PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten noita hemmetin Tiagran vaihteita käytetään??

Polla
23.08.2010, 21.04
Nyt on uusi cyclorossari himassa ja muuten kiva peli mutta miten noilla tiagran vaihteella saa pienempää takana silmään ja edessä isompaa?? Campa velosen kanssa ollut mitään ongelmaa mutta nää integroidut shimanot menee hermoon.

vastatkaa joku pliis niin pääsen revitteleen. ei kertonu kuukkeli vastausta kun sieltä etsin.

terveisin nöösi ketjut ristissä

Itsok
23.08.2010, 21.09
Eikös Shimanoissa ole erillinen vipu, jolla vaihteita käytetään toiseen suuntaan ja koko kahvaa vääntämällä samaan suuntaan niin vaihteet kelaantuu toiseen suuntaan? Näin niinkuin mahdollisimman monimutkaisesti sanottuna.

Olisit vaan pysynyt Campan tuotteissa, ne on paljon helpommat käyttää :D

Ikinöösi
23.08.2010, 21.09
Eikös noissa ole sama systeemi kuin yleensä, eli koko jarrukahvaa sisäänpäin reippaasti?

H. Moilanen
23.08.2010, 21.38
Eikös Shimanoissa ole erillinen vipu...

Sorassa kyllä, muissa ei.

Polla
23.08.2010, 21.48
joo eli näemmä koko faking jarrukahvaa kun kääntää niin saa muutosta tapahtumaan. ompas tyhmää, menee varmaan tovi että saan itseni hermotettua noiden käyttöön.

olisin kyllä pysynyt campan tuotteessa mutta fillarikauppiaani lupaili tuon ridleyn xbown niin tyrmäävään hintaan että pakkohan se oli ottaa. Älyttämän hauska peli täytyy sanoa, eikä jää painossa paljoa jälkeen täyshiilari Bianchille. Ensi kesänä annan itselleni luvan koeajaa jonkun Ridleyn maantiepyörän, melkein toivon että tekee yhtä hyvän vaikutuksen kuin tuo xbow.

PHI
23.08.2010, 22.47
Ei herranjumala sentään...et sitten katsonut aiheelliseksi kysyä kahvojen toiminnasta ostohetkellä myyjältä :eek:...ei tajuu...

PHI
23.08.2010, 22.50
Sorassa kyllä, muissa ei.

Tämähän mielenkiintoista...mites niitä vaihteita vaihdellaan esim. Ultegrassa?

di luca
23.08.2010, 22.52
Ei se nyt noin vaikeeta ole, elä valita. Toimii ihan ok, kun vähän keskittyy.

YT
23.08.2010, 22.55
Minulla on maantievehkeessä campaa ja cyclocrossissa shimpaa eikä ole ollenkaan vaikeaa vaihtamisen kanssa. Heti tottuu.

Pirkka
23.08.2010, 23.04
Täällä edellinen vaihteiden toiminnan ihmettelyketju (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35167)

Polla
23.08.2010, 23.25
Ei herranjumala sentään...et sitten katsonut aiheelliseksi kysyä kahvojen toiminnasta ostohetkellä myyjältä :eek:...ei tajuu...

kun en edes aluksi huomannut että ei oo samaa systeemiä kun campassa niin vaikee kysyy. meni niin fiilistelyyn että tommoset jää huomaamatta. Ajoin puljusta 200 metriä töihin, tein työni ja sieltä olin lähdössä lenkille kunnes asian laita valkeni. Siinä yritin ihmetellä että mitä hemmettiä ja miten nää toimii. puhelimella googlaaminenkaan ei tuottanut tulosta ja akku lopussa joten eikun himaan ketjut ristissä ja tänne kirjottelemaan. Eli vaikee kysellä siinä vaiheessa kun kello lyö puolta yhdeksää illalla ja pulju on kiinni :D naura vaan vaikka ylimielisesti, i don't care ^^ Ilmeisesti mussa ei oo tarpeeks insinööriä kun en hiffannu ite. :P

ja hei di luca, kai mä saan olla sitä mieltä että campa on parempi ja tykkätä sen systeemistä? kunhan noi osat on loppuun kulutettu / mällätty niin ties mitä tulee tilalle.

