PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin edge 800

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8

skela
04.10.2011, 21.15
Minulla on juuri päinvastoin, eli laite luulee tietokonettani laturiksi. Monesti vasta kolmannella kerralla tärppää ja useasti vielä siirtyy xml-tiedostojen luonnin jälkeen taas latausmoodiin.
On sitäkin minulla joskus käynyt. Hetken jo epäilin johtoa vialliseksi (datalinjat poikki).
Silloin, kun 705:n sisäisen muistin tiedostojärjestelmä menee solmuun (sitä on tapahtunut kahdesti tai kolmasti ennen kuin älysin palata 3.30:sta vanhempaan firmwareen), pitää painaa 705:n virtanäppäintä useamman kerran. Ensimmäisellä painalluksella se käynnistyy lataustilasta navigaattoritilaan (vaikka piuha on kiinni tietokoneessa), toisella siirtyy takaisin lataustilaan, ja olikohan kolmannella painalluksella niin, että se suostuu esittäytymään tietokoneelle. Tietokoneella voi korjata tilanteen levyeditorin ja aiemman varmuuskopion avulla ja varmistaa eheyden dosfsck:lla.

haedon
09.10.2011, 19.37
Tänään meni jumiin kasisatasen Start/stop-painonappi. Uskaltaako tuota kuorta itse avata ja putsata nappi vai kannattaako viedä huoltoon? Takuukin on tietenkin voimassa että meneekö takuu jos avaa itse?

haedon
10.10.2011, 15.01
Vastaan itselleni että vien huomenna huoltoon. Garmin-Lasselle menee puhdistettavaksi, kun tuo maahantuoja löytyy täältä Lohjalta.

Talisker
10.10.2011, 15.39
Täällä on saatettu käsitelläkin tätä ongelmaa, mutten löytänyt kohtuudella...
Garmin800 alkoi näyttää "200"-sykkeitä ihan kerrasta ja jatkaa sitä edelleen.
Muut toiminnot ok.
*laite on n 400 tuntia käytetty (n 9kk)
*pariston sykelähettimestä vaihdoin (ei vaikutusta)

Voisiko kuuma kuivausrumpu, joka on käyristänyt tekstiilivyön
kontaktipintoja, olla syynä moiseen?

rhubarb
10.10.2011, 15.52

Mahdollisesti. En itse laittaisi tekstiilivyötä kuivuriin (mutta en laita muitakaan urheiluvaatteita).

kuovipolku
10.10.2011, 17.19
Huonoja kokemuksia on jo pelkästään pesukoneessa 40 asteessa käyneen lähetinvyön kanssa. Niin Polarin, Suunnon kuin Garmininkin käyttöohjeet kieltävät - kunhan niin tapahtuneen johdosta joutuu tutustumaan - ehdottomasti pesukoneen tai kuivausrummun lähellä käynninkin.

(Poistettu sisälukutaidottomuudesta johtunut ääliömäisyys.)

Perttis
10.10.2011, 18.53
Muut toiminnot ok.

Itse samakaltaisista Garminsykeongelmista kärsineenä (välillä syke jämähti 45:n tai sitten näytti +200 sykkeitä) heitin Garmini sykevyön (siis sen vyön en lähetinosaa) kierrätykseen, otin käyttöön Polarin Wearlink sykevyön (oli jo CS500 ja SC600 mukana tulleena) ja lähes kaikki sykeongelmat katosivat Polarvyön mukana. Garminin uusisykevyö vaikuttaisi muuttuvan epäluottettavaksi kun se kostuu hiestä tarpeeksi (ehkä myös tuo konepesu ja ainakin jos siinä käyttää huuhteluainetta lisää ongelmaa).

mjpk
10.10.2011, 22.19
Huonoja kokemuksia on jo pelkästään pesukoneessa 40 asteessa käyneen lähetinvyön kanssa. Niin Polarin, Suunnon kuin Garmininkin käyttöohjeet kieltävät - kunhan niin tapahtuneen johdosta joutuu tutustumaan - ehdottomasti pesukoneen tai kuivausrummun lähellä käynninkin.

???

Polarin ohjeet nimenomaan vaativat että vyö pestään 40:ssä vähintään joka viidennen käyttökerran jälkeen.

Jani T.
11.10.2011, 08.38
Muut toiminnot ok.

Terve Timo!

Mulla rupesi sykevyö oireilemaan samalla tavalla. Kokeilin kanssa vaihtaa pariston ja kävin ostamassa apteekista ultraäänigeeliä, jota sitten laitoin kontaktipintoihin. Välillä toimi, välillä ei. ----> Puhelin kouraan, soitto Garminin huoltoon, josta vaihtoivat ilman suurempia kyselyitä sykevyön uuteen, jonka jälkeen ongelmat poistuivat.

Suosittelen lämpimästi kyseistä toimenpidettä.

t.Jani

kuovipolku
11.10.2011, 10.31
??? Polarin ohjeet nimenomaan vaativat että vyö pestään 40:ssä vähintään joka viidennen käyttökerran jälkeen.

Tai "Jos käytät kiinnitysvyötä enemmän kuin kolme kertaa viikossa, pese se vähintään kerran kolmessa viikossa pesukoneessa 40°C:ssa. Käytä pesupussia. Älä liota, äläkä käytä valkaisevaa pesuainetta tai huuhteluainetta."

My mistake. Ei olisi pitänyt laajentaa kieltoa käsittämään muita kuin Garminia - eikä ehkä senkään osalta muita tuotteita kuin niitä joiden manuaalissa sanotaan "Do not put the strap in a washing
machine or a dryer."

PS omat käyttöopit ovat peräisin Polarin vanhoista malleista joissa lähetin ei ollut irroitettavissa enkä tietenkään ole edes huomannut että ohje on muuttunut,,,,

fob
12.10.2011, 21.58
Onko kenelläkään kokemusta edge 800 käytöstä yleistallentimena? Omassa käytössä olisi tarvetta tallentaa reitti, matka, syketiedot kävelylenkeillä, hiihtäessä, retkiluistelussa ja lumikenkäilyssä. Lenkin aikana katsoisin todennäköisesti silloin tällöin sijaintini. Saako näytön ja nappulat lukittua, ettei taskussa tule virhepainalluksia? Onko muuta estettä? Useita mittareita ei oikein mahdu budjettiin eikä kaappeihin. Rannelaitteet olisivat muuten hyviä, mutta kartta on tarpeellinen.

J.Y.
12.10.2011, 22.27
Kaikki nuo mainitsemasi toiveet onnistuu, eli yleistallentimena(kin) ok.Itellä käytössä n. 4kk rannekkeen kanssa ja olen kaikin puolin tyytyväinen. Käyttöön sisältynyt kaikki mahdollinen pyöräilyn ja punttisalin väliltä. Lukitus onnistuu vaivattomasti,ehkä laitteen koko häiritsee ranteessa lenkin alkuvaiheessa mutta sen unohtaa sykkeen noustessa;)

haedon
18.10.2011, 19.42
Mulla kävi tuo 800:en huollossa, kun Start/Stop-näippäimen väliin oli päässyt hiekkamutaa niin ettei toiminut kunnolla. Takaisin sain kahdessa päivässä ja iloinen yllätys oli että samalla oli vaihdettu kuoret kokonaan. Näyttöön kun oli tullut parit naarmut kesällä maastossa temmeltäessä niin pääsi samalla niistä eroon. Hyvin siis pelitti takuukorjaus Garminilla:).

kervelo
20.10.2011, 10.04
Edge 800 sai päivityksen:
http://www.dcrainmaker.com/2011/10/garmin-edge-800-adds-npiftss-leftright.html

rhubarb
20.10.2011, 12.19
Edge 800 sai päivityksen:
http://www.dcrainmaker.com/2011/10/garmin-edge-800-adds-npiftss-leftright.html

Jaaha, siinä se oli! Nyt pitää sitten katsella 800-tarjouksia… alle 300€ pitäisi mennä.

jartsuli
20.10.2011, 12.47
Olisi kyllä hieno vekotin.. Josko joskus löytyisi kirpparilta vitosella :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

VesaP
20.10.2011, 12.50
Olisi kyllä hieno vekotin.. Josko joskus löytyisi kirpparilta vitosella :)

Toki. Sitten kun ensin on tulleet G850,900,950,975 ja uusimpana G999.

kervelo
20.10.2011, 14.08
Niinkuin tuolla jutussa kerrotaan, samat ominaisuudet tulevat myöhemmin myös viisisataseen. Eli sen omistajien ei tarvitse (vielä) lähteä ostoskierrokselle.

järppä
20.10.2011, 14.15
Mutta 705:n omistajalle saattoi tulla syy lähteä ostoskierrokselle. Päivittääkö kasisataseen vai riittäisikö sittenkin viissatanen...

BONK
20.10.2011, 15.27
Voi helvata... Taas tuli kuikuiltua tuota Garminin Vectoria ja vaikka tiedän - en sitä tarvitse näillä kilometrimäärillä, treeneillä tai millään perusteella, niin SILTI TAHTOOOOOOO :(

Tuo 800:nen tuntuu ihan vajaalle, kun ei ole semmoista....

gobbif
20.10.2011, 22.18
Noniin, ne siis luki tätä palstaa ja uskoivat mun kommenttia, että tuo on vain pari riviä koodia :)

rhubarb
20.10.2011, 22.48
Noniin, ne siis luki tätä palstaa ja uskoivat mun kommenttia, että tuo on vain pari riviä koodia :)

Kaikki on pari riviä koodia. Temppu on tietää, mitkä rivit. (Plus tässä on kyse TP-heppujen algoritmien lisensoinnista, käsittääkseni.)

gobbif
21.10.2011, 21.44
Eiköhän se todellinen syy ole ne tulevat Garminin tehomittarit. Mutta tuo on päivitys mitä pitää ilman muuta kyllä kokeilla, kerrankin tarjolla jotain ihan oikeaa eikä pelkkiä bugien korjailuja.

Vilhelm V
22.10.2011, 07.17
Mikä siinä muuten on, että tuo edge 800:n gps:llä kestää virtojen kytkennän jälkeen niin pitkään paikallistaa itsensä?? Mainio peli muuten, mutta joka lenkin alussa pitää venttailla hyvä tovi ennen satelliittien löytymistä.

fiber
22.10.2011, 10.35
Mikä siinä muuten on, että tuo edge 800:n gps:llä kestää virtojen kytkennän jälkeen niin pitkään paikallistaa itsensä?? Mainio peli muuten, mutta joka lenkin alussa pitää venttailla hyvä tovi ennen satelliittien löytymistä.
Mun 500:lle on tullut sama pulma tänä syksynä. Ajatteli ensin, että lähetin/vastaanotin on vanhuuttaan hidastunut, mutta voisihan tuo olla myös softapäivityksen bugi, niin että tietyissä tilanteissa laite jää hakemaan minuuttikaupalla. Onko muilla samoja kokemuksia?

rhubarb
22.10.2011, 11.49
Mun 500:lle on tullut sama pulma tänä syksynä. Ajatteli ensin, että lähetin/vastaanotin on vanhuuttaan hidastunut, mutta voisihan tuo olla myös softapäivityksen bugi, niin että tietyissä tilanteissa laite jää hakemaan minuuttikaupalla. Onko muilla samoja kokemuksia?

705:llä sama, mutta en kyllä muista olenko päivitellyt. Tuntuu ratkeavan sillä että käy valikosta laittamassa GPS:n pois ja takaisin.

Vilhelm V
22.10.2011, 12.35
705:llä sama, mutta en kyllä muista olenko päivitellyt. Tuntuu ratkeavan sillä että käy valikosta laittamassa GPS:n pois ja takaisin.

Siis aina käynnistettäessä?

Kuupo
23.10.2011, 09.11
Jaaha, siinä se oli! Nyt pitää sitten katsella 800-tarjouksia… alle 300€ pitäisi mennä.

Tänään on päivän tarjouksena Bike Discountilla 299€ (http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-weiss-schwarz.html?mfid=52). Päälle tulee kylläkin toimituskulut...

jani86
23.10.2011, 11.42
Tänään on päivän tarjouksena Bike Discountilla 299€ (http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-weiss-schwarz.html?mfid=52). Päälle tulee kylläkin toimituskulut...

Tuota on saanut jo pidemmän aikaa tuohon hintaan. Tuossa, kun ei tule mukana sykeanturia, kadenssianturia eikä sitä erillistä navigointi karttaohjelmistoa ja jos niitä kaipaa niin tuon hankinta tulee halvemmaksi https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=116673

Tassu
23.10.2011, 12.05
Mikäs teillä on garminin käyttöaste eli onko päiviä jolloin G ei ole käytössä?

Ite käytän Garminia lähes joka päivä/useemman kerran päivässä ja aina löytyy satelliitit nopeasti kun ovesta ulos astuu. Joskus jopa eteisessä.

Kun laite on huilimassa muutaman päivän niin muistikuva on, että eka haku kestää vähän pitempään. Mutta mulla on sit verrokkina toi Forerunner 310 XT, ja se seisoo tällä hetkellä toimettomana ja siinä on selkeästi, että haku kestää kauan eli useita minuutteja, kun ollut toimettomana. Jos käytän heti seuraavana päivänä uudestaan niin toimii paremmin.

Steni
23.10.2011, 13.03
Yep

Tassua kompaten, mulla myös lähes joka päivä käytössä.
Ja löytää myös satelliitit nopeasti täälläkin.

fiber
23.10.2011, 14.00
Mikäs teillä on garminin käyttöaste eli onko päiviä jolloin G ei ole käytössä?

Ite käytän Garminia lähes joka päivä/useemman kerran päivässä ja aina löytyy satelliitit nopeasti kun ovesta ulos astuu. Joskus jopa eteisessä.

Kun laite on huilimassa muutaman päivän niin muistikuva on, että eka haku kestää vähän pitempään. Mutta mulla on sit verrokkina toi Forerunner 310 XT, ja se seisoo tällä hetkellä toimettomana ja siinä on selkeästi, että haku kestää kauan eli useita minuutteja, kun ollut toimettomana. Jos käytän heti seuraavana päivänä uudestaan niin toimii paremmin.
Mulla on käytössä ehkä joka toinen päivä eli melkein aina kun ajan yli 5 km. Kun tarkemmin fundeeraan, niin 500 toimii hitaasti silloin, kun sen laittaa päälle paikassa jossa on katvetta eikä se saa kunnon yhteyttä satelliitteihin. Vaikka sitten taluttaa fillarin avarammille vesille, ei satellitteja ihan heti löydy. Usein sitten hyppään satulaan ja ehdin ajaa kilometrin verran ennen kuin paikka löytyy.

HeikkiO
24.10.2011, 20.35
Mulla on käytössä ehkä joka toinen päivä eli melkein aina kun ajan yli 5 km. Kun tarkemmin fundeeraan, niin 500 toimii hitaasti silloin, kun sen laittaa päälle paikassa jossa on katvetta eikä se saa kunnon yhteyttä satelliitteihin. Vaikka sitten taluttaa fillarin avarammille vesille, ei satellitteja ihan heti löydy. Usein sitten hyppään satulaan ja ehdin ajaa kilometrin verran ennen kuin paikka löytyy.

Mulla nopeutui kasisatasessa satelliittien löytyminen huomattavasti kun siirsin tietsikan kovalevylle Garmin\Activities kansiossa olevat fit-tiedostot.
Tuli meinaa 256 kpl fit-tiedoston limiiitti täyteen ja käynnistetteässä jämähti "loading maps"-kohtaan.
Kun siirsin fit-tiedostot tuolta pois niin satelliitit löytyi ihan muutaman sekunnin sen perään kun oli löytänyt sykkeen.

gobbif
25.10.2011, 18.15
Jaahas. Nyt sitten linux-versio GoldenCheetah:sta hylkii tuon tiedostoja. Downgrade ja hakataan sitten kaikki asetukset tyhjästä alkaen uusiksi. :(
Onkos muilla samaa ilmiötä? (Mulla herjaili jotain tyyliin invalid header...) Ajettuja lenkkejä oli neljä. Muut softat kuten SportTracks tai MyTourbook ei hylkinyt tuota

Edit: Ongelma oli näköjään vain 2.0-sarjan versioissa ja 2.1 sarjan develop-versioissa näyttää toimivan. Ajetaanpas sitten update uudelleen vielä kerran. Sinänsä kyseenalainen hyöty, koska esim. ajon yhteenveto ei näytä esim. TSS:ää, vaan sen näkee vain näytössä siihen asti että tallettaa reitin. Puuh.

