PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ympärivuotiseen käyttöön arkipyörä

Epäilyksen Lohi
16.09.2010, 22.34
Hankin vuosi sitten yleispyöräksi cyclokrossin, mutta maantiellä kun on viihtynyt huomattavasti paremmin kuin ajattelin alunperin (2500 maantiekilsaa ja arkiajot päälle) ja kaikkea muutakin säädettävää tullut eteen, niin yhden pyörän politiikka muuttuu vain haastavammaksi. Tällä hetkellä on menty kaksilla kiekoilla, kolmilla renkailla, lokasuojilla...
Olen tähän mennessä ajatellut, että teen cyclokrossista sen arkipyörän ja hankin jossain vaiheessa kunnon maantiepyörän. Tänään sain kauniin ajatuksen, että teenkin sen toisinpäin. Hankin kunnon arkipyörän, cyclokrossin valjastan treineriin talveksi ja keväällä pyhitän sen maantielle ja hankin sen tilalle sitten joskus kunnon maantiepyörän.

Ongelma on siis se etten yhtään tiedä millaista pyörää pitäisi olla hankkimassa.
Ympäri vuoden lähiötyömatkapyörää (7 km suunta) eli loskat, hanget ja jäät ylitettävä näppärästi, lastenistuin saatava kiinni, ehkä kärry, lokasuojat, perheretkeilyä. Koskaan en ole kaupassa tällaisiin tutustunut. Kertokaa mihin kiinnittää huomiota ja antakaa pari ehdotustaa, joilla pääsee liikkeelle. Puhutaanko nyt niistä perkeleen hypriideistä? Hintaluokka siinä tonnin hujakoilla.

nure
17.09.2010, 08.06
Katso aikaisempia juttuja... Tulee niin monta mielipidettä kuin vastaajaakin, sinkulat ja muut, itse ajan vanhasta maastopyörästä modatulla kapistuksella talvet ja rospuutto ajan työmatkat, noin 11 km/suunta ja olen tyytyväinen...

mjh78
17.09.2010, 08.27
Ongelma on siis se etten yhtään tiedä millaista pyörää pitäisi olla hankkimassa.
Ympäri vuoden lähiötyömatkapyörää (7 km suunta) eli loskat, hanget ja jäät ylitettävä näppärästi, lastenistuin saatava kiinni, ehkä kärry, lokasuojat, perheretkeilyä. Koskaan en ole kaupassa tällaisiin tutustunut. Kertokaa mihin kiinnittää huomiota ja antakaa pari ehdotustaa, joilla pääsee liikkeelle. Puhutaanko nyt niistä perkeleen hypriideistä? Hintaluokka siinä tonnin hujakoilla.

Mites olis täysjäykkä 29-tuumainen jos vierastaa hybridiä? Hatusta vetäistynä vaikka Nishiki (http://nishiki.fi/mallisto/bigfoot/bigfoot-cr-29). Tohon saisi lokarit ja lastenistuimet ym. heittämällä kiinni, ajoasento on pysty ja rento mikä on hyvä asia kun on muksujen kanssa liikenteessä.

Pienipyöräisellä maasturilla tulee itsekin ajeltua kaikki mahdolliset ajot, mutta täysjäykkää 26-tuumaista ei varmaan oikeen uutena löydä. Tonnilla tosin sais jo ihan hyväkeulaisenkin pelin.

orcatri
17.09.2010, 09.11
Itselläni on alkuperäisen kysyjän kuvaamaan käyttöön juurikin tuollainen vanhasta maasturista modattu härveli. Elikkä hain paikalliselta (pyörä)kirpparilta vanhan Bianchin (city)maasturin, jonka muutin sinkulaksi. Rahaa paloi alunperin koko projektiin satasen verran. Täysjäykkä teräsrunko on mukava ajaa, ja siihen sai vaivatta rapakaaret ja lastenistuimen kiinni. Itse ajelen alkuperäisillä nakeilla, mutta saahan tuohon minkälaiset maasturirenkaat tahansa.

