PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin edge 800

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

veekoo
22.08.2012, 18.29
Ei mitään ongelmia tuon kartan käyttöönotossa.

Tarkistitko "Järjestelmä - Kartta - Kartan Tiedot", näkyykö karttaa tuolla.

Tregård
22.08.2012, 18.58
Tarkistitko "Järjestelmä - Kartta - Kartan Tiedot", näkyykö karttaa tuolla.

No just siellä se ei näy. Kahdella eri muistikortilla kokeiltu, nimiä muutettu, jne. Mikähän on ladatun kartan tarkka koko, jos olis downloadaamisessa tullut joku häiriö? Mulla se on 1 167 521 kt.

Exluossa
22.08.2012, 19.28
No just siellä se ei näy. Kahdella eri muistikortilla kokeiltu, nimiä muutettu, jne. Mikähän on ladatun kartan tarkka koko, jos olis downloadaamisessa tullut joku häiriö? Mulla se on 1 167 521 kt.
Kokeile latausta uudelleen. Olikohan koko ladattuna 1.5-1.6G, en nyt muista??
Onkohan kortin nopudella vaikutusta asiaan?

veekoo
22.08.2012, 19.32
Tuossa on mun muistikortin Garmin -hakemiston sisältö. Samalla kortilla kolme kartta (OSM, MML-maastokartta, SuomiPro) ja kaikki pelaa. Listassa näkyy tiedostojen koot tavun tarkkuudella. Listaus otettu linuxissa, mutta eiköhän tuosta windows-hemmotkin saa jotain selvää.

$ ls -l Garmin/
yhteensä 3421184
drwx------ 2 vesa vesa 32768 heinä 31 17:33 Activities
drwx------ 2 vesa vesa 32768 heinä 31 17:33 Courses
drwx------ 2 vesa vesa 32768 heinä 31 17:33 gpx
-rw-r--r-- 1 vesa vesa 1497628672 elo 3 12:38 mml_suomi11.img
drwx------ 2 vesa vesa 32768 heinä 31 17:33 NewFiles
-rw-r--r-- 1 vesa vesa 124039168 elo 8 08:06 osm080812.img
-rw-r--r-- 1 vesa vesa 1881440256 heinä 31 19:49 suomipro.img
drwx------ 2 vesa vesa 32768 heinä 31 17:33 Workouts

magnuken
22.08.2012, 21.47
Onko joku saanut ton kartan 800:n asennettua? Mulla ei Edge tunnu millään löytävän tota karttaa, vaikka se on muistikortille oikeaan kansioon siirretty.

Oletko ihan varmasti kopioinut muistikortin juuressa sijaitsevalle Garmin/ nimiseen kansioon tiedoston mtk_suomi11.img?

Latasin äsken uudestaan tuon topokartan "mtk_suomi11.img" ja Wintoosa ilmoittaa sen kooksi tietokoneelle tallennettuaan 1462528 kt.

Tregård
22.08.2012, 22.51
Latasin äsken uudestaan tuon topokartan "mtk_suomi11.img" ja Wintoosa ilmoittaa sen kooksi tietokoneelle tallennettuaan 1462528 kt.

Juu, downloadaus oli feilannu (tietenkin ilman mitään virheilmoituksia). Nyt pelittää ja uskaltaa lähteä mustikkaan vaikkei mahtuiskaan.

Danke schön avusta.

magnuken
22.08.2012, 23.04
Juu, downloadaus oli feilannu (tietenkin ilman mitään virheilmoituksia). Nyt pelittää ja uskaltaa lähteä mustikkaan vaikkei mahtuiskaan.

Danke schön avusta.

Hyvä, että lähti pelaamaan.

Itselläni ei ole Edge 800 vehjettä (vaan Edge 500) mutta meikäläisen monitoimigepsissä Montana 650t olen paljonkin tuota karttaa käyttänyt ja ainakin tässä vehkeessä olen havainnut, että on paras säätää sieltä "Map Settingsistä" se "Detail" level maksimiinsa. Ellei tuon tee, niin ainakin Montanassa kyseinen kartta on aika aneeminen.

gobbif
22.08.2012, 23.35
Mulla toimi nimeä vaihtamatta, kun kopsas muistikortin Garmin-kansioon. Piti tosin vaihtaa 4G kortti että mahtui aiemman osm:n kartan kanssa tuonne.

Reititys ei tuolla MML-aineistolla näköjään toimi ainakaan vielä, ja tästä versiosta puuttuu vielä kadunnimet (jotka pitäs huhun mukaan olla seuraavassa).

magnuken
22.08.2012, 23.55
Mulla toimi nimeä vaihtamatta, kun kopsas muistikortin Garmin-kansioon. Piti tosin vaihtaa 4G kortti että mahtui aiemman osm:n kartan kanssa tuonne.

Reititys ei tuolla MML-aineistolla näköjään toimi ainakaan vielä, ja tästä versiosta puuttuu vielä kadunnimet (jotka pitäs huhun mukaan olla seuraavassa).

Uudemmissa Garminin gepseissä ei niiden lisäkarttojen nimien enää tarvitse olla vakioituja. Riittää kunhan tiedostonimen tarkenne on .img. Vanhemmissa vehkeissähän lisäkartat piti olla tyyliin GMAPSSUP(P)n.IMG, n=1.2.3 jne.

Olen ymmärtänyt, että kyseisen MML aineistoa koostaneen kaverin tarkoituksena (kartat@hylly.org) on jatkuvasti sitä kehittää ja tuoda Garmin koosteeseensa lisää elementtejä. Itse kaipaisin kovasti siihen kartaan "mtk_suomi.img" ne kiinteistörajat. Tätä kehitystyötä vartenhan sivustolta löytyy se "Donate" nappulakin!

Reititys (automaaginen) tuskin ikinä tulee toimimaan tässä topografisen peruskartta-aineistoon perustuvassa Garminiin sovitetussa kartassa. Ainakin itselleni on aika vaikeata kuvitella mihin reititystä maastokartassa tarvittaisiin? Tie- Kaupunki- ja ulkoilukartat sitten erikseen.

JackOja
23.08.2012, 08.43
...Itse kaipaisin kovasti siihen kartaan "mtk_suomi.img" ne kiinteistörajat.

Niinpä, mutta onko nekin maksutonta MML:n dataa?

Reititys (automaaginen) tuskin ikinä tulee toimimaan tässä topografisen peruskartta-aineistoon perustuvassa Garminiin sovitetussa kartassa. Ainakin itselleni on aika vaikeata kuvitella mihin reititystä maastokartassa tarvittaisiin?....

Onhan SuomiPro reitittävä, teitä pitkin. Muutama sivu sitten joku kaipasi sitä, että polkuja pitkinkin reitittäisi :)

VesaP
23.08.2012, 09.48
Ilmeisesti vieläkään ei voi mitenkään päivittää (ilmaiseksi) netistä noita Garminin bundleissa mukana tulevia NT Navigator City Europe (vai millä ihmeen nimellä se olikaan) karttaa? Eli joutuu aina ostamaan uuden kartan jos haluaa päivitetyn kartan. Vai kuinka useasti noita ylipäänsä tehdään. Onko sama kartta 5 vuotta Garminillakin jakelussa? Garminilla on joku Map Updater palvelu netissä, mutta vaikka softa muistaakseni haistaa että G800 käytössä, niin aina ilmoittaa että päivitettävää karttaa ei ole saatavilla.

Onko joku törmännyt jossain webbikaupassa pelkkiin Garmin 800:sen kuoriin? Eli jos haluu joskus naarmut pois lasista niin kuoret vaihtamalla varmaan ainut mahdollisuus moiseen? Ja sen jälkeen se saakelin näytönsuojakalvo hommata siihen kyllä. Toi lasi naarmuuntuu kun puhaltaa pölyt pois näytöltä.

FRE_A_K
23.08.2012, 10.17
Eli joutuu aina ostamaan uuden kartan jos haluaa päivitetyn kartan.
Onko joku törmännyt jossain webbikaupassa pelkkiin Garmin 800:sen kuoriin?

Näin minä siis olen ainakin ymmärtänyt että joutuisi aina uuden hommaamaan.
Mitään halpaahan tuo Garminin sivulta latailu ei ole...

Niin, jos noita kuoria näkyy jossain, niin linkkiä vaan!

pikku-mihkali
23.08.2012, 10.33
Ei ole ilmeisesti ihan simppeli vaihtaa koska lasiin on integroitu elektroniikkaa samaan tyyliin kuin Iphonen etulasiin. Samasta syystä niitä laseja ei löydy ihan helposti.
Tuolta voinee pyytää hinta-arviota lasin vaihtoon http://satnavrepairservice.com/repair-satnav/garmin-repair/13.html

Garmin Oregon 550 touchscreen vaihto näytti olevan 89 puntaa.

Ilmoitelkaa mitä vastailevat jos kysytte hinta-arviota.

Grandi66
24.08.2012, 08.57
Onko joku saanut ton kartan 800:n asennettua? Mulla ei Edge tunnu millään löytävän tota karttaa, vaikka se on muistikortille oikeaan kansioon siirretty.

Toimii ja kukkuu hyvin kolmen muun kartan kanssa. Siis ei ongelmia täällä. Datatallennus laitettu kortille.

VesaP
24.08.2012, 10.17
Ei ole ilmeisesti ihan simppeli vaihtaa koska lasiin on integroitu elektroniikkaa samaan tyyliin kuin Iphonen etulasiin. Samasta syystä niitä laseja ei löydy ihan helposti.
Tuolta voinee pyytää hinta-arviota lasin vaihtoon http://satnavrepairservice.com/repair-satnav/garmin-repair/13.html

Garmin Oregon 550 touchscreen vaihto näytti olevan 89 puntaa.

Ilmoitelkaa mitä vastailevat jos kysytte hinta-arviota.

No niimpä tietysti, eihän se pelkkä "lasi" ole vaan jotain muuta kun/jos on kosketusnäyttö! Ja siitä syystä kait tuo lasin vaihto on aika pirun kallis verrattuna laitteen hintaan. Jäänee vaihtamatta niin kauan kunnes lasista ei enää läpi näe. :) Olis pitänyt tajuta laittaa joku kunnon suojakalvo siihen pintaan, mutta pelkäsin värkin jo muutenkin huonon kontrastin puolesta enkä sit laittanut. Kotona iPadissakin on hyvä suojakalvo kiinni eikä se ole menoa kyllä haitannut!

Joku jos kysyy tarkan hinnan G800 näytön vaihdolle tuolta niin toki saa kertoa senkin. :)

MV
24.08.2012, 19.33
Tuli tuossa kesän retkellä huomattua, että olisi kiva jos pääsisi katselemaan ja muokkaamaan reittejä vähän isommalta näytöltä. Garmin Connect toimii ihan jees uuden iPadin näytöllä siihen asti kun pitäisi painaa nappia "Lähetä laitteeseen." Ei oikein jaksaisi raahata kannettavaa joka painaa tuplat iPadista joka sekin on tablettien mammuttiosastoa. Käsittääkseni joihinkin eksoottisimpiin tabletteihin saisi USB-massamuistin kiinnin. Kokemuksia?

magnuken
24.08.2012, 23.40
Käsittääkseni myös kiinteistörajat ovat MML:n piirissä eli nyttemmin maksutta julkaistu. Se "donate" nappula!
Mutta, esim vesistöjen syvyyskäyrät ja väylät merkintöineen eivät ole maksuttomia. Tämä koska merikortteja Suomessa ylläpitää Merenkulkulaitos ja ne eivät vielä ole aineistoansa vapauttaneet.

Onhan SuomiPro reitittävä, teitä pitkin. Muutama sivu sitten joku kaipasi sitä, että polkuja pitkinkin reitittäisi http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

SuomiPro:hon on yhdistetty sekä topo- meri- että maantiekarttaa. Se maantieosuus on toki siinä reitittävä. Mutta ihmettelen kovasti kuka nyt tarvitsisi topografisessa kartassa "jänkhällä"automaattista reititystä!!!

30 hampainen
24.08.2012, 23.47
SuomiPro:hon on yhdistetty sekä topo- meri- että maantikarttaa. Se maantieosuus on toki siinä reitittävä. Mutta ihmettelen kovasti kuka nyt tarvitsisi topografisessa kartassa automaattista reititystä!!!

Sellainen joka ei haluaisi ostaa CN Europea. Siinähän on pidä tiellä toiminto.

Omassa gepsissä on ilmainen topo ja CN Europe NT yhtä aikaa päällä. Se on aikalailla täydellinen yhdistelmä.

veekoo
25.08.2012, 15.53
Ilmaisen topokartan ja ilmaisen OpenStreetMapin (http://www.polkupyoraily.net/osm/) voi myös pistää rinnakkain ja molemmat aktiiviseksi, niin saa maastokarttanäkymän ja reitityksen. Reititys menee OSM:n mukaan, joten poluilla reititys ei pelaa. Mulla on käytännössä nykyään koko ajan tämä yhdistelmä.

Ainoa ongelma on vaan se, että reittiviiva ei kunnolla erotu topokartan värityksestä, eikä Edge 800:a voi konfiguroida tuon reittiviivan väriä ;-(

MV
25.08.2012, 19.42
Ainoa ongelma on vaan se, että reittiviiva ei kunnolla erotu topokartan värityksestä, eikä Edge 800:a voi konfiguroida tuon reittiviivan väriä ;-(

Reitin yhteenvedosta asetukset (jakoavain) -> Karttanäyttö -> Väri ? Useita huonoja vaihtoehtoja!

veekoo
26.08.2012, 18.38
^Tiedetään. Tuolta saa niitattua reitin kartalle kiinteästi haluamallaan värillä, mutta silloin ei ole käännösopastus tai poikkeamahälytys päälle. Mutta kun pistää reitityksen päälle (käännösopastus ja/tai poikkeamahälytys), niin garmin piirtää reitin sillä kiinteällä värillä, josta juuri valitin.

juu-zo
29.08.2012, 18.43
Saakos garminin kellonaikaa mitenkään haettua uudelleen? Olen kaksi kertaa jo tehdaspalauttanut asetukset ja hakenut kellonajan uudelleen, mutta joka kerta garmin hakee väärän kellonajan. Yhteys sateliitteihin on ollut kuitenkin ihan hyvä. Mistään ei näytä löytyvän manuaalista kellon asetustakaan.

Kemizti
29.08.2012, 21.05
gmt +- asetus / aikavyöhyke asetus pielessä..

juu-zo
29.08.2012, 21.19
Ja sen korjaus miten?

magnuken
29.08.2012, 23.53
Ja sen korjaus miten?

Garminin Edge 800 vehkeen pitäisi asettua ihan automaagisesti oikeaan aika vyöhykkeeseen ja siten kellonaikaankin GPS-satelliittien lähetteen mukaan. Anna siis vehkeen olla rauhassa ulkona avonaisella paikalla jonkun 10-30 minuuttia, niin pitäisi mennä ihan oikeaan aikaan myös kesä/talviajat huomioiden.

Ellei näin tapahdu varmista, että sinulla on vehkeessäsi tuorein firmis. Jossakin varhaisemmassa firmwaressa oli tämän suhteen nimittäin bugi!

juu-zo
30.08.2012, 04.54
Kyllä tuon kanssa on käyty lenkilläkin ja silti on kellonaika ollut päin hanuria lenkiltä palattaessa. Ihmettelen kyllä suuresti sillä aluksi aika asettui kohdalleen ihan hyvin ja meni pieleen kun latasin uusia karttoja masiinaan. Noh jos koittaisi firmiksen uudelleen tuuppausta sitten.

japoo
03.09.2012, 15.51
Tähän varmaan löytyisi kysymys etsimällä mutta luontainen laiskuus pistää kysymään: käykä 705 kadenssianturi ja sykevyö suoraan 800:lle? Kadenssianturi on ainakin tyypiltään sama, joten se varmaan käy, mutta tuo sykevyö. Mulla on se vanha "kova malli". Näissä 800 taitaa olla jo paremmat versiot... Ei tarttis ostaa uusi jos nämä käy suoraan...

ristopee
03.09.2012, 16.05
Tähän varmaan löytyisi kysymys etsimällä mutta luontainen laiskuus pistää kysymään: käykä 705 kadenssianturi ja sykevyö suoraan 800:lle? Kadenssianturi on ainakin tyypiltään sama, joten se varmaan käy, mutta tuo sykevyö. Mulla on se vanha "kova malli". Näissä 800 taitaa olla jo paremmat versiot... Ei tarttis ostaa uusi jos nämä käy suoraan...
Mulla kävi molemmat suoraan.

