PDA

Näytä tavallinen näkymä : pyörällä liikkuminen los angelesissa?

tommi2
25.09.2010, 19.41
lähden todennäköisesti työmatkalle los angelesiin, siellä koskaan käymättömänä olen kuullut että kukaan ei kävele tai aja julkisilla, auto on must. autolla ajo ei kuitenkaan innosta, joten ajattelin että josko vuokraisi pyörän. mietin kuitenkin että mikä mahtaa olla paikallinen pyöräkulttuuri: joutuuko ajamaan ajotiellä, onko mitään pyöräteitä? autoja on ilmeisesti "aika paljon"?

losissa käyneet, onko pystyyn kuollut ajatus pyöräillä?

perttime
25.09.2010, 19.56
En tiedä...
mutta google löysi tämmöisen lupaavan näköisen sivuston:

http://www.bicyclela.org/

equilibrium
25.09.2010, 20.34
Riippuu hieman mistä mihin haluat fillaroida. Kannattaa etukäteen vähän kartottaa onko järkeviä "pikkuteitä" tai pyöräteitä matkan varrella. Googlemaps auttaa paljon. Highwaylle en lähtisi fillarilla sotkemaan, mutta LA:ssa löytyy paljon muutakin baanaa.

Siellä ON paljon autoja ja 99% alkuasukkaista pitää sua hulluna jos niiden joukossa sotket. Jos tuo ei sua haittaa, niin kyllä siellä fillarilla varmasti pärjää. :)

Löytyy myös saitti, jossa listataan vaarallisimmat lähiöt, eli ihan mikä tahansa oikoreitti ei välttämättä ole hyvä ratkaisu. ;)

Pyöräpummi
25.09.2010, 20.43
lähden todennäköisesti työmatkalle los angelesiin, siellä koskaan käymättömänä olen kuullut että kukaan ei kävele tai aja julkisilla, auto on must. autolla ajo ei kuitenkaan innosta, joten ajattelin että josko vuokraisi pyörän. mietin kuitenkin että mikä mahtaa olla paikallinen pyöräkulttuuri: joutuuko ajamaan ajotiellä, onko mitään pyöräteitä? autoja on ilmeisesti "aika paljon"?

Minusta autoilu on tavallaan elämys siellä, ainakin minulle.
Amerikkalaista pyöräilyä on se että pyörä laitetaan autoon ja sitten mennään paikkaan jossa pyöräily on nautittavaa. Kannattaa vuokrata sellainen auto johon mielestään saa pyörän tai useamman kätevästi.
Auto kannattaa etukäteen varata netistä. Ne ovat edullisia ja valinnavaraa on. Navigaattori on melkeinpä välttämätön.
Hyviä pyöräilyreittejä löytyy Santa Monicasta Santa Barbaraan jne.
Maisemat ovat hienoja.
Etelässä San Diegon piirikunnasta löytyy myös reittejä.
Itse Los Angelesin jättäisin kyllä rauhaan, vaikkei sieltä olekaan pyöräilykokemusta. Älä ainakaan mene millään pelillä sinne jengi-alueille.

Hienoa seutua, paljon nähtävää, kommunikatiivisia ja ystävällisä ihmisiä ja aurinkoinen sää. Tilanteessasi ottaisin matkaan runsaasti vapaapäiviä jos vain mahdollista.

Vepa
25.09.2010, 21.37
http://lh4.ggpht.com/_BJ9FqixYS9o/Sd7SfkI3y9I/AAAAAAAABuA/J7nBzQg8U6k/s512/DSCN1616.JPG

Losin alueella on paljon teitä, joissa on pyöräilijöille varattu oma kaista.
Joten kyllä siellä voi ajaa fillarillakin. Jengialueita kannattaa vältää.

nuubiainen
25.09.2010, 23.14
Varaudu auton vuokraamiseen joka tapauksessa. Jonkun aikaa LA:ssa olen viettänyt, ja kyllä se aika lailla autoille suunniteltu kaupunki on. Luulen että kun pääset paikan päälle ja näet millainen liikennekulttuuri siellä on, pyöräilyhimot viimeistään vähän laantuvat. :)

Tietty rajoitetuilla alueilla sielläkin voi varmaan ihan hyvin fillaroida, mutta en mitenkään jaksa uskoa että pärjäisit pelkällä pyörällä.

