PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä voiteluaine jarruvaijereille ja vaihdelangalle?

Harri J.
13.12.2010, 08.30
Mitä voiteluainetta suositeltaisiin jarruvaijereille ja shimano positron vaihdelankaan laitettavaksi jolla saataisiin pitkä huoltoväli ja hyvä toiminta? itse olen tähän asti laittanut Crc 5-56:sta mutta nyt kokeilin uuteen takajarruvaijeriin laittaa TF2:sta kun wikissä suositeltiin teflonrasvaa ja toimii surkeasti jostain syystä. Nyt vaijeri takertelee ja kuuluu kauhea narina ja kahvassä tärisee eli tökkii se vaijerin kulku. Liekkö sitten TF2:ssa liikaa liuotinta ja liian vähän voitelevia ominaisuuksia? Jarrusatula ja kahva itsessään liikkuvat kevyesti joten itse vaijeri ei oikein luista nyt (80-luvun lopun retkipyörän jarrut)

tuossa Crc 5-56:ssa tuntuu että se rupeaa aika nopeasti jäykistymään joten varsinkin vaihteissa tuntuu että ei niin kevyesti liiku mitä voitelun jälkeen.

Hauli
13.12.2010, 08.56
Taitaa 5-56:ssa olla enemmän liuotinta kuin TF2:ssa missä ei mun mielestä ole liotinta lainkaan. Vaijereille vois kokeilla ompelukone, aseöljyä tai muuta vastaavaa ohutta öljyä.

yedi
13.12.2010, 08.58
Vanhassa retkipyörässsä ensiasennus jarruvaijerin kuoret ovat varmaan sellaista mallia, jossa päällysmuovin alla on vain metalli spiraali. Vaihda jarruvaijerin kuoret sellaiseksi, joissa on tuon metallispiraalin sisällä muoviputki(kai teflonia). Tuollaisessa kuoressa jarruvaijeri kulkee paljon paremmin.

Jarru- ja vaihdevaijereihin olen itse käyttänyt auton moottoriöljyä. Toimii hyvin ja on halpaa. Kestää myös pakkasta ja voitelee riittävästi. Noita CRC, xxx-spray, teflon rasvoja ja muita vastaavia ihmeaineita ei kannata laittaa vaihereihin koska ne eivät voitele vaijeria tarpeeksi(liuotiimia liikaa) tai sitten ne jumittavat vaijerin kuten teflon rasva.

Positron vaihdevaijen kuori voi olla myös kulunut ja se saattaa aiheuttaa hiukan kitkaa vaijerin kulkuun. (jos sama kuori ja vaijeri on ollut käytössä 15-20 vuotta).

Joskus kannattaa myös purkaa jarru pikkuosiksi, puhdistaa osat ja voidella kasausvaiheessa nivelet.

Beetle Bailey
13.12.2010, 09.55
Paksua merivaseliinia.:)

Vedän sitä sormien välissä vaijerin pintaan niin, että vaijeri on kauttaaltaan rasvattu, mutta siten ettei sitä ei ole yhtään ylimääräistä, joka voisi esim. pakkasella tahmata. Toimii. Kuin junan vessa.

Toiminta ei ehkä tuoreeltaan ole kaikkein liukkainta mahdollista, mutta toisaalta ei vaadi mitään lisäyksiä eikä toiminta heikkene pätkääkään ajan myötä. Tätä ilmaisesti haettiin.

Esa S
13.12.2010, 09.56
Tuohon on oma rasvakin keksitty:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2607

Tiedä sitten kuinka maagista tuo on, olen tuolla jonkun vaijerin rasvannut, ja tuntunut toimivan.