Sinkulaa kyllä kannattaa ainakin tuollaiseen nurkkapyöräilyyn kokeilla/harkita.

Valmiina ostettavista voisi mainita täälläkin viime aikoina keskustelua herättäneen Haron Maryn, joka on siis täysjäykkä isopyöräinen sinkulamaasturi.

perttime
17.09.2010, 09.46
Joku vanha pyörä tai sitten uusi jossa on vähän huollettavia osia voisi tosiaan toimia. Peräkärryn ja muiden kuormien kanssa voi käydä niin, että alkaa kaivata vaihteita. Tai sitten sen ainoan vaihteen pitää olla niin hidas että varmasti jaksaa. Silloin vain huippunopeus alkaa kärsiä, jos sillä on väliä.

nuubiainen
17.09.2010, 10.28
Mun kokemuksen mukaan pelkkä taaperon roudaus lastenistuimella tekee pyörästä niin raskaan, että vaihteita tarvitaan. Peräkärry on vielä astetta painavampi. Höbridiä tai maasturia siis kehiin.

brewster
17.09.2010, 11.08
Itse tuollaisessa käyttöpyörässä jolla ei normaalisti ajeta hirveän pitkiä matkoja en salli ollenkaan vaijereita. Ne on rumia ja vika-alttiita. Nyt on juuri kauppaan tulossa Sturmyltä kaksivaihteinen kickback napa joka ratkaiseen raskaan kelin ja ison kuorman tuoman vaihtamistarpeen. Jos sellaista nyt on. Tonnin pudejtissa on mahdollisuuksia vaikka millaiseen runkoon ymppäämiseen. Esimerkiksi On-Onen pompino joka on erittäin jäykkä ja kuormaa sietävä edullinen runko johon saa oman maun mukaisen ajoasennon ja lokarit ja tarakat jne. Tai tuolla Hi5:ssa näyttää olevan edullisia teräsrunkoja joihin saisi varmaan aika mainion ratkaisun. Mutta nämä edellyttää omaa askartaluhalukkuutta. On-onen saa valmiina johan vaan vaihtaa sitten ton Sturmyn navan jollei halua kokonaan koota itse valitsemistaan osista.
Niin, jos lpasen kuskaaminen on yksi pääkäyttötarpeista en ollenkaan ajattelisi normaalia 'lyhyttä' runkoa koska sellainen on taakse lastattuna aivan liian kiikkerä ja soveltumaton. Ei niitä lasten kustaamista ja 20kg takakuormaa varten ole ollenkaan suunniteltu. Silloin ehdottomana valintana olisi pidennetty runko jolla on erittäin vakaa ajaa ja käsitellä vaikka takana olisi aikuinenkin. Sellainen on esimerkiksi KONA Ute joka menee kevyesti hintahaarukkaan kuten myös astetta järeämpi YUBA Mundo. Itse ajan hyötyajoa YUBAlla jolla on todella kiva ajaa. Normaalipainoinen vaimo on usein kyydissä kun mennään ruokaostoksille. Ja ostoksetkin mahtuu takasin tullessa kyytiin.

nure
17.09.2010, 18.00
Kolme vaihteisen välitykset on tosi surkeat, saatan kuvitella millaiset kaksi vahteisen... Vaijerit haittaa...? Mikäs niistä rumia tekee ja vika-alttiit? Ei itsellä ainakaan moisia ongelmia mutta johtuu kai hyvästä huollosta...
Ps. Mitä se tieliikennelaki sanoo edes normaalipainoisen vaimon kuljettamisesta?

perttime
17.09.2010, 18.09
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista

17 §
Jarrut
1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

brewster
17.09.2010, 18.16
Kolme vaihteisen välitykset on tosi surkeat, saatan kuvitella millaiset kaksi vahteisen... Vaijerit haittaa...? Mikäs niistä rumia tekee ja vika-alttiit? Ei itsellä ainakaan moisia ongelmia mutta johtuu kai hyvästä huollosta...
Ps. Mitä se tieliikennelaki sanoo edes normaalipainoisen vaimon kuljettamisesta?

