PDA

Näytä tavallinen näkymä : Felt Q720

Jantsa
13.09.2010, 17.34
Moi! ostin tossa pari päivää sitten felt q720 fillarin ja sellasta kyselisin et mitäs mieltä ootte? Onko ihan hyvä fillari tollaseen metsässä poluilla ajeluun yms. Kellään kokemuksia?

Kiitoksia jo vastauksista

Merfenos
13.09.2010, 18.31
Eikö olisi helpointa käydä kokeilemassa itse, jos kerta pyörän olet jo ostanut :)

Jantsa
13.09.2010, 18.34
No seki on totta :) mut ois kiva kuulla mitä on muut tykänny ;)

Jantsa
13.09.2010, 18.35
Onhan toi tosiaan tyhmä kysymys:D

artzi
13.09.2010, 19.27
Kyllä oli ihan hintansa arvoinen, kelpasi jopa varkaille. Hanki hyvä lukko ja sitten baanalle vaan..

nure
13.09.2010, 19.52
Dartin keulaa en kyllä kehu... Tavallaan typerää kysyä kun paskat on jo housuissa, pitäiskö sanoa että paremmankin olisit voinut valita...?

Jantsa
13.09.2010, 21.23
no mut varmaan ekaks maastopyöräks ajaa asiansa. En oo vielä päässy vaan ajelemaan kun jalka paketissa:mad:

nure
14.09.2010, 10.53
no mut varmaan ekaks maastopyöräks ajaa asiansa. En oo vielä päässy vaan ajelemaan kun jalka paketissa:mad:

On varmaan parempi kuin esim. Inserat... Jos lohduttaa...

N-Man
14.09.2010, 11.05
On varmaan parempi kuin esim. Inserat... Jos lohduttaa...

Niin ja sitten on aina se näkökulma että ensimmäisen pyörän osto on aina vähän hakuammuntaa. Jos ei ole harrastuskokemusta, on oikeasti ihan mahdotonta tietää minkälaisesta pyörästä itse pitää, mitä siltä haluaa ja mitä vaatii. Aina pitää ostaa se ensimmäinen jolla sitä kokemusta kartuttaa ja sitten seuraavan kanssa on jo viisaampi. Minusta on usein viisainta ostaa aluksi vähän halvempi pyörä ja vaihtaa se sitten vaikka aika pian kun tietää paremmin mitä tahtoo. Ei tule sitten niin kalliita virheitä. Jo oikean koon ja ajoasennon löytäminen vie aikaa puhumattakaan siitä että huomaisi minkälainen ajo tai minkäpituiset lenkin oikeasti itselle sopivat.
Minunkin ensimmäinen pyöräni oli monessa mielessä aika lailla muuta kuin ehkä olisin oikeasti tarvinnut mutta kun se oli melko kallis ostos, en hennonut siitä kolmeen vuoteen luopua. Nyt sitten oli jo ihan erilaista ostaa uutta ja valinta osui kyllä paljon lähemmäksi oikeaa.

Joten nauti vain ihan rauhassa uudesta pyörästäsi. Kyllä se on varmasti sinulle nyt aluksi ihan pätevä peli maastopyöräilyyn tutustumiseen vaikka ei kaikkien harrastajien mielestä olekaan kovin kummoinen. Ajaminen on kuitenkin pääasia, ei pyörä.

nure
14.09.2010, 11.34
Niin ja sitten on aina se näkökulma että ensimmäisen pyörän osato on aina vähän hakuammuntaa. Jos ei ole harrastuskokemusta, on oikeasti ihan mahdotonta tietää minkälaisesta pyörästä itse pitää, mitä siltä haluaa ja mitä vaatii. Aina pitää ostaa se ensimmäinen jolla sitä kokemusta kartuttaa ja sitten seuraavan kanssa on jo viisaampi. Minusta on usein viisainta ostaa aluksi vähän halvempi pyörä ja vaihtaa se sitten vaikka aika pian kun tietää paremmin mitä tahtoo. Ei tule sitten niin kalliita virheitä. Jo oikean koon ja ajoasennon löytäminen vie aikaa puhumattakaan siitä että huomaisi minkälainen ajo tai minkäpituiset lenkin oikeasti itselle sopivat.
Minunkin ensimmäinen pyöräni oli monessa mielessä aika lailla muuta kuin ehkä olisin oikeasti tarvinnut mutta kun se oli melko kallis ostos, en hennonut siitä kolmeen vuoteen luopua. Nyt sitten oli jo ihan erilaista ostaa uutta ja valinta osui kyllä paljon lähemmäksi oikeaa.