Iglumies
13.12.2010, 11.01
Tärkeintä vaijerin "rasvaamisessa" on, ettei kuoren ja vaijerin väliin jää hiekkaa tms. eikä öljyä jätetä liikaa, vaan kaikki ylimääräinen pyyhitään pois.
Kuoren saa hyvin puhtaaksi suihkuttamalla sisään vaikka TF2:ta ja puhaltamalla paineilmaa perään, kunnes ulostuleva ilma on puhdasta.
Aloittajan ongelma vaikuttaa juurikin epäpuhtaudelta kuoren ja vaijerin välissä, eikä voiteluaineen laadusta, joten puhdistusta peliin.

stenu
13.12.2010, 12.05
Jotkut ovat myös sitä mieltä, että pahinta mitä vaijereille voi tehdä, on sotkea ne rasvalla... Möhjääntyy vaan kuoren sisään ja lopulta jäätyy.

nure
13.12.2010, 13.31
Jotkut ovat myös sitä mieltä, että pahinta mitä vaijereille voi tehdä, on sotkea ne rasvalla... Möhjääntyy vaan kuoren sisään ja lopulta jäätyy.

Hieman samaa mieltä, kaiken ydin on että vaijerit on kuivat ja puhtaat ja ei nykyaikaiset teflon yms. vaijerit kummemmin rasvaa kaipaa...

Johannes
13.12.2010, 13.39
Jotkut ovat myös sitä mieltä, että pahinta mitä vaijereille voi tehdä, on sotkea ne rasvalla...

Vanhassa pyörässä alkoi vaihtajat liikkumaan raskaasti. Käytin jotakin spray voiteluainetta, jonkun aikaa pelasi hyvin mutta parin viikon jälkeen sama vaiva. Ei auttanut kun vaihtaa vaijerit. Taitaa näissäkin se puhtaus olla tärkein asia.

Harri J.
13.12.2010, 17.08
Tuon positronin vaihdelangan kanssa on ollut hieman epäonnea kun alkuperäinen vaihdelanka kesti 18 vuotta ajaa ja sitten laitoin marketista tarvikelangan ja sitä en saanut koskaan toimimaan kunnolla kunnes se katkesikin. Seuraava alkeperäinen shimannon lanka kesti vuoden kunnes nykyisen vaihdoin tuossa kesällä kun katkesi ja tuntuu että jäykistyy jo, joten liekkö olisi ollut parempi jättää voitelematta.

Jarruvaijeri jonka laitoin on juuri perinteinen jossa on se muovikuori ja sen alla metallinen spiraali (mallia Tokmannin Werkstatt) kun ei ollut muuta tähän hätään saatavilla kun piti tulla yli 10km ilman jarruja kotia :)

jarit
13.12.2010, 19.29
Sama näkemys mutta eri perustelut: Minulle on opetettu että muovi (siis vaijerin vaipassa tässä tilanteessa) ja öljy-pohjaiset voiteluaineet eivät sovi yhteen. Muovi turpoaa ja vaijeri liikkuu entistä huonommin ja sen jälkeen ei auta enää kuin vaijerien vaihto. Jos on tarvetta voidella vaijeria / vaippaa jossa on likaa ja kulumia vaipassa, se kannattaa tehdä silikoni-sprayllä.

lansive
13.12.2010, 20.53
Shimanon merkillä saa jotakin silikonirasvaa, joka on tarkoitettu vaijereihin. Tuota olen käyttänyt siitä asti kun purkin ostin, eikä se ainakaan jäädy pakkasilla. Koostumukseltaan aine muistuttaa huomattavasti viemäriputkien asennuksessa käytettävää liukastetta, mutta on selvästi vieläkin liukkaampaa. Olisikohan silikonia vielä enemmän?

nure
13.12.2010, 21.11
Sama näkemys mutta eri perustelut: Minulle on opetettu että muovi (siis vaijerin vaipassa tässä tilanteessa) ja öljy-pohjaiset voiteluaineet eivät sovi yhteen. Muovi turpoaa ja vaijeri liikkuu entistä huonommin ja sen jälkeen ei auta enää kuin vaijerien vaihto. Jos on tarvetta voidella vaijeria / vaippaa jossa on likaa ja kulumia vaipassa, se kannattaa tehdä silikoni-sprayllä.

Tuskin muovi "Turpoaa" mutta ainakaan nykyaikaiset päällystetyt vaijerit ei tarvi voitelua.
Positronin lankaan kyllä suosittelen tuota merivaseliinia kuten kollega jo sanoikin, toinen toimiva voi olla jokin grafiittipohjainen rasva...