TuH
25.09.2010, 23.42

Jos tarkoitat, että onko pystyyn kuollut ajatus liikkua Los Angelesissa auton sijasta pyörällä, niin on. Vaikka asiaa kääntelisi miten, niin LA ei ole mikään pyöräilijän kaupunki. Pelkkään lenkkeilyyn löytyy toki mahdollisuuksia, esimerkiksi Santa Monica on hyvä aloituspiste, jos haluaa ajaa komeissa rannikkomaisemissa.

rhubarb
26.09.2010, 00.34
Voi ajella vaikka kaupunkiliikenne on aina hieman vaarallista. Pyöräkaistoja on myös aina vain enemmän. Kuten Vepa mainitsee, kannattaa katsoa kartasta ne alueet joille ei halua eksyä, pyörällä kun tulee välillä sompailtua. Suomen gangsterit lähinnä naurattavat mutta tuolla kannattaa suhtautua asiaan kuolemanvakavasti vaikka tilanne kyllä onkin parantunut jonkin verran.

Varsinainen lenkkeily on mahdollista: rannikolla molempiin suuntiin pääsee ihan kohtalaisesti (vaikka tuo Santa Monica-Malibu akseli on varmaankin helpompi jollet ole OC:ssä), itse olen ajellut tuolla Kansallismetsän seudulla kun olen pariin otteeseen ollut lähempänä Glendalea. Siirtymät voivat kuitenkin olla pitkät. Jostain West Hollywoodistakin menee varmaan 45 minsaa rannalle, saati sitten keskikaupungillta.

Sellainen vinkki vielä että Google Mapsin pyöräneuvonta toimii hyvin LA:ssa.

Edit: ja sellainen vielä jota ei kovin moni ole paikasta telkkarista hoksannut: siellä on oikeita mäkiä. Ainakin näin eteläisestä näkökulmasta.

tommi2
26.09.2010, 10.33
ehkä pikkasen off-topic, mutta kaikki varoittelevat jengialueista. oletteko itse käyneet niissä (siis kysyn ihan tosissani, enkä tyyliin "oletko muka itse käynyt")? olen nimittäin menossa juurikin comptoniin ja inglewoodiin.. nettikeskustelujen perusteella olen saanut kuvan että päiväsaikaan voi hyvinkin mennä tuonne.

pyörää ajattelin sen takia, että se olisi turvallisempi kuin julkiset. taksiin ei varaa, autolla ajan tosi vähän suomessakin, joten en ala losissa harjoittelemaan.

nuubiainen
26.09.2010, 11.50
Amerikassa autolla ajaminen on kyllä monella tavalla helpompaa kuin Suomessa, etenkin länsirannikolla. Paikat on alusta alkaen suunniteltu autoilijoille ja amerikkalaiset ajavat yleensä varsin siististi, tilaa annetaan kohteliaasti jne. Ruuhkat LA:ssa ovat tietysti melkoisia, mutta vaativat lähinnä kestävää takapuolta ja kärsivällisyyttä.

Comptonin, South Centralin yms. mestojen huono maine on varmaan enemmänkin peräisin jostain 80-luvulta, sen jälkeen rikollisuus on kyllä vähentynyt. Itse en ole kuitenkaan juuri hengaillut näillä seuduilla, joten en lähde sen enempää spekuloimaan.

YT
26.09.2010, 12.08
ehkä pikkasen off-topic, mutta kaikki varoittelevat jengialueista. oletteko itse käyneet niissä (siis kysyn ihan tosissani, enkä tyyliin "oletko muka itse käynyt")?
Kukaan ei niistä palaa kertomaan kokemuksistaan :eek:

rhubarb
26.09.2010, 14.05
ehkä pikkasen off-topic, mutta kaikki varoittelevat jengialueista. oletteko itse käyneet niissä (siis kysyn ihan tosissani, enkä tyyliin "oletko muka itse käynyt")? olen nimittäin menossa juurikin comptoniin ja inglewoodiin.. nettikeskustelujen perusteella olen saanut kuvan että päiväsaikaan voi hyvinkin mennä tuonne.

Muutaman kerran olen lounaisosassa kaupunkia käynyt, pari kertaa vahingossa. Kyseessä ei siis ole mikään sotatoimialue mutta asiaan tulee suhtautua vakavasti. Päiväsaikaan normaaleissa hommissa ei varmaankaan ilmene suurempia ongelmia mutta fillarilenkille en ehkä lähtisi…

Edit: pahimmat alueet nykyisin taitavat muutenkin olla idempänä.

Minkälaista hommaa on tiedossa, jos saa tiedustella?

