PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jumittaa

Kiituri
29.11.2010, 11.55
No niin talvi tuli ja kympin pakkasilla parin kymmenen minuutin kuluttua saa paluuvaimennukset vetää minimiin ja siltikin molemmat Foxit alkaa olla yhtäpuuta rungon kanssa.

Shimanon XT levyjarrut tekee kyllä samaa. kahvojen vapaa liike katoaa kokonaan.

Perhana kun talvella pitää palata jäykkään pyörään ja vannejarruihin :mad:

A.M.®
29.11.2010, 12.10
No jos sinne Foxiin laittais ohuemmat öljyt? Ja kenties Maguran Royal Bloodit jarruihin jotka saattavat olla notkeammat kuin Shimaon oma jarruöljy

JackOja
29.11.2010, 12.26
...saa paluuvaimennukset vetää minimiin... molemmat Foxit alkaa olla yhtäpuuta rungon kanssa.
...levyjarrut tekee kyllä samaa. kahvojen vapaa liike katoaa kokonaan.

Harmillista :(

Minulla kummankin pään Foksit toimii ihan mainiosti ja samaten jarrutkin.

nure
29.11.2010, 12.36
Tai sitten siirry ilmakeulaan...

sakuvaan
29.11.2010, 12.40
No niin talvi tuli ja kympin pakkasilla parin kymmenen minuutin kuluttua saa paluuvaimennukset vetää minimiin ja siltikin molemmat Foxit alkaa olla yhtäpuuta rungon kanssa.

Milloin viimeksi huollettu?

mckollaa
29.11.2010, 18.40

Tarkempaa speksiä mitä sulla on kiinni siinä pöörässä?

Markus

Space Cowboy
29.11.2010, 22.44
Tarkempaa speksiä mitä sulla on kiinni siinä pöörässä?

Markus

= osta Elka ;)

Two-Shoes
30.11.2010, 14.07
Tai sitten siirry ilmakeulaan...

Mites tarviiko noissa ilmakeuloissa ottaa jotain erityistä huomioon pakkasella? Ite siirryin ilmakeulan ja takaiskarin omistajaksi viime viikonloppuna, jotenkin onnistunut välttämään ilmaiskarit tässä kuluneen 15 vuoden aikana tähän asti:D

Shimaani
30.11.2010, 16.28
Erityistä?
Ei muuta kuin pakkasasteiden määrästä riippuen ilma joko pysyy sisällä tai ei.:)

nure
30.11.2010, 19.57
Mä ainakin ajoin tuollaisella Englund Total Air modatulla Judy XC:llä muutaman talven ja toimi kuin ihmisen mieli...

znood
30.11.2010, 21.19
joo-o .. mulla on mekaaniset levarit ja foxissa kymppiset öljyt, ei oo ollu ongelmia

nure
01.12.2010, 13.48
Keep It Simple Stupid! Kenens se slogan aikoinaan oli?

sakuvaan
01.12.2010, 15.32
Mulla on ollu ihan nesteellä toimivat levarit + fox + rockshoxia ja ihan hyvin on toiminu parin kympin pakkasissa.

Mutta toisaalta mä huollan mun alustaa ja jarruja ehkä se selittää miks ne ei vittuile kun kelit muuttuu haastaviksi? :)

Sakkeri91
01.12.2010, 22.42
Se on tuurista kiinni.

Meikästä paras ratkasu pakkasille on kierrejousi-iskarit.

sakuvaan
02.12.2010, 00.29
Ei se ole tuurista kiinni, yhestä O renkaasta lähinnä.

:D

nure
02.12.2010, 10.21
Kyllä lähinnä huollosta kiinni koko homma, kaikentyyppiset iskarit ja keulat toimii, poislaskettuna elastomeerin mitä nyt ei mihinkään edes lasketa... Sama pätee jarrujen kanssa...

A.M.®
02.12.2010, 10.31
Keep It Simple Stupid! Kenens se slogan aikoinaan oli?

Vaikkapa Einstein, mutta ei häntä tässä ensin mainita

http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

nure
02.12.2010, 12.09
Taisi itseasiassa olla Phil Wood tai joku muu klassikko sinkuloija aikoinaan...

A.M.®
02.12.2010, 17.19
Taisi itseasiassa olla Phil Wood tai joku muu klassikko sinkuloija aikoinaan...

Kuulostaa etäisesti tutulle :D

http://www.mtb-lohja.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1549&g2_serialNumber=3

pinohiiri
02.12.2010, 20.06
Ilmatoiminen Manitoun R7 toimii moitteetta. Toki pikkaisen piti lisätä ilmaa kovimman pakkasen aikoihin, kun alkoi tuntua pikkasen pehmeälle -18 asteessa--- Ja hydrauliset levyjarrutkin pelittää aivan normisti, mitä nyt etujarru orkkispaloilla välillä ulahtaa kylmyyttään. :)

Kiituri
02.12.2010, 20.41
Ollut vähän työkiireitä joten jäänyt palsta vähemmälle mutta tosiaan ne jumittavat osat on

Fox Talas 32 josta olen keväällä siivonnut stefat ja superlonin. Kesällä ei tullut ajettua kuin pari kymmentä kertaa joten ovat nyt kevyen huollon jäljiltä.
Iskareissa syyllinen on varmaan alkuperäinen ehkä huonolaatuinen iskariöljy joka jämähtää jo kympin pakkasessa.
Etu ja takapumppu pitää ilman hyvin eli paine ei katoa.

