PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelija esittäytyy(sis. polkupyöräkysymyksiä)



azo
02.01.2011, 20.58
Hei!

Heti alkuun pahoittelut mikäli viestini on kirjoitettu väärälle osastolle. Se koskee useampaa osastoa muttei varsinaisesti tunnu kuuluvan millekään, joten päätin kirjoittaa yleiselle.

Polkupyöräkärpänen on purrut pahemman kerran ja mielessä on kysymyksiä joukoittain. Kysymyksiä joille en ole löytänyt kohtuullisella hakemisella sopivia vastauksia.

Ensin kuitenkin hieman taustaa. Nykyisenä polkupyöränäni toimii Tunturi X320 Hybridi, jonka olen hankkinut n. 2 vuotta sitten työmatkapyöräksi. Pyörällä rullattiin n.4km työmatkaa edestakaisin 1,5vuoden ajan. Työpaikan vaihduttua pyörä jäi melkolailla käyttämättömäksi. Puolen vuoden tauon jälkeen vaihtui työpaikka uudelleen ja aloin jälleen pyöräillä töihin. Pyöräilin kuitenkin vanhemmalla mummo mallisella pyörällä sillä hybridin liukkaiden renkaiden takia sain tarpeekseni kaatuilusta. Olin siis laiska enkä jaksanut hankkia hybridiini kunnollisia talvirenkaita. Nyt kuitenkin menneellä viikolla töihin mennessä kaaduin sen verran ikävästi että päätin hakea talvirenkaat hybridiin(Nokia W106) ja siirtää mummopyörän eläkkelle. Nyt kun olen hybridilläni ajellut taas niin on alkanut pyöräilyhimot kasvaa koko ajan isommiksi. Voimaharjoittelua olen harrastanut jo kauan ja nykyinen peruskuntoni on todella huono. Haluaisinkin parantaa kestävyyskuntoani ja pyöräily olisi hieno keino siihen. Kuitenkin varuste ja huoltopuolella on kysymyksiä vaikka millä mitalla. Olisinkin onnellisessa tilanteessa jos voisin vain keskittyä ajamiseen ja varustelupuoli olisi kunnossa.

Sitten kysymyksiin:

1. Kuinka puhdistaa ketjut ja rattaat? Käytänkö puhdistamiseen jotain puhdistusainetta? Millä öljyän rattaat ja ketjut puhdistamisen jälkeen? Täytyykö ketjua/takapakkaa/etuhampaita/vaihtajia/etc purkaa irti puhdistusta/öljyämistä varten?

2. Etujarrulevy on kiero. Yritin säätää jarrua tänään mutta säätämisestä huolimatta kierous on niin suuri että hinkkaa jossain määrin paloja kuitenkin. Johtuu ilmeisesti aikaisemmista kaatuiluista. Kannattaako jarrulevyä vaihtaa ja jos kannattaa niin mistä varaosat. Jarrulevyt ovat Shimanon valmistamia.

2. Kuinka hybridi soveltuu pyörälenkkeihin? Talvella varmaan voi pientä lenkkiä ainakin heittää hybridillä?

3. Minkälainen varustus talvilenkeille? Kerrospukeutumista: Alukerros, lämpökerros, kuorikerros? Lokaatio: Rovaniemi.

4. Takajarruvaijerissa nirhaumaa ja muutamia säikeitä poikkil. Kuinka vaihdetaan?

5. Kannattaako ketjua vaihtaa?

6. Takakiekko on hieman kiero. Ei niin pahasti että huomaisi ajossa. Vaihto ilmeisesti vasta kun alkaa haitata ajoa? Mistä varaosakiekko vai kannattaako laittaa parempi tilalle?

7. Voiko hybridin rullaamista parantaa kesää ajatellen? Kapeammat/kevyemmät renkaat? Muuta osaa vaihtoon? Mitä yleensäkin on järkeä tehdä 650e hybridille?

8. Mikäli ajaminen alkaa himottaa enemmän kannattaa varmaan hankkia kaveriksi joku entry tason maantiepyörä kesäksi? Onko Rovaniemi/Oulu akselilla asiansaosaavia pyöräliikkeitä, joissa osataan valita asiakkaalle oikeankokoinen pyörä?

Edit: ja samantien lisää kysymyksiä.
9. Onko hybridin ajoasentoa mahdollista tuunata taloudellisemmaksi niin että pidemmät lenkit kuluisivat paremmin?


Kiitos ja Anteeksi,
Azo :)

A.A
02.01.2011, 21.11
Kohta 1.

Tärkein vaihe pyöräilyssä (http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html)

nuubiainen
02.01.2011, 21.14
Kohta 2.

Kuinka kiero? Ainahan ne jostain kohtaa hinkkaa, jos pala on liian lähellä. Jos oikeasti kiero, niin uuden levyn saa mistä vaan pyöräkaupasta. Asennus joko kuudella pultilla (yleensä kai Torx) tai rataspakka-avaimella, jos on lukkorenkaalla kiinni (Centerlock).

izmo
02.01.2011, 21.19
kohta 5. ketjua kannattaa vaihtaa ja ei kannata:cool:
Cibli Beessä halpavoimansiirto toiminut samalla ketjulla 5000km ja toimii....
Superkärpässsä Rotorin rattaita ja Dura-Acen pakkaa yritetty varjella ketjun vaihdolla:cool:

azo
02.01.2011, 21.22
Kohta 2.

Kuinka kiero? Ainahan ne jostain kohtaa hinkkaa, jos pala on liian lähellä. Jos oikeasti kiero, niin uuden levyn saa mistä vaan pyöräkaupasta. Asennus joko kuudella pultilla (yleensä kai Torx) tai rataspakka-avaimella, jos on lukkorenkaalla kiinni (Centerlock).

Oiskohan vaappuminen jotain 3-4mm luokkaa. Takajarrylevy sen sijaan näyttää olevan ihan suora. Jonkinlaisilla pulteilla tai holkeilla jotka olivat molemmilta sivuilta täysin tasaisia näytti olevan jarrulevyt kiinni. Eli silloin varmaan juuri lukkorenkaalla. Samalla avaimella saa irti takaa hammaspakan?

Hippohip
02.01.2011, 21.27
1. Kuinka puhdistaa ketjut ja rattaat?

2. Etujarrulevy on kiero.

1. Helpoimmalla pääset kun ostat ketjun puhdistimen esim: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10195
ja Biltemasta biohajoavaa puhdistusainetta (Tuotenro 361714 tai se pienempi törppö) sekä säästät vanhan hammasharjan. Ketjut peset puhdistimella ja rattaat hammasharjalla. Ketjut "öljyät" sitten vain per linkki tippa tai pari etkä hölvää ketjuja kauttaaltaan. Hommaan menee muutama minuutti. Ketjun puhdistukseen pyörän alle suosittelen sanomalehteä. Muista pestä ne vaihtajan rissat hammasharjalla myös. Tietenkin normaalit huuhtelut ja kuivaukset.