StePe
29.10.2011, 19.04
Kun nyt on muutama lenkki tullut ajeltua Edge 800:n uudella firmwarella (2.4), jossa on mukana mielenkiintoisia uusia tietoja (kuten NP, TSS, IF etc.), niin NP:tä lukuunottamatta ei lukemilla ole mitään merkitystä, kun ainakaan toistaiseksi en ole löytänyt, että mihin pääsee asettamaan FTP-arvon. Oletuksena oleva 200 W ei anna kovinkaan järkeviä tuloksia (tämänkin päivän lenkillä IF oli suunnilleen 1,15 ja lenkillä oli pituutta "hieman yli" 1 h).

rhubarb
29.10.2011, 19.30
…, kun ainakaan toistaiseksi en ole löytänyt, että mihin pääsee asettamaan FTP-arvon.

Samantyylisesti kuin 705:ssä, siellä on joku asetukset -> profiilit -> fillariprofiili -> teho-alueet tms.

StePe
29.10.2011, 19.58
Samantyylisesti kuin 705:ssä, siellä on joku asetukset -> profiilit -> fillariprofiili -> teho-alueet tms.No sieltä Bike Profilen altahan näköjään tehoalueet löytyvät (sinänsä epäloogista hakea asetus yksittäisen pyörän alta, kun asetus on kuitenkin yhteinen kaikille profiileille - itse olisin kyllä sijoittanut tehoalueet käyttäjäprofiilin alle).

fiber
30.10.2011, 10.48
IF toimii hyvin käyttäessäni sykevyötä - sen sijaan tehojen huomioimisesta ei mulla ole kokemusta. Se ei siis mittaa kokonaisrasitusta, vaan rasitustasoa harjoituksen aikana. 1,15 olisi ainakin mulle jo kova harjoitus, niin että sykekeskiarvo huitelisi anaer-kynnyksen yläpuolella.

SS-mies
25.11.2011, 17.51
Voin palata tähän aiheeseen myöhemmin vaikka laittamalla ohjetta kun on aikaa myöhemmin. Karttapaikka ei tästä toiminnasta tietenkään tykkää vaikka verorahoilla nuokin kartat tehty on. Ei tuo mikään ylivoimainen homma ollut kun sen yrityksen ja erehdyksen kautta opetteli. Aikaa toki meni.
Pöyhäistään nyt vähän tätä kartta-asiaa, kun tuli otsikon mukainen laite itsekin juuri hommattua ja samaista karttaongelmaa selviteltyä. Aiheesta löytyy varmasti paljonkin juttua muiden ja mahdollisesti tämänkin viestiketjun alta, mutten nyt kaikkea jaksanut alkaa kahlata. No joka tapauksessa googlettamalla osuin Mapwel -nimisen ohjelman kotisivulle:
http://www.mapwel.eu/index.htm
Kauppaavat ohjelmaa, jonka ilmaisella demoversiollakin png+map -muodossa olevat tiedostot näyttivät kääntyvän helposti img-muotoon ja siirtyvän Garminiin. Miinuksena on karttoihin tuleva vesileimateksti, joka peittää osan kartasta (tältä tietenkin välttyisi ostamalla lisenssin...).

Pääpiirteissään homma meni näin:
1) Ohjelman lataus netistä ja asennus omalle tietokoneelle (http://www.mapwel.eu/down.htm -> Download Mapwel Demo/ Full Version).
2) Map-kartan avaaminen ohjelmassa: ylävalikko Image -> Import OziExplorer Calibrated image (on myös pikakuvakkeena työkalurivillä)
3) Automaattinen vektorointi: ylävalikko Image -> Automatic Vectorization
4) Vektoroinnin jälkeen ohjelma ehdottaa img-tiedoston lataamista gps:ään. Garmin kiinni usb-piuhaan ja eteenpäin. Löytyy myös ylävalikosta Tools -> Upload IMG Files to GPS...
5) Tarkkuuden kasvatus: ylävalikko File -> Properties -> Precision/Data Size -> Fine (large file)

Tuossa yksi ratkaisu karttaongelmaan, varmasti löytyy parempiakin. Ilmainenhan tuo ei ole, jos ja kun vesileimoista haluaa eroon.

magnuken
25.11.2011, 21.15
Moi

Täytyypi jossakin vaiheessa maastokapulassa kokeilla tuota Mapwelin karttaa. Itse olen tähän saakka pärjännyt oikein hyvin niillä mainioilla OSM-kartoilla, siis ihan laillisestikin täysin ilmaisilla sekä tietty jotenkuten sillä Garminin vakio CNE NT maantiekartalla:

Fillaroidessa on tämä ihan ehdoton:
http://polkupyoraily.net/osm/ Sen ajantasaisuuten voit itsekin kovasti vaikuttaa.

Myös tämä saksalainen ilmainen Aighes kartta on hauska, se on sellainen pieni sekasikiö maantie- ja topokartan välillä:
http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en

Herra Kurppa
26.11.2011, 02.21
Ei tarvi Google Earthia kummoisempaa ohjelmaa, kunhan vaan kartta-aineisto on kuvatiedostona olemassa. Tuolla ohjeet: http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps

SS-mies
26.11.2011, 04.13
Kiitokset karttalinkeistä. Tietä pitkin liikuttaessa nuo ehdotetut kartat ovat hyvinkin riittäviä myös omiin tarpeisiini.
Mutta maastossa kulkemista varten kaipasin jotain, jolla voisi muokata olemassa olevia peruskarttatasoisia rasterikuvia Garminiin sopiviksi. Siinä syy tuon Mapwel-ohjelman kokeiluun. Google Earthiä kokeilin ensin, mutta isomman kartan sovittaminen kohdalleen (kalibrointi) tuntui sen verran hankalalta ja epätarkalta, että aloin etsiä muita vaihtoehtoja. Kalibroinnin sisältävä map-tiedosto oli jo olemassa, joten Mapwelin kanssa säästyi ylimääräiseltä työltä.

VesaP
28.12.2011, 10.59
No johan on herkkä kapistus naarmuuntumaan tuo. Yksi kolmen tunnin sadelenkki ja jokusen kerran ajohanskan sormella vasemmalta oikealle ja oikealta vasemmalle näyttöä raahasin ja eikös jo ole näyttö täynnä naarmuja sivusuunnassa! Perhana!

Ei, en ala mitään muovisuojia virittelemään näytön päälle. Jokuhan jossain taisi avautua että ne heikentää muutenkin aika olematonta kontrastia siinä näytöllä.

Tietääkö kukaan paljonko uudet kuoret tuohon värkkiin maksaa ja että mistä niitä saa? Jos vuoden välein uusisi aina niin saisi kirkkaan lasin taas vähäksi aikaa...

lansive
28.12.2011, 13.13
Ei, en ala mitään muovisuojia virittelemään näytön päälle. Jokuhan jossain taisi avautua että ne heikentää muutenkin aika olematonta kontrastia siinä näytöllä.

Noita kalvoja on kovin monenlaisia. Kannattaa katsoa niiltä valmistajilta joiden iPhone-kalvoja kehutaan, niin ainakaan värit ja kontrasti eivät ole pielessä kun kerran iFanaatikoille kelpaa.

skela
28.12.2011, 13.24
Edge 705:stäni kuoli USB-liitäntä, ja tarvitsin jonkin GPS-tallentimen. Gigantissa viedessäni korvikkeeksi tullutta Android-puhelinta huoltoon hypistelin samalla Edge 800:aa. Kosketusnäyttö ei vaikuta kovin toimivalta ratkaisulta. Esittelykappaleessa kalibrointi oli jo mennyt pieleen, sillä näytön keskelle sohiminen tulkittiin vasemmalle osumiseksi ja oikealle sohiminen keskelle osumiseksi. Oikean reunan painikkeita ei voinut ollenkaan valita.

Tregård
28.12.2011, 14.17
Edge 705:stäni kuoli USB-liitäntä, ja tarvitsin jonkin GPS-tallentimen. Gigantissa viedessäni korvikkeeksi tullutta Android-puhelinta huoltoon hypistelin samalla Edge 800:aa. Kosketusnäyttö ei vaikuta kovin toimivalta ratkaisulta. Esittelykappaleessa kalibrointi oli jo mennyt pieleen, sillä näytön keskelle sohiminen tulkittiin vasemmalle osumiseksi ja oikealle sohiminen keskelle osumiseksi. Oikean reunan painikkeita ei voinut ollenkaan valita.

Siinä näytössä on uudelleenkalibrointiominaisuus.

Mutta naarmuja on kieltämättä omaan mittariin 1000:ssa kilometrissä tullut. Tosin talvilenkit on niin lyhyitä, että voi pitää taustavalon jatkuvasti päällä, mikä korjaa kontrastiongelman eikä naarmutkaan haittaa.

skela
28.12.2011, 14.46
Tosin talvilenkit on niin lyhyitä, että voi pitää taustavalon jatkuvasti päällä
Edge 705:n (jota käytän USB-vian vuoksi nykyään pelkkänä navigaattorina) taustavalo palaa aina laitteen ollessa latauksessa eli pyörän ollessa liikkeessä. Tosin uusi dynamolaturikytkentäni (http://www.iki.fi/~msmakela/electronics/dynamo5v/switching/) priorisoi ajovaloa sen verran, että vauhtia pitää olla vähintään 20 km/h, jotta virtaa riittäisi navigaattorillekin. Vanhalla kytkennällä (http://www.iki.fi/~msmakela/electronics/dynamo5v/linear/) vähempikin vauhti riitti mutta vastaavasti ajovalonkin teho heikkeni. Ilman ajovaloa jo 5 km/h tuntuu riittävän, kun Edge 705:n akku on lähes täynnä.

Lisäys: Kävin suurena autokolariperjantaina 3.2.2012 hakemassa Xperia Activen toisesta turhasta takuuhuollosta. (Edge 705:n korvaajaksi hankkimani puhelimen kaatuiluongelma ratkesi omatoimisella firmware-päivityksellä maanantaina.) Ajoin noin 32km pääosin yli 5cm:n irtolumessa, keskinopeus lumipyryn ja 28-622-renkaiden vuoksi vain noin 10 km/h. Valot olivat lumipyryn vuoksi koko matkan toiminnassa, että tulisin havaituksi. Tällä noin kolmen tunnin reissulla Edgen akku tyhjeni juuri ennen kotia. Kertaakaan aiemmin ei ole niin käynyt. Jos olisin ajanut valot pimeinä tai jos pakkasta olisi ollut vähemmän kuin noin -20°C, virta olisi varmasti riittänyt.

Mike
10.01.2012, 21.23
Oma Garmin 800 temppuilee jo pidemmän aikaa. Ongelmana on että sykkeet puuttuu. Keväällä toimi mutta sen jälkeen näytti niin villejä lukuja joten jätin kokonaan pois. Syksyllä lähetin vyön kuitenkin huoltoon ja uusi vyö tuli tilalle. Sitä en saanut koskaan paritettua. Viime viikolla vein koko laitteen ja vyön huoltoon. Tänään postitäti toi sen takaisin. Lapussa lukee että vyö vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty. Mutta...vaikka kuinka yritän ohjeiden mukaan parittaa sitä niin ei löydä...#}{{}#%#

Osaako joku neuvoa että teenkö jossain jotain väärin? Voiko olla että eivät olisi edes kokeilleet huollossa tota paritusta vaan laittaneet vaan uuden vyön pakettiin? Tuntuu että vika olisi kuitenkin itse laitteessa? Lähettiväthän he jo kerran uuden vyön joka ei toiminut.

Yritin soittaa Garminin huoltoon mutta koko päivän numero varattu!

skela
09.02.2012, 10.41
Jos joskus liikuskelet Korsossa päin, niin minulla olisi kaksi ANT+Sport-vastaanotinta (Edge 705 ja Xperia Active) sekä kaksi sykevyötä (vanha ja uusi). Eiköhän niiden avulla pysty toteamaan, missä vika on. Löytääkö Edgesi poljinnopeustunnistinta GSC-10?

Mike
09.02.2012, 10.48
Oma Garmin 800 temppuilee jo pidemmän aikaa. Ongelmana on että sykkeet puuttuu. Keväällä toimi mutta sen jälkeen näytti niin villejä lukuja joten jätin kokonaan pois. Syksyllä lähetin vyön kuitenkin huoltoon ja uusi vyö tuli tilalle. Sitä en saanut koskaan paritettua. Viime viikolla vein koko laitteen ja vyön huoltoon. Tänään postitäti toi sen takaisin. Lapussa lukee että vyö vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty. Mutta...vaikka kuinka yritän ohjeiden mukaan parittaa sitä niin ei löydä...#}{{}#%#

Osaako joku neuvoa että teenkö jossain jotain väärin? Voiko olla että eivät olisi edes kokeilleet huollossa tota paritusta vaan laittaneet vaan uuden vyön pakettiin? Tuntuu että vika olisi kuitenkin itse laitteessa? Lähettiväthän he jo kerran uuden vyön joka ei toiminut.

Yritin soittaa Garminin huoltoon mutta koko päivän numero varattu!

laite kävi toisen kerran huollossa ja nyt toimii! Toistakymmentä hiihtolenkkiä takana ja sykkeet toimii.

Marsusram
18.02.2012, 10.26
Oma Garmin 800 temppuilee jo pidemmän aikaa. Ongelmana on että sykkeet puuttuu.

Garminit ei näytä lukemaa alle 30 leposykkeistä..:D

robink
18.02.2012, 11.10
Garminit ei näytä lukemaa alle 30 leposykkeistä..:D

Sen jälkeen on normijampalla jo niin hyvä kunto ettei tarttekkaa :D

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

MarkoH
22.03.2012, 18.54
Mistähän tuota bundlea mahtaisi tällä hetkellä halvimmalla saada? Ainakin koneboxin sivuilta näyttäisi olevan kadonneen.

Juha Lehtinen
22.03.2012, 19.28
Mistähän tuota bundlea mahtaisi tällä hetkellä halvimmalla saada? Ainakin koneboxin sivuilta näyttäisi olevan kadonneen.
800 Bundle on ainakin Noricelektroniikassa 337€

VeeVee
23.03.2012, 20.15
Mietin 800:n hankkimista ja multa löytyy edesmenneen 500:n kadenssimittari, tankoteline ja sykevyö. Tietääkö joku on nuo kaikki yhteensopivia 800:n kanssa? Oletan, että on, mutta haluan varmistaa vaikka voihan tuon kysyä suoraan Garminiltakin, mutta kysytään ekana täältä.

Kemizti
23.03.2012, 22.47
Tietääkö joku on nuo kaikki yhteensopivia 800:n kanssa? Oletan, että on..
Tietää, oletit oikein, on..

skela
23.03.2012, 23.33
Vanhat ANT+Sport-varusteet sopivat. Tankotelineestä en tiedä, koska minulla on ollut vain Edge 705.

Jos et pelkää pientä säätöä, niin suosittelen Xperia activea. SportyPal-telineellä (http://sportypal.com/xperiaactivebikeholder) sen saa näppärästi ohjaustankoon kiinni. Hinta on samaa luokkaa kuin Edge 800:lla, mutta saat samalla kameran ja kohtuullisen avoimen Android-alustan. Omat reitit (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.maps.mytracks) tallentaa reittijälkeä (juuri tarkistin, että tankotelineestä otettu reittijälki vastaa Edge 705:n tallennustarkkuutta eli muutamaa metriä), ja OsmAnd (https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand.plus) näyttää kartan ja laskee lyhyet reitit. (Tai sitten voit ulkoistaa reitin Internetissä toimivalle palvelimelle.) Haaveilen siitä, että saisin OsmAndin tallentamaan kaiken datan: lämpötilan, ilmanpaineen (korkeutta varten), ANT+Sport-tiedot ja kompassisuunnan. Täytyy vähän selvitellä, onko noihin vakiintunutta GPX-laajennosta. Virta ei lopu, kun käytät dynamolaturia (http://www.iki.fi/%7Emsmakela/electronics/dynamo5v/).

Takamisakari
27.03.2012, 15.32
Vilkaisin myös nordic elektroniikan sivuja ja 337€ näyttäis olevan hinta. Ihan ku mä olisin nähnyt tuon vielä pari vuotta sitten jollain 5- alkuisella hinnalla?

Hieman tuo polttelisi jo tuohon hintaan. Mitä arvon palstalaiset ostaisivat nyt jos tarvittaisiin toimiva ja hellpokäyttöinen GPS-navigointilaite pääosin pyöräilyyn? Mahdollisimman "plug&play" ja ei mitään ylimääräistä säätämistä. Iphone löytyy ja esim. Endomondoa on käytetty, vain tankoteline periaatteessa puuttuu. Suunnon x9i löytyy mutta tuosta ei juurikaan ole apua navigointiin eikä esim. sykkeen mittaamiseen. Sykkeet ei ole ongelma koska noita S-laitteita siihen tarkoitukseen löytyy ilman kustannuksia.

