PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kahviketju

Sivut : 1 2 [3]

kuovipolku
10.03.2017, 14.58
Luovutin ja vaihdoin kahvilaatua. Kuka nyt päiväänsä haluaa pahalla kaffilla aloittaa... :D

<Käsi ylös>

Mulle olisi ihan sama vaikka lämmittäisin edellisenä päivänä pannuun jäänyttä Juhla-Mokkaa mikrossa. Riittää kunhan on kuumaa, mustaa ja sisältää kofeiinia.

PS Tämä on ollut itselle yllättävä havainto: vaikken ole koskaan ollut mikään kahvintuntija tai nautiskelija, olen silti kuvitellut olevani ns. hyvän kahvin ystävä - mutta olen pelkkä kofeiiniaddikti (ja vatsani on tapojensa orja).

PPS Terun kommentti keskieurooppalaisen perussuodatinkahvin mausta ja siihen tottumisesta osuu naulan kanttiin. Sisälläni asuu ilmeisesti pieni keskieurooppalainen sillä olen tällä hetkellä mieltynyt Lidlissä myytävään Melitta-kahviin.

PPPS Olen vannoutunut cafetière-mies. Ainoa kahvi joka oikeasti maistuu pahalle on sellainen tehonsa kadottaneella kahvinkeittimellä tehty ja pitkään pesemättömässä kannussa seissyt suodatinkahvi.

Köfte
10.03.2017, 17.15
Osallistutaan nyt tähänkin. Minulla on ollut jo 25 v+ aamukahvin lähtökohtana 6 kupin mutteripannun tuotos vähällä ruokosokerilla.
Tuo hiili-autonrengaspaahto toimii tuossa moodissa varsin oivallisesti:). Rouvalla oli vielä neitinä ollessaan pressopannu ja perusmallin
sähköinen kahvimylly; talouksien yhdistyessä myös pannukahvia ryystettiin viikonloppuisin. Nykyisellään arkikäytössä
on La Pavoni ECN (häälahja) yleensä sinisellä Lavazzalla tai Pauligin Fortissimolla ruokittuna. Viikonloppuosastolla sitten tuoretta
omajauhettua teräksisellä perinnelaitteella keitettynä. Viimeisin hankinta oli Mokkapuun "Kick" papuina, 100% robustaa paahto 7/7...
Myllyn virkaa toimittaa Wilfan WSCG-2. Ulkoillessa luonnollisesti nokipannukahvi tikkupullan kera on nautinto-osastoa. Vierasvarana
sitten "suomalaista kahvia" Moccamasterilla. Toki tietyille/tunnetuille tarjotaan muutakin:cool:

Tomos
11.03.2017, 13.52
Mutteripannulla tuli kyllä parasta kahvia mitä olen kotioloissa saanut aikaan. Alkoi vaan hampaat menemään niin keltaiseksi että piti lopettaa sen käyttö (ja nyt sitten pitää miettiä hampaiden valkaisua...) :)

Tuota italialaista paahtoa en oppinut tosiaan ymmärtämään kun siinä oli niin yksiulotteinen ja ohut maku verrattuna esim pauligin vihreään espressoon tai niihin saman firman "kaupunkikahveihin". Mut ehkä se onkin tarkoitus sitten keittää supervahvana tai jatkaa jollain maidolla niin se "ohuus" ei tule niin selvästi ilmi. Vähän niinkuin juhla mokkakin minusta pitää tehdä, mustana sitä ei juo pirukaan mutta jos siihen laittaa ihan pienenkin maitotilkan taittamaan sen pahimman kitkeryyden niin ihan hyväähän siitäkin tulee.

mgcc
11.03.2017, 17.46
Oikeiden eurooppalaisten suosima tummapaahtoinen kahvi on kuin vanhoista autonrenkaista jauhettua, vaatii pitkän totuttelun. Kun en koskaan mitään suuhunpantavaa hukkaan heitä, niin paketin alkaessa olla lopuillaan jonkinasteista siedettävyyttä on jo havaittavissa.

