PDA

Näytä tavallinen näkymä : Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

mutanaama
29.10.2010, 10.35
Huomasin tuossa aamulla vanhan threadin, kun muistelin vuoden takaisia painolukemia.

Paino 27.12.2008 91,6
Paino 2.1.2009 89,4
Paino 4.1.2009 88,3
Paino 10.1 2009 87.6
Paino 21.1.2009 86.9
Paino 30.1.2009 85.6
Paino 31.1.2009 85.4
Paino 23.7.2009 85.0
Paino 30.10.2010 82.6
Paino 2.2.2013 85,8
Paino 30.7.2014 84,6
Paino 11.8.2014 83,8
Paino 21.8.2014 83,2
Paino 27.8.2014 82.1
Paino 15.09.2014 81.8
Paino 8.4.2015 85.9
Paino 31.8.2015 84.9

Tällä hetkellä paino on 83,5 kg, ja tavoite edelleen päästä maagisen 80kg rajan alle.
Paino jatkaa putoomistaan. Raejuusto ja mustikkalinja jeesa

Nyt helmikuussa 2013 ollaan edelleen 85 kilon korvilla.

Vuonna 2014 Elokuun paino 21.8 alkaa jo näyttää hyvältä, edellinen kunnon ajo oli 3 päivää sitten, edellisenä päivänä tuli syötyä hiukan huonosti, mutta en nyt nälässäkään ollut. Ei siis huono ollenkaan.
Loppukuusta alkoi olla jo useamman kerran 82:lla alkavia lukemia, tänä aamuna (27.8) uusi ennätus 82,1 kg. Taitaa olla ainakin kymmenen vuotta kun viimeksi olen näin vähän painanut.

J T K
29.10.2010, 10.46
Hienostihan tuo on laskenut tasaiseen tahtiin. Itsellä on painon kanssa aina ollut tarkkailtavaa, herkästi on kertynyt ylimääräistä, jos ei ole tarkkana syömisten ja liikkumisen suhteen. Viitisen vuotta sitten paino huiteli 96kg paikkeilla ja nyt ollaan 79kg:ssa. Viisi vuotta sitten 50m kävely oli saavutus, henki pihisi kuin vuoristoilmassa. Nyt on tilanne hivenen toinen...

kmw
29.10.2010, 10.49
Mää löysin kaapin kätköistä hyvän painonhallintaindikaattorin: v.1974 ostettu vyö. Keväällä reiät eivät riittäneet, mutta nyt on taas käytössä:):)

JackOja
29.10.2010, 10.56
...tavoite taas päästä maagisen 80kg rajan alle.

Tutkin hieman tuota sun tilastoa... Äkselin trendi näyttäisi siltä, että tällä tahdilla maaginen alitus tulee tapahtumaan marras-joulukuussa 2011. Jos taas ottaa huomioon ainoastaan viimeiset 4 punnitusta (aleneminen hidastunut, tulee lihasta) niin sitten joulukuu 2013.

Tervetuloa :)

mutanaama
29.10.2010, 11.09
Hmm.. jos sitä sitten yrittäis vielä jatkaa tällä ruokavaliolla.

Hääppönen
29.10.2010, 11.17
Ruotsissa painonvartijoiden slogan aika hyvä; syö kuin lintu ja paskanna kuin norsu:D.

Pekka Sirkiä
29.10.2010, 11.25
Iso peukku täältäkin wanhalle vyölle :D Kesällä laihduin tavanomaiseen 70 kg:n lenkkikuntoon (painoindeksi 23), ja nyt talvella massa lisääntyy varmaan taas 3-4 kg (ind. 24)... vaikka olen "rehulinjalla" (= kasvisruoalla) ollut jo pitkään... Vyön rei'istä tosiaan hyvin näkee, miten laihdutus etenee/ ei etene... :rolleyes:

Aikuisia(kin erityisesti) voisi auttaa lapsilta tutun karkkipäivän käyttöönotto, ts. nauttia korkeintaan kerran viikossa jäätelöä, pizzaa, olutta, makeisia, leivoksia jne. Samoin työpaikkaruokailussa tulisi olla vähintään yksi (miel. 2-3) salaattipäivä(ä).

-- BTW: Viimeisin kuulemani laihdutuskeino on pitää jääkaappi :eek: mahdollisimman tyhjänä mutta hedelmävati :) mahdollisimman täytenä

J.k. Kätevä laihdutusvinkki t. -nyrkkisääntö on muistaa rasvojen (sekä pehmeiden että kovien, kuten myös piilorasvojen, joita on mm. kekseissä ja leivonnaisissa, ja vähän näkyvämmin juustoissa, leikkeleissä jne.) olevan kaksinkertaisia energiasisällöltään hiilareihin verrattuna.

Iglumies
29.10.2010, 11.27
Paino hallitsee mua :(

Juha_H
29.10.2010, 11.37
Noi kalorithan ilmoitetaan käsittääkseni sen perusteella paljon aineksesta vapautuu energiaa poltettaessa ja itse en ole havainnut paskantavani tuhkaa, joten suhtaudun pienellä varauksella noihin ilmoitettuihin kalorilukemiin. Voisin kuvitella että rasvat kulkeutuu helpommin elimistön läpi imeytymättä verenkiertoon kuin esimerkiksi sakkaroosit. Eli mun (täysin maallikko)mielipide on, että rasvat ei ole vertailussa hiilareita vastaan niin pahasta kuin mitä puhtaiden kaloriarvojen vertailu voisi olettaa.

Itse olen korvannut karkinsyöntiä paljon hedelmillä, mutta yllättävän paljon niissäkin sokeria on (esim viinirypäleet).

J.F
29.10.2010, 11.42
Aika hyvin itsellä toiminut vähän sama ajattelu mitä herra Sirkiä mainitsi. Eli katson että syön energiani mahdollisimman pitkälle hiilareiden ja proteiinin muodossa. Rasvoja vältellen. Vielä kun sisäistää, oikeasti ajatuksen että pitää energian saannin, kulutukseen nähden keskimäärin tietyllä tasolla niin paino muodostuu sen mukaan.

Jos esim tietyn pituinen ihminen syö keskimäärin 3000 kaloria päivässä (liikuntaa ei ollenkaan) hän painaa vaikka 100 kg. Sama ihminen kun syö keskimäärin 2000 kaloria hän painaakin 85 kg (hatusta vedetty esimerkki) . Kun sitten ottaa kuvioon mukaan pitkät pyörälenkit niin voi syödä tietysti enemmän ja kuitenkin painaa sen 100 kg tai 85 kg. Tämähän on ja kuullostaa itsestäänselvyydeltä mutta kun sen ajatuksen oikein sisäistää niin homma toimii. Mulla mennyt puolessatoista vuodessa painoa 107 kg -> 91-92 kiloon tällä tavalla. Vyötäröstä suhteessa enemmän koska lihasmassaa varmaan tullut lisää aktiivisen fillaroinnin takia.

Ja joo. 90 luvulla ostettu nahkavyö menee taas päälle hyvin.:D

izmo
29.10.2010, 11.43
Paino pysyy ittellä kurissa syömällä kahden tunnin välein ja joka toinen kerta lämmin ruoka... kyllä tietenkin näissä töissä energiaa kuluu pikkasen enempi kuin jossain tietokone päätteellä:cool: varmaan päiväkulutus on 4000 kalorin luokkaa....

J.F
29.10.2010, 11.45
Paino pysyy ittellä kurissa syömällä kahden tunnin välein ja joka toinen kerta lämmin ruoka... kyllä tietenkin näissä töissä energiaa kuluu pikkasen enempi kuin jossain tietokone päättellä:cool: varmaan päiväkulutus on 4000 kalorin luokkaa....

Pitää paikkansa. Minäkin olen siltä osin muutannut ruokatottumuksia. Jos päästää itsensä liian nälkäiseksi niin sitten ahmii ja ahmii eikä kylläiseksi tule millään.

HeliT
29.10.2010, 11.51
Mä olen ranskalaisen ruokailurytmin kannalla: aamupala klo 7:30-8:30, lounas 12:30-13, päivällinen 20-22 (ajat riippuen päivästä). Siis kolme kunnon ateriaa, pääsääntöisesti ei välipaloja. Joskus ennen illan lenkkiä voi syödä esim. jogurtin tai banaanin.

Keskiäkäinen lohjalainen
29.10.2010, 12.04
Voisin kuvitella että rasvat kulkeutuu helpommin elimistön läpi imeytymättä verenkiertoon kuin esimerkiksi sakkaroosit. Eli mun (täysin maallikko)mielipide on, että rasvat ei ole vertailussa hiilareita vastaan niin pahasta kuin mitä puhtaiden kaloriarvojen vertailu voisi olettaa.

Kyllä ne rasvat imeytyvät aika tehokkaasti. Niiden metabolia on vaan paaaljon hitaampi kuin hiilareiden. X rasvakaloria pitää siis potentiaalisesti näläntunteen kauemmin poissa kuin X hiilarikaloria.

Se huono yhdistelmä on rasva nautittuna nopeasti liukenevien hiilareiden kanssa. Silloin näläntunne tulee heti, kun veren sokeria nostavat hiilarit on kulutettu ja sokeritaso romahtaa, vaikka rasvasta olisikin energiaa vielä tarjolla.

Mun oma dieettinyrkkisääntöni on aika yksinkertainen: syö hiiilareita niin paljon kuin liikkumalla kulutat. Fillaristille tuo antaa luvan melkoiseen mussutukseen :) ja sohvaperunalta se kieltää hiilarit lähes täysin. "Tyhjäkäyntienergia" kannattaa hankkia hiilareita hitaammista energianlähteistä, kuten proteiineista ja rasvasta.

asb
29.10.2010, 12.05
Minä olen yrittänyt päästä pysyvästi 80kg rajan yläpuolelle käymällä punttisalilla, mutta ei tässä tunnu aika oikein riittävän siihen (varsinkin, kun se on niin helvetin tylsää hommaa). Pyörällä tulee ajeltua kesällä niin paljon, että talvella kerätty läski katoaa jo ennen kesäkuuta. Tänä kesänä paino ei onneksi ole laskenut alle 78kg alle kertaakaan, kuten viime kesänä kävi.

T: BMI 19.8

Risto Koivunen
29.10.2010, 12.07
Noi kalorithan ilmoitetaan käsittääkseni sen perusteella paljon aineksesta vapautuu energiaa poltettaessa ja itse en ole havainnut paskantavani tuhkaa, joten suhtaudun pienellä varauksella noihin ilmoitettuihin kalorilukemiin. Voisin kuvitella että rasvat kulkeutuu helpommin elimistön läpi imeytymättä verenkiertoon kuin esimerkiksi sakkaroosit. Eli mun (täysin maallikko)mielipide on, että rasvat ei ole vertailussa hiilareita vastaan niin pahasta kuin mitä puhtaiden kaloriarvojen vertailu voisi olettaa.

Olettaisin että viimeisten sadan vuoden aikana on tehty aika monta tutkimusta eri ravintoaineiden imeytymisestä. Tuollainenhan ei ole kauhean vaikea toteuttaa: ruokitaan parin viikon ajan koehenkilöitä tarkasti suunnitellun ruokavalion mukaisesti, otetaan jätökset talteen ja mitataan paljonko niissä on imeytymättömiä ravintoaineita. Tuloksia löytänee jostakin.

Kannattaa myös muistaa että kuitu ei hajoa eikä imeydy ihmisen ruoansulatuselimistössä, vaan tulee melko sellaisenaan läpi.

J.F
29.10.2010, 12.13
Tämä sellainen aihepiiri jossa on monta totuutta. Pääasia että löytyy se itselle sopivin tapa. Itse en ole ikinä ollut enkä tule olemaan ns "dieetillä" eli jomkun tietyn ohjeen mukaisella syö tota mutta ei tota. Olen vaan muuttanut tapaani suhtautua ruokaan.

Vierastan myös sitä ajattelua että rasvaton/matalakalorinen = terveellinen. Vaikka hedelmä sisältää paljon sokeria niin ovat kuitenkin terveellisempiä kuin karkit (lisäeineet, sokerin laatu) Oikea rasva parempi kuin teollinen light-rasva (lisäineet ja mömmöt jolla saadaan se näyttämään normaalilta). Syön voita, käytän ruokaöljyä mutta kohtuus kaikessa. Vältän aina light tuotteita kun vaan voin. Niistä ei tule kuin huonolle tuulelle.:) Eli ehtaa tavaraa ja mahdollisimman "epäteollista".

Risto Koivunen
29.10.2010, 12.24
Vältän aina light tuotteita kun vaan voin. Niistä ei tule kuin huonolle tuulelle.

Ainakin makunsa ja koostumuksensa puolesta lähinnä kumia muistuttavat kevytjuustot ovat minusta aika turhia tuotteita. On hyvän leivän pilaamista läntätä moista tuotetta siihen päälle.

Kunnon juustossa pitää olla makua - tällöin sitä riittää pienikin määrä.

Nakili
29.10.2010, 12.26
Mulla oikeestaan sama syönkö roskaruokaa vai en, ei paino muutu juuri mihinkään( sama 70kg +- 2kg ollu jo kymmenisen vuotta..) Mutta eipä myöskään paino kehity kovin helposti lihasmassankaan puolella.

izmo
29.10.2010, 12.27
Mä olen ranskalaisen ruokailurytmin kannalla: aamupala klo 7:30-8:30, lounas 12:30-13, päivällinen 20-22 (ajat riippuen päivästä). Siis kolme kunnon ateriaa, pääsääntöisesti ei välipaloja. Joskus ennen illan lenkkiä voi syödä esim. jogurtin tai banaanin.

pikkasen eri mieltä... yölläkin voi ja kannattaa syödä jos on nälkä... ittelle sopii semmonen klo 22 raskas iltaruoka, mutta jos alkais laihduttaan niin ehkä sen vois jättää pois:rolleyes: aamulla klo 7 ei monesti oo hirvee nälkä niin riittää iso kuppi kahvia ja pari ruisleipää paistetulla kanamunalla...

Kal Pedal
29.10.2010, 12.36
Minulla on pudonnut noin 14 kilo siitä kun olin raskaimmillani. Vielä on paljon -elikkä ehkä noin suurinpiirtein yhtä paljon- pudotettavaa.
Tähän olen päässyt syömällä huomattavasti vähemmän, mikä onkin loistava metodi!

nure
29.10.2010, 12.37
Yli puoli vuotta ollut sairaslomalla, massaa tullut liikaa, masennatte!

lansive
29.10.2010, 12.47
Minulla on nyt paino hallinnassa. Enää ei ole noussut, vaan viimeinen vuosi meni tasan samoissa lukemissa kuin ennen. Tästä on hyvä miettiä miten saadaan painoa alenemaan. Ruokailutottumuksia en ole muuttanut mihinkään, vaan pelkästään on tullut liikuntaa lisää. Ehkä sitä hienoisella säädöllä ruokapuolessa saisi painoakin putoamaan.

Ohiampuja
29.10.2010, 12.50
Painonhallinta. Hallitsenko minä painoni vai hallitseeko painoni minua?

Nyt näyttää siltä että paino hallitsee minua, se kun ei suostu laskemaan... :(

protonis
29.10.2010, 13.00
Tämä sellainen aihepiiri jossa on monta totuutta. Pääasia että löytyy se itselle sopivin tapa. Itse en ole ikinä ollut enkä tule olemaan ns "dieetillä" eli jomkun tietyn ohjeen mukaisella syö tota mutta ei tota. Olen vaan muuttanut tapaani suhtautua ruokaan.

Vierastan myös sitä ajattelua että rasvaton/matalakalorinen = terveellinen. Vaikka hedelmä sisältää paljon sokeria niin ovat kuitenkin terveellisempiä kuin karkit (lisäeineet, sokerin laatu) Oikea rasva parempi kuin teollinen light-rasva (lisäineet ja mömmöt jolla saadaan se näyttämään normaalilta). Syön voita, käytän ruokaöljyä mutta kohtuus kaikessa. Vältän aina light tuotteita kun vaan voin. Niistä ei tule kuin huonolle tuulelle.:) Eli ehtaa tavaraa ja mahdollisimman "epäteollista".
Samoilla ajatuksilla mennään. Lihavoin tuosta kaikista parhaimman konstin ennaltaehkäistä turhaa paisumista. Syödä voi mitä vain, kunhan pysyy kohtuuden rajoissa. Eikä monipuolisuuskaan haitaa, ettei mässytä vain yhtä ja samaa aina. Pyrin myös syömään mahdollisimman epäteollista ruokaa. Poissa ovat lämmitettävät valmisruoat, mikropikaruoat ja light-tuotteet. Uskoisin että ihmiselle luontaisin ruokavalio pohjautuu kivikauden aikoihin ennen maanviljelyn aloittamista, eli (satunnaista) liharuokaa ja kasvisruokaa. Ei ole paljon ollut pastaa, riisiä, perunaa tai viljatuotteita ennen tehomaanviljelyn aloittamista. Nekin toki kuuluvat nykyään ruokavalioon, mutta lautasmallin perusta pitäisi olla kasviksilla ja lihalla.

Minun pitäisi vielä lisätä kasvisten määrää ja pienentää lautaskokoa niin saisin varmasti viime vuosina tulleet muutaman lisäkilon poies. Muutama vuosi sitten liikunta vähentyi radikaalisti, mutta söin entiseen malliin, joten lisäkiloja kertyi eivätkä ne ole vieläkään kaikki lähteneet vaikka liikunta on palannut päivittäiseen arkeen.

Esko
29.10.2010, 13.04
Kannattaa myös muistaa että kuitu ei hajoa eikä imeydy ihmisen ruoansulatuselimistössä, vaan tulee melko sellaisenaan läpi.

No ei se nyt ihan näinkään ole. Kuitu on (mm.) paksusuolen bakteerien ravintoa.

apartanen
29.10.2010, 13.06
Hyviä ajatuksia monellakin. Oma painoni pääsi kevyesti ryöpsähtämään käsistä töissä ollessa. Yötyö ja pitkät päivät -> huono ja epäsäännöllinen ruokavalio. Painoa tuli melkein kymmenkunta kiloa lisää.
Nyt olen sitten pikkuhiljaa sitä pudotellut pois ja siinä suurena apuna on ollut laihdutuskirja :o. http://www.bookdepository.com/book/9781934030516/Racing-Weight

Fitzgerald rikkoo muutaman vanhan laihdutustabun ja lisäksi katsoo tuota painonhallintaa enemmänkin kestävyysurheilijan kuin kroonisen laihduttajan näkökulmasta. Eri ruoka-aineet ja muut vastaavat käydään läpi ja esitellään tapoja kuinka painonpudotus saadaan käymään yhteen harjoittelun kanssa.

Voin suositella, ei maksa paljoa ja ainakin minulle selkiytti asioita paljon.

mikkol82
29.10.2010, 13.26
Suositusten mukaan saatavasta energiasta ~60% pitäisi saada hilareista, ~20% rasvasta ja ~20% proteiineista. Nuo kun saa enemmän tai vähemmän oikeille uomille, pelaa se oma aineenvaihduntakin paljon paremmin ja painonhallinta helpottuu entisestään.

Täältä liputetaan iltasyömistä vastaan! Nimenomaan hiilihydraattien syömistä paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Unen laatu säilyy paljon parempana, kun vatsa ei joudu koville. Proteiinipitoisia iltapaloja on hyvä napsia ennen nukkumaanmenoa, jos hiukoo. Mutta jokainen tavallaan.

izmo
29.10.2010, 13.41
Suositusten mukaan saatavasta energiasta ~60% pitäisi saada hilareista, ~20% rasvasta ja ~20% proteiineista. Nuo kun saa enemmän tai vähemmän oikeille uomille, pelaa se oma aineenvaihduntakin paljon paremmin ja painonhallinta helpottuu entisestään.

Täältä liputetaan iltasyömistä vastaan! Nimenomaan hiilihydraattien syömistä paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Unen laatu säilyy paljon parempana, kun vatsa ei joudu koville. Proteiinipitoisia iltapaloja on hyvä napsia ennen nukkumaanmenoa, jos hiukoo. Mutta jokainen tavallaan.

Samaa mieltä tosta ilta syönnistä mutta usko on edelleen monella vahva:o luulevat ilta syönnin lihottavan... päinvastoin se voi jopa laihduttaa:cool:

Leopejo
29.10.2010, 13.51
Olettaisin että viimeisten sadan vuoden aikana on tehty aika monta tutkimusta eri ravintoaineiden imeytymisestä. Tuollainenhan ei ole kauhean vaikea toteuttaa: ruokitaan parin viikon ajan koehenkilöitä tarkasti suunnitellun ruokavalion mukaisesti, otetaan jätökset talteen ja mitataan paljonko niissä on imeytymättömiä ravintoaineita. Tuloksia löytänee jostakin.
Näinhän se on. Nuo 4 kcal/g (hiilihydraatit, proteiinit) ja 9 kcal/g (rasvat) ottavat huomioon sekä sen, poltetaanko 100 % (hiilihydraatit ja rasvat) vai jääkö käyttämätöntä energiaa (proteiinien -NH2 osio), sekä keskimääräiset imeytymiset. Toisaalta kyseessä on keskiarvoja: kaikissa kolmessa on suuriakin vaihteluita tarkan kemiallisen koostumuksen mukaan, sekä oletetaan esim. keskimääräistä kuitumäärää ateriassa.

Ja tuo mukanaan jonkin verran muita "polttoaineita".

StantheMan
29.10.2010, 13.57
Eilen oli rasvaprosentin mittaus. Kahden eri mittaustavan tulos oli 21 ja 24 %, joten arvioni 23 % piti aika hyvin paikkaansa. Tänä kesänä ei paino laskenut, koska ajokertoja tuli aika vähän, vaikka matkat olivatkin pitkähköjä. Vähän tuntuu siltä, että hitaasti ajettu pitkä matka sujuu aika hyvin pulleroltakin, joten jospa tässä ei nyt niin hirveästi painonhallinnasta stressaisi. (Ensi kevääksi kyllä lasken silti painoa "radikaalisti" ainakin viisi kiloa:o)

MacGyver
29.10.2010, 14.00
Itsellä toimii se, että illalla syö muutaman kanamunan tms. iltapalaksi ja päälle vielä loraus rypsiöljyä. Näin energiansaanti pysyy tasaisena ympäri vuorokauden eikä aamupäivällä ole ihan hirveä nälkä. Näin lounaskokokin pysyy kohtuullisena, eikä tule mätettyä ihan hirveitä annoksia päivällä niin kuin joskus ennen tuli tehtyä. Iltapäivälle klo. 12-16 välille kaipaisi vielä jotain välipalaa, muuten tulee pitkähkö tauko ennen iltaruokaa. Näillä opeilla lähti kymmenisen kiloa kevät 2009-kevät 2010 välisenä aikana, sen jälkeen paino pysynyt aikalailla samoissa. Oishan tuossa muutama kilo vielä varaa pudotella...vielä ollaan mittareiden mukaan lievästi ylipainoisia;)

TKT
29.10.2010, 14.33
Ainakin makunsa ja koostumuksensa puolesta lähinnä kumia muistuttavat kevytjuustot ovat minusta aika turhia tuotteita. On hyvän leivän pilaamista läntätä moista tuotetta siihen päälle.

Kunnon juustossa pitää olla makua - tällöin sitä riittää pienikin määrä.

Samaa mieltä:) Jos haluaa juustosta kolmanneksen vähemmän rasvaa on sama syökö juustoa, jossa on sen verran vähemmän rasvaa ( maistuu kumilta ) tai vähentää esim. aikaisemmasta kolmesta siivusta / voileipä kahteen siivuun ja syö edelleen kunnon juustoa.

kukavaa
29.10.2010, 14.43
sitten kun tottuu 17 prossaseen juustoon (tottuu siihen) semmonen perus oltermanni tai muu maistuu aika hirveeltä. huomaa silloin mistä se maku koostuu. no nää on maku asioita.

nure
29.10.2010, 14.47
Kompensoidaan oma paino pyörän painossa...

J.F
29.10.2010, 14.50
Lähinnä ajattelen niitä kaikkia kemikaaleja mitä noihin kevyt-hommeleihin yleensä työnnetään että saavat "oikean"-konsistenssin. Niitä mielellään välttelen. Tekevät ruosta epäterveellisen paljon suuremmassa määrin kuin rasva tai sokeri. Kunhan muistaa kohtuuden. Kevyttuotteissa usein se filosofia että voit syödä yhtä paljon tai enemmän kuin ennen kunhan syöt näitä meidän kemikaaleja, sen sijaan että syö vähän vähemmän ja terveellisemmin oikeaa ruokaa. *mielipide*

Mikael52
29.10.2010, 15.24
Painonhallinta ( laihtuminen / lihominen ) on matematiikkaa mitä suurimmassa määrin. Mutta yhdyn monen ihmisen mielipiteeseen siinä, että aktiivinen ihminen ( säännöllinen liikunta / työ ) voi ja pitääkin syödä kaikenlaista ravintoa kohtuudella. Itse olen 80-luvun alussa käynyt läpi erittäin kovan "laihdutusohjelman", jonka aikana aloin lukea kirjallisuutta ihmisen fysiologiasta ja ammatin vuoksi myöhemmin tarkkaan anatomiasta. Tuon kärsimyksen jälkeen silmäni ovat avautuneet ja tiedän, miten minun tulee elää ja syödä, että pysyn siinä painoluokassa, jonka katson itselleni sopivaksi. Ja lähes kolmekymmentä vuotta tuo elämänohje on pitänyt ja olen ollut terve ja hyväkuntoinen, vaikka ikää alkaa jo olla. Kaikesta huolimatta kannustan kaikkia niitä, jotka omasta tahdostaan joko laihtuvat tai lihovat.

