PDA

Näytä tavallinen näkymä : Korjaamo napavaihteille Helsingissä?

kamuleontti
05.01.2011, 18.56
Kuormapyörän piti olla säänpitävä, mutta niinpä vaan tuntuu olevan Nexuksen takavaihtaja jäässä. Vaijeri tuntuisi liikkuvan, joten varmaan kunnossapito vaatisi avaamista, kuivaamista ja uutta kokoonpanoa. Sitä en rupea tekemään itse, ei riitä into, työkalut tai edes tilat. Ne on toiset jätkät jotka räplää, mää vaan ajan.

Soitin lähihuoltoon ja sanoivat, että eivät tee muuta kuin vaihtavat ja rasvaavat kaapelin. Entisessä lähihuoltolassakin sanoivat, että napavaihteet kuuluvat toisten huoltojen hommiin.

Bakfietsillä ei näissä keleissä oikein jaksaisi lähteä koluamaan koko Helsinkiä. Löytyykö palstalta tietoa kehä I:n sisällä olevista huoltoliikkeestä, joka
a) korjaa ihan aikuisten oikeesti napavaihteita
b) ottaa huoltoon 245cm pitkän ja noin 40 kiloa painavan tavarafillarin?

ja bonuksena c) olisi hyllyssä 20- ja 26-tuumaisia nastarenkaita (miel. marathon winteriä, vaikka sitä ei taidakaan saada 20-tuumaisena), voisin vaihdattaa samalla kun onhan noi kesäkumit vähän liukkahat.

Humber
05.01.2011, 20.18
Suosittelisin ottamaan yhteyttä Fillarikellariin. Huolletin siellä aikoinaan Nexus seiskaa ja osasivat homman, toisin kuin monet muut liikkeet joiden osaaminen rajoittuu monesti vain avovaihteisiin. Nykyään huollan/korjaa kyllä kaiken itse, napavaihteisia myöten.

Harryupp
05.01.2011, 20.20
No johan on korjaajat! Kyllä pitäisi Nexusnavan huolto onnistua ammattimiehiltä oli sitten talvi tai kesä!

No täytyy myöntää että enpä itse kovin mielelläni lähde näitä 7-8 napoja huoltamaan talvella. Ovat aika usein sellaiset ruoste/rasva ja jäämöykkyjä ne sisäkalut ja useasti on särkynyt akselin ympäri kiedottu prikka jonka tulisi estää sitä vaihtajaosaa vääntymästä.

Silloin on pyörä ollut ympärivuotisessa käytössä noin 4 - 6 vuotta ilman huoltoa, että jos sun ajokki on tuorempi saatta jopa vaan kiikasta vaijerista joka ehkä jäätyy jumiin ajossa.

Mutta kun jäähuurre tai likainen rasva panee osat takertelemaan on aika usein akselinvaihto ainakin tarpeellinen kun ei noita pikkuosia saa irtokamoina.

kamuleontti
05.01.2011, 23.11
Komeetahan se olis, kun osais tehdä itse, mutta hyvä se on toisaalta pitää kotimaista fillaribisnestä pyörimässä.

Fillarikellarin kanssa asioinkin vastaavassa tapauksessa, puodistaan ostetusta upouudesta Oivasta meni vaihde sököksi ja huoltopuoli pani moitteettomaan kuntoon. Nytkin on uusi pyörä, mutta ostettu postimyyntinä Hollannista, niin ei taida kannattaa takuuta ruinata.

tpievila
05.01.2011, 23.15
Olet varmaan jo kokeillut poistuuko ongelma raahaamalla lämpimään ja ulkopuolisesti pesemällä? Itsekin olen pesua varten avannut päällimmäiset osat irti, mutta itse navan sisään en ole uskaltanut koskea. Pitäisi ensin jostain hankkia soveltuvaa voiteluainettakin...

Vanhasta pyörästä on tosin jossain vaiheessa tarkoitus avata Nexus-7 ihan uteliaisuudesta, mutta tekisi mieli kyllä saada jotain henkistä tukea paikalle (ja oikeat aineet ja työkalut).

kamuleontti
06.01.2011, 00.23
Olet varmaan jo kokeillut poistuuko ongelma raahaamalla lämpimään ja ulkopuolisesti pesemällä?