Oikeat eurooppalaiset lisäävät kahviinsa sokeria. Joskus valtavasti. Suomessa on kummallinen puristilauma, joka saa kohtauksen jos joku lisää kahviin sokeria.

Bansku81
15.03.2017, 15.22
Totta. Sokeri pehmentää kummasti voimakkaan, tumman paahdon makua. Itse teen nykyisin suurimman osan kahvista itse jauhetusta kahvista ja Aeropressilla. Välillä Bialettin teräksisellä mutteripannulla.

sähköläski
15.03.2017, 15.58
Mutteripannu on kyllä mukavan nopea. Useimmiten käytän Illyn kahvia. Moka:a ei taida suomesta löytyä?
http://shop.illy.com/wcsstore7.00.156.258.02/ICCatalogAssetStore/Products/Coffee/250g/new-250g-usa-front-moka_560.jpg?resize=145px:145px&output-quality=90

Espressoa joutuu siis käyttämään.
http://shop.illy.com/wcsstore7.00.156.258.02/ICCatalogAssetStore/Products/Coffee/250g/new-250g-usa-front-ground-medium_560.jpg?resize=145px:145px&output-quality=90

Köfte
15.03.2017, 16.18
En ole Suomessa Mokaa nähnyt, rouva toi viimeksi työmatkalta papuja. On tuo Espressokin kelpoisaa.
^^ vajaa teelusikallinen tummaa sokeria isoon mukiin riittää. Makukysymys toki tämäkin.

Gaastra
15.03.2017, 17.06
Testissä Pirkan ranskalainen paahto ja vaikka juonkin aamukaffini täysmaidolla niin hirveetä kuraa silti.

Koita Löfbergsin Roast level 4 tai 5. On aivan eri tasoa kuin Pirkka-kahvit.

http://live.worldcoffeetea2016.site.gsi.sg/sites/live.worldcoffeetea2016.site.gsi.sg/files/Lofbergs%20Lila2.jpg

kuovipolku
15.03.2017, 18.46
^Crescendoa join pitkään silloin kun maitokahvia vielä join. Jubileumia voi tarjota ns tavallisen suomalaisen suodatinkahvin ystäville, jotka saattavat ottaa vielä toisenkin kupillisen ja rohkeimmat jopa kysyä mitä kahvia tämä on.

Nykyäänhän mä olen huonon ja jopa hirvittävän huonon kahvin ystävä. Viikon paras kahvielämys oli kun laimensin kahvivierailta - joita oli pari vähemmän kuin laskettu - juomatta jääneen kahvin kuumalla vedellä suhteessa fifty-fifty...

ilmora
15.03.2017, 18.48
^^ Jotain noista onkin tullut kokeiltua, mutta nyt en muista mitä. Olen pyrkinyt valitsemaan aina uuden ja erilaisen kahvin. Mutteripannukin löytyy, mutta olen miettinyt, että se kaipaisi oikeastaan kahvimyllyn seurakseen.

mutanaama
15.03.2017, 19.46
Meillä in nyt menossa Lavazzan professional Oro Puro. Varsin kelvollinen suodatinkahviksi vastajauhetuista pavuista, vaikka nyt osin robustaa onkin. Tosin edellinen presidentin se toinen tummapaahto (black label?) oli ihan ok sekin. Sivettikissa-kahvi on sekin ihan juotavaa, niinkuin melkein kaikki muutkin kahvit, kunhan on tummaa paahtoa, vaalea ei sovi meikäläisen vatsalle.

Mun tapauksessa moni erikoiskahvi täällä kotona keitettynä on helmiä sioille. Meillä kahvit menee aina termariin, josta ne juodaan muutamassa tunnissa, ja sinne kun ei pääse happea, se pysyy kohtuullisen kelvollisena, tosin aamun ensimmäinen kahvi aina tuoreena.

Mitä sitten tulee juoma-astiaan, niin pahin vaihtoehto on tietysti pahvimuki, pthyi. Siihen kun sotketaan puutikku, niin ei ole kumma, ettei ihmiset voi nauttia kahviaan ihan vaan pöydän ääressä, vaan pitää kävellä pahaa makua karkuun.
Hyvänä kakkosena trendipellemäinen lasi, jossa se typerä pahvi ympärillä. Ja annoskoko gallona.