Garmin vai iPhonella ja tankotelineellä kohti kevättä?

Juha_H
31.03.2012, 11.05
Mun mielestä joku sukkaan vedetty puhelin ei ole vaihtoehto kaiken sään kestävälle puhtaasti pyöräilykäyttöön suunnitellulle navigaattori/pyorä-/sykemittari-yhdistelmälle. Jos haluaa jonkunsortin virityksen isolla näytöllä fillariinsa, niin sitten iPhone - jos taas haluaa luotettavan ja jämäkän laitteen pyöräreissuilleen, niin sitten garmin.

Tuskin Edge800:lle löytyy ihan vähään aikaan potentiaalista kilpailijaa, sen verran hyvin tehty laite.

ATS
31.03.2012, 11.22
800 Bundle on ainakin Noricelektroniikassa 337€

ei ole ainakaan maailman ripein firma. toista viikkoa sitten tilasin ja order status on: maksu käsitelty, maksu vastaanotettu. ei muita huomioita ensimmäiseen viikkoon. onko kenelläkään aiempia kokemuksia tästä liikkeestä?

Kemizti
31.03.2012, 11.40
ei ole ainakaan maailman ripein firma. toista viikkoa sitten tilasin ja order status on: maksu käsitelty, maksu vastaanotettu. ei muita huomioita ensimmäiseen viikkoon. onko kenelläkään aiempia kokemuksia tästä liikkeestä?
kiinnitittekö tilatessanne huomiota toimitussisältöön/tuliko siitä mitään kunnon infoa, ei nimittäin noissa "mainospuheissa" mainita kunnolla pakkaussisältöä, tai mainitaan, mutta se on sama jokaisessa, riippumatta mitä otsikossa lukee.. esim +kartat mallissa ei mainita kartoista mitään tuolla sisältökuvauksessa..

Juha Lehtinen
31.03.2012, 13.34
Itse tilasin oman 800 Edge Performancen Marineasta. Hinta oli siinä kipukynnyksen tuntumassa 429€. Itse laite on muutaman lenkin perusteella erinomainen hankinta. Garmin on kyllä aika hyvin ajatellut kun on pakkaukseen laittanut kahdelle fillarille telineen. En ole ainakaan ihan heti menossa enää takaisin Polarin käyttäjäksi. Siirtyminen Garminiin johtui lähinnä siitä kun oma Polarin CS400 ei toiminut enää kunnolla.

ATS
31.03.2012, 16.10
kiinnitittekö tilatessanne huomiota toimitussisältöön/tuliko siitä mitään kunnon infoa, ei nimittäin noissa "mainospuheissa" mainita kunnolla pakkaussisältöä, tai mainitaan, mutta se on sama jokaisessa, riippumatta mitä otsikossa lukee.. esim +kartat mallissa ei mainita kartoista mitään tuolla sisältökuvauksessa..
Tsekkasin supportista, että bundle tosiaan sisältää HRM ja cadenssin. Kympin kartalle en pannut painoa. Seuraavaksi kysyn myös toimitusajat jos jotain kyselen. Kyllä varastossa oleva tavara pitäisi saada viikossa liikkeelle. Täyty lähettää tiedustelu asiasta.

Juha_H
31.03.2012, 18.33
Täältä on mun ja kavereiden tilaukset tulleet lähes poikkeuksetta alle kahteen vuorokauteen: http://handtec.co.uk/ Tosin reiluun vuoteen ei ole kokemuksia mutta tuskin toimitusnopeus on aikanaan kauheasti muuttunut. Välillä suht uskomattomia suorituksia kun tavara on omassa kädessä noin 30tuntia tilauksen jättämisen jälkeen.

Sellainen varoituksen sana kuitenkin ulkomaan ostoksista että Garmin ei kunnioita EU:n mukaista virhevastuuta ainakaan riitelemättä jos laite on ostettu Suomen ulkopuolelta, eli suomesta ostaessa välttynee ongelmilta jos laite hajoaa yli vuoden mutta alle kahden vuoden sisällä ostosta (vuoden sisään korjaus onnistuu takuun piikkiin)

skela
01.04.2012, 10.36
Mun mielestä joku sukkaan vedetty puhelin ei ole vaihtoehto kaiken sään kestävälle puhtaasti pyöräilykäyttöön suunnitellulle navigaattori/pyorä-/sykemittari-yhdistelmälle. Jos haluaa jonkunsortin virityksen isolla näytöllä fillariinsa, niin sitten iPhone - jos taas haluaa luotettavan ja jämäkän laitteen pyöräreissuilleen, niin sitten garmin.

Tuskin Edge800:lle löytyy ihan vähään aikaan potentiaalista kilpailijaa, sen verran hyvin tehty laite.
Se riippuu vähän siitä, mitä ominaisuuksia painottaa. Xperia Active on vesi- ja pölytiivis, ja SportyPal-kiinnikkeellä sen saa tukevasti ohjaustankoon kiinni. Jos haluaa yhtenäisesti toimivan ohjelmiston ja käsineillä toimivan kosketusnäytön, niin silloin Garmin on valinta. Jos taas arvostaa pientä kokoa (luottokortin pinta-ala ja 1cm paksuus), sisäänrakennettua kameraa ja puhelinta ja melko vapaata ohjelmoitavuutta, niin sitten Xperia Active voisi toimia. Sillä voi toteuttaa myös reitin reaaliaikaisen seurannan.

veekoo
01.04.2012, 17.59
Olenko ymmärtänyt oikein, ettää tämä 299€ paketti sisältää lähinnä perulaitteen ilman karttoja tai antureita: http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-schwarz-weiss.html.

Tuohon voi kai sitten ladata itse OpenStreetMap kartat itse ja hankkia vaikkapa sykepannan erikseen?

karhile
01.04.2012, 19.00
[QUOTE=veekoo;1806647]Olenko ymmärtänyt oikein, ettää tämä 299€ paketti sisältää lähinnä perulaitteen ilman karttoja tai antureita: http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-schwarz-weiss.html.

QUOTE]

Ymmärretty oikein. Bike-discountinkin sivuilla on noita muita vaihtoehtoja, joissa anturit, sykevyö ja kartta tarjolla. Schwarz-Weiss/black-white versio taitaa olla aina tuo pelkistetty ilman tilpehöörejä, joita voi toki ostaa erikseen.

Mike
01.04.2012, 22.57
Mun mielestä joku sukkaan vedetty puhelin ei ole vaihtoehto kaiken sään kestävälle puhtaasti pyöräilykäyttöön suunnitellulle navigaattori/pyorä-/sykemittari-yhdistelmälle.

En olisi itse paremmin osannut asiaa valaista :). Nyt noin vuosi käytössä garmin 800. Parasta tosiaan että kaikki yhdessä paikassa. Nettisofta voisi olla vähän edistyneempi.

N.N.
02.04.2012, 21.34
auttakaapa laiskaa, kun en viitsi plarata koko keskustelua ja selvitellä asiaa, vaan kysyä täräytän, että pitääkö Garmin 800 tiellä? Lauantaina kokeilin ensi kertaa Garmin 500:n reittitoimintoa, joka osoittautui sudeksi: piippasi vähän väliä, että olen muka poissa reitiltä, vaikka ajoin tasan reittiä pitkin. Kolmen kilometrin jälkeen kyllästyin ja vaihdoin toimintoa.
Ja vielä toinen kysymys: tarvitsenko Garmin 800:aan jotain lisäkarttoja, kun matkaan kesällä Italiaan Garda-järvelle? Jos niin millaisia ja paljonko maksaa?

gobbif
03.04.2012, 08.02
En ole huomannut omalla 800:llani mitään reitiltä poikkeamisia ja turhia piippejä navigoidessa. GPS-sijaintikin on kohtuullisen tarkka eikä poukkoile tieltä sivuun pahasti huonoissakaan olosuhteissa. Tietyn muotoisissa gpx-jäljistä tehdyissä reiteissä neuvonta voi olla jopa hieman laiskaa tai lähes kokonaan puuutteellinen.

Missä tahansa navigaattoria sitten käyttääkään, tarvitsee aina paikalliset kartat. Hyvällä onnella seutu on riittävästi kartoitettu esim. Openstreetmap:ssä, jolloin selviää ilmaisilla kartoilla. Huonolla onnella tarvitsee kaupallisia karttoja, joiden hintoja näkee Garminin sivuilta tai jälleenmyyjiltä.

Juha_H
03.04.2012, 11.07
Ja vielä toinen kysymys: tarvitsenko Garmin 800:aan jotain lisäkarttoja, kun matkaan kesällä Italiaan Garda-järvelle? Jos niin millaisia ja paljonko maksaa?
Tällä pärjää aika pitkälle Euroopassa: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=6299&pvID=7876

Ja ehdottomasti tuo Ladattava versio, jolloin lenkit voi suunnitella kotikoneella.

N.N.
04.04.2012, 22.42
Tällä pärjää aika pitkälle Euroopassa: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=6299&pvID=7876

Ja ehdottomasti tuo Ladattava versio, jolloin lenkit voi suunnitella kotikoneella.
Hyvä pointti, Juha - kannattanee siis ostaa musta peruspaketti ilman valmista karttapakettia (varsinkin kun sykevyö on minulla jo ennestään) ja tilata tämä ladattava versio erikseen.

veekoo
05.04.2012, 10.54
Täältä http://www.polkupyoraily.net/osm/ ja täältä http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en löytyy valmiiksi pureskeltuja OpenStreetMap karttoja Garminiin. Ainakin Tampereen seudulla kartat näyttävät vähintään hyvältä. Sain Garmin 800:n eilen käsiini ja kartat ovat jo laitteessa sisällä ja käytössä. Kauheaa temppuilua ilmaistenkaan karttojen käyttö ei siis vaadi. Ovat jopa ihan reititettäviä vektrorikarttoja (reitityksen laatu on itsellä vielä testaamatta).

Edge 800 bundlen mukana tulee kaksi anturia (syke ja kadenssi/matka) jotka kumpikin maksaa sen lisähinnan verran erikseen ostettuna. Tämä sai minut päätymään bundlen hankintaan.

Juha_H
05.04.2012, 11.06
Jos kartat on vain laitteessa, niin lenkkikäytöstä häviää iso osa. Ainakin itse mietin lenkin pituuden ja sen jälkeen istahdan pariksi minuutiksi koneelle, klikkailen reittipisteita sen verran että haluttu lenkkipituus saavutetaan, lataan reitin gepsiin ja lähden matkaan. Isoin etu tässä on se, että reittiä suunnitellessa tulee yleensä valittua tienpätkiä mitä ei ole ajanut ollenkaan tai hyvin vähän, ja uudet maisemat tuo ajamiseen aina paljon mielekkyyttä lisää. Ilman gepsiä tulis varmaan pörrättyä aina enemmän tai vähemmän niitä samoja tuttuja teitä.

Reitityksen laatu osoitteiden perusteella on noissa edgeissä perinteisesti ollu jossain käyttökelvottoman ja huonon välillä, mutta valmiiksi suunniteltua reittiä seuraavat hyvin jos reittipisteitä on tarpeeksi tiheään.

timpe
05.04.2012, 11.49
Jos kartat on vain laitteessa, niin lenkkikäytöstä häviää iso osa. Ainakin itse mietin lenkin pituuden ja sen jälkeen istahdan pariksi minuutiksi koneelle, klikkailen reittipisteita sen verran että haluttu lenkkipituus saavutetaan, lataan reitin gepsiin ja lähden matkaan.

Reitityksen laatu osoitteiden perusteella on noissa edgeissä perinteisesti ollu jossain käyttökelvottoman ja huonon välillä, mutta valmiiksi suunniteltua reittiä seuraavat hyvin jos reittipisteitä on tarpeeksi tiheään.

Mitä softaa käytät? Garminin oma softa Basecamp käyttää/näyttää Edgessä olevaa karttaa, kun Edge on USB:llä kiinni tietokoneessa. Tätä kautta siis saa myös sen muistikortilla olevan kartan suunnittelukäyttöön ihan samalla tavalla kuin se olisi tietokoneella.

Itse en ole kyllä oppinut tuota softaa käyttämään vaan suunnittelen reitit google mapsilla, se on helppo ja toimiva systeemi ainakin omaan käyttööni. Ja muunnos gpx-tiedostoksi tämän avulla: http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/ (full track), täällä myös infoa: http://ridewithgps.com/edge_800

edit: komppaan tuota reitityksen surkeutta, parhaiten selviää kun suunnittelee reitin etukäteen tietokoneella ja seuraa sitten sitä suunniteltua reittiviivaa. Ilman esisuunnittelua se reititys on aika hyödytön mun mielestä. Kai sillä perille löytää, mutta reittivalinnat voi olla mitä sattuu. Ja vaikka tietokoneella on suunnitellut reitinkin, niin edge saattaa silti yrittää ajattaa jotain muuta kautta, joten itse tätä nykyä seurailen tosiaan vaan reittiviivaa enimmäkseen.

veekoo
06.04.2012, 22.02
Mikähän olisi paras tapa lisäillä laitteeseen karttapisteitä (locations, favorites vai mitä ne nyt onkaan).

Parhaiten mulle sopisi jokin webbipohjainen systeemi, jota voisi käyttää linuxillakin. Jostain syystä tuota ominaisuutta ei löydy Garmin Connectista (connect.garmin.com).

robink
07.04.2012, 12.59
Saakos siinä lisättyä gpx-tiedostossa olevia pisteitä? - Tällöin voit käyttää KML->GPX muuntajaa ja tehdä pisteet google mapsilla.

http://www.gpsvisualizer.com/convert_input

JiiTee
17.04.2012, 01.30
Silloin tällöin haluaisin jakaa toteutuneen reitin ja nopeuden jossakin webbisivelluksessa lenkkikavereille, mutta en välttämättä näyttää syke- ja tehotietoja.
Mittarini on Edge 800. Millä softalla kannattaisi jako tehdä?

Garmin Connect taitaa näyttää kaiken tai ei mitään.
Plussaa joskus olisi myös eri tason näkymät - läheisille kavereille voisi vaikkapa näyttääkin sykkeet ja tehot.
Perusongelmaan toimiva ratkaisu toki on laittaa Sportstracker kännyyn, ja jakaa sen jälki. Mutta sitä ei aina muista käynnistää :(

kolistelija
17.04.2012, 05.51
Endomondoon olen laittanut noita reittejä kavereita varten. On suht vaivaton ja syke pysyy piilossa jos haluaa. Muistaakseni mulla on niin että fb-kaverit näkee sykkeen.

leecher
17.04.2012, 07.29
Miksi noita arvoja pitäisi piilotella? Onko kavereille annettu ymmärtää, että on kovemmassa kunnossa kuin onkaan?

gobbif
17.04.2012, 07.40
Lue sisälle johonkin ohjelmaan, joka osaa kirjoitelle ulos gpx:ää? Vaikkapa MyTourbook osaa tuon tempun ja on ilmainen, samoin taitaa uusi gpsbabel osata muunnokset (en ole kokeillut toimivuutta itse).

Ilkka Nykanen
17.04.2012, 18.38
Garminin lataaminen matkoilla.
Olisko joku viisaampi kuulolla ja voisi kertoa miten Edgeä voisi latata, jos ei ole käytössä tietsikkaa eikä verkkovirtaa.
Kiinanihmekaupasta pisti silmään tällainen AA-Battery USB Emergency Backup Power and Charger Pack (http://www.dealextreme.com) . Voisko näin yksinkertainen systeemi toimia? Entä tällainen: Rechargeable 3-Output Mode 15000mAh Li-ion Emergency Power Battery (http://www.dealextreme.com) Tuollainen olis kohtuullisen kevyt kuljettaa vielä mukana.

Toimisikohan tämä linkki (http://www.dealextreme.com/p/aa-battery-usb-emergency-backup-power-and-charger-pack-15048) ja tämä (http://www.dealextreme.com/p/aa-battery-usb-emergency-backup-power-and-charger-pack-15048)

VPR
17.04.2012, 18.45
Garminillahan on myös virallinen malli: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=86599

veekoo
17.04.2012, 19.53
Huomasithan, että se 4 eur ihmelaite syöttää neljän AA-patterin sähköt sellaisenaan USB-porttiin, eli ulostulojännite on sitten jotain 4-6 voltin välillä riippuen patterien tai akkujen mallista ja varaustilasta. Mitähän Garmin mahtaa tykätä tuollaisesta latausjännitteestä.

Mun valintani saattaisi olla tämä: http://www.dealextreme.com/p/4000mah-mobile-power-rechargeable-emergency-battery-pack-red-125303?item=38 . Tällainenhan sitten vaatii, että verkkovirtaa pitää olla välillä käytettävissä, mutta tämän voi sitten ladata Garminin laturilla. Nnimellikapasiteetti on melkein tuplaten Garminin viralliseen värkkiin verrattuna ja hinta murto-osa, en sitten laadusta tiedä....

