PDA

Näytä tavallinen näkymä : Projekti: Täysjäykkä Ti 29er sinkula

giin
24.08.2010, 00.20
Noniin, muutaman viikon intensiivisen surffailun ja lueskelun jälkeen on kasaamisprojekti nyt liipastu liikkelle osien tilaamisen muodossa :) Tavoitteena siis kasata täysjäykkä 29er sinkula ja oma tieto- ja osaamistaso oli ainakin vielä pari viikkoa sitten lähellä nollaa. Tarkoituksena tietysti a) saada Se Lopullinen Pyörä ja b) oppia mahdollisimman paljon. Pyörä tulee ympärivuotiseksi käyttöpeliksi työmatkoille (erityisesti niille keleille, jolloin maantiepyörällä ei viitsi ajaa) ja yleiseen häröilyyn/kuntoiluun.

Pari viikkoa tässä on vierähtänyt jo melkein siihen, että olen saanut itselleni muodostettua käsityksen siitä mitä osia koko värkkiin tarvitaan ja mitkä eri osista mielestäni vastaavat parhaiten niihin tavoitteisiin, jotka olen laitteelle asettanut. Rungon kanssa tuli arvottua aika paljon, eikä vähiten siksi että sinkulakäyttöön suunniteltuja hiilari/ti 29er runkoja ei varsinaisesti ole ihan jokaisella hyllyssä Euroopassa.

Tilaukset on nyt siis tehty. Melkein kaikki kamat itse asiassa löytyivät lopulta CRC:stä. Haarukka ja kiekot lähtivät tulemaan Speedgoatista. Pistänkin tähän nyt ensihätään osalistan, jota saa vapaasti ihastella, kommentoida, kritisoida ja haukkua (rakentavasti) :p Tavoitteeni oli saada mahdollisimman suuri osa kamoista CRC:stä, koska sen kanssa asioinnista on melko hyviä kokemuksia ja mahdolliset väärät osat saa todennäköisesti järkevästi vaihdettua. Myös valikoima on siellä tietysti aika ylivoimainen.

Keskeisimmät osat:

Lynskey Ridgeline 29 SL Ti Frame Industrial Mill 2010 XLarge
White Brothers 29er Rock Solid Rigid Carbon Fork
Easton XC One SS 29er Disc Wheelset
Chris King Headsets NoThreadset - Sotte Voce Red 1.1/8"
Chris King Bottom Brackets Bottom Bracket - MTB Red - 68/73mm Shell
Straitline Vertical Wedge System Stem - 65mm 10 Deg Red 1.1/8" 31.8mm
Lynskey Titanium Seatpost - Brushed 31.6 410mm
WTB Devo Saddle 2010 White - Titanium Rails
Avid Brakes Disc Ball Bearing 7 Mechanical Disc Brake 2010 Front or Rear - 185mm x 2
Avid Brake Levers - MTB Speed Dial SL Pair Silver
Shimano Saint Crankset M810-1 - 175mm 4-Bolt 68/73mm Shell
Shimano Saint Chainring & Bash Guard CR81 - 4-Bolt 36t
Straitline Pedals Flat SC Platform Pedal 2010 Black
Easton Handlebars Riser EC70 MonkeyLite CNT XC Riser - MTB 2009 Carbon Black 660mm Lo Rise

Muu sälä + blingi:
(1) Brand-X Headsets Spacers Spacer Pack Alloy 5 x 5mm Black 1.1/8" (5 x 2253)
(1) SRAM Cables - Brake Flak Jacket Brake Cable Set F&R Set - Kevlar Braided
(2) WTB Tyres - MTB 29" ExiWolf 29er Race Tyre 2010 29 x 2.3 Folding
(2) Schwalbe Tubes MTB Tube 28 x 1.5-2.35 Schrader
(1) IXS Valve Caps Cylinder Valve Caps Black - Schrader Pair
(1) Shimano Wheels Hubs Spares DX Single Speed Sprocket 18t
(1) Shimano Wheels Hubs Spares DX Single Speed Sprocket 16t
(1) Shimano Wheels Hubs Spares DX Single Speed Sprocket 15t
(1) Straitline Seat Clamps Seat Clamp 31.8mm Red
(1) Straitline Bar End Plugs Bar Cap Tapered 2010 Red
(1) Lizard Skins Grips Charger Lock On Bonus Pack Grips Black
(1) SRAM Chains PC 7X Nickel Singlespeed Chain Each - 114 Links

Siinähän sitä oli. Lisäksi otin muutaman työkalun, koska omasta työkalupakista ei noita erikoiskilkkeitä löydy. Pää meni jossain vaiheessa aika pyörälle osien kanssa, joten saa nähdä unohtuiko jotain kriittistä :) Luonnollisesti mopo lähti myös aika hyvin keulimaan osia valitessa ja käytettävissä oleva budjetti tuli kyllä käytettyä tasan tarkkaan tehokkaasti. Jonkin verran sain hyödynnettyä CRC:n tarjouksia, mutta ihan pelkällä järjellä ei kaikkia valintoja ehkä kyllä tehty :D

Päivittelen ketjua kuvilla + fiiliksillä kunhan osia alkaa tippumaan ja homma saadaan oikeasti käyntiin.

giin
24.08.2010, 00.40
Fiilistelymielessä yksi myyntikuva rungosta:

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/45200.jpg

kmw
24.08.2010, 07.44
Uuh, tämä prokkis on mun märän unen realisoituminen. Iso peukku.

skott
24.08.2010, 08.13
Mielenkiinnolla seurataan täälläkin.

Vois löytää paremmin lukijoita, jos siirrättäs: -- > Yleiset jorinat --> Pyöräprojekti

Massiivisen osalistan hintaa ois kans kiinnostavaa tietää. Harrastukset maksaa, kyllä, mutta kuitenkin... ;-)

kooki
24.08.2010, 08.16
Toivottavasti kamera istuu myös hyvin käteen: tämän projektin etenemistä nimittäin seuraisi enemmän kuin mielellään! Kerrankin miesten kokoa tehdään...

JackOja
24.08.2010, 08.30
Tulee varmaan ihan p*ska ja ruma fillari ;):):eek:

Vois löytää paremmin lukijoita, jos siirrättäs: -- > Yleiset jorinat --> Pyöräprojekti

Musta parempi näin ettei huku sinne...

Massiivisen osalistan hintaa ois kans kiinnostavaa tietää...

Noi roinat voi naputella CRC:n ostoskoriin...

Tää Ragleyn TD-1 olis myös hiano
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50055

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/50055.jpg

kmw
24.08.2010, 09.32
Lievä OT.
Liikuteltavat dropoutit. Miksi runkovalmistajat suosii moisia? Mun kokemus on että EBB on paaljon helpompi & näppärämpi + takapää näyttää paremmalta. Voodoossa oli "slipping dropouts" ja ylimääräistä ähellystä & hedaria aiheuttivat.

Lucky13
24.08.2010, 09.49
Makia projekti. Hieman vain ihmetyttää flatti spedut ja Saintin kammet, mutta makuasioitahan nuo ovat. Omien kokemusten mukaan speksaillut Exiwolfit on erittäin liukkaat märällä kelillä. Eilisellä kaatosateessa ajetulla lenkillä tuli muutaman kerran käytyä katollaan ko. syystä.

Lievä OT.
Liikuteltavat dropoutit. Miksi runkovalmistajat suosii moisia? Mun kokemus on että EBB on paaljon helpompi & näppärämpi + takapää näyttää paremmalta. Voodoossa oli "slipping dropouts" ja ylimääräistä ähellystä & hedaria aiheuttivat.

Liukuvilla dropeilla pystyy näppärästi muuttelemaan chainstayn mittaa fiiliksen mukaan. Ehkä parhaimmillaan ei niin perinteisellä geometrialla toteutetuissa pyörissä.

stenu
24.08.2010, 10.26
Lievä OT.

Musta taas Paragonin sliderit ehdottomasti kruunaa sinkularungon! Mutta sellaiset viritykset kuin esim. uusissa Salsoissa on, ovat rumia. Mutta tässäkin asiassa lienee juuri ne kolme kuuluisaa koulukuntaa: vaakadropit, sliderit, ebb. Vähän sama kuin teräs, alu, hiilari...täysjäykkä, etujousto, täysjousto...maantie, cyclo, maasto jne. :D

Spekseissä vähän tökkää silmään nuo Shitmanon halpistakarattaat. XL-kokoisella kuskilla leveälaippaiset rattaat voisi olla muutenkin ihan paikallaan. Saa vielä joskus irtikin, kun eivät kaiva itseään vapaarattaaseen kiinni niin helposti.