Talisker
03.09.2012, 16.41
Huomasittekos tämän jutun uudistuneessa Mikrobitissä:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4230146267477&set=p.4230146267477&type=1&theater ?

BONK
03.09.2012, 17.10
Oli hyvä juttu! Kerrankin asiantuntija, joka ihan oikeasti käyttää kyseisiä tuotteita :)

Steni
03.09.2012, 17.10
Eipä tuo Taliskerin linkki taida näkyä niille,
jotka ei kuulu facebook:n

ristopee
03.09.2012, 17.17
Mulla ei näy vaikka kuulun :/

Talisker
03.09.2012, 19.56
Kantsii ostaa mB- lehti 8/2012 tai käydä lukemassa kirjastossa.

Viineri
09.09.2012, 21.58
Onkohan Edge 800:ssa tuollaista "Detail level" valintaa? En ainakaan heti löytänyt. Muuten maastokartta pelittää hyvin, mutta ainuttakaan polkua ei ainakaan tän päivän maastoissa näkynyt, toivottavasti se ei ole ominaisuus, vaan säädöistä kiinni.

Hyvä, että lähti pelaamaan.

Itselläni ei ole Edge 800 vehjettä (vaan Edge 500) mutta meikäläisen monitoimigepsissä Montana 650t olen paljonkin tuota karttaa käyttänyt ja ainakin tässä vehkeessä olen havainnut, että on paras säätää sieltä "Map Settingsistä" se "Detail" level maksimiinsa. Ellei tuon tee, niin ainakin Montanassa kyseinen kartta on aika aneeminen.

veekoo
10.09.2012, 08.51
Edge 800:n karttanäkymää pääsee viilailemaan. Valitse Järjestelmä - Kartta - Kartan Näkyvyys - Mukautettu. Valitse tuolta Tiedot ("Valitse kartan yksityiskohtataso"), vaihtoehtoina Pienempi/Normaali/Lisää/Eniten. Pikaisesti kokeillen näyttää kuitenkin siltä, että asetus Lisää/Eniten yrittää sulloa liikaa yksityskohtia "laajoihin" karttanäkymiin, eikä siitä saa mitään selvää.

Tarkista lisäksi, että sinulla on viimeisin maastokartta (versio 1.2, kartat.hylly.org). Kartan kasaaja on tehnyt siihen joitain näkyvyyteen vaikuttavia muutoksia.

Jos polkuja ei näy, niin käy vielä tarkistamassa Kansalaisen Karttapaikan (/kansalaisen.karttapaikka.fi ) kautta, ovatko ne polut ylipäätään kartta-aineistossa.

Viineri
10.09.2012, 19.13
Kiitos vinkeistä VK, kokeilen kunhan kerkeen:)

Viineri
10.09.2012, 22.00
Kiitos vinkeistä VK, kokeilen kunhan kerkeen:)

Juu, mulla tais olla liian optimistinen kuva tuo karttapaikan karttojen laadusta:(
Ei esim näy tuota naapurissa menevää
Reitti 2000:nen polkua, joka on aikas selkee noin luonnossa.

Tuo asetus oli juuri se jota hainkin. Arvelinkin, että sellainen täytyy olla, detskut täysillä on tosiaan pikkuisen täyttä,
paitsi sitten, kun on zoomattu todella lähelle näkyy hyvin, ei vaan taida pyöräilyssa olla kovin käyttökelpoinen.

Rikke
09.10.2012, 13.36
Kellään tietoa mihin perustuu edge 800 kalorinlaskenta,osaako haistella matkanopeudesta,nousuista ja sykkeestä jotenkin nuo kalorit?
Ihmetytti sunnuntaina suuri kulutus maastossa 3h30min ja 1700cal.

TetedeCourse
09.10.2012, 13.45
Kellään tietoa mihin perustuu edge 800 kalorinlaskenta,osaako haistella matkanopeudesta,nousuista ja sykkeestä jotenkin nuo kalorit?

http://www.dcrainmaker.com/2010/11/how-calorie-measurement-works-on-garmin.html

MV
09.10.2012, 18.11

Ajelin kesällä Garminilla ilman sykevyötä ja Polarilla vyön kanssa. Yhtäaikaa. Nousuissa Polar kiri, raskas lasti ja hidas vauhti. Laskuissa Garmin enemmän kuin otti kiinni.

magnuken
09.10.2012, 20.12
Ajelin kesällä Garminilla ilman sykevyötä ja Polarilla vyön kanssa. Yhtäaikaa. Nousuissa Polar kiri, raskas lasti ja hidas vauhti. Laskuissa Garmin enemmän kuin otti kiinni.

Edge 800 mittaa energiakulutuksen kahdella vaihtoehtoisella tavalla: Jos käytetään sykevyötä late käyttää suomalaisfirma Firstbeatin sydämen lyöntivälehin perustuvaa algoritmia. Ellei sykevö ole käytössä, laite mittaa energiakulutuksen perinteelliseen tapaan, siis sukupuoleen, painoon, matkaan jne. perustuen. Tämä jälkimmäinen tapa antaa yleensä huomattavasti suuremman energian kulutuksen.

StePe
11.10.2012, 13.35
Edge 800 mittaa energiakulutuksen kahdella vaihtoehtoisella tavalla: Jos käytetään sykevyötä late käyttää suomalaisfirma Firstbeatin sydämen lyöntivälehin perustuvaa algoritmia. Ellei sykevö ole käytössä, laite mittaa energiakulutuksen perinteelliseen tapaan, siis sukupuoleen, painoon, matkaan jne. perustuen. Tämä jälkimmäinen tapa antaa yleensä huomattavasti suuremman energian kulutuksen.Kerran tuli vahingossa keksittyä, että Edge 800:lla on ilmeisesti kolmaskin mittaustapa energiakulutuksen arvioimiseen. Tehomittarin kanssa ajaessa unohtui kerran sykevyö pois ja kcal-lukemat olivat hämmästyttävän järkevän tuntuisia (tehopohjainen mittausalgoritmi on Garminissa mukana Sateentekijän artkkelin mukaankin). Miksihän tuota mittaustapaa ei pysty valitsemaan tai priorisoimaan missään mittarin asetuksissa?

Sykkeeseen perustuva arviointi ei Edge 800:ssa ainakaan omien kokemusten perusteella tunnu oikein uskottavalta (2,5 tuntia lenkin alussa arvossa on jotakin tolkkua, mutta sen jälkeen kulutus tippuu mittarin mukaan puoleen - en oikein usko, että täysikokoinen aikuinen saa fillaria liikkuu 30 km/h keskinopeudella alle 250 kcal/h energialla).

Cycledrophis
11.10.2012, 13.45
^siksi että tehonmittauksessa saa aina suoraan näkyville kJ:let, koska ihmisen "hyötysuhde" on kutakuinkin sama 20-25% ja muuntokerroin muistaakseni 4,19.
Tuotettu mekaaninen energia Kilojouleissa on kutakuinkin sama kuin energiankulutus kilokaloreissa. Tämä lienee tarkin mahdollinen tapa laboratorion ulkopuolella mitata energiankulutusta.

Jari

TPP
21.10.2012, 20.13

^Tiedetään. Tuolta saa niitattua reitin kartalle kiinteästi haluamallaan värillä, mutta silloin ei ole käännösopastus tai poikkeamahälytys päälle. Mutta kun pistää reitityksen päälle (käännösopastus ja/tai poikkeamahälytys), niin garmin piirtää reitin sillä kiinteällä värillä, josta juuri valitin.

Olen pähkäillyt saman asian kanssa.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?

MV
21.10.2012, 21.29
^siksi että tehonmittauksessa saa aina suoraan näkyville kJ:let, koska ihmisen "hyötysuhde" on kutakuinkin sama 20-25% ja muuntokerroin muistaakseni 4,19.i

Onko näin? Ajelin jossain vaiheessa aika paljon ergometrilla. Se laskee keskimääräisen tuotetun tehon watteina ja toisaalta sykevyön avulla kulutetun energian kJ:na. Tuostahan sen hyötysuhteen voi laskea. Jäi aika lailla alle tuon 20-25%. Ylipainoko ylivoimaa? Ergometrien tehomittareillehan on jokin EU direktiivin mukainen tarkkuusvaatimus, joten sen mittauksen pitäisi olla OK. Sykemittauksessa on varmaan mittausvirhettä samoin kuin siinä sykkeen muuttamisessa tehoiksi.

Ei kellään sattuis olemaan vinkkejä miten tehdä keskiöremontti Tunturi ergoon, takuu vanhentunut.

Cycledrophis
21.10.2012, 21.41
Juu mutta, mietippä vielä vähän, mitä tuossa oikein laskettaisiin.

Sen lisäksi: Se sykevyön tuloksen perusteella laskettu energiankulutus on vain suuntaa antava. Samoin suhtautuisin aika epäilevästi joidenkin ergojen "tehomittaukseen". Sillä kyse ei ole myöskään suorasta mittauksesta. Mutta tästä on enemmän muissa topikeissa, ei kuulu tähän edge 800 topikkiin.

Jari

veekoo
22.10.2012, 09.07
Olen pähkäillyt saman asian kanssa.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?

Kyseessä on ominaisuus ja vika. Missään ei luvata että reittiviivan väriä voisi vaihtaa, joten kyseessä on laitteen ominaisuus. Se, että Garmin ei kuuntele käyttäjien kommentteja laitteen ongelmista (edes tämmöisistä helposti korjattavista) on yrityksen kohdalta vika. En tarkoita, että heidän tarttisi seurata suomenkielistä fillarifoorumia, mutta tästä on kyllä keskusteltu myös Garminin omalla foorumilla.

Korva
17.11.2012, 23.53
Onko muilla edge 800:n näyttö vetäissyt vettä sisäänsä? Mitenkä noiden pitäis kestää vettä? Mulla tihkusateessa näyttö imaisi väliinsä vettä ja lopetti yhteistyön. Mittari keräsi kyllä loppulenkin datan, mutta kotosalla kuivattelunkaan jälkeen ei enää suostu toimimaan. Virta kyllä lähtee päälle, mutta näyttöön tulee valikko "palautetaanko tehdasasetukset", josta ei enää pääse eteenpäin,koska painikkeet eivät reagoi kosketukseen. Mitä tälle voi tehdä? Maksaako vaivaa lähettää maahantuojalle?

Rikke
18.11.2012, 16.10
Onko muilla edge 800:n näyttö vetäissyt vettä sisäänsä? Mitenkä noiden pitäis kestää vettä? Mulla tihkusateessa näyttö imaisi väliinsä vettä ja lopetti yhteistyön. Mittari keräsi kyllä loppulenkin datan, mutta kotosalla kuivattelunkaan jälkeen ei enää suostu toimimaan. Virta kyllä lähtee päälle, mutta näyttöön tulee valikko "palautetaanko tehdasasetukset", josta ei enää pääse eteenpäin,koska painikkeet eivät reagoi kosketukseen. Mitä tälle voi tehdä? Maksaako vaivaa lähettää maahantuojalle?

Pitäsi kestää vettä,toki edellyttää että laitteen pohjassa olevat liittimet ovat tukittu laittee kumitulpilla.Suurin epäilyn aihe itelläni ainakin on juuri ollut nuo tulpat,joten ostin viellä erikseen Garminin kumi suojan ettei pääsisi kyseiset suojukset aukeamaan pohjasta.

Vesitiiviys IPX7 (kestää upotusta, 1 metrin syvyydessä 30 minuuttia)
Garminin huollostahan tuota kannattaa kysellä jos laitteessa on esim mahdollinen valmistusvirhe eikä johdu ns väärinkäytöstä niin takuuseen pitäisi sillon mennä.

Huollon tavoittaa huolto@garmin.fi

Korva
18.11.2012, 17.44
Joo, huoltoon pistin postia samantien. Tietysti viikonloppuna ovat vapaalla, mutta arkena toivottavasti vastaavat. Katsotaan millaisen tuomion antavat ja milloin. Minäkin olin ymmärtänyt, että pitäisi kestää vettä ihan hyvin ja varsinkin roiskevettä, jota tuollainen pieni tihku on. Liitinten kumisuojat laiton tiiviisti kiinni, joten tuskin se kosteus sieltä on päässyt sisään. Yritin tutkailla, mistä vesi on lasin väliin päässyt, mutten keksinyt. Joko rungon ja kuoren saumasta tai näytön reunasta, joka tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä.

Tänään lenkkillä mittari kyllä löysi satelliitit ja keräsi kilsat, mutta kosketusnäyttö ei vieläkään pelannut. Katsellaan, miten käypi.

OT Matka ei onneksi katkennut mittarin takia, mutta tappajasepeli vei renkaasta voiton. Viikon sisään jo kolmas. Marraskuu, mikä ihana pyöräilykuukausi. Märkää, kylmää, pimeää ja rengasrikkoja! OT

gobbif
18.11.2012, 20.32
Mulla on ollut käsitys, että liittimet olisivat vesitiiviistä rakennetta, jolloin suojamuovin irtoilu kastelisi vain liittimet ja muistikortin, mutta ei laitteen sisuksia.

Rikke
19.11.2012, 13.18
Mulla on ollut käsitys, että liittimet olisivat vesitiiviistä rakennetta, jolloin suojamuovin irtoilu kastelisi vain liittimet ja muistikortin, mutta ei laitteen sisuksia.

Taitaa liittimet olla suoraan laitteen emolevylle kytköksissä jotenka jos kumitulpat eivät ole tiellä estämässä kosteuden/veden pääsyä kastelee tällöin laitteen sisältä.
Olisi kieltämättä hieno keksintö jos laitteessa todella olisi tuollaiset liittimet jotka suodattaisivat kosteuden ja estäisi sitä pääsemästä laitteen sisään.

Muutenkin vähä epäilyttää että kestääkö laite 1 metrin syvyydessä 30 minuuttia tosiaan ja pitää veden poissa sisuksista.

Rikke
19.11.2012, 13.19
Joo, huoltoon pistin postia samantien. Tietysti viikonloppuna ovat vapaalla, mutta arkena toivottavasti vastaavat. Katsotaan millaisen tuomion antavat ja milloin. Minäkin olin ymmärtänyt, että pitäisi kestää vettä ihan hyvin ja varsinkin roiskevettä, jota tuollainen pieni tihku on. Liitinten kumisuojat laiton tiiviisti kiinni, joten tuskin se kosteus sieltä on päässyt sisään. Yritin tutkailla, mistä vesi on lasin väliin päässyt, mutten keksinyt. Joko rungon ja kuoren saumasta tai näytön reunasta, joka tuntuu kuitenkin epätodennäköiseltä.

Tänään lenkkillä mittari kyllä löysi satelliitit ja keräsi kilsat, mutta kosketusnäyttö ei vieläkään pelannut. Katsellaan, miten käypi.

OT Matka ei onneksi katkennut mittarin takia, mutta tappajasepeli vei renkaasta voiton. Viikon sisään jo kolmas. Marraskuu, mikä ihana pyöräilykuukausi. Märkää, kylmää, pimeää ja rengasrikkoja! OT

Laita tännekkin mitä vastasivat huollosta,kiinnostaa ainakin itseäni.

gobbif
19.11.2012, 21.58
Taitaa liittimet olla suoraan laitteen emolevylle kytköksissä jotenka jos kumitulpat eivät ole tiellä estämässä kosteuden/veden pääsyä kastelee tällöin laitteen sisältä.
Olisi kieltämättä hieno keksintö jos laitteessa todella olisi tuollaiset liittimet jotka suodattaisivat kosteuden ja estäisi sitä pääsemästä laitteen sisään.

