PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Sirrus Comp Disc by Okka

Mikko Asikainen
04.12.2010, 00.21
Iltaa!
Otsikonmukainen cyclocrossarimainen retkikelvollinen pyörä Pyörähuolto.com :n kotisivuilta kiinnostaisi kovasti! Onko kukaan käynyt koeajamassa?
Pysty ajoasento olisi minulle sopiva, talvella voisi maantielenkkejä ajella ja kesäisin poiketa sorateille. Retkeilykin fillarilla on haaveissa vihdoin aloittaa:)

Toisena vaihtoehtona on Cicli B Trekking Disc.

Lähiaikoina käväisen nuo pyörät kyllä kokeilemassa.

Tuohon Spessuun asennetaan Rivalit tai 105-kilkkeet.

EDIT : http://pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=6 tuollainen fillari.

Ai niin, hyvää Itsenäisyyden päivää foorumilaisille:D

dirtyrider
04.12.2010, 01.04
Aika karu ilmestys tuo Okkan Sirrus, varsinkin on suunniteltu suoralle tangolle.. :eek:

By Okka:
http://pyorahuolto.com/taulu/kuvat/6.jpg

By Specialized (ei disc):

http://s7d5.scene7.com/is/image/Specialized/6895?$Display$

Scott68
04.12.2010, 02.11
Jos runko on suunniteltu suoralle tangolle, en ottaisi sitä käyrällä varustettuna, vaikka onkin varsin persoonallisen näköinen. Merkki on hyvä ja siltä löytyy oikeita cx-pyöriä, jolla ajat kaikki kuvaamasi ajot.
Kato esim. tätä: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=465291064749&set=a.311216349749.180799.311158624749

Harryupp
04.12.2010, 09.26
Ei tuossa Spessussa nyt pahempaa vikaa ole edes vaikka se onkin varustettu droppitangolla.
Aika erikoisen näköinen noilla punaisilla vanteilla!

Mutta normaali optimaalinen ajoasento maantie- tai ccpyörässä poikkeaa aika paljon siitä mihin tuolla tanko - runko yhdistelmällä on mahdollista päästä.

Mutta kevyeen Audax matkaajoon ja nopeaan ajoon kaupungissa tuo pyörä on varmaan aika pätevä jos haluaa painoa pois käsivarsilta ja normaalia pystympää ajoasentoa jotta olis parempi näkyvyys ympärillään kaupunkiajossa, mutta myös mahdollisuuden matalampaan ajoasentoon.

CC-käyttöönkin ehkä sopii oikeilla renkailla.

En kyllä kokeilematta uskaltais ostaa ellen nyt sattuisi paraikaa ajamaan/omistamaan toista pyörää joka on tietoisesti rakennettu samaan tyyliin ja todettu mitoiltaan sopivaksi.

nure
04.12.2010, 11.09
Vaikuttaa hauskaselta kun vertaa noita kuvia, droppitanko nousee korkeammalle kuin suora... Paino kyllä siirtyy pois käsiltä mutta suoraan perseelle ja selälle... Ei muuten kyllä mikään pahannäköinen punaisineen vanteineen...

Mikko Asikainen
05.12.2010, 12.57
....johtuu minulla raajojen mitoista (lyhyet käsivarret) ja yläselän/niskan
rasituskivuista. Eikä tuo vammautunut rannekaan vielä ihan moitteeton ole.

Muut pyöräni on rakennettu ominaisuuksilleni sopivaksi, maantiefillarissakin on lyhyehkö mtb-stemmi nousulla edesauttamassa ajelua:o

Kaikki maastopyörät ovat myös viritetty ajoasennoltaan rennoiksi.

Kiitokset suuret kommenteista. Käyn testaamassa Spessun ja Cicli B :n
Molemmista saa varmaankin rakentelemalla sopivan ajoasennon allekirjoittaneelle. Noille retkeilyominaisuuksille lasken suuren painoarvon,
kiinnikkeet pakkarille ja lokareille ovat bonusta ja plussaa. Klemmarikiinnitykset eivät houkuttele. Myös rauhallinen ajettavuus lastattuna retkillä ja talvikeleillä lenkkeillessä ovat hakusessa.
Sitä itseään, cyclocrossia, en ajele. Jos menen metsään niin mojo tai vinpiikit suorittaa silloin etenemisen :)

Hei kuulkaas, jos jollain Cicli B Trekking Disc Lahden ympäristössä koeajettavissa niin olisin kiinnostunut...en jaksa nyt kaivella koeajopankkia.
52-56 koko kelpaa kokeiluun.

Mites noihin pähkäiltyihin fillareihin, tarakka? Mikä olisi hyvä versio, mitä tulisi välttää? Sivulaukut tulee taakse ja eteen tankolaukku.