Köfte
15.03.2017, 19.59
kunhan on tummaa paahtoa, vaalea ei sovi meikäläisen vatsalle

Sama vika täällä alunperin syynä. Tuo oli hyvää:

https://www.mokkapuu.com/kick-luomu-kahvi-voimakas

Pekka L
16.03.2017, 09.17
Sivettikissa-kahvi on sekin ihan juotavaa...
Tuota nyt ei kannata ostaa, ellei sitten ole hankkimassa aitoa, jota tuotetaan alle 500kg vuodessa. Loput tulee pakkosyötetyistä häkkieläimistä. Ja se ensinmainittu on jostain syystä vähän eri hintaista.

Jani Mahonen
16.03.2017, 10.10
Hyvänä kakkosena trendipellemäinen lasi, jossa se typerä pahvi ympärillä. Ja annoskoko gallona.
Mutis, meidän kaikkien oma hipsteri <3 :D

Toimistolla on nyt Zoega's dark temptation korkkaamattomana vaikka viekoittelee, Papu-paahtimon toiseksi tumminta "mitä nyt hyllyssä sattui olemaan", ja Arvid Nordquistin tositummaa perusmeininkiä. Jostain syystä pöydällä myös viipyilevä Juhla Mokka on jäänyt vähän paitsioon. Life is good :)

mutanaama
16.03.2017, 10.23
Tuota nyt ei kannata ostaa, ellei sitten ole hankkimassa aitoa, jota tuotetaan alle 500kg vuodessa. Loput tulee pakkosyötetyistä häkkieläimistä. Ja se ensinmainittu on jostain syystä vähän eri hintaista.
No jos ihan tarkkoja ollaan, en ehkä tule ostamaankaan (vt. helmiä sialle). Joululahjaksi sain jonkin verran vähemmän kuin mitä vuosituotanto on. Suomalaisen paahtimon mukaan luonnosta kerätty, eli ilmeisesti samaa kuin mitä tarkoitat aidolla.

kuovipolku
16.03.2017, 10.43
Ja mä kun luulin että sivettikissakahvi oli vain jokin huumorisuomennos tai jokin lempinimi kahville jonka paketin kyljessä on mainitun otuksen kuva - vaikka kyllähän mä näin jälkeenpäin muistan että olen lukenut jostain niinsanotusta luksustuotteesta jonka tuotantomäärää rajoitti se että kasvin siemenen piti itääkseen kulkea jonkin eläimen ruuansulatuksen kautta, mutta ei muistiin ollut jäänyt että se oli kahvia ja että eläin oli sivettikissa...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak

29er
16.03.2017, 11.10
Ja mä kun luulin että sivettikissakahvi oli vain jokin huumorisuomennos tai jokin lempinimi kahville jonka paketin kyljessä on mainitun otuksen kuva - vaikka kyllähän mä näin jälkeenpäin muistan että olen lukenut jostain niinsanotusta luksustuotteesta jonka tuotantomäärää rajoitti se että kasvin siemenen piti itääkseen kulkea jonkin eläimen ruuansulatuksen kautta, mutta ei muistiin ollut jäänyt että se oli kahvia ja että eläin oli sivettikissa...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak

Suomalainen (paljon edullisempi) vastine on Jari Sillanpää -kahvi.

Kuntoilija
16.03.2017, 11.30
Kokeile Mutis Watsa-kahvia ei ole pahan hintaista ja ei todellakan ärsytä vatsaa, voi juoda pannu kaupalla. Juoksija-Wilsonin kahvi on ok edullinen kahvi. Itsellä meinaa aina sitä juodessa pyrskää kahvit suusta, kun muistelee Hesarin kuukausiliitteen juttua tuon kahvimerkin synnystä.