Niin, siis vaijerit kyllä yleensä toimii ja huollettuna varsinkin, mutte ne ovat eittämättä vika-alttiimipia kuin jos niitä ei ole ollenkaan. Kyllä tuolla katsellessa noita keskivertoihmisten kulkimia ainakin puolessa niistä vaijerit on väärin säädetty ja rempsottaa miten sattuu ja ovat voitelemattomia. Jos ei ole innostunuthuoltamisesta vaan tarvitse käyttöpelin niin parempi kun on ilman vaijereita koska ne eivät ole käyttöpyörässä ollenkaan tarpeellisia.
Tarjosin vaan kysyjälle omaa hieman valtavirrasta poikkeavaa ajattelutapaani. Ja sinä varmasti tarjoat hyvin perusteltua omaasi.
Niin, aikuista ei lain mukaan saa kyydittää polkupyörällä. Siinä taas yksi niistä laeista joita ehkä noudatan, ehkä en. Ehkä todella olisi viisaampi olla päästämättä vaimoa ollenkaan talon ulkopuolelle.

nure
17.09.2010, 19.04
Niin, siis vaijerit kyllä yleensä toimii ja huollettuna varsinkin, mutte ne ovat eittämättä vika-alttiimipia kuin jos niitä ei ole ollenkaan. Kyllä tuolla katsellessa noita keskivertoihmisten kulkimia ainakin puolessa niistä vaijerit on väärin säädetty ja rempsottaa miten sattuu ja ovat voitelemattomia. Jos ei ole innostunuthuoltamisesta vaan tarvitse käyttöpelin niin parempi kun on ilman vaijereita koska ne eivät ole käyttöpyörässä ollenkaan tarpeellisia.
Tarjosin vaan kysyjälle omaa hieman valtavirrasta poikkeavaa ajattelutapaani. Ja sinä varmasti tarjoat hyvin perusteltua omaasi.
Niin, aikuista ei lain mukaan saa kyydittää polkupyörällä. Siinä taas yksi niistä laeista joita ehkä noudatan, ehkä en. Ehkä todella olisi viisaampi olla päästämättä vaimoa ollenkaan talon ulkopuolelle.

Huoltohan on kaiken a&o, ei loppuen lopuksi sen kummempaa... Kun syksyllä huoltaa niin keväällä seuraava ja homma toimii yli talven...
Mä en enää kovin paljon tarjoa vaihto-ehtoja, pyrin lähinnä siihen että ihmiset ajattelisivat ja tekisivät itse päätöksiä.
Vaimon päästämisest' ei kannata paljoa täällä jutella jos vaikka seuraa juttua, voi olla että olet itse arestissa...

Epäilyksen Lohi
17.09.2010, 20.14
Vaijerit tulee vaihteineen ja jarruineen. Jarrutyyppi on tosin auki vielä. Lasken itseni niihin henkilöihin, jotka tekevät silloin tällöin perushuoltoa pyörälle ja joskus jopa huomaavat ajoissa kun joku alkaa prakaamaan. Nuo Tunturin TR-sarjan pyörät voisvat olla yksi hyvä vaihtoehto jo pelkästään jonkinasteisen kotimaisuuden takia, niitä vain ei löydy ihan lähikaupoista kokeiltavaksi. Minkäänlaista joustokeulaa ei ole tule varmasti.