Sikälimikäli löytyy muita varteenotettavia vaihtoehtoja retkilenkki-fillariksi
niin ehdotuksia kuuntelen mielleäni. Myös käytetyt tai aihiot kiinnostavat.
Levyjarrut olisivat pyörässä mieluisat mutta vannejarruillakin voin elää.

kpyora
05.12.2010, 13.14
...yläselän/niskan
rasituskivuista. Eikä tuo vammautunut rannekaan vielä ihan moitteeton ole...

oikean pituinen teräksinen runko :rolleyes:

Mikko Asikainen
05.12.2010, 13.29
...on pohdittu aina fillaria hankittaessa. Asiantuntijoiden avulla ja omakohtaisin kokemuksin, koeajaen;)

Mikko Asikainen
06.12.2010, 10.34
...nou hätä:)

On nyt löytynyt muutama uusi ehdokas retkilenkki-fillariksi. Cube X-Race Comp (sopuhintainen ja Colnago World Cup (näyttäisi olevan lähes sopivan kokoinen CWC tarjouksessa Tampesterin suunnalla). Nuo pyörät jos varustaisi tavaratelineen pikalinkkukiinnikkeellä ja muilla tarvikkeilla niin kehittyisi kelvollinen pyörä. Tosin ilman levyjarruja. Täytyypä tutkia juttuarkistoja ja miettiä miten cx-fillari käyttäytyy retkivarusteltuna, kuormattuna, kärsiikö ajettavuus? Onkohan Cubessa kiinnitykset kahdelle juomapullolle?
World Cup on vakaa ja rauhallisen oloinen ajettava, ainakin Fillari-Lehden
testin mukaan. Tuo Okan Spessu olisi vaan niin "valmis paketti" ja Cicli B hyväksi kehuttu:rolleyes:

nure
06.12.2010, 12.35
Kyllä Colnago on aina Colnago...

JKK
06.12.2010, 13.01
...on pohdittu aina fillaria hankittaessa. Asiantuntijoiden avulla ja omakohtaisin kokemuksin, koeajaen;)

Jos vaikutat Jäken suunnassa käy juttelemassa Chebicissä. Rungon saat juuri sellaisena kuin tarvitset.

nure
06.12.2010, 16.18
http://www.cotic.co.uk/product/roadrat , tuossa eikä paljoa parane... Ellei sitten tämä... http://www.cotic.co.uk/product/x

Mikko Asikainen
06.12.2010, 18.58
...erittäin hyviä ehdotuksia ja vinkkejä! Ehdottomasti kannatti "julistaa kysely" :)

Taidan kuitenkin unohtaa cx-pyörät, joutuisin kuitenkin stemmin vaihtoon ja tarakalle tulee hintaa. Ajo-ote on mulla maantiepyörässä yleensä "yläote" ja jarrukahvat on nostettu poikkeuksellisen ylös.
Joudun olosuhteiden pakosta yhtenään vaihtalemaan ajo-otetta. Tohon spessuun pitäis laittaa tarvittaessa vähän lyhyempi stemmi, jos kerran ajoasento on tankomuutoksesta johtuen "pitkä". Ohjaus tulee vikurimmaksi, mutta minkäs teet:rolleyes:

Ideoita ja ehdotuksia kuuntelen erittäin mielelläni, myös tavarateline askarruttaa. Olen penkonut foorumia, Tubus tarjoaa vaihtoehtoisen pikalinkkukiinnikkeen. Pitääkö muuten paikkansa että satulaputkeen kiinnitettävä tavarateline ei oikein ole luotettava? Luin uusinmasta Fillarilehdestä matkakertomuksen jossa pyöräilijätär vannoi jatkossa unohtavansa satulaputkikiinnikkeiset tavaratelineet. Topeakilla kun olisi vakuuttava teline satulaputkeen ja siihen varsin miellyttävä laukkusetti, joskaan ei ilmeisesti täysin vesitiivis.

Hemmetsuuni, on kyllä lähiviikkoina käytävä Okkaa morjestamassa:)
Ja Orimattilassa pidettävä rakentava keskustelu;)

Scott68
06.12.2010, 20.40
En tiedä minkälaista laukkusettiä olet Topeakilta hankkimassa, mutta itselläni on sen merkkinen satulaputkeen kiinnitettävä boxi. Tämä malli on pelkästään satulaputkessa kiinni ja lukitaan muoviseen kiinnikkeeseen, joka jää paikalleen silloin, kun kapselia ei tarvi. Vesikelin kisassa toimii myös takalokarina :D On ollut oivallinen kuljetusapu pitemmille lenkeille, kun säätiedotus lupaa kaikenlaista ja kaiken lämpöistä. Valmistaja lupaa 4,5kg kuljetuskestävyyden. Vesitiiveydestä huolehtii mukana tullut sadesuoja. Mitään ongelmia kiinnityspisteen johdosta en ole havainnut. Suosittelen.

Mikko Asikainen
06.12.2010, 22.23
Eli tuommoinen JOS Topeak:n satulaputkeen kiinnitettävä tavarateline on toimiva ja tulee tarpeelliseksi.

http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=101&products_id=6106

kpyora
06.12.2010, 23.25
... Topeak:n satulaputkeen kiinnitettävä tavarateline...

