PDA

Näytä tavallinen näkymä : GoreTex vaatteiden pesu

hutikka
14.09.2010, 20.32
Moi

Onko kokemuksia mikä olisi paras tapa pestä noita goretex rytkyjä? Kannattaako investoida erikoispesuaineisiin vai kelpaako tavalliset pulverit?

Sen verran tiedän että ei huuhteluaineita ja aika matalissa lämpötiloissa (ilmeisesti max 40 C) ja ujosti linkousta. Mutta jos on jotain hyviä / huonoja kokemuksia goretex asusteiden pesusta niin olen kuulolla...

järppä
14.09.2010, 21.18
Mie käytän pääsääntöisesti normipesuaineita, samoja kuin muillekin vaatteille. Aina silloin tällöin pesu pintakankaan kyllästävällä erikoisaineella. Kyllä sen huomaa siitä vaatteesta milloin se kaipaa kyllästämistä.

JiiPee
14.09.2010, 21.19
Sain tältä palstalta äskettäin mainion vinkin (kiitos Eskoaa).
Sport-Serto pesuaine sopii gore-tex kankaille 40 pesussa, ei linkousta.
Omat rytkyt tuli puhtaiksi ja raikkaiksi.

Jos pesee esim. teknisiä alus-asuja tai ajovaatteita, niin pari korkillista talousetikkaa huuhteluainelokeroon ja vaatteista katoaa tunkkaiset hajut.

HC Andersen
14.09.2010, 21.38
Täytyy seuraavaksi kokeilla tota Sport Sertoa, olen tähänasti käyttänyt älyttömän kallista Perätukun Air-Tex pesuainetta, kiitos vinkistä!

vituxman
14.09.2010, 21.43
Zeoliitti on myrkkyä koretexwiller rytkyille :mad:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Zeoliitti

Hjuva hjuuhtelu jos tsuhna pjese kjoneessa mjina aiiiina ominkjasin onneen , pjarempi tulee....eika mjene kalvo puhki.. siis tjukkoon

Nestemäisissä litkuissa ei yleensä tota savvee

HeliT
14.09.2010, 21.49
Meillä käytetää Nikwaxia ja saman merkin kyllästettä aina muutaman pesun jälkeen. Molempia olen kyllä aina laittanut paljon annosteluohjetta vähemmän. Kyllästeen laiton jälkeen vaatteet kannattaa silittää (kuivausrumpukin kai käy jos sellaisen omistaa).

järppä
14.09.2010, 21.52
...

Juu, ja monelle muulle. Sertossahan ei myöskään ole zeoliittia, kuten hyvin tiedetään (http://www.serto.fi/serto_ajankohtaista?s=n&id=507).

JiiPee
14.09.2010, 22.00

http://fi.wikipedia.org/wiki/Zeoliitti

Hjuva hjuuhtelu jos tsuhna pjese kjoneessa mjina aiiiina ominkjasin onneen , pjarempi tulee....eika mjene kalvo puhki.. siis tjukkoon

Mjinä ei hjummarra mita helskuttia sina posotta zeuliittiloista, mjinullaki hjuva mieli ilman oma käsi. Vjaimo rjaapiska iltasella mahhaa ja kak tulla heti hjuvasti mieli.

Ja Njixwaksi olla kans haili ouvereittiid :D

Igor Pavlovits
14.09.2010, 23.29
Käytän itse Ecover-pesuainetta ja nyt on vaimokin on onnellinen, lapset pärjää koulussa ja pihassa on uusi auto.

nure
15.09.2010, 08.28
Hienopesuaine ilman huuhteluainetta... Riittää ja toimii mainiosti... Nixwax hinnakasta ja ylimainostettua, kylläste silloin jos huvittaa mutta en ole koskaan ymmärtänyt että miksi GoreTex pitäisi vielä kyllästääkin...

