PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vetoketjun korjaaminen

mkpaa
26.11.2010, 02.13
Onko jollain kokemusta vetoketjujen korjaamisesta? Minulla olisi kaksi muuten aika priimaa talvitakkia, mutta molemmista on eri tavalla vetoketju rikki.
Löffleri on ulkoisesti täysin ehjän näköinen, mutta puolet eivät vain yhdisty/vetoketju purkautuu heti.

Jos on linkkejä, vinkkejä, tjsp. niin vastailkaa tähän aiheeseen. :)

xs2jammu
26.11.2010, 08.00
Käytin omaa prätkätakkiani ihan ompelimossa jossa vaihtoivat vetoketjun uuteen ja hyvä tuli. Maksu kahdesta n. 25 senttisestä vetoketjusta ja työstä oli 35 euroa pari vuotta sitten ja nyt olis tarkoitus viedä Löfflerin windstopperi sinne vetoketjun vaihtoon.

A.A
26.11.2010, 08.16
Itsellä on ollut ratkaisu: Uusi vetoketju, neula, lankaa, sakset, kädet.

70 luvulla oli muotia tiukat farkut, kun mutsi ei suostunut niitä kaventamaan, piti opetella tekemään itse.

Vilhelm V
26.11.2010, 08.32
Onko jollain kokemusta vetoketjujen korjaamisesta? Minulla olisi kaksi muuten aika priimaa talvitakkia, mutta molemmista on eri tavalla vetoketju rikki.
Löffleri on ulkoisesti täysin ehjän näköinen, mutta puolet eivät vain yhdisty/vetoketju purkautuu heti.

Jos on linkkejä, vinkkejä, tjsp. niin vastailkaa tähän aiheeseen. :)

Minulla on purjehdustakki, jossa on esiintynyt tuota puoliskojen yhdistymis/purkautumisongelmaa. Ongelmaa on helpottanut semmoinen konsti, että olen pienillä papukaijapihdeillä varovasti puristanut sitä sulkija/veto-osan runkoa kasaan. Tarvittava muodon muutos on ollut ehkä luokkaa kymmenesosamilli tai pari. Tempun jälkeen veto-osassa on pienempi välys ja se pakottaa vetoketjun puoliskot lähemmäs toisiaan sulkemisvaiheessa. Jos veto-osaa puristaa liikaa niin siitä tulee myös jäykempi käyttää.

pinna
26.11.2010, 08.35
^"..70 luvulla oli muotia tiukat farkut, kun mutsi ei suostunut niitä kaventamaan, piti opetella tekemään itse. " ..pillifarkut ja vetskari sivussa,kätevää.
Ompelimo ja jotkut suutaritkin vois tehrä,älä rupee ite tuhraa jos et ole ennen
duunaillu, tulee kauheeta jälkee... ; )

Katila
26.11.2010, 09.45
Suosittelen kotimaisen työn tukemista ja takkien viemistä ompelimoon vetoketjun vaihtoon. Siten saa parhaan jäljen.

kebne
26.11.2010, 10.16
Vetoketjun vaihto.
Jos takki ei ole gore-texiä, niin ymmärtävä kotiompelija pystyy korjaamaan. Tai sitten ompelijalle, jos omat hermot ei kestä.

Ainoa (?) osaava paikka korjauttaa gore-texiä on Närpiössä oleva mesta. Sitä käyttää mm. Haglöfs ja Vandernet.

Gore-Tex Service Center,
Klockartåget 44, 64200 Närpiö,
puh. 06-2241801

mrLoirot
26.11.2010, 10.17
Mulla on parista takista mennyt vetoketju rikki ja molemmissa syynä on ollut sen liikkuvan metalliosan kuluminen. Muovinen ketju, joka on ommeltu kiinni takkiin, on ollut kunnossa.

Olen vetänyt metalliosan yläkautta irti (ylhäällä on esteenä klipsi tai muovimötikkä, joka pitää ensin vääntää tai leikata pois). Sitten metalliosan kanssa kangaskauppaan, sieltä mahdollisimman halpa (siis lyhyt) vetoketju oikeaa leveyttä, siitä metalliosa irti, pujotetaan se takkiin kiinni, ja taas on vetskari toiminut.