Oma "hipo" kahvikokemus on Jamaica blue mountain pavuista, ei huonoa ollut, muttei kyllä mitenkään ylivertaistakaan meillä normikäytössä oleviin papuihin verrattuna. Tämä on tietysti taas makukysymys.

OKS
16.03.2017, 19.34
Kokeile Mutis Watsa-kahvia ei ole pahan hintaista ja ei todellakan ärsytä vatsaa ...

Watsa-kahvi on tosiaankin hyvä valinta vatsavaivoista kärsiville. Kaveri tuota joskus suositteli ja silloin tällöin on tullut käytettyä. Mutta mitä kahvia juoda, kun sydän ei oikein tykkää kahvin lipittämisestä? Määrän vähentäminen on auttanut, mutta vieroitusoireiden kanssa joutuu taistelemaan.

tempokisu
16.03.2017, 19.47
:) Sain juuri tuota Watsa-kaffea työpaikan ystävältäni, ja yllättävän hyvää. Myös riittoisaa, ei tarvitse kun vähän laittaa ja paljon vettä.
Ite juon 1-2 pientä kuppia aamulla ja 1 pieni kuppi töissä työpäivinä, lenkillä myös kupponen. Oli aika kun meni pari pannullista päivässä ( sekä pari suklaalevyä päivässä).

Malamuutti
16.03.2017, 20.50
Totta. Sokeri pehmentää kummasti voimakkaan, tumman paahdon makua. Itse teen nykyisin suurimman osan kahvista itse jauhetusta kahvista ja Aeropressilla. Välillä Bialettin teräksisellä mutteripannulla.

Olen viime aikoina tykästynyt Robert Pauligin tummapaahtoiseen kahviin. Suodatettuna, mutta ei enää vuosiin millään kahviautomaatilla vaan keitän veden erikseen ja suodatan kahvin oikeasti kuumalla vedellä pannuun. Välillä pressopannulla, mutta sen puhdistaminen on hieman vaivalloista puuhaa.

Sokeriksi pari palaa tummaa sokeria - jotenkin olen erottavinani kahvin maussa tumman sokerin valkoisesta, mutta luulen, että sokkotestissä jäisi ero havaitsematta.

mgcc
23.03.2017, 15.57
Sama vika täällä alunperin syynä. Tuo oli hyvää:

https://www.mokkapuu.com/kick-luomu-kahvi-voimakas

Ostin tuota ja jos ei ole hyvää, niin siitä tulee Kopi Köfteä

Köfte
23.03.2017, 16.06
^:) Toivottavasti maistuu.

Köfte
23.03.2017, 20.34
Asiasta pesusoikkoon; nimestään huolimatta kelpo tuote:
http://4.bp.blogspot.com/-ckahaPWlXpI/UiWEg6kC8oI/AAAAAAAAC5w/7FrRV9NvpnU/s1600/IMG_5150%5B1%5D.JPG

mgcc
24.03.2017, 11.07
Kick! oli aika jännää, aivan kun tummaa suklaata olisi juonut. Tilasin myös Karjua, testaan sen ensi viikolla.

Köfte
24.03.2017, 11.48
^ Minun ei siis tarvinne ryhtyä papudieetille? Täytyypä testailla tuo Karju, kun tulee ajankohtaiseksi.
Rouva toi Bristot Classico-papuja tuliaisina isohkon pussukan.

mgcc
24.03.2017, 13.01
Näissä pikkupaahtimoissa on yleensä hyvät paput, mutta burjetti ei oikein kestä jatkuvaa tilausta.

Köfte
24.03.2017, 13.14
Näissä pikkupaahtimoissa on yleensä hyvät paput, mutta burjetti ei oikein kestä jatkuvaa tilausta.

Näinhän se on. Meilläkin yleensä ovat viikonloppukäytössä Tai valituille vieraille.

via
26.03.2017, 09.16
latte mutterilla ja mikrolla näin aamutuimaan - vielä alkuvuodesta pikkupaahtimon tuotetta joka aamu. nyt eläkkeen varassa ja kalleinta mitä lähikaupan hyllystä löytyy eli noin puolet pikkupaahtimon hinnasta. nyt on menossa Qualita Rossa päiväystuotteena

Kemizti
26.03.2017, 10.32
Tollasta papua nyt kokeilussa, mukavan tummaa 👍

Wilfan mylly ja Svart manuell pour over tiputin..

