PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä paksulle pojalle

lordoosi
07.01.2011, 21.05
Isojalka saa väistyä ja tilalle hommataan maantiepyörä.
Pitkiä lenkkejä on Nishikillä ilman murheita poljettu, mutta nyt haluan ennen kaikkea lisää nopeutta ja toimintasädettä.
Meikäläinen on kuitenkin melko urheilullisissa mitoissa: 175cm ja 115kg.
Mitä kaikkia asioita ylipainoisen tulee huomioida fillaria ostaessa?

-kiekot -->minkälaiset?
-teräs, köykämiini vai hiilikuiturunko?
-etuhaarukka?
-satula?
-renkaat?

Ajattelin kokeilla nyt ensin jotain noin 1000-1300€:n hintaluokassa esim. Fulcrum kiekoilla varustettuna
http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/maantiepyorat/impact-veloce-mix-10v.html
Mitä sanoo raati?

nure
07.01.2011, 21.28
Otappas ensin koeajo että ettei vartalon massa kertakaikkiaan haittaa, noilla mitoilla voit olla melkoisessa "Paketissa" maantiepyörällä...

kpyora
07.01.2011, 21.45
Kaikista matteriaaleista tehdään kestäviä pyöriä, joten ei siinä mitään. Itse menisin jonkun luotettavan tekijän/myyjän luokse ja pyytäisin speksaamaan. Varsinkin kiekkojen osalta ihan halvimpien hyllytavarana olevien pyörien kestävyys ei riitä.

Satakiloiselle ainakin riittää 21mm tuubi, joten en usko tuo 15 kg olevan mitenään ratkaisevaa. Tärkeintä on hyvälaatuiset renkaat niin, että voi pitää täysiä paineita.

lordoosi
07.01.2011, 22.17
Otappas ensin koeajo että ettei vartalon massa kertakaikkiaan haittaa, noilla mitoilla voit olla melkoisessa "Paketissa" maantiepyörällä...

Juu sehän on selvää, että kokeillaan ja testaillaan kunnolla ennen ostoa.
Painohan tietty toivottavasti putoaa reilusti syksyä kohti mennessä.;)
Lähinnä itseä eniten mietityttää nuo maantiepyörien vanteet.
Nishikissä on kestänyt orggisvanteet yhden pinnan poikkeamista lukuunottamatta jo monta tuhatta kilometriä ja kyyti ei läheskään aina ole ollut tasaista asfalttia.
Kaippa ne pikkasen laadukkaammat kiekot kestää ainakin pari kesää...

Ski
07.01.2011, 22.17
varmasti pyörä löytyy, oikein että alat ajamaan !

Raijkaard
07.01.2011, 22.22
Tää on kyllä ihan mielenkiintoinen aihe. Kaverillani on vähän samankaltaiset haaveet ja on kanssa iso poika. Itse miettinyt, että ehkä jotkut linkistä löytyvät kiekot tai sen tyyppiset olisivat aloittelevan mätisäkin perustoikkarointiin passelit, köykäset ne tietty ei ole. Rakentaja sais olla osaava.

http://www.bike-components.de/products/info/p23605_Ultegra-6700---Mavic-CXP-33---Sapim-Race-Laufrad---Laufradsatz-.html

Uskoisin, että perus aksiumitkin jne. kyllä kestävät nättiä ajoa. Ymmärtääkseni Mavicilla on sata kiloa kuski+pyörä tommosena keskimääräisenä rajana. Tai näin ainakin Canyonin manuaalissa kerrottiin. Omalla 95kg plus kilkkeet ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia Equipen kanssa. Mainittakoon, että samassa manuaalissa Canyonin pyörien suositeltuihin painorajoihin annettiin ohje, että pyörään ripustettava kokonaismassa tulisi olla max 120kg. Sieltäkin saa tuohon hintaluokkaan jo kaikenmoista.

Mihail
07.01.2011, 22.41
Itsellekkin tuota maan vetovoimaa kohdistuu 110kg ja ihan hyvin pöörä jonka hankin viime keväänä on kestänyt ja kiekot ovat tavalliset edulliset fulcrumin racing 7 ja runkomateriaaliksi valitsin alumiinin ihan vain omista syistä, etuhaarukka on hiilikuitua ja satulatolppa alumiinia. vanhassa pyörässä oli satulatolppakin hiilikuitua. kumit ovat 23 leveät ja täysillä 7,5bar paineilla kaiken aikaa ajanut. Mitään huonoa en ole huomannut ei nitinää eikä natinaa eikä vääntelyä. Pyörä on siis cannondale caad9 ultegran osilla ja hankittu myös velosportista. Mielestäni pyörä jota olet katsellut vaikuttaa oikein hyvältä valinnalta lähteä tutustumaan maantiepyöräilyyn, ei ainakaan ole liian kallis ns. ensipyöräksi. Siitä on sitten hyvä lähteä vaihtamaan omien kokemuksien pohjalta johonkin muuhun suuntaan. Ja satulasta vielä että kaikki ne tuntuu epämukavilta tällä painolla, mutta hyvillä pehmustetuilla housuilla asia korjaantuu. Itse ostin löflerin hotbond henkselihousut ja olivat kalliit, mutta joka pennin arvoiset ovat olleet.

