PDA

Näytä tavallinen näkymä : TRANCE -tuunataan jousitus kohdilleen

twentyniner
01.10.2010, 16.21
Itselleni ajankohtaiseksi tullut aihealue, Planetin syystarjouksista jäi Trance X2 käteen ja nyt pitäisi yli viiden jäykän vuoden jälkeen saada joustot kohdilleen.

Jos kokoaisimme tähän topiikkiin Trancen omistajien omia vinkkejä sekä jos törmää asiaan liittyviin asioihin netin syövereissä, laittaisi vaikka linkin tänne.

Peruslähtökohtana lienee kaikilla Foxia edessä ja takana eri versioina, mutta voihan tähän laittaa myös jos on hyviä kokemuksia muun merkkisistä elementeistä Trancessa.

Tuossa fillarisuositukset osion topiikissa oli monia hyviä vinkkejä, mutta yhdessä topiiikissa ne olisivat paremmin löydettävissä.

yypy
02.10.2010, 02.38
Minä teen molempien päiden karkeat säädöt pomppimalla pyörällä tasamaalla. :D Säätää silleen, että molemmat päät käyvät nippanappa pohjassa, jos kunnolla pomppaa. Ei tosin välttämättä auta ketään, mutta näin minä teen.

f64
02.10.2010, 09.40
Eka täpäri mullakin. Mittasin sagin molemmista päistä ohjekirjan arvoihin. Takaiskarissa olikin o-rengas valmiina, etuhaarukkaan toiseen putkeen sopivan löysälle nippuside. Kirjoitin paineet ylös ja aina välillä katson onko pysyneet kohdillaan. Etupää näyttää pitävän paremmin paineet. For reference: mulla edessä 60psi ja takana 130. Painoa 72kg.
Rebound ohjeen mukaisesti, jossain keskivaiheilla. Pitäisi itsekin opetella tarkemmin säätämään.

twentyniner
02.10.2010, 11.45
Minä teen molempien päiden karkeat säädöt pomppimalla pyörällä tasamaalla. :D Säätää silleen, että molemmat päät käyvät nippanappa pohjassa, jos kunnolla pomppaa. Ei tosin välttämättä auta ketään, mutta näin minä teen.

No näinhän sen itsekkin tein aikoinaan, mutta nyt näyttää porukalla olevan enemmän tietoa iskareiden toiminnasta ja tuunauksesta...esim. jollain oli vinkkiä litkujen vaihtamisesta ohkasempiin, paksujen poikien kohdalla. Näitä vinkkejä tähän topikkiin kaipailen.

PureTrauma
02.10.2010, 17.25
Trance X3 2009 löytyy täältä.

Omat asetukset, kuskin paino 95 kg ilman ajovermeitä.
Keulana Fox f120, 80 psi ja reboundia 2 napsua äärivastapäivästä
Takana RP2, 190 psi ja reboundia 3 napsua äärimyötäpäivästä (edestäpäin katsottuna)

mtbr:n foorumien giant osiossa oli jossain kasapäin amerikkalaisten painoja ja asetuksia, mutta en nyt nopeasti katsottuna löytänyt threadiä, editoin jos se joskus löytyy.. Melko moni tuntuu vaihtaneen 140 mm keulaa trance x:ii. Voisi olla hyväkin idea, saisi hiukan lisää ilmaa keskiön alle.

hynni
02.10.2010, 18.06
Mulla 2010 X3 - josta tosin runko katkesi noin viiden lenkin jälkeen....tilalle musta trance X runko.

Anyway kun runko oli vaihdettavana liikkeessä (takuuna toki) sanoivat että mulla oli liian vähänä paineita takana...olin säätänyt sagin ohjekirjan mukaan - tää jättää löysäks ja voi pohjata. Nyt en muista mitä paineita on mutta o-rengas ja nippari on aina näyttämässä että käytetään joustovaroja mutta ei kokonaan. Mä pidän edessä reboundia enemmän, takapää hitaana ettei pompauta perää niskan yli....

zippo
02.10.2010, 18.33
En usko että iskaripumppujen mittarit niin hyvin kalibroituja että psi/bar lukemat on vertailukelpoisia.

A.M.®
02.10.2010, 19.17
En ole omaan X3:een ehtinyt kuin vaihtaa Foxin 120 mm -> 130 mm joustavaan Revelationiin.

Enpä tiedä oliko tuosta muuta eroa kuin siirtyä 15 mm etunavasta kivikautiseen 9 milliseen. Noh, sainpahan sen kiekkoparin alle minkä halusinkin, eli Fulcrumin Metal Red 3

JTG
02.10.2010, 19.27
säädin vähän paineita ja vaimennuksia:
kuski 75kg rp23 + 120rcl

perään 175psi ja paluuvaimennusta 2 napsua
keulaan 70psi hidas vainmennus MAX, paluu 2 napsua

perän paluu ei lyönyt yli nopeimmallakaan, mutta nyt tuntuu "imevän" juurakkopolkuun paremmin kiinni. Iskarin varresta katsottuna melko pohjilla (7mm on vielä varoja) välillä käytiin nopeissa montunpohjissa, mutta johtunee linkuston joustokäyrästä?

Tuli yksärin puolelta keulan paine asiankin yksi rauhoittava mielipide: Ota kaljaa.

Eikun kuulemma siellä ajetaan 30kg itseään kevyemmillä keulapaineilla, suurella 30% sagilla tosin. No hyvä, minustakin tuntuisi siltä, että laitan lähes koko joustomatkan työhön, mutta lisään hitaan vaimennuksen määrää entisestään, jottei jokainen röykky lyö pohjille. Kannattanee paluuvaimennus säätää löysässä keulassa olemattomiin?

päädyinkin toisensuuntaiseen kokeiluun. keulan sukeltaminen on pahimmillaan ikävytyttävän fataalia.

keulan suhteellisen alhainen paine ja hitaan liikkeen suuri vaimennus tekee keulasta vähän kahtiajakoisen tuntuisen. tuntuma on lineaarinen ja joustotyö tapahtuu melko syvässä keulan asennossa. Josko lisäisi painetta vieläkin, samalla vähentäisi hitaan liikkeen vaimennusta ja lisäisi paluuvaimennusta. tällöin keula toimisi astetta korkeammalla suunilleen samoin ominaisuuksin. Tähän suuntaan on ainakin varaa säätää....

ainiin, samalla säädin satulaa 10mm eteenpäin. Vaikuttanee ihan suoraan jousituksen tasapainoon.

ja Zippon kertomat mittarien erot ovat todellisia ja muistettavia asioita, mutta mikäli keulaa ja perää paritetaan samalla pumpulla, niin....niin jokainen voi päätellä jotain ihan itse. ;)

twentyniner
02.10.2010, 20.05
En usko että iskaripumppujen mittarit niin hyvin kalibroituja että psi/bar lukemat on vertailukelpoisia.

Tämä varmasti pitää varsin hyvin paikkaansa. Lähinnä noita muita vinkkejä haeskelen henkilökohtaisesti, paineet löytyy kyllä kokeilemalla.

H. Moilanen
03.10.2010, 06.46
Keulaan kannattaa vaihtaa 5W öljyt.

twentyniner
03.10.2010, 08.08
Keulaan kannattaa vaihtaa 5W öljyt.

Juuri näitä,perusteluineen ja vastaväittelyä sekä perusteluita sille. Joku osasi sanoa,että paksuille pojille tuo kikka sopii?

H. Moilanen
03.10.2010, 09.51
Joku osasi sanoa,että paksuille pojille tuo kikka sopii?

No tuo kikka parantaa keulan ominaisuuksia ihan kenellä vaan. Eikä meikäläisen tonnin kymmenyksen paino ajovaruisteissa ole vielä lähelläkään ongelmarajaa, joka tulee ohuemman öljyn heikommasta paluuvaimennuksesta.

Itsok
03.10.2010, 11.03
Tähän mennessä melko yleisesti ottaen kaikissa mulla olleissa Foxin keuloissa on ollu liian jähmeet öljyt. Varsinkin viileille keleille. Tätä nykyä pelasturengastakin taitaa olla jonkin verran enemmän kuin Moilasella.

Tosin F100:sen kanssa ei meinaa paluuvaimennus riittää kunnolla ja keula muutenkin sukeltaa, joten siinä olen jo koittanut mennä takaisin hieman jäykempiin öljyihin.

H. Moilanen
03.10.2010, 14.55
Tosin F100:sen kanssa ei meinaa paluuvaimennus riittää kunnolla ja keula muutenkin sukeltaa, joten siinä olen jo koittanut mennä takaisin hieman jäykempiin öljyihin.

Olikos sinun ÄFfäläisen jousen progressiolle tehty jotakin? Vai oliko se joku aikaisempi keula?

Itsok
03.10.2010, 15.48
Tuunattiin r-techissä ilmakammiota suuremmaksi. Nyt keula käyttäytyy lineaarisemmin mutta keskialueen jousto on mielestäni yhä liian pehmeää, samoin kompressiopuolen vaimennus hitusen liian pehmeä. Pitäis käydä ajamassa jäykkäperällä nyt kun ilmat on hieman viilentynyt, että vois todeta vaikuttaako jäykentyneet öljyt parantantavasti keulan toimintaa. Voi olla diagnoosini keulan toiminnasta on väärä, mutta ongelmana lähinnä on että keula sukeltaa hiemankin teknisemmässä ajossa ja kuski jatkaa tangentin suuntaa. Teknisesti paremmilla kuskeilla tuskin on vastaavaa ongelmaa. Kovin paljoa en jaksa enää miettiä ko. keulan toimintaa, kun pyörä on jäämässä kohta puoleen eläkkeelle. Tilalle tulee melko paljon raskaampaa kalustoa :)

twentyniner
06.10.2010, 00.22
Trance X3 2009 löytyy täältä.

Omat asetukset, kuskin paino 95 kg ilman ajovermeitä.
Keulana Fox f120, 80 psi ja reboundia 2 napsua äärivastapäivästä
Takana RP2, 190 psi ja reboundia 3 napsua äärimyötäpäivästä (edestäpäin katsottuna)

.

Aika samoilla kiloilla ja paineilla mennään, itselläni hiukan enemmän paineita ensimmäisellä koeajolla, mutta kyllähän tuo noillakin jäykän pyörän mukavuudessa voittaa :)

Takaiskarin iskusta tuli käytettyä n.38mm ja etupää antoi vain 100mm joustoa ulos, oletko itse saanut kaikki 120mm käyttöön edestä? Lueskelin foorumeilta, että ominaisuuksiin kuuluu tuo vajaa jousto?

Jatketaan loppu viikosta säätämistä.

PureTrauma
06.10.2010, 07.02
Aika samoilla kiloilla ja paineilla mennään, itselläni hiukan enemmän paineita ensimmäisellä koeajolla, mutta kyllähän tuo noillakin jäykän pyörän mukavuudessa voittaa :)

Takaiskarin iskusta tuli käytettyä n.38mm ja etupää antoi vain 100mm joustoa ulos, oletko itse saanut kaikki 120mm käyttöön edestä? Lueskelin foorumeilta, että ominaisuuksiin kuuluu tuo vajaa jousto?

Jatketaan loppu viikosta säätämistä.

