PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crossari levareilla

Mankeli-Miina
02.11.2010, 12.58
Hankinnassa yleiskäyttöön (työmatkat hiekkatiellä ja keskustassa ympäri vuoden) elämäni ensimmäinen cyclocrossari levareilla ja Shimano 105-tason osilla. Kipukynnys hinnassa karkeasti luokkaa puoltoista tonnia.

Tällä hetkellä vaihtoehdoiksi haarukoituneet Rossano 105 disc, OCCP Step Al Cross disc ja CicliB Cross Race disc.

Mielellään ostettavissa pääkaupunkiseudulta, että pääsen tyyppaamaan ja hypistelemään ennen ostopäätöstä.

Suosituksia, ajatuksia, kommentteja ??

nure
02.11.2010, 14.31
Ja Konan Jake... Kyllä niitä löytyy ja jos kerran olet nurkissa niin käy testailemassa sillä sinähän sillä ajelet... Onnea valintaan ja ole tarkkana että hankit oikean kokoisen sillä muut palikat helppo vaihtaa mutta ei runkoa...

Jula
02.11.2010, 14.37
Kokeile myös Salsa Vaya, Foxcompissa.

Työmatka- ja ympärivuotiseen käyttöön on hyvä jos löytyy kiinnikkeet lokareille (ja tarakalle?) ja mahtuu nastarenkaat pyörimään lokareiden kanssa.

Mankeli-Miina
02.11.2010, 14.43
Kiitos yllä oleville vastaajille !!

Juuri LEVYJARRUILLA varustettuna crossareita tuntui olevan soittokierroksen perusteella aika vähän tarjolla - eli jos suosittelet jotain, kerro pliis myös kauppa joka sitä myisi...

TERU
02.11.2010, 14.44
Koko on tärkeintä selvittää, muut seikat näkee ja kokee helpommin. Varo ostamasta liian pitkää runkoa! Viimeisessä lehdessä oli joitakin krossareita esittelyssä. Kaikki merkithän nyt pääkaupunkiseudulta löytyy, sen puoleen helppoa. Tämän vuoden mallit ovat kylläkin hyvin vähissä, mutta pian alkaa tulla uusia liikkeisiin. Yhdyn edelliseen, onnea valintaan!

Jula
02.11.2010, 14.52
Tuon Foxcompista saatavan Salsa Vayan lisäksi löytyy Lauttasaaren Pyörästä Focuksen cyclocrosseja, joissa on levyjarrut. Nishiki Cross Road on kans levyjarrullinen cyclocross. Nishikejä myy ainakin Velosport, Bike Planet ja Intersportit.

Risto Koivunen
02.11.2010, 15.02
Ja Konan Jake...

Onko tuosta olemassa levyjarrullista versiota? Konan sivujen mukaan sekä 2010 että 2011 mallit ovat vannejarruilla.

Monilla valmistajilla vuoden 2011 malleissa lienee tuo levarivalikoima laajempi kuin tämän vuoden malleissa (johtuen mm. UCI:n sääntömuutoksista).

Meridalta on tiettävästi tulossa 2011 levarikrossarit Tiagran ja 105:n osasarjoilla. Muitten valmistajien uusista levarimalleista en ole vielä itse tietoinen.

nure
02.11.2010, 15.40
Tuon Foxcompista saatavan Salsa Vayan lisäksi löytyy Lauttasaaren Pyörästä Focuksen cyclocrosseja, joissa on levyjarrut. Nishiki Cross Road on kans levyjarrullinen cyclocross. Nishikejä myy ainakin Velosport, Bike Planet ja Intersportit.

Nishikit kannattaa unohtaa...

Jula
02.11.2010, 15.53
Nishikit kannattaa unohtaa...

:D

Kaivoin tuon Nishikin esiin vain, kun oli kerta niin vaikea löytää mitään.

Itse siis suosittelen vaan tuota Salsa Vayaa. Muista ei ole kokemusta, mutta kannattaa kokeilla useampia, niin muodostuu käsitys siitä, mistä pitää.

Pyörähuollon kautta yksi mielenkiintoinen vaihtoehto voisi olla myös Singular Peregrine:
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=28

Se olisi varmaan hyvä valinta, jollei tarakkaa tarvi kiinnittää.

Mankeli-Miina
02.11.2010, 15.55
OCCP

Tosta OCCP:sta vielä sen verran, että näyttää hienolta kuvissa, mutta en löytänyt merkistä googlaamalla juuri mitään tietoa - onko laatumerkki?

Markku Liitiä
02.11.2010, 16.28
Fillarin 6/2010 testissä oli levyjarrullisista krossareista Marin Lombard, Merida Cyclocross 4, Nishiki Cross Road ja Rossano Cross DL HF. Marin jää reippaasti kysyjän budjetin alle, Nishiki ja Merida istuvat budjettiin hyvin ja Rossano menee jonkin verran yli.

Marinia tuo Velosport, Meridaa Helkama Velox ja Rossano on kotimaisen Rosswheelin tekosia.

Nappulakenka
02.11.2010, 16.47
OCCP

Ihan älyttömän hyvä ja paljon kauniimpi irl:ssä kuin kuvissa :D Tarkennuksena vielä, että omistan OCCP Step Al Crossin

nure
02.11.2010, 17.01
OCCP on hieno pyörä ja tuo Singular saa kyllä minulta pisteitä tuosta rungosta, teräs on mukavampaa ainakin kuin alurungot...

M.S
02.11.2010, 17.23
:D

Se olisi varmaan hyvä valinta, jollei tarakkaa tarvi kiinnittää.

Onko sulla tästä jotain tarkempaa infoa? Ne kiinnikkeet on tosiaan vähän ylhäällä, mutta olen mielessäni funtsinut, että siihen sopisi varmaan hyvin 26" versio tubuksen cargosta...

OMT
02.11.2010, 19.41
Lauttasaaren pyörästä (www.larunpyora.com) löytyy Focus-merkkisiä pyöriä. Levyjarrullista 105-osilla varustettua en huomannut sivuilta, mutta vaihtoehtoja on useita ja osasarjaa voi varmaan vaihtaa tarvittaessa. Lauttasaaressa ovat myös Pyörähuolto ja Best Brakes, joissa kannattaa myös poiketa hypistelemässä.