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170326/f0428c3c57633c567d4661923dad6376.jpg

maapaa
26.03.2017, 12.13
Sanoisin että vatsavaivat johtuu tästä suomalaisesta kahvikulttuurista jossa ostetaan valmiiksi vanhaa kahvia marketista. Omalla kohdalla ainakin pienpaahtimoiden tuorepaahdot toimii hyvin ja vatsakaan ei valita.

huotah
26.03.2017, 12.50
Monsoon Malabar pavuille iso peukku. Kerrassaan hieno kahvi, ainakin tämä Kaffan paahtama. Miten tämä AA variantti poikkeaa "normaalista" MM:stä vai mitä se tarkoittaa? Ja oletteko vertailleet Kaffan ja Mokkamestareiden paahtoja keskenään, onko eroja?

Katila
26.03.2017, 14.21
Lehmus Roasteryn Sammonlahti, italian style espresso, paahtoaste 5/5. Samoin maku. Ostin, kun sattumalta idän kaupassa näin - ja hain samoin tein kaksi pussia lisää. Mutteripannulla keittelen.

http://www.hitohyva.fi/lehmus-roastery-tuo-tuoreen-kahvin-tuoksun-lappeenrantaan/

Köfte
26.03.2017, 14.53
Monsoon Malabar pavuille iso peukku. Kerrassaan hieno kahvi, ainakin tämä Kaffan paahtama. Miten tämä AA variantti poikkeaa "normaalista" MM:stä vai mitä se tarkoittaa? Ja oletteko vertailleet Kaffan ja Mokkamestareiden paahtoja keskenään, onko eroja?

Kaffan tuotteista hyviä kokemuksia täälläkin. 70/30 on henk. koht. suosikki. Mokkamestarista jäi vähän pliisuhko
vaikutelma. Makuasia toki tämäkin.

mgcc
26.03.2017, 16.51
Ostin tuota homekahvia muutama vuosi sitten, eikä se oikein säväyttänyt. Täytyypä testaa taas.

OKS
27.06.2017, 21.51
Minkä verran löytyy muita psykopaatteja tältä foorumilta?
http://www.msn.com/fi-fi/ruoka-ja-juoma/ruokauutiset/tutkijat-mustaa-kahvia-juovat-ovat-todenn%c3%a4k%c3%b6isemmin-psykopaatteja/ar-BBDkjTm?li=BBr5KbI&ocid=mailsignout

Katila
28.06.2017, 09.38
^ Ei oikein hyvin napannut :) Kahvi maidolla ja sokerilla, tonic yök, retiisi ja selleri slurp.

JackOja
28.06.2017, 09.47

Minä.

Köfte
28.06.2017, 11.12
Selleri ainoa kiikun kaakun listalla, eli oireita on:)

T.K.
12.08.2017, 13.26
http://www.msn.com/fi-fi/ruoka-ja-juoma/ruokauutiset/tutkijat-mustaa-kahvia-juovat-ovat-todenn%c3%a4k%c3%b6isemmin-psykopaatteja/ar-BBDkjTm?li=BBr5KbI&ocid=mailsignout

Täällä kans yks.

stenu
11.02.2018, 19.31
https://vimeo.com/248190935

MacKonte
11.02.2018, 19.57
Omat suosikit ovat viime aikoina olleet pienpaahtimo Kahiwan Mukkula-paahto ja pyöräilijöille tutun Segafredon Pausa.

Joulunaikaan nautittiin toisen lahtelaisen pienpaahtimon Pultti-kahvista.

Tummapaahtoisia kahveja, joissa on pehmeä ja voimakas maku.

