PDA

Näytä tavallinen näkymä : CC talviajossa?

Polla
16.08.2010, 13.13
Kertokaapa CC:n omistajat kokemuksia talviajosta. Tarkoituksena olisi ratsu hommata talvi ja kesä kaupunkiajoon plus jotain polkuajoja. Maantiepyörä jo kotoa löytyy mutta ei ole aivan ideaali lumen keskellä.

Mitä rengasta pahimpiin keleihin? Miten vaihteiden jäätyminen? Onko jarrut pelittäneet? etc etc? Yö-säilytys tulee olemaan kämpässä mutta koulupäivät seisoo ulkona.

Olis tietysti kauheen kiva jos olis +3 ja vesisadetta, mutta voihan se olla että viime talvi toistuu :eek: Onneksi ei ihan vielä kuitenkaan :cool:

snowfake
16.08.2010, 13.17
Ja miten hataraa käyrätangolla meno on, oletteko vaihtaneet leveämpää/maastotankoa?

Erno
16.08.2010, 13.23
Kertokaapa myös kokemuksia CC+nastarenkaat -meiningistä lumella. Täällä Kehä III:n ulkopuolella kun lumi sataa maahan asti.

appmot
16.08.2010, 13.42
Marathon Wintereillä ajelin viime talven. Muistaakseni oli ne kapeimmat(35mm). Pito on hyvä jäällä, mutta loskassa ajo on kyllä aika kiemurtelua. Leveämpi malli todennäköisesti siinä suhteessa parempi. Ajan vain auratuilla teillä tai max 4cm lunta. Sohjokelillä takapakka tuppas jäätymään(pari kertaa viime talvena), mutta pelas vielä. Levyjarrujen kanssa ei mitään ongelmia. Kippuratanko pelaa hyvin myös talvella. Yöt pyörä lämpimässä tallissa ja töissä päivät ulkona.

Mikha
16.08.2010, 13.54
Pari talvea tuli cc:llä vedettyä. Vaihteet ja (levy)jarrut toimivat moitteetta. Kerran taisi olla vaihteet jäässä, kun keli vaihtui nopeasti vesisateesta pakkasen puolelle.

Ensimmäinen talvi 35mm Racing Ralph nappularenkailla ja toka nastarenkailla. Nappularenkailla oli ihan mukava ajella, mutta tietty pito loppui jossain vaiheessa kesken ja n. 10 kertaa rengas puhki sepelin johdosta. Seuraavana talvena Marathon Winter nastarenkaat, joissa pitoa riitti kyllä, mutta renkailla oli paha tapa lähteä luikertelemaan sohjossa. Lisäksi nastarengas on sen verran tahmea lumettomalla pinnalla, että cc:n mielestäni tärkein ominaisuus verrattuna maasturiin, eli vauhti, katosi täysin. CC vaihtui sen jälkeen 29" maasturiin, joka on mielestäni mukavampi ajettava talvella. Pitoa riittää ilman nastojakin kohtuullisesti ja ajamisen nautinto säilyy. Pääkallokeleillä jää sitten pyörä kotiin.

Jos tallista löytyy jo maantiepyörä, niin itse miettisin 2 kertaa cc pyörän ostoa. Lienee hyvä ostos, jos tarkoitus ajaa ympäri vuoden yhdellä pyörällä, mutta kompromissihan se mielestäni on.

TuplaO
16.08.2010, 13.54
Lumessa pärjää vallan hyvin ihan nastattomilla nappularenkailla. Käyrätangosta kiinni kahvoilta vaan tarpeeksi rennosti niin alkaa homma pienellä totuttelulla sujua. Vannejarruilla pärjäilin viime talven ihan OK. Kunnon kinoksiin kaivan kyllä minäkin täysjäykän maastosinkulan levyjarruin ja (nasta)nappulakumein.

Polla
16.08.2010, 14.05
Jos tallista löytyy jo maantiepyörä, niin itse miettisin 2 kertaa cc pyörän ostoa. Lienee hyvä ostos, jos tarkoitus ajaa ympäri vuoden yhdellä pyörällä, mutta kompromissihan se mielestäni on.

Jollakin se olisi talvi ajettava, maasturi ei kiinnosta pätkääkään, mietin jo maantiesinkulaa mutta silläkään ei talvea ajeta. Nyt nurkissa lojuu fitness hybridi joka on jäänyt täysin vailla ajoa kun maantiepyörä vei mennessään. Käyräsarvisella kuiteskin tahtoisin ajella myös kaupungissa joten tällä logiikalla se olisi CC. Viime talvena tuli stondailtua monet kerrat +20 minuttia ratikkapysäkillä kun mikään ei lumen takia tahtonut päästä liikkumaan. Pyöräilyllä tuon ongelman voi jotenkin välttää.

Ja tuo maantiepyörä on sen verta hieno että sitä ei jätetä kahvilassa käynnin ajaksi seisomaan kaupungille eikä hiilikuitu taida kestää pakkastakaan.

JackOja
16.08.2010, 14.14
...eikä hiilikuitu taida kestää pakkastakaan.

:eek:

Kerro ihmeessä lisää :)

nure
16.08.2010, 15.36

Just taas tyypillinen asiantuntija lausunto...

Polla
16.08.2010, 16.06

Kunnon trolli :D

Näin olen asian ymmärtänyt, voit toki valistaa mua typerää nöösiä kun tiedät totuuden ;)

PPU
16.08.2010, 16.28
..eikä hiilikuitu taida kestää pakkastakaan.

Onko tämä oikeasti faktaa?
Rupesi huolestuttamaan kun minun CC:n etuhaarukka on hiilaria ja tarkoitus olisi ajella talvellakin.

Polla
16.08.2010, 17.33
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=32746

Hiilari keskustelua.

