PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin edge 800

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8

skela
27.04.2011, 09.16
Pienenä sivujuonteena myös aparaatin käyttökelpoisuus tilanteessa, jossa töpseliä ei ole saatavilla.
Töpselihän kulkee mukana (Neue Steckdosen unterwegs (http://fahrradzukunft.de/12/steckdose-unterwegs-2/)). StePe, toimiiko Edge 800 latauskytkennälläni (http://www.iki.fi/%7Emsmakela/electronics/dynamo5v/)?

timpe
27.04.2011, 09.44
Tämä 310XT:n kanssa, mutta oletan että toimii samoin myös 800:n kanssa. Onhan sinulla myös Garmin ANT Agent asennettuna eli se huolehtii tuosta tiedonsiirrosta Garmin Connectin ja laitteen kanssa. Kun laitat usb-palikan koneeseen niin sitten ant agent käyntiin. Jos yhteys löytyy niin tiedonsiirto alkaa automaattisesti. Ainakaan itsellä ei ole ollut tuon kanssa mitään ongelmia.

800:ssa ei ole tuota USB-tikkua vaan liitetään suoraan USB-kaapelilla koneeseen.

Kun liität edgeä macciin niin onhan edge ollut pois päältä? Jos se on jo päällä, niin se alkaa vaan lataamaan sitä.

Mulla vehje käynnistyy automaattisesti massamuistitilassa kun liitän koneeseen. Vaikka ei mitään ajureita ym. olisikaan asennettu, niin edgen pitäisi tulla näkyviin massamuistina, sekä laitteen oma muisti että muistikortti näkyvät omina massamuisteina.

Tämän jälkeen voi sitten alkaa ihmettelemään noiden connect plug-inien ym. kanssa.

Scott68
27.04.2011, 11.35
Missä vika. Aloin eilen lataamaan laitteeseen GPSies ohjelmalla tehtyjä reittejä, niin loppusuoralla ohjelma herjaa: "Result of expression 'Garmin.DeviceControl' [undefined] is not an object". Herja tulee sen jälkeen, kun olen valinnut tiedostomuodon ja siirron pitäisi tapahtua.

Koneena on Mac. Aikaisemmin ei mitään ongelmia, joten jotain on tapahtunut. Viimeisenä vaihtoehtona on Garminin nollaaminen ja kaiken sälän poistaminen läppäriltä, jos ei muu auta. Onko kellään tietoa tai kokemuksia vastaavasta ropleemasta?

StePe
27.04.2011, 12.07
Töpselihän kulkee mukana (Neue Steckdosen unterwegs (http://fahrradzukunft.de/12/steckdose-unterwegs-2/)). StePe, toimiiko Edge 800 latauskytkennälläni (http://www.iki.fi/%7Emsmakela/electronics/dynamo5v/)?Kyllähän sen Edge 800 pitäisi toimia aivan samalla tavalla kuin 705:kin (ainakin samalla kaapelilla näyttäisi toimivan). Todellista kenttätestausta tulee varmaankin huomenna illalla, kun pitäisi ensimmäistä kertaa lähteä 800:n ja napadynamon kanssa ajelemaan pidempi lenkki.

Tuosta 800:n akunkestosta sen verran, että viimeksi varoitteli virran loppumisesta vajaan 13 tunnin paikkeilla - ei tullut testattua, että missä vaiheessa laite sammuu). Garmineiden akut ovat minulla kestäneet yllättävän hyvin (3 vuotta vanhan 705:n akku kestää edelleen 15 h ilman lisävirtaa, jos ei käytä taustavaloa). Talven kokemusten perusteella 800:n akku kestää huomattavasti heikommin pakkasta kuin 705:ssa. Toinen yllätys on 800:n suuri virrankulutus karttanäytöllä liikkeessä (nimenomaan 800:n kanssa pakettina myydyllä Garminin omalla City Navigator Eurooppa-kartalla, parhaimmillaan talvella tuli varoitus akun tyhjenemisestä jo parin tunnin jälkeen). Virrankulutus pienenee, jos kartta ei ole "elävässä" tilassa eli mittari ei tarvitse koko ajan päivittää kartan näkymää.

BONK
27.04.2011, 13.28
800:ssa ei ole tuota USB-tikkua vaan liitetään suoraan USB-kaapelilla koneeseen.

Kun liität edgeä macciin niin onhan edge ollut pois päältä? Jos se on jo päällä, niin se alkaa vaan lataamaan sitä.

Mulla vehje käynnistyy automaattisesti massamuistitilassa kun liitän koneeseen. Vaikka ei mitään ajureita ym. olisikaan asennettu, niin edgen pitäisi tulla näkyviin massamuistina, sekä laitteen oma muisti että muistikortti näkyvät omina massamuisteina.

Tämän jälkeen voi sitten alkaa ihmettelemään noiden connect plug-inien ym. kanssa.

Ensin tosiaan Edge pois päältä, sitten kiinni suoraan (ei ulkoisen keskittimen kautta) Macin USB-porttiin ja Edge päälle. Näkyy samoin kuin Timpellä massamuistina sekä Edge että siinä oleva muistikortti (jos on sellaisen laittanut). Tarkista, että laite on kunnolla kytketty ja vaihda tarvittaessa kaapelia.

Itse käytän laitetta siten, että Safarilla (ei sille muuta käyttöä olekaan) yhteys connect.garmin.com:iin, mihin lataan harjoituksen pluginin avulla. Sen jälkeen www.endomondo.com:iin, jossa teen saman tempun (tukee myös suoraan 800:sta) ja sitten exporttaan sen vielä Endomondosta .GPX -tiedostona ja siirrän harjoituksen www.heiaheia.com:iin.

Minna
27.04.2011, 20.47
Olisiko kenelläkään mitään ideaa mitä tehdä, kun annetut vinkit ei tehoa. Eli Garmin webupdater ei löydä Garminia, vaikka olen käynnistänyt laitteen vasta kun olen yhdistänyt sen koneeseeni. Tämän kanssa menee hermot....

Minna
27.04.2011, 21.01
Asia ratkesi huolellisella googlettamisella. Samanlainen ongelma oli ollut jollain muullakin. En ollut tallettanut tehtyä lenkkiä garminiini, ja täten mac ei tunnistanut sitä. Nyt kun lenkki on talletettu, niin mac tunnistaa laitteen hyvin. :)

timpe
27.04.2011, 21.02
Olisiko kenelläkään mitään ideaa mitä tehdä, kun annetut vinkit ei tehoa. Eli Garmin webupdater ei löydä Garminia, vaikka olen käynnistänyt laitteen vasta kun olen yhdistänyt sen koneeseeni. Tämän kanssa menee hermot....

Nyt en ole aivan varma mikä toimii, mutta mites alla olevat?

- Näkyykö edge massamuistina kun katsot finderilla/explorerilla (riippuen käyttiksestä)
- mitä tämä sivu sanoo: http://www8.garmin.com/products/communicator/test/

Edit: ratkaisu löytyikin jo.

BONK
28.04.2011, 09.42
Asia ratkesi huolellisella googlettamisella. Samanlainen ongelma oli ollut jollain muullakin. En ollut tallettanut tehtyä lenkkiä garminiini, ja täten mac ei tunnistanut sitä. Nyt kun lenkki on talletettu, niin mac tunnistaa laitteen hyvin. :)

Käsipelillä (eli kopioimalla Finderissa) harjoitukset saa siirrettyä muistikortiltakin, mutta harjoitusten talletuspaikka tulee tosiaankin olla Edge, ei muistikortti, jotta plugin toimii oikein.

timpe
29.04.2011, 11.16
Alla muutamia omia kokemuksia reittien suunnittelusta 800:lla.

Olen kokeillut eri työkaluja reittien suunnitteluun edgellä, täytyy sanoa, että aika viidakko on kyseessä. Oli vaikea löytää parasta tapaa suunnitella, eli käyttääkö gpx routea, gpx trackkia, tcx:ää, automaattista vai manuaalista reititystä. Työkaluja useita, erilaisia veppipohjaisia, Garminin omat (Basecamp) sofat ja muut kolmannen osapuolen softat jne.

Parhaiten ja helpoiten on toistaiseksi toiminut mielestäni ihan google maps yhdistettynä gmaptogpx (http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/) sivustoon, joka konvertoi reitin kätevästi GPX trackiksi (Olen käyttänyt full-trackia, joka tuntuu toimivan parhaiten eri vaihtoehdoista). Olen tätä trackia käyttänyt joskus basecampin kautta, mutta ei sillä tunnu olevan suurta merkitystä. Olen myös konvertoinut trackkejä routeiksi, mutta ne ei ole toimineet kunnolla, reititys tapahtuu ihan miten sattuu. Onhan noita muitakin nettipohjaisia, mutta googlen oma reittisuunnittelu on vaan niin helppokäyttöinen ja intuitiivinen.

Nyt törmäsin ridewithgps-sivustoon, jossa reitin suunnittelu näyttäisi olevan google mapsin helppouden tasolla. Siellä oli myös hyvä selitys eri reittiformaateista 800:seen: http://ridewithgps.com/edge_800. Näyttäisi olevan suunnilleen yhtenevä omiin kokemuksiin. TCX-trackkejä en ole vielä testannut. Mutta pitänee koittaa tätäkin palvelua.

Pari pidempää (n. 100 km) reittiä olen 800:sen kanssa ajanut täysin minulle tuntemattomia teitä, ja pääsääntöisesti on laite pelannut erittäin hyvin ja perille on päästy. Muutamia kertoja on meinannut reititellä miten sattuu, mutta kartalla on pystynyt kuitenkin seuraamaan varsinaista reittijälkeä ihan hyvin.
Edgehän piirtää karttapohjalle sen oman mielensä mukaisen reitityksen sekä reittijäljen, useimmiten oma reititys on yhtenevä reittijäljen kanssa, mutta eritoten silloin kun navteq karttadata on eri mieltä teleatlaksen (google maps) karttadatan kanssa tai ylipäänsä kun reittiä ei löydy sen omasta karttadatasta, niin reititys tapahtuu jotain kiertotietä. En kyllä ymmärrä miksei se seuraa sitä jälkeä aina, tämä on niitä tämän laitteen kummallisuuksia. Kaupungissa ja ylipäätään poissa autoreiteiltä tämä on useimmiten ongelma, kun kvl:t ja muut pyöräreitit/polut puuttuu lähes kokonaan Garminin citynavigatorista. OSM:n kanssa toimii paremmin.

mk
29.04.2011, 11.42
Nyt törmäsin ridewithgps-sivustoon, jossa reitin suunnittelu näyttäisi olevan google mapsin helppouden tasolla. Siellä oli myös hyvä selitys eri reittiformaateista 800:seen: http://ridewithgps.com/edge_800. Näyttäisi olevan suunnilleen yhtenevä omiin kokemuksiin. TCX-trackkejä en ole vielä testannut. Mutta pitänee koittaa tätäkin palvelua.

näyttääpäs pätevältä sivustolta .. pitänee testailla tätä ainakin reitin suunnitteluun , kunnes tätä tukeva laite löytyy :rolleyes:

TuH
07.05.2011, 11.00
Osaako kukaan sanoa myykö mikään kivijalkaliike pääkaupunkiseudulla (mieluiten H:gin keskustassa) Garminin lisävarusteita eli ohjaustankokiinnikkeitä ja silikonisuojakuoria?

rhubarb
07.05.2011, 11.15
Osaako kukaan sanoa myykö mikään kivijalkaliike pääkaupunkiseudulla (mieluiten H:gin keskustassa) Garminin lisävarusteita eli ohjaustankokiinnikkeitä ja silikonisuojakuoria?

Ainakin kiinnikkeitä on Marineassa ollut (Sörnäisten Rantatie nykyään), soittele.

timpe
08.05.2011, 11.05
En tiedä missä vika, mutta sykevyö antaa kyllä mitä sattuu lukemia. Piikkejä tulee lähinnä vähänkin lujempaa ajettaessa tai ylipäänsä tuulessa, ilmeisesti paita läpättää ja lähetin ei tästä tykkää, jossain ulkomaan foorumeillakin on tästä valitettu. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä miten tuosta pääsee eroon. Polarilla samoilla kamoilla ajettaessa ei ollut mitään ongelmia, joten en ihan priimana tuota Garminin sykemittausta pidä. Alla eilisen lenkin sykeprofiili, ei tee kyllä mitään tollasella datalla, luokkaa 170 oli todellinen maksimisyke.

http://i108.photobucket.com/albums/n5/THT_2006/sykepiikit.png

Jani R.
08.05.2011, 12.22
Onko kellään mitään hyviä vinkkejä miten tuosta pääsee eroon. Polarilla samoilla kamoilla ajettaessa ei ollut mitään ongelmia, joten en ihan priimana tuota Garminin sykemittausta pidä.

Törmäsin samaan ongelmaan Polarin ikivanhan A5-sykemittarin ja sykevyön kanssa, kun kokeilin nettikaupasta tilattua aavistuksen liian isoa ajopaitaa. Sopivankokoisella (kireällä) ajopaidalla ei mitään ongelmaa.
Osittain tästä syystä tilasin Edge 500:sen, joten kiva tietää ettei ongelmaa ole sielläkään puolella ratkaistu.

ALVIR
08.05.2011, 20.29
Sama ongelma tänään lenkillä Edge 500 kanssa. Löysä paita lepatti rintaa vasten niin että sykkeet 170-250 välillä. Ja käytössä premium vyö..

kolistelija
08.05.2011, 21.12
Onko kukaan kokeillut toimiiko jos sykeanturin kääntää selkäpuolelle?
Muistaakseni Garminin ohjeet neuvovat kokeilemaan. Luulisi auttavan, ainakin jos tuo saa sykkeen sieltä...

EDIT:
Kokeilen huomenna jos muistan.

YocceT
08.05.2011, 21.16
Törmäsin samaan ongelmaan Polarin ikivanhan A5-sykemittarin ja sykevyön kanssa, kun kokeilin nettikaupasta tilattua aavistuksen liian isoa ajopaitaa. Sopivankokoisella (kireällä) ajopaidalla ei mitään ongelmaa.

Henkimaailman hommia: itselläni uudella Goren paidalla sykkeet pomppivat miten sattuu, kolme vuotta vanhalla Adidaksella toimii kuin buick. Ja molemmat näppituntumalla yhtä tiukkoja tekstiilejä.

ALVIR
09.05.2011, 07.08
Voisiko tuo johtua vetoketjusta tai materiaalista. Oma Goren pitkähihainen tiukka contest toimii mutta foskan kokoa liian iso antaa nuo hirmulukemat.. Pitää tutkia asiaa ja kokeilla muita paitoja

YocceT
09.05.2011, 07.11
Tosiaan, Goressa on mulla pidempi vetoketju kuin Addun paidassa. Vois hyvinkin olla..

nicce
09.05.2011, 08.26
En tiedä missä vika, mutta sykevyö antaa kyllä mitä sattuu lukemia. Piikkejä tulee lähinnä vähänkin lujempaa ajettaessa tai ylipäänsä tuulessa, ilmeisesti paita läpättää ja lähetin ei tästä tykkää, jossain ulkomaan foorumeillakin on tästä valitettu.

Itselläkin on pari paitaa mitkä aiheuttaa tuota, mutta kokeilepa reilusti kiristää sykepantaa. Mulla oli talvella päässyt löystymään enkä ollut sitä huomannut ja ehdin vaihtaa patteritkin (ja kiroilla moneen otteeseen), mutta kun laitoin pannan reilusti kireämmälle niin ei mitään ongelmia enää sen jälkeen.

gobbif
09.05.2011, 20.49
Liian lepattavat vaatteet yhdistettynä kuivaan (täysin kostuttamattomaan) sykevyöhön ovat antaneet kerran ongelmia. Pieni lisäkostutus korjasi heti tilanteen.

hanewish
10.05.2011, 09.49
Moi!

Latasin Open street mapin laitteeseen ja kun laitteen softa piti päivittää loppui tila kesken. Hommasin erillisen SD-muistikortin ja nyt mietin että miten nuo kartat pitäisi sinne laittaa jotta laite osaa niitä sieltä lukea.

Pitääkö kortille luoda "garmin" kansio jonne ne laitetaan vai miten?

Laitteessa itsessään on edelleen "gmapbmap.img" niminen tiedosto mikä lienee se laitteen oma täysin käyttökelvoton kartta?

Ja laitteessa itsessään on toki edelleen myös "garmin" kansio, eli tosiaan haluaisin neuvoja miten kartat saadaan toimimaan muistikortilta.

YocceT
10.05.2011, 14.42
Tuollahan nuo ohjeet on, aika selvästi ilmaistuna:
http://www.polkupyoraily.net/osm/

Suomen kartta. Päivittyy noin viikon välein. Siirrä tiedosto gmapsupp.img navigaattorin tai muistikortin hakemistoon Garmin. Tiedostoa saa jakaa ja muuttaa vapaasti

timpe
11.05.2011, 22.36
Itselläkin on pari paitaa mitkä aiheuttaa tuota, mutta kokeilepa reilusti kiristää sykepantaa. Mulla oli talvella päässyt löystymään enkä ollut sitä huomannut ja ehdin vaihtaa patteritkin (ja kiroilla moneen otteeseen), mutta kun laitoin pannan reilusti kireämmälle niin ei mitään ongelmia enää sen jälkeen.

Kiristäminen tosiaan auttoi jonkin verran, ei pomppinut sykkeet tänään läheskään yhtä paljon. Hyvä vinkki.

Wilier
22.05.2011, 22.42
Onkos se tosiaan niin, että Suunnon Dual-sykevyö ei ole yhteensopiva? Juuri hankittu laitteeni ikäänkuin tunnistaisi sykkeen ja näyttää sydämen kuvaa, mutta sykettä ei näy. Suunnon kadenssianturin se taitaa tunnistaa, koskapa pyöritysnopeus testilenkillä oli noin kaksinkertainen todelliseen verrattuna, jälkeenpäin historiatiedoista tarkasteltuna. En vielä osannut kadenssinäyttöä laitteen näytölle saada. Pyörässä oli siis molempien kadenssianturit paikallaan.

Löytyykö muuten jostakin Garminin sivuilta ant-yhteensopivien laitteiden luetteloa? En vaan löydä.

Wilier
22.05.2011, 23.42
Mites tämä on ymmärrettävissä: minulla ei ole ollenkaan käyttöohjeen kuvaamaa tietokenttien mukauttamista? Siis MENU-pyöräasetukset-tietokentät. Software versio on 2.20. Löytyykö ne jostakin muualta?

Wilier
23.05.2011, 00.01
Vastaan itselleni: löysinkin nämä asetukset pyöräasetukset-harjoittelusivut -kohdasta.

magnuken
23.05.2011, 08.56
Onkos se tosiaan niin, että Suunnon Dual-sykevyö ei ole yhteensopiva? Juuri hankittu laitteeni ikäänkuin tunnistaisi sykkeen ja näyttää sydämen kuvaa, mutta sykettä ei näy. Suunnon kadenssianturin se taitaa tunnistaa, koskapa pyöritysnopeus testilenkillä oli noin kaksinkertainen todelliseen verrattuna, jälkeenpäin historiatiedoista tarkasteltuna. En vielä osannut kadenssinäyttöä laitteen näytölle saada. Pyörässä oli siis molempien kadenssianturit paikallaan.

Löytyykö muuten jostakin Garminin sivuilta ant-yhteensopivien laitteiden luetteloa? En vaan löydä.

Suunnon Dual vyö käyttää ANT protokollaa tiedonsiirton ja tämä ei ole yhteensopiva mm. Garminin käyttämän uudemman ANT+ protokollan kanssa!

Täältä ANT+ Allianssin sivuilta voit katsoa mitä yhteensopivia laitteita löytyy. Valitse kohta "Product Directory".

http://www.thisisant.com/ant/ant-interoperability

BONK
23.05.2011, 10.30
Kannattaa muuten laittaa Dealextremeen palautetta, että ottaisivat erilaisia ANT+ härveleitä valikoimiin.

robink
23.05.2011, 11.35
Kannattaa muuten laittaa Dealextremeen palautetta, että ottaisivat erilaisia ANT+ härveleitä valikoimiin.

200e powerimittari!

timpe
23.05.2011, 11.36
Kiristäminen tosiaan auttoi jonkin verran, ei pomppinut sykkeet tänään läheskään yhtä paljon. Hyvä vinkki.