Garminin verkeen mukana tulee myös aurinkopaneeli, mutta löytyy sellaisia riistokaupastakin: http://www.dealextreme.com/p/solar-powered-2000mah-rechargeable-portable-emergency-power-with-phone-adapters-led-light-42139 , Tälle on siellä löytynyt jopa kehujia.

OpenRoad
17.04.2012, 21.02
Minä hommasin Clas Ohlsonilta tällaisen (http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=167105202) Exibelin laturin. Toimii neljällä AA-paristolla tai akulla. Härvelistä löytyy on/off -nappula ja valo ilmaisee, koska on aika vaihtaa uudet patterit.
Tuntuu latailevan hyvin Garminia. Hintaa on 9,95€.

JiiTee
17.04.2012, 23.46
Endomondoon olen laittanut noita reittejä kavereita varten. On suht vaivaton ja syke pysyy piilossa jos haluaa. Muistaakseni mulla on niin että fb-kaverit näkee sykkeen.
Kiitos! Tämä toimii. Tosin kun garminissa paljon lenkkejä, tuntuu todella hitaasti tiedostot löytyvän ja iirtyvän. Mutta tähän tarpeeseen tämä on hyvä!

JiiTee
17.04.2012, 23.54
Miksi noita arvoja pitäisi piilotella? Onko kavereille annettu ymmärtää, että on kovemmassa kunnossa kuin onkaan?
Esimerkiksi 9.4. HePo-lenkin datat sports-trackeristä on käynyt katsomassa 280 ihmistä. Miksi kaikkia pitäisi vaivata just mun sydämen sykkeillä tai käyttämilläni tehoilla? Tai jos lähden joskus viivalle - haluanko kertoa tehodatat -'Ai- tuollaisessa ajossa JiiTee tipahti' tai (vain teoriassa mahdollinen) 'oho- olipas sillä vielä reserviä!'

VesaP
18.04.2012, 10.26
Garminin lataaminen matkoilla.

Mulla käytössä tämä ennenkin täällä mainostamani kapistus:

http://metaefficient.zippykidcdn.com/wp-content/uploads/2011/08/Energizer-Energi-To-Go-CEL2MUSB.jpg

Löytynee normiprisman tai cittarin paristohyllystä. Ainakin aikoinaan löysin omani. Muutaman euron hintaan sisältyi paristotkin. :)

VPR
18.04.2012, 10.37
Onnistuuko Garminin lataaminen suorituksen aikana? Jos vaikka haluaa Paris-Brest-Parisin yhteen pötköön. :)

VesaP
18.04.2012, 10.43
Onnistuuko Garminin lataaminen suorituksen aikana? Jos vaikka haluaa Paris-Brest-Parisin yhteen pötköön. :)

Joo. Jesseteipillä tai erkkarilla vaan tuo mötikkä stemmiin kiinni ja piuha kiinni Garminin usbireikään ja maailma pelastuu! :)

StePe
18.04.2012, 10.58
Onnistuuko Garminin lataaminen suorituksen aikana? Jos vaikka haluaa Paris-Brest-Parisin yhteen pötköön. :)Onhan siitä ollut useasti aikaisemminkin puhetta, että hyvin onnistuu (löytyy PBP:kin tallennettuna kahtena pätkänä - 900 km kohdalta puuttuu tosin n. 200 m pätkä, jota en pystynyt kaivamaan korruptoituneesta FIT-tiedostosta). Korruptoituneen FIT-tiedoston avaaminen oli varsin mielenkiintoinen projekti. Maailmalla on tarjolla valmiita apuohjelmia, mutta kaikki kokeilemani vaihtoehdot hyytyivät, kun pureskeltavaksi tarjosi yli 600 km reitin tallennusta, jossa oli käytetty 1 s tallennusväliä.

VPR
18.04.2012, 11.02
En ole ite koittanut ladata vielä muulla kuin koneen kautta ja silloin ainakin se sulkee kaiken muun mikä on sillä hetkellä auki, pitänee tsekata verkkovirrallakin.

JiiTee
18.04.2012, 11.55
En ole ite koittanut ladata vielä muulla kuin koneen kautta ja silloin ainakin se sulkee kaiken muun mikä on sillä hetkellä auki, pitänee tsekata verkkovirrallakin.
Olen kokeillut vähän pienemmällä DealExtreme-akulla. Ottaa virtaa käytössä vastaan sulkematta mitään. Hommasin myös pienen kolmiolaukun, jotta ei tarvitse teipata runkoon. Tämä vielä käyttöön ottamatta.

VesaP
18.04.2012, 12.35
Tämmösiä löytyy näköjään Verkkokaupasta:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/37177/dddbq/Belkin-Battery-Pack-4000-vara-akku-alypuhelimille-ja

http://www.verkkokauppa.com/files/images/11/139786-300x228.jpeg

Täytynee tilata kokeiluun. Iso puhelimelle takataskuun ja joko 1000 tai 2000 versio Garminille stemmiin. Toiminee taatusti luotettavammin mitä paristohässäkät?!

veekoo
18.04.2012, 19.46

Kun Edgen 800:n pistää tietsikkaan kiinni, niin laite menee massamuistimoodiin, jolloin sen muu käyttö (esim. reitin tallennus) ei toimi. Jos edgen USB-porttiin pistää pelkän laturin tai muun ulkoisen virtalähteen laite pysyy normaalimoodissa ja sitä voi käyttää samalla.

Tämä voi tietysti olla ongelma, jos haluaa ladata Garminia pyörälenkillä läppärillä :-)

Ilkka Nykanen
19.04.2012, 12.35
Tuo VesaP:n Energizer-mokkula näyttäisi kätevältä, ja kerran sitä on jo kokeiltu, niin pitääpä yrittää löytää kaupoista.
Kerrohan meillekin kokemuksia nuista Verkkokaupan aurinkokennoista.

VesaP
19.04.2012, 13.01
Kerrohan meillekin kokemuksia nuista Verkkokaupan aurinkokennoista.

Ei ne aurinkoa tarvii vaan verkkovirtaa lataukseen. :) Mutta juu, kerron kokemukset kun saan niillä ensilenkit ajettua.

timpe
19.04.2012, 13.33
Kun Edgen 800:n pistää tietsikkaan kiinni, niin laite menee massamuistimoodiin, jolloin sen muu käyttö (esim. reitin tallennus) ei toimi. Jos edgen USB-porttiin pistää pelkän laturin tai muun ulkoisen virtalähteen laite pysyy normaalimoodissa ja sitä voi käyttää samalla.

Tämä voi tietysti olla ongelma, jos haluaa ladata Garminia pyörälenkillä läppärillä :-)

Ja pitää olla softapäivitys tehtynä, ihan ensimmäisessä myyntiversiossa softa ei antanut ladata käytön aikana.

N.N.
22.04.2012, 21.28
Saanokaapas tietäjät, mistä Garmin Edge 800:n saisi nykyisin edullisimmin (ilman karttoja, sykevyötä jne), ja miten pääsisi fiksuimmin eroon reilun puoli vuottä käytössä olleesta Garmin Edge 500:sta? Jälleenmyyjät eivät taida ottaa käytettyä vaihdossa?

magnuken
24.04.2012, 09.27
Saanokaapas tietäjät, mistä Garmin Edge 800:n saisi nykyisin edullisimmin (ilman karttoja, sykevyötä jne), ja miten pääsisi fiksuimmin eroon reilun puoli vuottä käytössä olleesta Garmin Edge 500:sta? Jälleenmyyjät eivät taida ottaa käytettyä vaihdossa?

Suomessa halvimmat kivijalkakauppojen hinnat pelkälle Edge 800 laitteelle pyörivat siinä 340-350 €. Esim. Marinea ja Gigantti. Ulkolaisista nettikaupoista sen voi sitten saada muutaman kympin halvemmalla kuten Simply Electronicsilta hintaan 315 €.

Sen Edge 500 laitteen voi vaikkapa laittaa myyntiin Fillarifoorumissa, tuskin mitkään kaupat sitä ottavat vaihdossa.

Edit: Korjattu Edge 500 -> Edge 800

Anaxagore
24.04.2012, 09.36
Suomessa halvimmat kivijalkakauppojen hinnat pelkälle Edge 500 laitteelle pyörivat siinä 340-350 €. Esim. Marinea ja Gigantti. Ulkolaisista nettikaupoista sen voi sitten saada muutaman kympin halvemmalla kuten Simply Electronicsilta hintaan 315 €.

Sen Edge 500 laitteen voi vaikkapa laittaa myyntiin Fillarifoorumissa, tuskin mitkään kaupat sitä ottavat vaihdossa.

Nyt on pakko kommentoida: fillarifoorumilla ei saa myydä mitään (säännöt kieltävät) ja missään en ole nähnyt Edge 500:sta noin kalliilla...

Grandi66
24.04.2012, 09.43
Tarkoitetaan tietenkin fillaritori. com

magnuken
24.04.2012, 10.12
No, tuossa oli typo - tarkoitin tietenkin Edge 800 vehjettä samoin kuin Fillaritoria.

happo
24.04.2012, 11.18
Uuden stemmin pituus on 80 mm. Mahtuuko Garmin 800 kuitenkin tuohon stemmmin hyvin? Ilmeisesti mount -osa nostaa jonkin verran tasoa ylöspäin..

magnuken
24.04.2012, 12.37
Uuden stemmin pituus on 80 mm. Mahtuuko Garmin 800 kuitenkin tuohon stemmmin hyvin? Ilmeisesti mount -osa nostaa jonkin verran tasoa ylöspäin..

Pitäisi nippa nappa sopia. Ilmoittavat, että Edge 800 laitteen kiinnitys onnistuu 80 mm ja sitä pisempiin stemmeihin. Itse kiinnityslevy ei sitä paljoakaan nosta. Ellei sovi, niin ainahan sen voi kiinnittää stongaan.

happo
24.04.2012, 13.58
Ok. Kiitos infosta!

Polla
26.04.2012, 09.21
Hmm, Mä harkitsen parhaillaan garmin 800:sta kun eurooppaan pitäs lähteä yksinään sekoileen pyörän kanssa. Käyttäisin sitä pelkästään navigointiin joten palvelee lähinnä eksymistä ehkäisevänä apuvälineenä. Yritin katsella josko jostain olisi löytynyt laite vuokralle mutta hiljaista on. Sitten välkähti mieleeni että voisin omaa laitettani vuokrailla. Laitteen omistajat voisivat varmaan soveltuuko ko. laite vuokraamiseen?

Musashi
26.04.2012, 09.28
Laitteen omistajat voisivat varmaan soveltuuko ko. laite vuokraamiseen?

Tjaa-a. Kyllä tuon kanssa pitää kuitenkin hetki näpertää räpläten että saa tutustuttua laitteen ominaisuuksiin ja toimintoihin kunnolla. Eli en ainakaan mitään parin tunnin vuokra-aikoja kannattaisi.

Polla
26.04.2012, 09.59
Tjaa-a. Kyllä tuon kanssa pitää kuitenkin hetki näpertää räpläten että saa tutustuttua laitteen ominaisuuksiin ja toimintoihin kunnolla. Eli en ainakaan mitään parin tunnin vuokra-aikoja kannattaisi.

Ihan viikon tai jopa kahden vuokrailua ajattelin vaikka niille jotka lähtee etelään lomalle tms. Mä olen Polar nainen, joten mulla ei oo itelläni intoa naittaa garminiin sykevyötä tai muutakaan.

Jani T.
26.04.2012, 10.29
Ihan viikon tai jopa kahden vuokrailua ajattelin vaikka niille jotka lähtee etelään lomalle tms. Mä olen Polar nainen, joten mulla ei oo itelläni intoa naittaa garminiin sykevyötä tai muutakaan.,

Itse olin Polar mies, mutta Garminin Edgen kokeilun jälkeen ei enää Polarille ollut paluuta... Suosittelen aikuisten oikeasti kokeilemaan! :)

Polla
26.04.2012, 10.40
,

Itse olin Polar mies, mutta Garminin Edgen kokeilun jälkeen ei enää Polarille ollut paluuta... Suosittelen aikuisten oikeasti kokeilemaan! :)

ääääh, ei mennä nyt tälle linjalle (en usko että näin tulee tapahtumaan) :D Mutta siis laite soveltuu vuokrailuun eikä kenelläkään tule mieleen miksi niin ei voisi tehdä?

TPP
29.04.2012, 00.44
Saanokaapas tietäjät, mistä Garmin Edge 800:n saisi nykyisin edullisimmin (ilman karttoja, sykevyötä jne)

299,95€

http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-white-black.html

VesaP
03.05.2012, 12.59
Varmaan tieto löytyisi täältä ketjusta mutta miten pitkään reaalimaailmassa kestikään noin vuoden vanhan G800:sen akku noin +5 - +15 kelissä? Minulla oli nyt lauantaina Belkinin 1000mAh lisäakku mukana niin se antoi virtaa noin reiluksi 7 tunniksi. Sen jälkeen laitos siirtyi oman akkunsa varaan. Montako tuntia olisi odotettavissa vielä käyttöaikaa tuon jälkeen laitteen omilla akuilla?

Mulla olisi Belkinin 4000mAh akkukin, mutta sen olin ainakin lauantaisella lenkillä pyhittänyt puhelimelle. Nokian E71:nen ei ollut vielä kellon ympäriajonkaan jälkeen siirtynyt oman akun varaansa vaikka tuli aika monta tuntia höpistyä ajaessa puhelimella ja kuunneltua loppu aika musiikkia. :)

Noin muuten, noi vara-akut oli pirun käteviä. Suosittelen jos on tarvetta!!

TuH
03.05.2012, 13.19
Varmaan tieto löytyisi täältä ketjusta mutta miten pitkään reaalimaailmassa kestikään noin vuoden vanhan G800:sen akku noin +5 - +15 kelissä?

Sanoisin, että noin 8 - 10 tuntia. Taustavalon voimakkuus vaikuttaa akkukestoon olennaisesti, samoin se, pitääkö karttanäkymää auki ruudulla.

Jalgratas
03.05.2012, 13.41
Hyvät kokemukset Garminin huoltopalveluiden toiminnasta. Garmin 800 parina ollut pehmeä sykevyö (ostettu vuodenvaihteessa muistaakseni Wiggleltä) ei muodostanut enää yhteyttä laitteeseen. Patterin vaihtokaan ei auttanut, joten lähetin vyön Garminin huoltoon Lohjalle. About viikon verran odoteltuani postilaatikossa oli uusi sykevyö, ei ilmeisesti kannattanut/voinut vanhaa korjata.

TuH
04.05.2012, 22.41
Hinta on ihan älytön (275 euroa!!), mutta kun ohjaamo on jo valmiiksi 3T:tä, niin kyllähän tällainen himottaisi:

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2012/05/3T-Integra-stem-with-integrated-garmin-cycling-computer-mount1-600x273.jpg

http://www.bikerumor.com/2012/05/03/3t-revises-integra-stem-to-fit-garmin-cycling-computers-puts-them-on-team-garmin-barracuda-bikes/

J_K
04.05.2012, 22.59
Tuota samaa katselin, mutta onneksi ei ole saatavana ±17° versiota ja on ainoastaan LTD-sarjaa.
Muutaman teline vaihtoehdon välillä mietintä käynnissä viissatkulle, alkaa kohta olla ylitarjontaa. Barfly olisi yksi vaihtoehto, mutta jättää mittarin turhan ylös.
Tillquistin versio olisi ainakin 3T kuskeille hyvä kunhan vaan joskus saa tuotantoon.
http://i1270.photobucket.com/albums/jj620/MultiSports-Forum/Garmin%20Edge%20custom%20mount/GarminMount-Prototype3-003.jpg

N.N.
04.05.2012, 23.01
Hmm. Tilasin Garmin 800:n ilman karttaa ja menin maksamaan Europe City Navigator NT:n verkkokaupasta ladattavaksi. Painan "Lisää laitteeseen" -nappia, niin tulee ilmoitus "Tila ei riitä" (kartta näyttäisi vievän 2569 MB, kun laitteessa on tilaa 78 MB). Mikä neuvoksi?

J_K
04.05.2012, 23.04
Muistikortti

N.N.
04.05.2012, 23.09
Tarvitsee muistikortin tämän lisäksi? Onnetonta!

J_K
04.05.2012, 23.17
Hankit sopivan kokoisen microSD muistikortin mihin laitat kartan ja se laitteeseen.
Yleensä noissa laitteissa ei kovin suurta omaa muistikapasiteettia ole.

N.N.
04.05.2012, 23.19
ok, kiitos tiedosta. On näissä ihmettelemistä... eikä varmaan tähän lopu...

