PDA

Näytä tavallinen näkymä : Langsteriin talvirenkaat

Markku N
27.10.2010, 16.38
Ajaako joko talvella Langsterilla? Minä ajattelin, että kokeilisin ajella sillä työmatkoja ja jonkun verran lenkkejäkin. Pahimmilla keleillä pääsen bussilla töihin ja jalkaisin tai ehkä suksilla lenkille. Turun seudun pyöräteillä ajaisin varmasti non 90 %.

Mutta millaisilla renkailla? Spessun 23 mm ensiasennusrenkaat taitavat huonosti pitää jäisellä pinnalla. Mitkään nastat niihin haarukoihin ei taida mahtua. Vai kuinka? Jotkut cyclocross renkaat ehkä menis? Esim. Contin fourseason 28 millliset varmasti mahtuisi. Ne kai kestäisivät sepeliakin kohtalaisesti, mutta onko niissä sitten parempi pito.

Cyclocrossarin hankinta on kyllä myös harkinnassa. Mutta ehkä kuitenkin haluan käyttää ne rahat suksiin ja uusiin lenkkareihin. Ja jos vähän saisi pistettyä sivuun uutta maantiepyörääkin varten.

M.P.
27.10.2010, 17.06
Ajaako joko talvella Langsterilla? Minä ajattelin, että kokeilisin ajella sillä työmatkoja ja jonkun verran lenkkejäkin. Pahimmilla keleillä pääsen bussilla töihin ja jalkaisin tai ehkä suksilla lenkille. Turun seudun pyöräteillä ajaisin varmasti non 90 %.

Mutta millaisilla renkailla? Spessun 23 mm ensiasennusrenkaat taitavat huonosti pitää jäisellä pinnalla. Mitkään nastat niihin haarukoihin ei taida mahtua. Vai kuinka? Jotkut cyclocross renkaat ehkä menis? Esim. Contin fourseason 28 millliset varmasti mahtuisi. Ne kai kestäisivät sepeliakin kohtalaisesti, mutta onko niissä sitten parempi pito.

Cyclocrossarin hankinta on kyllä myös harkinnassa. Mutta ehkä kuitenkin haluan käyttää ne rahat suksiin ja uusiin lenkkareihin. Ja jos vähän saisi pistettyä sivuun uutta maantiepyörääkin varten.

Contin 4-seasonit (itsellä 25 mm versiona) on kyllä oikeasti vain 3-season renkaat, eikä valmistajalla ole mitään käsitystä siitä millainen se neljäs vuodenaika voi olla :D .

Eli märällä asvaltilla ok, mutta sepelillä/jäällä ei. Mutta noin muuten jään mielenkiinnolla seuraamaan ketjun vastauksia - oman Capon ajokautta olisi mukava pidentää kans, mutta läskit renkaat eivät mahdu pyörimään. Toisaalta, talvella maasturi on joka tapauksessa mukavampi peli ajaa.

nure
27.10.2010, 19.30
Tsekkaa mikä kapein nastarengas Nokialla tarjolla, eteen enemmän ja taakse vähemmän piikkejä, noilla FourSeasoneilla et ainakaan Turun talvessa muuta kuin telot itsesi!

Peregrinus
27.10.2010, 23.06
Mitenköhän schwalbe cx pro 30-622 toimisi talvirenkaana? Onko kenelläkään kokemusta?
Todellinen leveys n. 28 mm. Pistosuojaus puuttuu, mutta halpa hinta houkuttaa.

nure
28.10.2010, 08.02
Mitenköhän schwalbe cx pro 30-622 toimisi talvirenkaana? Onko kenelläkään kokemusta?
Todellinen leveys n. 28 mm. Pistosuojaus puuttuu, mutta halpa hinta houkuttaa.

Ehkä pakkaslumessa ja märällä asfaltilla mutta talvirenkaana? Ehkä lenkillä sopivassa säässä mutta en ainakaan työmatka renkaaksi ottaisi... Vanha totuus että "Hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa" pitää tässäkin paikkaansa!

lansive
28.10.2010, 15.06
Tsekkaa mikä kapein nastarengas Nokialla tarjolla, eteen enemmän ja taakse vähemmän piikkejä, noilla FourSeasoneilla et ainakaan Turun talvessa muuta kuin telot itsesi!