Lonkalta heitettynä n. 1 cm verran jää käyttämättä, mutta kun muuten toimii hyvin, niin noilla on menty. :)

Itsok
06.10.2010, 07.11
Ilmakeulasta jos haluaa Foxilla saada edes lähelle täydet joustot normaalipaineilla käytettyä, niin täytyy vähintään katolta hypätä. Keulan loppujousto on äärimmäisen progressiivinen

Patrik
06.10.2010, 07.11
Lueskelin foorumeilta, että ominaisuuksiin kuuluu tuo vajaa jousto?
Ilmamännästä rohkeesti sentti pari pois (http://www.pinkbike.com/photo/1543830/). Jos tulee katkottua liikaa, niin laittaa vähän enemmän öljyä kammioon.

MAS
06.10.2010, 18.20
Ilmamännästä rohkeesti sentti pari pois (http://www.pinkbike.com/photo/1543830/). Jos tulee katkottua liikaa, niin laittaa vähän enemmän öljyä kammioon.

Ihan vielä en sahaan tarttunut, mutta imin ilmamännän päältä 5cl öljyä ruiskuun pois (ja talteen jos pitää palauttaa). Toivottavasti jäi riittävästi siihen vielä voitelua varten...

Pihatestin perusteella kyllä tuli alkujousto herkemmäksi, jopa niin paljon että n. 60 psi olleet paineet piti nostaa 75 psi tasolle ja silti oli sagia ihan kiitettävästi. Ja kuski siis noin 75 kg vermeet päällä. Pihalla pomputtamalla sai noilla paineilla noin 105mm irti 120mm matkasta. Tarttee vielä suorittaa koeajo ja katsoa mitä saa irti jonkun sopivan kompressiomontun avittamana.

force115
26.05.2011, 17.57
Pistän nyt tännekkin kysymyksen:

Eli tranceen olen hieman suunnitellut jotain 140/150mm joustavaa keppiä. Keula pitäisi olla joko 15mm, tai 20mm akselilla noh tällaiset löytyi kohtuu hintaan:

http://www.merlincycles.co.uk/Bike+S...TOR-RL-AIR.htm (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Frame++Forks/Forks++Shocks/Rockshox+Suspension+Forks/2011+Rockshox+Sektor+RL+Solo+Air_SEKTOR-RL-AIR.htm)

http://www.merlincycles.co.uk/Bike+S...LATION-RLT.htm (http://www.merlincycles.co.uk/Bike+Shop/Frame++Forks/Forks++Shocks/Rockshox+Suspension+Forks/Rockshox+Revelation+RLT+Forks+20mm+Maxle+Lite+-+2011_RS-REVELATION-RLT.htm)

http://www.merlincycles.co.uk/Basket...KSHOX-SALE.htm (http://www.merlincycles.co.uk/Basket/Product+Detail/2010+Rockshox+Fork+Sale_ROCKSHOX-SALE.htm)

Ja tuosta viimeisimmästä se: Revelation 426 140mm, Pushloc, White, 20mm Axle

Mikä noista oli hintalaatusuhteeltaan paras? Hieman arvon tuon sektorin ja revelation 426:n välillä, onkohan noilla kuinka paljon eroa. Revelationin saa ainakin kapiinista napilla lukkoon.

EDIT

Tongin hieman lisää ja one-one:lta saisi aika halpaa joustokeppiä:
http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSREVR...k-with-poplock (http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSREVRLT140/rockshox-revelation-rlt-140-suspension-fork-with-poplock)
http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSREVX...air-150mm-fork (http://www.on-one.co.uk/i/q/FORSREVXXDP/rockshox-revelation-xx-dual-position-air-150mm-fork)

Mutta vain normi pikalinkulla, huomaako tuota ajossa verrattuna tuollaiseen 15/20mm akseliin?

twentyniner
26.05.2011, 21.35
Itse vaihdoin talven aikana 140mm Vanillaan, hiukan tuli herkkyyttä ja painoa :) keskiö nousi hiukan ja tuo turha 42T rattaan poisto vielä korosti tuota efektiä kivikossa ajaessa...Revalationia monet kehuvat,kuten myös tuota halvempaa Sektoria.

Taitaa tähänkin löytyä yhtä monta suositusta,kuin on suosittelijaa. Ostaa lompakon ja fiiliksen mukaan :)

sakuvaan
26.05.2011, 23.09
Mutta vain normi pikalinkulla, huomaako tuota ajossa verrattuna tuollaiseen 15/20mm akseliin?

Riippuu kuinka kovaa ajaa alamäkeen tietty... mutta, välttelisin 9mm QR tässä vaiheessa, villinä veikkauksena on että noi QR keulat yritetään tappaa pois tolla 15/20mm akselilla olevalla keulalla ja hyvä niin :)

AnttiL
27.05.2011, 05.59
Hyvä keskustelu!
Itseltä löytyy 2010 x3 ja foxsit kummaskin päässä.
Keulaan vaihdoin juuri öljyt, jotenkin tuntui tahmealta tuo jouston alkuliike.
5w öljyt laitoin sisälle ja äkkituntumalla muuttui herkemmäksi.
Onko kukaan löytänyt foxin öljymäärätaulukosta 2010 malliseen 120mm öljymääriä?
En tahtonut saada selvää, joten mittasin vanhat ja uudet sen mukaan.
Takana joustoa antaa siis float r, joka on tällähetkellä huollossa.
Varren stefa oli takaosastaan lipsahtanut ulos, siis ei paljon ja hivenen antoi öljyä ulos.
Myyjäliikkeestä sanottiin että juuri trancessa on ollut jotain hämminkiä tuon stefan suhteen.
3kk takuuhan noissa on joten juuri viimemetreillä lähti huoltoon.
Paineet on hiukka hakusessa ja tuon keulan suhteen menee varmaan kokonaan uusiksi herkistymisen johdosta.
Ihmeen pienillä takaiskarin paineilla olette ajelleet, noh täytynee kokeilla.

Tmh
27.05.2011, 07.02
...Takana joustoa antaa siis float r, joka on tällähetkellä huollossa.
Varren stefa oli takaosastaan lipsahtanut ulos, siis ei paljon ja hivenen antoi öljyä ulos.
Myyjäliikkeestä sanottiin että juuri trancessa on ollut jotain hämminkiä tuon stefan suhteen.
3kk takuuhan noissa on joten juuri viimemetreillä lähti huoltoon.

Ihan Foxien "ominaisuus" ja vaivaa muitakin pyöriä kuin pelkästään Gigantin Trancea. Luultavasti ilmakannnusta murtunut tiivistettä paikallaan pitävä kieleke.

Suosittelisin myös käyttämään Trancen takaiskaria TFtunedilla Englannissa PUSHattavana vaikka viimeistään silloin kun tulee normaalin huollon tarve. Omassa ex-Trancessa perän toiminta muuttui kyllä huomattavasti paremmaksi tuolla maagisella sinisellä sägi rinkulalla.

force115
27.05.2011, 07.06
Riippuu kuinka kovaa ajaa alamäkeen tietty... mutta, välttelisin 9mm QR tässä vaiheessa, villinä veikkauksena on että noi QR keulat yritetään tappaa pois tolla 15/20mm akselilla olevalla keulalla ja hyvä niin :)

Saahan tosin 9mm:stä läpiakselia, mikä juttujen mukaan jäykistää myös etupäätä mukavasti perus linkkuun verrattuna.

AnttiL
27.05.2011, 07.24
Mitäs tuo pushaus meinaa käytännössä?
Ja mikä mahtaa olla noin hinnat :seko:

twentyniner
27.05.2011, 07.49
Mitäs tuo pushaus meinaa käytännössä?
Ja mikä mahtaa olla noin hinnat :seko:

Hiukan omatoimisuutta perään kuulutan :)

http://www.tftunedshox.com/

AnttiL
27.05.2011, 14.00
Toki tuola on käyty mut ei homma avaudu, sori :o
Hinnat toki selvis, mut käytännössä mitä vaikuttaa.

twentyniner
27.05.2011, 21.51
Toki tuola on käyty mut ei homma avaudu, sori :o
Hinnat toki selvis, mut käytännössä mitä vaikuttaa.

Älä turhaan anteeksi pyytele, heittoni oli pelkkä läppä :) ilmeisemmin iskari simmitetään uudestaaan,juuri sinulle,pyörällesi ja ajotyylillesi sopivaksi? Näin ainakin olen asian ymmärtänyt. Itselläni ei ole kyseisestä asiasta faktaa tai henkilökohtaista kokemusta,joten joku fiksumpi voi valaista meitä.

www.fillariosa.fi ymmärtääkseni tuunaa vastaavanlaisesti ihan kotimaassa,joten itse tarpeen tullen kääntyisin heidän puoleensa kyseisessä asiassa.

Tänään laitoin Trancen takaiskariin yläpään puslien tilalle nuo RWS:n neulalaakeroidut puslat,tuo kyllä tuntui lyhyellä koeajolla herkistäneen takapäätä kivasti. N.180psi painetta noin ysikymppiselle kuskille tuntuu olevan sopiva,jotta saa kaiken joustomatkan käyttöön.

Huomenna ja sunnuntaina Trance pääsee testiin Messilässä, mistähän saadaan kuski,joka ottaisi siitä kaiken irti :)

1AH8
28.05.2011, 11.59
RWS:n neulalaakeroidut puslat

Mistä näitä?

JG71
28.05.2011, 12.04
Mistä näitä?

http://www.enduroforkseals.com/id275.html

Itse lähettelin juuri muutamaan kotimaiseen lafkaan kyselyä moisista, saa nähdä löytyykö.

Iglumies
28.05.2011, 12.45
Mulle tuli enduron virheellisen tiedon vuoksi tuollaiset NBKRWC2185 (http://www.enduroforkseals.com/id275.html) ja ovat siten ylimääräiset, jos jotakuta kiinnostaa.

fsol77m
28.05.2011, 12.45
http://www.enduroforkseals.com/id275.html

Itse lähettelin juuri muutamaan kotimaiseen lafkaan kyselyä moisista, saa nähdä löytyykö.

kaikki laakerikaupat missä myydään INA:n laakereita löytyy myös noita neula laakereita. (ei tosin noin hienoilla väreillä yms mutta kuitenkin :) ja laakerikaupasta ei saa noita väliholkkeja , ne pitää itse soveltaa esim putkesta sahaamalla tms)
itselläni on runsas pussillinen noita (ina:n valmistamia neulalaakereita) mutten ole vielä ehtinyt laittaa niitä paikalleen.

ToniR
28.05.2011, 14.39
Mulle tuli enduron virheellisen tiedon vuoksi tuollaiset NBKRWC2185 (http://www.enduroforkseals.com/id275.html) ja ovat siten ylimääräiset, jos jotakuta kiinnostaa.

Enduron listan mukaan pitäisi käydä Anthemiin, eli voisi kiinnostaa.
Löytyykö siis 2 kpl, eli molempiin päihin?
Pistä YV:llä hintapyyntöä.

1AH8
28.05.2011, 16.49

Minuakin voisi kiinnostaa, mutta saatan kyllä päätyä noihin punaisiin... Jos ei muille kelpaa niin ilmoittele, eihän tuollaisia passaa jättää hyllyyn pölyyntymään :)

force115
28.05.2011, 18.22
Onko kukaan kokeillut tranceen eri kokoista takaiskaria esim. 190x50?

prkl
05.07.2011, 00.29
Samaan lankaan jatkaisin kysymykselle niille, jotka ovat vaihtaneet etukepiksi 140 tai jopa 150 millisen...

