PDA

Näytä tavallinen näkymä : Asennusrasvat yms. voiteluaineet

jalkkis
24.10.2010, 22.04
Onko tästä jo oma topikki jossain? Pikaisesti katsottuna en löytänyt...

Asentelen kohta uusia osia (esim. kampilaakeri) fillariin. Millaista rasvaa olisi hyvä sipaista osiin asennuksen yhteydessä? Mulla olisi litiumrasvaa Biltemasta (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36696&sivu=36696.htm&ryhma=5&kategoria=282), joka väittää olevansa yleiskäyttöistä kaikkeen asentamiseen. Pitääkö mainoslause paikkaansa, eli voiko tätä käyttää huoletta komponenttien asentelussa alurunkoiseen fillariin?

phebis
24.10.2010, 22.13
Litiumi ei taida olla hyväks tiivisteille, eiköhän perus vaseliini ole paree.

znood
24.10.2010, 22.18
Kaikkeen jossa on kumitiiviste kannattaa laittaa normaalia grafiitti/teflonvaseliinia.
Muutoin sitkotettu rasva, mm. litiumrasva (esim crc super adhensive grease) on paras vaihtoehto pysymisen ja pitkän huoltovälin kannalta.
Normaalien konelaakerien tiivisteet kestävät litiumia ja muita sitkoaineita.

ps. kampikuppien ja muiden vastaavien komponenttien joiden väliin ei välttämättä tarvitse laittaa rasvaa(eivät tarvitse jatkuvaa voitelua) laitetaan LEIKKAUTUMISEN ESTOAINETTA. Itse laakereihin laitetaan aiemmin mainittuja.

Esim tätä
http://www.tme.eu/katalog_pics/e/9/b/e9bfec94d635f9cb67207c1614d988aa/crc-mfp_100.jpg

jalkkis
25.10.2010, 07.51
...ps. kampikuppien ja muiden vastaavien komponenttien joiden väliin ei välttämättä tarvitse laittaa rasvaa(eivät tarvitse jatkuvaa voitelua) laitetaan LEIKKAUTUMISEN ESTOAINETTA...

Ja tällähän EI tarkoiteta esim. kuparitahnaa? Alumiini varmaan tykkäisi kyttyrää...

EDIT: mites muuten tällainen alumiinitahna?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36910&sivu=36910.htm&ryhmaid=85

yedi
25.10.2010, 07.57
Litiumi ei taida olla hyväks tiivisteille, eiköhän perus vaseliini ole paree.

Perusvaseliini on minulla toiminut kaikkiin fillarin osiin ja hintakin on erittäin kohtuullinen. Ehkä hiilikuituosien kiinnityksiin erikoisaineet on hyviä/tarpeen, mutta muissa osissa en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia useampaa purkkia eri tarkoituiksiin (ehkä markkinamiesten tarpeesta?) kehiteltyjä aineita.

nure
25.10.2010, 12.19
Mä käyttänyt ns. merivaseliinia kaikkeen asennukseen joka vaatii rasvaa ja hyvin toiminut...

PHI
25.10.2010, 16.05
Meikä on kasannut uudet fillarit (sekä hiilari että alu) tällä:

http://www.evanscycles.com/product_image/image/0b6/6ce/a03/37688/product_page/finish-line-ceramic-grease-60ml.jpg?1240847419

Mr.Auer
25.10.2010, 16.26
Kaikkiin kiinnitettäviin osiin joita avataan harvoin (kammen pultit, polkimen kierteet, keskiölaakeri, kaikki muutkin pultit periaatteessa), anti-seizeä eli tuota yllämainittua (znood) takertumisen estoainetta, esim. Shimanon tuote - tätä kannattaa tosiaan sulloa jokaikiseen väliin mikä prässätäänkin kiinni, esim. ohjainlaakerin kupit, paremman puutteessa tämän voi korvata vaseliinilla, mutta antiseize ehkäisee tarttumista pidempään -
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27624
Joku Bilteman autotuote toimii varmasti oikein hyvin.