"Joku tossa kysyi pakkasen kestosta... Hiilikuitu kestää pakkasta oikein hyvin, ellei sen rakenteisiin ole imeytynyt vettä, joka imeytyy kuituun, jää sinne muhimaan ja lopulta jäätyessään laajenee ja halkaisee laminaatin. Muutenkin hiilikuitu on naarmuille arka materiaali (kovat terävät iskutkaan eivät tee hyvää).

Edellä mainittu pätee kalastusvapoihin, suksisauvoihin ja kajakkeihin. Hiilikuidusta valmistetuissa polkupyörissä tuskin käytettäneen sen hipompaa kuitumatskua missään tapauksessa. "

Varmaan jos ajaa vaan lenkkiä niin ei tuota huolta (?), mutta itse en jättäisi ulos seisomaan tuntikausiksi. Ehkä kohtelen omaa pyörääni liian tunteella? :D

nure
16.08.2010, 17.52
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=32746

Hiilari keskustelua.

"Joku tossa kysyi pakkasen kestosta... Hiilikuitu kestää pakkasta oikein hyvin, ellei sen rakenteisiin ole imeytynyt vettä, joka imeytyy kuituun, jää sinne muhimaan ja lopulta jäätyessään laajenee ja halkaisee laminaatin. Muutenkin hiilikuitu on naarmuille arka materiaali (kovat terävät iskutkaan eivät tee hyvää).

Edellä mainittu pätee kalastusvapoihin, suksisauvoihin ja kajakkeihin. Hiilikuidusta valmistetuissa polkupyörissä tuskin käytettäneen sen hipompaa kuitumatskua missään tapauksessa. "

Varmaan jos ajaa vaan lenkkiä niin ei tuota huolta (?), mutta itse en jättäisi ulos seisomaan tuntikausiksi. Ehkä kohtelen omaa pyörääni liian tunteella? :D

Suht keskinkertaista paskajuttua...

Jula
16.08.2010, 17.55
Millaisia mielipiteitä on vannejarrut vs. mekaaniset levyjarrut ympärivuotisessa käytössä?

Itsok
16.08.2010, 18.08
Toiset väittää että vannejarruilla kuulemma pärjää talvella. Minä en pärjää, joten mulla on kaikissa neljässä pyörässä nykyisin levarit. Käyttöpyörässä ne ovat ehken tärkeimmät ja se olikin tärkein syy miksi vanhan uskollisen poistin keväällä paremmille pyöräilymaille.

Jopo Juoppo
16.08.2010, 18.16
Marathon Winterit hybridissä, koko luokkaa 40..42mm Ovat varsinaiset slalommiehen renkaat pehmyellä kelillä, ei mene suoraan, ei vaikka mitä tekisi.
Keli vaati totuttelua ajelussa, perä heittää poikittain molemmin puolin, mutta lannistumattoman matka kuitenkin etenee kaatuilematta… meno oikeastaan hauskaakin kunhan ei liikaa kerralla.
Kovalla alustalla rullaavat kuitenkin erinomaisesti ja jääpidon ollessa kohtalaisen hyvä.

kpyora
16.08.2010, 19.01
Crossarissa on talvella Nokian A10 32mm:senä, jota on tehty tiettävästi erä ainakin viime talvena, vaikka sitä ei ole Suomityres'n sivuilla. Riittää täällä Etelä-Suomessa ihan hyvin.

Vaihteista ei ole tietoa, koska omasta crossaristani ne puuttuvat. :)

Tankoa en ole lähtenyt vaihtamaan mihinkään maastotankoon, koska lenkit talvisinkin kelkevat pyöräteitä pitkin. Myöskään en ole vaihtanut lukkiksia flätteihin.

Pahin kylmäsilta on mielestäni lukosta jalkoihin. Muutenkin jalkkojen lämpimyydestä tulee huolehtia.

Ajattelin itsekkin noin ja ostin maasturin rospuutopyöräksi. Lopulta päädyin crossariin kakkospyöränä ja maasturilla ajetaan lenkki pari mökillä kesäisin. Tosin pahinmpiin keleihin en lähde lenkkeilemään pyörällä, silloin on sukset parempi vaihtoehto.

JackOja
16.08.2010, 19.16
Suht keskinkertaista paskajuttua...

*REPS*
nuren tyyliin sopiva suht. tyly vastine toimii tässä asiassa täydellisesti :)

nurelle vihreä pallero (nuoriso käyttäköön hakua)

JackOja
16.08.2010, 19.22
Toiset väittää että vannejarruilla kuulemma pärjää talvella....

Joo... mutta kyllä se vaatii toisinaan pääkallokeleillä sellaista "ennakoivaa" ajoa. Myönnetään, levyille olisi käyttöä joskus ±0° -kelillä...

Toisaalta kerjään hankaluuksia kun mulla on autossakin kitkarenkaat talvisin.

Polla
16.08.2010, 19.49
*REPS*
nuren tyyliin sopiva suht. tyly vastine toimii tässä asiassa täydellisesti :)

nurelle vihreä pallero (nuoriso käyttäköön hakua)

Talk to the hand 'cause the face ain't listening!

*sulle ja nurelle punasta palloa

Pirkka
16.08.2010, 20.09
Mulla on talviajopeleinä sekä cc että maasturi, molemmissa oli viime talvena nastarenkaat. Hieman enemmän taisi tulla ajeltua lumi- ja jääkeleillä maasturilla. Nopeusero nastoilla näillä on aika pieni. Enimmäkseen pikkuteillä ja kevyen liikenteen väylillä tuli talvella ajeltua muutama tuhat km. Maasturissa v-jarrut ja cyclossa cantit, eikä suurempia ongelmia kumpienkaan kanssa, paitsi jossain tosi lumisessa nollakelissä.

kpyora
16.08.2010, 20.16
...Toisaalta kerjään hankaluuksia kun mulla on autossakin kitkarenkaat talvisin.

Kitkat toimii ihan hienosti Lapissa. :rolleyes: Täällä Etelä-Suomessa niillä ei tee mitään. :D

Mulla on talviajopeleinä sekä cc että maasturi... Nopeusero nastoilla näillä on aika pieni...