Polla
29.10.2010, 15.27
Mä oon siitä hassu että nautin hiilarini lähinna urheilujauheista. Viimeiksi eilen kokeilin riisin syömistä. Tuli huono olo, vähän jotenkin "nousi päähän" ja vatsa turposi. Kaikki hitaasti sulava hiilari aiheuttaa kyseistä reaktiota, urheilujauheista ei sitten mitään aiheudukkaan mikä on jees.

Lähinnä syön lihaa ja kasviksia, paino on tippunut aika hurjaa tahtia, keväästä on lähtenyt n. 10 kiloa ja n. 5 kiloa vielä tiputettavana. Varmaan ensi keväänä olen siinä 55 kg painossa johon tähtään.

J T K
29.10.2010, 15.31
izmon kulutuksella taitaa olla ihan se ja sama vaikka vetäisi päivällistä klo 04.00 :)

Kovassa kulutuksessa määrä ei liene se olennaisin vaan sisältö. Jos ei syystä tai toisesta saa lisäkulutusta niin silloin sillä määrälläkin on suurempi merkitys. Ateriarytmi rules.

Ohiampuja
29.10.2010, 17.20
sitten kun tottuu 17 prossaseen juustoon (tottuu siihen) semmonen perus oltermanni tai muu maistuu aika hirveeltä. huomaa silloin mistä se maku koostuu. no nää on maku asioita.
Nämä ovat kanssa hyvänmakuisia juustoja. Ihan oikeasti... ;)

http://www.arlaingman.fi/tuotteet/juustot/palajuustot/arla-kadett-5/
http://www.arlaingman.fi/tuotteet/juustot/palajuustot/arla-kadett-10/

mutanaama
29.10.2010, 17.30
Pelkästään suht säännöllisellä liikunnalla en ole päässyt paljoakaan laihtumaan, mutta en myöskään lihomaan. Tästä huitasen sellaisen johtopäätöksen, että jos pystyn välillä pudottamaan painoa sellaisen inhimmillisen määrän kerrallaan, se myös pysyy poissa. Siis vaikka palaisin takaisin samanlaiseen ruokavalioon. Kulutushan ei kuitenkaan putoa mihinkään, kun keventynyt paino hyödynnetään nopeampana pyöräilynä

Risto Koivunen
29.10.2010, 17.55
No ei se nyt ihan näinkään ole. Kuitu on (mm.) paksusuolen bakteerien ravintoa.

Kiitokset valistuksesta. Täytynee käydä tankkaamassa vähän lisää kuitua että nuo bakteerit pysyvät tyytyväisinä. ;)

Ski
29.10.2010, 19.12
se on se vanha ruokaympyrä hyvä dieettiohje. Siitä kaikkia kohtuudella. Jos liikkuu, esim 1000kcal lenkkejä per päivä niin ei ainakaan paino nouse. Jos tavoite on painonlasku, on kulutettava enempi kuin syö. Itse syön 2 tunnin välein jotain, lounaalla vetäsen niin paljon salaattia ja vihanneksia ku kehtaan ottaa työruokalasta. Muuten jos on yli tunnin lenkkejä, syön pastaa ja leipää enemmän (koska on näläkä ja viluttaa), jos teen "lihastreeniä" palautan maidolla, kanalla ja raejuustolla.
Iltasyön jos on näläkä, eli jo teheny jotain tai tuun aamulla tekemään.

Vecculiko
29.10.2010, 19.36
Eikös tuo painonhallinta ole helppoa kuin heinänteko. Lisäät pyöräilyä, niin kulutat enemmän :). Itse painoin pari vuotta sitten n. 81kg ja sitten keksin tämän mainion liikuntalajin ja nyt paino huitelee 73 kg:n huippeilla ja saa syödä aika vapaasti. Työmatka on kyllä 30km suuntaansa.

markku matias
29.10.2010, 19.58
"Ihan oikeasti hyviä",onkohan makuaistisi hereillä?

Jula
29.10.2010, 20.16
Persaukisella on helppoa tuo painonhallinta: syö niin paljon joka kuukausi kun on varaa. Ei pääse paino liikoja nousemaan. Autoon kun ei oo varaa, niin on pakko pyöräillä (vaikka muutenkin pyöräilisi).

J.F
30.10.2010, 00.33

http://www.arlaingman.fi/tuotteet/juustot/palajuustot/arla-kadett-10/

Makuasioista en lähde kiistelemään mutta terveellisiä eivät varmaankaan ole.;)

pmw
30.10.2010, 02.28
Meikäläisellä tuo paino vaihtelee sen verran että innostuin tuossa taannoin keräämään jopa tietoa:

http://kk4.fi/paino/petteri.png

Esko
30.10.2010, 02.34
No ei se nyt ihan näinkään ole. Kuitu on (mm.) paksusuolen bakteerien ravintoa.Kiitokset valistuksesta. Täytynee käydä tankkaamassa vähän lisää kuitua että nuo bakteerit pysyvät tyytyväisinä. ;)

Tähän voisi jatkaa valistuslinjalla, että arvaapas mitä on pyöreästi kolmasosa siitä tavarasta, mikä sieltä suoliston päästä lopulta putoilee posliinille. Vihjeeksi voidaan kertoa, että oikea vastaus liittyy edelliseen viestiini, ja se oikea vastaus ei ole kuitu. :rolleyes:

Esko
30.10.2010, 02.48

http://www.arlaingman.fi/tuotteet/juustot/palajuustot/arla-kadett-10/Makuasioista en lähde kiistelemään mutta terveellisiä eivät varmaankaan ole.;)

Että pitikin sitten juuston ystävänä mennä katsomaan tuotetietoja.

Valmistusaineet, Arla Kadett 5%: Maito, hapate, suola, juoksute

Ja sitten vertailun vuoksi toinen juusto, jota on tullut aina joskus itse ostettua:

Valmistusaineet, Arla Pohjanpoika (rasvaa 32%): pastöroitu maito, hapate, suola (1,3 %), juoksute, happamuudensäätöaine (E509), säilöntäaine (E252)

:mad:

http://static.guim.co.uk/Guardian/media/gallery/2008/nov/18/wallace-and-gromit/GrandDayOutB-6966.jpg

greenman
30.10.2010, 07.15
Tähän voisi jatkaa valistuslinjalla, että arvaapas mitä on pyöreästi kolmasosa siitä tavarasta, mikä sieltä suoliston päästä lopulta putoilee posliinille. Vihjeeksi voidaan kertoa, että oikea vastaus liittyy edelliseen viestiini, ja se oikea vastaus ei ole kuitu. :rolleyes:

Jatketaan vielä mielenkiintoisilla knopeilla. Suolistosta noita pieniä ystäviämme löytyy yhteensä pari kiloa. (á ~1x10^-12 g)

Lukumäärällisesti mikrobisoluja on suolistossa enemmän kuin ihmisellä on omia soluja koko kropassa.

J.F
30.10.2010, 09.38
Että pitikin sitten juuston ystävänä mennä katsomaan tuotetietoja.

Valmistusaineet, Arla Kadett 5%: Maito, hapate, suola, juoksute

Ja sitten vertailun vuoksi toinen juusto, jota on tullut aina joskus itse ostettua:

Valmistusaineet, Arla Pohjanpoika (rasvaa 32%): pastöroitu maito, hapate, suola (1,3 %), juoksute, happamuudensäätöaine (E509), säilöntäaine (E252)

:mad:

http://static.guim.co.uk/Guardian/media/gallery/2008/nov/18/wallace-and-gromit/GrandDayOutB-6966.jpg

OK. Jos tuo pitää paikkansa myönnän virheeni. Ilmeisesti kevytjuustot eivät ole epäterveellisiä. Monet kevyt-tuotteet sen sijaan ovat täynnä kaikenlaista myrkkyä joilla ne yritetään saada muistuttamaan alkuperäistä tuotetta maultaan ja rakenteeltaan.

greenman
30.10.2010, 19.20
Elintarvikkeen kaltaisia kemikaaleja. Nam.

Keskiäkäinen lohjalainen
30.10.2010, 19.21
OK. Jos tuo pitää paikkansa myönnän virheeni. Ilmeisesti kevytjuustot eivät ole epäterveellisiä. Monet kevyt-tuotteet sen sijaan ovat täynnä kaikenlaista myrkkyä joilla ne yritetään saada muistuttamaan alkuperäistä tuotetta maultaan ja rakenteeltaan.

Monessa "kevyttuotteessa" rasvaa korvataan kaiken sortin nopeasti sokeriksi hajoavilla tärkkelysvirityksillä, jotta rakenteesta saadaan "täyteläinen". Tuollaisen tuotteen energiasisältö voi hyvinkin olla puolet pienempi kuin täysrasvaisen version, mutta toisaalta monessa tapauksessa kevyttuotetta pitää pupeltaa yli 2x määrä, jotta nälkä pysyy poissa yhtä kauan. Ei hyvä.

greenman
30.10.2010, 19.27
Monessa "kevyttuotteessa" rasvaa korvataan kaiken sortin nopeasti sokeriksi hajoavilla tärkkelysvirityksillä, jotta rakenteesta saadaan "täyteläinen". Tuollaisen tuotteen energiasisältö voi hyvinkin olla puolet pienempi kuin täysrasvaisen version, mutta toisaalta monessa tapauksessa kevyttuotetta pitää pupeltaa yli 2x määrä, jotta nälkä pysyy poissa yhtä kauan. Ei hyvä.

Itse olen todennut helpommaksi käyttää "aitoa" tavaraa, mutta vähemmän.

nimim. -10 kg maaliskuusta. indeksi 27,1 -> 23,8

PMT
30.10.2010, 19.42
Taitaa nuo painon hallinta asiat olla osaksi perintö tekijöitä, Itse en ole koskaan joutunut tuon ongelman kanssa taistelemaan 18 vuotiaasta asti on painoni vaihdellut 71-76 kg välillä,tällä hetkellä 72 . Syön kaikenlaista ruokaa , viimeisen 30v olen syönyt yhden lämpöisen aterian ja iltaisin mysliä jygurtin kanssa ehkä pari tummaa leipää, samoin kun lähdetään aamupäivällä ajamaan niin tuo mysli annos kuljettaa 4-5 tuntia hyvin juomat mukaan lukien. Nytkin kun olen ollut parivuotta eläkkeellä niin paino tuppaa vaan laskemaan vaikka syön samalla lailla kuin ennenkin. Uskoisin tasaisen elämän rytmin auttavan asiaan paljonkin.

xtrainer80
30.10.2010, 20.10
Taitaa nuo painon hallinta asiat olla osaksi perintö tekijöitä, Itse en ole koskaan joutunut tuon ongelman kanssa taistelemaan 18 vuotiaasta asti on painoni vaihdellut 71-76 kg välillä,tällä hetkellä 72 . Syön kaikenlaista ruokaa , viimeisen 30v olen syönyt yhden lämpöisen aterian ja iltaisin mysliä jygurtin kanssa ehkä pari tummaa leipää, samoin kun lähdetään aamupäivällä ajamaan niin tuo mysli annos kuljettaa 4-5 tuntia hyvin juomat mukaan lukien. Nytkin kun olen ollut parivuotta eläkkeellä niin paino tuppaa vaan laskemaan vaikka syön samalla lailla kuin ennenkin. Uskoisin tasaisen elämän rytmin auttavan asiaan paljonkin.

Tämähän oli kuin olisin itse kirjoittanut, tosin taidan olla jonkin verran nuorempi. Paino on vaihdellut täysi-ikäiseksi tultua välillä 68 - 75 kg, josta jälkimmäinen 3 vuoden lähes täyden urheilemattomuuden aikana. Luulen että erilaisilla geeneillä (hitaammalla aineenvaihdunnalla) varustettu olisi lihonnut helposti yli 90 kiloiseksi.

Tällä hetkellä paino on 70 kg ja uskon että näissä lukemissa pysytään nykyisillä harjoitusmäärillä. Kilo tai kaksi vois vaikka lähteäkin. Ruokavalio on hyvin samankaltainen kuin PMT:llä, yksi lämmin ateria, ruisleipää, jugurttia, mysliä ja banaaneita. Jonkin verran kaakaota tulee myös juotua ja vettä varmaan useempi litra päivässä (muuten alkaa tuntua huonolta). Saunakaljat kuuluu asiaan ja lisäksi aivan liian paljon karkkia, jota yritän vähentää.

Joitakin vuosia sitten yritin kasvattaa lihasmassaa oikein tosissani, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Kestävyysurheilijan geenit joten parempi valita lajit sen mukaan. :p

Premnas
30.10.2010, 22.49
Ei noi kevytjuustot maistu miltään! Kotona tuli silmänpyörittelyjä joskus kun laitoin oivariinia 5% -juuston päälle.

Kyllä sen huomaa kesäisin kun ajaa enempi pyörällä että hoikistuu tehokkaammin. En tiedä laihtuuko suoranaisesti mutta päivärytmi saattaa olla hiukan parempi ja tottahan ne lihakset kivoja on kropassa olla, hyvässä kunnossa.

Ite syön 3 kertaa päivässä, nyt en ole laskenut vähään aikaan noita ravintosuhteita mutta yleensä se on mennyt kutakuinkin näin: 30-40g hiilareita, ainakin 70g proteiineja ja vähintään 150g rasvaa, mieluummin lähemmäs kahtasataa. Näillä on laihduttu ja voitu hyvin, elämänprojekti tosin vielä kesken ja jatkuu aina.

wanderer
30.10.2010, 23.10
Vuosi on tullut kökittyä töissä näyttöpäätteen edessä, sisältäen pitkiä päiviä ja jatkuvaa kiirettä sekä ressiä. Lenkillä ei ole juuri jaksanut käydä saatikka kerinnyt.
No lopputulos noin +10kg ja mäet ovat muuttuneet entistäkin ikävämmiksi.
Seurava projekti on koittaa päästä vanhoihin systeemeihin, tavalla tai toisella. Itse taidan kuitenkin olla mallia "liikkumalla laiha", kuin "syömättä laiha".
Lihakset tulevat ja menevät, mutta läski on ikuista!

foxi
30.10.2010, 23.25
Samoilla linjoilla mennään Premnasin kanssa. Ainoa ero että laitan Pohjanjanpoikajuuston päälle voita. Tosiaan leivän voi unohtaa pois.

Pekka Sirkiä
31.10.2010, 12.47
Kyllä on paljon helpompi vähentää/ pienentää ruoka-annoksia kuin lisätä liikuntaa...

Otetaan esimerkki (#1): Teen banaaniriisiä, jossa 1 banaani (150 gr) yhdistetään (100 gr) täysjyväriisipuuroon. Tämä todellinen "terveys- ja laihdutusruoka" sisältää 235 kcal/ 987 kJoule (http://fi.wikipedia.org/wiki/Joule)a - jonka energiamäärän kuluttaakseen tulee 72-kiloisen kuskin ajaa kuntopyörällä 27 minuuttia 150 watin teholla (ks. kätevä laskentapaikka seuraavasta esimerkistä).

Otetaan esimerkki (#2): Tehdään juustoleipä, ts. karjalanpiirakka, jonka päälle laitetaan vielä pari siivua meetvurstia ja aamiasjuustopala, ja kyytipojaksi tölkki olutta... Lasketaan täällä (http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1) em. ruoka-aineiden sisältämä energiamäärä ja valitaan em. sivulta (jatkolinkkinä) kuntopyörällä ajo konstiksi kuluttaa ko. energiapommi (= joka ennen em. sivun laskurien käyttöä oli mukamas harmiton ilta-/huikopala...)

Oivalletaan edellisten perusteella itsekin, että on huomattavasti helpompi vähentää ruoan määrää/energiasisältöä kuin lisätä liikuntaa vastaamaan (tai mieluiten jopa ylittämään) ruoasta saatu, useimmilla istumatyötä tekevillä siis aivan turha energialisä... MOT

J.k. Naisväen voisi saada ymmärtämään saman logiikan (= vähemmän energiaa koneeseen => kevyempi paino), kun kertoo, että tunti ja minuuttia pitää imuroida, jos 60-kiloinen nainen aikoo kuluttaa 40 gramman suklaa-annoksen kautta elimistöönsä tulleen energiamäärän. ...Hei, jos et söisi sitä 40 grammaa suklaapatukkaa, niin sinun ei tarvitsisi rehkiä 61 minuuttia siivoushommissa...

J.j.k. Vinkki: Jos tuntee tarvetta (tai on pääsyt pahaksi tavaksi) napostella illalla tv:n ääressä epäterveellistä ja/tai lihottaavaa (= juu, myönnetään :o ) niin ratkaisu voisi olla esim. maapähkinöissä!!! Nämä huonosti sulavat (ts. energiaa hitaasti, jos ollenkaan, luovuttavat) palkokasvit voisivat olla oiva "korvike" monelle ravitsemuksellisesti vielä kehnommalle "appeelle"... Jos ei esim. porkkanoita, tomaatteja, omenoita tms. täysin "nollaenergisiä rehuja" viitsi/ jaksa joka ilta rouskutella, niin "heittelee" vaikka au naturel maapähkinöitä (paahtamattomia, suolattomia) "kupuunsa" siinä sohvalla lojuessaan...

---
En malta olla kommentoimatta vielä sen verran, että juoksete (http://en.wikipedia.org/wiki/Rennet) :mad: ei kuulu suosikkeihini juustojen ainesosana... On toki ns. mikrobiologisiakin juoksetteita. -- Terveellinen (ja eettinenkin) vaihtoehto on esim. voimailupuolelta tunnettu "bodarin iltapala" ts. rasvaton tai vähärasvainen (2 %) raejuusto, jota höystetään esim. tonnikalalla, paprikalla, tomaatilla, kurkulla ja/tai ananaspaloilla.

A.A
31.10.2010, 13.43
J.k. Naisväen voisi saada ymmärtämään saman logiikan (= vähemmän energiaa koneeseen => kevyempi paino), kun kertoo, että tunti ja minuuttia pitää imuroida, jos 60-kiloinen nainen aikoo kuluttaa 40 gramman suklaa-annoksen kautta elimistöönsä tulleen energiamäärän. ...Hei, jos et söisi sitä 40 grammaa suklaapatukkaa, niin sinun ei tarvitsisi rehkiä 61 minuuttia siivoushommissa...

Mutta urbaani legendahan kertoo että rakastelu vastaa maratonia.

Mä en kyllä tiedä siitä mitään, mä oon sprintteri.

mutanaama
31.10.2010, 14.17
-- Terveellinen (ja eettinenkin) vaihtoehto on esim. voimailupuolelta tunnettu "bodarin iltapala" ts. rasvaton tai vähärasvainen (2 %) raejuusto, jota höystetään esim. tonnikalalla, paprikalla, tomaatilla, kurkulla ja/tai ananaspaloilla.

Aivan loistava valinta, 300g suomalaista arkiraetta sisältää 210kcal, palan painikkeeksi 3dl mustikkakeittoa 100cal, riittää hyvin tappamaan kohtuullisen nälän.

Leopejo
31.10.2010, 14.51
Oivalletaan edellisten perusteella itsekin, että on huomattavasti helpompi vähentää ruoan määrää/energiasisältöä kuin lisätä liikuntaa vastaamaan (tai mieluiten jopa ylittämään) ruoasta saatu, useimmilla istumatyötä tekevillä siis aivan turha energialisä... MOT
Jos tavoitteena on vain painonpudotus keinolla millä hyvänsä, näin on.

A.A
31.10.2010, 15.30
Jos tavoitteena on vain painonpudotus keinolla millä hyvänsä, näin on.

Nimenomaan sillä helpoimmalla keinolla.

Ihmiselle joka ei ole harrastanut aktiiviliikuntaa, liikunta aiheuttaa aivan tajuttoman nälän. Kun onkin vedetty niitä sauvoja perässään se 40min, voi huoletta syödä pari wiineripullaa, kun juuri tuli harrastettua sitä tehokasta sauvakävelyä.

Kalorilaskuri (http://www.ruokajajuoma.net/kalorilaskuri.php)

Tämän mukaan 93kg henkilön 40min kävely kuluttaa 262kcal.

Wiineri (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30206&lang=fi)

Tämän mukaan 100g (Onko niitä niin kevyitä?) wiineripullassa on 342kcal .

Kun kävelee tunnin voi syödä wiinerin. Helpompi jättää se wiineri syömättä, ja katsoa telkkua selällään.

Jos haluaa maksimoida pullan tuhovoiman lenkin jälkeen. Tästä listasta (http://www.fineli.fi/compbyfood.php?class=bun&specdiet=none&cmpclass=macrocmp&classif=fuclass&lang=fi) voi valita esimerkiksi donitsin tai pari...

Edellä oleva on tarkoitettu todellakin vain henkilöille, joilla on ylipainonsa kanssa ongelma. Läpipaskot yms. ja henkilöt jotka eivät paskan vertaa välitä painostaan, voivat jatkaa kuten ennenkin.

Leopejo
31.10.2010, 16.50
Ja väärällä.

Ihmiselle joka ei ole harrastanut aktiiviliikuntaa, liikunta aiheuttaa aivan tajuttoman nälän.
Säännöllinen liikunta auttaa pitämään nälän loitolla, kiitos nälkäkeskusten paremman kalibroinnin.

Tämä puuttumatta liikunnan vaikutukseen metaboliaan ja liikunnan jälkeiseen kehon "huijaukseen", jolloin helpommin täytetään tyhjentyneet sokerivarastot kuin rasvasolut.

Ylipäänsä painonnousu (pudotus) sinänsä ei kerro paljoa rasvakudoksista ja lihasmassasta (laskematta nestetasapainoa ja sokerivarastoja). Säännöllinen liikunta hyvällä ruokavaliolla pitää nimenomaan rasvat kurissa.

A.A
31.10.2010, 17.02

Ihmiselle joka ei ole harrastanut aktiiviliikuntaa, liikunta aiheuttaa aivan tajuttoman nälän.

Ja väärällä.

Säännöllinen liikunta auttaa pitämään nälän loitolla, kiitos nälkäkeskusten paremman kalibroinnin.

Mitä et huomannut?

Itse painoin aikanaan 124kg.

Siitä pudotin 38kg 4:ssä kuukaudessa.

Painonpudottaminen on helppoa.

Te saatte tehdä sen ihan miten itse haluatte.

Se miten tein sen, on oma asiani.

Mutta ilmeisestikin tein sen väärin...

Hääppönen
31.10.2010, 17.42
Täällä mennään seuraavilla tuntemuksilla: minkä tahansa liikunnan, paitsi uinnin, jälkeen menee lähemmäs pari tuntia, että edes pystyy/haluaa syödä jotain. Uinnin jälkeen kiljuva nälkä on samantien.:seko:

J.F
31.10.2010, 17.43
Mitä et huomannut?

Te saatte tehdä sen ihan miten itse haluatte.

Se miten tein sen, on oma asiani.

Mutta ilmeisestikin tein sen väärin...

Enpä usko että olet väärin tehnyt. Täällä porukkaa vaan puhuu niin eri lähtökohdista.. Kyllähän minä jossain vaiheessa (en täällä) paasasin että liikkumalla pelkästään pysyy paino kurissa. Totuuden nimissä olen kyllä ruokatottumukisiani muuttanut + liikkunut paljon paljon enemmän kuin joitain vuosia sitten. Tämä kaikkihan on kiinni siitä minkälaiset ruokatottumukset on ollut aikaisemmin, siitä täällä kukaan ei tiedä muitten kohdalta mitään, sekä mikä on liikunnan taso ollut aikaisemmin.

apartanen
31.10.2010, 18.04
Täällä mennään seuraavilla tuntemuksilla: minkä tahansa liikunnan, paitsi uinnin, jälkeen menee lähemmäs pari tuntia, että edes pystyy/haluaa syödä jotain. Uinnin jälkeen kiljuva nälkä on samantien.:seko:

Välillä kannattaa ajaa vähän helpompi lenkki. Ei ole pahasta vaikka välillä maailma on värillinen myös heti lenkin jälkeen. :D
Meikäläisellä menee täysin päinvastoin. Lukuun ottamatta kaikkein kovimpia lenkkejä, nälkä on kotiin päästyä hirmuinen.

rhubarb
31.10.2010, 18.09
Syömisen vähentäminenhän on helppoa, ei tuosta urheilun jälkeisestä nälästä pitäisi mitään ongelmia koitua.

Leopejo
31.10.2010, 18.45
Mitä et huomannut?
?

Kuka väittää vastaan?

A.A
31.10.2010, 19.05
?

Kuka väittää vastaan?

Voitit.

järppä
02.11.2010, 13.48
Kyllä on paljon helpompi vähentää/ pienentää ruoka-annoksia kuin lisätä liikuntaa...

Otetaan esimerkki (#1): ***
Otetaan esimerkki (#2): ***

Ruuan määrän vähentäminen ei ole helppoa kovin äkillisesti. Kyllähän elimistö tottuu pienempiin annoksiin, mutta aikaa se ottaa. Toki voi syödä pienempiä, tai aivan liian pieniä, annoksia mutta nälän tunne on kyllä vähän /c:stä ainakin mun mielestä.

Ruuan energiatiheyden pienentäminen sen sijaan on helppoa, kun vain vähän miettii mitä siihen lautaselleen laittaa.

lcdpiggy
02.11.2010, 15.35
Itse tiputin aikavälillä 2005-2009 (suurinpiirtein) päälle 30kg, alkupaino 110 ja nykyään aamupaino on pysynyt jo toista vuotta siinä 77-78 välillä. Painonpudotus tapahtui pelkästään syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän eikä se edes tuntunut vaikealta.

Vuosi sitten päätin siirtyä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, lähin motiivi oli pysyä siinä kovalla työllä saavutetussa painossa ja lisäksi alkoi ilmenemään nopeita hiilareita ja sydäntauteja yhdistäviä tutkimuksia. Käytännössä en syö arkipäivinä hiilareita kuin lounaan yhteydessä pari leipäviipaletta jos sitäkään. Viikonloppuisin menee sitä olutta vähäsen ja silloin tällöin joku peruna tai muuta kun käy "ulkona" syömässä. Mutta muuten voi hyvällä ommatunnolla väittä, että nopeiden hiilareiden käyttö on vähentynyt radikaaliesti.