Aika samanlainen ketju: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39361

nure
02.11.2010, 19.50
Kannattaisi ensin tsekata kyselijän mitat että löytyykö sopivaa pyörää, on vaikeaa saada noita 2010 mallisia enää jos ei ole varastossa ja ensi vuoden mallejakaan ei harvinaisempia kokoja aina löydy...

Kecconen
02.11.2010, 20.24
Lauttasaaren pyörästä (www.larunpyora.com (http://www.larunpyora.com)) löytyy Focus-merkkisiä pyöriä.

Larussa voi koeajaa, mutta palvelu on niin surkeaa ettei sieltä kantsi ostaa. Jos päädyt Focukseen niin tilaa tampereen nippelistä vaiks ennemmin.

Jula
03.11.2010, 08.27
Onko sulla tästä jotain tarkempaa infoa? Ne kiinnikkeet on tosiaan vähän ylhäällä, mutta olen mielessäni funtsinut, että siihen sopisi varmaan hyvin 26" versio tubuksen cargosta...

Tuossa on kuva, miltä normaali Tubuksen tarakka näyttää Peregrinessä:
http://www.flickr.com/photos/peakcyclehire/4472945817/sizes/m/in/photostream/

26" versio Cargosta on vain 1,6cm matalampi kuin 700c versio. Kuvan tarakka on Tubus Cosmo, joka on 3mm matalampi kuin 700c Cargo. Eli 26" Cargolla voit ajatella, että tuo kuva ja 1,3cm pois = vieläkin aivan älyttömän ylhäällä mun mielestä.

Tuossa kuvassa on Tubus Fly, joka on saman korkuinen kuin 26" Cargo, mutta paljon sirompi eli ei näytä yhtä pahalta (mun silmä tosin sairastaa):
http://i245.photobucket.com/albums/gg71/david_hewetson/IMG_0248.jpg

Mankeli-Miina
03.11.2010, 09.16
Kiitos kaikille asiallisista ja avartavista vastauksista !!

Erityisesti Julan ja Nuren kommentit siivittivät minut hieman sivuraiteille ensin mainitsemistani menopeleistä - - Singularin Gryphon (mm. rungon kokoon liittyvistä syistä johtuen ei Peregrine) kapeilla renkailla ja sopivalla vaihdepakalla voisi olla mun juttu. Saa nähdä miten budjetti pitää, kun sitä aletaan osista kokoamaan, nälkä voi kasvaa syödessä.

http://www.singularcycles.com/gryphon.html

Kommentteja/kokemuksia?

nuubiainen
03.11.2010, 13.29
Larussa voi koeajaa, mutta palvelu on niin surkeaa ettei sieltä kantsi ostaa. Jos päädyt Focukseen niin tilaa tampereen nippelistä vaiks ennemmin.

No, saattaa riippua palvelijasta ja palvelijan mielentilasta. Itse ostin tuolta pyörän ja meininki oli erittäin asiallista ja ystävällistä.

Jula
03.11.2010, 20.18
http://www.singularcycles.com/gryphon.html

Kommentteja/kokemuksia?

Tuo on varmasti hyvä pyörä, mutta onko se käyttöösi oikea? Jos haluat kapeammat renkaat, niin mikset ostaisi pyörää, joka on tarkoitettu kapeammille renkaille? Gryphon on enemmänkin maastopyörä.

Gryphonissa ei myöskään ole kiinnikkeitä sen enempää lokasuojille kuin tarakallekaan. Haluatko sellaiset pyörääsi? Omasta mielestäni lokasuojat on aivan ehdottomat työmatkakäyttöön ja laukku tarakalla on paljon mukavampi kuin reppu selkää hiostamassa.

Gryphonin rungon hinnalla saisit esimerkiksi Salsa Vaya tai Soma Double Cross DC rungon. Ne molemmat ovat hyviä teräksisiä levyjarrullisia cyclocross tyylisiä runkoja, jotka on tarkoitettu hieman kapeammille renkaille (n. 37mm lokareiden kanssa) ja molemmissa niissä on kiinnikket lokareille ja tarakalle.

nure
03.11.2010, 21.04
Lokasuojat nyt vielä menettelee mutta teline noinkin tyylikkääseen pyörään, hyi...! salsa kyllä mainio myös ja mielestäni kysyjä haki CC-pyörää eikä sinkulaa mikä tuo Gryphon mielestäni on...

Mankeli-Miina
03.11.2010, 21.30
Singularin ulkonäkö miellyttää kovin. Tarakat ja muut härpäkkeet no-no - jonkinsorttisiin lokasuojiin sen sijaan lienee pakko alistua näissä oloissa ja käyttötarkoituksella. Sinkula ei valitettavasti taida tulla kysymykseen mm. polvivamman vuoksi, mutta näihin saanee vaihteitakin (kovin montaa vaihdetta en tarvitse/kaipaa).

nure
03.11.2010, 22.07
Mä korjasin tuon sinkulajutun tuossa sun toisessa kyselyssä... Löytyy vaihtajan korvakin...

Mankeli-Miina
03.11.2010, 22.41
Julan edellä mainitsemat Salsa ja Soma ovat myös ihan varteenotettavia vehkeitä.

Toimisivatko nuo myös käytännössä merkittävästi paremmin mun käyttötarpeeseen kuin lähtökohtaisesti sinkula ja maastopyörä, mutta vaihteiden ja renkaiden osalta muunneltavissa oleva Singular Gryphon?

nure
04.11.2010, 09.20
Mitä tarkoitat vaihteiden ja renkaiden muunneltavuudella? Voithan muunnella maastopyöräänkin ja se etu että saat takuulla kunnon talvirenkaat...

Mankeli-Miina
04.11.2010, 10.13
Juu tuli itsellekin edellistä kirjoittaessa sellainen olo, että kysymys ei ollut ihan fiksuimmasta päästä...

Tarkoitin jotain sellaista, että kun tavoitteena kuitenkin cc-henkinen menopeli (matala ajoasento, käyrät sarvet, jonkinlainen keveys ja isojen kapeiden renkaiden rullaavuus), niin onko niin, että pistämällä Gryphoniin kapeammat renkaat ja muutaman vaihteen, menetän jotain verrattuna esim. Salsa Vayan ajo-ominaisuuksiin?

