuista Matukan poronnahka (http://www.fortesport.fi/pitokarva_madshus_intelligrip_skin_pr_M9000330.htm l) suksista en kyllä tiedä. Sarvet on ainakin poistettu...:D

vituxman
10.01.2011, 13.38
Mjoo, oli viimme keväänä samaa onkelmaa, eioota möivät...

Madde on vaan yllättävän monipuolinen ja " helppo " hiihtää kilpasukseksi ihan tavan taapertajankin.

Karhua kyllä monet kehuu,ihan suksenakin,hik:), paras luistelusuksi mikä mulla ollut oli taas Peltonen, mutta pölijä katkasin ne :(

Pitää alkaa kyseleen....

Jussi_L
10.01.2011, 13.51
Voi aika moni kauppa myydä eioota noitten pitopohjien ja muittenkin suksien kohdalla jo. Ainakin mitä uutisa on kuullu ja lukenu. Eikä kannata sokeesti siihen myyjään luottaa jos se hyllystä löytää just sulle sopivat sukset...jos siis muuten on jo valikoima kovin niukkaa. Ellei sit teitty luota myyjään ja myyjä ei myy vaan myymisenilosta.

twentyniner
10.01.2011, 14.07
Ensimmäisellä sivulla on linkki Karhuja hankkiville . Eilen mentiin Karhuille kovaa ja pitävästi, tänään aamuvarhaisella työpaikalle hiihdellessä oli yöllä satanut pari senttinen pöperö,niin tiukasti kiinni Optigripeissä,että meinasi itku tulla .Nyt kuivaan pohjat kunnolla ja laitan yöksi ulos, katsotaan miten aamulla paluumatka sujuu...onneksi nuo ladut on päivän aikana auki ajettu.

Johannes
10.01.2011, 15.43
Nyt kuivaan pohjat kunnolla ja laitan yöksi ulos, katsotaan miten aamulla paluumatka sujuu...onneksi nuo ladut on päivän aikana auki ajettu.

En tiedä onko ollut puhetta täällä, mutta optigripit/nanogripit pitäisi säilyttää kuivassa(lämpimässä) tilassa ja annettava jäähtyä riittävästi ennen hiihtoa. Ongelmat tulee juuri nollan kahta puolta suksien jäätymisenä. Suksiin on olemassa myös optiwax (http://www.optiwax.fi/gripcare.html) neste jolla puhdistetaan ja "voidellaan" suksea.

twentyniner
10.01.2011, 17.02
En tiedä onko ollut puhetta täällä, mutta optigripit/nanogripit pitäisi säilyttää kuivassa(lämpimässä) tilassa ja annettava jäähtyä riittävästi ennen hiihtoa. Ongelmat tulee juuri nollan kahta puolta suksien jäätymisenä. Suksiin on olemassa myös optiwax (http://www.optiwax.fi/gripcare.html) neste jolla puhdistetaan ja "voidellaan" suksea.

Kylmästä otin ne tänä aamuna, mutta tarttui kuin lima tuo pöperö pohjiin. Pitää kokeilla tuota ainetta,kiitos vinkistä.

time
11.01.2011, 20.13
Ekat 2 km meni aivan ketuille kun ladun pinnan irtolumi tarttui pohjaan ja ei kulkenut oikein mihinkään.Sitten alkoi toimimaan paremmin ja loppumatka menikin mukavasti.Jäähdytin suksia 5 minuuttia ja taisi olla liian vähän.Ei sen puoleen että olisin alamäessä enempää luistoa halunnutkaan näillä taidoilla,hyvä kun pysyi pystyssä nytkään.Mutta koukku kiristyy jo parin lenkin jälkeen ja mikäli vanhat merkit pitää paikkansa,viimeistään ensi vuonna lähtee jo lapasesta:)

haedon
11.01.2011, 20.40
Mites noi Nanogripit kun kuluu, niin pinnoitetaanko ne uudestaan tehtaalla? Jostain luin että pohja toimii noin 2000 kilometriä.

pethe
12.01.2011, 11.12
Ai niin, ens lauantaina näkyy olevan Vantaan Petikossa optigrippien esittelytilaisuus, missä on jotain luentoja ja lasten hiihtokoulua ym. meininkiä. Siellä varmaan noita voi koehiihdellä jollei ihan sikaa säkissä halua ostaa.

Näkyykin olevan Variston Bikeplanetissa tuo tapahtuma, nyt ei pitäisi kynnyksen olla liian korkea mennä kattomaan.

Plus
12.01.2011, 11.26
Mites noi Nanogripit kun kuluu, niin pinnoitetaanko ne uudestaan tehtaalla? Jostain luin että pohja toimii noin 2000 kilometriä.

Sen jälkeen suksi on normaalisti voideltava suksi. Tuskin tehtaita kiinnostaa pinnoittaa uudelleen ihmisten suksia, jos uusiakaan ei ehditä tehdä tarpeeksi.

Peregrinus
12.01.2011, 12.41

Jep, "voidetta" suksen pohjaan, joka Karhun sivujen mukaan "ei vaadi minkäänlaista voitelua ja toimii kaikissa sääolosuhteissa".

Jos nollakelit ja pakkaskelit ovat ongelmallisia optigripit/nanogrip pitopohjasuksille, en pitäisi niitä kovin hyvinä yleissuksina.

tunkkari
12.01.2011, 14.27
Jep, "voidetta" suksen pohjaan, joka Karhun sivujen mukaan "ei vaadi minkäänlaista voitelua ja toimii kaikissa sääolosuhteissa".

Jos nollakelit ja pakkaskelit ovat ongelmallisia optigripit/nanogrip pitopohjasuksille, en pitäisi niitä kovin hyvinä yleissuksina.

Nollakeli ei ole ongelma, päinvastoin. Pakkasella ongelmat alkavat. Luisto loppuu ja tarpeeksi kun on niin pitokin häviää ....

time
12.01.2011, 18.20
Nimeltään Start service.On tarkoitettu nanogrip pohjaisille suksille ongelmakelien jäänestoon ja luistoa parantamaan.Maksaa 10,-

twentyniner
15.01.2011, 15.32
Nollakeli ei ole ongelma, päinvastoin. Pakkasella ongelmat alkavat. Luisto loppuu ja tarpeeksi kun on niin pitokin häviää ....

Koukku on sen verran kiristynyt, kun kertaalleen pääsin kokeilemaan miten suksen edes joten kuten pitäisi toimia, niin tänään pakkaskelissä 15km ja soitto kauppiaalle...klo 16 on uudet voideltavat Karhut noudettavissa ,Optigrippien rinnalle, koska ei noilla ole ilo hiihtää näillä keleillä.

Johannes
15.01.2011, 17.25
Koukku on sen verran kiristynyt...soitto kauppiaalle...klo 16 on uudet voideltavat Karhut noudettavissa ,Optigrippien rinnalle, koska ei noilla ole ilo hiihtää näillä keleillä.
Asenne kohdallaan:) Välineillä ei anneta tasoitusta.

twentyniner
15.01.2011, 19.03
Asenne kohdallaan:) Välineillä ei anneta tasoitusta.

Kyllä nuo oli oikeasti aika surkeat sekä luistoltaan, että pidoltaan, ettei ollut yhtään hauskaa kunnon pakkasaamuna tuo suksiminen...no nyt on uudet sukset pakkaselle, huomiseen joutuu odottamaan ensi lenkkiä...alkuviikoosta mennään näköjään sitten taas 0ptigripeillä.

time
15.01.2011, 19.26
Minkä mallin karhut ostit? Saatan tehdä saman itsekin ja hommaan pakkasella toiset.ei noi sukset niin kalliita ole kuitenkaan.

twentyniner
18.01.2011, 18.54
Minkä mallin karhut ostit? Saatan tehdä saman itsekin ja hommaan pakkasella toiset.ei noi sukset niin kalliita ole kuitenkaan.
http://www.liikuntamesta.fi/sukset.html

SPECTRAT

time
18.01.2011, 19.07
Kyllä noilla pakkaset sivakoi.Mulle tarjottiin Peltosen Acadiaa ja taidan sellaiset hakeakin,kun oli aika hyvän hintaiset ja kuulemma samalla pohjalla kuin edellisen vuoden Zenith ja saisi samaan rahaan pohjustukset ja voitelut ja siteet.Kai sen voitelunkin sitten joutuu opettelemaan jatkossa,jos ei sitten aina kiikuta suksia huoltoon.

time
20.01.2011, 19.17
Olen tässä tutustunut voitelujuttuihin ja kyllä ne vaan aika toivottoman vaikeilta tuntuu.Kyselin pitovoitelusta ja heti tarjottiin viittä eri ainetta eri keleille ja vesikelien voiteet vielä puuttui tästä.
Oli kaikenlaisia fluori sun muita voiteita ja nämä oli kaikki purkkivoiteita.
Sitten oli vielä muut sulateltavat versiot erikseen,mihin en edes tutustunut.
Sitten on pohjan karhennukset ja välillä kai pitää poistaakin voiteet,kun vaihtaa johonkin noista 5 eri versiosta ja luistovoitelu vielä erikseen.
Missään en nähnyt ohjeita miten näitä aineita käytetään ja miten eri työkaluja käytetään ja montako kerrosta mitäkin ja milloin voi seuraavan kerroksen laittaa ja miltä suksen tulee näyttää voiteen levityksen jälkeen että tietää että on tehnyt oikein.
Mulla ainakin alkoi pää särkemään jo pelkästä ajatuksesta,että pitäisi alkaa itse räpeltämään voiteiden kanssa ja pitoa pitäisi kai lisäillä vähän joka lenkin jälkeen ja luistoakin saisi voidella 50 km välein.
Joka kerta kun vie liikkeeseen tehtäväksi,niin mun kilsoilla maksaisi 80 euroa kuukausi pelkät luistovoitelut.

YocceT
20.01.2011, 20.24
Olen tässä tutustunut voitelujuttuihin ja kyllä ne vaan aika toivottoman vaikeilta tuntuu.Kyselin pitovoitelusta ja heti tarjottiin viittä eri ainetta eri keleille ja vesikelien voiteet vielä puuttui tästä.
Oli kaikenlaisia fluori sun muita voiteita ja nämä oli kaikki purkkivoiteita.
Sitten oli vielä muut sulateltavat versiot erikseen,mihin en edes tutustunut.

No höh.. Keep it simple. Luistovoiteeksi se sininen parafiini riittää yli 9 kertaa kymmenestä ja pidoksi tervapohjainen universal miinus samaten sen 9 lenkkiä kymmenestä. Ja luistaa ja pitää (jos suksi on muuten ominaisuuksiltaan ok) sen saman kuin nanogrippikin. Pakkasella luistaa jopa paremmin.

Tosin kyllä minäkin jos pertsaa hiihtelisin, valitsisin vesikelille pitopohjat liisteriläträilyn sijasta, mutta kun en hiihdä..

pikku-mihkali
20.01.2011, 21.05
Eilen Fischer Zerot kaupasta, pitoalueen hionta auki 80-karkeuksilla hiomapaperilla ja halpa-fluorit luistoalueelle.
Pakkasta ilmassa -0,6 C ja räntää sateli hiljalleen, eli siis lähes pahin mahdollinen voitelukeli. Latu paikka paikoin liipalla ja paikoin uutta lunta pinnassa.

Laitoin sukset jalkaan ladun sivussa pöpperölumessa ja eikun eteenpäin...
noin kolme metriä jonka jälkeen putsaamaan auton avaimilla pohjasta aivan umpijäätynyttä könttiä. Ilmeisesti ei ollut ehtinyt jäähtyä tarpeeksi vaikka olivat ulkona vartin venailleetkin.

Sen jälkeen aivan uskomattoman hyvä pito , luisto ok ja ainoana negatiivisena tuntemuksena jyrkimpien haarakäyntimäkien jälkeen suksen pohjat minuutin jäässä mutta irtosivat laskussa. YLeisesti tunne kuin hyvällä liisterisuksella hiihtäessä.

Nuo Fischerithän ei ole valmistajankaan mukaan tarkoitettu kuin nollan ja sitä lämpimämpien kelien sukseksi, pitoalue keskellä ja luistoalueet normaalisti luistovoideltava.

Nämä Fischerit nollakeleille ja pakkaskeleille toiset kepit niin voitelu on aika minimaalista ja saa hiihtää aina luistavalla suksella.

Ainoa huono puoli että nyt pitää mui... rakkaalle vaimolle hommata vielä
noi Fischerit ja niitä ei saane alle 229 eken mistään.