Muutenkin vähä epäilyttää että kestääkö laite 1 metrin syvyydessä 30 minuuttia tosiaan ja pitää veden poissa sisuksista.

Tästähän (http://www.dcrainmaker.com/2010/12/feeling-lucky-water-immersion-tests.html) se ajatus oli mieleen kai jäänyt. Kokeessa oli tosin vain 5min aika eikä upotussyvyyskään ollut 1m.

Rikke
20.11.2012, 09.00
Tästähän (http://www.dcrainmaker.com/2010/12/feeling-lucky-water-immersion-tests.html) se ajatus oli mieleen kai jäänyt. Kokeessa oli tosin vain 5min aika eikä upotussyvyyskään ollut 1m.

No on kyllä Garminin insinöörit pistäneet parasta ja hieno ominaisuus tuo kieltämättä.
Laitteen luotettavuus vesitiiveyden osilta nousi silmissä :)

mattipuh
20.11.2012, 16.24
onko Garmin 800 tiedossa seuraajaa? ettei hommaa turhaa jos on uusi malli tulossa.

dirtyrider
20.11.2012, 17.00
onko Garmin 800 tiedossa seuraajaa? ettei hommaa turhaa jos on uusi malli tulossa.

Elektroniikkalaitteita hankittaessa kannattaa aina odottaa parempia malleja.. :rolleyes:

contest
20.11.2012, 18.43
Taitaa olla tulossa jo seuraaja mut en tiedä osaako kukaan sanoa tarkkaan milloin tulee. Ens keväällä vai kesällä??? Ite en nyt talveks hommais vielä ett jos ei ens kesään mennessä mitään kuulus, ni sit vanhalla mut saattaapi kuulua :D Ite aion kyllä silloinkin jatkaa vanhalla, ku vasta täks kesäks hommasin 800:sen.

mattipuh
23.11.2012, 10.49
niin, tässähän on kaksi näkökulmaa, kun uusi malli tulee
- vanhan saa edullisemmin, jos sen ominaisuudet riittää
- uudessa on jotain mielenkiintoista, mitä ei tiennyt vielä kaipaavansa.

Mulle periaatteessa kasisatasen ominaisuudet riittäisi hyvin, lähinnä siis kyttäilen hintaa. Nykyisellään käytössä Polarin RCX5 mikä on periaatteessa treenien kannalta ok mutta ohjaava GPS ja reittisuunnittelumahdollisuus olisi pyörilyyn nannaa.

japoo
04.12.2012, 10.57
En viitsi ohjekirjaa ruveta etsimään tai muutenkaan netin sövereihin eksyä joten kysyn täältä: saako Garmin 800 näppäinlukon päälle samalla tavalla kuin 705:ssa? Näin talven tulle sitä tullee ehkä käytettyä hiihdossa sykemittarina ja silloin mittarin paikka on taskussa...

VesaP
04.12.2012, 11.41
Saa. Painat virtakytkintä kevyesti (eli menet siihen tilaan missä säädät näytön valon kirkkautta) ja painat sieltä lukon kuvan päälle.

Edit:

http://www.dcrainmaker.com/images/2010/08/garmin-edge-800-in-depth-first-look-review-80.jpg

japoo
04.12.2012, 11.59
Kiitos Vesa! Helpottaa huomattavasti mittarin pitämistä taskussa tms. Ei tule turhia "painalluksia"....

Kva66
09.12.2012, 21.37
Harkinnan jälkeen olen päätynyt hankkimaan Garmin edge 800:n.

Laitteen mukana kaupataan erilaisia karttoja. Tässä keskustelussa aikaisemmin oli linkki sivustolle, josta saa ilmaiseksi ladattua karttoja.

itse ajelisin luultavimmin lähinnä fillarilla asfalttiteitä. Miten nyt kannattaa toimia karttojen kanssa? Mitä laitteen mukana kannattaa ostaa, vai kannattaako mitään?

Itsellä on kyllä varsin rajalliset tiedot ja taidot asioiden latailuun ja niiden siirtämiseen toimivana kokonaisuutena johonkin laitteeseen :(

juu-zo
09.12.2012, 21.41
Itse olen ainakin havainnut nuo maanmittauslaitoksen kartat aivan riittäviksi. Maantiellä niillä pärjää mainiosti ja jopa pohjoisen maastopyöräilyreissulla mönkijäurat ja muut oli oikein hyvin merkattuina. Karttojen hinnat ainakin itselle niin kovat että en niitä meinaa ostaa. Kartat löytyy siis osoitteesta http://kartat.hylly.org Karttojen siirtäminen laitteeseen on helppoa ja luulisi sen onnistuvan kaikilta jotka usb tikkujakin osaa käyttää.

Pasi Ahopelto
09.12.2012, 23.07
itse ajelisin luultavimmin lähinnä fillarilla asfalttiteitä. Miten nyt kannattaa toimia karttojen kanssa? Mitä laitteen mukana kannattaa ostaa, vai kannattaako mitään?

En ostaisi karttaa, vaan käyttäisin joko Open Street Mapsiin perustuvaa Suomen pyöräilykarttaa (http://www.polkupyoraily.net/osm/) tai sitten tuota maastokarttaa. Itse pidän enemmän OSM:tä, koska sen päältä suunniteltu reitti erottuu paremmin.

Pasi

Korva
10.12.2012, 00.05
Laita tännekkin mitä vastasivat huollosta,kiinnostaa ainakin itseäni.

Lopulta kävi niin, että laite oli vajaan viikon Lohjalla huollossa ja vihdoin posti toi paketin, josta ilmestyi yllätyksekseni uusi laite vettä sisuksiinsa imaisseen tilalle. Kaikki siis hyvin ja homma toimi Garminin kanssa sujuvasti. Lumi tuli ja pyörälenkit vähenevät radikaalisti, joten jää keväämmälle tuon tarkempi testaaminen. Samanlainenhan se tietysti on.

Rikke
10.12.2012, 21.10
Lopulta kävi niin, että laite oli vajaan viikon Lohjalla huollossa ja vihdoin posti toi paketin, josta ilmestyi yllätyksekseni uusi laite vettä sisuksiinsa imaisseen tilalle. Kaikki siis hyvin ja homma toimi Garminin kanssa sujuvasti. Lumi tuli ja pyörälenkit vähenevät radikaalisti, joten jää keväämmälle tuon tarkempi testaaminen. Samanlainenhan se tietysti on.

Eli ilmeisesti jonkin asteinen valmistusvirhe tuossa huoltoon jääneessä yksilössä oli.

Korva
11.12.2012, 22.37
Eli ilmeisesti jonkin asteinen valmistusvirhe tuossa huoltoon jääneessä yksilössä oli.

Mahdollisesti. Mitään raporttia ei liitteenä tullut. Tuotevastuun tai takuun piikkiin tämä "huolto" kuitenkin meni. Kyllähän tuon laitteen tulisi olla vesitiivis ja vanha yksilöni ei sitä ollut. Ei vesitiiviin laitteen tulisi vetää tihkusateessa roiskevettä sisuksiinsa noin vuoden normaalin aktiivikäytön jälkeenkään. Joku on jossain vaiheessa siis mokannut. Tällä kertaa se ei ollut asiakaspalvelu, vaan tämä puoli toimi moitteettomasti, suorastaan kiitettävästi. Juuri tulin ekalta lenkiltä mittarin kanssa ja kosketusnäyttö toimi. Vartin odottelun ja kolmen buuttauskerran jälkeen satelliititkin löytyivät.

Kartta ei vaan oikein tykkää pakkasesta, vaan kyykkää melkein koko laitteen. Kaikki muut välisivut toimivat moitteetta, mutta kun kartan laittaa ja yrittää zoomata noin 0,5-1 minuutin päästä kone tekee painalluksen mukaisen tominnon. Vanhassa oli muistaakseni sama nimen omaan pikkupakkasilla, vaikka käyttöohje lukapailee -20 °C minimikäyttölämpötilaa. Tämä lienee vain ominaisuus. Onneksi on kuitenkin ehjä mittari!

FRE_A_K
13.12.2012, 15.34
Sulla ei ilmeisesti ollu ladattuna niitä Garminin kalliita karttoja kun sait uuden tilalle? Vai?
Mietin vain jos tuo laitos tuolla tavalla menisi hajoamaan ja uutta laitetta pukkaisi tilalle, mutta
kortilla olevat kartat kävisivät vain vanhalle laitteelle...

Kva66
25.12.2012, 02.58
Pukki toi Garmin 800 Edgen. En selannut vanhoja viestejä lävitse...

Kannattaako laittaa (löytyykö?) näyttöön suojakalvo? Siis samanlainen mitä kännyköissä on. Löytyykö omaa laitteelle?

Jos ei löydy, voinee askarrella jostain kännykän suojakalvosta sopivan...

Pitääkö huomenna virittää trainerilla olevaan fillariin ja hikoilla laatikoita ja kinkkuja pois.... meinaa punaviini tehdä tepposia kirasimien suhteen.... tulee virhetä.

skiggeböy
25.12.2012, 06.41
Siihen löytyy käsittääkseni "oma" kalvo,mutta itsellä ei ole vajaan 2 vuoden käytössä tullut juurikaan narmuja...

FRE_A_K
25.12.2012, 12.16
Eipä taida noita naarmuja tulla kun silloin jos eturenkaasta ryöpsähtää mutaa ja sitä menee hanskalla
hankailemaan. Kyllä toi on mulla ainakin siistinä pysyny ilman mitään suojia...
http://img145.imageshack.us/img145/862/20121225111242.jpg

juu-zo
25.12.2012, 12.32
Eipä tuo kovasti naarmuunnu vaikka maastossa ajelee ja hieman kuraa näyttöön tulisikin. Itse en ole siis kalvoa käyttänyt ja sekä maastossa että maantiellä kelissä kuin kelissä ajelen.

Tregård
25.12.2012, 22.56
Eipä tuo kovasti naarmuunnu vaikka maastossa ajelee ja hieman kuraa näyttöön tulisikin. Itse en ole siis kalvoa käyttänyt ja sekä maastossa että maantiellä kelissä kuin kelissä ajelen.
Oman kokemuksen mukaan nimenomaan kuraiset hanskat naarmuttaa näytön varsin tehokkaasti.

Kva66
26.12.2012, 17.53
Onko kukaan testannut toimiiko Polarin sykevyö Garminin lähettimen kanssa?

Olen ajanut sisään tuota 800:sta. Kun lopetin treenamisen, huomasin että lähetin napsahtaa kiinni Polarin sykevyöhön. En voinut enää testata pelittääkö. Onko kellään tietoa asiasta toimiiko? Jaa että miksikö: garminin vyötä ei suositella konepesuun. Polarin vyön heitin aina pesukoneeseen treenin jälkeen.

Tein muuten vanhasta käyttämättömästä puhelimen suojakalvosta sopivan Garminiin. Nyt on suojattu, eikä maksanut mitään. Toimii.

N.N.
28.12.2012, 22.31
JÄR-KYT-TÄ-VÄÄ: "Garmin Connect server is down for maintenance" - mitäs nyt tehdään?!

Cycledrophis
29.12.2012, 00.02
^KATASTROOFFI tän päivä reenit menee harakoille :D

Jari

Ju$$i
29.12.2012, 00.23
Onko kukaan testannut toimiiko Polarin sykevyö Garminin lähettimen kanssa?

Toimii. Miksköhän muuten käy nepparit yksiin.....itse mittaan kyllä sykkeet Polar 800:lla. No siks kun se vaan toimii.

Edit. Mun Garminin sykevyö on kyllä jo 1,5v vanha. En sitä juuri käyttänyt häiriöiden vuoksi. Voi olla, että nyky vyöt toimii paremmin.

Kva66
30.12.2012, 20.13
Toimii. Miksköhän muuten käy nepparit yksiin.....itse mittaan kyllä sykkeet Polar 800:lla. No siks kun se vaan toimii.

Jep. Hiihtolenkin jälkeen pyöräilin trainerilla. Vaihdoin sykevyöhön vain Garminin lähettimen. Toimi normaalisti. Hyvä niin, saa heittää sykevyön nyt normaalisti pesukoneeseen.

Jatkossakin ostan Polarin vyön Garminin sijasta, jos tarvetta tulee.

Garmin 800 on hyvät ensikokemukset. HR, nopeus ja kadenssi toimivat hyvin. GPS vielä kokeilematta.

TetedeCourse
02.01.2013, 09.25
Garmin Edge 810 ???

http://i154.photobucket.com/albums/s269/Tillquist/Weight%20Weenies/Skrmbillede2013-01-01kl161812-1.png

jjyrki
02.01.2013, 13.28
Aika hianoks menee, liveträkkäys jne.

TetedeCourse
02.01.2013, 14.08
Aika hianoks menee, liveträkkäys jne.

Jyrki toi vois olla kiva vaikka siellä Pyreneillä - kotiväki voisi kattella livenä kun nouset col du Tourmaletia :)

TetedeCourse
05.01.2013, 21.21
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/284895_10151228233381446_1038042245_n.jpg

mkpaa
05.01.2013, 21.38
Jos featuret pitää paikkansa niin voi (viimein) heittää hyvästit Polarille. Tosin riskinä on vielä ainakin suljetut sovellukset... Maanantaina selviää. :)

Dcllä taisi olla joku foto Garminista, jossa oli bluetooth symboli.

juu-zo
05.01.2013, 21.58
Mitenköhän tuo liveträkkäys tullaan toteuttamaan? Onko laitteessa sim paikka vaiko laite yhdistetään bluetoothilla esimerkiksi matkapuhelimeen joka lähettää träkkäystietoa?

skela
05.01.2013, 22.12
Homma toimi jo vuosi sitten niin, että kiinnitetään esimerkiksi SonyEricsson Xperia Active ohjaustankoon ja käytetään siinä sopivaa ohjelmaa. Sijaintia ei ole pakko kertoa pilvifirmalle, vaan esimerkiksi OsmAnd antaa lähettää sijainnin ihan mille tahansa palvelimelle (jos vain sellaisen osaa itse pystyttää). Veikkaan, että Garmin menettää pelin ennen pitkää. Saattaahan se vielä hetken nyhtää ANT+Sport-lisenssirahoja sensori- ja puhelinvalmistajilta.

magnuken
06.01.2013, 00.38
Homma toimi jo vuosi sitten niin, että kiinnitetään esimerkiksi SonyEricsson Xperia Active ohjaustankoon ja käytetään siinä sopivaa ohjelmaa. Sijaintia ei ole pakko kertoa pilvifirmalle, vaan esimerkiksi OsmAnd antaa lähettää sijainnin ihan mille tahansa palvelimelle (jos vain sellaisen osaa itse pystyttää). Veikkaan, että Garmin menettää pelin ennen pitkää. Saattaahan se vielä hetken nyhtää ANT+Sport-lisenssirahoja sensori- ja puhelinvalmistajilta.

Joo, eihän tuo integrointi luuriin mitenkään kumouksellinen asia ole, etenkin kun näitä luuriin integroituja suunnilleen vastaavia softia on jo pitkään ollut olemassa. Mutta, tuopahan tuo jälleen yhden lisäulottuvuuden Garminin mainiohin juoksu- ja fillarointigepseihin ja todennäköisesti myös firman käsikapulagepseihin (kuten Montana sarjaan).

Garminilla on munansa niin monessa korissa ollut kautta aikojen (alkaen 1977 Navstarin myötä), että se tuskin ihan heti tulee kartalta häviämään. Edelleenkin se Garminin pääbusiness tulee perinteellisesti sieltä taivaan ja merien kautta: Sotilas- ja siviili-ilmailun instriumentaatio niin maapallolla kuin avaruudessakin sekä sotilas- ja ammattimerenkulun navigaatiovälineet.

Nämä tämän firman viimeaikojen autogepsit ja urheilusellaiset edustavat edelleenkin pienempää osaa kyseisen firman tuloksessa ja liikevaihdossakin.

pätkä
06.01.2013, 14.51
449 € näyttäisi olevan ovh 810 mallille https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=160&pID=112912 speksit myös tuolla.

mkpaa
06.01.2013, 15.05
Hmm... Onko tuo "finnish connection" ollut jo pitkään Garminilla eli First beatin analyysit?