Jarrujen työsylinterit on vuosi sitten takuuna vaihdetut koska aiempana talvena ne ei palauttaneet ollenkaan paitti kun olivat taas lämmenneet tallissa. Tilanne parani vähän takuukorjauksessa mutta palautus on edelleen heikko ja takuu ohi. Kyllä niillä jarruilla ajaa kunhan ensi sääti vapaaliikkeen maksimiin.

Katumotoripyörään joka on 6v vanha ei ole tehty iskareille mitään ja toimivat kuin unelma. Eipä niitä kyllä voi avatakaan. Miksi ihmeessä fillarin iskarit paljon pienemmällä käytöllä pitäisi purkaa totaalisesti joka vuosi?

sakuvaan
02.12.2010, 21.14
Veikkaampa että siellä prätkänkin keulassa on ruskeeta kuraa joka haisee pahalle ja metallimujua seassa.

Pelkkä kondenssivesi huonontaa öljyn laatua niin paljon että niitä pitää ihan oikeesti huoltaa.

Trifon
17.12.2010, 13.59
Mahtaako liittyä mitenkään tähän topicciin, mutta ongelma on että RC Tora Solo Air nimenomaan ei jumita pakkasilla.

Eli vähän vaihtelevasti tuntuu keulan lukitus pelaavan, joskus "ottaa kiinni" ja joskus ei.

Onko siellä sisällä jotain lukituksen osia jotka olis voinu napsahtaa joskus kovassa pakkasessa poikki kun on tullut vähän rasitusta? Vai voisko odotella asia korjaantuvan kevään lämmetessä?

Kiituri
25.12.2010, 09.19
Veikkaampa että siellä prätkänkin keulassa on ruskeeta kuraa joka haisee pahalle ja metallimujua seassa.

Pelkkä kondenssivesi huonontaa öljyn laatua niin paljon että niitä pitää ihan oikeesti huoltaa.

Varmasti näin on mutta katumopossa on edessä vain yksi iskari-jousielementti eikä sitä voi avata eikä siihen voi vaihtaa nesteitä joten paha mennä sanomaan.
Toinen mopo jossa on täysin purettava normaali kaksiputkinen keula sai juuri uudet mehut sisäänsä. Maastokäytössä ei kesän aikana öljy ollut muuttanut väriään mitenkään.

Kaippa se on avattava Foxit ja vaihdettava samalla vähän notkeammat öljyt jos vaikka saisi herkkyyttä lisää.

Onkos suosituksia Foxien öljyiksi?

Sakkeri91
26.12.2010, 23.23
Oiskohan kuitenkin niin, että se prätkän keula vetää itseensä hieman enemmän öljyä kuin normaali fillarin keula.
Joten siinä prätkässä on myös isommat virtauskanavat eikä sitäkautta sitten öljyn pieni viskositeetin muutos täysin pilaa keulan toimintaa.

Ohuempaa öljyä vaan pirttiin. ;)
Kovemmille pakkasille 2.5w ja yli -15 lämpötilaan 5w.

Mikä se sun takaiskari on? Itse en ole ainakaan niissä minkäänlaista jähmettymistä havainnut.
Eikä siihen taida kotikonstein edes pystyä vaimennusöljyjä vaihtamaan.

tunkkireisi
27.12.2010, 22.09
Shimanon jarruthan on jo käsitelty muualla. Niissä ei ole oikeaa jarrunestettä vaan jotakin öljyä. DOT toimii pakkasilla, Shimanon öljy ei ollenkaan.

Ilmakeulassa ei ole vikaa jousielementissä. Ilma ei jähmety vielä näillä pakkasilla, siihen tarvitaan 150 astetta kylmempää. Vaimenninöljyn syytä kaikki. Vaihda öljyt. Rokkarin tekemä jousikeulani jumittaa samalla tavalla. Ponssen käyttämä hydruliikkaöljy varmaankin toimisi.

sakuvaan
28.12.2010, 08.02
Tai ostakaa oikeeta keulaöljyä. Öhlins tai Motorex 5wt.