Ehkä noin, mutta ero nastoilla ja nastoilla onkin sitten iso! Vielä isompi kuin huonolla ja hyvällä kesärenkaalla.

IncBuff
16.08.2010, 21.12
Marathon Winterit hybridissä, koko luokkaa 40..42mm Ovat varsinaiset slalommiehen renkaat pehmyellä kelillä, ei mene suoraan, ei vaikka mitä tekisi.

Itselläni 35 milliset. Onhan ne melkoiset käärmeen jäljen tekijät huonosti auratulla baanalla. Auratulla polanteella ja jäisellä kelillä sitten meno maittaa paremmin.

janneko
16.08.2010, 21.21
42 mm Marathon Wintereillä tuli ajeltua viime talvi. Loskassa tosiaan luikertelee ikävästi. Oli nöyrää kun viime talvena pahimmalla loska kelillä nitkutin menemään Kehä1 laitaa pyörätiellä ja 13-15 vuotias teini pyyhälsi ohi maasturilla, jossa oli vielä kapeammat renkaat ilman nastoja. :) Sepeliä kestivät hyvin. Kertaakaa ei mennyt kumi poikki ja jäällä piti ihan hyvin.

Hippo
17.08.2010, 00.24
Kyllä cc ainakin täällä Oulussa toimii yllättävänkin hyvin. Toki viime talvi oli helppo; loska-/jääkelejä vain muutamia. Ajoin koko talven ilman nastoja, 35 mm Misukan Mud 2:lla. Lumisella pinnalla mahottoman hyvät, pehmeät pikkunappulat.
Ohjaustangon "kapeus" ei tuottanut ongelmia. Välillä oli lunta ajoväylillä reilusti mutta kyllä tuo cc kulki huomattavasti paremmin kuin aiemmin käytössä ollut raskaampi hybridi. Ei se minusta kummemmin kiemurtele, siihen menoonhan oppii ja tottuu.

Säilytän pyörää työmatkan molemmissa päissä katoksessa, joten suora sade siihen ei pääse. Toki lämpötilan muutokset saavat aikaan erinäisen määrän kuuraa ja kukkia sinne tänne, vaan eipä sekään menoa sekoittanut. Vaihteet eivät jäätyneet, mies välillä meinasi. ~Puolen tunnin työmatkan aikana harvoin ehti mitään isosti menoahaittaavaa kyytiin kertyä.

Tuosta jarruasiasta olen oman loppulauselmani antanut taannoin toisaalla, siteeraan siis itseäni, mitä sitä muuttamaan, siinä on minun tämän hetkinen totuus asiasta. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1427016&postcount=37 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1427016&postcount=37)

Summattuna tämä tarkoittanee: CC toimii talvella mielestäni hyvin. Kenties hankin tulevaisuudessa nastarenkaan ainakin eteen, riippuu sattuuko hyvä tarjous silmiin. Säilytys toki lienee aikalailla kriittinen seikka.
Toivottavasti tuo keskustelun aloittajan esittämä kauhukuva +3/sadetta ei toteudu kovin mittavasti tulevana saati minään talvena.

JackOja
17.08.2010, 08.01

Höh, otti herneen! :seko:

Eihän nure (tai minä) sun höpinääsi paskajutuksi vihjannut, vaan tuota lainaamaasi "hiilikuitu & pakkanen" -keskustelua.

Piis

Itse asiaan sanoisin vielä, että crossari toimii talvella mainiosti (edes jotenkin hoidetulla) KLV:llä, mutta poluille menen mielummin maasturilla.

35mm Marathon Winter on aikamoinen kiemurtelija jos on pehmeää muhjua alla.

nure
17.08.2010, 09.22
Talk to the hand 'cause the face ain't listening!

Ei paljon pallot hetkauta... Mutta tuollainen juttu on pelkkää kuvitelmaa, kestäähän veneetkin vedessä ja hiilikuituhan on pääasiassa laminoitu epoksilla jonka kestävyys on aivan eri luokkaa kuin polyesteri tai vinyylihartsin...
Liian paljon spekulointia ja liian vähän tietoa, ottakaa tosiaan asioista selkoa ennen kuin alatte höpöttelemään...

hannupulkkinen
17.08.2010, 10.18
Liian paljon spekulointia ja liian vähän tietoa, ottakaa tosiaan asioista selkoa ennen kuin alatte höpöttelemään...
Jos kaikki olisivat yhtä tietäviä niin kai keskustelu loppuisi siihen.

Polla
17.08.2010, 10.51
Ei paljon pallot hetkauta... Mutta tuollainen juttu on pelkkää kuvitelmaa, kestäähän veneetkin vedessä ja hiilikuituhan on pääasiassa laminoitu epoksilla jonka kestävyys on aivan eri luokkaa kuin polyesteri tai vinyylihartsin...

Noh, olisko sun kannattanut kertoa ne faktat ja oma mielipiteesi eikä alkaa ekana lällättään siitä miten typerää porukkaa täällä on. Iso mies kun oot ilmeisesti?

googlaamalla mä löysin aika ristiriitaista tietoa, kaikkea väliltä "ei missään nimessä pakkaseen - kestää pakkasta" ihan lontoon kielellä vielä.

Ainii, mut sehän on google, netissä kirjotellaan paljon p*skaa eli mikä tekee sun kirjottamasta yhtään parempaa kuin muidenkaan? Daa?

Dissaa ja tule dissatuksi. Saat silti multa punasta palloa, väliltit tai et.

p bonk
17.08.2010, 11.31
Itse asiaan sanoisin vielä, että crossari toimii talvella mainiosti (edes jotenkin hoidetulla) KLV:llä, mutta poluille menen mielummin maasturilla.

35mm Marathon Winter on aikamoinen kiemurtelija jos on pehmeää muhjua alla.

Jep, toimiihan se cc talvella.