Tsekkaa satulaputken läpimitta! Itselleni tuli yllätyksenä, ettei Topeak'n teline kiristy Spessun Tricross Singlen tolppaan kunnolla.

nure
07.12.2010, 11.29
Muistaakseni jonkun valmistajan satulatolppaan kiinnitettävälle luvataan 12 kilon kantavuus ja siihen jo mahtuu jotakin... Ainoa mitä pidän huonona että kuorman painopiste nousee melko ylös ja jos pyörä on lyhyt maantietyyppinen niin painon kasvaessa tulee hyvin levottomaksi...

Scott68
07.12.2010, 12.46
Äkkiseltään vois luulla, että tulee aika kovat väännöt ja pintapaineet satulatolpalle, kun tavarateline on kiinni kapealla pannalla tolpassa ja sen päälle laitetaan laukkusarja, joka tulee väkisinkin aika pitkän vipuvarren päähän.

Tämä on mietitty vain kokemusfyysikon silmin, mutta oikeasti insinöörikouluja käyneet varmaan osais perustella. Lisäksi teline pitää olla hullun tiukalla, ettei pääse pyörähtämään heiluessaan, jolloin laukut vastaa kiekkoon.

Laukkujen koon huomioon ottaen ja kuinka paljon niihin saa sopimaan mielikuvituksella varustettu pyöräilijä tavaraa, niin lähtisin laittamaan semmosen super tourist-mallisen telineen. Vaikuttaisi aika paljon tukevammalta ratkaisulta. Mutta toellisuuessa mie tästäkhään mithään tiiä...

Miha
07.12.2010, 12.54
Äkkiseltään vois luulla, että tulee aika kovat väännöt ja pintapaineet satulatolpalle, kun tavarateline on kiinni kapealla pannalla tolpassa ja sen päälle laitetaan laukkusarja, joka tulee väkisinkin aika pitkän vipuvarren päähän.

joku lähes valurautainen satulatolppa min.300mm upotettuna runkoon voisi vielä mennä, mutta joku normi kuitutolppa 80mm upotettuna saattaa rapsahtaa poikki ekassa kunnon töyssyssä. Tai sitten runko.

Mikko Asikainen
08.12.2010, 00.11
Tuommoinen sattui silmään, edukas runko, eksoottinen teräsrunko, levarit.
Talliin kertyneitä osia voisi hyödyntää ja tarvittaessa haalia käytettyjä osia. Kiinnikkeet tarakalle, kahdelle juomapullolle, lokareille droppitanko.
Mutta tekeekö noilla vaihteilla mitään? Luulisi lumessa toimivan..
Ainakin valkoisena miellyttävän näköinen mun mielestä.
Niin, tuota saa myös runkona.

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPVERPRO/on-one-pompetamine-versa-pro

Uteliaana odottelen kommentteja :)

Kiitos ihan hirmuisesti asiallisista ja mukavista kommenteista ja vinkeistä, sekä mielipiteistä! Jatketaan:)

okka
08.12.2010, 17.03
[QUOTE=dirtyrider;1518888]

http://pyorahuolto.com/taulu/kuvat/6.jpg

Tämä kasattiin sen takia että jotkut asiakkaat olivat kyselleet hybridiä droppitangolla. Suhteellisen suoraselkäinen ajoasento, mutta droppitangon monet eri otteet. Niitä ei saa suoralla tangolla aikaiseksi vaikka siihen laittaa nousukahvat. Perusote on kuin ajaisi vakioimallin nousukahvoilta.

dirtyrider
08.12.2010, 17.45
Tämä kasattiin sen takia että jotkut asiakkaat olivat kyselleet hybridiä droppitangolla. Suhteellisen suoraselkäinen ajoasento, mutta droppitangon monet eri otteet. Niitä ei saa suoralla tangolla aikaiseksi vaikka siihen laittaa nousukahvat. Perusote on kuin ajaisi vakioimallin nousukahvoilta.

Joo, ymmärrän kyllä mitä tuolla on haettu ja luullutkaan, että tuota olisi "virheellisesti" kasattu. Hyvähän se on saada "kustomointipalvelua" vaikka ei lopputulos kaikkien silmiä hivelisikään. ;)

jokseenkin
27.12.2010, 00.12
Olisiko seuraavasta ketjusta apua:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40694&highlight=crossari+levareilla

tienlaita
22.05.2011, 21.22
Ok, hyvä.

Se tuosta Sirruksesta vielä, että kun suoratangolle suunniteltuun pyörään on laitettu käyrätanko, niin silloin ote/reach on periaatteessa tavallista pidempi.

Niin kuin Roadratin kaksi eri geometriaa (joista lyhyempi ikävä kyllä on nyt lopetettu.) Eroa oli 30mm pituudessa.

Katselin Sirruksen geometriataulukkoa kahden suurimman koon osalta. Top tube horisontal L 580 ja XL 600m. Ei erityisen pitkiä kuitenkaan.