Edit: Tai sitten seuraat A.A:n vinkkiä ;)

2. Jakari, valo ja A4-arkki tai muu vastaava. Sihtaat missä kohden levy hankaa ja kumpaan reunaan. Eli laitat lattialle valkoisen A4-paperi ja suuntaat sinne valon. Sitten pyörittelet rengasta ja kattelet ja kuuntelet. Joku jarru voi vaatia -että näkee- pyörän katolleen. Kun vino kohta on löytynyt niin väännät levyä jakarilla lähimpien kannakkein kohdasta. Tarkista kuitenkin ensin että kiekko on kunnolla ja oikein kiinni. Levyä saa taivuttaa melko reilusti mutta aloittele varovasti.

nuubiainen
02.01.2011, 21.34
Oiskohan vaappuminen jotain 3-4mm luokkaa. Takajarrylevy sen sijaan näyttää olevan ihan suora. Jonkinlaisilla pulteilla tai holkeilla jotka olivat molemmilta sivuilta täysin tasaisia näytti olevan jarrulevyt kiinni. Eli silloin varmaan juuri lukkorenkaalla. Samalla avaimella saa irti takaa hammaspakan?

No sitten se on oikeasti kiero :) Turha kai noita on yrittää suoristella, uusi lähtee alle kahdellakympillä. Jos on niiteillä kiinni niin Centerlock-systeemi kyseessä, ja juurikin samalla rataspakan avaimella lähtee irti.

Juha_H
02.01.2011, 21.52
Kohta 7: Penkissä voi todennäköisesti olla parantamisen varaa, mutta penkkiä ja renkaita lukuunottamatta hybridin tuunauksella tuskin saadaan mitään mullistavaa aikaan. Kiekkojakin on kohtuu hankala päivittää levyjarrujen takia (valikoima kun on todella pieni) Renkaat kannattaa vaihtaa. Esim Continentalin 4season on hyväksi havaittu, rullaa suht hyvin, on erinomaisen luotettava ja märkäpitoakin löytyy kohtuullisesti. 28mm leveänä menee todennäköisesti ongelmitta nykyisille vanteillesi. Pisimmät lenkit mitä itse olen hybridillä ja noilla 4seasoneilla vetäny on ollu reilu 200km pitkiä joten ainakaan musta ne kippurat sarvet ei ole maantielenkeillä välttämättömyys.

fiber
02.01.2011, 22.06
Tervetuloa!

Ensinnäkin, vie sun fillarisi talvihuoltoon. Ei ole pahaksi, että ammattilainen arvioi noiden osien vaihdon ja säädön tarpeen. Mieluiten vielä niin, että et vain käy jättämässä fillaria sinne, vaan jäät samalla vähän kyselemään ja rupattelemaan. Rovislaiset hoi, antakaapa vinkkejä hyvistä huoltajista niillä kulmilla!

Kyllä sä pärjäät hybridilläsi niin kauan, kun joudut kyselemään sen riittävyyttä muilta. Koita löytää sitten kevään lenkille kaveri, jonka fillaria voit kokeilla ja vertailla eroa.

Risto Koivunen
02.01.2011, 22.44
3.) Kerrospukeutuminen on yleensä kova sana. Jos ajat vähänkään reippaampia matkoja, niin kannattaa harkita ns. teknisten eli kosteutta siirtävien tekstiilien käyttöä, jolloin olo pysyy kuivempana. Mukavuutta lisää huomattavasti jos uloin kerros pitää tuulta. Erityisesti pään, käsien ja jalkojen lämpöisyyteen kannattaa panostaa.

6.) Jos kieroutta ei ole paljoa ja kiekko muuten hyvässä kunnossa, niin kannattaisi ehkä harkita kiekon rihtauttamista suoraksi jos nurkilta löytyy asiansa osaava pyörähuolto.

8.) Foorumiperinteen mukaisesti tulisi tässä vaiheessa mainita myöskin cyclocross-pyörästä, joka soveltuu puhdasta maantiepyörää paremmin ajoon myös kehnommalla kelillä.

tmile
03.01.2011, 13.18
1. Itse kannan pyörän kylppäriin jossa pesen sen kokonaan. Ketjuista ja rattaista lähtee rapa sopivalla pesuaineella (esim. Wurth Pineline) ja tiskiharjalla. Kevyt rasvays, ylimääräinen rasva pois vaikka talouspaperilla.

3. Tekninen aluskerrasto, alushaalari, hiihtohousut tuulisuojalla, tuulenpitävä aluspaita, softshell takki, ninjahuppu, kengänsuojat ja talvihanskat.

4. Kannattaa viedä pyörä perushuoltoon. Esim. tässä (http://www.peloton.fi/kauppa/huolto/pyorahuolto.html) on jotain listaa mitä rahalla pitäisi saada.

5. Kannattaa, ei maksa paljoa, ääni muuttuu hiljaisemmaksi ja pyöritystuntuma jämäkämmäksi.

6. ks. kohta 4.

7. Uudet 28-32mm maantierenkaat kannattaa hommata, ja pumppu jolla niihin saa 5-6 baria.

8 & 9. Hommaa ensin lukkopolkimet ja pyöräilykengät ja opettele pyöritystekniikka.

Anaxagore
03.01.2011, 13.35
1. Voimansiirto puhdistuu kätevästi WD-40:llä (tai CRC 5-56:lla tai jollain liuotinaineella esim. lamppuöljyllä), hammasharjalla ja tiskiharjalla. Pudistuksen jälkeen voimansiirron kuivaus talouspaperilla. Kuivauksen jälkeen voitelu esim. tf2:lla.

Speedgoat
03.01.2011, 14.52
1. Laiskana miehenä käytän liberaalisti ohutta teflonpohjaista öljyä sekä pesuun että voiteluun. Laitan sanomalehden fillarin ja ketjun väliin ja sitten reilu suihkaus öljyä esim TF2 http://www.weldtite.co.uk/productdetail/394/pages/lubricants/tf2-aerosol-spray-with-teflon.aspx ja kuivaus rätillä. Ohut öljy ei kerää kaikkia metsäneläimiä ketjuun mukaan, joten puhdistaminenkin on helppoa. En ole huomannut, että ketju olisi jotenkin erityisesti päässyt kulumaan vaikka skippaankin (mielestäni turhan) puhdistuksen.