Mitä laitoit tilalle?
Kokemuksia?

Itseä kiinnostaisi tietty suurempi jousto, mutta loivemmasta keulakulmasta ja korkeammasta keskiöstä tulisi myös plussaa...

Oma konkeli siis 2010 X2.

orcatri
05.07.2011, 12.40
Tässä säikeessä kun on oletettavasti Trance-kuskeja, niin hyödynnän törkeästi: Mikä mahtaisi olla Trancesta sopiva koko tällaiselle 175 senttiselle (sisäjalka 84 ja pitkähköt kädet) maastonoviisille?

H. Moilanen
05.07.2011, 18.23
Ämmä tarjottu.

prkl
05.07.2011, 18.51
Jos olet mitenkään normaalien kirjoissa fyysisesti, komppaan ylempää.

Itse olen 0.00018km, ja tuntuu ettei Ämmässä olisi enää pahemmin kasvuvaraa.

H. Moilanen
05.07.2011, 18.59
Moon 170cm normaalilla käsien kasvulla. Stemmiksi vaihdoin 80mm lyhyen, muutoin oli passelin kokone. Ja raami siis ämmää.

1AH8
05.07.2011, 20.07
Vaihdoin kanssa omaan ämmään lyhemmän stemmin (70mm) ja suoran satulatolpan, muutoin koko on ollut passeli. Niin ja oma mitta on 175cm...

juu-zo
05.07.2011, 20.18
Lainataan tätä hieman anthemin suuntaan. Minkä kokoista anthemia tällaiselle 168cm pitkälle? Hieman ihmetyttää nuo m-koot 170 pitkillä. Itse ajattelin että automaattisesti otan s-koon mutta tuo hieman pistää miettimään onko gianttien geometria jotenkin lyhyt?

orcatri
05.07.2011, 22.00
Kiitokset vastauksista. Ämmää siis lähdetään tavoittelemaan. Niin ja anteeksi ketjun kaappauksesta.

Nufan
05.07.2011, 22.09
Juu-zo: mulla on M-kokonen Anthem ja 181 on pituutta.

prkl
05.07.2011, 22.37
No niin, tuunataas sitä jousitusta taas...

Pidempiä keppejä eteen vaihtaneet, kokemuksia jakoon!

juu-zo
06.07.2011, 12.03
Juu-zo: mulla on M-kokonen Anthem ja 181 on pituutta.

Katselin hieman giantin sivuilta geometrioita ja näytti anthemin runko olevan samassa koossa hieman pidempi. S-koko siis varmaan sopiva. Lopetetaan ot ja jatketaan jousituksesta.

koedi
19.07.2011, 19.46
Tänään laitoin Trancen takaiskariin yläpään puslien tilalle nuo RWS:n neulalaakeroidut puslat,tuo kyllä tuntui lyhyellä koeajolla herkistäneen takapäätä kivasti.

Vaihdoin myös neulalaakerin kuluneen puslan/redujen tilalle ja pikaisen pihapompottelun jälkeen vaikuttaisi lupaavalta. Huomenna jos ehtisi koeajolle ja testaamaan enemmänkin. DIY-meiningillä hoitui suht helposti, ainoastaan puslan irroittaminen tuotti enemmän tuskaa.

Aika hyvin oli pusla/redut kestäneet, kun vasta kahden vuoden ajon jälkeen tuli klapia. Samalla tuli vaihdettua iskarin tiivisteet ja sisusta oli puhdas, vaikka mitenkään ihmeellisesti ei ole pyörää tullut pidettyä puhtaana. Nopea ja helppo huoltotoimenpide tuokin.

1AH8
27.07.2011, 00.47
No niin, tuunataas sitä jousitusta taas...

Pidempiä keppejä eteen vaihtaneet, kokemuksia jakoon!

Itse ajelen 120mm Foxilla mutta mielessä olisi jossain vaiheessa myös päivittää keula 140mm joustavaksi. Tuolla ainakin kehutaan 140/120mm Trancen ominaisuuksia...

-> http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/2011-giant-trance-x-first-ride-review-26976

H. Moilanen
31.07.2011, 05.51
Onko kukaan kokeillut tranceen eri kokoista takaiskaria esim. 190x50?
Tuskin, sillä ei mahdu runkoon. Linkun nivelet ottaa satulaputkeen kiinni.

Enduroforkseals myy neulalaakerisettiä iskarin yläpäähän. Onko tuote sellaisenaan hyvä, vai pitääkö siihen ottaa listoilta vielä jotakin ylimääräisiä simmejä tai sovitteita?

koedi
31.07.2011, 07.39
Enduroforkseals myy neulalaakerisettiä iskarin yläpäähän. Onko tuote sellaisenaan hyvä, vai pitääkö siihen ottaa listoilta vielä jotakin ylimääräisiä simmejä tai sovitteita?

Menee sellaisenaan.

H. Moilanen
31.07.2011, 07.54
Kiitos. Täytyy tilata.

PureTrauma
03.08.2011, 20.40
Täälläkin tuli asennettua neulalaakerisetti paikoilleen. Kärsivällisyydellä varustetulle näppäilijälle helpohko homma. Sekä vanhojen osien irroittaminen, että neulalaakerin prässääminen iskariin onnistuu siedettävästi ruuvipenkillä ja kahdella hylsyllä. Jännä nähdä onko toiminnassa oikeata eroa, vai menikö hifistelyn puolelle.

http://lp1.pinkbike.org/p4pb6945824/p4pb6945824.jpg

AnttiL
18.08.2011, 19.47
PureTrauma joko olet käyny testaamassa?

PureTrauma
19.08.2011, 08.47
Pari lyhyehköä lenkkiä olen käynyt. Herkkyys parani huomattavasti, mikä osittain selittynee sillä, että vaihdoin samalla myös linkkujen laakerit uusiin. Panostus neulalaakeriin tuntuu oikeutetulta kunhan kestää pari kesää vähintään.

Säätöjen kanssa on ollut operaation jälkeen vaikeuksia. Jos pistää ilmaa niin paljon, että sägi on kohdallaan, niin jousto täryyttää sen sijaan, että liukuisi mukavasti juurakkojen yli kuten aiemmin. Tällä hetkellä 210 psi painetta iskarissa ja paluuvaimennus paria naksua vaille täysillä ja tuntuu että sweetspotilla ei olla, mutta Finlandia mennään nyt noilla. Saattaa olla aika huollattaa takaiskari, johan sillä on pari vuotta ajettu putkeen. Aiemmin muistaakseni 180 psi ja kolme naksua vajaa täydet paluuvaimennusta oli sopiva.

koedi
19.08.2011, 08.56
Säätöjen kanssa on ollut operaation jälkeen vaikeuksia. Jos pistää ilmaa niin paljon, että sägi on kohdallaan, niin jousto täryyttää sen sijaan, että liukuisi mukavasti juurakkojen yli kuten aiemmin. Tällä hetkellä 210 psi painetta iskarissa ja paluuvaimennus paria naksua vaille täysillä ja tuntuu että sweetspotilla ei olla, mutta Finlandia mennään nyt noilla. Saattaa olla aika huollattaa takaiskari, johan sillä on pari vuotta ajettu putkeen. Aiemmin muistaakseni 180 psi ja kolme naksua vajaa täydet paluuvaimennusta oli sopiva.

Mulla on vähän samanlaiset fiilikset vaihto-operaation jäljiltä, vaihdoin myös iskarin tiivisteet samalla. Optimipaine ei ole enää siellä missä aiemmin ja vieläkin hieman hakusessa sopivat paineet. 200 psi oli ihan liikaa ja perä oli todella jäykkä, kun taas 180 psi teki taas polkemisesta tuskaa. Painoa kuskilla ~95kg.

Herkkyys parani huomattavasti, mikä osittain selittynee sillä, että vaihdoin samalla myös linkkujen laakerit uusiin.

Olisiko tästä laittaa enempää tietoa? Mitä, mistä ja mihin hintaan. Osa linkun laakereista vaikutti tulevansa tiensä päähän ja vaihtaminen olisi ajankohtaista.

PureTrauma
19.08.2011, 09.25
Tuolta:
http://www.enduroforkseals.com/id239.html

SBKGNT12 Giant susp brng kit 12: 33,39€ Kaikki tarvittavat linkkujen laakerit, ei pultteja eikä prikkoja laakereiden välissä.
NBKRWC2185 RWC shock NB kit, 21.85mm span: 21,56€ Neulalaakeri
postit: 9,16€
Nämä käyvät ainakin 2009 vuotiseen Trance X:n.

Laitetaan nyt vielä jorinaa asennuksesta tähän perään:
Muuten laakerienkin vaihto hoitui siedettävästi hylsyillä prässäämällä, mutta takalinkun ylimmäisenä olevat pienet laakerit olivat todella kovassa kiinni ja se puoli jolta ne tulevat ulos ei ole tasainen, mikä hankaloitti irrottamista vielä lisää. WD-40:stä suihkuttelin reilusti väliin niin loppujen lopuksi irtosi kunnon pamauksen saattelemana. Olisi varmaan voinut vähän lämmittää helpotukseksi kuumailmapuhaltimella. Riippuen käytettävästä ruuvipenkistä, saattaa tarvita myös kierretangosta, prikoista ja muttereista tehtävän prässin. Minä käytin kierretankoa ainakin rungon etukolmiossa olevien laakereiden irrroittamiseen ja kiinnittämiseen, kun ruuvipenkkini ei mahtunut mestoille.

Uudet laakerit pistin yöksi pakastimeen, lämmitin runkoa kuumailmapuhaltimella ja rasvasin PTFE-rasvalla ennenkuin varovasti työnsin ruuvipenkillä ja laakerin ulkoreunan kokoisella hylsyllä sisään.

twentyniner
20.08.2011, 08.57
Muutamaan edellä kysyttyyn asiaan vastauksia: 190X50 iskari kokeiltu ,mahtuu toimimaan, en juuri huomannut Eroa, mutta otin pois kun laitoin neulalaakerin orkkis iskariin.

MTBR:n foorumilla oli aika hyvä kuvitus Trancen takalinkkujen laakerinvaihdosta kotikonstein /työkaluin/apuvälinein.

PureTrauma
20.08.2011, 11.37
MTBR:n foorumilla oli aika hyvä kuvitus Trancen takalinkkujen laakerinvaihdosta kotikonstein /työkaluin/apuvälinein.

Meinasin itsekin linkittää sen langan tänne, mutta jos vain mahdollista pyrkisin prässäämään vanhat laakerit ulos enkä hakkaamalla vasaralla, kuten siellä neuvotaan. En toki väitä etteikö niitä varmaan vasarallakin ulos saa...

H. Moilanen
20.08.2011, 13.08
Miksi? Laakerin vasarointi voi vaurioittaa laakeria, mutta rikkinäisen laakerin säästeleminen kuulostaa kovasti ihmeelliseltä...

PureTrauma
21.08.2011, 18.38
Ei vanhoilla laakereilla väliä, mutta jos se laakeri hajoaa niin ulkoreunus lienee hankalasti irroitettava tai jos paukuttaa sen laakerin vähän vinoon ja rikkoo rungon... Mutta tosiaan varmasti myös vasaratekniikka toimii tarvittaessa.