Olo on aivan loistava, ei turvota vatsaa, ei ole makeanhimoa, "pikkunälkä" loistaa poissaolollaan, paino ei nouse vaikka välillä voi tulla pitkiäkin jaksoja ettei pääse urheilemaan. Miinuksena toki voi mainita rahanmenoa, lihaa ja juustoa vain on oltava nykyään vähän enemmän jääkaapissa.

Alussa oli juuri tämä ongelma, mitä siihen lihaköntin viereen laittaa lautaselle ja mitä sen leivän sijasta sitten syödään? Mutta äkkiä sen homman oppii. Se miten VHH-ruokavalio toimii painonpudotuksessa en tiedä, sori.

Speedgoat
02.11.2010, 15.40
Ruuan energiatiheyden pienentäminen sen sijaan on helppoa, kun vain vähän miettii mitä siihen lautaselleen laittaa.

Sainpa joku aika sitten kynsiini painonvartijoiden points-CD:n ja se ohjaa ruokavalion hyvin nopeasti oikeaan suuntaan ts. pois kaikesta energiapitoisesta ruoasta.

Yksi suhteellisen täydellinen esitys aiheesta löytyy eräältä toiselta suhteellisen vireältä foorumilta: http://www.pakkotoisto.com/ravinto/91255-dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystae/

jossa sitten suositellaan sangen kätevää kalorilaskuria (perusversio ilmainen, maksamalla sitten saa lisää hyvyyksiä): http://kalorilaskuri.fi/

ei asia ole sen ihmeempi, pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa.

Pekka Sirkiä
02.11.2010, 16.46
Moni kertoo aloittaneensa liikuntaharrastuksen, esim. käyvänsä lenkillä tai puntteja nostelemassa jne., mutta valittaa samaan hengenvetoon, että paino ei jostain syystä ole kääntynyt laskuun.

Oman kokemukseni mukaan, etenkin näin keski-ikäisenä, painonhallinnan perusta on jo ennestään kevyt ruokavalio :)

Kun ruokavalio on tarpeeksi kevyt, liikunnan lisääminen käynnistää painon putoamisen. Itselläni esim. huhti-lokakuussa paino vähenee pyöräilyn avulla 3-4 kg ilman, että ruokavalioon teen juurikaan muutoksia.

Jos ruokavalioni olisi alkujaan liian raskas (= maitotuotteita, lihaa, perunaa, leivonnaisia jne.), ei painoa olisi lainkaan helppoa pudottaa liikuntaa lisäämällä - kuten edellisessä breivissäni kirjoitin.

Painonhallinnan A&O on siis ruokavalion keventäminen. Ja vieläpä selvä keventäminen, ei vain "vähärasvaisiin" tuotteisiin siirtyminen.

Käytännössä ruokavalion SELVÄ keventäminen tarkoittaa kasvisvoittoista ruokavaliota, jossa on vain vähän lihaa, esim. kalaa tai broileria korkeintaan kerran tai pari viikossa. Samalla luovutaan rasvaisista kastikkeista, valkoisista jauhoista, maitorasvoista sekä (päivittäisestä) alkoholista. (Tai sitten aletaan nauttia ns. puolikkaita annoksia aiempaan verrattuna, tällainen keventäminen on myös tehokasta, jos ei kasviksien käyttöä halua lisätä.)

Aivan liian moni kuvittelee liikunnan "taikasauvaksi", jota heilauttamalla paino alkaa laskea. Itse asiassa liikunta auttaa vasta, kun ruokavaliota on kevennetty sen verran, ettei siitä saada enempää energiaa kuin liikunnalla kulutetaan.

Ruokavalion keventäminen ei tarkoita myöskään "nälän näkemistä". Yllättävän monilla on se harhaluulo, että (pääasiassa) kasvissyöjäksi siirtyminen tarkoittaa automaattisesti lähes jatkuvaa nälässä elämistä... :eek: Ei, ei todellakaan ;) Kasvissyönnin ja ns. normaaliruokavalion merkittävin ero on siinä, että kasvispitoisella ruoalla saa vähemmän energiaa jokaisen ruokailun yhteydessä. Näin myös energian varastoituminen rasvaksi vyötärölle vähenee. Käytännön elämässä energian saannin vähenemistä ei huomaa: työpaikkaruokailussa kasviruokaa syövien työteho ei iltapiväiisi romahda, eivätkä nämä hoipertele nälän heikentäminä typaikoillaan tai illalla kotiinsa, jossa heitä jääkaapissa odottaa vain salaatteja ja porkkanoita*... :D

Ylisummaan: Nykyajan ruokailussa on kyse on pitkälti siitä, että mitoittaa arkisesta ruoasta saamansa energiamäärän harrastamansa liikunnan määrään. Useimmilla tällainen mitoitus/ muutos olisi helpointa tehdä siirtymällä kasvisvoittoiseen ruokavalioon.

*Syön esim. suklaata/lakritsia melko säännöllisesti. Jäätelön syöntiä olen vähentänyt, etenkin talvella, kun ei liikuntaa ole niin paljon kuin kesällä. Jugurtteja syön satunnaisesti, kovia tai pehmeitä juustoja en juuri ollenkaan, enkä leikkeleitä. Leivän (useimmiten täysjyvää) päällä käytän lähinnä tahinia, oliiviöljyä tai raejuustoa, paprikaa tai kurkkua.

hannupulkkinen
02.11.2010, 18.51
Pekan ruokavalio kyllä pienentää lihaksia. Lihaa tai muuta proteiinia pitää saada joka päivä 1,5 - 2 grammaa painokiloa kohden, jos meinaa laihduttaa läskejä eikä lihaksia. Proteiinia saa lihasta. No kasvisproteiinejakin on, mutta niitä on vaikeampi saada. Vaikeudet lisäävät kiusausta syödä mitä sattuu.

Vähintään 600 grammia päivässä tulisi syödä juureksia, hedelmiä ja marjoja. Painoa pudottaessa saa syödä kaikkea, kunhan syö riittävä vähän, mutta ei liian vähän. Jos syö liian vähän on nälkä seuranamme ja jos liian paljon niin ei laihdu.
Jos syö liian vähän ei jaksa liikkua ja jos syö liian paljon ei jaksa liikkua.
http://kiloklubi.fi auttaa laskemaan oikean ruuan määrän ja oikean ateriakoostumuksen. 600-1000 kilokaloria päivässä on hyvä vaje.
Siitä huolimatta paino saattaa jumittaa kauankin paikoillaan.

Johan Moraal
02.11.2010, 19.26
Miulla on paino hallinnassa. Syön minkä syön ja liikun minkä liikun ja paino on aina välillä 84-87 kg. Herkut vaan lenkin aikana ja juuri sen jälkeen, munkin saan vaan satkun päällä. Itse vedän tästä johtopäätöksen,että tämä on minun ok paino, tästä alas menee jo anorektian puolelle. Onhan se nyt niin että tavallisen kansalaisen silmissä en ole ylipainoinen vaan pikemminkin ruipelo. Pyöräilijät on vaan kummalista väkeä siinä että katsovat jonkun tanskalaisen ruumiin kuvan ja ottavat sen esimerkikseen. Vääristynyt omakuva siis eli anorektikot. Sitäpaitsi meiän pyöräseurassa ei oteta alle 85 kiloisia oikein vakavasti:)

Plussat muuten mutikselle, oikein mukavasti on elopainoa lähtenyt:)

mutanaama
02.11.2010, 19.32
Miulla on paino hallinnassa. Syön minkä syön ja liikun minkä liikun ja paino on aina välillä 84-87 kg. Herkut vaan lenkin aikana ja juuri sen jälkeen, munkin saan vaan satkun päällä. Itse vedän tästä johtopäätöksen,että tämä on minun ok paino, tästä alas menee jo anorektian puolelle. Onhan se nyt niin että tavallisen kansalaisen silmissä en ole ylipainoinen vaan pikemminkin ruipelo. Pyöräilijät on vaan kummalista väkeä siinä että katsovat jonkun tanskalaisen ruumiin kuvan ja ottavat sen esimerkikseen. Vääristynyt omakuva siis eli anorektikot. Sitäpaitsi meiän pyöräseurassa ei oteta alle 85 kiloisia oikein vakavasti:)

Plussat muuten mutikselle, oikein mukavasti on elopainoa lähtenyt:)

Kiitos kiitos. Tähtäimenä on saada BMI noin 25- 26 korville. Ei siis miksikään ihan ruipeloksi, vaan mun ruumiinrakenteella kohtuulliseksi.

Johan Moraal
02.11.2010, 19.40
Kiitos kiitos. Tähtäimenä on saada BMI noin 25- 26 korville. Ei siis miksikään ihan ruipeloksi, vaan mun ruumiinrakenteella kohtuulliseksi.

Taitaa miun PMI ollajuuri sitä luokka, ihan ruipelo siis:p
Ei ku tosissaan, en usko että BMI on oikein järkevä tieto jos urheilee paljon. Lihas kun on painava.

PHI
02.11.2010, 19.43
Pekan ruokavalio kyllä pienentää lihaksia. Lihaa tai muuta proteiinia pitää saada joka päivä 1,5 - 2 grammaa painokiloa kohden, jos meinaa laihduttaa läskejä eikä lihaksia. Proteiinia saa lihasta. No kasvisproteiinejakin on, mutta niitä on vaikeampi saada...

Juupajuu...uskomatonta menneen maailman tuubaa tuon proteiinilähteen osalta. Meikäläinen on ollut 16 vuotta vegaani, en käytä mitään lisäravinteita ja silti lihasmassaa tulee talven salitreenin seurauksena jopa liiankin paljon. Kroppa muistuttaa välillä enemmän painijaa kuin pyöräilijää.

Tämä kaveri on vuorigorilla, maailman voimakkain kädellinen ja kasvissyöjä. Harmi kun kukaan ei ole kertonut sille, ettei se saa tarpeeksi proteeinia ruokavaliostaan.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Silver_back.jpg/250px-Silver_back.jpg

ellmeri
02.11.2010, 19.46
. Tähtäimenä on saada BMI noin 25- 26 korville. Ei siis miksikään ihan ruipeloksi, vaan mun ruumiinrakenteella kohtuulliseksi.

Anna kehon tasaantua,katoppa kö tullee tuo talavi ja tarvii olla traania lämmikkeex,kyllä se kewwäälä sullaa.;)

Mullakin tullu 5 kiloa painoo lisää mutta ei haittaa.:cool: BMI:t samoilla korvilla.

Johan Moraal
02.11.2010, 19.47
tämä kaveri on vuorigorilla, maailman voimakkain kädellinen ja kasvissyöjä. Harmi kun kukaan ei ole kertonut sille, ettei se saa tarpeeksi proteeinia ruokavaliostaan.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/silver_back.jpg/250px-silver_back.jpg

+1:)

Pekka Sirkiä
02.11.2010, 19.50
Käypä, Hannu, metsässä ihailemassa hirviä :) tai talleilla hevosia!!! Eivätpä nuo luonnonotukset syö grammaakaan lihaa eivät kalaa (eivätkä juo aikuisina enää maitoakaan), ja silti on jokaisella lihaksia ihan riittävästi :D

Keskivertosuomalainen on liian lihava, ei lihaksikas... tai yli puolet työikäisistä... Tähän ylipainoon (= läskiin) auttaa kalorioiden vähentäminen paremmin/ nopeammin kuin liikunnan lisääminen... Toki liikuntaa saa, ja pitääkin harjoittaa, jotta lihakset pysyvät kunnossa*, eivätkä pääse veltostumaan. Odottakaa vaan, nuaremmat, kun 40-50 v. tulee mittariin, niin huomaatte "painovoiman" vaikuttavan ihan eri tavalla kuin nuorempana... :mad:

*50 ikävuoden jälkeen lihasmassa (= solut) alkaa vähetä, oliko se 1 % per vuosi, mutta tätä luonnollista katoa voi vastustaa, jos treenaa vielä jäljellä olevia lihaksia... (pätee myös aivoihin :cool: )

J.k. Käytän, btw, maidon sijasta soija-, riisi-, vehnä- ym. "maitoja" sekä syön kananmunia, joten proteiineja tulee kasvisvoittoisella ruokavaliollakin tarpeeksi. Myös em. kokojyvä on hyvä, etenkin jos käyttää sitä pääasiassa (eikä valkosia jauhoja). -- Ylisummaan: Terveyden ylläpitämisessä (jos painonhallinnan näkökulma siirretään hetkeksi syrjään) liikunta on tärkeämpää kuin "ortodoksinen" syöminen ;)
- - -

Discalaimer: Ruokavalion keventäminen kasviksiin siirtymällä -ehdotukseni ei ole kehotus kenellekään mennä "nälkäkuurille" tai "syömishäiriöön", vaan yksinkertainen, jokaiselle ymmärrettävä "resepti", jolla kansanterveyttä voitaisiin parantaa liikuntaa ja ruokavaliota sopivalla tavalla yhdistelemällä.

hannupulkkinen
02.11.2010, 19.56
Tämä kaveri on vuorigorilla, maailman voimakkain kädellinen ja kasvissyöjä. Harmi kun kukaan ei ole kertonut sille, ettei se saa tarpeeksi proteeinia ruokavaliostaan.

Jos syö kuin gorilla niin voihan sitä protskua saada riittävästi kasviksistakin.
Minä en jaksa syödä yhtä paljon. (http://tieku.fi/kysy-meilta/voiko-kasvinsyoja-olla-lihaksikas)
Minulla on erilainen geneettinen koodi kuin gorillalla ja lyhyempi ruuansulatuskanava. Siksipä syön lihaaa ja mielelläni.

Nakili
02.11.2010, 19.58
Ihmisen elimistö tarvitsee kyllä joitakin ainoastaan lihasta saatavia proteiineja, mutta jos lihaa syö noin kerran kuukaudessa, on niiden "erikoisproteiinien" suhteen asia hoidossa.

PHI
02.11.2010, 19.59
Jos syö kuin gorilla niin voihan sitä protskua saada riittävästi kasviksistakin.
Minä en jaksa syödä yhtä paljon.

Eipä sinun tarvitsekaan syödä yhtä paljon kuin 180kg painoinen vuorigorilla. Aika huono heitto. Tarkoitat siis, että minä en saa tarpeeksi proteiinia ruokavaliostani, niinkö?

hannupulkkinen
02.11.2010, 20.05
Eipä sinun tarvitsekaan syödä yhtä paljon kuin 180kg painoinen vuorigorilla. Aika huono heitto. Tarkoitat siis, että minä en saa tarpeeksi proteiinia ruokavaliostani, niinkö?
Enhän minä tiedä mitä Sinä syöt, eikä se minua kiinnosta pätkääkään.
Laihduttamisen kannalta riittävän proteiinin saanti on kuitenkin oleellisen tärkeää. Saa ne protskut sitten lihasta, kalasta, palkokasveista tai muualta ei ole oleellista. Oleellista on myös se, että ihminen ei ole gorilla ja gorilloiden vetäminen laihdutuskeskusteluun on aika sikamaista tai sanoisinko mieluummin kanamaista.;)

Pekka Sirkiä
02.11.2010, 20.07
Eikös muuan Paavo Nurmikin ollut kasvissyöjä... vain 9 olympiamitalia...

hannupulkkinen
02.11.2010, 20.08
Asiaan Pekka! Nurmi on jo nurmen alla.

Ohiampuja
02.11.2010, 20.14
Moni kertoo aloittaneensa liikuntaharrastuksen, esim. käyvänsä lenkillä tai puntteja nostelemassa jne., mutta valittaa samaan hengenvetoon, että paino ei jostain syystä ole kääntynyt laskuun.

Oman kokemukseni mukaan, etenkin näin keski-ikäisenä, painonhallinnan perusta on jo ennestään kevyt ruokavalio :)
Olen samaa mieltä oman kokemuksen pohjalta.

Itse olen miettinyt omaakin ruokavaliota ja pohtinut että mitä pitäisi muuttaa, että paino tippuisi. Syön 4-5 krt päivässä ja enkä juuri mitään herkkuja, mutta silti paino ei tipu. Ja syy taitaa olla liian suurissa annoksissa, mitään muuta korjattava en ole juuri löytänyt...

Pekka Sirkiä
02.11.2010, 20.17
Työjärjestykseen...! Kyse on siis aivan liiallisesta energimäärästä (joka tulee, btw, rasvasta helpommin kuin hiilihydraateista) kansalaisille, ja joka siis viime kdäessä "kansallisen ylipaino-ongelman" aiheuttaa... Jos syötäisiin pääasiassa "rehuja" kaikki, niin ihan pienellä liikunnan lisäyksellä oltaisiin kaikki myös ihan hyvässä kunnossa... Tässä on "pointtini", ei kiistassa siitä, että saako kasvisruokavaliolla tarpeeksi proteiineja... Tavallinen kansalainen kyllä saa, ja useimmat urheilijatkin.

YT
02.11.2010, 20.20
Rooman legioonat ruokittiin täysjyvävehnällä. Germaanit ja hunnit söivät lihaa.

hannupulkkinen
02.11.2010, 20.20
Jotta voisi syödä vähemmän kuin kuluttaa, pitää tietää kuinka paljon syö.
Sen selvittämiseksi täytyy pitää ruokapäiväkirjaa.

hannupulkkinen
02.11.2010, 20.21
Rooman legioonat ruokittiin täysjyvävehnällä. Germaanit ja hunnit söivät lihaa.
Jep! Minä olen hunningolla. Nii ja foorumilla ei ole tavallisia kansalasia täällä on pyöräilijöitä.

PHI
02.11.2010, 20.22

Dave Scott pärjäsi myös erittäin huonosti tuossa Hawaiin Teräsmieskisassa, varmastikin koska oli vegaani (6 voittoa).

A.A
02.11.2010, 20.24
No kasvisproteiinejakin on, mutta niitä on vaikeampi saada. Vaikeudet lisäävät kiusausta syödä mitä sattuu.

Meillä on täällä pääkaupunkiseuulla ollut jo pitkään ruokakaupoissa monipuolinen valikoima kasviksia/muita kuin liharuokia.

Ja myöskin pääosin kestopäällystetyt pihat vähentävät kiusausta syödä mitä sattuu.

Johan Moraal
02.11.2010, 20.25
Jotta voisi syödä vähemmän kuin kuluttaa, pitää tietää kuinka paljon syö.
Sen selvittämiseksi täytyy pitää ruokapäiväkirjaa.

Jotkut tyhmät käyttää siihen tarkoitukseen ns henkilövaa'an. Ja ollaan takasin ketjun alussa. Otahan porkkana, kova juttu sekin jos banaani ei maistu:)

haedon
02.11.2010, 21.48
Työjärjestykseen...! Kyse on siis aivan liiallisesta energimäärästä (joka tulee, btw, rasvasta helpommin kuin hiilihydraateista) kansalaisille, ja joka siis viime kdäessä "kansallisen ylipaino-ongelman" aiheuttaa...
Nyt on kyllä vähän väärää tietoa. Rasva kyllä sisältää suhteessa painoonsa eniten energiaa, mutta se ei sitä että siitä ihminen saisi eniten energiaa. Tämä johtuu hormonien säätelemästä rasva-aineenvaihdunnasta. Runsas rasva siis hidastaa aineenvaihdutaa ellei sille ole erityistä tarvetta. Sen sijaan hiilihydraatit muuttuvat helposti ja nopeasti sokereiksi ja aiheuttavat korkean verensokerin. Tässä tilassa elimistö alkaa muuttaa hiilihydraatteja varastoituviksi rasvahapoiksi, jotka kertyvät vatsanseudulle. Ruunsaat hiilarit aiheuttavat myös Diabetestä, vapaita radikaaleja, rasvamyrkyllisyyttä.....

Runsaasta proteiinista ruokavaliossa taas ei ole haittaa. Elimistölle monet proteiineista muodostuvat aminohapaot ovat elintärkeitä. Proteiiniaineenvaihdunta on myös hidasta ja siinä vasta käyttämättömät aminohapot muuttuvat energiaksi. Proteiinien lähteellä ei taas varmaankaan ole juuri merkitystä. Jos haluaa kasviksista saada niin pähkinät, palkokasvit ja bambunversot on hyviä lähteitä.

Itse suosin ruokavaliossa paljon proteiineja ja kasviksia, kohtuudella rasvoja ja vähän hiilihydraatteja. Sillä tavalla pysyy nälkä poissa pitkään, kokonaiskolesteroli on 3,3 (LDL 0,8) ja paino vaihtelee 70 +/- 2kg. Eikä ole tarvinnut ikinä rajoittaa syömistä tai laskea kaloreita.

foxi
02.11.2010, 22.17
Pekka hei kyllä kansallinen ylipaino-ongelma johtuu hiilareista, teollisista rasvoista ja öljyistä.
Ne on ne hiilarit jotka varastoituu rasvaksi.

mikkox
02.11.2010, 22.22
Itse tiputin aikavälillä 2005-2009 (suurinpiirtein) päälle 30kg, alkupaino 110 ja nykyään aamupaino on pysynyt jo toista vuotta siinä 77-78 välillä. Painonpudotus tapahtui pelkästään syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän eikä se edes tuntunut vaikealta.

Täähän on kuin mun kirjoittama. Itellä oli lähtöpaino myös jossain tuolla 110kg tienoilla. Tällöin oli talvi 2007 tosin. Oli tullut vähän noita raskauskiloja ;) Vaimolta ne vain lähti kun penska syntyi ja mulle jäi. En tuota ennen ollut juurikaan harrastanut liikuntaa, mutta silloin jossain joku järki syttyi päässä, ettei näin voi jatkaa. Parissa vuodessa lähti 30kg ja nyt olen myös tuon 77-79kg. Pituutta mulla 182cm.

Paino lähti lähinnä pienetämällä annoskokoa ja aloittamalla maastopyöräily :D Duuniin ruokalassa auttaa paljon, kun ei mätä perunoita/pastaa lautasta täyteen vaan ottaa vain vähäsen. Proteiini puolta sitten ehkä enemmän ja salaattia.

Prinsessa
02.11.2010, 22.34
Paino lähti lähinnä pienetämällä annoskokoa ja aloittamalla maastopyöräily :D Duuniin ruokalassa auttaa paljon, kun ei mätä perunoita/pastaa lautasta täyteen vaan ottaa vain vähäsen. Proteiini puolta sitten ehkä enemmän ja salaattia.

Halleluja. Sentään joku, joka on tajunnut asian!
Töissä samanlaisessa paikassa ja mulle ei vain mahdu tajuntaan, mihin toimistotyöläinen tarvitsee n.1kg lounasruokaa :eek:

Ymmärtäisin, jos ne sedät/tädit ois ammattiurheilijoita, mutta kun eivät ole :rolleyes: Mä olen nyt vuoden yrittänyt niille jauhaa tosta pottu/riisi/pastaähkystä, mutta ei. Ei mene jakeluun. Ja sit ne ihmettelee, kun lääkäri patistaa ne kihdin/ylipainon/verenpaineen/kolesterolin takia dieetille...*viheltelee*

Prinsessa
02.11.2010, 22.49

Näinpä. Samaa settiä täällä.

Light-tuotteet sekoittavat ihmisen oman rasva-aineenvaihdunnan ihan täysin. Mieluummin kohtuullisesti ns. oikeaa ruokaa/puhtaita raaka-aineita, kun teollisella tuotteella täydennettyä tyhjäenergiaa.
Mulla ei mahdu tajuntaan, miksi joka paikassa toitotetaan noista rasvattomien tuotteiden suosimisesta. Jollainhan se rasvattomuus on korvattu niissä tuotteissa.

Ohiampuja
02.11.2010, 22.51
:D Duuniin ruokalassa auttaa paljon, kun ei mätä perunoita/pastaa lautasta täyteen vaan ottaa vain vähäsen. Proteiini puolta sitten ehkä enemmän ja salaattia.
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä nälkäisenä pirun vaikeaa. :)
Pitäisikö juoda litra vettä ennen ruokatuntia, niin ei pystyisi ahtamaan koko rahan edestä... :rolleyes:

apartanen
02.11.2010, 22.58
Kannattaa aloittaa salaateista. Ensin niitä lautanen täyteen. Sitten perunoita tai vastaavia, jos mahtuu, ottaen toki huomioon, että myös lihapuolta saa mahtumaan lautaselle.

Ohiampuja
02.11.2010, 23.08
Juoksijassa 7 / 2009 oli mielenkiintoinen juttu elimistön energian kulutuksesta. Siinä kerrottiin että suolistobakteereiden vaikutus energian vapautumiseen ravinnosta on paljastunut vasta muutamia vuosia sitten. Ja kuulemma lihavien ja laihojen suolistobakteeristo on ihan erilainen.

Lisäksi siinä oli juttua elimistön ruskeasta rasvakudoksesta, joka valkoisesta rasvasta poiketen polttaa energiaa lämmöksi. Ja tämän ruskean rasvan aktiivisuutta voi ylläpistää kylmäaltistuksilla. Eli suoliston bakteerikanta kuntoon monipuolisella ravinnolla ja sitten välillä avantouinnille.

Ilmankos Izmokin ajelee syksykylmässä niin vähissä vatteissa. ;)

Prinsessa
02.11.2010, 23.11
Kannattaa aloittaa salaateista. Ensin niitä lautanen täyteen. Sitten perunoita tai vastaavia, jos mahtuu, ottaen toki huomioon, että myös lihapuolta saa mahtumaan lautaselle.