Joten nauti vain ihan rauhassa uudesta pyörästäsi. Kyllä se on varmasti sinulle nyt aluksi ihan pätevä peli maastopyöräilyyn tutustumiseen vaikka ei kaikkien harrastajien mielestä olekaan kovin kummoinen. Ajaminen on kuitenkin pääasia, ei pyörä.

Hieman eri mieltä, halvalla ja huonolla aloittaminen on kaikessa sama juttu, helposti harrastus lopahtaa kun ei ole mikään oikein kunnolla toimivaa... En tarkoita että pitäisi aloittaa monen tonnin laitteella mutta jonkinlainen kompromissi on kyllä paikallaan, vaikka jos hetken odottaisi ja säästäisi hieman että pääsisi seuraavaan hintaluokkaan. Mutta onnea kuitenkin ja toivottavasti intoa löytyy kaikesta huolimatta!

N-Man
14.09.2010, 12.00
Hieman eri mieltä, halvalla ja huonolla aloittaminen on kaikessa sama juttu, helposti harrastus lopahtaa kun ei ole mikään oikein kunnolla toimivaa... En tarkoita että pitäisi aloittaa monen tonnin laitteella mutta jonkinlainen kompromissi on kyllä paikallaan, vaikka jos hetken odottaisi ja säästäisi hieman että pääsisi seuraavaan hintaluokkaan. Mutta onnea kuitenkin ja toivottavasti intoa löytyy kaikesta huolimatta!

No ehkä ilmaisin itseni vähän epäselvästi. En tarkoittanut että pitäsi aloittaa huonolla vaan toimivalla peruspyörällä. Vaikka enemmän harrastanut asettaa kriteerit ylemmäs, olen itse nähnyt miten vähän halvemmallakin pyörällä on innostuttu harrastuksesta ja opittu paljon. Fakta on että harva (varsinkaan nuori) on valmis sijoittamaan ensimmäiseen pyörään kuin 500-1000e. Kyllä sillä saa jo pyörän joka kestää jonkinlaista maastossa rymyämistä varsinkin jos kuskilla ei ole hirveästi painoa. Samoin toiset nuoret saavat usein käsittämättömän nopeasti myös ne kallimmatkin osat hajoamaan kun asenne on joskus vähän liiankin kohdallaan ;)
Enkä siis mitenkään vastusta sitä että ostetaan kerralla kunnollinen ja kalliimpi pyörä, päinvastoin. Halusin vain sanoa että muissakin lähestymistavoissa on puolensa ja sen kalliimman ja itselle taatusti sopivan pyörän voi ostaa myös myöhemmin. Joskun myös silloin nopeammin kun siihen ensimmäiseen pyörään ei ole kiinnitetty loppuvuosikymmenen viikkorahoja...

Merfenos
14.09.2010, 15.48
Enkä siis mitenkään vastusta sitä että ostetaan kerralla kunnollinen ja kalliimpi pyörä, päinvastoin. Halusin vain sanoa että muissakin lähestymistavoissa on puolensa ja sen kalliimman ja itselle taatusti sopivan pyörän voi ostaa myös myöhemmin.
Tässäpä se ongelma on itselläkin.

Harrastusta pikku hiljaa aloittamassa ja pyörä pitäisi saada, ja ei silti kehtaisi tonnia lyödä pyörään. Itsekkin melkein käännyn tuon halvemman pyörän kannalle näin aluksi, enitenhän se harmittaa kun investoi kalliiseen pyörään ja sitten sen ominaisuudet (ajoasento yms) eivät pitkällä tähtäimellä vastaakkaan omia mieltymyksiä.

braveslice
14.09.2010, 16.19
N-Man, olen kyllä kanssasi hyvin pitkälle samaa mieltä.