Napoihin ja ohjainlaakeriin tavallista vaseliinia, mielellään semmosta joka pysyy hyvin paikoillaan eikä helpolla valu pois (Shimanon oma vaseliini on kumman löysää kamaa, sitä en suosittele), hyviksi todettuja mm. Weldtiten tuotteet, esim TF2 vaseliini (semmosta punasta matskua missä teflonia seassa)
http://www.weldtite.co.uk/
http://www.jejamescycles.com/weldtite-workshop-grease-tin-3kg-id17965.html Litiumrasvaa.. (olen tota käyttänyt kyllä aika huoletta myös ihan joka paikkaan enkä oo huomannu tiivisteiden kärsineen millään lailla?)

Samoin vaihtajan rissoihin, jos niissä se keskiosa on semmoinen perinteinen missä on irtoavat peltikuoret molemmin puolin, voi täydellisen purkauksen ja pesun yhteydessä laittaa vaseliinia - sinne rissan keskikuorien väliin siis.

Joskus käytin kanssa semmosta paksua mustaa molybdeenirasvaa joka oli jostain autoliikkeestä hommattu. Se on napalaakereille oikein hyvää kamaa. Samaten autoliikkeistä löytyy semmosta juoksevahkoa, mutta sitkeää, ruiskutettavaa molybdeenirasvaa. Se toimii kovallakin pakkasella vapaarattaan voitelussa, ei tuu tyhjäälyömisongelmia, ja sen avulla saa pakkasessa oireilevan vapaarattaan toimimaan - pakka pois, ja ruiskuttaa jokaisesta raosta sisälle kasettirunkoon niin paljon kuin saa menemään, pyörittelee välillä että leviää.

Ei oo niin tarkkaa onko just sitä anti-seizeä käytössä, keskiölaakerin asennuksessakin vaseliini on ihan ok, itse sullon sitä aina koko keskiön niin täyteen kuin suinkin mahdollista, samoin ohjainlaakeri ja navat kannattaa tunkea aivan täyteen niin että turhat pursuaa sitten ulos asentaessa, pyyhkii ylimääräsen veke. Mulla on tapana avata uusista kiekoistakin aina ensin navat, tehtaalla ne jostain syystä nuukailee rasvan kanssa, taitaa olla kallista tavaraa, monet navat on melkein kuivia jo uutena. Kai ne yrittää myydä enemmän kamaa, ne on nopeesti pilalla jos ihmiset ei niitä huolla.

Konelaakeritkin (esim ohjainlaakerissa, navoissa) on hyvä ympäröidä vaseliinilla, ne ei niin tiivitä normaalisti ole etteikö siitä olis hyötyä, ja estää veden pääsyä laakereihin.

Beetle Bailey
25.10.2010, 19.05
Konelaakeritkin (esim ohjainlaakerissa, navoissa) on hyvä ympäröidä vaseliinilla, ne ei niin tiivitä normaalisti ole etteikö siitä olis hyötyä, ja estää veden pääsyä laakereihin.

Juuri näin. Nuren mainitsemalla merivaseliinilla toteutettuna meikäläiselle on koko lailla tuntematon käsite ruostuvat ohjain- tai keskiölaakerit. Joittenkin pyörissä sellaisiakin kuulemma esiintyy:rolleyes: Se on sitkeää tavaraa ja pysyy hyvin pinnoissa kiinni.

Edit: jos joku haluaa viisastella, niin käytän sitä kyllä nippelin kierteissäkin.

Zape
26.11.2010, 12.10
Mitäs rasvaa pitäisi laittaa jalkajarrullisen mummopyörän takakappaan. Lukitsee jarrua ja polkemaan lähtiessä ei aina ota kiinni vaan pyörii kierroksen pari tyhjää. Oon päätellyt, että ovat kytkinpalat kuivat tai kuluneet. Mutta mitä tököttiä sinne tunkisi ja mistä sitä saa?

Zape
03.12.2010, 16.24
^ Osaisiko joku auttaa tuossa edellisessä ongelmassa?

Tomi L.
04.12.2010, 03.42
Mitäs rasvaa pitäisi laittaa jalkajarrullisen mummopyörän takakappaan. Lukitsee jarrua ja polkemaan lähtiessä ei aina ota kiinni vaan pyörii kierroksen pari tyhjää. Oon päätellyt, että ovat kytkinpalat kuivat tai kuluneet. Mutta mitä tököttiä sinne tunkisi ja mistä sitä saa?