Pehmeällä muhjulla 35 mm marathon winter antaa ihan hyvän tuen pyörää talutettaessa, mutta niin taitavat tehdä kaikki tuon levyiset renkaat. Mutta ei noita päiviä niin paljoa ollut edes viime talvena.

nure
17.08.2010, 16.07
Noh, olisko sun kannattanut kertoa ne faktat ja oma mielipiteesi eikä alkaa ekana lällättään siitä miten typerää porukkaa täällä on. Iso mies kun oot ilmeisesti?

googlaamalla mä löysin aika ristiriitaista tietoa, kaikkea väliltä "ei missään nimessä pakkaseen - kestää pakkasta" ihan lontoon kielellä vielä.

Ainii, mut sehän on google, netissä kirjotellaan paljon p*skaa eli mikä tekee sun kirjottamasta yhtään parempaa kuin muidenkaan? Daa?

Dissaa ja tule dissatuksi. Saat silti multa punasta palloa, väliltit tai et.

Kannattaa aina ensin kuluttaa omia aivojaan ennenkun alkaa heittelemään tuollaisia tuulesta temmattuja väittämiä? Kaikki kuiturakenteet vauriotuneena kerää kosteutta mutta se mitä siitä aiheutuu haittaa ei tapahdu viikossa eikä talvessa, lisäksi pakkasella ei esiinny kovinkaan paljoa kosteutta joten siinäkin suhteessa paljon suotavampaa hiilarille jos tuollaista juttua yleensä ajatellaan! Siis voiko hiirarirakenteisilla pyörillä yleensä ajaa muuta kuin hellesäällä?

Itse työskenten yrityksessä missä tehdään suht kaikenlaisia rakenteita hiilikuidusta ja eksoottisemmistakin kuiduista enkä koskaan moiseen väittämään vielä törmännyt!

Iso mies olen enkä poikasten pallosista paljon pahakseni pane...

Polla
17.08.2010, 17.11
Kannattaa aina ensin kuluttaa omia aivojaan ennenkun alkaa heittelemään tuollaisia tuulesta temmattuja väittämiä? Kaikki kuiturakenteet vauriotuneena kerää kosteutta mutta se mitä siitä aiheutuu haittaa ei tapahdu viikossa eikä talvessa, lisäksi pakkasella ei esiinny kovinkaan paljoa kosteutta joten siinäkin suhteessa paljon suotavampaa hiilarille jos tuollaista juttua yleensä ajatellaan! Siis voiko hiirarirakenteisilla pyörillä yleensä ajaa muuta kuin hellesäällä?

Itse työskenten yrityksessä missä tehdään suht kaikenlaisia rakenteita hiilikuidusta ja eksoottisemmistakin kuiduista enkä koskaan moiseen väittämään vielä törmännyt!

Iso mies olen enkä poikasten pallosista paljon pahakseni pane...

Se teksti hiilikuidun mahdollisesta vairuoitumisesta kosteuden takia ei ollut mun kirjoittamaa, vaan oli toisen käyttäjän kirjoittamaa "keskustelua hiilikuidun kestävyydestä" ketjusta jonka linkkasinkin. Heittomerkit " " edustavat lainattua tekstiä. Eli kyseessä ei ole oma väittämä. Olin siis ymmärtänyt lukemastani että hiilikuitu ei kenties kestä pakkasta ja tämän toin esille sivulauseessa johon sinä tartuit. Valitettavasti mulla ei ole insinöörin tutkintoa kuituteknologiasta ja tietoa eri kuitujen käyttäytymisestä äärimmäisissä olosuhteissa. Mutta se ei varmaan silti estä sitä, että yrittää tutkia tekstejä ja muodostaa aiheesta mielipiteen? Tietysti enemmän tietävä voi halutessaan korjata väärässä olijaa.

Kiitos nyt siitä mielipiteestä hiilikuidun kestävyydestä, olisit alottanut sen kommentoimisen tällä tavalla niin ei olis munkaan tarttenut närkästyä näihin tasokkaisiin aiempiin kommentteihin ;) Mä otan kyllä mielipiteitä vastaan jos ne esitetään tasokkasti perustellen eikä trollimaisesti v*ttuillen.

Ai nii, ja mä oon nainen, poikasista en tiedä. Enkä kyllä tyttösistäkään.

nure
17.08.2010, 19.03
Voi, anteeksi aiheuttamani närkästys kättäsi suudellen...! Onhan myös faktaa että metallitkin "Väsyy" kylmässä ja jokaisella materiaalilla on omat ongelmat. Ei Suomen talvi tai muutkaan vuodenajat sentään vielä ole mitään ääriolosuhteita ja jos olisi niin kyllähän myyjä olisi vastuussa moisen kelvottoman tavaran markkinoinnista jos niin olisi hiilarin kanssa!
Ajele kaikessa rauhassa millä sitten ajatkin, mulla sentään pyörän runko ei edes tarvi maalia tai lakkaakaan päälle enkä ole hiilarikeulan tai osien kanssa huolissani, ei kannata olla sinunkaan!

idänihme
18.08.2010, 10.30
Jos tuota "vettä väliin, jäätyy ja räjähtää" juttua miettii niin onhan se ihan todellinen ongelma. Mulla kävi joskus junnuna vastaava suksiboksiin jääneen lumilaudan kanssa, jonka hieman vaurioituneen sivuvallin väliin pääsi vettä. Toinen asia on sitten se, että jos fillarin hiilarirakenteen väliin pääsee vettä niin se rakennehan on todennäköisesti jo ennen veden jäätymistä niin pahasti rikki ettei sitä kannattaisi enää käyttää siinä missä lumilaudan sai veden aiheuttamien lisävaurioidenkin jälkeen liimattua vielä joten kuten käyttökuntoon.

dauppi
18.08.2010, 11.47
Ongelmahan voi ainakin teoriassa syntyä, jos runko on suunniteltu huonosti ja runkoputkien sisään pääsee kertymään kosteutta ihan reilummasti. Runsas vesi sitten jäätyessään rasittaa putkea. Ongelmahan on kaikissa kunnon rungoissa ratkaistu tekemällä runkoon muutama reikä kosteuden poistoon. Tuo kosteuden imeytyminen itse rakenteeseen alkaa olemaan jo niin teoreettinen ongelma, etten ottaisi siitä päänvaivaa. Hiilikuidustahan todellakin rakennellaan suksia, lumilautoja, suksisauvoja, radiomastoja ja monenlaisia muita vempeleitä, jotka viettävät paljon aikaa ääriolosuhteissa.

harrastelijam
18.08.2010, 14.58
Työkalujahan nää pyörät on, ja harrastus vehkeitä, jos hajoaa sitten ostetaan uutta osaa.

