PDA

Näytä tavallinen näkymä : Runkosuositus täysjoustoksi ?

jarit
09.11.2010, 23.13
Suunnitelmissa olisi (?) rakennella talven aikana am-xc tyylinen täysjousto fillari. Olen ajellut kesän jäykkäperäisellä Cubella, pidän siitä kovasti mutta kun ikää on 43v, olkapäässä on pieni vamma plus lisäksi reilu kk sitten kasaan ruuvattu solisluu, niin tuo vasen käsi ei pidä tärinästä ollenkaan. Se ärsyyntyy vaikka kuinka säätää keulaa pehmeäksi ja valitsee helppoja polkuja. Ajattelin siis kokeilla ikämiehelle sopivaa pehmeämpää vaihtoehtoa :-)
Ostamalla valmiin fillarin toki saisi vähemmällä duunilla ja kenties edullisemminkin, mutta kun on tottunut tekemään & ja rakentelemaan vähän kaikkea ja tuossa tallissa on sellaista hyvää osaa jonka voisi ottaa tähän projektiin. Speksi olisi fillarille olisi suunnilleen:
-Runko tyyliä "Stumpjumper / Cube Stereo" => joustoa edessä reilu 5" ja takana noin 4-5". Octalink keskiö ja pikalinkku takana tuntuisi hyvälle vaihtoehdolle.
-Keulaksi tulisi jokin Rock Shoxin about 400-500e tasoinen Pike, Revelation, ja 20mm akselilla.

Kysymys: Mitä runkoa suosittelisitte tuollaiseen projektiin ?
Olen 179cm, 77kg ja nyt alla on siis 18" Cube.

Vinkeistä ja ohjeista etukäteen kiittäen :-)

perttime
09.11.2010, 23.28
Jos minä rupeaisin kokoamaan rungosta 5-tuumaista täpäriä... aika vahvoilla olisi:
http://www.bansheebikes.com/spitfire.html

Voi olla että se takajousto säästää enempi jalkoja kuin käsiä :seko:

juminy
09.11.2010, 23.50
En kyllä tiedä noista täpäreistä just mitään, mut voi olla, että kannattaa kattoa suoraan se 6". Paljos Cubessa on etujoustoa? Veikataan 10cm. Joku 15cm per pää vois olla ihan hyvä, jos pehmeyttä pitää saada. Mut käy vaikka liikkeessä tai jonkun harrastajan luona kokeilemassa riittääkö sekään. Täpäreitä tai täpärirunkoja liikkuu varmaan myös aika kohtuulliseen hintaan käytettynä, kun se näpräily ja kunnostaminen ei pelota.

Ratas1
10.11.2010, 09.38
Minä ostin ensimmäisen täpäri käytettynä ja kävin kokeilemassa aika monta erinlaisia vaihtoehtoja eli se on vähän makuasia suosittelen kokeilemaan eri vaihtoehtoja.

P.S. Minä vaihdoin täpäriin lääkärin neuvosta kun sanoi että se säästäis mun selkää ja täytyy sanoi että kyllä auttoi.

Jani Mahonen
10.11.2010, 09.45
Lähtisin kyllä hakemaan tuossa sellaista 5" ratkaisua, nuo neljän tuuman täpärit kun pukkaa olemaan hieman kisamaisia, ja painoa on käsillä jonkin verran. Viiden tuuman polkufillarissa on jo vähän rennompi ajoasento, mutta koska tykkäät jäykkäperäisellä ajaa, niin nuo viisituumaiset kiipeävätkin mokomat vielä kohtuullisesti.
Tässä yhteydessä tarkoitan 5" fillarilla 125mm-149mm joustavia pyöriä. Alkaa tuo viiden tuuman käsite olla hieman vanhentunut :)

JackOja
10.11.2010, 10.26
Ellsworth Epiphany (http://www.ellsworthbikes.com/bikes/mountain/epiphany-sst.2/) tietty.

Toki nyt kun Titus meni nurin niin jostain voisi saada halvalla vaikka FTM:n...

marco1
10.11.2010, 10.38
Esim. Jensonilla on tosi halvalla FTM:ää (~650e) tarjolla mutta se ei ole ihan yhtä varma valinta kuin aikaisemmat mallit, jotain ongelmia hiilikuituissa takahaarukan putkissa ja hiilikuituisissa iskarin linkuissa. Jälkimmäisen pystyy varmaan välttämään käyttämällä "hd mount kit" (1-osainen teräakseli) -ratkaisua alumiiniholkkien tilalla. Tai sitten jättämällä kauppaan.

Enemmänkin taitaa olla runsaudenpulaa alkuperäiselle kysyjälle, mutta ehkä on hyvä muistaa että Spessut ja Cubet sun muut missä saa valmiin pyörän kohtuulliseen hintaan ovat runkoina yllättävän kalliita. Melkein ehdottaisin tuosta lehden linkkilistasta liikkeiden valikoimien selailua ja tarjokkaan arvioituttamista täällä....
Vaihtoehtoina esim. Sportaxista Santa Cruz, mtbikers.com :ista edullista runkoa monelta merkiltä jne.

1AH8
10.11.2010, 10.41
Mulla on alla Giantin Trance 5:n tuuman joustolla, m-kokoisena ja oon kyllä ihan tyytyväinen ollut. Omat mitat on 175cm, 80kg. Testaamaan saa tulla jos Hollolan suunnalla liikkuu. Joku taisi myydä sellaista runkosettiä fillaritori.comissa (ei oma eikä kaverin ilmo!!!)

Dalmore
10.11.2010, 11.22
http://www.bike-discount.de/shop/k325/liste.html?od=1 Osa noista on ilman iskaria, mutta tuo Radon Slide http://www.bike-discount.de/shop/k325/a38702/slide-ed-160-rahmen-icl-fox-rp-23.html 160 mm joustoa RP23 iskarilla 549.-

jarit
10.11.2010, 17.34
Kiitos vastauksista tähän mennessä!
Dalmoren linkki vaikuttaa lupaavalta.

Mitä sanoo studioraati jos tuohon Radoniin laittaisi:
-Keula RS Pike tai vastaava 130-140mm keula. Vai pitäsikö olla 160mm?
-1x9, Shimano XT shadow, medium cagella: pystyy käsittelemään muistaakseni 33t eroa rattaissa joten 11-32 pakka + 160mm jousto voisi toimia??
-Jarrut Cubesta: Formula RX + Hope 183mm levyt.
-Kiekot Novatec +DTSwiss by Foxcomp. Nämä oli oikeasti hyvä hankinta.
-Kammet Shimanoa Cubesta, jos mitta osuu kohdalleen, muuten uudet SLX:t
Oisko se siinä ?
Tuo keula vähän mietityttää...onko ehdotuksia ?

ilkkaluukkonen
10.11.2010, 17.41
Jos minä rupeaisin kokoamaan rungosta 5-tuumaista täpäriä... aika vahvoilla olisi:
http://www.bansheebikes.com/spitfire.html

Voi olla että se takajousto säästää enempi jalkoja kuin käsiä :seko:

Onko jollakin tuosta kokemuksia? Mitenköhän mahtaa taipua enduroon. Tuolta näyttäisi löytyvän isommallekin kaverille sopivaa runkokokoa.

perttime
10.11.2010, 17.50
Onko jollakin tuosta kokemuksia? Mitenköhän mahtaa taipua enduroon.Ei omia kokemuksia. Muistaakseni jollakulla taitaa Suomessa olla "Mythic" nimellä briteistä hankittu (kun siellä Banshee oli jo varattu tavaramerkki...)