Jani T.
06.01.2013, 17.12
Höh, itselle tämä 810 oli lievä pettymys. Olisin toivonut tarkempaa ja isompaa näyttöä. Itseäni ei toi liveträkkäys kiinnosta, kun ei ole muutenkaan ollut tapana jakaa ja päivittää omia treenejä/tekemisiäni. Toki, olisihan tuossa langaton tiedonsiirto, josta plussaa.

Kemizti
06.01.2013, 18.39
Hmm... Onko tuo "finnish connection" ollut jo pitkään Garminilla eli First beatin analyysit?

Joissain malleissa jo pitkäänkin.. kellomalleissa lähinnä..

Uni
06.01.2013, 20.22
OpenStreetMap meni mun Garminiin ihan heittämällä mutta Maanmittauslaitoksen maastokarttojen kanssa on joku ihme ongelma.
mtk_suomi13.img asentuu koneelle hyvin ja olen kokeillut siirtää sitä Garminin microSD-levylle eri nimillä ja omaan kansioon mutta jostain syystä kartta vaan edge800 ei ymmärrä tiedostoa.

Tietääkö joku jotain mikä minunkin olisi hyvä tietää?

Grandi66
06.01.2013, 21.29
Mulla meni ihan heittämällä ja hain tuolta kartat.hylly.org , enkä tehny muuta ku siirrin garmin kansioon, jossa on eestin ja italian kartat jo muutenkin. Tosin muistikortille ja toimii.

Uni
06.01.2013, 21.34
No niin, kiitos G66. Mielestäni jo aiemmin kokeilinkin tuota garmin-kansiota mutta vasta nyt lähti toimimaan. Ihmeellisiä ovat digitaalisen maailman salat.

TetedeCourse
07.01.2013, 14.51
810 pika-arvio:

http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/gadgets/cycle-computers/product/review-garmin-edge-810-gps-cycle-computer-13-46858

Ja Rayn syvällisempi arvio:

http://www.dcrainmaker.com/2013/01/garmin-edge-810-in-depth-review.html

mkpaa
07.01.2013, 19.49
Toi haettavat reitit on aika mahtava feature 810:ssä. Toki siinäkin nyppii integraatio Garmin connectiin, mutta minkäs sille mahtaa...
Muutenkin laite alkaa olla jo aika oikein. Suljetut radiot on pienempi ongelma, jos laite osaa lähettää kaiken tiedon bluetoothilla eteenpäin. Jotain mitä esimerkiksi Polarin olisi pitänyt tehdä ajat sitten.

Sami-t
08.01.2013, 22.51
Mahtaakohan tämä 810 olla nyt se odotettu "900" malli josta huhuja pyörinyt jo pitkään?
vai onkohan sellainenkin vielä tulossa?

Timo W
08.01.2013, 22.54
Joko noilla uusilla vekottimilla pystyy jakamaan reitin sinihampaalla. Olis hieno juttu kimppalenkin alussa vaikkapa Vantaankoskella.

Cycledrophis
08.01.2013, 23.27
Saattaa olla että 900 malli on vielä tulossa. Päivitys oli sen verran pieni.

Jari

mkpaa
08.01.2013, 23.54
Seuraava malli tuskin tulee alle vuoden kuluessa.

Paha rasti haluaako ryhtyä Garmin kaupaksi tuon takia. Parempi laite kuin kilpailijat, mutta periaatteessa ajastaan jäljessä jo julkaisuhetkellä. Toisaalta, jos tulevatkin laitteet (myös kännykät) osaavat toimia Ant+ bridgeinä niin eipä sillä sitten mitään väliä olisi.

Ottaen huomioon miten hitaasti firmat (Polar, Garmin) ovat tavaraa ulos puskeneet niin ant+ laitteet ovat varmaan highendiä vielä 3-4 vuotta.

Cycledrophis
08.01.2013, 23.59
Niin se varmaankin lienee. Kun parempi malli ei ehtinyt kesän markkinoille, uutta tuskin ennen syksyn messuja julkaistaan. Uusi malli saattaa olla jo valmiinakin, muttei sitä tuoda markkinoille ennen kun vanhojen myynti lakkaa vetämästä.

Jari

mkpaa
09.01.2013, 00.25
Oikealta on ohi tulossa ainakin leikrin kello. Polari voisi yrittää saada siitä siivun ja tehdä siitä uutta edgeä mukaillen WIND bridgen.

Navigointia en tarvitse, mutta kartat pitäisi jostain saada. Samoin pitäisi jotenkin saada sijainti jaettua järkevästi. Noihin 810 on suvereeni.

TetedeCourse
09.01.2013, 09.02
Tyylikäs mainosfilmi:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gyD-em6jp_0 (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gyD-em6jp_0)

lansive
09.01.2013, 10.50
Niin se varmaankin lienee. Kun parempi malli ei ehtinyt kesän markkinoille, uutta tuskin ennen syksyn messuja julkaistaan. Uusi malli saattaa olla jo valmiinakin, muttei sitä tuoda markkinoille ennen kun vanhojen myynti lakkaa vetämästä.

Uutta hardista suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Lopullista versiota muokataan monta kertaa matkan varrella. Näkihän tämän jo näistä uudistuksista - 510 malliin tuli jo Glonass-tuki isoveljeen ei. Jälkimmäisessä varmasti kyseessä on ajan puute, eli tuote piti saada ulos samaan aikaan pikkuveljen kanssa. Jokohan seuraava on täysiverinen puhelin? Vähän viittaa viimeinen kehitys siihen suuntaan.

magnuken
09.01.2013, 11.17
Jokohan seuraava on täysiverinen puhelin? Vähän viittaa viimeinen kehitys siihen suuntaan.

Tuo on hyvinkin mahdollista. Onhan Garminilla ollut jo vuosikausia aina 1-2 navikännykkää valikoimissaan ihan sieltä maailman eka navikännykkä Benefonin ESC! ajoista saakka. Tällä hetkellä Garminin ainoa navikännykkä taitaa olla Garminfone.

järppä
09.01.2013, 15.50
Jokohan seuraava on täysiverinen puhelin? Vähän viittaa viimeinen kehitys siihen suuntaan.

Onko helpompaa integroida puhelinmoduli tuohon garminiin vaiko garminin toiminnallisuus puhelimeen? Onko näillä enää kohta eroa?

Aikas luonteva seuraava steppi olisi käyttää sitä matkapuhelimen radiota muuhunkin kuin reittidatan välittämiseen garmin connectiin.

mkpaa
09.01.2013, 19.38
Ei Garminin tarvitse tehdä puhelinta. Nykyinen järjestely etenkin siirtyminen uuteen bluetoothiin toimii paremmin kuin, jos yrittäisi tunkea sim-kortin ja antenneja tuollaiseen laitteeseen. Muuten puhelinintegraatio varmasti paranee.

Olen tuota laitetta nyt arponut hetken ja oikeastaan kiroilua aiheuttaa enää mini-usb (pitäisi olla micro) ja Garmin connect (pitäisi saada data/reitit kotoa). Toisaalta vähän huolestuttaa miten väärää hevosta veikkaa tuon Ant+:n kanssa. Siinä suossa on sitten tuon edellä mainitut 3-4 vuotta.

magnuken
09.01.2013, 22.58
Uskon kyllä vakaasti, että Garmin tunkee myös jossakin vaiheessa sen puhelimen ainakin heidän eturivin maasto- ja yleisgepseihin (tyyliin Montana ja jotkut Nuvit) ja todennäköisesti myös ennen pitkään siihen fillaroijien Edge sarjan kärkimalleihin!

Miksi ne sen jättäisivätten tekemäti, kun heillä on jo yli 10 vuotta ollut ohjelmassaan tuo luuri/navi yhdistelmä?

mhelander
10.01.2013, 00.35
Olen tuota laitetta nyt arponut hetken ja oikeastaan kiroilua aiheuttaa enää mini-usb (pitäisi olla micro) ja Garmin connect (pitäisi saada data/reitit kotoa). Toisaalta vähän huolestuttaa miten väärää hevosta veikkaa tuon Ant+:n kanssa. Siinä suossa on sitten tuon edellä mainitut 3-4 vuotta.

Joo, EU-ohjattu mikro USB olis parempi. Mutta ANT+ sensorit on sen verran halpoja, pois lukien tehomittarit, että ei tule suurta vikainvestointia. Ja ANT+ tehomittareiden takia tuki sille löytynee tulevaisuuden "tietokoneista" vielä vuosia.

mkpaa
10.01.2013, 01.30
Kun bluetooth yleistyy ant ei varmasti kiinnosta enää ketään. Nyt uutta standardia tukee vasta pari laitetta, mutta sen hinta ja saatavuus paranee todennäköisesti nopeasti.

Vaikka vanha kaapeli on kiva Garminin käyttäjille niin kaikilla on varmasti olemassa jo nyt pari kolme micro-usb kaapelia eli se olisi kannattanut vaihtaa jo nyt.

mhelander
10.01.2013, 01.48
Kun bluetooth yleistyy ant ei varmasti kiinnosta enää ketään. Nyt uutta standardia tukee vasta pari laitetta, mutta sen hinta ja saatavuus paranee todennäköisesti nopeasti.

Vaikka vanha kaapeli on kiva Garminin käyttäjille niin kaikilla on varmasti olemassa jo nyt pari kolme micro-usb kaapelia eli se olisi kannattanut vaihtaa jo nyt.

Juu. BT ei ole kiinnostanu pätkääkään ennen tätä 3.0 low power versiota. Kelpaa seuraavalle evoluutiokierrokselle mainiosti. Ja Garmin olis saanu vaihtaa micro-usb:hen. Ja että värkit voi ladata ajon aikana, pistää vaikka sitten menun kun usb-piuhan mobiilista USB-laturista kytkee että ladataanko mittauksen aikana, tai jotaki.

mkpaa
10.01.2013, 03.07
Eipä se ero sinänsä ole suuren suuri, että nykyisten kolmen johdon sijasta mukana on neljä. Jokainen hukattava/rikottava osa lisää on silti haitta.

ristopee
10.01.2013, 12.05
Tuntuu vähän turhalta alkaa jo nyt odottaa jotain bluetooth-vehkeitä. Tällä hetkellä ant+ valikoima on laaja ja se toimii hyvin. Jos vaikka ensi syksynä julkaistaan bt-mittareita, sykevöitä sun muuta, saa vielä 2014 kaupoista varmasti nykyisiä ant+ -laitteita. Ei näin laajasti levittynyttä standardia ajeta alas ihan hetkessä. Jos bluetooth edes yleistyy pyörävarusteissa.

mkpaa
10.01.2013, 12.31
Bluetooth lähes varmasi yleistyy laitteissa, kun uudet/pienet valmistajat tulevat oikealta ohi ja kovaa. Tuossa 2015-16 aikoihin viimeistään Ant+ on lähinnä rasite (saa siteerata :)). Laitteita sinänsä varmaan tulee edelleen ja vanhat tietysti toimivat. Tällä hetkellä Polaria on käytössä noin 1100 eurolla (ovh) 2006-2013 tekee karkeasti 150 euroa vuosi. 810+tehomittari+antureita tekisi suunnilleen 1700 euroa (ovh) ja 810 todennäköisesti tulisi uusittua paremman tieltä viimeistään 2015. Vaikeaa tämä fillarimatematiikka ja palstapyöräily. :)

ristopee
10.01.2013, 13.03
Tuollaisella optimoinnilla jäis aika moni asia hommaamatta ja eihän se ois kivaa. :p

mhelander
10.01.2013, 13.45
Mun Garmin Edge 500 makso 260 eskoa kotiovella. Mukana tuli perus sykevyö ja GSC-10 kombo kadenssi/nopeus sensori. Sen lisäksi hommasin lowraceriin erilliset sensorit (alle 50 eskoa) ja etuvetoon kombosensorin jossa välissä pätkä johtoa (jotain 40 eskoa). Sitten hurahin kokeileen CycleOps PowerCal "teho" sykevyötä, noin 100 eskoa.

Eli tähän mennessä on rahaa palanu kolmen pyörän suhteen 450 €. Rahan haaskaus alko 2011 maaliskuussa.

Ihan vaan vertailun vuoksi, mun Suunto T6 makso 2006 tullessaan markkinoille melkein 500 €, siihen 2009 firmis päivitys 99 € jolla siitä tuli T6c, mukana tuli dual comfort vyö. Siihen kadenssi- ja nopeussensorit yli 150 € kahteen pyörään. Joiden välillä joutu siirtään kadenssisensoria kun kello pirulainen ei tue kuin yhtä ja max kahta nopeussensoria. Vaatimattomat 750 eskoa. Olihan T6c ihan huippu peli kunnes Garmin-vekottimia alko tulla markkinoille ja järjelliseen hintaan.

Kaikki on suhteellista... jos haluu nippelitietoa kattella ajaessa ja ne vielä pois värkistä niin jotain se aina maksaa. Ja ei ole tähän mennessä maksanu juuri mitään kun en ole lähteny oikeeseen tehomittaukseen investoimaan.

skela
10.01.2013, 14.16
Onhan markkinoilla joitakin edullisia ja vesitiivitäkin Android-puhelimia, joissa ANT+Sport toimii. Raudan puolesta se toimisi lähes missä vain puhelimessa, mutta valmistajan pitää lisensoida firmware Dynastreamilta eli Garminilta. Esimerkiksi Sonyn Xperia-puhelimissa ANT+Sport toimii. Garminin ohjelmiston käyttökokemus on toki erilainen (parempi tai huonompi) kuin puhelimen. Harva puhelin kiinnittyy yhtä näppärästi ohjaustankoon.

MatkaMies
10.01.2013, 18.39
Juu. BT ei ole kiinnostanu pätkääkään ennen tätä 3.0 low power versiota. Kelpaa seuraavalle evoluutiokierrokselle mainiosti. Ja Garmin olis saanu vaihtaa micro-usb:hen. Ja että värkit voi ladata ajon aikana, pistää vaikka sitten menun kun usb-piuhan mobiilista USB-laturista kytkee että ladataanko mittauksen aikana, tai jotaki.

Kasisatasen on voinut ladata käytön aikana, jos laitteessa on FW-versio 2.20 tai uudempi. Tuskin ne tuota ominaisuutta jättävät pois uudemmistakaan laitteista.

mhelander
11.01.2013, 01.32
Kasisatasen on voinut ladata käytön aikana, jos laitteessa on FW-versio 2.20 tai uudempi. Tuskin ne tuota ominaisuutta jättävät pois uudemmistakaan laitteista.

Sopii toivoa. 500:n lataus ajon aikana vaatii erityisen piuhan jossa mini-USB -liittimen X-pinni on joko madoitettu tai vastuksella alasvedetty. Ja niitä ei tahdo saada mistään... eikä jaksais alkaa kolvaileen mokomaa.

Privileged
11.01.2013, 02.02
Sopii toivoa. 500:n lataus ajon aikana vaatii erityisen piuhan jossa mini-USB -liittimen X-pinni on joko madoitettu tai vastuksella alasvedetty. Ja niitä ei tahdo saada mistään... eikä jaksais alkaa kolvaileen mokomaa.
Tuolla on käsittääkseni niitä erikoispiuhoja http://www.gomadic.com/garmin-edge-500-straight-usb-cable.html

mhelander
11.01.2013, 10.10
Tuolla on käsittääkseni niitä erikoispiuhoja http://www.gomadic.com/garmin-edge-500-straight-usb-cable.html

No niinpäs näyttää olevan. Lupaavat jopa että lataa käytön aikana. Vähän suolanen hinta... pitäisköhän ettiä MicroUSB laturin piuhan nokkaan passeli micro-mini adapteri ja tuunata se Garmin-lataukseen.