Pyöräpummi
26.09.2010, 15.50

pyörää ajattelin sen takia, että se olisi turvallisempi kuin julkiset. taksiin ei varaa, autolla ajan tosi vähän suomessakin, joten en ala losissa harjoittelemaan.

Olen ajanut pyörällä San Diegossa ja sen on tosissaan turvallinen (rikollisuuden puolesta), mutta sielläkin on paljon paikkoja joihin ei liikenteen puolesta kannata mennä pyörällä.

Autolla ajaminen on osa sitä amerikkalaisen elämäntavan tajuamista. Auton kanssa kaikki on helppoa. Ilman autoa yksinkertaisetkin asiat tuntuvat vaikeilta. Nähtävyyksiin, kauppoihin, ystäville tai mihin tahansa on aina mentävä autolla. Välimatkat ovat pitkiä. Se pyörä ei yksinkertaisti toimi vaikka kuinka haluaisi. Siellä ilman autoa on kuin olisi invalidi. Niin ja autoon kunnollinen navigaattori!!
Amerikassahan kaikki autot ovat automaatteja ja jo siitäkin syystä liikenne kulkee jouheasti. LA:ssa kannatta välttää niitä ruuhka-aikoja.
Aina parempi on mitä isompi se vuokra-auto on.

Jos kuitenkin jostain syystä haluat mennä sinne ganglandiin niin kysele nyt vähän vielä paikallisilta asiasta. Eikä siellä ole näkemistään.

Vinkkinä: Alueella järjestetään valassafareita (whale watching), koska paikka on isojen valaiden muuttoreitin varrella. Muulloinkin kuin migraatioaikana safarilla näkee delfiinejä, satamahylkeitä, merileijonia, pelikaaneja yms meren eläintä.
Catalina island on rakennettu. Channel islandit ovat rakentamattomia, joten pitää olla teltta mukana jos aikoo yöpyä.
Valinta Sinun: Haluatko ihailla ganglandia vaiko hienoa luontoa?
Jos tykkää meren elävistä niin ei Sea Wordl (http://www.seaworld.com/sandiego/) San Diegossa ole kaukana.

Tuossa vielä linkki josta löytää Santa Monicasta luoteeseen olevia pyöräreittejä ja valokuvia niistä: Channel Islands Bicycle Club (http://www.cibike.org/).

tommi2
26.09.2010, 16.23
saahan tuota tiedustella. tarkoitus on tutustua muutamaan collegeen/universityyn ja verrata suomeen, repiä idiksiä, peilata meidän systeemiä erojen kautta. tahallani olen valinnut oppilaitokset johon pyrin, hollywoodista, beverly hilssistä, inglewoodista ja comptonista, jotta saa mahdollisimman paljon paikallista eroa.

Pyöräpummi
26.09.2010, 18.01
saahan tuota tiedustella. tarkoitus on tutustua muutamaan collegeen/universityyn ja verrata suomeen, repiä idiksiä, peilata meidän systeemiä erojen kautta. tahallani olen valinnut oppilaitokset johon pyrin, hollywoodista, beverly hilssistä, inglewoodista ja comptonista, jotta saa mahdollisimman paljon paikallista eroa.

Tuolla seudulla ihmiset ovat hyvin kommunikativiisia ja siksi on helppo tulla toimeen heidän kanssaan. Kuitenkin se edellyttää myös sitä että itse osaat kommunikaation.
Kun puhuit työmatkasta niin tarkoitatko että lähdetkö mahdollisesti opettamaan sinne?

tommi2
26.09.2010, 19.00
en mene opettamaan, kyseessä on "pienimuotoinen tutkimus" (tämäkin on ehkä liian hieno nimitys) tai tutustuminen. oppilaan ohjaus ja motivointi on pääkiinnostus.

kpyora
26.09.2010, 19.20
Se iso ero yliopistoissa on, miten opetus, sosiaalinen elämä ja asuminen nivoutetaan yhteen. Kaikissa hyvissä yliopistoissa nuo on kyetty yhdistämään. Yhdistäminen voi tapahtua monella tavalla, mutta esimerkiksi Aalto-yliopistolle tärkeintä ollee Helsingisssä asuvien opiskelijoiden saaminen asumaan Otaniemen kampukselle?

Edit: pakko lisätä tähän, että pääkaupunkiseudulla harjoitettu opiskelija-asuntojen sirottaminen sinne ja tänne ei ole ihan fiksua puuhaa. ;)

Pyöräpummi
26.09.2010, 20.03
en mene opettamaan, kyseessä on "pienimuotoinen tutkimus" (tämäkin on ehkä liian hieno nimitys) tai tutustuminen. oppilaan ohjaus ja motivointi on pääkiinnostus.