Itseäni kiinnostaisi jokin 610mm (c-c) ja 560-575mm pitkä runko. Droppitanko tulisi satulan tasalle tai vähän alemmas. Pitkät jalat, lyhyempi selkä - mutta mitä olen nähnyt, en kuitenkaan harvinainen mitoillani ole. (184/89)

Paappa
24.05.2011, 19.50
Minulla on tekeillä tuollainen laite Spessun Sirruksesta. Pitäisi olla valmis päivän-parin sisällä. Voin laittaa vaikutelmia tänne kun on valmis ja pääsen ajamaan.

Oma pituuteni on 190, koipi sukat jalassa 94 cm. Runko on kokoa XL.

Paappa
24.05.2011, 19.52
Minulla on tekeillä tuollainen laite Sirruksesta. Pitäisi olla valmis päivän-parin sisällä. Voin laittaa vaikutelmia tänne kun on valmis ja pääsen ajamaan.

Oma pituuteni on 190, koipi sukat jalassa 94 cm. Runko on kokoa XL.

Paappa
31.05.2011, 13.09
Miksiköhän tuo viimeinen teksti tuli tuohon kaksi kertaa. Outoa.

Nyt joka tapauksessa minulla on tuo pyörä, Sirrus elite disc droppitangolla. Voi hyvin kysyä että mitä järkeä oli lähteä tekemään moista, mutta minulla on se tilanne että halusin itselleni pyörän, jossa on rento ajoasento (lyhyt ja jäykkä selkä, pitkät jalat) jolla hoituisi työmatkat, kuormattu retkiajo ja satunnaiset lenkit. Tällä hoituu.

Pyörään tehtiin kaikenlaisia muutoksia. Kasipakan tilalle tuli 9 -rattainen hiukan laajemmalla välitysalueella. Samalla piti tietysti vaihtaa ketju. Pron anatomic -tanko (ylikoko) laitettiin, samoin jostain Okan varastosta löytynyt alumiininen tavarateline joka mainostaa kestävänsä 25 kiloa kuormaa, mikä riittää minulle.

Seuraavaksi täytyy hiukan moittia. Olimme sopineet että haluan 44 cm leveän tangon ja Okka sanoi että hänellä on valmiina tanko, jossa on tangonpäävaihtajat. Minulla olisi ollut Dura-ace tangonpäävaihtajat, mutta tarjous oli sen verran hyvä että hyväksyin. Ajatukseni oli että tangonpäävaihtajat ovat sen verran herkässä paikassa että jos vaikka nurin mennään voi vipu rikkoutua ja silloin on hyvä olla varavipu. No, kävi ilmi että eipä ollutkaan 44 senttistä joten Okka laittoi sen Pro-tangon ja Sun race R90 sti-kahvat. Mikäs siinä, ajattelin, mutta käytännössä varsinkin jarrukahvat ovat "hidastimet", tuntuma on aika kumipallomainen. Kyllä niilläkin saa pysähtymään kun apinan raivolla puristaa. Onneksi laitatin minulla olleet cc-lisäkahvat ja ne toimivat suorastaan hyvin. En myöskään ole aivan vakuuttunut vaihdekahvojen toiminnasta, kyllä ne nyt pelaavat, mutta entäs muutaman sadan kilometrin jälkeen? Tangonpäävaihtajat olisivat varmasti olleet laadukkaammat.

Pyörä sinänsä tekee sen mitä halusin, asentoa voi vaihtaa, ergonomia on kunnossa muuten mutta ala-asento on tangossa vähän outo. Täytyy vielä säätää tangon kulmaa jos löytyisi sopiva. Kokeilin ajaa sivulaukkujen kanssa ja hyvin toimii, kantapäät eivät ota laukkuihin kiinni ja hallittavuus on hyvä. Tosin alumiininen etuhaarukka on aika kova, mutta kai siihen tottuu. Kustannukset pysyivät projektilla hyvin kohtuullisina. Kiitokset myös asentajalle kärsivällisyydestä :D

Eli pienillä varauksilla olen tyytyväinen, mutta voi olla että ne tangonpäävaihtajat tulevat kuitenkin ja toisenlaiset jarrukahvat. Ajattelin väsäillä jotain millä ne vaihtajat saisi peukalovaihtajiksi tyyliin Paul components.

Miten muuten ne STI-kahvat saa irti? Yritin katsella kahvan sisään enkä keksinyt miten ne on kiristetty.

tienlaita
31.05.2011, 18.36
Miksiköhän tuo viimeinen teksti tuli tuohon kaksi kertaa. Outoa.

Nyt joka tapauksessa minulla on tuo pyörä, Sirrus elite disc droppitangolla. Voi hyvin kysyä että mitä järkeä oli lähteä tekemään moista, mutta minulla on se tilanne että halusin itselleni pyörän, jossa on rento ajoasento (lyhyt ja jäykkä selkä, pitkät jalat) jolla hoituisi työmatkat, kuormattu retkiajo ja satunnaiset lenkit. Tällä hoituu.