VPR
11.01.2013, 11.56
Mulla on toi Gomadic ja toimii hyvin Edge 500:n tallennuksen aikana, latailin 320 km kohalla kun ajettiin 448 km. Puolen tunnin tauon aikana lataus nousi n. 20-30:stä jonnekin 70-80 paikkeille ja sillä ajeli mukavasti kotiin.

mkpaa
12.01.2013, 22.52
Ei niin, että olisin tilaamassa, mutta onko joku nähnyt jo myynnissä Euroopassa? :)

StePe
12.01.2013, 23.18
Ei niin, että olisin tilaamassa, mutta onko joku nähnyt jo myynnissä Euroopassa? :)Ilmeisesti kyse mallista 810. Ainakin gsp24.de (http://www.gps24.de/GARMIN+Edge+810,i5.htm) on jo hinnoitellut ja ennakkotilauksia voisi tässä vaiheessa tehdä (hinnat alk. 449 EUR -2%). Toimitusaikaa ennakoidaan helmikuulle (siinä vaiheessa niitä voi olla Marineassakin).

Onko Edge 500:n liitännässä jotakin ihmeellistä, jos sen lataus ei onnistu ajon aikana? Itse olen ladannut kaikkia Garmineita (Edget 305, 705 ja 800) aina pidemmillä matkoilla tarpeen mukaan.

skela
12.01.2013, 23.20
Voihan sitä ladata myös ajon aikana dynamosta, niin ei virta lopu käytännössä ikinä kesken. Ainoastaan kerran viime talvena -15°C pakkasessa paksussa lumessa, kun valot veivät napadynamon tehosta valtaosan, sain Edge 705:n akun tyhjenemään.

mhelander
13.01.2013, 00.59
Onko Edge 500:n liitännässä jotakin ihmeellistä, jos sen lataus ei onnistu ajon aikana? Itse olen ladannut kaikkia Garmineita (Edget 305, 705 ja 800) aina pidemmillä matkoilla tarpeen mukaan.

500 ei takuuvarmasti lataudu normaaleilla usb - mini-usb kaapeleilla ajon aikana. Kokemusta kahdella firmwarella, alkuperäisellä 2.80 ja nykyisellä 3.00 versioilla.

Googlailin aikani ja löysin muutaman vinkin jossa oli kaapelia modaamalla saatu laite lataamaan ilman että se menee muistilaite tilaan. Samalla lailla toimii jokunen muukin Garmin-laite mutta eivät ilmeisesti mainitsemasi mallit.

Wacky
13.01.2013, 09.38
Mä oon tässä nyt seurannu jo jonkin aikaa tätä ja 500 mallin keskustelua ja tutkinut noita neljää siinä toivossa että sais jonkin näköisen päätöksen siitä että minkä niistä hankkis. Väri karta tolis kiva olla, mutta navigoinnista en niin välitä ainakaan suomessa ajellessa sillä ei pahemmin tee. Olen siis kallistunut vähän 800 mallin suuntaan kun uus malli ei näköjään tajoa paljoa vastinetta sen korkeammalle hinnalle. 800 kuitenkin löytyy pahaimmillaan alle 278e + toimitus. Kadenssianturan joudun ostamaan erikseen koska perusmallin muokkaus sopivaksi nojapyörään on vaikeeta/mahdotonta. Sykevyön valinta on mietityttänyt kans. Suunnittelin ostavani garminin premium mallin, mutta ilmeisesti se ei ole kauheen hyvä ja luotettava.

Grandi66
13.01.2013, 11.50
Mulla on 800 ja ensimmäisen edgen sykevyö. Toiminut ihan hyvin, mitä nyt pari kertaa patteri vaihdettu. 810 yli meinsin mennä, kun ei tullu mitään isoja uudistuksia.

mkpaa
13.01.2013, 12.08
Mulla on 800 ja ensimmäisen edgen sykevyö. Toiminut ihan hyvin, mitä nyt pari kertaa patteri vaihdettu. 810 yli meinsin mennä, kun ei tullu mitään isoja uudistuksia.

Ihan uteliaisuudesta, että jos live tracking ja reitit netistä ei ole isoja uudistuksia niin mitä odotit? :)
Toki ominaisuudet olisivat voineet olla vähän kehittyneempiä, mutta ainakin itse pidän tuota suoraa yhteyttä kännykkään aika isona harppauksena.

Cycledrophis
13.01.2013, 12.32
^Minä ainakin odotin isompaa uudistusta.
1. Parempi näyttö
2. Vähiintää uusin BT versio, mutta mieluumin sisäänrakennettu puhelin
3. Tuki Windows puhelimille

Itselleni uudistukset vaikuttivat aika huonolita ja tarpeettomilta en osta, vaan jään odottamaan seuraavaa versiota

Jari

kauris
13.01.2013, 12.53
Itse alan olemaan kyllästynyt suunnon sykevyön toimintaan. Sykkeen mittauksen virheprosentti on usein yli 30. Sen sijaan haluaisin jatkaa firsbeat athleten käyttöä mutta sykevälivaihtelua ja sitä kautta harjoitusvaikutusta ja tiedon siirtoa athlete-ohjelmaan ei taida pystyä tekemään kasisatasella tekemään. Toisaalta tosiaan tuo alle 300 euron hinta houkuttais. Garminilta firstbeat athlete tuki training effectin kanssa olis vain 910xt ja 610 rannemalleille ymmärtääkseni.

Grandi66
13.01.2013, 12.55
Ihan uteliaisuudesta, että jos live tracking ja reitit netistä ei ole isoja uudistuksia niin mitä odotit? :)
Toki ominaisuudet olisivat voineet olla vähän kehittyneempiä, mutta ainakin itse pidän tuota suoraa yhteyttä kännykkään aika isona harppauksena.

Sinänsä joo toi live, mutta itse en tarvitse sitä, en ainakaan ulkomaan reiteillä.

mkpaa
13.01.2013, 13.34
^Minä ainakin odotin isompaa uudistusta.
1. Parempi näyttö
2. Vähiintää uusin BT versio, mutta mieluumin sisäänrakennettu puhelin
3. Tuki Windows puhelimille

Itselleni uudistukset vaikuttivat aika huonolita ja tarpeettomilta en osta, vaan jään odottamaan seuraavaa versiota

Jari

Sisäänrakennettu puhelin olisi mielestäni huono idea. Windows-tuki varmaan tulee, jos joku joskus ostaa Windows-puhelimia.

Onko näytössä muuta vikaa kuin huono näkyvyys suorassa auringonvalossa? Muihin huomioihin en ole itse törmännyt. Resoluutiolla ei tuossa käytössä liene merkitystä.

Live&reittien suurin riemu lienee siinä, että ajot voi synkata nettiin mistä tahansa. Liveä sinänsä tarvitsee aika harvoin. Tärkein käyttö varmaan yhteislenkeillä, kun tietää mihin jengi on lähtenyt ja/tai miten kaukana joku myöhässä tuleva on.

Cycledrophis
13.01.2013, 14.13
Miksi se sisäänrakennettu puhelin on huono idea? Eihän sitä ole pakko käyttää, minun mielestäni se olisi vallan mainio, ei tarvitsisi olla kuin yksi härpäke mukana.
En ole vielä tavannut täysin toimivaa BT liitäntää missään puhelimessa ja minkään lisälaitteen kanssa. Ne pätkii ja hukkaa yhteyksiä aina. Työkäytössä olen kokeillut vaikka mitä, ei vaan toimi.
Tuo on auringossa näkyvyys on suurin puute. Ainoa puhelin jota tietääkseni pystyy auringossa käyttämään edes jotenkin on Lumia 900. Uudemmista Lumioista ei tietoa.
Lisäksi tuo näyttö saisi navigointiin olla pikkuisen suurempi.
Live&reittien seuraaminen onnistuu puhelimella jo nyt vallan mainiosti, ei siihen Edgeä tarvita.
Mielestäni eri asia olisi ollut jos synkkaaminen onnistuisi suoraan esim Trainingspeakiin tai Stravaan.

Jari

mhelander
13.01.2013, 14.41
Mä oon tässä nyt seurannu jo jonkin aikaa tätä ja 500 mallin keskustelua ja tutkinut noita neljää siinä toivossa että sais jonkin näköisen päätöksen siitä että minkä niistä hankkis. Väri karta tolis kiva olla, mutta navigoinnista en niin välitä ainakaan suomessa ajellessa sillä ei pahemmin tee. Olen siis kallistunut vähän 800 mallin suuntaan kun uus malli ei näköjään tajoa paljoa vastinetta sen korkeammalle hinnalle. 800 kuitenkin löytyy pahaimmillaan alle 278e + toimitus. Kadenssianturan joudun ostamaan erikseen koska perusmallin muokkaus sopivaksi nojapyörään on vaikeeta/mahdotonta. Sykevyön valinta on mietityttänyt kans. Suunnittelin ostavani garminin premium mallin, mutta ilmeisesti se ei ole kauheen hyvä ja luotettava.

Joo, sanoisin että 500 ja 800 ovat erittäin hyvä vastine rahalle. Toi mun 500 kitti makso 260 jota pidin halpana, 800:n alle kolmen setelin on jo kohtuu hinta.

Metassa mulla on tuo kombo vain kadenssia mittaamassa. Muissa maantiepyörissä on myös pyöräsensori. Möykkärissä ei ole (vielä) sensoriakaan mutta näin treenikaudella taidan pölliä lowracerista kadenssisensorin. Maastossa kun takapyörä sutii ja laahaa jarrutellessa joten turhaa laittaa pyöräsensoria, GPS riittää. Ei maastossa tule tuota kadenssiakaan kateltua...

Edge 500 kitissä tuli ei-comfort sykevyö joka sekin oli ihan mukava ja varmatoiminen. Mutta jos ostat värkin erikseen niin pari kolme kymppiä kalliimmalla saat Garminin comfort-vyötä vastaavan CycleOps:lta, nimittäin PowerCal mallin joka valehtelee olevansa tehomittari.

Ei tietysti ole vastine kampi- tai pyörämittaukselle mutta tuo teholuvut kuitenkin Edgen näytölle ja paljon lisää ihmeteltävää treeninkien kehittämiseen.

Cycledrophis
13.01.2013, 15.00
Itse en ole huomannut noilla sykevöillä juurikaan eroa, minun on ollut helppo pitää niitä kaikkia ilman ongelmia. Vanha kova malli on ehkä luotettavin ja kestävin.

Jari

järppä
14.01.2013, 09.30
Miksi se sisäänrakennettu puhelin on huono idea?

Ihan ekana tulee mieleen akunkesto, joka on muutenkin noiden härpäkkeiden heikko lenkki. Toinen on ihan kustannuskysymys - ei se radiomoduli tuohonkaan ihan ilmaiseksi mene.

JackOja
14.01.2013, 10.29
Ihan ekana tulee mieleen akunkesto....

Muutenkin saisivat tehdä jonkin 800:a vastaavan laitteen joka söis vaikka AA-paristoja.

mkpaa
14.01.2013, 10.35
Muutenkin saisivat tehdä jonkin 800:a vastaavan laitteen joka söis vaikka AA-paristoja.

Miksi? Laitteen voi halutessaan ladata vaikka lennosta niillä AA-paristoilla, jos siltä tuntuu.

Cycledrophis
14.01.2013, 10.46
Niin ja vaikka nokian lisäakulla pääsee muutaman vuorokauden, eikä maksa kovin paljon. Integroitu puhelinmoduli taitaa nykyisellään maksaa kympin verran. Garminilla on noissa maastotuotteissa semmoinen jo olemassa.
Mikä siinä oikein on ettei näihin näyttöihin saada tarpeeksi taustavaloa, että näkyisi auringossa.

Minä luulen, että tämä 810 oli pelkästään ohjelmistopäivitys. BT 2.1 moduli taisi olla jo tuolla 800 mallissa valmiina.

Jari

JackOja
14.01.2013, 11.00
...voi halutessaan ladata vaikka lennosta niillä AA-paristoilla...

Jaa niin jollain powerbankilla tjsp?

Pitääkin perehtyä jos tuosta olisi laitteeksi myös joillekin viikon Lapin reissuille ilman tolkutonta lisäroinan kuskaamista...

mkpaa
14.01.2013, 11.16
Sellaisella tai sitten esimerkiksi Nokia DC-16. Tietysti koko on vähän isompi. Alkaline ja NiMH AA:t on aika jykevää tavaraa energia/tila suhteeltaan.

juu-zo
14.01.2013, 11.51
Itselläni oli pohjoisen reissussa mukana tällainen sonyn akku jolla latailin 4 päivää garminia. http://www.sony.fi/product/usb-kannettava-virranlahde/cp-a2ls
Hyvin riitti laitteessa virta viiden päivän reissuun. Päivämatkat olivat pituudeltaan sellaisia 4-8h ja garminin mukaan navigoitiin lähes koko ajan.

mhelander
14.01.2013, 13.26
Itselläni oli pohjoisen reissussa mukana tällainen sonyn akku jolla latailin 4 päivää garminia. http://www.sony.fi/product/usb-kannettava-virranlahde/cp-a2ls
Hyvin riitti laitteessa virta viiden päivän reissuun. Päivämatkat olivat pituudeltaan sellaisia 4-8h ja garminin mukaan navigoitiin lähes koko ajan.
̈́
Mulla on tuota vastaava mutta suuremman kapasiteetin Sanyo "mobile booster (http://www.eneloop.info/eneloop-products/mobile-booster.html)" :http://www.eneloop.info/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=/uploads/pics/KBC-L2B-packaging_01.png&t=1358246307&hash=4fea9049e59509d3c8f20e94bc6ad57854d1d761
Mukana tulee verkkolaturi, USB - MiniUSB kaapeli ja Mini-Micro adapteri. Jaksaa ladata kärkiryhmän "älypuhelimia", tabletteja ja siinä sivussa vaikkapa Garmineita.

Wacky
14.01.2013, 14.30
Menin ja tilasin 800:n kun 810 ei kiinnosta eikä 510 ole siinä määrin halvempi että se innostaisi. Ostin johdollisen anturan joka toivottavasti toimiimaan kiltisti mittarin kanssa ja saan modattua nojapyörä sopivaksi.

skela
14.01.2013, 15.23
Olen yhden GSC-10:n joutunut avaamaan, koska se rupesi virtasyöpöksi ilmeisesti saatuaan pesuvettä sisäänsä. (Arkipyöräni GSC-10 ei ole temppuillut.) Pinnatunnistimen viiksi on johdoilla kiinni piirilevyssä. Periaatteessa sitäkin johtoa voisi siis pidentää, jos vain keksii vesitiiviin ja siistin ratkaisun pidentää sitä viikseä.

mhelander
14.01.2013, 17.38
Olen yhden GSC-10:n joutunut avaamaan, koska se rupesi virtasyöpöksi ilmeisesti saatuaan pesuvettä sisäänsä. (Arkipyöräni GSC-10 ei ole temppuillut.) Pinnatunnistimen viiksi on johdoilla kiinni piirilevyssä. Periaatteessa sitäkin johtoa voisi siis pidentää, jos vain keksii vesitiiviin ja siistin ratkaisun pidentää sitä viikseä.

Nojailijat on perinteisesti modanneet kyseistä sensoria katkaisemalla (tai vaihtamalla) viiksen johdon jotta yltää. Kuitenkin kätevämpää on käyttää kahta erillistä langatonta anturia. Tällaiset on mulla lowracerissa.

Etuvetosessa on kombo-sensori jossa on noin 10cm johtoa välissä, yltää just sopivasti kammelle ja pinnoille. MetaPhysic:ssä on sitten kombo laitettu adapterilla keskiöpalkin kylkeen ja toimii vain kandenssille:

http://goo.gl/J7WlQ
Kuvassa on samalle magneetille siis sekä GSC10 että Suunnon sensorit.

Wacky
14.01.2013, 20.57
Tilasin tällaisen kombosensorin (http://www.bike-discount.de/shop/k1055/a58427/macro-2sx-com-speed-sensor-cad.html) joka on luultavasti aika sama kun kaikki muutkin johdon pätkällä varustetut, ainakin näin kuvan perusteella niissä on vaan kyljessä eri tekstit. Suunnitelmana oli pidentää johtoa niin että saan helanderin kuvan mallisessa Metassa, kadenssin ja nopeuden mitattua joka vaatii n. 60 cm johtoa siihen väliin.

mkpaa
15.01.2013, 10.14
Jatketaan tätä 810 offaria vielä. :-)

Onko jollain käsitystä mitä laitteesta tai hr&cadence bundlesta kuuluu maksaa? Wigglessä näyttää olevan 444/500.