Cyklooppi
18.08.2010, 22.01
Kertokaapa CC:n omistajat kokemuksia talviajosta.

Mitä rengasta pahimpiin keleihin? Miten vaihteiden jäätyminen? Onko jarrut pelittäneet? etc etc? Yö-säilytys tulee olemaan kämpässä mutta koulupäivät seisoo ulkona.

Olis tietysti kauheen kiva jos olis +3 ja vesisadetta, mutta voihan se olla että viime talvi toistuu :eek: Onneksi ei ihan vielä kuitenkaan :cool:

Itse ajelin viime talven suurimmaksi osaksi nappularenkailla (Grifo Cross open 32mm) ja hyvin pärjäsi. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne lenkit kun nastoilla ajoin (Nokia W106).

Viime talvena hankalinta tais olla runas lumen määrä. Aurauskaluston aika meni ajoratojen avaamiseen ja kevyenliikenteen väylät jäi auraamatta, kun isoja lumimääriä saatu kasattua muualle kuin kevyenliikenteen väylille.

Ja miten hataraa käyrätangolla meno on, oletteko vaihtaneet leveämpää/maastotankoa?

Hybridistä vaihdoin crossariin, jossa ei ole lisäjarrukahvoja ja kippuratanko on kapeampi kuin hybridissä. Ajaminen oli heti jotenkin luontevampaa ja turvallisemman oloista kuin hybridillä. Mun mielestä myös sohjossa kiemurtelua oli helpompi hallita kuin aikaisemmin.

Kertokaapa myös kokemuksia CC+nastarenkaat -meiningistä lumella. Täällä Kehä III:n ulkopuolella kun lumi sataa maahan asti.

Nastoja käytin lähes ainoastaan siinä vaiheessa kun väylät oli aurattu, pinta liukas (jäinen) ja tasainen ja päällä uutta irtolunta.

J T K
18.08.2010, 23.00
Polla, täällä Kuusamossa seurakaveri ajelee talvet cc-pyörällä ja on varsin tyytyväinen ollut. Maantiemies kun on niin kokee cyclon omakseen myös talviolosuhteissa. Nastarenkailla ajelee talvet (oliskohan 35mm kumit) ja vannejarrut siinä masiinassa mun mielestä on.

Pirkka
19.08.2010, 00.03
Tässä kuva yhdeltä viime talven cyclolenkiltä: Pearl ja Colnago. Jokunen tuhat km tuli ajeltua cyclolla talvella. Colnagossa oli 37 mm nokialaiset 108 nastalla, Pearl ilman nastoja. Molemmissa cantijarrut. Colnagossa oli lokasuojat koko talven, en viitsinyt ottaa pois. Hyvin toimivat jarrut ja vaihteet koko talven. Signature myy tuota vähän harvinaisempaa Pearl-merkkiä Suomessa.

http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/image.do?ph=n&u=76143&w=2049456&i=967433&mediatype=0

Nightie
19.08.2010, 02.07
Spessun tricross single toiminut ympärivuotisena kommutointipyöränä oikein hyvin.
Kesällä 48x18 välitys ja 23mm nakkikumit.
Talvella 42x18 välitys ja 35mm nastakumit.
Hiilikuitukeula ei ole oirehtinut kärsineensä pakkasesta vaikka pyörä säilytetään vuorotellen sisällä ja ulkona.

Eikä mitään levyjarruja tiellä ajaessa tarvita.
V-jarru edessä riittää ihan hyvin.

Jopo Juoppo
21.08.2010, 19.18
Onhan myös faktaa että metallitkin "Väsyy" kylmässä ja jokaisella materiaalilla on omat ongelmat.

Ainakaan mun Cresent -96 teräsrunko ei ole väsynyt ympärivuotisessa käytössä.
Kuski joskus, mutta... molemmat ovat täydessä iskussa edelleen! :D

skott
22.08.2010, 08.00
Mitä rengasta pahimpiin keleihin? Miten vaihteiden jäätyminen? Onko jarrut pelittäneet? etc etc?

Mun kokemukset on hyvii cc ja talvi -tarinassa. Mekaaniset levyt toimineet paremmin talvella, ku vannejarrut. Lisäjarrukahvat on. Käyttööki sen verran löytyny, etten oo jaksanu alkaa irrotteleen. Sram:in vaihteet pelannu kans ok.

Satsasin CicliB:n hankimisen yhteydessä kaksiin kiekkoihin, joissa toisessa aina talvirenkaat päällä: Nokian W240 (700Cx40). Ollu nopee vaihtaa vaikka aamulla alle, jos näyttäny olevan mahdollisuus mustaa jäätä. Välillä ajanu niin, että vaan edessä ollu nastat. Ja sitte ku taas lämpenee, niin heittäny kesäkiekot alle. Tuota ollu monet talvet täällä pk-seudulla, paitti viime talvi.

Tässä muutama kuva pahimman myrkäkän jälkeen kotona, ku oli 20km työmatkaa takana:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi%20Forum/Kollaasi_Talvi.jpg/full

Vaiheita en paljoo käyttäny enää lopussa. Ois varmaan alkanu hyppii yms. Jarrut pelas koko ajan hyvin. Talvella ei tietty niin paljoo tehoo tarvitakaan, ku liukukasta, mutta vanteiden kulumattomuus ja säätämisen helppous tärkeetä mulle.