H. Moilanen
22.08.2011, 05.17
Ulkokoolin voi sahata poikki jos laakeri hajoaa...

1AH8
04.09.2011, 10.52
Onkos kukaan laittanut Tranceen vieteriä taakse?? Olisi mahdollisuus testata hieman ylipitkä DHX 4.0, mutta jos joku on jo moisen kokeilun tehnyt niin mielelläni kuuntelisin kokemuksia.

H. Moilanen
11.09.2011, 13.06
Trance X 140mm keulalla koeponnistettu.

Pyörä muuttui aivan toisenlaiseksi kulkineeksi. Vaikka nousukyky hieman kärsiikin, muiden ominaisuuksien parantuminen painaa vaakakupissa enemmän. Varaukseton suosittelu.

juu-zo
26.09.2011, 14.07
Ei nyt liity trancen jousitukseen mutta anthemin kuitenkin niin kysytään täällä. Olen miettinyt takaiskarin vaihtoa tai sen pushaamista. Tällä hetkellä siis takaiskarina fox float r ja mietin onko kannattavaa vaihtaa tuota rp23:seen vai käyttää tuo nykyinen iskari pushauksessa. Mitään propedaleja en tarvitse mitä rp23:sta löytyy mutta onko tuo jotenkin muuten parempi iskari niin että vaihto kannattaisi. Olisi mukava kuulla myös kokemuksia noista neulalaakerivaihdoksista onko ne tuottanut minkälaista tulosta.

Tmh
26.09.2011, 14.50
Olisi mukava kuulla myös kokemuksia noista neulalaakerivaihdoksista onko ne tuottanut minkälaista tulosta.

Jos huono säkä niin saat "uutena" klappaavan perän. Kannattaa laittaa ennemmin TF:n HD pusla kitti.

Patrik
26.09.2011, 14.56
Ei nyt liity trancen jousitukseen mutta anthemin kuitenkin niin kysytään täällä. Olen miettinyt takaiskarin vaihtoa tai sen pushaamista. Tällä hetkellä siis takaiskarina fox float r ja mietin onko kannattavaa vaihtaa tuota rp23:seen vai käyttää tuo nykyinen iskari pushauksessa. Mitään propedaleja en tarvitse mitä rp23:sta löytyy mutta onko tuo jotenkin muuten parempi iskari niin että vaihto kannattaisi. Olisi mukava kuulla myös kokemuksia noista neulalaakerivaihdoksista onko ne tuottanut minkälaista tulosta.
Ehdottomasti pushaus. Kaupan hyllyltä et saa ikinä yhtä hyvin toimivaa. Ja neulalaakereista samoja kokemuksia kun yllä. Klappia klappia.

1AH8
26.10.2011, 00.07
Onkos kukaan laittanut Tranceen vieteriä taakse?? Olisi mahdollisuus testata hieman ylipitkä DHX 4.0, mutta jos joku on jo moisen kokeilun tehnyt niin mielelläni kuuntelisin kokemuksia.

Jäi DHX kokeilematta erinäisten asennusteknisten ongelmien vuoksi, mutta nyt Trance sai keulakseen Revelation AirU-turnin jossa joustomatkaa ad. 150mm. Ensi kokemukset 120mm joustavan Foxin jälkeen ovat vähintäänkin tyytyväiset ja U-turn säätö näyttäisi asettuvan noin 140mm:n kohdalle. Rokkarin DualAir ja BlackBox Motion Control vaimennuskin tuntuvat vaan meikäläisestä paremmalta kuin Foxin RLC FIT vaikka oikeiden säätöjen hakeminen vaatiikin enemmän aikaa.

Ketjureaktio
26.10.2011, 15.29
1AH8: Sama setuppi. Tuntuu todella toimivalta, lukuunottamatta keulimisherkkyyttä jyrkimmissä paikoissa. Hitusen auttoi kun laskin aavistuksen tankoa. Ajoasento edelleen ok. Säätämiseen saa käyttää hetken, keulan vaihdon jälkeen tuntui että saa laittaa aika alhaiset paineet kun keulakulma loiveni ja iskut eivät enää tule niin "suoraan alhaalta päi". Samoin ohjaus tietenkin hidastui ja siihen tuli taipumusta "jäädä käännökseen" mutta tuohonkin on tottunut ilmeisesti kun se ei tunnu haittaavan. Kyllä nyt rysäyttelee ihan eri tavalla läpi esteistä. Toivelistalle jäi lisää takajoustoa progression parantamiseksi.

twentyniner
26.10.2011, 16.25
Kyllästyin tuunaamiseen, vaihdoin 160mm Alpineen. Tuo Trancen jyrkkä keulakulma itselleni oli se suurin syy, meinasi mennä niskat Trancella useamman kerran :) nyt nurkissa lojuu Tranceen noita jouston pidennyskiluja ylimääräisenä. Varsin mainio pelihän tuo Trance oli kokonaisuudessaan.

Neulalaakerit eivät ainakaan minun ajoillani alkaneet klappaamaan, herkkyyttä tuli lisää selkeästi. Voihan olla että kilometrien myötä klappia alkaa ilmenemään.

AnttiL
09.12.2011, 10.22
Minkäs kokonen liukuholkki tuossa foxin päässä on, siis kammionpuoleinen.
Mahtaskohan olla tietoa?

ToniR
09.12.2011, 11.55
Taitaa Foxeissa olla 1/2" liukuholkki lähes kaikissa malleissa.
Tuossa jotain infoa: http://www.tftunedshox.com/info/mount_kits_bushings.aspx

AnttiL
09.12.2011, 12.09
Täytynee siis purkaa joskus et sais tilaukseen duunin kautta holkit.
Täytys sisä ja ulko kuten pituus tietää ennen tilausta.
Mitattu, ulkohalkaisia 15mm ja pituutta olisi 13mm.
Täytynee teettää kunnollinen akseli tuohon eikä mitään kahta puolikasta.

AnttiL
01.01.2012, 15.15
Päädyin kuitenkin tilaaman tuon neulalaakerisetin.

JTG
12.03.2012, 19.54
Kuitu Trance X:ään, Advanced SL1 vm 2010, jos haluaa Angesetiä tapered keulalla, niin onko olemassa ZS44/28.6 - ZS56/40 leekeriä mistään saatavilla?
Tai mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla kuin kepin vaihto suorakaulaiseen, jos nokkaa haluaa loiventaa?

edit: cane creekin arpomakone antaa alapäähän tällaisen vastauksen: SHIS:ZS56/30 - 1.5" ZeroStack (ZS) to 1-1/8" Conversion... Okei, omasta mielestä en ole vielä yhtään lähempänä ratkaisua. :seko:

Sandels
27.03.2012, 22.40
Oletko kysynyt jo Saar:lta?

http://www.ofanaim.net/has.html

PMT
28.03.2012, 15.34
Kuitu Trance X:ään, Advanced SL1 vm 2010, jos haluaa Angesetiä tapered keulalla, niin onko olemassa ZS44/28.6 - ZS56/40 leekeriä mistään saatavilla?
Tai mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla kuin kepin vaihto suorakaulaiseen, jos nokkaa haluaa loiventaa?

edit: cane creekin arpomakone antaa alapäähän tällaisen vastauksen: SHIS:ZS56/30 - 1.5" ZeroStack (ZS) to 1-1/8" Conversion... Okei, omasta mielestä en ole vielä yhtään lähempänä ratkaisua. :seko:
Kysäseppäm Foxcompista saat vastauksen canecreek laakereista eikä hintakaan oo kova hinta sama kuin amerikassakin.

JTG
28.03.2012, 18.30
Ei ollut Foxcompissa ainakaan hyllyssä. Selvittelee asiaa ja ilmoittaa jos sellaisen saa tilattua

AnttiL
31.03.2012, 09.18
Onkohan tuossa foxsin listassa trancen vakioetuhaarukkaa?
Viime keväänä vaihdoin öljyt ja vanhat mittasin, jotenkin oli sellainen tuntuma että listassa kun on nuo 120mm joustolla olevissa on niin yllättävän pienet öljymäärät?
Vai oliko sitten omaan lorahtannu reippaasti öljyä.

http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/012/index.html

H. Moilanen
01.04.2012, 07.28
Voisit tarkentaa, että minkä vuoden Trance ja millä keulalla? Oletetaan nyt kuitenkin, että kyseessä on F120 keppi avoimella öljykylvyllä.

Vaimentimeen menee 160 ml ja jousipuolelle voiteluun 30 ml. Ilmamännän päälle ei tarvitse laittaa tuota 5 ml, vähemmälläkin tulee toimeen jos haluaa keulan progressiota vähemmälle.

AnttiL
01.04.2012, 07.35
2010 malli ja juurikin tuo f120 kepakko.
Näytttäs määrät sellaisilta mitä meinasinkin.
Kiitoksia H.Moilanen.

prkl
05.05.2012, 18.21
Tänään ensitestailut 140mm X Fusion Velvet keulalla... Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen! Jämäkämmän oloinen kuin Voxi ja putkelta polkeminen paljon tehokkaampaa. Huomenna kiusaamaan keulaa Keskuspuistoon. Erittäin hyvät ensifiilikset!

Mika A
06.07.2012, 11.08
Tuolla enduropyöräsäikeessä mentiin jo välillä aika laillla trance-spesiifiin pohdiskeluun, mutta olisi ehkä parempi jatkaa sitä täällä. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41103-Maastopy%F6r%E4-Enduroon!/page28)

(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41103-Maastopy%F6r%E4-Enduroon%21/page28)Ajattelin tässä mennä kyllä pelkän joustituksensäädän ulkopuolellekin, tavoitteena parempi luotto alamäessä ja levollisempi käytös (ilman tarpeettomia uhrauksia muissa ominaisuuksissa). Eli keulakulma sieltä 69,5 asteesta mielellään vaikkapa alle 68:n.

Lähtökohtana siis Trance X, vuosimalli 2010, jonka keula on perinteisellä 1 1/8" kaulaputkella, vakiokettu F120 RL keulalla.

On tarjottu perinteisesti mm. 140 mm keulaa...

Trance X muuttuu paljon mukavammaksi peliksi 140 mm keulalla. Suurin keulan tökkiminen poistuu, eikä kiipeämiskyvyssä tule vielä turpaan.
mutta toisaalta tätäkin on pidetty ehkä vasta kolmanneksi parhaana keinona...