Harri J.
13.12.2010, 22.59
Kiitoksia vinkeistä, positroniin voisi kokeilla grafiittivaseliinia kun muistaakseni minulla pitäisi olla sitä Crc valmistamana täysi tuubi.
Kävin -20°C pakkasessa pyöräilemässä muutaman kilometrin ja pakkasessa se jarruvaijeri toimii ihan oikein, mutta ajon jälkeen kun pyörä oli lämmennyt varastossa niin ei toimi, eli pitää rasvata sitä vaijeria kun tuntuu lämpölaajenemisen takia ottavan kiinni.

Lisäys: eipä ollutkaan grafiittivaseliinia vaan Crc KF pitkään voiteleva rasva MoS2 (litiumrasva) ja en arvaa tätä laittaa siihen, sitten löytyisi Crc Multi Grease yleisrasvaa ja tässäkin on litiumia, sitten olisi Bilteman PTFE rasvaa. Voi tokin muutakin olla kun vain muistaisi. En tiedä sopisiko mikään näistä siihen positron lankaan?

Iglumies
14.12.2010, 11.43
Kiitoksia vinkeistä... tuntuu lämpölaajenemisen takia ottavan kiinni...?
Ei taida lämpölaajeneminen olla syynä, vaan paska kuoren ja vaijerin välissä, joka jäätyessään ei hankaa vastaan.

nure
14.12.2010, 12.31
Mä joskus aikoinaan töistä "Sosiaalisoin" jotain teollisuuden grafiittisprayta mikä oli tarkoitettu liukupinnoille ja hitaille laakereille ja sillä voitelin ketjut... Ei tarvinut koko talvena uudelleen voidella mutta eipä kyllä lähteneet keväälläkään puhtaaksi... Eikun poikki ja roskiin mutta voiteluteho aivan käsittämätön... Mustaa paksua mönjää ja lämmönkesto välillä +200/-50 celsiusta... Juuri johonkin Positronin lankaas sopii varmaan täydellisesti...

Harri J.
14.12.2010, 16.03
Eilen purin ja puhdistin vaijerin ja voitelin kokeeksi ohuella vähän ompelukoneöljyn tapaisella öljyllä eikä mitään apua, saattaa olla yksinkertaisesti vaan niin että se vaijerin kuori on valmiiksi viallinen eli pa*kaa laatua... pitää vielä tarkistaa yläpäästä se metallinen päätyholkki/tulppa kun sen reikä näytti niin epämuodostuneelle että hinkkaako vaijeri siihen. Melkein voisi kokeilla vanhalla vaijerin kuorella tosin se on surkeassa kunnossa ainakin päälymyovin osalta, pitäisi varmaan muutama paikka tehdä vaikka kutistemuovilla

nure
14.12.2010, 21.03
Kuoren kunto on aika olennainen, sitä ei paikkaamalla tai voitelemalla saa kuntoon jos on viallinen...

jojo^^
15.12.2010, 00.55
Tuohon on oma rasvakin keksitty:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2607

Tiedä sitten kuinka maagista tuo on, olen tuolla jonkun vaijerin rasvannut, ja tuntunut toimivan.

Tuota löytyy täältäkin. Mukavasti on pelittänyt. Toki käytössä on ollut asialliset kuoret/vaijerit (XTR). Taidanpa silti ens kevääksi virittää varmuuden vuoksi kokopitkät kuoret.

Sakkeri91
15.12.2010, 01.14
Täyspitkät kuoret on kyllä ainoa vaihtoehto maastopyörään.

Itte oon rasvaillu vaijereitani aina vähän millä sattuu, yleensä jotain ei-aerosoli-ketjuöljyä. Ompelukoneöljyä tai wetlubea.

Yks juttu mikä on pitäny mulla vaihteiston toimivana on että ne kuoret on ehyet ja niiden päädyt on kunnolliset sekä oon vaihtanu vaijerin 2-3 kaudessa.

Kiovan Dynamo
15.12.2010, 09.53
Täyspitkät kuoret on kyllä ainoa vaihtoehto maastopyörään.