Pyörään tehtiin kaikenlaisia muutoksia. Kasipakan tilalle tuli 9 -rattainen hiukan laajemmalla välitysalueella. Samalla piti tietysti vaihtaa ketju. Pron anatomic -tanko (ylikoko) laitettiin, samoin jostain Okan varastosta löytynyt alumiininen tavarateline joka mainostaa kestävänsä 25 kiloa kuormaa, mikä riittää minulle.

Seuraavaksi täytyy hiukan moittia. Olimme sopineet että haluan 44 cm leveän tangon ja Okka sanoi että hänellä on valmiina tanko, jossa on tangonpäävaihtajat. Minulla olisi ollut Dura-ace tangonpäävaihtajat, mutta tarjous oli sen verran hyvä että hyväksyin. Ajatukseni oli että tangonpäävaihtajat ovat sen verran herkässä paikassa että jos vaikka nurin mennään voi vipu rikkoutua ja silloin on hyvä olla varavipu. No, kävi ilmi että eipä ollutkaan 44 senttistä joten Okka laittoi sen Pro-tangon ja Sun race R90 sti-kahvat. Mikäs siinä, ajattelin, mutta käytännössä varsinkin jarrukahvat ovat "hidastimet", tuntuma on aika kumipallomainen. Kyllä niilläkin saa pysähtymään kun apinan raivolla puristaa. Onneksi laitatin minulla olleet cc-lisäkahvat ja ne toimivat suorastaan hyvin. En myöskään ole aivan vakuuttunut vaihdekahvojen toiminnasta, kyllä ne nyt pelaavat, mutta entäs muutaman sadan kilometrin jälkeen? Tangonpäävaihtajat olisivat varmasti olleet laadukkaammat.

Pyörä sinänsä tekee sen mitä halusin, asentoa voi vaihtaa, ergonomia on kunnossa muuten mutta ala-asento on tangossa vähän outo. Täytyy vielä säätää tangon kulmaa jos löytyisi sopiva. Kokeilin ajaa sivulaukkujen kanssa ja hyvin toimii, kantapäät eivät ota laukkuihin kiinni ja hallittavuus on hyvä. Tosin alumiininen etuhaarukka on aika kova, mutta kai siihen tottuu. Kustannukset pysyivät projektilla hyvin kohtuullisina. Kiitokset myös asentajalle kärsivällisyydestä :D

Eli pienillä varauksilla olen tyytyväinen, mutta voi olla että ne tangonpäävaihtajat tulevat kuitenkin ja toisenlaiset jarrukahvat. Ajattelin väsäillä jotain millä ne vaihtajat saisi peukalovaihtajiksi tyyliin Paul components.

Miten muuten ne STI-kahvat saa irti? Yritin katsella kahvan sisään enkä keksinyt miten ne on kiristetty.

Shimanon vanhoissa Sora STI kahvoissa löytyy käytävä kuusikoloruuville raottamalla kumin etuosaa ulkosyrjältä. En olisi löytänyt ilman käyttöohjetta. :)

Lastauksesta sen verran että tuossa on kai 445mm chainstay, joten aika tarkkaan saa sijoittaa telineen ja laukut siihen, jottei painopiste menisi taka-akselin taka-puolelle eikä ottaisi kenkiin. Jos menee yli, on hutera. Kokeilla voi vaikka tiiliskivillä. En tiedä, toimiiko kompensointi hyvin lastaamalla myös eteen?

Kuvan tilanne ei taatusti kestä paljoa painoa laukkuihin: http://www.ourwebdb.com/media/bikes/2007%20Specialized%20Sirrus%20Pro%20.JPG

Minä kokeilin Salsa Fargolla (chainstay 455mm) neljällä isolla kahitiilellä ja sehän oli hutera ensin, mutta kun siirsi laukkuja tasan taka-akselin päälle, hyvä tuli. Surly LHT:ssa on 460mm takahaarukka.

Paappa
01.06.2011, 13.16
Kiitos Tienlaita vinkeistä lastauksen suhteen. Näyttivät minun laukkuni olevan suunnilleen akselin kohdalla, vähän voisi vielä siirtää eteenpäin. Laukut on Ortliebin.

Vilkuilin niiden kahvojen kumien alle enkä ensi näkemällä löytänyt mitään mistä kahvat saisi irroitettua. Mitä enemmän näitä katson sitä varmempi olen, että en halua mitään tällaista vaan jonkun aero-kahvan ja ne Dura-acen tangonpäävaihtajat sijoitettuna yläotteeseen. Nämä siksikin, että mahdollisesti tien päällä jos pitää ruveta korjaamaan on huomattavasti yksinkertaisempaa. Täytynee ruveta väsäämään.