Epäilyksen Lohi
07.01.2011, 23.48
Painoa yli 110 kg ja pituutta 189 cm ja viime vuonna tuli kilsoja 4000 Konan cyclocrossilla ja mavicin aksiumit ovat kestäneet alla erinomaisesti ympärivuotista ajoa. Tämän kesän jälkeen olen päivettämässä myös pyörää hiukan maantiemaisempaan. Rungon kestävyys ja kiekot mietityttää, sekä hyvän ajoasennon löytäminen... Onko kenelläkään kokemusta näistä hiukan pystymmän ajoasennon pyöristä tyyliin Infinito tai Ace?

nure
08.01.2011, 09.36
Kyllähän yleensä noissa HiFi osissa on painorajat kuten joissakin renkaissa ja hiilarisatuloissa... Kestäviä kiekkoja saa kyllä teetettyä, kunhan muistaa laittaa sen 32 tai 36 puolaa ja tarpeeksi tukevat vanteet...
Mä lähinnä tarkoitin tuota kysyjän massaa joka tod.näk. pituudesta päätellen on kertynyt vyötärölle, siitä saattaa esim. seurata se että ajoasennon "Pakettimaisuudesta" johtuen pallea puristuu kasaan ja aiheuttaa suht epämukavan tunteen... Parasta olisi jos pystyisi vaikka ajamaan muutaman testilenkin ennen hankintaa...

Teesaa
08.01.2011, 10.33
Painoa yli 110 kg ja pituutta 189 cm ja viime vuonna tuli kilsoja 4000 Konan cyclocrossilla ja mavicin aksiumit ovat kestäneet alla erinomaisesti ympärivuotista ajoa. Tämän kesän jälkeen olen päivettämässä myös pyörää hiukan maantiemaisempaan. Rungon kestävyys ja kiekot mietityttää, sekä hyvän ajoasennon löytäminen... Onko kenelläkään kokemusta näistä hiukan pystymmän ajoasennon pyöristä tyyliin Infinito tai Ace?

Melkein samoissa mitoissa ja Bianchin Via Nironella (Campan Velocen osilla) neljättä vuotta vedetty. Ei mitään ongelmia. Kiekot rihdattiin ensihuollossa ja sen jälkeen eivät ole naukuneet. Ja voin sanoa, että ei ole pyörää säästelty millään tavalla. Välillä reppukin 810-12 kg) selässä vedetty pitkääkin siivua.

Kiitos tästäkin Velosportille. Syksyn alesta aikanaan tuon hain erittäin edulliseen hintaan.

Jaa juu, alkuun meinasi tuppaamaan rengasrikkoja, mutta kun Schwalben Stelvio Plussat löytyivät alle, niin kaksi kautta mennyt ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa. 23 millisillä ajelen 8 bar paineilla.

Harryupp
08.01.2011, 11.16
Tää on kyllä ihan mielenkiintoinen aihe. Kaverillani on vähän samankaltaiset haaveet ja on kanssa iso poika.

http://www.bike-components.de/products/info/p23605_Ultegra-6700---Mavic-CXP-33---Sapim-Race-Laufrad---Laufradsatz-.html

Tuollaisia meikäläinen on rakennellut sekä itselleni että muille. Kestävät vanteet noin Mavic CPX33. Ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa kun olen käyttänyt 32 tai 36 reikäisiä napoja taakse, ja jöskus 28 reikäisiä etukiekkoon. Useimmiten olen käyttänyt DT Champion tai Competition 2 mm pinnoja ja messinkinippeleillä. Campagnolo, Ultegra, Dura-Ace, Mavic ja Hugin navoille olen rakentanut ja vaikka paino varusteineen taitaa nousta 115 kiloon ei ole ollut mitään ongelmia.

Kannattaa mielellään jättää vähän korottamisvaraa etuhaarukan putkeen koska normaali 5 - 10 senttiä istuimen alapuolella oleva ohjaintanko ei ehkä toimi ekakssi ennenkuin on saanut painon tippumaan. Ja muutenkin tulee aika paljon painoa käsivarsille jos on kertynyt 20 - 40 kiloa massaa ja siitä aika paljon keskivartaloon.