Toimii sisällä, mutta kun vie pyörän ulos ja sille tulee uudestaan vilu, napsahtaa taas vaihde nalkkiin.

nure
06.01.2011, 17.16
Toimii sisällä, mutta kun vie pyörän ulos ja sille tulee uudestaan vilu, napsahtaa taas vaihde nalkkiin.

Kaikki rasva, kosteus ja muut kulumisesta johtuvat mössöt hyytyy, ei tosiaan auta vaikka kuinka ulkoapäin kiiltäisi, vaatii kyllä sen purkamisen.

kamuleontti
06.01.2011, 19.07
Kaikki rasva, kosteus ja muut kulumisesta johtuvat mössöt hyytyy, ei tosiaan auta vaikka kuinka ulkoapäin kiiltäisi, vaatii kyllä sen purkamisen.

Oma veikkaus ongelman juureksi on juurikin tuo napaan päässyt vesi. Pitää varmaan kysellä kauppiaalta Hollannista, että osallistuvatko huoltokuluihin, kun on vain muutaman kuukauden käytössä ollut pyörä.

nure
06.01.2011, 19.49
Ei tarvi olla napaan päässyttä, yksinkertaisesti vain kondensoitunutta... Voi olla ongelma kun tavallaan säästä johtuva seikka...

kamuleontti
06.01.2011, 21.06
Onko muuten tosiaan niin, ettei ole Fillarikellarin lisäksi tyrkyttää osaavia napavaihdekorjaamoita Helsingistä?

nure
06.01.2011, 21.21
Ovat suhteessa työläitä purkaa niin en yhtään ihmettelisi, maksaisitko esim. kolmen tunnin työveloituksen puhdistuksesta?

kamuleontti
06.01.2011, 22.31
Ovat suhteessa työläitä purkaa niin en yhtään ihmettelisi, maksaisitko esim. kolmen tunnin työveloituksen puhdistuksesta?

Pakko varmaan. Jos on vain yksi joka korjaa, niin on saneluhinta.

Hassua kyllä sikäli, että onhan noita napavaihteita liikenteessä. Luulisi, että olisi korjaajiakin. Etenkin, kun napavaihteisia pyöriä käyttää se osa ajajakunnasta, joka ei välitä pyöriä räplätä (koska on hankkinut vähemmän huoltoa vaativan ja huoltoa vaatiessa haastavamman vaihdesetin). Toisaalta tietenkin se on se sama osa väestä, joka ei "harrasta" joten kulutus fillariliikkeessä per kapita on pienempää kuin ratasvaihdeväellä.

Kummallinen markkinahäiriö, eniveis.

skela
06.01.2011, 23.57
Onko muuten tosiaan niin, ettei ole Fillarikellarin lisäksi tyrkyttää osaavia napavaihdekorjaamoita Helsingistä?
Jos Helsingin maalaiskunta kelpaa, niin Cycles Eriksson (http://www.cycles.fi/) Rekolassa saattaa olla avuksi. Se on lyhyen kävelymatkan päässä asemalta. Otat vain takapyörän mukaan junaan. Huoltohinnoista en tiedä. Olen joskus ostanut sieltä varaosia (uusia ja käytettyjä).

jalkkis
07.01.2011, 00.00
Soita kokeeksi Kalliopyörään. Putiikki on nykyisin Tapanilassa, eli tuota Kehä1 -aspektia joutuis vähän venyttämään mutta on kuitenkin junaradan varressa. En kyllä ole varma tiedä purkaako napavaihdetta mutta kaveri tuntuu olevan pitkän linjan fillariropaaja. Puhelullahan tuo selviää. Ens viikolla putiikki taitaa olla kiinni (talvilomalla) mutta josko huomenna tavoittaisi.

Tartteeko koko pyörää raahata huoltoon, eikö vanne (vanteet) riitä?

asb
07.01.2011, 09.33

Eivät ne ole työläitä. Vasemmalta puolelta mutterit irti ja vaihdepaketti sujahtaa ulos kokonaisena navan sisältä. Sieltä puhdistusaineeseen uimaan ja sen jälkeen kuivaus ja uudet öljyt sisälle. Jos tuohon menee työtä enemmän, kuin tunti, niin mekaanikko on väärällä alalla (odottelun voi käyttää muiden pyörien huoltoon).

yedi
07.01.2011, 09.40
Jos Helsingin maalaiskunta kelpaa, niin Cycles Eriksson (http://www.cycles.fi/) Rekolassa saattaa olla avuksi. Se on lyhyen kävelymatkan päässä asemalta. Otat vain takapyörän mukaan junaan. Huoltohinnoista en tiedä. Olen joskus ostanut sieltä varaosia (uusia ja käytettyjä).

