PDA

Näytä tavallinen näkymä : Retkipyöräily ja keventely

reif
05.12.2010, 11.55
Retkipyöräilyssä vaikuttaisi olevan eri koulukuntia mitä tulee kulkuvälineen tyyppiin ja varusteiden määrään sekä painoon. Yksi ääripää pakkaa etu-, taka-, sivu-, satula-, ja runkolaukkuihinsa puolet omaisuudestaan, kun taas jotkin pyrkivät minimalismiin mukavuudenkin ehdoilla. Tässä ketjussa voisi kuitenkin unohtaa raskaan tavaran haalimisen ja kasata pohdintoja retkipyöräilyn ja keventelyn yhdistämisestä.

Oletko siis itse speksannut kevyttä retkipyörää- ja varustusta? Mitä hyötyjä olet huomannut varusteiden ja pyörän kevenemisessä vai onko keventäminen jäänyt mielestäsi pyöräilyssä lopulta turhaksi(ja kalliiksi)? Entä onko jokin osoittaunut retkillä turhaksi painolastiksi ja mistä tavaroista et luopuisi, painakoon mitä vain?

Olen itse tehnyt reissuja maantiepyörällä (n.8kg) ja suhteellisen keveällä kuormalla (n.10kg) Varusteisiin ovat kuuluneet majoitus- ja ruokakamppeet, työkalut, varaosat, elektroniikka ja vaatteet. Varusteista lähtisi helpohkosti vielä 2-3kg pois, jos paneutuisi asiaan mutta saavutettu hyöty saattaisi jäädä vähäiseksi. Keveässä varustuksessa olen pitänyt pyörän helposta käsiteltävyydestä ja siitä, että ei ole turhaa tavaraa tiellä. Toki mäetkin nousevat hieman vähemmällä vaivalla.

Hyviä vinkkejä varusteiden keventämiseen löytyy seuraavasta blogista: Losing weight (http://ultralightcycling.blogspot.com/)

Teesaa
05.12.2010, 12.08
Linki rikki - ei skulaa.

reif
05.12.2010, 12.22
Linkki (http://ultralightcycling.blogspot.com/) korjattu. Eli bloggari Igor Kovse tiivistää asian näin:
"I am religiously convinced - which means without evidence - that little weight reduces the number of mechanical problems, decreases energy requirements and fatigue and increases average speed, distance and enjoyment of cycling."

brewster
05.12.2010, 13.46
Igor on ihan kuutamolla:
1. keveys vähentää mekaanisia ongelmia - Näillä asioilla tuskin on mitään oikeaa korrelaatiota, voi jopa ajatella että keveys lisää haurautta
2. keveys vähentää energiantarvetta ja väsymystä ja samanaikaisesti lisää keskinopeutta ja matkaa. - Päätekijät tässä lienevät kuljettajan kunto ja halukkuus ajaa mahdollisimman kovaa vauhtia. Mutta ei ihan perätöntäkään
3. Keveys lisää pyöräilyn nautintoa - Pyörän paino on pieni osatekijä natinnossa. Joskus jopa estää natintoa.

nure
05.12.2010, 13.53
Igor on ihan kuutamolla:
1. keveys vähentää mekaanisia ongelmia - Näillä asioilla tuskin on mitään oikeaa korrelaatiota, voi jopa ajatella että keveys lisää haurautta
2. keveys vähentää energiantarvetta ja väsymystä ja samanaikaisesti lisää keskinopeutta ja matkaa. - Päätekijät tässä lienevät kuljettajan kunto ja halukkuus ajaa mahdollisimman kovaa vauhtia. Mutta ei ihan perätöntäkään
3. Keveys lisää pyöräilyn nautintoa - Pyörän paino on pieni osatekijä natinnossa. Joskus jopa estää natintoa.