2. Hybridillä ajaa lenkkiä siinä missä millä tahansa muullakin pyörällä. Ajan kanssa sitten valkenee se omin pyöräilyn alalaji, jolloin sitten kannattaa harkita päivitystä.

4. YouTubestahan näitä löytyy esim: http://www.youtube.com/watch?v=MdSUN3S1S5M

5. Hell yeah! Kulunut ketju kuluttaa myös takapakan ja eturattaat pilalle, jolloin puhutaankin sitten parin-kolmensadan remontista. Ketjun kuluneisuudelle on oma mittarinsakin esim Park Toolilla, jolla voi mitata ketjun venymän. Pyöräkaupoista yleensä löytyy (ja mittaavatkin ihan vain pyydettäessäkin)

6. Kannattaa oikaista/oikaisuttaa. Ei kovin vaikeaa edes itse tehtynä, ohjeet taasen YouTubesta.

7. Voi ja kannattaa. Sisä- ja ulkorenkaat.

Epäilyksen Lohi
03.01.2011, 15.47
Minkä verran sitten ketjulla on elinikää ja milloin ne kannattaa vaihtaa? Mittaria ei ole tullut hankittua Parktoolilta ja nyt on 6000 km takana samoilla ketjuilla satavitosen kamoilla läpi vuoden ajoa.

kuokka
03.01.2011, 15.55
Ketjujen ja takapakan pesuun minä käytän ultraäänipesuria. On sinne toki tullut kokeiltua muitakin osia laittaa, mutta voimansiirron puhdistukseen äärettömän helppo tapa.
Ei tarvi hinkkailla mitään, heittää vaan pesuriin veden ja pinelinen kera. Hyvät ketjut tulevat aivan uuden näköisiksi ja ruosteisetkin (http://www.netikka.net/kuokka/ketjut_ennen.jpg) ihan siedettäviksi (http://www.netikka.net/kuokka/ketjut_jalkeen.jpg). Hintaa oli 38 e.

nure
03.01.2011, 19.00
Minkä verran sitten ketjulla on elinikää ja milloin ne kannattaa vaihtaa? Mittaria ei ole tullut hankittua Parktoolilta ja nyt on 6000 km takana samoilla ketjuilla satavitosen kamoilla läpi vuoden ajoa.

Ei ole selkeää määritelmää, riippuu ajosta ja keleistä sekä ketjun laadusta, yleensä alkaa oireilla kun on kulunut ja muuten kunnossa...

azo
03.01.2011, 21.23
Kiitoksia kaikille hienoista vastauksista ja mukavasta vastaanotosta! Sain vastaukset kaipaamiini kysymyksiin ja vielä ymmärrettävässä muodossa(mitä ei nettifoorumeilla kauhean usein tapahdu kun aloittelija on kysyjänä).

Kävin tänään hieman "pidemmällä" lenkillä ja havaitsin että voimatreeni oli tehnyt tehtävänsä. Peruskunto nimittäin on järkyttävän huono ja lihakset huusivat hoosiannaa jo melko lyhyen ajan kuluttua.

Taidanpa ottaa loppiaisena urakaksi puhdistaa pyörän kauttaaltaan työpaikan tiloissa. Ultraäänipesuri työpaikalta löytyykin niin voin puhdistaa sillä ketjut ja rattaat perusteellisesti. Täytynee vain etsiä sitä teflon -öljyä jostain paikallisesta pyöräliikkeestä. Samalla voisi yrittää varovasti oikoa etujarrulevyä ja mikäli se ei tuota tulosta niin vaihtaa hieman myöhemmin uuden tilalle.

Pohdiskelin vinkkejänne ja päätin keskittyä nyt enimmäkseen ajamiseen ja kunnon kohottamiseen. Hankin kesän kynnyksellä 28mm maantierenkaat ja varmaan jo sitä ennen lukkopolkimet ja kengät. Talviurheiluvarusteisiin ajattelin investoida pikkuhiljaa ja jotakin löytyy kyllä jo valmiiksi. Katsellaan uutta pyörää sitten kun intressit alkavat osoittaa että mille tielle lähdetään.

Nyt kuitenkin ensimmäisenä pois alta pyörän huolto. Yritän tehdä mahdollisimman paljon itse oppaiden avulla, kun peukalo ei ole kuitenkaan aivan keskellä kämmentä ja mikäli ongelmia tulee eteen, kääntyä polkupyöräliikkeen puoleen. Sen jälkeen rakentamaan hyvää peruskuntoa pyörä ja mahdollisesti myös hiihtolenkkien avulla.

Nokian W106 renkaat toimivat oikein mukavasti. Kertaakaan ei lenkin aikana luistanut rengas mihinkään suuntaan.

Onko teillä muuten talvilenkeille eri kypärä kuin kesälenkeille? En saanut kypäräni alle mahtumaan pipoa, eli kun saan tuulta pitävän pipon on suunnattava kypäräostoksille.

Matsuma
03.01.2011, 23.50
^Teippaa kypärästä tuuletusreiät umpeen, niin ei jäädy pää. Toinen vaihtoehto on kypärähuppu, vaikkapa tällainen http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=2359&osCsid=vht9io4gtfm5toldbmdablper3

Alle ohut kypärähuppu/ohut pipo/panta tai näiden yhdistelmä, lämpötilasta riippuen.

brewster
04.01.2011, 09.52
Ketjuöljyjä on pääosin satavissa huonoja. Huonouden tärkein mittari on miten aine kerää likaa ja sotkee ketjun mustaan töhkään. ON olemassa ketjunvoiteluaineita jotka sekä voitelevat että pitävät puhtaana. Niitä aineita ei valitettavasti saa suomalaisista pyöräkaupoista. Itse olen tilannut netistä. Sivuilta löytyy kovasti keskustelua tästä aiheesta jos kaytät hakua.

azo
04.01.2011, 19.49
Kävin paikallisesta pyöräliikkeestä hakemassa TF2:sta aerosolipullossa. Testaillaan ensiksi vaikka sitä kun se oli helposti saatavilla heti.