YT
15.09.2010, 08.34
mutta en ole koskaan ymmärtänyt että miksi GoreTex pitäisi vielä kyllästääkin...
Ei sitä gore-tex kalvoa kyllästetä vaan se päällikangas kyllästetään vettähylkiväksi.

järppä
15.09.2010, 08.47
Ei sitä gore-tex kalvoa kyllästetä vaan se päällikangas kyllästetään vettähylkiväksi.

Jep. Ja syy ei ole muu kuin estää sen päällikankaan vettyminen. Saattaa vaikuttaa tekstiilin hengittävyyteen hieman...

nure
15.09.2010, 12.17
Jep. Ja syy ei ole muu kuin estää sen päällikankaan vettyminen. Saattaa vaikuttaa tekstiilin hengittävyyteen hieman...

Siis suht turhaa...

HeliT
15.09.2010, 12.21
Siis suht turhaa...

????? Jos esim. takkia ei kyllästä niin joidenkin pesujen jälkeen pintakangas vettyy ja hengittävyys huononee. Luulen, että joistain takeista voi kosteus mennä läpikin. Mun mielestä kalliista kamoista kannattaa pitää huolta niin ne kestävät vuosia. Toinen vaihtoehto on sitten ostaa uudet vaatteet aina kun edellisten vedenpitokyky heikkenee ...

jannevaro
15.09.2010, 12.31
Millä se kalvo kyllästetään taas toimivaksi ja mistä semmoista ainetta saa ostaa?

Nappulakenka
15.09.2010, 12.40
Millä se kalvo kyllästetään taas toimivaksi ja mistä semmoista ainetta saa ostaa?
No ainakin urheiluliikkeistä(esim. Intersport Megastore), jotka myyvät GoreTex vaatteita tai joku eräliike.. Jos ei äkkiseltään huomaa, niin kannattaa kysyä myyjältä.

Juha Jokila
15.09.2010, 12.40
Pinnaltaan kokonaan vettynyt Gore-Tex hengittää kuin kuminen umpiosadetakki. Hyvin nopeasti alkaa hikihöyryt tiivistymään kankaan sisäpuolellekin ja tuloksena on kylmä ja vuotavan tuntuinen takki, vaikka kalvo olisikin ehjä ja tiivis. Ainakaan sprayattavaa kyllästysainetta ei kannata laittaa liikaa, koska sitä tarvitaan vain kankaan pintaan. Yhden kalvon joskus pilasin kun liikaa laitoin ja kylläste ilmeisesti tukki myös kalvon huokosia.

nure
15.09.2010, 16.18

Ei itse kalvoa enää millään kyllästetä, jos menettää tehonsa niin on matkan päässä...

A.M.®
15.09.2010, 16.45
Holmenkolilla on kaikkea tekstiilien hoitoon

http://www.holmenkol.com/produkte/textile-protection?id=8&frontend=e6fd524d7c5992d7c1df57bce3828336&___store=en&___from_store=de

JK-Shopissa näitä on ainakin tarjolla

vituxman
15.09.2010, 17.30
Tuon kyllästämisen vaikutuksen voipi kokeilla vaikka seuraavalla tavalla.
Ostat lestakaupasta pieru eiku älyteksin ja sit vaikka ihan oikeen esim. sastan pompan..
TRG Zeissin pottunuijalla selekään, lokkatikka kätteen ja suonlaitaa kävelemään sateeseen viijeks tunniksi

Pieruteksi painaa kuuskeet kertaa enempi märkänä ku kuivana ja hönkii vaan vittumaista oloa , ugh olen puhunut...

gobbif
15.09.2010, 17.36
Pintakankaan saa vettä hylkiväksi myös kengille myytävällä spray:llä. Joillain valmistajalla kenkäspray ja pesukoneen kylläste oli ihan samaa ainetta. Olen tehnyt parillakin merkillä useampia vaatteita (ja reppuja, kenkiä yms) vettä hylkiviksi ja hyvin toimii muuallakin kuin kengissä.

dirtyrider
15.09.2010, 17.38
Pintakankaan saa vettä hylkiväksi myös kengille myytävällä spray:llä. Joillain valmistajalla kenkäspray ja pesukoneen kylläste oli ihan samaa ainetta. Olen tehnyt parillakin merkillä useampia vaatteita (ja reppuja, kenkiä yms) vettä hylkiviksi ja hyvin toimii muuallakin kuin kengissä.