Huomasin vasta nyt että otsikko oli nano-nano suksille, mutta sallittakoon....

jaakkoso
20.01.2011, 21.38
pistitkö tätä pohjaan?
http://www.skinnyskis.com/Images/products/Products/Waxes/Swix/10-11/Zero_70_medium.jpg

Oppressor
20.01.2011, 21.40
ja semiprot käyttää fluoripulveria kämmenellä hangattuna siihen pohjaan, ei tarvi ihan joka lenkin jälkeen lisäillä....

pikku-mihkali
20.01.2011, 22.11
Joo käytin tuota hipo-suihketta 70 ml / 19,99 € eli lähes 300 ekee litra ?? jota myyjä suositteli pohjan putsaukseen ?!.
No myönsi kysyttyäni että pitäisi estää myös jäätymisen.

Voisitko Oppressor speksata vähän tarkemmin mitä fluoripulveria, toi purkki ei kauan kestä

hannupulkkinen
20.01.2011, 22.49
Jaksaisko nyt joku vääntää yksikertaisen ohjeen kuinka pertsasukset saa pitämään ja luistamaan. Minä en enää jaksa.:D Siis vääntää.

Voiteenvalmistajat ja hipofriikit pilaavat hyvän harrastuksen monimutkaistamalla yksinkertaisen asian: pitää laittaa pitovoidetta pitoalueelle ja luistovoidetta luistoalueille.

Remo
21.01.2011, 01.32
Jaksaisko nyt joku vääntää yksikertaisen ohjeen kuinka pertsasukset saa pitämään ja luistamaan. Minä en enää jaksa.:D Siis vääntää.

Voiteenvalmistajat ja hipofriikit pilaavat hyvän harrastuksen monimutkaistamalla yksinkertaisen asian: pitää laittaa pitovoidetta pitoalueelle ja luistovoidetta luistoalueille.

Luistoalueelle vauhdin lf sininen luistoksi hankaamalla ja sulatus raudalla, sitte siklaus ja harjaus ensin messingillä sitte nylonilla niin että kiiltää.

Pitovoiteeksi k-line fluorit, ei tartte enää ihmetellä tökkismistä tai pidon puutetta. (Ei jäädy vaikka vesilätäköstä hiihtäis) Purkin kyljessä sanottu millä kelillä toimii. K9 purkin hyöty aika heikko yleensä liisterikeli kun tuota purkkia muka tarttis. K12-K21 kun ostaa niin varmasti pärjää pitojen kanssa. Purkeissa oleva uusi lumi tarkoittaa oman kokemuksen mukaan uutta satavaa lunta. Levitys pitoalueelle mikä on karhennettu kauden alussa ja pohjavoideltu. Kolme ohutta kerrosta riittää varsin mainiosti pidon saavuttamiseksi. Eli ensin yksi ohut kerros sitten korkilla levitys tasaiseksi kärjestä perään päin sitten toinen ohut kerros ja tasoitus korkilla ja sen jälkeen kolmas kerros ja tasoitus korkilla kärjestä perään päin.

Hinta on toki vähän korkeampi kuin normaalissa pitovoide purkissa, mutta suksella on mukava hiihtää kun se toimii eikä töki ja kerää pohjaan 10cm lunta.

Noitten lisäksi vielä liistereiksi universal (+4--2)ja pakkaskelille (0--10) sopiva liisteri kevättä varten. Levitys havukuvioksi pohjaan jonka jälkeen peukalolla tasoitus. (Peukalon putsaus talouspaperiin pyöräyttämällä.) Havujen tarttumista ja jäätymistä voi vähentää vetämällä liisterin pintaan hyvin ohuen kerroksen pakkasrajoihin sopivaa k-line purkkia jonka tasoitus myös peukalolla.(varottava sormen polttamista tässä vaiheessa, ilmeisesti fluori reagoi liisterin kanssa)

Kyllä voideltava suksi on voideltava suksi, niin vaihtuu maisemakin.

time
21.01.2011, 07.49
Miten nämä pitosprayt toimii? Vai toimiiko? Ne näyttää tarpeeksi helpoilta asentaa ohjeiden mukaan.mulle riittää että saa suksen toimimaan -1- -10 välillä ja kylmemmillä en hiihdä ja lämpimämmillä mennään pitopohjilla tai pyörällä

tunkkari
21.01.2011, 08.39
Allekirjoitan Remon kirjoijuksen. Vauhdin K-pidot ovat huippuja ja helppoja.
Sillä erolla, että mun liisterit on jäänyt pakkiin. Plussakelit hiihdän modifioidulla Optigripillä...

pethe
21.01.2011, 09.05
Jos saa palata aiheeseen, niin eilen oli yllätyksekseni parhaita nanokelejä ikinä, vaikkei vesikeli ollutkaan. Luisto oli parasta tähän asti ja pitoakin riittävästi. Ilma oli -6 asteista.

YocceT
21.01.2011, 09.55
Luistoalueelle vauhdin lf sininen luistoksi hankaamalla ja sulatus raudalla, sitte siklaus ja harjaus ensin messingillä sitte nylonilla niin että kiiltää.

Jos nyt vielä yksinkertaistetaan niin hinkataan sitä parafiinin palaa sukseen kylmänä ja sitten nailonharjalla kiillotus päälle. Muutaman kympin vetelee tuollaisellakin ennen kuin on uusintatarvetta. Eikä aikaa mene kuin muutama minuutti. Raudat, siklit, sähköhöylät ja teräsharjat voi jättää halutessaan proo-tuunaajille.

hannupulkkinen
21.01.2011, 10.01
Remo ei tehnyt yksinkertaista voiteluohjetta.

Speedgoat
21.01.2011, 10.14
Miten nämä pitosprayt toimii? Vai toimiiko? Ne näyttää tarpeeksi helpoilta asentaa ohjeiden mukaan.mulle riittää että saa suksen toimimaan -1- -10 välillä ja kylmemmillä en hiihdä ja lämpimämmillä mennään pitopohjilla tai pyörällä

Rexin sinisellä menee tuo lämpötila-alue vaivatta ja levitys on vaivattomampaa, joten miksi sotkemaan spray-systeemien kanssa?

tmile
21.01.2011, 10.43

Jos ei halua sulatella parafiineja, ei sitten varmaan hiihdä kuin viikonloppuisin ja n. 100-200km vuodessa. Ja tuolle määrälle riittää kun vie sukset huoltoon kerran vuodessa. Ja jos lipsuu niin laittaa lisää pitoa purkista.

http://www.prisma.fi/tuotekuvat//originals/29/d86wdhofke4adb7g.jpg

Atro
21.01.2011, 11.04

Viimesimmässä TM:ssä oli artikkeli tästä teknologiasta. Sen mukaan tulossa tätä nyt suksen pohjassa tehtaalla laitettua voidetta myös erillisenä voiteena myyntiin. Samassa artikkelissa mainittiin, että tuon nano/optigripin koostumus kehittyy jatkuvasti, joten eri ihmisillä on varmaan siitäkin syystä erilaisia kokemuksia miten nämä toimivat.

pikku-mihkali
21.01.2011, 14.15
Ja samassa Kirvesniemi taisi kommentoida 2000 km rajaakin tyyliin
"erityisen hankala pitää kelin olla jos ei sen jälkeen toimi" .

Toisaalta toi nyt on melko savolainen lausunto.

twentyniner
21.01.2011, 14.28
Rexin sinisellä menee tuo lämpötila-alue vaivatta ja levitys on vaivattomampaa, joten miksi sotkemaan spray-systeemien kanssa?

Nämä ohjeet sain pitopuolelle ,työkaverilta joka itse hiihtää reilusti ja huoltaa lapsiensa sukset ilmeisen hyvin,koska ovat ikäluokkansa nopeimmat suomessa.

time
21.01.2011, 15.30
Mulle ne tarjos ekaksi vihreä alle sitten päälle sinistä mutta niitäkin oli 2 erilaista ja sitten jollekin kelille vielä oranssi ja liisteri mutta en muista missä järjestyksessä

Remo
21.01.2011, 16.03

Oliskait nuo vaikeamminkin voinut kirjoittaa. Yritin nyt vähä edes kertoa mitenkä levittää nuo aineet ja niitä käyttää. Liian monta riviähän tuossa oli tekstiä.

Yleisin syy pidon puutteeseen taitaa kuitenkin olla, että potku suunnataan väärään suuntaan. Yhdellä purkilla nyt ei vaan voi aina saada täydellisesti toimivaa suksea, varsinkaan jos alkaa sataa lunta. Valitettavasti tuntuu siltä, että kokeilemalla ne omat toimivat voitelut löytyy ja toisille voitelu ei oo niin helppoa. Ja aivoon se ottaa jossei suksi jostain syystä toimikaan, kun sinne ladulle on päässyt.

Omia kokemuksi pitopohjista ei ole, mutta hitaalta ne kuulostaa ja vaikuttaa. Tietysti kisamallin voideltavat päädyt vois olla jo asia erikseen. Pitäähän noihin pitopohjiinkin jäätymisenestoainetta ruiskutella ja antaa jäähtyä ennen kuin lähtee hiihtämään, mikä ajallisesti on jo lähellä liisterin levitystä. Eiköhän tuo nano pian tuu noihin voidepurkkeihinkin.

pikku-mihkali
21.01.2011, 16.09
"Omia kokemuksi pitopohjista ei ole, mutta hitaalta ne kuulostaa ja vaikuttaa. Tietysti kisamallin voideltavat päädyt vois olla jo asia erikseen. Pitäähän noihin pitopohjiinkin jäätymisenestoainetta ruiskutella ja antaa jäähtyä ennen kuin lähtee hiihtämään, mikä ajallisesti on jo lähellä liisterin levitystä. Eiköhän tuo nano pian tuu noihin voidepurkkeihinkin. "

No tuskin niitä pitopohjia sen enempää tarvii jäähdytellä kuin autotallissa liisterivoideltuja tavallisia suksia.

Luistosta vielä kerran kokeilun jälkeen havainto jossa alamäissä tuli FIscherin zeroilla ainakin samoihin kuin edellä menneet vapaan hiihtäjät (ne ei varmaan painaneet kylläkään sataa kiloa)

time
21.01.2011, 21.54
Kokeilen nyt helpointa tapaa,mitä yhdessä liikkeessä tarjottiin,eli Roden vaaleansinistä pelkästään pitoalueelle ja jos ei toimi niin pitoteippiä ja sen jälkeen kirppikselle jos ei sekään toimi ja hiihdän vain plusssa keleillä.

Jopo Juoppo
21.01.2011, 22.28
Ei juurikaan puhuttu pitoteipeistä, ehkä jo menneiden talvien lumia.
Mulla se ainakin mullisti hiihdon täysin.
En koskaan osannut suksia voidella tai saanut niitä toimimaan. Siksi huitelin pelkästään jääladuilla vuosikymmenet.
Sitten tuli pitoteippi ja ihme. Suksi luisti ja piti, molempia. Ainakin mun tarpeisiin.
Ei tarvinnut rimpuillen mennä vastamäkiä, sen kun antoi mennä kuin orava! Ja alas tullessa muna asennossa (vai olikos tuo yhdyssana..?) täyttä haipakkaa.
Aivan uskomaton elämys!

time
21.01.2011, 22.49
Olen kuullut teipistä samanlaisia kokemuksia ja viimeksi viime viikolla kun itsellä sukset jäätyi ja toisella hiihtäjällä oli teipit ja hiihti samassa ajassa 7 km,kun minä kävelin omilla suksilla 5.Tyyppi kehui teippiä ja sanoi että ei muuta käytäkään ja kyllä varmaan pitää kokeilla itsekin.
Onhan teippi kuitenkin kestoltaan eri luokkaa kuin purkkikamat ja huolettomat,mitä minä haluan,enkä mitään sähläämistä 10 eri purkin kanssa ja korkkien ja siklien ja rautojen.Mulle varmaan riittäisi teipin vaihto 2-3 kertaa talvessa kun on no nanot toisina kuitenkin.

time
21.01.2011, 23.55
[QUOTE=time;1540689]Olen kuullut teipistä samanlaisia kokemuksia ja viimeksi viime viikolla kun itsellä sukset jäätyi ja toisella hiihtäjällä oli teipit ja hiihti samassa ajassa 7 km,kun minä kävelin omilla suksilla 5.Tyyppi kehui teippiä ja sanoi että ei muuta käytäkään ja kyllä varmaan pitää kokeilla itsekin.
Onhan teippi kuitenkin kestoltaan eri luokkaa kuin purkkikamat ja huolettomat,mitä minä haluan,enkä mitään sähläämistä 10 eri purkin kanssa ja korkkien ja siklien ja rautojen
.Mulle varmaan riittäisi teipin vaihto 2-3 kertaa talvessa kun on noi nanot toisina kuitenkin.
Vauhdin sivuilta katselin voiteluohjeita ja on se kyllä tällaiselle uudelle harrastajalle täyttä hepreaa.Pitäisi valita aina ennen lenkkiä lämpötila ja onko uusi lumi, vai vanha,tai karkea ja joka kelille about 3 eri ainetta useaan kerrokseen ja raudoitettuna osa.
On pikkaisen liian iso kynnys aloittaa harrastusta,jos se olisi niin vaikeaa.
Voidevalmistajat kusee kyllä omaan aamupuuroonsa kun tekee asioista näin hankalia aloittelijoille.Uskon että lajia harrastettaisiin moninkertaisesti jos voitelu olisi simppeliä ja helposti omaksuttavaa.

hannupulkkinen
22.01.2011, 00.28
Voitelu on helppoa ja helposti omaksuttavaa.
Teipin korvaa pari pitoa, joita voi lisätä pitoalueelle, lämpimämmälle pehmeämpää ja pakkaselle kovempaa. Pidot luistavat teippiä paremmin.
Luistoa tarvitsee vain yhdenlaista. Sinistä. Sen voi hangata pohjaan ja harjata.
Miksi ette voi uskoa, että voitelu ei ole tämän vaikeampaa.:seko::seko:

time
22.01.2011, 16.08
No nyt tein sitten niin kuin suksimyyjä ehdotti,eli Rode blue super -1/-3 pitoalueelle.
Parin tunnin päästä näkee toimiiko vai ei.Luistovoitelu oli tehty liikkeessä valmiiksi.