Köfte
11.04.2018, 01.18
Lievällä viiveellä, Flöridän retkueella kotikahvi oli
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTK8uE5iCwlfrixhRdb0QcvV5ZMyjJfs qbyEKqzz1gIdkMt6blM

Hyvä peruskahvi, hedelmäinen tumma paahto. Oiva aamukahvi;
jopa tirsmu teinistö hyväksyi. Hassu kysymys, saako tätä/vastaavaa
tälläkin mantereella järkevästi?

Köfte
11.04.2018, 01.25
Viimeisin kiva markettilöytö:
https://www.kaffaroastery.fi/kauppa/kahvi/espresso-inferno/

(https://www.kaffaroastery.fi/kauppa/kahvi/espresso-inferno/)

Köfte
11.04.2018, 01.36
Viimeisin kiva markettilöytö:
https://www.kaffaroastery.fi/kauppa/kahvi/espresso-inferno/

Tukkimiehen haamupäiviltä 5,90€/nyssy papuja ke-su vinkiksi.
Ei sidonnaisuuksia, kokemuksia.

Katila
14.04.2018, 22.40
Täällä kahvit kaapissa lisääntyy vaikka kuinka juo. Viimeksi hain Pikku-Huopalahdesta maailman pienimmäksi paahtimoksi itseään tituleeraavasta Six potista kolme laatua kokeiltavaksi. Toistaiseksi olen maistanut vain kofeiinitonta Iltakahvia. Kyllä se mulle iltaisin kahvista menee, kiva saada iltakahvitkin saunan jälkeen.

http://www.sixpot.fi

Köfte
14.04.2018, 22.54
https://cdn-c.verkkokauppa.com/576/images/26/2_224497-536x752.jpeg

Jauhelen aamiaiselle, heräteostos naisväen vaatehankintojen katveessa.

OKS
15.04.2018, 07.49
... maailman pienimmäksi paahtimoksi ...

Maailman pienin kuppi kahvia.
https://vimeo.com/214024434

mgcc
19.04.2018, 15.32
Kaffa Roasteryn espresso inferno odottaa huomista.

MäkiHiiri
03.10.2018, 09.59
Miten sä nykyään juot kahvisi?
Hain ketjun esiin, koska nyt tarvitsee muutosta. Arabica on ok, mutta ei sekään enää maistu. Kaikki kahvi on kitkerää ja mautonta. Maito kahvissa tekee ällön jälkimaun. Jotain tarttee kurkkuun kaataa aamuisin, että pääsee tyynystä irti. Tee ei herätä vaikka sitä litkisi 2l.

Hartsa69
03.10.2018, 10.58
Kulta Katriina edelleen parasta, en näe mitään lisäarvoa noissa erikoiskahveissa... :D Jotennii jopa huvittavaa, mutta jokainenhan saa hifistellä ja heätellä itseään miten vaan, onneksi itse pääsee sängystä ylös iisisti...

TERU
03.10.2018, 11.45
Market-linjoilla, Prismasta yhden motin pressokeitin ja Citymarketista siihen hyvin sopivaa Hollannissa paahdettua ja rouhittua Pirkka-pöönää 8,-/3 pakettia, tuohon vielä vedenkeitin jostain vaikka noista marketeista ja tyyny unohtuu. Vaimon kanssa niin eritahti, että tuo motillinen omaan suuhun aamuisin on tyydyttänyt kahvihittelun, mustana ja sokerittomana.

kuovipolku
03.10.2018, 12.08
Vastajauhetuista pavuista jollain nerokkaalla keittimellä tulos lienee kiistatta omaa luokkaansa, joipa kahvinsa miten vain.

Mutta itse en ole niin kahvintuntija, -harrastaja tai -nautiskelija. Mulle oikeastaan käy millainen kahvi tahansa - kunhan siihen ei ole kaadettu kermaa tai kylmää maitoa tai laitettu sokeria.

Mulla on kolme päävariaatiota:

- maitokahvi ranskalaisittain tai sinne päin: Pauligin Café Parisien tai jokin muu erittäin tumma paahto semmoisella pressopannulla valmistettuna ja siihen mikrossa kuumennettua kevytmaitoa, puolet ja puolet.