Otsikon mukaan oli GoreTexin käsittelystä, ei kankaan kyllästämisestä umpeen.

JiiPee
15.09.2010, 17.48
Ostat lestakaupasta pieru eiku älyteksin ja sit vaikka ihan oikeen esim. sastan pompan..
TRG Zeissin pottunuijalla selekään, lokkatikka kätteen ja suonlaitaa kävelemään sateeseen viijeks tunniksi

Pieruteksi painaa kuuskeet kertaa enempi märkänä ku kuivana ja hönkii vaan vittumaista oloa , ugh olen puhunut...

Älyweksistä sammoo mieltä, mutta lokkatikan vaehtasin valamettiin. Siinä on nii hyvät putket jotta ee tarvihe majasta könytä pakkaseen uamukuselle, senku lorottelloo putkee pitkin oven raosta :D!

Pahoittelut ot:stä älkää suuttuko ;)

Janu
15.09.2010, 19.38

Noihi hommii varustelekasta ECWCS -rytkyt (ei niitä kiinalaisia kopioita), halba ja hyvä (kerrankin!). On tullu käytettyä juurikin TRG:n ja Zeissin pesismailan kanssa tarpoessa. Lokkatikan tilalla ollu kyllä valmet, kuten joku viisaskin jo neuvoi!

Mutta itse aiheesta: ne spekiaalipesuaineet ei oo kyllä ollu yhtään sen kummempia ku tavallisetkaan. Nikwaxin liemellä on ainakin pesty, en muista onko muita kokeiltu. Olevinaan muka palauttaa pintakankaan vettähylkivyyden.. varmaan! Ei oo ainakaa vielä sellasta ihmettä tapahtunu ja on noita pesty jo jokunen kerta, texmexiä ja softshelliä yms. Eli normipesuaine käy ihan yhtä hyvin kunhan katsoo ettei niissä ole sitä Pahaa Muhjua(tm) jonka käyttämistä kai ois suotavaa välttää muutenki.

nure
15.09.2010, 20.24
Otsikon mukaan oli GoreTexin käsittelystä, ei kankaan kyllästämisestä umpeen.

Käsittääkseni kalvotakkeja ei saa suojata moisella...

marco1
15.09.2010, 21.27
Kyllä ne Nikwaxin ja Grangerin pesu ja kyllästeainekombot toimivat todella hyvin. Minulla on ollut muutama käytettynä ostettu laatutakki towereilta kauden jälkeen ja nämä kamppeet on tosissaan hyötyneet kyllästämisestä.

Valitettavasti kotitekoinen kyllästys kuluu pois aivan liian äkkiä, aktiivikäytössä viikko tai kaksi niin taas jää vesi pintaan kiinni ja olo on ikävä. Mökkitakkeina menevät vielä.

kalasatu
15.09.2010, 22.32
Nämä ohjeet pätevät aika hyvin kalvovaatteisiin: http://halti.fi/halti/tietoja_tuotteista/washing_and_maintanance/drymaxx_products/