Rataspakka-avainta Shimanon pakalle ja ketjuruoskaa ei löytynyt paikallisesta pyöräliikkeestä mutta Oulun Pyörä Suvalasta luvattiin huomiseksi matkahuollon kautta. Miellyttävää ja asiantuntevaa palvelua oli Suvalassa noin puhelimenkin päässä. :)

skela
04.01.2011, 22.12
6. Takakiekko on hieman kiero. Ei niin pahasti että huomaisi ajossa. Vaihto ilmeisesti vasta kun alkaa haitata ajoa? Mistä varaosakiekko vai kannattaako laittaa parempi tilalle?
Laadukas, nippeliin kolmelta sivulta kiinni tarttuva pinna-avain ei monta euroa maksa. Jos sinulla olisi vannejarrullinen pyörä, siitä saisi köyhän miehen rihtaustelineen: säädät jarrun tiukalle ja pyörität rengasta. Levyjarrurungolla voisit nojata jollain kynällä tai tikulla runkoputkeen ja pitää kynän päätä lähellä vannetta samalla, kun pyörität rengasta. Kun pahiten ’pullistunut’ kohta on löytynyt, löysäät sen puolen pinnaa puoli kierrosta ja kiristät kahta vierekkäistä vastakkaisen puolen pinnaa neljänneskierroksen. Tätä jatkat niin kauan, kunnes vipatus on siedettävä (alle millimetri riittänee alkuun).

Nippeleiden kiertosuuntaa voi havainnollistaa itselleen oikean käden säännöllä: oikea käsi nyrkkiin ja peukalo ylös- tai alaspäin, niin silloin sormet osoittavat, mihin suuntaan nippeliä pitää kiertää, jotta se liikkuisi peukalon osoittamaan suuntaan. Vanteen kehälle päin nippeliä siirrettäessä pinna löystyy ja napaa kohden nippeliä siirrettäessä pinna kiristyy.

Yksinkertaisen rihtaustelineenkin saa 50 eurolla, mutta sellaista ei ehkä kannata hankkia, ennen kuin taloudessa on monta huollettavaa pyörää. Minulla on halvan telineen lisäksi kallis pinnankireysmittari (Park Tool TM-1), jonka hankin perhepyörän kiekkoja varten.


7. Voiko hybridin rullaamista parantaa kesää ajatellen? Kapeammat/kevyemmät renkaat?
Hanki ihan aluksi laadukas pystypumppu, jossa on painemittari, ja pidä renkaat täytettyinä suurimpaan sallittuun paineeseen. (Rengas kannattaa asentaa niin, että painelukema on venttiilin kohdalla.) Pumppuja saa 20 tai 25 eurolla. Paine kannattaa tarkistaa parin kolmen viikon välein, harvemmin pienillä paineilla.

Kuinka leveä vanne on? Esimerkiksi Mavic A719:ssä renkaan vähimmäisleveys on muistaakseni 28 mm. Halvoille vanteille ei noita vähimmäismittoja usein ilmoiteta, mutta kovin kapea rengas voi olla vaikea asentaa suoraan. Kokemusta on 23 mm:n renkaasta Rigida Xplorer -vanteella. Sillä vanteella sisäkumi ei käytännössä kestä yli 5 barin painetta, joten jokin 37 mm on kapein toimiva rengas. Muuten sisäkumi voi yllättäen revetä missä tahansa kuopassa, kun hyväkään vannenauha ei pysty peittämään vanteen repaleisia pinnanreikiä.

mantis
04.01.2011, 22.44
Oiskohan vaappuminen jotain 3-4mm luokkaa. Takajarrylevy sen sijaan näyttää olevan ihan suora.


Kysytääs vasta kysymys. Oletko mahdollisesti säilyttänyt pyörääsi sellaisissa vanhanmallisissa pyörätelineissä (siis ne mistä tulee sellainen puolikaari maasta ylös) vaikka asioidessasi kaupassa? Levyt tuppaavat osumaan juuri sopivasti siihen tukiraudan kohtaan ja kun joku vaikka ottaa pyörän vierestä ja osuu pyörääsi niin levy taipuu helposti siinä samalla. Voi kyllä tietenkin ollut taipunut myös kaatuessa, mutta noi perinteiset telineet on huonoja levyjarrujen kannalta.

Jaristokraatti
04.01.2011, 22.57
1. Itse kannan pyörän kylppäriin jossa pesen sen kokonaan. Ketjuista ja rattaista lähtee rapa sopivalla pesuaineella (esim. Wurth Pineline) ja tiskiharjalla.

Tässä puhuu poikamies!

M270
04.01.2011, 23.03
Laadukas, nippeliin kolmelta sivulta kiinni tarttuva pinna-avain ei monta euroa maksa. Jos sinulla olisi vannejarrullinen pyörä, siitä saisi köyhän miehen rihtaustelineen: säädät jarrun tiukalle ja pyörität rengasta. Levyjarrurungolla voisit nojata jollain kynällä tai tikulla runkoputkeen ja pitää kynän päätä lähellä vannetta samalla, kun pyörität rengasta. Kun pahiten ’pullistunut’ kohta on löytynyt, löysäät sen puolen pinnaa puoli kierrosta ja kiristät kahta vierekkäistä vastakkaisen puolen pinnaa neljänneskierroksen. Tätä jatkat niin kauan, kunnes vipatus on siedettävä (alle millimetri riittänee alkuun).
Tietysti, jos jostain on mahdollista saada heittokello lainaksi, toimii myös se. Siis suoruuden tarkistamiseen.

bere
04.01.2011, 23.17
Tiskiharjoja voi olla useampikin, ei tarvitse pikkurouvan ainoata pilata.

azo
05.01.2011, 07.13
Kysytääs vasta kysymys. Oletko mahdollisesti säilyttänyt pyörääsi sellaisissa vanhanmallisissa pyörätelineissä (siis ne mistä tulee sellainen puolikaari maasta ylös) vaikka asioidessasi kaupassa? Levyt tuppaavat osumaan juuri sopivasti siihen tukiraudan kohtaan ja kun joku vaikka ottaa pyörän vierestä ja osuu pyörääsi niin levy taipuu helposti siinä samalla. Voi kyllä tietenkin ollut taipunut myös kaatuessa, mutta noi perinteiset telineet on huonoja levyjarrujen kannalta.

En kertaakaan. Olen tietoisesti välttänyt pyörätelineitä ja pyörä onkin ollut oman jalaksensa kanssa pystyssä jossain pyöränsäilytykseen tarkoitutetun paikan lähistöllä.


Hanki ihan aluksi laadukas pystypumppu, jossa on painemittari, ja pidä renkaat täytettyinä suurimpaan sallittuun paineeseen. (Rengas kannattaa asentaa niin, että painelukema on venttiilin kohdalla.) Pumppuja saa 20 tai 25 eurolla. Paine kannattaa tarkistaa parin kolmen viikon välein, harvemmin pienillä paineilla.

Kuinka leveä vanne on? Esimerkiksi Mavic A719:ssä renkaan vähimmäisleveys on muistaakseni 28 mm. Halvoille vanteille ei noita vähimmäismittoja usein ilmoiteta, mutta kovin kapea rengas voi olla vaikea asentaa suoraan. Kokemusta on 23 mm:n renkaasta Rigida Xplorer -vanteella. Sillä vanteella sisäkumi ei käytännössä kestä yli 5 barin painetta, joten jokin 37 mm on kapein toimiva rengas. Muuten sisäkumi voi yllättäen revetä missä tahansa kuopassa, kun hyväkään vannenauha ei pysty peittämään vanteen repaleisia pinnanreikiä.