Tuoltahan nuo Nexuksen viime vuoden huoltohinnat löytyvät:

http://www.cycles.fi/huoltohinnasto.htm

4-8 v. Nexus 50-75 EUR

Ei kauhean paha hinta. Itse olen harrastelijana purkanut ja kasannut 3 v. napoja. Työhön menee harrastelijalta aikaa 2-3 h kun työn tekee kunnolla.

Humber
07.01.2011, 10.43

Varmaan muitakin löytyy esim. huoltohinnastoja googlamalla voi löytyä, mutta oman kokemuksen perusteella suosittelen Fillarikellaria. Aikoinaan kun etsiskelin Helsingistä korjaamoa napavaihteille, niin yleisin vastaus oli "ei me aleta niitä aukomaan".

Rappa
07.01.2011, 10.54
Eikö Itä-Helsingin Pyörähuolto huolla?
Ajatko tavarapyörällä läpi vuoden?

kamuleontti
07.01.2011, 12.07
Eikö Itä-Helsingin Pyörähuolto huolla?
Ajatko tavarapyörällä läpi vuoden?

Pitääpi soittaa. Tähän mennessä oon tiedustellut vasta Helsingin pyörähuollosta.

Ajelen kun kelien puolesta on mahdollista, mutta vähemmäksi tuo ajo toki jää kuin kesällä, jolloin ajeltiin vauva kopassa merenrantoja tuntikaupalla. Talvella lähinnä ihan oikeaa hyötyajoa: (rauta)kauppareissuja ja kamojen satunnaista raahausta työpaikalle.

kamuleontti
07.01.2011, 12.08
Tuoltahan nuo Nexuksen viime vuoden huoltohinnat löytyvät:

http://www.cycles.fi/huoltohinnasto.htm

4-8 v. Nexus 50-75 EUR

Ei kauhean paha hinta. Itse olen harrastelijana purkanut ja kasannut 3 v. napoja. Työhön menee harrastelijalta aikaa 2-3 h kun työn tekee kunnolla.

Ihan mahdollisuuksien rajoissa tuo hinta. Harmi, että on liian kaukana - pitäisi olla ajomatka. Sen verran isto tuo pyörä on, etten ryhtyisi junan kanssa kikkailemaan.

kamuleontti
07.01.2011, 12.13
Soita kokeeksi Kalliopyörään. Putiikki on nykyisin Tapanilassa, eli tuota Kehä1 -aspektia joutuis vähän venyttämään mutta on kuitenkin junaradan varressa. En kyllä ole varma tiedä purkaako napavaihdetta mutta kaveri tuntuu olevan pitkän linjan fillariropaaja. Puhelullahan tuo selviää. Ens viikolla putiikki taitaa olla kiinni (talvilomalla) mutta josko huomenna tavoittaisi.

Tartteeko koko pyörää raahata huoltoon, eikö vanne (vanteet) riitä?

Tapanila on niillä rajoilla. Alppilan-aikana tuli Kalliopyörää käytettyä, jäi kieltämättä aika vanhan liiton mies. monessakin mielessä.

Ajattelin kyllä viedä koko pyörän, samalla voisi katsoa muutenkin asetukset kuntoon (ns. vuosihuolto). Lisäksi, kun ei ole tallia, niin hollantilaistyyppisesti koteloidun takaosan purkaminen lumihangessa pakkasessa / sohjossa räntäsateessa ei kuulosta kuningasidealta.

Siis tällaisesta pelistä kyse:

http://farm5.static.flickr.com/4033/5074387029_a6f79b23e4.jpg

mpesu
07.01.2011, 12.57
Hep. Mie taistelin jokunen talvi sitten SA:n 3 vaihteisen navan kanssa. Sen kanssa ongelma oli kuin olikin lopulta huonosti liikkuvassa vaijerissa vaikka päältäpäin tsekkaillessa vaijeri tuntui liikkuvan ihan hyvin. Vaijerikuoren sisällä ollut paska vaan sekin jähmettyi pakkasessa. Homma korjaantui vaijerin ja kuorien vaihtamisella vaikkakin huolsin sitten myös navan sisuksetkin. Eli kato nyt tarkkaan vielä vaijeri jos et sitä ole jo tehnyt.

kamuleontti
07.01.2011, 14.17
Hep. Mie taistelin jokunen talvi sitten SA:n 3 vaihteisen navan kanssa. Sen kanssa ongelma oli kuin olikin lopulta huonosti liikkuvassa vaijerissa vaikka päältäpäin tsekkaillessa vaijeri tuntui liikkuvan ihan hyvin. Vaijerikuoren sisällä ollut paska vaan sekin jähmettyi pakkasessa. Homma korjaantui vaijerin ja kuorien vaihtamisella vaikkakin huolsin sitten myös navan sisuksetkin. Eli kato nyt tarkkaan vielä vaijeri jos et sitä ole jo tehnyt.