***kan marjat. Ihan hyvä vaihtoehto, mutta ei missään tapauksessa ainoa. Tai, no mun pyörät sotii nyt muutenkin kaikkea tätä internetviisautta vastaan jostain syystä. :rolleyes:

Liraren
15.12.2010, 10.03
Koskaan en oo täyspitkillä kuorilla ajanu enkä aja.

Vaijereihin laitan tätä samaa, jota käytän ketjussakin:
http://www.fillarikellari.fi/upload/7611-0131_org_PTFEDryLube.jpg

Hyvin toimii. Sekä vaijereissa, että ketjussa.

nure
15.12.2010, 10.36
Tuota löytyy täältäkin. Mukavasti on pelittänyt. Toki käytössä on ollut asialliset kuoret/vaijerit (XTR). Taidanpa silti ens kevääksi virittää varmuuden vuoksi kokopitkät kuoret.

En kyllä pidä noita XTR:n vaijereita niin kummoisinakaan, en ainakaan kellekään suosittele jos hyviä haluaa...
Ja Kiovan kanssa täysin samaa mieltä, ihan huuhaata nuo täyspitkät kuoret!

Iglumies
15.12.2010, 10.45
En kyllä pidä noita XTR:n vaijereita niin kummoisinakaan, en ainakaan kellekään suosittele jos hyviä haluaa...
Ja Kiovan kanssa täysin samaa mieltä, ihan huuhaata nuo täyspitkät kuoret!
Paitsi pitkäjoustoisessa SRAMien kanssa käytettynä ja SHIMANOT nyt ei toimi edes ilman vaijerinkuoria :)

Beetle Bailey
15.12.2010, 11.43
On totta, että XTR ei ole parasta mahdollista. Dura-Ace olisi vielä parempi:)
Suurempi kitka tosin johtunee enimmäkseen kumisista päätyholkeista joissa on se suojaputken pätkä.
Muuten huipputasalaatuista tavaraa molemmat.

Vai minkä herrat kuvittelee olevan parempaa? Jokainen toki kasaa korviensa väliin juuri sellaisia muureja kuin huvittaa...:D

Ai niin se testi (http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=200).

marco1
15.12.2010, 12.50
XTR:stä tulee Dura-Acea käytössä kun se tefloni tippuu pois.

Kokopitkät SP-41 -kuoret Middleburnin cable oilereilla ja XTR-vaijerilla kestivät jonkinverran pidempään liukkaina kuin pätkitty kuori mutta yllättävän pieni ero tuossa kestossa oli.
Omassa pyörässä tulee kuitenkin vaihdettua pari kertaa kaudessa toinen kuori ja vaijeri kun X.9 -takavaihtaja rikkoo vaihtajasta lähtevää vaijerinkuorta sen verran tehokkaasti.

Antti Kuitto
15.12.2010, 13.07
En tajua miten sitä onkaan pärjännyt, kun oon aina laitellut jotain tavallisia pedrosin tai parkin ketjuöljyjä sinne kuoriin kerran, joskus harvoin kaksi kertaa kaudessa ja vaijereitakin olen vaihtanut vasta kun vaijeri on mennyt poikki, mitä sattuu kyllä äärimmäisen harvoin. Vaijereina on kait ollut XTR:n vaijereita pääsääntöisesti.

No, voi olla että fillari kulkis kyllä kovempaa jos laittelis jotain graffiittipohjaisia merivaseliiniöljyjä aerosolipurkista kaksi kertaa päivässä ja vaihtas vaijerit ja kuoret kerran viikkoon, jos noi XTR:t ei kerran ole hyvät vaijerit?

Lare
15.12.2010, 13.38
Mun resepti: Täyspitkä kuori. Vaijerin voitelen iskariöljyllä kostutetulla rätillä samalla kun ujutan sen kuoreen. Kuori+vaijeri jtn Shimanoa. Koko roskan vaihto kerran kaudessa, muuta se ei kaipaa.

Liraren
15.12.2010, 13.41
2008 kasasin tuon pyörän tuon nykysen rungon ympärille ja käytin 2007 entiseen runkoon asentamaani XTR:n vaihdevaijerisatsia. Muutamaa kuorenpätkää piti vain vähän lyhentää. Nyt syksyllä 2010 öljysin (tuolla yllä postaamallani öljyllä) eka kerran vaijerit siiltä osin, kun nen ovat kuoren sisässä. Sen jälkeen on taas menty samoilla.

nure
15.12.2010, 14.46
Just niin, XTR:n ja DuraAcen ero olematon, kummatkin tasalaatuista vaikkei kyllä huippua...