Itse olen pessyt "Triple point ceramic" -kalvolla varustettua takkiani vuosittain ja olen käyttänyt ihan tavallisia nestemäisiä pesuaineita. Pitää vettä yhtä hyvin kuin uutena ja hengittävyyskään ei ole parantunut :D

kybällä tsygäilijä
15.09.2010, 23.00
Ihan normaali konepesu 40 astetta. Kannattaa lingota n. 600 kierrosta, koska muuten voi jäädä pesuaine jäämiä kalvon huokosiin linkoamalla siis parempi lopputulos. Jos pesuainetta jää huokosiin niin se voi vaikuttaa hengittävyyteen. Kannattaa myös käyttää nestemäistä pesuainetta eikä missään nimessä huuhteluainetta. Silloin tällöin kankaan kyllästys on ihan ok, koska kastuessaan takin päälikangas ei ime vettä ja takki pysyy kevyempänä.

kebne
16.09.2010, 10.17
Kuorivaatteelle, joka on gore-tex tai windstopper-kalvollinen, kannattaa pestä esim. Nikwaxin teknisen vaatteen pesuaineella. Tuollaiset pesuaineet eivät sisällä kalvoille ym. vedeltä suojaaville materiaaleille haitallisia aineita. Ovat normipesuaineita hellävaraisempia vaatteen teknisille osille. Jos nyt haluaa käyttää normiaineita, niin nestemäistä suosittelisin (sulaako jauhe tarpeeksi hyvin? -oikea annostelu-, ettei aine tuki kalvoa). Normiainetta käyttäisin vähän varovaisemmalla mitoituksella.

Nikwaxilta löytyy myös kyllästeaine. Ko. aine ei tee uutta kalvoa, eikä korjaa kalvoon tulleita reikiä, vaan tekee kyllästettävän vaatteen tekstiiliin pinnoitteen, joka suojaa kosteudelta. Tarttuu tekstiilin kuidun ympärille. Eli kun vaatteella on alla useampia pesukertoja tai paljon mekaanista käyttöä, kannattaa kyllästää jos mietit tekstiilin vedensietokykyä, jos vaatteen pinta vettyy (kalvohan on aina laminointi nurjalla puolella). Kyllästettävä vaate pitää aina ennen kyllästystä pestä puhtaaksi. Eli nikwaxin kyllästeaineella puhdas takki pestään toisen kerran heti perään. Aineen voi laittaa pesupalloon, -lokeroon tai hulauttaa koneesteen perään. Käsinkin voi lavuaarissa kyllästää.

Itse ajattelin seuraavaksi testata puvillapohjaisen vaatteen kyllästettä (vettähylkivyys) farkkuihin. Sieltä tosin löytyy pesuainetta ja kyllästettä gorelle, softshellille, puuvillalle, villalle, untuvalle, varusteille ja teltoille, kengille.....

nure
16.09.2010, 11.23
Kuorivaatteelle, joka on gore-tex tai windstopper-kalvollinen, kannattaa pestä esim. Nikwaxin teknisen vaatteen pesuaineella. Tuollaiset pesuaineet eivät sisällä kalvoille ym. vedeltä suojaaville materiaaleille haitallisia aineita. Ovat normipesuaineita hellävaraisempia vaatteen teknisille osille. Jos nyt haluaa käyttää normiaineita, niin nestemäistä suosittelisin (sulaako jauhe tarpeeksi hyvin? -oikea annostelu-, ettei aine tuki kalvoa). Normiainetta käyttäisin vähän varovaisemmalla mitoituksella.

Nikwaxilta löytyy myös kyllästeaine. Ko. aine ei tee uutta kalvoa, eikä korjaa kalvoon tulleita reikiä, vaan tekee kyllästettävän vaatteen tekstiiliin pinnoitteen, joka suojaa kosteudelta. Tarttuu tekstiilin kuidun ympärille. Eli kun vaatteella on alla useampia pesukertoja tai paljon mekaanista käyttöä, kannattaa kyllästää jos mietit tekstiilin vedensietokykyä, jos vaatteen pinta vettyy (kalvohan on aina laminointi nurjalla puolella). Kyllästettävä vaate pitää aina ennen kyllästystä pestä puhtaaksi. Eli nikwaxin kyllästeaineella puhdas takki pestään toisen kerran heti perään. Aineen voi laittaa pesupalloon, -lokeroon tai hulauttaa koneesteen perään. Käsinkin voi lavuaarissa kyllästää.