Noista tiedän ainoastaan mitä olen paikallisilta kuullut ja pyöräillyt siellä.
Siellä on paljon muita mutta nämä nyt osuivat pyörälenkkieni kohdalle.

Tuossa yliopistossa kaikki nivoutuu yhteen ja alueella pyörä on välttämätön. Tasokas, vaika ei ihan kärjessä oleva, mutta myös tänne varakkaat perheet ympäri mailmaa lähettävät lapsiaan opiskelemaan. Ainakin puitteet ovat hyvät. Hämmästyksekseni huomasin että joillakin opiskelijoilla on siirtolapalstaviljemiä (huom. ei hamppua).
http://www.ucsb.edu/
Pyöräilyä UCSB:n alueella (http://www.youtube.com/watch?v=iILa4dXj6fQ&feature=related)

Tuolla tehdään huipputiedettä. San Diegon lempinimi on "Americas finest city".
http://www.ucsd.edu/

equilibrium
27.09.2010, 10.12
Lännen "jengialueet" ei ole tuttuja ja paikalliset ja lähiökohtaiset erot on aika huimia. Eiköhän sielläkin pärjää, kunhan vähän katsoo eteensä. Phillyssä ja DC:n alueilla on tullut vastaan tilanteita, joihin en haluaisi uudestaan joutua, enkä varsinkaan olla fillarilla liikenteessä. Itärannikolla asuessani fillaroin kyllä aikalailla paljon omia arkimatkoja, mutta sai niitäkin vähän suunnitella.

Aluevalintasi ovat mielenkiintoisia, tsemppiä löytöretkeilyyn! :)

Pyöräpummi
27.09.2010, 19.06
South Central Los Angeles (http://en.wikipedia.org/wiki/South_Los_Angeles) on kuuluisa alue, johon myös nuo em. Compton ja Inglewood kuuluvat.
Seuraavassa kartta (http://www.streetgangs.com/maps/southla_turf.html) 270 jengi-alueesta.
Kartta-alueen ulkopuolella lännessä on lentokenttä(LAX) ja yläpuolella pohjoisessa downtown.
Edit: Sen lisäksi ovat latino-jengit(suurin ryhmä), joista nyt ei ollut samanlaista karttaa. Pienimpänä ryhmänä ovat aasialaiset (http://www.streetgangs.com/asian/).

Niinkuin Suomessakin kuin Kaliforniassakin rikostilastojen julkistaminen väestöryhmittäin on kielletty paitsi tapoissa ja murhissa. Afrikkalaisperäisessä väestöryhmässä "homicide rate" on 7 kertaa suurempi kuin eurooppalais-peräisessä.

Mistä sitten ongelmat oikein johtuvat? Eräässä videossa sanottiin että jengit ovat kuin suuri perhe, jossa nuoret miehet hakevat isähahmoja. Saattaa olla toinen puoli totta. Hilary Clintonilla oli bestseller kirja "It takes a village to raise a child". (http://en.wikipedia.org/wiki/It_Takes_a_Village)
Siis että Afrikkalaiset kasvattivat lapsiaan niin että ne vain jätettiin sinne kylään. Feministinä se kiinnosti Hilarya siinä mielessä että ajattelumalli poisti naisilta kasvatusvastuun.
Mitä se afrikkalainen kasvatusmalli sitten todellisuudessa oli? Se oli käytännössä polygamiaa, jossa isät jättivät lapsensa ilman suurempaa huolenpitoa. Afrikassa ei todennäköisesti ole koskaan ollut sellaista perhekäyttäymistä kuin esim. Euroopassa. Juuri tästä syystä Amerikassa(ja muualla) juuri afrikkalaisperäisessä väestönosassa yksinhuoltajuus on pikemminkin normi.
Sitä paitsi suuri osa afro-miehistä on vankilassa. Nykyajan kylä on se jengi-territorio. Jengien välinen taistelu vastaa aika hyvin heimojen välistä taistelua Afrikassa tai missä niitä sitten onkin.

Mitä sitten rasisismiin tulee niin kai kuuluisin (jengi)ryhmistä taitaa olla Aryan Brotherhood. Kuuluisuudestaan huolimatta se taitaa olla jengiongelman yksi pienempiä osia. Syy minkä takia se nousee pinnalle on se että Amerikan toimittajista on neljäsosa juutalaisia ja Hollywoodia he hallitsevat melkeinpä täydellisesti. Ei ole ihme jos natsiteema on niin hallitseva.

