PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä jäykkäperä maasturi

Jni
01.09.2010, 19.36
Moro! Elikkäs tarkoitus olis hankkia vauhdikas ajopeli poluille, pururadoille ja suht kevyeen maastoon. Ajatuksena ollut kuitenkin ostaa kerralla tarpeeksi laadukas peli ettei heti tarvi ruveta uusimaan fillaria :) Silmään on osuneet mm seuraavat mallit; Cube ltd team, felt Q820 ja Canyon grand canyon 6.0... Elikkä hintahaarukka on siinä tonnin nurkilla... Omassa mielessä järjestys on tällä hetkellä canyon, cube ja felt... Kyseessä on ensimmäisen kunnon maastopyörän hankinta joten olisi kiva kuulla kokeneempien mielipiteito ko pyöristä! Ja kuskilla kokoa 168cm ja jalanpituus 77cm, joiden perusteella ainakin canyonin laskuri antaisi kooksi S?

Tosiaan linkit unohtui

Canyon: http://www.canyon.com/mountainbikes/specs.html?b=1802

Cube: http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=53

Felt: http://www.nummenpyora.fi/fi/index.php/vmchk/28-polkupyorat/7-maastopyorat/felt-q820-26-2010

nure
01.09.2010, 20.46
Vaivaudu edes laittamaan linkit jos apua tarvit...

Ahven
01.09.2010, 21.02
Tekniikan Maailman kesäkuun numerossa oli testiä tonnin jäykkäperä -maastureista. Voi olla hyvä vilasta lehteä. Muistaakseni Larun Pyörässä myytävä Focus voitti testin.

LuxF
01.09.2010, 22.22
Samaa kelailin itse reilu kuukausi sitten. Päädyin Radonin ZR Team 7.0 (http://www.bike-discount.de/shop/kS1/a24757/zr-team-70.html):n. Lähtee nyt alennuksessa tuolta bike-discountista 899,- + n. 50€ toimituskustannuksia. Pari sataa kilsaa alla ja erittäin tyytyväinen olen ollut, aika kovassakin rytyytyksessäkin pelaa.

Silvera
02.09.2010, 00.05
Käy koeajamassa Specialized Rockhopper Expert Disc (http://pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=1) niin unohdat nuo muut vaihtoehdot. Aivan tajuttoman hyvä runko ja kokonaisuus!

Muistaakseni tuosta pyörästä halvempi ja köykäisempi versio jakoi Focuksen kanssa ykkössijan siinä paljon puhutussa TM-n "tonnin jäykkäperä"-testissä.

Antti_S
02.09.2010, 08.17
Tekniikan Maailman kesäkuun numerossa oli testiä tonnin jäykkäperä -maastureista. Voi olla hyvä vilasta lehteä. Muistaakseni Larun Pyörässä myytävä Focus voitti testin.

Fillari mitä ei ole edes olemassa...jepjep...

Itsellä Cube LTD Team ja ihan tyytyväinen tuohon olen ollut. Tosin eipä tuota kokemusta paremmastakaan ole. Samalla rahalla olisi toki saanut tuon edellämainitun Radonin, jonka varmaan nyt itse ostaisin.

JackOja
02.09.2010, 08.57
...Ajatuksena ollut kuitenkin ostaa kerralla tarpeeksi laadukas peli ettei heti tarvi ruveta uusimaan fillaria ...Elikkä hintahaarukka on siinä tonnin nurkilla... Omassa mielessä järjestys on tällä hetkellä canyon, cube ja felt...

Tonnilla saa hyvähkön perusmaasturin, mutta ilmoitat hakevasi "Hyvää jäykkäperä maasturia". "Hyvään" ei IMHO tonttu riitä. Laita vaikka 1500-2000€ niin alkaa olla "hyvää" keulaa ja kiekkoa ja voimansiirtoa tarjolla. Tarjouksista voi onnistua tekemään löytöjäkin.

Uteliaisuuttani kysyn miten olet päätynyt juuri noihin kolmeen merkkiin/malliin, muitakin vaihtoehtoja kun olisi kymmenittäin ... satoja...

Näitä "tonnin maasturi" -topicceja on muuten useita muitakin, niissä on asioita jo puitu monelta kantilta ;)

Copyfighter
02.09.2010, 09.13
IMHO tontulla saa hyvän jäykkäperän, kun ajatellaan ketjun aloittajan tarpeita. Kyseessä kun ilmeisesti on aloitteleva maastokuski?

Kaikki Jni:n esittämät pyörät vastaavat tarpeeseen takuuvarmasti. Jopa halvemmalla pääsee alkuun, vaikka kohta nure lähettääkin Dartin alimpaan keulahelvettiin. ;)

Koeaja, koeaja, koeaja ja osta.

JackOja
02.09.2010, 09.25
...tontulla saa hyvän jäykkäperän, kun ajatellaan ketjun aloittajan tarpeita...

Niin no, meinasinkin tarpeiden perusteella heittää yhden toisen pyörätyypin, mutta jos maasturi pitää olla niin olkoon :)

...vauhdikas ajopeli poluille, pururadoille ja suht kevyeen maastoon. Ajatuksena ollut kuitenkin ostaa kerralla tarpeeksi laadukas peli...