Ompeluhommia ei ole tarvinnut tehdä muuten kuin parsimalla lopuksi pieni mötikkä ketjun yläpäähän, ettei se metallinen liikkuva osa pääse yläkautta irti. Fiksumpi kaveri olisi tietysti kokeillut ensin tuota Vilhelm V:n tapaa. :o

Jos vetoketju ei ihan viimeisiään vetele, vanha kikka on hangata ketjua kynttilällä. Vaha helpottaa vetoketjun puolien yhdistymistä toisiinsa.

japoo
26.11.2010, 10.34
Tikkurilassa (http://www.taitavat.fi/tuhattaituri.html) on tämä paikka. Siellä on korjattu/vaihdettu tyttären ratsastussaappaat kuin haltin-takit. Ja jos ei tuolla pysty korjaamaan, niin neuvoa on saanut missä sen voi korjata. Niin ja samalla voi käydä Ajomiehessä....

Smo
26.11.2010, 10.41
KAupan on myös vaihdettavia liukujia, yksi taisi olla zipclip (?) ja löytyi mm. Jostain ompelimosta Itäkeskuksessa. Harmi vaan ei ollut Milletin softshelliin sopivaa kokoa ainakaan viime vuonna.

Edit: ah Zlideon .. http://www.tikata.fi/tuotteet.html?id=49/

Iglumies
26.11.2010, 12.25
Kannattaa opetella itse ompelemaan, niin saa juuri sellaista jälkeä kun haluaa. (tai sattuu tulemaan)
Omakohtaisia kokemuksia on. :o

cuppis
26.11.2010, 12.48
Gore-tex on ihan yhtä lailla korjattavissa kuin muutkin kankaat. Esim. Shelbyltä (www.shelby.fi) löytyy tarvittavat saumateipit yms. kilkkeet.

Itse olen joskus hankaliin tapauksiin vaihtanut vetoketjun siten, että olen leikannut hajonneesta vetskarista vain spiraaliosan pois ja ommellut uuden vetoketjun vanhan "runkoon" kiinni. Ei tartte tehdä hankalia purkutöitä.

geeni
26.11.2010, 13.20
Takin vetoketjun vaihtaminen on useimmissa paikoissa törkeän kallista...

Omaan takkiin löytyi sopiva ZlideOn. Pelittää hyvin, vaikka mitat eivät osuneetkaan ihan täydellisesti taulukon vastaaviin.

Amppari
26.11.2010, 16.39
Mulla oli takissa purkautuva vetoketju ja purkautui myös zlideonilla, purin vanhan vetoketjun ja vein takin ja uuden ketjun sukulaiselle, niin hyvä tuli.

HHH
26.11.2010, 17.34
Kävin joku vuosi sitten Kinaporin suutarissa (http://www.kinaporinsuutari.com) vaihdattamassa Deuterin reppuun uuden vetoketjun ja hyvä tuli. Korjaavat myös takkien vetoketjut

EePee
26.11.2010, 18.06
Vaihtoon vaan. Kaikki ompeluhommat olen vienyt tässä kotikadullani olevaan pieneen ompelimoon, joka tekee hienoa jälkeä ja valoitukset ovat hävettävän pieniä. Urheiluasuista viimeksi vaihdatin Löffen WS ajohousujen vetoketjun keväällä, hintaa en tarkkaan muista, mutta oli luokkaa pari kymppiä. Paikka on Bike Companystä pari liikettä keskustaan päin Ruusulankadulla, olisko nimi Kikkatikki tms. Suosittelen!

PMT
26.11.2010, 18.37
Muija vaihdatti mun Luhdan viisvuotta vanhan toppiksen vetoketjun Luhdalla eikä maksanut mitään , olivt sitä mieltä että vetskarin täytyy kestää jos takkikin kestää.

majis
26.11.2010, 19.01
Oikeasti hyvä topikki. Itselleni ei ole ikinä tullut vetoketjun vaihto edes mieleen.

kebne
26.11.2010, 20.12
Muija vaihdatti mun Luhdan viisvuotta vanhan toppiksen vetoketjun Luhdalla eikä maksanut mitään , olivt sitä mieltä että vetskarin täytyy kestää jos takkikin kestää.