Minulla on ihan ok käsipumppu jossa on painemittari, ja olen pitänyt renkaat niille ilmoitetussa suositus/maksimipaineessa. Hankinnassa on kyllä laadukas jalkapumppu kun meinasi jonkin verran hikeä pukata 37mm talvirenkaita pumpatessani 4,5bar paineeseen. Tuokin jo sellainen paine että mieluummin pumppaisi jalkapumpulla.

Täytyypä tarkistaa tuo vanteiden malli ja leveys. Toivottavasti edes 28mm renkaat saisi alle niin olisi jo valikoimaa mistä valita testiin rengaspari.

Prinsessa
05.01.2011, 10.46
Tiskiharjoja voi olla useampikin, ei tarvitse pikkurouvan ainoata pilata.

Rouvashenkilön näkökulmasta voin huomauttaa, että ne tiskiharjat voi vaikka värikoodata ;)

Käytän mäkin tiskiharjaa pyörän pesuun, se tiskiharja ei vaan ole ainoa ja sijaitsee kodinhoitohuoneessa visusti...

Viestitin
05.01.2011, 10.49
Rouvashenkilön näkökulmasta voin huomauttaa, että ne tiskiharjat voi vaikka värikoodata ;)


Hö - kyllähän harjaan tulee se värikoori ekalla käyttökerralla....:o

Kolnaako
05.01.2011, 12.50
Voix pyörä kärsiä pahastikin, jos vahingossa käyttää puhdistukseen sitä harjaa, jolla piukkurouva on pessyt tiskiä?

Viestitin
05.01.2011, 13.11
Voix pyörä kärsiä pahastikin, jos vahingossa käyttää puhdistukseen sitä harjaa, jolla piukkurouva on pessyt tiskiä?


Kyllä voi - sen jälkeen kun pikkurouva taas käyttää sitä harjaa tiskaukseen.

kivitatti
05.01.2011, 15.58
Hei pikkurouvat ja muut. Kuinka usein pesette pyörän ketjut ja rattaat? Mikä on yleinen toimintatapa että pysyy rattaat hyvässä kunnossa, eikä kulu ennen aikojaan?

kmw
05.01.2011, 16.03
Emmää niitä juuri pese. Lenkin jälkeen pyyhin ratillä puhtaaksi ja ruiskautan jotakin ruosteenloitollapitämisainetta. Rattaita putsailen vaihtaessa (sinkula) tai jos näyttävät kovin kökköisiltä.

Viestitin
05.01.2011, 16.10
Kuinka usein pesette pyörän ketjut ja rattaat? Mikä on yleinen toimintatapa että pysyy rattaat hyvässä kunnossa, eikä kulu ennen aikojaan?

Kevyt rättiputsaus ja pikavoitelu lenkin pituudesta ja olosuhteista riippuen 1-3 lenkin välein. Liuotinpesu ja kunnon voitelu (samalla kun ketjun vaihto siihen toiseen jota kierrätän) n. 1000 km välein.

kivitatti
05.01.2011, 16.17
Niin just. Eli ei kovinkaan usein. Täytyi alkaa näitäkin nyt miettimään kun uutta fillaria alle suunnittelee.. Tuolle vanhalle ruoskallehan on ollu aivan sama mitä sille tekee ku ei se kule kumminkaan. :D

nure
05.01.2011, 19.37
Kyllä on uusavuttomuus taas valloillaan! Luulisi nyt tajuavan että ketjut ja rattaat puhdistetaan silloin kun ne ovat likaiset...!
Samaa kuin kysyis Pirkan niksipalstalta että milloin tiskit kuuluu tiskata... Silloin kun puhtaat loppu ja kertakäyttö astioita ei enää löydy!

Prinsessa
05.01.2011, 22.46
Kyllä voi - sen jälkeen kun pikkurouva taas käyttää sitä harjaa tiskaukseen.

Vit*uilkaa vaan rauhassa, mä jatkan sitte vaikka tota tiskausta. Se kun on vissiin akkojen hommaa...

Ai niin, pyörä pitäis kans pestä...:rolleyes:

kivitatti
06.01.2011, 00.55
Nurekin siellä vaan vittuilee niin.
On vaan semmonen pikkukysymys, että mikä on likainen? Ei kettingit kuitenkaan hohtavanpuhtaat saa olla kun rasvasethan niiden tulee olla. Joka kerta kun ne likaantuu on aika paska vastaus. Mummiskoita kun kattoo ja muita normijamppoja, liin tuskin ovat ikinä pesseet ketjujaan. Toinen ääripää on pestä ne tinnerillä joka lenkin jälkeen. Niin oo siinä sitten. Pari kertaa kesässä oon ne tähän mennessä pessy, mutta aattelin vaan kysyä mikä se on se teidän tapanne. (kun täällä joku muukin aloittelija uskalsi suunsa avata tyhmille kysymyksille niin ajattelin tehdä saman)
- Kai ne autonkin öljyt kuuluu tietyin väliajoin vaihtaa, mutta jos se homma ois mun vastuulla, niin laittaisin vaan uutta sitten kun kone huutaa että se on loppu.

Aattelin vaan että ne ketjut varmaan on hyvä puhistaa ennenku se hiekka siellä kovin paljoo rutisee, mutta mikä on se järkevä väli. Turhaan sitä niitä tuoreita öljyjä autoonkaan vaihtaa. Ei siitä vahinkoa ole mutta helvetin paljon turhaa työtä.

Tilanne on sama kuin vanhan Ladan omistaja alkais laittaa uutta Lamboghiniä. Parempi hoitaa kunnolla ja kysyä tyhmiä kysymyksiä, kuin huomata tehneensä päin vittua ja on kallis remppa edessä.

Risto Koivunen
06.01.2011, 10.58
Tiskiharjoja voi olla useampikin, ei tarvitse pikkurouvan ainoata pilata.

Tai sitten voi ilahduttaa hankkimalla taloon astianpesukoneen, niin ei tarvitse tiskiharjaa kuluttaa niin ahkerasti.

Astianpesukoneen soveltuvuudesta pakan ja ketjujen putsaamiseen ei minulla ole kylläkään tietoa.

rhubarb
06.01.2011, 11.03
Muistuukin mieleen että ameriikassa joskus näin kodinkonekaupassa sellaisen teollisen astianpesukoneen. Sinne olisi mahtunut koko pyörä.

lynxlynx
06.01.2011, 11.04
Tai sitten voi ilahduttaa hankkimalla taloon astianpesukoneen, niin ei tarvitse tiskiharjaa kuluttaa niin ahkerasti.