YocceT
22.01.2011, 20.54
Täsmälleen noin kuten hannupulkkinen toteaa edellä. Näillä foorumeilla vaan tuppaa insinööritekniikka menemään terveestä järjestä ohi ja kaikesta tehdään tiedettä. Ja pitää myös muistaa erot tavallisen harrastushiihtäjän ja sm-tason kilpahiihtäjän vaatimusten välillä. Meille taviksille voitelu on helppoa, usko tai älä. Voidevalmistajan intressi taas on myydä mahdollisimman monta erilaista purkkia ja vahaa.

Kylmävoiteluna tehden se yksi parafiinipala kestää uskomattoman kauan. Ja saman verran sitä sinne suksen pohjaan jää, rautamiehet vaan höyläävät tavaraa lattialle yli 90% siitä mitä sukseen sulattavat.

Teippeja kokeilin yhden talven joskus 2004 tai niillä main. Keväällä pistin sukset sirkkelillä palasiksi ja heitin roskalaatikkoon. Onhan noissa teipeissä puolensa mutta myöskin ne haittapuolensa. Ehkä teipit olisivat toimineet paremmin toisenlaisessa suksessa tai pienen tuunauksen jälkeen.

time
22.01.2011, 21.16
Ekat 400 metriä uusien suksien kanssa takana. pitänyt ei yhtään mutta luistoa oli.sitten toinen side alkoi aukeamaan jatkuvasti ja vaihdoin nanoihin ja tein lenkin niillä.niissäkin oli hieman normaalia huonompi pito mutta luistoa oli aika hyvin.jokin meni mun pitovoitelussa pahasti pieleen.ensi viikolla vien sukset liikkeeseen siteen korjaukseen ja saavat fiksata pitopuolta myös.

hannupulkkinen
22.01.2011, 21.21
Kun sitten sinne ladulle lähtee on hyvä pitää se pitovoidepurkki mukana.
Jos pitoa ei ole sitä sitten lisätään siitä purkista hankaamalla pitoalueelle ja tasottaa voi vaikka hanskalla tai voi pitää pientä korkkia mukana ja hangata sillä. En voi ymmärtää miksi suksi ei pysy jalassa. Luulen, että et kiinnittänyt sitä oikein. Tai et puhdistanut monoa kun panit suksen jalkaan ja väänsit sitten väkisin siteen kiinni. Senhän jälkeen side ei pidä. Tämä jälkimmäinen tapahtuu helposti nnn siteiden kanssa. Samomonin profiilit eivät ole niin tarkkoja. Kyllä se pito löytyy. Tosin jos nanokeli on niin silloin kannattaa hiihtää niillä. Purkkivoide ei taas toimi silloin kun nano luistaa. Silloin tarvitaan pohjavoiteeksi liiseteriä tai normaalia pohjavoidetta. Latu on silloin liippa, märkä tai jäinen.

time
22.01.2011, 21.49
Mulla oli se purkki mukana ja lisäsin sitä melkein heti.
Toi side napsahti nätisti kiinni,mutta irtosi potkussa ja vaihdoin vielä suksen toiseen monoon ja sama juttu,ei pysynyt kiinni ja olin putsannut monot ennen kiinnitystä.
Noi siteet on sellaset mitkä lukkiintuu itsestään kun painaa sen kärkiraudan siihen ja aukeaa painamalla.
Toisissa suksissa pitää painaa päältä että menee kiinni ja nostaa että aukeaa.

Nalho
22.01.2011, 22.20
Purkkivoide ei taas toimi silloin kun nano luistaa. Silloin tarvitaan pohjavoiteeksi liiseteriä tai normaalia pohjavoidetta. Latu on silloin liippa, märkä tai jäinen.

Tai sitten tekee itselleen vesikelin sukset siten että pelkästään karhentaa pitoalueen hiekkapaperilla ja luistovoiteina jokin parafiini mikä nyt sattuu pohjassa olemaan.
Varmasti kaikkien nurkista löytyy jotkin vähemmälle käytölle jääneet sukset joista voi em. menetelmällä tehdä itselleen toimivat, roskia pohjiin keräämättömät pelit. En minäkään meinannut moista konstia uskoa ennen kuin kokeilin.

hannupulkkinen
22.01.2011, 22.43
Mulla oli se purkki mukana ja lisäsin sitä melkein heti.
Toi side napsahti nätisti kiinni,mutta irtosi potkussa ja vaihdoin vielä suksen toiseen monoon ja sama juttu,ei pysynyt kiinni ja olin putsannut monot ennen kiinnitystä.
Noi siteet on sellaset mitkä lukkiintuu itsestään kun painaa sen kärkiraudan siihen ja aukeaa painamalla.
Toisissa suksissa pitää painaa päältä että menee kiinni ja nostaa että aukeaa.
Jos eka lisääminen ei auta sitten pitää tehdä kolmas lisääminen jne.
Keli taisi vain olla purkille sopimaton. Oliko latu liipalla?
Nuo pikasiteet eivät taida kyllä kestää. Vaimon vastaavatkin taisivat mennä rikki melkein heti. Miten sinulle sellaiset myytiin?

Täytyy muuten kokeilla tuota karhennuskonstia joilla vanhoilla sivakoilla.

time
22.01.2011, 22.58
[QUOTE=hannupulkkinen;1541142 Oliko latu liipalla?
Nuo pikasiteet eivät taida kyllä kestää. Vaimon vastaavatkin taisivat mennä rikki melkein heti. Miten sinulle sellaiset myytiin?

Minä en tiedä siteistä ja niiden paremmuudesta tai huonommuudesta mitään,mukavammat nämä uudet oli käyttää,jos olisivat vielä toimineetkin ja tulivat kaupan päälle.
Latu oli ollut kovalla käytöllä ja enemmän hiihtäjiä kuin koskaan aiemmin kun olen käynyt.Hyvässä kunnossa oli.

pikku-mihkali
23.01.2011, 10.47
Mulla auttoi kun aloin käyttämään pohjalla pehmeämpää pitovoidetta.
Alle kerros jotain pehmeää esim 0- -3 C purkkia ja päälle vaikka porkkanaa
-1 - -7 C joka toimii sitten kaikilla pakkaskeleillä -17 C asti ja sen kylmemmässä ei meikä hiihdä kuin korkeintaan hengitysmaskin kanssa.

Sama homma toimii vaimon kepeissä.

Sen jälkeen riittää kun lisäilee porkkanaa aika ajoin. Nollakeleille on sitten pitopohja sukset erikseen.

time
23.01.2011, 11.09
Kai sitä täytyy ens viikolla ottaa noi nykyiset voiteenpoistoaineella veks ja laittaa jotain muuta pohjalle sitten.Sen jälkeen jos ei pelitä,tulee teipit kehiin.

hannupulkkinen
23.01.2011, 14.32
Kai sitä täytyy ens viikolla ottaa noi nykyiset voiteenpoistoaineella veks ja laittaa jotain muuta pohjalle sitten.Sen jälkeen jos ei pelitä,tulee teipit kehiin.
Ei niitä nykyisiä tarvitse poistaa, jos ei aivan kamala kakku siellä ole.
Pehmeämpi voidekerros vain päälle. Hyvä jäähdytys ulkona ja sitten tuo
kovempi pari ohutta kerrosta korkilla välillä hyvin tasoittaen.
Jos ei pidä niin sitten sukset ovat liian jäykät. Jos ne ovat liian jäykät niin sitten kannattaa ennen teippejä koittaa pohjavoiteen kanssa.

Usein juuri tämä voiteluongelma johtuu siitä, että kuntoilijalle myydään kilpahiihtäjän spekseillä sukset. Pitoalue on liian jäykkä ja korkea.
Sukset voi koestaa siten, että puristaa niitä yhteen. Alkujäykkyys kun on puristettu pois niin alle sentti pitäisi suksien väliin jäädä rakoa, muuten ei taida ilman kunnon oikeinsuunnattua potkua pitoa sukseen saada.

Pakkaskelin suksien tulee olla aika löysät kuntoilijalle.
Siitten pitää muistaa, että nämä ovat nimenomaan uuden lumen pakkaskelille. Pelaavat kyllä vanhallakin lumella jos latu ei ole liippaantunut.
Liippaantuminen tarkoittaa sitä, että ladun pintaan on tullut pakkautunut kiiltävä ja jäinen kuori. Jos ilmankosteus on suuri niin näin käy aika kovalla pakkasellakin ja lähes aina keinolumella.

time
23.01.2011, 20.44
Sukset kokeiltiin lappukokeella ja piti olla helpot hiihtää ja ei ainakaan liian jäykät.Sukset on muistaakseni 195 pitkät ja medium jäykkyys.
Pituutta mulla on 177 ja paino 82/83.
Pirun luistavat olivat tän lyhyen lenkinkin perusteella ja varmaan hyvät muutenkin,kunhan saa nyt ton pidon kuntoon jollain keinolla.

pikku-mihkali
23.01.2011, 21.34
Jos suksen saa pitämään kun "hyppää" suksen päälle ylämäessä muttei pidä normaalisti niin silloin on suksi liian jäykkä. Ongelmana vaan on ettei 90 % meistä
pysty hiihtämään koko lenkkiä sellaisella intensiteetillä jonka ns. optimi suksi vaatii.

Laita ensi kerralla vaikka 5 cm pidempi pitovoitelu toiseen sukseen (ylöspäin , ei kantapään suuntaan) niin pitäisi eroa löytyä pidossa suksien välillä. Pidon hienosäätö tehdään nimenomaan pitoalueen pituudella.

tero76
23.01.2011, 21.41
Minäkin tuskailen aina pidon kanssa, ja perinteistä ei tule juuri muutenkaan hiihdettyä. Ainoa keino millä saan pitämään on laittaa pitoa paljon. En tiedä paljonko sitä oikeadti tulisi laittaa, mutta minulla nuo pari ohutta kerrosta korkilla tasoitettuna ei riitä mihinkään. Viimeksi vedin viisi kerrosta ja ei pitänyt. Lisäsin sitten kylmään sukseen siten että pohja ol melko valkeita laikkuja täynnä. Sitten alkoi pitämään. Eli mulla ei pidä jos ei ole valkeat pitoalueet lenkille lähtiessä. En tiedä miten muilla. Nuorempana jäi nuo perinteisen kisat käytännössä aina väliin tuon pitovoitelun takia. Muutaman "peltokisan" hiihdin ilman pitoja.

time
23.01.2011, 22.13
Laita ensi kerralla vaikka 5 cm pidempi pitovoitelu toiseen sukseen (ylöspäin , ei kantapään suuntaan) niin pitäisi eroa löytyä pidossa suksien välillä. Pidon hienosäätö tehdään nimenomaan pitoalueen pituudella.[/QUOTE]
Uskon että yksi syy pidon puutteeseen on se että jätin voitelun noin 3-5 cm vajaaksi kummastakin päästä,missä oli merkit.Laitan homman uusiksi huomenna ja tiistaina on seuraava mahdollisuus kokeilla miten toimii.

Peregrinus
23.01.2011, 22.44
Jos suksi ei pidä pakkaskelillä syyt ovat: liian jäykkä suksi, liian ohut kerros voidetta, liian lyhyt pätkä pitovoidetta tai liian kylmän kelin voide.