Itse ajattelin seuraavaksi testata puvillapohjaisen vaatteen kyllästettä (vettähylkivyys) farkkuihin. Sieltä tosin löytyy pesuainetta ja kyllästettä gorelle, softshellille, puuvillalle, villalle, untuvalle, varusteille ja teltoille, kengille.....

Oon pessyt NixWaxin kyllästeellä jotkut puuvillaiset vaellustyyppiset housut eikä vaikutus ollut kovinkaan kummoista...

Eri
16.09.2010, 14.32
Velipojalle olivat sanoneet, että ainakin LIM ultimate jacket tarvitsee vain pestä normaalisti koneessa, mutta kuivatus saunassa, n. 60 asteen lämpötilassa, palauttaa kalvon ominaisuuksia. Enpä sitten tiedä.

jarppis
16.09.2010, 20.05
Velipojalle olivat sanoneet, että ainakin LIM ultimate jacket tarvitsee vain pestä normaalisti koneessa, mutta kuivatus saunassa, n. 60 asteen lämpötilassa, palauttaa kalvon ominaisuuksia. Enpä sitten tiedä.

GoreTexin ohjeissa on sama maininta, että kuivaimessa lämmittää vaatetta kalvon "aktivoimiseksi" pesun jälkeen.

JiiPee
16.09.2010, 21.25
Jaahas, tästä tulin siihen johtopäätökseen että texmex-releitä saa lingota (uutta meikälle) ja että pitää mennä saunaan istumaan vaatteet päällä heti pesun jälkeen :D!

vituxman
16.09.2010, 21.41
Mulla on ikivanha tuo mieluisin Sastan puku, sitä EI saa rummussa kuivata,30 asteessa pesu , saunomisesta ei puhuta mitään :D
Mitenkähän on, yrittääkö se puvun valmistaja antaa ohjeet joilla puku kestää 10 vuotta vai sellasen jolla voi myydä kahden vuoden päästä uuden 650 eken puvun...:D
Eipä siinä tavallinen munien raapija paljo muuta voi kuin uskoa mitä tuputetaan valmistajan taholta...

jarppis
17.09.2010, 07.33
Mulla on ikivanha tuo mieluisin Sastan puku, sitä EI saa rummussa kuivata,30 asteessa pesu , saunomisesta ei puhuta mitään :D
Mitenkähän on, yrittääkö se puvun valmistaja antaa ohjeet joilla puku kestää 10 vuotta vai sellasen jolla voi myydä kahden vuoden päästä uuden 650 eken puvun...:D
Eipä siinä tavallinen munien raapija paljo muuta voi kuin uskoa mitä tuputetaan valmistajan taholta...

Rumpukuivauksen kestävyys taitaa vaihdella tuotteittain. Silitysrauta miedolla lämmöllä on sitten yksi vaihtoehto myös tuohon aktivointiin.

yedi
17.09.2010, 07.45
????? Jos esim. takkia ei kyllästä niin joidenkin pesujen jälkeen pintakangas vettyy ja hengittävyys huononee. Luulen, että joistain takeista voi kosteus mennä läpikin. Mun mielestä kalliista kamoista kannattaa pitää huolta niin ne kestävät vuosia. Toinen vaihtoehto on sitten ostaa uudet vaatteet aina kun edellisten vedenpitokyky heikkenee ...

Onkohan tuosta jotakin todistettua tietoa vai onkohan tuo markkinamiesten ihmisille istuttama tosiasia, jota toistetaan joka paikassa?