Steni
05.05.2012, 08.23
Yep

Varmaan tieto löytyisi täältä ketjusta mutta miten pitkään reaalimaailmassa kestikään noin vuoden vanhan G800:sen akku noin +5 - +15 kelissä?

Viikko sitten ajettuun 300km brevettiin ja siirtymään kului aikaa 14t 53min taukoineen
Sen se just kesti, pidin sitä päällä koko ajan, hyytyi heti siirtymällä himaan päin.

Nuksu
05.05.2012, 09.47
ostin edge 800, enkä löydä ohjeen mainitsemaa Documents-kansiota mistää, onko tärkeä kansio?

N.N.
05.05.2012, 13.03
kahden tunnin asennuksen jälkeen vuorossa kysymys, miten kartan saa auki Macillä. Oletan että Base Camp -ohjelmalla, joka löytyy ilmaisena Garminin sivuilta. Asensin Base Campin tietokoneelle, mutta se ei tottele ao. ohjeita, ei avaudu tuplaklikkaamalla eikä avaa-komennolla, ilmoittaa tarvitsevansa jonkun ohjelman tuon ohjelman avaamiseen... Ei tätä ainakaan helpoksi ole tehty. Kiitos jos jaksatte neuvoa.

Installation Instructions

Click on 'Download' and choose to save the file to your computer.
Double-click the file to open it.
A new Finder window will open. Locate and double-click on the 'Garmin BaseCamp' icon.
Follow the installer program's prompts to install Garmin BaseCamp.

N.N.
05.05.2012, 13.08
no niin, selvitinkin ongelman itse. Piti ladata Apple Storesta, Garminin sivuilta ei latautunut kunnolla.

timpe
05.05.2012, 13.58
ostin edge 800, enkä löydä ohjeen mainitsemaa Documents-kansiota mistää, onko tärkeä kansio?

Ei, muistaakseni siellä on vaan käyttöohjeita pdf-muodossa eri kielillä. Samat löytyy netistä.

N.N.
05.05.2012, 17.24
Mitä ohjelmaa olette käyttäneet Macissä reittien piirtämiseen ja niiden Garminiin tallentamiseen?

Pasi Ahopelto
05.05.2012, 17.36
Reitit Google Mapsilla, talletus omiin karttoihin ja sieltä KML-tiedostona koneelle. KML-tiedosto GPSBabelilla GPX:ksi, jonka voi kopioida laitteen Garmin/New Files hakemistoon. Muitakin vaihtoehtoja varmaan on.

Pasi

veekoo
05.05.2012, 19.27
Minä piirrän reitit connect.garmin.com:issa. Linuxilla tai windowsilla kylläkin, mutta eikös se tarvittava plugin löydy myös macille. Reittien piirtäminen sujuu samalla tyylillä kuin google mapsissa, tekee reittejä joissa toimii käännöopastus ja reitin saa pudotettua suoraan Garminiin.

Thundermand
05.05.2012, 19.27
Ridewithgps (http://ridewithgps.com/):ää suosittelen, sillä saa tehtyä .tcx-reittejä, joka sisältää käännöksetkin. Siirto sitten vain New Files -kansioon.

N.N.
05.05.2012, 19.38
Kiitos Pasi, ilman sinua en olisi päässyt näin pitkälle, että olen jo onnistunut tallentamaan yhden reitin KML-muodossa koneelleni. Mutta GPSBabel ei taidakaan olla yhteensopiva Macin OS-käyttöjärjestelmän kanssa. Löysin App Storesta ilmaisen Load My Tracks -ohjelman, mutta sillä en päässyt puusta pitkään KML:n konvertoimiseksi GPX-muotoon, jotta pääsisi ihmettelemään, miten sitten siirretään GPX Edge 800:aan...

Pasi Ahopelto
05.05.2012, 19.56
Koneessani on Mac OS X 10.7.3 (Lion), jonka kanssa GPSBabel 1.4.3 toimii hyvin, DMG-paketti haettu täältä (http://www.gpsbabel.org/download.html). Muistaakseni käytin sitä myös edellisellä koneella, jossa on OS X 10.5.8 ellen muista ihan väärin. Molemmat siis Intel-prosessorisia.

Pasi

N.N.
05.05.2012, 20.07
ok, kiitos, GPS Visualizerilla lopulta onnistuin kääntämään KML:n GPX:ksi. Kyllähän tuo Babelkin sittenkin toimii meikäläisenkin Macissä, 10.6.8. On tämä melkoisen monimutkaista.

veekoo
05.05.2012, 21.34
Miksi se pitää tehdä noin monimutkaisesti. Tämä on mun tapa
- Loggaa sivulle connect.garmin.com
- Piirrä reitti
- Valitse "Send to device"
- Lähde ajamaan

Tuo "Send to device" vaatii yhden selain-pluginin asentamisen ja dokujen mukaan se löytyy myös macille.

N.N.
06.05.2012, 08.16
C'moon veekoo, sieltähän se löytyi, arvasin että tähän täytyy olla yksinkertaisempi tapa. Kiitokset jälleen.

veekoo
06.05.2012, 15.59
Joo... Sitten vaan itse laitteessa päälle pari asetusta:
- Reititys - Lukitus tiehen: EI
- Reititys - Laske uudelleen: EI (muuten laite opastaa sinut takaisin kotiin heti lenkin alusta)

Avaa laitteeseen ladattu reitti ja pistä siellä:
- Käännösopastus Käytössä
- Virtual Partner: EI käytössä
- Suuntapoik. hälytykset: Käytössä

Näillä asetuksilla käännösopastuskin toimii lenkin läpi.

N.N.
06.05.2012, 16.57
Hyvä, juuri näin - onnistui aika hyvin vaikken ehtinyt lukea uusinta ohjetta - käännösopastus pitää tosiaan ehdottomasti olla päällä varsinkin ryhmälenkillä.

No niin, sitten uusi ongelma: laitteen historiasta löytyy uusin lenkki n. 71 km, mutta GarminConnect jää raksuttamaan "upload"-statusta eikä mitään siirry harjoituspäiväkirjaan. Olisiko tähän jollakulla kikka?

Olisiko johtunut siitä että tallensin laitteen muistiin enkä muistikortille? Kokeilenpa nyt vaihtaa asetusta "tallenna muistikortille" -moodiin seuraavassa tallennuksessa. Sain sentään tuon lenkin tiedot manuaalisesti harjoituspäiväkirjaan, vaikkei karttadata siirtynytkään.

veekoo
06.05.2012, 20.04
Mulla se oli just niinpäin, että minun piti pistää tallennus laitteen muistiin jotta Garmin Connect sen löytää. Mutta minä käytänkin Linuxia ja epävirallista selain-pluginia, ja tuo voi olla sen pluginin rajoitus.

Sinähän voit vielä kokeilla manuaalista latausta seuraavasti: Kopioi harjoituksen FLT-tiedosto (löytyy laitteen tai muistikortin muistista hakemistosta Garmin\Activities) tietsikalle ja valitse Garmin Connectista Manual Upload.

N.N.
07.05.2012, 21.14
Tuo yhden harjoituksen katoaminen oli jostain muusta kuin muistipaikasta kiinni, nyt tallensin kokeeksi kortille, connect ei löytänyt sitä, sitten siirsin harjoitukset kortilta koneen Activities-kansioon, ja heti connect löysi ne. Kesken nelituntisen ajon sunnuntaina Garmin 800 nukahti kesken ajon, taisi tulla joku outo häiriö, jonka takia harjoitus ei siirry päiväkirjaan.

timpe
08.05.2012, 14.26
Miksi se pitää tehdä noin monimutkaisesti. Tämä on mun tapa
- Loggaa sivulle connect.garmin.com
- Piirrä reitti
- Valitse "Send to device"
- Lähde ajamaan

Tuo "Send to device" vaatii yhden selain-pluginin asentamisen ja dokujen mukaan se löytyy myös macille.

Katos vaan, tää olikin uusi ominaisuus jota en ollut vielä garmin connectissa huomannut. Sehän päivittyi tässä talven aikana uuteen versioon, pitääpä kokeilla, äkkiseltään vaikutti ihan näppärältä. Jos tämä toimii, niin sitten ei google mapsia tarvitse kuin tarkistamaan millaista tienpintaa suunnitellulla uudella reitillä on, sikäli kun kuvausauto on teitä ajellut. Tai ainakaan itse ei karttaa opastamiseen tule käytettyä kuin jos on suunnitteilla uutta reittiä mitä ei ole ennen ajellut tai jotain ajettua reittiä mitä ei enää kunnolla muista.

BONK
08.05.2012, 17.17
Tuota "send to device" pitääkin heti kokeilla, kiitokset vinkistä.

VesaP
10.05.2012, 13.31
Täällä Garminin omilla foorumeilla jonkun sällin tekemä perusteellinen sepostus miten G800:seen saa reitit oikealla tavalla Bike Route Toasterilla.

https://forums.garmin.com//showthread.php?t=16626

Vaikuttaa vaikealta (=pitkä teksti) mutta itseasiassa aika yksinkertainen kun pari kertaa vain tekee tuon mukaan.

veekoo
10.05.2012, 20.32
Värkin logiikka on nähtävästi sellainen, että ensin pitää ladata reitti ja sitten vasta käynnistää harjoitus/ajanotto jos haluaa opastuksen.

Eilen huomasin kilometrin ajettuani, että reitti oli jäänyt lataamatta. Kun latasin reitin "myöhässä", niin ensin se kysyi navigoidaanko takaisin alkuun ja kun en tuota hyväksynyt, laite loukkaantui sen verran ettei suostunut antamaan mulle käännösopastuksia. Tässäkin typauksessa reittiura näkyi kartassa ja sain varoituksen jos ajoin pois reitiltä joten kyllähän tuollakin kotiin löysi.

veekoo
10.05.2012, 22.24
Onkos kellään kokemusta rasterikarttojen lataamisesta Garminiin.

Tavoitteena on Kansalaisen karttapaikan karttojen (ozi-explorer formaatissa) lataus laitteeseen. OpenStreetMap toimii hyvin teillä ajellessa, mutta Kansalaisen Karttapaikan kartoista voisi olla iloa jos eksyy laitteen kanssa metsään.

Toistaiseksi löysin seuraavan sortin linkin, mutta muutkin vinkit otetaan kiitollisena vastaan http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=130525

magnuken
11.05.2012, 08.25
Edge 800 laitteen pitäisi tukea Garminin uutta "Custom Map" systeemiä, joten omien rasterikarttojen vienti JPEG tiedostomuodossa siihen on varsin yksinkertaista eikä vaadi mitään erikoisohjelmia. Täällä suomenkieliset seikkaperäiset ohjeet tempulle:

http://static.garmin.com/shared/fi/documents/ohjeita/omakartta.pdf

Niin, ja Kansalaisen Karttapaikasta ei saa suoraan kuvatiedostoja JPEG muodossa. Mutta esim. Wintoosan vakio-ohjalmalla Paintilla karttapaikan .bmp kuvat on helppo muuttaa .jpg muotoon.

tmile
11.05.2012, 10.26
Karttapaikasta saa ladattua karttoja esim. fetch_map (http://olammi.iki.fi/sw/fetch_map/) skriptillä. Ainakin Linuxilla sujuu helposti.

: python fetch_map.py Ita-Tampere 6821000 335000 12.0 12.0 1:16000
: convert Ita-Tampere.png Ita-Tampere.jpg

http://www.3961.a.hostable.me/Ita-Tampere.jpg (5.86MB)

Windowsiin voi asentaa esim. VirtualBoxin (https://www.virtualbox.org/) ja siihen Ubuntun (http://www.ubuntu.com/), jos on sen verran nörttihenkeä.
Ja tuolta saa kerralla vähän enemmän: http://mirror.kapsi.fi/mml/

veekoo
11.05.2012, 15.43
Tuota fetch_map skriptiä olenkin käyttänyt karttojen lataamiseen. Sen tuottama karttaformaatti (ozi, .map) meni sellaisenaan yhteen navigaattoriin, jota olen käyttänyt veneessä.

Google-maps jippo toimii yksittäisen karttatiedoston kohdistamiseen ja muuntamiseen, mutta on epäkäytännöllinen ja tarpeetonkin isomman kartta-aineiston käsittelyssä. Fetch_map:illa ladatut kartathan ovat jo kohdistettuja, joten tarvitaan vaan muunto-ohjelma eri formaattien välillä. "mapc2mapc" ja "OziMapToKMZ" ovat tällä hetkellä kiikarissa. Molemmat ovat Windows-ohjelmia mikä on pitkä miinus, mutta sen kanssa pitää vaan yrittää elää... Linux-komentoriviohjelmilla tuo jobi olisi niin paljon helpompi automatisoida.

Kävin myös kurkkaamassa tuota kapsi-linkkiä. Koko suomi (1:10 000) ladattavissa yhtenä 30 Gt zip-tiedostona. Sanoisko tuohon jotta "too much information....". Kyllähän tuon kone imuroi, mutta mitenkäs sellaisen sulattaa mies koneen ääressä.

magnuken
11.05.2012, 16.25
Latasin äsken muutaman rasterikartan siis "Custom Mapin" karttapaikalta sekä ihan käsinskannatusta peruskartan lehdestä Garmin GPSMAP 62 maastokapulaani ja tässä pari huomiota:

- Sen JPEG muodossa olevan kuvatiedoston maksimiresoluutio on 1 megapikseli, siis esim. 1024 x 1024 pikseliä. Jos kartta on tätä isompi laite skaalaa sen tuohon kokoon mutta tulos ei aina ole hyvä, esim tekstin fonttien osalta.

- Sen JPEG tiedoston maksimikoko on 3 MB (näin ainakain GPSMAP 62 vehkeessä). Asiaa lieventää se, että laitteessa voi olla maksimissaan 100 kpl JPEG rasterikarttaa.

Luulisin, että samat rajoitukset koskevat myös Edge 800 laitetta (en vielä sellaista omista) mutta kokeikaapa. Mielestäni tuon rasterikartan asemointi Google-Maps "jipon" kautta on todella helppoa ja käy nopeastikin, eli ainakin satunnaiseen käyttöön soveltuu hyvin.

veekoo
14.05.2012, 21.34
Rasterikarttojen kanssa pelaaminen on nyt tämmöisessä vaiheessa:

Kokeilin tiedostojen muokkaamista mapc2mapc -ohjelmalla. Sillä onnistui suoraan kartan tallennus "Garmin custom maps" formaatissa (.kmz). Valitettavasti tuossa formaatissa on pahoja rajoitteita. Yksittäinen kartta voi sisältää max 100 kpl 1024x1024 ruutuja. Lisäksi yhteen laitteeseen voi ladata max. 100 ruutua. Nuo rajat tulivat minulla vastaan heti ensimmäisellä Tampereen kartalla.

mapc2mapc osaa tallentaa kartan myös paremmassa .jnx formaatissa. Valitettavasti edge ei suostu käsittelemään itse generoituja .jnx karttoja (ainoastaan birdseye palvelusta ostetut kelpaa). Lisäinfoa näistä formaateista: http://whiter.brinkster.net/en/JNX.shtml .

Nämä rasterikarttakokeilut taitaa olla nyt tässä.

JackOja
15.05.2012, 07.49
...Kävin myös kurkkaamassa tuota kapsi-linkkiä. Koko suomi (1:10 000) ladattavissa yhtenä 30 Gt zip-tiedostona. Sanoisko tuohon jotta "too much information....". Kyllähän tuon kone imuroi, mutta mitenkäs sellaisen sulattaa mies koneen ääressä.

Saahan tuon aineiston Maanmittauslaitoksen omasta latauspalvelusta [https://tiedostopalvelu.maanmittauslaitos.fi/tp/kartta] karttalehdittäin.
Miksi imuroida koko maa jos ei tarvitse :seko:

VesaP
15.05.2012, 08.41
Näillä asetuksilla käännösopastuskin toimii lenkin läpi.

Oma Garmini ei kyllä sunnuntaina opastanut mitään vaikka olin (ekaa kertaa) tällä Connect Garminilla reitin piirtänyt... Tosin aloitin reitin muutaman sata metriä sen jälkeen mistä sen olin piirtänyt alkamaan. Siinäkö syy? Luulisi jos Garminin omalla softalla piirtää reitin niin kaikki nuo opastukset olisi käytössä jo defaulttina. Tyhmää.

veekoo
15.05.2012, 09.06
. Tosin aloitin reitin muutaman sata metriä sen jälkeen mistä sen olin piirtänyt alkamaan. Siinäkö syy?

Varmaankin juuri tuosta. Minun kokemukseni mukaan ensiksi pitää ladata reitti ja sitten käynnistää ajanotto, jotta käännösopastus toimisi. Lisäksi käännösopastus pitää muistaa pistää pistää päälle reitin asetuksissa.