- mitä milloinkin kahvia suodatinkeittimellä lähinnä silloin kun keittää enemmän tai tietää tai arvelee juovansa useamman kupillisen ja pelkästään sen sisältämän kofeiinin vuoksi tai kun kahvi on tarkoitus juoda tietynlaisten voileipien kyytipoikana.

- terveysintoilijan ja hiilihydraattipaastoajan aamukahvi: kahvia noin neljä desiä, siihen luomuvoita ruokalusikallinen joka vaahdotetaan sauvasekoittimella. Maistuu paremmalta kuin ehkä kuulostaa.

Joskus olen säväyttänyt kahvia myös lisäämällä kaakaojauhetta tai kardemummaa ja kanelia.

Take home message voisikin olla: vaihtelu virkistää ja kokeilu kannattaa.

On tietysti olemassa vielä sekin raaka vaihtoehto että pitää sellaisen oikean cold turkey -vieroituskuurin eli kahden-kolmen viikon kofeiinilakon. Sen jälkeen voi joko huomata ettei aamukahvia kaipaakaan tai mikä tahansa kahvi maistuu jälleen taivaalliselta. (Mun hyvin vapaamuotoisessa vuosiohjelmassa on yksi, joskus kaksikin, mutta mä olenkin jossain määrin semmoinen antihedonisti.)

PS Nyt olen tosin harkitsemassa sellaista systeemiä missä herättyä juodaan vain lämmintä tai kuumahkoa vettä, puetaan päälle ja tehdään kahdenkymmenen minuutin juoksu- tai hölkkälenkki ja sitten aloitetaan päivä uudelleen kahvilla.

MäkiHiiri
03.10.2018, 13.17
Kiitos, kokeilunarvoisia juttuja olikin jo tullut tänne.
Joskus laitoin myös cayennepippuria..
Mutta kuovipolun tekstissä heräsi ? 'tietynlaisten voileipien' kohdalla. ?

kuovipolku
03.10.2018, 14.10
Makuasioita ja tottumuksia tietenkin nämä(kin), mutta esimerkiksi hiivaleipä emmentaljuustolla tai ruisleipä kananmunalla ja sillillä ovat minun makumaailmassani ja -muistoissani sellaisia etten osaa kuvitellakaan niitä ilman kahvia.

Samaan tapaan on leipä- ja päällysteyhdistelmiä joiden kanssa on ehdottomasti oltava lasillinen piimää.

Köfte
03.10.2018, 18.05
Miten sä nykyään juot kahvisi?
Hain ketjun esiin, koska nyt tarvitsee muutosta. Arabica on ok, mutta ei sekään enää maistu. Kaikki kahvi on kitkerää ja mautonta. Maito kahvissa tekee ällön jälkimaun. Jotain tarttee kurkkuun kaataa aamuisin, että pääsee tyynystä irti. Tee ei herätä vaikka sitä litkisi 2l.

Kokeile eri paahtimoiden/valmistajien tuotteita, myös eri paahtoasteita voi rohkeasti testailla.
Kasvatusalue (maanosa/ilmasto) vaikuttaa samankin lajikkeen lopputuotoksen makuun.
Robustaakin voi kokeilla, minusta turhaan parjattu. Vaihtelun tuomat muutokset avainasemassa.

Gaastra
03.10.2018, 19.36
Kaupasta ostan nykyisin pelkästään tummapaahtoista suodatinkahvia, useimmiten Löfsbergin Kharismaa (paahtoaste 4/5) tai sitten joskus vaihtelun vuoksi Arvid Nordquistin Franskrostia (erittäin tummapaahto).

Töissä meillä on aina perus Juhla Mokkaa ja kyllähän se on kitkerää tavaraa, mutta menee sekin paremman puutteessa.

Edit. Ja ihan mustana juon

JackOja
03.10.2018, 19.41
.. Löfsbergin Kharismaa (paahtoaste 4/5) ..
.

Toi on herkkua. Käyttökahvi meilläkin.