Kyllä mie sitä koetin kattoa.

Ehkä kuitenkin vien ns. yleishuollettavaksi lähihuoltoon, saavat tsekata muutenkin säädöt ja putsailla. Jos ei sillä tokene, niin sitten napavaihdekorjaamolle esmes Fillarikellariin.

skela
07.01.2011, 15.33
Ihan mahdollisuuksien rajoissa tuo hinta. Harmi, että on liian kaukana - pitäisi olla ajomatka. Sen verran isto tuo pyörä on, etten ryhtyisi junan kanssa kikkailemaan.
Minulla on sen verran isompi (3½-metrinen) perhepyörä, että se pitää säilyttää ja huoltaa omassa tallissa. Junaan se voisi mahtua palasina. :)

Muuten, laadukkaammissa navoissa jäätymis- ja likaantumisongelma on ratkaistu öljykylvyllä. Rohloffiin vaihdetaan öljyt 5000 kilometrin välein. Shimano Alfinesta en tiedä. Minun kokemukseni napavaihteista rajoittuvat 3-vaihteisiin napoihin. Yläaste- ja lukioaikoina puhdistelin Torpedoa muistaakseni noin kerran vuodessa, kun ympärivuotinen päivämatka oli yli 15 km. 1960-luvulta peräisin olleen Sturmey-Archer AB:n purin ja kokosin, mutta se ei siitä parantunut (saatoin käyttää vääränlaista rasvaa). Sain pyörän kuntoon vaihtamalla vuoden 1973 tammikuussa tehdyn käyttämättömän navan sisuskalut.

Vähän tuo Rohloff kutkuttaisi, mutta periaatteeni on, ettei arkipyörä saa maksaa liikaa ja että vanhat ajetaan ensin loppuun. Olen kyllä pahasti lipsumassa tuosta, sillä nykyinen rakentelemani arkipyörä saattaa olla yli tonnin arvoinen (Schmidtin napadynamo, B+M:n valot, Garmin-nopeusanturi yms.). Jos Rohloff ja Schmidt kiinnostavat, niin Bike Station (http://www.bikestation.fi/) Ikaalisissa osaa rakentaa varmasti laadukkaat kiekot.

nure
07.01.2011, 15.33
Halpaa ja halpaa, melkein kahden huollon jälkeen kiekon hinta...

asb
07.01.2011, 16.02
Halpaa ja halpaa, melkein kahden huollon jälkeen kiekon hinta...

Eli yli 2 kertaa, tai siis alle 0.5 kertaa, halvempaa kuin uuden kiekon ostaminen. Kannattaa siis huoltaa.

hartsu
09.01.2011, 18.26
Jos meinaa ympärivuotisesti napavaihteisella ajaa niin suosittelen kyllä öljyvoiteluun siirtymistä.
Pari kertaa vuodessa kun upottaa sisäkalut öljyyn niin luulisi toimivan.
Toimenpide ei ole vaikea, eka kerralla voi mennä vähän enemmän aikaa jos putsaa ne tehdasrasvat pois ennen kylpyä.

Itse laitoin omiin kasivaihteisiin shimanoihin öljypropun niin ei tarvi enää avata napaa vaan voi sen öljyn ruiskuttaa siitä reijästä sisälle. Sekään ei kovin vaativa toimenpide ole kunhan mittaa tarkasti reijän paikan ettei poraa laakeri- tai kytkinpintoihin.
Ja sen pystyy tekemään vaikka napa on kiekossa kiinni, pinnojen välistä mahtuu hyvin poraamaan.