Harri J.
15.12.2010, 23.41
Taitaa olla valmiiksi pa*ka tuo vaijeri tai sen kuori, eipä se oikein rupea hyvin toimimaan, tosin jos vielä kokeilis silikoonia laittaa sinne ja katsoisi päätyholkin vaikka taitaa olla melko turhaa, kun Ilmeisesti vaijerin kuori antaa vielä kaupanpäälle niin paljon periksi että jarrutehot on täysin hukassa, eli vaikka hampaat irvissä väännät kahvaa, niin vauhti vaan kiihtyy alamäessä ja tasamaalla pysähtymismatka noin 1km :). Takavaijeri on pakko olla täyspitkällä kuorella kun rungossa ei ole kiinnikkeitä (jos ei sitten laittaisi jotain irrallisia kiinnikkeittä vaijerille).

jojo^^
16.12.2010, 00.28

Paremmin tuo on pysynyt perus CRC:hen tai Weldtiten sprayhin verrattuna. Ei ole ihan niin löysää kuin nuo perusketjuöljyt. Ei kuitenkaan pakkasellakaan mitään ongelmia. Oleellisinhan tietenkin on että pitää vaijerit puhtaina kuten täällä on aikaisemmin sanottu. Sanotaan vielä vaijereista ja kuoristakin että omaan käyttööni tuntuvat riittävän. Ei tarvi kenenkään sitten menettää yöunia sen takia. On varmasti olemassa parempia ja kalliimpia. Täytyy varmaan laittaa uudet tilaukseen...

nure
16.12.2010, 18.00
Eipä yöunia toisten vuoksi ole menetetty mutta kannattaa hankkia seuraavalla kerralla kunnolliset, ei edes paljoa enempää maksakkaan... Tai itseasiassa hyvät vaijerisarjat maksaa enkä puhu edes Nokoneista mutta on kyllä sellaista mihin kannattaa sijoittaa, paskoilla vaijereilla ei pelaa hyvätkään palikat...

Tuhat1000
16.01.2014, 18.00
Miten menetellään kun rungon sisällä vedettyihin vaijereihin on päässyt kosteutta niin, että vaihteet toimii lämpimässä hyvin, mutta näillä pakkasilla ei ollenkaan. Hissitolpassa kun oli samaa vikaa irroitin kaapelin kuorineen ja toin sisään lämpiämään. Tämän jälkeen ajoin veden ulos painovoiman avittamana käyttäen teflonöljyä.

Jos vaijerit kulkee rungon ulkopuolella olisi tämä homma helppo tehdä liikuttamalla kuoria, mutta mitä kikkoja teillä on käytössä rungon sisäisien vaijerien rasvaukseen ja kosteuden poistoon?

sakuvaan
16.01.2014, 18.45
Tarttet tollasen:

http://www.mc-scatter.com/skootterien-osat-tarvikkeet-tyokalut-vaijerirasvain-p-11311.html

Kiinni vaijeriin, toinen pää tiiviisti vaijerikuorta vasten, reiästä töötätään valitsemaasi spray kamaa kunnes valuu toisesta päästä ulos.

CamoN
16.01.2014, 18.59
Hmm. Minkähänlainen läpivienti siellä on? Kokopitkä kuori, jonkinlainen ohuempi kuori vai paljas vaijeri?

Ihan tolkuttomasti en lähtisi rasvailemaan. Nykyaikaiset vaijerit on omilla pinnoitteillaan viimeistelty ja kuorissa on sisällä joku voiteluaine tai ei mitään. Kun ne kuluu pois, vaihtaisin mielummin vaan uusiin. Joku voiteluaine X saa aikaan joko positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia.

Jos pyörään ei ole tarkoitus sijoittaa yhtään enempää kuin on pakko, sitten truuttaisin vaan teflon-spraytä kuoren päästä sisään kunnes tokenee.