Itse pärjään kolmella purkkivoiteella, O-kelille Swix WR60, -1/-5 -kelille Rode Multigrade 0/-2 ja kovemmille pakkasille Vauhdin Porkkana. Luistona rexin sininen. Lisäksi pakista löytyy Startin universal Wide liisteri.

time
24.01.2011, 18.21
Aloitin homman alusta,eli poistin kaiken pitoalueelta ja karhensin uudestaan,tällä kertaa ne pari viimeistäkin senttiä ja laitoin yhden kerroksen vauhdin pohjavoidetta ja kohta toisen.Sen päälle pitäis kait sitten lämästä toi roden super -1 -3.Meneekö nyt ihan pieleen?niin ja tarkoitus hiihtää kun menee pakkasen puolelle kelit.Ostin myös Vauhdin porkkanaa yhden purkin.

timoe
24.01.2011, 18.49
vaikka tämä nanosuksien voitelu on kyllä hölmöläisen hommaa...niin yleisesti ottaen, vaikka en voitelusta mitään ymmärrä,

niin vielä on yksi syy miksi suksi ei pidä...sen lisäksi että potkun pitää suuntautua myös alaspäin, ei vain taaksepäi, voideltavalla suksella...

ELI jos laittaa -10 asteen pakkasella voidetta purkista, jossa lukee -10 niin ei pidä.. pitää laittaa jotain -2...-6 niin sitten pitää ja taas -5 asteessa -1...-4voidetta niin pitää, eli hiukka lämpimämmän voide voi auttaa???

hannupulkkinen
24.01.2011, 19.06
vaikka tämä nanosuksien voitelu on kyllä hölmöläisen hommaa...Täh????

time
24.01.2011, 19.21
Kyllä mulla ainakin on ihan voideltavat.Sitä Hannun 0 purkkia en vauhdin hyllystä löytänyt.Ajaakohan toi pohjavoide nyt yhtään samaa asiaa,vai onko ihan turha juttu?

hannupulkkinen
24.01.2011, 19.31
http://vauhti.fi/imagedata/440_db784_210_125.jpgKyllä se pohjavoide on ihan ok. Vauhdilla on nollaterva, mutta kyllä tuolla Vauhdin porkkanallakin taitaa pärjätä. Mökkinaapuri hiihtää sillä kaikilla keleillä, laittaa vain nollan tienoilla ja liippaladulla liisteriä alle. Hän hiihtää vuodessa noin 3,5 tuhatta kilsaa.

timoe
24.01.2011, 21.23
Täh????

siis että ensin ostaa pitopohjasuksen ja sitten hioo pidot pois ja rupeaa voitelemaan= ei ymmärrä, miksei osta silloin voideltavaa suksea samoin tein sitä ihmettelin, mutta korostan että en ole mikään hiihto tai voiteluekspertti :D Siis tässäkin käynyt kuten aina eli otsikosta ajaudutaan muihin kiinnostaviin aiheisiin (Otsikko oli nanogrip sukset)

hannupulkkinen
24.01.2011, 21.43
Nii! Onhan täällä voitelutopikkikin. Siellä vain huseeraavat nuo hipofiilarit.

Peregrinus
24.01.2011, 23.37
Keskustelu lipsahti voideltaviin suksiin. Se ei kuitenkaan ole ihme, jos on kokeillut pitopohjasuksia pakkaskelillä. Itse olen kokeillut kaupan testiparilla, eikä muuten tullut kauppoja.

Jep, sieltä löytyy ohjeita, joilla voiteluun menee enemmän aikaa kuin lenkkiin.

tero76
25.01.2011, 07.59
Eilen oli nollassa, mutta lumi ei vielä ollut märkää. Joku janari oli ainakin optigrippien pitoihin tyytyväinen. Luistoa sillä ei kyllä ollut ollenkaan.

wanderer
25.01.2011, 10.15
Eilen sain zerot jäätymään toisen kerran. Ekalla kerralla pohjassa ei ollut tuoretta silikonikäsittelyä. Tällä kertaa oli, mutta se kului ilmeisesti noin 5 km jälkeen pois ja voidepesän korkeimpiin kohtiin jäätyi pienet muhkurat. Ilman lämpötila oli -0,5...-1 ja ladulla paikoin tuoretta märkää lunta.

Mitäs tuo Swixin zero 70 nyt oikeasti on? Mitään silikonia ei tuolla hinnalla kannata ostaa.
Se pro-versio on ilmeisesti fluorispraytä ja maksaa jonkun 60e/50ml. Se toimii varmasti, mutta mikähän olisi halvempi korvaaja? Tokon Helixiä löytyis, mutta ei sitä viitsi lenkille suihkia. Menisiköhän kuivateflonilla ihan pieleen?

time
25.01.2011, 10.25
Näyttää täällä Koskin suunnassa keli aika ongelmalliselta pitopohjille tällä hetkellä ja toisillakaan suksilla ei tällä kelillä ole ladulle asiaa.Iltapäivällä pitäis olla jo yli 5 pakkasta,jos silloin starttais.

PetteriY
25.01.2011, 11.35
Eilen sain zerot jäätymään toisen kerran. Ekalla kerralla pohjassa ei ollut tuoretta silikonikäsittelyä. Tällä kertaa oli, mutta se kului ilmeisesti noin 5 km jälkeen pois ja voidepesän korkeimpiin kohtiin jäätyi pienet muhkurat. Ilman lämpötila oli -0,5...-1 ja ladulla paikoin tuoretta märkää lunta.

Viikonlopun kursseilla kerrottiin, että Zerot pitäis ostaa mahdollisimman matalalla "voidepesällä". Jos suksen pinta nousee liian ylös ladusta, jäätä alkaa kertymään. Pitäs melkeen hipoa ladun pintaa koko ajan...

time
25.01.2011, 18.12
Ei mikään hääppönen pito eikä luistokaan.Meni silti siedettävästi tasaisilla pätkillä.
Aiemmin hiihdin saman lenkin Nanoilla ja aikaa meni 8 minuuttia enemmän ja keskisyke oli 8 lyöntiä kovempi,että on se luisto näemmä ollut parempi kuitenkin.
Latu oli pehmeä uudesta lumesta ja pakkasta 7 astetta.
Pitoalueelle keräsi vähän jäätä.
Näytti kyllä lipsuvan muillakin aika lahjakkaasti.
Vaihtoivat toiseen sukseen uuden siteen ja nyt toimi sekin puoli.

time
27.01.2011, 13.29
Nyt meni pikasiteet vaihtoon kun taas 100 m jälkeen side irtosi.Kävelin autolle ja kiikutin sukset kauppaan ja iltapäivällä pitäisi olla uudet siteet ja eri mallia.Nanoilla taas siis lenkille ja pitoa ei ollut kunnolla.Putsasin pohjat voiteenpoistolla,jospa ne ensi kerralla pitäisi.

Jussi_L
27.01.2011, 14.06
Nyt meni pikasiteet vaihtoon kun taas 100 m jälkeen side irtosi

siis side lähti kokonaan suksesta irti? ja jo toistamiseen? Kyseessä lienee salomonin siteet? en ehkä enää itse niitä suksia huolisi takas... jos ruuvit on kaks kertaa jo revenny irti, ei niihin reikiin enää kyllä järkevästi saa uusia kiinni. No voihan sen siteen paikan vaihtaa ja porata uudet reijät, mutta, ei sekään mikään niin hyvä vaihtoehto ole!

time
27.01.2011, 15.13
Ei koko side,vaan mono ei pysynyt siteessä kiinni.Yhden lenkin toimi kunnolla ja kerran jo side vaihdettiin,mutta samanlaiseen.Nyt tulee manuaali mallin siteet tilalle.

Nalho
27.01.2011, 17.23
Ei koko side,vaan mono ei pysynyt siteessä kiinni.Yhden lenkin toimi kunnolla ja kerran jo side vaihdettiin,mutta samanlaiseen.Nyt tulee manuaali mallin siteet tilalle.

Viisas vaihto tuohon manuaaliin. Itsellä oli joskus ennen sellaiset "automaatit" joiden avaus toimi siten että sauvan kärjellä painettiin siteessä olevaa pientä kohtaa. Olivat tosi pirulliset irrottaa kun vedit turvallesi johonkin kaseikkoon. Heitin moiset vesilinnulle ja otin tuollaiset vivulla avattavat tilalle eikä ole enää ollut avausongelmia.

Grr
28.01.2011, 00.55
Tänään illalla oli muuten semmonen keli ettei Nanot pitäny yhtään. Siis ei ollenkaan. Lipsuttelin silti pari tuntia, luisti nimittäin paljon paremmin kuin odotin. Lämpötila -5 - -7 ja neitseellinen latu tuoreesta lumesta.

twentyniner
28.01.2011, 08.26
Parin tunnin päästä mennään nanoilla, kosteutta ilmassa ja vielä on -2c ,lämpenemään päin...laitetaan iltapäivästä fiilikset :)

hannupulkkinen
28.01.2011, 14.40
Pitää varmaan kokeilla täälläkin vuoden eka kerta noita nanoja.
On nollakeli.
Ai niin. Kuulin, että Opitgrippien luistavuutta voi parantaa pitoja vähentämättä haankaamalla luistoalueita karhunkielellä niin, että pohjarakenne kuultaa "karvojen" lävitse. Kokeilee..

twentyniner
28.01.2011, 15.41
Parin tunnin päästä mennään nanoilla, kosteutta ilmassa ja vielä on -2c ,lämpenemään päin...laitetaan iltapäivästä fiilikset :)

Reilu kolmituntinen takana, pysyi selkeästi pari astetta pakkasella. Nyt kun on voideltavistakin hiukan kokemusta,voin verrata, kelit ja onnistumiset voitelussa ovat eri juttu :) sinisellä rexillä mennään, sen enempää kikkailematta.

Tänään hiukkasen pakkasen puolella, selkeästi kuiva latu. Karhun Optigrip Centra suksena ja noilla n. 300km hiihdetty...

pitoa omiin tarpeisiin, ei ihan sitä mitä olen noista saanut irti "oikealla" kelillä, vaativat selkeästi kostean ladun pitääkseen optimisti, toiset sukset voideltuna ovat olleet selkeästi pitävämmät.

Luistoa kaipaisin selkeästi lisää, kun on noilla voideltavilla päässyt luiston makuun.

Tuota Hannun edellä mainitsemaa temppua tai vastaavaa mietin lähes koko matkan, sunnuntaina työpäivä eli silloin toteutetaan :)

Ja kuten Pulkkinen totesi, ei se voitelu ole vaikeaa :)

Ohiampuja
28.01.2011, 16.09

Jep, sieltä löytyy ohjeita, joilla voiteluun menee enemmän aikaa kuin lenkkiin.
Saa sieltä helppoja ohjeitakin, jos vaan pyytää. :)

Siis täältä...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37723&page=20

time
28.01.2011, 17.32
siis side lähti kokonaan suksesta irti? ja jo toistamiseen? Kyseessä lienee salomonin siteet? en ehkä enää itse niitä suksia huolisi takas... jos ruuvit on kaks kertaa jo revenny irti, ei niihin reikiin enää kyllä järkevästi saa uusia kiinni. No voihan sen siteen paikan vaihtaa ja porata uudet reijät, mutta, ei sekään mikään niin hyvä vaihtoehto ole!

Tänään sitten neljäs kerta kun yritän hiihtää voideltavilla ja 4 km meni hienosti,luisti ja pitikin hyvin.
Sitten irtosi taas mono ja samasta suksesta,mistä aiemminkin ja nyt oli manuaalisiteet.
Vaihdoin suksen vielä toiseen jalkaan ja irtosi siinäkin melkein heti.
Olin sen verran korvessa,että ajattelin hiihtää kuitenkin 6 km että pääsen lähtöpaikalle.Noin km päässä tuli pieni mäki ja mutka mäen alla ja kanttasin siitä ja suksi irtosi ja koko side oli monossa kiinni ja suksi meni menojaan ja äijä puskassa perseellään.Pari kilsaa menin pelkillä käsillä lykkien ja toinen suksi kiinni ladussa.
Sitten takaa tuli vanhempi rouva joka kyseli että hajosiko suksi ja sanoi soittavansa miehelleen,että hakee minut ja vie hiihtokeskukseen.Mies oli sattumalta voitelumestari joka tekee kilpavoiteluja kilpahiihtäjille ja jonka luona käy hiihtäjiä kauempaakin ja siinä tulikin hyödyllinen kontakti voiteluongelmissa hankittua samalla.
Vein taas sukset liikkeeseen ja nyt lupasivat laittaa kilpasiteet maksutta ja jos tulee vielä ongelmia,antavat uudet sukset tilalle.
Saa nähdä miten mahtavat toimia jatkossa.
Jotain hyvääkin oli päivässä,kun voitelu toimi ja suksikin kulki sen aikaa kuin side pysyi.
Tästä ei voi kuin nousta ja jatkaa rämpimistä sisulla eteenpäin.

twentyniner
28.01.2011, 17.32

Siis täältä...