Meillä otettiin ns. salaattilautanen pois käytöstä, kun ihmisten annoskoot olivat jotain ihan järkyttävää. Ja edelleen kyse siis toimistotyöläisistä.
Toki muutama suursyömäri käy hakemassa sen leipälautasen ns. salaattilautaseksi, jotta saa ahdettua lautasensa täyteen reunasta reunaan (halkaisija 24cm) kukkurakasaksi.
Miettikää, paljonko on kaloreita esim. lasagnekasassa yo. lautaskoossa?! Varsinkin, kun se lasagne on valmistettu rakkaudesta ruokaan kunnon raaka-aineista ja rasvasta tinkimättä...*viheltelee*

Tämä ym. toiminta sen takia, että ihmisille tulisi enemmän ajatusta koota se lounaslautanen ns. oikean lautasmallin mukaisesti.

Veden juominen nyt on sellainen asia, jota en lähde enää kommentoimaan mitenkään... Lasillinen vettä ennen lounasta toki ei ole haitaksi ;)

Ja se lounasleipä...ikuinen murheengryyni. Ajatusmallina, eikö se lounasleipä ole vähän torta på torta, jos lautasella on jo kasa perunaa/pastaa/riisiä, lisäksi salaattia, proteiinilähde ja jälkiruoka?!?!? Ylimääräistä hiilaria vain. Toki sen leipäpalan voi ottaa silloin tällöin, niin kuin minä teen, mutta lautaseltani ei löydy silloin ns. hiilarilisäkettä.

rhubarb
02.11.2010, 23.21
Hiilihydraattipitoiset ruoat olivat oikein mainioita vielä vuonna miekka ja kekkonen kun kansalaiset joutuivat joskus liikkumaan omilla jaloillaan.

lansive
02.11.2010, 23.22
Kun välillä syö kuin Pulkkinen ja välillä kuin Sirkiä, niin hyvä tulee.:D

Prinsessa
02.11.2010, 23.25
Pitäisikö juoda litra vettä ennen ruokatuntia, niin ei pystyisi ahtamaan koko rahan edestä... :rolleyes:

Lupaan, että tää on tän päivän viimeinen puuttuminen, mutta tää aihe on vain mulle niin kovin rakas ;)

Ei niinkään litraa, lasillinen riittää. Mutta parhaiten sen huutavan nälän saa pysymään poissa säännöllisellä ruokailulla. Välipalaa (hedelmä, vihanneksia yms.) kitusiin siinä vaiheessa, kun oikeastaan ei vielä ole edes nälkä. Kummasti auttaa ja eipä tule mätettyä kaksin käsin.

Omassa tapauksessa tällä hetkellä ns. taaperorytmi toimii parhaiten, eli viisi säännöllistä ruokaa: aamupala n.klo 8, lounas n.klo 11-12, välipala n.14-15, päivällinen n.klo 17-18, iltapala n. 20-21.
Tuossa on vain viisi ateriaa, mutta jos liikkuu paljon ja käy fillaroinnin lisäksi harrastamassa muutakin aktiviteettia/fillarilenkit pitkiä, niin toki silloin energianmäärän kulutus lisääntyy ja se tarkoittaa joko annoskoon suurentamista tai yhden/kahden välipalan lisäämistä (esim. puntin/fillarilenkin jälkeinen palautusjuoma).
Verensokeri pysyy tasaisena, on virkeämpi olo, aineenvaihdunta rullaa, ei tule mätettyä jne jne. Suosittelen.

Itse muistan Oopperan balettikoululaisena (ikä 8-16v.) syöneeni parhaimmillaan kolme lämmintä ateriaa, aamu-ja iltapalat ja pari välipalaa siihen päälle.

Ohiampuja
02.11.2010, 23.28
Ja se lounasleipä...ikuinen murheengryyni... Toki sen leipäpalan voi ottaa silloin tällöin, niin kuin minä teen, mutta lautaseltani ei löydy silloin ns. hiilarilisäkettä.
Jaa leipäpalan, niitähän menee 3-4 palaa joka lounaalla. :D

Igor Pavlovits
02.11.2010, 23.29
Ihmisen elimistö tarvitsee kyllä joitakin ainoastaan lihasta saatavia proteiineja, mutta jos lihaa syö noin kerran kuukaudessa, on niiden "erikoisproteiinien" suhteen asia hoidossa.
Aikaisemman tiedon mukaan kasvisruuasta (esim. ruokahamppu) saa kaikki tarvittavat aminohapot, joten mistä erikoisproteiineista on kyse?
(En ole täyspäiväinen kasvissyöjä, joten kyselen ihan mielenkiinnosta)
(http://wikikko.info/wiki/Kasvissy%C3%B6nti_ja_omavaraisuus)

Ski
02.11.2010, 23.39
mää syön vähä niinku prinsessa :) Työmaaruokalassa iso salaatti ja pähkinöitä nam ja sitte kaikkea lihaa ja kalaa etc. Ruisleivät korvaa potut ja pastat, ainaki päivällä.
Syön muuten sitten salaatin aina viimeseksi... Aamulla jos syön 7 aikoihin, koitan vetää jotain pienta vielä 9, ei muuten jaksa 11 lounaalle....

mutanaama
02.11.2010, 23.43
Taitaa miun PMI ollajuuri sitä luokka, ihan ruipelo siis:p
Ei ku tosissaan, en usko että BMI on oikein järkevä tieto jos urheilee paljon. Lihas kun on painava.

Olisin melkonen bodari, jos tää läski oliskin lihasta. Onhan se tietysti niin, että skrode vaan painaa 5-10% enemmän. Sen takia tuo lukemakin on normipainoisen ylärajassa. Jonkin verran lihaskunnosta/massasta kertoo se, että pystyy kyykätä ja nostaa penkiltä oman painonsa ja rapiat päälle. Henk kohtaisesti pidän kaikkia VHH/RRV diettiä omalla kohdalla huonoina. Hyvä liikunta ja ihan tavallinen perusruoka pitää riittää pitämään paino kohdillaan. Omalla kohdalla 7h suht raskasta liikuntaa viikossa sallii IMHO mistä tahansa ruuasta nauttimisen kohtuuden rajoissa. Kun painoa pitää pudottaa, niin mikä tahansa väliaikainen vippaskonsti on hyväksyttävää, kunhan huolehtii riittävästä proteiinin määrästä, ja siitä, että mättö maistuu.

Jula
03.11.2010, 08.34
Juoksijassa 7 / 2009 oli mielenkiintoinen juttu elimistön energian kulutuksesta. Siinä kerrottiin että suolistobakteereiden vaikutus energian vapautumiseen ravinnosta on paljastunut vasta muutamia vuosia sitten. Ja kuulemma lihavien ja laihojen suolistobakteeristo on ihan erilainen.

Suolistobakteeristoonhan vaikutetaan juuri ruokavaliolla.

Voi siis olla, että jos lihavat syövät keskimäärin huonompaa ruokaa ja myöskin isomman määrän takia tavaraa seisoo enemmän suolessa, kuin elimistö pystyy pitämään huolta, jolloin siellä tapahtuu erinäistä käymistä ja bakteerikanta muuttuu "huonompaan" suuntaan.

Esim. kuidupitoinen ruoka, elävä ravinto (hedelmät, kasvikset jne.) ja maitohappobakteereita sisältävät ruuat kuten jugurtti, hapankaali, maitohappobakteerikapselit sun muut vaikuttaa niiden hyvien bakteereiden määrään.

Immuniteetin ja erinäisten sairauksien kuten reuma jne. kannalta tuo suoliston bakteeristo on hyvin ratkaiseva tekijä.

Jula
03.11.2010, 08.39
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Silver_back.jpg/250px-Silver_back.jpg

Ruuansulatuksen kannalta ihminen on lähimpänä sikaa. Eli elinten ja suoliston koko ja tyyppi on lähimpänä toisiaan.

Villisika voi painaa 300kg ja olla hyvinkin vahva.

Villisika on kaikkiruokainen, mutta ruokavalio koostuu 90% kasviksista (lehdistä, juureksista, marjoista, sienistä, pähkinöistä, palkokasveista ja viljasta) ja loppu 10% on hyönteisiä, pieniä jyrsijöistä ja raatoja.

Uskon, että ihmisen "luonnollinen" ruokavalio on enemmän tuon villisian suuntaan. Eli paljon sekalaisia kasviksia, hedelmiä jne. ja jonkin verran proteiinipitoisempaa materiaalia - oli se sitten juustoja, kananmunaa, tofua tai jotain eläintä.

järppä
03.11.2010, 09.13
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä nälkäisenä pirun vaikeaa. :)

Kannattaa tosiaan kokeilla syödä useammin, niinkuin prinsessa jo ehti ehdottamaan. Oma ateriarytmi löytyy kokeilemalla, mutta mulla normipäivinä toimii hyvin että

aamulla noin klo 6-7 menee pieni aamupala,
aamupäivällä klo 8-9 välillä välipala,
lounas (yleensä lämmin ruoka) klo 11-12 haarukassa,
iltapäivällä taas välipala klo 14 kieppeillä
lämmin ruoka joskus klo 16-17 kieppeillä
iltapala joskus klo 20-21 nurkilla

...eipä ole oikein nälkä millään ruualla ja on helppo syödä säädyllisen kokoisia annoksia. Toki näitä ruoka-aikoja ja annoskokoja pitää sitten soveltaa päivän tai illan mahdollisten treenien mukaan. Yleensä tämä kuitenkin tarkoittaa lisää syömistä johonkin väliin :rolleyes:

Vedenjuomisesta on varmaan just se kaksi koulukuntaa: toinen juo ja toinen vastustaa. Mulla menee normipäivän mittaan 1½-2 litraa vettä aterioiden väleissä. Toki mehua ja muuta nestettä kuluu about toinen mokoma tämän lisäksi.

Pekka Sirkiä
03.11.2010, 11.52
Hyviä kirjoituksia tässä ketjussa :) Hiilihydraattien yliannostus, juu, varmaan vaivaa monia kansalaisia, ja kun siihen vielä lisätään tukevasti (eläin)rasvojakin, niin ylipainoa alkaa kertyä... ihan huomaamatta, vuosien mittaan... Ja vasta 40-50 -vuotiaana oivalletaan, että "jotain pitäisi alkaa tehdä"... Jostain muistan lukeneeni, että viimeistään 5-kymppisenä olisi syytä siirtyä pääasiassa kasvisruokaan... Ah, nyt muistan, edelleen erittäin suositeltava (...sekä valitettavan ajankohtainen) teos on "Kuta pitempi vyö, sitä lyhyempi elämä", Lihavuuden vastustamisyhdistys ry, 1960.

Lukekaapa em. kirja & ketjun viestejä tarkemmin - erityisesti, jos BMI:nne >25 ja/tai vyötärön ympärys suurempi kuin 94 (naisilla 84), mittaus navan kohdalta.

Erityisen osuva on, kun joku kirjoitti, että "Hannun ja Pekan väliltä saattaisi totuus löytyä" ...ehkei ihan totuus (tm/r/pat.pend.), mutta järki ja kohtuus ainakin... ;)

Vierailin äskettäin, btw, ns. karppaajien keskustelufoorumilla (http://karppaus.info), josta lueskelin reseptejä. Totesin ne aivan liian rasvaisiksi (= kermaa, silavaa ja voita ei oltu säästelty), ja hieman ihmettelen koko karppaustohua... joka siis perustuu hiilarien totaalien alasajoon, ja tilalle suositellaan lähes pelkästään rasvaa & proteiinia. -- Saattaa toki tällainen "atkinsilaisuus" muutamien kohdalla toimia, jos hiilareissa on ollut jonkinlainen yliannostusta aiemmin, mutta pidemmän päälle voi tulla "pohjoiskarjalailmiötä" eli liian rasvan kanssa ongelmia...

J.k. Pitääpä vielä lopuksi "haukkua" työpaikkaruokalat, jotka tarjovat edelleen aivan liian energiapitoisia :mad: eväitä (toimisto)työntekijöiden kulutukseen nähden, kuten edellisetkin kirjoittajat ovat oivaltaneet. -- Olen aiemmin ehdottanut, että jokaisessa työpaikkaruokalassa pitäisi olla kaksi (2) linjaa: ykköslinjalla tarjoittaisiin kasvispitoista ruokaa (sis. siipikarjaa & kalaa) normaalipainoisille, kakkoslinjalla ylipainoiset saisivat pelkästään erilaisia salaatteja lounaaksi. Jako toteutettaisiin linjaston alkupäässä vaa'alla punnitsemalla :D ...Ihmettelen kauheasti, btw2, kun tätä erittäin (!) humaania ja hyväntahtoista (sic!) ehdotustani on moitittu "ruokafasismiksi"... höh... en ymmärrä... :eek:

>>>>>>>>>>>>>>>>> EnergyNet (http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1) >>>>>> Hyödyllinen sivusto mm. ruokapäiväkirjaa pitäville :)

JA-J
03.11.2010, 12.04

Mutta vuorigorillakin tietää, että sen ruuansulatus ei oikein pysty kasvisruokaan. Sen vuoksi se käyttää ruokansa ns. kahdesti. Leuan loksahduksen saattoi kuulla sen Avaran luonnon katsojissa.

PHI
03.11.2010, 12.10
Mutta vuorigorillakin tietää, että sen ruuansulatus ei oikein pysty kasvisruokaan. Sen vuoksi se käyttää ruokansa ns. kahdesti. Leuan loksahduksen saattoi kuulla sen Avaran luonnon katsojissa.

Mihin se sitten pystyisi paremmin? Lihaan vai, joka tarvitsee sulaakseen moninkertaisen määrän vatsahappoja kuin kasvisruoka? Kumpikohan siellä gorillan mahassa sulaisi paremmin, banaani vai gasellin reisi?

JA-J
03.11.2010, 12.20
Mihin se sitten pystyisi paremmin? Lihaan vai, joka tarvitsee sulaakseen moninkertaisen määrän vatsahappoja kuin kasvisruoka? Kumpikohan siellä gorillan mahassa sulaisi paremmin, banaani vai gasellin reisi?

Gorilla tietysti syö sitä ruokaa, mitä sillä on tarjolla. Vatsahappojen tuotantoa en tiennyt rajoittavaksi tekijäksi ruoan imeytymiseen. Esim. lehmillä on useampi maha mikrobikäsittelyä varten. Gorillalla mikrobit on ilmeisesti vasta paksusuolessa.

haksu
03.11.2010, 12.28
Gorilla tietysti syö sitä ruokaa, mitä sillä on tarjolla. Vatsahappojen tuotantoa en tiennyt rajoittavaksi tekijäksi ruoan imeytymiseen. Esim. lehmillä on useampi maha mikrobikäsittelyä varten. Gorillalla mikrobit on ilmeisesti vasta paksusuolessa.

Vähän OT:ksi menny. No ei siinä. Kyllä entsyymit kanssa aikalailla pilko protskuja ja hiilareita. Mahahapot auttaa.

http://www.warminsterwobble.co.uk/wp-content/uploads/2009/02/monkey-on-bike.bmp
Sama se mistä se tarvittava päivittäisenergia tulee jos saa oikeat ravinteet, on se rasvaa, protskua tai hiilareita. Syökää sopivasti ja fillaroikaa niin läskit lähtee. (sori ei ollu vuorigorillaa)

xtrainer80
03.11.2010, 12.45
Mietin tuota toimistotyöntekijöiden ruokailua (kun itsekin olen sellainen), miksi ruokaa tosiaan pitää syödä niin paljon kerralla vaikka energiankulutus töissä on pieni.

Keksin kaksi syytä:

1. Kun siitä lounaasta maksaa tietyn summan, pitää rahalle saada vastinetta (tiedän joidenkin ajattelevan näin, pitää syödä niin paljon kuin jaksaa).

2. Nälkä on hirmuinen kun mennään lounaalle. Silloin tulee yleensä syötyä paljon.

Kakkoskohdan uskoisin monilla johtuvan huonosta (riittämättömästä) aamupalasta, pahimmillaan vain kuppi kahvia. Sitten lounaalla ahmitaan. Ehkä joku pieni välipala (hedelmä) aamupäivällä tekisi terää, jotta ei lounaalla olisi niin kiljuva nälkä.

Sitten kun töistä lähdetään, on lounaasta monta tuntia ja taas maha kurnii tyhjyyttään. Kaupassa käydään kotimatkalla ja mukaan tarttuu suklaapatukka tms. taltuttamaan pahinta nälkää. Tälleen se kait monilla menee.

Pitäisi syödä terveellisiä välipaloja useammin, tasainen energiansaanti pitää mielen virkeänä ja auttaa jaksamaan. Itellä ainakin keskittymiskyky heikkenee dramaattisesti jos olo on kovin nälkäinen.

haksu
03.11.2010, 13.04
^Toi edellinen on ihan totta. Pätee myös muihinkin kuin toimistotyöläisiin.
Nesteiden juonnilla saa ainakin hiukan lievitettyä hetkeksi nälkää, eli nuo pikku hedelmä tms välipalat on aika hyviä keinoja.

Ja kannattaa täyttää se lautanen salaattipöydän antimilla suurimmaksi osaksi, jos haluaa saada rahalleen täyden vastineen,
saa kuituja ja muuta hyödyllistä ravinnetta - ja vähemmän jouleja elimistöönsä.
Tulee mieleen noi kouluaikojen julisteet ruokalan seinällä, missä salaattia on puolet ja lihaa + hiilareita se loput 50%..

Ja nesteistä: kahvin juonnillakin saa aika hyvin nesteitä poistettua, niin ei sitä kahviakaan kannata latkia työpäivän aikana suuremmin esim. nälkäänsä (vaikkei energiansaantiin vaikutakaan).

HeliT
03.11.2010, 13.21
Taisin tässä ketjussa kirjoittaa jo aikaisemminkin, että olen vahvasti ranskalaisen ruokailusysteemin kannalla: kolme kunnon ateriaa riittää ja pitää painon kurissa. Tarvittaessa voi ennen illan lenkkiä syödä jogurtin tai banaanin. Välipaloista ja muista juomista kuin vedestä, mustasta kahvista ja teestä kertyy huomaamatta paljon energiaa...

YT
03.11.2010, 13.33
Vuorigorilla, jänis ja lehmä saavat proteiinit suolistossa elävästä bakteeri- ja alkueläinmassasta.

järppä
03.11.2010, 13.36
Taisin tässä ketjussa kirjoittaa jo aikaisemminkin, että olen vahvasti ranskalaisen ruokailusysteemin kannalla: kolme kunnon ateriaa riittää ja pitää painon kurissa. Tarvittaessa voi ennen illan lenkkiä syödä jogurtin tai banaanin. Välipaloista ja muista juomista kuin vedestä, mustasta kahvista ja teestä kertyy huomaamatta paljon energiaa...

Se mikä toimii sinulla, ei välttämättä toimi kaikilla muilla. Oma päivä sujuu paljon paremmin kun syön sen noin 5-7 ruokaa+välipalaa säännöllisinä aikoina. Mulla noiden välipalojen idea on juurikin tarjota kropalle sitä energiaa :rolleyes: Tää systeemi toimii mulla, muttei välttämättä teillä muilla.

Loppupeleissä on oikeastaan aivan sama montako ateriaa vetää vuorokauden mittaan ja minä kellonaikoina, kunhan energiansaanti, kulutus ja mielihalut ovat tasapainossa. Eri ravintoaineista täällä oli jo riittävästi vääntöä, ja sitä on melko turha jatkaa.

Ohiampuja
03.11.2010, 13.37
kunhan energiansaanti, kulutus ja mielihalut ovat tasapainossa...
Juuri noin, mutta kun se tasapainottaminen on tässä se vaikein juttu. :)

xtrainer80
03.11.2010, 13.52
Se mikä toimii sinulla, ei välttämättä toimi kaikilla muilla. Oma päivä sujuu paljon paremmin kun syön sen noin 5-7 ruokaa+välipalaa säännöllisinä aikoina. Mulla noiden välipalojen idea on juurikin tarjota kropalle sitä energiaa :rolleyes: Tää systeemi toimii mulla, muttei välttämättä teillä muilla.

Komppaan järppää, tiedän että tuo ranskalainen systeemi ei toimisi minulla. Ei kolme ateriaa päivässä kestävyyslajia/lajeja kohtuullisen paljon harjoittelevalle sovi mun mielestä ollenkaan. Paitsi jos aterioiden välit saa vetää karkkia kuten leireillä pahimmillaan. :D

Jo pelkästään niiden isompien aterioiden laittaminen (oletan että kyse on pääsääntöisesti lämpimistä aterioista) olisi työlästä eikä sitä tulisi tehtyä. Leivät, jugurtit, myslit ja banaanit on niin helppo tuosta vaan ottaa. Kutsuttakoon tätä nyt sitten vaikka uusavuttomuudeksi. :rolleyes:

Ei sovi mulle, hyvä jos sopii (joillekin) muille.

Ines
03.11.2010, 13.56
diabeetikkona on ollut pakko oppia siihen , että hiilareita tulee tasaiseen tahtiin..nyt on kokeiluna suuren sokerin heittelyn vuoksi menossa systeemi jossa aamupala on runsashiilarinen, lounaallakin tulee 80-100 g hiilaria.... välipalalla enempi hedelmiä ja raejuustoa tai maustamatonta joguttia tai soijavalmisteita...mutta iltaa kohden enempi proteiinia, joka kasvissyöjälle tulee mm. pavuista, tofusta, soijapihveistä ja niiden lisäksi runsaasti salaattia ja ripaus tummaa leipää...vielä ei ole yhtään yöhypoa tullut mutta ei myöskään 15 -35 sokeria ole ollut monen moneen päivään...näiden kiinteiden juttujen lisäksi kuluu runsaasti vihreää teetä, vähän mustaa teetä ja melko runsaasti kahvia....

Esko
03.11.2010, 14.00
Mietin tuota toimistotyöntekijöiden ruokailua (kun itsekin olen sellainen), miksi ruokaa tosiaan pitää syödä niin paljon kerralla vaikka energiankulutus töissä on pieni.

Keksin kaksi syytä:

1. Kun siitä lounaasta maksaa tietyn summan, pitää rahalle saada vastinetta (tiedän joidenkin ajattelevan näin, pitää syödä niin paljon kuin jaksaa).
...

Tämä malli on hyvin helppo oppia jo opiskeluaikana. Kun raha ei pullota taskuissa, kannattaa mättää lautaselle sen verran sapuskaa kun mahtuu. Kannattaa, sillä siitä isosta mega-annoksesta ("riittää iltaan asti") maksetaan kuitenkin yhtä paljon kuin pienestä (syödään taas jotain muutaman tunnin päästä, terveellisempi vaihtoehto). Sitten kun siirrytään käyttämään työpaikkaruokaloita, joissa tyypillisesti valittavien ruokalajien määrä vielä moninkertaistuu ja lihapulliakin yms. saa ottaa ihan niin paljon kuin haluaa, aikaisemmasta toimintatavasta pitää aktiivisesti oppia eroon.

Joskus 6-7 vuotta sitten olin töissä Kalliossa, ja siellä oli sellainen ravintola kuin Silvoplee. Satu Silvon omistama kasvisravintola. Kerran siellä käytiin työkavereiden kanssa syömässä (vain kerran siksi, että yleensä syötiin omia eväitä, mutta joskus lähdettiin kokeilemaan lähiseutujen eri ravintoloita). Siellä lounas kerättiin lautaselle seisovasta pöydästä, lautanen punnittiin kassalla ja hinta riippui sitten siitä, paljonko lautaselle oli tavaraa mättänyt. En tiedä onko tämä sellainen resepti, että tavalliset työpaikkaravintolat menestyisivät, mutta periaate voisi olla hyvä. Poiketkaahan (http://www.silvoplee.com/) kokeilemassa jos sillä seudulla työskentelette. Ainakin silloin 6-7 vuotta sitten sapuska oli tällaisen kaikkiruokaisen mielestäkin tosi hyvää. Hinta ei tosin ollut lounashinnaksi mitenkään erityisen halpa. Ainakaan, kun lautaselle mätti sapuskaa samalla tavalla kuin missä tahansa perinteisemmin veloittavissa lounaspaikoissakin olisi tehnyt... Nykyisin tuollaista hinnoittelutapaa arvostaisikin jo paremmin.

aksu08
03.11.2010, 14.36
Yksi syy on myös järjestys, jossa ruoka lounaspaikoissa tarjotaan. Alkaen leivät (useampaa eri lajia), hiilihydraatit (peruna, riisi, pasta), proteiini (liha, kala, kana, palkokasvit) sekä salaatit ja raasteet. Jokaisessa meissä asuu yhä se pieni keräilijä-saalistaja, joka aloittaa päivittäisen seikkailunsa työpaikkaruokalan linjastoissa puolen päivän aikaan. Ensin haalitaan leipää taskut täyteen, ladotaan perunaa lautaselle sen varalta, että kastikkeessa on jäljellä enää sattumia, minkä jälkeen kauhotaan soosia lihapalojen tai soijapapujen löytämisen toiveessa. Entä mihin se salaatti nyt mahtuu, erilliselle lautaselle. Näin kätevästi saatiin yhdestä lautasmallista kaksi ja puoli, ruoka, salaatti ja ne taskulämpimät leivät.

Jos linjaston pääsisi kulkemaan päinvastaisessa järjestyksessä, olisi itse kunkin todellinen lautasmalli kenties hieman toisenlainen. Ennakoiva terveydenhuolto tällä tapaa toteutettuna tulisi kai liian kalliiksi täällä ilmaisen terveydenhuollon maassa.

Jula
03.11.2010, 14.57
Mutta vuorigorillakin tietää, että sen ruuansulatus ei oikein pysty kasvisruokaan.

Mietin tuossa, että mitenköhän mahtaa olla karhun laita sitten. Suomessa ne syö n. 70% vegetaarista. Lihaa enemmänkin keväällä, kun muuta ruokaa ei ole saatavilla. Talviunia varten kerätään massaa lähinnä marjoilla.