Totta että retkipyöräilyssä toimii eri lainalaisuudet kuin perinteisessä keventelyssä... Varsinkin kun käytetään laukkuja pyörään kohdistuva rasitus kasvaa jolloin on aika järjetöntä vähentää painoa esim. kiekoista mistä normaalisti helposti kevennetään, tukevat vanteet ja 36 puolaa on poikaa ja jo senkin vuoksi että keventämistä sekin että ei tarvi kantaa mukana paljoa varaosaa eikä työkalu arsenaalia...
Kyllä keveys vähentää rasitusta, ekat vajaan tonnin retket tehnyt vanhalla Cressun Positron vaihteisella "Retkipyörällä" ja ne kyllä muistaa... Tuota en allekirjoita kyllä että keveys estää nautinnon mutta mutta ei tarvi olla ultrakevyt nauttiakseen... Paitsi jos mennään äärimmäisellä "Luottokortti/hammasharja" linjalla...

reif
05.12.2010, 14.07
Igor on ihan kuutamolla:

Sekoitit nyt ehkä itse polkupyörän keventelyn ja varusteiden keventelyn. Pyörän kestävyyden kannalta on aika iso merkitys, onko kuormaa 10kg vai 40kg.

keveys vähentää energiantarvetta ja väsymystä ja samanaikaisesti lisää keskinopeutta ja matkaa. - Päätekijät tässä lienevät kuljettajan kunto ja halukkuus ajaa mahdollisimman kovaa vauhtia. Mutta ei ihan perätöntäkään

Matkan pituutta ja nopeutta ei ole tietenkään mikään pakko kasvattaa. Kai monelle kelpaisi samat 50km päivämatkat kuin raskaalla kalustolla mutta vähemmällä vaivalla.

Keveys lisää pyöräilyn nautintoa - Pyörän paino on pieni osatekijä natinnossa. Joskus jopa estää natintoa.

Pyörän keveyttä itseään ei tässä nautinnon lähteeksi missään mainittukaan.. Mutta itsellä kyllä hyvin toimiva, kevysti ajettava paketti edesauttaa itse reissaamisesta nauttimista.

Hippra
05.12.2010, 15.31
Paljolti vaikuttaa se minkä strategian ottaa majoituksien suhteen ja missä päin maailmaa pyöräretkeilee. Jos haluaa säästää ja yöpyä teltassa villinä tai leirintäalueilla, niin silloin sitä painoa tulee väkisinkin teltan, makuupussin, makuualustan muodossa ja jos villitelttailua harrastaa paljon niin tarvii myös jonkinlaista ruoanlaittovälineistöä olla. Telttailu on lähestulkoon välttämätöntä esim. Norjassa, jossa hinnat on niin järjettömiä ettei muita yöpymistapoja kannata pahemmin edes ajatella.

Jos taas on liikenteessä paksumman lompakin kanssa ja majoittuu aina sisätiloihin, hotelleihin, zimmer frei -paikkoihin jne. niin silloin välttyy liian kaman rehaamiselta.

Molemmissa tavoissa hyvät puolensa, kokemusta on molemmista, nuorempana telttailu oli mukavaa mutta nyt vanhemmalla iällä
kevyt kuorma & pyörä ja majoitus hotelleissa kelpaa paremmin. Ja varsinkin jos retkeilee itä-euroopassa, jossa hotellit on halpoja, leirintävehkeiden rehaaminen tuntuu ihan turhalta.

reif
05.12.2010, 15.32
Näkisin, että retkivarustuksen keventelyssä isoin juttu ei ole niinkään niiden keveimpien ja hipoimpien varusteiden isolla rahalla hankkimisessa vaan ensisijaisesti järjen käyttö siinä, mitä oikeasti tarvitsee. Esim. tarvitseeko mukaan ehdottomasti kymmenosaisen retkikeitinsarjan vai riittääkö vähän simppelimpi poltin ja yksi tai kaksi kattilaa. Vai tarvitseeko ruoanlaittovälineitä välttämättä ollenkaan? Tai pitääkö reissuun saada ehdottomasti mukaan järjestelmäkamera vai riittäisikö kuitenkin kompaktikamera? Ottaakko saippuaa mukaan kotoa löytyneen perhepakkauksen vai varaako mukaan vain viikon reissua vastaavan määrän. Vaatteita kilo vai viisi kiloa? Jne. Yksinkertaisilla ratkaisuilla säästää nopeasti useita kiloja kuormasta. Viime kädessä jokainen toki tekee itse omat päätöksensä siitä mikä on itselle tärkeää.