Varsinaista öljykylpyvoitelua en ole kokeillut vaan olen kaatanut napaan noin puoli desiä öljyä ja sitten pyöritellyt pyörää ja vaihtanut vaihteita siinä samalla jonka jälkeen laskenut öljyn navasta pois.
Täytyykin seuraavaksi kokeilla mitä tapahtuu jos jättää vaikka 20ml. öljyä napaan. Että pysyykö se siellä sisällä.

http://farm6.static.flickr.com/5003/5338758391_bf9676962a_m.jpg (http://farm6.static.flickr.com/5003/5338758391_bf9676962a_b.jpg)http://farm6.static.flickr.com/5084/5338758667_68974762ca_m.jpg (http://farm6.static.flickr.com/5084/5338758667_68974762ca_b.jpg)
http://farm6.static.flickr.com/5241/5338758169_2ae1d1a10f_m.jpg (http://farm6.static.flickr.com/5241/5338758169_2ae1d1a10f_b.jpg)

kamuleontti
10.01.2011, 17.35
Sain vihiä toisestakin lähikorjaamosta, ihan tässä hiljaittain aloittaneesta Hiltusen pyöräkorjaamosta (www.hiltusenpyora.fi (http://www.hiltusenpyora.fi/)) Herttoniemenrannassa. Soittelin sinne, kuvailin ongelman ja päädyttiin samaan kuin täällä: vettä navassa.

Sanoi myös, että huolto hoituu. Hinnaston mukaan napavaihteen hoito maksaisi 50 euroa, mutta kun samaan on määrä niputtaa vähän muitakin näperryksiä, niin lupaili halvennusta könttähintaan.

Rappa
12.01.2011, 14.42
[QUOTE=hartsu;1534311]Jos meinaa ympärivuotisesti napavaihteisella ajaa niin suosittelen kyllä öljyvoiteluun siirtymistä.
Toimenpide ei ole vaikea, eka kerralla voi mennä vähän enemmän aikaa jos putsaa ne tehdasrasvat pois ennen kylpyä.

Itse laitoin omiin kasivaihteisiin shimanoihin öljypropun niin ei tarvi enää avata napaa vaan voi sen öljyn ruiskuttaa siitä reijästä sisälle. Sekään ei kovin vaativa toimenpide ole kunhan mittaa tarkasti reijän paikan ettei poraa laakeri- tai kytkinpintoihin.
Ja sen pystyy tekemään vaikka napa on kiekossa kiinni, pinnojen välistä mahtuu hyvin poraamaan.

Kiitti vinkistä. Mihinkä kohtaan reikä porataan Sram P 5 navassa?

dILETANTTI
12.01.2011, 16.45
Jos meinaa ympärivuotisesti napavaihteisella ajaa niin suosittelen kyllä öljyvoiteluun siirtymistä.

Varsinaista öljykylpyvoitelua en ole kokeillut vaan olen kaatanut napaan noin puoli desiä öljyä ja sitten pyöritellyt pyörää ja vaihtanut vaihteita siinä samalla jonka jälkeen laskenut öljyn navasta pois.
Täytyykin seuraavaksi kokeilla mitä tapahtuu jos jättää vaikka 20ml. öljyä napaan. Että pysyykö se siellä sisällä.
...
Millaisia kilometrimääriä olet ajellut Alfinella? Mulla on pieni pelko yhdestä Alfinesta, jota en ole ehtinyt aukaista, ja jolla on ajettu päivittäin yli kaksi vuotta. Hyvin se silti toimii. Tuota öljyproppua olen itsekin ajatellut, mutta noista kuvista saa hyvän referenssin, jos innostun poraamaan. Rasvanippa vielä etunapaan.

Markku Liitiä
12.01.2011, 17.17
Vähän ot, mutta näin juuri korjaamolla Nexuksen seiskanavan, joka oli tuotu huollettavaksi. Oli aivan käsittämättömässä ruosteessa! Toisesta laidasta puoliväliin asti pelkkää ruosteista töhnäkökköä, toinen laita oli ihme ja kumma aika siistin näköinen.

Ei ole korjaajan mukaan mitenkään harvinaista. Kuulemma korjauskelvoton tapaus, ja siltä se kyllä näyttikin.

hartsu
12.01.2011, 22.19
Se näytti varmaan tällaiselta (http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/DSCN2454.jpg)?
Tuollaisen kuvan takia itsekin ajattelin että öljy voisi toimia paremmin kuin vaseliini.