(Tämän siitä saa kun on aiheesta ihan pihalla - paljon on kyllä ajokokemusta, mutta tähän saakka vain suhteellisen surkeilla bulkkivehkeillä).

nure
04.11.2010, 11.20
Juu tuli itsellekin edellistä kirjoittaessa sellainen olo, että kysymys ei ollut ihan fiksuimmasta päästä...

Tarkoitin jotain sellaista, että kun tavoitteena kuitenkin cc-henkinen menopeli (matala ajoasento, käyrät sarvet, jonkinlainen keveys ja isojen kapeiden renkaiden rullaavuus), niin onko niin, että pistämällä Gryphoniin kapeammat renkaat ja muutaman vaihteen, menetän jotain verrattuna esim. Salsa Vayan ajo-ominaisuuksiin?

(Tämän siitä saa kun on aiheesta ihan pihalla - paljon on kyllä ajokokemusta, mutta tähän saakka vain suhteellisen surkeilla bulkkivehkeillä).

Noissa on hieman eroa runkojen mallissa, Salsassa ja Singularissa, Salsa puhtaampi CC ja Singular muistuttaa maastopyörää laskevineen vaakaputkineen, hyviä teräsrunkoja molemmat ja kummastakin saa toimivan ja juuri sellaisen pyörän kuin haluat... Matala ajoasento ei ole oikein CC:n ominaisuus mutta sekin aina muokatessa löytyy (Sen kyllä saa millä tahansa pyörällä)... Kapeat renkaatkaan ei ole ongelma, päin vastoin, jos haluat ajaa talvellakin niin sitten täytyy miettiä mitkä pitävät renkaat mahtuu pyörään... Tuota en oikein saanut selville että haetko sinkulaa tai vaihde versiota, 2x9 toimii aivan mainiosti Suomen keleissä ja taakse sellainen vaihtaja mikä käskyttää isompaakin ratasta...

Mankeli-Miina
04.11.2010, 13.31
Taidan olla sen verran edennyt projektissani, että haluan teräsputken. Nyt on pompsahtanut esiin tämä Singular ja lisäksi ainakin Salsa ja Roadrat.

Sinkula ei taida olla mulle realistinen vaihtoehto. Kovin montaa vaihdetta en kuitenkaan kaipaa - kokemus on osoittanut, etten "etuvaihteita" koskaan käytä, ja takaakin mennään yleensä aika karkealla säädöllä. Napavaihde? Tai sit jonkinlainen 1xjotain...

Mutta noihin varustelun hienouksiin (ja hintalappuihin) paneudun varmaan enempi sitten, kun kohde on lukittu. Hankalaa hommaa...

mrLoirot
04.11.2010, 14.43
Tarkoitin jotain sellaista, että kun tavoitteena ... isojen kapeiden renkaiden rullaavuus..
Salsan tuntijat korjatkoot jos olen väärässä, mutta eikös Vayan pienimmissä rungoissa käytetä 26-tuumaisia renkaita ja isommissa 700C:tä? Kysyjä ilmeisesti hakee pientä runkoa.

Jula
04.11.2010, 15.28
Tarakat ja muut härpäkkeet no-no - jonkinsorttisiin lokasuojiin sen sijaan lienee pakko alistua näissä oloissa ja käyttötarkoituksella.

Jos pyörässä ei ole lokareita (ja itseasiassa lisäksi roiskeläppää edessä), niin koko pyörä on ihan paskassa saman tien puhumattakaan siitä ruskeasta märästä rannusta omassa persuksessa/selässä. Ei ole kivaa jatkuva pyykkääminen ja pyörän jynssääminen, jos aikoo pitää voimansiirron jne. toimivana.

Tarakka on toinen kysymysmerkki mulle. Miksei sitä vois olla? Jos aikoo ajaa myös kesällä, niin selkä on heti aivan hiessä repun tms. kanssa. Ainakin itse joudun roudaan tavaraakin fillarilla enkä kyllä haluais tehdä sitä repulla, kun muitakin vaihtoehtoja on.

Tarakoita löytyy ihan OK näköisiäkin, esim. Tubus fly (paino 340g):
http://www.dailybreadcycles.net/bilder/conf/big/zub-1.jpg
http://www.radgeber-freiburg.de/IMG/jpg_jpg_Stefans_Reiserad.jpg

Itse en kelpuuttaisi työmatkapyörää ilman lokareita, roiskeläppää ja tarakkaa ihan käytännön ja mukavuussyistä.

Esteettisesti mahdollisimman riisuttu pyörä (single speed) näyttää näteimmältä, mutta käytännöllisyydessäkin on oma kauneutensa.

Mun mielestä työmatkakäytössä on myös järkevää, että ohjaustanko on about satulan korkeudella, jos on paljon kaupunkiajoa. Paljon mukavampi ja helpompi seurata muuta liikennettä. Käyrässä tangossa kuitenkin se alaote on sen verran alempana että siirtymät voi ajaa sillä. Talvellakin ehkä haluaa sitten mahdollisuutta olla vähän pystymmässä.

Jula
04.11.2010, 15.35
Salsan tuntijat korjatkoot jos olen väärässä, mutta eikös Vayan pienimmissä rungoissa käytetä 26-tuumaisia renkaita ja isommissa 700C:tä? Kysyjä ilmeisesti hakee pientä runkoa.

Kysyjä on 170cm nainen eli Salsa Vayan suosituskoossa ois 700c kiekot. Kaks pienintä kokoa on 26" renkailla - ne on sitten lyhyemmille henkilöille.

Jula
04.11.2010, 15.43
Taidan olla sen verran edennyt projektissani, että haluan teräsputken. Nyt on pompsahtanut esiin tämä Singular ja lisäksi ainakin Salsa ja Roadrat.