Toki sitten jossain vaiheessa voi tulla mukaan hammasharjojen pätkiminen ja laturijohtojen lyhennys ym. mutta tällainen on mielestäni enemmän mukavaa puuhastelua reissua odottaessa ja harrastuneisuutta kuin sitä, että sillä oikeasti olisi merkitystä.

nure
06.12.2010, 11.38
Näkisin, että retkivarustuksen keventelyssä isoin juttu ei ole niinkään niiden keveimpien ja hipoimpien varusteiden isolla rahalla hankkimisessa vaan ensisijaisesti järjen käyttö siinä, mitä oikeasti tarvitsee. Esim. tarvitseeko mukaan ehdottomasti kymmenosaisen retkikeitinsarjan vai riittääkö vähän simppelimpi poltin ja yksi tai kaksi kattilaa. Vai tarvitseeko ruoanlaittovälineitä välttämättä ollenkaan? Tai pitääkö reissuun saada ehdottomasti mukaan järjestelmäkamera vai riittäisikö kuitenkin kompaktikamera? Ottaakko saippuaa mukaan kotoa löytyneen perhepakkauksen vai varaako mukaan vain viikon reissua vastaavan määrän. Vaatteita kilo vai viisi kiloa? Jne. Yksinkertaisilla ratkaisuilla säästää nopeasti useita kiloja kuormasta. Viime kädessä jokainen toki tekee itse omat päätöksensä siitä mikä on itselle tärkeää.

Toki sitten jossain vaiheessa voi tulla mukaan hammasharjojen pätkiminen ja laturijohtojen lyhennys ym. mutta tällainen on mielestäni enemmän mukavaa puuhastelua reissua odottaessa ja harrastuneisuutta kuin sitä, että sillä oikeasti olisi merkitystä.

Suhteellisen samoilla linjoilla aina mennyt, ennen lähtöä kun tavarat kerätty kasaan niin sitten aloittanut eliminointi periaatteella poistelemaan... Joskus aina miettinyt sitä että jos jotain vaatetta tarvii niin usein saa matkalta lisää ja itsellä aina kaikilla reissuilla että paljon poisheitettävää mukaan...
Ja siitähän usein kiinni että millaisella budjetilla liikkuu...

TaitettaVille
06.12.2010, 14.44
Tein juuri viimeisen pakkauksen lauantaina alkavaa reissua varten. Koska lentokoneella kohteeseen liikutaan, niin piti ihan taulukoida painot (tämäkin voidaan katsoa harrastuneisuudeksi ;)). Kokonaisuudessaan paino (miinus lihas ja läski, fillari, vesi ja ruoka) noin 16 kg. Reissuni suuntautuu länsimaiseen maahan, mutta reissu on expedition henkinen, eli metsässä majailen ja ruuat valmistan itse. Toivottavasti ihmisiä näkyy vain kylissä ja kaupungeissa :) .

Suuren säästön saisi jos vaihtaisi Arkelit Ortliebeihin (noin 300-500g / laukku). Majoitussysteemi kokonaisuudessaan 3500g,
ruokailuvälineet vedenpuhdistimen kanssa 1600g.
Vaatteita sandaaleiden kanssa 1700g
Ajokamat kenkien kanssa 2700g
Loput painosta tulee kamerasta, hygieniasta, ea-välineistä, LUKOSTA (penteleen rikolliset).

Tämän tyylisessä kokoonpanolla ajelin Hyvinkää-Sodankylä-Hyvinkää reissun viime kesänä ja en huomannut kantavani turhia tavaroita. Kuten sanoin painoa saisi helpostikin pienemmäksi, mutta hei, näillä mennään ja (toivottavasti tyytyväisiä ollaan)!