Rasistinen sota käydään etupäässä latinonen ja mustien välillä sekä ganglandissä että vankiloissa, joita molemmat ryhmät täyttävät ääriään myöten.

Lade
27.09.2010, 21.24
Jengialueista sattui myös tällainen kartta (http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=109207396431294085739.00000112583e7047c0070&gl=us&hl=en&ie=UTF8&z=12) silmään..

Pyöräpummi
27.09.2010, 21.49
Jengialueista sattui myös tällainen kartta (http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=109207396431294085739.00000112583e7047c0070&gl=us&hl=en&ie=UTF8&z=12) silmään..

Tuo íhan hyvä. Vastaa tätä (http://www.streetgangs.com/maps/southla_turf.html), jossa on mustien jengit.
Molemmista kartoista puuttuu Latinojengit, joita on tuntuvasti enemmän.

Henki Hieveri
28.09.2010, 09.21
Jos tarkoitat, että onko pystyyn kuollut ajatus liikkua Los Angelesissa auton sijasta pyörällä, niin on. Vaikka asiaa kääntelisi miten, niin LA ei ole mikään pyöräilijän kaupunki.

Olen samaa mieltä.
Sen lisäksi että Los Angeles on autokaupunki, siellä välimatkat ovat valtavia ja kuumuus lannistavaa.

Jengien kanssa ei tule ongelmia ellei myy huumeita tai kävele kadulla rahatupot taskuista pilkottaen. Pelottavan näköistä porukkaa saattaa tulla kyllä kyselemään, mitä puuhastelet, mutta suhtaudu niihin normaaleina ihmisinä niin sitten ei ole mitään ongelmaa.

YT
28.09.2010, 09.26
Vuokra-autoksi kannattaa ottaa El Camino.

tommi2
28.09.2010, 10.13
toi auto kyllä sopisi... meinaan se on el camino college joka on comptonissa :)

tässä on tullut ihan hyvää juttua. en ole itse mikään jengiexpertti, mutta juuri samaan johtopäätöksiin olen tullut mitä tässä on mainittu... eli kun ei haasta riitaa tai provosoi niin pärjää.

ja toinen on juurikin tuo mustien jengien korostaminen, vaikka käsittääkseni mexican mafia hallitsee. tämä pistää miettimään olisiko "jengitilanne" hitusen 90-luvun kovien aikojen muistelua.

no, missään tapauksessa ei kannata vähätellä tilannetta kuitenkaan, vaikka television jengiohjelmat ovat liioitellun tuntuisia (ross kemp: "täällä näyttää liian rauhalliselta, kyseessä saatta olla väijytys")

henki hieveri: tunnut tietävän mistä puhut, onko omaa kokemusta? kuulisin mielelläni lisää.

Pyöräpummi
28.09.2010, 14.23
Itse olen pyrkinyt välttämään koko Losin aluetta ja kokemus on oikeastaan vaan luoteesta ja etelästä, paitsi sitten läpikulkumatkat.
Los Angelesissa vielä tänäkin päivä on smog-ongelma (http://www.youtube.com/watch?v=wSuXDzGtppY&feature=related).
Liikennettä ja dowtownia (http://www.youtube.com/watch?v=r7Gd_u_l-9s&feature=related)

Oli se sitten missä tahansa päin mailmaa gangien elanto ansaitaan suurimassa määrin huumeilla. Siis jos kulutetaan huumeita paljon niin on myös rikollista toimintaa tai päinvastoin. Toiset ansaitsee kulutuksensa työllä ja toiset varastamalla. Yhtälö on aika yksinkertainen.

Latinoväestön lisääntyminen on ajanut mustaa väestöä ahtaalle. Yksinkertaisesti siitäkin syystä että he kilpailevat afrojen työpaikoista. Näyttää myös että gangsterikilpailussa latinot ovat se voittava puoli.

Afroilla on aivan omat tyypilliset ongelmat kuten tuo yksinhuoltajuus, johon hyvin vahvasti liittyy se että afro-miehet eivät huolehdi jälkikasvustaan.

tässä on tullut ihan hyvää juttua. en ole itse mikään jengiexpertti, mutta juuri samaan johtopäätöksiin olen tullut mitä tässä on mainittu... eli kun ei haasta riitaa tai provosoi niin pärjää.

ja toinen on juurikin tuo mustien jengien korostaminen, vaikka käsittääkseni mexican mafia hallitsee. tämä pistää miettimään olisiko "jengitilanne" hitusen 90-luvun kovien aikojen muistelua.