Pyöräpummi
16.01.2014, 21.00
Tämän hetken parhaat kaapelit ovat Dura Ace 9000!
He tietävät ketkä ovat käyttäneet. (http://biketestreviews.com/cablesets-part-4-shimano-bc-9000/)
9000 -kaapelit sekä kestävät että liukuvat. Kannattaa hankkia ennemmin settinä kuin pelkkinä kaapeleina johtuen hinnoittelusta.
Itse olen käyttänyt näitä jo vuoden. Kaapeleiden katkeaminen johtui ST-9000 kahvasta joka on jo korvattu ST-9001-kahvalla.

Shimano neuvoo (Dealers Manual) että uudet kaapelit (myös 9000)voidellaan erityisellä Cable Greasella ja varottaa käyttämästä ulkokaapelin sisäpintoja syövyttäviä aineita.
Jarrukaapeleita ei voidella.
On muuten oikeaa ainetta, mutta kuvassa on väärä purkki. (http://www.bike-components.de/products/info/p18791_Spezialfett-fuer-SIS-SP41.html)

50g purkki kestää niin kauan kuin yleensä kaapeleita käytättekin jos ei tapahdu kontaminaatiota.
Siis teidän omista näpeistänne siirtyy paskaa sinne purkkiin.
Kaapelin asentaminen kun sitä samalla voidellaan on tarkkaa puuhaa, koska rasvattua kaapelia ei pitäisi päästää kosketukseen lian kanssa. Mielestäni sitä voitelua ei tarvita kuin niissä paikoissa joissa on mutkaa.
Siis ohjaustangon kohdalla ja lähellä takavaihtajaa.

Jättäisin voitelun kokonaan pois jos ei varmasti tiedä mitä laittaa.

sakuvaan
16.01.2014, 21.02
Jos vaseliinilinjalle lähdetään, itse laittasin slickoleumia tai slick honeytä.

Marsusram
16.01.2014, 21.40
Oma resepti: Aseöljyä noihin vähemmän liikuviin osiin, toimii talvisinkin.

Pyöräpummi
16.01.2014, 22.26
Polkupyörän vaihdevaijerien voiteluaine:
-Ei saa syövyttää ulkokaapelin sisäpintaa
-sen pitää olla riittävän tahmaista tarttuakseen ja pysyäkseen kaapelissa
-sekä tietenkin pystyä voitelemaan

Auttaa rasvan pysyvyyteen jos kaapelin pinnoitttessa on poikittaisia uria joihin rasvaa jää.
Tälläisiä on uusissa DA 9000 kaapeleissa.

Sitä kaapelirasvaa löytyy muiltakin merkeiltä ja eikä Shimanooan ole itse tuota ko rasvaa valmistanut.

lansive
16.01.2014, 23.42
Shimanon vaijerirasva on loistavaa tavaraa. Ei tärvää mitään pinnoitteita ja toimii pakkasellakin. Vastoin Shimanon ohjetta käytän myös mekaanisten jarrujen kokopitkissä kuorissa. Toimii!

Tuhat1000
17.01.2014, 09.54
Eli tästä löytyy kaksi koulukuntaa, rasvaajat ja vaihtajat. Fillari missä jäätymistä esiintyy on noin vuoden vanha Cube Stereo. Kun keli on nollan yläpuolella, vaihteenvaihto toimii kuin unelma. Eli mielestäni vaijereissa ei ole vikaa, vaan ongelman aiheuttaa kosteus. Tästä syystä lähtisin ehkäpä kokeilemaan tuota rasvausta.