...olisi kiva kuulla kokeneempien mielipiteitä...

Mielipiteitä kysyttiin niin minäkin kerroin omani. "Vauhdikas" tarkoittaa mielestäni suhteellisen kevyttä vehjestä ja "kerralla tarpeeksi laadukas" juuri sitä niinkuin se tuossa seisoo. Tälläisillä foorumeilla ei tietenkään koskaan voi olla täysin varma, että mitähän tuokin ihminen tuolla tarkoittaa ;)

I've been there... määkin ostin uusinnostuessa v. 2005 tonnin jäykkäperän ja se oli virhe. Toki tänä päivänä tonnin HT on eri asia kuin viisi vuotta sitten. Nykyään ne on paljon parempia.

Keskiäkäinen lohjalainen
02.09.2010, 09.33
Tonnilla saa hyvähkön perusmaasturin, mutta ilmoitat hakevasi "Hyvää jäykkäperä maasturia". "Hyvään" ei IMHO tonttu riitä. Laita vaikka 1500-2000€ niin alkaa olla "hyvää" keulaa ja kiekkoa ja voimansiirtoa tarjolla. Tarjouksista voi onnistua tekemään löytöjäkin.

Mistäs kohti tonnin hintainen Grand Canyon ei ole "hyvä"?

Keula ainakin on "hyvä" ja voimansiirtokin "ihan jees". Onko kiekot kuraa?

Tietämättömyyttäni kyselen...

JackOja
02.09.2010, 09.35
Mistäs kohti tonnin hintainen Grand Canyon ei ole "hyvä"?...

Minultako kysyt?

Enhän mää ole sanonut siitä mitään :seko: Eiks se ole ihan jees? Mutta koska se on ajettavissa?

ErkkiM
02.09.2010, 09.37
...
I've been there... määkin ostin uusinnostuessa v. 2005 tonnin jäykkäperän ja se oli virhe. Toki tänä päivänä tonnin HT on eri asia kuin viisi vuotta sitten.

Mitkäs oli selkeimmät viat/puutteet/heikot kohdat em. jäykkiksessä?
-E

JackOja
02.09.2010, 09.58
Mitkäs oli selkeimmät viat/puutteet/heikot kohdat em. jäykkiksessä?

Haluaisin unohtaa koko asian, mutta olkoon... sain myytyä silloin uskollisen -97 Kuwaharan kaverille (jolta muuten ostan sen näinä päivinä takaisin mökkipyöräksi :D ) ja piti päästä nopeasti kaupoille ostamaan pyörä, jossa on joustokeula.

Siihen aikaan tonnin jäykkäperissä oli elastomeerikeulat -> vaihto äkkiä ilmakeulaan, V-jarrut levyjarruiksi, uudet kiekot painavien p*skojen tilanne, voimansiirto uusiksi jne...

Lopulta olin vaihtanut kaikki muut osat paitsi satulatolpan pannan ja rahnaa oli mennyt... kohtuuttomasti ja se fillarin sielu (=runko) oli edelleen sama.

Fillari + päivitykset tuli huomattavasti kalliimmaksi kuin jos olisi ostanut vaikka parin tonnin HT-fillarin.

Nooh, 2006 olin hankkinut kunnon täpärinkin ja HT oli jäänyt "retkikäyttöön" ja "ajeluun" ja vaihdoin sen lopulta crossariin.

Enkä tällä kertomuksella väitä, että jokaisen tonnin HT-maasturin omistajan tulee vaihtaa kaikki osat. Mulle nyt vaan kävi niin. Mää en ostanut mulle "kerralla tarpeeksi laadukasta peliä".

peace :cool:

Copyfighter
02.09.2010, 10.03
Mää en ostanut mulle "kerralla tarpeeksi laadukasta peliä".

Amen. :)

JackOja
02.09.2010, 10.47
Sen mä vielä haluaisin lisätä, että tonnilla voi joskus tehdä löytöjä käytettyjen joukosta. Vaikka nyt tälläinen: http://www.mtbcf.net/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=20132

Jaa mutta tuohan ei ole HT.. mutta jos siltikin :o

syklopaatti
02.09.2010, 11.06
Sen mä vielä haluaisin lisätä, että tonnilla voi joskus tehdä löytöjä käytettyjen joukosta. Vaikka nyt tälläinen: http://www.mtbcf.net/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=20132

Jaa mutta tuohan ei ole HT.. mutta jos siltikin :o

Komppia. Jos et välttämättä halua jäykkäperää nii osta täpäri. Kävin samanlaisen polun läpi. Eli ekana tonni jäykkis ajatuksella ,että tällähän ajaa vuosia. Kissa viikset. Yhen kesän jaksoin ja nyt täysjousto alla. Kalliiks tulee tää kantapäänkautta oppiminen.:o

nure
02.09.2010, 11.19
Käy koeajamassa Specialized Rockhopper Expert Disc (http://pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=1) niin unohdat nuo muut vaihtoehdot. Aivan tajuttoman hyvä runko ja kokonaisuus!