Itse itselleni vastaten, ostin uuden kireämmän paidan, joka ei enää juuri lepata tuulessa. Nyt ei pompi sykkeet enää yhtään.

BONK
23.05.2011, 14.41
200e powerimittari!

Esimerkiksi. Kyllä nuo riistovalotkin asiansa ajavat.

gobbif
23.05.2011, 21.14
Itse itselleni vastaten, ostin uuden kireämmän paidan, joka ei enää juuri lepata tuulessa. Nyt ei pompi sykkeet enää yhtään.

Myös paidan vaihto voi auttaa asiaan. Mun paidoista ainakin lepattava Lidl sotkee mittaria, muilla paidoilla ilmiöihin auttaa että anturit on kostutettu, jos ei ollut lähtiessä.

Tietty halpispaitaan voi harkita hentoa määrää huuhteluainetta, joka auttaisi ehkä asiaa.

haedon
24.05.2011, 12.29
Viikonloppuna testailin tuota Garminia halvemman muovisen sykevyön kanssa ja siinä ainakin riitti vastatuuleen hiekkatiellä ajaessa jo vajaa 20 km/h nopeus sotkemaan sykkeen. Myötätuuleen alkoi sama 30 km/h nopeudessa joten todellisen sykkeen näki ainoastaan ylämäkeen mentäessä:(. Tänään täytyy ottaa testiin kangasvöinen sykevyö.

rhubarb
24.05.2011, 14.39
Kai te oikeasti kastelette ne kontaktipinnat, siis ihan vaikka hanan alle ja vyö on tiukalla juuri rintalastan alla?

Sprintrs
24.05.2011, 14.55
Aina olen kastellut, kun ainakkaan Polarin vyö ei toimi muuten. Eilen vastatuuleen ja ihan oikea pyöräilypaita, sekä Garminin vyö, mutta silti sykkeet reippaasti yli maksimin. Täytyy myös koittaa tuota Polarin sykevyötä, josko näyttäisi ihan oikein.

BONK
24.05.2011, 14.56
Hämmästyttävää. Minulla ei ole ollut yhden yhtä ongelmaa uuden tai vanhan sykevyön kanssa millään Garminilla (405/800), taikka aiemmilla lukuisilla Polareillakaan. Vyö "tissien" alapuolelle, riittävän tiukalle ja sylkeä reilusti kontakteihin. Ihan on ollut sama, mitä on ollut päällä ja kuinka paljon.

Jani R.
24.05.2011, 15.03
sylkeä reilusti kontakteihin.

Yritän kastella sen jo kotona hanan alla uittamalla niin ei tarvitse laittaa sylkeä. Yleensä liika kuivuus tai löysä paita aiheuttaa ongelmia sykevyön kanssa.

Juha_H
24.05.2011, 16.34
Mä heitän sykevyön yleensä ekaksi päälle kun alan tekemään mitään lenkkivalmisteluja ja siinä vaatteita vaihtessa yms menee yleensä sen verran aikaa, että vyö pelittää lähtiessä ilman kastelujakin.

Pari kertaa on ollu ongelmia ja kummallakin kerralla syy eli liiaksi löystyny remmi, eli katsokaa että vyö on riittävän kireällä.

kolistelija
24.05.2011, 16.42
Ei tuohon paidan aiheuttamaan sekoiluun auta oikein mikään.

Ajattelin kokeilla jotain teippiviritystä tjsp. jolla kokeilen eristää tuon anturin ajopaidasta. Pitäisi vaan jaksaa näpertää...

StePe
24.05.2011, 17.01
Hämmästyttävää. Minulla ei ole ollut yhden yhtä ongelmaa uuden tai vanhan sykevyön kanssa millään Garminilla (405/800), taikka aiemmilla lukuisilla Polareillakaan. Vyö "tissien" alapuolelle, riittävän tiukalle ja sylkeä reilusti kontakteihin. Ihan on ollut sama, mitä on ollut päällä ja kuinka paljon.Todellakin hämmästyttäviä nuo ongelmat Garminin sykevöiden kanssa. Edge 305:n kanssa oli aikanaan yhden kerran (varmaankin vuonna 2005) reippaasti yli 200 sykelukemia väljän paidan kanssa vastatuulessa ja silloinkin todennäköinen syy oli liian löysälle jäänyt sykevyö. Edge 705:n ja 800:n kanssa ei ole vielä tullut häiriöitä vastaan (lukuuniottamatta pariston tyhjenemistä). Koskaan en ole kastellut vyötä ennen käyttöä (ehkä satun olemaan riittävän hikoilevaa tyyppiä). Välillä kokeilin Edge 800:n mukana tullutta uutta sykevyötä, mutta jostakin syystä tuo vanha kovaa muovia oleva malli tuntuu käytössä mukavammalta.

Viikonlopun retkeltä unohtui vaihteeksi sykevyö kokonaan pois ja olin hämmästynyt, kun Edge 800 laski ensimmäistä kertaa järkeviä kalorilukemia. Sykevyön kanssa ajaessa säännönmukaisesti 1. tunnin kulutus on n. 500 kcal, 2. tunti n. 400 ja siitä eteenpäin n. 300 kcal, vaikka tehodatan perusteella lasketun tehdyn työn perusteella pitäisi kulutuksen olla jatkuvasti reilusti yli 500 kcal/h. Nyt ilman sykevyötä kulutusarvio tulikin tehomittarin datasta (miksi ihmeessä Garminilla on päätetty käyttää ensisijaisesti sykettä kulutusarviointiin, vaikka olisi käytettävissä luotettavampaakin dataa :seko:)

haedon
24.05.2011, 17.38
Jep, sama homma kangasvyön kanssa: sykkeet näyttää mitä sattuu jos paita lepattaa, aprhaimmiillaan taisi olla jotain 230 alamäessä 50 vauhdissa. Eipä silti, sama ongelma oli Polarinkin kanssa.

jopo73
25.05.2011, 14.07
Hämmästyttävää. Minulla ei ole ollut yhden yhtä ongelmaa uuden tai vanhan sykevyön kanssa millään Garminilla (405/800), taikka aiemmilla lukuisilla Polareillakaan. Vyö "tissien" alapuolelle, riittävän tiukalle ja sylkeä reilusti kontakteihin. Ihan on ollut sama, mitä on ollut päällä ja kuinka paljon.

+1

Toiminut alusta asti, läpi talven 25 asteen pakkasten, ilman moitteen sijaa Edge 800'n kanssa. En ole kastellut enkä pidä kauhean kireällä, mutta se taas saattaa johtua melko paksusta rasvakerroksesta joka toivottavasti sulaa kesän mittaan :p Vaatetuksella en myös ole huomannut olevan mitään vaikutusta signaaliin, toimi melko pitkältäkin matkalta.

Polarin vyön kanssa Sports Trackerilla ollut paljon enemmän ongelmia kastelusta ja kiristelystä huolimatta, mikä kyllä saattaa johtua tuosta onnettomasta bluetooth yhteydestä.

magnuken
25.05.2011, 22.31
Samat havainnot. Ei siis mitään ongelmia ole meikäläisellä esiintynyt niin sen vanhemman Garminin guttaperkkavyön kuin sen uudemman tekstiilivyönkään kanssa. Näissä havainnoissani käyttämäni mittareina ovat siis olleet Garmin 310XT, Edge 500 sekä GPSMAP 60CSx.

Sykkeet ovat aina olleet järkeviä ja odotuksen mukaisia enkä vielä ikänä ole sitä anturia ennen reissua kostuttanut. Voihan tietty olla, että oma hikoilu hoitaa tuonkin asian? Ja mainittakoon vielä, että kuntoilumuotoinani on ollut lähinnä nopea kävely/juoksu/maastosamoilu, voimistelu, ja rauhallisenpuoleinen fillarointi.

Dieselman
03.06.2011, 22.35
Näyttää olevan tuo Performance & Navigation Bundle Koneboksissa (https://www.konebox.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=116673) 399€. Lähti samalta istumalta tilaukseen.

magnuken
03.06.2011, 23.21
Sykevyön kanssa ajaessa säännönmukaisesti 1. tunnin kulutus on n. 500 kcal, 2. tunti n. 400 ja siitä eteenpäin n. 300 kcal, vaikka tehodatan perusteella lasketun tehdyn työn perusteella pitäisi kulutuksen olla jatkuvasti reilusti yli 500 kcal/h. Nyt ilman sykevyötä kulutusarvio tulikin tehomittarin datasta (miksi ihmeessä Garminilla on päätetty käyttää ensisijaisesti sykettä kulutusarviointiin, vaikka olisi käytettävissä luotettavampaakin dataa :seko:)

Garmin on päätynyt käyttämään sykedataa tehdyn työn kuluttaman energian mittaukseen, koska se on se tarkin helposti saatavilla oleva mittaustapa ilman henkilöön / fillariin kiinnitettyjä voima- ym. hengitysantureita.

Garmin käyttää siis energian kulutuksen mittaukseen suomalaisen FirstBeat firman kehittämiä hyvin sofistikoituneita algoritmeja silloin kuin sydämen käyntidataa on saatavailla (uudemmillla sykevöillä). Ellei tätä dataa ole saatavilla, niin Garminkin käyttää niitä hyvin likiarvoisia painoon, matkaan ja aikaan ym. perustuvia vanhanajan kaavoja, jotka yleensä yliarviovat reippaasti käytetyn energian!

Tassu
12.06.2011, 20.51
Nyt pari pitkää lenkkiä takana (175 ja 209 km). Garmin näyttää vain näytöllä olevat tiedot ennen tallennusta, ja tallennuksen jälkeen vain km ja vauhdin, ei sykkeitä ei kierroksia. Jos yrittää ladata garmin connectiin niin tulee ilmo (jotenki että) tai emmä muista enää, mut mitään siis ei tallennu garmin connectiin.

Tiedot menee muistikortille (4Gb). Täytyy vissiin kokeilla sisäistä muistia.

Onks muilla ko. kokemuksia?

BONK
12.06.2011, 21.03
Nyt pari pitkää lenkkiä takana (175 ja 209 km). Garmin näyttää vain näytöllä olevat tiedot ennen tallennusta, ja tallennuksen jälkeen vain km ja vauhdin, ei sykkeitä ei kierroksia. Jos yrittää ladata garmin connectiin niin tulee ilmo (jotenki että) tai emmä muista enää, mut mitään siis ei tallennu garmin connectiin.

Tiedot menee muistikortille (4Gb). Täytyy vissiin kokeilla sisäistä muistia.

Onks muilla ko. kokemuksia?

Muistikortilta siirto Garmin connectiin ei onnistu (ainakaan Macilla) muuten kuin "manual uploadina". Sisäiseen muistiin tallennetut menevät pluginin avulla ilman virittelyä.

Tassu
12.06.2011, 21.40
Ubuntu käyttäjänä joudun lataamaan tiedot manual uploadilla, mutta se toimii sekä sisäsestä että korttimuistista. Kaikki pienet lenkit futaa ihan hyvin. Vain noi isot ei. Ja ongelma on siis, että kun reitin on tallentanu niin itse Garmin ei näytä oikeestaan mitään tietoa, ja jos yritän ladata connectiin niin ei onnistu. Jotenki tulee mieleen liian iso .fit tiedosto, mutta eihän nyt mikään 200 kt ole iso.

Garmin foorumilta löysin yhden vastaavanlaisen kysymyksen, mutta ei vastausta.

BONK
13.06.2011, 05.10
Eipä kuulosta ihan normaalilta, eikä itsellä moisia ongelmia ole esiintynyt. Kyllä tuosta olisi jo iso haloo ilmoilla, jos se olisi "ominaisuus" eli laitetta takuuhuoltoon vaan.

Wilier
13.06.2011, 21.42
Onko joku yrittänyt ja onnistunut lataamaan Vätternrundanin reitin? Vaikka kuinka sijoitan Macin Finderissä tiedostoa vatternrundan_km.gpx Garminin NewFilesiin, niinkuin ohjekirja opastaa, tuloksena on mieletön määrä sijainteja (noin 1/km) sijainneissa, mutta reiteissä ei näy mitään?

Miksi muuten, kun liittää Garminin tietokoneeseen, on ikäänkuin kaksi levyasemaa: GARMIN ja 10-10680-50?

Olen muuten onnistunut kerran siirtämään netistä FIT-tiedoston ihan onnistuneesti laitteeseen ja jopa ajamaan se opasteena.

Tassu
13.06.2011, 21.54
Mistä tuo .gpx filu löytyy tai millä tuo reitti on tehty? Voisi kokeilla vaikken ole menossa.

Itse olen huomannut, että jotkut muiden tekemät reitit gmapsissa ei futaa yhtenä reittinä garminissa. Ehkä tekotapa on "virheellinen". Itse olenkin käyttänyt pelkästään gmaps pedometeria ja sillä on kaikki .gpx tiedostot menny mukisematta Garminiin.

Mitä tulee tuohon kahteen levyasemaan niin se saattaa johtua Garminin sisäisestä muistista ja muistikortista. Tai ainakin mulle kävi kerran niin, että latasin yhden reitin kahteen kertaan molemmista levysemista löytyviin New files kansioon (yksi kummassakin) ja tämän seurauksena Garmin näytti kaksi reittiä, kun halusin reitin mukaan ajaa. Toisen reitin nimessä oli SD, jonka tulkitsin tarkoittavan muistikorttia.

MRa
13.06.2011, 22.30
Onko joku yrittänyt ja onnistunut lataamaan Vätternrundanin reitin?

Onnistuisikohan jos klikkailis tuon reitin vaikka http://www.bikeroutetoaster.com:lla ja sit latais sieltä Garminiin? Eihän tuo Vätternrundan reitti ilmeisesti paljoa poikkea siltä päätieltä joka sen Vätternin kiertää vais?

BONK
14.06.2011, 06.39
Miksi muuten, kun liittää Garminin tietokoneeseen, on ikäänkuin kaksi levyasemaa: GARMIN ja 10-10680-50?

Muistikortti ja Garminin sisäinen muisti näkyvät molemmat omina ulkoisina massamuistilaitteinaan, aivan kuten pitääkin. Pari lyhyttä reittiä olen ihan testimielessä tuolla em. toasterilla tehnyt ja yllättävän hyvin on pelannut.

Wilier
14.06.2011, 19.57
Mistä tuo .gpx filu löytyy tai millä tuo reitti on tehty? Voisi kokeilla vaikken ole menossa.

Tuossa osoitteessa: http://www.cyklavaettern.com/Default.aspx?module=4&content=21&lang=SV&fwsite=1

Banans depåer på Google Maps>> niin sieltä pitäisi löytyä.

Wilier
14.06.2011, 20.03
Nyt kun klikkaan tuota sivua ja pääsen siis tänne: http://maps.google.com/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&oe=UTF8&num=200&msa=0&ll=58.031372,14.172363&spn=2.376318,4.553833&z=8&msid=113553808253416388933.00048e3e1bd9d0e80c450 niin tuo näyttääkin erilaiselta kuin aikaisemmin. En nyt löydä tuolta tallennusta muuten kuin .kml muodossa Google mapsiin. Saako tuon jotenkin muutettua Garminin hyväksymään tiedostomuotoon?

Vilhelm V
14.06.2011, 21.29
Nyt kun klikkaan tuota sivua ja pääsen siis tänne: http://maps.google.com/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&oe=UTF8&num=200&msa=0&ll=58.031372,14.172363&spn=2.376318,4.553833&z=8&msid=113553808253416388933.00048e3e1bd9d0e80c450 niin tuo näyttääkin erilaiselta kuin aikaisemmin. En nyt löydä tuolta tallennusta muuten kuin .kml muodossa Google mapsiin. Saako tuon jotenkin muutettua Garminin hyväksymään tiedostomuotoon?

Tämä on ollut esillä tässä viestiketjussa aiemminkin, mutta olkaapa hyvä:

http://www.gpsvisualizer.com/convert_input

Prujaa google map linkkisi tuohon 'Or provide the URL of a file on the Web:' kohtaan ja valitse ylempää Output format: GPX. Sitten vaan konversio käyntiin napilla Convert. Kokeilin jo tuolla linkilläsi ja sain reitin auki garminin karttasoftaan MapSourceen, josta sen saa sitten siirrettyä itse navigaattoriin.

Tassu
14.06.2011, 22.52
Tuossa osoitteessa: http://www.cyklavaettern.com/Default.aspx?module=4&content=21&lang=SV&fwsite=1

Banans depåer på Google Maps>> niin sieltä pitäisi löytyä.
Joo, latasin .gpx tiedoston Garminiin ja 174 km näyttää eli puolet reitistä.

Jos joku muu onnistuu tässä gpsvisualizer.comin avulla niin kait tuossa mun laitteessa sit jotain häikkää on.

En kuitenkaan tehnyt näin:

Kokeilin jo tuolla linkilläsi ja sain reitin auki garminin karttasoftaan MapSourceen, josta sen saa sitten siirrettyä itse navigaattoriinvaan vein .gpx tiedoston suoraan Garminiin. Oiskohan pitäny kierrättää...

EDIT: MapSource > Windows only > ei toivoa

Wilier
14.06.2011, 22.52
Mulla vaan käy niin, että visualizerin muunnoksen yhteydessä mäcci haluaa laittaa siihen .xml -liitteen ja avata sen Dreamweaverissa. Jatkan huomenna taistelua. Kiitos kuitenkin, toivoa on.

Vilhelm V
15.06.2011, 07.13
Mulla vaan käy niin, että visualizerin muunnoksen yhteydessä mäcci haluaa laittaa siihen .xml -liitteen ja avata sen Dreamweaverissa. Jatkan huomenna taistelua. Kiitos kuitenkin, toivoa on.

Voiskohan onnistua kännykän selaimen kautta jos ei satu olemaan PC:tä käytössä?

BONK
15.06.2011, 08.00

Jos käytät selaimena Safaria, niin se laittaa siihen tuon .xml. Esim. Chromella se tallettuu oikein.

Wilier
15.06.2011, 18.23
Joo, latasin .gpx tiedoston Garminiin ja 174 km näyttää eli puolet reitistä.

Jos joku muu onnistuu tässä gpsvisualizer.comin avulla niin kait tuossa mun laitteessa sit jotain häikkää on.

En kuitenkaan tehnyt näin:
vaan vein .gpx tiedoston suoraan Garminiin. Oiskohan pitäny kierrättää...

EDIT: MapSource > Windows only > ei toivoa

Sama homma, puolet reitistä näkyy. Jokin vika siinä tiedostossa täytynee olla.

Mutta kiitos, BONK, puolet hommasta jo hoidettu.

Tai siis vielä sen reitin ajaminen on tekemättä.

Wilier
15.06.2011, 18.37
Tuleekohan tuon Visualizerin raja tässä vastaan: tuolla puhutaan jotain 3 MB:n limiitistä Edge tiedostojen suhteen uploadissa. gpx-tiedoston koko levyllä on vain 70 Kt, mikä on siis puolet siitä, mitä sen kuuluisi olla. KML-tiedosto, jonka Vätternin sivulta saa, on peräti 8,4 Mt, mihin Visualizer kyllä kaatui.

StePe
15.06.2011, 18.50
Sama homma, puolet reitistä näkyy. Jokin vika siinä tiedostossa täytynee olla.Ei siinä tiedostossa mitään vikaa ole. Reitti on vaan tallennettuna kahtena etappina: Motala-Hjo ja Hjo-Motala, eivätkä ilmeisestikään kaikki muunnosohjelmat tuota hallitse. Jos sitä alkuperäistä kml-tiedostoa muokkaa sen verran, että poistaa keskeltä tiedostoa ensimmäisen etapin lopun ja toisen alun (eli tagien välin </coordinates> ... <coordinates>, missä välissä löytyy teksti "Hjo-Motala"), niin tiedosto muuntuu helposti n. 293 km GPX-reitiksi.

StePe
15.06.2011, 18.59
TKML-tiedosto, jonka Vätternin sivulta saa, on peräti 8,4 Mt, mihin Visualizer kyllä kaatui.Se kml-tiedosto, jonka löysin Vätternin sivulta oli vaan n. 40 KB - mistähän tuollaisen jättiläisen saa ladattua?

Wilier
15.06.2011, 19.03
Tein sieltä oman kartan ja sen koko oli minimaalinen. Mutta puolet reitistä silläkin tuli. Joo en voi ymmärtää tuota mammuttitiedostoa.

