PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kylmässä vuotava nenä

geeni
15.09.2010, 00.28
On muuten harvinaisen rasittava vaiva. Kelit kun viilenevät, niin liikunta alkaa olla yhtä prkleen niiskuttamista. Nenän tyhjentäminen auttaa noin puoli minuuttia. Oman klyyvarin raja tuntuu menevän jossain 10-15 lämpöasteen tienoilla.

Olen aina pitänyt tuota ihan normaalina fysikaalisena ilmiönä, mutta ilmeisesti kaikki eivät kuitenkaan moisesta niin kärsi?

Google sanoo että vasomotorinen riniitti, ja tarjoaa lääkkeeksi antihistamiineja. Onkos joku testannut?

A R:nen
15.09.2010, 00.40
Olen käyttänyt samaan vaivaan useamman vuoden suunnilleen aina ennen lenkkiä Atrovent Nasal -suihketta (reseptilääke). Ei se nyt kokonaan lopu silläkään (varsinkaan kylmemmillä keleillä) mutta auttaa selvästi.

Herra Kurppa
15.09.2010, 01.40
Itsellä myös samaa vaivaa, ja Zyrtecistä, eli ihan perus antihistamiinista, ollut huomattavaa apua, välillä jopa hävinnyt sillä kokonaan lenkin ajaksi.

pompo
15.09.2010, 06.10
Antihistamiini auttanee, mutta paremmin auttaa pitkäaikainen kortikosteroidilääkitys. Käy lääkärissä. Terveisin, nimimerkki jatkuva vesinuha ympäri vuoden.

Petri100
15.09.2010, 08.37
jaa että muutkin kärsii? Itsellä ei ole mitään vesinuhaa muuten kuin fillarilla ajaessa. Lenkin kun lopettaa niin vuotokin lakkaa. Keväällä ajattelin, että on jotain allergiaa, mutta en oikein siihen usko. Oman klyyvarin vuotoon ei lämpötila vaikuta vaan aina saa olla niistämässä. Joku ihme vamma...:)

YT
15.09.2010, 08.41
Minulla kostea uloshengitysilma tiivistyy nenässä viileällä ilmalla. Pitää vaan välillä puhaltaa vesi pois. Suun kautta hengittäminen tietysti ratkaisisi ongelman, mutta en halua näyttää typerältä.

micoz
15.09.2010, 09.08
Katsos vaan, tämähän oli tutun kuuloinen vaiva. Koko ikäni tuosta kärsineenä ei ole tullut kiinnitettyä siihen sen enempää huomiota vissiin 15 vuoteen mutta voisihan sitä koittaa josko antihistamiinit jeesaisi.

Mulla kylmyysraja menee jossain 10 asteen hujakoilla jolloin vetinen niiskutus lisääntyy huomattavasti, pakkasen puolelle mennessä ollaan jo naurettavuuksissa. Kiva käyttää baclavaa talviajeluilla/hiihdossa... :p

china
15.09.2010, 09.10
Samaa vaivaa. Muistan jonkun huudelleen minulle, kun kaivelin ajopaidan takataskusta nenäliinaa maantiekisoissa... ;)

tunkkari
15.09.2010, 09.45
Kesällä lämpimillä ei mitään ongelmaa. Ei pyöräillessä, juostessa tai rullasuksilla. Nyt kun kelit viileni 15 asteeseen niin valuminen alkoi. Sama havainto rouvalla.
Tdh:lla kun katseli, niin aikamoni muukin siellä niisteli. Taitaa olla aika yleinen "vaiva"... ?

geeni
15.09.2010, 09.54
Minulla kostea uloshengitysilma tiivistyy nenässä viileällä ilmalla. Pitää vaan välillä puhaltaa vesi pois. Suun kautta hengittäminen tietysti ratkaisisi ongelman, mutta en halua näyttää typerältä.