Muistaakseni tuosta pyörästä halvempi ja köykäisempi versio jakoi Focuksen kanssa ykkössijan siinä paljon puhutussa TM-n "tonnin jäykkäperä"-testissä.

Melkoisia superlatiiveja moisesta... En ainakaan osien suhteen tuota allekirjoita ja ainakin jossain vaiheessa nuo Spessun navat oli aivan kuraa...
Tuo Canyon on ihan toimiva kokonaisuus ja ei aivan heti tarvi edes päivityksiä mutta valinta on omasi...

wheeler
02.09.2010, 11.35
Tässä oma valintani .Sain vielä tarjous hintaan HS-D .799,00€ täytyy sanoa että
parempaa tällä rahalla saa ettiä tosissaan.

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23837/hta-101-e.html?mfid=546

Jni
02.09.2010, 12.18
Kiitos linkistä gianttiin, täpäri tosiaan kiinnostaisi mutta ajattelin budjettini riittävä paremmin hyvään jäykkäperään... Mutta käytettynähän tuo täpärin hankinta tosiaan olisi mahdollista!

nure
02.09.2010, 12.49
Ei täysjoustossa ole mitään vikaa mutta kyllä jäykkä on monikäyttöisempi jos hiemankin ajat esim. teillä tai kovilla alustoilla...

syklopaatti
02.09.2010, 13.08
Saahan sillä tonnilla jo uuttakin.
http://www.bikestore.cc/giant-trance-2010-p-136381.html

http://www.bike-discount.de/shop/k173/a30572/stage-40.html

Käytettynä toki paremmilla osilla.

Tauno
02.09.2010, 15.14
Ei täysjoustossa ole mitään vikaa mutta kyllä jäykkä on monikäyttöisempi jos hiemankin ajat esim. teillä tai kovilla alustoilla...Pahus kun tuotakaan viisautta ei ehtinyt aikanaan kuulemaan ja tuli ajettua kolme vuotta työmatkaa täysjoustolla, pääosin kovilla alustoilla.

Jaa, mutta mikäs se nyt olikaan se täysjouston perusongelma näillä kovilla pohjilla?

nure
02.09.2010, 15.59
Pahus kun tuotakaan viisautta ei ehtinyt aikanaan kuulemaan ja tuli ajettua kolme vuotta työmatkaa täysjoustolla, pääosin kovilla alustoilla.

Jaa, mutta mikäs se nyt olikaan se täysjouston perusongelma näillä kovilla pohjilla?

Oletkos miettinyt kuinka paljon menee energiaa hukkaan jos et saa perää lukkoon... Ajoin mäkin ja kyllä tajuan katua ja myönnän vääräksi pyöräksi työmatkoille, aivan turha kapistus moiseen käyttöön...

mjh78
02.09.2010, 16.13
Oletkos miettinyt kuinka paljon menee energiaa hukkaan jos et saa perää lukkoon...

Ei juuri yhtään jos on hyvin toteutettu jousto.

Tauno
02.09.2010, 16.14
Oletkos miettinyt kuinka paljon menee energiaa hukkaan jos et saa perää lukkoon... Kyllä olen sitä yrittänyt miettiä siitä asti, kun tällaisen käsityksen ensimmäisen kerran kuulin. Meikäläisen ajotyyli on varsinkin työmatkalla pehmeästi pyörittävä, joten ei se perä tasaisella notku juuri mihinkään. Kyllähän sen lukkoonkin saa, mutta enpä ole lukitusta vielä tarvinnut. Ymmärrän kyllä, jos ajotyyli on kovin runttaava, että notkumisongelmia voi tulla.

On se vaan täysjousto näillä huonoilla päällysteillä niin mukava ja turvallinen, että ei siitä raatsi luopua vaikka energiaakin menisi vähän hukkaan.

nure
02.09.2010, 17.44
Kyllä olen sitä yrittänyt miettiä siitä asti, kun tällaisen käsityksen ensimmäisen kerran kuulin. Meikäläisen ajotyyli on varsinkin työmatkalla pehmeästi pyörittävä, joten ei se perä tasaisella notku juuri mihinkään. Kyllähän sen lukkoonkin saa, mutta enpä ole lukitusta vielä tarvinnut. Ymmärrän kyllä, jos ajotyyli on kovin runttaava, että notkumisongelmia voi tulla.

On se vaan täysjousto näillä huonoilla päällysteillä niin mukava ja turvallinen, että ei siitä raatsi luopua vaikka energiaakin menisi vähän hukkaan.

Itse tuhatta ja sataa, ei ollut etujoustokaan tarpeen... Onneksi täällä ei sentään niin huonot tiet ole että täpärin työmatkoilla tarvi.

Tumbelo
02.09.2010, 18.54
Kuulun myös isoon porukkaan, joka on ollut saman valinnan edessä. Itselläni pähkäily ajoittui viimekevääseen ja lopputulema oli Cube LTD Race Fun Cornerista. Hinta asettui nätisti juuri alle tonnin. Yhdelläkään lenkillä ei ole vielä kaduttanut. Runko on ok ja osat pyörän hintaan nähden hyvät. Isommalla lompakolla saisi paremman pyörän, mutta tonnin budjetti on tonnin budjetti.