Tuolla aiemman viestin kuvissa olevalla navalla johon olen öljypropun laittanut on ajettu noin 3000 km.
Toisella Alfinella on ajettu suunnilleen sama määrä ja näyttää myös sisältä ihan uudenveroiselta eli ei ruostetta eikä kulumia laakeripinnoissa. Ajo on ollut työmatka-ajoa (mutta ei kuitenkaan kovilla pakkasilla).

hartsu
12.01.2011, 22.49
Kiitti vinkistä. Mihinkä kohtaan reikä porataan Sram P 5 navassa?

Ei ole mitään tietoa Srameista mutta olen näköjään suosikkeihin tallettanut linkin pieneen videopätkään (http://homepage.mac.com/dr2chase/WP/HubPortingPractice/HubPortingPractice.mov) jossa joku porailee johonkin Sramin napaan reikää öljypropulle.

Mutta kun se napa pitää kuitenkin avata ennen kuin poraamaan alkaa niin silloinhan sen näkee missä kohtaa on sopiva paikka.

Markku Liitiä
13.01.2011, 12.36
Se näytti varmaan tällaiselta (http://www.astounding.org.uk/ian/hubgear/DSCN2454.jpg)?

Vähän joo, paitsi että ruostekökkö oli kuivempaa, joten se varmaan kinnasi ajaessa vastaan kuvan märempää mönjää enemmän.

Hyötypolkija
14.01.2011, 14.24
Kyllä mie sitä koetin kattoa.

Ehkä kuitenkin vien ns. yleishuollettavaksi lähihuoltoon, saavat tsekata muutenkin säädöt ja putsailla. Jos ei sillä tokene, niin sitten napavaihdekorjaamolle esmes Fillarikellariin.

Miten se vaihteiden takkuilu alkaa? Kun olet ajanut tarpeeksi kylmässä, tuleeko ongelmia myös isommalle vaihteelle vaihtaessa? Vaijeriperäisen jäätymisen saattaa huomata helposti siitä, että vaihteisto ronklaa vain, kun yrität vaihtaa takaisin pienempää vaihdetta.

Mikä napavaihteisto tuossa pyörässä muuten on? Nexus? Montako vaihdetta? Nexus-7 on kait melko herkkä jäätymään nimenomaan vaijeristaan. Nexus-3:ssa taas ei ole oikeastaan minkäänlaista jäätymisongelmaa. Aiempien kokemusten jälkeen olen nyt ajellut sellaisella täysin huoltamatta kahtena talvena ja oisko joku 7tkm takana. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Duunissa fillari on lämpimässä, joten kondenssi-ilmiötä pitäisi esiintyä, mutta vaihteisto vaan naksuttaa... Aiemmin huollatin samanlaista pakkaa, "kun niitä nyt kuuluu vaan huoltaa huvikseen" ja sen kanssa oli huoltojen jälkeen ongelmia. Mutta onhan ne useampivaihteiset paljon hienompia värkkejä, että voi hyvin jäätyä muualtakin kuin vaijerista. Vaijeri on vaan ilmeisesti se yleisin juttu.

kamuleontti
14.01.2011, 22.49
Miten se vaihteiden takkuilu alkaa? Kun olet ajanut tarpeeksi kylmässä, tuleeko ongelmia myös isommalle vaihteelle vaihtaessa? Vaijeriperäisen jäätymisen saattaa huomata helposti siitä, että vaihteisto ronklaa vain, kun yrität vaihtaa takaisin pienempää vaihdetta.

Tänään ei pyörähtänyt vaihdekahva ollenkaan, mutta normaalisti on nelosella, ei mene siitä ylemmäs, alemmas pyörähtää mutta ei vaihda.

Nyt plussakeleillä ajaessa toimi molempiin suuntiin, mutta kakkosella ja kolmosella tuppasi hyppimään.

Tuo on Nexus 8, ja jos pyörä olisi ostettu Suomesta, veisin sen takuuhuoltoon. Hollantiin ei kannata lähettää, rahti suuntaansa luokkaa 300 euroa.

tpievila
14.01.2011, 22.56
Hollantiin ei kannata lähettää, rahti suuntaansa luokkaa 300 euroa.

Paitsi tietenkin pelkälle navalle/kiekolle.

rjrm
15.01.2011, 10.22
Tänään ei pyörähtänyt vaihdekahva ollenkaan, mutta normaalisti on nelosella, ei mene siitä ylemmäs, alemmas pyörähtää mutta ei vaihda.