SykkeListi
17.09.2010, 20.33
Hankin vuosi sitten yleispyöräksi cyclokrossin, mutta maantiellä kun on viihtynyt huomattavasti paremmin kuin ajattelin alunperin (2500 maantiekilsaa ja arkiajot päälle) ja kaikkea muutakin säädettävää tullut eteen, niin yhden pyörän politiikka muuttuu vain haastavammaksi. Tällä hetkellä on menty kaksilla kiekoilla, kolmilla renkailla, lokasuojilla...
Olen tähän mennessä ajatellut, että teen cyclokrossista sen arkipyörän ja hankin jossain vaiheessa kunnon maantiepyörän. Tänään sain kauniin ajatuksen, että teenkin sen toisinpäin. Hankin kunnon arkipyörän, cyclokrossin valjastan treineriin talveksi ja keväällä pyhitän sen maantielle ja hankin sen tilalle sitten joskus kunnon maantiepyörän.

Ympäri vuoden lähiötyömatkapyörää (7 km suunta) eli loskat, hanget ja jäät ylitettävä näppärästi, lastenistuin saatava kiinni, ehkä kärry, lokasuojat, perheretkeilyä. Koskaan en ole kaupassa tällaisiin tutustunut. Kertokaa mihin kiinnittää huomiota ja antakaa pari ehdotustaa, joilla pääsee liikkeelle. Puhutaanko nyt niistä perkeleen hypriideistä? Hintaluokka siinä tonnin hujakoilla.Eikös tässä lue selvästi, että haluan ostaa jäykkäpersiisen maasturin hydraulisilla levyjarruilla? Mikä ongelma?

Epäilyksen Lohi
17.09.2010, 21.59
Eikös tässä lue selvästi, että haluan ostaa jäykkäpersiisen maasturin hydraulisilla levyjarruilla? Mikä ongelma?

Siinä on kaksi ongelmaa. Mistään ei tunnu löytyvän sellaista ilman etujoustoa enkä tunne näitä lainkaan. Ja olen käyttänyt hakua ja lukenut aiheesta aika monta keskustelua.

brewster
17.09.2010, 22.03
taitaa joutua ostamaan fillarin joustokeulalla ja stte vaihtamaan sen pois, tai sitte kokoaa ihan rungosta lähtöisin itse valitsemistaan osista

kpyora
17.09.2010, 22.11
Miten olisi Nishikin Roadmaster (http://nishiki.fi/mallisto/kilpa/road-master)? Kaukana alkuperäisistä Road Mastereista, mutta omassa luokassaan ihan näppärä. Omaa valintaani, eli Spessun Tricross Singleä ei saa enää.

Toinen vaihtoehto on jättää se crossari yleispyöräksi ja hankkia kunnollinen maantiepyörä. Itseasiassa kannatan tätä vaihtoehtoa. :)

Akseli
18.09.2010, 07.40
Nyt on juuri kauppaan tulossa Sturmyltä kaksivaihteinen kickback napa joka ratkaiseen raskaan kelin ja ison kuorman tuoman vaihtamistarpeen.

Tuota minäkin odotan kuin kuuta nousevaa. Sellaisen kun istuttaa vanhan retkifillarin teräsrunkoon niin siinä on huoltovapaa kulkine, jolla puskee läpi tuulen, tuiskun, sohjon ja kinosten ja pyörän voi säilyttää vaikka hangessa.

nure
18.09.2010, 10.25
Onkos kukaan miettinyt sellaista yksinkertaista vaihto-ehtoa että taakse sinkulanapa ja etuvaihtaja kahdella tai kolmella rattaalla...?

perttime
18.09.2010, 11.24
Onkos kukaan miettinyt sellaista yksinkertaista vaihto-ehtoa että taakse sinkulanapa ja etuvaihtaja kahdella tai kolmella rattaalla...?Mihin väliin ajattelit laittaa sen ketjunkiristäjän, jolla otetaan sisään 10 - 22 hampaan eron vaatima ketjun määrä? No... takavaihtaja kiristimeksi on ehkä halvin ja muutama firma tekee myös vähän isompia kiristimiä. Jäähän siinä sentään se vaijeri pois systeemistä...