Muitakin hyviä vaihtoehtoja hintaluokassa on. Monia niistä on jo esitetty tässäkin ketjussa :-)

Malkuth
02.09.2010, 22.32
Kuten noista muista "maasturi tonnilla" ketjuista voi huomata, mulla on tämä pohdinta menossa just nyt myös. Radon ZR Race 6.0 (http://www.bike-discount.de/shop/k95/a30642/zr-race-60.html) alkaa näyttää vahvimmalta ehdokkaalta tällä hetkellä. Osat on pitkälti samat kuin saman merkin ZR Team 7.0 SRAM (http://www.bike-discount.de/shop/k95/a16182/zr-team-70-sram.html)issa, mutta runko huomattavasti fiksumman oloinen geometrialtaan. Varsin vastaavan tasoista palikkaa löytyy myös mm. tuosta Grand Canyon 6.0:sta mutta Radonissa on hivenen kalliimmat ja kehutummat jarrut, mikä taitaa mulla kääntää valinnan sen puolelle.

Jooseppi
03.09.2010, 18.30
Mä voisin suositella Feltin Q820 -maasturia. Itse olen omalla feltillä ajanut yli 1000km maastossa, ja onhan tuo runko tosi hyvä aloittelevalle kuskille. Helppo ajaa minun mielestä. Sen lisäksi se soveltuu rankempaankin maastoon todella hyvin.

Mihinkäs on ketjun aloittaja päätymässä?

vituxman
03.09.2010, 21.21
HOLA

Nyt haluu kuulla käyttäjäkokemuksia tosta kuuveltistä, Sram toimii miten kun talvi/mutaa/loskaa/nuoskalunta ?

Onko sulla verrokkia sitmanonheimossa, mulla aikas vahvana ehdokkaana just toi malli, mut mietittyttää toi osasarja käykö työkalut jos hommaa korjaussarjaa tolle konalle ( 105 simppa )

Musashi
03.09.2010, 21.28
HOLA

Nyt haluu kuulla käyttäjäkokemuksia tosta kuuveltistä, Sram toimii miten kun talvi/mutaa/loskaa/nuoskalunta ?

Onko sulla verrokkia sitmanonheimossa, mulla aikas vahvana ehdokkaana just toi malli, mut mietittyttää toi osasarja käykö työkalut jos hommaa korjaussarjaa tolle konalle ( 105 simppa )

Mulla myös Q820. Sram X.9 on oikein hyvä ja toimii lumessa/sohjossa siinä missä Shimanotkin.

vituxman
03.09.2010, 21.35
Mulla myös Q820. Sram X.9 on oikein hyvä ja toimii lumessa/sohjossa siinä missä Shimanotkin.

Ok, tänks, oisin luonnollisesti toivonu että vastaus olis ollu jotta srami toimii paljo paremmin :D

Vaikeeta vaikeeta, niin paljo pyöriä ja niin vähän rahaa :p

Musashi
03.09.2010, 21.41
Ok, tänks, oisin luonnollisesti toivonu että vastaus olis ollu jotta srami toimii paljo paremmin :D

Vaikeeta vaikeeta, niin paljo pyöriä ja niin vähän rahaa :p

Niissä on hieman erilainen tuntuma ja Shimanoon tottunut ei välttämättä pidä Sramista. Ja päinvastoin. Mulla on molempia käytössä ja molemmat toimii hienosti. En osaa mihinkään paremmuusjärjestykseen laittaa.

perttime
03.09.2010, 21.47
Muutaman vuoden takaisista Shimanosta ja SRAMista olen sitä mieltä, että Shimano yrittää vaihtaa pehmeästi, mutta SRAM lonksauttaa vaihteet paikalleen varmemmin.

Lumessa ja loskassa suuremmaksi huoleksi käy se, että moska pakkaantuu takarattaiden väliin kunnes ketju alkaa luistaa. Siinä ei taida merkkien väliset erot paljon tuntua.

syklopaatti
03.09.2010, 21.57
Tuosta felt q820:sestä sen verran ,että jos löytyy 09 malli niin siinä on parempi keula ja kiekot. Näkyy tulleen suntouria toran tilalle 2010 malliin. Liekkö hinta sit laskenut.

Lepi
03.09.2010, 22.16
Ajopyörässä näytti olevan yksi -09 Q820, kylläkin kokoa 15,5". Q820 (http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=F09Q820&listpos=3)

Jooseppi
03.09.2010, 23.14
Tuosta felt q820:sestä sen verran ,että jos löytyy 09 malli niin siinä on parempi keula ja kiekot. Näkyy tulleen suntouria toran tilalle 2010 malliin. Liekkö hinta sit laskenut.