Esim Shimanolta löytyy ihan oma jarruvaseliini. Sellasta mustaa mönjää. Nykyään shimanon valkonen vaseliinikin taitaa käydä jarruihin, mutten ole aivan varma. Varmaan jostain biltemasta/motonetistä löytyy jarruvaseliini nimellä rasvaa sinne. Jos napa pyörii tyhjää, siihen ei välttämättä rasva auta vaan pitää ostaa ihan muutakin osaa. Muualle kuin jarrupuolelle voi laittaa ihan jotain paksua öljyä ja laakeripintoihin vaseliinia.

A.M.®
04.12.2010, 09.42
Nykyään shimanon valkonen vaseliinikin taitaa käydä jarruihin, mutten ole aivan varma.

No se valkoinen on pasta joka estää lukittumisen, eikä mikään vaseliini.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27624

A.A
04.12.2010, 11.11
En ainakaan huomannut tässä ketjussa varoitusta: Älä käytä litium pohjaista rasvaa alumiinin ja teräksen liitoskohdassa. Litium aiheuttaa kuulemma silloin kiinnileikkautumista, joka sen juurikin olisi tarkoitus estää.

Pitääkö paikkansa? Onko vain legendaa?

Mielellään sitten pätevämpi vastaus joltain oikealta tietäjältä, kuin luin toiselta keskustelupalstalta...;)

Itsok
04.12.2010, 14.49
Suurin osa perinteisistä rasvoista taitaa sit vaan olla juurikin litium-pohjaisia.

A.A
04.12.2010, 18.52
Suurin osa perinteisistä rasvoista taitaa sit vaan olla juurikin litium-pohjaisia.

Niin näyttää kun suurennuslasin kanssa tavaa.

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/36/huge/36-697_h.jpg

Tuo vaikuttaa hyvältä. Ei ole litiumia, ei ainakaan löydy mainintaa.
Ja parasta siinä on se et se tulee "sponsori"kaupasta. Ja taas kelpaa lainaajille hyvin, vaikka täällä haukutaankin...:D

No, löytyiskö jotain metallimiestä tai kemistiä joka osaisi varmistaa tuon alumiini-litium-teräs leikkaa kiinni jutun?

Taitaa olla vaan legendaa... (http://www2.hs.fi/extrat/teemasivut/tiedeluonto/alkuaineet/03.html)

Tuollainen löytyi itse googlaamalla.

Yksi legendan tai totuuden ylläpitoviesti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1226748&postcount=6)

Plus
04.12.2010, 19.02
Kuka ylipäänsä laittaa vaseliinia alumiinin ja teräksen väliin? Minä ainakin käytän alumiinitahnaa....

Bilteman töhnä on varmaan ihan OK, mutta tuollaista tuubia ei saa kiinni pieneen rasvaprässiin, joka taas on ihan ehdoton vehje.

A.A
04.12.2010, 19.36
Kuka ylipäänsä laittaa vaseliinia alumiinin ja teräksen väliin? Minä ainakin käytän alumiinitahnaa....

Bilteman töhnä on varmaan ihan OK, mutta tuollaista tuubia ei saa kiinni pieneen rasvaprässiin, joka taas on ihan ehdoton vehje.

Kysymys liittyi kyllä litiumiin, ei vaseliiniin.

Rasvaprässi on kyllä mielestäni liioittelua keskiön akselin ja kammen väliin rasvaa laitettaessa, sekä eturattaiden kiinnityksessä.

Seuraava vastaaja, kiitos!

Plus
04.12.2010, 19.57
Sinne keskiön akselin ja kammen väliin ei todellakaan kuulu mikään rasva. Alu / teräs väliin laitetaan alumiinitahnaa.

Laita ihan millä tykkäät mutta mun mielestä sellainen pieni rasvaprässi joka on suunnilleen mustekynän kokoinen, on todella kätevä.

A.A
04.12.2010, 20.06
Sinne keskiön akselin ja kammen väliin ei todellakaan kuulu mikään rasva. Alu / teräs väliin laitetaan alumiinitahnaa.

Laita ihan millä tykkäät mutta mun mielestä sellainen pieni rasvaprässi joka on suunnilleen mustekynän kokoinen, on todella kätevä.

Tämä asia tuli selväksi.

Mutta kysymys kuuluu edelleen: Jos joku kuvitteellinen henkilö on laittanut alumiiniin ja teräksen väliin...

Niin mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään...

hannibaali
04.12.2010, 23.35
Tämä asia tuli selväksi.