Noin 30 tuhatta vuotta sitten hävinnyt luolakarhu, joka oli yli tuplasti isompi kuin nykyiset karhut söi ilmeisesti kokonaan vegaanista - joillain seuduilla satunnaisia haaskoja tms. Luurangon rakenne on vastaava kuin täysin vegaaneilla mammuteilla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cave_bear#Dietary_habits

Karhut vaikuttaa paljon petomaisemmilta kuin ihminen. Panda on ex-petoeläin, joka on muuntunut täysin vegaaniksi. Mielenkiintoista.

Suomen karhujen ruokavalio koostuu: marjat, kasvien juuret, lehdet, hunaja, vilja, haaskat, ruoan tähteet, kalat, muurahaiset, toukat, pikkunisäkkäät, hirvet, porot ja karja - nuo kolme viimeisintä lähinnä keväällä.

Polla
03.11.2010, 15.02
Mietin tuossa, että mitenköhän mahtaa olla karhun laita sitten. Suomessa ne syö n. 70% vegetaarista. Lihaa enemmänkin keväällä, kun muuta ruokaa ei ole saatavilla. Talviunia varten kerätään massaa lähinnä marjoilla.

Suomen karhujen ruokavalio koostuu: marjat, kasvien juuret, lehdet, hunaja, vilja, haaskat, ruoan tähteet, kalat, muurahaiset, toukat, pikkunisäkkäät, hirvet, porot ja karja - nuo kolme viimeisintä lähinnä keväällä.

muurahaiset ja toukat ovat todella proteini pitoista sapuskaa.

Johan Moraal
03.11.2010, 15.27
Aina jaksan vaan ihmetellä miten ruoka kuumentaa tunteita. Nykyjäänkin kun tv ta avaa niin johan sielä taas tupsahtaa joku mestarikokki hädässä.
Mut tä oli enemmän sitä jeesustelua:rolleyes:

Jula
03.11.2010, 15.33
Mitä olette muuten mieltä stressin vaikutuksesta painoon?

Tutkimuksia mitä olen lukenut, niin
1) stressihormoonit aiheuttavat kehossa rasvakudoksen kertymistä ja haittaavat rasvan käyttöä energiaksi.
2) stressin aiheuttama epätasapaino aivoissa aiheuttaa nopeiden hiilihydraattien ja rasvan himon, koska ne tilapäisesti tasapainottava ("normalisoivat") aivojen aineenvaihduntaa (mutta eivät tietenkään poista itse syytä, joten kierre on valmis).

Omasta kokemuksestani, jos väsyneenä pitää tehdä jotain, niin helposti yrittää ylimääräisestä syömisestä saada energiaa, mikä ei tietenkään ole pitemmän päälle hyvä strategia, koska oikeasti tarvii lepoa.

Oma strategiani on stressin välttely ja painokin pysyy hyvällä mallilla sillä tavalla :)

mehukatti
03.11.2010, 16.17
Eiks pyöräilijöillä yleensä oo ongelmana, että miten siihen langanlaihaan vartaloon sais vähän lihaa? Ja mites ne kisat kulkis ilman massiivista hiilaritankkausta?

lcdpiggy
03.11.2010, 16.30
Mä en noista välipaloista ja aamupaloista niin välitä. Eiköhän me ihmiset (tähän sisältyy myös pyöräilijät) olla kaikki vähän eri puusta veistetty ja jokainen syö milloin huvittaa, mihin on tottunut ja miten on kokenut asian toimivan omalle kropalle. Jos etsii jotain muutosta omaan ruokavalioon ei kannata liian sokeasti kuunnella muitten neuvoja.

Itse syön kaks ateriaa päivässä, eka about klo 11 ja toinen about klo 18. Hyvin pärjään näillä, joskus joku pikkujuttu vielä ennen nukkumaanmenoa.

En yksinkertaisesti koe, että pitäisi väkisin ylläpitää jotain verensokeria syömällä jatkuvasti jotain välipaloja tai jakamalla isot ateriat useampaan pieneen, ehkä tämä on myös nykyisen VHH-villitykseni sivutuote.

Prinsessa
03.11.2010, 18.56
Yksi syy on myös järjestys, jossa ruoka lounaspaikoissa tarjotaan. Alkaen leivät (useampaa eri lajia), hiilihydraatit (peruna, riisi, pasta), proteiini (liha, kala, kana, palkokasvit) sekä salaatit ja raasteet. Jokaisessa meissä asuu yhä se pieni keräilijä-saalistaja, joka aloittaa päivittäisen seikkailunsa työpaikkaruokalan linjastoissa puolen päivän aikaan. Ensin haalitaan leipää taskut täyteen, ladotaan perunaa lautaselle sen varalta, että kastikkeessa on jäljellä enää sattumia, minkä jälkeen kauhotaan soosia lihapalojen tai soijapapujen löytämisen toiveessa. Entä mihin se salaatti nyt mahtuu, erilliselle lautaselle. Näin kätevästi saatiin yhdestä lautasmallista kaksi ja puoli, ruoka, salaatti ja ne taskulämpimät leivät.

Jos linjaston pääsisi kulkemaan päinvastaisessa järjestyksessä, olisi itse kunkin todellinen lautasmalli kenties hieman toisenlainen. Ennakoiva terveydenhuolto tällä tapaa toteutettuna tulisi kai liian kalliiksi täällä ilmaisen terveydenhuollon maassa.

Meillä on linjasto koottu niin, että ekaksi tankataan juomat, sitten leipälautaselle leipä (jos sitä ottaa :rolleyes:), päivän keitto (usein kasvisperäinen sosekeitto), raastesalaattipöytä (aina viisi tuorevaihtoehtoa) ja sitten ruokalajit liha, kala, kasvis. Näille lisukkeet on aina ennen ruokavaihtoehtoa. Eli tänään oli esim. spaghetti, sitten bolognekastike, sitten muussi, kuhapullat ja tomaattipastavuoka vikana. Perimmäisenä on jälkkäri. Meillä siis aina tarjolla ns. jokaiselle jotakin.
SILTI, lautasmalli ei toteudu. Mätetään niin, että ruoka lähes valuu yli reunojen. Tämä koskee niin naisia kuin miehiäkin. Toimistotyötä tekevän naisen peruskulutus on niin alhainen, että 24cm lautashalkaisijalla siitä syö jo yli tarpeen.

Mä olen ehkä vähän takakiree, mutta mulla ei vaan mahdu tajuntaan se, että valitetaan älyttömästä nälästä eikä asialle tehdä oma-aloitteisesti mitään! Kyllähän jossain mättää, jos lähes koko päivän kalorit tulee jo pelkästä lounaasta :eek:

Ohiampuja
03.11.2010, 22.06
No juu. Kaksi juttua mitä pitäisi ehkä kokeilla, eka on annoskokojen pienentäminen. Yksinkertaista, mutta näin ahneelle kovin vaikeaa. :o

Toinen on tuo hiilari-mätön alentaminen. Lämpöisillä ateriolla ymmärrän sen liha-kana-kala suhteen nostamisena, mutta mites tälläiset väli- tai iltapalat konvertoidaan tuollaiseen proteiini-formaattiin? Nykyään tulee syötyä joko ruisleipää tai rasvatonta jugurttia&mysliä...

hannupulkkinen
03.11.2010, 22.18
Syö rahkaa. Marjoja ja hedelmäsokeria mukaan ja jos haluaa vähän miedompaa niin sitten jogurttia sekaan. Soijaproteiinirakeitakin voi mukaan laittaa niin proteiinimäärä kasvaa ilman, että kalorit paljoakaan lisääntyvät.
Kanankoipia ja chiliä savivuokaan ja uuniin. Maistuu hyvältä.

Space Cowboy
03.11.2010, 22.26
Valitettavan monelta unohtuu se, että painonhallinta on pitkälti tekniikkalaji.

http://www.erkkiaho.com/blog/upload/20070613_575_simosaari.jpg

izmo
03.11.2010, 22.32
Ei se mitään tekniikkapeliä oo vaan raskas työ riittää ja syö sitten yöllä jos ei ehdi työn lomassa syödä:cool:

Ohiampuja
03.11.2010, 22.38
raskas työ riittää ja syö sitten yöllä :cool:
En minä raskasta työtä kaipaa, tämä nykyinen sählääminen ja SAPin kanssa painiminen riittää näin laiskalle ihmiselle. :p

izmo
03.11.2010, 22.42
En minä raskasta työtä kaipaa, tämä nykyinen sählääminen ja SAPin kanssa painiminen riittää näin laiskalle ihmiselle. :p

Onneksi SAPin kanssa menee päivässä 10min ja loppupäivä menee lapion varressa työtä tehden;)

...tänään meni 15min kun tilikausi vaihtui ja laskut täyty saada eteenpäin;)

mikkox
03.11.2010, 22.45
Mulla meni reilu puoli vuotta siihen, että sain annoskokoa pienennettyä. Joka kerta duunin ruokalassa sitä totesi, sen jälkeen kun oli mättänyt ruokaa lautaselle, että olis varmaan pitänyt ottaa vähän vähemmän. No jossain vaiheessa sitä tajusi tuon sitten ennen sitä mättämistä ja alkoi painokin putoamaan. Samalla vähensin myös leipää ruuan kanssa ja vaihdoin sen ruis versioon.

Nykyään tulee syötyö vähän mitä sattuu, mutta kun paino on pysynyt kohdillaan, niin eipä tuolla väliä. Toki ne annoskoot on pysynyt sopivina.

Manninej
03.11.2010, 23.04
Syö rahkaa. Marjoja ja hedelmäsokeria mukaan ja jos haluaa vähän miedompaa niin sitten jogurttia sekaan. Soijaproteiinirakeitakin voi mukaan laittaa niin proteiinimäärä kasvaa ilman, että kalorit paljoakaan lisääntyvät.
Kanankoipia ja chiliä savivuokaan ja uuniin. Maistuu hyvältä.

Rahkan kanssa on tosiaan omasta mielestä hyvää kun laittaa hilloa (ei liikaa sokeroitua) ja soijarouhetta. Rouheesta saa jotain pureskeltavaa ja hillosta makua. Täytyy kyllä laittaa tuota kanaakin, tosin taitaa vaihtua (kaupan) habaneroon chilit. Nam! :)

Tämän ketjun myötä innostuin kanssa vähän katsomaan noita syömisiä. Rupes vaan meneen vähän turhan usein jotain rasvassa kieritettyä ja vois pikkuhiljaa koittaa päästä pois tuosta merkittävän lihavuuden painoindeksistä... :rolleyes:

Xizor
04.11.2010, 00.29
Rahkaisten iltapalojen jatkoksi: koitin tänään treenin jälkeen aika mielenkiintoista systeemiä eli 2 purkkia rahkaa, 2 mandariinia, 1 dl sokerintonta vadelmamehukeittoa ja pari ruokalusikallista vaniljajugurttia. Ei lainkaan paha. :)

järppä
04.11.2010, 12.56
Rahkaisten iltapalojen jatkoksi: koitin tänään treenin jälkeen aika mielenkiintoista systeemiä eli 2 purkkia rahkaa, 2 mandariinia, 1 dl sokerintonta vadelmamehukeittoa ja pari ruokalusikallista vaniljajugurttia. Ei lainkaan paha. :)

Mulla rahka menee yleensä:

sellaisenaan
soijajugurtin/jugurtin kanssa
mehukeiton kanssa
ananaksen seurana
maidon, banaanin, marjojen, yms kanssa blendattuna

...saattaa olla, että jollain muullakin tavalla oon koittanut, mutta nämä on ne tavallisimmat käytetyt. Joskus saattaa sivussa olla myös kaurahiutaleita tai -leseitä, soijarouhetta. Aika paljon riippuu siitä, mitä käsiin kaapista osuu ruoka-aikana :D

villef
04.11.2010, 13.33
Toinen on tuo hiilari-mätön alentaminen.

Kun tulee syötyä paikoissa, joissa ei itse saa otettua vaan tulee valmis annos, niin kumpi on parempi, peruna vai riisi? Olen suosinu riisiä, kun mielikuva on että siinä olis vähemmän hiilareita.. Mutta onko mielikuva oikea?

Ines
04.11.2010, 13.41
Kun tulee syötyä paikoissa, joissa ei itse saa otettua vaan tulee valmis annos, niin kumpi on parempi, peruna vai riisi? Olen suosinu riisiä, kun mielikuva on että siinä olis vähemmän hiilareita.. Mutta onko mielikuva oikea?

yksi keskikokoinen peruna = 10 g hiilaria...riisi, keitetty 1 dl 15 hiilaria

järppä
04.11.2010, 13.52

Ei. Perunassa ~15% ja riisissä ~30% hiilaria. Ainakin finelin mukaan.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1379&lang=fi

...kumpaa sitten tulee syötyä absoluuttisesti enemmän on toinen asia.

J T K
04.11.2010, 16.32
Kantsii kurkata tätäkin:

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Diabeteksen_ravitsemushoito

Pekka Sirkiä
04.11.2010, 16.56
Helppotajuinen artikkeli ikääntymiseen liittyvästä lihomisesta (...po. lihomisen mahdollisuudesta, jos mitään ei tehdä...) ja ruokailusta löytyy Pirkka-lehden numerosta #4/2006 (http://www.digipaper.fi/pirkka/41207/), s. 71 ;)

...näemmä pääosin ihan samaa energiansaannin vähentämisen "ilosanomaa" kuin olen itsekin ed. breiveissäni "julistanut" :D

J.k. Ed. artikkelissa ravitsemuksen asiantuntija antaa kirjoituksessaan "synninpäästön" päivittäiselle olutpullolle tai viinilasille, mutta itse aktiiviliikkujana ollessani suosin huomattavasti harvempaa käyttötiheyttä... 1-2 krt/kk ehkä korkeintaan... eikä koskaan yli kahta annosta/lasia. Vaihtelun vuoksi voisi juoda kotikaljaa ruokailun yhteydessä (tai pilsneriä) silloin tällöin. Maidon sijasta voi juoda myös tuoremehuja tai vissyvettä tms., mutta muuten pitää välttää energiapitoisia juomia (...sen näennäisen kevyen "zero" kolajuoman tms. ainainen hörppiminen kertoo, btw, vain pitkälle kehittyneestä kofeiini-addiktiosta...)

hannupulkkinen
04.11.2010, 17.32
Olutta, Viskiä, Konjakkia ja Viiniä. Olen mieluummin lihava kuin täysraitis.
Kieltäymysten tie ei ole tehnyt ketään onnelliseksi. Muusta voi kieltäytyä, mutta ei kohtuudesta.
Ikääntyminen ei lihota vaan laiskistuminen ja liikunnan väheneminen.

Johan Moraal
04.11.2010, 19.48
On se vaan jännä että AINA kun täällä avataan painohallintaketju, niin melko pian vaihdetaan ruokaohjeita ja reseptejä;) Tulipa muuten mieleen, mitä keksittiin ensin, resepti vai vaaka?:)

Manninej
04.11.2010, 19.51
Tulipa muuten mieleen, mitä keksittiin ensin, resepti vai vaaka?:)

Ensin oli kuitenkin nälkä. ;)

mutanaama
04.11.2010, 19.57
@JM
Näitä ehdottomia totuuksia tuntuu vaan riittäväm

Johan Moraal
04.11.2010, 20.17
Ensin oli kuitenkin nälkä. ;)

Aina on nälkä eli oikein meni. Otahan porkkana;)

Prinsessa
04.11.2010, 21.57
Mitä olette muuten mieltä stressin vaikutuksesta painoon?

Tutkimuksia mitä olen lukenut, niin
1) stressihormoonit aiheuttavat kehossa rasvakudoksen kertymistä ja haittaavat rasvan käyttöä energiaksi.
2) stressin aiheuttama epätasapaino aivoissa aiheuttaa nopeiden hiilihydraattien ja rasvan himon, koska ne tilapäisesti tasapainottava ("normalisoivat") aivojen aineenvaihduntaa (mutta eivät tietenkään poista itse syytä, joten kierre on valmis).

Omasta kokemuksestani, jos väsyneenä pitää tehdä jotain, niin helposti yrittää ylimääräisestä syömisestä saada energiaa, mikä ei tietenkään ole pitemmän päälle hyvä strategia, koska oikeasti tarvii lepoa.

Oma strategiani on stressin välttely ja painokin pysyy hyvällä mallilla sillä tavalla :)

En tod. tunnusta olevani tunnesyöppö :rolleyes: ENpä.
Eiköhän meistä jokainen ole kokeillut tuota stressiperäistä ns. tunnesyömistä jossain muodossa...ruokahan tunnetusti antaa ns. lohdutuksen tunnetta.
On muuten haastavaa tunnustaa olevansa tuollainen tunnesyöppö. Ja siitä poisoppiminen ei ole helppoa. Sorrun siihen vieläkin, vaikka parempaan päin mennään.
Toinen paha närppimistä aiheuttava tekijä on tupakoinnin lopettaminen. Käsille kun on keksittävä tekemistä ja mikä siihen on hyvä? No irtokarkki, salmiakki ym. helpot herkut. Ehkä tämäkin helpottaa jossain vaiheessa.

Sit asiasta kukkaruukkuun...Joku kaipasi vinkkejä protskuvälipaloihin...

Mä ite suosin maustamatonta jogurttia, josta saa tehtyä smoothieta, syötyä myslin ja hunajan kaverina, marjojen/hedelmien kanssa jne jne. Lisäksi jo mainittu klassikko rahka eri variointeineen. Raejuusto rokkaa myös aina! Aika tylsäks jäi, mutta kun noita kolmea miksaa eri versioina, niin niillä pärjää jo aika pitkään.

Ohiampuja
04.11.2010, 22.08
Lisäksi jo mainittu klassikko rahka eri variointeineen. Raejuusto rokkaa myös aina!
Juu, noita on kokeiltu, rahkaa ehkä eniten. Mutta kun siihen tahtoo kyllästyä, vaikka Lidl:n rasvaton rahka hyvää onkin. :)

FillaRilla
04.11.2010, 22.17
Olutta, Viskiä, Konjakkia ja Viiniä. Olen mieluummin lihava kuin täysraitis.
Kieltäymysten tie ei ole tehnyt ketään onnelliseksi. Muusta voi kieltäytyä, mutta ei kohtuudesta.
Ikääntyminen ei lihota vaan laiskistuminen ja liikunnan väheneminen.
Itse käytän painonhallintaan keskiolutta.:D Mittarin mukaan kuluu rapia 20.000 kcal. (vastaa n. 166 pulloa tai tölkkiä gebardia) kuussa tähän fillari- talvella suksihullutukseen. Ilman keppanaa laihtuis nälkäkurjeksi.;) En tosin koko liikuntaan käytettyä määrää korvaa ohrapirtelöllä, mutta osan. Toveri pulkkisen olen jo aiemmin tänään havainnut sielunveljekseni. Tai oikeestaan jo aikoja sitten. "Jos et aja, et voi ottaa".

Prinsessa
04.11.2010, 22.23
Juu, noita on kokeiltu, rahkaa ehkä eniten. Mutta kun siihen tahtoo kyllästyä, vaikka Lidl:n rasvaton rahka hyvää onkin. :)

Mites sitte se maustamaton jogu?! Sen kanssa leikkiminen ei käy tylsäksi, kun variaatioita on miljuuna :p

Mähän en syö elääkseni, vaan elän syödäkseni. Sama filosofia pätee viinin nauttimiseen. Eikö se henkinen hyvinvointi juuri vaikuttanut siihen ihmisen ruokailuun?! :rolleyes:

Ohiampuja
04.11.2010, 22.34
Mites sitte se maustamaton jogu?! Sen kanssa leikkiminen ei käy tylsäksi, kun variaatioita on miljuuna :p
Joskus olen purkin ostanut, mutta minun varioinnit oli niin pahan makuisia, että se kokeilu loppui siihen. :rolleyes:

izmo
04.11.2010, 22.38
joku vois ihmetellä mun nyt syömää ruoka annosta eikä siinä ollut yhtään porkkanaa.. neljä paistettua kananmunaa ruisleivän päällä, juustoo ja voita paljon, puoli litraa maitoo ja puoli litraa jukurttia.... jälkiruuaksi suklaakaurakeksi paketti:rolleyes: saas nähdä mitä aamulla sanoo puntari...?
mutta kun on oppinut syömään illalla raskaasti niin on aika vaikee lopettaa semmonen tapa....

kide
04.11.2010, 22.58
Fintelligens - Maha määrää (http://lyrics.wikia.com/Fintelligens:Maha_M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%C3%A4)

znood
04.11.2010, 23.02
Ei oo paino ruoasta tai sen laadusta kiinni vaan lähinnä aineenvaihdunnasta ja pääasiassa elämäntavoista. Läski saa itsensä lihotettua vaikka yrittää laihduttaa ja syödä kevyesti.
Toisaaltaan jos viettää joka viikko 20h+pyörän päällä niin eikai sen väliä vaikka välillä parit kaurakeksipaketit vetäseekin ;)

usko juntunen
04.11.2010, 23.13
Eiks pyöräilijöillä yleensä oo ongelmana, että miten siihen langanlaihaan vartaloon sais vähän lihaa? Ja mites ne kisat kulkis ilman massiivista hiilaritankkausta?
Elä muuta virka, toisaalla tällä foorumilla kirjoitettu sivukaupalla kuinka ne hiilaritankit täytetään..:cool:

joku vois ihmetellä mun nyt syömää ruoka annosta eikä siinä ollut yhtään porkkanaa.. neljä paistettua kananmunaa ruisleivän päällä, juustoo ja voita paljon, puoli litraa maitoo ja puoli litraa jukurttia.... jälkiruuaksi suklaakaurakeksi paketti:rolleyes: saas nähdä mitä aamulla sanoo puntari...?
mutta kun on oppinut syömään illalla raskaasti niin on aika vaikee lopettaa semmonen tapa....
Tuohan alkaa jo muistuttaa ihmisen ruokalistaa. Lisäisin vielä sokerilla ja kuohukermalla terästetyt kahvit. Pari semmosta isoa mottia niin johan alkaa takareki pysyä tiellä, kuten tapas vanhat savottajätkät sanoa. Joku taisi kirjottaa et kun täyttää 50v, pitäs alakaa syyvä kasvisruokaa, muuten alkaa maha kasvaa! Ee stana, mä alan kasvaa horsmaa jos teen tuon ohjeen mukaan:(

YT
04.11.2010, 23.15
Käykää syömässä välillä, niin jaksatte kinata.

järppä
05.11.2010, 09.07
Ei oo paino ruoasta tai sen laadusta kiinni vaan lähinnä aineenvaihdunnasta ja pääasiassa elämäntavoista. Läski saa itsensä lihotettua vaikka yrittää laihduttaa ja syödä kevyesti.

Mutta se vaan on niin helppo syyttää kaikkia muita: hidasta aineenvaihduntaa, huonoja geenejä, työpaikkaravintolan lounaslinjaston järjestystä ja lautaskokoa, lähikaupan einesvalikoimaa, yms. No, pakkoko siellä työpaikkaruokalassa on käydä syömässä? :rolleyes:

Kyllä se hitaalla aineenvaihdunnalla siunattu läskikin laihtuu, kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Tietoa on nykypäivän vapaasti saatavilla yllin kyllin. Homma on kiinni motivaatiosta ja onnistuminen vaatii vain pikkuisen itsekuria.

Beetle Bailey
05.11.2010, 10.05
Mutta se vaan on niin helppo syyttää kaikkia muita...

Nimenomaan.

Tosiasia kuitenkin on,että ihmisten aineenvaihdunnassa ei mitään järisyttävän suuria eroja edes ole, jos puhutaan perusterveistä yksilöistä.

Toiset on vaan mestareita passivoimaan itsensä, jotkut tekee siitä lähes taidetta. Omalla käyttäytymisellä minimoidaan kaikki liike. Kotona röhnötetään sohvalla staattisessa asennossa, sieltä käsin ohjaillaan perhettä: "keitäs vaimo kahvit ja tee joku voileipä" "ojennapa poika tuo lehti mulle" jne...

Toinen ihmistyyppi on se joka puuhastelee jatkuvasti jotain pientä, eivätkä paljoa lepää laakereillaan. Aina on joku pikku projekti meneillään. Vaikka homma ei olisi mitään fyysistä, juuri tuollainen pieni puuhastelu nostaa sitä vurokautista aineenvaihduntaa rajusti. Siinä missä se staattinen hylje siellä sohvalla lähentelee lepoaineenvaihduntaa, tuollaisella aktiivisella ihmisellä se aineenvaihdunnan taso on jatkuvasti ainakin 2-3MET.

Eihän itse liikunta paljoakaan vaikuta painonhallintaan. Jos peruslaiska ihminen liikkuu 1-2h vaikka 8MET -tasolla, ei se 24 tunnille jaettuna tee paljon paskaakaan. Mutta kun sillä aktiivisella puuhastelijalla taso on koko valveillaoloajan vaikka MET3, 24h on kulutus huimasti suurempi.

Toinen, eikä yhtään vähäpätöisempi seikka on se, että kun aina on jotain mielekästä puuhaa, ei ruokaa ehdi edes ajatella. Toisin kuin siellä sohvan pohjallakin kaipaa jotain virikettä, niin se on sitten se syöminen.

---Tää homma ei ole rakettitiedettä.

izmo
05.11.2010, 10.05
Mutta se vaan on niin helppo syyttää kaikkia muita: hidasta aineenvaihduntaa, huonoja geenejä, työpaikkaravintolan lounaslinjaston järjestystä ja lautaskokoa, lähikaupan einesvalikoimaa, yms. No, pakkoko siellä työpaikkaruokalassa on käydä syömässä? :rolleyes:

Kyllä se hitaalla aineenvaihdunnalla siunattu läskikin laihtuu, kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Tietoa on nykypäivän vapaasti saatavilla yllin kyllin. Homma on kiinni motivaatiosta ja onnistuminen vaatii vain pikkuisen itsekuria.