Olen ajatellut niin, että keulan pidentäminen on vähän tekohengitystä, koska kuitenkin se joustomatka olis kiva käyttää ja sitten kun on "tilanne päällä" on se kulma aika sama (ja lopulta sitte ihan sama) kuin lyhyemmälläkin. Eli anglesetti ja korotuspala (tälle oli varmaan joku nimikin) olisivat mielestäni mielekkäämpiä tapoja.
Olenko ymmärtänyt oikein, että anglesetit toimvat vain tapered-keluloissa (ja ainkin Cane Creeskin setti on kohtalaisessa hinnassa...) vai ymmärsinkö jostakin JTG:n viestistä, että jollakin lisäadapteripalikalla toimii 1 1/8" -putkellakin?
Ja sitten tuo offset reducer, onkos tuolle vielä suomenkielistä termiä? Ja löytyykö jostakin "for dummies" -tyyppistä kansantajuista esitystä, miltä tuollainen näyttää ja miten toimii?

ja siten siihen OT-osioon: huteroon alamäkituntumaan vaikuttaa varmaankin pyörän lyhyt ja korkea olemus. Pyörää hankkiessa pidin hyvänä sitä, että vaakaputken mitta on suhteellisen lyhyt, kun oman kropan mittasuhteet ovat mitä sattuu (tosi pitkät jalat ja korkeintaan keskimittainen keskivartalo), mutta enpä ole tuostakaan enää niin varma. Kuski+pyörä -systeemin painopistettä olisi myös hyvä saada alennetttua alamäkikäytössä. Omalta kohadalta ongelam on ollut se, että jyrkkiä tai teknisen olosia alamäkiä on kuitenkin vain pieni osa lenkin kokonaispituudesta, joten kysymykseen ei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Mutta olishan kiva näidenkin alaämäkitöppyröiden vauhdit vastatöppyrään. Niinpä kun taas tuolla enskapyöräkeskustelussa...

Itse olen sitä mieltä, että rungon geometria on kyllä tärkeä juttu alamäessä ( keulakulman lisäksi muun muassa keskiön korkeus), mutta lähestulkoon millä tahansa xc-vempulalla pystyy laskemaan jyrkkiä ja vaikeitakin mäkiä, kunhan pyörässä on lyhyt stemmi ja penkki riittävän alhaalla. Leveähkö tanko auttaa myös huomattavasti. tuodaan esille tämä sinällään kiistämätön totuus, niin monikos on Tranceaan tähän suuntaan viilannut? Kaupasta pois vietäessä kaulaputkessa on avaruudettimia ns. riittävästi, joten sieltä ohjaustankoa saa helpsoti esim. 3 cm alaspäin. Miltähän tuollainen lyhyt kannatin toimii muten pitkän kuskin ajossa, omissa pyörissä kun on tähän asti muutoin aina ollut vähintään 12-senttinen kannatin (suht. lyhyessä rungossa)?
Ja sen lyhyen stemminkin pytyy kaiketi vielä kääntämään nurinpäin, niin pääsee vielä alemmaksi? Tämä yhdistelmä alkaa toki jo vaatia hissitolpaa, jollainen kaikilla muilla Trancen ohjastajilla taitaa jo ollakin?

Vai meneekö tämä jo niin vaikeaksi kokonaisuudeksi, että otan puhelimen käteem, soitan esim. Fillariosaan ja sanon, että tee alamäkikelpoiseimmaksi, budjetti X euroa :D

JTG
06.07.2012, 11.24
Tappered keula ja 56zs yhteensopivuutta ei ole olemassa canecreekin angleseteissa. Huomaa että alurunkoisessa trance x:ssä alempilaakeri ei liene 56. Omat pohdintani rajoittuvat kuiturunkoiseen tranceen, jonka emäputki lienee erilainen kuin alumiinisen, ainakin 2010 mallissa. lisäpalikka taitaa tässä tapauksessa olla israelin pojan sorvaama angleset, oka tehdään aina emäputken korkeuden mukaan tilauksesta. Käsityötä siis.

herrahmm
06.07.2012, 11.36
Kaupasta pois vietäessä kaulaputkessa on avaruudettimia ns. riittävästi, joten sieltä ohjaustankoa saa helpsoti esim. 3 cm alaspäin. Miltähän tuollainen lyhyt kannatin toimii muten pitkän kuskin ajossa, omissa pyörissä kun on tähän asti muutoin aina ollut vähintään 12-senttinen kannatin (suht. lyhyessä rungossa)?
Ja sen lyhyen stemminkin pytyy kaiketi vielä kääntämään nurinpäin, niin pääsee vielä alemmaksi?

Onkos tästä jotain faktaa/kokemuksia, että ohjaustanko kannattaa oikeasti laskea mahdollisimman alas alamäkikäyttöä ajatellen? Ymmärrän kuskin painopisteen alentamisen kokonaisuudessaan, mutta omien kokemuksien mukaan korkeammalla tangolla painopisteen saa pois eturenkaalta ja tämä auttaa alamäkipätkillä huomattavasti.

valzzu
06.07.2012, 11.46
miten keulan pystyy virittämään lyhyeksi ja jäykäksi

Mika A
06.07.2012, 12.16
Onkos tästä jotain faktaa/kokemuksia, että ohjaustanko kannattaa oikeasti laskea mahdollisimman alas alamäkikäyttöä ajatellen? Ymmärrän kuskin painopisteen alentamisen kokonaisuudessaan, mutta omien kokemuksien mukaan korkeammalla tangolla painopisteen saa pois eturenkaalta ja tämä auttaa alamäkipätkillä huomattavasti.
Juu, lienet ainakin yleispätevästi oikeassa. :o

Trancessa (ainakin L-kokoisessa) on vain aika korkea empäputki, joten sinä ei enää tarvita turhia hiluja päällä. Jos alamäessä pääsee perseen hilaamaan tarpeeksi taakse/alas (= vaatinee hissitolpan), niin silloin tukeva ja matalan tasapainoisen laskuasennon saa varmaankin vakiovarustusta huomattavasti matalammallakin killuvalla tangolla. Tuo ei varmaan kuitenkaan kokeiluitta selviä.

1AH8
08.07.2012, 00.10
Omassa M-kokoisessa kulkineessa olen huomannut että parhaan tuloksen saa laskemalla satulatolppa niin alas kun mahdollista polkemista häiritsemättä ja sitten vain oikein jyrkissä paikoissa persusta reippaasti satulan taakse (tarkoittaa siis sinne takarenkaan yläpuolelle killumaan :)). Jopa itsenikin olen yllättänyt pariin otteeseen, kuinka hankalista paikoista pääsee... Hissitolppa varmasti olisi kiva vehjes mutta pihinä miehenä en oo raaskinu hommata.

Varustelussa kannattaa sijoittaa siihen pidempään keulaan! Itsellä U-turn Revelation noin 140mm ja pyörä on kyllä aivan eri menopeli kuin aikaisemmalla 120 Foxilla. Lyhyttä stemmiä suosin myös. Trial and error antoi mulle lopputulokseksi 70mm pitkän mutikan 6 asteen nousulla.

AnttiL
08.07.2012, 06.14
Kyllä hissitolppa helpotti ainakin mun alamäkiajoa.

-JT-
04.02.2013, 20.59
Pari viikkoa sitten kotiutui 2011 Trance X3. Aiempaa kokemusta täysjoustoista ja Foxin kilkkeistä ei käytännössä katsoen ole yhtään. Jäykkäperällä on tullut ajeltua viitisen vuotta.

Tampereen talvipoluilla on tullut kierreltyä ja todettua, että Trance on leppoisa peli ajella ja tuntuu menevän paikassa kuin paikassa jäykkäperää paremmin/helpommin (no okei, poislukien siirtymät tietysti). Jousituksen hakeminen kohdilleen on kuitenkin vielä vaiheessa. Kuskilla painoa noin 76-77kg, ajokamojen kanssa 84-85kg.

Johdatus takaiskariin säätöihin: Takaiskarin paineen säädin soveltaen Giantin suosituksia, 200psi (sag 9mm ilman ajokamoja). Kahden ensimmäisen lenkin jälkeen kävi selväksi, että 200psi ei riitä. Monttuun ajettaessa takapää sukelsi voimakkaasti ja pohjasi/kävi hyvin lähellä pohjaamista jatkuvasti (ei siis mitenkään kolahtavasti, vaan näki iskarivarren o-renkaasta). Seuraavalle lenkille 220psi ja pohjaamista ei tapahtunut kertaakaan, edes kevyissä hyppelyissä. Samalla Pro pedal tuntui selvästi jäykemmältä. Nyt parilla viimeisellä lenkillä 210psi ja ollaan rajoilla, että pohjaako vai ei. Paluuvaimennusta on ollut jatkuvasti kaksi naksua. Edelleen tuntuu, että montuissa perä sukeltaa melko tehokkaasti läpi lähes koko joustomatkan kun istuu satulassa.

Johtopäätelmät/kysymykset: Jotenkin on jäänyt fiilis, että perän toiminta on melko lineaarinen. En oikein tiedä onko se hyvä vai ei. Onko muilla samoja tuntemuksia? Takaiskarina siis RP2 XV-ilmakannulla. Mielessä on käyny kokeilla ilmatilan pienentämistä Foxin Volume Spacereilla, jolloin toiminnan ilmeisesti pitäisi muuttua progressiivisemmaksi ja siten läpijouston vähentyä. Onko kukaan kokeillut näitä Trancessa? Muutenkin nämä meikäläisen takaiskarin paineet tuntuvat melko suurilta muihin tämän ketjun viesteihin nähden.

Takaiskarin liukuputki tuntuu kastuvan kohtuullisen paljon. Öljy näyttäisi omaan silmään ihan ilmakannun Fox Fluidilta (sinertää paperiliinassa). Tämä kastuminen taisi olla ihan tavallista tuoreen/juuri huolletun iskarin kanssa?

Tietääkö joku muuten tuollaisen suoralla yläputkella ja kaksiosaisella ylävarrella varustetun Trancen linkuston kiristysmomentit?

Johdatus etuhaarukan säätöihin: Haarukka tuntuu jotenkin pintakovalta Reban jälkeen. Aluksi paineita oli 65psi (sag 20mm ilman ajokamoja), mutta keula sukelsi melko herkästi kuoppaan ajettaessa ja yritti heittää kuskin tangon yli siinä kerran onnistuenkin. Sen jälkeen kokeiltu 80 ja 75psi, mutta joustomatkasta jää paljon käyttämättä. Paluuvaimennusta 4 naksua, jolloin 65psi paineilla hakkasi selvästi käsille pitkässä vauhdikkaassa, mutta melko tasapohjaisessa laskussa. Keulana siis FOX F125 Open Bath –vaimentimella.

Johtopäätelmät/kysymykset: Keula on selvästikin hyvin progressiivinen loppujoustoa kohden. Paluuvaimennuksen säätö tuntuu sisälämpötiloissa toimivan kivasti, mutta parin tunnin lenkin jälkeen (-4 - -7 °C) säädöllä ei tunnu juurikaan olevan vaikutusta ensimmäisellä puoliskolla. Muutenkin parin tunnin jälkeen keula tuntuu muuttuvan kovaksi ja alkaa uimaan syvemmällä ilmanpaineiden laskiessa (sag siis kasvaa). Olisiko jotain vinkkejä tuohon alkuherkkyyden lisäämiseen? Paineet vaan alemmas ja enemmän sagia? Lineaarisemmaksi taitaa muuttua ainoastaan tuolla aiemmin mainitulla ilmamännänvarren modaamisella?

Jossain vaiheessa voisin kokeilla keulassa vähän eri öljyjä. Muistaakos joku sellaisen pdf-taulukon, jossa oli listattu eri haarukkaöljyjen viskositeetit ja ennen kaikkea viskositeetti-indeksit? Mistä se mahtaa löytyä? Foxin sivuilta en ole onnistunut löytämään tuon F125-keulan öljytilavuuksia. Onko jonkulla tiedossa ne? Ilmeisesti kyseessä on Giantille tehty venytetty erikoisversio.