Patrik
28.12.2010, 12.33
Motorexin 5W on turhan tönkköä talvikäyttöön. Foxeissa voi just ja just mennä, ja voittaa varmasti vakioöljyn, mutta esim. Bel Rayn vitonen olis ehkä parempi. Rokkarit vaatii sitten vielä litkumpaa.
Mulla on Pikessä Bel Rayn 3W, ja Lyrikissä Redlinen Extralight (2,5W). Lyrikkiä en oo päässy vielä koittamaan, mutta pitäis olla aika bueno.
Wattilukemat ei kerro juuri mitään öljyn viskositeetista. Tästä (http://www.pvdwiki.com/images/a/a7/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif) listasta voi kattella cSt-lukemia.

sakuvaan
28.12.2010, 14.30
Float R 36'ssa tuo Motorex 5w oli juuri passelia talvellakin, nyt keulassa on enää roiskevoitelun tarve joten aika sama mitä sinne työntää. :)

Kiituri
28.12.2010, 22.23
Oiskohan kuitenkin niin, että se prätkän keula vetää itseensä hieman enemmän öljyä kuin normaali fillarin keula.
Joten siinä prätkässä on myös isommat virtauskanavat eikä sitäkautta sitten öljyn pieni viskositeetin muutos täysin pilaa keulan toimintaa.

Ohuempaa öljyä vaan pirttiin. ;)
Kovemmille pakkasille 2.5w ja yli -15 lämpötilaan 5w.

Mikä se sun takaiskari on? Itse en ole ainakaan niissä minkäänlaista jähmettymistä havainnut.
Eikä siihen taida kotikonstein edes pystyä vaimennusöljyjä vaihtamaan.

Jaa enpä ole varma. Katumopossa on yksi jousi-iskarielementti edessä.Olisko muistinvaraisesti 30cm pitkä ja varsinainen iskariosuus ehkä 20cm pitkä. Ei sielläkään paljon öljyä voi olla. Liukuputkissa ei ole mitään sisällä.

Takaiskari ei niinkään jämähdä kun 90kg elopaino pitää sen lämpöisenä :D
Etupää menee aivan jumiin.

Motorexin litkuihin minä en koske. Pistän ennemmin vaikka oliiviöljyä. Metsämopossa tulee käytettyä kesäisin Bel Rayn 5W keulaöljyä. Sama varmaan toimisi Foxin Talasissakin vai?

Sakkeri91
29.12.2010, 00.30
Ehkä ne mopojen iskarit sitten on vaan tehty kunnon männillä ja shimmeillä, eikä millään kuppasella yhdellä virtauskanavalla. (Vrt. RockShox :mad: )

Mistä noita "parempilaatuisia" iskariöljyjä saa?

Patrik
29.12.2010, 08.51
Täällä (http://www.race.fi/fi/product/31669-Red+Line+Suspension+Fluids.html) on kaikkia viskositeetteja hyllyssä.

marco1
29.12.2010, 11.58
Ei oo helppoa. Öhlinsistä varoitteli vissin R-tech, itsellä on huonoja kokemuksia Bel-Raystä Marzocchissa. Motorexin 5w ei ole jäykistynyt niin pahasti kuin jotkut muut ja kertoisin noista muistakin puteleista jotain jos muistaisin. Olisko ainakin Castrolia ja paria muuta koitettu.

Ei voi sanoa että samaa kuraa eri paketissa kun kaikissa on ollut eri ongelmat. :)

Kiituri
29.12.2010, 19.12
Mitenkäs Motul? Ainakin niiden moottoriöljyt on loistavia eli kytkin toimii täydellisesti.

Olikos kyseessä BelRayn halvempi vai racing keulaöljy mikä ei ollut hyvää?

tunkkireisi
30.12.2010, 09.23
Ehkä ne mopojen iskarit sitten on vaan tehty kunnon männillä ja shimmeillä, eikä millään kuppasella yhdellä virtauskanavalla. (Vrt. RockShox :mad: )

Euro Motor Center myy meilläpäin Öhlinsin litkuja.

Miksi R-Tech varoitti niistä? Syö tiivisteet?

PMT
30.12.2010, 10.35
Taitaa olla teko syy tuo tiivisteitten syöminen , itse olen paljon käyttänyt Öhlinssin öljyä eikä oole mitään tiivisteitä syönyt. Samoja O-renkaita se Fox käyttää kuin muutkin keulojen valmistajat.

Kiituri
31.12.2010, 10.00
Taitaa olla teko syy tuo tiivisteitten syöminen , itse olen paljon käyttänyt Öhlinssin öljyä eikä oole mitään tiivisteitä syönyt. Samoja O-renkaita se Fox käyttää kuin muutkin keulojen valmistajat.

Tässä voi kyllä siinä mielessä perääkin, että esmes wanhojen mopojen laatikoissa ei voi käyttää uusia synteettisiä öljyjä koska tulevat läpi tiivisteistä ja/tai turvottavat tiivisteet. Kyse on varmaan jostain lisäaineistuksesta.
Kaikki tiivistemateriaalit ei kestä (kaikkia) synteettisiä öljyjä.

Kukas muuten Öhlinsin öljyt tekee?

tunkkireisi
31.12.2010, 17.21
Kukas muuten Öhlinsin öljyt tekee?

Statoil.

samppa1
06.01.2011, 17.10
Sama juttu käynyt mulle myös, eikä ole tosiaan mukavaa :(