Kare_Eskola
01.06.2011, 13.50
Mitä enemmän näitä katson sitä varmempi olen, että en halua mitään tällaista vaan jonkun aero-kahvan ja ne Dura-acen tangonpäävaihtajat sijoitettuna yläotteeseen.

Tangonpäävaihtajat muualle kuin tangon päähän? Mitä minä nyt en ymmärrä?

Paappa
01.06.2011, 13.59
Tangonpäävaihtajat muualle kuin tangon päähän? Mitä minä nyt en ymmärrä?

Sijoitettuna yläotteeseen, siis kuten tässä: http://www.paulcomp.com/rdthumbie.html

tienlaita
01.06.2011, 14.13
Sijoitettuna yläotteeseen, siis kuten tässä: http://www.paulcomp.com/rdthumbie.html

Niin taitaa olla muu viputarjonta vähäistä, että tuotakin tuotetta todella tarvitaan? Ei vaan tuokaan sopisi mun OS tangon juureen, vaan mikä siinä mahtaa olla läpimitta ohuelta kohdin, en olekaan mitannut...

Paappa
01.06.2011, 14.19
Niin taitaa olla muu viputarjonta vähäistä, että tuotakin tuotetta todella tarvitaan?

Tämäkin voisi olla aika hauska: http://kellybike.com/2nd_xtra_takeoff.html

Itse ajattelin adapterin tehdä niin että sen "peukalovivun" voisi laittaa aivan minne tahansa tangolla, vaikka ylikokotangon juureen lähelle stemmiä.

tienlaita
02.06.2011, 12.43
Mulla on nyt STI:t, mutta ei ole kunnolla yhteensopivaa etuvaihtajaa niihin. Taidan laittaa tangonpäät takaisin. Ne oli erittäin mukavat. On muuten 8-speed takana, ihan itse valitsin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1625675&postcount=1296

Paappa
20.07.2011, 09.43
Pyörällä on nyt ajeltu kesän mittaan ihan jonkin verran ja hyvältä tuntuu. Stemmi on vaihtunut hieman lyhyempään, tangon kulma on löytänyt paikkansa ja tangonpäävaihtajista on tullut peukalovaihtajat itse tehdyllä adapterilla. Seuraava modaus lienee VRO-stemmi, jolla pääsisi tuosta adapterista eroon.

Vaikka kuinka täällä on väitetty, että ei ole järkeä rakentaa hybridistä droppitankoversiota, niin olen eri mieltä. Nimittäin koskaan ei vielä ole ainakaan minulla ollut pyörää joka sopisi yhtä hyvin minun ruumiinrakenteelleni. Onhan tuossa puutteensa, kuten kovahko ajotuntuma, mutta toisaalta runko ei hukkaa polkuenergiaa. Hiukan paksummat renkaat voisivat auttaa myös tärinään.

Perjantaina tällä lähdetään Turun saariston rengasreitille. Kerron lisää kokemuksia sitten kun sieltä palaan.

Paappa
30.07.2011, 14.44
Rengasreitti on sitten ajeltu spessulla. Matka sujui erinomaisesti, ei ensimmäistäkään todellista häiriötilannetta. Kerran piti spessun takavaihtajaa säätää, siinä kaikki. Ei ensimmäistäkään rengasrikkoakaan.

Matkalla tuli kuitenkin esille muutama asia, jotka vaativat muutosta. Ensinnäkin Pro-tanko on suorastaan huono. En saanut sen kulmaa säädettyä sellaiseen asentoon, että sekä alaote että ote kahvoilta olisi toiminut kunnolla. Tämän tilalle tulee Salsan Woodchipper. Pron ulottuma ja pudotus ovat myös tarpeettoman suuret.

Satulan saatan vaihtaa sellaiseen, joka sopii hieman pystymmälle asennolle. Suosituksia otetaan vastaan, nykyinen ei aiheuta pahempaa puutumista mutta on aika kova ja takaa turhan kapea. Pyöräilyshortsit tietysti oli mutta voi olla että niistä on aika jättänyt eli pehmuste lässähtänyt.

Vaihdevivut, ne Dura-ace -tangonpäävivut nostettuna yläotteeseen toimivat hienosti, mutta sijoittelua pitänee muuttaa. Nyt ne olivat turhan kapealla, lähellä stemmiä. Siirrän ne lähemmäksi tangon mutkaa, jolloin kahvoilta vaihtaminen onnistuu.

Pyörä kesti sen kuorman mitä oli päällä oikein hyvin, suurempaa notkumista ei esiintynyt. Alamäissä kovassa vauhdissa piti tietenkin ohjata enemmän. Etutelinettä/laukkuja ei ollut, tämä olisi varmasti parantanut vielä tilannetta. Välitykset olivat riittävät, ei tällä kannattaisi alpeille lähteä, mutta nykyiseen tarkoitukseen riittävät hyvin.