Shred
16.06.2011, 23.56
Koneboksin tarjous (https://www.konebox.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=116673) näemmä jatkuu, hintakin tippunut kympillä. Nyt oli pakko laittaa tilaukseen, toivottavasti ei kaduta. (tietenkin hinta romahtaa heti ensi viikolla)

Wilier
20.06.2011, 20.08
Vätternrundanissa tuli nyt laite testattua. Ladattu reitti toimi tosiaan välillä Motala - Hjo ja sitten taisi olla merkitty vielä Bovikenin depå. Aspan jälkeen jonkin verran ajettuani sitten laite tilttasi kokonaan. Seurasin vain näytöstä, kun kartta valui näytön yli ja sitten oli vain valkoista. Mikään nappula tai näytön painallus ei reagoinut. En tietenkään ollut lukenut ohjekirjasta niin pitkälle, että olisin tiennyt, että resetoiminen tapahtuu painamalla virtanäppäintä peräti 10 sekuntia, joten loppumatka tuli ajettua ilman karttatietoa ym. Eihän siellä mitään navigointia tietenkään olisikaan tarvinnut. Laitteen muistiin oli jäänyt kuitenkin osuus Motala-Hjo, mutta ei mitään siitä eteenpäin.

Varmistin virran saannin Garminin lisäakulla, joka olikin tarpeeseen, kun yöllä tuli käytettyä taustavaloa (ja naatiskelin matkasta ja depåista koko rahan edestä).

Hauska yhteensattuma oli vielä, että Suunnon T6c:stä loppui paristo melkein heti lähdön jälkeen. Puhelimestakin loppui virta sitten, sensijaan lampuista ei. Eikä minustakaan kokonaan.

jalmari.
26.06.2011, 15.40
Huomasin tuossa harmillisen (lue: ärsyttävän) ominaisuuden, kun kokeilin siirtää omaan edgen toisen käyttäjän reitin. Siirrossa ei ollut ongelmia, mutta kun oma lähtöni reitille ei ollut ihan samasta kohtaa, ja kuljin ensimmäiset kaksi kilometriä eri teitä kuin siirtämässäni reitissä, yritti navigaattori palauttaa minua koko lenkin ajan aloituspisteeseen, vaikka kuljin koko ajaan oikeaa tietä sen 2 km jälkeen! Olis varmaan tarvinut ensin hurauttaa jonku tyypin kotipihalle, ja lähteä sit siitä matkaan.

Ai niin, olihan siinä reitin siirrossa sellainen pieni ongelma, että kun yritin aluksi siirtää sitä muistikortille en silloin löytänyt sitä sitten laitteesta mistään. Ei ilmeisesti näin onnistukkaan, vaan täytyy siirtää edgen omaan muistiin, vai?

rhubarb
26.06.2011, 19.19
Onko jalmarilla automaattinen reitinuudelleenlaskenta päällä?

MacEst
26.06.2011, 23.43
Koneboksin tarjous (https://www.konebox.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=116673) näemmä jatkuu, hintakin tippunut kympillä. Nyt oli pakko laittaa tilaukseen, toivottavasti ei kaduta. (tietenkin hinta romahtaa heti ensi viikolla)

Näköjään toinenkin kotimainen (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/3171/cvmgt/Garmin-Edge-800-Performance-Bundle-Europe) on mennyt samaan hintatasoon. Sieltä vaan malttamattomille suoraan hyllystä, ai ai et kutkuttaa;)

Ennakoikohan tää hintojen lasku uudesta mallista? Mitä te nykyiset käyttäjät kaipaisitte laitteelta enemmän/paremmin toteutettuna? Olenko ymmärtnyt oikein että maccien kaa tää pelaa yhtä hyvin yhteen kun pc kanssa?

jani86
27.06.2011, 04.44
Näköjään toinenkin kotimainen (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/3171/cvmgt/Garmin-Edge-800-Performance-Bundle-Europe) on mennyt samaan hintatasoon. Sieltä vaan malttamattomille suoraan hyllystä, ai ai et kutkuttaa;)

Ennakoikohan tää hintojen lasku uudesta mallista? Mitä te nykyiset käyttäjät kaipaisitte laitteelta enemmän/paremmin toteutettuna? Olenko ymmärtnyt oikein että maccien kaa tää pelaa yhtä hyvin yhteen kun pc kanssa?

Nuo eivät ole samoja paketteja. Koneboxin mukana tulee city navigator euroopan kartoilla ja verkkokaupan mukana tuota ei tule.

jalmari.
27.06.2011, 18.41
Onko jalmarilla automaattinen reitinuudelleenlaskenta päällä?

No olipa tietenkin! Sen pois ottaminen siis ilmeisesti auttaa. Kiitosta vaan vinkistä.

pirtti
30.06.2011, 21.44
Ja koneboxin tyrkky onkin sitten kätevästi loppunut juuri kun näinkin hidas mies sai ostopäätöksen tehtyä.

Onko tiedossa missä on seuraavaksi paras tarjous?

Oksanen
02.07.2011, 10.09
Tuommoisen tarjouksen löysin. En sitten tiedä onko hyvä tarjous --> http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-white-black.html

Ja koneboxin tyrkky onkin sitten kätevästi loppunut juuri kun näinkin hidas mies sai ostopäätöksen tehtyä.

jani86
02.07.2011, 10.31
Tuommoisen tarjouksen löysin. En sitten tiedä onko hyvä tarjous --> http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-white-black.html

Hinta on halpa, mutta tuleekohan tuossa mitään muuta mukana kuin tuo pelkkä laite ja sille laturit ja muut tarvikkeet. Missään ei nimittäin kerrota tuleeko se sykevyö ja kampiin tuleva anturi mukana. Jos ne eivät tule niin ei tuo sitten enään mikään kovin halpa ole jos ne erikseen joutuu hankkimaan. Lisäksi siinä koneboxin versiossa oli myös kartat mukana.

magnuken
02.07.2011, 12.02
Hinta on halpa, mutta tuleekohan tuossa mitään muuta mukana kuin tuo pelkkä laite ja sille laturit ja muut tarvikkeet. Missään ei nimittäin kerrota tuleeko se sykevyö ja kampiin tuleva anturi mukana. Jos ne eivät tule niin ei tuo sitten enään mikään kovin halpa ole jos ne erikseen joutuu hankkimaan. Lisäksi siinä koneboxin versiossa oli myös kartat mukana.

Tuo on pelkkä laite ilman ulkoisia sensoreita:
Lieferumfang:

Edge 800
Fahrradhalterung
Netzladegerät
USB-Kabel
Schnellstartanleitung
Mutta tässä bundlessa tulee sitten mukana sykevyö ja kadenssianturi ja hinta onkin jo 399 €:

http://www.bike-discount.de/shop/k636/a38453/edge-800-bundle-blau-schwarz.html

ketti
02.07.2011, 20.54
Ajan laitteeseen ladatun reitin opastenuolien kanssa.

Voinko ajaa paluumatkan opastettuna saman tien, mitä pitää tehdä että maali ja lähtöpaikka ikäänkuin vaihtavat paikkaa?

Vilhelm V
03.07.2011, 10.50
Ajan laitteeseen ladatun reitin opastenuolien kanssa.

Voinko ajaa paluumatkan opastettuna saman tien, mitä pitää tehdä että maali ja lähtöpaikka ikäänkuin vaihtavat paikkaa?

Suomenkielisessä manuaalissa on sivulla 26 kuvattu toiminto 'Navigoiminen takaisin alkuun'. Siitä ei tosin selviä, että ohjaako laite takaisin ajettua reittiä pitkin vai laskeeko se uudestaan lyhimmän reitin alkupisteeseen.

karhile
03.07.2011, 23.21

Koneboxista löytyy taas!!!!!!!
389e.

Blackspirit
04.07.2011, 07.27
389e.

Kiitän vinkistä, tilaan vaikka ei saiskaan ujutettua firman verotukseen :D Pitää muuten kysyä onko tuo fillarikiinnitys sellainen että sen saa vaihdettua helposti toiseen pyörään vai kannataisiko ostaa toinen (mistähän sais?)?

MacEst
04.07.2011, 07.28
Kiitän vinkistä, tilaan vaikka ei saiskaan ujutettua firman verotukseen :D Pitää muuten kysyä onko tuo fillarikiinnitys sellainen että sen saa vaihdettua helposti toiseen pyörään vai kannataisiko ostaa toinen (mistähän sais?)?

Jos olen oikein ymmärtänyt niin siinä tulee kahdelle pyörälle kiinnikkeet mukaan ihan vakiona

Vilhelm V
04.07.2011, 07.33
Jos olen oikein ymmärtänyt niin siinä tulee kahdelle pyörälle kiinnikkeet mukaan ihan vakiona

Joo näin on, ja lisäkiinnikkeitä ym. sälää saa tarvittaessa melko pienellä rahalla vaikka Marineasta.

Mike
04.07.2011, 09.15
Garmin mukana tahkolla ensimmäistä kertaa. Hyvin toimi ja mutta lähinnä vain matkaa ja sykettä tuli seurattua (olin laittanut ruudulle 6 erillaista ruutua). Toisella kierroksella sykemittari rupesi kuitenkin temppuilemaan :mad:. Välillä näytti "tyhjää" ja jos näytti niin näytti kinahmin nousuissa jotain 80 lukemia. Epäilen että syy on sykevyössä? Onko liian löysällä? Ainakin anturipinnat oli tossa kelissä kosteat:).

VesaP
04.07.2011, 12.40
Miettinyt järkisyitä päivittää E705 E800:seen. Vielä en ole löytänyt oikein yhtään. Toki kevyempi ja kätevämpi ja nopeampi käytössä varmaan olisi...

Mutta pari kyssäriä:

1. Mulla on vanhassa E705:ssa City Navigator NT kartta. Saako siihen päivityksiä Garminin sivuilta?

2. Käykö sama muistikortti heittämällä E800:seen? Toimiiko härskisti kopiona alkuperäisestä kortista?

3. Onko uusi City Navigator NT kenties enemmän ajantasalla mitä se mun vanha (joku varmaan 5 vuotta vanha jo)?

4. Wanha garminin sykevyö (se kovamuovinen) käy heittämällä tietysti tuohon E800:seenkin. Mutta olisiko uusi kangasvyö yhtä hyvä edistysaskel käytettävyydessä ja mukavuudessa mitä aikoinaan Polarin muovivyön ja Wearlinkin välillä?

5. Kannattaakohan vielä odottaa ja jahkata vuosi pari ja sitten onkin jo joku E900 markkinoilla...?

lansive
04.07.2011, 13.01
2. Käykö sama muistikortti heittämällä E800:seen? Toimiiko härskisti kopiona alkuperäisestä kortista?

Ei toimi. Kartta on sidottu SD-kortin ID:lle. Toki siitä voi ottaa varmuuskopion ja palauttaa samalle kortille jos sen vahingossa jyrää.

5. Kannattaakohan vielä odottaa ja jahkata vuosi pari ja sitten onkin jo joku E900 markkinoilla...?

Aina ostetaan päivän tekniikkaa päivän hinnalla. Tulevaisuudessa tulee kuitenkin jotain vielä parempaa ja kalliimpaa.

Iletys
04.07.2011, 13.09
Miettinyt järkisyitä päivittää E705 E800:seen. Vielä en ole löytänyt oikein yhtään. Toki kevyempi ja kätevämpi ja nopeampi käytössä varmaan olisi...

Mutta pari kyssäriä:

1. Mulla on vanhassa E705:ssa City Navigator NT kartta. Saako siihen päivityksiä Garminin sivuilta?

3. Onko uusi City Navigator NT kenties enemmän ajantasalla mitä se mun vanha (joku varmaan 5 vuotta vanha jo)?

4. Wanha garminin sykevyö (se kovamuovinen) käy heittämällä tietysti tuohon E800:seenkin. Mutta olisiko uusi kangasvyö yhtä hyvä edistysaskel käytettävyydessä ja mukavuudessa mitä aikoinaan Polarin muovivyön ja Wearlinkin välillä?

Itse oon samassa veneessä. En mitään jäkevää syytä ole löytänyt päivittää. Yleensä löydän syyt aika helposti. Edes isompi näyttö ei ollut syy, kun siinä näytön alareunassa on kuitenkin ne lap ja start näppäimet. Ei minun tietääkseni saa lisää tietokenttiä näkyviin. Kartta olisi kait isompi, mutta ei sitäkään kovin paljoa ajossa uskalla seurata.

Noihin karttajuttuihin ei ole varmaan tietoa, niin en ala vastaileen, mutta se kangasvyö on jees. Ostin sen het tuohon 705 pakettiin. Jotenkin se Polarin uudistus oli niin hyvä, että tämän päivityksen sain sillä perusteltua.

Itse ainakin jään odottamaan seuraavaa mallia.

gobbif
05.07.2011, 00.31
Edes isompi näyttö ei ollut syy, kun siinä näytön alareunassa on kuitenkin ne lap ja start näppäimet. Ei minun tietääkseni saa lisää tietokenttiä näkyviin.

Lap ja start -näppäimet ovat näytön alapuolella (eivät näytön alareunassa viemässä tilaa näytöstä).

Tietokenttien määrän saa kyllä valita vapaasti. Poikkeuksena kuitenkin karttatila (valittavissa 2 tai nolla kenttää) ja korkeusgraafi jossa kiinteä kaksi tietokenttää. Samoin virtual partner on tietysti aika lailla vakioitu valmiiksi.

Minä käytän kahta näyttöä, joista toiseen olen valinnut kolme keskeistä tietoa isolla näytettynä ja toisessa taas vähän enempi kenttiä. Erilisia näyttösivuja saa vain kolme (riittänee useammille). Näiden päälle sitten Course timer reiteille sekä Workout timer treenniohjelmille, näissäkin saa valita kenttien määrät.

Kenttien määrät voi valita 3-10 väliltä. Tietokenttien kokoja ei saa valita vapaasti, vaan kun niitä lisätään, alkaa yksi iso vaihtua aina kahdeksi pieneksi ja isot ruudut kaventuvat matalammiksi.

Iletys
05.07.2011, 08.43
Lap ja start -näppäimet ovat näytön alapuolella (eivät näytön alareunassa viemässä tilaa näytöstä).

Tietokenttien määrän saa kyllä valita vapaasti. Poikkeuksena kuitenkin karttatila (valittavissa 2 tai nolla kenttää) ja korkeusgraafi jossa kiinteä kaksi tietokenttää. Samoin virtual partner on tietysti aika lailla vakioitu valmiiksi.

Minä käytän kahta näyttöä, joista toiseen olen valinnut kolme keskeistä tietoa isolla näytettynä ja toisessa taas vähän enempi kenttiä. Erilisia näyttösivuja saa vain kolme (riittänee useammille). Näiden päälle sitten Course timer reiteille sekä Workout timer treenniohjelmille, näissäkin saa valita kenttien määrät.

Kenttien määrät voi valita 3-10 väliltä. Tietokenttien kokoja ei saa valita vapaasti, vaan kun niitä lisätään, alkaa yksi iso vaihtua aina kahdeksi pieneksi ja isot ruudut kaventuvat matalammiksi.

Joo. Muistin väärin. Ne olikin nuo <-, menu ja -> mitkä vei alhaalta tilaa. Mutta jos kerran näyttöön saa 10 teitokenttää 705 mallin 8 sijaan, niin se on hyvä ja sekin, että näyttöruutuja on kolme.
Mutta en silti päivitä (vielä) :)

StePe
05.07.2011, 11.28
Joo. Muistin väärin. Ne olikin nuo <-, menu ja -> mitkä vei alhaalta tilaa. Mutta jos kerran näyttöön saa 10 teitokenttää 705 mallin 8 sijaan, niin se on hyvä ja sekin, että näyttöruutuja on kolme.
Mutta en silti päivitä (vielä) :)Toimivan 705:n päivittäminen ei välttämättä olekaan järkevää. Omassa 705:ssa on ohjaustikku (vai miksi sitä tappia pitäisi suomeksi nimittää) sen verran hajalla, että oli hyvä syy viime syksynä päivittää kasisataseen.
Uuden mallin kolmas konfiguroitava näyttö ja jopa 10 kerralla näkyvää tietokenttää ovat varsinkin tehomittarin kanssa ihan mukavia lisäominaisuuksia. Eivätkä ne läpinäkyvät nuolet ja zoom-napit karttanäytöllä mitään haittaa (varsinkin, kun pienen viiveen jälkeen katoavat näytöstä).

705:n plussia sitten ovat:
- pidempi toiminta-aika (varsinkin pakkasessa, kesällä yli 3 v käytettynäkin toimii akulla yli 15 h)
- näytössä parempi kontrasti (800:n kosketuskalvo ilmeisesti sumentaa näyttöä)
- 705:n virtanappi olisi pitänyt kopioida sellaisenaan myös 800:n kylkeen (800:n nappi on niin olematon, ettei sitä hanskat kädessä oikein tunnista ajaessa)

PolkkaPilkku
05.07.2011, 13.30
389e.

Kävin tänään Tammiston uusitussa Gigantissa ja huomio kiinnittyi siihen, että myyvät 800:ta ja muitakin Garminin urheilu gepsejä. Hinta myymälässä taisi olla 399€. Versiosta en tiedä.

Mutta Giggantin verkkokaupassa vielä halvemmalla = 345€.

http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/gps-kuntoilu-ja-ulkoilma/GAREDGE800/garmin-edge-800-gps

rhubarb
05.07.2011, 14.15
Oho, oho…jos 300 €uroon tippuu, sitten on pakko ostaa. Ei tuota kyllä mihinkään varsinaisesti tarvitse kun on 705 käytössä.

karhile
05.07.2011, 14.33
Kävin tänään Tammiston uusitussa Gigantissa ja huomio kiinnittyi siihen, että myyvät 800:ta ja muitakin Garminin urheilu gepsejä. Hinta myymälässä taisi olla 399€. Versiosta en tiedä.

http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/gps-kuntoilu-ja-ulkoilma/GAREDGE800/garmin-edge-800-gps

Versio taitaa olla kaikista pelkistetyin:
Huom! ANT+™ -sykevyö, nopeus-/poljintunnistin ja yhteensopiva voimamittari eivät tule mukana.

jani86
05.07.2011, 15.22

Tuon saman saa bike-discountista 300e. Tuossa ei tule mukana mitään lisävarusteita.

Keba69
05.07.2011, 16.14
Voiko Garmin Training Centerillä suunniteltuja harjoituksia jotenkin siirtää Edge 800:n?

Siis niitä sellaisia, että
1. Lämmittele 15 min
2. Toista 2 kertaa:
* 2.1. Aja 15 min sykkeellä yli 160
* 2.2. Palautus 1 min
3. Jäähdyttele 15 min.

Tiedän että näitä saa tehtyä itse Edgelläkin, mutta Training Center on näppärämpi (ja joiltakin osin monipuolisempi) kuin Edgen oma käyttöliittymä.

Edit:
Liittyyköhän ongelma siihen, että Training Center tallentaa ilmeisesti vain .tcx- ja .gpx-tiedostoja, kun Edge 800:n harjoitukset ovat .fit-muotoa?

Edit2:
Näköjään kun tallentaa .tcx:n Edgen NewFiles-hakemistoon (loogisen Workouts-hakemiston sijaan), niin homma toimii. Toki esim. harjoituksen osana ollut 5 km pätkä muuttui 50 kilometriksi. Huoh.

Enkö vain osaa, mutta eikö Edgessä saa mitenkään nimettyä harjoitusvaiheita, esim. "verryttely 10 km" tai "Ylämäkeen täysillä 1 min"? Garmin Training Centerissä tämä onnistuu helposti. Tuo helpottaa harjoituksen läpivientiä, kun ei tarvitse ulkomuistista miettiä että mikäs vaihe nyt olikaan.

Blackspirit
05.07.2011, 19.38
Laite on hallussa, törkeän nopeaa palvelua konepoksilta. Mutta mitäs nyt, varmaan kannattais päivittää ainakin. Entäs tää openmaps juttu...varmaan toiselle muistikortille sitä...tää on liian hifi ainakin näin alkuun :D

pirtti
05.07.2011, 20.48
Joo omani tilasin eilen, tänään olisi ollut jo postista noudettavissa. Hyvin pelas koneboxi.