Juu ja se Ragleyn runko on nerokas, kun saa kulmat järkeviksi ilman pölhönkorkeaa "suspension correted" -haarukkaakin.

giin
24.08.2010, 10.36
Polkimien kanssa tuli kyllä arvottua. Päädyin tolle bling-osastolle sitten lopulta osittain fiilistelyn takia ja osittain siksi, että ensimmäinen käyttökohde pyörälle on ensi talven työmatkat. Katotaan miten äijän käy ja keväällä sitten vaihtoon jos ei muu auta.

Luin sliding dropout vs EBB keskustelua aika paljon, vaikea sanoa kumpi nyt sitten lopulta on parempi. Huonot sliderit ilmeisesti luistavat ja huonot EBB:t luistavat ja/tai narisevat. Lynskey on päivittänyt tuon oman dropouttinsa tähän 2010 malliin, koska se oli ilmeisesti luistanut viime vuoden rungoissa. Hyvä EBB olisi varmaan ollut sekin ihan ok valinta, mutta yhtä lailla niitä on porukka saanut kusemaan raporttien perusteella. Toivotaan, että nuo Lynskeyn parannukset ovat tähän riittävät.

Kampien valinta meni aika huterin tiedoin omalta osalta. Kommenttia peliin siis jos jotain infoa löytyy. Onko Sainteissa joku erityinen heikkous, josta pitäisi olla tietoinen? Minulla ei ollut omakohtaista kokemusta mistään CRC:ssä tarjolla olevista single speed kammista, joten nettijuttujen perusteella mentiin tässäkin. En kyllä saanut sellaista kuvaa, että näitä uusia Saintteja pidettäisiin mitenkään erityisen huonoina.

Budjetista vielä muutama sana. Aika nopeasti kävi selväksi, että ei tässä mitään säästöä valmiiseen pyörään verrattuna tule. Lopullinen hinta pelkästään pyörän osien osalta tulee asettumaan varmaan jonnekin 3500-3800e tuntumaan. Isoimmat erät tietty runko n. 1350e, kiekot 700$ (varmaan sama euroina tullien ja alvin jälkeen) ja haarukka 360$ (ja noiden shippaus speedgoatilta 130$).

Tässä menee varmaan pari viikkoa ennen kuin kaikki tavarat on saatu Suomeen. Kamera kyllä pysyy kädessä ja tarkoitus on dokumentoida projekti kaikkine mahdollisine haasteineen. Päivittelen kyllä kuvia sitten tänne :)

Edit: takarattaat tosiaan maksoivat sen 3e/kpl. Ne olivat ainoat mitä CRC:ssä oli tarjolla :D Joudun joka tapauksessa arpomaan välitysten kanssa joten sillä osastolla tulee varmaan muutoksia myös.

stenu
24.08.2010, 10.45
Jos noista kiekoista joutuu maksamaan 700€, niin teettäisin kyllä ennemmin 32-pinnaiset kiekot jossain.

Edit: esim tuolta: http://www.justridingalong.com/shop.php?product=83 Hopen sinkulanavoille, Stanin Archit tai Flow:t kuskin painosta riippuen. Joo Hopet on aika räikät, mutta ne on hyvät, jos meinaa ajaa vähänkään muuallakin kuin tiellä. Vapaaratas ottaa kiinni nopsaan eikä varmasti lipsu ja teräksinen vapaarattaan runko kestää tiukempaakin runnomista. Vaihtoehtoisesti kyllä Pyörähuolto.com tai Ajomieskin varmaan jo tuohon rahaan kasaa hyvät kiekot ja sitten takuuasioiden hoita on ainakin hieman yksinkertaisempaa, kuin $-maihin.

twentyniner
24.08.2010, 10.50
Saintit ovat varmasti erittäin hyvät kammet,mutta turhan tuhdit tuohon pyörään ja käyttöön,miten esim. Middleburnin kammet,joko solo rattaalla tai valitset spiderin värin ja pulttijaon fiiliksen ja saatavana olevien rattaan ja bashringin mukaan. Kiekkojen kanssa tuolla budjetilla olisin itse teettänyt myöskin 32 pinnaiset kotimaassa, tarpeet olisi voinut tilata tarvittaessa ulkomaan kaupoista,paremman valikoiman takia. Noin yleisesti ottaen tuo projekti vaikuttaa aika namulta :)

nure
24.08.2010, 10.56
Hieman kanssa ihmetytti tuo kampivalinta tuolla Chris Kingin ja muun joukossa... Itsellä tuollainen 1x9 täysjäykkä titaaninen ja mulla RF:n yhdelle rattaalle modatut Evolce XC:T BBG:n ultrakevyellä ratassuojalla, toimiva ja mielestäni tyylikkäämpi kuin yksikään Shimanosetti...

nure
24.08.2010, 11.03
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45196 , tämä se vasta upea olisi, tosi vekkulit putket...

giin
24.08.2010, 11.04
Ihan hyvä huomio Middleburneista. Noteerasin ne kyllä ja olin niitä melkein jo ottamassa. Heillä ei kuitenkaan ole kuin square taper ja ISIS-malleja ja olin jotenkin asennoitunut jo noihin ulkoisiin laakereihin. Ei tässä auta kuin tuupata yksi kausi Sainteilla ja vaihtaa jos ei maistu :)

Löysin muuten CRC:ltä myös tällaisen takarattaan:

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/17775.jpg

Tuo on ainakin hieman Shimanoa jämäkämmän oloinen. Speedgoatista saa tietysti sitten Chris Kingejä á 42$ :rolleyes:

Lynskeyn PRO29 oli itse asiassa jo menossa ostoskoriin, mutta CRC ei myy sitä XL kokoisena lainkaan. Se olisi sitten pitänyt tilata suoraan Lynskeyllä ja hinta olisi ollut jotain ihan muuta (varmaan luokkaa 2300e tuolla industrial mill-viimeistelyllä). CRC:llä on melko kilpailukykyiset hinnat noissa Lynskeyn rungoissa.

stenu
24.08.2010, 11.11
...niin ja taas makuasioita, mutta musta sinkulaan ei edes tarvi bashringiä...

Mulla on sinkulassa nelikantti-Middleburnit kompakti-Duo -spiderilla (http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=50837) ja Blakcspiren 5-pulttisilla rattailla (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28730). Hyvä ja pomminvarma setti ja rattaitaiden saatavuus on parempi kuin Middleburnin Unoihin, vaikka hienothan ne on.

twentyniner
24.08.2010, 11.14
Kyllähän tuo esim. SLX -setti rinkulan kanssa on ihan tyylikäs,mutta ei missään nimessä tässä projektissa...Mielestäni jotkin pelkistetyt kammet, tällä saralla olen hiukan tippunut itse kelkasta, mutta tyyliin vanhat RF Turbinet, Middleburnit yms. Mun edellä mainitut kevyet bashringit sopivat tyyliin.

stenu
24.08.2010, 11.15
Aika usein halvassakin nelikanttikeskiössä kestää laakerit sinkulakäytössä paremmin kuin kalliissakaan ulkoisessa keskiössä.

perttime
24.08.2010, 11.24
Nuo Gussetin takarattaat näyttää aika lupaavilta. Omissa pyörissä on nyt On-Onen versio leveämmästä rataasta.

JackOja
24.08.2010, 11.27
Ihan hyvä huomio Middleburneista. Noteerasin ne kyllä ja olin niitä melkein jo ottamassa. Heillä ei kuitenkaan ole kuin square taper ja ISIS-malleja...

Wanhaa tietoa

http://www.middleburn.co.uk/images/products/big/rs8_external_2.jpg

twentyniner
24.08.2010, 11.28
Unoishan tuo ratasvalikoima on varsin suppea,mutta jos haluaa sen 32T pyöräänsä on se yksinkertaisin valinta. Itsellä on nuo kaikki spider vaihtoehdot sekä Uno ratas "eksyneet" kaappiin vuosien varrella ja kahdet kammet :) noilla on pärjätty pitkään ja epäilisin niiden pyörivän pyörissäni vielä pitkään.

giin
24.08.2010, 11.30
Hyviä kommentteja, varsinkin siksi että kävin oman osalistani läpi ja huomasin tilanneeni CRC:stä kahdet Saintin kammet :D Rapatessa roiskuu.. Onneksi siellä oli tilaus vielä prosessoinnissa niin sain toiset poistettua.

Lisäsin pari noita Gussetin rattaita myös. Nekin ovat suht edullisia (luokkaa 10e/kpl). Hyvä pointti tuo, en tosiaankaan haluaisi hitsata noita rattaita tuohon kiinni. Kuski on kuitenkin 192cm/108kg.

simojoki
24.08.2010, 11.44
Saintit on dh-kammet eikä ne kyllä tyylillisesti passaa yhtään tälläseen pyörään.
Middleburnit tai Whiten ENO:t nelikanttikeskiöllä.