Geometria on vähän säädettävissä, suht. matala pyörä loivahkolla ohjauskulmalla (alamäkeen) ja jyrkähköllä satulakulmalla (ylämäkeen)

mutanaama
10.11.2010, 19.00
Kun olet siellä foxcompissa jo asioinut, niin oliskohan siellä vielä niitä edellisvuoden nikolaita tarjolla. Kerralla sellainen runko, mitä ei ihan heti tule mieleen päivittää.

Prestige
10.11.2010, 19.11
Kiitos vastauksista tähän mennessä!
Dalmoren linkki vaikuttaa lupaavalta.

Mitä sanoo studioraati jos tuohon Radoniin laittaisi:
-Keula RS Pike tai vastaava 130-140mm keula. Vai pitäsikö olla 160mm?
-1x9, Shimano XT shadow, medium cagella: pystyy käsittelemään muistaakseni 33t eroa rattaissa joten 11-32 pakka + 160mm jousto voisi toimia??
-Jarrut Cubesta: Formula RX + Hope 183mm levyt.
-Kiekot Novatec +DTSwiss by Foxcomp. Nämä oli oikeasti hyvä hankinta.
-Kammet Shimanoa Cubesta, jos mitta osuu kohdalleen, muuten uudet SLX:t
Oisko se siinä ?
Tuo keula vähän mietityttää...onko ehdotuksia ?

Muuten palikkasarja ihan kohdallaan, mutta kyllä tuo runko sen 160mm joustavan keulan haluaa, lyhyemmällä tuommoisesta tulee hirveä ajettava.

au
10.11.2010, 20.56
Ei omia kokemuksia. Muistaakseni jollakulla taitaa Suomessa olla "Mythic" nimellä briteistä hankittu (kun siellä Banshee oli jo varattu tavaramerkki...)

Geometria on vähän säädettävissä, suht. matala pyörä loivahkolla ohjauskulmalla (alamäkeen) ja jyrkähköllä satulakulmalla (ylämäkeen)

Tunnustan. Täällä kurvaillaan Mythic Spitfirellä.

Hieno peli ollut tähän mennessä, ei valittamista. Rungossa on tosiaan pari eri vaihtoehtoa takaiskarin kiinnitykselle, mutta itse olen ajanut koko ajan loivassa ja matalassa asennossa. Tähän mennessä ollut kiinni 140mm Revelation, mutta toivottavasti jo ensi viikolla 150mm Foxia. Keskiö on melko matalalla tuolla nykyisellä keulalla, mutta ei nyt mitenkään häiritsevän paha vielä kuitenkaan. Toimii kovemmassa vauhdissa ja aika rajussakin menossa hienosti, vaikkei se nyt tietysti mikään alamäkipyörä ole. Kiipeääkin vielä ihan hyvin, eli kyllä mä uskaltaisin ihan varauksetta suositella endurokäyttöön. Takajousto venyttää takahaarukkaa sitten aika paljon, ei isommilla rattailla häiritsevästi mutta 22-piikkisellä eturattaalla penkistä juurakkomäkeä noustessa yllättävänkin voimakkaasti tuntuu, mutta tottuuhan sitä siihenkin.

Omassa tapauksessa koko M, mittaa 174cm ja tuntuu sopivalta. Painoa kuvasta poiketen 1x10 vaihteistolla 12.4kg, sisältäen polkimet ja kaiken, siis suoraan ajosta.

http://hollola.1g.fi/kuvat/0_sekalaista/kalusto/spitfire.jpg/_small.jpg

ellmeri
10.11.2010, 21.07
Ellsworth Epiphany (http://www.ellsworthbikes.com/bikes/mountain/epiphany-sst.2/) tietty.

...

;) Sanomatta paras!:)

perttime
10.11.2010, 22.03
Takajousto venyttää takahaarukkaa sitten aika paljon, ei isommilla rattailla häiritsevästi mutta 22-piikkisellä eturattaalla penkistä juurakkomäkeä noustessa yllättävänkin voimakkaasti tuntuu, mutta tottuuhan sitä siihenkin. Tuo taitaa olla seurausta suunnittelijan tietoisesta valinnasta: halusi että takajousto ottaisi vauhdissa jyrkät möykyt pehmeämmin.

"making the axle path slightly more rearward to help the bike soak up harsh square edge bumps, as well as marginally increasing antisquat in early part of travel."
http://bansheebikes.blogspot.com/2009/10/spitfire.html

Shamus
10.11.2010, 22.13
Kun olet siellä foxcompissa jo asioinut, niin oliskohan siellä vielä niitä edellisvuoden nikolaita tarjolla. Kerralla sellainen runko, mitä ei ihan heti tule mieleen päivittää.

Mun mielestä Turun Foxissa ois seinällä yksi Nonius? melko edullisesti...

jarit
11.11.2010, 14.09
Mun mielestä Turun Foxissa ois seinällä yksi Nonius? melko edullisesti...
Tämä oli liian iso runko minulle.
Täytyy miettiä lisää kuinka tämän ratkaisee: tarjoukset ovat olemassa Stumpjumperista ja Cube Stereosta, siis kokonaisista fillareista.

twentyniner
11.11.2010, 14.46

Hieno peli ollut tähän mennessä, ei valittamista. Rungossa on tosiaan pari eri vaihtoehtoa takaiskarin kiinnitykselle, mutta itse olen ajanut koko ajan loivassa ja matalassa asennossa. Tähän mennessä ollut kiinni 140mm Revelation, mutta toivottavasti jo ensi viikolla 150mm Foxia. Keskiö on melko matalalla tuolla nykyisellä keulalla, mutta ei nyt mitenkään häiritsevän paha vielä kuitenkaan. Toimii kovemmassa vauhdissa ja aika rajussakin menossa hienosti, vaikkei se nyt tietysti mikään alamäkipyörä ole. Kiipeääkin vielä ihan hyvin, eli kyllä mä uskaltaisin ihan varauksetta suositella endurokäyttöön. Takajousto venyttää takahaarukkaa sitten aika paljon, ei isommilla rattailla häiritsevästi mutta 22-piikkisellä eturattaalla penkistä juurakkomäkeä noustessa yllättävänkin voimakkaasti tuntuu, mutta tottuuhan sitä siihenkin.