Jos haluat kokeilla pyörää ennen ostoa, niin Salsa Vayan kokeilemiseen pitäisi löytyä mahdollisuudet Foxcompista Helsingissä, koska sitä myydään myös kokonaisena pyöränä. Runko on saman hintainen kuin Singularissa, joten voit rakennuttaa sen samaan hintaan kuin Singularin. Vayan runko on hieman sirompi kuin tuossa Singularissa ja lokareiden asentaminen sujuu helpommin, kun haarukat on tarkoitettu enemmän maantierenkaille, kun Singular taas jättimäisille maastorenkaille.

Singularia voi kenties kokeilla siellä Pyörähuollossa, mutta sitä myydään vain runkona eli on kysymysmerkki onko niillä jotain valmiina.

Roadrattia ei myydä Suomessa, mutta ehkä jollakin on sellainen?

Napavaihde?

Jos haluat napavaihteisen pyörän teräsrungolla, niin sellaisia löytyy valmiiksikin ihan hyvällä hinta/laatusuhteella:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPETVERSA/on-one-pompetamine-versa
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPVERPRO/on-one-pompetamine-versa-pro

mako
04.11.2010, 16.01
Mukaan vielä Genesis Day One kuka-ties-millä-vaihtimilla ja soppa on valmis.

Edit. Itselläkin samansuuntaisia ongelmia valinnan suhteen, joten Kerrohan sitten mihin lopulta päädyit ja miksi.

mrLoirot
04.11.2010, 16.13
Kysyjä on 170cm nainen eli Salsa Vayan suosituskoossa ois 700c kiekot. Kaks pienintä kokoa on 26" renkailla - ne on sitten lyhyemmille henkilöille.Juurikin näin –Salsan suositustaulukoiden mukaan.. Niissä suositellaan vielä 165-senttisellekin naiselle cyclocrosspyörää, jossa on 54-senttinen ef. vaakaputki. Jotkut voivat tykätä lyhyemmästä rungosta enemmän, ja silloin Vayassa tulee tuo kiekkokysymys eteen. Salsan rungot ovat pitkiä, kannattaa sovittaa ennen ostamista jos on vähänkään epävarma koosta.

dILETANTTI
04.11.2010, 16.19
Kun karannut teräsputken puolelle ja pitäisi saada pieni cc-runko ja levarit, niin lyödään pöytään Soma Double Cross Disc. Pitää tilata ulkomaailmasta jne.

OnOne Pompetamine on kyllä hinta-laatusuhteeltaan arkipyöräksi varmasti paikallaa.

Mankeli-Miina
04.11.2010, 16.47
Nyt näyttäisi olevan kasassa seuraavat speksit:

- hankittavissa pääkaupunkiseudulta osaavan kokoamispalvelun kera
- toimitusajalla ei kauhea kiire
- teräsrunko
- cc-tyyppinen, kaareutuva stonga
- renkaat luokkaa 28", myös talvimallin pitäisi mahtua
- levyjarrut, 105 osat
- vaihteet 1xjotain (mitä mielipiteitä napavaihteesta?)
- lokasuojat (ja ehkä tarakkakin)
- kokonaiskustannus ehkä enintään parin tonnin luokkaa (lienee realiteetti)

unohtuikohan vielä jotain...?

- Singular Gryphon kysymysmerkillä, koska ei selkeä cc-pyörä, ulkonäkö kyllä miellyttää kovasti (voi myös olla vaikea päästä kokeilemaan).
- Salsa Vaya varteenotettava, jos 54-koko ei ole liian iso.
- muita? Surly?

nure
04.11.2010, 18.19
Sitten joko Alfine-8 tai 1x9 perinteisellä vaihtajalla, kaikkea löytyy kunhan budjetti antaa periksi, mä laittaisin tuon Singularin X:n Rohlofilla Joulupukin listalle...

dauppi
04.11.2010, 22.22
Muistaa vaan sitten, että napavaihteisen kanssa pitää käyttää erilaisia vaihdevipuja. Tai ainakin minun käsittääkseni 8-v maantiekahvat eivät Alfinen kanssa toimi. Tangonpäävivuilla onnistunee epätarkempi käyttäjä tuhoamaan napavaihteen melko nopeasti, kun vaihde ei ole aina ihan silmässä.

1x9 onkin sitten huomattavasti helpompi toteuttaa, mutta kannattaa miettiä laittaisiko silti kaksi ratasta eteen. Ei se etuvaihtajattomuus kuitenkaan maantiekäytössä suurta etua tuo. Löytyypähän sitten samasta pyörästä kaupunkivälitys ja lenkkivälitys ilman kovin jyrkkää takapakkaa.

Pushkin
04.11.2010, 22.45
En huomannu, oliko tämä jo täällä mainittuna, mutta Manfredbikesilta Porvoosta saatava Traitor Ruben näyttäis täyttävän speksit?

-teräsrunko
-levarit
-1x9 voimansiirto

http://www.manfredbikes.net/default.asp?id=5&&t=1&bid=13

PHI
04.11.2010, 22.55
Jo kynnyskysymyksiä ei ole teräsrunko ja hankinta pääkaupunkiseudulta, niin mites olisi alurunkoinen Cicli B levareilla Tallinnasta:

http://www.hobisport.ee/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=164&Itemid=53&lang=en

Itse ostin pari vuotta sitten tuollaisen Cicli B Trekking Cross Disc:in Hobisportista ja olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen hankintaan. Pehmeästi kulkee vaikka alurunkoinen; onhan tuossa kuituhaarukka edessä. Hobisportti palvelee myös englanniksi ja tekee sinulle tarjouksen pyörästä haluamallasi osasarjalla. Itse olen ajaa rytyyttänyt Ciclillä kahden talven läpi ja hyvin on toiminut talvipyöränäkin. Lokari- ja tarakkakiinnikkeet löytyy. Lokareina mulla on sirot SKS Chromoplastics. Runko on kyllä tosi pitkä, mutta jos olet 170cm pituinen, niin tuo 48cm runko jollain 90mm kannattimella olisi varmaan jees (itse ajan tällä setillä ja olen samanpituinen).

M.S
04.11.2010, 23.15
Vaihdoin omassa singularissa 1x9 systeemin kasipykäläiseen alfineen, enkä ole katunut. Droppitangossa pelaa Jtekin (http://jtekengineering.com/jtek_bar-end_shifter.htm) vaihtaja ihan hienosti.