Eikä tuo laite tyhmä ole, ehkä vaan joiltain osin logiikaltaan omalaatuinen :-)

vellu80
15.05.2012, 18.47
Onko kellään mitään käryä koska tulee garminilta seuraaja tälle 800:lle? Tämähän on ollu jo jonkin aikaa markkinoilla.. Odottaako uutta vai kannattaako ostaa?

Pirkka
15.05.2012, 18.51
Onko kellään mitään käryä koska tulee garminilta seuraaja tälle 800:lle? Tämähän on ollu jo jonkin aikaa markkinoilla.. Odottaako uutta vai kannattaako ostaa?uusi 900 on jo tulossa: http://www.blitzreview.com/gps/garmin-edge-900-review.html

N.N.
15.05.2012, 19.23
sattuneesta syystä omistan nyt 2 Garminin sykevyötä, kumpaakin käytetty aika vähän alle vuoden. Äkkiä toinen lopetti toimintansa, patterinvaihto ei auttanut. Vein takuuseen, lähettivät uuden, ja kuinka ollakaan, sitäkään ei laite löydä (toisen sykevyön löytää heti). Pitänee lähettää tämä uusikin paluupostina takuuseen. Tosi outoa, onko muilla näitä kokemuksia?

TuH
15.05.2012, 19.32
uusi 900 on jo tulossa: http://www.blitzreview.com/gps/garmin-edge-900-review.html
No jopas oli linkki!

Jos nyt tulkitsin oikein, niin tuo "arvostelu" ei ole muuta kuin referaatti Bikeradarin tammikuussa julkaisemasta "mitä haluaisimme nähdä seuraavassa Garminissa (http://www.bikeradar.com/news/article/garmin-edge-900-things-wed-like-to-see-33061/)" -jutusta. En siis hirveästi antaisi painoarvoa noille "tiedoille".

Silti, en yllättyisi, jos Garmin 800:n seuraaja saapuisi kauppoihin esimerkiksi ensi jouluksi.

Jalgratas
15.05.2012, 23.07
Tosi outoa, onko muilla näitä kokemuksia?

Hyvät kokemukset Garminin huoltopalveluiden toiminnasta. Garmin 800 parina ollut pehmeä sykevyö (ostettu vuodenvaihteessa muistaakseni Wiggleltä) ei muodostanut enää yhteyttä laitteeseen. Patterin vaihtokaan ei auttanut, joten lähetin vyön Garminin huoltoon Lohjalle. About viikon verran odoteltuani postilaatikossa oli uusi sykevyö, ei ilmeisesti kannattanut/voinut vanhaa korjata.

N.N.
16.05.2012, 19.09
ok, kiitos Jalgratas, lähetänpä uuden siis maahantuojalle. Näköjään näitä tehdään sillä filosofialla, että osa sykevöistä on maanantaikappaleita, loput skulaa hyvin, se täytyy vain hyväksyä.

Sprintrs
20.05.2012, 13.34
Uusi päivitysversio 2.40, mitähän uutta se tuo Garminiin, äkkiä tutkien ainakin pyöräprofiileja on nyt viidelle, muuta en vielä löytänyt.

veekoo
20.05.2012, 15.26
Tuo päivätys on julkaistu jo n. puoli vuotta sitten. http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=5237:

Improved training page setup and increased number of user defined training pages to 5.
Added a lap summary training page.
Increased number of bike profiles to 5.
Added Normalized Power (NP), Intensity Factor (IF), and Training Stress Score (TSS) data metrics.
Made improvements to courses.
Made improvements to workouts.
Made improvements to map drawing.
Fixed issues with Auto Scroll causing the device to become unreponsive.
Added support for left / right balance for supported power meters.

janip
20.05.2012, 20.04
Osaako joku sanoa voiko Garmin 800 kytkeä kesken kaiken ulkoisen virtalähteen? Tälläselle olisi tarvetta kun lenkki kestää yli 8 tuntia ja varsinkin jos pitää karttaa koko ajan näytöllä.
Auttakaahan ken tietää....

a2jkanga
20.05.2012, 20.14
Osaako joku sanoa voiko Garmin 800 kytkeä kesken kaiken ulkoisen virtalähteen? Tälläselle olisi tarvetta kun lenkki kestää yli 8 tuntia ja varsinkin jos pitää karttaa koko ajan näytöllä.
Auttakaahan ken tietää....

Voi. Itse laitoin eilen lenkillä tämän laturin kesken kaiken ihan testimielessä kiinni: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=167105202
Toimi ongelmitta. Tosin akku kestin ihan hyvin 11 tunnin lenkin eikä ollut edes punaisella lopussa. Latasin Garminia ehkä jotain 3 minuuttia viiden tunnin ajon jälkeen.

veekoo
20.05.2012, 20.17
Kyllä onnistuu. USB-liitynnässä on sen verran älyä, että jos Garminin kytkee läppärin, niin Garmin menee massamuistimoodiin, mutta kun siihen kytkee "tyhmän" virtalähteen garmin pysyy normaalimoodissa.

Tuollaisia USB-liityntäisiä akkupaketteja myydään esim. kännyköiden ja MP3-soittimien lisävirtalähteeksi. Niistä taisi olla juttua aikaisemmin tässä foorumissa.

janip
20.05.2012, 20.35
Voi. Itse laitoin eilen lenkillä tämän laturin kesken kaiken ihan testimielessä kiinni: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=167105202
Toimi ongelmitta. Tosin akku kestin ihan hyvin 11 tunnin lenkin eikä ollut edes punaisella lopussa. Latasin Garminia ehkä jotain 3 minuuttia viiden tunnin ajon jälkeen.

Kiitoksia tiedoista :)

veekoo
23.05.2012, 08.53
Pitääköhän tässä vielä opetella käyttämään Garmin Basecamp ohjelmaa reittien suunnitteluun.

Connect.garmin.com toimii muuten hyvin, mutta ongelmia tulee kun haluaa mennä metsään. Karttapohjana siellä on google, jossa ei ole kaikkia ulkoilupolkuja. Kokeilin selvitä tuollaisista kohdista siten, että otan pois päältä asetuksen "stay on road" ja piirrän jotkin pätkät vain suorana viivana. Siihen jämähtää sitten koko reitin piirto, jää vaan rullaamaan latauksen merkki josta selviää ainoastaan painamalla "cancel" (onkos muilla tämä ongelma?)

Basecamp:in etuna olisi se, että se osaa ladata OpenStreetmap kartat Edgestä. OpenStreetMap kartoissa nuo ulkoilureitit löytyy paremmin (ainakin tampereen seudulta). Parilla kokeilulla en vaan ole päässyt yhtään jyvälle Basecampin logiikasta reittien piirrossa, eikä jaksaisi tuota ruveta opettelemaan.

Tai tietääkö kukaan verkossa hyvää reittisuunnitteluohjelmaa, jossa olisi OpenStreetMap kartat?

VPR
23.05.2012, 09.19
http://www.gpsies.com/createTrack.do

Jani T.
23.05.2012, 11.36
Lataako tuo akun tyhjästä täyteen normi pattereilla!?

a2jkanga
23.05.2012, 22.01
Jos Edgen sisäisen akun koko on 1100mAh ja Exibelistä luvataan ulos noin 3000 mAh:a, niin eiköhän se lataa Garminin täyteen ainakin kerran. En ole tosin itse kokeillut vielä.

Lataako tuo akun tyhjästä täyteen normi pattereilla!?

magnuken
24.05.2012, 00.11
Jos Edgen sisäisen akun koko on 1100mAh ja Exibelistä luvataan ulos noin 3000 mAh:a, niin eiköhän se lataa Garminin täyteen ainakin kerran. En ole tosin itse kokeillut vielä.

Joo, hyvillä alkaliparistoilla tuon Ohlsonin Exibelin myötä pitäisi parhaammassa tapauksessa pystyä lataamaan jonkun Edgen pienen 1100 mAh akun noin kertaalleen liki täyteen.

Näissä ns. "Emergency Chargereissa" missä on jokin hakkuripiiri tai muu sovittamassa jännitteen sinne 5V tietämille on liki aina (ainakin Kiinan vehkeissä, mitä käyännössä kaikki tällaiset ovatten) erittäin huono hyötysuhde.

Ei pidä ihan heti ottaa todesta jos joku lupaa tällaisesta vehkeestä ulos esim. 3000 mAh, toki voihan tuo pitää paikkansakin jos vain huomioidaan vehkeeseen ladattujen AA-paristojen yhteenlaskettu kapasiteetti! Mutta tämä on jotakin aivan muuta kuin, millä laturi kulutuslaitetta pystyy lataamaan kaikki häviöt huomioiden!

Jani T.
24.05.2012, 08.11
Ok. Kiitos vastauksista!

VesaP
24.05.2012, 08.45
Belkinin 1000 mAh LiPo akku jaksaa pitää G800:sta noin 8h30min taukoineen "external power" moodissa ennenkuin G800 antaa ilmoituksen että External Power Lost. Itse siis teen ennen pitkää lenkkiä siten että laitan ko akun lataamaan Garminia alusta lähtien jo. Näin värkki siirtyy oman akkunsa käyttöön vasta tuolla reilun kahdeksan tunnin kohdalla.

Belkinin 2000 mAh olisi ollut näköjään optimaalinen tuohon käyttöön, sillä olisi pärjännyt jo 600K brevetinkin kun se varmaan pitää Garminin hengissä tuplat tuosta tonnisesta, eli joku 17 tuntia.

Kännyä lataa takataskussa Belkinin 4000 mAh akku. Sillä pitää Nokialaista hengissä vuorokauden vaikka ja kuuntelee musaa ja höpisee puhelimeen puolet vuorokaudesta. :)

skela
24.05.2012, 09.47
Napadynamokytkentäni (http://www.iki.fi/%7Emsmakela/electronics/dynamo5v/switching/) latasi vajaa viikko sitten SonyEricsson Xperia Activen 1200mAh:n akun 10%:sta täyteen noin 60 kilometrin hitaalla pyöräilyllä, tauot mukaan luettuna, samalla kun GPS-vastaanotin tallentaa. En sammuttanut GPS-vastaanotinta edes taukojen ajaksi.

juu-zo
24.05.2012, 22.25
Mistä tällä hetkellä saisi garminia edullisimmin? Bike-discountissa ainakin kohtalaisen hyvään hintaan mutta saakos muualta?

ATS
25.05.2012, 23.28
Vaikeuksi Garminconnectin reitin suunnittelussa/muokkauksessa!
Kerran suuniteltua reittiä en onnistu joka kerta muokkaamaan. Valikosta Suunnittele - Reitit - valitsen aiemmin suunnitellun reitin - Näytä tiedot - Kartan yläpalkista jossa tidoston nimikin valitsen kynän kuvan = Muokkaa harjoitusta - sitten alkaa ongelmat: toisella kerralla tulee vastaava valikko oikealle kuin luo harjoitus toiminnossa ja tiedosto nimi tulee muutettavaksi/ tallennettavaksi ylävalikkoon JA TOISINAAN TUO YLÄVALIKKO MISSÄ OLI KYNÄ -PAINIKE VAIN HÄVIÄÄ EIKÄ MIKÄÄN EDITOINTI ONNISTU . Mitähän ihmettä teen joskus oikein ja tänään taas väärin? Onko muilla vastaavia kokemuksi ko reittien muokkauksesta tai tietoa mitä en osaa huomioida? Neuvoista olisin hyvin kiitollinen.

veekoo
26.05.2012, 20.43
Ainoa mitä pystyt tekemään on kokeilla tuota toisella selaimella. Eikä sekään välttämättä auto.

Se garmin connectin reittieditori on vaan tollanen. MInulla ei ole ollut (muistaakseni) noita sinun listaamia ongelmia, mulla on omat: reittivälin editointipiste (sininen piste) ei aina ilmesty, suoran viivan (ei tien seurantaa) ympääminen reittiin jumittaa koko touhun. Huonoa koodausta.

Tässä on yksi vaihtoehto: http://www.gpsies.com/createTrack.do , mutta siinäkin on omat erikoisuutensa. Suo siellä, vetelä täällä.

Tero.
26.05.2012, 21.03
Ainakin minulla toimii Garmin Connect IE 9:llä paremmin ja nopeammin, kun valitsen osoitekentästä yhteensopivuusnäkymän päälle. Ilman tätä valintaa ei voinut tarkistaa mm. 365 edellisen päivän aikana ajettuja kilometrejä.

goljat
26.05.2012, 23.05
Onko tosssa 800 jo ihan oikeasti kartassa kevyenliikenteenväylät kartalla? Vai näyttääkö se reitit autoteitä pitkin?

skela
27.05.2012, 09.17
Onko tosssa 800 jo ihan oikeasti kartassa kevyenliikenteenväylät kartalla? Vai näyttääkö se reitit autoteitä pitkin?
Eiköhän se riipu kartasta. Minun kartassani (http://www.polkupyoraily.net/osm/) klv:t ovat olleet jo vuosia, ja Edge 705:ssa reitityskin on toiminut lyhyehköillä matkoilla niitä pitkin.

Petteri Lahtinen
28.05.2012, 06.25
Onko joku muu havainnut 800:n sykemittarin sekoilua. Eilen Giro d'Espoossa aloin jo alkumatkan saattoajossa huolestua, kun sykkeet huitelivat selvästi anaerobisella puolella. Ensimmäisissä kunnon nousuissa lopulta tajusin, ettei mittari ainakaan minun sykkeitäni näyttänyt, kun lukemat olivat tasoa 190. Oma pumppu ei ele enää vuosiin kiertänyt vastaavia lukemia. Oli vaikea lopettaa kesken matkan mittarin tuijottelu ja alkaa luottaa omiin tuntemuksiin.

Näyttiköhän mittari siinä porukka-ajossa jonkun muun Garmin-anturin sykkeitä, vai oliko se vain muuten sekaisin? Jos se oli vain muuten sekaisin, oliko sen mahdollisesti sotkenut viimeviikolla tehty ohjelmistopäivitys -> 2.40 vai hämääntyikö se lukuisista muista kantomatkalla olevista anturisignaaleista? Lenkin maksimisyke oli näköjään 233, johon ei taida oikein yksikään Homo Sapiens -yksilö yltää?

Onko joku muu kokenut vastaavaa?

Petteri Lahtinen
28.05.2012, 06.28

Minulla keväällä hankittu 800 + kartta ainakin reitittää kevyenliikenteenväyliä pitkin. Välillä jopa kiusallisen pieniä ja sorapintaisiakin hyödyntäen. Pitemmillä reiteillä härvelin reitytyslogiikka on kyllä varsin persoonallinen.

mjorte
28.05.2012, 15.01
Onko joku muu havainnut 800:n sykemittarin sekoilua. Eilen Giro d'Espoossa aloin jo alkumatkan saattoajossa huolestua, kun sykkeet huitelivat selvästi anaerobisella puolella. Ensimmäisissä kunnon nousuissa lopulta tajusin, ettei mittari ainakaan minun sykkeitäni näyttänyt, kun lukemat olivat tasoa 190. Oma pumppu ei ele enää vuosiin kiertänyt vastaavia lukemia. Oli vaikea lopettaa kesken matkan mittarin tuijottelu ja alkaa luottaa omiin tuntemuksiin.

Näyttiköhän mittari siinä porukka-ajossa jonkun muun Garmin-anturin sykkeitä, vai oliko se vain muuten sekaisin? Jos se oli vain muuten sekaisin, oliko sen mahdollisesti sotkenut viimeviikolla tehty ohjelmistopäivitys -> 2.40 vai hämääntyikö se lukuisista muista kantomatkalla olevista anturisignaaleista? Lenkin maksimisyke oli näköjään 233, johon ei taida oikein yksikään Homo Sapiens -yksilö yltää?

Onko joku muu kokenut vastaavaa?
Itselle kävi eilen samalla tavalla tuolla Girossa, itse veikkaisin että patteri taisi vyöstä olla lopussa, sekoilu alussa syke näytti 0-50 ennen kuin hyppäsi sitten huippuunsa 253. Kun sekoilu alkoi ajelin yksin, joten muiden mittarit eivät tuohon vaikuttaneent. Erikoista taas oli se vaikka otin tuon elektroniikan irti vyöstä niin edge silti oli vakuuttunut siitä että syke huitelee 200-253

VPR
28.05.2012, 15.17
Kannattaa muistaa kostuttaa sykevyö ennen käyttöä, itellä ainakin tuntui auttavan sunnuntaina keskiviikon ja perjantain sekoilujen jälkeen.