Itselläni nyt muutaman kuukauden ollut ajossa Trance X2 , kutakuinkin samanlaiset fiilikset tuosta,kuin au:lla Spitfirestä. Trancessa on vakiona 120mm voksi ja tuo on alamittainen selkeästi, keskiö laskee ja kammet kolisee...Kuten ulkomaan foorumeilla ja muutaman kotomaan kaverin mukaan tuohon olisi selkeästi parempi 140-150mm keula, jonka minäkin joku päivä tuohon päivitän.

CyclingGoofy
11.11.2010, 20.22
Yetin 575 käy hyvin noihin haettuihin määreisiin, paitti joustoa on vajaa tuuma liikaa. erinomaisen mukava peli, ei oo mikään virtuaaliperä, eli enemmän mukava kuin tehokas mutta ainakin omaan käyttöön sopii hyvin.

ilkkaluukkonen
11.11.2010, 20.23
Tämä oli liian iso runko minulle.
Täytyy miettiä lisää kuinka tämän ratkaisee: tarjoukset ovat olemassa Stumpjumperista ja Cube Stereosta, siis kokonaisista fillareista.

Onko molemmat koeajettu? Stumpjumperissa kannattaa huomioida se, että siellä on specialized osaa, eli kun vanha hajoaa, uutta voi joutua etsimään tovin. Ainakin 2010 mallissa takaiskari on erikseen teetetty stumppiin. Itsekin samaista pyörää katselin kun edullisesti yhdessä paikassa oli omaa kokoa tarjolla.

Onko hintaeroa paljon? Tuo Cube on ainakin törkeän hyvän näköinen :P

jarit
11.11.2010, 23.54
Spessuja en ole koeajanut.
Cube on tuttu merkki ja sen mitoitus on aika lailla kohdallaan minulle.
Tuo musta anodisoitu pinta on makean näköinen....jäykkisperäinen Team LTD:ni on juuri sellainen.
Stereo olisi aika helppo valinta ja sen edullisin tarjous on tuollainen:
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a15820/stereo-rx.html
Cuben ja tuon edellä mainitun Radonin mitoitus on ihan yks-yhteen joten voisi melkein uskaltaa ostaa sillä perusteella.
Radoniin sopiva keula mietityttää edelleen...onko ehdotuksia ?

Dalmore
12.11.2010, 18.03
Enpä ole vielä Foxeista huonoja kokemuksia saanut, joten mites tuollainen Fox Suspension 36 Talas R 2009 From €477.33? Siis tuolta http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54754 . Radonissa näyttää olevan 1.5" kaulaputki kuten tuossakin.

jarit
12.11.2010, 21.32
Enpä ole vielä Foxeista huonoja kokemuksia saanut, joten mites tuollainen Fox Suspension 36 Talas R 2009 From €477.33? Siis tuolta http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=54754 . Radonissa näyttää olevan 1.5" kaulaputki kuten tuossakin.

HAH, juuri samaa Foxia katselin ja ihmettelin tuota kaulaputkien mittaa. Mutta välttääkseni aivan typerän "sopiiks nää yhteen?" -kysymyksen, esitin asian toisin päin: "Voisiko joku suositella jotain hyvää keulaa??"
Kiitos taas Dalmore!
EDIT: Ohjainlaakerien löytäminen suoralle 1,5" kaulaputkelle taitaakin olla vähän hankalampaa....?

lai
12.11.2010, 21.45
Tässä kohtuu edullisia runkoja, tullit ja rahdit tosin hintojen päälle. Aina voi haaveilla ja odottaa joulupukkia:
http://www.jensonusa.com/store/sub/2146-All+Mountainfreeride.aspx?cc=EUR

Dalmore
13.11.2010, 11.38
Avaa se aiemmin laittamani Radon linkki, niin siellä oikealla on BD:n suositus ohjainlaakeriksi. Senkin siis saat halutessasi samasta paikasta kuin rungon.

ilkkaluukkonen
13.11.2010, 16.03

Hyvältä kuulostaa! :)

Millaista ajoa itse olet tuolla päästellyt? Lähinnä, että kuinka rajua kyytiä tuo mahtaa kestää ennen kuin laakerit sun muut hajoaa.

Ilmeisesti freebornilta olet tuon ostanut?

Kiituri
13.11.2010, 16.26
Ohjaustanko on yksi tärkeä asia jos olkapää alka vihotella. Kannattaisi harkita leveämpää vaikka 710mm niin olkapäähän tuleva rasitus jää pienemmäksi. Lisäksi tankgon kulmilla on suuri merkitys ja tietysti sillä kuinka suuri osa painosta tulee tangolle.

Tärinään vaikuttaa enemmän joustuksen toiminta kuin pituus. Tärinään parhaiten vaikuttaa kyllä renkaat. 2.4" RQt alle ja paineet 1.6bar tuntumaan niin loppuu tärinä.

Cuben takajousitus on vähän ongelmallinen. Se ei ole herkkäliikkeinen vaikka sen säätäisi kuinka löysäksi. Vika on linkun geometriassa. Lisäksi Cube on runkona pahuksen lyhyt mikä tekee pyörän etutakasuunnassa kiikkeräski ja niinpä myös kivet ym. töyssyt rysäyttää terävämmin.

Pitkä akseli väli, suuri jousituksen alkuherkkyys, leveä tanko ja joustavat renkaat. Niillä lähtee tärinä ja rasitus olkapäihin. Eriasia sitten on haetko pikakiituria vai nautiskeluvehjettä jolla ei paikat kipeydy.

jarit
13.11.2010, 16.49
Hyvää tekstiä Kiiturilta, kiitos!
Jos lyhyesti kommentoisi tuohon:
-Rengaspaineet ovat olleet 2bar tuntumassa ja tämän merkityksen toki tuntee.
-Säädin vakio-RS Reconin 120mm joustolle, laskin paineen reilusti alas 70psi ja tämä auttoi jonkin verran. Jälkeenpäin mietittynä 100mm jousto ja tehtaan suosituspaine 100psi on aika karmean kova ajettava.
-Rungon geometria: etsin keväällä juuri suhteellisen lyhyttä runkoa, se kun tuntui hyvälle entisen työmatka hybridin jälkeen....ymmärtämättä asian kääntöpuolta että miten tuo käyttäytyy metsässä.
-Nautiskeluvehje....ei ole kiire mihinkään tässä iässä...pääasia että tulee hyvä hiki ja saa nauttia liikunnasta.

perttime
13.11.2010, 17.49
Lähinnä, että kuinka rajua kyytiä tuo mahtaa kestää ennen kuin laakerit sun muut hajoaa.Spitfiressä on liukulaakerit, jotka tykkää siitä että niihin tuuppaa välillä uutta rasvaa.

Bansheen blogissa on jotain videonpätkää Spitfirellä ajosta. Olen tuota vähän seuraillut myös MTBR:n foorumilla enkä ole kuullut että niitä olisi vielä rikottu.

au
14.11.2010, 14.46
Hyvältä kuulostaa! :)

Millaista ajoa itse olet tuolla (Spitfirella) päästellyt? Lähinnä, että kuinka rajua kyytiä tuo mahtaa kestää ennen kuin laakerit sun muut hajoaa.