Kemizti
15.01.2013, 10.59
Jatketaan tätä 810 offaria vielä. :-)

Onko jollain käsitystä mitä laitteesta tai hr&cadence bundlesta kuuluu maksaa? Wigglessä näyttää olevan 444/500.

On, ei noin paljoa =)

paa yv:tä ;)

mhelander
15.01.2013, 11.10
Tilasin tällaisen kombosensorin (http://www.bike-discount.de/shop/k1055/a58427/macro-2sx-com-speed-sensor-cad.html) joka on luultavasti aika sama kun kaikki muutkin johdon pätkällä varustetut, ainakin näin kuvan perusteella niissä on vaan kyljessä eri tekstit. Suunnitelmana oli pidentää johtoa niin että saan helanderin kuvan mallisessa Metassa, kadenssin ja nopeuden mitattua joka vaatii n. 60 cm johtoa siihen väliin.

Mulla on toi Vendetta-kopiossa. Hyvin toimii, ja siinä ei tarttennu jatkaa piuhaa.

Muista käyttää kutisukkaa ettei vesi pääse pilaamaan liitosta. Itse veisin tuon pyöräsensorin takapyörään ja vaikkap vaijereiden reijistä rungossa (ehkä jopa ihan poljinpalkista alkaen). Näin sais johdosta liikkumattoman ja siten pidempi-ikäisen. Toki jos saat jostakin tosi monisäikeistä johtoa jossa silikonieriste niin se kestänee myös taivuttelua talvikäytössä.

Juuri näistä syistä mulla on langattomat sensorit. Kun ei vaan jaksa alkaa sitten (myöhemmin) alkaa säätään lahonneiden johtojen kanssa. Siksi edellinen oikea pyörämittarikin jäi pois käytöstä...

mhelander
15.01.2013, 12.39
Hei nyt on tainnu tulla varteenotettava kilpailija Edge 5x0 ja kenties 8x0 laitteille. Nimittäin O-Synce Navi2Coach (http://www.o-synce.com/en/products/bike/navi2coach.html):

http://www.o-synce.com/typo3temp/pics/ea3f99b5ae.jpg

ANT+, osaa tehomittarit, on vaihdettava akku (sama kuin joissakin Nokia-luureissa) joka latautuu myös ajossa. Ja ei ole edes kauhean kallis.

John McCurve
17.01.2013, 13.39
Onpas edullinen, jopa lisälaitteet erillään ostettuna. Maaliskuussa näkyy vasta olevan saatavilla.

Musashi
17.01.2013, 13.50
Edge 800:sen kilpailijaksi tuosta tuskin on jos ei kunnollisia karttoja saa käyttöön.

mkpaa
17.01.2013, 13.52
Speksit on muutenkin aika kaukana. Onhan halpoja Ant+ yhteensopivia laitteita vaikka millä mitalla tarjolla.

Juha_H
17.01.2013, 14.32
Miksi se sisäänrakennettu puhelin on huono idea? Eihän sitä ole pakko käyttää, minun mielestäni se olisi vallan mainio, ei tarvitsisi olla kuin yksi härpäke mukana.
En ole vielä tavannut täysin toimivaa BT liitäntää missään puhelimessa ja minkään lisälaitteen kanssa. Ne pätkii ja hukkaa yhteyksiä aina. Työkäytössä olen kokeillut vaikka mitä, ei vaan toimi.
Tuo on auringossa näkyvyys on suurin puute. Ainoa puhelin jota tietääkseni pystyy auringossa käyttämään edes jotenkin on Lumia 900. Uudemmista Lumioista ei tietoa.
Lisäksi tuo näyttö saisi navigointiin olla pikkuisen suurempi.
Live&reittien seuraaminen onnistuu puhelimella jo nyt vallan mainiosti, ei siihen Edgeä tarvita.
Mielestäni eri asia olisi ollut jos synkkaaminen onnistuisi suoraan esim Trainingspeakiin tai Stravaan.

Tulee hintavaksi kun pitää hankkia kympin kuussa maksavat dataliittymät talouden joka puhelimeen, tabletteihin ja vielä fillarimittarihinkin. Mieluummin se mobiililiittymä pelkästään kännykkään ja sitä kautta kaikki muut vermeet keskustelemaan nettiin. Puhelimen mukanapito lenkeillä on musta jo ihan turvallisuusasiakin, jos syystä tai toisesta tarvitsee soittaa apua itselleen tai jollekin muulle.

Itse lähtisin melkein siihen suuntaan että mittari voisi olla ihan "tyhmä" näyttö, joka saisi puhelimesta informaation (kartat, gps-tiedon yms) ja lisäominaisuudet hoituis puhelimen appsia päivittämällä. kadenssi-/voima yms. sensorit juttelin BT:n läpi puhelimeen, joka välittäis tiedot tankonäytölle.

mkpaa
17.01.2013, 14.50
Itse lähtisin melkein siihen suuntaan että mittari voisi olla ihan "tyhmä" näyttö, joka saisi puhelimesta informaation (kartat, gps-tiedon yms) ja lisäominaisuudet hoituis puhelimen appsia päivittämällä. kadenssi-/voima yms. sensorit juttelin BT:n läpi puhelimeen, joka välittäis tiedot tankonäytölle.

Tuossa on myös Polarin ainoa toivo päästä takaisin hyvien mittareiden maailmaan. :)

Kva66
19.01.2013, 20.33
Garmin 800 sykkeen mittauksessa ongelma. Uusi laite, jouluna hankittu. Käytin Polarin sykevyötä, joka aik. toiminut.

Syke näkyi alussa normaalisti ja varmasti oikein. Kun oli polkenut itsensä kunnolla lämpimäksi ja hikeen, alkoi mittari pätkiä ja näytti liian alhaista sykettä tai ei lainkaan. Tällaista on ollut aikaisemminkin muutamia kertoja, että on hukannut sykkeen, nyt sitä ei mitannut lopuksi lainkaan. Ei auttanut vaikka vyötä nostelin, lähettimen otin irti. Vyö oli varmasti kostea!

Onkos muilla tullut vastaavaa ongelmaa vastaan sykkeen suhteen?

VesaP
21.01.2013, 14.04
Itsellä G800 on nyt trainerilenkeillä tehnyt siten että syke ei ole tullut joko ollenkaan tai ollut mitä sattuu noin 20-40 minuuttia startista. Sen jälkeen on yleensä asettunut kohdalleen. Kastelen kyllä vyön ennen ajelua, mutta taitaa keretä kuivamaan liikaa ja siksi pätkii. Tuskin rikki on jos kerta asettuu lopputreenin ajaksi aina kohdalleen toi syke.

Ski
21.01.2013, 15.09
Garmin 800 sykkeen mittauksessa ongelma. Uusi laite, jouluna hankittu. Käytin Polarin sykevyötä, joka aik. toiminut.

Syke näkyi alussa normaalisti ja varmasti oikein. Kun oli polkenut itsensä kunnolla lämpimäksi ja hikeen, alkoi mittari pätkiä ja näytti liian alhaista sykettä tai ei lainkaan. Tällaista on ollut aikaisemminkin muutamia kertoja, että on hukannut sykkeen, nyt sitä ei mitannut lopuksi lainkaan. Ei auttanut vaikka vyötä nostelin, lähettimen otin irti. Vyö oli varmasti kostea!

Mulla on Nokian 5800 ja Sports-Trackerin ladattava anturi, sekä Polarin uusi Smartstrapvyö, alussa toimi todella hyvin, noin puoli vuotta, ja nyt on alkanut tekeen juuri tuota. Pesukoneessa pesemällä taas pelas paremmin, muttei toiminutkaan sittenkään taaskaan jatkuvasti hyvin. Nyt sitten karheunnin kontaktit eli raapiin hieman metalleja anturista että vyöstä sekä kiristin vyötä. Ainakin työmatkalla taas pelas. ....

TetedeCourse
21.01.2013, 15.30
Jos noi on niitä ns. premium vöitä ovat ne aikaa myöten susia ja lakkaavat toimimasta - garminin ns karvalakki vyö toimii kuin junan vessa ilman ongelmia ..

https://static.garmincdn.com/en/products/010-10997-00/g/cf-lg.jpg

Jani T.
21.01.2013, 15.54

Itsellä G800 on nyt trainerilenkeillä tehnyt siten että syke ei ole tullut joko ollenkaan tai ollut mitä sattuu noin 20-40 minuuttia startista. Sen jälkeen on yleensä asettunut kohdalleen. Kastelen kyllä vyön ennen ajelua, mutta taitaa keretä kuivamaan liikaa ja siksi pätkii. Tuskin rikki on jos kerta asettuu lopputreenin ajaksi aina kohdalleen toi syke.

Kuulostaa siltä, että helpoimmalla pääsette, kun lähetätte vyöt Garminin huoltoon Lohjalle. Itsellä ollut 2 kertaa vastaavia ongelmia, ja huollosta uusi vyö kyselemättä tilalle ja ongelma poissa. Garmin huolto/takuu saa minulta täydet 10+ pisteet!

Kemizti
21.01.2013, 18.26
jep, kuten tuossa yllä mainittuna, niissä tekstiilivöissä on ihan tunnettu/tunnustettu ongelma.. korvaava uusi mallikin on kuulemma tulollaan..

JohannesP
22.01.2013, 09.40
BD:n päivän tarjouksessa Edge 800 Bundle alta 350€. Onko näkyny halvemmalla poistossa? Enemmänkin kyllä kiinnostaisi Edge 500, mutta täytyy harkita tän päivän ajan.

Velogi
22.01.2013, 11.53
BD:n päivän tarjouksessa Edge 800 Bundle alta 350€. Onko näkyny halvemmalla poistossa? Enemmänkin kyllä kiinnostaisi Edge 500, mutta täytyy harkita tän päivän ajan.

Ei taida tuon halvemmalla löytyä, mutta kannattaako maksaa ylimääräistä satasta jos Edge 500 riittää?

Kva66
22.01.2013, 22.44
jep, kuten tuossa yllä mainittuna, niissä tekstiilivöissä on ihan tunnettu/tunnustettu ongelma.. korvaava uusi mallikin on kuulemma tulollaan..

Niin, käytin Polarin vyötä, joka toimii kyllä vielä hyvin Polarin sykemittarin kanssa. Ei oikein pelitä Garminin anturin kanssa. Täytyy testa tuon Garminin vyön kanssa.

Sitä ei saa pestä koneessa, se on musta huono juttu. Siis Garminin kangasvyötä, onkos se sitten premium nimeltään?

JohannesP
22.01.2013, 23.11
Ei taida tuon halvemmalla löytyä, mutta kannattaako maksaa ylimääräistä satasta jos Edge 500 riittää?
Epäselvästi ilmasin, mutta tarkoitin et pitää pohtia riittääkö 500 myös vuoden päästä kun tällähetkellä se riittäisi. Tosin toi 350€ olisi ollut myös kiinnostava tarjous.

Tosin totesin et 500 saa riittää ja koitan etsiä ensiksi käytettynä. Onhan tässä viellä monta kuukautta aikaa etsiä.

FRE_A_K
23.01.2013, 15.21
http://r2-bike.com/Garmin-Lenkerhalterung-Bar-Fly-edge
Onko kenelläkään vielä kokemusta ko. laitteesta järeämmässä käytössä?
Kestääkö mittari mukana juurien yli?

Kemizti
23.01.2013, 15.33
tuskin hirveästi, kun maahantuoja tarjosi ainakin vielä viimeviikolla irtomyyntiin ei-oota ja noita saa sitten 810/510 ostajat paketissa..

toki jos joku on jostain ulkomailta tilannut.. mutta henk.koht. ihmettelen moisen tarpeellisuutta juurakkopyöräilyssä..

Ja heti korjausta, nyt niitä jo saa ;D

FRE_A_K
23.01.2013, 17.00
Kannattimessa saattais olla sen verta miinuskulmaa, että vois olla pätevä kiinnityskohta mittarille...

Kemizti
23.01.2013, 18.57
seison opastettuna =)

mukanahan tulee myös sträppi jolla laitteen saa "turvattua" vatelikkoon lentämiseltä, itse telinehän on ihan plastiikkaa, mutta ilmeisen kestävää (tai ainakin kestävän oloista) sellaista..

Edit: tuo FRE_A_K:n linkittämä telinehän ei ole se Garminin oma, se alkuperäinen on hivenen eri näköinen ja sitä saa vain mustana!

Jani T.
24.01.2013, 22.49
http://r2-bike.com/Garmin-Lenkerhalterung-Bar-Fly-edge
Onko kenelläkään vielä kokemusta ko. laitteesta järeämmässä käytössä?
Kestääkö mittari mukana juurien yli?

Ei tietoa. Tuossa toinen vaihtoehto, joka näyttää ainakin minun silmään kestävämmältä. Tosin ei ole tuonkaan kestävyydestä omakohtaista kokemusta.

-----> http://www.wiggle.co.uk/k-edge-computer-mount-for-garmin-edge/

Kemizti
24.01.2013, 23.22
ja tuollainen on se alkuperäinen, siinä mm. tuo kehto käännettävissä, saa kellonkin qr-kitillä "oikeinpäin" kiinni..

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=114881

Antti Kuitto
27.01.2013, 22.48
Kyselin jo asiaa tuossa Garmin connect -topicissa, mutta kysytäänpä täällä uudestaan kun tuolla oli hiljaista, elikkäs:

"Garminin mittari on pyörinyt hieman ajatuksissa kun vanhasta polarista taitaa kohta aika jättää, mutta Polarin käyttäjänä on dataa Polarin softassa (PPP) noin kymmeneltä vuodelta. Onkohan mitään järkevää keinoa saada siirrettyä näitä Garminin connectiiin, ja onko connect ylipäätään yhtä hyvä kuin Polarin precision performance? Jos siirto jotenkin onnistuu, niin mitä tietoja on mahdollista siirtää?"

Kemizti
27.01.2013, 23.08
Kyselin jo asiaa tuossa Garmin connect -topicissa, mutta kysytäänpä täällä uudestaan kun tuolla oli hiljaista, elikkäs:

"Garminin mittari on pyörinyt hieman ajatuksissa kun vanhasta polarista taitaa kohta aika jättää, mutta Polarin käyttäjänä on dataa Polarin softassa (PPP) noin kymmeneltä vuodelta. Onkohan mitään järkevää keinoa saada siirrettyä näitä Garminin connectiiin, ja onko connect ylipäätään yhtä hyvä kuin Polarin precision performance? Jos siirto jotenkin onnistuu, niin mitä tietoja on mahdollista siirtää?"

Manually upload activities to Garmin Connect from your computer.
Upload activities from file

We currently support .tcx .gpx and .fit files

^ suora copypaste connect-sivultani, kun laite ei ole kytkettynä..

eli jos saat polaristasi/tallennetusta datastasi noita em. filuja, _olettaisin_ että onnistuu..

mkpaa
28.01.2013, 00.08
Et saa noita Polarin .hrm filejä siirrettyä millään julkisesti jaetulla softalla convertattua.

Jos olet käyttänyt Polarin GPS:ää niin ne saa suoraan .gpx muodossa ulos.

PMoi
28.01.2013, 08.45
Miten olisi toisin päin?

Garmin data polarin ohjelmaan:
http://topocreator.com/polar.php

tai

http://converter.gps4sport.com/

Jompaa kumpaa olen joskus käyttänyt, nyttemmin käytössä on oma Matlab käännös.