Joku tällainen superlight tanko/kannatin ei ehkä myöskään ole niin sopiva jos huomattavasti ylittää 70 -80 kiloa. Hämmästyin tässä kuinka hutera vanha Mavicin 130 mm Quill stemmi oli kun kokeilin retropyörässä sellaisen.

Jos käyttää Shimanon tai Campan uusia alukampisatseja ei ole painon kanssa paljon ongelmia mutta vanhat campan laakerit neliskanttikammille hajosivat nopeasti kampipuolelta vaikka sillä puolella oli tuplasti laakereita.

Polkimet teräsakselilla ja aika iso taso kengäpohjille on myös hyvä käyttää koska pyöräilykenkien pohjat pehmenee nopeammin painavalle miehelle. Normaali 50 - 100 kilsan lenkillä sitä ei huömaa mutta kun polkee 150 - 300 saattaa olla jalkaterät kuin tulessa viimeiset 50 - 100 kilsaa jos kengänpohja ei ole tarpeeksi kova ja esim pienikehäinen XT-poljin tuntuu helvetin hyvin pohjan läpi!

Runkomateriaalin suhteen voin sanoa että löytyy hyviä hiilikuitu, alu ja terärunkoja painavimmillekkin ihmisille. Koita mielummin valita matalampi runko koska se on jämäkämpi.
Mutta pitkä 400 mm satulatolppa maksimissa ei ole hyvä painavalle ajajalle.

Älä pelkää käyttää 25 tai jopa 28 mm rengasta jos vain mahtuu alle. Saat paljon pehmeämmän ajon ja vähemmän rengasrikkoja.

lordoosi
08.01.2011, 20.03
Kannattaa mielellään jättää vähän korottamisvaraa etuhaarukan putkeen koska normaali 5 - 10 senttiä istuimen alapuolella oleva ohjaintanko ei ehkä toimi ekakssi ennenkuin on saanut painon tippumaan. Ja muutenkin tulee aika paljon painoa käsivarsille jos on kertynyt 20 - 40 kiloa massaa ja siitä aika paljon keskivartaloon.

Runkomateriaalin suhteen voin sanoa että löytyy hyviä hiilikuitu, alu ja terärunkoja painavimmillekkin ihmisille. Koita mielummin valita matalampi runko koska se on jämäkämpi.
Mutta pitkä 400 mm satulatolppa maksimissa ei ole hyvä painavalle ajajalle.

Mieluusti saa ollakkin matala ja jäykkä runko. Mahdollisesti myös niin, että tanko ja satula on samalla korkeudella ja vielä aika kaukana toisistaan. Poden kuitenkin nimimerkkini mukaista ja muutamaa muutakin selkäsairautta joten asento on todella tärkeä eikä välttämättä aina pyöräoppien mukainen.

Nishikissäni on 20" runko ja satula -ja haarukkaputken väli 590mm. Stemmi 130mm. Ohjaintanko noin 20mm satulaa alempana.
Nykyään käytössä on myös aika-ajotanko, joka avaa lapaluut hyvään asentoon. Aika-ajotanko on tarkoitus ympätä mahdollisesti myös tulevaan pyörään.
Oikea ajoasento ei ole ihan ensimmäisillä kymmenillä testilenkeillä löytynyt...:D

lordoosi
08.01.2011, 23.04
Tietysti cc voisi varmaankin toimia hyvänä välimallin fillarina ennen maantielaitteeseen siirtymistä ja painon pudotuksen välineenä.
Maantievehkeet meikäläisen budjetilla saattaa olla ehkä tämmöselle mätisäkille hiukan liian rimpuloita...

cc:ta katsellessa:

Tuokin näyttäisi ihan kivalta
http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/cyclocross/marin-toscana-2010.html

Tätä taidan kuitenkin lähteä kokeilemaan yhtenä vaihtoehtona... taisin rakastua:o
http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/cyclocross/marin-cortina-2010.html

Kokemuksia??? Marin on mulle ihan outo merkki, mut vaimo saattaisi luulla omakseen:D

kpyora
08.01.2011, 23.10
Crossarit ovat tällä hetkellä suurinta muotia, joten niistä saa huonommin alennuksia kuin maantiepyöristä. Maantiepyörät ovat myös yksi kilpailluimista segmenteistä Euroopassa, joten hinnat ovat kohdallaan.

Manninej
08.01.2011, 23.24
Krossari on kyllä varmasti tukevampi vaihtoehto. Oma Kona Jake The Snake on saanut kyytiä poluilla, välillä niin että hampaat on lähteä suusta, mutta kestänyt on. Poislukien tietysti Aksiumit jotka pärähti parin tonnin jälkeen, kun tätä massaa nyt on ollut sen 110+.