Eikös -10 vuotisissa juurikin ole tora keulana? Kiekoista en osaa mitään sanoa, mutta hinta on pyörällä edelleen sama mitä viime vuonna.

syklopaatti
03.09.2010, 23.44
Eikös -10 vuotisissa juurikin ole tora keulana? Kiekoista en osaa mitään sanoa, mutta hinta on pyörällä edelleen sama mitä viime vuonna.
No niin näyttäs olevan huntterin sivuilta kun katoin. kummaa että feltin omilla sivuilla oli q820 jollain suntourin keulalla. Oisko jo -11 malli. Yllättävää ,että en nyt jostain syystä pääse feltin kotisivuille tarkistamaan. Muistaakseni 09 ovh oli 1145e kun se nyt on 999e.

jarit
04.09.2010, 08.20
Pähkäilin samaa kysymystä keväällä ja sunnilleen samojen pyörien kesken: Kona Kula, Cube Team, Felt 820 olivat ensimmäiset suosikit. Listalla oli vielä (jos kaivaa enemmän lompakkoa) Kona Kula Gold ja Felt 920.
Felt:in 18" runko oli jotenkin liian pitkän oloinen minun kokoon (179cm) ja makuun, en saanut kunnon asentoa siihen. Keulakulma, liian pitkä stemmi tms ?? En viitsinyt jäädä säätämään tuota sen enempää vaan annoin Felttien olla. Konan 19" rungot tuntuivat sopivimmalta per heti mutta muuten kaupanteko Ajopyörän kanssa ei innosta ja olin saanut juuri tarpeeksi Shimanon jarruista ex-omassani ja poikani fillarissa. Päädyin Cube Teamiin 18" jota on sitten tuunattu pitkin kesää tarpeen mukaan (1x9 muutos ja XT-vivut, Bel-Airin satula). Ostopaikka oli NextBike.
Jos olisin tiennut että jään näin koukkuun maastopyöräilyyn, olisin rakentanut pyörän osista. Toisaalta tuo Cube tuntuu nyt todella hyvälle kun nuo parit pikku jutut on laitettu enemmän minulle sopiviksi. Seuraavaksi varmaankin tulee short cage vaihtaja :-)

vituxman
04.09.2010, 11.28
Muutaman vuoden takaisista Shimanosta ja SRAMista olen sitä mieltä, että Shimano yrittää vaihtaa pehmeästi, mutta SRAM lonksauttaa vaihteet paikalleen varmemmin.

Lumessa ja loskassa suuremmaksi huoleksi käy se, että moska pakkaantuu takarattaiden väliin kunnes ketju alkaa luistaa. Siinä ei taida merkkien väliset erot paljon tuntua.

Juu, näinhän se on mutta mulla nyt ollu kaksi halvemman pään shimanoa työmatka/maastopyörässä ja talven tultua ajeltu yleensä kahdella vaihteella korkeintaan :D
Eli etuvaihtaja toimii vähän aikaa, takavaihtaja ei juurikaan ...

vituxman
04.09.2010, 11.44
Öööh, tiedän että menee hieman yli budjetin mutta onko tämmösen vähemmän harrastaneen kuntoilijan turha haaveilla esim.

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO456SSTR/on-one-summer-season-trail

tai

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO456TR/on-one-456-trail

Mulla kun tuntuu olevan erittäin hyvällä mallilla tuo harrastuskamojen hajoittamisprosentti, niin luulis teräsrungon olevan lujempi...

Mihinkään ekstriimiin ei ole vanha ukko lähössä, mutta kunhan tuon kunnollisen maasturin saa alle niin se tulee kyllä maisemia näkemään ahkerasti :D
Ja aikalaillahan täällä on juurakon jälkeen kivikkoa tuo maasto, saatika sit Kilpisjärvi jonne yleensä keväällä lähetään viimeisille lumille, miksei nyt myös maastokonkeloimaan..
Vatuttaa tämä rannikko kun ei pääse talvella kunnolla hiihtään,ajetaan sit pyörällä...;)

Jooseppi
04.09.2010, 12.17
No niin näyttäs olevan huntterin sivuilta kun katoin. kummaa että feltin omilla sivuilla oli q820 jollain suntourin keulalla. Oisko jo -11 malli. Yllättävää ,että en nyt jostain syystä pääse feltin kotisivuille tarkistamaan. Muistaakseni 09 ovh oli 1145e kun se nyt on 999e.

Hmm, olisiko mennyt Q920 ja Q820 sekaisin? Tuo 1145 rupee olemaan jo Q920 hintaluokkaa? Tekeekö Suntour minkäänlaisia TOIMIVIA keuloja? Vai onko kaikki ihan sutta? Mutta tosiaan, tora taitaa olla tuo keula tuossa mallissa.

Felt:in 18" runko oli jotenkin liian pitkän oloinen minun kokoon (179cm) ja makuun, en saanut kunnon asentoa siihen. Keulakulma, liian pitkä stemmi tms ??

Feltin runkogeometria on aika pitkä, sanotaanko nyt näin. Itse olen 177 ja mulla runko on 17,5". On vakaa kovassa ajossa ja on kuitenkin suht ketterä.

SuperD
04.09.2010, 12.41
Öööh, tiedän että menee hieman yli budjetin mutta onko tämmösen vähemmän harrastaneen kuntoilijan turha haaveilla esim.

Mulla kun tuntuu olevan erittäin hyvällä mallilla tuo harrastuskamojen hajoittamisprosentti, niin luulis teräsrungon olevan lujempi...