Tänä vuonna vaihdoin eteen vain yhden hammasrattaan. Alkuperäinen pieni oli liian pieni ja tuota kuvan isoo limppuu käytin vielä harvemmin. Nyt essä 44:nen (takana sama pakka, ku kuvassa) ja fillari sopii paljon paremmin mun vauhdeille ja reiteille. Ketjut kulkee suoremmassa ja välitykset riittää pyöräteiden jyrkkyyksiin hyvin. Suosittelen kokeileen. 1x9:llä selviää, ku vaitsee välitykset itelleen kohaleen.

Polla
22.08.2010, 08.34
Onko noissa yleensä 9 pakka? vai merkkikohtaista? olisi vaan melko helppoa jos voisin himassa lojuvaa 10 pakkasta kiekkosettiä vaihdella alle kun pitää ne nastatki ilmeisesti hommata.

J T K
22.08.2010, 08.52
Taitaa vaihdella merkeittäin, mutta kymppipakkaa niissä taitaa enimmäkseen olla.

di luca
22.08.2010, 09.24
Jos on Sora tai Tiagran osat on 9, muut on kymppejä.

Fjälle
22.08.2010, 20.41
Kohtuukeleille FORTin cyclocrossari, suora tanko, crossirenkaat ja V-jarrut.
Rock'n roll-keleille MAGURA-sinkula, nastarenkaat ja Maguran HS-vannejarrut.
Joskus sorrun tosin autoonkin...

vituxman
22.08.2010, 21.55
Oookeeeiii, ehkä naplaan omaani nastat tai muut talvikumekset alle jos raskin tuolla ajaa talvilenkkejä, mutta mistä sellaset popot joilla tarkenee ?
Vai flättipolkimet talveksi ???

jartsuli
22.08.2010, 22.03
Ihan tavallinen pyöräkenkä riittää talvella, tai no toki varpaat joskus jäätyy mutta jäätyy ne missä vain kengissä. Paras talvivaruste kengille on neopreenista tehty kenkäsuoja, ei viima pure nilkkaan ja muutenkaan jäädytä kenkää niin nopeasti.

hannupulkkinen
22.08.2010, 22.35
Paras talvivaruste on sähköllä lämmitettävät pohjalliset.

J T K
22.08.2010, 22.40
Urheiluareenan valikoimista löytyy karvavuorellinen kengänsuoja jota voi jopa suositella. Hyvin pitää lämpöä.

klemola
22.08.2010, 22.46
Minulla Cyclocrossairin kanssa ongelmia esiintyy vain paksummassa kinoksessa. Cc:n etukiekko on niin lähellä kampia, että hangessa kiemurtelu ei ole enää kivaa (kenkä ottaa etukiekkoon/lokasuojaan). Silloin valitsen maastopyörän. Jäälle, vähille lumille ja jäätyneelle asvaltille cc on nopein ja mukavin kulkine. Viime talvena maastopyörä keräsi eniten kilometrejä...

tomih
22.08.2010, 23.59
Parinkymmentä km/suunta työmatka-ajoja viime talvena cc:llä. Canti-jarrut toimii aivan riittävän hyvin. Ei mitään tarvetta ilmennyt levyille. Myös vaihteet pelasi aivan moitteetta. Nokian nastarenkaat alla koko talven. Tosi tosi raskasta polkeminen verrattuna keveämpiin kesäkiekkoihin. Joissain kohdissa joutui aina jalkautumaan. Ei sillä cc:llä kummoisia maastoajo-ominaisuuksia ole eli kinoksista yli kantaen.

rhubarb
23.08.2010, 01.43
Ihan tavallinen pyöräkenkä riittää talvella, tai no toki varpaat joskus jäätyy mutta jäätyy ne missä vain kengissä. Paras talvivaruste kengille on neopreenista tehty kenkäsuoja, ei viima pure nilkkaan ja muutenkaan jäädytä kenkää niin nopeasti.

Ei riitä kaikille, edes talvikenkä. Oma viime talvi meni SPD-kesäkengillä, sähköpohjallisella ja kaksilla kengänpäällisillä. Silti tuppasi tulemaan viileä. Täksi talveksi olen vähän tuumannut ostaa lisäksi vielä oikeat talvikengät.

Sepsal
09.01.2012, 20.15
Itsellä käyräsarven ja hanskan yhdistelmässä hankaluuksia tuottaa vaihteen vaihtaminen ja peukalon kylmettyminen. Nyt kun tuota pakkastakin tuli enemmän, niin piti hankkia isommat hanskat. Aikaisemmissa hankoissa peukalo painui pohjaan asti, joten eristävyys hävisi.

Omassa pyörässä takalevyn vaijeri menee alakutta, joten kerää likaa ja kosketeutta. Pikkupakkasella jumittaa ja nyt ihan jäässä. Pitänee purkaa ja puhistaa vaijeri.

Edessä ja takana schwalbe Marathon Winter 35 leveet. Loskassa menee minne sattuu. Nastoja irronnut aika paljon.

arctic biker
09.01.2012, 20.38
En ny jaksanu lukea ihan kaikkia viestejä läpi mutta kun tossa oli tää uuden kulkinen osto ajankohtainen niin jotain.
Asun nykyään itäsuomessa, talvet lumisia ja kylmiä, toivottavasti. Ja kaikki mun tiet ei ny kovin aurattuja aina ole. Ja päädyin uuteen maantiepyörään, 26tuumanen maastopyörä mun kokemuksen mukaan vaan ny toimii talavella pirun hyvin. Kahet kiekot, nastat ja jotku nappularenkaat. Olen tieten ajanu kaposilla 28tuumasilla, itte asiassa aamulla lähen klo 5.30 tommosilla, lekurille, kääk. Varmaan paras talvipyörä olis tää 29 mutta pienenä miehenä tyyvyn nykyseen. Ja tähän uuteen maantierukkiin!

arctic biker
10.01.2012, 18.15
Non niin, aamulla mummiksella 8 kilsaa bussille, alla Nokian W106 37/622 renkaat, uutta lunta ja aurausvalleja, semmosta pöperöpyöriskelyä. Tuola naapurikaupungissa pääsin kokeilemaan ihan oikeeta cyclocrossaria, oli luppoaikaa tutkimuksien välillä... Ja samat renkaat. Ja mun teesi on selkeä; Talviseen työmatka-ajoon 26/29 maasturi on ylivoimainen!