Hinnoista tuo koneboxi on tosiaan ylivoimainen jos antaa arvoa tuolle paketille, itse annan erityisesti niille euroopan kartoille. Maailmalta ei löydy kilpailukykyistä hintaa (kerrankin näin!), toiseksi halvin mitä löysin oli verkkokauppa.comin 50eur kalliimpi, onneksi en ehtinyt ostaa sieltä. Se pulju on mulla muutenkin vähän boikotissa.

Tai yritin noutaakin jo, muttaa.... otin kauppapyörän seinältä alas ekaa kertaa syksyn jälkeen. Rengaspaineet oli toki <1bar, joten näytetään vähän pumppua. Eturenkaasta tuli venttiili irti sisurista pumpun mukana. No hyvänä ihmisenä ja pyöräilijänä mulla on toki sisureita kaikkiin käyttämiini rengaskokoihin omassa hyllyssä, uusi sisiru kehiin. Pyörä vihdoin ajokunnossa, katsotaan vielä kellosta että näyttää noin 19:15, eli hyvin ehdin ennen kasia tuonne. Polkasen postille, jonka ovea koristaa lappu "Kesäaukiolo 08-18".

Niin ja meiltähän on siis postille matkaa se 600m, että ilman pyörän kanssa kohellusta olisin olisin ollut jo aiemmin takaisin kotona, toki samalla lopputuloksella. Huomenna uusiksi.

jalmari.
05.07.2011, 22.55
Tämä on voinut ollakin jo esillä, mutta kysympä kuitenkin. Onko muilla ollut samaa ongelmaa, mikä mulla tänään, kun yritin siirtää juuri tekemääni lenkkiä Garmin Connectin, ei se löytänyt sitä ollenkaan. Kun selaan historiaa Edgen omasta muistista, siellä lenkki kyllä löytyy. Aikaisemmin siirrossa ei ole ollut mitään ongelmia??

Toiminnot valikon takaa, mistä noi harjoitteet löytyy, lukee Tänään harjoituksen edessä SD, mitä lie tarkoittanee?

Itsok
06.07.2011, 09.05
Auttaisko jos hakisi jäjen Garmin Connectissa manuaalisesti. Oma selain ei oikein leiki yhteen GC kanssa ja joudun hakemaan Oregonin tiedot manuaalisesti. Firefoxilla GC toimii oikein.

VesaP
06.07.2011, 09.13
Hinnoista tuo koneboxi on tosiaan ylivoimainen jos antaa arvoa tuolle paketille, itse annan erityisesti niille euroopan kartoille. Maailmalta ei löydy kilpailukykyistä hintaa (kerrankin näin!)

Oho. Suomesta saa jotain romua 389 eskolla ja B-C:kin myy 449 eskolla samaa. :eek::eek: Ei, en tilaa vieläkään. KERPELE! Kait....

StePe
06.07.2011, 09.19
Tämä on voinut ollakin jo esillä, mutta kysympä kuitenkin. Onko muilla ollut samaa ongelmaa, mikä mulla tänään, kun yritin siirtää juuri tekemääni lenkkiä Garmin Connectin, ei se löytänyt sitä ollenkaan. Kun selaan historiaa Edgen omasta muistista, siellä lenkki kyllä löytyy. Aikaisemmin siirrossa ei ole ollut mitään ongelmia??

Toiminnot valikon takaa, mistä noi harjoitteet löytyy, lukee Tänään harjoituksen edessä SD, mitä lie tarkoittanee?Olisikohan tuo viimeinen harjoitus lipsahtanut muistikortin puolelle (aikaisemmat sisäisessä muistissa)? En ole itse käyttänyt Garmin Connectia, mutta aikaisemmin taisi olla jossakin maininta, että muistikortilta siirto ei toimisi automaattisesti.

VesaP
06.07.2011, 09.34
Oho. Suomesta saa jotain romua 389 eskolla ja B-C:kin myy 449 eskolla samaa. :eek::eek: Ei, en tilaa vieläkään. KERPELE! Kait....

Tilasin. :rolleyes:

Edit: Täytyy kehua tuota Koneboxia kyllä vähän. Se tuntuu olevan hyvä kauppa. Sieltä ostin pari kuukautta sitten uuden vahvistimenkin kotia kotiteatteriin. Hinta oli satasia halvempi mitä muualla, edes saksassa! Lisäksi viimeviikolla sieltä tuli uusi upee leivänpaahdin. :)

Dalmore
06.07.2011, 10.55
En osta, en osta.... kysynpä kuitenkin. Onko täysin fillarispesifinen laite vai onko kukaan käyttänyt esim. hiihto-, kävely- tai juoksulenkeillä mukana esim. taskussa tallentaakseen lenkkidataa?

jalmari.
06.07.2011, 11.51
Olisikohan tuo viimeinen harjoitus lipsahtanut muistikortin puolelle (aikaisemmat sisäisessä muistissa)? En ole itse käyttänyt Garmin Connectia, mutta aikaisemmin taisi olla jossakin maininta, että muistikortilta siirto ei toimisi automaattisesti.

Hyvä huomio, siellähän se oli. Olisko sisäinen muisti sit tullu täyteen? Mutta manuaalisesti sain sen sitte siirrettyä Connectin puolelle. Kiitos avusta.

Iletys
06.07.2011, 12.08
En osta, en osta.... kysynpä kuitenkin. Onko täysin fillarispesifinen laite vai onko kukaan käyttänyt esim. hiihto-, kävely- tai juoksulenkeillä mukana esim. taskussa tallentaakseen lenkkidataa?

Hiihtäessä 705 ollut taskussa. Hyvin pelittää. Suksiin en kadenssianturia yrittänyt laittaa.

eupa
06.07.2011, 12.39
Mites toi juoksu? onko kukaan viritellyt tähän mitään rannehihnaa?

orcatri
06.07.2011, 13.29
Rannehihna taitaa olla olemassa...: klik (http://lh4.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/Syc4WVZPteI/AAAAAAAAUHI/j8Zp77faux8/s1600/IMGP84202.jpg)
Tosin tuossa kuvassa on Edge 500, mutta miksei tuo kasisatasellekin sopisi. Eri asia on sitten käytettävyys ja murkulan paino ranteessa. Tosin poikkeaakohan tuo paljoakaan vanhoista Forerunner 205/305 -malleista..?

magnuken
06.07.2011, 15.07
Tuota rannehihnaa ei varsinaisesti ole olemassa Edge 500/800 vehkeille, vaan temppu tehdään seuraavasti:

Ostetaan Forerunner 310XT kellon vanhempi fillarikiinnityssarja (Quick Release Kit nro 010-10615-00). Tämän mukana tulee erillinen ranneke ja se pyörään normaalisti kiinnitettävä aluslevy kiinnitetään nyt tähän rannekkeeseen. Itse Edge kiinnitetään sitten tähän aluslevyyn.

Uudempi Forerunnerin Quick Releas Kit ei tähän kelpaa, koska se käyttää 310XT kellon alkuperäistä hihnaa!

Dalmore
07.07.2011, 10.59
No niin, osoitin jälleen kerran itselleni pystyväni olemaan mieleltäni vahva ja vastustamaan kiusausta. Siispä tilasin tuon Koneboksin paketin, saas nähdä ehtiikö vielä viikonlopuksi.

VesaP
07.07.2011, 11.03
K-box ihmettelee että mikä helvetin Garmin 800 ostoryntäys nyt on... :D Eiköhän ehdi viikonlopuksi. Mää tilasin eilen, illalla oli jo lajiteltu ja tänään sit 99% varmasti lähipostista noudettavissa. Nopeeta!

Edit: Nyt ollut jo kohta tunnin lähipostissa odottamassa. Eli noin 25 tuntia tilauksesta olis noudettavissa. Ei paha. :)

Blackspirit
07.07.2011, 12.49
Koneboxi kyl on ripee palvelussaa, itsellä meni n. 33h kun laite oli käsissä. Eilen tuli testattua maastolenkillä ja perskele hyvähän se on. Ainut vaan että pitäs varmaan vähän ohjeita lukea niin olis käyttö hieman sujuvampaa :)

Dalmore
08.07.2011, 10.40
Näyttäisi Itellan seurannan mukaan siltä että tänään saisin laitteen käsiini, nopee on koneboksi. Onko tuota laitetta tarvetta päivittää ennen kuin ottaa käyttöön kun päivityskin näkyy olevan saatavilla? Helpoinhan se olis tehdä heti alkuunsa niin ei olisi ainakaan mitään kadotettavia treenitietoja koneessa.

Eso
08.07.2011, 11.31
Mulla on ko. aparaatti ollut pari kuukautta ja laittaisin kyllä sen päivityksen. Muuten vekotin toimii ihan hyvin, mutta itse tehdyt harjoitusvalikkorakenteet eivät "pysy". En ole keksinyt tilannetta, jossa ne muuttuvat eikä sitä usein tapahdu, joten alistun kai odottelemaan seuraavaa päivitystä. Nykyisellä softaversiolla en ole myöskään huomanut gps-jäljen hyppimistä lainkaan.

Akun kesto on alkulatauksilla ihan onneton, mutta paranee muutaman latauksen jälkeen. Normaalia toki nykyakuilla.

Blackspirit
08.07.2011, 14.37
Mä koetin päivittää keskiviikkona uutta aparaattiani mutta sanoi ponnistuksen olevan turhaa eli vermeli oli tikissä jo valmiiks

VesaP
11.07.2011, 14.49
Akun kesto on alkulatauksilla ihan onneton, mutta paranee muutaman latauksen jälkeen. Normaalia toki nykyakuilla.

Liekö sinulla viallinen laitos vai mikä? Meinaan ei noilla (tuossakin värkissä olevilla) Lithium-Ion akuilla pitäisi mitään tuommoista "huono lataus alkulatauksilla" olla. Käsittääkseni ne on ekan latauksen jälkeen juurikin siinä parhaassa kunnossa mitä ne koskaan tulevat olemaan. Ja ihan hyvä tuo oman laitteen akunkesto tuntuu olevan. 1h lenkki vie jotain 10% akusta kait. Ihan normikamaa.

Ja ainakin tuo oma laite oli uusimmalla firmiksellä jo varustettuna. Tai ainakaan Garmin WebUpdater ei löytänyt mitään päivitettävää laitteesta.

jani86
11.07.2011, 17.50
Kyllä on useasti puhelimienkin kanssa tullut huomattua se, että muutaman latauskerran jälkeen siihen on tullut ihan selvästi lisää kestoa akkuun.

ps:Tuli tilattua suojakalvoja ja jäi muutamia ylimääräisiä joten olisiko jollain tarvetta?
3kpl olisi ja voisin luopua niistä nimellistä 2e korvausta vastaan. Samalla hinnalla kulkevat myös postilla. Kalvot menneet.

ketti
12.07.2011, 20.45
Laite hankittu.

Aluksi ei ongelmia, mutta nyt ei reitit jostakin syystä siirry laitteeseen, vaikka omasta mielestäni teen kuten aikaisemminkin.

Esim siis HSL (entinen YTV) sivuilta reitin siirto.

?

VesaP
14.07.2011, 11.08
Kannattaako G800:sta välillä käyttää siinä Garminin MapUpdater toiminnossa vai löytääkö koskaan uusittua karttaa City Navigator NT -kartastoon? Nyt uutuuttaan ainakin ko päivitys herjasi ettei laitteeseen voi karttaa päivittää tms. Ei tullut kokeiltua kertaakaan G705:sen kanssa tuota joten ei ole kokemuksia. Onko muilla?

Ilmeisesti pitää olla btw molemmat kartat (basekartta ja NT kartta) valittuna käyttöön, muuten jää ruudulle kartat piirtymättä? Kokeilin valita pelkän NT kartan aktiiviseksi niin mitään teitä tullut minnekään? Luulisi että se riittää?

Mutta noin muuten muutaman lenkin uudella G800:lla ajaneena huomioita:

- Luulin värkkiä kevyemmäksi, mutta olikin lähes yhtäpainava mitä G705
- Luulin värkin näyttöä isommaksi, taitaa olla aikalailla G705 näytön kokoinen
- G705 ohjaintikku oli käytännöllisempi ruutujen selaukseen mitä kosketusnäyttö
- Näyttää liian pieniä wattilukuja kokoajan (tämä tosin täysin mun reisien syytä :D:D)
+ Värkki näyttäisi olevan jouhevampi käyttöinen ja nopeampi mitä G705
+ 10 dataruutua per sivu on plussaa
+ 3 sivua noita 10 ruudun datanäyttöä on plussaa
+ Saa lämpötilan näkyville!
+ Saa kätevästi akun varaustilankin yhteen dataruutuun
+ Yleisesti näyttää olevan (paljon?) enemmän parametreja mitä saa näytölle
+ Näyttää stemmissä modernimmalta ja tykimmältä mitä G705.

Kiinnitysmekanismista en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata. Kätevämpi silleen että ei ole nyt särkyvää klipsua kiinnikkeessä. Muuten ehkä vähän huteramman oloinen se kiinnitys kuitenkin kun kuminauhakiinnitys vain eikä nippusiteitä.

Kaikinpuolin ihan jees laite!

Musashi
14.07.2011, 12.26
Mitenkäs tuo kiinnitys mahtaa toimia lyhyellä stemmillä? Saako sitä lainkaan kiinni ilman purkkavirityksiä?

VesaP
14.07.2011, 12.34
Mitenkäs tuo kiinnitys mahtaa toimia lyhyellä stemmillä? Saako sitä lainkaan kiinni ilman purkkavirityksiä?

Ei kait stemmi niin lyhyt voi olla ettei tuo kiekura siihen menisi? Joku kahden euron kokoinen rinkula vain?

sehngeer
14.07.2011, 12.37

10cm stemmiin laitettuna tilaa jää noin 3-4 senttiä (stemmin alku ja loppu kaareutuvat). Kiinnitys vie vajaan 4cm tilan stemmiltä. Mittarin saa tietty myös tankoon kiinni jos stemmissä ei ole tilaa. Monet kai käyttävätkin sitä niin päästäkseen hipelöimään laitetta tanko-otteelta peukalolla.

Musashi
14.07.2011, 12.40
Esim alla olevan kuvan perusteella mun maasturin stemmin kanssa vois tulla ongelmia. Täytyypä vähän mittailla.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8L-8Rmhk4myVeGJL68DSIvYj4twRYoBOw6Y3pIoGWnpMHWMYE&t=1

Jani R.
14.07.2011, 12.41
Edge 500:sen ja telineen saa vaikka siihen stemmin päässä olevan muhkuran kohdalle, joten luulisi että 800:nenkin siinä pysyy paikallaan kun nuo kuminauhat on niin kireällä muutenkin.

VesaP
14.07.2011, 12.43
Esim alla olevan kuvan perusteella mun maasturin stemmin kanssa vois tulla ongelmia. Täytyypä vähän mittailla.

Tuosta kun sahaisi ylimääräiset painot pois tuosta haarukan putkesta niin Garminikin sopisi pari senttiä taaksepäin...

HIGHEND
21.07.2011, 23.56
Mitkäs ovat näiden tietokoneiden suurimmat edut verrattuna puhelimeen? En koskaan muista panna Xperia ARC:n BikeComputer-softaa päälle, ja vaikka lisäilen kilsojani jälkikäteen, ei mittarissa ole kuin 121km viimeiseltä kuukaudelta, joka on valhe. Akkukesto? Pitäisi olla ainakin 2kk, muuten turha laite.

LosJormas
22.07.2011, 00.40
Vajaa 2 viikkoa aikaa euroopanreissuun. Kyseessä siis fillarireissu saksasta alppien yli italiaan, ja oon kattellu tota Garminia navigaattoriksi. Pitkään kelasin meneväni vaan kartoilla, mutta akateemisessa kirjakaupassa tänään käytyäni rupesin funtsimaan uudelleen tota Garminia. Sitten kysymykseen:

Miten hyvin toi laitteen reittien luonti toimii ilman että on koneella etukäteen luonut reittiä? Jos puhutaan 100-200km päivämatkasta euroopassa ja tietää päätepisteen (esim. kylän nimen) niin neuvooko edge 800 fiksusti perille? Mites kaupunkien pikkutiet/pyörätiet? Kuviteltu tilanne: Olen suurkaupungin keskustassa ja haluan navigoida pyörällä 150km toiseen kaupunkiin, niin neuvooko laite hyvin a)ulos kaupungista b)fiksua reittiä matkan toiseen kaupunkiin?

Nyt tuli epäselvä viesti, mutta näin puolenyön jälkeen on pää liian täynnä kysymyksiä ja haluisin perustella itselleni laitteen tarpeen :)

skela
22.07.2011, 07.43
Miten hyvin toi laitteen reittien luonti toimii ilman että on koneella etukäteen luonut reittiä? Jos puhutaan 100-200km päivämatkasta euroopassa ja tietää päätepisteen (esim. kylän nimen) niin neuvooko edge 800 fiksusti perille?
Edge 705:ssä jos valitsee reititystavaksi ’auto/moottoripyörä’ ja ’lyhin matka’, se toimii jotenkin kaupunkien välillä Suomessa. Euroopassa voi olla teitä liian tiheässä, jotta sekään toimisi. Alle 10 kilometrin matkalla pyöräreitityskin toimii ja ottaa pyörätiet huomioon, jos vain kartta on tehty oikein (risteykset on kytketty toisiinsa).

Mutta miksi et lataisi valmiita reittejä jokaiselle päivämatkalle erikseen? Karttapohjalla voi näyttää eri reittiä kuin sitä, jonka mukaan navigoidaan.

LosJormas
22.07.2011, 08.15
Edge 705:ssä jos valitsee reititystavaksi ’auto/moottoripyörä’ ja ’lyhin matka’, se toimii jotenkin kaupunkien välillä Suomessa. Euroopassa voi olla teitä liian tiheässä, jotta sekään toimisi. Alle 10 kilometrin matkalla pyöräreitityskin toimii ja ottaa pyörätiet huomioon, jos vain kartta on tehty oikein (risteykset on kytketty toisiinsa).

Mutta miksi et lataisi valmiita reittejä jokaiselle päivämatkalle erikseen? Karttapohjalla voi näyttää eri reittiä kuin sitä, jonka mukaan navigoidaan.

Reittien ennalta suunnittelu sujuu multa ilman tollasta 400e navigaattoria vallan mainiosti kartan ja lippulappujen kanssa.. Ja sillä periaatteella varmaan sitten menenkin :) Ajatukset kävivät vaan jo helpossa "autonavigoinnissa"..
Toisaalta karttojen selailu on kyllä lomailun/retkeilyn aa ja oo :)

gobbif
22.07.2011, 10.29
Edge 800 ei ole kätevä reittien suunnittelussa. Tuolle voit antaa kohteen, minne se navigoi, mutta et voi antaa välietappeja. Käyttäjän kannalta olisi mukavampi, jos voisi pyytää ohjeen "Tampereelle Riihimäen kautta", vaikka saman asian saakin aikaiseksi navigoimalla ensin Riihimäkeä kohti ja sitten navigoimalla Tampereelle.

Matkailussa tuo ei ole sietämätön haitta, mutta esim. ajolenkkejä suunnitellessaa olisi kiva voida vaihtaa/lisätä välipisteitä, jolloin näkisi navigaattorista esim. rengasmaisen reitin matkan. (Monessa muussa Garminin mallissa tämä on mahdollista). Matkailussakin tuosta olisi etua, koska sopivilla välipisteillä voisi ohjata reitin kulkemaan esim. pienempiä teitä valtaväylän sijasta ja reitti olisi silti muuten automaattisesti laskettu.

Reititys toimii vähän miten toimii. Garminin heikkous on se, että se suosii suuria teitä pidemmillä matkoilla. Mikäli kartastossa on pyörätiet, pyrkii tuo kohtalaisesti hyödyntämään niitä (lyhemmillä matkoilla). Garminin autokartoissa ei pyöräteitä ole, joten tällä on merkitystä vain muita karttoja käyttäessä. (Vapaa-ajan kartoissa tai topo-kartoissa taitaa olla? Samoin esim. OSM:n pohjalta tehdyissä).

Kaikesta huolimatta, tuo neuvoo ainakin oikeaan suuntaan, vaikka reitti voikin välillä olla vähän epämiellyttäviä teitä suosiva. Jos haluaa valita itse reittiä, on paperikartta kätevämpi välietappien katseluun ja sitten navigointi niihin yksitellen. Navigaattorin kartalta ei välietappien katselu ole kivaa.