Laskeskelin tuossa kerran, että jos ostaisin kaikkiin nykyisiin harrastuksiini foorumeilla hyväksytyt ’oikeat’ harrastusvälineet köyhtyisin 45 tuhatta euroa (tuohon ei ole laskettu moottoripyörää) :)

Lajeja tulee ja menee, vain harva pysyy jos on aktiivinen luonne.

nure
14.09.2010, 16.25
Kannattaa myös pientä kriteeriä noiden harrastusten määrän suhteen... Jos on aktiivi luonne niin harrastukset pysyy, sekoitat aktiivisuuden ja ADHD:n nyt...

braveslice
14.09.2010, 16.26
No lajeihin jämähtäminen yleensä liittyy vanhuuteen, imo. Kun on jotain oppinut ei 'jaksa' enää oppia uuttaa. Ja ei tuo 45k€ nyt kovin montaa harrastusta vaadi.

nure
14.09.2010, 16.28
Ja lajeista toiseen hyppiminen tasapainottoman lapsellista...

west
14.09.2010, 17.12
felttiisi kommentti. Itse olin varmaan samassa jamassa kuin sinä viime talvella ja netin pyöräkauppaviidakosta aleheräteostoksena tarttui juurikin feltti 720 ja eikun maastopyöräilyä uudestaan aloittamaan. Kevään ja kesän aikana olen kyllä löytänyt itseni enemmän isoilta poluilta ja hiekkateiltä kuin varsinaisesta maastosta. Ja ei se keula nyt ainakaan ole sinne kunnon mastoon vetänyt. Olisiko sitten joku jäykkäkeulainen ollut samalla rahalla parempi tai jopa cycklokrossari. Ehkäpä. Jostain syystä olen feltistä saanut halpis truvativin kammet paskaksi. Toisesta ensin polkimen kierteet jotenkin kulumaan(asennuksessa itse??), niin että kenkä inhottavasti pikkuisen kiersi jalassa ja sinetiksi toisen kammen kiertymään jotenkin. Mutta on tuo todella paljon mukavampi ajaa kuin 90 luvun puolenvälin hankinta joka maksoi muistaakseni noin 5000 markkaa. Ja on tuossa feltissä ainakin minulle todella napakka ajoasento.

N-Man
15.09.2010, 08.22
felttiisi kommentti. Itse olin varmaan samassa jamassa kuin sinä viime talvella ja netin pyöräkauppaviidakosta aleheräteostoksena tarttui juurikin feltti 720 ja eikun maastopyöräilyä uudestaan aloittamaan. Kevään ja kesän aikana olen kyllä löytänyt itseni enemmän isoilta poluilta ja hiekkateiltä kuin varsinaisesta maastosta. Ja ei se keula nyt ainakaan ole sinne kunnon mastoon vetänyt. Olisiko sitten joku jäykkäkeulainen ollut samalla rahalla parempi tai jopa cycklokrossari. Ehkäpä. Jostain syystä olen feltistä saanut halpis truvativin kammet paskaksi. Toisesta ensin polkimen kierteet jotenkin kulumaan(asennuksessa itse??), niin että kenkä inhottavasti pikkuisen kiersi jalassa ja sinetiksi toisen kammen kiertymään jotenkin. Mutta on tuo todella paljon mukavampi ajaa kuin 90 luvun puolenvälin hankinta joka maksoi muistaakseni noin 5000 markkaa. Ja on tuossa feltissä ainakin minulle todella napakka ajoasento.

Tuossa tulikin esiin vielä yksi "hyvä" puoli halvalla aloittamisessa. Osaa sitten myöhemmin oikeasti arvostaa sitä miten paremmat osat toimivat ja kestävät (ja tajuaa mihin se lisäraha menee). Ja huolto ja säätötoimetkin ovat yhtä juhlaa kun kaikki on selkeää ja helppoa...
Itse aloittelin aikoinaan suoraan parin tonnin jäykkäperällä ja kuvittelin että kaikki muutkin pyörät kestävät helposti ilman korjauksia monien vuosien ajoa. No kyllä se totuus sitten valkeni kun joutui tekemisiin vähän halvemman kaluston kanssa.

via
15.09.2010, 09.38
Tuossa tulikin esiin vielä yksi "hyvä" puoli halvalla aloittamisessa. Osaa sitten myöhemmin oikeasti arvostaa sitä miten paremmat osat toimivat ja kestävät (ja tajuaa mihin se lisäraha menee). Ja huolto ja säätötoimetkin ovat yhtä juhlaa kun kaikki on selkeää ja helppoa...
Itse aloittelin aikoinaan suoraan parin tonnin jäykkäperällä ja kuvittelin että kaikki muutkin pyörät kestävät helposti ilman korjauksia monien vuosien ajoa. No kyllä se totuus sitten valkeni kun joutui tekemisiin vähän halvemman kaluston kanssa.