Olisi muutama uusavuttomuutta lähentelevä kysymys:
- mistä mä voin selvittää minkällainen on vaijerin rakenne rungon sisällä (Kokopitkä kuori, jonkinlainen ohuempi kuori vai paljas vaijeri)?
- rasvaamista varten vaijeri tulee ilmeisesti ottaa kokonaan irti ja rasvaamisen jälkeen vaijeri sujutetaan takaisin kuoreen. Toimenpidettä varten joutuu siis poistamaan vaijerista rispaanstumista estävän puristusholkin. Miten olette estäneet vaijerin rispaantumisen toimenpiteen aikana. Itse olen joskus käyttänyt pikaliimaa säikeiden yhdessäpitoon, mutta varmasti löytyy jokin sivistyneempi keino. Tarvitseeko vaijerin takaisin sujuttamiseen olla jokin ohjuri? Tarvitseeko siis vaijeriin kiinnittää naru tms. jolla vaijeri vedetään takaisin oikeaa reittiä kuoren sisään?
- jos käytetään vaijerirasvainta riittää ilmeisesti että vaijeria löysätään vaihtajan päästä niin, että vaijeri saadaan triggerin päästä irti. Sitten kiinnitetään vaijerisasvain ja struutataan öljyt kuoreen.

vähän aikaa on jo tuntunut että kokopitkät vaijerinkuoret asiallisesti rungon ulkopuolelle laitettuna olis kaikkein paras optio maastopyörään.

Onko kenelläkään kokoemuksia näistä:
http://www.middleburn.co.uk/access_cableoilers.php

sakuvaan
17.01.2014, 12.38
Saat selville purkamalla sen vaijerin ulos sieltä... teippaa vaikka vanha kaapelinkuori kiinni toiseen päähän ennekuin alat purkamaan että löytyy avite jolla saat nypättyä kuoren takas paikalleen.

Middleburnit toimii, pitää vaan olla oikea koko, mittaa kuoren paksuus ennekuin tilaat.

Kaapelinpään saa pysyvästi kasaan tinaamalla sen kolvilla ja tinalla, muuten joutuu elämään rispaatumisen/kaapelinpäiden kanssa.

Tuhat1000
17.01.2014, 19.05
Joskus olen kokeillut tuota vaijerien tinaamista, mutta en saanut tinaa tarttumaan. Silloin sain pikaliimatipalla sidottua säikeet kiinni.

arctic biker
17.01.2014, 20.39
Mulle ei kyllä aukea vaijerinpään tinaustarve??? Muun roinan ohessa vaijereita saa alle 2 ekun nettikaupasta. Ja kun laittaa sen päätynippelin kiinni onhan nuo mun piuhat rispaantumatta pelanneet sen kun tarvinnut. Toki nää rungon sisään ujutetut kaapelisysteemit on oma riesansa. Mennä kesänä tätä Canyonin Nerveä kattelin silmä silmällä ja ajatuksella jotta tuo kaipaa tänä vuonna uusia vaijerinkuoria. Ohutta katiskalankaa onkin jemmassa iso kiekka jolla uudet kuoret saa kiskottua putkien sisään.

arctic biker
17.01.2014, 20.44
mistä mä voin selvittää minkällainen on vaijerin rakenne rungon sisällä (Kokopitkä kuori, jonkinlainen ohuempi kuori vai paljas vaijeri)?
Mites jos kysyt Cubelta? Ihan Euroopassa eli Saksassa on noilla pääkonttori. Ja jos ja kun saat vastauksen niin välitä se toki tännekin.

Pyöräpummi
17.01.2014, 22.50
IMHO vaijerit ja kuoret kannattaa aina vaihtaa yhtäaikaa. Kummatkaan eivät ole kalliitaa.
Ajan mittaan kaapeleissa tapahtuu kontaminaatiota. On turha laittaa likaisen ulkokaapelin sisälle puhdasta vaijeria taikka ottaa kaapelia irti rasvausta varten.
Jos haluaa tehdä a​sian viimeisen päälle niin silloin rasvataan kaapelit erityisellä kaapelirasvalla huolellisesti.
Kuitenkin ammattimekaanikon pitäisi joka kerta rasvata asiakkaalle asennetut kaapelit taiteen sääntöjen mukaan. Pyöräliikkeen verstaalla on ulkokaapelia metritavarana sekä vaijereita bulkkina.
Yksi kaikkein tärkein takavaihtamiseen vaikuttava tekijä on kaapeleiden liukkaus.

Kuitenkin käyttäisin kaikissa pyörissä joissa (takavaihtajan)kaapeli menee tankoteipin alla (siis siinä kippuratangossa) kaikkein parasta mahdollista (liukasta) saatavilla olevaa kaapelia.