Siis jos tuo oli minulle tarkoitettu,niin sain aika yleisluontoiset ohjeet,joilla ei kuulemma voi mennä ihan kuuseen :) Sinistä pohjaan ja menoksi. Sitten kun ollaan nollan tietämillä suksin nanoilla, josta minulla on ihan ok kokemukset noilla keleillä.

time
28.01.2011, 17.43
Sinistä pohjaan ja menoksi. Sitten kun ollaan nollan tietämillä suksin nanoilla, josta minulla on ihan ok kokemukset noilla keleillä.
Onko tämä sininen nyt se -1/-7 ?.
Niitä sinisiä näyttäisi olevan useampiakin Rexillä

twentyniner
28.01.2011, 18.17

Siis täältä...

Onko tämä sininen nyt se -1/-7 ?.
Niitä sinisiä näyttäisi olevan useampiakin Rexillä

Pito -2c - -8c ja luisto aika samoilla asteilla,se on työmaalla,koska luistopuoli työstetään kuntoon siellä,mähän polttaisin sillä raudalla koko mökin :) tuossa oli yli -15c pakkasta yksi päivä,silloin laitoin sitä violettia Rexiä pitoon.

Aika kaukana välillä liitää keskustelu nanogripeistä, anteeksi vain...sain viestiä sen verran luotettavasta lähteestä,tuosta karhunkielikäsittelystä nanosuksille, että itse jätän väliin.

time
28.01.2011, 19.48
No nyt on sitten kolmannet siteet suksissa.Tällä kertaa Rottefella xcelera kilpasiteet.Nämä on jotkut säädettävät siteet,mihin ei tarvitse ruuveja lainkaan.
En olisi halunnutkaan että samoihin korkanneisiin reikiin olisi uudestaan koitettu ruuvailla siteitä.Reiät oli täytetty jollain aineella ja nyt sitten huomenna kokeillaan taas miten toimii ja jos ei toimi kauppa puretaan.

Peregrinus
28.01.2011, 21.55
No nyt on sitten kolmannet siteet suksissa.Tällä kertaa Rottefella xcelera kilpasiteet.Nämä on jotkut säädettävät siteet,mihin ei tarvitse ruuveja lainkaan.
En olisi halunnutkaan että samoihin korkanneisiin reikiin olisi uudestaan koitettu ruuvailla siteitä.Reiät oli täytetty jollain aineella ja nyt sitten huomenna kokeillaan taas miten toimii ja jos ei toimi kauppa puretaan.

:seko:

Siis onko suksissa NIS -levy jonka päälle aikaisemmat siteet oli kiinnitetty ruuveilla?

hannupulkkinen
28.01.2011, 22.48
Hiitelin tänään opteilla 20 kilsaa.+1 lähtiessä ja -1 lopussa.
Ensimmäisen kilsan jälkeen meinasin palata takaisin kun ei ollut luistoa sitten ollenkaan vaikka latu oli liipalla. Jatkoin kuitenkin ja 20 minuutin jälkeen sukset alkoivat luistaa jonkin verran. Luisto oli melkein hyvä kun hiihti vuorohiihtoa alle 10 kilsan tuntivauhtia. Jos siitä yritti kiihdyttää ja työntää tasatyöntöä imutus alkoi ja vauhti sammui.
Puista oli tippunut lunta ladulle runsaasti ja näillä kohdin pohja jäätyi ja tökki.
Lopussa keskisuksessa oli kattava millin jääkerros. Kuitenkin luisto parani loppua kohden kun ilma meni pakkasen puolelle.

Tein eilen saman lenkin voideltavilla ja tuntuma oli kohtuullinen luisto ja kohtuullinen pito. Yllätys oli, että lenkkiin meni tänään nanoilla täsmälleen sama aika. Syy tähän taitaa olla se, että pito oli tautinen ja kaikki ylämäet menivät hienosti hiipien ilman, että sukselle piti hypätä. Keskipulssi oli siksi 10 lyöntiä matalampi kuin eilen. Nämä nanot kun ovat löysät ja niiden painealueet ovat pitkät niin hiihto on hyvin nautinnollista suksien vakauden takia. Nanot ovat jäisen vesikelin unelmasukset kuntoilijalle. Muuhun voideltavat ovat paremmat. m.o.t

Ennen hiihtoa hankasin luistoalueita karhunkielellä ja niihin tuli hauska kuullotus. En tiedä paransiko se luistoa kun sukset eivät luistaneet. Eikä se ollut sukuvika.

time
28.01.2011, 23.00
:seko:

Siis onko suksissa NIS -levy jonka päälle aikaisemmat siteet oli kiinnitetty ruuveilla?
Ilmeisesti oli,kun nyt on eri systeemi.
En ole erityisesti perehtynyt aiemmin side-systeemeihin.

timoe
29.01.2011, 00.29
Ennen hiihtoa hankasin luistoalueita karhunkielellä ja niihin tuli hauska kuullotus. En tiedä paransiko se luistoa kun sukset eivät luistaneet. Eikä se ollut sukuvika.[/QUOTE]

koita ensi kerralla karhunkileln sijasta pehmeähköä nailonharjaa, ja sukset ajoissa ulos jäähtymään?

time
29.01.2011, 11.14
Katselin äsken tarkemmin noita side systeemejä ja onko nyt niin että mun suksiini on turhaan porattu reikiä?
Näköjään pitäisi itse tietää sidesysteemit kun menee sukset ostamaan,eikä vain luottaa myyjän ammattitaitoon.Saa nähdä pysyykö noi nyt yhtään kasassa enää,vai paukahtaako ne seuraavaksi poikki jossain mäessä.

twentyniner
29.01.2011, 12.36
Katselin äsken tarkemmin noita side systeemejä ja onko nyt niin että mun suksiini on turhaan porattu reikiä?
Näköjään pitäisi itse tietää sidesysteemit kun menee sukset ostamaan,eikä vain luottaa myyjän ammattitaitoon.Saa nähdä pysyykö noi nyt yhtään kasassa enää,vai paukahtaako ne seuraavaksi poikki jossain mäessä.

Budjettikevennystä harrastettu, kuten fillaripuolella reilu 10v. sitten :)

hannupulkkinen
29.01.2011, 12.59
Ennen hiihtoa hankasin luistoalueita karhunkielellä ja niihin tuli hauska kuullotus. En tiedä paransiko se luistoa kun sukset eivät luistaneet. Eikä se ollut sukuvika.

koita ensi kerralla karhunkileln sijasta pehmeähköä nailonharjaa, ja sukset ajoissa ulos jäähtymään?
Eipä se nailonharja mitään pinnalle tee. Kokeiltu on. Suksia ei viety lainkaan sisälle. Ladunvarteenkin vein en auton katolla.
En enää hiihdä enää nanoilla muuten kuin vesikelillä ja jääladulla. Muille keleille on parempia vaihtoehtoja. Ehkä tuota jäätymisenestosilikonia voisi vielä kokeilla tai pikaluistoa koko pohjaan. Silikoni ei taida pitkällä lenkillä pysyä suksessa. Olen sitä aikaisemmin kokeillut pitopohjaisissa eräsuksissa.

time
29.01.2011, 18.55
Tänään olin kahden vaiheilla Nanot tai voideltavat ja valitsin jälkimmäiset.
Oli varsin toimivan oloinen sidesysteemi tämä uusi ja toimi niin kuin pitikin.
-1 Pakkasta ja parin kilsan jälkeen tuli lunta taivaan täydeltä,mutta luisti ja piti uskomattoman hyvin ja oli oikein ilo hiihtää ja oli toinen kerta näillä suksilla,että ei tultu kävellen takaisin.

YocceT
29.01.2011, 20.45
Ihme vehkeet noin nanogripit: tänään tuolla ladulla loksahti leuka auki kun eräs mamma veti vapaata niillä.. Melkein veikkaan että tossa käytössä menee osa ominaisuuksista hukkaan.

mtok77
30.01.2011, 21.39
Onko kenelläkään kokemusta Nanogrip-pohjaisista lasten suksista? Peltosella näkyisi sellaiset olevan tarjolla.

Pitäisi ostaa viisivuotiaalle tytölleni uudet sukset kun entiset muovipohjaiset ovat jääneet pieniksi ja sauvatkin ovat liian lyhyet.

Minkä pituiset sukset kannattaisi ostaa kun tytöllä on nyt mittaa 105 cm? Toiveena olisi että niillä pärjättäisiin paru seuraavaa talvea.

o.j.
31.01.2011, 15.44
Onko kenelläkään kokemusta Nanogrip-pohjaisista lasten suksista? Peltosella näkyisi sellaiset olevan tarjolla.

Pitäisi ostaa viisivuotiaalle tytölleni uudet sukset kun entiset muovipohjaiset ovat jääneet pieniksi ja sauvatkin ovat liian lyhyet.

Minkä pituiset sukset kannattaisi ostaa kun tytöllä on nyt mittaa 105 cm? Toiveena olisi että niillä pärjättäisiin paru seuraavaa talvea.

Itse hommasin siskon pojalle semmoiset eikä ainakaan vielä ole kovin vihaista palautetta tullut... Ihan se niillä painaa menemään niinkuin suksilla yleensäkin, kuulemma.

120 cm suksia suosittelisin tuon mittaiselle hiihtäjälle.

asb
31.01.2011, 16.06

En suosittele. Todennäköisesti lapsesi kasvaa suksista ulos ennen, kuin on ehtinyt hiihtämään nanopohjat sisään. 5-vuotias on vielä niin kevyt, että sisäänhiihto vienee vieläkin pidemmän matkan (olikos se noin 50 kilsaa aikuisella). Ja ainakin meillä (7v) viime kevättalven lenkit olivat todella tuskaisia, kun sukset eivät luistaneet mihinkään. Lapsen pitäisi osata ymmärtää, että "kun tämän talven hiihdät näillä luistamattomilla suksilla, niin ensi vuonna on sitten helppoa." Se ei välttämättä onnistu vielä 5-vuotiaalta. Itsehän tosin tunnet lapsesi parhaiten. :)

Jos päätät kuitenkin hankkia nanopohjat, niin ei kannata viedä ongelmakeleihin (napakka pakkanen ja uusi lumi) koska huonosti luistavat sukset on paras tapa tuhota lapsen hiihtoinnostus.

Edit: Tosin saattaa olla niinkin, että 5-vuotias ei vielä paljoa tarvitse sukselta liukua, vaan hyvä pito taaksepäin on tärkein. Siinä nanopohjat kyllä toimivat. Meillä ei tuossa iässä paljoakaan hiihdetty, kun oli niin huonot talvet täällä etelässä, joten en osaa omakohtaisia kokemuksia kertoa.

asb
31.01.2011, 16.11
Ihme vehkeet noin nanogripit: tänään tuolla ladulla loksahti leuka auki kun eräs mamma veti vapaata niillä.. Melkein veikkaan että tossa käytössä menee osa ominaisuuksista hukkaan.

Hukkaan taitaa mennä tasan puolet, eli pito-ominaisuudet. Mutta mitä väliä? :)

Akseli
22.01.2012, 10.22
Yleensä olen hiihtänyt pakkaskelit purkkivoiteilla ja ongelmakelit joko teipeillä tai vapaalla. Lopulta parin vuoden harkinnan jälkeen hankin Spectra optigripit. Ainakin ensilenkki oli positiivinen kokemus. Pakkasta oli pari astetta ja kaksikymppiä meni oikein mukavasti. Pito oli alusta alkaen hyvä ja eikä luistokaan ollut ollenkaan niin huono, mitä oli peloteltu. Kokonaisvaikutelmaksi jäi että suksi oli sellainen joustavan nihkeä, mutta erittäin helppo ja luotettava hiihtää tälläiselle tavalliselle kuntoilijalle. Luulen, että meistä tuli kaverit, mutta katsotaan, kunhan kokemusta karttuu lisää.

Akseli
22.01.2012, 13.24
Seuraavalla lenkillä oli kolme astetta pakkasta ja melko tiheä lumisade. Nyt joutui jo luistosta tinkimään enemmän, pito oli edelleen mainio. Vaikutelma kanssahiihtäjiin verrattuna oli, että ylämäessä otti kiinni sen, minkä alamäessä hävisi. Siliti voidellut sukset olisivat kyllä olleet mukavammat hiihtää. Voimia tosin säästyi melkoisesti, kun ylämäet saattoi nousta rennosti suksen pitäessä huonollakin potkulla.