Huh, tulipa paljon vuodatusta ja kysymyksiä. Toivottavasti arvon foorumilaiset jaksatte vastailla, niin saadaan tuunattua jousitus kohdilleen.

Tmh
04.02.2013, 21.24
Takaiskarista. Onkos tuossa jo Boostvalve? Jos on, niin kuulu ko. iskarin "ominaisuuksiin" sukeltaa keskialueen läpi. Trancessa ei ole edes mikään erityisen lineaarinen perä vaan kevyesti progressiivinen. Tuo iso ilmakannu ei ainakaan helpota tuota toimintaa ja ei nuo volume spacerit ole mikään oikotie onneen. Hetkellistä helpostusta saattaa tuoda estämään pohjaamista mutta ei se tuota toimintaa muuten juuri paremmaksi muuta. Laitappa TFtunedille niin ottavat nuo turhat Boostvalve härpäkkeet pois ja korvaavat ne Push:n sisuksilla ja kunnollisella simmitetyllä vaimennuksella. Maksaahan tuo tietty melkein uuden alennusmyynneistä saatavan iskarin hinnan mutta toiminta on sitten jotain ihan muuta kuin alkuperäisellä Foxilla vaikka olisi kuinka Kasshhima värjättyä mallia.

http://2.bp.blogspot.com/-uWGmMsdVqUI/Ta95B6593fI/AAAAAAAAE0A/-juFAKOd6lo/s400/Giant%2BTrance%2BX%2B2011_LevRatio.jpg

Keula. Mainitsemasi ilmamännänvarren modaus sekä vaimennuksen simmitys muuttaa keulan toimintaa huomattavasti paremmaksi. Pelkkien öljyjen vaihto ei taas paljoa auta kun tulee helposti muita ongelmia esim. sukeltelua.

-JT-
04.02.2013, 22.22
Juup, Boostvalve löytyy. Pushaus tuntuu olevan aina se taikasana näiden takaiskareiden kanssa ja olen Pushausta vähän katsellutkin. Pari hunttia näyttäisi kustantavan kokonaisuudessaan. Kaksi viikkoa käytettyä iskaria en sinne viitsi kuitenkaan lähettää, varsinkaan kun ei tiedä miltä pyörä tuntuu kesäisissä juurakoissa. Ensimmäisen huollon yhteydessä voisi tietysti teettää myös Pushauksen. Ei siis sillä, että olisin nykyiseenkään toimintaan pettynyt, ero jäykkäperäiseen on huomattava enkä paremmasta tiedä.

Keula on ollut ehkä pienoinen pettymys. Lähinnä sen takia, että parin tunnin kohdalla alkaa keulan toiminta olemaan turhan jähmeä. Pienemmän viskositeetin öljyn ajattelin vaikuttavan paluuvaimennuksen säädettävyyteen. Nykyisellään täysillä paluuvaimennuksilla keula on tarpeettoman hidas palautumaan eli säätöalueen yläpää menee ihan hukkaan. En tiennytkään, että öljyn viskositeetin muutos vaikuttaisi keulan sukeltamiseen.

Mitenkäs muuten Fillariosan tekemät tuunaukset, mitenkä ne vertautuvat Pushaukseen? Onko lopputulos sama? Oliko niin, että R-tech ei enää tuunaa vaimentimia vaan tekee pelkkiä perushuoltoja?

Niin ja keulan öljyistä olin kiinnostunut myös sen takia, että vaihtaisi öljyyn, jonka viskositeetti-indeksi olisi nykyistä suurempi, jolloin keulan toiminta pysyisi tasaisempana koko lenkin ajan.

AnttiL
05.02.2013, 10.55
Saattaa olla hankala löytää tuohon Tranceen oikeenmittasta takaiskaria, kun pituus on 184mm.
Taitaa 190mm joita kaupoista löytyykin jyrkentää liikaa keulakulmaa, vai voiko isomalla painumalla korjata tilannetta tuskin.

sakuvaan
05.02.2013, 13.45
Mitenkäs muuten Fillariosan tekemät tuunaukset, mitenkä ne vertautuvat Pushaukseen? Onko lopputulos sama? Oliko niin, että R-tech ei enää tuunaa vaimentimia vaan tekee pelkkiä perushuoltoja?

Kumpi tuntee suomen maastot paremmin, UK viripaja vai paikallinen? :)

Mä laittaisin kepin Fillariosalle, ite siellä muutamat kepit virityttänyt ja tulos on ollut aina hyvä.

skuikka
05.02.2013, 14.00
Helppohan se maksimipituus on iskarihuollossa rajoittaa.

Tmh
05.02.2013, 14.09
Kumpi tuntee suomen maastot paremmin, UK viripaja vai paikallinen? :)

Mä laittaisin kepin Fillariosalle, ite siellä muutamat kepit virityttänyt ja tulos on ollut aina hyvä.

Tuntuisi että UK viripaja. Jos asiakas osaa vain pyytää.

Käsittääkseni Fillariosa ei poistele tuota Boostvalvea eikä vaihtele paremmin toimivaa mäntää yms. Varmaan tekee myös tarvittaessa speciaali tuunausta speciaali hintaan mutta silti sanoisin että tuolla Pushin paketilla saa paremman. TF:llä kuitenkin aika hyvin hanskassa tuo tuunailu ja asiakaspalvelu. Fillariosa varmasti kotimaisista se paras vaihtoehto.

Tuon keulan tuunauksen (mikäli ei itse osaa) hoitaisin Fillariosassa.

-JT-
05.02.2013, 23.02
Keulan ilmatilavuuden muutoshan on hyvinkin simppeli homma ja onnistuu kotikonstein nopeasti. Mutta sitten se vaimennuksen muutos... Ilmeisesti pitäisi käpälöidä shimmipakkaa, mutta know-how on sen suhteen on nollassa, joten suosiolla jättäisin muille. Olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku on onnistunut tekemään vaimennuksen muutoksia omatoimisesti.

Lisää sarjassamme muutoksia kotimekaanikoille ilman tietotaitoa: SFK:n uusia ”low friction” huuli-/pölytiivisteitä/stefoja on näemmä maailmalla kehuttu paljon. Pitäisi pienentää kitkaa huomattavasti ja tehdä keulasta siten herkemmän pienille töyssyille. Halpa ja helppo muutos öljynvaihdon yhteydessä.

Jotenkin vaan tuntuu taas vinkkien taipuvan siihen, että alkuperäisillä kilkkeillä ei tee mitään, vaan kaikki pitäisi rankasti muuttaa, jotta saisi toimivan jousituksen.

...Muistaakos joku sellaisen pdf-taulukon, jossa oli listattu eri haarukkaöljyjen viskositeetit ja ennen kaikkea viskositeetti-indeksit? Mistä se mahtaa löytyä?...

http://www.peterverdone.com/archive/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif ja sama taulukkona http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html

Foxin omaa öljyä melko vastaavaa tavaraa näyttää olevan Red Linen punainen (10wt) öljy, jossa on suurempi viskositeetti-indeksi ja helposti saatavillakin (Motonet). Litrahinta tosin on aika paljon korkeampi moneen muuhun haarukkaöljyyn nähden.

Tmh
06.02.2013, 14.14
Keulan ilmatilavuuden muutoshan on hyvinkin simppeli homma ja onnistuu kotikonstein nopeasti. Mutta sitten se vaimennuksen muutos... Ilmeisesti pitäisi käpälöidä shimmipakkaa, mutta know-how on sen suhteen on nollassa, joten suosiolla jättäisin muille. Olisi mielenkiintoista kuulla, jos joku on onnistunut tekemään vaimennuksen muutoksia omatoimisesti.

Juu, eihän tuo ilmatilan muutos vaadi kuin vähän sahaa ja poraa. Siitä on hyvä lähteä ja sitten Red Linet öljyiksi. Ja vaikka nuo SKF:t ja muutenkin katsoo että voitelu on kunnossa. Sen jälkeen vaimennuksien kimppuun jos ei vielä miellytä.

Tuo keulahan on kohtuu helposti simmitettävä, teknisesti, kunhan on oikean kokoisia simmejä passeli kokoelma saatavilla. Se että osaa tehdä sen toimivan simmipakan vaatii jo tietoa ja kokemusta (tai hyvää onnea / pitkää pinnaa ja aikaa testailla). Tapaus/kuski/pyöräkohtaisia joten tuskin saat sellaista vinkkiä että rakenna sisäänpäinvaimennuksen pakka näin ja paluuvaimennuksen näin niin korjautuu havaitsemasi puutteet/ongelmat.

Jotenkin vaan tuntuu taas vinkkien taipuvan siihen, että alkuperäisillä kilkkeillä ei tee mitään, vaan kaikki pitäisi rankasti muuttaa, jotta saisi toimivan jousituksen.

Sinun ongelmakuvaukset oli sen verran hyviä että tuskin pääset haluamaasi lopputulokseen pelkillä "jesarivirityksillä". :) Siksi varmaan nämä hieman tyyriimmät vaihtoehdot tuli heti esiin joissa lopputulos on yleensä parempi.

Keulan kanssa pääsee noilla DIY:llä hyvin alkuun.

Takaiskarin kanssa vähän rajatummat vaihtoehdot jos oikeasti haluaa parempaa toimintaa. Ilmakannun tilavuuden pienennys onnistuu helposti ja ei tarvi olla edes Foxin kalliita speicereitä vaan itse voi hyvin tehdä esim. jostain muovista. Varsinkin kun sulla on tuo isommalla kannulla varustettu iskari niin muoviliuska sopii sinne lisätilaan. MTBR:stä löytyy paljon vinkkiä ja kuvia.

Jos tee-se-itse kiinnostaa niin tee yksi muutos ja testaa sen vaikutus. Sitten seuraava ja sitä rataa. Noiden Foxien perusongelmat on kuitenkin niin hyvin tiedossa ja dokumentoitu että muutokset on helppo tehdä. Takaiskarissa harmittavasti vain hankala korjata niitä DIY:llä.

-JT-
08.02.2013, 10.46
...Foxin sivuilta en ole onnistunut löytämään tuon F125-keulan öljytilavuuksia. Onko jonkulla tiedossa ne? Ilmeisesti kyseessä on Giantille tehty venytetty erikoisversio...

Kysyin suoraan Foxilta varmistuksen F125 RL O/B öljytilavuuksille. Eli tilavuudet on tosiaan samat kuin 2007-2009 F120, FLOAT 130 & 140 (http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/oil_volumes.htm).

Hello,

The oil volumes and weights are the same for this fork as a 120mm travel model. It will require 30ml of FOX green 10wt. oil in the spring side oil bath, 160ml of this same oil in the damper side leg and 5ml of FOX FLOAT fluid in the air spring chamber.

Thanks,

FOX
831.768.4801 (tel:831.768.4801)
915 Disc Dr., Scotts Valley, CA 95066

MTBR:stä olenkin jo katsellut noita lisäkannuun tulevia muovisuikaleita (http://forums.mtbr.com/turner/dw-5-spot-rp23-mod-503070.html). Foxin omissa (http://www.bikerumor.com/2012/09/11/fox-float-air-volume-spacer-kit-installed-and-reviewed/) on vaan se kiva puoli, että sellaisen pystyy asentamaan, vaikka iskari on kiinni rungossa. Eli jos oikein innostuu, niin voisi kokeilla eri spacereiden vaikutuksia vaikka saman lenkin aikana.