Nokialla on 37-622 kapein. Marathon Winter on 35-622, mutta selkeästi kapeampi Noksua. Epäilen, ettei tuo Schwalbe sovi Langsteriin mitenkään.

nure
28.10.2010, 18.27
Se täällä etelässä on aina ongelma kun ei tiedä millainen talvi tulossa ja varsinkin että milloin... Ei viime talvena olis nastoja pahemmin tarvinut mutta yleensä enemmän jäätä ja loskaa kuin lunta ja silloin juuri pitoa tarvii... En henk.koht. ajais ilman nastoja, en varsinkaan omalla ajotyylilläni... Mutta kai jokainen tekee niin kuin lystää...

Markku N
29.10.2010, 10.45
Nokialla on 37-622 kapein. Marathon Winter on 35-622, mutta selkeästi kapeampi Noksua. Epäilen, ettei tuo Schwalbe sovi Langsteriin mitenkään.

En minäkään kaposempia nastarenkaita löydä. Pitää vähän mittailla, mutta tuskin mahtuvat. Tai ehkä käyn katsomassa, jos kauppiaalla olisi nuo Schwalbet jollain vanteella päällä, niin voisi kokeilla mahtuuko.

Jäisellä tiellä saisi kyllä nastat olla. Mutta jos sellaisia ei tuohon saa, niin ehkä sitten jotain muuta, jotain noin 30 mm rangasta, jossa on jonkinlaista kuviota ja hyvä pistosuojaus. Pyörä jäisi sitten jää- ja jäisellä loskakelillä talliin. Ajoa vaan niin kauan kuin on sulaa ja ehkä lumella sitten. Tykkään ajella Langsterilla, mielellään sillä ajaisi talvellakikn sen verran kuin pystyy.

Märällä asfaltilla noilla Spessun 23 millisillä mondoilla pärjää. Vaikka jos itse valitsisin renkaat laittaisin kyllä 25 milliset, ja laitankin sitten kun on aika nuo uusia.

Jokiv
29.10.2010, 11.12
Ajoin viime talvena langsterilla schwalben 28mm Marathon plussilla, mahtuivat just pyörimään vaikka melko korkea rengas onkin. Niin ja viime talvenahan sai ajaa pääosin lumella.

nure
29.10.2010, 14.43
Ajoin viime talvena langsterilla schwalben 28mm Marathon plussilla, mahtuivat just pyörimään vaikka melko korkea rengas onkin. Niin ja viime talvenahan sai ajaa pääosin lumella.

Siinähän se just onkin, kun on lunta mutta kun ei koskaan aamulla tiedä mitä on niin tekee kaiken niin vaikeaksi... 80-90-luvulla ajoin usean talven karkeilla maastorenkailla ennen kun hankin ekan nastarenkaan eteen, pienillä kaatumisilla pärjäsi mutta sehän on just niin että ennen talvetkin oli kylmempiä ja lumisia...

A.M.®
29.10.2010, 18.45
Tuossa on joku onnistunut nastarengastamaan Singularin? Harmi ettei kuvan eikä lähteen perusteella näe renkaan mittoja ja kuin ne mahtuu pyörimään.

http://farm3.static.flickr.com/2620/4135246225_5243c3b921_o.jpg

greenman
29.10.2010, 19.03
Marathon Wintteri on tuoreeltaan mitattuna 34 mm leveimmästä kohdasta. Mavicin SpeedCity kiekoilla.

Matti H
30.10.2010, 13.00
Tuossa on joku onnistunut nastarengastamaan Singularin? Harmi ettei kuvan eikä lähteen perusteella näe renkaan mittoja ja kuin ne mahtuu pyörimään.

Ei kai voi olla muut kuin 2,1" Extreme 294:t?