Edit: nelikanttien kestoista ei ole mitn huikeita kokemuksia, fiksissä kesti 10€:n halpis vajaan viistonnia ympärivuotista pahoinpitelyä. maasturissa on ollu puoltoista vuotta stylo 1.1:set gxp kupeilla, enkä ole niistä vielä mitään huomauttamista löytänyt.

http://www.whiteind.com/images/640_ENO_CRANK_SIL.jpg

perttime
24.08.2010, 11.48
Saintin kampien mukana tule muuten laakerikupit, joissa on pidempi kierreosa kuin normaalishimanoissa. Tiedä sitten olisiko tuolla positiivisia vaikutuksia kestoon yksivaihteisena.

kmw
24.08.2010, 12.00
...niin ja taas makuasioita, mutta musta sinkulaan ei edes tarvi bashringiä...

Ajotyylistähän se on kiinni. Minä viime kakkosneloseen laitoin uuden hienon kirkkaasti kiitltävän bashin (varattoman bling bling) joka on jo nyt melkoisen ruvella. Ilman sitä olisi useampi eturieska mennyt vaihtoon, pahimmoillaan tunkattu pyörä pos mettästä.

Hauskasti viännettyä titamiiniä Pro29 putkissa. Lieviä matkapahoinvointioireita aiheuttavaa:)

giin
24.08.2010, 12.02
Onko Sainteissa siis joku muukin ongelma kuin ulkoasu (josta varmaan voidaan olla montaa mieltä) ja paino? Paino on 2010 malliin hieman tippunut, mutta kyllä sitä kiistatta silti taitaa olla 300-400g enemmän kuin Middleburneissa.

Edit: Middleburnit on tosiaan aika kevyitä, tosin painoa tulee hieman BB:hen hieman lisää. Race Facen XC-mallit näyttäisivät painavan n. 100-200g (mallista riipuen) vähemmän kuin saintit, eli ihan keijukaisia eivät nekään ole. Nuo White Eno:t ovat kyllä todella hienon näköiset..

perttime
24.08.2010, 12.06
Minun tietääkseni Saintissa ei ole muuta vikaa. En ole ainakaan omistani vielä löytänyt. Tai itseasiassa ulkoasussakaan ei ole mitään vikaa tumman pyörän kanssa ;)

Jotkut ovat sitä mieltä että nelikantti olisi kestävämpi tai varmempi keskiöratkaisu. En tiedä mihin se perustuu.

stenu
24.08.2010, 12.40
Ajotyylistähän se on kiinni. Minä viime kakkosneloseen laitoin uuden hienon kirkkaasti kiitltävän bashin (varattoman bling bling) joka on jo nyt melkoisen ruvella. Ilman sitä olisi useampi eturieska mennyt vaihtoon, pahimmoillaan tunkattu pyörä pos mettästä.

Totta! Mä oonkin vanha ja varovainen :D. Siksi se "musta".

giin
24.08.2010, 13.07
No tuskinpa minunkaan ajotyylini mitään bashringiä oikeesti edellyttää. Mutta onhan siinä hyvä tekosyy tunkata vähän lisää blingiä pyörään ;)

giin
24.08.2010, 14.16
Saintseista tuli sen verran palautetta ja olin niiden suhteen muutenkin vähän epävarma, joten otinpa ne nyt vielä tähän hätään pois tilauksesta. Samalla tietysti lähti vaihtoon Chris King BB. Täytyy nyt vielä pohtia mitä noiden kanssa teen.

plösöpötsi
24.08.2010, 15.17
OT

hieno ti jäykkis
http://farm5.static.flickr.com/4009/4672624121_c91f491a6f_b.jpg

Specs:
Frame/fork:
Ragley TD-1 18" frame (Titanium, welded by Lynskey)
Pace RC-31 440mm A-C (26" suspension corrected fork)

Wheels:
Chris King Hubset with Singlespeed rear
Stans ZTR Crest 29er rims
DT Swiss Revolution 2.0/1.5/2.0 spokes
DT Swiss aluminum nipples
Schwalbe Racing Ralph 29er 2.25" tires setup tubeless

Components:
Hope X2 Race 160mm front and rear brakes with Hope floating rotors
3T XIDA LTD carbon flatbar
Cane Creek 110 headset
ESI Chunky grips
Thomson X4 Stem (70mm)
Thomson Masterpiece seatpost (27.2 x 330mm)
Fizik Arione CX saddle
White Industries ENO crankset (175mm arms, 32T ring)
White Industries Ti bottom-bracket (113mm x 68mm)
Shimano PD-540 pedals
Chris King Stainless 18T cog
KHE Tanga hollow-pin singlespeed chain
KCNC Ti Skewers

nure
24.08.2010, 18.30
Hieno kapistus, itsellä sama laatukeula omassa... Oletkos käyttänyt vaa'alla?

plösöpötsi
24.08.2010, 19.32
Hieno kapistus, itsellä sama laatukeula omassa... Oletkos käyttänyt vaa'alla?

jos viittaat yllä olevan ragley ti, niin ei ole mun

mutta jonkinmoinen ti 29 jäykkis projekti olis tarkoitus käynnistää viimeistään talvella........osu vaan yllä oleva silmään ja kovasti miellytti silmää

runko niinpä mikä rungoksi?

perttime
24.08.2010, 20.00
No tuo TD-1 on varmaan hyvä jos haluaa tangon matalalle, koska se käyttää 30mm lyhempää haarukkaa kuin kaksysit yleensä..

twentyniner
24.08.2010, 20.17
Itseäni ei nuo kuitukeulat jotenkin säväytä,tietenkin tuollainen Pace oli aikoinaan ensimmäisessä 29er projektissa 29-versiona,lähes 100kg ajotamineissa ja keula notkui siihen malliin,että vaihtoon meni alta aika yksikön. Tilalle tuli Surly ,ei kaunis,eikä kevyt ,mutta ei ainakaan notku :) itse haluaisin titaaniseen pyörääni titaanisen haarukan mallia tyyliin Surlyn KM ilman v-jarrutappeja, Salsalla on aika kiva malli.

giin
24.08.2010, 20.50
Tein kampien osalta nyt sellaisen ratkaisun, että tilasin nuo aiemmin mainitut ja tuossa Ragley-kuvassakin näkyvän White ENO-cranksetin. Sitä sai singlespeed.nl:stä eli eipä tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan. Keskiöksi Phil Wood BB samasta paikasta. Kiitos vinkeistä, uskoisin tuon olevan aiemmin suunniteltua parempi setti.

juminy
24.08.2010, 21.01
Itseäni ei nuo kuitukeulat jotenkin säväytä ... Surly ,ei kaunis,eikä kevyt ,mutta ei ainakaan notkuSurly KM on kyllä aika vahva ehdokas silloin kun jäykkää isopyöräkeulaa tarvii. Häpeillen myönnän, että omistan kaks. Toinen on onneks semmonen hieno vihree. Kompensoi. Noi kuitukepit on vaan jotenkin rumia versus. Siis yläpäästään, versus. Ja onhan kuitu vähän noloa. Siinä missä teräs on vaan typerää. Ja V-jarrutapit on vaan mageet.

Ohiampuja
24.08.2010, 21.40
Luin sliding dropout vs EBB keskustelua aika paljon, vaikea sanoa kumpi nyt sitten lopulta on parempi. Huonot sliderit ilmeisesti luistavat ja huonot EBB:t luistavat ja/tai narisevat.
Tätä minäkin olen pohdiskellut. Mielestäni yksinkertaiseen ja pelkistettyyn sinkulaan kuuluu yksinkertaiset ja pelkistetyt ratkaisut.

Uteliaana odotan kokemuksia noista slidereistä. Onko ensivaikutelma lelumainen vai idioottivarma... :)

nure
25.08.2010, 09.55
Mitähän noissa kuitukeuloissa on noloa? Itsellä Pace ja ei kyllä notku yli 90 kiloisen alla... Suorajalkainen titaanikeulahan olisi tyylikäs mutta nuo mooseksen aikaiset teräskeulat HiFi pyörään on aika naurettavia... Tuo Surly ainakin kilpailee jo rumuuden mestaruudesta, jos terästä täytyy olla niin koita löytää Orangen keula jostain...

stenu
25.08.2010, 10.12
Tein kampien osalta nyt sellaisen ratkaisun, että tilasin nuo aiemmin mainitut ja tuossa Ragley-kuvassakin näkyvän White ENO-cranksetin.