Ilmeisesti freebornilta olet tuon ostanut?

Freebornilta tuli joo. Yritin Ruotsin maahantuojalta, mutta ei ollut sillon saatavilla kun tuo ensimmäinen erä meni kuulemma aika kuumille kiville. Freebornilta löytyi tuolloin Euroopan ainoa mediumi, niin otin sen vaikka se harmaa olis kyllä ollu kivempi.

Oon ajellu aika puhtaasti ihan tollasta xc-tyyppistä, joskin alamäkikuskina noi alamäet tulee yleensä ajeltua sen suurempia säästelemättä. Tähän mennessä on kuitenki ollu 140mm revelation pikalinkulla ja aika hepposet kiekot niin ne on varmaan enemmän rajottanu. Muutamana päivänä kurvailtu Messilässä ihan DH-pätkilläkin ja hyvin sillä sielläkin pärjää eikä tuntunut siltä että olisi heti antautumassa.

Ovat ulkomailla näköjään rakennellu noista aika raskaitakin vehkeitä lyrikeillä ja foxin 36:silla ja rungon suunnittelija on foorumeilla ollut aika luottavainen että kestää kyllä kovempaakin käsittelyä, jotkin vahvikkeet on kuulemma vähän "better to build too strong than not strong enough"-tyyppisiä.

hemppa
15.11.2010, 13.36
CNC:llä Feltin täpärirunkoja halvennuksessa jos sellaset kiinnostaa: http://cnc-bike.de/index.php?cPath=21_386_429&osCsid=3fb2e9aeca4867c2da839c1f48bc9e60

Jani Mahonen
15.11.2010, 14.20
-Nautiskeluvehje....ei ole kiire mihinkään tässä iässä...pääasia että tulee hyvä hiki ja saa nauttia liikunnasta.
Vaihdan sitten suositustani. Kannattaa laittaa alle joku vähintään 150mm (6 tuumaa) joustava notku. Threadissa on jo hyviä ehdotuksia.

Takajouston ratkaisuun ja laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Minun mielestäni, ja tämä on vain oma mielipiteeni, kaikki puolivillaiset ratkaisut kannattaa unohtaa ja valita sellainen, joka on yleisesti tunnustettu erittäin toimivaksi ratkaisuksi: DW-Link, VPP, Horst, Single-pivot. Niin, ja Trekin Full Floater (vaikka olen kuullut että Trekin periä on mennyt vaihtoon, niin takuu on vissiin toiminut).
Mikäli pyörässä on joku geneerinen "nelilinkku" mutta se ei ole mikään yllämainituista, kannattaa silloin ottaa rehellinen Single-Pivot-pyörä. Ne ovat yleensä keveitä, ja linkut kestävät ikuisuuden, ja jos ei kestä niin laakerit on halpa uusia.

Rehellinen single-pivot tarkoittaa about tätä: http://www.santacruzbicycles.com/heckler/ (ja Cruzi on valintana aina oiva!)

En nyt tiedä että oliko tästä hyötyä, mutta onpahan tiedoksi. Terveisin nimimerkki, Horst-perä vuodesta 2006 asti, ei klappia.

jarit
19.11.2010, 14.42
Kiitos hyvästä opetuksesta linkkuihin.
Onko kenelläkään kokemuksia / näkemyksiä SantaCruzin APP-linkusta ? Jonkinlainen muunnelma SinglePivotista ilmeisesti on kyseessä ?
Se on toteutettuna heidän Nickel-mallissa.
http://www.santacruzbicycles.com/nickel/

sakuvaan
19.11.2010, 16.58
Kiitos hyvästä opetuksesta linkkuihin.
Onko kenelläkään kokemuksia / näkemyksiä SantaCruzin APP-linkusta ? Jonkinlainen muunnelma SinglePivotista ilmeisesti on kyseessä ?
Se on toteutettuna heidän Nickel-mallissa.
http://www.santacruzbicycles.com/nickel/

"APP is a single pivot suspension that utilizes a pair of links to create a variable shock rate."

Eli muutetaan linkulla progressiota..

Toinen vastaava single pivotti on Orange Blood, siinä on ROCK-R linkku joka käytännössä sama asia:

http://www.orangebikes.co.uk/bikes/2011/blood/

jarit
21.11.2010, 12.00
Vähän updatea projektiin:

Kiinnitin yhden asian tästä vähän avoimesta speksailusta ja hankin perjantaina keulan. Tämä voi olla vähän "teknikka edellä puuhun"-lähestymistapa, mutta menköön tämän kerran. Keula on RS Pike 454 U-Turn Air, uusi ja löytyi melkein naapurista :-). Myönnän että oli vähän impulssiostos....
Ajattelin jättää Radonit, Cubet tms "ehkä-vähän-tusina-fillarit" -väliin ja panostaa pienemmän firman tuotteisiin; jos en uudestaan sorru impulssiostoksiin.
Kyllä huono kuskikin ansaitsee joskus hyvän pyörän ;-)

Tämä tarkoittaa että nyt on helpompi päättää että tuleva runko on 5" takajoustolla.
Lista josta päätös tehdään on tällä hetkellä lyhyt:
-Nicolai Nonius
-Santa Cruz Nickel

Onko muita hyviä ehdokkaita ?? Mainittu Mythic Spitfire voisi olla myöskin? Onko kenelläkään näkemysta Tomac Snyper 140:stä ? Orange Five ?? Jotain muuta??
Yritän pitää budjetin tuossa 1500e tasolla, sis rungon ja iskarin.

Tmh
21.11.2010, 15.22
Tässä olisi ihan hyvä tarjous myös:

http://www.probikeshop.com/yeti-575-frame-alu-swingarm-white/64869.html

Kuntoilija
21.11.2010, 15.50
Tuossapa hyvä tarjous Lumimiehestä. Jos ei olisi filoja jo yli oman tarpeen niin ......

Tässä budjettivaihtoehto. Jos single pivotti Kommarin runko kelpaisi ja et olisi jo keulaa hankkinut niin tuossa tulisi runko/iskari/keula/putkiosat alle 1500 euron. Tossa peli helposti alle kahden tonnin. Ja on siinä "fiilistä" empi kuin jossakin Radonissa tai Cubessa vaikka oman Kommarin selkä ei kotimaista metsätyötä kestänyt. Pahimmat ongelmat kuitenkin koskivat ilm. tuota 2009 runkoa.

http://www.realcycles.com/products.php?plid=m24b0s26p2333

No tosta pelkä runko/iskari jos kelpaa. No eipä ollut enää kuin s koko.

http://www.realcycles.com/products.php?plid=m24b0s26p1861

marco1
21.11.2010, 16.50
Onko kenelläkään näkemysta Tomac Snyper 140:stä ?