Markku N
31.10.2010, 12.35
Marathon Wintteri on tuoreeltaan mitattuna 34 mm leveimmästä kohdasta. Mavicin SpeedCity kiekoilla.

Leveyden puolesta Wintterit voisivat mahtuakin. Korkeudesta se kiinni jää. Takana takajarrun kohdalla 23 millisen (korkeus vanteelta 22 mm) päälle jää 7 mm tilaa. Etuhaarukassa on vähän (3 - 4 mm) väljempää. Taakse voisi siis mennä 28 mm rengas.

Scwalben Maraton Plus voisi siis olla ratkaisu. Mikähän sellaisen (28 mm/32 mm) korkeus vanteelta mahtaa olla? Eihän se jäällä pidä, mutta kai se sepeliä kohtalaisesti sietäisi, ainakin Scwalbe kehuu pistosuojausta, ja pitäisi märällä ja lumella. Tai sitten joku cyclocrossrengas, jos sellainen joka mahtuu löytyy. Ja pahimmilla jääkeleillä bussilla töihin.

Onko 28 millisistä 25 millisiin verrattuna, mitään etua? Ehkä vähän parempi pito?

Peregrinus
31.10.2010, 17.26
Onko 28 millisistä 25 millisiin verrattuna, mitään etua? Ehkä vähän parempi pito?

Onko 25 millisistä 28 millisiin verrattuna mitään etua?

Älä ainakaan Marathon Plussia 25 millisinä osta. Onneton ilmatila ja saatanallisen vaikeat kammeta vanteille.

M.P.
31.10.2010, 23.31
Yksi vaihtoehto olisi nastoittaa raamiin sopiva rengas itse - kokemuksia kellään?

Pirkka
31.10.2010, 23.40
Markettinastarenkaita (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=27946.htm&tuote=27946&ryhmaid=) löytyy näköjään 32-millisinä ja 144-nastaisina.

Markku N
13.11.2010, 11.54
No niin. Laitin juuri Langsteriin Schwalbe Marathon Plussat. 28 milliset. Olipa työläät asentaa. Edessä mahtuu hyvin pyörimään maksimipaineillakin. Takana takajarrun alle ei juuri tilaa jää. Korkeilla paineilla ottaa jarruun kiinni. 5 barin paineella mahtuu pyörimään juuri ja juuri.

Nyt sitten mietin, että pitäisikö sittenkin vaihtaa 25 millisiin. Eteen ehkä voisi jäädä 28 ja taakse 25. Olen joskus maasturissa käyttänyt tämmöistä leveämpi edessä kapeampi takana yhdistelmaa. Olisiko siinä järkeä? Vai kuluuko tuo sen verran, että alkaa pian mahtua paremmin?

Teppo
13.11.2010, 13.33

Ei kai voi olla muut kuin 2,1" Extreme 294:t?

Tuo Antti Salosen pyörä on ollut esillä täällä foorumillakin joskus. Hän varmaan antaa lisätietoja kysyttäessä.

Markku N: Ei kait noihin 28mm marathon plussiin tarvitse viittä baria enempää pumpatakaan. Ei maksa vaivaa vaihtaa kapeampaan kun sillä ei kuitenkaan saavuta merkittävää etua.

Markku N
13.11.2010, 14.22
Ei näihin välttämättä viittä enempää tarvita. 4,0 - 7,0 on renkaan kyljessä ohjeeksi annettu ja olin miettinyt, että 6 minä noihin laitan. Mutta eiköhän viidellä pärjää. Maantierenkailla ja 7,5 - 8,5 paineille kun normaalista on ajellut, niin 5 vaan tuntuu niin vähältä.

Peregrinus
13.11.2010, 15.52
No niin. Laitin juuri Langsteriin Schwalbe Marathon Plussat. 28 milliset. Olipa työläät asentaa. Edessä mahtuu hyvin pyörimään maksimipaineillakin. Takana takajarrun alle ei juuri tilaa jää. Korkeilla paineilla ottaa jarruun kiinni. 5 barin paineella mahtuu pyörimään juuri ja juuri.