Ehdotus:
Irroitat vaihdevaijerin, vedät vaijerin pois suojastaan. Puhallat paineilmaa vaijerinkuoren sisälle, kuivattelet kuorta yön yli varmuuden vuoksi. Suhautat aseöljyä vaijeriin ja asennat takaisin. Monissa pyörissä vaihdevaijeri tekee alhaalla keskiön kohdalla "lenkin", ja sinne jää vettä.
RM

Hyötypolkija
17.01.2011, 17.00

Se pitäis päästä kokeilemaan niin, että pyörä saa olla riittävän kauan ensin lämpimässä ja sitten ajelemaan pakkaseen. Jos vaijeri jäätyy, se alkaa niin, että isommille vaihtaminen onnistuu, mutta takaisin päin pienemmille takkuilee ensin ja lopulta ei välttämättä onnistu enää ollenkaan. Joku reilu vartti kunnon pakkasta pitäisi riittää testaukseen...

Onkohan kukaan kokeillut pienen reiän tekemistä siihen vaijerin kuoreen alimpaan kohtaan? Auttaako vai haittaako vaan? Nexus-3:ssa vaijeri kulkee suoraan kohti alinta kohtaansa, eikä vesitaskuja jää, eikä siksi jäädy "koskaan". Itse haluaisin vähän enemmän vaihteita, mutta oman huoltoinnon tuntien, ei mulle käy kuin napavaihteinen. Siksi kiinnostaisi tietää, onko joku keksinyt 7- tai 8-vaihteisiin keinoa jäätymisongelmaa vastaan. Eli miten sais 8:n ominaisuudet ja 3:n huoltovapauden samaan pakettiin? Vai onko helpompi keksiä ikiliikkuja tai se hyvä ja halpa samassa paketissa...?

kamuleontti
18.01.2011, 22.41
Ehdotus:
Irroitat vaihdevaijerin, vedät vaijerin pois suojastaan. Puhallat paineilmaa vaijerinkuoren sisälle, kuivattelet kuorta yön yli varmuuden vuoksi. Suhautat aseöljyä vaijeriin ja asennat takaisin. Monissa pyörissä vaihdevaijeri tekee alhaalla keskiön kohdalla "lenkin", ja sinne jää vettä.
RM

Hyvinkin voi olla tuosta kiinni, mutta...

Ei millään jaksais räveltää pakkasessa ja räntäsateessa täyskoteloidun ketjun takaa vaijeria irti, kun ei oikein osaa ja tärkeintä olisi saada kuntoon. Tämä pätee myös kiekon irrottamiseen ja lähettämiseen takuuhuoltoon. Ei ole tiloja eikä osaamista, eikä aikaa hankkia sitä osaamista kantapään kautta.

Mieluummin maksan muutaman kympin huollosta ja ajelen vaan.

dILETANTTI
19.01.2011, 09.48
Hyvinkin voi olla tuosta kiinni, mutta...

Ei millään jaksais räveltää pakkasessa ja räntäsateessa täyskoteloidun ketjun takaa vaijeria irti, kun ei oikein osaa ja tärkeintä olisi saada kuntoon. Tämä pätee myös kiekon irrottamiseen ja lähettämiseen takuuhuoltoon. Ei ole tiloja eikä osaamista, eikä aikaa hankkia sitä osaamista kantapään kautta.

Mieluummin maksan muutaman kympin huollosta ja ajelen vaan.

Yksi kokeilemisen arvoinen asia on se, että otat kuoren irti yläpäästä ja ruiskutat jotain ohutta öljyä tms. (aseöljy, TF2, CRC...) vaijerin ja kuoren väliin. Ohutta voiteluainetta menee kyllä tuosta pienestä välistäkin. Sottaista puuhaa, mutta kunnolla paperia tai kangasta, niin ei sotkeennut paikat. Aseöljyä voi ruiskuttaa myös ohuen injektioneulan avulla, jolloin sen saa menemään paremmin kuoren ja vaijerin väliin.

kamuleontti
04.02.2011, 22.40
Tuodaanpa tää säie seuraavaan vaiheeseen: Vaihteet korjasi Itä-Helsingin pyörähuolto. Takanapa oli avattu, mutta mitään kummempia sieltä ei löytynyt. Vaijerikin oli kuulemma oikein jees. Säädöt päin hemmettiä.

Uudet nastarenkaat (95e), vaihteiston huolto + renkaiden asennus 160 euroa.

Nyt sitten odotellaan, mitä tapahtuu, kun sohjo jäätyy. Toimiiko vaihteisto yhä?