Hitaalla aineenvaihdulla ei oo todennäkösesti mitään tekemistä lihomisen kanssa:seko:
Näyttöpäättellä työskentely ja kotona sohva töitten jälkeen niin yhtälö on valmis...:cool:
Ei voi syyttää aineenvaihduntaa jos töissä istuu 8h tekemättä mitään ja ruokatauolle ajetaan 100m matka autolla...

joskus täytyis kokeilla työpäivän aikana "kävelymittaria" niin vois tulla hulppee summa työpäivän aikana mittariin kun tässä
työssä ei ehdi lepään laakereillaan....

mutanaama
05.11.2010, 10.22
Nyt alkaa tulla tervettä järkeä keskusteluun, vanha totuus hiilihydraatittomasta on, että ensin lähti 10kg ja sitten muija kakaroineen....

Beetle Bailey
05.11.2010, 10.32
Jaa. Minä kun luulin että nälkä lähtee syömällä ja vaimo juomalla:D

greenman
05.11.2010, 10.35
Juu, ei taida fysiikanlait antautua tässäkään kohtaa.
Jos energiaa tulee enempi ku menee => läskiä. Noin niikun kiteytettynä.

Hannu S
05.11.2010, 10.40
Hitaalla aineenvaihdulla ei oo todennäkösesti mitään tekemistä lihomisen kanssa:seko:
Näyttöpäättellä työskentely ja kotona sohva töitten jälkeen niin yhtälö on valmis...:cool:
Ei voi syyttää aineenvaihduntaa jos töissä istuu 8h tekemättä mitään ja ruokatauolle ajetaan 100m matka autolla...

joskus täytyis kokeilla työpäivän aikana "kävelymittaria" niin vois tulla hulppee summa työpäivän aikana mittariin kun tässä
työssä ei ehdi lepään laakereillaan....

Nyt on jo pakko kysyä, kun joka viidennessä viestissä on puhe raskaasta työstä: Mikä se työ oikein on? Ei sillä että sinäänsä niin kiinnostaisi mutta kun siitä tosiaan on aika tiuhaan mainintoja...

epaz
05.11.2010, 11.10
Tilasin taannoin Matt Fitzgeraldin kirjan Racing Weight - How to Get Lean for Peak Performance (http://www.velopress.com/nutrition.php?id=289). Luin siitä hyvän arvostelun (http://redkiteprayer.com/?p=1937), ja kun se oli suhtkoht edullinen bookdepository.co.uk (http://www.bookdepository.com/book/9781934030516/Racing-Weight):ssa...

Kenties luettuani sen kirjoitan tänne jonkun arvion kirjasta.

tmile
05.11.2010, 11.12
Meillä oli viime keväänä työpaikalla "suurin pudottaja" kisa. Sain itse pudotettua 101kg -> 88.5kg. Ensi kevään tavoite on nykyisestä 92kg -> 80kg "normaalipainoon", joka tosin voi olla melkoinen haamuraja. Pituutta on 180cm.

Viime kevään resepti:

- enemmän liikuntaa
- vähemmän kahvia, enemmän vihreää teetä
- pienet annokset, mahan pitää kurnia lähes joka päivä
- paljon salaattia, 1-2 nippua päivässä.
- työpäivän aikana 0.5 -1l vettä, samoin illalla.
- lounaalla lähinnä lihaa + salaattia ja kasviksia. Riisi, peruna ja pasta pois.
- iltapäivällä salaattia ja tonnikalaa/raejuustoa
- alkoholia vain pari annosta viikonloppuisin

Pekka Sirkiä
05.11.2010, 11.52
...saattaisi monelle olla apua, siis jos kirjoittaisi ylös kaikki syömisensä esim. viikon ajalta ;) Sitten pitäisi verrata omia syömisiään jonkun normaalipainoisen kaverin - joka liikkuu suunnilleen yhtä vähän/paljon - pöperöihin. Näin näkisi (lue. oivaltaisi), että mistä sitä liikaa energiaa tulee päivän aikana "koneistoon".

Otetaan ihan konkreettinen esimerkki ruokapäiväkirjasta(ni):

*** (Joustavan) kasvissyöjän perjantai ***

Aamiainen: Yksi banaani, kolme suklaakeksiä (70 %), eilistä teetä puoli lasia edellisten kyytipojaksi.
Lounas: Kasvislasagne, salaattia (jossa ilmeisesti jotain kasvisöljyä tms.), lasi vettä, pari leipäviipaletta (ilman päällysteitä).
Iltapäivän välipala: Omena, kokojyväleipää (päälle tahinia), maapähkinöitä, kolme pientä tomaattia.
Illalla: Ruisleipää (tahinin, kurkun ja paprikan kera), päärynä, iso pihvitomaatti, porkkanoita, maapähkinöitä, puolikas keitetty kananmuna, lasi soijajuomaa.
Herkkuhetki tv-uutisten ja teen kera: kreikkalaista jugurttia & vaahterasiirappia, pari ohutta voileipäkeksiä (Carr's)
Myöhäisillassa vielä: omena, vaaleaa leipää (jonka päälle cheddar-juustoviipale = 17 %:n rasvapommi :eek:), ja lasi tuoremehua.
Lisäksi: saksanpähkinöitä, taateleita ja miniporkkanoita "naposteluna" illan aikana pieniä määriä.

Hmm... en osaa sanoa, että onko edellinen ruokavalio jotenkin "äärimmäistä" kasvissyöjän asketismia ja/tai "nälällä kiduttamista" :rolleyes: ...mutta paino näillä ja vastaavilla eväillä (= rehuilla) on pysynyt hallinnassa viime vuodet* :) - -

*Perjantaihin sisältyi myös puolentoista tunnin verran liikuntaa: pyöräilyä, vatsa- ym. lihasjumppa, leuanvetoja, portaiden nousua. -- Jep, toki energian kulutustakin pitää olla :cool:

järppä
05.11.2010, 12.17
Viime kevään resepti:

- enemmän liikuntaa
- lounaalla lähinnä lihaa + salaattia ja kasviksia. Riisi, peruna ja pasta pois.

Tossa on ihan hyvä lähtökohta. En kuitenkaan ottaisi itseisarvona sitä, että dieetillä pitää kärsiä. Nälän voi (pääsääntöisesti) tyydyttää, kun pitää ruuan energiasisällön kurissa ja kokeilee syödä usein pieniä annoksia. Vaatii vähän vaivaa miettiä mitä suuhunsa laittaa ja milloin, sekä toisinaan joutuu myös luopumaan joistakin tottumuksistaan. Mielikuvat ei monasti vastaa todellisuutta - tästä hyvä esimerkki on terveellinen pastavaihtoehto (http://www.hesburger.fi/tuotteet?tuote=264) :eek:

Itse en ole ehdottoman kieltäytymisen kannalla, kun sellaisilla ei ole taipumusta kestää. Ja romahdusta yleensä seuraa katastrofi. Pieniä muutoksia, askel kerrallaan kohti oikeaa suuntaa. Kuten Keke telkkarissakin valistaa - "pystyt parempaan" :)

lcdpiggy
05.11.2010, 12.24
Aamiainen[/I]: Yksi banaani, kolme suklaakeksiä (70 %), eilistä teetä puoli lasia edellisten kyytipojaksi.
Lounas: Kasvislasagne, salaattia (jossa ilmeisesti jotain kasvisöljyä tms.), lasi vettä, pari leipäviipaletta (ilman päällysteitä).
Iltapäivän välipala: Omena, kokojyväleipää (päälle tahinia), maapähkinöitä, kolme pientä tomaattia.
Illalla: Ruisleipää (tahinin, kurkun ja paprikan kera), päärynä, iso pihvitomaatti, porkkanoita, maapähkinöitä, puolikas keitetty kananmuna, lasi soijajuomaa.
Herkkuhetki tv-uutisten ja teen kera: kreikkalaista jugurttia & vaahterasiirappia, pari ohutta voileipäkeksiä (Carr's)
Myöhäisillassa vielä: omena, vaaleaa leipää (jonka päälle cheddar-juustoviipale = 17 %:n rasvapommi :eek:), ja lasi tuoremehua.
Lisäksi: saksanpähkinöitä, taateleita ja miniporkkanoita "naposteluna" illan aikana pieniä määriä.

Minä kun söisin tollaisen määrän joka päivä olisin varmaan sadan paikkeilla jo ensi pääsiäisenä, eli kyllä se aineenvaihdunta vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla.

Mun eilinen oli:

Lounas: kauhallinen jotain juustolla päällystettyjä silakoita, puoli lautasta sekalaista salaattia+ paaaljon neitsytöljyä, yksi leipäviipale jonka päällä reilusti voita, rahkajälkkäri.

Iltapala: iso lautasellinen sekalaista salaattia missä paljon juustoa ja neitsytöljyä, about 150g hirvipaistia.

Illemmalla vielä: yksi snickers patukka

En kokenut nälän tunnetta missään vaiheessa, liikuntaa tuli päivän aikana harrastettua about 1:15h pyöräilyä. Istumatyötä 8h.

haedon
05.11.2010, 12.35
...Otetaan ihan konkreettinen esimerkki ruokapäiväkirjasta(ni): ....
Ja mulla on huomattavasti yksinkertaisempi. Esim Eilen:

6.00 "Aamupala: Hedelmiä ja pähkinöitä.
10.30 Lounas: Palapaistia paljon, vähän muusia ja paljon salaattia. Jälkkäriksi lettuja. Söin kohtuudella kun olin pyörällä liikkeellä työpäivän niin jaksaa polkea myös syönnin jälkeen takaisin töihin.
18.30 Päivällinen. Kaksi kanankoipea, vähän riisiä ja salaattia. Pähkinöitä ja tummaa suklaata jälkkäriksi. Normaalisti syön vähän myöhemmin, mutta tulin normaalia aiemmin kotiin.

Normaalisti mulle riittää kaksi ateriaa päivässä, kun pitää ateriat protkupitoisina. Eikä ole nälkä välissä.

Viikonloppuna sitten kunnon aamupala, lounas jää välistä ja illalla päivällinen. Urheillessa en yleensä syö mitään patukoita tai muita ellei kesto ole yli neljä tuntia.

asb
05.11.2010, 12.52
Aamupala: 2 reissumiehen puolikasta, 4 viipaletta juustoa, 2 viipaletta kinkkua ja iso lasi sekavitamiinijuomaa.
Lounas: lautasellinen hernekeittoa, salaattilautasellinen salaattia ja 10x10cm pannukakku ja 3cm kerros kermavaahtoa.
Välipala: Banaani ja kolme turkinpippurikaramelliä iltapäiväruuhkassa.
Illallinen: kolme pientä jauhelihapihviä ja kaksi vehnäsämpylää (tämä oli aika pieni annos normaaliateriaan verrattuna).
Välipala: puolikas toblerone
Iltapala: puoli lautasellista maissimuroja 2dl kahvijogurttia

Ja 3 teekupillista maitokahvia päivän aikana.

Eilinen jälkiruoka oli kyllä vähän tuhdimpaa sorttia, mutta kompensoin sitä normaalia kevyemmällä pääruoalla ja salaatilla. Tuohon päälle 6000km pyöräilyä vuodessa + hiihdot ja kysymys, että miksi hemmetissä paino keikkuu alipainoisen rajalla?

Pekka Sirkiä
05.11.2010, 14.43
Mielenkiintoista lukea erilaisista ruoka(aines- ja -laji)valinnoista!!! Suurin osa näyttää suosivan "perinteistä suomalaista keittiötä", osa sentään vähän eksoottisempaa ruokaa/aineksia valitsee lautaselleen.

Väitetään, btw, että ruokailutavat periytyvät vahvasti *, ts. lapset syövät aikuisena pääosin samalla tavalla - ja pääosin samoja ruokia ja ruoka-aineita - kuin ovat lapsuudenkodissaan tottuneet syömään. Se, mikä mielletään ns. normaaliksi arkiruoaksi näkyy esim. kauppojen elintarvikemainoksissa. Harvemmin niissä mitään erityisen eksoottisia aineksia - tofua, cuscusta, bulguria, vesikastanjoita, bambunversoja jne. - on. Enemmän ns. nopeaa ja helposti valmistettavaa, useimmille tutuista aineksista - perunaa, broileria, naudan- ja sianlihasta sekä maitotuotteita - ja näistä valmistettua ruokaa mainoksissa esitellään.

*Ruokavalintojen pysyvyys sukupolvelta toiselle selittää osaltaan lihavuuden "periytyvyyden". Jos maidolle, kermalle, lihalle, makealle ja suolaiselle jne. on opittu jo lapsuudessa, niin myöhemminkään, omassa kodissa, ei edes osata mieltää kasviksia ja juureksi pääruoka-aineiksi, kun "se kunnon ruoka" on lapsuudesta saakka ollut vain ja ainostaan lihapohjaista. Kasvikset ja hedelmät ovat tällaisen ruokailunäkemyksen sisäistäneille erillisiä "salaatteja" tai "rehuja" jne. Lihaan ja suolaan (vuosikymmenten ajan) tottuneille suolattomat ja lihattomat ruoat eivät edes maistu "kunnon ruoalle"... :eek:...

Myös lapsiperheiden ja yksinäisten talouksien "ainainen kiire ja/tai ei-viitsi-laittaa- monimutkaisia-ruokia" -asenteet näkyvät ruoanlaiton valitettavana yksipuolisuutena. -- Joskin terveellinen kääntöpuoli tässä asiassa on, että sinkut syövät - tyhjästä jääkaapista johtuen - vähemmän, mutta ovat samalla enemmän liikkeellä esim. iltamenoissa liikunnalisten harrastusten parissa kuin perheelliset ja/tai kahden aikuisen taloudet... joita sohva enemmän näyttää kutsuvan... :mad:

Jos haluaa, niin voi kyllä tietoisesti pyrkiä muuttamaan oppimiaan ruokailutapoja (aineksia/ valmistustapoja/ reseptejä**). Tämä voi alkaa siten, että ravintolassa törmätään johonkin kiintoisaan & hyvänmakuiseen ruokaan, tai sitten vaimon/tyttöystävän kanssa aletaan kokeilla erilaisia kokkauksia. Mieluiten täysin (!) erilaisia kuin aiemmat äidin jauheliha-, kastike- & peruna- ym. tuttuakin tutummat reseptit ;)

**Esim. meksikolainen perusruoka - pavut, tortillat, chilit, banaanit, maissipuurot - ovat sikäläistä helppoa ja nopeaa, ns. normaalia arkiruokaa. Meille eksoottiselta kuulostava Harira-keitto, egyptiläinen tai intialainen linssikeitto, nigaragulainen Indio viejo de soya :D (= soijahöystö riisille) jne. ovat näiden etelämaalaisten keittiöiden "pikaruokaa" - siinä missä kalapuikot, perunat tai jauhelihat meille... etenkin, jos ja kun emme tiedä "paremmasta" :cool:

lcdpiggy
05.11.2010, 15.15
*Ruokavalintojen pysyvyys sukupolvelta toiselle selittää osaltaan lihavuuden "periytyvyyden". Jos maidolle, kermalle, lihalle, makealle ja suolaiselle jne. on opittu jo lapsuudessa, niin myöhemminkään, omassa kodissa, ei edes osata mieltää kasviksia ja juureksi pääruoka-aineiksi, kun "se kunnon ruoka" on lapsuudesta saakka ollut vain ja ainostaan lihapohjaista. Kasvikset ja hedelmät ovat tällaisen ruokailunäkemyksen sisäistäneille erillisiä "salaatteja" tai "rehuja" jne.

Kyllä se suurin kansanlihavuuden nostattaja on ruoan halpeneminen sen mukana tulevat halvat ja nopeat hiilarit. Lisäksi annoskoot vain kasvavat ja kasvavat kun ruokatalojen markkinaosastot suunnittelevat nykyään mitä lautaseltamme löytyy. Oravanpyörä vain liikkuu omaa hulluuttaan ja stoppinappulaa ei löydy. Jos antaisi esim einesteollisuuden ja pikaruokateollisuuden kuolla pois, kansanterveytemme ja keskipainomme palautuisi normaalille 100 vuotta takaiselle lähtötasolle. Koska ihmiset joutuisivat ihan oikeasti miettimään omilla aivoillaan mitä suuhunsa pistävät.

Sitten voidaan toki toisena argumenttina mainita kevyt-tuotteet. Tiesitkö, että suomalaiset ovat lihavuudessaan maailman kärkeä ja tiesitkö, että meidän kevyt-tuotteiden kulutus on myös maailman kärkitasoa? Hämmentävää eikö vain?

Markku Silvenius
05.11.2010, 15.17
>Hannu S

Raskasta työtä on se mihin ei ole kouliintunut. Jos on kouliintunut, se ei ole enää raskasta. Työhönkin siis tottuu, työkunto kasvaa ja siinä käytettävät liikeradat vie yhä vähemmän energiaa. Päivien kokonaiskuormittavuus taas on ihan eri asia, siihen kun liittyy työperäinen kuorma sekä työn ulkopuolinen kuorma (niin fyysinen kuin henkinenkin). Olin joskus pari talvea metsurihommissa, vanhempi urakkametsuri söi suht nuukasti oli lihaksikas ja räjähtävä hommissa, meikäläinen söi paljon enemmän eikä päivittäisiä mottimääriä voinut verrata..olin hoikka ja pehmee poika niissä hommissa :D

Tilasin taannoin Matt Fitzgeraldin kirjan Racing Weight - How to Get Lean for Peak Performance (http://www.velopress.com/nutrition.php?id=289). Luin siitä hyvän arvostelun (http://redkiteprayer.com/?p=1937), ja kun se oli suhtkoht edullinen bookdepository.co.uk (http://www.bookdepository.com/book/9781934030516/Racing-Weight):ssa...

Kenties luettuani sen kirjoitan tänne jonkun arvion kirjasta.

Mulla on kanssa tuo, on ihan hyvä kirja.

Risto Koivunen
05.11.2010, 15.55
*Ruokavalintojen pysyvyys sukupolvelta toiselle selittää osaltaan lihavuuden "periytyvyyden". Jos maidolle, kermalle, lihalle, makealle ja suolaiselle jne. on opittu jo lapsuudessa, niin myöhemminkään, omassa kodissa, ei edes osata mieltää kasviksia ja juureksi pääruoka-aineiksi, kun "se kunnon ruoka" on lapsuudesta saakka ollut vain ja ainostaan lihapohjaista.

Huomautettakoon tässä välissä että lihan syöminen (erityisesti tuoreen lihan) säännöllisesti joka aterialla on suhteellisen moderni ilmiö.

Perinteisessä suomalaisessa omavaraisessa pienviljelykulttuurissa tärkeimpinä ruoka-aineina taisivat olla viljatuotteet, maitotuotteet, juurekset (nauris, lanttu, porkkana ja uusimpana peruna) ja kala. Näitä sitten täydensivät liha, kaali ja herneet.

Liha oli eräällä tavalla kausituote: lihoiksi pantavat kotieläimet teurastettiin loppusyksystä ja säilöttiin eri tavoin. Huonosti säilyvät sisäelimet ja veri syötiin tavallisesti teurastuksen jälkeen esimerkiksi tappaiskeiton muodossa. Muulloin tuoretta lihaa saatiin lähinnä metsästämällä riistaa tai jos jokin kotieläin jouduttiin lopettamaan ennenaikaisesti.

Liha oli myöskin useimmissa kotieläimissä eräänlainen sivutuote, ja eläimiä pidettiin ensisijaisesti maidon, villan tai munien takia. Ainoastaan sikoja pidettiin pelkästään lihan takia.

Jenkkakahva
05.11.2010, 16.04
Raskasta työtä on se mihin ei ole kouliintunut. :D
Vähän samantyyppinen kokemus:
Mä kävin joskus nuorena miehenä salilla ja ns. voimaakin oli kovien puheiden lisäksi keskivertoa hieman enemmän. Ilmeisesti tästä syystä olin aika suosittu muuttomies kaveripiirissä. Yhdeltä muuttokeikalta jäi mieleeni, kun kaverini silloinen tyttöystävä alkoi asentelemaan sifonkiverhoja sinne kiskoon ja herrasmiehenä tietysti tarjouduin assistentiksi. Jumankauta, että poltteli olkapäitä kun sitä kahdenkilon verhoa kannatteli minuuttitolkulla ylhäällä, sillä 50kg neidillä homma sensijaan näytti sujuvan aika kevyesti:D.

Hannu Koo
05.11.2010, 16.18
...

Sitten voidaan toki toisena argumenttina mainita kevyt-tuotteet. Tiesitkö, että suomalaiset ovat lihavuudessaan maailman kärkeä ja tiesitkö, että meidän kevyt-tuotteiden kulutus on myös maailman kärkitasoa? Hämmentävää eikö vain?

Kyllä ja kotimaisesta elintarviketeollisuudesta tuli mieleen, että oli täysin oikein, että Suomeen saatiin EU:n Elintarvikeviraston sijaan Kemianvirasto!

MacGyver
05.11.2010, 16.19
Meillä oli viime keväänä työpaikalla "suurin pudottaja" kisa. Sain itse pudotettua 101kg -> 88.5kg. Ensi kevään tavoite on nykyisestä 92kg -> 80kg "normaalipainoon", joka tosin voi olla melkoinen haamuraja. Pituutta on 180cm.

Viime kevään resepti:

- enemmän liikuntaa

Kyllähän tuollasella ruokavaliolla saa kiloja tiputettua, mutta enpä tiedä miten kestävä ratkaisu tuommonen "mahan pitää kurnia lähes joka päivä" -ratkaisu on. Itse vierastan ainakin suuresti tuollaisia "laihdutuskuureja". Mitäpä tuommoisen laihduttamissession jälkeen, palataanko vanhaan vai jatketaan nälkäkuuria? Ruokavalion pitää olla sellainen, että sillä jaksaa olla ja elää.

Käsittääkseni nälän tunne aiheuttaa vaan sen, että keho alkaa suojelemaan niitä viimeisiäkin jäljellä olevia kaloreita, aineenvaihdunta hidastuu jne. Mielestäni paras tapa on opetella syömään säännöllisesti, niin ettei nälkä yllätä missään vaiheessa päivää. Tärkeintä on katsoa mitä sinne suuhun laittaa silloin kun syö. Jos syö kunnon ruokaa ilman mitään "light"-shittiä niin nälkä pysyykin poissa. Paljon kasviksia, ja monipuolisesti myös muuta mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa, kuten täysjyvätuotteita. Jos käytetään kermaa, laitetaan oikeata kermaa, eikä mitään "5% rasvaa, loput tärkkelystä" -sotkua. Ja ei se voikaan tapa, jos sitä ei joka paikkaan survo.

Jula
05.11.2010, 19.28
Itseasiassa pieni nälkä on "terveellistä". Ainakin eläinkokeissa pienessä nälässä pidetyt eläimet elävät pitempään jne.

Mutta kukapa haluaisi nähdä nälkää vapaaehtoisesti? Minä en ainakaan.

Prinsessa
05.11.2010, 20.15
Käsittääkseni nälän tunne aiheuttaa vaan sen, että keho alkaa suojelemaan niitä viimeisiäkin jäljellä olevia kaloreita, aineenvaihdunta hidastuu jne. Mielestäni paras tapa on opetella syömään säännöllisesti, niin ettei nälkä yllätä missään vaiheessa päivää. Tärkeintä on katsoa mitä sinne suuhun laittaa silloin kun syö. Jos syö kunnon ruokaa ilman mitään "light"-shittiä niin nälkä pysyykin poissa. Paljon kasviksia, ja monipuolisesti myös muuta mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa, kuten täysjyvätuotteita. Jos käytetään kermaa, laitetaan oikeata kermaa, eikä mitään "5% rasvaa, loput tärkkelystä" -sotkua. Ja ei se voikaan tapa, jos sitä ei joka paikkaan survo.

Ei niinkään nälän tunne vaan kaloreiden vähyys (toisinsanoen energiansaannin vaje). Toistuva energiavaje aiheuttaa elimistöön ns. säästöliekkiefektin, jolloin keho pyrkii omalla toiminnallaan (aineenvaihdunnan hidastuminen) säästämään niitä vähiä kaloreita, joita kehoon tulee.
Klassinen esimerkki ns. vääränlaisesta painonpudotuksesta, jolloin pyritään laihtumaan iskemällä kalorit minimiin. Totta puhuen käy vain päinvastoin.
Oikeanlainen painonpudotus perustuu nimenomaan ihmisen aineenvaihdunnan tehostamiseen, jolloin saadaan kulumaan lisäenergiaa. Tähän kun lisää vielä liikunnan, niin saadaan kaksi tehostavaa tekijää.
Kunhan polttoaine (kutsun sitä aina sillä nimellä, sillä eihän autotkaan kulje ilman polttoainetta ;)) on tarpeeksi ja se on energiapitoisuudeltaan matalaa, saadaan hyviä ja pysyviä tuloksia.
Pikalaiharit poistavat vain nestettä kehosta ja paino tulee nopeasti takaisin. Kyse on vain yksinkertaisesti elämäntapamuutoksesta, ei laihdutuskuurista :D

Ja kiitos MacGyver, kerrankin sielunsisko (vai veli :p) noiden light-tuotteiden suhteen. Mä näen siitä teollisuudesta vain punaista. Edelleen edellisiä avautumisiani kompaten, kevyttuotteiden rasvanpoiston takia niihin on pitänyt lisätä muita ainesosia...ja ne tuskin ovat kovin luonnollisia...:rolleyes:

E.T.
05.11.2010, 20.19
työssä ei ehdi lepään laakereillaan.... Tuli joskus kokeiltua. 15 kilometriä 8 tunnissa. Tuohon päälle keskimäärin 50 kilometrin pyöräily päivässä niin ei tarvinnut tuskailla liikakilojen kanssa. Tuo oli aika varma, joskaan ei ehkä kaikille suositeltava tapa. Vajaa kymmenen kiloa olisi taas sulateltavaa mutta en ole huolissani, kokemuksesta tiedän, millä ne lähtee.;)

Heiveröisen tuolilla istuskelijan sitten ehkä kannattaa enemmän tarkkailla mitä lautaselleen laittaa....:)

Esko
06.11.2010, 02.34
Toistuva energiavaje aiheuttaa elimistöön ns. säästöliekkiefektin, jolloin keho pyrkii omalla toiminnallaan (aineenvaihdunnan hidastuminen) säästämään niitä vähiä kaloreita, joita kehoon tulee.
Klassinen esimerkki ns. vääränlaisesta painonpudotuksesta, jolloin pyritään laihtumaan iskemällä kalorit minimiin. Totta puhuen käy vain päinvastoin.