Mutta kysymys kuuluu edelleen: Jos joku kuvitteellinen henkilö on laittanut alumiiniin ja teräksen väliin...

Niin mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään...

Ainakaan mulla ei ole tapahtunut yhtikäs mitään, missään pyörässä. Tuota liitosta kuitenkaan ei ole ikuiseksi tarkoitettu.

A.A
05.12.2010, 10.14
Ainakaan mulla ei ole tapahtunut yhtikäs mitään, missään pyörässä. Tuota liitosta kuitenkaan ei ole ikuiseksi tarkoitettu.

Samat kokemukset mullakin on mutta,

olisiko jollain ihan tieteellistä tietoa asiasta?

Keskusteluja joista ei tule hullua hurskaammaksi. (http://www.google.fi/search?q=alumiini+kuparitahna&hl=fi&client=opera&hs=kCr&rls=fi&ei=SV77TOXiFsjpOZyi8dQK&start=10&sa=N)

Eli ei sitä kukaan näköjään osaa varmudella kertoa, kovasti kyllä yritetään.

Oz
05.12.2010, 11.43
Ja tällähän EI tarkoiteta esim. kuparitahnaa? Alumiini varmaan tykkäisi kyttyrää...

Onks tämä tieto vai urbaani legenda?

Itsok
05.12.2010, 11.52
Joo kannattaa kokeilla laittaa kuparitahnaa alumiiniosien liitoksiin :)

Toinen on tietysti naulata kuparikatto mustilla rautanauloilla

Liraren
07.12.2010, 10.48
Mitä suositellaan sitten titaanin ja alumiinin väliin? Oon laittanu jotaki vaaleaa Nesteen normivassua isosta tuubista.

brewster
07.12.2010, 11.10

Tämä nyt kyllä saa epäilemään näin talvisaikaan että siellä navassa on liikaakin pakkasessa jäykistyvää rasvaa. Tämä aiheuttaa että navassa olevat pienet osat eivät pääse liikkumaan normaalisti ja esimerkiksi veto ei kytkeydy niin kuin pitää. -> Navan purku, puhdistus kaiksesta rasvasta ja öljyäminen ja kokoaminen. Vedenkestävää vaseliinia korkeintaan hiukka kuulalaakereihin.

kharik
07.12.2010, 11.58
Tämä nyt kyllä saa epäilemään näin talvisaikaan että siellä navassa on liikaakin pakkasessa jäykistyvää rasvaa. Tämä aiheuttaa että navassa olevat pienet osat eivät pääse liikkumaan normaalisti ja esimerkiksi veto ei kytkeydy niin kuin pitää. -> Navan purku, puhdistus kaiksesta rasvasta ja öljyäminen ja kokoaminen. Vedenkestävää vaseliinia korkeintaan hiukka kuulalaakereihin.

Tulee äkänen jarru näillä ohjeilla. Mutta samaa aiheuttajaa veikkaan, vanhat rasvat on ottanu vettä jo itteensä ja jäykistyy pakkasessa. Purku-putsaus-rasvaus-kokoaminen. Jalkajarru nimenomaan vaatii rasvaa sisäänsä, muuten se leikkaa kiinni ja polkeminen menee kovin tahmeaksi. Ite oon laittanut perusvaseliinia laakereille ja jarrulle. Jos joku tietää paremmasta, niin kertokoon.

Nimimerkillä, kokeilemalla oppinut.

Tomi L.
12.12.2010, 22.52
No se valkoinen on pasta joka estää lukittumisen, eikä mikään vaseliini.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27624 Pönttö, jos sanon vaseliini niin tarkoitan vaseliinia enkä anti seizea. Valkoinen vaseliini on myös olemassa.

A.M.®
12.12.2010, 23.10
Pönttö, jos sanon vaseliini niin tarkoitan vaseliinia enkä anti seizea. Valkoinen vaseliini on myös olemassa.

Ja heti ollaan nimittelemässä :rolleyes:

OK, en Shimanon valkoisesta vaseliinista tiennyt.

jarit
13.12.2010, 06.39
Ite oon laittanut perusvaseliinia laakereille ja jarrulle. Jos joku tietää paremmasta, niin kertokoon.

Nimimerkillä, kokeilemalla oppinut.