Näytä jarrulle viilaa.

gobbif
13.11.2010, 17.48
Älä ainakaan Marathon Plussia 25 millisinä osta. Onneton ilmatila ja saatanallisen vaikeat kammeta vanteille.

Taitaa olla tekniikkakysymys tuo renkaan saanti vanteelle. 35mm Marathon Plus oli mielestäni jopa himpun hankalapi laittaa kapealle vanteelle kuin 25-millinen. Ilmatila ei tuossa 25mm kumissa toki ole suuri ja hieman jäykkä, kova ja huono ajotuntumaltaan, mutta rullaa selvästi mukavammin kuin tuo leveä. Ainakin toistaiseksi on kestänyt mulla sepeliä mukisematta myös. Ihan ok valinta sepelikelille, jos hakee kapeahkoa rengasta ja kestävyys on olennaista.

Tassu
13.11.2010, 22.32
Mä oon ajanu koko kesän ja syksyn 25-millisillä plussilla, ja viime tiistaina "jouduin" ajaan ensilumen ajotkin (asiointipyörällä). Olin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin ne toimi lumella. Toki sutimista oli, mutta pystyssä pysyin.

Aika moni on haukkunu noita Marathon Plussia, mutta kyllä minä niillä olen lenkkiäkin ajanu, tosin hidasvauhtisempaa. Tyytyväinen olen ollut, ja mikä parasta, ehjänä ovat pysyneet. Paineet oon pyrkiny pitäny tapissa (8 bar) koko ajan. Nyt syksyllä en oo kuitenkaan jaksanu kovin useasti laittaa ilmaa, että nyt varmaan himpun verran vähempi.

Mietinnän alla koko ajan mitkä renkaat talveksi.

Kun laitoin ekan kerran noi 25 plussat vanteelle niin ne näytti kyllä niin minimaalisilta siinä vanteella, että uskoisin, että Langsteriin mahtuu mukisematta. Tämä kiinnostaa sikäli, että itelläkin on Langster, mutta en vielä ole suunnitellut talviajoo sillä. Mut tosiasiahan on, ja mikä on jo sanottukin, että Langsteriin ei kovin isot renkaat mee.

A.A
14.11.2010, 09.37
Taitaa olla tekniikkakysymys tuo renkaan saanti vanteelle. 35mm Marathon Plus oli mielestäni jopa himpun hankalapi laittaa kapealle vanteelle kuin 25-millinen. Ilmatila ei tuossa 25mm kumissa toki ole suuri ja hieman jäykkä, kova ja huono ajotuntumaltaan, mutta rullaa selvästi mukavammin kuin tuo leveä. Ainakin toistaiseksi on kestänyt mulla sepeliä mukisematta myös. Ihan ok valinta sepelikelille, jos hakee kapeahkoa rengasta ja kestävyys on olennaista.

Riippuu vanteesta.

Ja kyllä ainakin itsellä, 28mm vääntäminen vanteelle oli sen verran hankalaa, että 25mm halua edes ajatella. 32mm taas holahti paikalleen lähes itsestään. Itse kyllä olen sitä mieltä että 32mm rullaa huomattavasti mukavammin kuin 28mm. Paineita en kyllä pitänyt kuin 6baria, ja kyllä sekin kai oli liikaa...

Sen jälkeen kun löysin Durano Plussan 25mm:senä en aio ikinä koskea Marathon Plussaan.

Mutta edelleen se on mielestäni rengas joka pitäisi olla lakisääteisenä työmatkapyörissä.:D

Peregrinus
14.11.2010, 11.33
Sen jälkeen kun löysin Durano Plussan 25mm:senä en aio ikinä koskea Marathon Plussaan.

Ei Marathon plus renkaita enää tännekään.

Kokemusta 28 mm Duranoista, joihin verrattuna 25mm Marathon plussat tuntuvat umpikumirenkailta.