Jeppistä, tarvii kyllä tehdä noita helpompia DIY-kokeiluja tuon keulan kanssa. Ja jos ei tunnu auttavan tarpeeksi, niin laittaa sitten Fillariosalle shimmitykseen. MTBR:ssä on muuten vähän juttua myös RL keulan DIY shimmityksestä (http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/increase-fox-rl-compression-damping-590093.html).

Ai niin, tuli vielä yksi juttu mieleen. Sen jälkeen kun takaiskari on pushattu, niin joutuuko sen aina lähettämään TFT:lle huollettavaksi vai huoltaako esim. Fillariosa myös pushattujen takaiskareiden vaimentimia? Saako TFT:ltä tiedon esim. miten vaimennin on paineistettu? Ilmakannuhan käsittääkseni pysyy kuitenkin muuttumattomana(?). Jos näin on, niin Foxin ilmakannun tiivistesarja sopisi siis edelleen, jos haluaa sen itse huoltaa.

Jukhaha
08.02.2013, 12.35
Foxin omissa (http://www.bikerumor.com/2012/09/11/fox-float-air-volume-spacer-kit-installed-and-reviewed/) on vaan se kiva puoli, että sellaisen pystyy asentamaan, vaikka iskari on kiinni rungossa. Eli jos oikein innostuu, niin voisi kokeilla eri spacereiden vaikutuksia vaikka saman lenkin aikana.

Näin offtopikkina voisin kysyä, että mistä näitä Foxin omia saisi helpoiten hommattua?

sakuvaan
08.02.2013, 12.48
Näin offtopikkina voisin kysyä, että mistä näitä Foxin omia saisi helpoiten hommattua?

Fillariosa varmaan osaa auttaa

miku80
08.02.2013, 14.05
Siellähän niitä (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/803-00-612)...

Jukhaha
08.02.2013, 14.15
Siellähän niitä (http://www.fillariosa.fi/epages/fillariosa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120930-11092-151329-1/Products/803-00-612)...

Katoha, en huomannu että siellä oli kaks alasivua tavaroita. :)

Tmh
08.02.2013, 16.49
Foxin omissa (http://www.bikerumor.com/2012/09/11/fox-float-air-volume-spacer-kit-installed-and-reviewed/) on vaan se kiva puoli, että sellaisen pystyy asentamaan, vaikka iskari on kiinni rungossa. Eli jos oikein innostuu, niin voisi kokeilla eri spacereiden vaikutuksia vaikka saman lenkin aikana.

Jos on ns. XV ilmakannu (sellainen kaksosainen) niin ei tarvi irroitella iskaria vaan ilmat pois ja lukkorengas irti ja liu'uttaa lisäkannu pois ja muoviliuska väliin. Ei tarvi edes aukoa koko ilmakannua niin kuin noilla orkkis osilla. Fox todennäköisesti kuluttajia hieman kiusaavana merkkinä on mennyt täksi vuodeksi muuttamaan tuota XV ilmakannun disainia. Varmaan jottei nuo DIY modaukset olisi niin helppoja...

Ai niin, tuli vielä yksi juttu mieleen. Sen jälkeen kun takaiskari on pushattu, niin joutuuko sen aina lähettämään TFT:lle huollettavaksi vai huoltaako esim. Fillariosa myös pushattujen takaiskareiden vaimentimia? Saako TFT:ltä tiedon esim. miten vaimennin on paineistettu? Ilmakannuhan käsittääkseni pysyy kuitenkin muuttumattomana(?). Jos näin on, niin Foxin ilmakannun tiivistesarja sopisi siis edelleen, jos haluaa sen itse huoltaa.

Ei tarvi välttämättä perushuoltoja teettä jatkossa tuolla TF:llä. R-Tech kyllä varmasti vetää herneen nenään mutta tuskin esim. Fillariosa. Ne Push kilkkeet kun on siellä sisällä jo ja simmityksiä muuttelee tarvittaessa muutkin. Tiivisteet ainakin osittain muistaakseni vaihtuu niiden omiin mutta uskoisin olevan 1-1:een vakioiden kanssa. Paineistustietoa, öljyn viskositettia yms. eivät sieltä ainakaan automaattisesti ilmoittele. Muut suositussäädöt kylläkin. Tuon IFP paineistuksen tietää kyllä jokainen osaava iskarinhuoltaja mikä siellä pitää olla.

kuokka
13.02.2013, 15.29
Olen suunnilleen kaikesta samaa mieltä Tmh:n kanssa.
Jos oikein hyvän iskarin haluaa boost valvellisesta on se Pushaus varmasti paras vaihtoehto.
Omat havainnot boost valvellisesta iskarista on, että alussa ja lopussa on paljon vaimennusta,
siinä välissä sitten liian vähän. Vaikka paineita olisi reilusti liian vähän, on tuntuva pohjaaminen
aika vaikeaa saada tapahtumaan. Oikeat paineet yhdistettynä boost valven tuntuvaan
alkuvaimennukseen taas saa aikaan aika kovan tuntuman. Silti joustoa tulee käytettyä reippaasti.

Samassa pyörässä pushatun iskarin sisuksia matkivassa iskarissa on enemmän pehmeyttä,
mutta silti käyttää kovissa iskuissa vähemmän joustoa, vaikka tuntuu pehmeämmältä.

Niin ja tuosta keulasta kannattaa ensimmäisenä katsoa se öljymäärä ilmakammiossa.
Pari keulaa on tullut vastaan, joista on ollut tarkoitus lyhentää männänvartta.
Ilmakammiossa on kuitenkin ollut niin paljon öljyä, että sen poistaminen
on riittänyt. 5 ml on muistaakseni ohjeen mukainen määrä, jossain on ollut öljyn pinta
4 cm männästä. Se lienee aika selvää, että se voi hieman rajoittaa joustomatkaa. :)

Simmien vaihtaminen tuohon keulaa ei ole kovinkaan vaikeaa. Ei tarvi edes öljyjä laskea pois.
Hieman kannattaa kyllä sitten perehtyä siihen mitä sinne laittaa. Simmit ovat 10 mm sisähalkaisijalla,
enkä niitä ole vielä löytänyt mistään hyvää valikoimaa järkevillä toimituskuluilla.
Ohjeet keulan avaamiseen löytyvät tuolta Foxin huoltosivuilta.

Simmien vaihtamisen helppous toki tekee yritys ja erehdys -menetelmästä ihan järkevän.
Pitää vain osata arpoa tilatessa ne simmit, joita luulee tarvivansa testeihinsä.

Ehdottomasti suosittelen kaikenlaista diy-toimintaa vaimennukseen liittyen. :)

miku80
15.02.2013, 09.08
Jos päällimmäinen ongelma on iskarin sukellus keskijouston läpi niin itellä auttoi rp23:n kanssa että nostettiin boostvalve 175 -> 200 ja pienennettiin ilmatilaa.. Johan rupesi iskari kantamaan eikä herkkyys mielestäni juurikaan kärsinyt ja loppujoustokin tuli progressiivisemmaksi.. Propedalin vaikutuskin kasvoi huomattavasti..

kuokka
15.02.2013, 12.08
Jos päällimmäinen ongelma on iskarin sukellus keskijouston läpi niin itellä auttoi rp23:n kanssa että nostettiin boostvalve 175 -> 200 ja pienennettiin ilmatilaa.. Johan rupesi iskari kantamaan eikä herkkyys mielestäni juurikaan kärsinyt ja loppujoustokin tuli progressiivisemmaksi.. Propedalin vaikutuskin kasvoi huomattavasti..
Tuolla ifp:n paineen nostolla saa tosiaan lisättyä vaimennusta ja se on helppo tehdä
kunhan vain askartelee tarvittavan neulasysteemin siihen. Itse en ole tosin testaillut
tuota paineen säädön vaikutusta, kun lähtökohtana on ollut päästä eroon koko boostvalvesta.

Verska-Vesa
15.02.2013, 13.54
Eikös ifp:n paineen nosto lisää ainoastaan paisuntasäiliön aiheuttamaa jousivaikutusta, mutta ei lisää vaimennusta mitenkään? Tai en minä noista boostvalve-vehkeistä tiedä, niissä sen venttiilin toimintaan saattaa ifp-paine vaikuttaakin?

kuokka
15.02.2013, 14.29
Eikös ifp:n paineen nosto lisää ainoastaan paisuntasäiliön aiheuttamaa jousivaikutusta, mutta ei lisää vaimennusta mitenkään? Tai en minä noista boostvalve-vehkeistä tiedä, niissä sen venttiilin toimintaan saattaa ifp-paine vaikuttaakin?
Näin yleensä, mutta boostvalven toiminta säädetään tuolla paineella.

Tässä tuo boostvalve. Ifp-paine haluaa painaa boostvalven tuohon closed-asentoon ja siten se peittää männän
reiät ja estää öljyn virtauksen. Suurempi ifp-paine = enemmän vaimennusta.
http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2009/04/soc09-fox-shocks_20.jpg

Verska-Vesa
15.02.2013, 14.34
Oliko tuon boostvalven ideana sitten tuottaa sitä enemmän vaimennusta mitä syvemmällä joustossa ollaan?
Eikö tuloksena ole poljettaessa vellova mutta oikein terävissä isoissa iskuissa piikittävä iskari, vähän niinkuin simmitön vaimennus mutta ei speed- vaan position sensitivenä?

kuokka
15.02.2013, 18.18
Oliko tuon boostvalven ideana sitten tuottaa sitä enemmän vaimennusta mitä syvemmällä joustossa ollaan?
Eikö tuloksena ole poljettaessa vellova mutta oikein terävissä isoissa iskuissa piikittävä iskari, vähän niinkuin simmitön vaimennus mutta ei speed- vaan position sensitivenä?
Se miten paineet muuttuvat iskarin sisällä eivät ole niin yksinkertaisia, että voisi ajatella paineen vain kasvavan iskarin sisällä mitä pitemmälle joustossa mennään.
Fox itse mainostaa tuota boostvalvea alusta napakkana, keskivaiheilta pehmeänä ja lopusta pohjaamattomana. Tämän suuntaisia kokemuksia mullakin on.
Lähtöpaine boostvalvella on jo kuitenkin yleensä sen verran kova, että se tekee aika kovan platformin iskariin, minkä huomaa yleensä hyvänä poljettavuutena,
mutta mun mielestä pintakovuutena. Jos laittaa propedalin täysille, ja näin ollen sulkee hitaan liikkeen vaimennuksen kanavan, voi kokeilla miten jäykkä se boostvalve on jouston alussa.
Ei-boostvalve -malleissa tämä vastaava platform on tehty kartionmallisilla simmeillä, jotka ovat esijännityksessä.
Molemmissa on siis samanlainen kynnys joustoliikkeen alkamiseen, toisessa pitää öljyn vain voittaa "boostvalven paine" ja toisessa simmien esijännitys.

Verska-Vesa
15.02.2013, 20.02
Se miten paineet muuttuvat iskarin sisällä eivät ole niin yksinkertaisia, että voisi ajatella paineen vain kasvavan iskarin sisällä mitä pitemmälle joustossa mennään.