Ei kokemusta eikä näkemystä mutta tuosta tonnilla S ja M -kokoista: http://www.mtbikers.com/StoreFront/en/product/tomac-snyper-140-frame-2009/TOCADSN/

CyclingGoofy
21.11.2010, 19.37
Toi on kyllä hyvä hinta 575:sta, ite maksoin 250 enemmän ja oli silloinkin tarjouksessa.
Omassani on juuri kyseinen Pike 454 dual-air kiinni, ja on mielestäni varsin tasapainoinen pari

akkki
21.11.2010, 20.43
Ääni Yetille! 575 ollut jo hyvän aikaa markkinoilla, ei varmaan ole suurempia lastentauteja enää. Ja ei tuu joka metsässä vastaan, hienokin vielä!

marco1
21.11.2010, 22.10
Ääni Yetille! 575 ollut jo hyvän aikaa markkinoilla, ei varmaan ole suurempia lastentauteja enää. Ja ei tuu joka metsässä vastaan, hienokin vielä!
Takahaarukka täysin uusittu kaudelle 2011... ilmeisesti jonkin verran paukkunut noita aikaisemman mallisia takapäitä mutta missäpä merkissä ei vikoja olisi. Ostaa luotettavalta jälleenmyyjältä jotta takuut pelaa, hienon näköinen peli kyllä muuten.

sakuvaan
21.11.2010, 22.11
Vähän updatea projektiin:

Kiinnitin yhden asian tästä vähän avoimesta speksailusta ja hankin perjantaina keulan. Tämä voi olla vähän "teknikka edellä puuhun"-lähestymistapa, mutta menköön tämän kerran. Keula on RS Pike 454 U-Turn Air, uusi ja löytyi melkein naapurista :-). Myönnän että oli vähän impulssiostos....
Ajattelin jättää Radonit, Cubet tms "ehkä-vähän-tusina-fillarit" -väliin ja panostaa pienemmän firman tuotteisiin; jos en uudestaan sorru impulssiostoksiin.
Kyllä huono kuskikin ansaitsee joskus hyvän pyörän ;-)

Tämä tarkoittaa että nyt on helpompi päättää että tuleva runko on 5" takajoustolla.
Lista josta päätös tehdään on tällä hetkellä lyhyt:
-Nicolai Nonius
-Santa Cruz Nickel

Onko muita hyviä ehdokkaita ?? Mainittu Mythic Spitfire voisi olla myöskin? Onko kenelläkään näkemysta Tomac Snyper 140:stä ? Orange Five ?? Jotain muuta??
Yritän pitää budjetin tuossa 1500e tasolla, sis rungon ja iskarin.

Jos tuon keulan yrität säilyttää niin Five ei käy, ellei se ole tapered emäputkella... 2011 mallin Oranget on kaikki tapered headset, käsittääkseni.

Tmh
21.11.2010, 23.04
Jos tuon keulan yrität säilyttää niin Five ei käy, ellei se ole tapered emäputkella... 2011 mallin Oranget on kaikki tapered headset, käsittääkseni.

Ei haittaa menoa koska on olemassa ohjainlaakereita jolla tapered runkoon menee normaali 1-1/8 keula.

akkki
22.11.2010, 00.08
Takahaarukka täysin uusittu kaudelle 2011... ilmeisesti jonkin verran paukkunut noita aikaisemman mallisia takapäitä mutta missäpä merkissä ei vikoja olisi. Ostaa luotettavalta jälleenmyyjältä jotta takuut pelaa, hienon näköinen peli kyllä muuten.

tmh:n linkin runko on tän vuotinen. Mitäs noista on mennyt rikki? Kiinnostas itseäki tuo 575 tai as-r5..

CyclingGoofy
22.11.2010, 19.36
Käsittääkseni noi rikki menneet oli niitä 575:ia joissa oli sekä seatstay että chainstay kuitua.

jarit
23.11.2010, 16.52
Doo-diih.
Runko tilattu. Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja opetuksista!
Valinta oli SantaCruz Nickel, väri Lime Green. Iskariksi RP23.
Jäädään odottelemaan saapuvaksi tammikuulla...joulu tulee siis oikeasti vasta tammikuussa :-)

Iglumies
23.11.2010, 19.46
Doo-diih.
Jäädään odottelemaan saapuvaksi tammikuulla...joulu tulee siis oikeasti vasta tammikuussa :-)
Onnea pöytään oivallisen valinnan johdosta. :)

MRa
23.11.2010, 19.55
Doo-diih.

Hieno homma. Onnea hyvän valinnan johdosta. Saadaan lisää jäseniä tuonne SC klubiin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/group.php?groupid=18. Löytyikö Tampereelta vaiko maailmalta?

Jooseppi
23.11.2010, 20.03
Hieno homma. Onnea hyvän valinnan johdosta. Saadaan lisää jäseniä tuonne SC klubiin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/group.php?groupid=18. Löytyikö Tampereelta vaiko maailmalta?

Voisiko nuo teidän ryhmän kuvat sallia katsottaviksi myöskin ryhmän ulkopuolisille foorumisteille? Kiinnostaisi nähdä teidän pyöräkalustoanne :)

jarit
23.11.2010, 20.13
Tampereen kauppiaalta.
Olisihan siellä ollut runko paikan päällä mutta halusin juuri tuon värin. Toisaalta on myös aikaa kuntouttaa olkapäätä kun runko tulee vasta 2kk kuluttua.

Iglumies
23.11.2010, 20.33
Voisiko nuo teidän ryhmän kuvat sallia katsottaviksi myöskin ryhmän ulkopuolisille foorumisteille? Kiinnostaisi nähdä teidän pyöräkalustoanne :)
Nää ny mitään, kurasiakin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=14&pictureid=4820) vielä. ;)

juminy
23.11.2010, 22.01
Nyt kun aloittaja on valmis, niin jatketaas. Mites toi Radon Slide (http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-ED-160-6-0_id_13059_.htm)? Onko joku ajanut sillä? En kyllä ole ostamassa uutta täpäriä vielä aikoihin, mutta alkoi hiukan kiinnostaa, että onks se kokeilematta paskaa. Ja jos on, niin millä perusteluilla? Mun makuun ehkä vähän lyhyt, mutta olis kyllä mielenkiintonen kokeilla. Sillä, ettei tommosen omistajaa taputella selkään, ei ole mitään väliä mulle. Parempi vaan. Mut jos se fillari on oikeesti huono, niin sithän se on.

MRa
24.11.2010, 20.09

Kyl tääkin kai näkyy muutenni http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=888&pictureid=4919

mkb
06.12.2010, 11.51
Moikka

Oon joulupukilta tilaamassa minimibidjetti täpärirunkoa (~140mm joustavaa) ja oon törmänny seuraaviin:

Khs Xct 555 (http://www.cambriabike.com/shopexd.asp?Item=100040586)
tai
Proceed FST Trail (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14905)

Onko noista mihinkään? ja tuleeko muita max 600€ maksavia runkoja mieleen.

jtt
06.12.2010, 14.42
Noista mainituista rungoista en mitään tiedä, mutta itse olen arponut sormi tilausnäppäimellä tämän (http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p18703_Rahmen-BMC-Trailfox-TF01-Shark-Metalic-2009-inkl--D-mpfer.html) kanssa jo jonkin aikaa...

perttime
06.12.2010, 14.48
Pitäishän BMC:n olla laatutavaraa, kunhan mitoitus sopii kuskin mitoitukseen.

jarit
20.12.2010, 12.35
Aika raportoida projektin tuloksia tännekin.
Santa Cruz Nickel runko on noudettu Tampereelta viime torstaina ja sen jälkeen on vietetty aikaa autotallissa. Sunnuntaina ehdin käväistä pikaisella testilenkillä ja kyllä tuntuu hyvälle laitteelle! Erityisesti hämmästyttää tuon tukevuus ja suuntavakaus, vaikka luminen maasto ei anna näistä hyvää käsitystä. Samalla selvisi että olen ajanut viime kesän liian pienellä rungolla.