Human Traffic
10.01.2012, 18.31
Komppaan edellistä. Yhden talven ajanut cc:llä, nyt toinen talvi menossa maasturilla, maasturi on ylivoimainen. Jos olisi tasainen aurattu kovapintainen alusta alla, niin sitten cc, muihin tilanteisiin maasturi. Sillä nyt vaan on kivempi ajaa.

V-P.V
10.01.2012, 20.06
Jos ei osaa päättää maasturin ja CC:n väliltä niin eikös se oo sitten tälläne monstercrossari:)
http://cxmagazine.com/wp-content/gallery/interbike-2009-monster-cross-with-salsa-rawlands-and-origin8/interbike-cxmimg_2476-c-2009.jpg

di luca
10.01.2012, 22.16
Minä olen ajanut 4 talvea CC:llä ja se on ihan kelpo talvikulkine. Itse en tykkää (liian) leveästä suorasta tangosta vaan mutkatangosta ja maantiekahvoista, että tatsi on tuttu ja turvallinen. Ja Nokian W240t on hyvät talvitassut. Kaikkiaan en näe mitään erityissyytä maasturiin, jos tykkää maantiepyörän tyylisistä kulkimista. Ja levarithan saa CC:iin jos ei tykkää canteista.

jartsuli
10.01.2012, 22.23
Joo ns monstercrossari vois olla veikeä välimaasto..

Suht härön näköisiä, mutta väliäkö sillä kun kulkee melkeinpä missä vain.

http://farm3.static.flickr.com/2620/4135246225_5243c3b921_o.jpg

rhubarb
10.01.2012, 22.42
Tossa Singularissa on muuten kaikki mittasuhteet ihan täydelliset.

Cycledrophis
10.01.2012, 22.57
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=671&attachmentid=5923
http://connect.garmin.com/activity/139553338

Mitä tähän lisäisi

Jari

kpyora
10.01.2012, 23.27
Tiellä, jota on jotenkin hoidettu, on CC mielestäni mukava ajettava. Spessun tricrossissa on Nokian A10:t, jotka riittävät täällä pääkaupunkiseudulla. Maasturi on maasturi, eikä muuksi muutu nastarenkaillakaan. Ihan kiva pyörä - maastossa.

Vecculiko
10.01.2012, 23.50
Itselläni on sekä cyclo että 29er. Parina edellisenä talvena oli vain cyclo ja ajelut jäi loppujen lopuksi aika vähiin lumen määrästä johtuen. Tänä talvena en sitten muulla ole ajanutkaan kuin cyclolla. Maasturi on odottanut talven tuloa. Tänään oli sitten sellainen päivä, jolloin tuli mieleen että maasturi voisi olla ihan yes. Lumipöpperöä ja möykkyisiä teitä.

Tuollainen monsteri cyclo on aika mielenkiintoinen. Jos siihen saisi tuollaiset 29" ISP:t mahtumaan, niin voisi olla aika kova sana. Katselin oman Cyclo Trekin haarukoita ja ei sinne kyllä taida mennä kuin max. 50mm jos sitäkään ilman lokasuojia. Onko sitten loppujen lopuksi niin paljon parempi lumipöpperössä kuin 40mm rengas.

nuubiainen
12.01.2012, 14.55
Oma kokemukseni on että CC:llä on vaan niin paljon hauskempi ajaa kuin suoratankoisella. Tosin OTB-herkkyys ja kapeat renkaat aiheuttavat hasardia, jos väylä on ihan hirveässä kunnossa. Ja lokareitahan ei CC-pyörään saa lain mukaan laittaa, joten kurakelillä voi tulla sotkua.

am8119
12.01.2012, 15.23
Ja lokareitahan ei CC-pyörään saa lain mukaan laittaa, joten kurakelillä voi tulla sotkua.

.. ei kai tää voi pitää paikkansa ??
Tuleeko ne sakottamaan :rolleyes:

H. Moilanen
12.01.2012, 15.29
Muotipoliisi tulee ja antaa koppia, keppiä, linnaa, putkaa ja sakkoja.

VesaP
12.01.2012, 15.33
Kyllä se nyt vaan pojat ja tytöt on kivempi ajaa vaikka nyt 4h sitä maantienlaitaa jossain nolla kelissä ja loskapaskan peittämällä tiellä semmoisella cc:llä missä on nyt vähintään se takalokari paikallaan. Sanoi ne muotipoliisit mitä tahansa. Ainakin noilla omilla lenkeillä ei ole KETÄÄN muuta pyöräilijää näkynyt koko talvena. Ei siinä paljoa stressaa jos se lokari takana olla möllöttää. Ja ajoihan Calströmikin jopa Dogmalla takalokarin kera YLEn uutisen mukaan. Joo, ei se lokari ollut se uutinen mutta pyörä kuvissa oli lokarilla varustettuna. :)

am8119
12.01.2012, 15.44
..ajoihan Calströmikin jopa Dogmalla takalokarin kera YLEn uutisen mukaan. Joo, ei se lokari ollut se uutinen mutta pyörä kuvissa oli lokarilla varustettuna. :)

Linkkiä kuviin kiitos !

rhubarb
12.01.2012, 15.46
Joo mutta Dogma ei olekaan krossari. MOT.