Entä kiekot, eikö tuu melkolailla sillisalaattia Whiten retrokammilla ja Eastonin harvapuolaisilla teknokiekoilla?

Uteliaana odotan kokemuksia noista slidereistä. Onko ensivaikutelma lelumainen vai idioottivarma... :)

Loistavasti toimii, varsinkin tuollaiset, missä on rajoitinpultti. Helppo, luotettava ja yksinkertainen ratkaisu. Lisäksi ebb:tä kevyempi, jos sillä on merkitystä. Mulla on Explosiivissa vastaavat (ei tosin lähimainkaan yhtä sievät), ilman niitä pultteja ja ongelmitta ovat nekin toimineet. Runko on tosin vuodelta 2004 ja ollut mulla vuodesta 2006 tai -07 eli en ihan ensivaikutelmasta voi puhua...:) Kertaalleen olen joutunut pultit vaihtamaan, kun kuusiokolot kuluivat pyöreäksi.

Tässä on ihan siisti peltikeula, mutta on niin edullinen, että ei taida käydä tähän projektiin..

http://salsacycles.com/components/cromoto_grande_29er/

twentyniner
25.08.2010, 10.15
Mitähän noissa kuitukeuloissa on noloa? Itsellä Pace ja ei kyllä notku yli 90 kiloisen alla... Suorajalkainen titaanikeulahan olisi tyylikäs mutta nuo mooseksen aikaiset teräskeulat HiFi pyörään on aika naurettavia... Tuo Surly ainakin kilpailee jo rumuuden mestaruudesta, jos terästä täytyy olla niin koita löytää Orangen keula jostain...

Kuka puhui että kuitukeuloissa on jotain noloa? Itselleni lienee sattunut Pacen kohdalla maanantai kappale,ei siis yleistetä,pyydän anteeksi kommenttiani. Tuossa titaanikeulan sopimisessa projektiin ja Surlyn "kauneudesta" ollaan sentään yhtä mieltä :)

perttime
25.08.2010, 10.18
Kyllähän niitä titaanihaarukoita saa ... rahalla ...

http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2010/03/black-sheep-belt-drive-29er01.jpg

http://www.bikerumor.com/2010/03/04/nahbs-wicked-titanium-cruiser-club-racer-29er-and-more-from-black-sheep-bicycles/

twentyniner
25.08.2010, 10.23
Tässä on ihan siisti peltikeula, mutta on niin edullinen, että ei taida käydä tähän projektiin..

http://salsacycles.com/components/cromoto_grande_29er/

Tätä tuossa ensimäisessä viestissäni tarkoitin mallina,mutta materiaali pitäisi olla tietenkin toinen :)

JackOja
25.08.2010, 10.32
Kuka puhui että kuitukeuloissa on jotain noloa? ...

juminy

...Noi kuitukepit on vaan jotenkin rumia versus. Siis yläpäästään, versus. Ja onhan kuitu vähän noloa....

kmw
25.08.2010, 10.32
Uuh, noi Mustat Lampaat ovat vaan niin hienoja http://www.blacksheepbikes.com/ Nyt kun alkaa säästämään niin sitten eläkkeellä se voisi olla alla.
Kyselin s-postilla Mountain Moustache tankoa heiltä ja vastaus tuli tunnissa. Juu postitetaan Suomeen, juu Visa käy, $300. En ostanut (vielä)

twentyniner
25.08.2010, 10.50
juminy Ok,nyt hokasin :) anteeksi asianomaiselta. Eihän kuidussa ole mitään noloa, katukäytössä voisin itsellenikin huolia ja olenkin huolinut x 2. Mutta ei kiitos metsään.

juminy
25.08.2010, 10.54
Anteeksi asianomaiselta.Saat anteeksi. Mä en ikinä, kuitujumalaa on pilkattu.

Jos jotain asiaakin, niin hyvä valinta jättää ne Saint-kammet kauppaan. Ja stenun kiekkokommentti tuntuis olevan asiaa.

Mika K
25.08.2010, 11.20
Tässä oma versio aiheesta edellisen XL-kokoisen KM:n korvaajaksi eli Lynskeyn pajalla valmistetulla On Onen rungolla kasattu 29er. Alunperin itsekin piti hommata runko customina esim. Blacksheepiltä, Retroteciltä tjsp paikasta, mutta taloudellinen realiteetti laittoin asian tälläiseen suuntaan..

http://farm5.static.flickr.com/4114/4888943160_42da72e761_b.jpg

Todella hyvin on toiminut kaksi kautta ajossa tämä otus. Geometria on aika rento eli ei todellakaan ns. peräsuoli pitkällä lenkeille tarkoitettu. Yksi kaveri kommentoikin ajettuaan, että sellainen maastokruiserifiilis tulee tuosta.

Kunnon jäykkä haarukka olisi hieno. KM hieman liian ankkuri tuohon, mutta muutakaan ei ole vielä tullut vastaan. Historian eli yhden letkun Pacen jälkeen en kuitua keulaan ala laittamaa. Tällä haavaa tuo Salsa just hyvä vaihtoehto.

Nuo Whiten kammet ovat tälläiselle XL-kuskille todella hyvät ja niin myös vapaaratas. Ja koska viimeisimmällä maastolenkillä noista ens hätään "väliaikasiksi" hommatuista ja jatkuvasti rihtaamisen alle olleista Konan valmiskiekoista pamahti takaa pinna poikki, niin ensi kaudeksi tarvii hommata uudet kiekot ja Whiten navoilla varustetut Hollannin puljusta ovat aika vahvoilla, vaikka olis napavaihtoehtoina tietty Hopea tai Kuningastakin..

twentyniner
25.08.2010, 11.37
Noi Whiten navat oli itselläni ekassa sinkulaprojektissa aikoinaan,kiilloitetut takana ilman epäkeskoa ja edessä jokin malli M- nyt ei enään muista. Ehkä hienoimmat navat mitkä ovat itselläni ikinä olleet omistuksessa. Palvelevat ilmeisemmin vielä veli- Zetorin palveluksessa?

giin
25.08.2010, 12.00
Entä kiekot, eikö tuu melkolailla sillisalaattia Whiten retrokammilla ja Eastonin harvapuolaisilla teknokiekoilla?

Hmm, onko nuo Whitet nyt sitten kuitenkaan niin retron näköiset? Ainakin ilman bashringiä ne ovat omasta mielestäni varsin sutjakat. Makuasioita sanoi koira, kun pallejaan nuoli. Menen nyt tällä, katsotaan minkälainen siitä tulee :)

stenu
25.08.2010, 12.23
Hmm, onko nuo Whitet nyt sitten kuitenkaan niin retron näköiset?

On ne. Eikä vaan sen näköiset, koska nehän on ihan oikeasti retrot. White teki saman mallista kampea jo kultaisella 90-luvulla.

perttime
25.08.2010, 12.28
Ite oot retro :p

If it ain't broken, don't fix it.

Tuo rattaidenasennussysteemi voi olla hyvinkin fiksu.

Mitenkähän nuo Whitet pärjää ison kuskin painolla ja väännöllä? Middleburneja jotkut sanoo notkuviksi, mutta Whiteista en ole moista jupinaa kuullut.

twentyniner
25.08.2010, 12.29
On ne. Eikä vaan sen näköiset, koska nehän on ihan oikeasti retrot. White teki saman mallista kampea jo kultaisella 90-luvulla.

Tuo retro on hiukan käsitteellinen asia http://fi.wikipedia.org/wiki/Retro, tässä kampiasiassa nuo ovat mielestäni juuri retrot ja erittäin sopivat projektiin... alkaa sen verran liukumaan OT puolelle, kuten aina .) Mutta kahdesta asiasta varmasti olemme yhtä mieltä, hieno fillari tulossa ja kuvia sitten, kiitos .

Lucky13
25.08.2010, 12.30
...ensi kaudeksi tarvii hommata uudet kiekot ja Whiten navoilla varustetut Hollannin puljusta ovat aika vahvoilla, vaikka olis napavaihtoehtoina tietty Hopea tai Kuningastakin..

White ind tai Phil Woodin navat leissattuna Stans Arch tai miksei jopa Flow kehille pitäisi kestää isommankin insinöörin alla. Edellisellä sivulla on linkki justridinalongin sivuille josta hope/stans kiekkosettejä saa kohtuulliseen hintaan.

Ragleyllä pitäisi olla tulossa syksyn aikana uutta kuitukeulaa parilla eri a-c mitalla ja offsetillä. Jos oikein muistan taisi Brant lupailla jopa läpiakselimallia isoille pojille. Ulkonäkö taitaa mennä kylläkin Ninerin kuitukepin suunnille joten kovinkaan perinteitä kunnioittavaan projektiin tuskin sopii.