Jula
05.11.2010, 08.45
- Singular Gryphon kysymysmerkillä, koska ei selkeä cc-pyörä, ulkonäkö kyllä miellyttää kovasti (voi myös olla vaikea päästä kokeilemaan).
- Salsa Vaya varteenotettava, jos 54-koko ei ole liian iso.

Salsa 54cm kokoisena on 540mm pitkä. Pienempiäkin kokoja löytyy, mutta sitten on 26" kiekot, koska geometrian ja pyörän toimivuuden kannalta se on järkevämpää.

Singular Gryphon pienin koko on medium, joka on 566,2mm pitkä. Eli 2,6cm pitempi kuin pienin isommilla kiekoilla oleva Salsa Vaya. Salsa Vayassa tuo 566mm pitkä koko on lähimpänä 57cm, jota Salsa suosittelee yli 180cm pitkille naisille.

Jula
05.11.2010, 08.58
Jo kynnyskysymyksiä ei ole teräsrunko ja hankinta pääkaupunkiseudulta, niin mites olisi alurunkoinen Cicli B levareilla Tallinnasta:

http://www.hobisport.ee/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=164&Itemid=53&lang=en

Noissa on kyllä ainakin hinta/laatu-suhde kohillaan.

Ja tuo 48cm on 55cm pitkä eli saattais sopia kyselijälle. Naisten rungot on yleensä vähän lyhyempiä suhteessa pituuteen, mutta kokeilemallahan se selviää.

Onko sulla siis tuo trekking malli? Kuinka pitkät takahaarukat siinä on? Tuossa trekking mallissa ois kaikki mahdollinen valmiina. Harmi, etten oo huomannut aiemmin. Saako noita custom osilla tuolta, jos haluaa?

Jula
05.11.2010, 09.21
Muistaa vaan sitten, että napavaihteisen kanssa pitää käyttää erilaisia vaihdevipuja. Tai ainakin minun käsittääkseni 8-v maantiekahvat eivät Alfinen kanssa toimi.

Alfinea varten on olemassa Versa STI-vaihdin (http://www.sjscycles.co.uk/8-speed-versa-vrs8-sti-levers-for-internal-gear-hubs-prod21918/), Jtek tangonpäävaihdin (http://www.sjscycles.co.uk/8-speed-jtek-bar-end-shifter-for-shimano-alfine-and-nexus-internal-hubs-right-hand-prod19504/) ja Hubbub drop bar adapter (http://www.sjscycles.co.uk/hubbub-drop-bar-adaptor-mount-for-rohloff-handlebar-twistshifter-73-mm-prod11233/) jolla voi kiinnittää Nexus 8 kiertovaihtimen (http://www.sjscycles.co.uk/shimano-8-speed-shimano-nexus-revoshifter-sl8s20-right-hand-prod14857/) tangon päähän. Nexus 8 ja Alfine on sama vetosuhde.

Paakku
05.11.2010, 09.31
Gryphon hankittu Puukenkämaan Yksivaihdekaupasta, kasaus vielä kesken. Osatkin suurin piirtein kasassa: SLX 2 x 9 (tai 1 x 9), Dura-Ace Bar End Shifters, Midge drop bar, 29 x 2.2”, Cane Creek Drop V Brake Levers, Avid 7 Mechanical Disc Brake jne..

Gryphon ei ole cyclocrossari (ehkä monstercrossari), vaan 29er maastopyörä, jonka geometria on suunniteltu droppitangolle. Ehkei paras vaihtoehto työmatkakäyttöön. Toki kasaaminen onnistuu nakeimmallakin kumeilla, Gryphonista on varmaan aihiota moneen käyttöön.
Järkisyillä Gryphonin hankintaa on vaikea perustella, mutta makeen näköinen fillari siitä on tulossa.

Mankeli-Miina
05.11.2010, 09.48
Sepä se, Gpyphonin staili viehättää... Katellaan sitten, millä mielellä olen koeajojen jälkeen.

nure
05.11.2010, 11.59
Sepä se, Gpyphonin staili viehättää... Katellaan sitten, millä mielellä olen koeajojen jälkeen.

Eiku ajamaan äläkä meidän jutuista välitä...

EePee
05.11.2010, 12.06
En lukenut kaikkia läpi, mutta onko kukaan kerennyt ehdottaa Gir's Crosseria? Sopisi hyvin tuohon alkuperäiseen kysymyksenasetteluun, mutta ei ole terästä vaan alumiinia hiilikuituhaarukalla. On niitä harvoja, johon saa levyt kiinni. Ulkonäkö on aina makuasia, mutta itseni varsinkin uusi tämän vuoden mattamustaksi eloksoitu lookki miellyttää (itsellä CicliB race, jossa kaikki muukin mustaa ja mielummin mattaa.. :)) Kuvaa oli vaikea löytää, kun valmistajan sivutkin ovat kehnot, mutta tuo (http://asko7.softavenue.fi/kuvagalleria/fillari/naytakuva.asp?Size=2&Kid=14654&EiTakaisinLinkkia) näyttää suurinpiirtein oikealta.

Näitä löytyisi Itä-Helsingin pyörähuollosta (http://www.itahelsinginpyorahuolto.com/2.html), joka on laatukauppa. Käväsin eilen kyselemässä ihan muuta ja kyselin Oscarilta samalla myös krossareista, kun tiedän kavereiden etsivän. Isot rungot olivat lopussa, eli pieniä saattaisi löytä varastostakin. Lisää on kuulemma tulossa. Kannattaa soitella joko tänään tai sitten viikon päästä, koska Oscar oli kuulemma lähdössä treenaamaan Kellua..

Mankeli-Miina
05.11.2010, 12.24
Eiku ajamaan äläkä meidän jutuista välitä...

No teidän ihanien avulla olen edes vähän saanut juonen jujusta kiinni... Fillariporukka tuntuu olevan ihan parasta - mitä suurinta avuliaisuutta eikä minkäänlaista ilkeilyä, vaikka tällainen onneton keltanokka asialla.