On-Onet on kyllä hienoja pelejä joten käy kiinni! Pelkkää runkoa saa alle parin sadan. Fillarin sietäessä 100-150millisiä keuloja niin kohtuullisen monikäyttöiseksi voi haukkua + sopivia keuloja löytyy helposti.
Linkkaamiesi kahden laitteen runkojen välillä ei liene muuta eroa kuin Summer Seasonin loivempi keulakulma (67.5 vs. 69.5). Ensimmäinen rullaa mukavammin kivikoissa, mutta kääntynee hieman 'huonommin'. Ei aavistustakaan miten paljon harrastelijapööräilijä havaitsee eroa.
Teräs painaa toki vähän enempi, mutta on ymmärtääkseni myös kestävämpi. Itse olen kuolannut 456 carbon versiota (saa myös sinkuloitua) mutta hinta tuppaa kiusallisesti karkaamaan :rolleyes:

Mikäs niissä sun fillareissa sitten hajoaa, ei kai runko sentään ihan ensimmäisenä?

syklopaatti
04.09.2010, 14.43
Hmm, olisiko mennyt Q920 ja Q820 sekaisin? Tuo 1145 rupee olemaan jo Q920 hintaluokkaa? Tekeekö Suntour minkäänlaisia TOIMIVIA keuloja? Vai onko kaikki ihan sutta? Mutta tosiaan, tora taitaa olla tuo keula tuossa mallissa.
.
Kyllä minä muistin oikein. Katoppa ovh. hintaa.
http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=F09Q820

Voihan se olla että eri liikkeet pitää eri ovh:ta Näin alennus näyttää suuremmalta.

OJ
04.09.2010, 15.49
Felt + Suntour keula = ei hyvä.

Suomesta Cube ja jos ulkomailta lähtee tilailemaan, niin sitten valikoima laajeneekin.

p.s. Ostin hyvin (kaiketi) toimivan XC täpärin vuonna 2008 ja 2010 keväällä siirsin osat Spessun Stumpjumpper HT runkoon kun ei siitä täpärillä ajamisesta oikein tullut mitään. Jäykkäperä on ainakin mun alla nopeampi kaikkialla muualla paitsi kunnon kivikossa.

vituxman
04.09.2010, 17.38
Mikäs niissä sun fillareissa sitten hajoaa, ei kai runko sentään ihan ensimmäisenä?

Tavallaan runko meni Trekistä, eli takahaarukasta ne korvakot joihin takaratas ruuvataan kiinni.
Takavaihtaja oli hyvä eksymään kaksikerroin ja ketjun kanssa ristiin...

Tanko murtui kanssa tosta Trekistä jo aikaisemmin...

Tää " maaasto"tunturi nyt tiputtelee osia joka lenkillä irti mutta siihen osaa jo suhtautua huumorilla :D

lai
04.09.2010, 18.26

tai

Ei taida 456:ta paljon alle tonnilla saada, jos siihen meinaa laittaa yli 130mm joustavan keulan.
Itsellä on normi 456, ja sellaista alamäkeä ei näillä seuduilla ole löytynyt että ajotuntuma olisi ollut hutera. Tuo SS runko kannattaa kyllä unohtaa, jos ei mitään tappomäkiä ajele alaspäin.
456 runkoa et kyllä saa ajamalla rikki, sen verran lujaa tekoa se on. 2,5kg:n runkopaino pitää siitä huolen. Huippu pyörä tekniseen maastoon ja sillä jaksaa ajaa ylämäetkin ylös. Inbred threadissa on tarinaa SS rungosta , muistelin eäätä joku laittoi sellaisen itselleen.

JiiPee
04.09.2010, 18.39
Ei taida 456:ta paljon alle tonnilla saada, jos siihen meinaa laittaa yli 130mm joustavan keulan.
Itsellä on normi 456, ja sellaista alamäkeä ei näillä seuduilla ole löytynyt että ajotuntuma olisi ollut hutera. Tuo SS runko kannattaa kyllä unohtaa, jos ei mitään tappomäkiä ajele alaspäin.
456 runkoa et kyllä saa ajamalla rikki, sen verran lujaa tekoa se on. 2,5kg:n runkopaino pitää siitä huolen. Huippu pyörä tekniseen maastoon ja sillä jaksaa ajaa ylämäetkin ylös. Inbred threadissa on tarinaa SS rungosta , muistelin eäätä joku laittoi sellaisen itselleen.

Joo heitä vaan mäkeen ss ja laita ennemmin toi huippupöörä. Sellaista alamäkee ei ookkaan, missä loivemmasta keulakulmasta olis iloo.

juminy
04.09.2010, 19.23
Tuo SS runko kannattaa kyllä unohtaa, jos ei mitään tappomäkiä ajele alaspäin.Kyl mua tavis-456:n omistajana kiinnostais kokeilla KesäKautta 15 cm keulan kera. Ehkä toi 456 on aika hyvä yleispyörä, on ajettu monenmoista polkua, Calpista ja viimeks Lahden BMX-rataa. Jos yhen sais pitää, niin ehkä se olis toi. Paitsi, että KesäKausi vois olla parempi?