Tuosta Ragleyn TD-1 rungosta taisi Brant sanoa jossain, että se on häpeilemätön naama alas perse ylös kisarunko. Kovasti ovat omistajat kuitenkin kehuneet.

stenu
25.08.2010, 12.35
Tuo retro on hiukan käsitteellinen asia http://fi.wikipedia.org/wiki/Retro, tässä kampiasiassa nuo ovat mielestäni juuri retrot ja erittäin sopivat projektiin... alkaa sen verran liukumaan OT puolelle, kuten aina .) Mutta kahdesta asiasta varmasti olemme yhtä mieltä, hieno fillari tulossa ja kuvia sitten, kiitos .

Juujuu... Mähän en kampia kritisoinut, vaan niitä Eastonin teknokiekkoja noiden hienojen kampien kaveriksi... Mulla ei ole retroa vastaan mitään; asun 50-luvun talossa, myyn retroja rillejä ja rupean olemaan aika retro jo itsekin :D

simojoki
25.08.2010, 12.35
Mitenkähän nuo Whitet pärjää ison kuskin painolla ja väännöllä? Middleburneja jotkut sanoo notkuviksi, mutta Whiteista en ole moista jupinaa kuullut.
Jess, taas tämä että kammet notkuu :D
Edelleen odottelen sitä slöymötiön-videota siitä kun umpijöötiä ajetaan mutkalle.
sori ot.

stenu
25.08.2010, 12.43
Ohennettu titskurunko joustaa ihan luonnostaan keskiöstä sen verran, että eipä siinä paljon kampien eroja huomaa. Sitä paitsi täysjäykässä fillarissa siitä on vaan iloa, jos kammetkin vähän joustaa. Ei lyö patit jaloille niin terävästi.

perttime
25.08.2010, 12.44
Edelleen odottelen sitä slöymötiön-videota siitä kun umpijöötiä ajetaan mutkalle.
sori ot.Mutta Whitet on sentään vähän miehekkäämmän näköiset kuin kurvikkaat Middleburnit :D

stenu
25.08.2010, 12.46
Mutta Whitet on sentään vähän miehekkäämmän näköiset kuin kurvikkaat Middleburnit :D

Makuasioita, mä kattelen vähemmän miehekkäitä ja kurvikkaita mielummin.. :D

twentyniner
25.08.2010, 12.46
Juujuu... Mähän en kampia kritisoinut, vaan niitä Eastonin teknokiekkoja noiden hienojen kampien kaveriksi... Mulla ei ole retroa vastaan mitään; asun 50-luvun talossa, myyn retroja rillejä ja rupean olemaan aika retro jo itsekin :D

Juu ,en minäkään sinun kirjoitusta kritisoinut, vaan sitä että jollekkin retro kammet tehtiin heti sodanjälkeen, toisille kuten minulle "retrokammet "edustavat 90-luvun tuotantoa, kuten juuri nuo white Ind. ONEt.

t.kotirintamamies "hometalossaan" :)

Kiovan Dynamo
25.08.2010, 13.27
sori ot.

Ei ole videoteknologiaa tarjolla, mutta suosittelen kokeilemaan mm. Specializedin Strongarm II:ia tuolta 2002-2003 kieppeiltä, tai sitten muunmuassa vanhoja Truvativ Firexejä. Nuo ovat sellaisia helppoja aloittelijan kappaleita havaita, mistä puhutaan. Kun itse kokeilee kerran, niin ei tarvitse enää intternetissä ihmetellä... ;)

twentyniner
25.08.2010, 13.47
Ei ole videoteknologiaa tarjolla, mutta suosittelen kokeilemaan mm. Specializedin Strongarm II:ia tuolta 2002-2003 kieppeiltä, tai sitten muunmuassa vanhoja Truvativ Firexejä. Nuo ovat sellaisia helppoja aloittelijan kappaleita havaita, mistä puhutaan. Kun itse kokeilee kerran, niin ei tarvitse enää intternetissä ihmetellä... ;)

Truvativet nelikantilla vuodelta 2001 kokeiltu, notkuu kyllä havaittavasti. Middburneilla ja ISIS keskiöllä en ainakaan noin huomattavaa fleksumista ole huomannut, mutta mulla onkin narujalat :)

Perustetaanko 29er eipäs juupas-ketju ? :)

giin
25.08.2010, 13.53
Noh juuri tuli CRC:stä viesti, että runko on shipattu eli tästä se lähtee :) Menee kyllä varmasti pari viikkoa ennen kuin kaikki tavarat on saatu Suomeen.

perttime
25.08.2010, 13.54
Perustetaanko 29er eipäs juupas-ketju ? :)Ei kai ...

ei mullakaan ole kaksysi pyörää, mutta Canfieldiltä olisi kyllä tulossa kiva alumiinirunko.

Onkos kampiketjua olemassa?

Kiovan Dynamo
25.08.2010, 14.05
Truvativet nelikantilla vuodelta 2001 kokeiltu, notkuu kyllä havaittavasti. Middburneilla ja ISIS keskiöllä en ainakaan noin huomattavaa fleksumista ole huomannut, mutta mulla onkin narujalat :)

Perustetaanko 29er eipäs juupas-ketju ? :)

Minustakin Middleburnit ovat olleet kohtuullisen jäykät, ei ainakaan ole eläminen vielä häirinnyt yhtään, vaikka nelikantissa ovatkin kiinni.

Eikä tästä vielä varmaan juupas-eipäs -ketjua saada aikaan. Kunhan itse kullakin on useammasta parista erilaisia maastokampia kokemuksia, niin nämäkin naureskelut kuivuvat aikanaan kasaan... ;)

simojoki
25.08.2010, 14.09
Onkos kampiketjua olemassa?
Onhan niitä varmaan moniakin, täällä (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1437917) viimeks ajettiin kampia mutkalle - kampia. Ei ole välystä/joustoa rungossa, keskiön laakereissa, akselissa, rattaassa, rattaan pulteissa, ketjussa, polkimissa, kengissä, jaloissa, perseessä - vaan kampi se on mikä vääntyy kun palstaspede antaa hanaa.

Kiovan Dynamo
25.08.2010, 14.22
Pistä hyvä mies samaan setuppiin neljät erilaiset kammet kiinni, aja reilusti ja ihmettele sitten. Reaalielämässä nämä hommat ratkeavat, eikä intternetissä ihmettelemällä.

perttime
25.08.2010, 14.31
Joskus kun etsin pihassa jotain kitinää, painelin kampia jarrut pohjassa ja tuloksena oli järkyttävä notkuminen.... Tarkemmin katsoen, renkaathan ne notkui.

simojoki
25.08.2010, 14.57
Pistä hyvä mies samaan setuppiin neljät erilaiset kammet kiinni, aja reilusti ja ihmettele sitten. Reaalielämässä nämä hommat ratkeavat, eikä intternetissä ihmettelemällä.
En kehtaa vaihella toimivia pärtsejä toisiin, enkä jaksa ajaa reilusti, joten lopetan siis ihmettelyn.

giin
02.09.2010, 08.39
Tästä se lähtee :p

Kyllä nauratti kun tuo runko tuli ja tarkastin sen kunnon ennen paketin kuittaamista. Käsittämättömän kevyeltähän nuo tuntuvat ja tuntuu jotenkin väärältä, että tuo kestäisi tälläisen 100+ kg mörssärin painon :)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs292.snc4/40956_429742849263_822984263_4644028_6708038_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs430.snc4/47276_429742974263_822984263_4644036_106391_n.jpg

kooki
02.09.2010, 09.25
Terveellisen näköistä titamiinia!

giin
02.09.2010, 10.21
Sitä tässä olen vähän ihmetellyt, että mikä tuon keskiön pohjassa olevan sinisen "jutun" funktio oikein on. Se on siis muovinpalanen, joka on ruuvatt keskiön pohjasta läpi.

JackOja
02.09.2010, 10.51
Sitä tässä olen vähän ihmetellyt, että mikä tuon keskiön pohjassa olevan sinisen "jutun" funktio oikein on....

Mahdollisen etuvaihtajan vaijerin ohjuri?

On kyllä hieno runko, on se :eek:

Punnitsitko? Punnitsisitko?

lansive
02.09.2010, 10.51
Sitä tässä olen vähän ihmetellyt, että mikä tuon keskiön pohjassa olevan sinisen "jutun" funktio oikein on. Se on siis muovinpalanen, joka on ruuvatt keskiön pohjasta läpi.