Laitetaanpas taas tähänkin ketjuun tämä (http://www.pakkotoisto.com/ravinto/91255-dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystae/) laihdutusmyyttejä murtava linkkivinkki.

järppä
06.11.2010, 08.10
...noiden light-tuotteiden suhteen. Mä näen siitä teollisuudesta vain punaista. Edelleen edellisiä avautumisiani kompaten, kevyttuotteiden rasvanpoiston takia niihin on pitänyt lisätä muita ainesosia...ja ne tuskin ovat kovin luonnollisia...:rolleyes:

Joo, tästä on hyvä esimerkki vaikkapa Keiju -margariinin 40% rasvaa (http://www.keiju.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1968&VID=default&SID=697713864172746&A=open%3akeittokirja_2008%3atuotekortti%3a3477&S=1&C=41441) sisältävä kevytversio. Sen valmistusaineissa on suhteessa enemmän luonnotonta vettä verrattuna 70% rasvaa (http://www.keiju.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1968&VID=default&SID=697713864172746&A=open%3akeittokirja_2008%3atuotekortti%3a3621&S=2&C=41431) sisältävään versioon. Ai niin, mutta vain kirnuvoitahan sitä piti leivän päälle laittaa :D

Prinsessa
06.11.2010, 09.31
Joo, tästä on hyvä esimerkki vaikkapa Keiju -margariinin 40% rasvaa (http://www.keiju.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1968&VID=default&SID=697713864172746&A=open%3akeittokirja_2008%3atuotekortti%3a3477&S=1&C=41441) sisältävä kevytversio. Sen valmistusaineissa on suhteessa enemmän luonnotonta vettä verrattuna 70% rasvaa (http://www.keiju.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1968&VID=default&SID=697713864172746&A=open%3akeittokirja_2008%3atuotekortti%3a3621&S=2&C=41431) sisältävään versioon. Ai niin, mutta vain kirnuvoitahan sitä piti leivän päälle laittaa :D

Kirnuvoita tai tavista, Oivariinia tms. Ihan sama. Jo maun vuoksi en syö sitä kevytliejua. Luonnollisista ainesosista puhumattakaan :rolleyes:

ps. Heitän tähän haasteen tarkistaa oma ns. eines/kevyttuotteiden varasto omissa kaapeissa...Katsokaapa lisäaineiden(tällä tarkoitan säilöntäaineita ym.)/aromivahventeiden/väriaineiden listaa... :eek:

Lähden nyt jatkamaan leseisen luomukaurapuuron keittämistä :p

Beetle Bailey
06.11.2010, 09.32
Laitetaanpas taas tähänkin ketjuun tämä (http://www.pakkotoisto.com/ravinto/91255-dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystae/) laihdutusmyyttejä murtava linkkivinkki.

Pitkä lista päivänselviä asioita. Aika harvoille tosin.

Prinsessa
06.11.2010, 09.44

Kiitos. Paljon fiksua asiaa.

Olen itse kasvanut vääristyneessä kehonkuvamaailmassa (Oopperan balettikoulu ja sieltä valmistumisen jälkeen vaihdoin joukkuevoimisteluun mj-tasolle), jossa tuota säästöliekkiä näkyi liiaksikin :( Silloin kyse todellakin oli ns. pitkäaikaisesta kalorivajeesta, jolloin säästöliekki todellakin iskee päälle.
Myönnän, että tuo artikkeli teilasi aika paljon ns. myyttejä, mutta toisaalta taas niissä oli myös tulkintavaraa ;)

Mielenkiintoisinta tuossa artikkelissa oli se, että suositeltiin niinkin pitkää ruokailuväliä kuin 5h. Lyön vetoa, että esim. ko. sivustolla esiintyvä kaverini (tämän vuoden Fitnessin SM-kultamitalisti) ei syö 5h välein...eikä moni muukaan kovaa treenaava. Enkä minä, vaikka en treenakaan enää kovaa. Hulluksi tulisin, jos joutuisin joka ruokailun välissä pitämään 5h tauon :eek: *pupeltaja*

mutanaama
06.11.2010, 09.50
"Termodynamiikan lait pätevät säästöliekissäkin."

hannupulkkinen
06.11.2010, 12.13
Tässä pähkinäkuoressa edellisen mukaan ja Kiloklubissa voi kontrolloida, että näin menee:
Eli ensiksi aseta kalorivaje. Toiseksi aseta proteiinin määrä (2-3 (4)g/kg). Sitten pidä huoli riittävästä välttämättömien rasvahappojen, rasvan (n. 1g/kg) ja vihannesten saannista. Sitten hiilihydraatteja aktiivisuuden mukaan. Tietenkin rasvan määrä voi olla suurempikin, mutta pitkällä välillä sen olisi hyvä olla vähintään tuo 1g/kg.

Ihan tuon http://kiloklubi.fi teorian mukaisesti, paitsi vähän enemmän protskuja. Itse käytän tuota klubia aina alkuviikot. Loppuviikot menee sitten mässäillessä ja pitkillä lenkeillä. Paino laskee hyvin hitaasti tai pysyy ennallaan ihan liikunnan määrän mukaisesti. Puolessa vuodessa 7 kiloa. Kun hiihtokausi alkaa niin kai sen saman saa kevääseen mennessä ja sitten ei enää saakaan laskea.

Premnas
06.11.2010, 12.25

Otetaan esimerkki (#1): Teen banaaniriisiä, jossa 1 banaani (150 gr) yhdistetään (100 gr) täysjyväriisipuuroon. Tämä todellinen "terveys- ja laihdutusruoka" sisältää 235 kcal/ 987 kJoule (http://fi.wikipedia.org/wiki/Joule)a - jonka energiamäärän kuluttaakseen tulee 72-kiloisen kuskin ajaa kuntopyörällä 27 minuuttia 150 watin teholla (ks. kätevä laskentapaikka seuraavasta esimerkistä).

Otetaan esimerkki (#2): Tehdään juustoleipä, ts. karjalanpiirakka, jonka päälle laitetaan vielä pari siivua meetvurstia ja aamiasjuustopala, ja kyytipojaksi tölkki olutta... Lasketaan täällä (http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1) em. ruoka-aineiden sisältämä energiamäärä ja valitaan em. sivulta (jatkolinkkinä) kuntopyörällä ajo konstiksi kuluttaa ko. energiapommi (= joka ennen em. sivun laskurien käyttöä oli mukamas harmiton ilta-/huikopala...)

Mutta. Näitä yleisiä "terveysruokia" (ts. hiilareita, mutta vähärasvaista) ei voi verrata "epäterveellisiin" (ts. virallisen näkemyksen mukaan epäterveellisiin, rasvaisiin) ruokiin suoraan. Jos syö a) banaania ja sen päälle jotain muuta hiilaria vrt. b) rasvaisia ruokia ilman niitä ylimaallisia hiilareita, kummalla mahtaa nälkä pysyä kauemmin poissa? Vaikka b -vaihtoehdolla saa enemmän energiaa kerralla, se myös pitää nälän kauemmin loitolla. Näin ei voi ajatella että "en voi syödä näitä meetwursteja ynnä muita, sillä tässä välipalahedelmässä on vähemmän energiaa joten on parempi", sillä tämä samainen syö sitten taas hetken päästä. Päädytään siihen että tämä "terveellisesti" syövä pystyy ahtamaan itseensä jopa enemmän energiaa, koska nälkä iskee vähän väliä. Sen sijaan "epäterveellisesti" syövä rasvaa karttelematon pystyy ihan hyvin pitämään itsensä kylläisenä syömällä harvemmin, eikä hän edes saa energiaa ylenmääräisesti.

Yleensä vedetään juuri tämä kortti hihasta että "rasvaisia ruokia ei voi syödä koska niissä on niin paljon sitä energiaa" ja unohdetaan se, että rasvaista ruokaa ei tarvikaan syödä koko ajan.

Beetle Bailey
06.11.2010, 13.12
Mutta. Näitä yleisiä "terveysruokia" (ts. hiilareita, mutta vähärasvaista) ei voi verrata "epäterveellisiin" (ts. virallisen näkemyksen mukaan epäterveellisiin, rasvaisiin) ruokiin suoraan. Jos syö a) banaania ja sen päälle jotain muuta hiilaria vrt. b) rasvaisia ruokia ilman niitä ylimaallisia hiilareita, kummalla mahtaa nälkä pysyä kauemmin poissa? Vaikka b -vaihtoehdolla saa enemmän energiaa kerralla, se myös pitää nälän kauemmin loitolla.

Taas lisää uskomuksia. TätäKIN on tutkittu. Ruuan koostumuksella (rasva-hh-proteiini -suhde) ei ole sanottavaa merkitystä siihen kuinka kauan nälkä pysyy poissa.
Tutkimuksessa oli vertailtavana tietenkin ateriat, jotka sisälsivät saman energiamäärän. Mutta se nyt lienee selväkin.
Jos ateria sisältää huomattavasti vähemmän energiaa, mitä haittaa siitä on että syö vähän useammin?

Premnas
06.11.2010, 13.13
Väitetään, btw, että ruokailutavat periytyvät vahvasti *, ts. lapset syövät aikuisena pääosin samalla tavalla - ja pääosin samoja ruokia ja ruoka-aineita - kuin ovat lapsuudenkodissaan tottuneet syömään. Se, mikä mielletään ns. normaaliksi arkiruoaksi näkyy esim. kauppojen elintarvikemainoksissa. Harvemmin niissä mitään erityisen eksoottisia aineksia - tofua, cuscusta, bulguria, vesikastanjoita, bambunversoja jne. - on. Enemmän ns. nopeaa ja helposti valmistettavaa, useimmille tutuista aineksista - perunaa, broileria, naudan- ja sianlihasta sekä maitotuotteita - ja näistä valmistettua ruokaa mainoksissa esitellään.

*Ruokavalintojen pysyvyys sukupolvelta toiselle selittää osaltaan lihavuuden "periytyvyyden". Jos maidolle, kermalle, lihalle, makealle ja suolaiselle jne. on opittu jo lapsuudessa, niin myöhemminkään, omassa kodissa, ei edes osata mieltää kasviksia ja juureksi pääruoka-aineiksi, kun "se kunnon ruoka" on lapsuudesta saakka ollut vain ja ainostaan lihapohjaista. Kasvikset ja hedelmät ovat tällaisen ruokailunäkemyksen sisäistäneille erillisiä "salaatteja" tai "rehuja" jne. Lihaan ja suolaan (vuosikymmenten ajan) tottuneille suolattomat ja lihattomat ruoat eivät edes maistu "kunnon ruoalle"... :eek:...

Ei muuten välttämättä pidä lainkaan paikkaansa. Meillä syötiin kotona paljon perunaa ja viljapohjaisia ruokia usein, suolaa oli ruoassa usein paljon, jääkaappi pullotti sokeriherkkuja (vanukkaita, jogurtteja). Hedelmiä oli paljon ja niitä kyllä syötiinkin sitten jatkuvasti. Meillä oli siis säännölliset ruoka-ajat, mutta siitä huolimatta ravattiin jatkuvasti jääkaapilla. Ei meillä kotona käytetty kuin oivariinia ja kevytmaitoa (täysrasvasia oli vain jouluna..). Harvemmin oli mitään kunnon salaatteja, vaikka sitä perus tomaatti-kurkkuhommelia kylläkin. Kotoa pois muuttaessani olin paisunut suurin piirtein palloksi. Siis ruoka oli kyllä hyvää, mutta aiheutti minussa ahmimiskierteen ja herkkujen mässytyksen.

Noh, mitäs sitten kun varhaisaikuisena muutti pois kotoa? En syö perunaa kuin todella harvoin (kesällä uutta perunaa), makaronia ja viljatuotteita en lainkaan (vaikka kotona ne olivat suuressa osassa ruokavaliota), hedelmiäkin syön harvoin (ennemmin marjoja), suolaa en käytä kauheasti (ennemmin muita mausteita tai itse tehtyjä mausteseoksia). Käytän täysrasvaisia maito- ja lihatuotteita. Salaattiinkin riittää mielikuvitus enempi kuin kotona vielä asuessa. Kun siirryin täysrasvaisiin, nälänhallinta parani, eikä tarvitse enää koko ajan mässyttää jotain. Ruokarytmi parani. Eli voi se näinkin päin käydä, että lapsuudenkotona syödään miten sattuu mutta kun muuttaa omilleen, alkaa kiinnostua ruokapuolesta koska saa päättää itse mitä ostetaan. "Yllättävää" että olen nyt paremmassa kunnossa kuin kotona asuessani, vaikka siellä syötiinkin näennäisesti terveellistä ruokaa, mutta se ei sopinut omalle kropalle lainkaan.

Minusta näistä on ihan turha jauhaa niin kauan, kuin vaihtoehdot ovat joko a) ihmiset tietysti lihovat koska syövät liikaa rasvaa eivätkä liiku tarpeeksi, b) ihmiset tietysti lihovat koska syövät enemmän kuin kuluttavat. Eikä oteta lainkaan vaihtoehtona huomioon sitä seikkaa että kaikilla nälänhallinta ei toimi sillä virallisen näkemyksen mukaan terveellisellä ruokavaliolla. Mitä ideaa on liikkua hulluna, jos kuitenkin noudatettava ruokavalio johtaa nälänhallinnan sotkeutumiseen ja jopa ahmimiseen?

Premnas
06.11.2010, 13.23
Taas lisää uskomuksia. TätäKIN on tutkittu. Ruuan koostumuksella (rasva-hh-proteiini -suhde) ei ole sanottavaa merkitystä siihen kuinka kauan nälkä pysyy poissa.
Tutkimuksessa oli vertailtavana tietenkin ateriat, jotka sisälsivät saman energiamäärän. Mutta se nyt lienee selväkin.
Jos ateria sisältää huomattavasti vähemmän energiaa, mitä haittaa siitä on että syö vähän useammin?

No tutkimukset voivat sanoa ihan mitä vaan. Olisiko kokemus omasta elämästään vain uskomus, ei tosiasia? Ikävä kyllä on tosiasia ainakin omalla kohdallani että runsas hiilihydraattien saanti lisää nälkää, hetken päästä pitää taas syödä, kun jos sen hiilihydraatin korvaa rasvalla, ei tarvitse. Onko tämäkin vain uskomus vai voiko omaan kroppaansa luottaa? Olisi tietysti tuohon tutkimukseen liittyen kiva tietää myös ravintoaineiden laadusta. Ovatko hiilihydraatit olleet vähähiilihydraattisia kasviksia vai kenties riisiä/perunaa tms.?

Jos ateria sisältää vähemmän energiaa, on tietysti syötävä useammin. Jos useammin syöminen onnistuu ilman napostelukierteen syntymistä, niin ei kai sitten. Itsellä ei toimisi. Vastakysymykseksi voisin heittää, että mitä haittaa sitten on syödä harvemmin ja enemmän energiaa kerralla? Ja ennen kuin joku laukoo jotain heittelevästä verensokerista, suljetaan se pois, syödään harvemmin energiapitoista ruokaa joka pitää verensokerin tasaisena.

En ehkä muuten kritisoisi tuota ateriarytmiä, mutta kun sitä mainostetaan yleisesti kaikille sopivaksi, jota se ei ole. Mitä epäsäännöllistä siinä muka on jos syö 3 kertaa päivässä aina samaan aikaan, verrattuna siihen jos syö 5 kertaa päivässä samaan aikaan? Yleensä perustellaan usein syömistä siksi, että verensokeri laskee ja sitten tulee himo ahmia liikaa ruokaa. Mutta entä jos ei tule?

Beetle Bailey
06.11.2010, 13.37
Olisiko kokemus omasta elämästään vain uskomus, ei tosiasia?

Sille on ihan vakiintunut termi: MUTU.

Esimerkki: Hesen kerrosateria, ~1000kcal.

Saman energiamäärän saadaksesi sinun pitää syödä tomaatti-kurkku-lehtisalaatti -salaattia 6-7kg. Siinähän ei ole rasvaa käytännössä lainkaan, proteiiniakin melko niukasti.

Kokeile, niin palaillaan asiaan.

hannupulkkinen
06.11.2010, 13.49
Ihminen on aika monimutkainen olio. Tässä on puhuttu vain ruuan fysiologisista vaikutuksista. Ainut tunne, joka on mainittu on näläntunne.
Tunnesyömisestä taidettiin myös mainita.

Syöminen on ihmisen elämän kannalta tärkein toiminto. Siksi syöminen aiheuttaa ja siihen liittyy paljon tunteita. Kuten täälläkin huomataan jopa ruuasta puhuminen on hyvin tunneherkkä asia.

Miten nämä tunteet sitten syntyvät:
Ruoan nauttiminen on kulttuurisidonnainen asia. Tunteet liittyvät siis niihin arvoihin, jotka kuuluvat kulttuurimme.
Tässä ajassa on arvokasta olla laiha ja hyväkuntoinen.
Barokin kulttuurissa oli arvokasta olla lihava.
Kun on arvokasta olla laiha, niin sekä laihuus, että lihavuus synnyttävät
sekä negatiivisia, että positiivisia tunteita. Jos haluaa laihtua, kaikki syöminen on tunnesyömistä ja tunteet vaikuttavat siihen mitä syö, miten syö ja millaisia tunteita syöminen aiheuttaa.

Tunteet synnyttävät motivaation ja onnistuminen vahvistaa motivaatiota.
Jos epäonnistuu kerta kerran jälkeen motivaatio laskee, jos sitten ei tule jotain todella suurta tunnetta, joka voi synnyttää motivaation uudestaan.
(Vakava saira,us uusi harrastus)

Jotta laihtuisi on pysyttävä pitämään motivaatiota yllä pitkään ja sitkeästi.
Luultavasti koko lopun elämää. Vain muutama prosentti laihduttajista kykenee säilymään laihana. Tämän takia ei voi olla laihdutuskuurilla vaan on muutettava koko elämäntapa ja sen myötä koko syömisen malli kokonaan. Ihmisen koko tunne-elämän on muututtava.

Liialla syömisellä on syöjän kannalta myönteinen merkitys. Se voi olla tyhjyyden täyttyminen, stressin epävarmuuden poistaminen, mielihyvän saaminen. Tämä myönteinen merkitys on niin vahva, että jos sen aikaisemmin synnyttämä haitallinen liika syöminen otetaan yhtä-äkkiä pois, ihminen ei kykene elämään onnellisesti. Siksi nämä myönteiset merkitykset on korvattava jollain muulla tavalla. Paheiden summa on vakio-kuten sanotaan. Millä Sinä korvaat liian syömisesi positiivisen merkityksen.

Liiallisen syöminen on myös vahva addiktio- kuten tupakoiminen, huumeet tai vaikkapa liika työnteko. Tämä addiktiokin on korvattava toisella yhtä vahvalla jos aikoo laihtua- minulla se on liikunta. Siksi on turha puhua
kohtuullisesta liikunnasta laihduttamisen yhteydessä - kun addiktio korvataan toisella(terveellisellä) on sen oltava yhtä vahva kuin aikaisempi addiktio. Siis vain kohtuuton liikunta laihduttaa.

Haa! Taidan laittaa tämän kirjoituksen myös blogiini.

Keskiäkäinen lohjalainen
06.11.2010, 13.51
Esimerkki: Hesen kerrosateria, ~1000kcal.

Saman energiamäärän saadaksesi sinun pitää syödä tomaatti-kurkku-lehtisalaatti -salaattia 6-7kg. Siinähän ei ole rasvaa käytännössä lainkaan, proteiiniakin melko niukasti.

Puolen kilon pihvi ajaa saman asian, eikä varmasti ole vuorokauteen nälkä. Siinä tulee mukana proteiiniakin :-)

Keskiäkäinen lohjalainen
06.11.2010, 14.12
Liiallisen syöminen on myös vahva addiktio- kuten tupakoiminen, huumeet tai vaikkapa liika työnteko. Tämä addiktiokin on korvattava toisella yhtä vahvalla jos aikoo laihtua- minulla se on liikunta.

Liiallisen syömisen addiktio johtuu tyypillisesti nopeiden hillareiden mussuttamisen aiheuttamasta insuliini- ja verensokeritason heittelystä. Verensokerin nopeasta noususta tulee hyvänolontunne ja romahduksesta heikotus ja päänsärky.

Jos addikti jättää nopeat hiilarit (ydinviljatuotteet, sokeri, peruna, valkoinen riisi) yht'äkkiä pois ruokavaliosta ja hankkii samat kalorit hitaammin sulavista, verensokeria tasaisempana pitävistä ravinteista, luvassa on viikon mittaiset varsin tylyt vieroitusoireet. Jos ne kestää kuin mies, jatkuvan mussuttamisen tarve häviää ja laihtuminen voi alkaa.

Ohiampuja
06.11.2010, 14.28
Eli voi se näinkin päin käydä, että lapsuudenkotona syödään miten sattuu mutta kun muuttaa omilleen, alkaa kiinnostua ruokapuolesta koska saa päättää itse mitä ostetaan. "Yllättävää" että olen nyt paremmassa kunnossa kuin kotona asuessani...
Samat sanat, kotona asuessani painoin pahimmillaan muistaakseni 84 kg, 90-luvun lopulla, alle 30-kymppisenä, "parhaimmillaan" 68 kg ja nyt vaaka näyttää 78 kg. :rolleyes:

Mutta kyllä kotoa pois muutto avasi silmät ruoka-asioihin...

Premnas
06.11.2010, 15.27
Puolen kilon pihvi ajaa saman asian, eikä varmasti ole vuorokauteen nälkä. Siinä tulee mukana proteiiniakin :-)

Niinpä.

Mietin myös, pitäisikö kysyä kuka pystyy syömään kasviksia 6-7 kiloa?

Kumman ylipäätään valitsisi, syö kerran pihvin eikä tarvi syödä vai syö vähän väliä kasviksia (en tarkoita että niissä olisi mitään vikaa) koska kasvikset eivät täytä kuin hetkellisesti? Ylipäätään että miksi pitää syödä jopa kahden, kolmen tunnin välein jotain, eihän tässä mitään ehdi tekemään kun pitää koko ajan ajatella mitä seuraavaksi syödään. Tuntuu ihan järjettömältä syödä vähän väliä.

Heseateria ei ole ruokaa nähnytkään. Vertaillaan nyt niitä oikeita ruokia. Esim. virallisen käsityksen mukaan terveellinen lautasmalli vrt. lautanen, josta jätetään ne ylimääräiset hiilihydraatit pois ja korvataan vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän rasvaa sisältävillä. Kumpi parempi, sama energia kolmen tunnin välein nautittuna kahdessa erässä vai yksi erä ja loppuaika vapaata siitä ajattelusta?

hannupulkkinen
06.11.2010, 17.31
Liiallisen syömisen addiktio johtuu tyypillisesti nopeiden hillareiden mussuttamisen aiheuttamasta insuliini- ja verensokeritason heittelystä. Verensokerin nopeasta noususta tulee hyvänolontunne ja romahduksesta heikotus ja päänsärky.

Johtuuko alkoholismi alkoholin aiheuttamasta hyvänolontunteesta?
Miksi sitä ei tule kaikille jotka juovat alkoholia?
Johtuuko ylensyöminen syömisen aiheuttamasta hyvänolontunteesta?
Miksi kaikista, jotka syövät ei tule lihavia ja syöppöjä?

Beetle Bailey
06.11.2010, 20.43
Niinpä.

Mietin myös, pitäisikö kysyä kuka pystyy syömään kasviksia 6-7 kiloa?

Se oli toki ääriesimerkki. Ei se ole mikään uutinen, että päivän energiantarpeen voi kyllä painonhallintaa ajatellen tyydyttää vaikka kerralla. Mutta aika iso osa 24 tunnista voi olla fiilikseltään aika v-mäistä, varsinkin jos harrastaa liikuntaa tavoitteellisesti. Eli ei kovin mielekästä kuitenkaan.

Tässä topikissa on jo mainittu ruuan energiatiheyden pienentäminen. Tuli huomaamatta heitettyä aika hyvä esimerkki aiheesta. 6-7kg rehuja voisi tosiaan jäädä syömättä useimmilta. Ei pysty. Jos söisi kilon kerralla 5 kertaa päivässä, energiaa tulisi vuorokaudessa vähemmän kuin yhdessä kuppaisessa hamppariateriassa on ja maha olisi koko ajan täynnä. Ei tuollainen määrä kasviksia hirveän nopeasti sula.

järppä
06.11.2010, 21.35
Heseateria ei ole ruokaa nähnytkään. Vertaillaan nyt niitä oikeita ruokia. Esim. virallisen käsityksen mukaan terveellinen lautasmalli vrt. lautanen, josta jätetään ne ylimääräiset hiilihydraatit pois ja korvataan vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän rasvaa sisältävillä. Kumpi parempi, sama energia kolmen tunnin välein nautittuna kahdessa erässä vai yksi erä ja loppuaika vapaata siitä ajattelusta?

Joo, eipä munkaan mielestä hesestä tai mäkkäristä ym. saa kunnollista ruokaa. No okei, joitakin suhteellisen järkeviä annoksia noissa pikaruokapaikoissakin on tarjolla, mutta ne pitää osata valita.