Joo heitä vaan mäkeen ss ja laita ennemmin toi huippupöörä. Sellaista alamäkee ei ookkaan, missä loivemmasta keulakulmasta olis iloo.Älä ny suutu. Onse sun huoneistokeskus ihan ihq.

JiiPee
04.09.2010, 19.26
Provona ku roiskii, ni aina niihin jotkut tarttuu :D

Privileged
04.11.2010, 19.35
Mitäs mieltä olette tästä http://www.giant-bicycles.com/en-au/bikes/model/xtc.2/5295/37315/ jos tuon sais 1000eurolla... vai löytyykö parempaa tuohon hintaan? Ensin meinasin pitää hintaluokan max. 800eurossa, mutta koeajon jälkeen tuo XTC 2 tuntui hyvältä peliltä ja painokin pyörii vähän päälle 10 kilossa..

pontus_
07.11.2010, 19.47
Näistä tonnin jäykkäperistä vielä, jos joku osaisi antaa jonkinlaisia mielipiteitä.

Tarjonta on laaja varsinkin tuolla nahkahousumaassa ja nöösi meinaa välillä mennä hyvinkin sekaisin. Pyörä saisi olla kuitenkin sellainen että maastoajo ja esim. pyöräsuunnistuskilpailuihin osallistuminen olisi mahdollista. Olen nyt saanut rajattua itselle jonkinlaisen listan.

Grand Canyon AL 6.0 http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2054 999€
Radon ZR Race 6.0 http://www.bike-discount.de/shop/k95/a30642/zr-race-60.html 999€
Ja ainakin tällä hetkellä vielä tarjouksesta löytyvä Cube LTD CC 2010 http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15752/ltd-cc.html

Päällisin puolin nuo vaikuttavat nöösin silmään varsin samaa tasoa olevilta. Cubessa ja Radonissa taitaa olla ainakin voimansiirrossa enemmän XT-osia jotka lienevät ainakin arvokkaimpia kuin Canyonin SLX-osat, mutta välttämättä ero ei ole suuri? Kiekoista olisi mukava varsinkin kuulla jonkinlaisia suuntaa antavia kommentteja. Eli jotkut sanoo että nuo Canyonin Mavicit on kuraa, toisaalta Radonin ja Cuben kiekoista on hyvin vaikea löytää mitään tietoa (kohta joku laittaa kymmenkunta uutta linkkiä :), olen koittanut hakua :))Pitääkö tässä vetää perstuntumalla ja mahdollisten koeajojen perusteella vai onko noissa fillareissa mitään suurempia eroja?

perttime
07.11.2010, 20.18
Ainakin Cuben pyöriä pääsisi ihan itse katsomaan esim:
http://www.rtechsuspension.fi/index.php?cPath=219_359_360

Taitaapa pyörähuolto.comillakin olla joitain hyllyssä.

pontus_
08.11.2010, 21.09
Ainakin Cuben pyöriä pääsisi ihan itse katsomaan esim:
http://www.rtechsuspension.fi/index.php?cPath=219_359_360

Taitaapa pyörähuolto.comillakin olla joitain hyllyssä.

Joo, on noita tullut täällä pohjoisemmassakin käytyä jo liikkeessä kokeilemassa.

Muuten mielenkiintoinen kuriositeetti Canyonin verkkokaupasta:

Kun vaihdat sivuston yläpalkista kansainvälisestä sivustosta saksankieliseen sivustoon, Grand Canyon AL 6.0 fillarin etuvaihtaja muuttuu SLX:stä XT:ksi. :seko:

jarit
09.11.2010, 09.44
Kiekoista olisi mukava varsinkin kuulla jonkinlaisia suuntaa antavia kommentteja. Eli jotkut sanoo että nuo Canyonin Mavicit on kuraa, toisaalta Radonin ja Cuben kiekoista on hyvin vaikea löytää mitään tietoa (kohta joku laittaa kymmenkunta uutta linkkiä :), olen koittanut hakua :))Pitääkö tässä vetää perstuntumalla ja mahdollisten koeajojen perusteella vai onko noissa fillareissa mitään suurempia eroja?
Cuben vakio-kiekko 2010:ssa on Alexrims:in RFR ZX24 (tai jotain sellaista...) ja napana on Shimano M525:nen. Ei mitenkään ihmeelliset, mutta kyllä niillä ajaa. Sitten kun on ajanut paremmilla, ei tee enää mieli ajella uudestaan vakioilla ;-)

Keskiäkäinen lohjalainen
09.11.2010, 09.51
Kiekoista olisi mukava varsinkin kuulla jonkinlaisia suuntaa antavia kommentteja. Eli jotkut sanoo että nuo Canyonin Mavicit on kuraa, toisaalta Radonin ja Cuben kiekoista on hyvin vaikea löytää mitään tietoa (kohta joku laittaa kymmenkunta uutta linkkiä :), olen koittanut hakua :))Pitääkö tässä vetää perstuntumalla ja mahdollisten koeajojen perusteella vai onko noissa fillareissa mitään suurempia eroja?