Vaijerien ohjuri. Tuossahan on vaijerien viennit perinteisesti alakautta.

giin
04.09.2010, 10.39
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs320.snc4/41349_430531629263_822984263_4658262_1415635_n.jpg

Lisää tavaraa. Ei vieläkään pääse kasaamaan, kun CRC:ltä on kestänyt yli viikko saada tavarat liikkeelle. Hollannin pajalta tavara tuli aika nopeasti.

Mika K
04.09.2010, 18.14
Hyvä valinta.

plösöpötsi
04.09.2010, 19.45
http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a115.gif noilla kelpaa sotkea

tarviiko Phil Wood keskiön asentamiseen niiden omaa "erikoistyökalua"? vai muistinko väärin?

mistäs hommasit kammet&keskiön?

giin
05.09.2010, 07.51
Philin BB:n asentamiseen tarvii tosiaan sellasen rekkulan, joka maksoi tyyliin kympin. Se on siis vain sovite, jolla pääsee vääntämään sen kupin keskiön kierteisiin. Kupitkin myydään erikseen.

Nuo kammet ja keskiö tulivat singlespeed.nl:stä. Nyt pitäisii vielä keksiä kammille pultit jostain :)

kmw
05.09.2010, 11.07
Hienot kammet & rieska+bash.
Mm. tuolta pultteja. http://www.torontocycles.com/Selling/Titanium.html

giin
06.09.2010, 14.29
Vieläkin puuttuu niin paljon tavaraa ja mm. asennusteline etten ole lähtenyt mitään kasaamaan. Vähän rävelsin tuon Philin laakerin ja noiden kampien kanssa ja vähän jäi mietityttämään, että onkohan tuo nyt ihan oikea matchi. Tuon keskiön "spindle" (mitä lie suomeksi) menee vain noi 2/3 sisään tuohon kammen koloon. Kuuluuko tämän olla näin vai onkohan minulla nyt eri sarjaa tuo keskiö ja kammet? (Näitähän on useita erilaisia vissiin, pari eri JIS standardia ja ISO).

Tässä pari kuvaa asiaa hahmottamaan. Mitä mieltä? En ole tuota kampea tuohon mitenkään runtannut vaan laittanut sen niin syvälle, kuin se helposti menee.

http://dl.dropbox.com/u/3059822/Bike/2010-09-04%2022.15.28%20%28Medium%29.jpg

http://dl.dropbox.com/u/3059822/Bike/2010-09-04%2022.15.56%20%28Medium%29.jpg

Wasserträger
06.09.2010, 16.12
Vieläkin puuttuu niin paljon tavaraa ja mm. asennusteline etten ole lähtenyt mitään kasaamaan. Vähän rävelsin tuon Philin laakerin ja noiden kampien kanssa ja vähän jäi mietityttämään, että onkohan tuo nyt ihan oikea matchi. Tuon keskiön "spindle" (mitä lie suomeksi) menee vain noi 2/3 sisään tuohon kammen koloon. Kuuluuko tämän olla näin vai onkohan minulla nyt eri sarjaa tuo keskiö ja kammet? (Näitähän on useita erilaisia vissiin, pari eri JIS standardia ja ISO).

Tässä pari kuvaa asiaa hahmottamaan. Mitä mieltä? En ole tuota kampea tuohon mitenkään runtannut vaan laittanut sen niin syvälle, kuin se helposti menee.
...

Kampi pitäisi kyllä olla JIS, Philin keskiöitä kyllä tehdään sekä JIS:nä että ISO:na, mutta ainakaan nyt singlespeed.nl:n sivuilla ei ole tarjolla kuin JIS:nä. Jos tuntuu epävarmalta, niin vertaile tuohon, ovat nuo sentään hieman erinäköiset:
http://www.philwood.com/products/bottom-brackets/spindles/

Kiinnitys perustuu tuon neliskantin kiilamaisuuteen, joten ei sen 'helposti' (käsin? ihan ei käynyt selville mitä tuolle on tehty) pidä kovin syvään mennäkään, kammenpultillahan tuo kiristetään. Siinä kannattaa sitten käyttää momenttiavainta etenkin neliskanttien kanssa. Oikea momentti on kerrottu kampien manuaalissa, ainakin mun ENOjen mukana tuli muistaakseni tulostettu aanelonen, mutta löytyy varmaan White Ind:n sivuiltakin.

P.S. Omatkin ENO:t tulivat tuolta Hollannin singlespeedistä, samassa paketissa tilasin myös ISO-keskiön ja kauppias lähestyi maililla, että enhän vain aio yrittää tuota yhdistelmää. Lähettivät sitten kyllä paketin kun kerroin, että keskiö tulee ihan eri pyörään ja Campan kammille :). Mutta pisteet singlespeed.nl:lle palvelusta.

giin
06.09.2010, 17.51
Joo en ole tuota tosiaan yrittänyt kiristää vielä yhtään eli kaipa se sitten liikkuu sisäänpäin kiristettäessä. Olen siis vain käsin ujauttanut sen siihen, täysin kiristämättä tai junttaamatta :) En ole näitä ennen viritellyt ja olin nähnyt tuon linkkamasi sivun noista eri spindle-tyypeistä eli sitä jäin vain pohtimaan.

Katsotaan mikä on homman nimi kun nuo pultit tulevat. Aika hyvää palvelua tosiaan sain itsekin sieltä Singlespeedistä, vaikka vähän nopeammin voisivat kyllä maileihin vastata.

plösöpötsi
06.09.2010, 19.29
kampi&keskiö näyttä kuvien perusteella olevan ihan OK......ennen kiristystä siis
mikä on keskiön pituus muuten, näyttää pitkältä, sillä tosin ei ole tässä tapauksessa väliä kuin sinkulaa teet? keskiö on vissin Lynskissä 73mm!?

Wasserträger
08.09.2010, 12.51
...
mikä on keskiön pituus muuten, näyttää pitkältä, sillä tosin ei ole tässä tapauksessa väliä kuin sinkulaa teet? keskiö on vissin Lynskissä 73mm!?

Nuo Whiten ENO -kammet ovat oikeasti kapeat. Vaikka periaatteessa suosittelevat 113 mm keskiötä (-> 47.5 mm ketjulinja), niin eivät välttämättä mahdu kammet pyörimään kaikissa rungoissa. Kammen ja chainstayn väliin kun olisi hyvä jäädä muutama milli varaakin.

Ennen omien enojen hankkimista tuli tutkiskeltua asiaa jonkin verran, ja mtbr:n sinkulafoorumilla (loistava tietolähde ihan yleisesti asiaan liittyviin pähkäilyihin muuten) ilmeni, että monikin joutuu käyttämään pidempää keskiötä tuon takia. Keskiön pituuden vaikutus ketjulinjaan ja chainstayn kanssa mahtumiseen on hyvin dokumentoitu Whiten sivuilla:
http://www.whiteind.com/techcorner/crankinstructions.html

Itselläni ENOt ovat olleet Salsan El Mariachissa, takana ympärikäännetty kiekko ja jarrulevyn 6-pulttijaolla oleva fixiratas. Ketjulinja tuolla 52-53 mm eli ENO:lla 122 tai 123 -millinen toimii. Q-factor on silti vielä kapeampi kuin vissiin millään tavallisella triplamaastokammella. En ole tarkkaan mitannut, mutta voi hyvinkin olla, että 113mm+ENO ei El Mariachiin mahtuisi.

Sinkulanavoissahan ei sitä ketjulinjan säätövaraa taida olla ihan niin paljon kuin jos laittaa rattaan ja prikat 'tavalliseen' maasturinapaan. Riippuu merkistä, tuossa ekassa postissa mainitussa Eastonissa näyttäisi crc:n kuvan mukaan olevan vaihteellisen navan tyyppinen mutta lyhyempi vapaarattaan runko.

giin
08.09.2010, 14.10
No tuo keskiö ei itse asiassa ole mikään pitkä. Huomasin juuri, että tilasin 111mm mallin enkä 113 mikä oli mielessä. Saa nähdä miten äijän käy. Ruuvailin tuon keskiön käsin kiinni ja tökkäsin kammet siihen ihan testinä. Kyllä se kiristämättömänä vielä mahtuu pyörimään ja mikäli kiristys ei sitä siirrä sisäänpäin paria milliä enempää saattaa se vielä olla ihan ok. Yhtään ylimääräistä siinä ei kyllä näillä paloilla ole. Saas nähdä pitääkö lähettää Phili takaisin Hollantiin.

Eastonin navassa on tosiaan tollanen katkaistun vapaarattaan runko, jolla pystyy sitten jonkin verran ketjulinjaa säätämään.