Hyvää tuuria! Täytyy kuitenkin muistaa, ennekö lähtee kauppaan koko vaatekaappiaan palauttamaan:
Monella valmistajalla/maahantuojalla takuut menee näin: vaikka takin taku olisikin enemmän kuin vuosi, vetoketjut ja muoviklipsit ovat usein silti vuoden takuun alaisia. Ymmärrettävää, sillä takista esim. vetoketjuja sitä eniten rassaa koko ajan. Maahantuojilla on kuitenkin usein käytössään myös ompelija/suutari, jota käyttävät/suosittavat.

ellmeri
26.11.2010, 20.47
Tikkurilassa samassa talossa kuin AJOMIES-pyöräkorjaamo on ompelukoneliike jossa korjataan edullisesti vetskarit itselle rakkaista takeista.

Jopo Juoppo
27.11.2010, 19.37
Jos omaa vähääkään teknistä osaamista, niin kyllä vetskarin vaihto sujuu siinä missä renkaan paikkauskin.

Minä hommasin Liiterin ompelukoneen, muistaakseni 75 €.
Sillä on vetskarivaihtojen lisäksi syntynyt kaikkee muutakin, vaikkapa notskigrillille tommonen suojahuppu.

Muikkuja meren rannalla... ;)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=800&pictureid=5004

Jopo Juoppo
27.11.2010, 20.16
Menee nyt hieman offariksi, mutta sallittakoon, sillä tein myös kaasugrillille hupun, vaikka se ei tuossa kuvassa näykkään...

Kuvassa valmistuu pyyntituoretta verkkosilakkaa (kylän torilta kalastajalta) kaasugrillissä. Verkkosilakkaa saa sunnilleen Juhannukseen asti ja on aivan omaa luokkaansa troolattuun, joka matkaa kaupantiskille muutaman päivän. Hinta huimat 2 €/kg!
Viimekeväänä gillailin yhteensä 7 kg.

Tämän helpompaa ei valmistus voi olla:
- Arinat kuumaksi ja pintojen voitelu öljyllä. Jos arinat ovat kunnossa (tai ei aivan tuliterät), ei tartu lainkaan.
- Valutetut kalat ihan sellaisenaan arinoille (siivotuille kaloille ei tehdä mitään muuta)
- Paiston jälkeen kastetaan lyhyesti liemessä, joka valmistettu:
* Vettä
* Etikkaa
* Karkeata suolaa niin paljon kuin vaan saa liukenemaan
- Lopuksi puristeltu sitruuna ja tillisilppu kruunaa kaiken

Etikan määrän voi sovitella makunsa mukaan, mulla ollut jotain omenaviini tms. suhteella about 1/4 veteen, joka ei vielä erotu maussa lainkaan.

Kalat ovat niin hyvä, että alta pois. Kylmänä aivan lyömätön päällinen ruisleipien päällä.

Olen kokeillut tehdä myös sähköuunissa grillivastus + kiertoilma. Onnistuu kyllä, mutta meillä heikon tuulettimen tähden tuli huusholliin käryä, joka aiheutti "hellasäröä". Saatoin käyttää ihan vaan liikaa lämpöä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=800&pictureid=5005

Jopo Juoppo
27.11.2010, 20.33
KAupan on myös vaihdettavia liukujia, yksi taisi olla zipclip (?) ja löytyi mm. Jostain ompelimosta Itäkeskuksessa. Harmi vaan ei ollut Milletin softshelliin sopivaa kokoa ainakaan viime vuonna.

Edit: ah Zlideon .. http://www.tikata.fi/tuotteet.html?id=49/

Voi ihme, noinkohan toimii? :eek:
Eli auttaa juurikin siihen peruspulmaan, että vetoketju avautuu liukujan jälkeen?

Thx linkistä!

Smo
28.11.2010, 02.43
Voi ihme, noinkohan toimii? :eek:
Eli auttaa juurikin siihen peruspulmaan, että vetoketju avautuu liukujan jälkeen?

Thx linkistä!

En osaa sanoa.. jollain tuossa ylempänä ei toiminut. Itse liukuja hajosi, pitää varmaan käydä katsomassa jos tuolta löytyisi sopiva kuitenkin tai jos virittäisivät vanhan. Ehkei se sit enää toimi jos vetoketjun hampaat on liian kuluneet.

plr
28.11.2010, 20.31

Minulla oli tämä nimenomainen ongelma Santinin tuuliliivin kanssa. Vetoketju ei siis yhdistynyt kun veti liukujaa ylöspäin, mutta muutoin kaikki näytti ehjältä. Puristin varovasti liukujaa tiukemmaksi pihdeillä pystysuunnassa ja kappas, nyt vetoketju menee kiinni normaalisti. Varmaan on käytössä hieman väljentynyt tai vääntynyt tuo liukuja.