Astianpesukoneen soveltuvuudesta pakan ja ketjujen putsaamiseen ei minulla ole kylläkään tietoa.

Kuulemma pinelinen kanssa oikein puhdasta tulee, kannattaa kuitenkin tehdä salaa. Kaverit on kertonut..

Risto Koivunen
06.01.2011, 11.38
Muistuukin mieleen että ameriikassa joskus näin kodinkonekaupassa sellaisen teollisen astianpesukoneen. Sinne olisi mahtunut koko pyörä.

Tuollaiset ovat hurjia vehkeitä! Mietityttää millaisessa kunnossa navat, keskiö ja ohjainlaakerit olisivat moisen käsittelyn jälkeen!

Aiheeseen etäisesti liittyen, kertausharjoituksissa kuulin juttua siitä kuinka Upinniemessä vierailleet jampat olivat päässeet ihailemaan kuinka paikalliset puhdistivat IT-tykkejään: aseen varsinainen purettiin alkutekijöihinsä, pistettiin pieniin koreihin ja nämä tuollaiseen teolliseen astianpesukoneeseen. Hämäräksi jäi oliko putkien putsaukseen jokin menetelmä.

Lähemmäs aihetta: itse pyyhin ketjut nopeasti rätillä ennen ja jälkeen voitelun. Kierrätän ketjuja noin 500 km välein (kolmet ketjut käytössä samaan aikaan) jolloin putsaan tuon ketjun rätillä ja vanhalla hammasharjalla hieman huolellisemmin. Ketjujen keittelyä ja liemissä liotusta ei ole oikein tullut harrastettua.

Talisker
06.01.2011, 12.49
Nurekin siellä vaan vittuilee niin.....
Eipä ollut eka kerta...
Yllättävän pitkään tämä topikki pysyikin puhtaana:)!

Juha_H
06.01.2011, 13.17
Onko teillä muuten talvilenkeille eri kypärä kuin kesälenkeille? En saanut kypäräni alle mahtumaan pipoa, eli kun saan tuulta pitävän pipon on suunnattava kypäräostoksille.
Mulla "talvikypäränä" on paksu pipo, mut harkinnassa on skimbakypärän hankinta talvifillarointiin.

Viestitin
06.01.2011, 17.18
Nurekin siellä vaan vittuilee niin.
On vaan semmonen pikkukysymys, että mikä on likainen? Ei kettingit kuitenkaan hohtavanpuhtaat saa olla kun rasvasethan niiden tulee olla. Joka kerta kun ne likaantuu on aika paska vastaus. Mummiskoita kun kattoo ja muita normijamppoja, liin tuskin ovat ikinä pesseet ketjujaan. Toinen ääripää on pestä ne tinnerillä joka lenkin jälkeen. Niin oo siinä sitten. Pari kertaa kesässä oon ne tähän mennessä pessy, mutta aattelin vaan kysyä mikä se on se teidän tapanne. (kun täällä joku muukin aloittelija uskalsi suunsa avata tyhmille kysymyksille niin ajattelin tehdä saman)
- Kai ne autonkin öljyt kuuluu tietyin väliajoin vaihtaa, mutta jos se homma ois mun vastuulla, niin laittaisin vaan uutta sitten kun kone huutaa että se on loppu.

Aattelin vaan että ne ketjut varmaan on hyvä puhistaa ennenku se hiekka siellä kovin paljoo rutisee, mutta mikä on se järkevä väli. Turhaan sitä niitä tuoreita öljyjä autoonkaan vaihtaa. Ei siitä vahinkoa ole mutta helvetin paljon turhaa työtä.

Tilanne on sama kuin vanhan Ladan omistaja alkais laittaa uutta Lamboghiniä. Parempi hoitaa kunnolla ja kysyä tyhmiä kysymyksiä, kuin huomata tehneensä päin vittua ja on kallis remppa edessä.

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan ja pottuilua voi saada mihin tahansa kommenttiin, oli se kuinka asiallinen tahansa.

Mutta totta toinen puoli - kukin tyylillään. Toiset tosiaan pitävät ketjut aina puunissa mutta toisilla näkee esim. pyörätapahtumissakin ketjuja niin uskomattomassa soosissa ettei uskoisi ellei näkisi.

Kyllähän sen putsauksen tarpeen huomaa ihan ajaessaankin; vaihteet solahtavat paljon sujuvammin kun paikat on puhtaat ja öljytyt.

Ajokelitkin vaikuttavat, esim sadelenkillä lentää veden mukana hienoa hiekkaa niin paljon että puhdistus on tarpeen joka sadelenkin jälkeen jotta ketjuihin syntynyt "hiomatahna" ei ala tehdä pahojaan.

Risto Koivunen
06.01.2011, 17.25
Ajokelitkin vaikuttavat, esim sadelenkillä lentää veden mukana hienoa hiekkaa niin paljon että puhdistus on tarpeen joka sadelenkin jälkeen jotta ketjuihin syntynyt "hiomatahna" ei ala tehdä pahojaan.

Lisäksi tuollaisesta hiekkatahnasta ketjuissa voi lähteä sangen ärsyttävä rutina. Ja tuppaa ajaminenkin olevan tarpeettoman raskasta kunnes ketjut saa putsattua ja öljyttyä.

Mr.Auer
07.01.2011, 07.59
Kuulun kategoriaan ketjunatsit.

Putsaan ketjun aina kun se on likainen, eli juuri vaikkapa sadekelilenkin / kuraisen metsän / hiekkatieajelun jälkeen - huuhtoo sen nopeasti kuumalla vedellä letkusta talon pihalla tai pesutuvassa samalla kun ketjua pyörittää. Tarvittaessa lisäksi pesuainetta ja kynsiharja + huuhtelu. Sitten kevyesti rasvaa kun ketju on kuivunut. Tätä auttaa se että pyörät säilytetäänkin sisällä niin ne on kivempi pitää puhtaana ja rassata.

Lumikelillä ketju pysyy pisimpään puhtaana, riittää että vähän lisäilee öljyä, ainakin kerran viikkoon tai heti jos öljyt tuntuu ketjusta lumen mukaan kadonneen. Ylimääräinen öljy pyyhitään pois hetken pyörittelyn jälkeen kankaalla tai paperilla.