Edit: Lynskeyssä on 68mm keskiö.

perttime
08.09.2010, 14.15
Mikäs Whiten keskiössä muuten on vikana, kun ihmiset käyttää kampien kanssa Philin tai jopa Shimanon keskiöitä?

giin
08.09.2010, 15.31
Tuskin siinä mitään vikaa on. Philillä on vaan parempi brandi :)

giin
08.09.2010, 22.16
Nojoo nyt pääsin vähän mittailemaan ja kyllä tuo nyt siltä näyttää, että keskiötä ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Toleranssit eivät kyllä jää kovinkaan suuriksi. Kampien ja chainstayn välissä on kammet kiristämättömänä n. 6-7mm tilaa. Kiristyksen jälkeen siihen jäänee jotain 4-5mm. Chainringi on vielä ahtaammassa kolossa ja siihen jäänee kiristyksen jälkeen vain n. 3mm tilaa tuon chainstayn kulmaan. En ole kampia vielä kiristänyt kun pultit puuttuvat, mutta singlespeedin mies oli sitä mieltä että tulevat kiristettäessä n. 2mm sisäänpäin. Toivottavasti eivät tule yhtään enempää :-p

Tuo Whiten oma ohje tuntuu kyllä ihan tuulesta temmatulta. Siinä neuvotaan ottamaan yli 113mm keskiö mikäli chainstay välien leveys on yli 135mm. Lynskeyssä tuo mitta on jotain 128mm eli heidän mielestään tuolla 111mm keskiöllä ei pitäisi olla mitään ongelmaa? Aivan outoja nuo heidän lukunsa mitä näitä omia osia katselen.

twentyniner
09.09.2010, 12.37
Nojoo nyt pääsin vähän mittailemaan ja kyllä tuo nyt siltä näyttää, että keskiötä ei välttämättä tarvitse vaihtaa. Toleranssit eivät kyllä jää kovinkaan suuriksi. Kampien ja chainstayn välissä on kammet kiristämättömänä n. 6-7mm tilaa. Kiristyksen jälkeen siihen jäänee jotain 4-5mm. Chainringi on vielä ahtaammassa kolossa ja siihen jäänee kiristyksen jälkeen vain n. 3mm tilaa tuon chainstayn kulmaan. En ole kampia vielä kiristänyt kun pultit puuttuvat, mutta singlespeedin mies oli sitä mieltä että tulevat kiristettäessä n. 2mm sisäänpäin. Toivottavasti eivät tule yhtään enempää :-p

Tuo Whiten oma ohje tuntuu kyllä ihan tuulesta temmatulta. Siinä neuvotaan ottamaan yli 113mm keskiö mikäli chainstay välien leveys on yli 135mm. Lynskeyssä tuo mitta on jotain 128mm eli heidän mielestään tuolla 111mm keskiöllä ei pitäisi olla mitään ongelmaa? Aivan outoja nuo heidän lukunsa mitä näitä omia osia katselen.

Melkein uskallan väittää, että jos on noin vähän väliä, niin putkelta runtatessa saattaa osua ?

giin
09.09.2010, 22.17
Joo tuo tilanpuute on kyllä aika huolestuttavaa. Pistin Hollantiin vielä mailia, että mitä ovat mieltä. Ei auta kuin vaihtaa tuo keskiö jos rupeaa tuntumaan liian hapokkaalta.

Edelleenkin olen kyllä aika ymmälläni noiden Whiten ohjeiden suhteen.

stenu
10.09.2010, 11.31
Jos mitat on otettu kammet kuvan mukaisessa asennossa, ne painuvat varmasti enemmän kuin 2 milliä sisään, kun ne kiristää paikoilleen. Nelikanttikammethan on sellaiset, että ne kannattaa vetää "kyynärvarren mittaisella" avaimella kiinni ja ihan reilulla voimalla. Lisäksi ne tuppaa vaatimaan pikkuisen vielä jälkikiritystä, kun niitä on vähän aikaa käyttänyt.

Ohiampuja
10.09.2010, 12.24
Nelikanttikammethan on sellaiset, että ne kannattaa vetää "kyynärvarren mittaisella" avaimella kiinni ja ihan reilulla voimalla.
Muistaakseni Shimpa taisi mainostaa 45-50 Nm momenttia...

JiiH
10.09.2010, 12.33
Tuolla ylempänä linkitetyssä WI:n ohjeessa varoitetaan kiristämästä liikaa.

Use a torque wrench and tighten bolts down to 30 ft. lbs.
At this point the cranks should be secure on the bike. Take the bike for a ride and tighten down the bolts once more to 30 ft. lbs. The cranks are now properly installed. Do not continue to tighten down on the bolts. The tapered style BB will allow one to continue to squeeze the tapered BB farther and farther into the crank arm until the spindle bottoms out. Once the spindle bottoms out the crank is rendered useless. for a ride and tighten down the bolts once more to 30 ft. lbs. The cranks are now properly installed. Do not continue to tighten down on the bolts. The tapered style BB will allow one to continue to squeeze the tapered BB farther and farther into the crank arm until the spindle bottoms out. Once the spindle bottoms out the crank is rendered useless. Tuo 30 ft.lbs. on aika tarkkaan 40Nm. Ainakin minulla ovat hyvin pysyneet noilla ohjeilla.

Hieno projekti!

giin
10.09.2010, 12.51
Nojoo ihan momenttiavaimella olen nuo kyllä ajatellut kiristää. Ei ole mitään perstuntuma tuohon ja ajatuksena ollut mennä noiden ohjeiden mukaan.

Katotaan mitä Hollannin setä sanoo tuosta mitoituksesta. Lueskelin vähän nettifoorumeita ja yleisohje tuntuu kyllä olevan mitä tiukempi sen parempi, kunhan ei osu. Kyllä tuo kestää 4mm uppoamisenkin, tosin silloin kammille jää enää jotain 2mm tilaa :)

Philin keskiössä on se hyvä puoli, että siinä on pikkasen säätövaraa eli tarvittaessa voin laittaa millin tai kaksi enemmän tuonne chainringin puolelle mikäli se rupee näyttämään liian ahtaalta. Parempi tietysti jos tähän ei tarvitse mennä.

Mika K
10.09.2010, 13.23
Itsellä On Onen rungon ja Whiten kampien kanssa käytössä 115mm akselilla varustettu keskiö ja on aika snug fit sekä rattaan, että kampien osalta. Maailmalla suurin osa saman kombon omaavia lienee 118mm akselin kannalla.

Ihan saamattomuuttani on jäänyt sen pidemmällä akselilla varustetun keskiön hommaaminen tässä parin kauden aikana. Ehkä ensi kesäksi :D

giin
10.09.2010, 14.48
Noh mitäs tuota vaihtamaan jos ei se raavi chainstayta? :) Eikös tuo mahdollisimman alhainen "Q-factor" ole Hyvä Juttu.

Mika K
10.09.2010, 21.03
Ei tälle kropalle eli menee hieman turhankin kapoiseksi. Noh, onhan tuolla silti sen kaksi kautta jo ajeltu eli ..öh.. :D

stenu
11.09.2010, 11.07
Noh, mä tunnustan, että en omista momenttiavainta, mutta eikös se 40-50 Nm ole jo ihan kunnolla kiristetty? Silloin aikoinaanhan nelikantit syrjäytettiin, koska systeemiä syytetiin siitä, että kammet nitisee helposti ja aikaa myöten kuluttavat kammen reiän muodottomaksi, jolloin kampia on vaikea saada kiristettyä kunnolla. Kun ne vetää alusta asti riittävän tiukkaan kiinni, ongelmia ei esiinny. Valmistajien ilmoittamissa momenteissa on joka tapauksessa aika reilut turvamarginaalit.

Läpi asti ei tietenkään kannata vetää, eikä uusissa laatukammissa pitäisi niin käydäkään. Vanhempien ja useampaan otteeseen kiinnitettyjen kampien kanssa sekin on mahdollista. Mutta ei ne kammet siitä vielä sentään käyttökelvottomiksi tule, niin kuin manuaalissa luvataan. Vaikkapa kaljatölkkialumiinistä saa helposti askarreltua "holkin" akselin ja väljähtyneen kammen väliin.

Musta 2-4 milliä kammen pään ja takahaarukan putken välillä on melkolailla vähän. Varsinkin sinkulassa, jota joutuu runnomaan paljon putkelta ja isolla momentilla. Ja kaiken lisäksi vielä titskurungossa, joka varmasti myötää keskiön seudultakin. Ei kannattaisi pilata hienoa runkoa heti alkuunsa, sillä että saa kammella raavittua haarukanputken lommolle.

giin
11.09.2010, 14.19
Jooh Hollannin setä vastasi, että ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Kehotti kiristämään ja sanoi vaihtavansa keskiön pidempään jos ei näytä toimivan. Mennään nyt sit tällä ja katotaan miten käy. Voisihan tuota chainstayta jotenkin tietysti yrittää suojata väliajaksi. Ei tuosta varmaan selkoa tule ennen kuin on jonkin verran ehtinyt ajaa.

giin
13.09.2010, 11.06
Nyt on osia saatu paikalle aika hyvin. Tällä viikolla toivottavasti tulevat loputkin ja sitten pääseekin vihdoin jotain jo kiristämään runkoon kiinni.