Peesi
18.09.2010, 14.47
Onkos kukaan miettinyt sellaista yksinkertaista vaihto-ehtoa että taakse sinkulanapa ja etuvaihtaja kahdella tai kolmella rattaalla...?

Tässä toteutus napavaihteella ja etuvaihtajalla:
http://www2.giant-bicycles.com/de-de/bikes/lifestyle/3145/34425/?collections_id=4

juminy
18.09.2010, 16.25
Tai sitten Hammerschmidt.

nure
18.09.2010, 16.42
Mihin väliin ajattelit laittaa sen ketjunkiristäjän, jolla otetaan sisään 10 - 22 hampaan eron vaatima ketjun määrä? No... takavaihtaja kiristimeksi on ehkä halvin ja muutama firma tekee myös vähän isompia kiristimiä. Jäähän siinä sentään se vaijeri pois systeemistä...

Tuo nyt oli vain sellainen päähänpisto kun tuosta kahdesta vaihtajasta juteltiin... Onkan noita kaikkia systeemejä ollut, muistan sen Saschin takasysteemin missä oli yhdistetty napa ja ulkovaihtajakin...

kide
18.09.2010, 17.12
Kesällä kasasin vastaavaan käyttöön Pompinon. Tosin lastenistuimista ja kärryistä en tiedä mitään... Jos vaihteita pitää olla, niin On-Onella on nykyään Pompetamine, johon istuu napavaihde+levyjarru.

Tässä toteutus napavaihteella ja etuvaihtajalla:
http://www2.giant-bicycles.com/de-de/bikes/lifestyle/3145/34425/?collections_id=4
Mulla on nyt vanhassa Merida-maasturissa tuollanen 2x1-systeemi Alfine-kiristäjällä. Siis kuten tossa Giantissa, mutta ilman napavaihdetta ja manuaalisella etuvaihtajalla (sormi/kenkä).

Epäilyksen Lohi
18.09.2010, 23.40
Iskin silmäni tänään Cresentin Tarfekkiin ja pariin Nishikiin. Se olisi sellainen peruspyörä, jonka pystyisi vaimolle perustelemaan. Ja Cresent on saman talon pyörä kuin Bianchi joten sillä on pakko olla "sielu" jo esiasennettuna.

Epäilyksen Lohi
19.09.2010, 00.02
Miten olisi Nishikin Roadmaster (http://nishiki.fi/mallisto/kilpa/road-master)?
Toinen vaihtoehto on jättää se crossari yleispyöräksi ja hankkia kunnollinen maantiepyörä. Itseasiassa kannatan tätä vaihtoehtoa. :)
Niin minäkin, mutta vaimo eikä lompakko kannata.

Jula
19.09.2010, 13.19
Iskin silmäni tänään Cresentin Tarfekkiin ja pariin Nishikiin. Se olisi sellainen peruspyörä, jonka pystyisi vaimolle perustelemaan. Ja Cresent on saman talon pyörä kuin Bianchi joten sillä on pakko olla "sielu" jo esiasennettuna.

Jos haluat nimenomaan napavaihteisen, niin samoissa hinnoissa pyöris Specialized Globe San Fransisco alfine-navalla & levyjarruilla Pyörähuollosta. Trek Soho on myös saatavilla napavaihteilla ja toinen pyörä Trekiltä on S620 joka on vastaava "pappamalli" kuin Crescent Tarfek.

via
19.09.2010, 17.13
Jos haluat nimenomaan napavaihteisen, niin samoissa hinnoissa pyöris Specialized Globe San Fransisco alfine-navalla & levyjarruilla Pyörähuollosta. Trek Soho on myös saatavilla napavaihteilla ja toinen pyörä Trekiltä on S620 joka on vastaava "pappamalli" kuin Crescent Tarfek.

entä Pelago?

Jula
19.09.2010, 20.28
entä Pelago?