Ja alupuolella aukeaisi taas ihan uusi päheiden menopelien viidakko (mm. mainitut Gir´s, OCCP, CicliB jnejnejne - ja ensi vuoden malleissa levareilla varmasti vielä vaikka mitä uutta, ja josta varmasti löytyisi enemmän järkivehkeitä mun tarpeisiin), mutta teräs taitaa sittenkin olla mun juttu.

PHI
05.11.2010, 13.09
...Onko sulla siis tuo trekking malli? Kuinka pitkät takahaarukat siinä on? Tuossa trekking mallissa ois kaikki mahdollinen valmiina. Harmi, etten oo huomannut aiemmin. Saako noita custom osilla tuolta, jos haluaa?

Joo, mulla on tuo Trekking Disc. Takahaarukalla on mittaa 450 mm (vrt. maantiepyöräni 410mm). Kannattaa kysyä tuota custom speksausta s-postitse Hobisportista, uskon kyllä että onnistuu vaivatta.

Routa
05.11.2010, 17.22
Cicli b Alltour Disc 2011 näyttää valmiilta paketilta, etuhaarukan voisi tosin vaihtaa hiilariin..

Mitäs lisävarusteissa lukee suomeksi?

http://www.hobisport.ee/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=2434&category_id=164&option=com_virtuemart&Itemid=53〈=en (http://www.hobisport.ee/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=2434&category_id=164&option=com_virtuemart&Itemid=53&lang=en)

"Lisavarustus: Pakiraam, porialuad, tuled (ees ja taga), dünamo esirummus"

Minkälainen rumpudynamo on? laahaako/jarruttaako se siellä kokoajan? vai saako sen pois päältä?

Vastaankin itse itselleni :)
Pakiraam=tarakka, porialuad=lokasuojat, tuled=lamppu edessä ja takana, dünamo esirummus=dynamo eturummussa

jalkkis
05.11.2010, 18.08
Mulla on Cicli b disc trekking tilauksessa hobisportin kautta. Vähän on nihkeetä. Fillari on tulossa Sramin Rivaleilla mutta ilmeisesti tällä hetkellä saatavissa olevilla rungoilla Rivalin tuplarattaista kampisarjaa ei pysty käyttämään. Takahaarukan malli tms. on sen verran leveä, että sarja ei mahdu pyörimään. Uuden rungon piti tulla jo viime viikolla mutta tänään tuli taas viesti, että ilmeisesti menee vielä ainakin 2-3 viikkoa. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan hobisportin vika vaan runkoja ei ole vielä tullut valmistajalta. Mutta eipä hobisportin toiminta sekään ihan puhtaita papereita saa vaikka yhteyttä on pidetty ihan hyvin...

kukavaa
05.11.2010, 18.15
kikkeli on ihan hyvä pyörä mutta se bornmann (mikä ilmeisesti niitä hoitelee) on kyllä ihan vihoviiminen!

Jula
05.11.2010, 18.55
Juurikin näin –Salsan suositustaulukoiden mukaan.. Niissä suositellaan vielä 165-senttisellekin naiselle cyclocrosspyörää, jossa on 54-senttinen ef. vaakaputki.

Tuossa Salsa Vayassa suositeltais 165 senttiselle (5' 5") 525mm kokoa.

Yks juttu mikä Vayan kokosuositusten kohdalla kannattaa ottaa huomioon, on että siinä on tarkoitettu tangon asento kohtalaisen korkeaksi - eli noin satulan tasoon.

Jos esim. pyörässä, jossa on 73 emäputken kulma, tankoa nostaa 4cm niin samalla pyörän vaakamitta "lyhentyy" 1,5cm.

Jos siis tankoa haluaa pitää todella alhaalla, niin pyörän on syytä olla vastaavasti lyhyempi.

Jula
05.11.2010, 18.57
Joo, mulla on tuo Trekking Disc. Takahaarukalla on mittaa 450 mm.

Nehän on aika pitkä sitten. Jos tuo luku pitää paikkansa, niin mahtuis näin isojalkaisellakin sivulaukut hyvin ilman että kantapäät hakkaa niihin.

Jula
05.11.2010, 19.14
En huomannu, oliko tämä jo täällä mainittuna, mutta Manfredbikesilta Porvoosta saatava Traitor Ruben näyttäis täyttävän speksit?

http://www.manfredbikes.net/default.asp?id=5&&t=1&bid=13

Tosi nätti pyörä. Paljonko on koko pyörän hinta?

Tiedätkö onko tuo max 32mm rengaskoko lokareiden kanssa vai ilman?

m e r k s
05.11.2010, 19.39
kikkeli on ihan hyvä pyörä mutta se bornmann (mikä ilmeisesti niitä hoitelee) on kyllä ihan vihoviiminen!

Ainakin mä sain niiltä omani ongelmitta. Tuossa (http://www.ciclib.de/Raeder/Cross.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=catalog&t=98&c=1023&p=1023) noita "uusia" malleja myös esillä.

PHI
05.11.2010, 23.13
Nehän on aika pitkä sitten. Jos tuo luku pitää paikkansa, niin mahtuis näin isojalkaisellakin sivulaukut hyvin ilman että kantapäät hakkaa niihin.

No pitää se, kun omasta pyörästä mittasin.

Mankeli-Miina
11.11.2010, 10.52
Lopputulos oli sitten koeajojen perusteella Singular Gryphon - se oli rakkautta ensi silmäyksellä (tai siis polkaisulla). Lisäksi testasin Traitor Rubenia ja vertailun vuoksi alupuolelta Specialized Tricross Compia. Salsa Vayaa en valitettavasti saanut käsiini.

Iso kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille kullanarvoisista vinkeistä !!

Miina

Nappulakenka
11.11.2010, 11.10
Lopputulos oli sitten koeajojen perusteella Singular Gryphon - se oli rakkautta ensi silmäyksellä (tai siis polkaisulla).

Onneksi olkoon!! http://serve.mysmiley.net/happy/happy0159.gif

PHI
11.11.2010, 20.02
Lopputulos oli sitten koeajojen perusteella Singular Gryphon - se oli rakkautta ensi silmäyksellä (tai siis polkaisulla). Lisäksi testasin Traitor Rubenia ja vertailun vuoksi alupuolelta Specialized Tricross Compia. Salsa Vayaa en valitettavasti saanut käsiini.