Henki Hieveri
29.09.2010, 14.24
henki hieveri: tunnut tietävän mistä puhut, onko omaa kokemusta? kuulisin mielelläni lisää.

On. Asuin jonkin aikaa Los Angelesin lievealueella ja kuljin pyörällä sen, mitä sillä nyt pääsi. Suorin ja nopein reitti oli Interstate 10, jolla ei todellakaan riittänyt kantti polkemiseen.
Los Angeles on (puoli)aavikkoa, se on hyvä muistaa siellä liikkuessa, tulee kuuma ja jano.
Lisäriesaa voi saada kulkukoirista tai vaikkapa kaktuksen piikin puhkoessa gumeksen.

Pyöräpummi
29.09.2010, 14.47
Los Angles Times: The Homicide Report (http://projects.latimes.com/homicide/map/)
Steve Sailerin tulkinta edellisestä (http://vdare.com/sailer/100207_diversity.htm)
Steve Sailer mustien rikollisuudesta ja immigraation vaikutuksesta siihen (http://vdare.com/sailer/060924_crime.htm)
Steve Sailer on varttunut ja opiskellut Los Angelesissa.

GTCR
29.09.2010, 17.01
Sinä se jaksat yhdistään tuon rasismisi asiaan kuin asiaan. Kaikki ei ole niin tyhmiä, että vetäisivät jo naaman värin perusteella mielipiteensä ihmisen mahdollisesta vaarallisuudesta jne.

Pyöräpummi
29.09.2010, 17.24
Sinä se jaksat yhdistään tuon rasismisi asiaan kuin asiaan. Kaikki ei ole niin tyhmiä, että vetäisivät jo naaman värin perusteella mielipiteensä ihmisen mahdollisesta vaarallisuudesta jne.

Tulihan se sieltä! Kun ei ole mitään sanomista alkaa ensimmäisenä leimaaminen!

tommi2
30.09.2010, 12.45
tuo "the homicide report" onkin jännä kun siihen tutustuu... kattelin että comptonissa ei ole tapettu yhtään valkoihoista ja inglewoodin valkoiset ovat jengin jäseniä, yksi oli portsari (suomessakin saanevat tappouhkauksia aika tiuhaan)... comptonin alueella laskin jan-sept ajalla parisenkymmentä murhaa...

Pyöräpummi
30.09.2010, 14.58
Los Angeles County, asukkaita 3.9 milj. on elävä laboratoria maahanmuutosta yms. valkoisia 30 %, latinoja 20%, mustia 10%, aasialaisia 10%, katso tarkemmin wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles#Demographics). Ennuste on latinojen määrän jatkuva kasvu.
Verratkaa vaikkapa etelässsä rajoittuvaan Orange Countyyn (http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_County,_California#Demographics) (3 milj) tai sitä seuraavan San Diego Countyyn (http://en.wikipedia.org/wiki/San_Diego_County,_California) (3 milj).

Tämän kuuluisan South Centralin alueella kai nykyään on jotain 50/50 mustia/latinoita. Joku voisi tarkastaa vielä. On kai selvää että tälläisessä tilanteessa välienselvittelyn tms. sekä uhrit että tekijät eivät varmaankan voi olla valkoisia.

Los Angelesissä on latino-pormestari ja demokraatit ovat tukevasti vallassa. Yleensäkin demokraatit suhtautuvat myönteisesti latinojen muuttoon. Ei ihme koska he näkevät heissä tulevaisuuden ääniä.
Se oli juuri Losin pormestari joka piti suurta meteliä Arizonan immigraatio-laista.
Kerran oli Economistissa artikkeli että Kalifornia jakaantuisi demokraattiseen ja republikaaniseen osaan. Ehkä niin ei käy mutta kuvastaa sitä miten alueet ovat eriytyneeet.

Kyllä näitä jänniä yksityiskohtia löytyy kuten se että Aryan Brothoodissa on muutama juutalainenkin jäsen. Jokaisen omassa harkinnassa on minkä yksityiskohdan yleistää tai jättää yleistämättä riippuen lasiensa väristä. Kuitenkin taitaa olla että tilastot ovat sittenkin se totuuden lähde. Mitä enemmän löytää tilastoja niin sitä paremman kuvan saa asiasta.

rhubarb
30.09.2010, 16.19
Sosiaalipolitiikka on vähän asian vierestä tällä foorumilla.