-OTSO-
24.08.2010, 00.40
Vastaus itse kysymykseen (jos et ole jo sitä itse hoksannut):
- paina jarrukahvaa sisäänpäin - siirtyy ketju isommalle lehdelle/rattaalle
- paina kahvan alla olevaa vipua sisäänpäin - siirtyy ketju pienemmälle lehdelle/rattaalle
Ei tuo nyt paljoa poikkea Campan logiikastakaan. Campan peukalovipu on vain Shimpassa korvattu kahvan alla olevalla vipusella. Tuntumassa eroa on sitten enemmänkin :-)

di luca
24.08.2010, 07.24
ja hei di luca, kai mä saan olla sitä mieltä että campa on parempi ja tykkätä sen systeemistä? kunhan noi osat on loppuun kulutettu / mällätty niin ties mitä tulee tilalle.

Minusta on naurettavia nämä keskustelut "paremmuudesta". Kaikki toimii ja mulla kävis Sram, C ja S. Kaikkia oon testannu ja käytettävyys hyvä kaikissa vaik käyttöliittymä himppa eri. No onhan C:ssa Italia lisä, jonka myönnän.

Polla
24.08.2010, 08.37
Minusta on naurettavia nämä keskustelut "paremmuudesta". Kaikki toimii ja mulla kävis Sram, C ja S. Kaikkia oon testannu ja käytettävyys hyvä kaikissa vaik käyttöliittymä himppa eri. No onhan C:ssa Italia lisä, jonka myönnän.

Mä huomasin eilen että tossa Tiagrassa on huomattavasti huonompi jarrutusteho ja ei niin herkät jarrut kun Velosessa. Vähän pelotti Sörkässä jyrkässä mäessä että mitenköhän tässä käy. Johtuuko nyt siitä ettei jarruja ole ajettu sisään vai mistä mutta ei jäänyt paras fiilis niiden osalta.

Velogi
24.08.2010, 08.56
Ei tuo nyt paljoa poikkea Campan logiikastakaan. Campan peukalovipu on vain Shimpassa korvattu kahvan alla olevalla vipusella. Tuntumassa eroa on sitten enemmänkin :-)

Siis onhan se aivan eri logiikka kun samaa toimintoa varten Campassa painetaan kahvan sisäpuolelta peukalovipua niin Shimanossa painetaan liipasinta ulkopuolelta. Itsellä ainakin tuppasi alussa vaihteet siirtyilemään eri suuntaan kun piti kun Campasta Shimanon siirryin.

di luca
24.08.2010, 09.06
Mä huomasin eilen että tossa Tiagrassa on huomattavasti huonompi jarrutusteho ja ei niin herkät jarrut kun Velosessa. Vähän pelotti Sörkässä jyrkässä mäessä että mitenköhän tässä käy. Johtuuko nyt siitä ettei jarruja ole ajettu sisään vai mistä mutta ei jäänyt paras fiilis niiden osalta.
No Tiagra ja Veloce ei oo saman tasoset osat...

atha
24.08.2010, 09.24
Mä huomasin eilen että tossa Tiagrassa on huomattavasti huonompi jarrutusteho ja ei niin herkät jarrut kun Velosessa.

Mitähän näissä TIagrassa ja Velocessa on ollut vaijerin toisessa päässä, cantit molemmissa vai Velocen perässä maantiejarrut? Tuskinpa ne Velocen kahvatkaan ihmeitä tekee (eivät ainakaan minulla tee).

jalkkis
24.08.2010, 09.25

Paskat jarrupalat? Vaihtoon vaan.

nure
24.08.2010, 10.49
Ei jarruttaminen niin olennaista ole, eteneminen paljon tärkeämpää... Oli muuten ekaa kertaa elämässä kun joku sanoi ettei vaihtajia osaa käyttää...