Iso kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille kullanarvoisista vinkeistä !!

Miina

Onneksi olkoon hankinnasta. Mikä osasarja ja mitkä vaihteet?

kmw
11.11.2010, 20.15
Onnea @mankeli-miina. Kuva "pyräsi kuva"-topikkiin, plz.

Mankeli-Miina
11.11.2010, 21.01
Kiitoksia.

Nyt on vasta runko valkattu, siihen aletaan sitten pakettia kasailemaan, ei ole kauheaa kiirettä.

Sinkula olisi kiva, mutta käyttötarkoitukseen ja mun fysiikalle huono. Tällä erää aattelin Alfine 11, josta kuulemma ois tulossa myös vaihtaja käyrälle tangolle keväällä. Muut osat on vielä ihan auki - kevyttä mutta kestävää, ei ihan tähtitieteellisen kallista kuitenkaan. Pitää vähän pyöritellä tätä. Kommentit tervetulleita.

Ja niinhän tässä taisi käydä, että aloitusviestini speksien lisäksi myös budjetti taitaa lopulta kaivata pientä tarkistusta...

jokseenkin
25.11.2010, 14.11
Huomasin aloittamastasi Singular Gryphon-aiheisesta ketjusta, että rungon valinta ei ole vielä varma. Siispä hämmennän sinua uusilla vaihtoehdoilla koska itsekin haaveilen vastaavasta pyörästä.

Singular Peregrinestä on tullut uusi XS-koko, joka voisi sopia mittoihisi. Itse olen saanut pyörähuolto.comissa istua puolivalmiin S-koon päällä, joka oli tulossa asiakkaalle. Siinä painoa tuntui menevän liikaa käsille. Saattaa tosin olla, että ongelma johtui siitä, ettei pyörässä vielä ollut polkimia ja tasapainon pitäminen oli hieman vaikeaa.

Salsa Vayaa olen koeajanut Foxcompilla koossa 55 ja Lontoossa koossa 54. Näistä 54 oli minulle parempi vaikka Salsan kartan mukaan 55 olisi minun kokoni. Tässä näkee kuinka paljon noihin karttoihin voi luottaa.

Salsalta löytyisi myös Fargo, joka on ulkonaisten ominaisuuksiensa perusteella samoja piirteitä kuin Gryphonissa: 29", droppitanko, levarit. Koska Fargo on kuitenkin kategorialtaan matkapyörä, siinä on kuitenkin kiinnikkeitä kaikelle tarpeelliselle.

Yksi valmiiksi napavaihteellinen droppitangolla olisi On-One Pompetamine Versa Pro, joka kylläkin pitää tilata Britanniasta.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPVERPRO/on-one-pompetamine-versa-pro

Koska olet päätymässä teräsrunkoon ja etenkin koska aiot muistaakseni harrastaa talviajoa, muistutan vielä sellaisesta ilmiöstä kuin korroosio. Eli varmista, että rungon sisälle laitetaan ruosteenestoainetta.

jokseenkin
26.11.2010, 14.06
Tässä vielä satunnaisen surffailun yhteydessä löydetty ketju aiheesta: http://forums.roadbikereview.com/showthread.php?t=230599

rikardo+
02.12.2010, 13.49

-teräsrunko
-levarit
-1x9 voimansiirto

http://www.manfredbikes.net/default....=5&&t=1&bid=13

Tosi nätti pyörä. Paljonko on koko pyörän hinta?

Tiedätkö onko tuo max 32mm rengaskoko lokareiden kanssa vai ilman?

veikkaisin että tuohon on aika hankala saada nastarenkaita ja lokareita.
Ja työmatka käytössä suomessä nämä ovat mielestäni aivan välttämättömiä.!

rjrm
02.12.2010, 17.57
veikkaisin että tuohon on aika hankala saada nastarenkaita ja lokareita.
Ja työmatka käytössä suomessä nänä ovat mielestäni aivan välttämättömiä.!

Yhtä aikaako? Kaipa se on vähän asuinpaikasta kiinni. Minä nastarenkaita laittaessani ruuvasin samalla lokarit pois. Laitan ne takaisin taas keväällä. Mutta täällä talvi on talvi. Talvella ei lennä rapa, eikä oikein hiekkakaan. Keväällä ehkä sitä hiekoitushiekkaa lentää. Aika näyttää.

rjrm

rikardo+
02.12.2010, 21.59
Yhtä aikaako? Kaipa se on vähän asuinpaikasta kiinni. Minä nastarenkaita laittaessani ruuvasin samalla lokarit pois. Laitan ne takaisin taas keväällä. Mutta täällä talvi on talvi. Talvella ei lennä rapa, eikä oikein hiekkakaan. Keväällä ehkä sitä hiekoitushiekkaa lentää. Aika näyttää.

rjrm

Joo oot ehdottomasti oikeessa!
Pohjosemmessa ei varmaan ole 30 räntäsadepäivää vuodessa.
Jotenkin luulin että kysyjä oli etelä suomesta .
ja olin epätäsmällisen ajattelematon

ja olen sitä mieltä että muutkin kun eteläsuomen alueet kuuluu suomeen.

T Riku

Paakku
08.03.2011, 14.05
Gryphon hankittu Puukenkämaan Yksivaihdekaupasta, kasaus vielä kesken. Osatkin suurin piirtein kasassa: SLX 2 x 9 (tai 1 x 9), Dura-Ace Bar End Shifters, Midge drop bar, 29 x 2.2”, Cane Creek Drop V Brake Levers, Avid 7 Mechanical Disc Brake jne..

Gryphon ei ole cyclocrossari (ehkä monstercrossari), vaan 29er maastopyörä, jonka geometria on suunniteltu droppitangolle. Ehkei paras vaihtoehto työmatkakäyttöön. Toki kasaaminen onnistuu nakeimmallakin kumeilla, Gryphonista on varmaan aihiota moneen käyttöön.
Järkisyillä Gryphonin hankintaa on vaikea perustella, mutta makeen näköinen fillari siitä on tulossa.