Tähän juuri viittasin fysikaalisella ilmiöllä. Jos jokin lääke kuitenkin vähentää nenän vuotamista merkittävästi, kyseessä ei voi olla pelkkä kondensoituminen?

kanttiinin tollo
15.09.2010, 10.47
Samaa vaivaa. Muistan jonkun huudelleen minulle, kun kaivelin ajopaidan takataskusta nenäliinaa maantiekisoissa... ;)

Jees.. räkä kuuluu perässä tulevan naamaan eikä mihinkään liinaan.

kanttiinin tollo
15.09.2010, 10.49
Tähän juuri viittasin fysikaalisella ilmiöllä. Jos jokin lääke kuitenkin vähentää nenän vuotamista merkittävästi, kyseessä ei voi olla pelkkä kondensoituminen?

No ei, Härre Gud sentään, sellaista limakondensaatiota ole olemassakaan tai sitten ilmiö esiintyy vain ja ainoastaan ihmisten nenissä, eikä edes kaikkien ihmisten.. itselläni kylläkin.

Pitääkin kokeilla Zyrteciä joku kerta.

geeni
15.09.2010, 11.02
No ei, Härre Gud sentään, sellaista limakondensaatiota ole olemassakaan tai sitten ilmiö esiintyy vain ja ainoastaan ihmisten nenissä, eikä edes kaikkien ihmisten.. itselläni kylläkin.

Mut tässä tapauksessahan tuulenhalkoja ei vuodakaan paksua limaa tai räkää, vaan melko kirkasta ja vetistä nestettä :)

kanttiinin tollo
15.09.2010, 11.24
No mutta kai sitä kondenssia nyt sitten tulee verrattain sama määrä kaikkialle ympäröiviin pintoihinkin? Minulla ainakin sitä "vettä" puskee sen verran runsaasti, ettei vastaavaa kondensoitumista ole nähtävissä edes pyörän metallirungossa, siis likimainkaan, siis ei voi puhua edes samalla viikolla näistä kahdesta varsinkaan kun huomioi sen nenässä tapahtuvan kondensoitumisen hurjan nopeuden syntyvän kondenssiveden määrään suhteuttaen. Mutta voidaan me sopia, että se tosiaan on kaikki kondenssivettä, ei mulla mitään todisteita päinvastaisestakaan ole... tosin jos siitä Zyrtecillä eroon pääsisi niin olishan komiaa. ;)

YT
15.09.2010, 11.35
No mutta kai sitä kondenssia nyt sitten tulee verrattain sama määrä kaikkialle ympäröiviin pintoihinkin? Minulla ainakin sitä "vettä" puskee sen verran runsaasti, ettei vastaavaa kondensoitumista ole nähtävissä edes pyörän metallirungossa, siis likimainkaan, siis ei voi puhua edes samalla viikolla näistä kahdesta varsinkaan kun huomioi sen nenässä tapahtuvan kondensoitumisen hurjan nopeuden syntyvän kondenssiveden määrään suhteuttaen. Mutta voidaan me sopia, että se tosiaan on kaikki kondenssivettä, ei mulla mitään todisteita päinvastaisestakaan ole... tosin jos siitä Zyrtecillä eroon pääsisi niin olishan komiaa. ;)
No hönkäseppä sitä uloshengitysilmaa vaikka pyörän runkoon. Ihan varmasti tiivistyy.

kanttiinin tollo
15.09.2010, 11.55
No hönkäseppä sitä uloshengitysilmaa vaikka pyörän runkoon. Ihan varmasti tiivistyy.

Ei tarvetta. Käytän jatkossa Zyrteciä (tai mitä tuolta nyt sitten kaapista löytyykin) päänsisäisen kondenssiveden eliminointiin.