Olen siis tyytyväinen kulkineeseen, nuo muutettavat asiat on pian saatu kuntoon.

tienlaita
30.07.2011, 15.38
Matkalla tuli kuitenkin esille muutama asia, jotka vaativat muutosta. Ensinnäkin Pro-tanko on suorastaan huono. En saanut sen kulmaa säädettyä sellaiseen asentoon, että sekä alaote että ote kahvoilta olisi toiminut kunnolla. Tämän tilalle tulee Salsan Woodchipper. Pron ulottuma ja pudotus ovat myös tarpeettoman suuret.

Satulan saatan vaihtaa sellaiseen, joka sopii hieman pystymmälle asennolle. Suosituksia otetaan vastaan, nykyinen ei aiheuta pahempaa puutumista mutta on aika kova ja takaa turhan kapea. Pyöräilyshortsit tietysti oli mutta voi olla että niistä on aika jättänyt eli pehmuste lässähtänyt.

Minulla oli jonkin aikaa Woodchipper 46cm versiona retkipyörässä ja ajattelin että kyllä se siinäkin käytössä on ihan kiva. Maastodroppitankohan se on, mutta lie jonkin verran suosittu myös cyclocrosseissa. Alaote on hyvin leveä ja lähes puolivälissä suoran ja maantietangon asentoa. Halusin enemmän droppia kuitenkin yläotteen ollessa minulla hyvinkin ylhäällä.

Satuloista en osaa suositella kuin Brooks B-17 mallia. 500-1000 km jälkeen jos ei ala tuntua hyvältä, sitten se ei ole hyvä. Minulle on ja ilman pehmusteita housuissa (jolloin sen muokkautuminenkin nopeutuu).

Laitoin YV:n.

Paappa
30.07.2011, 15.44
Satuloista en osaa suositella kuin Brooks B-17 mallia. 500-1000 km jälkeen jos ei ala tuntua hyvältä, sitten se ei ole hyvä. Minulle on ja ilman pehmusteita housuissa (jolloin sen muokkautuminenkin nopeutuu).

Ei ole tuo Brooks aiheuttanut siis sitä yksityisten paikkojen puutumista? :D

Voisihan tuota kokeilla. Toisaalta nahkasatulaa pitää suojella sateelta aika tarkkaan.

tienlaita
30.07.2011, 15.48
^ En mitään normaalista poikkeavaa siinä ole huomannut... vaan ihan normisatulahan se on. Onhan nokattomiakin satuloita jos tavalliset ei kelpaa.

Suoja siihen päälle on paras olla mukana. Sateen ja auringon takia. (Vaan eipä pyörää kannata aurinkoon kyllä muutenkaan jättää.)

tienlaita
30.07.2011, 16.06
Olen nähnyt (netissä) varoittavia esimerkkejä, mitä liiallinen Brooksin rasvaus voi saada aikaan. Levähtää ja löystyy koko keksintö, vaikka se hyvällä hoidolla kestää ja kestää ja aina paranee.

Itse laitoin kerran kunnolla alapinnalle Brooksin omaa hoitoainetta. (vahamaista mutta notkeaa ainetta) Se tuntui olevan melkein liikaa, mutta kyllä siitä hyvä tuli. Luulisin että se pehmitti aika lailla pikavauhtia satulan. Jatkohoitona sitten vain yläpintaan vähän silloin tällöin. (1-2 kertaa vuodessa)

Satulan kiristämisestäkään ei kannata tehdä mitään rutiinia, vaan vain silloin kiristää kun se on selvästi notkahtanut. Se saattaa olla vuosien periodilla.

Paappa
30.07.2011, 19.57
Kuulostaa hyvältä. Brooksin satulat vain ovat aika kalliita joten olisi hyvä jos pääsisi jossain kokeilemaan.

Muutama kuva retkestä:
http://potku.net/forum/viewtopic.php?f=36&t=2894&p=645654#p645654

tienlaita
30.07.2011, 20.36
^ Kiva kun oli kuviakin. Sitä on heti tutumpi. :) Terve vaan: http://img146.imageshack.us/img146/1151/kulkurifit4.jpg Keväiset rimppakintut.. joo .. keväiset. :D No, olen uusaloittaja. 80-luvulla tuli mentyä Suomeakin ristiin rastiin.

http://www.bike24.com/1.php?content=7&navigation=1&menu=1000%2C4%2C37&mid=163&orderby=2

B17 Standard on ollut hyvä.

Oli minulla Flyer Special myös, mutta myin pois. Sama kuin B-17 mutta jousilla, mutta tykkäsin enemmän ilman.

Special tarkoitti leveämpiä niittejä, kuparisia. Niissä on vasaranjäljetkin.

http://www.brooksengland.com/en/Shop_Saddles.aspx

Helsingissä voisi Pelagosta varmaan kysyä, mitä malleja löytyy nhyllyssä tai joissain pyörissä kiinni.