Tulee vaan mieleen; kumpi haittaa hengittävyyttä enemmän vesi kankaassa sateella ja kyllästysaine kankaassa joka kelillä?

yedi
17.09.2010, 07.52

Olisi hyvä kysyä aina näiden "ohjeiden" antajilta mitä kankaalle tai kalvolle tapahtuu näissä "aktivoinneissa" ja mihin tapahtuma perustuu.

GoreTexin ohjeissa on sama maininta, että kuivaimessa lämmittää vaatetta kalvon "aktivoimiseksi" pesun jälkeen.

Olisi oikeasti mielenkiintoista tietää miten muovikalvoa aktivoidaan lämmittämälllä. Tietenkin kun kalvo sulaa niin se liikkuu aktiivisemmin ja kalvon palaessa se yhtyy happeen aktiivisesti. Muita muovikalvon aktiivisuustyyppejä/ominaisuuksia olisi kiva tietää :rolleyes:.

YT
17.09.2010, 07.58
Kyllä minun vaatteiden käyttöohjeissa sanotaan, että sillä lämmityksellä aktivoidaan pintakankaan vettähylkivyys eikä kalvon vedenpitävyys/hengittävyys.

kanttiinin tollo
17.09.2010, 08.33
No jo on goretexit vaivalloista pasqaa. On se toki käytössäkin havaittu. Teinkin siis juuri pitkään empimäni tilauksen ilmavoimien sinisestä manttelista... 15 egee @ varusteleka ja kyllä pojat/tytöt toimii.......

YT
17.09.2010, 08.46
No jo on goretexit vaivalloista pasqaa. On se toki käytössäkin havaittu. Teinkin siis juuri pitkään empimäni tilauksen ilmavoimien sinisestä manttelista... 15 egee @ varusteleka ja kyllä pojat/tytöt toimii.......
Vaan osaatkos tehdä manttelikäärön?

kanttiinin tollo
17.09.2010, 08.57
Vaan osaatkos tehdä manttelikäärön?

Jos hihnoilla saa fuskata niin saattaapi jopa onnistua. Ja lisätään nyt vielä sen verran, että niitä hihnoja on paree olla riittävästi.. :D

Schöne Scheisse
17.09.2010, 09.10
Hurjasti OT, mutta: Hep! Minä osaan! Tosin sitä piti kutsua nimellä jääkäripakkaus. Hyväksyttävän suorituksen kriteerinä oli, että se ei saanut osoittaa minkäänlaisia hajoamisen merkkejä, kun alikersantti paiskasi sen päin seinää.

Siviilipuolella olen oppinut, että Gore-Texin vettähylkivä ominaisuus vaatii pesun jälkeen kuivausrummussa käytön. Jotain siinä on tarkoitus tehdä niille polymereille. Onnistumisen voi testata heti eli katsoa muodostuuko pisaroita vai ei.

Jos käyttää silitysrautaa, vaatteen pitää olla reilusti märkä ja välissä pyyhe, eikä pidä silittää kuivaksi asti. (Tämä ohje kaltaisilleni uusavuttomille.)

Samuli
17.09.2010, 09.38
http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/care-center/washing-instructions

Lasol
17.09.2010, 15.45
Täytyy seuraavaksi kokeilla tota Sport Sertoa, olen tähänasti käyttänyt älyttömän kallista Perätukun Air-Tex pesuainetta, kiitos vinkistä!

Haluisin minäkin koittaa, mutta ei taida kovin monen kaupan valikoimiin kuulua.. Mistä ootte löytäny? Ite etsin isosta tarjoustalosta ja s-marketista. Molemmissa muuta Sertoa, mutta ei sporttimallia.

JiiPee
17.09.2010, 16.22

No älä ny oo tollane....:D just hyvää vääntöö pätöasiasta.

Vai mantteli, intissä joskus tehtiin toi manttelimytty/ maamyyräpakkaus tetsareihin, en kyllä enää osais.
Muddajuu, yks parhaista jahtiasuista ikuna oli vanha kunnon sarkapuku, se lämmitti märkänäkin (maastonvihreenä:p).