..

Varsinkin kampuksilla on hyvinkin rauhallista joten tosiaan mitään suurempia ongelmia ei pitäisi ilmetä. Pointtina lähinnä se että LA:hin ei voi suhtautua samalla tavalla kuin "pahamaineisessa Jakomäessä" pyöräilyyn tms.

Pyöräpummi
30.09.2010, 16.43
,
Varsinkin kampuksilla on hyvinkin rauhallista joten tosiaan mitään suurempia ongelmia ei pitäisi ilmetä. Pointtina lähinnä se että LA:hin ei voi suhtautua samalla tavalla kuin "pahamaineisessa Jakomäessä" pyöräilyyn tms.

Tuo olikin hyvä neuvo! Ensiksi ajetaan autolla kampukselle ja aletaan pyöräilemään. Sitten taas ajetaan autolla seuraavalle kampukselle ja pyöräillään jne.

Mikrometri
01.10.2010, 13.50
Kyllä näitä jänniä yksityiskohtia löytyy kuten se että Aryan Brothoodissa on muutama juutalainenkin jäsen.

Onneksi wikipedia on jo korjannut Tyler Binghamin tapauksen.
Pelkää panettelua ollut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyler_Bingham

Arizonassa korppikotkatkin nauraa LA Pormestarin lausahduksille.
Yhden vierailun LA Kaupunginvaltuusto perui sinne ja siinä ne protestit oli.
LA Times on erinomainen lehti ja välillä kun Homicide Report oli hiatuksella niin oikein jäi kaipaamaan sitä. Se edeltävä toimittaja osasi asiansa.
Times muuten puolustaa voimakkaasti fillaroitsijoita ja sen lekurin joka ajoi fillarin päälle osaksi tahallaan tapauksessa ei jäänyt epäselväksi että ketä tuetaan.

MakeP
02.10.2010, 01.43

Käyty on ja majoituttukin kyseisillä alueilla, ja joo, voi sinne mennä päiväsaikaan ja öisinkin, mutta jos et ole latinoksi naamioitunut, en menisi kovin isosti jalkautumaan enkä fillaroimaan. Autolla ok, samoin normiasiointi tyyliin autosta kauppaan ja burgerille, mutta muutoin seutu on kyllä aidosti arveluttavaa ja pelottavaakin, ja ainakin tarkkana pitää olla. Kannattaa huomioida, että LA:n koodistossa normivalkolainen ei lähtökohtaisesti kyseisille alueille mene, eli sen mukaisesti siellä sinua kohtaan asennoidutaan.

OMT
03.10.2010, 14.53
Olen asunut Los Angelesissa ja liikkunut pääasiassa pyörällä ja jalkaisin. En kyllä ajanut maantiepyörällä vaan halvahkolla maastopyörällä. Omien kokemusteni perusteella kaupunkia ei ole suunniteltu pyörille (eikä ihmisille), vaan autoille. Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ei juurikaan huomioida liikenteessä. Muutamasta tiukasta tilanteesta viisastuneena aloin pyöräilemään lähinnä jalkakäytävillä. Kypärä kannattaa ehdottomasti olla päässä. Kannattaa myös muistaa, että etäisyydet ovat hieman eri luokkaa kuin Suomessa.

Toisaalta näin lähistöllä usein ammattilaisen näköisiä maantiekiitäjiä. Uskoisin, että hyviäkin lenkkireittejä on ja ne selviää paikallisten kanssa juttelemalla.

Jengijutuista ja väkivallasta on ihan turhaa huolehtia etukäteen. Pitää vaan huolen omista asioistaan eikä kerjää ongelmia, niin kaikki menee ihan hyvin.

Pyöräpummi
01.10.2011, 19.59
@tommi2
Nyt on kulunut vuosi tiedustelustasi!
Olemme täällä hyvin kiinnostuneita kuulemaan "tutkimusmatkasi" kokemuksista.
Älä pidä meitä pimennossa!

tommi2
08.10.2011, 14.26
oho... meinasin jo "raportoida" mutta ajattelin että ei ketää kiinnosta, ei meinaan ole oikein fillariaiheista juttua... muutaman hurjapää fiksikuskin näin.

no, fillarilla en ajanut, mutta en vuokrannut autoakaan. julkisilla liikuin ja ihan kohtuukätevää se oli. ruuhkabusseissa oli välillä tylsä seisoskella, mutta esim. juna oli minusta hyvä kulkuväline.