Antti Kuitto
28.01.2013, 13.11
Noh, ehkäpä pidän sitten historiatiedot Polarin softassa ja uudet sitten Garminin softassa. Näin lienee kaikkein helpointa :)

Mikäs on tällä hetkellä halvin hinta Edge 800:sesta? Tarvitsen sykepannan ja kadenssisensorin mukaan pakettiin. BD:ssä on halvalla, mutta ottaisin mielummin black/whiten, kuin black/bluen. :)

N.N.
29.01.2013, 04.52
Vinkkejä kadenssianturin GSC 10 parittamiseen? Ei näytä löytävän laitetta kun käynnistän Edge 800:n. Olisi tarkoitus käyttää anturia alkuun spinningissä, niin en viitsisi aloittaa ihan ohjekirjan mukaisesti kiinnittämällä sitä pyörään magneetteineen - eikä sillä kai ole edes väliä parittamisen suhteen?

Laitteen kai pitäisi löytää anturi, kun pyöräprofiiliin on käyty määrittämässä ANT+nop./pnop. ja se ilmoittaa "Pyörätunnistimet Kyllä", ja Edge käynnistetään uudelleen. Jos edge löytää anturin, pitäisi kai Tunnistimen tietoihin ilmestyä Nopeustunnus ja Poljinnopeustunnus.

Ei vain minulla tunnista. Heitänkö vesilintua?

mhelander
29.01.2013, 09.42
Vinkkejä kadenssianturin GSC 10 parittamiseen? Ei näytä löytävän laitetta kun käynnistän Edge 800:n. Olisi tarkoitus käyttää anturia alkuun spinningissä, niin en viitsisi aloittaa ihan ohjekirjan mukaisesti kiinnittämällä sitä pyörään magneetteineen - eikä sillä kai ole edes väliä parittamisen suhteen?

Laitteen kai pitäisi löytää anturi, kun pyöräprofiiliin on käyty määrittämässä ANT+nop./pnop. ja se ilmoittaa "Pyörätunnistimet Kyllä", ja Edge käynnistetään uudelleen. Jos edge löytää anturin, pitäisi kai Tunnistimen tietoihin ilmestyä Nopeustunnus ja Poljinnopeustunnus.

Ei vain minulla tunnista. Heitänkö vesilintua?

Älä toki. Ota GSC 10 sensorista patteri veks. Oikosulje sensorin pariston terminaalit hetkeksi. Laita Garminiin sensorien haku päälle ja patteri sitten paikalleen. Pitäis löytyä...

jussipupu
29.01.2013, 18.51
Älä toki. Ota GSC 10 sensorista patteri veks. Oikosulje sensorin pariston terminaalit hetkeksi. Laita Garminiin sensorien haku päälle ja patteri sitten paikalleen. Pitäis löytyä...

Muistaakseni tunnistus vaatii sen, että poljinmagneetilla vedetään tunnistimen ohi kerran tai pari.

N.N.
29.01.2013, 19.12

Muistaakseni tunnistus vaatii sen, että poljinmagneetilla vedetään tunnistimen ohi kerran tai pari.

Kiitokset siis mhelander & jussipupu: kokeilin molempia kikkoja - ja toimi, kolmannella yrittämällä! Juuri ajoissa HePo Animal Spinniin.

rikalar
30.01.2013, 10.49
Moro

Nyt viikon verran kanarialla poljeskelleena tuli mitta täyteen puhelimen kaivelua selkätaskusta ja muovipussista. Pakko hommata joku dedikoitu laite jonka saa tankoon ja esille. Vaikuttaisi, että the laite on Garmin 800 ja perussetti saksasta siedettävissä hinnoissa. Kysymys kuuluukin, että:
*Onko laitteessa jotain karttaa vakiona sisässä? Tekeekö sillä mitään?
*Miten noilla Open Street Map kartoilla selviää esim Mallorca/Gran Canaria akselilla tietä pitkin ajaessa.
*Jos näprää omia rasterikarttoja, onko niissä saatavilla riittävä tarkkuus

Lähinnä siis ahdistaa maksella puoli maailmaa kattavista kartoista ylihintaa kun tarve on kuitenkin aika rajallinen.

Wacky
30.01.2013, 10.57
Moro

Nyt viikon verran kanarialla poljeskelleena tuli mitta täyteen puhelimen kaivelua selkätaskusta ja muovipussista. Pakko hommata joku dedikoitu laite jonka saa tankoon ja esille. Vaikuttaisi, että the laite on Garmin 800 ja perussetti saksasta siedettävissä hinnoissa. Kysymys kuuluukin, että:
*Miten noilla Open Street Map kartoilla selviää esim Mallorca/Gran Canaria akselilla tietä pitkin ajaessa.

Lähinnä siis ahdistaa maksella puoli maailmaa kattavista kartoista ylihintaa kun tarve on kuitenkin aika rajallinen.

Minulla ei ole kokemusta Mallorcan/Gran Canarian kartoista mutta ainakin Suomesta saatavat ilmaiset kartat on tarkkoja teiden osalta joten uskoisin että ilmaisilla kartoilla varmasti pärjää sielläkin. Vakiokarttaa en ole pahemmin tutkinut, mutta taitaa olla aikalailla onneton. Omatekemiin karttoihin saa tarkkuutta jos vaan jaksaa näprätä, mutta valmiita ilmaisia löytyy hyvin ja niissä on jo valmiiksi yleensä tarkkuutta tarpeeksi.

anttipietila
30.01.2013, 11.07
www.gpsies.com (http://www.gpsies.com) saitilla voi verrata mitä Google, Bing, Yahoo ja OSM kartat näytttävät. Pikaisella vilkaisulla Mallorcalta OSM näyttää käytännössä samat tiet kuin nuo muutkin. Garminin mukana tulevalla maksuttomalla kartalla ei tee oikeastaan mitään.

30 hampainen
30.01.2013, 12.31
Uudessa 810:ssä näyttäisi tulevan city navigator mukana, mitään muuta karttaa maantiepyöräilijä ei tarvitse. Maksaa muuten erikseen ostettuna 93 euroa.

Lisään: Kannattaa katsoa mistä 810 tilaa että euroopan city navigator on varmasti mukana, se on paras tiekartta mitä löytyy.

Kemizti
30.01.2013, 13.14
sama kartta tulee mukana myös vanhassa 800 mallissa kun ostaa performance&navigation bundlen.. ja se ei ole mikään huono kartta se, ja kattaa myös nuo "pyöräilysaaret" komiasti..

FRE_A_K
30.01.2013, 15.04
Mulla oli valmiina toi "basemap" http://imageshack.us/scaled/landing/607/20130130134754.jpg
Ainut hyöty siitä saattais olla jossain pienessä lentokoneessa. :rolleyes:
Varmaankin ihan ok toi ilmainen kartta, jos sen saa toimimaan...

Ihmetyttää vieläkin toi mini-usbn käyttö tossa uudessa mallissa. Onkos siinä btw parempi nayttö?

Kemizti
30.01.2013, 16.00
niin, se "pohjakartta" mikä on kaikissa edgeissä, on lähinnä vitsi, jos siitä nyt suomen ja ruotsin erottaa toisistaan, niin hyvä.. ei sillä ole tarkoitus mihinkään navigoida =)

magnuken
31.01.2013, 01.20
Moro

Itse olen käyttänyt Garmin Montanassani sekä Baleareilla että Kanarian saarilla ilmaisia OSM-karttoja. Ne ovat jopa osin (ainakin fillarointiin nähden) parempia kuin se Garminin virallinen City Navigator NT kartta, joka siis kustantaa peräti jotakin.

Mutta, sillä Garminin vehkeiden mukana tulevalla koko maapallon kattavalla pohjakartalla ei todellakaan ole mitään käyttöä, ellet nyt sitten lähde sellaiselle geostationaariselle kiertoradalle maapallon ympärille (noin 36.000 km korkeuteen).

mkpaa
31.01.2013, 01.42
Toimiikohan 810:n reititys (ajonaikainen), jos konvertterissa lukee "routing"?

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin

30 hampainen
31.01.2013, 09.29
Ajonaikaiset reititykset toimivat, minulla ainakin, vain city navigatorilla. En usko että tässä on navigaattorikohtaisia eroja. Ilmaiskarttoja ei voi lukita tiehen.

lisäys: Kehitys kehittyy: Kaikkia karttoja ei voi lukita tiehen.

JackOja
31.01.2013, 09.42
^ ^^ Suomi Pro -kartoilla reitittää myös. Autolla ajettavia teitä pitkin.

30 hampainen
31.01.2013, 09.52
^ Jep, Suomi Pro:ssa on kanssa reititys.

Jani T.
31.01.2013, 09.56
Moro

Esim.Malliksella pärjää loistavasti ilmaisilla OSM-kartoilla. Reititykset toimivat myös hyvin ja varmasti löytyy uusia reittejä, vaikka saari olisi jo tuttu. Itse yllätyin erittäin positiivisesti OSM-Spain kartan tarkkuudesta.

30 hampainen
31.01.2013, 12.36
^ Jep, Suomi Pro:ssa on kanssa reititys.

Tällä tarkoitin autonavigaattoria. Elikkäs jos ajaa risteyksestä ohi niin ohjelma laskee heti uuden reitin ja näyttää nuolilla mistä käännytään.

magnuken
02.02.2013, 22.39
Kuten jo aikaisemmin totesin, niin Garmineihin koostetut Espanjan Balearien ja Kanarian saarten OSM kartat ovat erittäin hyviä, etenkin ne fillarointiin keskittyvät. Ne ovat siis useinkin parempia fillaroinnin suhteen kuin Garminin maksullinen City Navigator Europe NT maantiekartasto!

Antti Kuitto
18.02.2013, 13.48
BD:ssä black/white 285€, näinköhän painais jo tilausnappulaa vai odottelisko vielä hinnanalennuksia.... :)

JohannesP
19.02.2013, 09.31
Käytetty 800 houkuttelisi, mutta mietityttää millanen elinkaari noilla akuilla on. Onko Garminin käyttämät akut yleisesti laadukkaita ja miten esim pari vuotta ympärivuotisessa käytössä olevissa riittää viellä teho? Google kertoo et akun vaihto ei ole aivan yksinkertainen juttu.

mkpaa
19.02.2013, 09.42
Äh. Ärsyttävää, kun firmwaren päivitys tyhjensi omat (pyörät ja activityt) asetukset 810:ssä.

järppä
19.02.2013, 10.14
BD:ssä black/white 285€, näinköhän painais jo tilausnappulaa vai odottelisko vielä hinnanalennuksia.... :)

Tänään olis vähän halvempi...

Antti Kuitto
19.02.2013, 10.21
Kappas, onneksi en painanut tilausnappulaa...josko vielä jonkun aikaa seurailisi tuota hinnankehitystä, ostajan kannalta ihan myönteinen suunta kuitenkin :)

magnuken
19.02.2013, 13.29
Käytetty 800 houkuttelisi, mutta mietityttää millanen elinkaari noilla akuilla on. Onko Garminin käyttämät akut yleisesti laadukkaita ja miten esim pari vuotta ympärivuotisessa käytössä olevissa riittää viellä teho? Google kertoo et akun vaihto ei ole aivan yksinkertainen juttu.

Kokemusta löytyy Edge-500, 310XT, Montana 650 sekä parin Garminin autonavin akuista. Liki kaikki ovat kestäneet hyvin ja esim. 310XT akku toimii vielä nyt 3 vuoden käytön jälkeen liki kuin uudessa laitteessa. Ainoa pettymys on ollut Nuvi 3790T akku, joka uutenakin toimi vain 2h vaikka luvattiin 4h. Akku hiipui nopeasti johonkin 0.5h toiminta-aikaan, lienee ollut viallinen.

Ei tuo akun vaihto Edge 800 vehkeeseen nyt niin kamalan vaikeata ole, yhteensä kahdeksan ruuvia pitää aukaista ja kun akun johdot lisäksi on varustettu pistokkeella, niin juottamista ei tarvita. Esim. täällä Batteryupgradessa akku tuohon vehkeeseen kustantaa 22 €:
http://www.batteryupgrade.com/shopBrowser.php?shopGroupId=86606524&tracker=adwords_fi_GPS&langId=7&gclid=CMO4jfKWwrUCFcN4cAodbGcAiA#/shopGroupId/86606524

Talisker
19.02.2013, 14.07
Äh. Ärsyttävää, kun firmwaren päivitys tyhjensi omat (pyörät ja activityt) asetukset 810:ssä.
Mulla kävi samoin.
Ja vasta sitten luin ohjeen, jossa siitä varoitettiin... Niin aina...

mentunik
19.02.2013, 16.41
Nyt onkin sitten valinnan vaikeutta.. Tilaanko bd:stä edge 800 hintaan 269€.. Odotanko 510 mallia.. Vai pistänkö elämän risaseks ostamalla 810 mallin..

Saas nährä..

FRE_A_K
19.02.2013, 16.59
Kyllä himottelis toi langaton tiedonsiirto. (En omista tietokonetta) Harmi kun tuotakaan ei saa päivitettyä
800malliin. Noh, kuitenkin vanhalla mennään!

mentunik
19.02.2013, 16.59
Olikos muuten 810 ja 800 sama näyttö?

Antti Kuitto
19.02.2013, 17.18
Käsittääkseni kyllä. Ainakaan itselle nuo 810:n lisäominaisuudet eivät ole lisähinnan väärtejä, vaan jotain enemmän pitäisi tuolla välirahalla saada.

Antti Kuitto
19.02.2013, 17.19
BD:n tarjous näyttääkin olevan Daily product, eli hinta muuttunee johonkin suuntaan huomenissa.

mkpaa
19.02.2013, 17.20
Sama näyttö.

Minulle tuo (viimeinkin tullut) langaton tiedonsiirto oli syy ostaa se heti ja samalla siirtyä pois Polarista. Polarit on vielä tallessa, jos vaikka Polari tekisi podin, joka osaa saman homman (vink vink). :)

mentunik
19.02.2013, 17.54
Näinköhän sitä sitten tänään tilailis ton 800 mallin.. piuhan päässä sitä on käytettävä kuitenkin kun latailee, niin samalla noi tiedot siirtää..

mkpaa
19.02.2013, 18.29
Laite on ollut kolmisen viikkoa ja olen kytkenyt sen koneeseen kerran. Firmiksen päivitystä varten.

mentunik
19.02.2013, 18.43
Jep, varmaan ihan hyvä ominaisuus, mutta hintaero on niin suuri, että uskoisin olevani valmis piuhojen kanssa pelaamaan.

Mites, onko tuon kosketusnäytön kanssa ollut ongelmia kovemmilla pakkasille? varmaan tuolta aikaisemmista viesteistä löytyis, mutta jospa tähän joku jaksaa raapustaa. Meneekö kuinka hitaaksi kun lämpötila laskee?

Kemizti
19.02.2013, 20.04
alkaahan se tahmaamaan.. hitaus on toki suhteellinen käsite..

Antti Kuitto
20.02.2013, 10.05
Enpä voinut vastustaa kiusausta, eli laitoin Edge 800:sen tilaukseen tuolta BD:stä. Mukaan 3 lisäkiinnikettä tankoon ja muovinen sykepanta. Vanhalla Polarilla on menty 10 vuotta ja vieläkin toimii moitteetta, saapa nähdä miten Garmin selviää.. :)

mentunik
20.02.2013, 21.07
Enpä voinut vastustaa kiusausta, eli laitoin Edge 800:sen tilaukseen tuolta BD:stä. Mukaan 3 lisäkiinnikettä tankoon ja muovinen sykepanta. Vanhalla Polarilla on menty 10 vuotta ja vieläkin toimii moitteetta, saapa nähdä miten Garmin selviää.. :)

Enpä voinut minäkään vastustaa kiusausta. Noita lisäkiinnikkeitä olis voinu tilata mukaan, mutta ne nyt unohtu.

Kemizti
20.02.2013, 23.06
mittarin mukana pitäis tulla 2 ja yhdessä lisäkiinnike-pakkauksessa on myös aina 2kpl telineitä, ainakin alkuperäispakkauksissa..

FRE_A_K
22.02.2013, 19.34
Sellanen juttu, että on tuo syke toiminto temppuillut viimeisimmillä pyörälenkeillä. Käytän myös
mittaria ja samaa vyötä kävelylenkeillä. Silloin ei ongelmaa ole ollut. Ongelma on ollut ilmeisesti
tuossa vyössä. Uuden pariston vaihdoin viikko sitten ja "kontaktipinnat" olen kostuttanut ennen lenkkiä.
Eli tuo syke alkaa yhtäkkiä temppuilemaan esim. jos oikeasti syke olisi 160bpm, mittari näyttää 80bpm...