Ensimmäiset koomailutkin jo kohdattu, onneksi melko pienimuotoista. Olin tilannut 31.8mm clampin satulaputkelle. Ihan jees, Lynskeyyn tosiaan menee tuon kokoinen satulaputki. Tämä tietysti tarkoittaa sitä, että tuo clamppi on myös liian pieni :) Noh nyt lähti 34.9mm versio samasta tilaukseen. 15e sinne tai tänne tässä konkurssissa, mutta vähän kallis paperipaino tuli tilattua.

thomas_s
13.09.2010, 11.54
Mun maasturissa oli 2x9 systeemissä alle 2mm ison rattaan ja chainstayn välissä. Sinänsä se toimi ihan hyvin, mutta vuosien varrella chainstay on kyllä naarmuuntunut rattaan kohdalla. Nyt kun rattaiden vaihdon yhteydessä kiinnitin kammet uudestaan ne asettui hieman alkuperäistä sisemmäksi ja nyt se on jo niin lähellä että tarttis tehdä jotain.

giin
13.09.2010, 18.37
Nyt ajamaan! :p

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs305.ash2/58554_434275469263_822984263_4741590_1303802_n.jpg

giin
13.09.2010, 19.18
Tämähän on nopea kasata, kun ei vaivaudu kiristämään mitään :) Ja mihin muka tarvitaan headsettia, hyvinhän tuo pyörii ilmankin.

Noh eipä vaiskaan. Nyt alkaa vähän näkemään noita omia valintoja livenä. Saa nähdä mitä noista punaisista osista lopulta tulee kokonaisuutena. Bling-osista kuvasta puuttuu vielä punainen headset ja satulatolpan clamp.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs603.snc4/58309_434289434263_822984263_4741894_1971082_n.jpg

Mike
13.09.2010, 19.30
Näyttää Lynskeyssä olevan ainakin toistaiseksi melko hyvä "mud clearance" :D

giin
13.09.2010, 19.53
Onneksi vaihdoin satulatolpan tuohon Lynskeyn Ti-malliin, vaikka se sikahintainen onkin. Se sopii kyllä varsin hyvin tuohon runkoon.

giin
13.09.2010, 20.13
Jaahas ja seuraava vastoinkäyminen. Eastonin vanteissa on reikä presta-venttiilille ja luonnollisesti ostin schrader sisärenkaat.

JackOja
13.09.2010, 20.39
... vanteissa on reikä presta-venttiilille ja luonnollisesti ostin schrader sisärenkaat.

Jaa-a. Tuohon se nyt kaatui. Ei voi mitään. No minä voin ostaa nuo hankkimasi roippeet halvalla, mulla on sopivia sisureita :rolleyes::)

giin
13.09.2010, 20.46
Juu ei taida mistään saada tuollaista. Parempi varmaan vaan luovuttaa ja heittää kamat roskiin :D

Ohiampuja
13.09.2010, 21.13
Missä päin teillä on roskis? Eikös Izmokin tehnyt aikoinaan jotain löytöjä roskiksesta. :)

kide
15.09.2010, 14.18
Missä päin teillä on roskis? Eikös Izmokin tehnyt aikoinaan jotain löytöjä roskiksesta. :)

Ilmankos sillä niitä titaanipyöriä on useampikin. :D
(X.0 gripparit tais löytyä jostain jätelavalle heitetystä markettimaasturista :eek:)

izmo
15.09.2010, 14.38
Ilmankos sillä niitä titaanipyöriä on useampikin. :D
(X.0 gripparit tais löytyä jostain jätelavalle heitetystä markettimaasturista :eek:)

joo siittähän sai muitakin hyviä osia talteen....:cool:

giin
25.09.2010, 09.56
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs005.ash2/33629_438737444263_822984263_4829485_6708527_n.jpg

No niin on tässäkin projektissa nyt päästy vähän eteenpäin. Kaikki osat on saatu vihdoin CRC:stä mestoille ja jonkin verran olen jatkanut asenteluakin.

Ostin momenttiavaimen ihan tätä projektia varten, mutta siinä loppuu skaala jossain 25nm kohdalla :) Ilmeisesti tuo kampien 40nm on sitten ns. vitusti? En nyt sitten jaksanut tuota sen enempää spekuloida ja väänsin sen niin tiukalle kun tuollaisella nörmiavaimella sain. Täytyy vielä jälkikiristys tehdä ensimmäisen lenkin jälkeen.

Headsetin kanssa jouduin myös ongelmiin, koska puuttui tuo "crown race" työkalu. Jengihän on näitä jostain putkista kai viritellyt, mutta eipä nyt sattunut olemaa putkea itsellä. Siinä vaiheessa kun tajusin tuon oli hermo aika kireällä, kun taas olisi pitänyt lähteä ostamaan yet another tool. Lopulta rasvasin vain sen haarukan juuren ja naputtelin tuon kauluksen paikoilleen pahvinpalasen, metalliputken ja vasaran avulla. Ihan hyvin se sinne kyllä lopulta ujahti, kun vähän kerrallaan eteni.

Kampien kanssa pelivaraa oli enemmän, kuin alunperin pelkäsin. Kammet upposivat ehkä sen 2-3mm, mutta tilanne näyttää ainakin vielä ihan hyvältä. Kampien ja chainstayn välissä on n. 4mm tilaa. Laitan nyt vähän teippiä varmuuden vuoksi tuohon runkoon, mutta ei tuo sen näköinen ole että suuria ongelmia olisi tiedossa.

Napsin lisää kuvia tuossa myöhemmin.

giin
26.09.2010, 22.35
No nyt on päästy niin pitkälle, että laitokseen on saatu oikein ketju kiinni. Samassa yhteydessä törmäsin kuitenkin uuteen ongelmaan.

Kampia pyörittäessäni kuuluu eturattaasta tai ketjuista tai jostain jonkin sortin hinkkausääni. Jotenkin aavistukseni on, että ketjut hinkkaavat bashringiin, koska ketjun ja bashringin sisäreunan välissä on kyllä todella vähän tilaa (max 1mm). Aluksi ääni oli varsin kova ja ounastelin ketjulinjan olevan pielessä. Ääni vähenikin kun siirsin takaratasta lähemmäs napaa, mutta valitettavasti tuo hinkkaus ei kuitenkaan lähtenyt kokonaan pois. Ketjulinja näyttää silmämääräisesti melko suoralta. Oli miten oli niin säätövaraa ei ainakaan tuolla osastolla enää ole. Missaanko nyt jotain itsestään selvää?

Ohiampuja
17.10.2010, 12.52
Nyt kunnon kattavaa kuvaraporttia kun projekti on kerran valmis... :)

Mike
17.07.2011, 12.42
Tuliko fillari valmiiksi? Olisi kiva saada loppukommentit ja tietenkin kommentteja ajo-ominaisuuksista.

Janu
17.07.2011, 18.51
Tuliko fillari valmiiksi? Olisi kiva saada loppukommentit ja tietenkin kommentteja ajo-ominaisuuksista.

Joo, ja kuvia kans!

Mike
28.07.2011, 22.29
En tiedä tuliko ketjun aloittajan fillari koskaan valmiiksi? Yritän itse onnistua paremmin. Aluksi tehdään sinkula ja ehkä myöhemmin kokeillaan 1x10 versiota. Runko, satula ja tanko tullut tänään. Suurin ongelma tuntuu olevan löytää keula. Se on tällä hetkellä pullonkaulana. Kiekkoja ei viitsi tilata ennen sitä. Hakusessa on joustokeula 100mm, tapered ja 15-20mm akseli. Vielä kun pitäisi olla tankolukitus tai "automaattilukitus" niin vaikeata on. Reba XX olisi toiveena mutta paksummalla akselilla ei taida 2011 mallia olla? 2012 tällainen löytyy mutta niitä en ole vielä niitä myynnissä nähnyt. Kaikki etsintäapu keulan hankinnassa on tervetullutta :).

http://i5.aijaa.com/b/00965/8385675.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=009658385675.jpg)

fsol77m
28.07.2011, 22.33
giin Viimeisin aktiviteetti: 12.11.2010 10.38
voi olla että kommentteja yms saa odottaa piiiitkään...