Tuossa on jonkinverran juttua, kuviakin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40088

TheMiklu
31.07.2011, 01.28
Kas terve Paapalle tämänkin foorumin kautta :)
B17 maantieyksivaihteisessa ja onhan se makia penkki! Ku nojatuoliin istuis.
Pistin alussa alapinnalle Brooksin rasvaa soppelisti ja päälle ihan pikkiriikkisen nokareen. Tonni tuolla on istuttu ja meikäläisen takapuolelle se tuntui hyvälle heti ensipolkaisuista lähtien. Vast'ikkään vietin melkein kolmetuntia satulan selässä ja ei ongelmia. Ihan normi shortseilla tsittailin.

Nyt vakavasti mietiskelen tuota Brooksin Flyeriä sinkulamaasturiin.

Paappa
31.07.2011, 09.52
Kas terve Paapalle tämänkin foorumin kautta :)
B17 maantieyksivaihteisessa ja onhan se makia penkki! Ku nojatuoliin istuis.
Pistin alussa alapinnalle Brooksin rasvaa soppelisti ja päälle ihan pikkiriikkisen nokareen. Tonni tuolla on istuttu ja meikäläisen takapuolelle se tuntui hyvälle heti ensipolkaisuista lähtien. Vast'ikkään vietin melkein kolmetuntia satulan selässä ja ei ongelmia. Ihan normi shortseilla tsittailin.

Nyt vakavasti mietiskelen tuota Brooksin Flyeriä sinkulamaasturiin.

Terve vaan :) Aika leveä tuo B 17 on, mutta niinhän olen minäkin :D Leveys taitaa kuitenkin olla sillä tavalla (tuon penkin siis) että se ei aiheuta hankausta reisiin? Tämä on tietysti niin henkilökohtainen asia, ettei se selviä kuin kokeilemalla. Tämän kuvan perusteella huoleni voi olla turha, mikäli jousitetun ja jousittamattoman version muotoilu on sama: http://imageshack.us/photo/my-images/808/brooks1.jpg/

tienlaita
31.07.2011, 10.12
^ Mun kuva. Tikut ovat 118mm leveällä, jonka mittasin summittain takapuolesta. :-) Kuitenkin satulaan muodostuu ajossa painaumat sisemmäs. Kun kilometrejä tuli lisää, tuokin satula tuli hyvin mukavaksi, eikä leveämpiä tarvinnut katsella. Linkissä edellä tarkemmin, mm. että Brooksin leveyttä voi verrata toisiin satuloihin oikeastaan tuosta niittien syrjästä.

Flyer on B17 versio. Siitä vähän kapeampi taitaa olla B17 narrow.

B17 on nimenomaan retkisatula, sillä siinä on leveyttä vähän pystymmällekin ajoasennolle jossa tanko on lähellä satulan korkeutta. Mutta persleveydet toki vaihtelevat ja mallistosta voi katsella eri leveyksiä yli Brooksin kategorioiden (jotka ovat kyseenalaisia)

http://www.bike-components.de/advanced_search_result.php/keywords/brooks/limit/40

TheMiklu
31.07.2011, 10.42
Tuolta Bike-componentsita B17:sta tilasin. Siittä tosiaan on olemassa toi narrow versio ja moni on sitä kehunut foorumeilla. Liekö sitte ajelevat viralliset pöksyt jalassa mutta tuo perus B17 on kyllä mukava. Ainakin tällaselle aavistuksen raskastekosemmalle kaverille.

BTW tuo tienlaidan kuva oli yksi tekijä prosessissa mikä rohkaisi Brooksin hankkimaan. Kiitosta vaan :D

Paappa
31.07.2011, 14.04
Ainoa juttu mikä vielä pidättelee on se, että spessun originaali istuinkannatin on tehty niin, että toiseen satulan kiinnityspulttiin pääsee käsiksi vain yläkautta. Ellei hanki sellaista Brooksia missä on se pitkänomainen aukko päällä, tulee hankaluuksia tai sitten pitäisi ostaa uusi putki. Onko kellään käsitystä miten nuo mallit, joissa on päällä aukko ovat toimineet? Toisaalta, onhan normibrooksissakin noita ilmareikiä ja hyvällä tuurilla niiden kautta mahtuisi pultin kiristämään.

Paappa
03.08.2011, 10.18
Ostin sitten Brooks B 17 Imperial -satulan, sen jossa on kevennysaukko. Valintaan vaikutti sekin ettei tarvinnut ostaa uutta istuinputkea. Ensi kokeilut hyvin positiivisia. Ilmeisesti aukko antaa satulaan joustoa, saa nähdä vaikuttaako venymiseen. Tässä mallissa on myös mahdollisuus kiristää nauhoilla sivuja mikä on varmaan hyvä idea. Sen huomasi heti että tuo aukko toimii, tosin nyt on kokeiltu vasta vähän huonot säämiskäshortsit jalassa. Pitäisi varmaankin kokeilla ihan tavallisilla shortseilla.

Joka tapauksessa, heti parempi kuin spessun alkuperäinen satula ja mukavuus varmaan lisääntyy käytön myötä. Ainoa moitittava asia on se, että pintä on liukas, mutta sekin varmaan korjaantuu ajan kanssa.