Sakari Kyrö
28.05.2012, 15.23
Olen huomannut että Garminin sykevyöt saattavat joskus sekoilla tuulessa lepattavan paidan takia. Saattoajossakin sitä tuulta oli jonkun verran, joten jos paita ei ollut ihan ihonmyötäinen, ehkä johtui siitä?

Oma Edge 500 menetti signaalin, sekoitti signaalin jonkun muun yksikköön, tai muuten vaan näytti 0km/h huomattavan usein. Näytti loppumatkaksi 106km...

Jani T.
28.05.2012, 19.35
Milloinkohan puskee softaan uutta päivitystä?! Parhaasta voisi tehdä vielä paremman, muutamalla lisäominaisuudella.

karhile
29.05.2012, 23.01
Garmin (http://www.fillarifoorumi.fi/shop/m466/garmin.html)
Edge 800 white/black 299€ (399€) päivän tarjouksena www.bike-discount.de (http://www.bike-discount.de)
eli tarjous loppuu varmaankin Saksan aikaan puolenyön paikkeilla, mutta huomasin vasta nyt. Oli tarjouksessa suurinpiirtein viikko sittenkin, tosin silloin taisi olla kyseessä varustellumpi sininen versio.

Sininenkin versio on näemmä kohtuullisessa hinnassa 359€ (479€)

jaakko.k
30.05.2012, 06.45
gigantista suomenojalta 369€ taitaa olla halvin

Ilkka Nykanen
03.06.2012, 10.25
Edge häiriköi.
Olen kevään aikan yrittänyt perehtys 800:n seilunelämään, mutta aina me ei olla samalla aallonpituudella. Lyhyillä matkoilla se pelaa hyvin, mutta yhtään pitempää lenkkiä se ei ole toiminut kunnolla.
Nytkin 150 km jälkeen se yllättäen pysähtyi, uudellen starttauksen jälkeen, ennen kolmeasataa ilmoitti virran olevan vähissä (mikä oli luonnollista), kytkin vara-akulla ja sen jälkeen se pelasi vajaa satakilsaa, kunnes taas "low battery" tuli näkyviin ja se sivu lukkiutui päälle loppuajaksi. Vara-akussa olisi ollut virtaa vaikka kuinka paljon. Onko tuossa mitään helppoa resetointimahdollisuutta, minkä voisi tehdä aamuyöntunteinakin tien päällä? Kotona samalla vara-akulla sen sai ladattua täyteen!
Mutta jo ennen lopullista simahtamista minun vanha johdoton Sigmanikin alkoi lakkoilla ja lopetti toiminnan samaan aikaan Edgen kanssa!
Seuraavalla tauolla kun olin ottanut Edgen tangosta pois Sigmakin pelasi taas. Onko muilla kokemuksia, että temppuileva Edge voi häiritä/mykistää muutkin mittarit?
Edge on kiva turhan pieninäyttöinen lelu, mutta yksinään pitemmille matkoille se ei riitä!

karhile
04.06.2012, 22.31
Edge 800 Bundle with Heart Rate, Cadence & Full European Road Mapping blue/black 379€ (529€) tämän päivän tarjouksena www.bike-discount.de (http://www.bike-discount.de)

Gigantin verkkosivuilta löytyy 345€ hintaan, mutta on perusversio ilman sykevöitä jne.

ATS
06.06.2012, 22.51
Ainakin minulla toimii Garmin Connect IE 9:llä paremmin ja nopeammin, kun valitsen osoitekentästä yhteensopivuusnäkymän päälle..
Kiitos, tämä auttoi. Nyt aina editoitavissa. Tosin reitin tien seuranta ei aina toimi, kuten joku muukin mainitsi jo.

Jalgratas
08.06.2012, 20.35
ok, kiitos Jalgratas, lähetänpä uuden siis maahantuojalle. Näköjään näitä tehdään sillä filosofialla, että osa sykevöistä on maanantaikappaleita, loput skulaa hyvin, se täytyy vain hyväksyä.

Nyt uutta kerrottavaa. Huollosta saamani uusi sykevyö lopetti myös toimintansa. Lähetin taas huoltoon, alle viikossa tuli uusi vyö. Jatketaan testejä...

E_K
11.06.2012, 00.18
En jaksanut kahlailla koko ketjua läpi, mutta mitä karttoja porukka käyttää maastossa ajaessa ja kuinka ne saa suunniteltua etukäteen?
Mieleeni tuli josko laitteen hankkis uusissa paikoissa suunnistamista varten ettei tarviis vähän väliä miettiä missä on ja minne pitäis mennä :)
Karttojen edullisuus/ilmaisuus on melkein välttämätön sekä että kartat ovat tarkkoja jotta niistä polut yms näkee.

veekoo
11.06.2012, 09.20
Itse ajelen ensisijaisesti maantiellä ja polkuja tulee kierreltyä satunnaisesti, mutta vastaan kuitenkin:

Helpoin karttasysteemi on OpenStreetMap. OSM kartat löytyvät suoraan Garminiin ladattavina paketteina (http://www.polkupyoraily.net/osm/ http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en). OSM on luonteeltaan tiekartta, mutta sieltä löytyy myös jonkin verran polkuja. Polkujen määrä kartassa riippuu paikallisten pyöräilijäiden aktiivisuudesta, joten käy tarkistamassa openstreetmap.org:ista oma ympäristösi. Openstreetmap kartat ovat joka tapauksessa "pakollinen" peruskartta laitteeseen.

Kokeilin myös rasterikarttojen latausta kansalaisen karttapaikasta. Homma meni niin pitkälle, että sain ladattua karttoja garminiin, mutta se oli niin työlästa ja garminissa on sen verran pahoja rajoitteita (esim. karttaruutujen määrä) ettei tuota koskaan tullut testattua kentällä. Yksityskohdat joudut tarkistamaan tästä ketjusta aikaisemmista viesteistä.

Jos siis haluat ihan oikeat maastokartat garminiin, voit joutua tarkistamaan maksullisten karttojen tarjonnan. Niistä mulla ei ole kokemusta.

EDIT: lisäsin urlit

magnuken
11.06.2012, 09.34
Nuo hyvät kaupalliset maastokartat Suomesta ovat edelleenkin järkyttävän hintaisia. Esim paras näistä kaupallisista Suomi Pro V2 SD-kortilla kustantaa 199 €/alue ja koko Suomi 599 €. http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=73

Itse olen sen mainitun OSM kartan lisäksi käyttänyt karttapaikasta siirtämiäni karttoja. Kyllä niilläkin saa varsin kattavan alueen ainakin omaan Montana vehkeeseen koska yhtäaikaa laitteessa voi olla 100 kpl max 1000 x 1000 pix karttalehteä. Toki onhan se rasterikartan asemointi Google Earthin avulla melkoista näpertelyä ja aikaavievää puuhaa, mutta tässä ketjussa on myös neuvottu muita konsteja maastoarttojen siiirtämiseksi naviin.

veekoo
12.06.2012, 09.00
Suunnittelin juuri connect.garmin.com:ssa reittiä välille Ruovesi-Tampere. Ensimmäisenä tuo reittiohjema ehdotti, että kannattaisi hypätä veneeseen Ruoveden satamassa ja ajaa vesiteitä myöten Tampereelle. Tai mahdollisesti se tarkoitti uimista...

Ei sinänsä mikään hullu idea (siis se vene). Tässä tapauksessa kyse oli kuitenkin siitä, että ajan lauantaina veneen Ruovedelle ja tulen pyörällä takaisin, joten päädyin hieman käsin korjailemaan ehdotettua reittiä.

Hubert
12.06.2012, 21.52
Itse ajelen ensisijaisesti maantiellä ja polkuja tulee kierreltyä satunnaisesti, mutta vastaan kuitenkin:

Helpoin karttasysteemi on OpenStreetMap. OSM kartat löytyvät suoraan Garminiin ladattavina paketteina (http://www.polkupyoraily.net/osm/ http://www.aighes.de/OSM/index.php?lang=en). OSM on luonteeltaan tiekartta, mutta sieltä löytyy myös jonkin verran polkuja. Polkujen määrä kartassa riippuu paikallisten pyöräilijäiden aktiivisuudesta, joten käy tarkistamassa openstreetmap.org:ista oma ympäristösi. Openstreetmap kartat ovat joka tapauksessa "pakollinen" peruskartta laitteeseen.

Kokeilin myös rasterikarttojen latausta kansalaisen karttapaikasta. Homma meni niin pitkälle, että sain ladattua karttoja garminiin, mutta se oli niin työlästa ja garminissa on sen verran pahoja rajoitteita (esim. karttaruutujen määrä) ettei tuota koskaan tullut testattua kentällä. Yksityskohdat joudut tarkistamaan tästä ketjusta aikaisemmista viesteistä.

Jos siis haluat ihan oikeat maastokartat garminiin, voit joutua tarkistamaan maksullisten karttojen tarjonnan. Niistä mulla ei ole kokemusta.

EDIT: lisäsin urlit

Miten noi kartat saa ladattu vehkeeseen? Muistikortti on hankittu ja matkaa varten ladattu kartta ja reittejä. Reitit sain väännettyä, mutta vielä kin tajuaisi miten ton kartan saisi imaistua sisään...

timpe
12.06.2012, 22.34
Kopioit vaan sen .img tiedoston oikeaan kansioon muistikortilla, polkua en muista just nyt ulkoa. Varo ettet kopioi sen garminin oman kartan päälle, jos sellainen on. Usein niissä on sama nimi, gmapsupp.img. Voit siis joutua vaihtamaan sen nimen.

edit: tuolta ohjeet http://ridewithgps.com/edge_800 miten blankolle kortille saa kansiorakenteen.

veekoo
13.06.2012, 08.55
Tässä pikaohjeet, jos ei näillä toimi niin sitten käy läpi timpen linkin perässä olevat ohjeet.

Pistä kortti garminiin ja garminin USB-piuhalla koneeseen. Koneeseesi pitäisi ilmestyä kaksi irroitettavaa levyasemaa. Toinen on garminin sisäinen muisti, toinen se muistikortti. Tarkista kumpi on kumpi. Sisäiseen muistiin ei (yleensä) tarvitse itse suoraan kopioida mitään.

Jos muistikortilta ei löydy hakemistoa "Garmin", tee sinne sellainen. Kopioi "gmapsupp.img" tiedosto siihen hakemistoon. Kartat päivität kopioimalla tuon tiedoston päälle uuden tiedoston.

Tiedoston nimi voi kai olla itseasiassa mitätahansa.img ja noita .img tiedostoja voi pistää hakemistoon useampia, jos haluaa pistää koneeseen eri maiden karttoja. Tätä en ole vielä itse testannut.

magnuken
13.06.2012, 09.07
Tiedoston nimi voi kai olla itseasiassa mitätahansa.img ja noita .img tiedostoja voi pistää hakemistoon useampia, jos haluaa pistää koneeseen eri maiden karttoja. Tätä en ole vielä itse testannut.

Tämä pitää paikkansa, eli muistikortin hakemistossa voi olla useita eri karttoja millä nimellä tahansa kunhan tiedostojen tarkenne on .img. Tämä ominaisuus tuli Garminin naveihin joitakin vuosia sitten. Aikaisemmin piti aina lisäkartan nimi olla gmapsupp.img joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Hyvin pelittää siis useat kartat ja kulloinkin käytettävä kartta valitaan sitten itse laitteen karttojen hallinnasta. Voi myös valita käyttöön monta karttaa yhtäaikaisesti.

Hubert
13.06.2012, 09.48
Kiitokset neuvoista! Nyt pelittää.

Toissapäivänä hankin ja huomenna reissuun, joten meinasi tulla jo kiire kun on muutakin tekemistä kuin Garminin opettelu. Manuaali voisi kyllä olla selkeämpi. Noi pikaohjeet vois suoraan lisätä manuaaliin, mutta sehän olisi Garminilta pois.

Muuten vaikuttaa loistopelilä, tästä se lähtee.

E_K
15.06.2012, 16.44
Mites nuo kartat mitä voi laitteeseen itse ladata, onnistuuko niihin suunnitella tietokoneen avulla reittiä joka olis tavotteena ajaa etukäteen ennen maastoon lähtemistä?

veekoo
15.06.2012, 20.09
Mites nuo kartat mitä voi laitteeseen itse ladata, onnistuuko niihin suunnitella tietokoneen avulla reittiä joka olis tavotteena ajaa etukäteen ennen maastoon lähtemistä?

Reittinettisaiteilla on omat karttapohjansa, joita siellä käytetään reittien suunnitteluun- Laitteen kartoilla ei siis suunnittelussa ole merkitystä. Näin yleensä ottaen saitit toimivat paremmin maantiereittien suunnittelussa:

- connect.garmin.com: karttapohjana google maps, ei paljonkaan polkuja, reitittää melko juohevasti (maantiellä), mutta off-road piirto ei välttämättä toimi ollenkaan. Vioistaan huolimatta mun ensimmäinen valinta (ajelen ensisijaisesti maantiellä)
- www.gpsies,com (http://www.gpsies,com), www.ridewithgps.com: (http://www.ridewithgps.com:) mahdollisuus käyttää openstreetmap:ia pohjana, enempi polkuja, Näiden toimivuus sulla selviää vain kokeilemalla

gobbif
16.06.2012, 09.11
openrouteservice.org on myös mukava, jos haluaa reitittää osm:n kartalla fillarointiin.

PolkkaPilkku
16.06.2012, 21.49
Onko tietoa mistä saa tällä hetkellä halvimmalla ja myös kohtuullisella toimitusajalla tämän version:

Edge 800 with Heart Rate, Cadence & Full European Road Mapping 010-00899-31

Grandi66
17.06.2012, 08.15
Viron osm on yllättävän tarkka vaikka kaiklia juttuja ei ole. Toimii jäljen piirtämisessä, navigointia en kokeillut. Ku ainakin 705 ehdotti mitä ihmeellisiä reittejä, kai 800 tekee saman.

FRE_A_K
23.06.2012, 14.59
Mistä paikasta edullisimmin ko. laitos perjantaiksi?

Kemizti
23.06.2012, 15.25

tsekkaa yv:s =)

juu-zo
23.06.2012, 20.09
Onko tosiaan näin että garminiin ei saa lenkin maksimisykettä näkyviin harjoittelusivuille?

FRE_A_K
24.06.2012, 11.50
Tukeekos toi laitos MicroSDHC 4gb korttia?
(Hitto ku oon huono näissä tietotekniikkajutuissa) :)

juu-zo
24.06.2012, 12.02
Itsellä sandiskin 8gb microsdhc joten eiköhän neljä giganenki ihan hyvin skulaa.

JariT72
24.06.2012, 22.39

Kysyppä tuolta http://liikuntamesta.fi/
ainakin tuolla on 910xt:stä hyvä tarjous, varmaan löytyy muitakin :)

oldoc
03.07.2012, 17.48
:( Näytön lasi rikki!
Mittaria stemmin pidikkeeseen asetellessani huomasin tyrmistyksekseni, että näytön alareunasta lähti säteittäisesti ylös ja reunoille 4 halkeamaa. Lasi on siis palasina. Näytönsuojakalvon alla se on kyllä pysynyt kasassa ja ollut pari päivää moitteettomasti ajossakin.
Garminin sivuilta kyselyyn huollosta ei vastattu. Mikä siis neuvoksi? Lasi vai kuoret vaihtoon?

MV
03.07.2012, 18.19
Itsellä sandiskin 8gb microsdhc joten eiköhän neljä giganenki ihan hyvin skulaa.

Laitoin tuohon epähuomiossa 16 gigasen kun oli halpa (13.90). Eipä ollut moksiskaan. Harmitti kun ei ostanut enempää noita kortteja. Kännyyn jne.

Tregård
03.07.2012, 21.31
Onko tosiaan näin että garminiin ei saa lenkin maksimisykettä näkyviin harjoittelusivuille?

Kappas, näköjään näin on.
Jos stoppia painaa (esim. tauon aikana) niin sen aktiivisenkin treenin Max HR:n näkee history-valikon kautta.

Jos tarpeeks moni nillittäis Garminille asiasta niin ehkä seuraavaan (tai sitä seuraavaan) softapäivitykseen sais tuonkin. Tosin on jo sen verran vanha laite ettei välttis kauheen montaa softapäivitystä tule.

magnuken
04.07.2012, 18.16
Kappas, näköjään näin on.
Jos stoppia painaa (esim. tauon aikana) niin sen aktiivisenkin treenin Max HR:n näkee history-valikon kautta.

Jos tarpeeks moni nillittäis Garminille asiasta niin ehkä seuraavaan (tai sitä seuraavaan) softapäivitykseen sais tuonkin. Tosin on jo sen verran vanha laite ettei välttis kauheen montaa softapäivitystä tule.