Matkailussa olisi ratkaistava jotenkin myös akun kesto. Navigointia käytettäessä voi akku olla tyhjä 3h ajelun jälkeen, joten jonkinlainen lisäakusto, lataus usb:n kautta dynamosta tms on tarpeen.

gobbif
22.07.2011, 10.39
Mitkäs ovat näiden tietokoneiden suurimmat edut verrattuna puhelimeen? En koskaan muista panna Xperia ARC:n BikeComputer-softaa päälle, ja vaikka lisäilen kilsojani jälkikäteen, ei mittarissa ole kuin 121km viimeiseltä kuukaudelta, joka on valhe. Akkukesto? Pitäisi olla ainakin 2kk, muuten turha laite.

Navigaattorimainen laite soveltuu paremmin käyttöön. Esim. puhelimelle ei ole välttämättä saatavana pyörätelinettä ja sen sateenkesto on monesti rajallinen. Samoin puhelimen käyttöliittymä ei välttämättä ole pyöräilyssä hyvä.

Edgen tyyppinen laite myös näyttää erilaisia asioita, esim. puhelimella on yleensä vaikea näyttää kadenssia, tehoa, sykkeitä tai barometrisesti mitattua korkeutta. (Poikkeuksiakin on, esim. sääsuojakotelo iPhonelle ja ant+ palikka, niin johan alkoi muuttua eri vehkeeksi)

Mulla ei ainakaan unohdu Edge koskaan pois päältä. Kun näytössä ei ole kuvaa sen huomaa. Jos laite on taas päällä ja unohdan laittaa tuon lokittamaan, antaa se mulle herjaa minuutin välein. Lokitus on mulle tärkeä, koska sen lokin kautta kasaantuu ajopäiväkirja, mistä voi katsella jälkikäteenkin tehtyjä harjoituksia ja treeniohjelman+kunnon kehitystä.

Jos haussa on akun kestoksi kuukausia, on parempi katsella pieniä pyörätietokoneita/nopeusmittareita. Navigaattoreissa kestot eivät ole sitä luokkaa missään. Samoin mikäli tarpeena on saada vain kilometrit talteen, on olemassa halvempia laitteita.

Steely
24.07.2011, 22.30
Versio taitaa olla kaikista pelkistetyin:
Huom! ANT+™ -sykevyö, nopeus-/poljintunnistin ja yhteensopiva voimamittari eivät tule mukana.

Versioita näyttää olevan seuraavia joista hintaerot eri myyjillä voivat
johtua eli on syytä selvittää mitä tarvitsee ja myyjä tarjoaa.

Edge 800:n mustavalkoinen versio

Edge 800
Polkupyöräpidike
Verkkovirtalaturi
USB-kaapeli
Aloitusopas

Edge 800:n sininen pakettiversio

Edge 800
Laadukas sykevyö
Nopeus-/poljinnopeusanturi
Muistikortti, johon on esiladattu City Navigator -katukartat Euroopasta (esiladatulla muistikortilla olevia karttoja ei voi kopioida tai katsella tietokoneella)
Polkupyöräpidike
Verkkovirtalaturi
USB-kaapeli
Aloitusopas

Onko muita varteenotettavia navigaattorimittareita kuin tämä Garmin ?

Blackspirit
25.07.2011, 13.49
Jostain syystä en oo saanut tuota poljin- /noppeusanturia toimimaan...no mä sitä mihinkään tarvii kuiteskaan. Tuskin se mitään järisyttävää tietoo antaa jote n riipasin koko roskan laatikkon pohjalle. Tilasin ebaystä sellasen silikoni suojan kun alko v-duttaa marinean tuotteen hintainen postitus maksu. 7e säästi periaatteesta kun tilas jenkeistä ja tuli viikkoon perille :)

pirtti
25.07.2011, 15.03
Pudotin google mapsillä tehdyn reitin alas .kml-tiedostona, konvertoin garminin omaan muotoon ja siirain laitteen "newfiles" kansioon. Reitti löytyi "courses" alta ja värkki piirteli kiltisti reittiviivaa, ei kuitenkaan antanut mitään kääntymis ohjeita tms. Mitä tein kenties väärin. Nimimerkillä vituixmän.

timpe
25.07.2011, 20.40
Pudotin google mapsillä tehdyn reitin alas .kml-tiedostona, konvertoin garminin omaan muotoon ja siirain laitteen "newfiles" kansioon. Reitti löytyi "courses" alta ja värkki piirteli kiltisti reittiviivaa, ei kuitenkaan antanut mitään kääntymis ohjeita tms. Mitä tein kenties väärin. Nimimerkillä vituixmän.

No toi on silleen veikeä laite, että sen navigointiominaisuudet on aika erikoiset. Periaatteessa jos valitset sen routen niin sieltä jakarin alta voi laittaa turn guidancen päälle. Mutta jostain ihmeellisestä syystä se usein reitittää ihan eri reittiä kuin mitä se track-viiva on. Ite oon tyytynyt seuraamaan vain sitä viivaa kartalla ja menemään sen mukaan, ei ole jaksanut ihmetellä noita navigoinnin kummallisuuksia. Pari kertaa oon missannut kyllä risteyksen kun vehje ei oo piippaillut eikä oo ollut tarkkana.

Onhan toi muutenkin hyvin rajoittunut navigointiominaisuuksillaan, kun ei pysty edes reittä välipisteillä suunnitelemaan.

pirtti
25.07.2011, 20.51
No toi on silleen veikeä laite, että sen navigointiominaisuudet on aika erikoiset. Periaatteessa jos valitset sen routen niin sieltä jakarin alta voi laittaa turn guidancen päälle. Mutta jostain ihmeellisestä syystä se usein reitittää ihan eri reittiä kuin mitä se track-viiva on. Ite oon tyytynyt seuraamaan vain sitä viivaa kartalla ja menemään sen mukaan, ei ole jaksanut ihmetellä noita navigoinnin kummallisuuksia. Pari kertaa oon missannut kyllä risteyksen kun vehje ei oo piippaillut eikä oo ollut tarkkana.

Onhan toi muutenkin hyvin rajoittunut navigointiominaisuuksillaan, kun ei pysty edes reittä välipisteillä suunnitelemaan.

Joo, siis kokeilin laittaa turn guidancen päälle sekä time että distance moodeissa. Päädyin silti seurailemaan viivaa. Hassuinta kenties oli, että kun reitti ei lähtenyt ihan kotoa ja painoin tuossa pihassa päälle niin se kysyi jotain että reititelläänkö reitin alkuun ja sanoin että joo. Tässä vaiheessa nuo turn guidancet toimi, ne lopettivat toimintansa kun päästiin reitille :seko:

En nyt ihan vielä ole valmis hyväksymään tätä ominaisuudeksi, luotan että jotain on tehtävissä. Lisää hyviä vinkkejä siis odetetaan...

timpe
25.07.2011, 21.07
Joo, siis kokeilin laittaa turn guidancen päälle sekä time että distance moodeissa. Päädyin silti seurailemaan viivaa. Hassuinta kenties oli, että kun reitti ei lähtenyt ihan kotoa ja painoin tuossa pihassa päälle niin se kysyi jotain että reititelläänkö reitin alkuun ja sanoin että joo. Tässä vaiheessa nuo turn guidancet toimi, ne lopettivat toimintansa kun päästiin reitille :seko:

En nyt ihan vielä ole valmis hyväksymään tätä ominaisuudeksi, luotan että jotain on tehtävissä. Lisää hyviä vinkkejä siis odetetaan...

Tässä yksi sivusto missä hyviä selityksiä:
http://ridewithgps.com/edge_800

Ite käytän google mapsia ja gmaptogpx sovellusta
http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/

Full track toimii parhaiten.

gobbif
25.07.2011, 21.44
Mulla samoja kokemuksia. Jostain se keksii pisteen, minne se yrittää reitittää ja jos gpx on liian harvaa, se yrittää myös oikoa joskus. Näytöllä saattaa näkyä mihin pitäisi kääntyä, jos sitä seuraa. Jos katsoo mielummin vaikka nopeutta ja sykettä, niin tuo ei piippaa eikä vaihda karttatilaa hetkeksi kuten normaalissa navigoinnissa.

Käytännössä joutuu siis katselemaan jälkeä ruudulta, jos haluaa pysyä reitillä. Jos on epävarma olisiko käännös tulossa, joutuu vaihtamaan karttatilan päälle manuaalisesti (jollei ole tilojen automaattinen pyörittely päällä).

Veikkaan, että reititys toimisi, jos jäljessä olisi vain käännöspaikat waypointeina (ja valittuna siten, että automaatti vie halutulle reitille ts. riittävästi välipisteitä). Tällöin se yrittäisi reitittää tod.näk. pisteeltä pisteelle. Pisteitä voi kuitenkin olla vain 200kpl ja massapoistoa ei ole, joten tuollaisia ei viitsi navigaattoriin paljon kasailla. (Massapoisto onnistuu poistamalla garminista koko tiedosto, mutta sitten muut halututkin pisteet kuten "koti", "duuni" ja vastaavat häviävät samalla).

Jos jollain on keino saada tuo toimimaan järkevästi, niin tännekin kelpaisi vinkit. (Jeps, asetusten opastukset yms on toki päällä).

Tassu
26.07.2011, 18.04

Voin puhua soopaa, mutta mulla on käsitys, että se vaikuttaa millä www-karttaohjelmalla reitin tekee (ja ehkä missä muodossa).

Itse olen tehnyt hyvällä menestyksellä (HePon) lenkkejä
http://www.gmap-pedometer.com/ sivustolla ja siirtänyt ne .gpx tiedostot Garminiin. Garmin ilmoittaa tulevasta risteyksestä äänimerkillä ja kirjallisella lauseella 150, 100 ja 50 metriä ennen risteystä, siis kolme kertaa. Kaiketi muistin nuo metrit oikein.

Yhden lenkin tein
http://ridewithgps.com/ sivustolla. On hyvä sivusto lenkkien tekemiseen, mutta Garmin ei ilmoita mitään, pelkkää viivaa reitillä vain. Tietenkin sillä ekalla lenkillä tuolla reitityksellä vedin sit ohi risteyksen kun odotin sitä piippausta risteyksestä, enkä ollut aivan varma reitin viivasta (nyt olen).

ketti
27.07.2011, 13.47
Itse olen tehnyt hyvällä menestyksellä (HePon) lenkkejä
http://www.gmap-pedometer.com/ sivustolla ja siirtänyt ne .gpx tiedostot Garminiin.

Apuva, olen hukassa!

Tarvitseeko tuohon tekemäni reitin siirtoon laitteelle vaikkapa GMapToGPX ohjelmaa (vai mikä lisähärpäke lieneekään) vai onnistuuko HelPommin?

Ilmeisesti reitti pitää tallentaa ensin jonkin tekstieditorin avulla tiedostoksi, joka sitten viedään garminiin?

Garmin Connect sivun kautta http://connect.garmin.com en saa manuaalista latausta toimimaan vaan sivu ilmoittaa "Latauksessa ilmeni virhe. Yritä uudelleen."

Teen jotakin liian monimutkaisesti?

gobbif
27.07.2011, 14.39
Tuo ensimäinen käyttää routepointteja, joissa on merkittynä vain käännöspaikat. Siis, opastus tulee ja niiden välillä garmin reitittää paikasta paikkaan.

Jälkimäinen tekee taas trackpointeilla reitin, jolloin garmin ei osaa opastaa, vaikkakin näytöllä ohje näkyy ainakin mulla tuollaisilla.

Ero on siis konkreettisesti minkälainen tuo gpx-tiedosto on sisällöltään, kuten tuolla aiempana arvelinkin vaatimukseksi.

Tassu
27.07.2011, 18.16
Tarvitseeko tuohon tekemäni reitin siirtoon laitteelle vaikkapa GMapToGPX ohjelmaa (vai mikä lisähärpäke lieneekään) vai onnistuuko HelPommin?

Ilmeisesti reitti pitää tallentaa ensin jonkin tekstieditorin avulla tiedostoksi, joka sitten viedään garminiin?
Kyllä tarvii. Pedometer-sivulla http://www.gmap-pedometer.com/ on linkki Export as GPX joka vie sinut sivulle
http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/
Siellä lisäät kirjanmerkkeihin tuon GMapToGPX:n. Eli viet hiiren tuon GMapToGPX päälle, hiiren oikealla > lisää kirjanmerkkeihin.

Kun olet tehnyt reitin pedometerillä ja tallentanut sen, sitten käyt klikkaamassa tuota GMapToGPX kirjanmerkkiä, jolloin sinulle avautuu editori selaimeen. Kopioi teksti editorista ja liitä se käyttämääsi editoriin. Huomaa, että käyttämäsi editorin pitää osata tallentaa .gpx muotoon. Itse käytän Ubuntun peruseditoria eli gedit:iä.

Sitten vaan siirrät tallentamasi .gpx tiedoston Garminin New files kansioon.

Garmin Connect sivun kautta http://connect.garmin.com en saa manuaalista latausta toimimaan vaan sivu ilmoittaa "Latauksessa ilmeni virhe. Yritä uudelleen."
Kuinka isosta tiedostosta ja kuinka pitkästä matkasta on kyse? Mulla oli taannoin 170 km ja pitemmät matkat, ja tuli vastaavanlainen ilmo. Käytin muistikorttia tuolloin, nyt käytän Garminin omaa musitia, mutta en ole tehnyt nuin pitkiä lenkkejä joten en tiedä korjaantuiko vaiva muistin vaihdolla.

magnuken
27.07.2011, 21.25
Tiedoksi:
Tuo Garmin Edge 800 oli hetken aikaa finiitto Koneboxissa mutta nyt tämä "Performance & Navigation Bundle" paketti on jälleen heidän nettikaupassa saatavilla hintaan 389 €.

Tuo on mielestäni oikein hyvä hinta kun ottaa huomioon, että siihen sisältyy myös GSC-10 kadenssianturi ja City Navigator NT Europe maantiekartasto. Tuota kartastoahan voi myös käyttää muissa Garminin autonaveissa, jos vain korttipaikka löytyy.

timpe
27.07.2011, 22.06
Huomaa, että käyttämäsi editorin pitää osata tallentaa .gpx muotoon. Itse käytän Ubuntun peruseditoria eli gedit:iä.

Tarkennetaan sen verran ettei tule väärinymmärryksiä, että tuo .gpx on ihan tekstimuotoinen, eli editorissa sinänsä ei tarvita mitään erityisominaisuuksia. Ainoastaan tiedostopäätteen pitää olla .gpx (.txt:n sijaan). Periaatteessa onnistuu kun muutta .txt päätteen käsin .gpx:ksi.

WernerZero
28.07.2011, 21.19
Perhana alkoi kiinnostaa kovasti tuo Edge800.
Muutama kysymys, jos joku voisi/ tietäisi vastata.
- Saako näytöstä mitään selvää kun aurinko porottaa, eli heijastaako pahasti? Esim. omasta HTC-puhelimen näytöstä ei näe yhtikäs mitään ellei käännä kroppaa auringonsuojaksi tai hakeudu johonkin pimeään tunneliin...
- Miten kätevä tämä on aikuistenoikeesti navigointilaitteena? Käskiskö motarille jos haluaisi pyöräillä esim. Stadista Kirkkonummelle vai löytäiskö oikeita fillariteitä?
- Oliko niin että tästä ei saa minuutit/km näkyviin? Esim. jos haluaisi käyttää sitä myös juoksutreeneissä.

Yritin lukea tän threadin läpi, mutta en löytänyt selkeitä vastauksia.

Kiitos, W.Z.

Tassu
28.07.2011, 21.33
1) Saako näytöstä mitään selvää kun aurinko porottaa, eli heijastaako pahasti? Esim. omasta HTC-puhelimen näytöstä ei näe yhtikäs mitään ellei käännä kroppaa auringonsuojaksi tai hakeudu johonkin pimeään tunneliin...
2) Miten kätevä tämä on aikuistenoikeesti navigointilaitteena? Käskiskö motarille jos haluaisi pyöräillä esim. Stadista Kirkkonummelle vai löytäiskö oikeita fillariteitä?
3) Oliko niin että tästä ei saa minuutit/km näkyviin? Esim. jos haluaisi käyttää sitä myös juoksutreeneissä.
1) Pakko saada kun en ole huomannut moista. Jos pitää valon päällä koko ajan niin ihan varmana, tosin akku kuluu nopeammin.

2) En osaa vastata itse kysymykseen, mutta kerran kokeilin auton kanssa. Kyllä sillä perille löytää, mutta ei ollu ihan niin kiva käyttää kuin esim. oman puhelimen navigointi. Mut siis siellähän on yksi määritys että ajetaan pyörällä eli tässä valossa pitäisi etsiä pyöräily-ystävällisiä reittejä?

3) Pikaetsinnällä en löytänyt ko. toimintoa.

Timpelle kiitokset tarkennuksesta!

EDIT: Vielä tarkennus. Kun kokeilin navigoida autolla ajaessa niin mulla oli kaiketi sellaset määritykset päällä, että lyhin reitti, joten G ohjas mut hiekkatielle. Silloin ei tuntunut kivalle tuo asia. Ja koska näyttö on tosi pieni (autonavigointiin) niin et kunnolla pääse kartalle, jos yrität zoomata. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että en ollut aivan varma missä oltiin, mutta perille kyllä päästiin.

jani86
28.07.2011, 21.38
Perhana alkoi kiinnostaa kovasti tuo Edge800.
Muutama kysymys, jos joku voisi/ tietäisi vastata.
- Saako näytöstä mitään selvää kun aurinko porottaa, eli heijastaako pahasti? Esim. omasta HTC-puhelimen näytöstä ei näe yhtikäs mitään ellei käännä kroppaa auringonsuojaksi tai hakeudu johonkin pimeään tunneliin...
- Miten kätevä tämä on aikuistenoikeesti navigointilaitteena? Käskiskö motarille jos haluaisi pyöräillä esim. Stadista Kirkkonummelle vai löytäiskö oikeita fillariteitä?
- Oliko niin että tästä ei saa minuutit/km näkyviin? Esim. jos haluaisi käyttää sitä myös juoksutreeneissä.

Yritin lukea tän threadin läpi, mutta en löytänyt selkeitä vastauksia.

Kiitos, W.Z.

Mitä tarkoitat tuolla minuuteilla/kilometreillä? Kyllähän siihen ruudulle saa ajetut kilometrit näkyviin jos sitä tarkoitat? Lisäksi siitä löytyy toiminta mikä laskee kaikkien ajamiesi lenkkien pituuden vähän kuin auton matkamittarin mukaan.

Tassu
28.07.2011, 21.57
Mitä tarkoitat tuolla minuuteilla/kilometreillä?
Se tarkoittaa tahtia eli juoksussa ei haluta nähdä mikä on km/h vauhti vaan halutaan nähdä min/km eli kuinka monta minuuttia menee yhden kilometrin juoksemiseen eli kilometrivauhti.

timpe
28.07.2011, 22.03
Mitä tarkoitat tuolla minuuteilla/kilometreillä? Kyllähän siihen ruudulle saa ajetut kilometrit näkyviin jos sitä tarkoitat? Lisäksi siitä löytyy toiminta mikä laskee kaikkien ajamiesi lenkkien pituuden vähän kuin auton matkamittarin mukaan.

Kyseesä on "pace", tahti, eli nopeutta ei ilmoiteta km/h vaan montako minuuttia menee kilsaan (min/km). Juoksijat käyttää tätä nopeuden sijaan. Tätä toimintoa ei ole edgessä.

Navigointi toimii kunhan suunnittelee reitin etukäteen, sokeasti en tämän kanssa lähtisi ilman etukäteissuunnittelua mihinkään pidemmälle matkalle.

WernerZero
28.07.2011, 22.03
Kiitoksia nopeista vastauksista.

Siis minuutit/kilometreillä tarkoitin vauhtia (jäi epähuomiossa kitjoittamatta), eli jos tarkoituksena on harjoitella tiettyä vauhdinjakoa maratonia varten.
Tosin on mulla Timexin Global Trainerkin ostoslistalla, mutta olis tietysti kiva (ja edullisempaa) jos pärjäisi yhellä laittella...