Ei kai noista mikään "kuraa" ole. Mieluumminkin "peruskauraa", joka ei aiheuta emootioita mihinkään suuntaan. Jos/kun tulee tarvetta päivittää kiekot parempaan, alkuperäisten kiekkojen aiheuttama taloudellinen tappio ei ole suuren suuri, ehkä satasen luokkaa.

MRa
29.08.2011, 21.27
Tolla 456:lla etsiminen on vähän hankalaa, joten lainataan tätä aihetta (en tiedä onko 456:sta omaa keskustelua erikseen). Elikkä jäykkäperä kinnostais kovasti ja varastosta löytyy valmiiksi 100mm joustava Fox keula, jonka olen tuohon jäykkäperään ajatellut laittaa. On-onen valikoimista löytyy suoran tuohon tarpeeseen Whippet. Siis 100mm keulalle. Mutta koska fillari tulisi enemmänkin fiilistelyyn ja vähemmän XC kisaamiseen, olisi kiva jos jossain vaiheessa siihen vois pistää vähän pidemmänkin keulan.

On-one vakuuttelee, että 100mm toimii, tuleehan rungon nimikin eri keulapituuksista tuumissa. Siis tuolla: http://www.on-one.co.uk/help/456-fork-travel
(http://www.on-one.co.uk/help/456-fork-travel)Kokemusta kun ei ole, kiinnostais tietää onko tuo 456 tuolla lyhyimmällä keulalla aivan hirveä ajettava vai pärjäiskö sillä hyvin esim metsäteillä ja helpohkoilla poluilla ajelussa.

mjh78
29.08.2011, 22.05
Tolla 456:lla etsiminen on vähän hankalaa, joten lainataan tätä aihetta (en tiedä onko 456:sta omaa keskustelua erikseen). Elikkä jäykkäperä kinnostais kovasti ja varastosta löytyy valmiiksi 100mm joustava Fox keula, jonka olen tuohon jäykkäperään ajatellut laittaa. On-onen valikoimista löytyy suoran tuohon tarpeeseen Whippet. Siis 100mm keulalle. Mutta koska fillari tulisi enemmänkin fiilistelyyn ja vähemmän XC kisaamiseen, olisi kiva jos jossain vaiheessa siihen vois pistää vähän pidemmänkin keulan.

On-one vakuuttelee, että 100mm toimii, tuleehan rungon nimikin eri keulapituuksista tuumissa. Siis tuolla: http://www.on-one.co.uk/help/456-fork-travel
(http://www.on-one.co.uk/help/456-fork-travel)Kokemusta kun ei ole, kiinnostais tietää onko tuo 456 tuolla lyhyimmällä keulalla aivan hirveä ajettava vai pärjäiskö sillä hyvin esim metsäteillä ja helpohkoilla poluilla ajelussa.

Toimii 100mm keulalla ihan hienosti. Parhaalta se tosin omasta mielestä tuntuu siinä 120-130mm pituudella perusajelussa. Mutta mites Inbred (http://on-one.co.uk/i/q/FROOIN26V3/on-one-inbred-swap-out-frame)? Speksattu 120mm joustolle asti.

lai
29.08.2011, 22.05
Kokemusta kun ei ole, kiinnostais tietää onko tuo 456 tuolla lyhyimmällä keulalla aivan hirveä ajettava vai pärjäiskö sillä hyvin esim metsäteillä ja helpohkoilla poluilla ajelussa.

Ei Tuo 456 varmaankaan mikään kaksinen 4" keulalla ole. Jos sulla on tuo 100mm:n keula niin ostaisin kyllä perus Inbredin http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO26INSLT2NDGEN/on-one-inbred-26er-slot-dropout-frame-2nd-gen
Todella mukava ajettava ja sillä kyllä ajelee lähes mitä vaan.

mjh78
29.08.2011, 22.10
Kannattaa muuten selata tää keskustelu läpi jos 456/Inbred kiinnostaa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35775-On-One-Inbred

MRa
30.08.2011, 20.50
Kiitoksia kommenteista. Äänestys meni siis 1-1. Mä jatkan pohtimista. Valitettavasti toi 456 kutkuttaisi enemmän. Tää menee taas linjalla järki vs tunteet nääs.

perttime
30.08.2011, 20.59
On-Onen geometrianumeroista päätellen 456:n kulmat ei näytä ollenkaan pahoilta vaikka laittaisi aika lyhyen haarukan. Sitä en tiedä onko Inbredin ja 456:n välillä eroa keskiön korkeudessa. Vastaisivatkohan siellä sähköpostiin jos kysyisi?

Muuten 456:ssa on tietty enemmän rautaa. Onko se sitten liikaa vai tarpeeksi?

lai
31.08.2011, 21.14
Muuten 456:ssa on tietty enemmän rautaa. Onko se sitten liikaa vai tarpeeksi?
Näyttää muuten nykyään perus inbred ja 456 painavan yhtä paljon, eli tuon 2,5 kg. Nuo Gen. 1 Inbredit olivat kevyempiä ja notkumpia. Siis aitoja teräsrunkoja eikä mitään CEN pellepyöriä.