Pekka L
03.10.2018, 19.50
Nyt piti tarkistaa, olenko lukenut 20 vuotta väärin.
En ole (https://www.lofbergs.fi).
Kulta Katriina tumma paahto on kotona aamukahvina.
Lattea ja cappuccinoa veivataan sitten siihen tarkoitetuilla vehkeillä pienpaahtimopavuista, kun halutaan parempaa ehtoopäiväkaffetta. Eli aika harvoin. En juurikaan kaipaa kahvia iltapäivällä.

LJL
03.10.2018, 23.26
Totean tähän vain että Pelican Rouge

Köfte
06.10.2018, 18.12
Palasin yllättäen vanhaan paskaan pitkän tauon jälkeen:)
https://i.pinimg.com/originals/dd/dc/0c/dddc0c88e97e706e1396534df58193eb.jpg

mpk
06.10.2018, 23.38
Totean tähän vain että Pelican Rouge

Ei se mustikkasoppa aivan kamalaa ole [emoji1]

Ohiampuja
07.10.2018, 12.34
Kerran sain kaverilta mutteripannun lainaan, mutta ei se ollut mun juttu. Liikaa säätöä ja sähläystä.

Minä tykkään kovasti kun meille laiskoille peruskeittimen käyttäjille on kaupoissa hyvät valikoimat erilaisia tummapaahtoja. :)

MäkiHiiri
07.10.2018, 14.29
Kiitos vaan vielä. Nyt täälläkin litkitään pressokannukahvia! Voin kyllä suositella, porojen maut toistaa lähemmin kuivien purujen tuoksuaromeja ja semmoisista semi tummista puruistakin saa maistuvaa juomaa. Eipä ollut edes vaativa putsata.

Singer
12.10.2018, 23.35
kirpparilta löytyi delongh ec850m sopivaan hintaan, joten se tarttui mukaan.

JiiPee
12.10.2018, 23.53
Kaapissa on paketti kutsumattomille vieraille tai jos mörö-kölli tulee käymään.

https://vittumitapaskaa.fi/wp-content/uploads/2017/12/vitun-hyv%C3%A4-kahvi-vittumit%C3%A4paskaa.png

Köfte
18.11.2018, 02.00
Kofeiinikomppanian vierailulta teenlitkijöiden vaateiden ohessa
suositusten johdosta

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1993/7293/products/20170622_lehmus_roastery_tuotekuvat_sammonlahti_70 0x700_c871b9f2-824c-4450-8225-d9526fbfb3ef_2048x2048.jpg?v=1500126091">
Aamu näyttää todellisuuden, tuoksu oli erittäinkin houkutteleva.
Odottelen mielenkiinnolla:)

Katila
18.11.2018, 15.55
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181118/84458d7a7c9acad77ef3788c734dbed7.jpg

Tummaa sen olla pitää. Tämä on hyvä. Vaaleat paahdot maistuu lehmänpaskalle.

EvilOne
10.03.2019, 11.41
Onko kellään induktioliedelle sopivaa mutteripannua (Bialetti, Arcucci), oletteko käyttäneet ns. keskilämpöä?

Nalho
10.03.2019, 16.59
Löytyy Bialetti Venus kuuden kupin. Yleensä olen käyttänyt jotain seiskaa tai kasia ja hyvää on tullut. Miinuspuolena keittimessä on se, että ei keitä kaikkea vettä, vaan aina vesisäiliöön jää tilkka vettä. Tiedä sitten että jos sen antaisi röhistä levyllä pidempään onnistuisiko se jotenkin hönkimään kaiken ylös. Syy tuohon veden jäämiseen lienee se, että vesisäiliön pohja ei ole tasainen vaan sen keskusta on hieman korkeammalla kuin reunat johon vesi jää.

EvilOne
10.03.2019, 18.44
Ok, kiitos tiedosta. Ilmeisesti tuo veden jääminen kuuluu asiaan, lainaus Bialettin sivuilta:

Please note the max. boiler capacity is slightly greater than the final output. Some water will be left in the boiler after brewing.

LJL
10.03.2019, 20.54
Totesin tässä että tuliaiseksi saatu kahvipaketti Mondoa on karmaisevan pahaa kahvia. Hyi olkoon