Akseli
24.01.2012, 22.38
Kolmannella kerralla tuli täyteen viisikymppiä pitopohjasuksilla. Pakkasta oli reilut kuusi astetta ja uutta lunta oli sadellut pitkin päivää. Hiihtelin vitosen lenkkiä vuoroin optigripeillä, vuoroin Peltosen Infroilla. Optigripit olivat hieman tahmeita mutta pito oli mainio, joskin hieman ohuempi kuin lämpimämmällä kelillä. Kaikki mäet nousivat helposti ja hiihto oli vaivatonta ja rentoa, kertaakaan suksi ei lipsahtanut. Ilman vertailukohtaa suksini voi olla oikein tyytyväinen. Tälläiset ominaisuudet riittävät varmasti useimmille sunnuntaihiihtäjille, mutta samanlaiseen hiihtonautintoon kuin voidelluilla suksilla näillä ei yltänyt.

Infrat olivat helppo saada pakkasella toimimaan. Luisto oli kieltämättä eri luokkaa kuin optigipeillä. Pito oli sitten puolestaan heikompi ja vaati tarkemman ja napakamman potkun, mikä varsinkaan väsyneenä ei aina tahdo onnistua. Jyrkemmissä mäissä joutui ottamaan muutaman haara-askeleen siinä, missä pitopohjilla jolkutteli vielä rennosti ylös. Kierrosajat vitosen lenkillä olivat pari minuuuttia optigipejä nopeammat, mutta ylämäissä syke nousi korkeammalle. Hiihtäminen oli hauskempaa mutta myös vaativampaaa kuin Karhuilla.

Kokeilin myös nanosuksille tarkoitettua Startin huolto-/ luisto-/ jäänestoainetta toisen suksen pohjassa. Mitään havaittavaa vaikutusta tällä ei ollut, ainoastaan pohjan väri tummeni hieman.

Joenranta
25.01.2012, 02.18
Seuraavalla lenkillä oli kolme astetta pakkasta ja melko tiheä lumisade. Nyt joutui jo luistosta tinkimään enemmän, pito oli edelleen mainio. Vaikutelma kanssahiihtäjiin verrattuna oli, että ylämäessä otti kiinni sen, minkä alamäessä hävisi. Siliti voidellut sukset olisivat kyllä olleet mukavammat hiihtää. Voimia tosin säästyi melkoisesti, kun ylämäet saattoi nousta rennosti suksen pitäessä huonollakin potkulla.

Olen nyt hiihtänyt Karhu Spectra nanopohjasuksilla 50km. Se on tietysti totta, että luisto ei ole niin hyvä kuin mihin olen tottunut, kun paremmalla kunnolla hiihdin viime talvena Fischer RCS luistelusuksilla. Esimerkiksi viime sunnuntaina otti vähän päähän, kun keski-ikäisiä naisia hiihti ohi paremmin luistavilla suksilla. Pito näissä suksissa on yliveto, kun ko. naiset tulivat ylämäessä selkä edellä vastaan. Olen sitä mieltä, että ko. Karhut ovat hyvät sukset, kun ei pyri riuhtomaan, vaan hiihtää rauhallisesti ja niillä saa keskisykkeen sinne 120-130 välille.Hiihdin tänään yli kymmenen asteen pakkasessa ja kyllä niillä hiihtämään pääsi.
Ostin nyt kuitenkin tänään Fischerin RCS perinteiset sukset vaihtoehdoksi esim. kovempia pakkasia varten. Nythän hyviä suksia myydään hyvällä alennuksella.

timoe
25.01.2012, 11.07
[QUOTE=asb;1545755]En suosittele. Todennäköisesti lapsesi kasvaa suksista ulos ennen, kuin on ehtinyt hiihtämään nanopohjat sisään. 5-vuotias on vielä niin kevyt, että sisäänhiihto vienee vieläkin pidemmän matkan (olikos se noin 50 kilsaa aikuisella).

Epäilen että saattaa lyhentää sisäänajoa jos harjailee napakasti nailonharjlla vaikka 50 kertaa kannasta ja kärjestä ennen joka lenkkiä parin ensi lenkin aikana vähintään?

Speedgoat
25.01.2012, 17.29
Edit: Tosin saattaa olla niinkin, että 5-vuotias ei vielä paljoa tarvitse sukselta liukua, vaan hyvä pito taaksepäin on tärkein. Siinä nanopohjat kyllä toimivat. Meillä ei tuossa iässä paljoakaan hiihdetty, kun oli niin huonot talvet täällä etelässä, joten en osaa omakohtaisia kokemuksia kertoa.

Oman kokemuksen pohjalta vuorostani suositteleisin nimenomaan nanoja alle kouluikäiselle. Luistolla ei niin kovin väliä kunhan vain pitoa riittää. Tosin tässä on otattava myöskin lapsen tempperamenttierot huomioon, vauhdin hurmasta suuresti nauttivalle nanojen luisto voi olla pettymys. Rauhallisempi tapaus varmasti nauttii nanojen hyvästä pidosta joka paikassa (näin ainakin meillä).

Akseli
25.01.2012, 19.46
Luistolla ei niin kovin väliä kunhan vain pitoa riittää...

25 vuotta lapsia työssäni hiihtämään opettaneena ajattelen samoin. Ne harvat kilpahiihtäjän alut muodostavat luonnollisesti poikkeuksen. Keskimääräisen kouluikäisen hiihtäminen muistuttaa enemmin sukset jalassa laahustamista kuin varsinaista hiihtoa. Myös oman perheemme alakouluikäiset kilpailevat siitä, kumpi saa hiihtää sillä ainoalla nanogip-parilla vaikka ne kolmet muutkin sukset ovat hyvässä iskussa toisin, kuin valtaosa työssäni näkemistä lasten suksista.

Ylva Hubatsa
26.01.2012, 10.47
Eilen hiihtelin yhden pitopohjasuksimiehen perässä. Tasasella ja alamäissä tuli selkä edellä vastaan, mutta ylämäissä repi apinanraivolla muutaman metrin hajuraon.
Juteltiin hetki kääntöpaikalla ja kyllä ukkoa vitutti, yltäpäältä hiessä ja mulla kylmä pukkas puseroon. Oli lähettävä vielä pari kierrosta, ukko pakkas kamat kasaan ja lähti kotia kohti.

ppikkupe
26.01.2012, 16.20
Eilen hiihtelin yhden pitopohjasuksimiehen perässä. Tasasella ja alamäissä tuli selkä edellä vastaan, mutta ylämäissä repi apinanraivolla muutaman metrin hajuraon. Juteltiin hetki kääntöpaikalla ja kyllä ukkoa vitutti, yltäpäältä hiessä ja mulla kylmä pukkas puseroon. Oli lähettävä vielä pari kierrosta, ukko pakkas kamat kasaan ja lähti kotia kohti.

Vilkaisin, niin eilen näytti teilläkin (Porvoo?) olevan 7-9 astetta pakkasta ja mitä olen myyjien kanssa jutellut, niin kukaan ei ole suositellut pitopohjia/grippipohjia pakkaskelin suksiksi. Päin vastoin sanovat, että niistä tulee aika paljon pettynyttä palautetta, kun ihmiset ovat luulleet ostaneensa jokakelin sukset, ja lopputulos on jotain täysin muuta.

Mutta jokakelin suksinahan niitä markkinoidaan - vrt. vaikkapa Peltosen tv-mainos - ja valmistajan myyntipuheiden jälkeen harvempi asiakas kait enää uskoo paikallista myyjää, joka sanoo, ettei yhdellä suksella sittenkää pärjää vaan pitäisi ostaa kahdet. Sitten kun keli on lähempänä nollaa tai plussan puolella ja/tai latu on jäinen pitäisi pitopohjien olla elementissään. Kevään roskaisilla laduilla on vielä sekin etu, ettei roska tartu pohjaan. Sen sijaan lähellä nollaa mutta uusi lumi (alkutalven tyypilliset olosuhteet) ei kuulemma ole pitopohjillekaan hyvä.

En tiedä, ei ole omaa kokemusta, mutta kevääksi pitäisi vesikelin sukset laittaa ja ajattelin kokeilla pitopohjia.

Posankka
26.01.2012, 17.27
Sen sijaan lähellä nollaa mutta uusi lumi (alkutalven tyypilliset olosuhteet) ei kuulemma ole pitopohjillekaan hyvä.

Minulla on tuosta kokemusta tasan yhden lenkin verran. Ei luistanut yhtään, mutta pitoa kyllä riitti.

Luulin minäkin ostaneeni joka kelin sukset, mutta ei siitä voitelusta todellakaan eroon päässyt.

wanderer
26.01.2012, 17.45
Ei ole optigrippikeliä nyt. Kuiva pehmeä pakkaslumi ei voi luistaa sen hiekkapaperipinnan alla...

Akseli
26.01.2012, 19.45
Tähän asti kertyneen vähäisen kokemukseni mukaan asia lienee jotakuinkin niin, kuten ppikkupe tuossa edellä totesi. Kyllä se luisto pakkasella jää sen verran voidellusta suksesta, että hiihtonautinto kärsii. Asiaa ei myöskään edesauta pohjan lievä kahina, joka saa luiston tuntumaan todellista huonommalta.

Äsken hiihdin viidentoista kilometrin iltalenkin kuudessa asteessa kuivalla lumella optigipeillä. Kyllähän se vielä menetteli, mutta taidan ensi kerralla vastaavissa olosuhteissa valita normaalit sukset. Toisaalta, jos tyytyy vähään eikä vertaile vauhtia, pitopohjillakin kyllä pärjää. Kovasti odottelen, että pääsen kokeilemaan suksia nollakelillä.

Lapselle ja vähän hiihtävälle nanosuksi voi mielestäni kyllä olla ihan varteenotettava valinta jopa ainoaksi suksipariksi, jos yksillä suksilla on pärjättävä. Pidon puute on monille huonoa luistoa pahempi ongelma. Tänään töissä kaksitoistavuotias poika totesi naama loistaen: -Ope, mahtava hiihtää näillä nanosuksilla! Keskiverto lapsen sukset ovat niin kamalassa kunnossa, etteivät ne luista yhtään pitopohjia paremmin, ainoastaan lipsuvat niitä enemmin.

colli
27.01.2012, 19.57
Tänään kolmas lenkki nanolankuilla ja pitoa ei sitten yhtään,luistoa oli edellisiin reissuihin verrattuna vähän paremmin.
Edellisillä kerroilla oli uutta lunta ja nyt kova ladunpohja.
Suksina Peltoset, jos nanosuksia harkitsee niin en itse kyllä enää niihin sijoittaisi.Mukavuus/helppous suhde ei ole kohdallaa ainakaan omalla kohdin.

ErkkiM
27.01.2012, 20.20
Moi!

Onko kokemuksia Karhun/Peltosen nanojen voitelusta? TM:ssä oli aika hyvä artikkeli pitopohjasuksista. Siinä todettiin, että nano-pohjaiset alkavat luistaa paremmin tuossa 50-100 kilsan jälkeen. Ja että alkuun suositellaan jotakin luostolitkua, joka auttaa alkuvaiheen normia heikommassa luistossa. Näinkö se menee myös käytännössä?

Sitten toinen pointti - nanot eivät luista alkuunkaan jossain -20 pakkasessa? Totta vai tarua? Noh, eipä noita omia Fischerin luistelulankkujakaan meikäläisen taidoilla saa moisissa lämpötiloissa luistamaan....

Itse harkitse nanojen hankintaa (Karhun Centra tai Peltosen Facile) kun tavoitteena olisi vaimon kanssa kk:n päästä harrastaa retkihiihtoa rauhalliseen tahtiin, pohjoisessa. Luistelemaan en sinne lähde - liian kovasykkeistä puuhaa minulle kun en osaa luistella hitaasti...
-E

Pasi A S
27.01.2012, 20.38
Kouluikäiselle aivan erinomaiset sukset.Poika on leuhkinu voittavansa kaikki, kovasti on nanogrip Peltoset 11v juniorilta kehuja saaneet. Kuulemma luistelutyyliä hiihtävätkin jäävät taakse :) Peltosen nanogrip on kovassa käytössä 11v juniorilla. Uudelle lumelle,jota on piisannu, ollaan levitetty silikonia suksen pohjaan, tuppasivat jäätämään uudella lumella ilman silikonia.
xxx
Mulla toimii takuuvarmasti pitoteippi,tosin hitusen tuo luistoa syö.

usko juntunen
27.01.2012, 20.41
Sitten toinen pointti - nanot eivät luista alkuunkaan jossain -20 pakkasessa? Totta vai tarua?
-E
Totta on. -20 on huonoin mahdollinen keli nanoille. Ostin tuollaiset (Karhu Optigripit) paremalle puoliskolle toiseksi pariksi ja nyt sitten ootellaan sukselle sopivaa keliä...Kokeilin piruuttani
kun ei aiempaa omaa kokemusta ja oli OTB lähellä.

e: mutta esim. Ficherin pitopohja zero toimii jo huomattavasti paremmin myös kuivalla pakkaskelillä. Kokeiltu on.

haedon
28.01.2012, 14.41
Onkos joku testannut noita Karhun eräsuksia joissa optigrip-pohjat? Varmaan riittäisivät hyvin tuollaiseen rauhalliseen etenemiseen hangessa.