kävin 4:ssä collegessa/universityssä tutustumassa opinto-ohjaukseen, sekä tapasin joukon paikallisia suomalaisia. tulkitsin että enempi kiinnostaa täällä kumminkin "jengialueet"? noin niinkun pikayhteenvetona voi sanoa että varsinkin opinto-ohjaukseen näyttäisi olevan panostettu Losissa aika paljon.

liikuin lähes kaikilla alueilla jalan, joista Lonely Planet matkaopas varoitti: east LAssa, Wattsissa , Comptonissa, Pico Unionilla yms. ei mitään ongelmaa.
saattoi auttaa että olin useimmissa paikoissa aamupäivisin. toinen juttu mikä varmaan auttoi on, että en ole ihan blondi, stuertti lennolla puhui minulle espanjaa... mutta anyway, ei mitään hämminkiä, kukaan ei kiinnittänyt huomiota. ainoa juttu mikä sattui, oli Comptonissa, siellä joku heitti ohi kulkevasta autosta pahvimukin sen verran lähelle, että tulkitsin sen yritykseksi osua minuun.. johtui luultavasti siitä , että kävelin silloin ison tien reunassa (kyllä siinä minusta oli pieni jalkakäytävä, mutta ehkä se ei sittenkään ollut jalankulkijoille?) .
en liikkunut mitään ihan pikkumatkoja, esim. Comptonissa kävelin noin 7 km.
vastapainoksi tuli käytyä esim. Orange Countyssä asuinalueella jonne ajettiin vartijan ohi.

ihan ystävällistä porukkaa, osa jopa tervehti... ihan Downtownissakin... kyselin tätä paikanpäältä asuvalta pariskunnalta, jonka tapasin, mies veikkasi että he luulivat vartiomieheksi, koska olin sonnustautunut mustiin reisitaskuhousuihin ja mustaan kauluspaitaan, sekä tukka on "siili" .

tosi antoisa matka oli, tosin aika raskas, otin ihan liikaa ohjelmaa. aikaeroväsymys yllätti täysin, esim. englanninkielentaito hävisi välillä nolosti väsymykseen... sitten mentiin "marko repairs"-englannilla.

olin paikanpäällä 8 päivää , joten mikään alueen asiantuntija en todellakaan ole. en myöskään uskalla väittää että jengialueille meno olisi turvallista, vaikka kartoista katsellen kävin ainakin cripsien ja 18th street-jengin alueilla. otin paljon selville etukäteen mm. vaihtoehtoisia reittejä ja jos ei näyttänyt pelottavalta (ei itseasiasssa koskaan näyttänyt) menin syvemmälle alueille. mihinkään umpikujiin en mennyt, yritin pukeutua vaatimattomasti (pikkutakki ja skraga repussa). näemmä jengialueilta voi palata hengissä, jos käyttää omia aivojaan. aivan varmasti myös pystyy hankkiutumaan vaikeuksiin.

parhaat neuvot muuten sain privaviesteillä juuri tältä foorumilta, kiitoksia vain asianomaisille.

Kontti
06.11.2012, 14.30
Ajelin vuosi sitten vuokratulla maantiepyörällä tälläisen lenkin:
http://www.sports-tracker.com/#/workout/kontti/fetg8s2l9sbhga58

Näköjään osasin kääntyä kotia kohti juuri ennen pahamaineista Comptonia.
Kävin McDonaldsissa syömässä jossain, alue ja väestö oli jo vähän epämääräisen näköistä, mutta muutama tyyppi tuli juttelemaan ja kertoilemaan omasta pyöräilyharrastuksestaan nuoruudessaan ja sen jälkeisistä elämänkohtaloistaan. Eli omat stressitasot vähän koholla, muttei oikeasti mitään uhkaavaa tai edes mitään siihen viittaavaakaan.

Minä tykkäsin tuolla pyöräilystä. Ei tosiaan ehkä autot ole niin pyöräilyyn tottuneita, mutta kyllä pyöräilijöitä kuitenkin näkyi. Ja sen minkä amerikkalaiset kokemuksessa menettävät, niin infralla hyvin korjaavat. Kun kolme kaistaa menee yhteen suuntaan, eikä pahimpaan ruuhka-aikaan ajele, niin autot lähinnä vain vaihtavat kaistaa -> saa ihan oman kaistan millä pyöräillä.

Erinomainen tapa tutustua ympäristöön!