Olen elänyt Nishikini, Timbuktu, kanssa 16 vuotta, ja tottunut sen hyvinvointiin vaikken ole mitään sen hyväksi tehnyt. Se oli mm. matkailuauton perässä vuoden Eurooppatourneella, autoon tuli 37t km, renkaita vain jouduin laittelemaan. Kotonakin se on matkannut paljon auton perässä, ja heti ajoon.

Kaikki eivät siis olekaan yhtä huolettomia omistaa ja käyttää.

Tauno
15.09.2010, 12.23
Nyt jos ruvetaan oikein miettimään näiden vehkeiden ns. elinkaarikustannuksia, saattaa tilanne ollakin se, että hankintahinnaltaan halpa vehje voikin olla tosi kallis. Eikös se vanha sanonta ole edelleen voimassa, ettei köyhän kannata ostaa halpaa. :D

Musashi
15.09.2010, 12.28
Nyt jos ruvetaan oikein miettimään näiden vehkeiden ns. elinkaarikustannuksia, saattaa tilanne ollakin se, että hankintahinnaltaan halpa vehje voikin olla tosi kallis. Eikös se vanha sanonta ole edelleen voimassa, ettei köyhän kannata ostaa halpaa. :D

Tuo on usein yhtä hankalaa toteuttaa käytännössä kuin se vinkki että esitäppä kuollutta jos karhun suututat....

Copyfighter
15.09.2010, 12.33

Mä en olisi ikinä aloittanut maastopyöräilyä, jos olis pitäny heittää vielä enemmän rahaa ensimmäiseen pyörään. Ensimmäinen vuosi takana, alla Spessu Rockhopper Dart3:lla (699,-) ja hauskaa on ollut koko rahan edestä.

Tiedostan toki, että paremmalla olis helpompaa ja kivempaa ja ihanampaa ja kaikki ihailis mua ja vaimokin antais enemmän, mutta tällä mennään toistaiseksi.

Eli jos vaihtoehtoina on entry-level pyörä tai ei pyörää ollenkaan, niin suosittelen silti ensimmäistä. Kyllä näillä 600-800 euron pyörillä pääsee oikein hyvin alkuun, eikä pyöristä ihan heti lopu ominaisuudet.

Keskiäkäinen lohjalainen
15.09.2010, 12.43

Fillarointiharrastusta aloittaessa pitää ostaa sellainen vehje, että lenkille lähtö ei ole välineistä kiinni. Jos koeajolla tulee wau-efekti, fillari on riittävä harrastuksen aloittamiseen. Onko "wau-hetkellä" alla hybridi, fitness-pyörä, maasturi, CC vai maantiepyörä, on aika yhdentekevää. Sitten, kun harrastus on vienyt mukanansa, kalusto muotoutuu tarpeisiin nähden optimaaliseksi, tavalla tai toisella.

Olin kerran fillarikaupassa, kun yksi asiakas tuli koeajolenkiltä. Oli kokeillut Spessun Vita Comp -mallia (tjsp) ja kommentoi sitten myyjälle naama loistaen: "Tää lentää!" Luulen, että fillari oli sopiva sille asiakkaalle :).

Copyfighter
15.09.2010, 12.50
Äkäinen Keskilohjalainen osui satulatolpan kantaan. Itsellä kävi juuri noin; verrokkina noin keskikokoisen sotalaivan painoinen Schwinn All-Terrain-Böörä. Kyllä hymyilytti silloin ja niin taitaa tehdä vieläkin, vaikka syönkin sammalta OTB-jumalan pakottamana.