Tuo paketti on seuraava:
-Keulana Pike 454 Dual Air Uturn
-Iskari Fox23RP
-1x9, XT medium cage.
-Formula RX jarrut ja Hopen 183mm levyt
-Novatec navat + DTSwiss kiekot.

Vielä olisi viimeinen tuunaus eli vaihdevaijerin lyhennys ja uusi takajarruletku tehtävänä sekä renkaiden vaihto.

http://jarit.zenfolio.com/img/s3/v25/p299122555-3.jpg

JackOja
20.12.2010, 14.10
Suunnitelmissa olisi (?) rakennella talven aikana am-xc tyylinen täysjousto fillari.

...noudettu Tampereelta viime torstaina ja sen jälkeen on vietetty aikaa autotallissa. Sunnuntaina ehdin käväistä pikaisella testilenkillä...

No mitä sää nyt lopputalven teet? Tuunailet?

On muuten hieno väri, paappa jossain vaiheessa parempikin kuva.

...Samalla selvisi että olen ajanut viime kesän liian pienellä rungolla.

Kuullostaapa oudolta... miten se ilmenee? Toi Cube kuullostais ihan sopivalta. Onko crutsi sitten L-kokoa? Crutsithan on kai "lyhyitä", ei koot ole verrattavissa...

Olen 179cm, 77kg ja nyt alla on siis 18" Cube.

jarit
20.12.2010, 14.50
Lopputalvi: Joutuu lähtemään lenkillä ,kun fillari on jo valmis:D

Parempaa kuvaa tulee kun vain sää sallisi ja aurinko näkyisi edes vähäsen. :)

Cruzi on L kokoa ja käytännössä 19", Cube oli (tai onhan se runko edelleen tallissa mutta osina) 18" ja Cube on mun mielestä hieman lyhyempi runko. Mulla on suhteellisen pitkät jalat joten Cubessa satulaputki oli ihan yläasennossa, melkein ylikin joten ajoasento tuli väkisin aika matalaksi. Keulan venytys 100=> 120mm auttoi hieman, samoin kun ajoin tuolla Pikellä ja muutamalla ylimääräisellä spacerillä rungon & stemmin välissä, niin tanko oli jo järkevämmällä korkeudella. En tiedä voinko mittanauhalla todistaa, mutta Cube tuntui "ahtaalle" ajaa verrattuna tuumaa isompaan Cruziin. Kokonaisuutena nuo ovat hieman eri laitteet joten vertailu on kuin vertaisi omenoita ja appelsiineja keskenään.

Ostin tuon Cuben vähän pitkin hampain, mielestäni se tuntui vähän pienellä mutta kauppias oli kovasti toista mieltä. 20" Cube oli vastaavasti liian iso ja tästä olen samaa mieltä. Pitkin kesää ja syksyä tuli istuttua muutama fillari, niin huomasi että mun mittoihin sopii noin 19" runko, jossa T-T-mitta on noin 600mm ja tangon hienosäätö stemmillä kohdalleen. Mieleen jäi erityisesti Kona Kula Gold 19" joka oli ihan just sellainen fiilis kun rungon pitääkin. No, menneet on menneitä, nyt on Cruzi tallissa. :)

Jooseppi
22.01.2011, 20.21
Tullookos niitä parempia kuvia tästä valmiista tuotoksesta millon? :D Malttamattomana odottelen. ih ih ih!:D

On kyllä hieno pyörä... Saako kysyä minkä verran tuli lopulliselle budjetille hintaa ja kuinka se jakautui eri osatekijöiden kesken?

jarit
23.01.2011, 09.35
Kyllä on kuvia, vaikkakin vain tallista :)

http://jarit.zenfolio.com/img/s6/v6/p905623809-3.jpg

http://jarit.zenfolio.com/img/s3/v26/p668631789-3.jpg

Tämä on ollut ajossa Uudelta Vuodelta ja hymyä on joka kerta kun nousee satulaan:):)
Olen tykännyt tuosta vehkeestä. Omalla tavallaan miellän tuon vakaaksi ja jämäkäksi rungoksi. Kiipeämisen happotesti tulee tehtyä työpäivän päätteeksi (Turussa ja luminen, auraamaton Kaskenmäki ylös) eikä tosiaan voi moittia tuota linkku-systeemiä notkumisesta. Olen ajellut pro pedal auki ja menee se niinkin talviajossa. Kesällä kun pito on parempaa, tuo propedal on varmaankin enemmän tarpeen ??
Alamäkeen tuo on vakaa ja huomaa ajavansa vakio alamäet selvästi reilummin kuin ennen. Keulakulma on 67.5@140mm keulalla ja akseliväli reilu 45" tuolla RS Pike -keulalla.

Projekti oli varsin suoraviivainen. Ainoa takaisku oli tuo mainittu liian lyhyt jarruletku edellisestä rungosta joka oli uusittava. Tuossa alla olevat renkaat, Contin MK 2.2:set vaihtuivat viikon ajon jälkeen WTB Weirwolfeihin.
Kustannukset menevät valittujen osien mukaan. En mielestäni laittunut tuohon mitään viimeistä hifiä vaan asiallista hyvää perusosaa joka näkyy hinnassa ja painossa. Toisaalta, minulla on 5kg ylämääräistä vyötäröllä, joten hävitetään se ensin ja mietitään sitten kevyempiä palikoita ;).
Mutta vakavasti: Runko on painava (3.3kg M-koko, sis iskarin) varmaankin painavin tuon tasoisista 5" -fillareista. Kiekoista saa grammoja pois helposti jos haluaa, Maxle -akseli on aika tarpeetonta painoa ja satulakin on samaa sarjaa. Perhevaaka näyttää jotain 13.7-13.8kg lukemaa L-kokoisena.

Peruspaketti oli runko, Fox RP23, Thompson Elite satulatolppa, CaneCreek ohjainlaakeri = 1650e. Tähän kun lisää muut tarvittavat osat niin loppusumma oli noin 3000-3100e.

Tmh
23.01.2011, 13.29
Siisti tuo vihreä väri! Arvoin hetken tuon ja valkoisen välillä.