Sitten harvemmin, muutaman kerran ketjun elinikänä, irrotan ne ja pistän lakkabensaan likoomaan, ja puhdistan perusteellisesti. Ketju pitää myös vaihtaa ajoissa - viimeistään kun se on venynyt prosentin verran. Yleensä se tarkoittaa joitain tuhansia kilometrejä. Jos tätä ei tee ajoissa, venynyt ketju kuluttaa nopeasti loppuun rattaat. Myytävänä on simppeleitä kulumismittareita, mm http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator

Tosiaan on myös niitä jotka ei ikinä puhdista mitään. Takavaihtajakin on monasti muurautunut umpeen kovettuneesta kurasta jne. Eron toiminnassa huomaa...Puhtaat osat kuluu vähemmän ja toimii paremmin.

Teemu Kalvas
07.01.2011, 10.30
Myytävänä on simppeleitä kulumismittareita, mm http://www.parktool.com/product/chain-wear-indicator

...joista ainoastaan Shimanon TL-CN40 ja TL-CN41 toimivat. Nimim. campamies. (Tästä (http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html) voi lukea perusteluja, tosin ilman perustelujakin asian huomaa kokemuksen kautta kun kokeilee sellaista toimimatonta versiota usealla eri valmistajan ketjulla. Aiheesta on väännetty foorumilla ennenkin, mutten jaksa kaivaa ketjua esiin.)

brewster
07.01.2011, 10.43
Ei ole kukaan maininnut niin mainitsen tässä lisänä tuohon ketjuksekusteluun. Pääosin ketju likaantuu koska käytetään likaa kerääviä voiteluaineita. Suomalaisista pyöräkaupista on (lähes) mahdotonta saada hyviä aineita ketjun voiteluun. Kokemukseni mukaan myyjien suositukset ovat pokkeuksetta aivan kauheita sottaaajaaineita. Hyvä ketjunvoiteluaine on kuiva lähes heti voitelun jälkeen ja ketjun sisään jää kuitenkin kuiva-aineinen voiteluainekerros. Testien mukaan tämä on täysin mahdollista ja sellaisia aineita on kyllä saatavillakin muualta paitsi suomalaista fillarikaupoista. Täällä on tästä keskusteltu aiemminkin, käytä hakua.
Tässä on testatusti (saksalainen lehti) toimivia voiteluaineita jotka sotkevat mahdollisimman vähän:
Dynamic trockenschmierstoff ja Dynamic kettenscmierstoff ja Finish Linen Wachsenschmierstoff .
Testin paras aine voitelevuudeltaan olo Rohloffin ketjuöljy mutta se sotkee pahasti.
Noita yllä olevia olen ostanut verkkokaupasta kun ei niitä suomesta oikein saa mistään.

kide
07.01.2011, 14.21
Onko teillä muuten talvilenkeille eri kypärä kuin kesälenkeille? En saanut kypäräni alle mahtumaan pipoa, eli kun saan tuulta pitävän pipon on suunnattava kypäräostoksille.
Otan talveksi kypärän omat vaahtomuovipehmikkeet pois. Pipo toimii sitten sekä lämmikkeenä että pehmusteena.

Risto Koivunen
07.01.2011, 14.35
Itse valitsin kypärän siten että siinä on riittävästi säätövaraa. Talvella säädetään panta vähän löysemmälle, että sopivan paksu pipo mahtuu alle, ja lämpimämmällä kelillä sitten pistetään vähän kireämmälle.

azo
08.01.2011, 13.36
Tänään aloittelin pyörän fiksailua ja kävin pesemässä sen. Järkyttävässä kunnossa kyllä voimansiirron osat. Rungon sain puhtaaksi, mutta Vaihtajien, rattaiden ja ketjun osalta näyttää siltä että pitäisi irroittaa kaikki ja putsata yksitellen että saan puhtaaksi. Irroitin takarattaan ja se on nyt ultraäänipesurissa puhdistumassa.

Mites Shimano HG ketjun irroitus? Pyöräytin muutaman kerran ympäri ketjun ja en huomannut pikakiinnityslinkkiä. Tarviiko Shimanon ketjuihin ketjutyökalun?

viller
08.01.2011, 13.42
Mä käytän ketjuissa ikään kuin vahatyyppistä (?) Muc-off dry lubea (http://www.muc-off.com/shop/product.php?id=4) ja pyyhin ketjut jo ennen kuin ne ovat likaiset. Ketjut ja pakka pysyy hohtavan puhtaina koko käyttöikänsä ja käsittely on kivaa.

Jos ketju on niitattu kiinni (on kyseessä sitte Shimano tai mikä muu merkki tahansa) niin avaamiseen tarvitaan ketjutyökalu. Avaamisen jälkeen toki tilalle voi pistää pikalukon.

Mr.Auer
09.01.2011, 11.14
...joista ainoastaan Shimanon TL-CN40 ja TL-CN41 toimivat. Nimim. campamies. (Tästä (http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html) voi lukea perusteluja...

Kiitos, en ollu aiemmin lukenut tuota.
Veikkaan kuitenkin että halvemmaksi tulee vaihtaa ketju turhan usein mittarin epätarkkuuden takia, kuin vaihtaa voimansiirto liian myöhään vaihdettujen ketjujen takia.

Shimanon ketju on usein liitetty alunperin semmoisella erivärisellä tapilla joka on aavistuksen paksumpi kuin muut tapit. Sitä ketjua ei saa liittää samasta reiästä samanlaisella tapilla toiseen kertaan koska reiät suurenee hiukan tappia asentaessa. Pikaliittimellä toki voi liittää tästäkin kohtaa - tarkoitukseen sopii esim. Sramin, KMCn tai Wippermannin pikalukot, joista monet voi käyttää useampaan kertaan (maninittu lukon pakkauksessa).

Tossa se alkuperäinen Shimanon liitospinni - http://mountain-biker.co.uk/img/10/8026/1.jpg eli tuota käytettäessä suippopäinen alkuosa menee läpi asti ketjusta ja katkaistaan pihdeillä pois kun loppuosan molemmat puolet ovat paikallaan. Asennetaan siis ketjutyökalulla.

M270
12.01.2011, 15.15
Tuollaiset ovat hurjia vehkeitä! Mietityttää millaisessa kunnossa navat, keskiö ja ohjainlaakerit olisivat moisen käsittelyn jälkeen!