^ Lasol@ Sitä sporttisertoo löysin juurikin s-marketin hyllystä, hus hus penkomaan!

kanttiinin tollo
17.09.2010, 18.42
No älä ny oo tollane....:D just hyvää vääntöö pätöasiasta.

Vai mantteli, intissä joskus tehtiin toi manttelimytty/ maamyyräpakkaus tetsareihin, en kyllä enää osais.

Ok, ei olla sitte. Minä ainakin huolsin tuossa taannoin (jo vuotavat) GoreTex ajokenkäni heittämällä ne pesukoneeseen muiden ryjien sekaan klosseineen kaikkineen ja kyllä tuli valkoisista kengistä taas puhtaat!!! Eli sanoisin Erisanin nestemäisen pyykinpesuaineen olevan mitä mainioin valinta Gorekalvoille. :D

Ja juu.. Tarkemmin kun asiaa mietin niin ei kyllä ole enää mitään käsitystä miten se manttelimytty tehtiin. Ensmäinen kasa levisi potkusta, sen muistan kyllä, mut kai se sitten jatkossa toimi kun sitä sai mukana raahata, käyttöähän sille toki tullut ei lain ellei sitten vartiovuorossa tyynynä.. en muista enää...

tubelix
19.01.2011, 11.48
Ensisijaisesti noudatetaan vaatteen omaa pesuohjetta. Muut vaatteen materiaalit saattavat rajoittaa pesua ja kuivausta.

Pesu ohjeen mukaisesti (30-40° C) zeoliitittomalla pesuaineella. Ei valkaisu- eikä huuhteluainetta. Ei linkousta tai erittäin kevyt sellainen. Hyvä huuhtelu.

Pesun ja kuivauksen jälkeen kankaan pinnalla olevan kyllästyksen voi useissa tapauksissa aktivoida uudelleen lämmön avulla. Gore-Tex -asusteen rumpukuivaus on usein kielletty, sillä vaatteen saumat voivat aueta ja päällyskangas vaurioitua korkeassa lämpötilassa. Tämä asettaa rajoituksia miten homma toteutetaan. Mikäli ei ole varmuus siitä mikä on vaatteelle sopiva kuivauslämpötila, ei sitä tule kuivata kuumemmassa lämmössä kuin mikä on sen pesulämpötila.

Ulkokangas on aika-ajoin syytä käsitellä uudelleen kyllästysaineella, jota saa alan liikkeistä. Käsittely ei vaikuta itse Gore-Tex kalvoon. Silikonisumutetta ei suositella. Sisään pestävien kyllästeiden (wash-in) käyttöä ei myöskään suositella.

http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/care-center/washing-instructions

http://www.intersport.fi/jumbo/index/osastot/vaate/goretexvaatteenhoitoohjeet.html

Eiköhän noilla keinoilla pärjää :)

Edit: LV Nestemäinen pyykinpesuaine sopii myös tuon aikasemmin mainitun PikaSerto Sport lisäksi. LV Nestemäinen ei sisällä hajusteita, väriaineita, entsyymejä, säilöntäaineita, optisia kirkasteita, fosfaattia tai zeoliittiä. http://www.allergia.com/index.phtml?s=652

Ohiampuja
22.08.2012, 11.37
Pari kysymystä.

Vanha Haglöfsin Windstopper takki ei enää häävisti hylji vettä, vaan kastuu aika nopsaan. Mitähän kyllästettä siihen kannattaisi kokeilla?

Toisekseen oletteko koskaan kyllästäneet farkkuja testimielessä? Voisiko vanhoista farkuista tehdä vaikkapa G1000 kankaan vahalla oivat rymy-farkut? Eli katu-uskottavat pökät festareille tai sillä city-fiksillä kurvailuun :)

HeliT
22.08.2012, 11.54
Pari kysymystä.