Veivaaja
06.12.2010, 17.47
Hei! Ketjun alussa ollut linkki oli perusteellista pohdintaa. Olen samaa mieltä, kun jousittamattoman massan (joka siis hyllyy pyörän kanssa kaikki pomput) määrää pienenennetään huomattavasti, varmaan kestävyys paranee (ja halutessaan voi käyttää kevyempää pyörää).

Itse olen ollut kuitenkin melko runsaan varustelun linjalla. Se ei noin satasen päivämatkoja ole muuttanut miksikään, enkä ole kokenut joutuvani tinkimään vierailuista erilaisiin kohteisiin. En ole tarkkoja mittauksia tehnyt, mutta mulla on 20-30 kg tavaraa mukana. Pyöränä perinteinen retkipyörä, 37 mm renkain. Kuski painaa reilu 80 kg. Ja koko systeemi on kestänyt niin Baltian kuin Venäjänkin tiet.

Toki, jos kaikki kamat saisi yhteen reppuun, olisi vielä helpompaa vierailla museoissa yms. Toisaalta haluan, että minulla on kelvolliset vaatteet parempaan ateriaan vaimon kanssa hyvässä ravintolassa jne.

Joten viime kädessä kyse on taas siitä, miten haluaa matkustaa ja mitä tavoittelee matkaltaan. Minkälainen matkailija olet?

Heikkoveikko
06.12.2010, 21.36
Itse olen sitä mieltä, että myös fillarin keventämisellä voi vaikuttaa ajomukavuuteen. Vaihdoin itse painavat valmiskiekot aikanaan käsinkasattuihin laatukiekkoihin ja se kyllä vaikutti merkittävästi ainakin rynkyttävillä järvisuomen ylös-alas reiteillä ajomukavuuteen. Olen myös pari viime vuotta käyttänyt myös kotosuomen retkillä, josta kohtalainen osa on ajettu kohtuu huonokuntoisķllakin hiekkateilla, 25 millisiä maantiekumeja (pistosuojattuja sinällään). Itselläni retkipyörän virkaa tekee rapakelin lenkkipyörä - työmatkafillari joka on kasattu cc-runkoon. Noina mainittuina kiekkoina toimii dt240 navoilla ja dt supercomp pinnoilla kasatut mavic:in vanteet - messinkinippelit kestävyyden nimissä. Kiekoissa 32 puolaa per pää - edessä voisi riittää myös 28, mutta ei viitsi leikkiä. Kiekoilla ajettu pitkälti yli kymppitonni ajettu eikä mitään ole tarvinnu tehdä - ajosta noin kolme - neljätonnia kuormattuna ja lopusta valtaosa suhteellisen kehoissa oloissa (rapaa, suolaa, loskaa ym.).
Retkivarusteissa Ortlieb:in backroller+ laukut - ovat aivan loistavat. Kevyet, kestävät, täysin vedenpitävät, helppokäyttöiset ym. Näiden lisäksi kun panostaa kevyeen hyvään telttaan (itsellä fillarikäytössä Hillenberg Akto), kevyeen makuupussiin (itsellä Haglofs Goga2) ja kevyeen ja pieneen keitin systeemiin (itse käytän MSR:n pocket rocket kaasupoltinta ja primuksen yhden hengen kattilasysteemiä - johon juuri ja juuri mahtuu pieni kaasupatruuna ja poltin ja pala wiledaa (paras retkeilutuote ikinä) sisälle - säästyy tilaa). Makuualustan valinta on mukavuuskysymys - itse käytän suht. kevyttä solukumialustaa, mutta toki ilmatäytteistä on tullut joskus kaipailtua (sellainenkin tosin kaapissa, mutta +500 g on tähän asti näillä omilla kesän pyöräreissuilla jättänyt sen kotiin). Normaalien ajokamojen lisäksi muut vaatteet ovat kevyitä retkikamppeita, jotka käytännössä kuivavat päälle jos sade yllättää. Ainoa sadevaruste on noin 300 g painava goretakki, jolla voi myös ajaa hikoilematta itseään hengiltä.
Eli oma pointtini on se, että laatuun satsaaminen kannattaa koska sillä reissusta saa miellyttävämmän ja laatukamppeet kestävät vuosikausia. Itse olen todennut, että kamoja hankkiessa kannattaa pitää mottona "köyhällä ei ole varaa halpaan"-

kpyora
06.12.2010, 22.01
...Ainoa sadevaruste on noin 300 g painava goretakki...