Nykyisellään alla on DT Swissin R585:set kesä/maantie kiekkoina ja talveksi nyt Rose Versandin 36 pinnaiset "no name" vanteet. Hyvin tukevilta nuokin tuntuvat. Geometriankin kannalta voisi olla hyvä vaihtoehto?

lordoosi
21.01.2011, 20.48
Tilasin sitten Saksasta Radon RPS 9.3:n. Nyt täytyy sitten vetää hirvee laihdutuskuuri ennen ajokelejä... ;)

lordoosi
03.02.2011, 22.37
Eilen tuli monot, tänään fillari. Huomenna voisi sitten tulla kesä:cool:

Radonin painon verran on mieskin jo keventynyt tuosta edellisestä postauksesta...

lordoosi
22.05.2011, 20.37
Hienosti on Radon kestänyt. Kuituhaarukan kestävyys alussa hieman jännitti ja ajossa tuli oltua varovainen. Nyt mennään sen kummemmin pyörää säästelemättä. Kilometrejä Radonilla takana noin 700. Fulcrum Racing 7:t on myös kestänyt ilman ongelmia ja 23mm kumeilla on pärjätty ilman rengasrikkoja.
Lämpimästi voin suositella ko. pyörää "vähän" paksummillekkin.
Talviajot (800km) ajelin Nishikillä, jossa Shimanon WHR-500 halpiskiekot. Nekin on edelleen priimakunnossa.
Itseltäni painoa on poljettu alas aika kivasti. Nyt vaaka sanoo 94.8kg

Stypid
22.05.2011, 21.41
Pyörästä en osaa mitään sanoa, mutta vaikuttaa aika mahtavilta nuo sun tulokset. Samaa rataa ko mennäät, niin kohta joutuu alkaa keventään pyörää, ko loppuu miehestä keventäminen kesken. :D

daemonsultan
22.05.2011, 22.01
Kokemuksia??? Marin on mulle ihan outo merkki, mut vaimo saattaisi luulla omakseen:D
Mulla on pituutta 183 ja painoa 106. Kokeilin tuota Marinin Toscanaa, mutta ei sopinut mulle ollenkaan eikä vaan tuntunut hyvältä. Tietty kannattaa kokeilla itse, koska mä olen tämmönen vähän persjalkainen (inseam 83cm), joten en vastaa normitapausta.

Mulle Cannondale CX9-krossari 105-osilla on ollut varsin passeli, mutta siinä taitavat kiekot olla se heikko kohta (Shimano RS-10) eli jos haluaa pelata varmemman päälle, niin ne sit vaihtoon. Yhdellä lenkillä tuli yllätyskuoppia ja jysäytin fillarin ilmalennon jälkeen aika lujaa maihin. Takakiekko taisi ottaa jollain lenkillä vähän osumaa ja sitä pitäisi pikkusen säätää. Mutta kun heitto on millin luokkaa, niin siitä ei suurensuurta haittaa vielä ole tullut. Lisäksi satulatolpan pidikettä piti kiristää uudelleen.

Muuten pyörä tuntuu tukevalta eikä sen kestävyyttä ole tullut mieleenkään epäillä. Ja mä ajan kaikennäköisillä alustoilla: hiekkaa, ulkoilureittejä, soraa, sepeliä, huonokuntoisia kvl:ä ja maantietä. Renkaat on 25mm Schwalben Durano Plussat ja hyvin ovat kestäneet. Paineet on mulla 8 barin kohdalla.

Sitten se yksi juttu, jota jo sivuttiin. Alaotteella ajo on aluksi vähän haasteellista, kun on pakki tiellä. Tämä siis keskivartalolihavien ongelmana. Vähitellen siihenkin alkaa sopeutumaan ja löytää sen itselle sopivan ajoasennon, jossa pystyy ajamaan tiukassakin paketissa varsin mukavasti. Ja tarpeeksi kun ajaa verrattuna syömiseen, niin alkaa se pakkikin vähitellen kadota.

Mun vinkki on, että panosta runkoon. Se runko joutuu noilla painoilla kokemaan kovaa kyytiä ja on kaikkien etu, että se on semmoinen joka taatusti kestää. Syksyllä voin sitten kertoa tarkemmin ainakin Cannondalen kohdalta miten hyvin se on kestänyt, kun läski rääkkää.:D

edit: Osaan Melkein Lukea (tm) eli pyörä olikin jo ostettu. Onnittelut painon putoamisesta (mulla on jumittunut -12kg:n jälkeen helmikuun tasolle, mutta johtunee lisääntyneestä lihasmassasta). Ehkä joku toinen saa jotain iloa tuosta mun höpötyksestä. Tai ainakin pääsin höpöttämään...