Vanha Haglöfsin Windstopper takki ei enää häävisti hylji vettä, vaan kastuu aika nopsaan. Mitähän kyllästettä siihen kannattaisi kokeilla?

Nikwaxin TX.Direct Wash-In (http://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=267&activityid=-1&itemid=-1&fabricid=-1) ainakin toimii. Takin pesu koneessa (vaikka saman firman "teknopesulla"), takki koneeseen kyllästeen kanssa ja kuivan takin silitys kyllästeen aktivoimiseksi. Kuivuri toimii kai kanssa, en ole kokeillut kun sellaista ei meillä ole.

Ohiampuja
22.08.2012, 12.05
Nikwaxin TX.Direct Wash-In (http://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=267&activityid=-1&itemid=-1&fabricid=-1) ainakin toimii.
Kiitos Helille nopeasta vastauksesta. Jossain vanhassa viestissä kiellettiin käyttämästä wash-in aineita, mutta eiköhän Nikwax hommansa osaa?
Ja rumpuja minulla ei ole, vaan rautaa joudun heiluttamaan. 1-pompula taitaa tuossa ohjelipussa olla.

marco1
22.08.2012, 12.14
Gorexit voi työntää myös saunaan jälkilämmöllä käsittelyn viimeistelyksi.

TX.Direct Wash in elvyttää kyllä aika kärsineenkin Goren paraatikuntoon mutta valitettavasti se käsittely ei kestä kovin pitkään vaatteen pinnassa aktiiviikäytössä (kuukauden pari max). Jonkin verran ollut käytössä kavereiden ex-sponssivaatteita ja esim. 2 kautta alpeilla käryytetty takki ei enää kuluttajatason kyllästeillä korjaannu kuin mökkitakiksi. Oletan että valmistajilla on rajummat tökötit käytössä.

HeliT
22.08.2012, 12.14
Kiitos Helille nopeasta vastauksesta. Jossain vanhassa viestissä kiellettiin käyttämästä wash-in aineita, mutta eiköhän Nikwax hommansa osaa?
Ja rumpuja minulla ei ole, vaan rautaa joudun heiluttamaan. 1-pompula taitaa tuossa ohjelipussa olla.
Eipä kestä, palstan lukeminen ja toisten auttaminenhan on parasta puuhaa töiden lomassa :).
En tätä ketjua nyt lueskellutkaan taaksepäin. Meillä Nikwaxit ovat toimineet hyvin, käytössä on pääasiassa Haglöfsin rättejä ja Meindelin töppösiä (joille on omat mömmönsä). Joo, 1 piste silitysrautaan, kuumempi voi tehdä pahaa jälkeä. Vettä ei kannata höyryrautaan laittaa sisään koska höyry ei yleensä toimi kuin 2 pisteestä kuumempaan ja rauta vaan puskee vedet ulos. Kannattaa silittää aika hitaasti.

arctic biker
22.08.2012, 14.24
Pari kysymystä.

Toisekseen oletteko koskaan kyllästäneet farkkuja testimielessä? Voisiko vanhoista farkuista tehdä vaikkapa G1000 kankaan vahalla oivat rymy-farkut? Eli katu-uskottavat pökät festareille tai sillä city-fiksillä kurvailuun :)

Aikoinaan oli Erä-lehdessä juttua puuvillaisten maastopukujen teflonkäsittelystä. Joku pesula, olikohan Kuopiossa sitä teki. Muistaakseni kovasti kehuvat. se oli sitä aikaa kun metsälle sopivia kahisemattomia gore-vaatteita ei tainnu olla ja ennen Erätukun tarjontaa! En itse taitais viittiä vaikka onhan tuota Fjällrävenin vahaa tietysti jemmassa. G1000 kankaassa puuvillaa on vain 30% (Pe 70%)
kuoriasujen pikakyllästykseen sopii myös Wolyn nanospray, löytyy K-marketeista.