Markku N
14.11.2010, 13.25
Ensimmäisen lyhyen kokeilun tulos. ei se nyt niin huono ole. 23 mm Specialized Mondoon verrattuna märällä ja hiekalla pitoa on selvästi paremmin. Jäätä ja lunta ei vielä päässyt kokeilemaan. Jääpitoa en odotakaan, mutta lumessa, loskassa ja sepelissä kokeillaan ja katsotaan. Huonommin tuo rullaa, mutta kuitenkin paremmin kuin odotin. Renkaan paino tuntuu kiihdytyksissä ja huomattavasti totuttua matalamman paineen kyllä huomaa.

Lähtökohta oli kokeilla kuinka talviajetttavan Langsterista saa. Halusin renkaaseen pitoa ja pistosuojausta, rullaavuudella ja painolla ei niin väliä. Vähän vaimennusta kuoppia vastaan oli myös toiveena. Niihin kun tulee pimeällä useammin ajettua ja talvella tiet tässäkin suhteessa tahtovat olla huonommassa kunnossa. Siksi lähdin liikkeelle siitä, että 28 mm on parempi kuin 25 mm ja katselin vaihtiehtoja cyclocross ja touringlinjan renkaista.

Durano Plussia saatan jossain vaiheessa kokeillla,keväällä ehkä. Mutta kun niitä näkyy olevan max 25 mm, niin tällä erää ne eivät olleet vaihtoehto.

Työmatkaa minä tässä valinnassa lähinnä ajattelin. Meinaan minä lenkkkiäkin noilla kokeilla. Vaikka vaikea minun on tehdä eroa työmatkan ja lenkin välille, kun olen nyt syksyllä melkein kaikki lenkit tehnyt työmatkan yhteydessä. Suorinta tietä matkaa on 17 km. Siihen välillä sopivasti lisää. Vauhti varmaan tulee olemaan selvästi Mondoilla ajoa hitaampaa, mutta ei sillä vauhdilla tähän aikaan vuodesta niin väliä ole. Kunhan tulee ajeltua.

gobbif
14.11.2010, 13.53
Ei Marathon plus renkaita enää tännekään.

Kokemusta 28 mm Duranoista, joihin verrattuna 25mm Marathon plussat tuntuvat umpikumirenkailta.

Miten hyvin nuo Duranot kestävät joka puolelle leviteltyä sepeliä? Ainakaan Marathonien kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta umpikumiltahan ne tosiaan tuntuu. Työmatkoilla tulee niin pitkiä sepelipätkiä jatkuvasti, että tuo kesto on ainakin tämän hetken sepelimäärillä ihan ehdoton vaatimus mulla.

A.A
14.11.2010, 14.08
Miten hyvin nuo Duranot kestävät joka puolelle leviteltyä sepeliä? Ainakaan Marathonien kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta umpikumiltahan ne tosiaan tuntuu. Työmatkoilla tulee niin pitkiä sepelipätkiä jatkuvasti, että tuo kesto on ainakin tämän hetken sepelimäärillä ihan ehdoton vaatimus mulla.

Durano Plus kyllä kestää.

Durano Plus (http://www.schwalbe.co.uk/c2-1023-durano-plus.html)

Siinä on sama sininen sisus kuin Marathon Plussassa, mutta puoli kiloa kevyempänä, ja olo on jo kuin maantierenkaassa.

Seuraavaalle joka alkaa nus.....n pilkkuja, ei, ei kai kukaan sitä kisarenkaana pidäkään.

Tassu
14.11.2010, 14.18
Ihmettelen vaan, että ymmärtääkseni haettiin talvikäyttöön ja työmatkaajoon rengasta ja en millään ilveellä pysty ajattelemaan, että Duranom Plus olis joku talvirengas. Itse luokittelen sen:

lenkkirenkaaksi kesällä
kisarenkaaksi kesällä (harrastelijan näkemys)
sliksirenkaaksi

Itellä on kummatkin käytössä, mutta se ei ole relevanttia koska ajan niillä kesällä (ellei tuleva talvi tuo muutosta M.Plussien suhteen).