Täällä suunnalla on samoihin aikoihin syntynyt tälläinen isoveli. Strategiset mitat on M-kokoinen ja renkaista/kiekoista riippuen 12.6-13.5kg ajokunnossa.

http://tmh78.kuvat.fi/kuvat/DSC_0014_1.jpg/_medium.jpg

http://tmh78.kuvat.fi/kuvat/DSC_0015_1.jpg/_medium.jpg

MRa
23.01.2011, 13.38
Wau. Upeita Cruz:ja taas kerran. Tervetuloa tuonne SC ryhmään! Oma Blur olisi ollut kans valkoinen, mut Ano veti puoleensa ja hommasin sit Skidmark:n kun sellainen sopivasti sattui kohdalle.

jarit
23.01.2011, 14.37
Siisti tuo vihreä väri! Arvoin hetken tuon ja valkoisen välillä.

No heh...itse vähän kadutti tilauksen jälkeen tuo vihreä ja runkoa odotellessa jäin arpomaan että ottaisiko valkean joka roikkui Sportaxin seinällä. Se vaalean sininen SC:n värikartassa olisi rock!
Taidetaan olla tmh:n kanssa samassa viestiketjussa kuvinemme toisellakin palstalla ???

Jooseppi
23.01.2011, 15.28
Aivan mahtavan näköisiä pyöriä! Voi voi, saattaa minustakin tulla cruz-kuski jo tämän vuoden puolella..

Taitaa tuo butcher olla astetta raskaampaan ajoon kuin tuo superlight? Vai olenko käsittänyt väärin? Minkälaista ajoa teille pääasiassa tulee?

Tmh
24.01.2011, 00.07
Aivan mahtavan näköisiä pyöriä! Voi voi, saattaa minustakin tulla cruz-kuski jo tämän vuoden puolella..

Taitaa tuo butcher olla astetta raskaampaan ajoon kuin tuo superlight? Vai olenko käsittänyt väärin? Minkälaista ajoa teille pääasiassa tulee?

Tuo vihreä ylempänä on Nickel ei Superlight. Superlight on SC:n XC peli ja Nickel sekä Butcher on tarkoitettu kovempaan käyttöön. Nickel enemmänkin Trail käyttöön ja Butcher näistä pidempi joustoisena ja loivemmilla kulmilla AM käyttöön.

Enska käyttöön tuo Butcheri tuli hommattua. Ja toki ihan lenkkeilyyn/hauskan pitoon maastossa.

Jooseppi
24.01.2011, 10.11
Tuo vihreä ylempänä on Nickel ei Superlight. Superlight on SC:n XC peli ja Nickel sekä Butcher on tarkoitettu kovempaan käyttöön. Nickel enemmänkin Trail käyttöön ja Butcher näistä pidempi joustoisena ja loivemmilla kulmilla AM käyttöön.

Enska käyttöön tuo Butcheri tuli hommattua. Ja toki ihan lenkkeilyyn/hauskan pitoon maastossa.

Juu, olin kartalla että yksikään ketjun pyöristä ei superlight ole, minun kysymys oli vaan huonosti muotoiltu. Tarkoitus olisi vain saada selville mikä pyörä parhaiten sopisi omaan käyttöön. Ajelen vaihtelevassa maastossa, on paljon isoja ja pitkiä ylämäkiä ja niiden vastapainoksi mahtavia alamäkiä, kivikkoista ja juurakkoista polkua/nopeaa polkua yms. Siinä mielessä nickel ja butcher taitaa olla hiukan liian raskaita minulle, kuolen meinaan nykyiselläkin pyörällä noihin ylämäkiin.. :o

marco1
24.01.2011, 11.37
Tarkoitus olisi vain saada selville mikä pyörä parhaiten sopisi omaan käyttöön. Ajelen vaihtelevassa maastossa, on paljon isoja ja pitkiä ylämäkiä ja niiden vastapainoksi mahtavia alamäkiä, kivikkoista ja juurakkoista polkua/nopeaa polkua yms. Siinä mielessä nickel ja butcher taitaa olla hiukan liian raskaita minulle, kuolen meinaan nykyiselläkin pyörällä noihin ylämäkiin.. :o
Ehkä tuo alleviivaamani kohta laittaisi harkitsemaan muitakin pyöriä Superlightin lisäksi. Superlight on varmasti edelleen nopeaan ajoon sopiva pyörä mutta tämä uusinkaan versio ei liene rymistelystä nauttimiseen paras vaihtoehto.

Jooseppi
24.01.2011, 11.50
Ehkä tuo alleviivaamani kohta laittaisi harkitsemaan muitakin pyöriä Superlightin lisäksi. Superlight on varmasti edelleen nopeaan ajoon sopiva pyörä mutta tämä uusinkaan versio ei liene rymistelystä nauttimiseen paras vaihtoehto.

Nuo alleviivatut kohdat vedetään tällä hetkellä jäykkäperällä :D Eli voisi ehkä sanoa että kompromissia kaiken suhteen haetaan.

jarit
24.01.2011, 12.26
Nuo alleviivatut kohdat vedetään tällä hetkellä jäykkäperällä :D Eli voisi ehkä sanoa että kompromissia kaiken suhteen haetaan.

Kuten tämän viestiketjun ekalla sivulla minulle neuvotaan, 5"-fillari on hyvä kompromissi erilaisten lenkkien ja maastojen suhteen :).
Kun kahlaa ketjun läpi, tulee monta hyvää vaihtoehtoa rungoksi jos tykkää kasata fillarin itse. Jos taas haluaa ajovalmiin laitteen, niin niistä vaihtoehdoista ei juurikaan taidettu keskustella tässä ketjussa.

zeizei
24.01.2011, 12.47
Joo kyllä nuo "trail"-kategoriaan laskettavat 5-5.5 tuumaa joustavat ja 11-13kg painavat vehkeet on kuin tehty suomalaiseen maastoon. Tuolla joustolla pärjää hyvin sekalaisessa maastossa, mutta ei vielä tunnu ankkureilta ylämäissäkään. Tuota vähempää joustoa en itse ottaisi ellei olisi tarkoitus kisailla xc-/marakisoja, ajaa pääasiassa pururataa/neulaspolkuja tai muuten vaan jonkun ideologian takia kurjistella :D AM-kategorian vehkeitä kaipaa sitten endurossa ja bike parkeissa. Toki AM-vehkeestäkin saa riittävän kevyen ja ketterän lenkkeilyyn kun laittaa tarpeeksi pelimerkkejä.

Jooseppi
24.01.2011, 12.50
Kuten tämän viestiketjun ekalla sivulla minulle neuvotaan, 5"-fillari on hyvä kompromissi erilaisten lenkkien ja maastojen suhteen :).
Kun kahlaa ketjun läpi, tulee monta hyvää vaihtoehtoa rungoksi jos tykkää kasata fillarin itse. Jos taas haluaa ajovalmiin laitteen, niin niistä vaihtoehdoista ei juurikaan taidettu keskustella tässä ketjussa.