Toimiva fillarinavigointi olisi myös tärkeä, koska mulla on todennäköisesti etelä-Suomen huonoimpia suunnanvaistoja. Eksyn joka kerta kun yritän oikaista tai muuten vain löytää uusia reittejä... Kesti aikoinaan 4 päivää ennenkuin löysin oikean fillarireitin uuteen duunipaikkaan, vaikka tutkin karttoja monta tuntia!

Mites nopeesti laite löytää satelliitteja ja pysyykö hyvin "kiinni" niissä?

edit: Hidas olen näköjään kirjoittaankin... Kiitos muille tarkennuksista ja vastauksista.

t. W.Z.

jani86
28.07.2011, 22.43
Satelliitit löytyvät todella nopeasti ja pysyy hyvin niissä kiinni. Ensimmäisellä käyttökerralla kesti pidempi aika.

kuovipolku
28.07.2011, 23.50
Siis minuutit/kilometreillä tarkoitin vauhtia (jäi epähuomiossa kitjoittamatta), eli jos tarkoituksena on harjoitella tiettyä vauhdinjakoa maratonia varten.
Tosin on mulla Timexin Global Trainerkin ostoslistalla, mutta olis tietysti kiva (ja edullisempaa) jos pärjäisi yhellä laittella...

Vauhti on sama, ilmaistiinpa se siten juoksijan kannalta totutusti min/km tai pyöräilijän km/h. 5 min/km on 12 km/h ja 4 min/km on 15 km/h ja siltä väliltä oikeat luvut saa netin laskureista - esim http://www.convert-me.com/en/convert/speed - minkä jälkeen kyse onkin enää tottumuksesta.

PS Ranskassa muuten käytetään nimenomaan km/h-vauhteja etenkin ultrajuoksupuolella mutta normaalipitkiinkin matkoihin tähtäävissä ohjelmissa treenivauhdit annetaan usein km/h. Sieltä on myös nyrkkisääntö, jonka mukaan kympin kisavauhti km/h - 1 km/h on puolimaratonin tavoitevauhti ja edelleen - 1 km/h on maratonin tavoitevauhti.

TuH
29.07.2011, 00.02
1) Pakko saada kun en ole huomannut moista. Jos pitää valon päällä koko ajan niin ihan varmana, tosin akku kuluu nopeammin.

Garmin 800:n näytön kirkkaus ja kontrasti on jossain määrin huonompi kuin vanhemmassa 705:ssä. Viime talvena huomasin, että kirkkaimpina pakkaspäivinä karttaruuduista ei meinannut saada mitään selvää. Toisaalta varjossa ruudun luettavuus heikkenee yhtä lailla, ellei kirkkautta ole säädetty korkealle. 705:n kanssa taustavaloa tarvitsee lähinnä pimeällä.

PMoi
29.07.2011, 07.24
Kyseesä on "pace", tahti, eli nopeutta ei ilmoiteta km/h vaan montako minuuttia menee kilsaan (min/km). Juoksijat käyttää tätä nopeuden sijaan. Tätä toimintoa ei ole edgessä.

Autolap toiminnolla saa näkyvin edelliseen kilometriin kulutetun ajan, joka siis vastaa tahtia (min/km).

gobbif
29.07.2011, 16.52
Näytöstä saa mun kokemusten mukaan selvää auringossakin tosi hyvin, myös ilman taustavaloa. Joitain ihan yksittäisiä poikkeuksiakin on kohdalleni toki sattunut.

Navigointi toimii suhteellisen järkevästi. "Vältä hiekkateitä" ominaisuus ei garmin-tyyliseen tapaan juuri toimi ja reititys suosii pitkillä matkoilla suuria teitä. (Motarille se ei sentään reititä, mutta fillaristi ajaa mielummin monesti sitä vieressä kulkevaa vähän pienempää tietä kuin uutta kantatietä). Navigoidessa akun kesto on yksi suurimpia ongelmia. (tästä on ollut ketjussa jo aiemmin)

Navigointilaitteena tuo on mielestäni ihan asiallinen. Mainittakoon kuitenkin, että esim. Garminin autokartoista puuttuu pyörätiet. Se ei siis oikaise metsikön läpi kätevää reittiä vaan kiertää ympäri autoteitä. Käytänkin tuota itse kääntämilläni OSM:n kartoilla, joihin voin muokata lisäsääntöjä (esim. maantiepyörälle ehdoton pyöräteiden välttely ja nyrkin kokoinen sepeli ehdottomasti välteltyä yms), joilla vaikutan hieman reitityksen järkevyyteen.

Puute pyöräteissä on merkittävä jossain hankalissa paikoissa, esim. Kehä III tai Tuusulantien varrella on helppo ajaa harhaan, kun meluvallit estävät näkemästä minne ollaan menossa ja pyörätie mutkittelee välillä erikoisilla tavoilla. Maantiematkailussa tämä ei tietysti ole ongelma. Jossain ulkoilukartoissa saattoi olla pyörätietkin (ainakin jonkin laatuisina).

Ihannelaite tarvitisi lisäksi matkailussa korkeustietoja. Pyöräilijä mielummin kiertää pari sataa metriä kuin ajaa hirmuisten kukkuloiden yli. Näin fiksua reititystä ei tosin ole missään navigaattorissa tällä hetkellä. Käytännössä mulle riittää epävarmoissa tilanteissa edes karkea tieto, että mennään oikeaan suuntaan, vaikkei se ihan optimaalinen olisikaan. Kunnon hutiin ajo teettää pidemmän lenkin kuin hieman epäoptimaalinen reitti.

WernerZero
29.07.2011, 18.31
Kiitos hyvistä vastauksista ja selvennyksistä.
Vaikuttaa siltä että Edge800 on 92%:sti sitä mitä haen/tarvin/haluan.
Hyvin olette saamassa mut ylipuhutuksi ostamaan kyseisen laitteen..;) Tai tulkitsen ehkä (alitajuisesti) tarkoituksella kaikki viestit siten,että tämä olisi kaikinpuolin järkiostos. Laitefriikki ja materialisti kun olen. Ja ei ku Gonepoksiin...

t. Kimi

fob
31.07.2011, 09.39
Onko kukaan kokeillut tätä edge 800:sta autonavigaattorina mukana tulevalla kartalla tai jopa erikseen ostetulla? Entäpä marjametsässä kävellessä tai geokätköilyssä? Haaveena olisi yksi laite kaikkeen käyttöön.

Edge 800 vai Montana 600...

gobbif
31.07.2011, 11.54
Mun mielestä näyttö olisi liian pieni autokäyttöön, lisäksi tuosta puuttuu puhe, joka on autoillessa tosi kätevä. (Auton isommissa nopeuksissa ei ehdi tihrailla karttaa samalla tavalla kuin vaikka marjametsässä kävellessä, joten on kiva jos navigaattori kertoo, että 100m päästä käännös oikealle). Edge ei myöskään tue geokätköjä, jos vaatimuksena on tuki niille vinkkilistoineen.

Yksi laite kaikkeen käyttöön olisi kiva haave, mutta ei toteudu helposti, koska vaatimukset laitteelle ovat erilaiset eri käyttötarkoituksissa.

ketti
31.07.2011, 19.50
Netistä latasin jonkun muun ajaman reitin, jota kuitenkin halusin ajaa väärään suuntaan alkuperäiseen ajosuuntaan nähden.

Väärään suuntaan viivaa pitkin ajo onnistuu (ei kuitenkaan opastettuna) kun valitsee valikosta kyseisen reitin näkymään koko ajan.

Tuota piti ajaessa miettiä kun aikaisemmin en väärään suuntaan ole ajanut. Vihdoin jossakin mahtavalla maaseututiellä tajusin lopulta asian.

Muussa tapauksessa laite herjaa poikkeamasta reitiltä, ja karttanäkymä alkaa kadota jossakin vaiheessa samoin kuin oikeassakin poikkeamassa. Vaikka ei käyttäisi käännösohjeita.

Blackspirit
01.08.2011, 00.08
Onko kukaan kokeillut tätä edge 800:sta autonavigaattorina mukana tulevalla kartalla tai jopa erikseen ostetulla? Entäpä marjametsässä kävellessä tai geokätköilyssä? Haaveena olisi yksi laite kaikkeen käyttöön.

Edge 800 vai Montana 600...

keokätköhän ratkii kun vaikka keskiviikon fillarilenkille sattuis yks matkanvarrelle :D

Vilhelm V
01.08.2011, 06.42
Netistä latasin jonkun muun ajaman reitin, jota kuitenkin halusin ajaa väärään suuntaan alkuperäiseen ajosuuntaan nähden.

Väärään suuntaan viivaa pitkin ajo onnistuu (ei kuitenkaan opastettuna) kun valitsee valikosta kyseisen reitin näkymään koko ajan.

Tuota piti ajaessa miettiä kun aikaisemmin en väärään suuntaan ole ajanut. Vihdoin jossakin mahtavalla maaseututiellä tajusin lopulta asian.

Muussa tapauksessa laite herjaa poikkeamasta reitiltä, ja karttanäkymä alkaa kadota jossakin vaiheessa samoin kuin oikeassakin poikkeamassa. Vaikka ei käyttäisi käännösohjeita.

Garminin MapSource PC-softassa taitaa mennä näin tuo reitin kääntö:
- avaa muokattava reittitiedosto
- mene vasemmassa ikkunassa välilehdelle 'Tracks'
- klikkaa hiiren oikealla napilla reittiä ja valitse 'Track properties'
- paina hiirellä nappulaa 'invert'

Musashi
04.08.2011, 13.24
Nonni. Edge saapui eilen taloon. On se pieni vehje, aina pitää pysähtyä jos haluaa normaalinäköinen tuosta jotain nähdä. Garmin Connect sivustokaan ei toimi lainkaan :( Sitten kysymys: latasin polkupyöräily.netistä Open Street Mapin mutta se ei näytä maastossa/metsässä polkuja ollenkaan niin paljon kuin esim Sports Trackerin OSM. Mites teillä muilla? Eikös tuo ihan sama kartta pitäis olla?

weakman
04.08.2011, 14.20
Nonni. Edge saapui eilen taloon. On se pieni vehje, aina pitää pysähtyä jos haluaa normaalinäköinen tuosta jotain nähdä. Garmin Connect sivustokaan ei toimi lainkaan :( Sitten kysymys: latasin polkupyöräily.netistä Open Street Mapin mutta se ei näytä maastossa/metsässä polkuja ollenkaan niin paljon kuin esim Sports Trackerin OSM. Mites teillä muilla? Eikös tuo ihan sama kartta pitäis olla?

Kyllä näkyy, välillä reitittänyt espoon suunnalla jopa turhan pienelle polulle (onneks maasturilla). Olethan laittanut asetuksista pyöräkartan päälle, en muista onko oletuksena. Menu -> asetukset -> järjestelmä ->kartta -> kartan tiedot/valitse kartta

Musashi
04.08.2011, 14.35
Kyllä näkyy, välillä reitittänyt espoon suunnalla jopa turhan pienelle polulle (onneks maasturilla). Olethan laittanut asetuksista pyöräkartan päälle, en muista onko oletuksena. Menu -> asetukset -> järjestelmä ->kartta -> kartan tiedot/valitse kartta

Juu, kokeilin noita muitakin mutta edelleen Sports Trackerin OSM näytti paljon enemmän.

timpe
04.08.2011, 16.16
Garmin Connect sivustokaan ei toimi lainkaan :(

Huomasin saman eilen. Jotain päivitystä siellä oli menossa. Mulla näkyi välillä jonkun muun suoritukset. Toivotaan, että saavat kuntoon.

Sprintrs
05.08.2011, 14.48
Päivitysten korjauksia oli eilen menossa, olivat laittaneet uusia ohjelmia, mutta ne ei vissiin toiminetkaan. Eilen illlalla jo tosiaan toimi vanhalla systeemillä.
Kysymys: Connecti ei enää automaattisesti suostu ottamaan vastaan Edgestä uusia tallennuksia. Manuaalisesti kun syöttää, niin tallennettavan lenkin lisäksi näyttää jonkun fit-tiedoston. Sitä ei saa edes poistettua kun ilmoittaa, että polkua ei enää löydy.
Ilmeisesti tästä syystä connect vain yrittää lukea Edgestä tiedostoja, mutta ei siihen pysty tuon fit-tiedoston vuoksi.
Eli connect jumittuu tilaan, jossa se ilmoittaa, että luetaan tiedostoja.
Mitä olisi tehtävissä, fit-tiedostohan se pitäisi jotenkin saada poistettua.

Musashi
05.08.2011, 14.55
Ja nythän en pääse tuonne kirjautumaan lainkaan. Ei siinä mitään, hyvä että kehitetään uusia toimintoja jne mutta voisivat tuota tiedotuspuolta hoitaa hieman paremmin.

TetedeCourse
05.08.2011, 15.05
Mulla toimii Edge 500:n kanssa Connect ihan ilman ongelmia ...

Musashi
05.08.2011, 15.09
Mulla toimii Edge 500:n kanssa Connect ihan ilman ongelmia ...

No sepäs se se outos juuri onkin. Tosin tein tunnarin keskiviikkona ja silloin oli jotain päivitysrumbaa ilmassa. Jotain ruskeeta sattunut kenties tuolla.

HeikkiO
05.08.2011, 15.32
5 minsaa sitten Connect toimi Edge 800:n kanssa. Uploadi meni automaattisesti.

Steely
15.08.2011, 09.57
Hei

Seur. asiasta on varmaan keskustelu paljonkin mutta en äkkiä löytänyt mitään.

Ajoimme kaverin kanssa Kirkkonummen poikki pohjoisesta etelään ja takaisin n. 70-80 km.
Kaverilla oli Edge 800 ja minulla "mekaaninen" mittari etupyörästä mittauksella.

Tulokset:
Edge 800 72,3 km
Google maps 76,4 km
Mekaaninen 78,0 km

Mikä on oikein ?

Mekaanisessa kalibrointi oli tehty kaavavalla 2 * pii * r, jossa r-arvosta
vähennetty 3 mm (painauma).
Tässä mittaustavassa virhettä varmaankin tuo etupyörän "aaltoilu".

Edge 800'ssa lienee tunnetut GPS-ongelmat eli katkot satelliittiin ja jos ao. fillariin ei ole konfattu manuaalista mittausta katkojen ajaksi niin voisiko se selittää sen merkittävästä pienempää arvoa ?

Mitenkähän tuo Google maps mittaa matkan ?

JuhaH
15.08.2011, 10.25
Tulokset:
Edge 800 72,3 km
Google maps 76,4 km
Mekaaninen 78,0 km

Mikä on oikein ?

Mekaanisessa 3 mm painuma arvo sinulla on liian suuri jos paine 7-8 kg. Jos kyseessä on maantiepyörä, laita pituudeksi 2100mm niin saat oikean matkan jos rengaspaine on edellä mainnittu (pätee 80 kiloiselle ajajalle)

Todennäköisesti Googlen mittaus on oikea. Edgestä en tiedä.
Minulla Forerunnerin (305) näyttämät matkat (gps) ovat tismalleen samat mitä Polar 625X mittari näyttää edellä mainitulla luvulla.

Musashi
15.08.2011, 10.35
No ilmankos mun lenkit on olleet lyhyitä.

Jenkkakahva
15.08.2011, 10.43
Hei

Seur. asiasta on varmaan keskustelu paljonkin mutta en äkkiä löytänyt mitään.

Ajoimme kaverin kanssa Kirkkonummen poikki pohjoisesta etelään ja takaisin n. 70-80 km.
Kaverilla oli Edge 800 ja minulla "mekaaninen" mittari etupyörästä mittauksella.

Tulokset:
Edge 800 72,3 km
Google maps 76,4 km
Mekaaninen 78,0 km

Mikä on oikein ?

Tässä mittaustavassa virhettä varmaankin tuo etupyörän "aaltoilu".

Edge 800'ssa lienee tunnetut GPS-ongelmat eli katkot satelliittiin ja jos ao. fillariin ei ole konfattu manuaalista mittausta katkojen ajaksi niin voisiko se selittää sen merkittävästä pienempää arvoa ?

Kartta/reittisoftissa reitin pituus lasketaan teiden keskilinjojen perusteella. Yleensä tiedot ovat kohtuullisen tarkkoja, mutta heittoa saattaa helposti tulla prosentin verran. Isommat heitot johtunevat pääosin vanhentuneesta keskilinja-aineistosta. Esim. tässä (http://maps.google.fi/maps?saddr=61.168514,25.678997&hl=fi&sll=61.167024,25.684447&sspn=0.010907,0.043559&mra=mift&mrsp=0&sz=15&t=h&z=15) ilmakuvalla näkyy tien nykyinen sijainti mutta tien keskilinja noudattelee edelleen noin 10-vuoden takaista tilannetta

VPR
15.08.2011, 10.50
Oliko Edge-miehellä erillinen nopeus/kadenssimittari vai tuliko matka GPS:stä?

VesaP
15.08.2011, 11.02
Oliko Edge-miehellä erillinen nopeus/kadenssimittari vai tuliko matka GPS:stä?

Minulla ainakin matka ja nopeus tulee AINA suoraan ja ainoastaan GPS:stä. Onko lenkkini pituudet siis olleet päin /c:tta mittariin luottaen? :eek:

StePe
15.08.2011, 11.18
Minulla ainakin matka ja nopeus tulee AINA suoraan ja ainoastaan GPS:stä. Onko lenkkini pituudet siis olleet päin /c:tta mittariin luottaen? :eek:Jos PowerTap on käytössä, niin taitaa matka ja nopeus tulla ensisijaisesti takapyörän pyörimisestä (näin muistaakseni Edge 800:lla ja myös 705:n uusimmilla firmiksillä)

Steely
15.08.2011, 11.54
Jos PowerTap on käytössä, niin taitaa matka ja nopeus tulla ensisijaisesti takapyörän pyörimisestä (näin muistaakseni Edge 800:lla ja myös 705:n uusimmilla firmiksillä)

Jos Google yms. mittaavat tien keskilinjasta niin silloinhan pitäisi teoreettisesti tulla aina heittoa puoleen tai toiseen riippuen siitä ajetaanko lenkki myötä- tai vastapäivään eli myötäpäivään ajettaessa vähemmän ja vastapäivään enemmän.

Manuaalisen mittarin virhettä voinee minimoida siten että asentaa mittarin takapyörään, joka seilaa vähemmän kuin etupyörä.
Tästä aaltoilusta johtuen manuaalista on käytännössä mahdotonta kalibroida näyttämään "oikein", koska ajettu matka lienee aina pidempi kuin esim. GPS.
Tosin GPS softien ominaisuudet vaihtelevat eli jotkut pyrkivät olemaan älykkäitä.

VesaP
15.08.2011, 11.54
Jos PowerTap on käytössä, niin taitaa matka ja nopeus tulla ensisijaisesti takapyörän pyörimisestä (näin muistaakseni Edge 800:lla ja myös 705:n uusimmilla firmiksillä)

No hyvä. Ilmankos se sitten antaa about samoja kilometreja ruutuun mitä Googlemapsin kauttakin reitin suunniteltuani.

JackOja
15.08.2011, 11.57
GPS-signaalista matkaa ei mitata kovinkaan luotettavasti.

Paapaa
15.08.2011, 12.15
Onko kukaan testannut, miten paljon GPS:n ilmoittama matka eroaa kunnolla kalibroidun normimittarin lukemasta?

magnuken
15.08.2011, 12.23
Onko kukaan testannut, miten paljon GPS:n ilmoittama matka eroaa kunnolla kalibroidun normimittarin lukemasta?

Se jenkkien Sateentekijä on hyvinkin perusteellisesti verrannut eri laitteiden erilaisilla radoilla gepsillä mittaamat matkat mittapyörän lukemiin:

http://www.dcrainmaker.com/2011/06/2011-sport-device-gps-accuracy-in-depth.html

StePe
15.08.2011, 12.36
Onko kukaan testannut, miten paljon GPS:n ilmoittama matka eroaa kunnolla kalibroidun normimittarin lukemasta?GPS:n virheet ovat hyvin satunnaisia. Useimmassa tapauksessa GPS:n mittausvirhe pitkällä matkalla on kuitenkin pienempi kuin esim. rengaspaineen muutoksesta aiheutuva virhe normimittarin lukemassa.