Eikös kuitenkin kannattaisi katsoa ihan objektiivisesti mitä se valtaväestö napaansa vetää? Viikonloppuostokset mega-super-hyper-perhemarketissa on melko silmiä avaava kokemus. Suosittelen katsomaan, mitä jengi lappaa kärryihinsä. Aika usein käy mielessä, että korrelaatio kärryn sisällön ja kuskin habituksen välillä on enemmän kuin vahva. Vähän niin kuin omistajan sanotaan monasti muistuttavan koiraansa... ostosreissuhan sopii myös kruunata pienellä perheateriavälipalalla marketin eteisaulaan integroidussa pikaruokalassa. Se on muten yks hailee paljonko siinä kärryssä on kevyttuotteita, jos pääosaa kuitenkin näyttelee keskikalja, megasipsipussi tai pari, lenkkimakkara, einekset, pullat, suklaa tai karkit.

Normaalia kotiruokaa, on se sitten vähähiilarista, kasvista, luomua tai jotain muuta, voi vedellä melko hyviä määriä kärsimättä paino-ongelmista. Se tykkääkö syödä viidesti tai kolmesti päivässä, tai vaikka vain joka toinen päivä, on jokaisen ihan oma valinta. Ei siihen ole yhtä oikeaa tapaa tai totuutta. Paitsi toki silloin, kun vaimo/äiti/puoliso/tms. määrää :D

Prinsessa
06.11.2010, 21.52
Joo, eipä munkaan mielestä hesestä tai mäkkäristä ym. saa kunnollista ruokaa. No okei, joitakin suhteellisen järkeviä annoksia noissa pikaruokapaikoissakin on tarjolla, mutta ne pitää osata valita.

Eikös kuitenkin kannattaisi katsoa ihan objektiivisesti mitä se valtaväestö napaansa vetää? Viikonloppuostokset mega-super-hyper-perhemarketissa on melko silmiä avaava kokemus. Suosittelen katsomaan, mitä jengi lappaa kärryihinsä. Aika usein käy mielessä, että korrelaatio kärryn sisällön ja kuskin habituksen välillä on enemmän kuin vahva. Vähän niin kuin omistajan sanotaan monasti muistuttavan koiraansa... ostosreissuhan sopii myös kruunata pienellä perheateriavälipalalla marketin eteisaulaan integroidussa pikaruokalassa. Se on muten yks hailee paljonko siinä kärryssä on kevyttuotteita, jos pääosaa kuitenkin näyttelee keskikalja, megasipsipussi tai pari, lenkkimakkara, einekset, pullat, suklaa tai karkit.

Normaalia kotiruokaa, on se sitten vähähiilarista, kasvista, luomua tai jotain muuta, voi vedellä melko hyviä määriä kärsimättä paino-ongelmista. Se tykkääkö syödä viidesti tai kolmesti päivässä, tai vaikka vain joka toinen päivä, on jokaisen ihan oma valinta. Ei siihen ole yhtä oikeaa tapaa tai totuutta. Paitsi toki silloin, kun vaimo/äiti/puoliso/tms. määrää :D

On todellakin tullut huomattua sama :eek:
Siis järkyttävää! Mulla tulee aina kassalle mennessä ihan viherpiipertäjä/eköhörhö-olo, kun kärryssä puolet on jotain ns. elävää ravintoa ja siihen luomuhörhellykset päälle :o

Ja viimeinen lause, oli ihan pakko lihavoida. Erittäin hyvin sanottu :D

Risto Koivunen
06.11.2010, 21.57
oli ihan pakko lihavoida.

Sama vika. :cool:

karpaasi68
06.11.2010, 21.58
Itse noudattannu Antti Heikkilän ohjeita ja paino on pudonnu 5 kg vajaassa kahdessa kuukaudessa.Lihaa,kanaa ja kasviksia.
Suosittelen kannataa kokeilla :)

YT
06.11.2010, 22.02
Minä puotin kesällä 7kg/3kk. Söin vähemmän ja ajoin enemmän. Helppoa. Dallaspullan jätin pois.

Prinsessa
06.11.2010, 22.04
Sama vika. :cool:

Ai lihavointi luiden ympärillä?! Sama vika rahikaisella :rolleyes:

Sori, ot.

Premnas
06.11.2010, 23.39
Järppä kirjoitti hyvin!

En nyt kauheasti viitsi ihmisten ostosta kyttäillä, mutta jos ne kevyttuotteet olisivat joku avain onneen ja painonhallintaan niin miksi juuri ne tuppaavat usein olemaan lihavanpuoleisia, joilla on ostoskärryissään hirmu määrä erilaisia kevyttuotteita? Tai että ajatellaan että koska osti pari tölkkiä rasvatonta maitoa, voi huoletta ostaa sipsipussin/keksejä/karkkeja. Miksei saman tien panostaisi hyvään ruokaan ilman että tarvitsee herkutella noilla suoranaisilla paskoilla? Monesti myös kuulee että "täytyyhän sitä nyt välillä sallia itselleen herkuttelu", mutta en ymmärrä luetaanko herkutteluun vain jotkin karkit tai sipsit? Miksei herkuttelu voi olla jokapäiväistä, hyvällä ruoalla? Miksi ylipäätään pitää herkutella vielä erikseen, vai onko perusruoka niin tylsää ettei sitä kestä?

Musta tuntuu joskus hiukan huvittavalta kun omassa ostoskorissa on niitä alkuperäisiä raaka-aineita, kun useimmilla on kaikenmaailman valmisjuttuja ja ehkä yksi vihannes koristamassa ostoskasaa.

Prinsessa
07.11.2010, 00.54
Järppä kirjoitti hyvin!

En nyt kauheasti viitsi ihmisten ostosta kyttäillä, mutta jos ne kevyttuotteet olisivat joku avain onneen ja painonhallintaan niin miksi juuri ne tuppaavat usein olemaan lihavanpuoleisia, joilla on ostoskärryissään hirmu määrä erilaisia kevyttuotteita? Tai että ajatellaan että koska osti pari tölkkiä rasvatonta maitoa, voi huoletta ostaa sipsipussin/keksejä/karkkeja. Miksei saman tien panostaisi hyvään ruokaan ilman että tarvitsee herkutella noilla suoranaisilla paskoilla? Monesti myös kuulee että "täytyyhän sitä nyt välillä sallia itselleen herkuttelu", mutta en ymmärrä luetaanko herkutteluun vain jotkin karkit tai sipsit? Miksei herkuttelu voi olla jokapäiväistä, hyvällä ruoalla? Miksi ylipäätään pitää herkutella vielä erikseen, vai onko perusruoka niin tylsää ettei sitä kestä?

Musta tuntuu joskus hiukan huvittavalta kun omassa ostoskorissa on niitä alkuperäisiä raaka-aineita, kun useimmilla on kaikenmaailman valmisjuttuja ja ehkä yksi vihannes koristamassa ostoskasaa.

Amen.

haedon
09.11.2010, 13.07
Tuossapa juttua yhdestä "mutu"tutkimuksesta laihduttamisesta epäterveellisellä ruokavaliolla:http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ravitsemusprofessori+laihdutti+12+kiloa+leivoskeks eill%C3%A4/1135261513713

järppä
09.11.2010, 21.31
Tuossapa juttua yhdestä "mutu"tutkimuksesta laihduttamisesta epäterveellisellä ruokavaliolla:http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ravitsemusprofessori+laihdutti+12+kiloa+leivoskTks eill%C3%A4/1135261513713 (http://uutiset.msn.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ravitsemusprofessori+laihdutti+12+kiloa+leivoskeks eill%C3%A4/1135261513713)

Twinkiesejä kun ei lienee kovin helposti paikallisista kaupoista löydy, niin taidan kaikessa hiljaisuudessa jatkaa Pågens-dieettiäni :D

Nyt kun toi uus Ikea avattiin Tampesteriin, niin Pågensien hintakin on enää 1.40€/pussi eli jatkossa säästyy myös reilusti kuivaa käteistä fillarihankintoihin :cool:

Mr.Auer
09.11.2010, 22.26
Juuri söin toffeeleivoksen tummasuklaakuorrutteella. Oikein leipomosta ostettu.
On sen verran kaloreitakin poltettu jo etukäteen räntäsateessa että vatsarasvat pysynee tasapainossa.
Pieni maha saa aina olla, jos vaikka sairastuu ja tarvii vararavintoa. Mielellään pieni maha saa pysyä aina samankokoisena, pari kiloa ylimääräistä on sopivaa :)

izmo
09.11.2010, 22.45
Juuri söin toffeeleivoksen tummasuklaakuorrutteella. Oikein leipomosta ostettu.
On sen verran kaloreitakin poltettu jo etukäteen räntäsateessa että vatsarasvat pysynee tasapainossa.
Pieni maha saa aina olla, jos vaikka sairastuu ja tarvii vararavintoa. Mielellään pieni maha saa pysyä aina samankokoisena, pari kiloa ylimääräistä on sopivaa :)

samaa mieltä... en jaksa enään laihduttaa:cool:

hannupulkkinen
09.11.2010, 22.54
Nälkäkurjet vois mennä muualle tiisaamaan:cool:

J T K
09.11.2010, 23.26
"toffeeleivos...toffeeleivos...toffeeleivos...toffe eleivos!!?"

http://0.tqn.com/d/miniatures/1/0/1/5/-/-/skeleton.jpg

järppä
10.11.2010, 08.53
samaa mieltä... en jaksa enään laihduttaa:cool:

Et vaan pysty laihduttamaan!!1! :rolleyes: ;) :D

izmo
10.11.2010, 09.35
Et vaan pysty laihduttamaan!!1! :rolleyes: ;) :D

Täytyy postata uusi aihe... Miten saan massaa lisää? ;)

Jman
10.11.2010, 12.31

Mulla kävi tuon treenamisen ja ajamisen (+ruokavalion) seurauksena niin, että paino pysyi lähes ennallaan, mutta läski vaihtui lihakseksi. No tavallaan massaa ei tullut lisää, mutta sitä oli ennestään enemmän kuin tarpeeksi.=)

Tuo ylläoleva taitaa olla aika pitkälti yksilökohtaista. Joillekin ei vaan massaa kerry vaikka kuinka treenaa, joillekin kertyy ja joillekin kertyy helpommin johonkin lihasryhmiin.

En tiedä onko tuo viimeinen mahdollista, mutta itselläni on aina tuntunut, että jalkoihin saa paljon helpommin lisää voimaa/lihasmassaa kuin ylävartaloon. Tämä on täysin mutua tietenkin.

mutanaama
10.11.2010, 12.54

Miten niin? Samanlaista painonhallintaa se on sekin

izmo
10.11.2010, 12.59
Miten niin? Samanlaista painonhallintaa se on sekin

totta on... nyt täytyy tehdä ohjelma jolla saa 4kg lisää painoo mutta ei läskiä:rolleyes:

pituutta 176 cm ja paino nyt työvaattet päällä 70.4 kg

(työpukuun kuuluu moottorisaha ja 5 litranen jerrykanny bensaa :))

mutanaama
10.11.2010, 13.40
totta on... nyt täytyy tehdä ohjelma jolla saa 4kg lisää painoo mutta ei läskiä:rolleyes:

pituutta 176 cm ja paino nyt työvaattet päällä 70.4 kg

(työpukuun kuuluu moottorisaha ja 5 litranen jerrykanny bensaa :))

Kokemuksesta tiedän, ettei tuolla yhdistelmällä saa massaa lisää millään.
Suosittelen seuraavaa ohjelmaa lihasten voiman ja massan kasvattamiseen. Ikävä kyllä siihen tarvitaan punttisalia tai vastaavaa paikkaa, jossa voit itse määritellä sopivat painot kehityksen mukaan.
Itse ohjelma:
Penkki, kyykky tms treenejä, mitä nyt haluat parantaa.
Hae aloitustaso laittamalla tarpeeksi painoja jotta saat yhteensä noin 48 toistoa aikaiseksi (4X10 ja 1X8)
Tee penkki, kyykky tms treenejä 5X10 toiston sarjoissa siten, että viimeinen kymppitoisto menee puhtaasti. Sitten lisää painoja kehityksen mukaan.
Pitkät toistot ja pienet painot pitävät lihakset lämpiminä, maksimaalinen viimeinen sarja parantaa tulosta jatkuvasti.

Hyötynä nopea palautuminen, ei lihasvaurioita liian isojen painojen takia. Lihasten elastisuus pysyy.

Näillä ohjeilla sain itse kasvatettua lihasmassaa ja voimaa varsin vikkelästi.
Jos nyt jonain mittarina voidaan pitää penkkiä, niin tulos oli muistaakseni 85kg alkuvuodesta ja 110kg toukokuussa. Paino oli tuolloin noin 85kg ja pituus 175. Treenipäiviä taisi olla 2/vko

izmo
10.11.2010, 14.56
Tämmönen punttireeni vois olla hyvästä vaikka työaikana kun sorvilla pitkä kappale niin ehtis aina tehdä yhden sarjan... täytyy laittaa hankintaan painot ja jonkinlainen penkki...

järppä
10.11.2010, 15.20
Tämmönen punttireeni vois olla hyvästä vaikka työaikana kun sorvilla pitkä kappale niin ehtis aina tehdä yhden sarjan... täytyy laittaa hankintaan painot ja jonkinlainen penkki...

Ne parhaat treeniohjeet tähän hommaan löytyy sitten ihan toiselta foorumilta (http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/) :D

izmo
10.11.2010, 15.26
siis oon ollut monia vuosia "väärällä foorumilla" :rolleyes: ?

kide
10.11.2010, 15.38
Muistu mieleen yksi dokumentti (http://kalorilaskuri.fi/foorumi/yleinen-keskustelu/prisma-dokumentti-kuka-lihoo-kuka-ei/1/). Siinä mm. todisteltiin, että toisille lihominen voi olla ihan yhtä vaikeaa kuin toisille laihduttaminen. Puhuttiin myös sisäisestä painosta, josta poikkeaminen kumpaan suuntaan tahansa vaatii ponnisteluja.

Armeijassa oli 50-kiloinen tyyppi, joka oli kuulemma laihduttanut kolminumeroisista lukemista. Ihon roikkumisen perusteella saattoi jopa puhua totta. Lähetettiin kotiin parin viikon jälkeen, kun ei jaksanut juosta sataa metriä...

izmo
10.11.2010, 16.00
Milla Magia sanoo näin...

"Vastapainona voisin kertoa, että mulla on parikin kaveria, jotka taistelee painonsa kanssa niin kuin mieki. Niillä on vaan paino toisessa päässä eli koko ajan katottava mitä syö ettei laihtuisi. Tuntuu uskomattomalta, mutta samat tuntemukset ja kipuilut ovat taistelussa. Ja monesti he kokevat järkkyä törkyä ihmisten suusta, jotka kauhistelevat ja "ihastelevat" kuinka laihoja ovat. Eräskin vaatemyyjä tunki sovituskoppiin ihmettelemään kovaan ääneen kuinka laiha on, kun toi kaverille vaatteen sovitettavaksi että sillai..."

joskus on vaatemyyjä mullekin sanonut kuinka laiha oon aika omasta mielestä
"sopivan lihaksikas";) mutta luulisin että paino ittelläkin nousin jonkun verran
kun lopettais liikkumisen mutta kun on aina menossa aamusta iltaan....

Highlander
10.11.2010, 16.13
Mää kun luulin että kaikilla on painot töissä ?! mulla on tossa toimistopyödällä muutaman kilon käsipainot. Nostelen niitä vähän väliä ja murisen ;) Kädet on silti kuin pulkannarut? missä vika? :seko: pitäiskö syödä enemmän pähkinöitä?

E.T.
10.11.2010, 16.21
ÖÖh..siinä tien toisella puolella on se HH gym.;) kohtapuoleen lähdössä muuttaan läskiä lihakseks....:o

Jman
10.11.2010, 16.50
Mää kun luulin että kaikilla on painot töissä ?! mulla on tossa toimistopyödällä muutaman kilon käsipainot. Nostelen niitä vähän väliä ja murisen ;) Kädet on silti kuin pulkannarut? missä vika? :seko: pitäiskö syödä enemmän pähkinöitä?

Eikös se vaan ole hyvä? Turhaa lisäpainoahan nuo käsien lihakset vain ovat?=)

mutanaama
10.11.2010, 17.36
Ne parhaat treeniohjeet tähän hommaan löytyy sitten ihan toiselta foorumilta (http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/) :D

Kaikesta tehdään niin helvetin vaikeeta. Syöminen, juominen ja treenaaminen pitäis olla jotain avaruustiedettä. Toi mun aikoinaan itselleni sovitettamani treeni toimii varmasti kaikilla. Lähtökohtana oli kropan jatkuva hyvä olo treenistä huolimatta. Pienillä painoilla sai pidettyä liikkeet puhtaana, vaikka vetikin itsensä ihan loppuun. Pienemmät painot ja pidemmät sarjat vaan kiinteytti, kun taas suuremmat painot ja lyhyet sarjat rikko paikkoja turhan helposti.

brewster
10.11.2010, 17.36

Metodivika. Jotta saat lisää massaa pitää liikkeet tehdä mahdollisimman isoilla painoilla. Esim sellaisilla joilla voi tehdä täysiä puristamalla 6 liikkeen sarjoja. Sellaisia painoja ei voi useimmiten säilyttää toimistopöydällä. Ja voi olla että käy kuten edellisessä varoitetaan; särkyy muutakin kuin toimistopöytä. Sitten pitäisi reenata myös kehon isoja lihaksia samalla tavalla että lähtee kehon anabolia kunnolla liikkeelle. Ja ruokavalion pitää olla..........
Allekirjoitus: kaikkien alojen asiantuntija

tempokisu
10.11.2010, 18.32
Kumman ylipäätään valitsisi, syö kerran pihvin eikä tarvi syödä vai syö vähän väliä kasviksia (en tarkoita että niissä olisi mitään vikaa) koska kasvikset eivät täytä kuin hetkellisesti? Ylipäätään että miksi pitää syödä jopa kahden, kolmen tunnin välein jotain, eihän tässä mitään ehdi tekemään kun pitää koko ajan ajatella mitä seuraavaksi syödään. Tuntuu ihan järjettömältä syödä vähän väliä.

Kyllä "ne" ( =viisaammat) osaa tämänkin selittää, mutta mä olen kans sitä mieltä, että syö pari kertaa ja siinä se.
Ei mitään järkeä syödä 6-8 pientä ateriaa vähän väliä, kamalan tarkkaa pitää olla joka hetki jotain mussuttamassa ja laittamassa.
Mulla se on kerta päivässä, töitten jälkeen, ja sitten pari kaffepaussia ja jotain pientä sen kaffen kanssa, esim. banaani, suklaata ja/tai juustoa. Jotain sokeria toki pitää saada välillä, mutta se nyt käy nopsaan.

Ilmeisesti on käynyt niin, että mun aineenvaihduntani käy sitten "säästöliekillä" ( kuten sanotaan) ja en laihdu vaikka syön tosi vähän. Mutta jos syön enämpi, voin huonosti ja vatsa toimii aika reippaasti, eikä sekään nyt kivaa ole.
Mutta en ymmärrä, miten joku syö niin paljon, että lihoo joulupyhinä 5 kiloa? Eikö siinä tule jo aika ähky olo?

Esko
10.11.2010, 18.50

Hommaat pari kahvakuulaa sorvin viereen ja punnerrat niillä, tulee vähän monipuolisuutta peliin. Tosin, jos tuherrat kahdeksan tuntia päivässä, tahtoo touhu mennä aika aerobiseksi eikä se välttämättä hirveästi massaa kehitä...

izmo
10.11.2010, 22.42
Hommaat pari kahvakuulaa sorvin viereen ja punnerrat niillä, tulee vähän monipuolisuutta peliin. Tosin, jos tuherrat kahdeksan tuntia päivässä, tahtoo touhu mennä aika aerobiseksi eikä se välttämättä hirveästi massaa kehitä...

Tietysti salikin ois toisella puolella tietä ja mahdollisuus käyttää sitä halvalla mutta ei oo vielä käyttänyt mahdollisuutta vaan sorvin ääressä ollut... pieniä kävely ja pyörälenkkejä tosin tehnyt kun sorvi työstänyt...:rolleyes:

eikö semmoset kahvakuulat vois tehdä kun ollaan "pajassa" töissä :)

Esko
10.11.2010, 23.10
Pyörälenkkejä ja muuta treenausta työajalla... Sulla on hyvä työpaikka! :D

Voisi sen varmasti itsekin tehdä, tuollaisethan menevät harrastuksen piikkiin. Tutkailet vain ensin mikä pitäisi tulla painoksi, ja minkä näköisiä kuulia on netissä kehuttu ts. millainen pitäisi saada aikaan. Harjoittelusta itsessään ei sitten minulta kannata kysyä, sillä en sitä ole itse harrastanut.

Ketjun aihetta sivuten, lisäsin juuri omaa massaani (väliaikaisesti) vajaalla kilolla. Massa oli sekoitus, joka koostui omenasta, päärynästä, appelsiinista, banaanista ja purkillisesta rahkaa. Jottei jää liian hyvää mielikuvaa ruokavalioni terveellisyydestä, paljastettakoot, että on tänään syöty myös mm. jäätelöä ja pieni suklaalevy, sekä juotu pannullinen kahvia.

järppä
11.11.2010, 08.52
Kaikesta tehdään niin helvetin vaikeeta. Syöminen, juominen ja treenaaminen pitäis olla jotain avaruustiedettä. Toi mun aikoinaan itselleni sovitettamani treeni toimii varmasti kaikilla. Lähtökohtana oli kropan jatkuva hyvä olo treenistä huolimatta. Pienillä painoilla sai pidettyä liikkeet puhtaana, vaikka vetikin itsensä ihan loppuun. Pienemmät painot ja pidemmät sarjat vaan kiinteytti, kun taas suuremmat painot ja lyhyet sarjat rikko paikkoja turhan helposti.

Olet aivan oikeassa. Yksinkertaisesta asioista tehdään nykypäivänä monasti käsittämättöman hankalia, mutta kyllähän sillä on monien eri alojen asiantuntijoita työllistävä vaikutus...

Tässäkin keskustelussa on jo todettu, että painonpudottaminen on helppoa: riittää että keskimäärin syö vähemmän kuin kuluttaa. Silti tästä hommasta on tehty iso bisnes ja lähes uskonto, jossa on monta eri totuutta ja monta ainoaa oikeaa tapaa. (...ei jaksa nyt luetella taas kerran tähän kaikkia näitä muotidieettejä.) Painonpudotus ei sinänsä tarvitse kuin vähän tietoa ja itsekuria (=motivaatiota), niin homma onnistuu. Painonlisääminen on vieläkin helpompaa; riittää että syö enemmän kuin kuluttaa. Itsekurin voikin tässä hommassa kokonaan unohtaa.

Se, mitenkä lisätään pelkästään kropan lihasmassa, on jo huomattavan paljon hankalampaa. Ei, minulla ei ole tähän vastausta.

izmo
11.11.2010, 09.09
Pyörälenkkejä ja muuta treenausta työajalla... Sulla on hyvä työpaikka! :D

Voisi sen varmasti itsekin tehdä, tuollaisethan menevät harrastuksen piikkiin. Tutkailet vain ensin mikä pitäisi tulla painoksi, ja minkä näköisiä kuulia on netissä kehuttu ts. millainen pitäisi saada aikaan. Harjoittelusta itsessään ei sitten minulta kannata kysyä, sillä en sitä ole itse harrastanut.

Ketjun aihetta sivuten, lisäsin juuri omaa massaani (väliaikaisesti) vajaalla kilolla. Massa oli sekoitus, joka koostui omenasta, päärynästä, appelsiinista, banaanista ja purkillisesta rahkaa. Jottei jää liian hyvää mielikuvaa ruokavalioni terveellisyydestä, paljastettakoot, että on tänään syöty myös mm. jäätelöä ja pieni suklaalevy, sekä juotu pannullinen kahvia.

Pyörälenkkejä saa tosiaan tehdä työajalla ja juostakin saa jos sorvi pyörii ja tuotanto menee eteenpäin;) mutta eipä montaa jeppee saa tonne ulos tähän aikaan märkään sateeseen mutta itte aattelin nyt lähtee ulkoileen...

melkein neljä tunti meni ulkoilessa eikä kukaan varmaan edes huomannut kun olin poissa sorvilta :)

Mr.Auer
11.11.2010, 23.20
Hmm :)
http://www.warriordiet.com/

Its premise: eat one main meal at night, avoid chemicals, combine foods adequately and challenge your body physically. The Warrior Diet shows how to nourish the body in sync with its innate circadian clock – separating between a.m. foods and p.m. foods for effective removal of toxins, increased conversion of fat for energy, increased utilization of nutrients and improved resilience to stress. The result: a leaner, stronger and healthier body.

The Evidence is Undeniable
Recent studies on intermittent fasting have shown the benefits of following eating programs similar to The Warrior Diet. Mice and rats maintained on an intermittent fasting regimen lived up to 30% longer than those fed ad libitum. Especially striking are the improved insulin sensitivity and cardiovascular risk profiles in animals maintained on diets with long inter-meal intervals.

"Our ancestors consumed food much less frequently and often had to subsist on one large meal per day, and thus from an evolutionary perspective, human beings were adapted to intermittent feeding rather than to grazing."
(Mattson, M.P., PhD, Lancet 2005; 365:1978-80)

Enpä sitten tiedä, itse syön pari-kolme kertaa päivässä, välillä jotain pientä napostelua jos tuntuu että verensokerikuolema tulee. Suurimmaksi osaksi hyvää kasvisruokaa, välillä sitten pitsaakin ja muuta rasvaisempaa. Yleensä en saa aamulla syötyä yhtään mitään kahvin lisäksi, nälkä tulee vasta puolenpäivän jälkeen ja illalla sitten syö enempi. Jos lähtee useamman tunnin lenkille heti aamusta niin sitten puuroa ja proteiinijuomaa ennen lenkkiä.