Ja sitten VÄITÄN, että aika kovasti saa hönkiä, että alkaa vesi valumaan pitkin runkoa.. taatustihan se alkaa (ja äkkiä) jos se kerran nenässäkin niin suuriksi määriksi tiivistyy.

frööbeli
15.09.2010, 12.25
"moniallergikkona" erinäköiset antihistamiini valmisteet olen todennut toimimattomaksi ko vaivaan.. Sujuvan niistotekniikan löytyminen ajaessa löytyy harjoittelulla ;)

tempokisu
15.09.2010, 12.35
Täällä kans erittäin vuotava nenu, mitä kylmempi sen enempi. Ranteeseen oon tehnyt ihan erilliset "nenuliinat" niin ei takki ja tumppu kärsi niin paljo.
Mitkään antihistamiinit eivät ole asiaa auttaneet. Ja talvella erityisesti on nenään asti vedetty kauluri aika "räkäinen" jos asian näin voi ilmaista. :o

15.09.2010, 12.49
Kokeilkaa ihmeessä tuota Atrovent Nasalia jos antihistamiinit eivät riitä.

Iletys
15.09.2010, 13.00
Kesällä lämpimillä ei mitään ongelmaa. Ei pyöräillessä, juostessa tai rullasuksilla. Nyt kun kelit viileni 15 asteeseen niin valuminen alkoi. Sama havainto rouvalla.
Tdh:lla kun katseli, niin aikamoni muukin siellä niisteli. Taitaa olla aika yleinen "vaiva"... ?

Jos TdH:ssa olisi tehnyt lapinmiehen räkäsyt, niin olisi takana ollut kasa josta olisi riittänyt keskusteltavaa. Tosin pitänee tuotakin taitoa harjoitella.

tiger
15.09.2010, 13.09
Mulla valuu kanssa klyyvari ihan kiitettävästi. Myös juostessa. Kylmällä enempi.

Hans Opinion
15.09.2010, 13.28
Hans veikkaa että tähän vaivaan ei niin vain vaikuteta. Tämän tyyppisen limoittumisen uskoisin liittyvän suojamekanismeihin, limaa kehittyy kun kudos haluaa suojautua joltain... tässä tapauksessa kylmältä ilmalta, se taas että milloin ja mistä syystä eri ihmiset rupeavat limoittumaan on varmasti erittäin yksilöllistä... tiedä sitten mutta menisikö tämä jotenkin näin?

vituxman
15.09.2010, 14.25
No hyvä tietää ettei tämän vaivan kanssa ole yksin, junnunyrkkeily aikana kun olin liikkuva pistepallo niin tuo ahtaampi useimmin läjään mennyt kärsä on huomattavasti kovempi valuttaan, Niagara vaimikäseoli....

Talvella olis ihqu olla tällänen http://www.vokant.fi/product_catalog.php?c=4
vaan ei pysty pitään kun räkä lentää...

kukavaa
15.09.2010, 14.58
mullakin tulee, vaikka hengitän nenällä vain sisään (silloin kun pystyy). eikä suuhun mitenkään juomaksi asti vettä tiivisty

15.09.2010, 17.28
Enemmänkin myrkyksi vaikutukseltaan ja annostelultaan paremmin kohdennettua kuin kovempaa, minulla ei sivuvaikutuksia ole esiintynyt. (Käsikauppanenäsumutteet ovat sitten kai suunnilleen kaikki ihan muita aineita eikä niistä ole apua tähän vaivaan eivätkä ne muutenkaan sovellu jatkuvaan käyttöön.)

lansive
15.09.2010, 17.32
Ei tuota Atrovent Nasalia taideta niin vain kokeillakaan. Eikös tuo ole reseptilääke?:seko:

15.09.2010, 17.54
Onhan se, eli kokeilu tietysti tapahtuu jonkun reseptinkirjoitusoikeudellisen avustuksella. Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage oder fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker.

ellmeri
15.09.2010, 18.02
Mä turautan aina tarpeentullen sieraimet vauhdissa,olen huomannut jos sen jättää sen tekemättä niin silmät alkaa vuotamaan herkemmin ja korvat alkaa tuottaa vahaa!
ai joo,nehän on toisiinsa yhteydessä.