Mikä takki tuo on?

--+MM+--
06.12.2010, 22.34
Ite kävin joku vuosi sitten ajelee pitkin Suomea seitsämäntoista päivää joista neljänätoista ajoin matkaa. Matkaa kertyi 1700 km ja välillä kävin mm. kaverin häät (puku tuli eri reittejä paikalle) ja Jukolan viestin Salossa.

Kamppeet oli ehkä tähän keskusteluun sopivan keveät. Ainakin yritin olla mahdollisimman pienellä massalla liikenteessä. Eka setin jälkeen Oulussa lähti kassillinen tavaraa postiin. Kämpillä pakatessa on hieman eri meininki, kun ajaessa. Reippaimmat keskivauhdit olivat muutaman kerran > 29 km/h 150 km:n matkalla.

Muutama kuva paketista:

http://lp1.pinkbike.org/photo/3206/pbpic3206563.jpg

http://lp1.pinkbike.org/photo/3206/pbpic3206562.jpg

µ

Heikkoveikko
07.12.2010, 09.26
Mikä takki tuo on?

Berghaus:in paclite - on jo useamman vuoden vanha - oliskohan se ilmoitettu paino ollut 330 g (en sinällään ole punninnut). Keveydestä huolimatta on kestänyt ihan kelpoisesti, mutta juuri muutama viikko sitten onnistuin repäisemään toiseen hihaan pienen reiän.

reif
07.12.2010, 10.47
Kävin Putkikameli-ketjussa läpi omia kulkupelejä ja varusteita: #43 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1512173&postcount=43) ja #49 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1512634&postcount=49)

Oma tapa retkeillä on ajaa 100-150km päivämatkoja, joissa keskityn luonnosta, maisemista, vauhdista ja ruumiillisesta rasituksesta nauttimiseen. Museot yms. nähtävyydet jätän välistä, sillä niille on omat reissunsa. Ellei tietysti satu jotain erityisen mielenkiintoista vastaan.

Keveä reissaus kävi itselle järkeen, sillä halusin reissata pyörällä mutta en halunnut ostaa erillistä retkipyörää. Pidin maantiepyörällä ajamisesta, joten ajattelin että tarpeeksi keveällä kuormalla matkustaminen onnistuisi ongelmitta. Ja niin se onnistuu. Majoituskamoista en ole kuitenkaan keveyden nimissä luopunut, sillä vaikka tarkoitus olisikin yöpyä majapaikoissa niin mukana oleva teltta luo tosi paljon mielenrauhaa. Tietää aina, että vaikka moni juttu menisi pieleen niin ainakin pääsee jonkinlaiseen suojaan yöksi. Myös reissubudjettia saa kevennettyä huomattavasti viettämällä muutamia öitä metsässä. Teltan ja makuupussin saa pienemmälläkin budjetilla 2.5-3kg luokkaan ja lisärahalla tietysti paljon kevyempäänkin. Hyvää ja kevyttä makuualustaa en ole löytänyt ja edellisellä reissulla muutaman millin paksuinen alusta lähti lopulta kierrätykseen, sillä se vei paljon tilaa kamoista ja nukkumismukavuutta se ei käytännössä lisännyt.

Ruokailukamoja olen miettinyt seuraavaksi kevennyskohteeksi. Nestekaasupoltin- ja säiliö vievät tilaa matkatavaroista ja hankaloittavat lentomatkustusta. Tuollainen DIY-alkoholipoltin (http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage-can_stove) tuli vastaan ja olen miettinyt pitäisikö kokeilla. Olisi ainakin keveä ja kokkailutarvikkeet saisi puristettua kevyen pannun, polttoaineen ja Sporkin kanssa alle puolen kilon luokkaan. Jos on kokemuksia niin kertokaa. Jos tuo on v-mäinen käyttää niin sitten jää tietty matkasta.