Markku N
14.11.2010, 14.28
380 g ilmoittavat Durano Plus 622-25 painoksi, 590 g Marathon Plus 622 - 25 ja 740 g 28 millisen mallin. Ei ihan puolta kiloa rengasta kohti, mutta selvä ja tuntuva ero kuitenkin samallakin leveydellä. Pistosuojaukset ovat samaa materiaalia. Millä se ero sitten tehdään? Onko suojaus ohuempi? Kulutuspinta pinta ohuempi? Renkaan sivuissa eroa?

Saa nähdä joutuuko välitystä säätämään. 42 - 16 rattailla mennään toistaiseksi.

Risto Koivunen
15.11.2010, 19.54
Ihmettelen vaan, että ymmärtääkseni haettiin talvikäyttöön ja työmatkaajoon rengasta ja en millään ilveellä pysty ajattelemaan, että Duranom Plus olis joku talvirengas.

Eiköhän silläkin ajaminen talvella onnistu, kunhan vain tappajasepeliä on alla riittävän paksu kerros. Täällä etelässähän toisinaan ainoa talven tulosta muistuttava asia on sentin sepelikerros pyöräteillä, joka on ajettu joskus ensilumen aikoihin varmuuden varalta asemiin.

Markku N
15.11.2010, 21.06
Otin tuolla ketjun alkupuolella puheeksi Contin Four Seasonit. Luulisin, että ne ja Durano Plussat olisivat ikään kuin saman sarjan renkaita. Four Seasonit saa myös 28 millisinä. Pito, paino ja rullaavuus noillla ovat varmaan aika lähellä toisiaan. 28 millisissä voi pitää matalampaa painetta, saa enemmän kontaktipintaa tiehen ja ehkä niissä vähän enemmän pitoa silloin on. Durano plussat ehkä sietävät sepeliä paremmin. Niin luulisin, mutta tietoa ei ole.

Marathon Plussia ei oikein voi verrata noihin edelllisiin. Ne ovat oikeita maantiepyörän renkaita, Marathon on jotain muuta.

Nuo Marathon Plussat taitavat asettua paremmin vanteelle, kun vähän ajelee. Nyt 30 km ajon jälkeen pumppasin niihin 5,5 bar painetta ja rengas mahtuu hyvin takajarrunkin alle. Huomenna tulee lisää ajoa, nyt se työmatka. Tulee ehkä paremmin vertailukelpoisia huomioita.

A.A
16.11.2010, 08.13
Pistosuojaukset ovat samaa materiaalia. Millä se ero sitten tehdään? Onko suojaus ohuempi? Kulutuspinta pinta ohuempi? Renkaan sivuissa eroa?

http://www.schwalbe.com/cache/bilder/produktBilder/product_134.gif

http://www.schwalbe.com/cache/bilder/produktBilder/product_200.gif

A.A
16.11.2010, 08.20
Ihmettelen vaan, että ymmärtääkseni haettiin talvikäyttöön ja työmatkaajoon rengasta ja en millään ilveellä pysty ajattelemaan, että Duranom Plus olis joku talvirengas. Itse luokittelen sen:

lenkkirenkaaksi kesällä
kisarenkaaksi kesällä (harrastelijan näkemys)
sliksirenkaaksi
Itellä on kummatkin käytössä, mutta se ei ole relevanttia koska ajan niillä kesällä (ellei tuleva talvi tuo muutosta M.Plussien suhteen).
Kuten naamat vastakkainkin, keskustelu voi rönsyillä suuntaan jos toiseenkin.

Monen talven kokemuksella minä en pidä Marathon Plussaa talvirenkaana. Siinä muodossa mitä talvi tarkoittaa minulle, lunta. Saatanan liukas. (Siis Marathon Plussa)

Marathon Plussa on kyllä ok, sepelissä, kun ei ole lunta. Silloin on Durano Plussakin ok.

Eli minun mielestäni kumpikaan ei ole talvirengas, siinä mielessä mitä talvi minulle tarkoittaa.

Ja ksarenkaana antaa minun mielestäni liikaa tasoitusta. Mutta mä oonkin heikko raukka.