Voipiko ongelma ilmetä jos: vyö liian löysällä, vyö väärällä kohdalla, kylmä ilma, jokin muu?
Onko muilla sykkeenmittaus temppuillut?

JariT72
22.02.2013, 22.42
^Joo on temppuillut silleen että joku 10min käytön jälkeen sykkeet pomppaa äkisti älyttömiin lukemiin yli 200, ja palautuu kyllä siitä takaisinkin ja jonkin ajan päästä toimii ihan normaalisti... on vaihdettu patteria ja putsailtu, eikä muu auttannut kuin uuden vyön hommaaminen, hermot meni.

mhelander
22.02.2013, 22.47
Outoa... mulla on Edge 500:n bundle-paketin ei-comfort vyö toiminut säännönmukaisesti ja hyvin. Samoin CycleOps PowerCal -vyö, ei mitään ongelmia.

Kemizti
22.02.2013, 22.54
Se on tuon tekstiilivyön tunnettu ja tunnustettu ongelma, ei muutakun Garminin kotisivuille, siellä RMA-kaavakkeen (http://fi.rma.garmin.com/)täyttö ja vyön lähettäminen Lohjalle, sieltä tulee uus vaihdossa..

Paolo
23.02.2013, 10.36
Ymmärsinkö oikein aiemmista postauksista, ettei Edge 800:aa kannata tilata Euroopan kartan kanssa jos pyöräilen Italiassa, vaan ilmaisversioilla pärjää? Kartan lisähinta BD:ssä näyttää olevan 50€.

JariT72
23.02.2013, 11.39
Se on tuon tekstiilivyön tunnettu ja tunnustettu ongelma, ei muutakun Garminin kotisivuille, siellä RMA-kaavakkeen (http://fi.rma.garmin.com/)täyttö ja vyön lähettäminen Lohjalle, sieltä tulee uus vaihdossa..

paljonkohan noissa on takuuta.. tuo vyö on noin 2½v käytössä ollut ja alkoi syksyllä/talvella temppuilemaan

Grandi66
23.02.2013, 11.41
Mulla on Italian osm versio. Ainakin löytyy ne alueet mihin olen menossa, siis alpeille. Löytyy korkeuskäyrät ja muuta pientä. Paperiversio lähtee mukaan.

Kemizti
23.02.2013, 16.31
paljonkohan noissa on takuuta.. tuo vyö on noin 2½v käytössä ollut ja alkoi syksyllä/talvella temppuilemaan

normaali 2vuotta vain, mutta voihan sitä aina koittaa kun on tollasesta "ominaisviasta" kysmys..

Paolo
24.02.2013, 20.56
Kiitos Grandi66. Eiköhän tuo OSM pelitä keskisemmässäkin Italiassa.
Paperikartta tosiaan mukana. Myös autoillessa.

Jani T.
26.02.2013, 11.12
Jaahas, uusi softapäivitys tullut. Eipä näyttäisi olevan mitään uutta ja mullistavaa, mutta täytyypi päivittää.

timpe
26.02.2013, 12.07
Tässä ketjussa on jo aiemminkin mainittu, että Polarin soft-strap sykevyö toimii Garminin kanssa. Piti kanssa kokeilla kun tuo oma vyö on mitä on. Itsellä mennyt kahdessa vuodessa kaksi vyötä epäkuntoon. Nyt muutaman hiihtolenkin perusteella voin sanoa, että Polar toimii erittäin hyvin, ei ole sykkeet pomppineet enää minnekään. Plussaa vielä se, että tuon Polarin vyön voi heittää pesukoneeseen. Toki vyö on uusi, joten sen kestävyydestä en osaa sanoa.
Paikallisessa Intersportissa maksoi 19 e.

Talisker
26.02.2013, 12.16
Jaahas, uusi softapäivitys tullut. Eipä näyttäisi olevan mitään uutta ja mullistavaa, mutta täytyypi päivittää.
Ole tarkkana, etteivät omat asetukset ja historiat häviä päivittäessäsi!
Minulta meni.

Antti Kuitto
26.02.2013, 12.27
Tässä ketjussa on jo aiemminkin mainittu, että Polarin soft-strap sykevyö toimii Garminin kanssa. Piti kanssa kokeilla kun tuo oma vyö on mitä on. Itsellä mennyt kahdessa vuodessa kaksi vyötä epäkuntoon. Nyt muutaman hiihtolenkin perusteella voin sanoa, että Polar toimii erittäin hyvin, ei ole sykkeet pomppineet enää minnekään. Plussaa vielä se, että tuon Polarin vyön voi heittää pesukoneeseen. Toki vyö on uusi, joten sen kestävyydestä en osaa sanoa.
Paikallisessa Intersportissa maksoi 19 e.

Polarin vyö tosiaan toimii, mutta turha olettaa sen pidempää käyttöikää sillekään. Omassa käytössä Polarin tekstiilivyöt ovat yleensä kestäneet sen noin vuoden päivät, joskus vähän vähemmänkin. Tästä viisastuneena tilasin oman Edgen muovisen vyön kanssa, vaikkakaan tuo 19€ ei iso kustannus vuositasolla ole. Enemmänkin ahistaa se asteittainen häiriöiden lisääntyminen, mitä muovivöiden kanssa ei yleensä tapahdu. :)

Tuomas_
26.02.2013, 21.36
Selventäisikö joku vielä tyhmälle, mikä on tämä BD, jostain näitä saa edullisesti?

kaakku
26.02.2013, 21.54
http://www.bike-discount.de/shop/misearch.html?serchform=directsend&query=garmin+edge+800&x=-482&y=-200

Ju$$i
26.02.2013, 23.13
Polarin vyö tosiaan toimii, mutta turha olettaa sen pidempää käyttöikää sillekään. Omassa käytössä Polarin tekstiilivyöt ovat yleensä kestäneet sen noin vuoden päivät, joskus vähän vähemmänkin. Tästä viisastuneena tilasin oman Edgen muovisen vyön kanssa, vaikkakaan tuo 19€ ei iso kustannus vuositasolla ole. Enemmänkin ahistaa se asteittainen häiriöiden lisääntyminen, mitä muovivöiden kanssa ei yleensä tapahdu. :)

Höpöhöpö. Sää oot vaan niin suolanen :) Kaikki polarin vyöt kestäneet mulla useita vuosia kun huuhtasee aina lenkin jälkeen.

mentunik
26.02.2013, 23.14
Ihan pätevältä laitteelta vaikuttaa. Yksi kuuma pikseli näyttäisi olevan näytössä alareunassa, mutta empä jaksa siitä murehtia, kun ei näy käytännössä kuin käynnistyksen yhteydessä.

Jani T.
27.02.2013, 13.24
Ole tarkkana, etteivät omat asetukset ja historiat häviä päivittäessäsi!
Minulta meni.

Kiitos Timo varoituksesta. Lukasin muilta foorumeilta, että ilmeisesti jotain muitakin murheita uudessa päivityksessä? En siis taida vielä ladata, kun vanha pelittää mukavasti..

Vai oliko tuossa 2.50:ssä jotain tuikitärkeää uutta ja oleellista?

Tero.
27.02.2013, 13.50
Kiitos Timo varoituksesta. Lukasin muilta foorumeilta, että ilmeisesti jotain muitakin murheita uudessa päivityksessä? En siis taida vielä ladata, kun vanha pelittää mukavasti..

Vai oliko tuossa 2.50:ssä jotain tuikitärkeää uutta ja oleellista?

Täällä päivitykset: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=5237

Jani T.
27.02.2013, 21.38
Jaahas, nyt ei näy enää ilmainen kartat.hylly.orgin maastokartta? Menin vahingossa poistamaan Edgen iMacistä ilman ejectiä... Tehdaspalautukset Edgelle tehty, laite päivitetty, mutta ei löydä karttaa... Muut tiedot kyllä löytyvät? Onkohan laite kaput, vai uusi päivitys hylkii ilmaisia karttoja?

skela
27.02.2013, 23.01
Jaahas, nyt ei näy enää ilmainen kartat.hylly.orgin maastokartta? Menin vahingossa poistamaan Edgen iMacistä ilman ejectiä... Tehdaspalautukset Edgelle tehty, laite päivitetty, mutta ei löydä karttaa... Muut tiedot kyllä löytyvät? Onkohan laite kaput, vai uusi päivitys hylkii ilmaisia karttoja?
Mikä firmware-versio mahtaa olla kyseessä? En oikein usko, että FAT-järjestelmä menisi tuollaisesta sekaisin, ellet sitten nykäise piuhaa irti juuri sillä hetkellä, kun hakemistolohkoja tai FAT-taulukoita kirjoitetaan.

Edge 705:ssä minulle kävi kahdesti niin, että sisäisen muistin FAT-tiedostojärjestelmä meni pilalle. Onnistuin korjaamaan sen kirjoittamalla binäärieditorilla FAT-taulukot uusiksi, mutta kyllä jännitti. Toisella kerralla oli sitten image tallessa, josta pystyin sen palauttamaan. Kolmatta kertaa ei ole tullut, sillä USB-liitännän datalinjat menivät rikki (laite ei juttele tietokoneen kanssa mutta ottaa sähköä vastaan). Ilmeisesti 705:n firmwaressa oli jokin kilpatilanne tcx-tiedoston kirjoituksessa, joka sitten sai koko tiedostojärjestelmän solmuun. Yhden firmware-version Garmin jopa veti takaisin. Muutaman kerran tcx-tiedosto meni pilalle ja roskat piti poistaa siitä käsin.

Firmware-päivitys voisi kyllä jollain tavalla hylkiä ilmaisia karttoja, mutta ei kai noin tyystin. mkgmap-listalla on ollut juttua pyöräilyreitityksen rikkoutumisesta (activity routing).

Jani T.
28.02.2013, 08.41
Mikä firmware-versio mahtaa olla kyseessä? En oikein usko, että FAT-järjestelmä menisi tuollaisesta sekaisin, ellet sitten nykäise piuhaa irti juuri sillä hetkellä, kun hakemistolohkoja tai FAT-taulukoita kirjoitetaan.

Edge 705:ssä minulle kävi kahdesti niin, että sisäisen muistin FAT-tiedostojärjestelmä meni pilalle. Onnistuin korjaamaan sen kirjoittamalla binäärieditorilla FAT-taulukot uusiksi, mutta kyllä jännitti. Toisella kerralla oli sitten image tallessa, josta pystyin sen palauttamaan. Kolmatta kertaa ei ole tullut, sillä USB-liitännän datalinjat menivät rikki (laite ei juttele tietokoneen kanssa mutta ottaa sähköä vastaan). Ilmeisesti 705:n firmwaressa oli jokin kilpatilanne tcx-tiedoston kirjoituksessa, joka sitten sai koko tiedostojärjestelmän solmuun. Yhden firmware-version Garmin jopa veti takaisin. Muutaman kerran tcx-tiedosto meni pilalle ja roskat piti poistaa siitä käsin.

Firmware-päivitys voisi kyllä jollain tavalla hylkiä ilmaisia karttoja, mutta ei kai noin tyystin. mkgmap-listalla on ollut juttua pyöräilyreitityksen rikkoutumisesta (activity routing).

Firmis on 2.50 ja laite toimitettu Lohjalle huoltoon.

Jani T.
05.03.2013, 23.02
Firmis on 2.50 ja laite toimitettu Lohjalle huoltoon.

Aika loistava toi Garminin huolto. Torstaina postiin ja tiistaina laite toimitettiin kotiin. Softat resetoitu ja asennettu uudestaan. Nyt toimii kartat taas normaalisti.

mentunik
20.03.2013, 19.28
BD:ssä Edge 810 päivän tarjouksena 379€

Kemizti
20.03.2013, 20.43
tolla hinnalla kyselisin vielä tarjouksia kotimaasta.. ;D

TetedeCourse
21.03.2013, 14.10
tolla hinnalla kyselisin vielä tarjouksia kotimaasta.. ;D

Hienoa jos tiedät, mistä saattaa saada 810:n halvemmalla - siinä tapauksessa varmaankin jaat tuon tiedon meidän kaikkien kanssa. Tuon hinnan 379 € alle en nimittäin ole kyseistä laitetta löytänyt (pl italialainen verkkokauppa, josta kuluineen hinnaksi tulisi 375 €)

Kemizti
21.03.2013, 16.51
Eipä tuo enää oo edes kovin ajankohtainen, kun saksan alv:llä myyvätkään ei pistä alle 400 egen enää tänään, mutta pistä YV:ä jos olet ostamassa!

Grandi66
21.03.2013, 19.33
En tiedä mistä halvimman saa, mutta kävin tänään testaamassa. Uusia juttuja jonkin verran, tärkein on se sinihammas, saa tiedot talteen reissussa tabletin kautta.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

VeeVee
25.03.2013, 16.03
Aika paljonhan noista kartoista on jo kirjoitettu, mutta kysytään yksi kysymys lisää. Tarkoitus ostaa 800 edesmenneen 500:n tilalle. Onko Suomen OSM kartat maantiekäyttöön hyviä sekä käyttökelpoisia navigointiin ja miten helppo ne on ladata tuohon laitteeseen? Vai kannattaako tietokoneiden kanssa melko osaamattoman tilata City Navigator? Ja kannattaako kartta hankkia DVD:llä vai muistikortilla? Tuli vaan mieleen, että dvd:llä tilattuna vois hankkia isomman kortin eli enemmän tilaa reiteille jne.

magnuken
26.03.2013, 09.21
Mielestäni se pyöräilypainotteinen OSM kartta on loistava, ainakin täällä etelärannikon tuntumassa. Osin jopa City Navigatoria parempi. Sen asentaminen on todella helppoa:

- Mene sivustolle http://www.polkupyoraily.net/osm/ .
- Lataa pakattu tiedosto gmapsupp.zip (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/files/gmapsupp.zip) tietokoneellesi ja pura siellä se paketti.
- Tee Garminin muistikortin juureen Garmin niminen hakemisto (ellei siellä ole sellaista ennestään).
- Kopioi tietokoneelta muistikortin yllämainittuun hakemistoon tiedosto gmapsupp.img. Voit halutessasi muuttaa tiedoston nimen kuvaavammaksi kunhan säilytät sen lopputarkenteen .img.

City Navigator DVD vs. SD kortti:

- Jos kartan ostaa SD-kortilla, niin se on paritettuna SD-kortin sarjanumeroon. Eli sitä ei voi toimivana kopioida kortilta toiselle eikä pysty myöskään siirtämään karttaa tietokoneelle esim. reitin suunnittelua varten. Toisaalta karttaa voi käyttää useammassa navissa siirtämällä kyseinen kortti navista toiseen.

- Jos kartan hankkii DVD-levyllä, niin se paritetaan aina tiettyyn navigaattoriin. Karttaa voi ainoastaan käyttää tässä kyseisessä navissa mutta toisaalta reittejä pystyy kätevästi tekemään PC:ssä ja sitten siirtämään tähän naviin.

JackOja
26.03.2013, 09.28
Muuten.... Edge 810 päivän tarjouksena Bike-Discountissa alle 350€.

Antti Kuitto
26.03.2013, 12.24
Mistä olette Mallorcan OSM-kartan ladanneet ja onko noita ylipäätään useita erilaisia? En siis ole kovinkaan hyvin näihin OSM-karttoihin perehtynyt, mitä nyt tuon Suomen kartan latailin ja toimivaksi havaitsin... :)

TetedeCourse
26.03.2013, 12.33
Mistä olette Mallorcan OSM-kartan ladanneet ja onko noita ylipäätään useita erilaisia? En siis ole kovinkaan hyvin näihin OSM-karttoihin perehtynyt, mitä nyt tuon Suomen kartan latailin ja toimivaksi havaitsin... :)

Oisko täältä ? http://garmin.openstreetmap.nl/