Samuli
28.01.2012, 22.24
e: mutta esim. Ficherin pitopohja zero toimii jo huomattavasti paremmin myös kuivalla pakkaskelillä. Kokeiltu on.
Meillä hommattiin myös zerot vaimolle kakkossuksiksi eikä mitään nanoja ihan luistevoitelun takia.

Grr
29.01.2012, 00.16
Onkos joku testannut noita Karhun eräsuksia joissa optigrip-pohjat?
Enpä oo kokeillut, mutta itse en uskaltaisi eräsuksiksi noita hankkia. Jos ne kairassa jäätää niin siellähän sitten oot. Kävelet kotiin. Sunnuntaihiihtelyssä jäätyneet nanot voi kantaa sisään sulamaan ja yrittää tunnin päästä uudelleen.

PS. Tänään uutta lunta ja -7, vajavainen pito mutta kohtuullinen luisto.

JOULU
29.01.2012, 06.00
Onkos joku testannut noita Karhun eräsuksia joissa optigrip-pohjat? Varmaan riittäisivät hyvin tuollaiseen rauhalliseen etenemiseen hangessa.

Moro

Minulla on 2. eräsuksina Peltosen Nanogrip pohjalla varustetut sukset. "Satunnaiselle erämaamatkustajalle" ovat aivan hyvät, mutta paljon harrastavalle suosittelen voideltavaa suksea.

haedon
29.01.2012, 10.41
^Mulla ne tulis lähinnä "sunnuntaihiihtelyyn" kotosalla, kun pihasta pääsee suoraan Lohjanjärvelle ja sitä pitkin vaikka minne. Ei siis mihinkään pidempään useiden päivien eräretkeilyyn. Kerran pari viikossa muutaman tunnin kevyt lenkki. Eilen jutskasin lenkillä yhden optigripeillä hiihtäjän kanssa ja hän ainakin kehus omaan käyttöön niitä loistaviksi. Tää tyyppi kun ei kovin vauhtia enää lenkillä pitele eläkeläisenä.

msl
29.01.2012, 10.59

Reilun vuoden olleet käytössä Kuusamon easy-siteillä. Loisto-ostos. Suksi kuin suksi paakkuuntuu ja jäätyy jos olosuhteet otolliset. Silikoni auttaa suht hyvin tähän vaivaan. Päivälenkkikäytössä olleet.

haedon
29.01.2012, 11.13
Reilun vuoden olleet käytössä Kuusamon easy-siteillä...
Just noita kuusamon easyjä ajattelin itsellekin:D.

Täytyy käydä Probikessa katsastamassa löytyykö noita eräsuksia hyllystä, kun muita Optigpipejä ainakin on.

JOULU
29.01.2012, 15.58
Reilun vuoden olleet käytössä Kuusamon easy-siteillä. Loisto-ostos. Suksi kuin suksi paakkuuntuu ja jäätyy jos olosuhteet otolliset. Silikoni auttaa suht hyvin tähän vaivaan. Päivälenkkikäytössä olleet.

Kuusamon side on perinteiseen siteeseen verrattuna todella käytännöllinen, suosittelen. Tänään oli pito umpihankiosuuksilla hiukan hukassa, mutta ei se haittaa kun ei ollut kiire minnekkään.
Jos eräsuksella aikoo hiihtää ihan oikeasti metsässä, niin suksen kärjen on oltava niin herkkä, että se nousee hiidettäessä hangen päälle. Muutamissa kokeilemassani suksissa on ollut ongelmia kärjen herkkyyden kanssa.

ErkkiM
29.01.2012, 23.04
Nonojen luistosta vielä...

Omat tietoni nanoista perustuvat vain ja ainoastaan täältä luettuun sekä TM:n testiin 1/2012.

Kukaan ei ole kommentoinut sitä, että nanot kaipaavat sisäänajoa, 5-50 km jonka jälkeen alkavat luistaa selvästi paremmin. Onko kellään omakohtaisia havaintoja?

Toiseksi -
mitä tiedätte nanojen luistovoitelusta? Niillehän - ainakin alkuun - suositellaan jonkinlasta "anti ice"- luistovoidetta... hmm.. millaista se on, miten se vaikuttaa, ja toimiiko se tosiaan vain nanojen alkutaipaleella?
Eli nanojako ei sitten myöhemmin voi, eikä saa, luistovoidella tuolla samaisella, ainakin alkuvaiheeseen suositelulla, luistovoiteella/litkulla tms.?

Kiitos
-E

Akseli
30.01.2012, 07.54
Noin 70 km nanoilla hiihtäneenä en osaa sanoa, onko luistossa tapahtunut oleellista muutosta. Pohjista on ehkä pahin karkeus hioutunut, mutta luisto taitaa olla enemmän kiinni keleistä kuin kilometreistä. Ainakaan Startin litkulla ei tuntunut olevan minkäänlaista havaittavaa merkitystä, kun sillä vertailun vuoksi toisen suksen käsittelin.

JTu
30.01.2012, 10.36
Ostin vaimolle joululahjaksi Peltosen nanot. Niillä on nyt hiihdetty noin 50km, joista minun testaamana vajaa kymppi. Pito on ollut mallia "seinä", mutta täytyy toivoa luiston paranevan kilometrien myötä. Nyt meno on ollut kovin takkuista.

Tuollainen hieman pakkasella oleva ilma ja satava, aavistuksen kostea lumi on näille ihan mahdoton keli - pohja jäätyy ja alkaa keräämään lunta, vaikka suksia on jäähdytetty riittävästi. Ostin sittemmin Anti-icea, mutta samalla kelitkin muuttuivat kylmemmäksi, joten tehosta on vaikea sanoa.

msl
30.01.2012, 13.03
Just noita kuusamon easyjä ajattelin itsellekin:D.

Täytyy käydä Probikessa katsastamassa löytyykö noita eräsuksia hyllystä, kun muita Optigpipejä ainakin on.

Järvisen voideltavat Lapponiathan ne on ne klassikot joissa on paras umpihankikärki. Karhu on jäykempi, mutta omaan käyttöön ok. Sisäänajoa tai pientä hiontaa kannattaa tehdä. Kannattaa valita pisin eli 250 jos oikeesti umpparissa hiihtää ellei nyt ihan 50kg paina. Näihin ei nyt ihan päde samat luistokeskustelut kuin latusuksiin, koska vauhti on ihan erilaista. Vaellus- ja eräfoorumeilta saa parempia vinkkejä siteisiin ja suksiin liittyen.

haedon
30.01.2012, 14.38
Järvisen voideltavat Lapponiathan ne on ne klassikot joissa on paras umpihankikärki....
Lappiniat onkin jo mökkikäytössä. Voishan enkin tietty tuoda pois sieltä kun ei tuolla mökillä ole ehtinyt talvella käydä.

Akseli
17.02.2012, 19.59
Taitaa nanosuksien luisto olla enemmän kiinni keleistä ja korvien välistä kuin sisäänajokilometreistä. Vajaa kuukauden kokeilun jälkeen kiteyttäisin suksidilemman seuraavaan:
Jos latu kiiltää, nanosuksi on ok! Jos ei, kannattaa hiihtää voideltavilla.

jojo^^
22.02.2012, 19.09
Onko kellään kokemusta sekä näistä nano-/optigrip-suksista sekä Fischerin Zeroista? Millaset fiilikset? Millä keleil toimii jne?

jartsuli
22.02.2012, 20.20
Työkaveri joka hiihtää paljon tuumasi noista nanogripeistä, että on ihan 0 - -10 lämpötilassa ihan hyvät mutta että tavallisella voidellulla suksella pääsee liukkaammin, toki vaatii aina sen voitelutyön. "hyvät sukset sunnuntai harrastajalle joita hypetetään nyt kovasti"

jojo^^
22.02.2012, 21.10
Onko kellään kokemusta sekä näistä nano-/optigrip-suksista sekä Fischerin Zeroista? Millaset fiilikset? Millä keleil toimii jne?

Haen tällä enemmän nano-/optigrip vs. Zero-pohja vastakkainasettelua. Erot sekä hyvässä ja pahassa. Yleisellä tasolla tiedän erot, mutta kiinnostaisi oikeat kokemukset molemmilla suksilla hiihtäneiltä.

Speedgoat
22.02.2012, 21.24
Ei omakohtaista kokemusta, mutta testeistä olen lukenut, että Fischer pelaa paremmin uudenlumen keleillä. Nanot jäätyy ongelmakeleillä (korkea ilmankosteus ja lämpimämpää kuin -5), ainakin uutena (jollaiset minulla on).

Grr
22.02.2012, 21.46
Tänään illalla oli aivan ässä nanokeli, luisto hyvä ja pito seinä. Just sataneeseen lumeen höylätty latu oli menny heti ekan hiihtäjän jälkeen liipalle. Lämpötila nollassa tai aavistuksen plussan puolella, hentoa tihkusadetta.

twentyniner
22.02.2012, 23.05
Itselläni noin 700km kokemus Karhun Optigripeistä Centra-mallista, unelmapohjat jos hakee pitoa kostealla ladulla, jos on uutta lunta jäätää pohjiin kiinni ajoittain, luisto ei voideltavan veroinen. Kun mennään pakkaselle otan mieluusti voideltavat Spectrat alle, jotka ovat kylläkin rungoltaankin selkeästi mukavammat hiihtää.

Itse en nano/optigrip/mikälie pitopohjasuksia ainoiksi suksiksi ottaisi, mutta kelpo pelit molemmin puolin nollakelejä...ja hyvän suksikaupan löydät osoitteesta : www.liikuntamesta.fi (http://www.liikuntamesta.fi)

timppa_234
23.02.2012, 10.38
CRS Zero pitää suunnilleen aina mutta luisto ei ole kummoinen uudella lumella, varsinkaan pakkasella. Spectra luistaa paremmin mutta pito on huonompi varsinkin karkeilla keleillä.

Molemmat on hyviä sunnuntaihiihtäjälle. Kumpaakaan en ottaisi jos tarttee liikkua numerolappu rinnassa, paitsi ongelmakeleillä mäkisessä maastossa.

ppikkupe
28.02.2012, 20.01
Tulipas hankittua Karhun Spectra Optigripit. Torstaina saa hakea huollon pojilta ja perjantaiksi näyttäisi olevan nollakelejä luvassa, niin pääsee testaamaan ja vertaamaan. Vähän jänskättää, että onko se luisto ihan niin huono, kuin monet tuntuu moittivan. Mutta jos niillä pääsee tasatyöntöä edes tasaiset pätkät, niin eiköhän ne kevään keleille hintansa hauku.

ErkkiM
28.02.2012, 23.53
Hommasin Peltosen Astrot, jotka on samat kuin facilet, mutta Intersportin "oma malli" - kolmella eli jäykkyydellä, mikä on tietty mainio juttu.
Nyt on takana 100 km Kuusamossa ja 40 km täällä Espoossa.

Kommentit:
Espoon kiiltävillä laduilla luisto on loistelias - tasatyönnöin viittii vetää tasasta pitkiä pätkiä eikä laskuissa jää jälkeen juuri kelleen. Ja pito on ihan ok, joitakin huti-potkuja tosin tulee jos vaan "vetelee suksia" mukanaan. Lämpötilat olleet välillä -4 -11

Kuusamossa olin viime viikon - lämpötila vaihteli välillä -6 -10
Ladut siellä vähemmän kuluneet. Samoin pari päivää tuulista, jolloin ladut välilä miltei ummessa avoimilla alueilla.
Kokemukset:
Pito koko ajan LOISTAVA.
Luisto pääsääntöisesti erinomainen - umpiladuilla heikompi, mutta kuitenkin tyydyttävä +.

Olen todella tyytyväinen. Minulle nämä sukset oli loistohankinta. Miksikö?
Koska olen nyt ihan into pinkeenä murtsikoimisesta - ja siis pertsan perään.
Fischerin luistelusukset saa nyt jäädä nurkkaan (saa ostaa!) - pertsa on mun laji.