Polla
24.08.2010, 10.59
Ei jarruttaminen niin olennaista ole, eteneminen paljon tärkeämpää... Oli muuten ekaa kertaa elämässä kun joku sanoi ettei vaihtajia osaa käyttää...

Niin no mä ajankin koulu, duuni, ja kotimatkoja täällä stadin kanta-kaupungissa jossa se eteneminen on aika jarrutusvoittoista. Sä oot kyl Nure mun ultimate favorite. Pus pus.

Pitää selvitellä joltain asiasta tietävältä miks tuntuu jarruttaminen niin tehottomalta, itelleni se on mysteeri.

Leka
24.08.2010, 11.11
CC-Pyörissä yleisesti käytettävät keskiveto jarrut (cantit) ovat todellakin tehottomat
jarruttaessa yläotteelta, eli monesti käytetään lisäjarrukahvoja tankojen keskiosassa jolloin saadaan parempi jarrutusteho. Itse en omassa CC-:ni uskalla yleensä edes yrittää jarruttaa yläotteella, kun ovat parin talven jälkeen vielä vaijerit alkuperäisestä jäykistyneet lisää ( Meinannut jäädä auton alle pariin otteeseen).

hannupulkkinen
24.08.2010, 11.16
lisäjarrukahvoja tankojen keskiosassa jolloin saadaan parempi jarrutusteho. Itse en omassa CC-:ni uskalla yleensä edes yrittää jarruttaa yläotteella, kun ovat parin talven jälkeen vielä vaijerit alkuperäisestä jäykistyneet lisää ( Meinannut jäädä auton alle pariin otteeseen).
Íhanko näin lisäjarrukahvojen osalta? Pitäisikö vaijerit rasvailla tai uusia?

Leka
24.08.2010, 11.26
Ei, lisäkahvoilla toimii ihan riittävästi, mutta tosiaan yläotteelta kun normi jarrukahvoista yrittää jarruttaa tuntuu ettei voimat riitä vauhdin hidastamiseen tarpeeksi. Tietenkin jos puristusvoimaa löytyisi enemmän niin kyllähän
se pyörä pysähtyisi niistäkin :).
Vaijerien uusiminen/putsaus tietysti parantaisi asiaa.

di luca
24.08.2010, 11.53
Mulla kyllä Tektron 720 toimii hyvin vaik ei maantiepöörän DA jarruja voitakaan. Myös nuo palat vaikuttaa, kuten aiemmin mainittiin.

Polla
24.08.2010, 11.53
CC-Pyörissä yleisesti käytettävät keskiveto jarrut (cantit) ovat todellakin tehottomat
jarruttaessa yläotteelta, eli monesti käytetään lisäjarrukahvoja tankojen keskiosassa jolloin saadaan parempi jarrutusteho. Itse en omassa CC-:ni uskalla yleensä edes yrittää jarruttaa yläotteella, kun ovat parin talven jälkeen vielä vaijerit alkuperäisestä jäykistyneet lisää ( Meinannut jäädä auton alle pariin otteeseen).

onko mahdollista vaihtaa maantiejarrut pyörään? pystyykö maantiejarrujen kanssa käyttämään nappulakumeja/talvirenkaita vai estääkö vanteen/renkaan leveys sen? yläote on kuiteskin se millä mielummin jarruttelisin kuin että pitää hypätä alaotteelle. tuun ajamaan nyt syksyn maantierenkailla kaupungissa mutta vaihtelen aina nappulaa alle tarvittaessa ja toi jarruttelu kuiteskin tähän kaupunkiin kuuluu.

di luca
24.08.2010, 11.55
Kyllä raja tulee eteen mahtuvuuden osalta, mut en osaa sanoa milä rengaskoolla. Paskakelillä maantiejarru myös kerää kuraa pahemmin itseensä. Paremmat canti-länget ja palat voi olla apu. Mut eihän nuo levareita vastaa kyllä.

PHI
24.08.2010, 12.10
... Mut eihän nuo levareita vastaa kyllä.