Vaatteissa pyrin suosimaan kevyitä keinokuituisia materiaaleja. Pyöräilyvaatteet eivät paljoa paina ja esim. pari ajopaitaa, parit ajohousut ja kasa sukkia riittävät jo pitkälle. Bonuksena ne ovat nopeita pestä ja kuivuvat nopeasti. Jotain sivistynyttä (silti keveää ja pieneen tilaan menevää) vaatetta on tietty hyvä pitää mukana, jos meinaa välillä vaikka illastaa ulkona häpeilemättä. Vaatevalintoihin vaikuttaa tietysti vuodenaika ja se missä reissaa mutta kesäkeleillä pärjää kyllä todella vähällä.

Työkaluista olen pitänyt mukana kuusiokulma-avaimia, mini-leathermania, rengasrautoja ja pinna-avainta(varapinnat kulkevat muuten näppärästi poissa tieltä satulaputken sisässä, kun ne tökkii parin vaahtomuovipalan läpi). Ketjutyökalu lähtee varmaan jatkossa mukaan, sillä ketjun katkeaminen on aika iso murhe verrattuna työkalun kantamiseen.

Juha Jokila
07.12.2010, 12.00
Tuollainen DIY-alkoholipoltin (http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage-can_stove) tuli vastaan ja olen miettinyt pitäisikö kokeilla.
On olemassa myös tehdastekoinen versio Vargo Titanium Decagon Stove (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vargo_titanium_decagon_stove.html).

reif
07.12.2010, 12.14
On olemassa myös tehdastekoinen versio Vargo Titanium Decagon Stove (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vargo_titanium_decagon_stove.html).

Ei pöllömpi. Näköjään ebayssa (http://cgi.ebay.com/VARGO-TITANIUM-DECAGON-BACKPACKERS-DURABLE-SPIRIT-STOVE-/300494139487?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f6d8b05f) jonkin verran halvemmalla(23.4€). Ei tuossa tietysti ole itse rakennetun viehätystä mutta vaikuttaisi ihan toimivalta, etenkin kun tuohon ei tarvitse erillistä tukirakennelmaa kattilaa varten.

.jon
07.12.2010, 14.52
Berghaus:in paclite - on jo useamman vuoden vanha - oliskohan se ilmoitettu paino ollut 330 g (en sinällään ole punninnut). Keveydestä huolimatta on kestänyt ihan kelpoisesti, mutta juuri muutama viikko sitten onnistuin repäisemään toiseen hihaan pienen reiän.

Jep, tota luokkaa Paclite-rotsit on, mulla on 338 gramman Arcteryx. Pakkautuu myös erittäin pieneen tilaan. Kalvo hengittää kelvollisesti, mutta muutaman tunnin jälkeen päästää vähän vettä sisään pahiten kastuvista paikoista ja taitekohdista. Sen verran ohkasta toi kangas, että se ei itessään sido juurikaan kosteutta.

Keventely lisää nautintoa (sekä fillaroidessa että jalan liikuttaessa), ja tokihan se vaikuttaa myös pyörän komponenttien kulumiseen. Keventelyyn kai vaikuttaa eniten retkisuunnitelma - viikonlopun kotimaan sooloreissulle kauniilla kesäilmalla voi tietenkin lähteä selkeesti minimalistisemmalla setillä kuin vaikka vaimon kanssa puolen vuoden diasporalle halki Keski-Aasian ylänköjen.

Pidän omia varustelistojani Google Docsissa (koska olen nörtti), mutta mikä vaan taulukko on pop. Kamat punnitsemalla ja listaamalla löytää helposti turhaa ja painavaa karsittavaa, ja tällainen pieni myönnytys järjestelmällisyydelle helpottaa sekä pakkaamisen suunnittelua että uusien varustehankintojen kannattavuutta.