(Kovista pakkaskeleistä ei siis vielä kokemusta)

-E

Grr
01.03.2012, 10.11
Eilisillan keli oli aivan perseestä hiihtää nanogripeillä. Alkuun vastahöylätyllä ladulla ei luistanu mihinkään, piti kyllä ihan havuja perkele tyyppisesti. Loppuillasta alko satamaan vettä ja latu meni umpijäähän, suksi luisti mutta ei pitäny enää ollenkaan.

ppikkupe
02.03.2012, 23.06
Nonni. Nyt on ensimmäinen lenkki Karhun Spectra Optigripeillä takana. Voideltavana verrokkina Atomicin World Cup Classic. Molemmilla kerroilla sama n. 17 km latu. Tänään vähän enemmän liipalla, mutta toisaalta myös roskaisempi ja paikoin tuuleskellut umpeen. Tänään oli säätöä lampun kanssa, eilen taas jumituin suustani toisen hiihtelijän kanssa. Eli kaikkinensa olosuhteet tasan ja aikaa meni about samoilla "tehoilla" eilen noin 1:07, tänään noin 1:17.

Lyhyesti sanottuna paranivat loppua kohden mutta eivät olleet vielä silloinkaan voideltavien veroiset. Jäi tunne, että noilla kannattaa vielä muutama lenkki tehdä ennen lopullisen tuomion antamista.

Ensimmäiset kilometrit ja ensimmäinen lasku olivat aika hirveitä. Missään vaiheessa ei tullut "lentofiilistä" vaikka paikoin olisi ollut lentokeliä. Toisaalta mukana saattoi olla psykologistakin vaikutusta. Luisto ei tunnu niin hyvältä, koska Optigripit ovat äänekkäämmät kuin normisukset ja kuulostavat kuin "laahaisivat" latua pitkin. Mutta viimeisissä loivissa nousuissa niillä tultiin tasatyöntöä muutama kymmenen metriä pidemmälle kuin yleensä tullaan.

Pito oli purkkien jälkeen hyvin erilainen ja ehkä lievä pettymys kaiken hehkutuksen jälkeen. Kun on tottunut napakkaan potkuun, niin noilla joutui potkaisemaan aika pehmeästi. Piti mennä muutamia pätkiä ihan sauvoitta ja totutella rauhallisempaan rytmiin. Ensimmäisen kokemuksen perusteella Optigripit voisivatkin olla enemmän "hiihtelysukset" - eli omiaan viikonlopun rauhallisemmille ja pidemmille lenkeille.

Pikkusen oli jäätä pohjassa. Varsinaista pohjan hioutumista ei ollut juurikaan näkyvillä. Seuraavalla lenkillä kokeillaan Startin jäänesto- / luistonestettä.

Samuli
02.03.2012, 23.26
CRS Zero pitää suunnilleen aina mutta luisto ei ole kummoinen uudella lumella, varsinkaan pakkasella.

Eikös noihin Fisherin Zeroihin pidä laittaa luistovoiteet pohjiin vai olenko ymmärtänyt väärin?

pikku-mihkali
04.03.2012, 10.24
Zerot luistoovoidellaan normaalisti.

SatulaSamppa
04.03.2012, 10.36
Jep! Ja pitoalue kannattaa tarkastaa ensin lankulla, voit joutua lyhentämään pitopohja-aluetta pätkän perästä ja keulasta, muuten luisto voi kärsiä. Pakkasella ja pehmeällä/lumisella ladulla Zerot voi purkkivoidella ja taas toimii...Omakohtainen kokemus -18 asteessa hyvä, pohjissa sininen terva ja alla liukkaat, mutta pitävät sukset...

SatulaSamppa
04.03.2012, 10.40
vielä edelliseen...pitoaluetta voi lyhentää esim. laittamalla pikaluistoa tai sulattamalla parafiinia zeropinnalle...

timppa_234
04.03.2012, 10.57
vielä edelliseen...pitoaluetta voi lyhentää esim. laittamalla pikaluistoa tai sulattamalla parafiinia zeropinnalle...

Pitopintaa voi lyhentää hiomalla tai siklaamalla osa pinnasta pois. Luistovoide tietysti päälle. Siteen paikka kannattaa myös katsoa tarkkaan, voi joutua siirtämään eteenpäin.

Mutta vaikka kaikki kikat on käytössä niin luisto on huono uuden lumen pakkasella. Suunnilleen sama tilanne kuin alla olisi liisteriä. Onneksi pinta ei kumminkaan jäädy.

Akseli
04.03.2012, 17.28
Nyt oli sitten aivan passeli keli pitopohjille. Keli vaihteli vanhasta rakeisesta lumesta liipan kautta silkalle jäälle, auringossa oli märkää mössöä. Ainakaan minun voitelutaidoillani mikään ei olisi toiminut, mutta optigripillä meni 20km lenkki nautittavasti. Luisto oli hyvä ja pito vaihteli kohtalaisen ja hyvän välillä. Sellainen terävä potku, jonka hyvät voideltavat sukset yleensä vaativat meni joskus läpi, mutta laiskan joustavalla askeleella toimi hienosti. Liekö tuo sitten turmiollista hiihtotekniikalle? -Toisaalta nyt olisi kyllä ollut kiva keli hiihtää vapaatakin.

John McCurve
27.03.2012, 14.11
Onko kellään kokemusta niistä Peltosen "zero" suksista? Eli samanlaisusta kuin Fischerin RCS Zero.

petepawn
19.02.2013, 19.12
Tuota, hankin 2012 loppiaisena Peltosen Nanogrip Astrat paikallisesta ja myyjä neuvoi laittamaan jäänestoa ennen joka lenkkiä. Näin tein ja suksesta ei pitoa löytynyt millään.. jopa vanhat halvimmat mahdolliset pakettisukseni toimivat paremmin ja uusilla nanoilla hiihdosta ei oikein voinut nauttia. Nyt olen luopunut jäänestonlaittamisesta ja pito on suksiin löytynyt - nyt niillä hiihtää ilokseen. Onko muilla vastaavia kokemuksia/ ohjeita?

Keskiäkäinen lohjalainen
19.02.2013, 19.44
Ei ne pakkaskelillä mitään jäänestoa tarvitse. Sen sijaan vesikelillä luisto on surkea ainakin ilman lisäaineita.

Plus
19.02.2013, 20.01
Petepawn: Mitä jäänestoainetta käytit?

petepawn
20.02.2013, 09.23
Start Anti-Ice.

Prestige
20.02.2013, 12.48
Tuota, hankin 2012 loppiaisena Peltosen Nanogrip Astrat paikallisesta ja myyjä neuvoi laittamaan jäänestoa ennen joka lenkkiä. Näin tein ja suksesta ei pitoa löytynyt millään.. jopa vanhat halvimmat mahdolliset pakettisukseni toimivat paremmin ja uusilla nanoilla hiihdosta ei oikein voinut nauttia. Nyt olen luopunut jäänestonlaittamisesta ja pito on suksiin löytynyt - nyt niillä hiihtää ilokseen. Onko muilla vastaavia kokemuksia/ ohjeita?

Ihan sama kokemus. Ajattelin että en sitä jäänestoa sinne läträä ennen kuin joskus tulee kokemus että alkaa lumi tarttumaan sinne pohjaan, toistaiseksi ei sellaista ole tapahtunut.

marmar
23.02.2013, 21.07
Ihan sama kokemus. Ajattelin että en sitä jäänestoa sinne läträä ennen kuin joskus tulee kokemus että alkaa lumi tarttumaan sinne pohjaan, toistaiseksi ei sellaista ole tapahtunut.

Tänään hiihtelin 14 km ilman sauvoja, kun toinen käsi on kipsattu ja ei voi sauvoja käyttää. Alkumatkasta tökki hieman ja puolivälissä matkaa sitten päätin tarkistaa pohjat. 30% pohjasta jään peitossa. No terveen käden kämmenellä sulattamalla jäät pois ja hihalla pohja kuivaksi ja taskuun varattusta startin anti ice purkista ohut kerros pohjaan. Koko operaatioon meni muutama minuutti. Heti liikkeelle lähdettäessä pito oli surkea, mutta jo 200m jälkeen ihan normaali. Autolle saavuttaessa ei yhtään jäätä pohjassa, eli anti ice tuntui toimivan hyvin.

Pitoa oli todella hyvin jä luistoakin riittävästi. Mainio nanogrip keli. Pikkumäkisessä maastossa 14 km meni kevyesti alle 2 tunnin ilman sauvoja, eikä tullut edes hiki. Mainio lenkki ja mainiosti toimivat sukset.

Kva66
27.02.2013, 22.05
En koko viestiketjua lukenut läpi.

Ostin muutama vuosi sitten Peltosen Nanogrip sukset. Sellaiset joissa koko pohja on tuota "pitopohja materiaalia".
Kyllä julma fakta on se, ettei nuo toimi missään muussa kelissä, kuin selkeässä vesikelissä. Ihan sama mitä pohjiin pistää. Myyjät puhuvat noista kilometreistä, että 30-60 km jälkeen toimii. Ei toimi, muuta kuin vesikelissä.

Sellaiset mallit, jossa pitopohja on vain voidepesän alueella, varmaan toimii pakkasellakin. Jäätyminen lienee niissä suurin ongelma. Varmaan karhea voidepesä näkyy luistossa.

Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä noista voidepesän alueen pitopohjasuksien luisto ja pito-ominaisuuksista. Miten ne toimii selkeällä pakkaskelillä, vanhalla ja uudella lumella? Onko ero voideltaviin suksiin?

Käyttääkö kilpahiihtäjät näitä kilpailuissa? Missä kelissä?

jussipupu
28.02.2013, 21.33
En koko viestiketjua lukenut läpi.

Ostin muutama vuosi sitten Peltosen Nanogrip sukset. Sellaiset joissa koko pohja on tuota "pitopohja materiaalia".
Kyllä julma fakta on se, ettei nuo toimi missään muussa kelissä, kuin selkeässä vesikelissä. Ihan sama mitä pohjiin pistää. Myyjät puhuvat noista kilometreistä, että 30-60 km jälkeen toimii. Ei toimi, muuta kuin vesikelissä.

Sellaiset mallit, jossa pitopohja on vain voidepesän alueella, varmaan toimii pakkasellakin. Jäätyminen lienee niissä suurin ongelma. Varmaan karhea voidepesä näkyy luistossa.

Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä noista voidepesän alueen pitopohjasuksien luisto ja pito-ominaisuuksista. Miten ne toimii selkeällä pakkaskelillä, vanhalla ja uudella lumella? Onko ero voideltaviin suksiin?

Käyttääkö kilpahiihtäjät näitä kilpailuissa? Missä kelissä?

Ääni nanogripsuksien paskoille ominaisuuksille! Tänään oli 4 astetta lämmintä, mutta latu oli kuivunut pakkasessa. Luistoa oli hyvin, mutta molempiin suuntiin. Tänä talvena on kerran mennyt kivasti, kun oli +1 astetta lämmintä. Muuten peltosilla hiihtäminen ketuttaa suunnattomasti. :D

setku
16.03.2013, 13.57
Täällä hyvää tietoa....
http://www.electrofit.fi/nid/131/

Kva66
16.03.2013, 21.48
Täällä hyvää tietoa....

Kiitos, hyvää tietoa!

VanDamme
16.03.2013, 23.23

Mulla ihan samat neuvot kauppiaalta ja aina pito on alkulenkillä ihan olematon. Paranee loppulenkkiä kohden, noin kympin jälkeen. Pakkaset näköjään jatkuu, joten jos seuraavan lenkin kokeilis ilman jäänestoa.

Alkuun epäilin omaa hiihtotekniikkaa, kun edellisestä perinteisen hiihdosta oli ehtinyt vierähtää tovi jos toinenkin (=22 vuotta) :-)

Grr
18.03.2013, 11.51
Täällä hyvää tietoa....

Hmm. Muuten sama, mutta en ole puhdistanut nanogrippejäni koskaan. Pitäiskö? (pun intended)

steelmän
18.03.2013, 14.41
Ostin itsekin tyttärelleni Peltosen Nanogrip Tiger-pitopohjasukset, ajatukseni oli ostaa 'helpot' sukset mutta eihän nuo tunnu ilman huomiota oikein toimivan ...... oli aika surkeeta kerran katsella kun luistoa ei ollut oikein ollenkaan ..... emännällä on Ficherin Zero-pitopohjat ( se pitoalue on omaa komponenttiaan) ja ne kuulemma toimivat HYVIN (tosin luistoalueen olen toki voidellut).