Nyt olen varma, että tää on mun juttu. 2k täpäriä on nyt huomattavasti helpompi lähteä ostamaan. :rolleyes:

ErkkiM
15.09.2010, 13.41
Äkäinen Keskilohjalainen osui satulatolpan kantaan. Itsellä kävi juuri noin; verrokkina noin keskikokoisen sotalaivan painoinen Schwinn All-Terrain-Böörä. Kyllä hymyilytti silloin ja niin taitaa tehdä vieläkin, vaikka syönkin sammalta OTB-jumalan pakottamana.
Nyt olen varma, että tää on mun juttu. 2k täpäriä on nyt huomattavasti helpompi lähteä ostamaan. :rolleyes:

Juuri, komppaan tätä ja edellistä ja montaa muuta.
Jos hyvä fiilis ja löydät fillaroinnin ihanuuden uudestaan / ensimmäistä kertaa kokeilemalla kalustoa X, se on hyvä kalusto sulle aloittaa. Jos se on lisäksi edullinen ei suurta tappiota pääse syntymään jos homma ei maistukaan sitten jatkossa.
Itsehän olen aikamoinen pähkäiljä notta mikä mulle, mikä pojalle. Näin oli myös vuosi sitten kun ekaa rullaavaa ja monipuolista pyörää haeskelin. Uskoin viisaampia ja kyttäilin koko ajan myös käytettyjä. Ja sellainen on edelleenkin alla, semmonen kiva, kevyt, 2002-runkoinen XC -pyörä. Ja antaa edelleenkin noita kuuluisia wau-fiiliksiä, tosin myös enemmän "aargh"-tunteita, kun on vauhti, muttei järki, kasvanut, ja keulaa tulee tungettua aikaste pahoihinkin paikkoihin.
Ja kas, pikalaskun tuloksena saadaan että hommasta nauttiminen on maksanut tähän mennessä 60 senttiä /kilometri (ei huomioitu vaatetuskuluja). Ja jos nyt pyörän myisin saisin summan Y, jolloin kustannus putoaisi tasolle 20 senttiä / kilometri.
Nyt tänä päivänä sitten jo tiedänkin millaisen toisenlaisen pyörän haluan kun silleen on se "oma juttu" pyöräilyn alalajeissa löytynyt ja haluaa hieman ryhtyä harrastamaan myös sitä pyörää eikä vain pyöräilyä... ja tietää että tästä mainiota harrastuksesta on myös valmis hiukka enemmän maksamaan - ei mitään mahottomia sentään vielä :)
-E
P.S. Lainatun kommenttiin huomio: ei keski-ikäinen ole välttämättä äkäinen :)

JackOja
15.09.2010, 13.54
P.S. Lainatun kommenttiin huomio: ei keski-ikäinen ole välttämättä äkäinen :)

Itsehän se mainostaa olevansa kohtuullisen äkäinen :seko:

Tauno
15.09.2010, 13.59
Ja kas, pikalaskun tuloksena saadaan että hommasta nauttiminen on maksanut tähän mennessä 60 senttiä /kilometri (ei huomioitu vaatetuskuluja). Ja jos nyt pyörän myisin saisin summan Y, jolloin kustannus putoaisi tasolle 20 senttiä / kilometri.
:)Erkillähän on näköjään selvästi hallinnassa tämä kustannuspuoli. Oikeastaan näin sitä pitääkin laskea, eli kilometri- tai tuntikustannuksia. Itselläni on ollut sellainen rytmi, että kolmen vuoden välein aina laadukas, n. 3 K € täpäri. Kun ajoa tulee vuodessa noin 5000 km, kilometrikustannus on kohtuullinen. Kolmen vuoden rytmillä ei vielä näytä tulevan kalliita remontteja ja vaihdettaessa vanhalla on vielä joko myyntiarvoa tai sitten käyttöarvoa varakalustona.

Jooseppi
16.09.2010, 05.42
Olen nyt ajellut reilu 1000kn metikössä ja hyvin pelaa. On täysin hintansa arvoinen, hankala kuvitella että tuolla rahalla kovin paljoa parempaa pyörää tuohon tarkoitukseen saa. Dartti on paska, mutta sillä kyllä aloittelija pärjää hyvin. Itteäni on eniten positiivisesti yllättynyt se, että pyörä kestää todella kovaakin rynkytystä ja vaihteensiirtokin pelaa huonoissakin olosuhteissa mainiosti. Hyvät jarrut.