Olin jo henkisesti heittänyt suosikkiliivini roskiin, mutta nyt se on taas kuin uusi. Tämä ketju säästi minulta juuri tuuliliivin hinnan. :)

Jari Kulmala
28.11.2010, 20.42
Olen käynyt suutarilla (http://www.kauppakeskusgalleria.fi/kaupat.html) vaihdattamassa tuolla lailla toimimattomista repun ja pyöräilypuseron vetoketjuista lukon ja hyvin on taas pelittänyt. Lukon vaihto on kustantanut ihan muutaman hassun euron.

Juha74
15.10.2016, 18.26
Moro,

Selkärepustani hajosi vetoketju ja haluaisin vaihdattaa sen kestävämpään. Haluatteko suositella suutaria, tai räätäliä, joka tekee Helsingissä, tai pääkaupunkiseudulla vetskareiden vaihtoa? Parista goretex takista pitää myös vaihtaa vetskari.

Kiitti vinkeistä.

https://lh3.googleusercontent.com/XJPA4Sf9rpE803oqnC2CenNdQCOGA5lr2BH90t_WSPxbHTPvZ0 xbnQswNsXhe9-YrjZSYaNcRuM8MLN2M2QHGiXgQnMtsczjqrM1jDa_MVxLqoWPM nAqeWsds3gLpbBpqOCly-3GHHV7AKfTPyH9Voo_dVeHjY8_pYttndYKHwLa3tdEvm5R1uDj daPn34wGazQrlBBO0e4ZdPAgZQfawLl80jc_DSa1LwLJNbpuNU TuCr5dYqg4kwIyR0zaO10c158lb8uav5b-9Xstgithia20ic4GcNpRBQMbzsTx_5NBk19YCfPs1V_azWubOR kKaYWKVdgXQvcY2uVoqopybOIN4R5VlI8oWGbqW5AMihDcxbNu ftiR6I_qvf_svSZlKgduF7P3EZt_QtaPG8U4Q2gipDFZjuv6q_ d0vUgcYPZSHGR2RxwVOf8iiD6nNvZ5fuZbBgFrATQKylXo1lag KwvxUPZMGNLcTdYfxI_7bxppZNtnR1rsOAeMbaGQoyxaHp0Rrb mzNeBqvQjWwlHK9RCkRUkgQtO70EBTa8VrX8GGHqPNZkED5gpz VMOtv7oxx9eu1X0Z8_nIraAifO2Ipf_P4R51GkDIIQVrP4vPqo tCbTgP=w1027-h770-no

tempokisu
16.10.2016, 23.01
Itsellä on ollut ratkaisu: Uusi vetoketju, neula, lankaa, sakset, kädet.

70 luvulla oli muotia tiukat farkut, kun mutsi ei suostunut niitä kaventamaan, piti opetella tekemään itse.

Äitee on laittanu onneksi mun vetoketjuongelmat kuntoon.

Mutta minä muistan 70-luvulta että farkkujen lahkeet piti olla mahdollisimman leveet, jos ulottui kengänkärjen yli niin tosi hienot. Lisäksi oli muotia että farkkujen lahkeensuissa oli skottiruutunauha. Se tyyli tuli BCR-yhtyeeltä eli Bay City Rollers. Ja minä inhosin sitä yhtyettä, enkä halunnu mitään skottiruutukoristeisia farkkujakaan.
Muuten äitee ompeli melkein kaikki vaatteeni, mutta farkut ostettiin ...ensin Kuljun Navetasta, ja se oli hivenen nöyryyttävää, vaikka ne farkut oli tosi kivat.
Pillifarkut tuli paljon myöhemmin muotiin. Ne oli sitten mun veljeni ( 7v nuorempi) juttu.

Mutta farkkujen kavennukseen itekin jouduin, kun alkoi tuo paino alentua ja reidet ohentua.
Enää ei ole sitä ongelmaa.

mkpaa
16.10.2016, 23.29
Vaihdoin viime keväänä mun Campagnolo-ajopaidan vetoketjun. En varsinaisesti kehtaa näyttää mitä siitä tuli. :) On se takki ja pysyy kiinni...