snowfake
15.09.2010, 18.43
Samaa ongelmaa. Lenkillä saa kokoaikan joko niiskuttaa tai räkiä, kotiin kun pääsee niin kun kerran tyhjentää sieraimet niin vaiva meni ohi. Ärsyttävää. Ilmeisesti siis kylmään "totuttelukaan" ei auta :(

frööbeli
15.09.2010, 19.45
Onhan se, eli kokeilu tietysti tapahtuu jonkun reseptinkirjoitusoikeudellisen avustuksella. Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage oder fragen Sie Ihren Arzt oder Apotheker.

juuri näin :D

Pikke
15.09.2010, 21.48
No hyvä tietää ettei tämän vaivan kanssa ole yksin, junnunyrkkeily aikana kun olin liikkuva pistepallo niin tuo ahtaampi useimmin läjään mennyt kärsä on huomattavasti kovempi valuttaan, Niagara vaimikäseoli....

Talvella olis ihqu olla tällänen http://www.vokant.fi/product_catalog.php?c=4
vaan ei pysty pitään kun räkä lentää...
Mulla on sekä vuotava nenä että Psolarin maski. Tuo maski päässä mun tulee kyllä hengitettyä enempi suun kautta, jolloin nenäkin vuotaa vähemmän. Ja sitten kun niistämisen tarve tulee, niin vähän vaan maski nenän päältä sivuun ja kunnon spreijaus.

CRPWR
15.09.2010, 21.59

Vähän OT, mutta kuka pystyy ajamaan hengittäen vain nenän kautta? Siis muuta kuin kauppaan ja takas.

YT
15.09.2010, 22.01
Vähän OT, mutta kuka pystyy ajamaan hengittäen vain nenän kautta? Siis muuta kuin kauppaan ja takas.
Minä.

CRPWR
15.09.2010, 22.37
Minä.

VK:kin? Minä vedän näin :eek: koko ajan...

timoe
19.09.2010, 18.20

Tarkistakaa nyt ihmeessä onko se erite saman väristä kuin virtsanne...:D

Vakavasti ottaen: kyseessä on ehkä erilainen nenän limakalvon herkkyys ulkoisille ärsykkeille, kuten lämpötilan vaihtelulle.

nenän limakalvo voi erittää monella mekanismilla, ja eri lääke voi auttaa eri ihmisellä,

Kortisoninenäsuihkeet ovat kokeilemisen arvoisa, samoin kuin tuo mainittu Atrovent, vaikuttavat vähän eri kohtaan limakalvon hermotuksessa...

EI PIDÄ KÄYTTÄÄ NASOLININ JA OTRIVININ TAPAISIA "NUHALÄÄKKEITÄ"
niiden pitkäaikaiskäyttö pahentaa ongelmaa.

Mulla on räkäviirut ajotakkien olkapäissä, mutta mitä sitten :)

Vilhelm V
19.09.2010, 20.20
Joo tuttu ilmiö on tämä nokan alituinen vuotaminen. Varsinkin talviajossa klyyvari tulvii jatkuvalla syötöllä. Olen joutunut jopa kehittämään talvioloihin ns. 'hand free' niistotavan syystä että nenän iho tuppasi perinteisellä tyylillä rohtumaan toimintakelvottomaan kuntoon. Onneksi talvella on vähemmän porukkaa tuolla väylillä tätä kaunistusta ihmettelemässä.

Timo Sievänen
20.09.2010, 14.54
Pakkasella tulee ajettua sekä hitaammin, että hengittäen tavallista enemmän nenän kautta, jolloin nenäni vuotaa jo niillä lyhyillä matkoilla, joihin pyöräilyni talvella rajoittuu. Muulloin ei pitkilläkään matkoilla näin käy, aivastus on todennäköisempi.

delah
04.04.2017, 17.35
Vanha keskustelu, mutta onko joku saanut apua reseptivapaista kortisonisuihkeista? Suosituksia? Tuskinpa noista tosin nenä syöpyisi irti, vaikka kokeilisi ihan randomillakin.