Ehdottomasti! :)
Ei tullutkaan ajatelleeksi. Ja siihenhän vois myös virittää suoran stongan niin sais vähän niinku vauhdikkaamman oloisen?

jjyrki
20.09.2010, 12.36
Valitettavasti kehitys on tällä hetkellä sen suuntaista että 26" maastopyöriä vannejarruilla ja ilman jousia ei ole saatavilla. Toivotaan että downsizing tulisi tähänkin asiaan. Mulla on 90-luvulla ostetut Niskihi ja Kuwahara e.m. speksein ja pidän niistä kiinni kynsin hampain.

Ehkä esim Surlyn rungoista voisit kasata mieleisesi. Napavaihteet kannattaa unohtaa, eivät toimi pakkasella. Yleispyörään olisi hyvä esim 2 x 8 ketjuvaihde tai jopa 1 x 7-8.

idänihme
21.09.2010, 12.40
Joku vanha pyörä tai sitten uusi jossa on vähän huollettavia osia voisi tosiaan toimia. Peräkärryn ja muiden kuormien kanssa voi käydä niin, että alkaa kaivata vaihteita. Tai sitten sen ainoan vaihteen pitää olla niin hidas että varmasti jaksaa. Silloin vain huippunopeus alkaa kärsiä, jos sillä on väliä.

Välityksistä puheen ollen sinkulaankin saa toki useamman vaihteen. Flip flopilla pienen ja suuren vaihteen ero on vaikea saada kuin neljännekseen, mutta jos tarvitsee todella isoja eroja vaihteiden välille niin kasettinapaan voi toki laittaa kaksi todella erilaista ratasta jos edessäkin on kaksi erikokoista ratasta. Tämä ei toki ole kovin tyylikästä, mutta toisaalta välityksen vaihtaminen onnistuu takakiekkoa kääntämättä. Ajatuksena "monivaihteinen sinkula" on vähän huvittava mutta toisaalta monivaihdevirityksessä säilyy sinkulan hyvät puolet lukuunottamatta katu-uskottavaa ulkonäköä ja muutaman kymmenen gramman painonlisäystä.

Itse harkitsin tällaista ratkaisua sittemmin varastettuun maastosinkulaan kun halusin lähteä tekemään nousu ennätyksiä malminkartanon jätemäelle, mutta silti pitää pyörässäni arkikäytössä toimivan välityksen. Tuossa olin tehnyt triplakampien uloimmasta rattaasta ketjusuojan, arkivälitys oli keskirattaalla ja pikkurattaalle oli tarkoitus tehdä "ylämäkivälitys".

perttime
21.09.2010, 12.52
jos tarvitsee todella isoja eroja vaihteiden välille niin kasettinapaan voi toki laittaa kaksi todella erilaista ratasta jos edessäkin on kaksi erikokoista ratasta.Jonkin veran ihmisillä on tosiaan käytössä "dinglespeed", muttei aivan dramaattisilla eroilla. 2 tai 3 hammasta eroa taitaa olla aika yleinen. Esim 32/18 ja 35/15.

Nimim kide tuli joskus maastolenkille tuollaisella: pienemmällä välityksellä kulki hyvin metsässä ja isommalla ei mennyt hermot asfaltilla.

tpievila
21.09.2010, 14.13
Silloin ehdottomana valintana olisi pidennetty runko jolla on erittäin vakaa ajaa ja käsitellä vaikka takana olisi aikuinenkin. Sellainen on esimerkiksi KONA Ute joka menee kevyesti hintahaarukkaan kuten myös astetta järeämpi YUBA Mundo. Itse ajan hyötyajoa YUBAlla jolla on todella kiva ajaa. Normaalipainoinen vaimo on usein kyydissä kun mennään ruokaostoksille. Ja ostoksetkin mahtuu takasin tullessa kyytiin.

Jos haluat nimenomaan napavaihteisen, niin samoissa hinnoissa pyöris Specialized Globe San Fransisco alfine-navalla & levyjarruilla Pyörähuollosta.