Ainiin, painehan nousee myös nopean sisäänjoustoliikkeen aikana, eli boostvalve jäykistyy hiukan myös terävissä iskuissa muutenkin kuin syvälle mennessä?

Jukhaha
15.02.2013, 20.05
Tuolla ifp:n paineen nostolla saa tosiaan lisättyä vaimennusta ja se on helppo tehdä
kunhan vain askartelee tarvittavan neulasysteemin siihen.
Mitenkäs tämä homma tehdään käytännössä? Jotain hyvää ohjetta intternetissä olemassa?

kuokka
16.02.2013, 22.55
Mitenkäs tämä homma tehdään käytännössä? Jotain hyvää ohjetta intternetissä olemassa?
Mulla on työn alla pieni ohje noiden Floattien avaamiseen. Siinä on myös tuo paineistaminen. Yritän saada sen lähitulevaisuudessa valmiiksi.

kuokka
17.02.2013, 23.02
Ja tässä tämä ensimmäinen vedos nyt olisi. (http://www.netikka.net/kuokka/ohjeet/Iskariohjeet.htm)

-JT-
18.02.2013, 15.30
Oikein hieno ohje. Alkaa hiljalleen takaiskarin toiminta avautua.

Olikos niin, että ilmalla välimännän puolelta on tapana vuotaa tuonne öljyn sekaan, jolloin vaimennukset katoavat? Ei sulla muuten sattuis olemaan tietoa välimännän o-renkaan koosta? Ihan vaan sen takia, että osais varautua oikealla osalla jo etukäteen ennen iskarin purkamista JOS se sattuisi olemaan vaihtokunnossa.

Mitä vaikutuksia sillä on iskarin toimintaan jos muuttaa välimännän asennussyvyyttä eli välimännän toispuolista ilmatilaa? Aiemmin mainittu IFP-paine tarkoittaa ilmeisesti juurikin tuota välimännän toispuolista painetta, vai?

... Koska itse boost valven toiminta on riippuvainen tuosta paineesta, voidaan sillä vaikuttaa vaimennusominaisuuksiin; enemmän painetta = enemmän vaimennusta ja toisinpäin…
Jos oikein käsitin, niin vaimennus tässä tapauksessa tarkoittaa ainoastaan sisäänpäinvaimennusta, ei paluuvaimennusta? Vaikuttaako tuo paine sekä nopeaan että hitaaseen vai ainoastaan hitaaseen sisäänpäinvaimennukseen? Siis Boost valvella varustetussa iskarissa.

http://www.netikka.net/kuokka/ohjeet/Iskarin%20huolto-ohjeet_tiedostot/image021.jpg

Mitenkäs nuo Propedalin shimmit, käsitinkö nyt oikein, että RP23:n kolmosasentoa vastaavassa nipussa olisi yhteensä 1.5mm shimmejä? Ilmeisesti mikään ei rajoita (noh, täysin kokoonpuristettu jousi tietysti rajoittaa jos halutaan viilata pilkkua) tuon shimmipinon paksuutta eli vaikka 2mm olisi mahdollista? Miten tuo neula lähtee irti jos haluaa lisätä shimmejä? Neula kierteellä kiinni tuossa varressa? Onko tuo avaamasi iskari siis RP2 eli ilman propedalin säätöjä?

Jukhaha
18.02.2013, 16.16
Jännä homma, että omassa RP23:ssa lukee boostvalven oletuspaineena 200psi.

miku80
18.02.2013, 16.57
Jos on pyörän/rungon mukana tullut iskari niit on tunet speksattu kyseisen rungon leverage ration, linkuston progressivisuuden yms mukaan.. ei kyllä tarkoita että olis se paras mahdollinen kun otetaan huomioon vielä kuskin paino, ajotyyli ja maasto..

Jukhaha
18.02.2013, 17.03
Nojoo, jotain tällaista ajattelinkin. Noh, katsotaan nyt mitä tuosta saa aikaiseksi. Vähintäänkin noita ilmakannun reducereita pitänee testata ihan vaan ettei keskialue löisi niin helposti läpi, kun sen verran huokealla hinnalla voi kokeilla. Tod.näk kuitenkin vaihdan tuon jossain vaiheessa kokonaan pois.

miku80
18.02.2013, 17.35
Ite yllättysin kuin hyvin tuo ilmatilan kuristaminen autto tuohon sukeltamiseen enkä poluilla juurikaan huomannut että herkkyydessä olis takkiin tullu..

Tmh
18.02.2013, 18.15
Mitä vaikutuksia sillä on iskarin toimintaan jos muuttaa välimännän asennussyvyyttä eli välimännän toispuolista ilmatilaa? Aiemmin mainittu IFP-paine tarkoittaa ilmeisesti juurikin tuota välimännän toispuolista painetta, vai?

Ei toimi. Juu.

kuokka
18.02.2013, 19.11
Olikos niin, että ilmalla välimännän puolelta on tapana vuotaa tuonne öljyn sekaan, jolloin vaimennukset katoavat? Ei sulla muuten sattuis olemaan tietoa välimännän o-renkaan koosta? Ihan vaan sen takia, että osais varautua oikealla osalla jo etukäteen ennen iskarin purkamista JOS se sattuisi olemaan vaihtokunnossa.
Vaihtoehtoja vuotamiselle on kaksi, välimännän tiiviste tai männänvarren tiiviste.
Männänvarren tiivisteen materiaalia en vielä tiedä, ilmeisesti se on uretaanitiiviste.
En saanut vastaavaa paikallisesta tiivistekaupasta hankittua. Noita välimännän
tiivisteitä mulla kyllä on ja voin sen mitata ja lisätä ohjeeseen.

Sitä se tarkoittaa. Teoriassa sen pitäisi lisätä progressiivisuutta, jos välimännän asentaa syvemmälle.
Tässä tapauksessa kuitenkin käytännön vaikutus on hyvin pieni.
Iskari on helppo painaa kasaan ilman ilmakannua, joten siinä huomaa, kuinka pienestä
jousivoimasta on kyse.

Jos oikein käsitin, niin vaimennus tässä tapauksessa tarkoittaa ainoastaan sisäänpäinvaimennusta, ei paluuvaimennusta? Vaikuttaako tuo paine sekä nopeaan että hitaaseen vai ainoastaan hitaaseen sisäänpäinvaimennukseen? Siis Boost valvella varustetussa iskarissa.
Oikein käsitit. Paluuvaimennus on molemmissa simmitetty.
Propedal-säädöllä varustetuissa iskareissa on kaksi vaimennuspiiriä, itse männän nopean liikkeen vaimennus
sekä hitaan liikkeen vaimennuksen kanava. Hitaan liikkeen vaimennuksen kanava suljetaan propedal-namiskalla.
Vaikutusta on siis vain nopean liikkeen vaimennukseen.

http://www.netikka.net/kuokka/ohjeet/Iskarin%20huolto-ohjeet_tiedostot/image021.jpg

Mitenkäs nuo Propedalin shimmit, käsitinkö nyt oikein, että RP23:n kolmosasentoa vastaavassa nipussa olisi yhteensä 1.5mm shimmejä? Ilmeisesti mikään ei rajoita (noh, täysin kokoonpuristettu jousi tietysti rajoittaa jos halutaan viilata pilkkua) tuon shimmipinon paksuutta eli vaikka 2mm olisi mahdollista? Miten tuo neula lähtee irti jos haluaa lisätä shimmejä? Neula kierteellä kiinni tuossa varressa? Onko tuo avaamasi iskari siis RP2 eli ilman propedalin säätöjä?
Noiden simmien määrä on ollut yleensä 3-4 kpl. Tuo hopeinen tanko sitten liikkuu RP23:ssa propedal pois - propedal 3-asento välillä noin 1,5 mm.
Jos noita simmejä lisäisi siihen niin, että pinon paksuus olisi 2 mm, olisi propedal melkein täysillä jo propedal pois -asennossakin.
RP23:n pitäisi kolmella asennollaan tarjota jo valmiiksi hyvät säädöt, joten kyse on siinä lähinnä yhden simmin hienosäädöstä.
RP2:n propedalin liikettä en mitannut, mutta oletetaan sen olevan RP23:n 3-asentoa vastaava. Tällöin säätövaraa olisi enemmän.
Neula ei ole mitenkään kiinni, että kannattaa olla varovainen sen kanssa. Nuo simmit kun ovat todella pieniä.
Esimerkin iskari on RP23, mutta RP2 näyttää tuon kuvan osalta vastaavalta.

Tässä tuli hyviä kysymyksiä ja tarkoitus on kehittää tuota ohjetta vielä huomattavasti.

kianto
02.03.2013, 15.57
OT: Minkä kokoisilla trancen rungoilla n. 180-182 senttiset (sisäsauma n. 85 cm) trance-kuskit täällä ajelee?

-JT-
02.03.2013, 17.15
180cm, jalan sisämitta noin 82-84cm ja huono venyvyys: lenkkiä seuraavan venyttelyn jälkeen sormenpäät nippanappa koskettavat lattiaa, ilman venyttelyä ei ole mitään toivoa. Trance on kokoa M.

Hartioilla on tapana mennä todella jumiin vähänkin pidemmillä lenkeillä, joten halusin edellistä pyörää pystymmän ajoasennon. Aikaisempi pyörä oli jäykkäperäinen Cube LTD 20” rungolla (604mm efektiivinen vaakaputki, 10°x90mm stemmi, inline-tolppa), Trancessa efektiivinen vaakaputki 585mm.

Alkuperäinen stemmi (8°x90mm) ja setback-tolppa ovat vaihtuneet 6°x70mm stemmiin ja inline-tolppaa sekä ohjaustanko 10mm leveämpään. Ohjaamo ei tunnu vieläkään ahtaalta, vaikka yhdessä laskussa oksaa väistäessä kolautinkin polveen vekin gripin lukkorenkaasta.

Trance on ollut hallussa vasta vajaat kaksi kuukautta, joten ohjaamon tuntuma kesäisissä juurakoissa/kivikoissa on vielä arvoitus. Ajoa on muutenkin tullut todella vähän, koska lääkäri käski pysyä erossa pyöristä pari viikkoa liukastumista seuranneiden polviongelmien takia. Toistaiseksi M koko on kuitenkin tuntunut todella onnistuneelta valinnalta, varsinkin stemmin ja tolpan vaihdon jälkeen.

Itse aiheesta vielä. Keulan progressiivisuus: Korkkarin ilmanpuolen korkin. Ilmamännän päältä löytyi melko tarkasti 5ml Fox Fluidia. Voitelun nimissä jätin ilmakammioon 1ml Fox Fluidia. Vaikutus on vielä todentamatta, mutta uskaltaisin epäillä, että 4ml ilmatilan muutoksella ei ole vielä suurta vaikutusta käytettävään joustomatkaan.

Ketjureaktio
12.03.2013, 11.12
L. Juuri vaihdettu M-kokoisesta L:ään. M-kokoisella ajo tökki, alamäessä piti laittaa peppua satulan taakse mutkissakin kun asento oli liian lyhyt. Pitkällä stemmillä saa tilaa mutta painopiste on liian edessä.
Kallistuisin siihen suuntaan että mielummin lyhentää isomman rungon stemmiä kuin pidentää pienemmän rungon, ohjaustuntuma paranee kuitenkin stemmiä lyhentämällä ja päinvastoin.