Tassu
16.11.2010, 08.55
Monen talven kokemuksella minä en pidä Marathon Plussaa talvirenkaana. Siinä muodossa mitä talvi tarkoittaa minulle, lunta. Saatanan liukas. (Siis Marathon Plussa)

Marathon Plussa on kyllä ok, sepelissä, kun ei ole lunta. Silloin on Durano Plussakin ok.

Eli minun mielestäni kumpikaan ei ole talvirengas, siinä mielessä mitä talvi minulle tarkoittaa.
Kiitos tästä tiedosta. Aiheuttaa lisää päänvaivaa ainakin meikäläiselle, toisaalta helpottaa, jos/kun yksi tippuu joukosta pois.

Markku N
16.11.2010, 18.39
http://www.schwalbe.com/cache/bilder/produktBilder/product_134.gif

http://www.schwalbe.com/cache/bilder/produktBilder/product_200.gif

Mitä näistä kuvista pitäisi nähdä? Kulutuspinnat ovat erilaiset. Hyvin samanlaisilta näyttävät muutent. Siis painoero johtuu vähemmästä määrästä materiaalia Duranossa.

Se nyt on selvää, että ei Marathon mikään oikea talvirengas ole. Oikeassa on nastat. Lopummalla viikkoa ehkä palaan aiheesee Marathonit lumi, jää ja loska. Uhkailee lumisateella torstaiksi ja viikonlopuksi.

A.A
16.11.2010, 19.50
Mitä näistä kuvista pitäisi nähdä? Kulutuspinnat ovat erilaiset. Hyvin samanlaisilta näyttävät muutent. Siis painoero johtuu vähemmästä määrästä materiaalia Duranossa.

Se nyt on selvää, että ei Marathon mikään oikea talvirengas ole. Oikeassa on nastat. Lopummalla viikkoa ehkä palaan aiheesee Marathonit lumi, jää ja loska. Uhkailee lumisateella torstaiksi ja viikonlopuksi.

Kaikille ei ole selvää, että Marathon Plussa ei ole talvirengas. Eikä joku Four Season. Mutta jokuhan ne Mara ja Dura Plussat tähän ketjuun toi. En minä.

Ja kuvat olit tulkinnut oikein.

Mutta koska tämä on vapaa maa, jokainen ajaa tietysti millä huvittaa.

Ja sille joka nyt kiittää minua tästä kommentista, valmiiksi: Eipä kestä.

Markku N
16.11.2010, 21.14
Rauhaa hyvä veli.

Tulin ne maraplussat hannkineeksi. Ymmärrän ihan hyvin, etteivät ole parhaat mahdolliset talveen eikä oil pyöräkään johon ne pistin. Selvää on, että jollain muilla menisi varmasti talvi paremmin. Ajatus, jonka mielestäni kerroin jo alussa, oli kokeilla että millä renkailla Langsterilla voisi ajaa talvella. Selvisi, että nastoja tuohon ei saa ja että 28 mm on maksimi rankaan leveys. Minöä alussa heitin, että kuinka olsi Four Season. Päädyin Mara plussiin. Durano tuli esiin vasta kun olin jo kaupassa käynyt.

Juu ja kun nyt näin tein, niin ajattelin jatkossa silloin tällöin raportoida kuinka sujuu lounaisen Suomen talvessa, se on loskaa, räntää, sepeliä, vesisadetta, pimeää, jäätä ja luntakin, kuraa, aurinkoakin välillä.

Rauhaa

gobbif
16.11.2010, 22.27
Eiköhän tässä ole pari-kolme eri näkökulmalinjaa keskustelussa: -Jos talvi tarkoittaa jäätä, lienee nastat paikallaan mikäli mahtuu alle. (Nastat pitää muuten märässä lehtisohjossakin kivasti!) -Mikäli on lumikeli, riittänee mahdollisimman karkea kuvio, jäiset paikat voivat tosin yllättää sitten -Jos taas puhutaan ihan sulasta välikelistä, arvostettanee suuri osa rullausta ja reilua pistosuojausta - jota ei tosin muilakaan sepelikeleillä voi vähätellä.