Juha_H
07.12.2010, 15.15
Mä keventelisin tuon sadetakin kokonaan pois. Mikään kalvotakki ei hengitä märkänä joten noiden hyöty ainakin mulle on kesäisessä pyöräilyssä täysi nolla. Mielummin kietasen ihoa vasten merinovillaa ja kastun raikkaasta sadevedestä kuin hiestä, villa hengittää ja on riittävän lämmin. Jonkun tuuliliivin voi pitää vielä etumusta suojaamassa.

Ja villa on muutenkin ihan ässämateriaali pidemmillä reissuilla. Samaa vaatetta voi pitää useammankin päivän päällä ilman että ne alkaa haisemaan todella kuvottavilta kuten keinokuidut ja kesäkeleillekin sopivia villasekoituksia löytyy mukavasti eikä niiden tarvitse olla niitä perinteisiä mummon kutomia ylipaksuja villapaitoja.

.jon
07.12.2010, 15.32
Jep, kuten todettua varusteet valitaan reissun mukaan.

Mun seuraava pidempi retki on telttaillen Hanko-Jäämeri, ja otan kuoritakin ehdottoman varmasti mukaan. Viime heinäkuussa Kilpparin korkeudella tuli puoli päivää vaakasuoraan lunta.

Merinoa kuoren alle, siitä olen kyllä samaa mieltä.

Speedgoat
07.12.2010, 22.54
Tässäpä mallia viikon retkivarustuksesta. Mallia luottokortti mutta kuitenkin:

Varusteet:
http://www.400days.net/?p=1448

Pyörään kiinnitettynä:
http://share.ovi.com/media/micke-j.BikeTourDay1/micke-j.10144?sort=0

yedi
09.12.2010, 07.59
Jos haluaa kulkea kevyillä varusteilla niin vinkkejä löytyy asiaan vihkiytyneiltä retkeilysivuilta ja hakukoneilla esim. hakusanoilla "lightweight backpacking" tai "ultra lightweight backpacking"

http://www.backpacking.net/
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/index.html

http://www.the-ultralight-site.com/
http://www.ultralightbackpacker.com/

Ääripää alkaa olemaan linjaa; leikellään vaateista pesuohjelaput pois, katkaistaan hammasharjasta varsi, jne. Noilta sivuilta löytyy hyviä vinkkejä, mutta kaikkea ei tarvitse välttämättä soveltaa omaan kulkemiseen.

mkpaa
09.12.2010, 19.34
Helpoimmat kevennyskohteet itsellä olisivat varmaankin runko ja kannettava. Sinänsä jokainen gramma lasketaan ajaessa, mutta kevennys täytyy tosiaankin suhteuttaa matkan tarkoitukseen. En näe mielekkäänä esimerkiksi turisteilla äärimmäisen kevyellä varustuksella.

Kesän reissulla jätin viimein lukon pois matkavarustuksesta ja otin vain pienen "components safety" vaijerin mukaan. Olin raudan kappaletta jo ehtinyt kuljettaa Englannista ja Venäjältä kotiin käyttämättä sitä kertaakaan.

reif
10.12.2010, 11.06
Millaisia pyöränlukkoja olette käyttäneet reissuillanne? Nykyinen lukkoni on 1.8m pitkä ja 8mm paksu spiraalilukko. Se vie kuitenkin aika paljon arvokasta tilaa ja painoakin tietty tulee. Luulisin, että länsimaissa retkelle riittää aivan hyvin sellainen lukko, joka lähinnä estää pyörän pois kantamisen eikä mene poikki vielä saksilla.

Pituutta saisi olla n. 1,5 m ja paksuudeksi riittänee 4mm. Löytyisiköhän tuollaista?

jacofin
10.12.2010, 17.58
Itse olen suunnitellut kesäksi pitempää reissua Eurooppaan (ainakin Tallinna-Praha), keventäminen on omalta kohdalta jo alkanut - kuskin suhteen.