Lopultakin valmis. Yllä mainitusta poiketen tanko on Salsa Woodchipper.
https://lh4.googleusercontent.com/_WJZDx1oKYgg/TXPdWFRg6eI/AAAAAAAAB6M/jOxbrk7ixrY/s800/SDIM4869.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/_WJZDx1oKYgg/TXPdZa0mOPI/AAAAAAAAB6M/520jlEHx6kk/s800/SDIM4870.jpg

Mankeli-Miina
15.05.2011, 15.46
Juu ei ole mikään crossari toi Singular Gryphon, mutta koeajo vaan vakuutti... Ja myös lopputulos tuntuu erittäin hyvältä - päivittäinen työmatka kulkee hiekkateitä ja keskustaa mukulakivineen ja rotvalleineen kesät talvet. Vaihteena Alfine 11, vaihtaja ainakin toistaiseksi vähän viritys, kun kahvaa ei saanut käytännössä mistään, vaikka netissä sitä muka myytävänä olisi. Renkaan leveys taitaa olla 36 mm.

Love it (oli järkeä tai ei).

Kiitos kaikille tällä foorumilla minua oikeille urille ohjanneille (erityiskiitos Julalle ja Hannulle).

http://www.flickr.com/photos/62876690@N03/

Letkeää kesää toivottaen,

Miina

Jula
15.05.2011, 16.11
http://fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif Hieno! http://fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Kuten tuo ylempi 29er versiokin!
Ajonautintoa! :)

pesu63
16.05.2011, 11.43
itselläni cicli B levyjarruilla.

http://www.pyorahuolto.com/

Leewi
16.05.2011, 11.55
Joko löytyy kuiturunkoista crossaria levyjarruilla?

Mankeli-Miina
16.05.2011, 12.16
Toi Cicli B on kanssa tosi kivan näköinen (kuten monet muutkin), mutta itse hurahdin lopulta teräsrunkoon ja napavaihteeseen, mikä tie johti koeajojen vakuuttamana nykyisen menopelini äärelle.

kianto
15.03.2013, 11.25
Cyclocrossari hakusessa monikäyttöpyöräksi. Vaatimuksena olis hiilikuiturunko ja levyjarrut. Tässä yksi vaihtoehto joka osui silmiin http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/cyclocross/cross-master-team Olisiko jollakulla heittää muita varteen otettavia ideoita noilla kriteereillä. Ja budjetti voisi asettu reiluun 2 tonniin.

Jake_Kona
15.03.2013, 11.38
En nyt kahlannut läpi kaikkia mitä on yllä kirjoitettu, mutta rosella on mahtavan hintainen (kuitu)krossari levareilla ja sähkövaihteilla. :cool:
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-pro-dx-cross-3100-di2-double/aid:612114

Taitaakin olla alurunkoinen vaikka tein alkukarsintaa sivuston omalla valikolla jossa alurungot ilmoitti ei mitään l. kaikki olisi ollut kuitua.
Tarkemmin kun katsoo ei näy mitään hitsauksia, mutta rungon yläputkessa kirjoitus ultra thin tubess?? Onko se sittenkin alurunko?

keski-ikäinen
15.03.2013, 12.00
^ Laitoin ton Rosen kirjanmerkkeihin, jos joskus rikastuis... Edit: Paitsi mitä crossipyörässä tekee 53/39-eturattaat?

Pave
15.03.2013, 13.08
No onhan noita, esmes tuollainenkin: http://www.feltbicycles.com/International/2013/Cyclo-X/FX-Series/F3x.aspx
Ei kuitenkaan suoraan lähikaupan hyllystä. ;) Tilaustavaraa, mikäli sattuu löytymään Euroopan päävarastoilta. Cyclot kun myydään Euroopassa yleensä jo syksyllä, niin tässä vaiheessa vuotta saldot voivat olla jo minimissään.

duudi
15.03.2013, 13.25
Ridleyn X-fireä löytyy myös levareilla.
http://www.ridley-bikes.com/fi/en/bikes/4/65/cyclocross/x-fire-1202c (http://www.ridley-bikes.com/fi/en/bikes/4/65/cyclocross/x-fire-1202c)
Tuota sai vuodenvaihteen tarjouksissa 2000€:lla Ultegran osasarjalla. Sittemmin hinnat on normalisoituneet, harmi että pyöräbudjetti oli tuolloin jo käytetty...

Leewi
15.03.2013, 14.53

No onhan noita, esmes tuollainenkin:
Tilanne on tosiaan tuon lähes 2 vuotta sitten kysymäni jälkeen muuttunut. Nyttemmin malleja on jo kymmeniä.

Pave
15.03.2013, 15.01
Bua-ha-haa, enpä tullut aikaleimaa katsoneeksi... Ilmankos tuntui vähän hassulta kysymykseltä... :D

duudi
15.03.2013, 15.45
Kyllä tuossa viestissä #76 aika selkeästi kysytään tuoreita ehdotuksia...

Leewi
15.03.2013, 16.05
Kyllä tuossa viestissä #76 aika selkeästi kysytään tuoreita ehdotuksia...
Joo, alle 2te on ainakin On One Dirty Disco http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOODDRIV/on_one_dirty_disco_cyclocross_rival Planet x xls http://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXXLSF/planet_x_xls_carbon_cyclo_cross_sram_force_bike

Leewi
15.03.2013, 18.13
En nyt kahlannut läpi kaikkia mitä on yllä kirjoitettu, mutta rosella on mahtavan hintainen (kuitu)krossari levareilla ja sähkövaihteilla. :cool:
http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-pro-dx-cross-3100-di2-double/aid:612114

Taitaakin olla alurunkoinen vaikka tein alkukarsintaa sivuston omalla valikolla jossa alurungot ilmoitti ei mitään l. kaikki olisi ollut kuitua.
Tarkemmin kun katsoo ei näy mitään hitsauksia, mutta rungon yläputkessa kirjoitus ultra thin tubess?? Onko se sittenkin alurunko?
Rosen katalogissa 2013 sivulla 144 näkyy speksit. On alumiinia toi runko, ainoastaan etuhaarukka on kuitua ja siinäkin ohjainputki alumiinia.

Halloo halloo
15.03.2013, 18.59
Tuolla samasta aiheesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44354-Luettelo-levyjarrullisista-Cyclocross-py%F6rist%E4