No se on just näin. Jos meininki on ajaa läpi talven, niin parhaat jarrut ovat ehdottomasti levyjarrut. Kokemusta on. Pitävät hyvin kelissä kuin kelissä, eikä jarrupalat paljoa kulu. Canteissa on huonon pidon lisäksi ongelmana vielä tolkuttoman nopea jarrupalojen kuluminen veivatessa suola-/loska-/kurasoossissa.

Akseli
24.08.2010, 13.18
Eipä nuo jarrupalat niin kallita ole, että niiden kulumista kannattaisi harmitella. Vaihtokin sujuu parissa minuutissa, mikäli pelkät kumit ovat irrotettavat.

nure
24.08.2010, 13.28
Niin no mä ajankin koulu, duuni, ja kotimatkoja täällä stadin kanta-kaupungissa jossa se eteneminen on aika jarrutusvoittoista. Sä oot kyl Nure mun ultimate favorite. Pus pus.

Pitää selvitellä joltain asiasta tietävältä miks tuntuu jarruttaminen niin tehottomalta, itelleni se on mysteeri.

Fanikerhoni eka jäsen... Ei maantiepyörän jarruilla koskaan mihinkään hillittömiin tehoihin pääse ja omasta mielestä hyvä niin koska usein tehosta seurauksena renkaan lukkiutuminen ja siitä syntyvä vaaratilanne...

hannupulkkinen
24.08.2010, 14.01
Ihan maantiepyörän jarruilla olen saanut takatuubin rikkoutumaan lukkojarrutuksella kun väistelin kolmion takaa tulevia mopopoikia.

TERU
24.08.2010, 14.39
Ei yllä maantijarrujen länget cc:n vanteille, ei ei.

nure
24.08.2010, 15.38
Ihan maantiepyörän jarruilla olen saanut takatuubin rikkoutumaan lukkojarrutuksella kun väistelin kolmion takaa tulevia mopopoikia.

Samoin itsekin aikanaan ja siinähän se onkin ongelma, jarruteho kyllä riittää mutta joku muu seikka tulee vastaan...

PHI
24.08.2010, 15.44
Eipä nuo jarrupalat niin kallita ole, että niiden kulumista kannattaisi harmitella. Vaihtokin sujuu parissa minuutissa, mikäli pelkät kumit ovat irrotettavat.

Joo, jarrupalat eivät paljoa maksa. Kustannukset nousevatkin huomattavasti cantien jarrupalojen rouhiessa hiekan avustuksella kiekkojen jarrukehät seitinohuiksi pahimmillaan yhden talven ajoilla. Levareilla ei kiekot paljoa kulu.

nure
24.08.2010, 18.33
Joo, jarrupalat eivät paljoa maksa. Kustannukset nousevatkin huomattavasti cantien jarrupalojen rouhiessa hiekan avustuksella kiekkojen jarrukehät seitinohuiksi pahimmillaan yhden talven ajoilla. Levareilla ei kiekot paljoa kulu.

Ehkä hieman liioiteltua tuo kuluminen mutta myös osaksi totta... Maastopyörässä sentään kestäneet vanteet useamman talven...

Polla
24.08.2010, 20.19
Vais niin. Noh, mä pistän lisäjarrukahvat harkintaan, tänään kaksi kertaa pyörät lukkoon jarruttaessa, maantiepelillä ei oo mennyt vielä kertaakaan.

H. Moilanen
24.08.2010, 20.30
Tämähän mielenkiintoista...mites niitä vaihteita vaihdellaan esim. Ultegrassa?
Mää olin katos lumoutunut Soran peukalolla toimivaan vipuun. Muissahan ei ole sitä.

Jake_Kona
15.02.2012, 19.16
Itselläni oli jaken kk canttilevereissä (60mm) kanssa ongelmana huono pito.
Vaihdoin taakse 72mm punamustat clarks v-jarrupalat. Mahtui juuri ja juuri. Ihan hyvin toimineet.