Keväällä tuli ajettua useita vertailulenkkejä siten, että pystyin vertailemaan takapyörästä mittaavan Ergobrainin, Edge 705:n ja 800:n lukemia. Manuaalisesti asetetulla rengasmitalla Garminit näyttävät tietenkin samaa kuin normimittari. Seuraavaksi tarkin vaihtoehto on pelkkään satelliittisignaaliin perustuva mittaus ja epätarkin vaihtoehto Edge 800:lla on satelliittisignaalin perusteella renkaan ympärysmittaa arpova vaihtoehto (poikkeama pidemmällä matkalla pysyy yleensä alle 0,2 % tasossa, joten ei sillä suurta käytännön merkitystä ole).
Joskus satunnaisesti GPS-mittaus voi sekoilla oikein perusteellisesti (Edge 705:n kanssa tuollaista on tapahtunut n. kerran vuodessa) ja silloin matkassa voi olla useammankin prosentin poikkema.

TuH
15.08.2011, 15.10
Joskus satunnaisesti GPS-mittaus voi sekoilla oikein perusteellisesti (Edge 705:n kanssa tuollaista on tapahtunut n. kerran vuodessa) ja silloin matkassa voi olla useammankin prosentin poikkema.

Quoted for truth. Joskus keväällä Veikkolan suunnalla ajellessa Garmin 800 oli yhtäkkiä vetänyt älyttömän signaaliheiton keskelle Suomenlahtea ja sieltä viivana takaisin. Tajusin, että jotain oli mennyt pieleen, kun Garminin ilmoittama lenkin keskinopeus oli yhtäkkiä kohonnut jonnekin 60 km/h tasolle! :) Ajomatkaakin oli mittarissa "vähän" enemmän kuin olisi pitänyt.

rhubarb
15.08.2011, 15.14

Jos fillarissa on kiinni nopeus/kadenssisensori, käytetään sitä aina. Ilmeisesti jos sitä ei ole, mutta PT löytyy, pyörimisnopeus otetaan sieltä samoin kuin kadenssin arvonta. Molempien puuttuessa GPS:stä.

Steely
15.08.2011, 15.36
Mekaanisessa 3 mm painuma arvo sinulla on liian suuri jos paine 7-8 kg. Jos kyseessä on maantiepyörä, laita pituudeksi 2100mm niin saat oikean matkan jos rengaspaine on edellä mainnittu (pätee 80 kiloiselle ajajalle)

Konfattu arvo tuolla lenkillä eturenkaan kehäksi oli 2130 mm, joka on jo 6 mm vähemmän mitä kaava ( 2 * pii * r ) antaa (painan 100 kg)
Arvolla 2100 mm matkaksi olisi tullut noin 1 km vähemmän, jolloin ollaan jo kilsan päässä GMaps arvosta.
Kun huomioidaan lisäksi se, että lenkki ajettiin myötäpäivään niin Googlen arvosta pitäisi periaatteessa vähentää jotain.

Summarum: Lenkin pituus on sopimuskysymys ja todellinen mittauspituus riippuu siitä miten sitä mitataan :D
Tämä viestiketju on antanyt ymmärtää että myös GPS-mittari fillareilla matkan mittaus pitäisi tehdä ensisijaisesti takarenkaasta (mikäli tulkitsin gollega rhubarbin kommentin oikein).

TuH
15.08.2011, 17.20
Tämä viestiketju on antanyt ymmärtää että myös GPS-mittari fillareilla matkan mittaus pitäisi tehdä ensisijaisesti takarenkaasta (mikäli tulkitsin gollega rhubarbin kommentin oikein).

Enpä ole kahden ja puolen vuoden käyttökokemusten (Garmin 705 ja 800) perusteella kokenut ikinä tarpeelliseksi käyttää erillistä nopeusanturia gepsimittauksen rinnalla. Laitteen selviä tilttaamisia lukuunottamatta en ole koskaan havainnut, että matkan mittaus olisi heittänyt lenkillä kilometreillä. Satojen metrien heitot taas menevät yhtä hyvin eri aikaan kytkettyjen starttien ja auto pause -leikkausten piikkiin.

Sanoisin, että harrastajan kannalta on melko tarpeetonta vouhottaa gps:n epätarkkuudesta. Ihan hyvin se toimii.

Teppo
15.08.2011, 17.45
Sanoisin, että harrastajan kannalta on melko tarpeetonta vouhottaa gps:n epätarkkuudesta. Ihan hyvin se toimii.

Jep, hyvin toimii ja ei tosiaan oo ikävä perinteisempiä mittareita. Mulla on edge500 ilman antureita ja käytän sitä viidessä fillarissa. Kaikki vanhat mittarit lens roskiin kun hankin garminin.

HeikkiO
15.08.2011, 20.02
Ilmoittaako Edge 800 millään tavoin akun loppumisesta ennakkoon?

gobbif
15.08.2011, 21.10
Mun kokemusten mukaan GPS toimii useimmiten varsin hyvin. Ääritapauksissa tosin matka voi heittää helposti 5% ja joskus jopa lähemmäs 10%. Harrastelijanakin sillä on minulle merkitystä oliko nopeuteni 25km/h vai 27,5km/h (jälkimäinen +10%). Jos ääriesimerkit jättää pois, niin yleensä tuo on suht ok.

Ah, sitten kokemuksia tehomittarin kanssa ajelusta. Jos tehomittari (esim. kammissa oleva) antaa kadenssia, niin garmin käyttää sitä ainakin, jos nopeus/kadenssi-anturista ei tule ollenkaan kadenssi-signaalia. (Jätin polkimen magneetin asentamatta koemielessä).

Tehomittarin kanssa pääsee heti tutustumaan insinöörin idiotismeihin eli vakiona annettaviin valintoihin. Tehon saa näkyviin watteina, %-FTP:stä ja tehoalueena. Kätevää. Jos taas haluaa keskiarvottaa dataa yhtään, niin 3s ja 30s ovat ainoat keskiarvotukset ja niitä saa vain wateille. Vaikkapa 3s keskiarvotettu %-FTP:stä puuttuu. Tämä on varsin kiusallinen piirre, koska minä suosisin % FTP:stä (tai tehoaluetta), mutta käyttäisin mielellään jotain 3-5s keskiarvotusta.

Tehohälytykset tuntuisivat tulevan 3s keskiarvotetusta datasta. Mittari siis piipittää pienistäkin hetkellisistä piikeistä. Mitään asetusta tälle ei tietenkään ole.

Tulen tuon kanssa toki toimeen enkä kadu ostostani. En silti mielellään laskisi ja opettelisi muistamaan watteja, mutta näköjään pakko. (Miksei tuolle voi olla kahta asetusta: mitä yksikköä näytetään ja mitä keskiarvotusta.. puuh.)

sakuvaan
15.08.2011, 21.21
Edge 800 tänään satasen alennuksessa bike-discountissa:

http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-weiss-schwarz.html

rhubarb
15.08.2011, 21.47
Ujui. 300€ oli maaginen hintani…kuumottaa.

Steely
15.08.2011, 22.11

Onkohan jotain parempaa tulossa ja vanhoista laitteista halutaan päästä eroon ?
Tiedoista en saanut pikaisella lukemisella varmuutta siitä onko tässä paketissa mukana syke ja kadenssi, joka oli "sininen paketti".
Jos on niin hinta on tosiaan 100 Eur halvempi kuin aiemmin.

jani86
15.08.2011, 22.25

Ollut jo pidemmän aikaa tuolla hinnalla. Tuossa ei tule mukana sykevyötä eikä sitä kadenssianturia.
Eikä myöskään sitä karttamuistikorttia.

jani86
15.08.2011, 22.26
Onkohan jotain parempaa tulossa ja vanhoista laitteista halutaan päästä eroon ?
Tiedoista en saanut pikaisella lukemisella varmuutta siitä onko tässä paketissa mukana syke ja kadenssi, joka oli "sininen paketti".
Jos on niin hinta on tosiaan 100 Eur halvempi kuin aiemmin.

Tuo on pelkkä laite vain telineineen ja latureineen. Ollut jo pidemmän aikaa tuolla hinnalla myynnissä.

StePe
15.08.2011, 22.54
Ilmoittaako Edge 800 millään tavoin akun loppumisesta ennakkoon?Samanlainen varoitusviesti kuin muillakin Edgeillä tulee. Koskaan en ole kokeillut, että kuinka kauan laite vielä sen jälkeen pysyy hereilllä (varmaan siinäkin on yksilöllisiä eroja, oma Edge 800 antaa varoituksen viimeistään 13 h ajon jälkeen ja viimeistään 0,5 h sen jälkeen olen pistänyt latauksen päälle). Talvella varoitus tuli pahimmillaan alle 3 h ajon jälkeen. Akun kesto (tai ainakin varoitus virran loppumisesta) tuntuu riippuvan paljon lämpötilasta, taustavalon käytöstä ja karttanäytön käytöstä (Eurooppa-kartalla).

janip
17.08.2011, 20.35
Muutaman päivän onnellinen omistaja. Kertokaas löytyykö joku valmis ratkaisu juoksulenkkejä varten, siis että 800:n saisi ranteeseen kiinni?

jani86
17.08.2011, 20.38
Muutaman päivän onnellinen omistaja. Kertokaas löytyykö joku valmis ratkaisu juoksulenkkejä varten, siis että 800:n saisi ranteeseen kiinni?

Kännyköille ainakin on niitä ranteeseen kiinnitettäviä yleiskoteloita. Semmoinen voisi olla yksi vaihtoehto.

Herra Kurppa
17.08.2011, 23.44
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1233 Tuolla onnistuu. 800 on sen kokoinen murkula, ettei ehkä mukavin ranteessa juostessa, mutta menettelee. Voisi ehkä olla mukavampi, jos laittaisi erilaisen remmin jolla saisi nostettua ylemmäksi kyynervarressa, jolloin ei heiluisi niin paljoa.

Blackspirit
18.08.2011, 07.17
Mitäs karttoja tässä härvelissä kannattais käyttää? Performance ja navigation bundle europe paketin kartat on käytössä nyt,

JackOja
18.08.2011, 08.10
Mitäs karttoja...

Openstreetmap ja/tai SuomiPro. Ensinmainittu on ilmainen ja toinen maksaa.

Musashi
18.08.2011, 09.09
Mitäs karttoja tässä härvelissä kannattais käyttää? Performance ja navigation bundle europe paketin kartat on käytössä nyt,

Hirmusen säätämisen jälkeen sain Tampereen ympäristön Kansalaisen karttapaikan kartoilla Edge 800:seen. Suosittelen maastopyöräilijöille.

makkeli
18.08.2011, 09.30
Kiinnostaa tuo säätäminen.

En omista laitetta, mutta olen kuvitellut, että fetch-mapin kuvatiedosto kalibroidaan Garminin custom map ohjelmalla. Vai saako sen suoraan Garminiin käyttäen map-tiedoston valmista kalibrointia.

magnuken
18.08.2011, 09.31
Hirmusen säätämisen jälkeen sain Tampereen ympäristön Kansalaisen karttapaikan kartoilla Edge 800:seen. Suosittelen maastopyöräilijöille.

Voisitko lyhyesti kertoa millä ohjelmilla sait ne Karttapaikan rasterikartat muutettua Garminin ymmärtämään vektorimuotoon, vai hyväksyykö tuo Edge 800 myös rasterikarttoja? Yleensähän Garminin vehkeet käyttävät vain vektorikarttoja, poikkeuksena jotkut maastogepsimallit kuten Oregon ja Dakota.

JackOja
18.08.2011, 09.44
...hyväksyykö tuo Edge 800 myös rasterikarttoja?...

Edge800 on listalla ;)
http://www.garmin.com/garmin/cms/cache/offonce/us/onthetrail/custommaps#fragment-3

Musashi
18.08.2011, 10.09
Voisitko lyhyesti kertoa millä ohjelmilla sait ne Karttapaikan rasterikartat muutettua Garminin ymmärtämään vektorimuotoon, vai hyväksyykö tuo Edge 800 myös rasterikarttoja? Yleensähän Garminin vehkeet käyttävät vain vektorikarttoja, poikkeuksena jotkut maastogepsimallit kuten Oregon ja Dakota.

Voin palata tähän aiheeseen myöhemmin vaikka laittamalla ohjetta kun on aikaa myöhemmin. Karttapaikka ei tästä toiminnasta tietenkään tykkää vaikka verorahoilla nuokin kartat tehty on. Ei tuo mikään ylivoimainen homma ollut kun sen yrityksen ja erehdyksen kautta opetteli. Aikaa toki meni.

Quedo
18.08.2011, 22.32
Tänään lenkillä sanoi kosketusnäyttö sopimuksen irti. Soft/hard resetointia ja softapäivitystäkin on kokeiltu - ei apua.

Vajaan vuoden toimi muuten ilman suurempia ongelmia.

--sami

Jani T.
21.08.2011, 17.34
Mikäköhän mättää, kun edge800 rupes kettuilemaan. Kahdella viimeisellä lenkillä (4h+6h) näyttää koko ajan sykkeen olevan noin 170-250, välillä tosin on hetkellisesti pudonnut normaaleihin 100-130 lukemiin??? Olen pessyt hyvin kangasmallisen sykevyön sebamedillä, niin kuin aikaisemminkin, jolloin ongelmia ei vielä ollut. Vyö on ollut normaalilla kireydellä, joten siitä ei pitäisi johtua. Kalorinkulutus näyttäisi kuitenkin menevän vanhan kaavan mukaan, eli ihan kuin laite tietäisi oikean sykkeen, mutta näyttää silti "hieman" yläkanttiin tuota sykettä laitteen näytöllä. Garmin connectiin siirrettäessä sykkeet edelleen "tapissa"?!

Softa versio 2.20.0.0 (uusin jonka webupdater on ladannut?)

haedon
21.08.2011, 17.49
Mä olen ainakin käyttänyt 800:sta myös autossa ne harvat kerrat kun navia opastukseen tarvii. Toimii ihan riittävän hyvin. Olen kyllä kiinnittänyt sen varmaan hieman lainvastaisesti rattiin, mukana tulevilla ohjaustankokiinnittimillä.

gobbif
21.08.2011, 18.50
Mikäköhän mättää, kun edge800 rupes kettuilemaan. Kahdella viimeisellä lenkillä (4h+6h) näyttää koko ajan sykkeen olevan noin 170-250, välillä tosin on hetkellisesti pudonnut normaaleihin 100-130 lukemiin???

Mun edellinen sykevyö muuttui herkäksi paidan lepatukselle ja sykkeet oli ihan mitä sattuu. Lopulta se alkoi näyttää jatkuvasti jotain lepatuspiikkiä ja sykkeet saattoivat olla ihan tasaista minuutinkin kerrallaan. Muutaman kuukauden ikäisen sykevyön diagnosoin vialliseksi, etenkin kun pätkimistä oli myös matalilla sykkeillä ja toisella vastaanottimella. Viikossa tuli takuuna sitten uusi tilalle.

Garmin ei herjaillut mitään puuttuvasta signaalista, vaan näytti aina iloista viivasuoraa sykettä joka sitten pompahti aina kun joku signaali tuli.

aapa
21.08.2011, 23.26
Voin palata tähän aiheeseen myöhemmin vaikka laittamalla ohjetta kun on aikaa myöhemmin. Karttapaikka ei tästä toiminnasta tietenkään tykkää vaikka verorahoilla nuokin kartat tehty on. Ei tuo mikään ylivoimainen homma ollut kun sen yrityksen ja erehdyksen kautta opetteli. Aikaa toki meni.

Paas kertoen kuinka tämän teit :) Tänään lenkilla hämmästeltiin ajokaverin uutta 800:sta ja samalla tuli puheeksi että olisi näppärää saada nuo Karttapaikan kartat siihen laitteeseen. Garminin topokartat ovat aika riistohintaisia..

Herra Kurppa
22.08.2011, 00.07
http://www.garmin.com/garmin/cms/cache/offonce/us/onthetrail/custommaps Tuolla Garminin ohjeet noiden omien karttojen tekemiseen, ensin pitää tietysti olla karttamateriaali kuvatiedostona.

magnuken
22.08.2011, 09.13
http://www.garmin.com/garmin/cms/cache/offonce/us/onthetrail/custommaps Tuolla Garminin ohjeet noiden omien karttojen tekemiseen, ensin pitää tietysti olla karttamateriaali kuvatiedostona.

Tuo olikin hyvä tieto! Olin kuvitellut, että Edge 800 useimpien Garmineiden tapaan huolii vain vektosikarttoja. Mutta näköjään se syö myös rasterikarttaa sen "Custom Map" ominaisuuden myötä. Eli tässä säästyy siltä varsin työläältä rasterikartan vektoroinnista!

Jani T.
22.08.2011, 15.26
Mun edellinen sykevyö muuttui herkäksi paidan lepatukselle ja sykkeet oli ihan mitä sattuu. Lopulta se alkoi näyttää jatkuvasti jotain lepatuspiikkiä ja sykkeet saattoivat olla ihan tasaista minuutinkin kerrallaan. Muutaman kuukauden ikäisen sykevyön diagnosoin vialliseksi, etenkin kun pätkimistä oli myös matalilla sykkeillä ja toisella vastaanottimella. Viikossa tuli takuuna sitten uusi tilalle.

Garmin ei herjaillut mitään puuttuvasta signaalista, vaan näytti aina iloista viivasuoraa sykettä joka sitten pompahti aina kun joku signaali tuli.

Kiitos vinkeistä!

Soittelin aamulla Garminin tuotetukeen ja suosittelivat suorittamaan tehdaspalautuksen. Tein sen, vaihdoin sykevyön pariston ja ostin apteekista "ultrasound transmission gel" -nimistä geeliä, jota laiton vyön kontaktipinnoille + lähettimen nastoinin. Nyt ainakin kotona istuessa sykkeet on normaalit, eikä heittoja ole tullut viimeiseen 45 minuuttiin. Huomenna ajamaan ja lisää tarkastelua!

Kivelae
25.08.2011, 10.10
Jos joku vielä taistelee sen usb-tulpan kanssa niin kekkasin tuossa äsken, että sitä liparetta hiukan venyttämällä saa sen usb-reikään menevän kumitörröttimen kohtisuoraan sinne koloonsa ja tulppa asettuu kerralla hyvin eikä tartte "hieroa" eikä muuta.

Onko muilla muuten lähtenyt kosketusnäyttö miten pahasti naarmuuntumaan? Mulla on kuukauden jälkeen selvästi näkyvissä jotain pientä skraidua, pitänee joku suojus hankkia.

gobbif
25.08.2011, 12.19
On mullakin hentoa kuluma näytössä, ei tosin mitään häiritsevää. Aiemmin kokeilin suojaa toisessa härvelissä, heijasteli pirusti ja oli lisäksi yliherkkä naarmuuntumaan. Lisäksi kosketusnäyttö ei toiminut ihan yhtä herkästi kuin ilman suojaa. Ei jäänyt pitkäksi kokeiluksi!

Tuota venytystä on tullut itsekin käytettyä. En tosin ole kovin huolissani, jollei se ole hyvin paikallaan, liittimet on sisäisesti suojattuja ja vesitiiviitä. Märkää liitintä ei tietty kannata käyttää ja muistikortin kontaktit voivat olla kastuessaan epämääräiset (eikä muistikortti yleensä ole vesisuojattu). Tässä testi upotuksesta veteen 5 minuutiksi, näyttäisi että usb-liittimen tulppakin olisi testissä raollaan? http://www.youtube.com/watch?v=_iS7TtUmJmY

Kivelae
25.08.2011, 14.47
Tässä testi upotuksesta veteen 5 minuutiksi, näyttäisi että usb-liittimen tulppakin olisi testissä raollaan? http://www.youtube.com/watch?v=_iS7TtUmJmY

Oho.. jospas tuo ei sitten ihan pienestä sateesta säikähdä..

VesaP
27.08.2011, 12.14
Nyt olis kiire! Piti siirtää Bike Route Toasterilla kohta alkavan lenkin reitti G800:een mutta ei se paska nyt toimi. Toaster herjasi että vaatii päivityksen Garmin Communicatoriin, entinen versio oli joku 2.9, uusi 3.1. No, päivitin. Mutta nyt vaikka Toaster väittää että "Course writed to device" niin ei sitä siellä MISSÄÄN ole!

Mikä vikana?

Ja kun yritin äkkiä etsiä miten noita tcx tai gpx filejä siirretään reitiksi tuohon 800:een niin sitäkään tässä kiireessä osannut tehdä.