Pitää tuota Löffleriä yrittää paikata tulevaa talvea ajatellen. Se ei pysy enää yhtään kiinni. Sama vika yhdessä Prologin paidassa.

tempokisu
16.10.2016, 23.55
^ sama juttu, kyllä osaan neuloa uuden vetskarin, mutta ei se jälki ole maailman näteintä.
Aika hyvin kumminkin kun olen korjannut jengoiltaan menneen 1/6 hameen vetoketjun. Pientä näpertelyä tovi jos toinenkin.

Pekka L
17.10.2016, 06.03
Vaihdoin viime keväänä mun Campagnolo-ajopaidan vetoketjun. En varsinaisesti kehtaa näyttää mitä siitä tuli. :) On se takki ja pysyy kiinni...

Pitää tuota Löffleriä yrittää paikata tulevaa talvea ajatellen. Se ei pysy enää yhtään kiinni. Sama vika yhdessä Prologin paidassa.

Sä kun kumminkin liikut välillä täällä päin, niin tossa keskustassa on yksi ompelimo. Kehtasivat pyytää pitkähihaisen ajopaidan vetoketjusta 8€ vaihdettuna... Saako tuohon hintaan edes kaupasta vetoketjua.:eek:

Katila
17.10.2016, 06.08
Tämä video mullisti minun oppini ja käsitykseni vetoketjun vaihdosta aivan täysin! Hämmästyttävän helppoa!

http://areena.yle.fi/1-1736129

TERU
17.10.2016, 06.15
Vaihdoin viime keväänä mun Campagnolo-ajopaidan vetoketjun...

Kokeile puristaa sitä kelkkaa, tai mikä se nyt onkaan, joka yhdistää puoliskot. Tarvii kahdet pihdit ja varovainen puristus, niin että yhdistys tapahtuisi hieman syvemmälle. On onnistunut joitakin kertoja.

Kaskas, täällä muitakin hereillä, tässä linkki koko juttuun, tuolla samaisella ohjeella tarkoitin.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/10/04/vetoketjun-voi-korjata-myos-kotikonstein

Bansku81
17.10.2016, 07.53
Toi linkki on hyvä. Usein tosiaan vetoketjusta hajoaa nimenomaan tuo vedin, joka on tehty jostain huonosta metalliseoksesta, pihdeillä kiristys harvoin korjaa ongelman kuin hetkeksi, koska metalli on jo väsynyt ja vääntyy pian uudelleen. Noita vetimiä olen irroitellut myös vanhoista vaatteista ennen pois heittoa. Ja se malli yleensä lukee siinä itse vetimessä.

Ipa
17.10.2016, 10.25
No kerrankin on tästä internetistä jotain hyötyä. Just korjasin Haltin ulkoilutakista vetoketjun näillä ohjeilla.

Oatmeal Stout
17.10.2016, 10.49
Moro,

Selkärepustani hajosi vetoketju ja haluaisin vaihdattaa sen kestävämpään. Haluatteko suositella suutaria, tai räätäliä, joka tekee Helsingissä, tai pääkaupunkiseudulla vetskareiden vaihtoa? Parista goretex takista pitää myös vaihtaa vetskari.

Kiitti vinkeistä.
Ullastiina tai Kinaporin suutari.

Läskimasa
17.10.2016, 17.19
Toi linkki on hyvä. Usein tosiaan vetoketjusta hajoaa nimenomaan tuo vedin, joka on tehty jostain huonosta metalliseoksesta, pihdeillä kiristys harvoin korjaa ongelman kuin hetkeksi, koska metalli on jo väsynyt ja vääntyy pian uudelleen. Noita vetimiä olen irroitellut myös vanhoista vaatteista ennen pois heittoa. Ja se malli yleensä lukee siinä itse vetimessä.
Tämmösiäkin on, helppo korjaus sellaiseenkin vetoketjuun jonka toinen pää on ommeltu kiinni: http://ompelijanmaailma.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=78

kumiapina
17.10.2016, 23.19
Olen kuullut hyvää Tikuti:sta (Tikkurila)

Laadukkaina pitämiäni vetoketjuja (YKK ja Salmi) myy Suomessa ainakin Shelby
http://www.shelby.fi/?cPath=402_31

TERU
18.10.2016, 05.54
Tuota hyvää TV ohjetta sen verran soveltaen on isompia lukkoja kiristäessä hyvin toiminut molemmilta puolilta yhtä aikaa puristaminen, siis kaksilla pihdeillä. Lukinta toimii kuin uutena, monesti muuten lukko onkin uudekseltaan väljä.