Tuon puuttuvan maxHR:n perään on joskus kyselty myös Garminin foorumeilla. Garmin perusteli sen poisjättämistä, koska se reaaliaikaisena arvona on hieman epäluotettava. Eli olosuhteet, kuten lepattava keinokuituinen paita, voi staattisen sähköisyyden mukaan aikaansaada melkoisen piikin siihen maxHR näyttämään. Garmin totesikin, että jos sellaista kenttää näytetään harjoittelusivuilla, niin kyllä siinäkin pitäisi olla jonkinsortin keskiarvoistamista. Eräänlaisena kompromissina se sitten kuitenkin näytetään historiasivuilla.

Muuten, aivan ensimmäisissä Edge 705 softissa oli tuo maxHR kenttä valittavissa, mutta se jäi sitten myöhemmissä versioissa äkkiä pois.

E_K
04.07.2012, 21.15
Tänään tuli viimein kotiutettua oma laite. Hyvältä vaikuttaa kyllä:)
Poljinanturin asennuksen kanssa on vielä vähän hakemista kun tuo nykyisen pyörän takahaarukka on sen mallinen että kuinka sen kiinni helposti saisi.

magnuken
04.07.2012, 21.44
Tänään tuli viimein kotiutettua oma laite. Hyvältä vaikuttaa kyllä:)
Poljinanturin asennuksen kanssa on vielä vähän hakemista kun tuo nykyisen pyörän takahaarukka on sen mallinen että kuinka sen kiinni helposti saisi.

Ellei sen GSC-10 anturin anturin kiinnitys ala onnisumaan, niin laita kuvia tänne, niin eiköhän täältä neuvoja löydy!

Huomasit varmaan jo, että sen anturin "sarven" kulmaa itse anturin runkoon nähden voi säätää löystyttämällä sen kiinnityksen kohdalla olevaa ristipääruuvia.

FRE_A_K
05.07.2012, 23.23
Aika näppärää kun (maasto)takakiekkoa renkaineen ei voi irroittaa säätämättä tuota sarvea ulospäin...

Simo Mustikkakoski
21.07.2012, 22.52
Tyhmä olen enkä osaa kopioida karttaa kortilta toiselle. Auttakaa. Eli haluaisin kopioida vakiomuistikortin kartan toiselle kortille omia kikkailuja varten. En ole siinä onnistunut.

Juha_H
14.08.2012, 11.24
Tuli huomattua yksi puute tästä mittarista tai ainakaan en löydä asetusta. Eli 705:sta sai näytön sammuksiin, jolloin mittari toimi loggerina vaikka kuinka pitkään ja näyttöön sai kuvan tattia hiplaamalla mutta 800:sta ei näyttöä saa ilmeisesti kytkettyä pois?

lansive
14.08.2012, 12.19
Mistä 705:ssä sai ruudun sammuksiin?

gobbif
14.08.2012, 12.30
Omasta 800:sta ainakaan en ole löytänyt mitään tapaa, jolla näytön saisi kokonaan pois. Jos taustavalon pitää himmeänä ja/tai taustavalon sammumisajan lyhyenä, saa akun kestoa toki pidemmäksi.

Juha_H
14.08.2012, 12.52
Mistä 705:ssä sai ruudun sammuksiin? Mulla ei ole tuo 705 menny päälle enää pariin vuoteen, mutta kovasti muistelisin että siinä kyseinen ominaisuus oli - tai sitten muisti tekee tepposia ja sotken noihin Oregoneihin. (tullu fillaroitua myös noiden Oregonien kanssa)

skela
14.08.2012, 14.01
SonyEricsson Xperia activesta saa näytön sammuksiin, ja My Tracks jatkaa tallentamista. Edge 705:sta en moista ominaisuutta muista, mutta eihän se näyttö ilman taustavaloa kaiketi kovin paljoa syö. Menu-näppäimen pitkä painallus aktivoi näppäinlukon ja Mode-napin pitkä painallus vaihtaa pyörän profiilia.

crcm
15.08.2012, 01.01
Onkos olemassa mitään jykevempiä kiinnitystelineitä tälle laitteelle? Tällä hetkellä vehje on kiinni trailipyörän rungon vaakaputken yläpäässä pari milliä emäputkesta ja silti välillä tulee sellaisia stoppeja maastossa jolloin munat hinkkaa laitteen melkein 90-asteen kulmaan. Pari kertaa havahtunut kun laite on vinossa, että helkkari jos en huomaa kun tipahtaa. Stemmikin on 60-millinen ja siinäkin saisi varmasti osumaa. Puhumattakaan tangosta. Äkkiseltään tuli mieleen että jos hankkisi sen silikonisuojan ja kiinnittäisi siihen jonkun remmivirityksen.

veekoo
15.08.2012, 09.43
Se silikonisuojahan on sellainen "sukka", joka venytetään laitteen päälle. Sen varaan on hankala kuvitella mitään kauhean tukevaa remmikiinnitystä, mutta jokin varmustuslenkki oman mielen rauhoittamiseksi voisi hyvin onnistua.

Muuten se silikonisuoja on ihan kannattava hankinta. Sininen kiiltävää lookki voi sopia maantiekiitäjille, mutta maastoon (tai mun tapauksessa hiekkateille) sopii paremmin silikonisuojan mattamusta :-) Mulla on silikonisuoja ja näytössä suojakalvo, niin pysyy laitekin paremmin siistinä.

juu-zo
15.08.2012, 12.39
Vähän varmempaa kiinnitystä tuo kyllä vaatisi maastokäyttöön. Tahkolla tuli kinahmin laskussa huomattua kun laite oli kääntynyt 45 asteen kulmaan telineessä jo. Onneksi huomasin ja laitoin kunnolla taas kiinni. Maantiellähän tuo pysyy hyvin mukana mutta maastorynkytys tärisyttää liikaa. Silikonisuojaankaan ei oikein mitään lisäkiinnitystä saa. Jollekin varmistusremmille tuossa saisi olla paikka.

crcm
15.08.2012, 14.29
Tarttuuko silikoniin mikään liima? Ajattelin jos peruskiinnityksen lisäksi laitteen ala/ylä kohtaan tai kumpaakin liimaisi vaikka tarranauha remelit. Onhan se silikoni varmaan maastossa näpsä ja jos laite tipahtaa ja jää matkalle niin joku onnekas saa naarmuuntumattoman vehkeen. ;)

veekoo
16.08.2012, 09.22
Liimoista ja niiden pitävyydestä en tiedä, mutta varmistusremmin tuohon silikonisuojukseen saa kyllä kiinni. Varsinaista paikkaa sille ei ole, mutta minä laittaisin (litteän) remmin kuvassa näkyvän pyöreän ja pitkulaisen reijän kautta, jolloin remmi jää siististi laitteen alle. Silikonisuojus istuu laitteen päällä niin napakasti, että taatusti garmin ei tipu suojuksen sisältä vaikka laite tippuisi remmin varaan.

Kuva: http://www.amazon.com/Garmin-Edge-Cycling-Computer-Silicone/dp/B004YWKVY0

crcm
16.08.2012, 19.41
Pitääppi varmaan käydä silarit hakemassa :)

timppi
17.08.2012, 21.20
Perskule, juuri kun tilasin ton 800:n, niin netistä saa lukea huhuja uudesta edgestä.. Release jollain syksyn fillarimessuilla.

FRE_A_K
17.08.2012, 22.43
Perskule, juuri kun tilasin ton 800:n, niin netistä saa lukea huhuja uudesta edgestä.. Release jollain syksyn fillarimessuilla.
Juuh, itselläkin ollu vasta 1,5kk. Enemmän viiksettää kun tuota topografiakarttaa jaetaan nyttemmin ilmaiseksi täällä netissä... :)

JackOja
20.08.2012, 09.17
Perskule, juuri kun tilasin ton 800:n, niin netistä saa lukea huhuja uudesta...

Juuh, itselläkin ollu vasta 1,5kk....

Nykyaikana EI kannata ostaa mitään elektronisia vempeleitä koska vuoden päästä saa paremman halvemmalla. Kannattaa vaan odotella :D

VesaP
20.08.2012, 09.27

Ai. Hyvä tietää. Rouwa tarwiis jotain mittaria pyöräänsä ja oltiin jo harkitsemassa perus-Polaria. Täytynee antaa sille oma G800 ja siitähän saa huippusyyn ostaa itselle sitten tuo uusi! :p

Edit: Tai no, Polari on jo tulossa postissa kuulemma. Mutta kait sitä silti saa ostaa uuden Garminin itselleen sit joskus jos se on kovinkin ihqu laite. :)

veekoo
20.08.2012, 10.45
Ne kevätpuolella liikkuneet huhut Edge 800:n seuraajasta olivat ihan ankkoja. Onko nyt tullut jotain uutta ja luotettavampaa? Ainakaan Garmin ei ole tainnut julkistaa mitään.

pay_z
20.08.2012, 20.18
Täällä kun oli aiemmin kalorilaskennasta puhetta niin.. Itselläni +28 km/h keskinopeudella ajettu 100 km:n lenkki (siis n. 3½h suoritus) Edge 800:lla laskee kaloreiksi 1901 kcal. Ikä 35 (mies), paino 83. Te jotka asiasta paremmin tiedätte tai omaatte suunnilleen samat speksit, niin voitteko valaista hieman asiaa. Musta tuntuu, että tossa on pikkasen liian vähän. Ootteko samaa mieltä? Mitähän se voisi suunnilleen olla oikeasti, kun aiempi Suunnon sykemittari tuntu tunnin juoksulenkilläkin tarjoavan sellaista n. 1000 kcal luokkaa.

FRE_A_K
20.08.2012, 20.30
Musta tuntuu, että tossa on pikkasen liian vähän. Ootteko samaa mieltä?
Et varmaankaan käyttänyt sykevyötä? Mulla tulee ainakin melko vaatimattomia lukuja jos ei ole vyö käytössä...

veekoo
20.08.2012, 20.43
Et varmaankaan käyttänyt sykevyötä? Mulla tulee ainakin melko vaatimattomia lukuja jos ei ole vyö käytössä...

Mulla tulee n. 20-25% ISOMPIA lukuja kun vyö ei ole käytössä. Ota tuosta sitten selvää...

BONK
20.08.2012, 21.02
Ai. Hyvä tietää. Rouwa tarwiis jotain mittaria pyöräänsä ja oltiin jo harkitsemassa perus-Polaria. Täytynee antaa sille oma G800 ja siitähän saa huippusyyn ostaa itselle sitten tuo uusi! :p

Edit: Tai no, Polari on jo tulossa postissa kuulemma. Mutta kait sitä silti saa ostaa uuden Garminin itselleen sit joskus jos se on kovinkin ihqu laite. :)

Totta kai saa. Lähes täytyy :D

pay_z
20.08.2012, 21.14
Kyl sykevyö oli kiinni, päällä, toiminnassa. Ja näytti kaiken järjen mukaan oikeeta lukemaakin. Keskisyke esim. 73%. Hämärää..

Tregård
20.08.2012, 22.18
Täällä kun oli aiemmin kalorilaskennasta puhetta niin.. Itselläni +28 km/h keskinopeudella ajettu 100 km:n lenkki (siis n. 3½h suoritus) Edge 800:lla laskee kaloreiksi 1901 kcal. Ikä 35 (mies), paino 83. Te jotka asiasta paremmin tiedätte tai omaatte suunnilleen samat speksit, niin voitteko valaista hieman asiaa. Musta tuntuu, että tossa on pikkasen liian vähän. Ootteko samaa mieltä? Mitähän se voisi suunnilleen olla oikeasti, kun aiempi Suunnon sykemittari tuntu tunnin juoksulenkilläkin tarjoavan sellaista n. 1000 kcal luokkaa.

Tuntuu olevan ihan linjassa omien lukujeni kanssa. Oisko siinä Suunnossa ollut joku väärä asetus päällä, kun toi 1000 kcal tunnissa vaatis koko tunnin sellaista 95%:n syketasoa (en kyl 12 minuuttii kauempaa jaksanu...)

Löytyhän multa tuolta yksi harjoitus jossa oli sekä Garminin että Suunnon sykevyöt päällä. Datassa on 5% sisään samat kalorit. Sen sijaan korkeusanturit heittää enemmän: Garmini antoi nousumetrejä vain 70 pinnaa Suunnon lukemista.

kuovipolku
21.08.2012, 08.34
Tuntuu olevan ihan linjassa omien lukujeni kanssa. Oisko siinä Suunnossa ollut joku väärä asetus päällä, kun toi 1000 kcal tunnissa vaatis koko tunnin sellaista 95%:n syketasoa (en kyl 12 minuuttii kauempaa jaksanu...)

Juoksussahan on olemassa melko universaali nyrkkisääntö: 1 kg elopainoa kertaa 1 kg juoksumatkaa tekee 1 kcal kulutettua energiaa. Eli 83-kiloisen äijän pitäisi juosta noin 12 km kuluttaakseen 1000 kcal. (Jonkin verran lyhyempikin matka riittää, jos juoksutekniikka ei ole erityisen taloudellinen etenkään käytetyssä vauhdissa tai jos lenkki on mäkinen.).

Pyöräilyssä ei tietenkään voi olla olemassa yhtä tarkkaa yleissääntöä, koska energiankulutus riippuu niin suuresti vauhdista ja tuulenvastuksesta. Äkkiä katsottuna yllä olisi samalla energiankulutuksella ajettu lähes 4,5-kertainen matka, mikä tuntuu paljolta esim. http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm valossa - ellei sitten kyseessä ole ollut etupäässä peesissä ajettu porukkalenkki.

pay_z
21.08.2012, 11.42
Juoksussahan on olemassa melko universaali nyrkkisääntö: 1 kg elopainoa kertaa 1 kg juoksumatkaa tekee 1 kcal kulutettua energiaa. Eli 83-kiloisen äijän pitäisi juosta noin 12 km kuluttaakseen 1000 kcal. (Jonkin verran lyhyempikin matka riittää, jos juoksutekniikka ei ole erityisen taloudellinen etenkään käytetyssä vauhdissa tai jos lenkki on mäkinen.).

Pyöräilyssä ei tietenkään voi olla olemassa yhtä tarkkaa yleissääntöä, koska energiankulutus riippuu niin suuresti vauhdista ja tuulenvastuksesta. Äkkiä katsottuna yllä olisi samalla energiankulutuksella ajettu lähes 4,5-kertainen matka, mikä tuntuu paljolta esim. http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm valossa - ellei sitten kyseessä ole ollut etupäässä peesissä ajettu porukkalenkki.

No jatkan sen verran vielä, että ton yllä olevan linkin takaa löytyvää laskuria käyttäen 220 min pyöräily 21 km/h keskarilla antaa kaloreita 2850. Mun keskari oli siis +28 ja olin yksin liikkeellä. En vieläkään suostu uskomaan tota 1900 kcal lukemaa.. :D

Korppu
21.08.2012, 13.33
Itse olen suunnitellut ostavani 800 mahdollisista syksyn/talven alennuksista, mutta jos ysisatasen tuleminen on totta täytyy varmaan sitten odotella. Taitaa olla tosin huhu kun en googlettamalla löytänyt mitään (luotettavaa) aiheesta.

sakuvaan
21.08.2012, 16.04

Ja maaston vaikeudesta. :D

HeikkiO
21.08.2012, 16.20
Juuh, itselläkin ollu vasta 1,5kk. Enemmän viiksettää kun tuota topografiakarttaa jaetaan nyttemmin ilmaiseksi täällä netissä... :)
Missä???

sakuvaan
21.08.2012, 16.28
Missä???

http://kartat.hylly.org/

crcm
21.08.2012, 21.18
Tämmönen siitä tuli. Sain melkein niitattua tarranauhan (http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=164573314) suoraankin.

http://img717.imageshack.us/img717/3140/edge11t.jpg

http://img43.imageshack.us/img43/811/edge22.jpgc

Yllättävän jämerästi tuo tarranauha pysyy tuossa kiinni. Saa nähdä miten kestää käyttöä.
Toisenkin voisi laittaa tuohon alle, mutta kun laitetta tulee pideltyä välillä kädessä niin koitetaan pärjätä yhdellä.

Jos tarvitsee pidempää nauhaa niin noita voi laittaa peräkkäinkin pari.

mkpaa
22.08.2012, 00.23
Onko 900:sta vielä mitään vakuuttavaa uutista?

Toivottavasti huhu bluetoothista pitää paikkansa. Se ei tosin vielä kerro mitä kaikkea sillä voi tehdä.

Tregård
22.08.2012, 18.26
http://kartat.hylly.org/

Onko joku saanut ton kartan 800:n asennettua? Mulla ei Edge tunnu millään löytävän tota karttaa, vaikka se on muistikortille oikeaan kansioon siirretty.