Itselläni on vähän kuin muttei kuitenkaan. Globen SF Nexus-navalla ja xtracycle-lisäperällä. Edessä levyjarru, takana cantit. Ostokset mahtuu mukaan, puolison kuljettaa perus"tarakalla" (kaksikin kevyttä aikuista kulkee heittäessä tuttuja asemalle, mutta mitään en tunnusta) ja lisäosana saa kunnon lastenistuimenkin. Runko myös soveltuu joten kuten lyhyemmän käyttöön, joten satulan pikalukolla ei joudu olemaan perheestä ainoa, joka käy ruokakaupassa.

Ilman lastia en ole kokenut juuri mitään haittaa pidemmästä perästä, ainoastaan pyöräkellariin parkkeeraaminen on hankalampaa silloin kun en laiskana jaksa laittaa ulko-ovea hakasella auki vaan potkin sitä jalallani.

Vielä en ole kerennyt testata talviolosuhteita, mutta pyörä tuntuu selviävän mistä vain mitä olen pk-seudulla sille heittänyt (Nuuksion mutaiset ladut, Talin ja Perkkaan väliset metsäpolut, rankatkin katukiveykset) selkeästi paremmin kuin edellinen perus-tunturini.

Epäilyksen Lohi
27.09.2010, 21.46
Keräsi ihan hyvää keskustelua. Ostin sitten lopulta Helkaman Kulkurin kolmevaihteisena käytettynä 170€. Jääpähän enemmän rahaa cyclocrossin muuttamiseen maantiepyöräksi tai maantiepyörän ostoon.

Akseli
28.09.2010, 20.18
Minä puolestani löysin Torpedo Automatic- takanavan. Nyt puuttuu vain passelin kokoinen runko niin on huoleton käyttöpyörä talveksi.

Risto Koivunen
28.09.2010, 20.46
Ostin sitten lopulta Helkaman Kulkurin kolmevaihteisena käytettynä 170€.

Kyllähän tuollaisellakin arkiajossa pärjää ihan kohtuullisesti. Itse olen aikoinani ajanut vastaavalla vuoden ympäri 12 km (suuntaansa) reissuja.

Epäilyksen Lohi
28.09.2010, 21.26
Kyllähän tuollaisellakin arkiajossa pärjää ihan kohtuullisesti. Itse olen aikoinani ajanut vastaavalla vuoden ympäri 12 km (suuntaansa) reissuja.
Tämä lähinnä ajatuksena. Huoleton peli ja nyt jää huomattavasti enemmän euroja cyclocrossin vaihtamiseen maantiepyöräksi ensi kesänä...

Akseli
08.10.2010, 13.09
Nyt se on sitten kasassa Torpedo Automaticin ympärille kasattu huoleton työmatkapyörä. Takanapa iskemätön 70-luvun alusta, runko -81 retkipyörästä, kiekot uudet, loput osat sieltä täältä haalittuja. Ei yhtään jumittuvaa vaijeria tai säännöllistä huoltoa vaativaa osaa. Kiva ajaa!

Jula
08.10.2010, 15.17
Kuvia todisteeksi? ;)

tienlaita
09.10.2010, 09.27
Ei yhtään jumittuvaa vaijeria tai säännöllistä huoltoa vaativaa osaa.

Tuollainen on satua. Älä unohda säännöllisiä huoltoja! ;)

Akseli
10.10.2010, 08.30
Ajattelin huoltaa epäsäännöllisesti kerran, pari vuodessa silloin, kun aikaa ja intoa sattuu löytymään. Muuten sitten vain ajoa.:)

stenu
12.10.2010, 11.09
Oisko tämä Täydellinen Arkipyörä? Teräsrunko, droppitanko, levarit, Alfine, nastat mahtuu, varmaan lokaritkin ja kaiken kukkuraksi on liikenteessä näkyvä värikin.

http://www.genesisbikes.co.uk/img/bikes/img/day-01-alfine_highres.jpg
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cross/day-01/day-01-alfine

JackOja
12.10.2010, 11.13
^ onpa kyllä hieno tuo Genesis... vielä hihnaveto tuohon niin olisi täydellinen!