Rohkenen tarjota CRC:n sinistä spray vaselinia. Kyseessä on perus-hyvä vaselini, mutta kun se on kilikoli -pullossa, sitä on helppo käyttää, ei tule sotkettua paikkoja liialla rasvauksella. Tätä pitäisi löytyä autotarvike liikkeistä.

Tässä yhteydessä CRC on se kemikaalivalmistaja, eikä Chain Reaction Cycles ;-)

brewster
13.12.2010, 11.29
Tulee äkänen jarru näillä ohjeilla. Jalkajarru nimenomaan vaatii rasvaa sisäänsä, muuten se leikkaa kiinni ja polkeminen menee kovin tahmeaksi. .

Kiitos tästä kenties hyvinkin oleellisesta korjauksesta. Pitää kuitenkin huomioida että 'tavallinen' vaseliini jäykistyy pakkasessa ihan vettymättömänäkin siinä määrin että navoissa oleva hienomekaniikka ei toimi optimaalisesti. Kirjoitettakoon teesini uudelleen siten, että vaseliinia kannattaa laittaa napojen sisään valikoivasti ja säästeliäästi Suomen olosuhteissa. Näihin olosuhteisiin vaihdenapoja ei ole kehitetty ja tehtaiden käyttämät ja suosittelemat rasvatkin ovat todnäk usein sopimattomia meidän ilmasto-olosuhteissamme.

daemonsultan
04.03.2011, 14.41
Mä kävin ostamassa kuparitahnaa, kun kerran korjausoppaassa kehotettiin. Täällä sitten törmäsin tietoon, että alumiinin ja teräksen väliin ei tuota ainetta pitäisi laittaa. Onko todella näin ja jos, niin mikä on sopiva korvaava aine, jota käyttää tilalla?

Lisäksi, mihin kaikkiin pultteihin tuota suositellaan laitettavaksi?

crcm
04.03.2011, 15.38
Alumiinitahnaa.

Käppis
06.03.2011, 23.20
Tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1139039&postcount=16) on yksi näkemys asiasta tällä foorumilla, ketjusta löytyy muutakin asiaan liittyvää.

daemonsultan
06.03.2011, 23.42
Ok, eli käyn hakemassa alumiinirunkoista varten alumiinitahnatuubin ja käytän tuon ostamani kuparitahnan teräsrunkoisiin. Tänks. :)

jesh
15.07.2011, 00.28
Tässä on tullut jo parina iltana mietittyä talvikiekkoja, vielä olisi pari kuukautta aikaa huoltaa niistä navat ennen kuin niitä tarvitsee. Homma on mennyt odotteluksi senkin takia, että sopiva rasva ei ole vielä arpoutunut. Jotain talvikeliin sopivaa nuo tarvitsevat.

Nyt sitten tuli sen verran aktivoiduttua, että testasin käsiin sattuvat kolme rasvaa epätieteellisesti. Metodina kevyt sipaisu pultin kierteisiin, mutteri perään. Pultit (3 kpl) pakastimeen. Epäilin, että tuskin ainakaan tuo Shimanon vihreä olisi erityisen hyvä valinta talvikeliin.

Tulokset oli kuitenkin sellaiset, että Motorexin votec 189ep jämähti (olisi pitänyt kestää -20°C), samoin kuin geneerinen autoliikkeestä joskus aikoinaan hommattu MoS2-rasva. Yllättäen Shimanon normaali vihreä rasva oli suurin piirtein yhtä löysää kuin huoneenlämmössäkin.

Eihän tuo nyt vielä paljoa kerro, mutta tämän perusteella noista kolmesta Shimpan tavara vie selkeästi voiton talvikelissä. Näyttäisi toimivalta ainakin tuonne pakastilämpötilaan asti. Onko toisenlaisia näkemyksiä asiaan? Netistähän löytyy noita extreme fluoro greaseja, joille luvataan -51°C, ei vain ole vielä moista mistään tarttunut matkaan..

Eihän se pyörä muistaakseni ihmeesti lentänyt viime talvenakaan parinkympin viileämmällä puolella. Syitä ei tullut sen ihmeemmin mietittyä, olisi ehkä pitänyt. Ainakin tehdasrasvatuista ketjuista tulee myös aika jähmeät pakastimessa.

Toinen kysymys voisi olla se, että uskaltaakohan tuota Shimanon tavaraa Rockshoxille näyttää, ja jos ei, niin mitä sitten?