Mulla on tämä sama vaiva, mutta nenä vuotaa urheillessa myös lämpimässä. Kuntosalilla vuotaa, spinningissä vuotaa, kävellessä vuotaa. Kylmä, tuuli ja etukenoinen asento pahentaa vuotamista, joten ulkopyöräily on sikäli tuskaista, että jatkuvasti saa olla niistämässä. Ja kuten joku sanoikin, se niistäminen jeesaa puoleksi minuutiksi, ja sitten on taas räkä poskella.

stumpe
04.04.2017, 20.43
Itse en jaksa kauheasti välittää ko. vaivasta, annan rään valua, hien lentää. Ennen kauppaan tms. menoa, puhallan röörit tyhjäksi pitämällä toista kiinni sormella.

jame1967
05.04.2017, 08.29
Komppaan edellistä , muistan ammoin erään vanhan herran sanoneen "touhun tippa"

hcfreak
05.04.2017, 10.39
Alkutalvesta on meleko ärsyttävä vaiva. Sai pysähdellä ladulla vähän väliä tyhjentämään röörit. Mutta kyllä se nenä siihen kylmään tottu tai ainaki väheni vuotaminen

1aloittaja
05.04.2017, 11.41
Komppaan edellistä , muistan ammoin erään vanhan herran sanoneen "touhun tippa"

Kyll tuo 'touhutippa' meikäläisen sanavarastossa liittyy ihan toiseen 'rööriin'... ;)

SammyB
05.04.2017, 12.36
Minulla vuotaa nenä, pojalla vuotaa nenä, äidillä vuotaa nenä. Sukuvika kaiketi. :) Antaa vuotaa vaan.
Ajoittain Avamysiä joutuu nänukkaan suihkuttelemaan ja näinä aikoina rään kera sieraimista lentää veri.

puppy
07.04.2017, 15.12
Astman lisävaivoja nenän vuoto, reseptillä lääkesuihketta joka siihen auttaa mutta aiheuttaa kuivumista/veren vuotoa joten joko a-vitamiini suihketta tai pahoina aikoina pipetillä hieroen geeliä

viivi
07.04.2017, 17.26
Voiko näitä ehdotettuja troppeja käyttää jos osallistuu tapahtumaan jossa voi joutua pissaamaan purkkiin?

PatilZ
11.04.2017, 11.20
Voiko näitä ehdotettuja troppeja käyttää jos osallistuu tapahtumaan jossa voi joutua pissaamaan purkkiin?

Pääasiassa kyllä, mutta urheilija on aina vastuussa eli selvittää asian (http://www.suek.fi/taulukko-2). Urheilija ei koskaan luota foorumin asiantuntijoihin.

Avamys on sallittu nenäsuihkeina (=kielletty aine, mutta antotapa tekee sen sallituksi), mutta noin muuten sen sisältämä glukokortikoidi on kilpailuissa kielletty. Koska en osaa sanoa ko. lääkkeen farmakokinetiikasta yhtään mitään, olisin itse ainakin varovainen ko. lääkkeen käytön suhteen. Atrovent nasal sisältää vaikuttavana aineena vain ipratropiumbromidia, joka ei ole kielletty aine.

Pitää olla tarkkana vähän saman nimisten aineiden kanssa. Atrovent comp sumutinliuos, joka taas on astmalääke sisältää myös fenoterolihydrobromidia, joka voi johtaa positiiviseen doping tulokseen.

Itselläni on tämä kylmässä (about alle 15 astetta) vuotava nenä ja Atrovent nasal auttaa oireisiin jonkun verran.

Markku Liitiä
11.04.2017, 11.54
Vuotavaa nenää on helppo tyhjennellä "toinen sierain tukkoon ja puhallus" -tekniikalla, mutta entäs silmät? Meikäläisellä vuotaa ajaessa silmistä vettä (tai mitä lie kyynelnestettä) aika ravakasti, kun lämpötila tippuu alle 10 asteen. Ajolasit auttavat vähän, mutta vain vähän. Paljon kiusallisempaa kuin vuotava nenä.

alli
11.04.2017, 12.17
Nenä on vuotanut aina, ja käytän nenäliinoja, ärsyttävää on.