Eikun ajua vaan.

mikuni
01.08.2012, 14.58
Itse ajattelin näin että Q720:ssa on minulle tarpeeksi hyvät jarrut ja vaihteet. Suntourilla ajattelin (XCM V3 HLO 100) ajan kunnes se alkaa "hajota". Olisihan varmaan voinut ostaa paremmankin fillarin, mutta pyörä tuntuu muuten hyvältä, ja sopii juuri minun 20-30km hiekka- ja metsänhoitotie reiteille. Tingitty hintakin oli kohdallaan. Juurakko osuuksilla vaan kyllä hymy hyytyy aika nopeaasti. Jonkun ihme syyn vuoksi hitaat joustoliikkeet menee jouhevasti, mutta kaikki pyykkilaudasta terävämpään ei, vaan haarukka käyttäytyy kun jäykkäkeulainen.
(painoa minulla on n 75kg)

Keskiäkäinen lohjalainen
01.08.2012, 16.13
Suntourilla ajattelin (XCM V3 HLO 100) ajan kunnes se alkaa "hajota".

Kyllä se on yleensä kuski, joka ensin "hajoaa" tuohon keulaan :rolleyes:

mikuni
02.08.2012, 10.40
Jepe, jep 3barin paineella renkaissa verkkokalvot irtoaa, 2:lla kuski ei hajoa niin paljon. Sattuisiko kellään olemaan tietoa onko Q sarjan pyörien haarukoissa suora tai kartio tyyppinen kannatinputki? (juu tiedän) 3 ruuvia niin se on irti, sen verran että näkee. Mutta pyörä on uusi enkä viitis purkaa jos saa tiedon muualta.

SSGT-92
02.08.2012, 10.48
Mittaat niiden laakerien kohdalta ulkohalkaisijan,jos on sama ni suora se on.Silmälki sen kyl näkee...tai valmistajan sivuilt lukemal...

mikuni
02.08.2012, 18.59
Mitta on n 51,5 molemmissa päissä, eli lienee sitten suora. Ja näyttäis siltä että tarjoushaarukka (reba) jota olen katsonut on paksumpi alalaakerin kohdalla :(

relina
17.09.2012, 18.28
Itse aloitin maastopyöräilyn äskettäin ja ostin kohtuu edullisen pyörän näin aluksi (600 euron hintaluokkaa)... Eihän sitä kannata heti ensimmäisenä ostaa kallista pyörää kun ei tiedä että innostuuko siitä sitten oikeasti. Eli aluksi ajelee sillä halvemmalla ja sitten jos/kun haluaa panostaa harrastukseen ja innostuu siitä enemmän, niin ostaa sitten vähän parempaa :-).

Humanisti99
07.04.2015, 11.55
Mulla on Felt Q720 ollut nyt 6 vuotta ajossa eikä se nyt huono ole ollut. Jarrut toimii kun palat vaihtaa tarvittaessa ja vaihteensiirtimet on alkuperäiset. Voimansiirto toki on kulutusosana käynyt vaihdossa ja kammet poljin poikki. Aina parempaa osaa tilalle periaatteella olen korjannut ja huoltanut ja pessyt säännöllisesti.

Keula (Dart2) on heikoin lenkki, mutta sekin parani huomattavasti, kun sylinterin hajoamisen seurauksena kävi maahantuojan (Ride) huollossa. Uuden keulan Felt ansaitsee seuraavaksi. Mikä käy suoraan tilalle kun ei joutaisi purkaa ja mitata? Nyt on näet 26" keulat epämuodikkaina halpoja.

Mutta tuosta keskihintaisen pyörän ostamisen kannattavuudesta. Minun osalta meni niin, että se innosti minut maastopyöräharrastajaksi ja kun ostin sitten paremman pyörän, Feltin meni vaimolle ajoon. Nyt vaimo osti itselleen paremman maastopyörän ja viikonloppuna oltiin lenkillä siten, että juniori ajoi Felttiä. Saattaa vanha sotaratsu olla vielä joku päivä nuoremmankin pojan ajossa, jos innostus jatkuu samaa rataa.