On kahlattu läpi moneen otteeseen ja on aivan loistava ketju. Lueskelin tuosta Superlightista arvosteluita ja näyttää olevan aivan loistava valinta omiin tarpeisiini, on kaiketi tosi hyvä all-arounderi. En tiedä vielä kasaanko itse vai tilaanko valmiin pyörän. Molemmat on hyviä vaihtoehtoja, koska santa cruzeja saa suomesta molemmin tavoin. Sinäkin kaiketi sportaxissa asioit? :) Aika asialliset hinnat taitaa olla.

jarit
24.01.2011, 13.25
Jep, Sportaxissa asioin. Ja oikeastaan maahantuojan läsnäolo / palvelu /jne sai minut päätymään Cruziin. Muut hyvät vaihtoehdot olisivat olleet mainitut Yeti ja Mythic, mutta niiden tilanne ei ollut Cruziin ja Sportaxiin verrastettavissa.

jarit
27.01.2011, 11.42
Vielä tähän Nickeliin palatakseni:
DirtRagin review tästä fillarista on linkin takana.
http://santacruzbicycles.com/reviews/nickel_DirtRag_11_15_2010.pdf

Hauska havaita että itse on päätynyt samoihin fiiliksiin kuin nuo artikkelin kirjoittaja:
-Runko toimii iskari auki tosi hyvin ja pro-pedal ei ole välttämättömyys.
-Jouston progressio on jyrkkä loppua kohden: Sagin mittamiseen tehty kumirinkula on näyttää että ollaan oltu jouston loppumilleillä mutta en ole saanut jousitusta pohjaamaan... vielä...kään.:)

Jooseppi
22.09.2011, 22.27
Nyt on temmottu seuraavan pyörän kanssa suuntaan jos toiseen, mutta yksi asia on varma: Canyonia en tilaa. Syynä epävarmuus kaiken kaikkiaan, niin tilauksen kuin takuuasioiden hoitamisen kanssa. Eli paluu A-suunnitelmaan, cruzeihin siis... :eek:

Sain sportaxilta varsin hyvät tarjoukset parista eri rungosta. On vaan niin perin juurin hankala päättää pyörien välillä.. Onneksi on nyt aikaa pohtia :D Mites jarilla/muilla on nickel toiminut kesällä?

hemppa
10.10.2011, 12.56
Viper Freeplay
http://www.probikeshop.com/images/products2/77/66525/m_66525-VIPER-Cadre-FREEPLAY-Blanc-Vert4.jpg
Tollanen trailirunko olis probikeshopissa 499e http://www.probikeshop.com/viper-freeplay-frame-white-green/66525.html

Onko kellään hajua millasesta rungosta on kyse? Jostain luin, että 68 astetta olis keulakulma joka vaikuttaa sopivalta, ja nykyinen keulakin sopisi tapered malliseen emäputkeen, mutta millanen toi Viper muuten on merkkinä? Uskaltaako ostaa? Entä onko tietoa / arvauksia perän toimimisesta?

thunder
29.10.2011, 10.10
[B]Viper Freeplay

Tollanen trailirunko olis probikeshopissa 499e http://www.probikeshop.com/viper-freeplay-frame-white-green/66525.html

Onko kellään hajua millasesta rungosta on kyse? Jostain luin, että 68 astetta olis keulakulma joka vaikuttaa sopivalta, ja nykyinen keulakin sopisi tapered malliseen emäputkeen, mutta millanen toi Viper muuten on merkkinä? Uskaltaako ostaa? Entä onko tietoa / arvauksia perän toimimisesta?

Kokeeksi tilasin tuommosen rungon ja kaveriksi Revelation XX. Ei ole ainakaan hinnalla pilattu, mutta saas nähdä saako halvalla hyvää.

hemppa
29.10.2011, 14.05
Itellä pari lenkkiä takana, eikä toi nyt äkkiseltään mitenkään huonolta tunnu. Tosin vertailukohtiakaan ei hirveesti ole. Revelation myös keulilla. Mukavampi ainakin kun vanha jäykkäperä. Linkuston laakerit kannattaa käydä läpi, omassa oli löysällä.

Edit. Niin ja toi väri on livenä enemmän limen värinen kuin kuvista antaa ymmärtää.

thunder
29.10.2011, 14.38
Itellä pari lenkkiä takana, eikä toi nyt äkkiseltään mitenkään huonolta tunnu. Tosin vertailukohtiakaan ei hirveesti ole. Revelation myös keulilla. Mukavampi ainakin kun vanha jäykkäperä. Linkuston laakerit kannattaa käydä läpi, omassa oli löysällä.

Edit. Niin ja toi väri on livenä enemmän limen värinen kuin kuvista antaa ymmärtää.

Tuossahan tulee mukana ohjainlaakeri. Oliko tuo mukana tuleva laakeri tapered kaulaputkelle? Eli joutuuko tuohon hommaamaan erikseen alaosan ohjainlaakerista kun keula on 1 1/8 kaulaputkella?

hemppa
29.10.2011, 14.50
Tuossahan tulee mukana ohjainlaakeri. Oliko tuo mukana tuleva laakeri tapered kaulaputkelle? Eli joutuuko tuohon hommaamaan erikseen alaosan ohjainlaakerista kun keula on 1 1/8 kaulaputkella?
Joo tapered oli.

jarit
29.10.2011, 16.04
Sain sportaxilta varsin hyvät tarjoukset parista eri rungosta. On vaan niin perin juurin hankala päättää pyörien välillä.. Onneksi on nyt aikaa pohtia :D Mites jarilla/muilla on nickel toiminut kesällä?

Sorry myöhäisestä vastauksesta....taisin olla juuri kysymyksen aikoihin leikkauspöydällä :(
Nickel on toiminut aivan loistavasti viime talvesta ja olen siihen ollut tyytyväinen. Ei ole ollut ongelmaa josta joutuisi osoittamaan sormella Santa Cruzia tai Sportaxia. Sampan kanssa homma toimii liiankin hyvin....pari päivää sitten tuli pyydettyä tarjous TRc:stä:)
Pidän Nickeliä hyvänä yleisfillarina monenlaiseen reissuun. Itse ajan enska tyyppistä maastoa ja kivikkoa joissa tuo laite on ihan kotonaan. Rokkarin Pike 454 on ajettu huolto kuntoon ja satulakin on piiskattu hajalle mutta runko on tiukassa iskussa edelleen.
Itse pelkäsin takahaarukan + pikalinkun antautuvan mun käytössä, mutta mitään sellaista ei ole tapahtunut= takahaarukka on jämäkkä kappale joka kestää kiertoa / vääntöä ilman että jarru kitisee tms.
Single pivot app on jousituksena toimiva ratkaisu. En ole edelleenkään saanut sitä pohjaamaan :)
Ohjauskulmana 68 toimii minun käytössä ja mielestäni Nickeliä ei kannata varustaa liian pitkällä keulalla; 130-140mm on optimi , ac jotain 510-515mm on minun suositus.
Jos etsimällä etsitään heikkouksia Nickelistä, niin runko on suhteellisen painava ja se tulee tuosta takahaarukan rakenteesta.