Aiheeseen etäisesti liittyen, kertausharjoituksissa kuulin juttua siitä kuinka Upinniemessä vierailleet jampat olivat päässeet ihailemaan kuinka paikalliset puhdistivat IT-tykkejään: aseen varsinainen purettiin alkutekijöihinsä, pistettiin pieniin koreihin ja nämä tuollaiseen teolliseen astianpesukoneeseen. Hämäräksi jäi oliko putkien putsaukseen jokin menetelmä.
Ainakin Porin Prikaatissa fillareiden osat pestään vastaavalla koneella. Samaan pesuun menee rynkyn lukkoja yms.

pena57
20.01.2011, 08.39
Kertokaas ny mullekin, mihin sitä ketjumittaa oikein tarvitaan :seko:. Mä olen verrannu vanhaa ketjua uuteen, ja kun on reilu puoli lenkkiä venynyt, on aika vaihtaa uuteen.
Tietty noilla mitoilla saa mitattua ketjun paikalla, mutta kunnon puhdistaminen ainakin mun mielestä edellyttää ketjun irroittamista, jolloin ketjua on helppo verrata uuteen.
Älkää vaan sanoko, ettei teillä ole uutta varaketjua jemmassa.Tapaturman varalta pitää olla uusi ketju, ettei tule turhia seisokkipäiviä.

viller
20.01.2011, 08.58
Tietty noilla mitoilla saa mitattua ketjun paikalla, mutta kunnon puhdistaminen ainakin mun mielestä edellyttää ketjun irroittamista, jolloin ketjua on helppo verrata uuteen.
Älkää vaan sanoko, ettei teillä ole uutta varaketjua jemmassa.Tapaturman varalta pitää olla uusi ketju, ettei tule turhia seisokkipäiviä.

Ketju on irti vain vaihtaessa. Puhdistus onnistuu paikallaan kun sen tekee riittävän usein. Ja varaketjua ei ole. Varapinneillä ja ketjulukoilla välttää suurimman osan seisokeista.

LJL
20.01.2011, 09.09
Rovislaiset hoi, antakaapa vinkkejä hyvistä huoltajista niillä kulmilla!

A. Ekdahl Rovakadulla erittäin hyväksi havaittu sekä hinnan että työn laadun puolesta.

Teemu Kalvas
20.01.2011, 09.43
Tapaturman varalta pitää olla uusi ketju, ettei tule turhia seisokkipäiviä.

Tapaturman ja äkillisten kelimuutosten varalta pitää olla kahdeksan varapyörää.

Mittaan kyllä ketjujen kuntoa vähän tiuhempaan kuin pesen niitä. Mittaus ei sotke käsiä kun sen tekee oikein, käsien sotkeminen on barbaarista.

hannupulkkinen
20.01.2011, 09.43
Kertokaas ny mullekin, mihin sitä ketjumittaa oikein tarvitaan :seko:. Mä olen verrannu vanhaa ketjua uuteen, ja kun on reilu puoli lenkkiä venynyt, on aika vaihtaa uuteen.
Tietty noilla mitoilla saa mitattua ketjun paikalla, mutta kunnon puhdistaminen ainakin mun mielestä edellyttää ketjun irroittamista, jolloin ketjua on helppo verrata uuteen.
Älkää vaan sanoko, ettei teillä ole uutta varaketjua jemmassa.Tapaturman varalta pitää olla uusi ketju, ettei tule turhia seisokkipäiviä.
Ketjua on ihan turha irrottaa puhdistamisen ajaksi.
Varaketju on tietenkin olemassa.
Aikaisemmin irrottelin, vaihtelin ja kierrätin jopa kolmea ketjua, mutta nykyisin ketjut ovat parempaa metallia kuin ennenvanhaan ja en ole huomannut voimansiirron keston kannalta tarpeelliseksi irrotella ja vaihdella ketjuja.
Pakat ja ketjut ovat senverran halpaa kamaa, että ei joudu konkurssiin vaikka vaihtaa molemmat kerran kaudessa tai kahdessa.
Pinelineä vaan laakeaan astiaan laimentamattomana ja kynsiharjan kanssa harjailee. Puhdasta tulee ketjusta viidessä minuutissa. Sama juttu pakan kanssa. Kiekko irti ja pakkaan pinelineä ja harjausta tiskiharjalla ja huuhtelu. Ihan puhasta jälkeä. Voimansiirtoa ei vain pidä päästää niin likaiseksi, että paska pikeentyy pakkaan ja ketjuun. Ylimääräinen ketjuöljy tai vaha pitää tietenkin kuivata pois ja käyttää kunnon öljyjä tai vahoja.
Ai niin ja sillä ketjumitalla mitataan ketjun kulumaa. Mittaus kestää minuutin.

hannupulkkinen
20.01.2011, 09.53
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/36/large/36-692_l.jpg

Tunkeutuu hyvin ja kuivaa hyvin. Ei kerää pölyä tai hiekkaa.

brewster
20.01.2011, 10.33
Ketjun kulumisen mittarin olemassaolon oikeutus: Varsinainen mittaustoimenpide kestää 3 sekunta tai alle. Mittarin esiinkaivaminen pakista noin 30 sek. Ei tarvita laskukonetta eikä mitään taulukoita. Laite ei ole kallis. Kun vaihtaa ketjun oikealla hetkellä rattaat eivät ehdi vaurioitua ja samoilla rattailla voidaan ajaa useampi ketju. Säästyy rahaa.
Kuuluu niihin harvoihin erikoistyökaluihin joita tulee käytettyä melko säännöllisesti omien ja ystäväpiirin ketjujen mittauksiin. Mutta ilmankin tulisi kyllä toimeen niinkuin ilman montakin muuta asiaa tässä eläåmässä.

kaakku
20.01.2011, 12.19
Miten stemmin eli ohjainkannattimen pituus mitataan? :o

1. ohjainputken(?) etureunasta ohjaustangon (taka)reunaan?
2. ohjainputken keskeltä ohjaustangon keskikohtaan?
3. ohjainputken takareunasta ohjaustangon etureunaan?
4. muuten, miten?

Etu- ja takareunat katsotaan siis satulalla istuvan kuskin näkökulmasta.

Mitä muuta tulee ottaa huomioon uutta ohjainkannatinta ostaessa? Ohjaustangon paksuuden lisäksi..

Jani R.
20.01.2011, 12.52
Mitä muuta tulee ottaa huomioon uutta ohjainkannatinta ostaessa? Ohjaustangon paksuuden lisäksi..

Stemmin kulma asteissa, katso tarvittaessa vanhasta mallia, esim. 6 astetta ja se onko se käännettävissä ylösalaisin, jolloin saadaan stemmi eri kulmaan.

ToniR
20.01.2011, 18.08
[QUOTE=kaakku;1539836]Miten stemmin eli ohjainkannattimen pituus mitataan? :o

1. ohjainputken(?) etureunasta ohjaustangon (taka)reunaan?
2. ohjainputken keskeltä ohjaustangon keskikohtaan?
3. ohjainputken takareunasta ohjaustangon etureunaan?
4. muuten, miten?
QUOTE]

Vastaus on 2, eli keskeltä keskelle.