PRKLE!!!!!!!!!!!!!!

ps) Mulla 64 bittinen IE, ja Garmin Communicatorin spekseissä luki ettei tue 64 bittistä IE:tä. Mun Windowssin käynnistysvalikossa on "Internet Explorer (64bit)" ja sit lisäksi "Internet Explorer" pelkästään. Mutta kummallakaan tuo siirto ei toimi.

ps2) Asensin Firefoxin. Ei toimi silläkään. "Data written to device" tulee, mutta reittiä ei löydy mistään. ARGHHHHHHHHHH!

MRa
27.08.2011, 12.49
Jos en ihan väärin muista, niin mä oon tehnu 705:ssa siten, että olen kopsannu tcx tiedoston suoraan polkuun G:\Garmin\Courses jossa g on tuo Garminin sisäinen muisti. Toinen vaihtoehto on ollu käyttää SportTracks:n courses pluginia. Veikkaan, että toimii samalla lailla tossa 800:ssa. Ehdit varmaan kyl jo lähteä.

64-bittisessä Windows:ssa tosiaan on erikseen myös 32bit IE. Siinä yleensä noi plugint toimii paremmin kuin 64bit versiossa. Mut ilmeisesti sulla sekään ei näköjään auttanu.

magnuken
27.08.2011, 15.53
Nyt olis kiire! Piti siirtää Bike Route Toasterilla kohta alkavan lenkin reitti G800:een mutta ei se paska nyt toimi. Toaster herjasi että vaatii päivityksen Garmin Communicatoriin, entinen versio oli joku 2.9, uusi 3.1. No, päivitin. Mutta nyt vaikka Toaster väittää että "Course writed to device" niin ei sitä siellä MISSÄÄN ole!

Mikä vikana?

Ja kun yritin äkkiä etsiä miten noita tcx tai gpx filejä siirretään reitiksi tuohon 800:een niin sitäkään tässä kiireessä osannut tehdä.

PRKLE!!!!!!!!!!!!!!

ps) Mulla 64 bittinen IE, ja Garmin Communicatorin spekseissä luki ettei tue 64 bittistä IE:tä. Mun Windowssin käynnistysvalikossa on "Internet Explorer (64bit)" ja sit lisäksi "Internet Explorer" pelkästään. Mutta kummallakaan tuo siirto ei toimi.

ps2) Asensin Firefoxin. Ei toimi silläkään. "Data written to device" tulee, mutta reittiä ei löydy mistään. ARGHHHHHHHHHH!

Jos kyseessä on Win7 64 bittisenä, niin yksi konsti on ajaa kyseiset ohjelmat VM:n alla. Eli Virtual Machinessa ja siinä XP-moodissa. Tämä ei sisälly vakiona Win7 käyttikseen mutta sen XP-virtuaalikoneen voi ladata Mikkisoftan sivuilta:

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/default.aspx

Tämä emulaattori ei tosin toimi noissa perus Win7, eli Home versioissa. Usein 32 bitisen ohjelman toimimattomuus 64 bittisessä Wintoosassa johtuu myös uuden Windowsin mukanaan tuomista laajemmista tietoturvakäytännöistä. Täältä apua siihen:

http://www.pugetsystems.com/blog/2011/01/13/windows-7-64-bit-running-32-bit-applications/

weakman
27.08.2011, 17.27
Itellä win7 64bit toimii ja ei toimi. Välillä menee mukisematta läpi, mutta yleensä joutuu kikkailemaan nimen kanssa (jos reittilistalta löytyy jo lähes saman niminen, ei saa olla liian pitkä nimi, ei mitään ylimääräisiä alaviivoja tyhjiä yms.)

magnuken
27.08.2011, 21.20
Itellä win7 64bit toimii ja ei toimi. Välillä menee mukisematta läpi, mutta yleensä joutuu kikkailemaan nimen kanssa (jos reittilistalta löytyy jo lähes saman niminen, ei saa olla liian pitkä nimi, ei mitään ylimääräisiä alaviivoja tyhjiä yms.)

No, oletko yrittänyt sitä VM:n XP-moodia?

VesaP
27.08.2011, 22.39
Pikainen kommentti (täytyy palata katsomaan Vueltaa nauhalta) niin kopioimalla tcx filen /courses (taisinnepäin) hakemistoon tosiaan värkki löysi reitin. Olin kokeillut kopioida sen sinne samaan hakemistoon minne Garmin tekee itse ne reittinsä. Pitkin laittaa toisen levyaseman reitti-hakemistoon.

Mutta millä tuon laitteen saa opastamaan ajaessa? Nyt reitti oli vain kartalla mutta laite ei kertaakaan piipittänyt risteyksissä että "vasemmalle, oikealle jne" Milläs nuokin saisi päälle? Nyt pitää itse seurata viivaa kartalla ja kääntyä oikeissa paikoissa ilman laitteen apua.

magnuken
28.08.2011, 01.18
Mutta millä tuon laitteen saa opastamaan ajaessa? Nyt reitti oli vain kartalla mutta laite ei kertaakaan piipittänyt risteyksissä että "vasemmalle, oikealle jne" Milläs nuokin saisi päälle? Nyt pitää itse seurata viivaa kartalla ja kääntyä oikeissa paikoissa ilman laitteen apua.

Mikä kartta sulla laitteessasi on? Onhan se sellainen reititykseen pystyvä?

VesaP
29.08.2011, 08.40
Mikä kartta sulla laitteessasi on? Onhan se sellainen reititykseen pystyvä?

Siis se Garminin oma City Navigator NT vai mikä se tulee sen "navigation & performance bundle"n mukana.

Juha_H
29.08.2011, 12.23
Mutta millä tuon laitteen saa opastamaan ajaessa? Nyt reitti oli vain kartalla mutta laite ei kertaakaan piipittänyt risteyksissä että "vasemmalle, oikealle jne" Milläs nuokin saisi päälle? Nyt pitää itse seurata viivaa kartalla ja kääntyä oikeissa paikoissa ilman laitteen apua. TCX ei käsittääkseni reititä, eli siinä muodossa pisteitä on x-määrä ja navigointi tapahtuu linnuntietä pisteeltä toiselle. GPX muodossa taas reitin varrelta valitaan muutama piste ja laite laskee reitin näiden välille, tämää vaatii tietenkin reitittävän kartta-aineiston. Mulla ei ole edgeä käsillä, joten en pysty tarkastamaan, mutta muistaakseni nuo gpx-reitit piti kopioida johonkin newcources tms. hakemistoon, josta edge sitten siirtää reitit sinne cources-hakemistoon käynnistyksen yhteydessä ja sen jälkeen reitit löytyy myös edgen valikoista.

VesaP
29.08.2011, 12.42
Kiitos! Eli tallennan seuraavan kerran reitin Bike Route Toasterilla gpx muodossa ja siirrän sen tuonne newcourses-tms hakemistoon ja katsotaan reitittääkö sitten tai tuleeko ylipäänsä näkyviin Edgelle. Muistakseni siinä routetoasterissa se systeemi herjasi että Edgen kanssa pitää käyttää tcx:ää, ja muilla Garminin laitteilla gpx, mutta toki voin kokeilla jos se kerta tuolleen toimii paremmin!

Quedo
29.08.2011, 13.21
Tänään lenkillä sanoi kosketusnäyttö sopimuksen irti. Soft/hard resetointia ja softapäivitystäkin on kokeiltu - ei apua.

Vajaan vuoden toimi muuten ilman suurempia ongelmia.

Lähettivät huollosta uuden tilalle.

Löysin mielenkiintoisen keskustelun Edge 800 näytön kestävyydestä etsiessäni vastaavia kosketusnäyttöongelmia. Kannattaa lukaista läpi, itsellä on nyt vaihdon jäljiltä tuo "paranneltu" versio.

https://forums.garmin.com/showthread.php?t=14493

--sami

Quedo
29.08.2011, 13.24
Kiitos! Eli tallennan seuraavan kerran reitin Bike Route Toasterilla gpx muodossa ja siirrän sen tuonne newcourses-tms hakemistoon ja katsotaan reitittääkö sitten tai tuleeko ylipäänsä näkyviin Edgelle. Muistakseni siinä routetoasterissa se systeemi herjasi että Edgen kanssa pitää käyttää tcx:ää, ja muilla Garminin laitteilla gpx, mutta toki voin kokeilla jos se kerta tuolleen toimii paremmin!

Tässä (http://ridewithgps.com/edge_800) aika hyvin kerrottu formaattien eroista.

--sami

Timo W
02.09.2011, 20.08
Olikos jollain lääket siihen, että Edge 800 kytkettäessä laitteen mukana tulleella USB-piuhalla läppäriin, ei enää toimi kuten ennen, vaan näyttöön ilmestyy teksti: "The USB cable is connecter to the wrong adapter" WTF?

Ja sitten uusi yritys toisella piuhalla, jossa lukee Garmin, tuotti halutun tuloksen... :o Eli äärimmäisestä huolellisuudestani huolimatta valitsemani väärä USB-piuha ei toiminut halutusti...

gobbif
03.09.2011, 10.36
Toinen piuha ilmeisesti viallinen tai epästandardi jotenkin? Mulla toimii kyllä johto kuin johto.

Markku Janne
03.09.2011, 11.07
Toinen piuha ilmeisesti viallinen tai epästandardi jotenkin? Mulla toimii kyllä johto kuin johto.

Ainakin autonavigaattoreissa Garminilla on ollut omia virityksiä noiden USB-piuhojen kanssa. Tulee mieleen vanhat scart-liittimet, joissa oli joko kaikki piuhat liitetty tai vain osa.

Tmh
03.09.2011, 13.21
Ainakin autonavigaattoreissa Garminilla on ollut omia virityksiä noiden USB-piuhojen kanssa. Tulee mieleen vanhat scart-liittimet, joissa oli joko kaikki piuhat liitetty tai vain osa.

Jaa-a. Kyl omat on toiminu piuhalla kuin piuhalla...

Steni
03.09.2011, 14.52
Yep

Kyllä toi Garmin Edge 800 on meikäläiselläkin pelittänyt
himassa ja duunissa kaikkien johtojen kanssa....

Tapani

haedon
03.09.2011, 15.27
Mulla ilmoitteli samaa kameran piuhaa käytettäessä, mutta pelitti taas normaalisti kun irrotti piuhan kertaalleen ja laittoi takaisin.

Juha_H
05.09.2011, 17.11
Tässä (http://ridewithgps.com/edge_800) aika hyvin kerrottu formaattien eroista.

..ja siellä on myös ne ohjeet noiden gpx-filujen kopioimiseen edgeen: "Once you have it plugged in, open up the "drive" associated with the GPS unit, then open the "Garmin" folder inside the drive. You'll now see a list of several files/folders. One of the folders is called "NewFiles". You should copy (drag the icon) the file to this folder."

gobbif
05.09.2011, 18.08
Hahaa, arvasinpas. 8 bittiä riittää asiaan kuin asiaan Garmin-insinöörin mielestä :)

Garmin lakkasi buuttaamasta ja jäi jumiin "Loading map" kohtaan. Ensin epäilin karttaa, mutta tarkempi diagnoosi paljasti, että tallennettuja harjoituksia on muistikortilla 256 kpl. Kun niitä vähän siivoili pois, niin johan alkoi taas buutata.

hoohoo
02.10.2011, 17.52
Tänään lenkillä opin, että Virtual Partnerin saa nollattua pitkällä painalluksella näyttöön. Aiemmin olen pitänyt tuota melko turhana ominaisuutena, koska luulin että nollaaminen edellyttää aina uuden harjoituksen aloittamista ja kun varsinainen lenkkeily pääsee alkamaan vasta pitkähkön klv-kurvailun jälkeen niin virtuaalipartneri on aiemmin päässyt multa aina karkuun. Käyttöohje ei muuten tiennyt tästä mitään.

rhubarb
02.10.2011, 18.16
Jaksaisiko joku ilmoittaa täällä kun firmispäivitys jossa lisätään IF/NP/TSS? Also, jos joku haluaa halvalla eroon omastaan, voin ehkä avustaa… :cool:

Vilhelm V
02.10.2011, 22.20
Jaksaisiko joku ilmoittaa täällä kun firmispäivitys jossa lisätään IF/NP/TSS? Also, jos joku haluaa halvalla eroon omastaan, voin ehkä avustaa… :cool:

Mikä on IF/NP/TSS?

Cycledrophis
02.10.2011, 22.26
Mikä on IF/NP/TSS?

Intensity Factor, Normalized Power, Training Stress Score. Kts. kirja Training wth Power Meter

Jari

Timo W
03.10.2011, 10.43
Onkos muilla vastaavaa kokemusta Garminin matkanmittauksesta ja selitystä siihen?

Edge 800 oli kaverillani taskussa kävellessä viime pe-la. Akku hyytyi jossain vaiheessa kesken matkaa, mutta garmin connectiin ladattuna matkaksi näytetään 45,94 km. Exporttaamalla connectista GPX:ksi ja lataamalla sen sports-trackeriin matkaksi näytetään 62,6 km. WTF?

http://connect.garmin.com/activity/118808297

Tuo jälkimmäinen lienee lähempänä oikeaa.

gobbif
03.10.2011, 17.43
Ainakin laitteella katsoesssa se näyttää tallennetun yhteenvetotiedon, joka tallennetaan stopin jälkeen (jo pelkkä selailuun meno ennen kuin tallennus on loppu voi korruptoida tuon). Jos connect käyttää jotain tällaista, en yhtään hämmästelisi kummia arvoja jos akku loppuu kesken kaiken.

Cycledrophis
03.10.2011, 17.52
^^Koneessa lienee ollut autostop <2km/h päällä

Jari

gobbif
03.10.2011, 18.00
Tällaisten puutteiden korjausta odotellessa alkaa taas kaivata kovasti jotain open source -laitetta, koska nuohan olisivat oikeasti vain muutama hassu rivi koodia. Edgen osalta taas noita saadaan varmasti odotella pitkään, ainakin aiemmissa tuotemalleissa noiden lisäys ei ole vieläkään valmis.

Syksystä/loppuvuodesta pitäisi tulla markkinoille CycleOps:n Joule, joka on kaavailtu hinnaltaan edulliseksi (noin satanen vilahti jossain) ja sisältää tuollaisia ominaisuuksia. Jos riittää reitin loggaus, niin Joule GPS voi olla myös toimiva vaihtoehto tulevaisuudessa, arvioitu hintaluokka $250. Navigointia noilla ei tietysti saa, joten yhden laitteen ratkaisuksi nuokaan eivät sovi.

Pitääpä tästä innostuneena tarkistaa firmispäivitykset. Samalla voi deletoida vanhoja tallennuksia pois, ettei tule se 256 harjoituksen limitti vastaan, jolloin laite on jumissa, paitsi jos tuohon on jo tullut joku korjaus. :)

rhubarb
03.10.2011, 18.24
[…] koska nuohan olisivat oikeasti vain muutama hassu rivi koodia.

Kuuluisia viimeisiä lauseita.

Syksystä/loppuvuodesta pitäisi tulla markkinoille CycleOps:n Joule, […]

Joulehan on jo olemassaoleva laite ja firman nykyinen halpismalli on Cervo. En ole seurannut, onko kyseessä siis uusi versio Joulesta vaiko jokin uusi vimpain?

StePe
03.10.2011, 18.42
Kun täällä muutenkin ihmetellään Edge 800:n kummallisia ominaisuuksia, niin tähän sopivat mukaan omatkin ihmeelliset kokemukset.

Elokuussa Ranskassa Garmin jumiutui kaksi kertaa karttanäyttö päällä menomatkalla Pariisista Brestiin. Molemmilla kerroilla pitkään virtanappia painamalla vekotin sammui ja sen jälkeen käynnistyi normaalisti. Näytön jumuitumisesta huolimatta data oli tallentunut normaalisti.

Paluumatkalla Brestistä takaisin puolimatkan jälkeen mittari sammui itsestään, kun seurailimme pysähdyksissä muutaman saksalaisen renkaanvaihtoa (Contin Competitionin vääntäminen Citecin vanteelle näytti aika työläältä - ainakin kavereilla oli rengasraudat apuna). Kun mittariin kytki virran, kaikki näytti aivan normaalilta ja vasta myöhemmin tietokoneeseen kytkettäessä havaitsin paluumatkan FIT-tiedoston korruptoituneeksi.

Mitkään valmiit korjausratkaisut eivät tepsineet vioittuneeseen 2,7 MB tiedostoon, joten aivan itse jouduin tutustumaan FIT-tiedoston sisäiseen olemukseen. Muutaman tunnin bittien pyörityksen jälkeen alkoi ongelma selvitä. Käynnistyksen jälkeen oli Garmin tallentanut reittipisteet kauas tulevaisuuteen (15.7.2117 n. klo 6 alkaen). Kun tuo kummallinen aikaleiman muuttuminen ratkesi, sain tallennettua reitin ja muun datan 47 MB TCX-tiedostoksi.

skela
03.10.2011, 22.05
Tällaisten puutteiden korjausta odotellessa alkaa taas kaivata kovasti jotain open source -laitetta, koska nuohan olisivat oikeasti vain muutama hassu rivi koodia.
Onkohan vieläkään muuta osittain avointa ANT+Sport-kykyistä rautaa kuin SonyEricssonin Xperia-sarja? (Tai toki TI WiLink 7.0 osaa raudan puolesta ANT+Sportin, mutta homma on kiinni firmwaresta ja Garminin nyhtämistä korvauksista.) Xperia Active voisi jopa soveltua ulkokäyttöön. Siinä on vaihdettavat kuoret, ja vaihtokuoriin voisi askarrella klunssin ohjaustankoon kiinnittämistä varten. Edge 705:n klunssin voisi kuvitella syntyvän helpohkosti jyrsimällä yhdestä muovinpalasta, joka kiinnitettäisiin Xperian kuoreen liimalla ja ruuveilla.

Pitääpä tästä innostuneena tarkistaa firmispäivitykset.
Suosittelen tallentamaan kaikki vanhat firmware-tiedostot, koska Garminilla on paha tapa poistaa ne jaosta ja tehdä uusia virheitä uusiin versioihin. Edge 705:ni toiminta parani hieman, kun palautin siihen vanhemman firmwaren. Voisin kai kokeilla mennä vielä lisää ajassa taaksepäin, sillä edelleen laite aika ajoin sekoilee ja luulee dynamolaturiani (http://www.iki.fi/%7Emsmakela/electronics/dynamo5v/) tietokoneeksi.

lansive
03.10.2011, 22.43
Voisin kai kokeilla mennä vielä lisää ajassa taaksepäin, sillä edelleen laite aika ajoin sekoilee ja luulee dynamolaturiani (http://www.iki.fi/%7Emsmakela/electronics/dynamo5v/) tietokoneeksi.

Minulla on juuri päinvastoin, eli laite luulee tietokonettani laturiksi. Monesti vasta kolmannella kerralla tärppää ja useasti vielä siirtyy xml-tiedostojen luonnin jälkeen taas latausmoodiin. En kumminkaan päivitä takaisin, kun muuten kaipaamani ominaisuudet ovat kunnossa uusimmassa versiossa (mitä siis vanhassa ei ollut).

gobbif
04.10.2011, 18.15
Mulla on .fit -tiedostot korruptoituneet, jos menee katsomaan dataa liian nopeasti. Kun tiedostoja oli laitteella lähes 256, ei uskaltanut mennä kurkkimaan dataa ainakaan pariin minuuttiin.

Laitteita joita voisi koodata itse ja olisi ant+ -tuki ei tosiaan ole tällä hetkellä juurikaan tarjolla. Valitettavasti. Ei tuo laskenta vaikeaa olisi. Yksi ongelma noiden puuttumisen taustalla voi olla laskentaan käytettävä algoritmi ja sen lisensoinnista mahdollisesti aiheutuvat kulut. Tämä taisi olla syynä siihen, että esim. GoldenCheetah-ohjelmistossa on xpower (käytännössä lähes sama kuin normalisoitu teho).

Cycleopsin tuotteiden nimet voivat aiheuttaa sekaannuksia. Saatavilla on ollut mm. Joule 2.0 ja Joule 3.0. Tulevia tuotteita sen sijaan on Joule ja Joule GPS, ainakin tämän mukaan http://www.dcrainmaker.com/2011/06/first-look-at-new-cycleops-joule-and.html. Näitä tulevia on povattu nykyisiä malleja halvemmiksi.