Jula
12.10.2010, 11.37
^ onpa kyllä hieno tuo Genesis... vielä hihnaveto tuohon niin olisi täydellinen!

Civia Bryant (http://civiacycles.com/bikes/bryant/)'issa ois hihnavetokin.
http://civiacycles.com/files/build_kit_images/BK5218-02.jpg (http://civiacycles.com/bikes/bryant/)

htunkelo
12.10.2010, 12.52
... snip... Hankin kunnon arkipyörän...

Ympäri vuoden lähiötyömatkapyörää (7 km suunta) eli loskat, hanget ja jäät ylitettävä näppärästi,
lastenistuin saatava kiinni, ehkä kärry, lokasuojat, perheretkeilyä.
Koskaan en ole kaupassa tällaisiin tutustunut. Kertokaa mihin kiinnittää huomiota ja antakaa pari ehdotustaa,
joilla pääsee liikkeelle. Puhutaanko nyt niistä perkeleen hypriideistä? Hintaluokka siinä tonnin hujakoilla.

Tyhmä(?) ehdotus: osta toinen crossari.

Mulla on Kona Jake the snake, työmatkaa just karvan alle 25km suunta. Loskat, hanget ja jäät menee melko näppärästi,
lastenistuimen (hamax) saa nopeasti kiinni ja irti, lastenkärryä varten on kiinnike (silloin kun on molemmat kyydissä),
täyspitkät lokasuojat on, ja perheen kanssa ollaan yhdessä retkeilty. Hyvin toimii.

Siis; mitä en osaa viestistäsi lukea? Miksi crossari ei tuohon käyttöön kelpaa?

Jani Mahonen
12.10.2010, 13.55
Oisko tämä Täydellinen Arkipyörä? Teräsrunko, droppitanko, levarit, Alfine, nastat mahtuu, varmaan lokaritkin ja kaiken kukkuraksi on liikenteessä näkyvä värikin.
Ei ole, koska sen joutuu laittamaan reiden paksuisella touvilla kiinni kerrostaloon, että sitä ei pöllitä keskustasta.

Akseli
31.03.2011, 17.15
Nyt alkaa olla talven kokemukset syksyllä kasatusta Automaticista hankittu. Joulukuussa vaihdoin nastat ja pumppasin renkaat, helmikuussa rasvasin ketjut. Mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. Koko talvi on työmatkoja ajettu ja ulkona säilytetty. Kerran tosin nostin pyörän työpaikan eteiseen päiväksi sulamaan, kun jäätä oli kertynyt runkoon ja vanteisiin varmaan useampi kilo. Tämän helpommalla en ole talven yli ikinä päässyt. Kohta alkaa ollakin aika vaihtaa nastat pois sekä kaivaa lenkkipyörä autotallista.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=719&pictureid=5716

Akseli
21.04.2012, 21.44
Reilut pari vuotta on nyt mennyt ongelmitta. Kerran olen keskiön avannut ja pari kertaa ketjuja rasvannut. Talvella on ollut alla Marathon Winterit ja kesäisin Sammy Slickit. Muutama rengasrikko on sattunut. Tyypillinen ajomatka on ollut alle 10 km, pidempiä matkoja tulee ajettua melko harvoin. Ympärivuotisena työmatkapyöränä tämä Automatic on aivan verraton, mutta lenkkikaverina se on vaativa. Tehokasta ajamista ajatellen kadenssi 18 - 24 km nopeusakueella jää turhan alhaiseksi.

Huomasin juuri urheiluliikkeessä käydessäni, että Nishikin mallistossa löytyy hieman samalla ajatuksella Sramin automaattinavalla toteutettu pyörä. Siitä saisi varmaan käytännöllisen arkipyörän kohtuullisella hinnalla.