Myös tuohon silmäjuttuun olen nyt tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota. Olin hiihtämässä vähän viileämmässä kelissä, ei kuitenkaan ollut kuin kuin -12 astetta tms, ja silmistä vuoti vettä niin paljon, että takin rintamukseen tuli märät läikät. Lisäksi posket ahavoituivat noitten vesinorojen ja viiman yhteisvaikutuksesta. Nyt sitten vuotavia silmiä pyyhkiessä olen miettinyt, onko tämä ongelma jotenkin aikaisempaa pahempi vai tuntuuko vaan siltä tuon yhden ikävän kokemuksen takia.

hcfreak
11.04.2017, 13.19
Myös tuohon silmäjuttuun olen nyt tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota. Olin hiihtämässä vähän viileämmässä kelissä, ei kuitenkaan ollut kuin kuin -12 astetta tms, ja silmistä vuoti vettä niin paljon, että takin rintamukseen tuli märät läikät.

Kunnolliset hiihtolasit niin ei vuoda silmät niin pahasti. Ainaki estää sen viiman laskuissa ja jos tuulee. Ja ei se pakkanenkaan pääse puremaan niin herkästi.
Pikkunen tuuletus pitää kuiten olla. Muuten ne huurtuu.
Hiihtovisiiri lienee paras tai isohkot hiihtolasit (pyöräilylasit)

Olen nähny joillaki jopa laskettelulaseja hiihtäessä.

via
13.04.2017, 08.48
nenän vaivaan mulla on ajohanskassa hakaneulalla kiinnitetty nenäliina, kuivaakin välillä viimassa, ei tosin sateella jolloin niistän valmiiksi märkään

alli
14.04.2017, 00.17
Kunnolliset hiihtolasit niin ei vuoda silmät niin pahasti. Ainaki estää sen viiman laskuissa ja jos tuulee. Ja ei se pakkanenkaan pääse puremaan niin herkästi.
Pikkunen tuuletus pitää kuiten olla. Muuten ne huurtuu.
Hiihtovisiiri lienee paras tai isohkot hiihtolasit (pyöräilylasit)

Olen nähny joillaki jopa laskettelulaseja hiihtäessä.

Tämä on varmaan moneen kertaan käsitelty asia, mutta lieköhän noita hiihto/ajolaseja malleja, joita voisi käyttää tavallisten silmälasien päällä. Kesälläkin erilaisten ötököiden pörrätessä suojaavammat lasit olis hyvät.

hcfreak
14.04.2017, 07.04
Tämä on varmaan moneen kertaan käsitelty asia, mutta lieköhän noita hiihto/ajolaseja malleja, joita voisi käyttää tavallisten silmälasien päällä. Kesälläkin erilaisten ötököiden pörrätessä suojaavammat lasit olis hyvät.

Noita hiihtovisiirejä on esim https://www.skistart.com/fi/bliz-proflip-otg-urheilulasit.html
Ja laskettelulaseja on.
Ei oikeen passaa pyöräilykypärän kans joten ei kesäkäyttöön.

Itelläki silmälasit mutta onneksi ei niin sokia että voi ilman olla. En pysty pitään niitä edes pyöräilessä kauppaan ku rupee silmät niin vuotaan. Se tuulen vire pyörittää niin kivasti silmälasien alta.

ajolasit vahvuuksilla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28033-ajolasit-vahvuuksilla)

alli
14.04.2017, 08.59
^Kiitti, visiiriä vois miettiä ensi talvena, vaikka hiihtoa tulee kyllä tosi vähän. Olis niin kätevää, jos yhdet lasit sopisi silmälasien päälle ja myös kypärän kanssa... toiveajattelua vaan taitaa olla, saattaisi sangat painaa korvan takaa yms.

Tuossa vanhassa ajolasikeskustelussa mainitut adapterilasit mulla joskus olikin. Harmittavasti hukkasin ne johonkin Saksaan ja sen jälkeen olen vaan käyttänyt silmälaseja/aurinkolaseja, mutta ehkä nämä nykyiset kehykset ohjaa viimaa vielä entisiä hankalammin.