J_K
12.01.2012, 15.46
Tänä talvena tullut ajettua n. 700km cc:llä contin nordic spike 42-622 renkailla kun runkoon ei mahdu isompia renkaita tai eteen voisi mennä leveämpikin rengas. Tuolla paketillla pärjännyt hyvin tähän asti mitä nyt välillä röykkyisellä tiellä kaipaisi joustoa ainakin eteen tai isolla ilmatilavuudella varustettuja renkaita. Sopivasti kun on lunta jossain montussa tai mutkassa niin eturengas haukkaa aika pahasti, mutta toistaseksi pystyssä on pysytty.
Vähänkin jos haluaisi poiketa pääväyliltä huonosti hoidetuille teille niin alkaa ongelmat kun nuo renkaat on aivan liian kapeat, eli monstercrossari voisi olla hyvä vaihtoehto kun en halua luopua droppitangosta. Ensi talveksi pitänee speksta uutta kalustoa tai opetella teknisempää ajotekniikkaa.

JackOja
12.01.2012, 15.47
Linkkiä kuviin kiitos !

http://bit.ly/zmlJhB

...kurakelillä voi tulla sotkua.

Se on onneksi vaan sotkua, ei siihen kuole :)

VesaP
12.01.2012, 15.54
Linkkiä kuviin kiitos !

Oleppa hyvä:

http://yle.fi/urheilu/lajit/muut/pyoraily/2011/12/kjell_carlstrom_lopettaa_uransa_3133414.html

(pilkunviilaajille että joo, ei ole linkki kuvaan, vaan itse artikkeliin jossa kuva on)

Edit: Ai tuo Jack Bauerin kaiman linkki veikin kiertotietä jo tuonne samaan artikkeliin :)

VesaP
12.01.2012, 15.57

Sotkusta mitään väliä. Pyörä on ihan kurassa oli siinä lokarit tai ei, mutta perseen jäätymiseen kuolee kyllä jos ei hanuria saa lämpimään jossain vaiheessa... Tarkoitan siis lenkin lopuksi. :)

kukavaa
12.01.2012, 16.05
joo toi on kyllä' sivuston hienoin talvipyörä, ennenkin sitä ihaillut.
sillä toisella foorumilla tosin sanottaisiin: 'omistajalleen vääränkokoinen runko'.

am8119
12.01.2012, 16.15

Toi oli hauska :o

Tuoppi
12.01.2012, 17.02

Sotkua tulee mun mielestä pahiten sulalla kelillä. Mulla on CC:ssä SKS:n Race Bladet, ne suojaa jotenkin - vaikka ovatkin "laittomat". Pahin tilanne on silloin kn ilma kylmenee - kuten eilen Turun suunnalla - ja pyörien nostama vesisohjo jäätyy takavaihtajaan ja kasettiin, alkaa hyppiä ketju yli rattailta. Pitäisi kait pysähtyä ja lorottaa vauhtajaan, saisi ainakin hetkeksi sen sulaksi...

Jani73
12.01.2012, 17.32
Sotkusta mitään väliä. Pyörä on ihan kurassa oli siinä lokarit tai ei, mutta perseen jäätymiseen kuolee kyllä jos ei hanuria saa lämpimään jossain vaiheessa... Tarkoitan siis lenkin lopuksi. :)

Valkoinen satulakin saa uuden kauniin syvävärjäyksen, jos antaa sen hiekkaisen sohjomuhjun lentää sinne. Kannattaa myös ajatella niitä kalliita(?) talviajohousuja, eikä suotta ajattaa niitä puhki hiekan päällä hieromalla.

GruninR
12.01.2012, 21.52

katsoin vähän nettissä, mutta en saanut selvä. Mikä kuvassa oleva Singular rungon nimi on? Mikä on rengaskoko ja kiekokoko? VPCX näin ekä kerran Monsterkrossi laiffi ja teki vaikutuksen :) varsinkin työmatka pyöräksi. Mikä muuten on suurinpiirtein hinta?

kmw
12.01.2012, 22.03
^Larusta löytyy http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=28

(http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=28)

jartsuli
13.01.2012, 13.57
Perskatti että tuolla monsterkrossilla oli taas ilo ajella, harmi vaan kun aika loppui kesken.. tuo 47mm smart sam on ihan omiaan tuonne lumipöperöön.

Edit tarvi vielä lisätä kuva tuosta, kun on vain niin makea peli ajaa.. Luulenpa että paksut kumit on tulleet tuohon jäädäkseen. Paineita edessä 2bar ja takana 3bar.

http://img.tapatalk.com/d98cbe2b-395c-5aba.jpg

GruninR
13.01.2012, 14.14
löysin tietysti sama linkki, mutta kun runkomittat (esim. ohjausputki, siis se pysty osa etuhaarukan yläpuolella) on niin erilainen ajatelin että oli 2 eri mallit. Mutta Perigrine CX on siis se rungon nimi ja siihen mahtuu ne jättä renkaat...

rhubarb
13.01.2012, 18.06
^ Tuon takia juuri mainitsin että kuvan pyörä on todella sopusuhtainen. Ei isompikaan toki ruma ole.

Jake_Kona
13.01.2012, 18.15
Kyllä cc talviajossa vaatii kovapohjaisen alustan. Ja mielellään tasaisen.
Jos sohjoa tai lunta alle 5 cm, kyllä pärvää kun rengas leikkaa läpi kovaan pohjaan.
Korostuu mitä enemmän painoa päällä.

(pssyt muulloin otan täpärin ja 2,1" ice spikerit)

Zeipii
13.01.2012, 18.27
. Pahin tilanne on silloin kn ilma kylmenee - kuten eilen Turun suunnalla - ja pyörien nostama vesisohjo jäätyy takavaihtajaan ja kasettiin, alkaa hyppiä ketju yli rattailta. Pitäisi kait pysähtyä ja lorottaa vauhtajaan, saisi ainakin hetkeksi sen sulaksi...

Perskule kun keskiviikon sohjot jäätyi yöllä kasettiin ja vähän muuallekin (kun ei "ehtinyt" siivoilla pyörää työmatkan jälkeen)... piti lähteä hybridillä sotkemaan torstaina kun ei ketjut pyörinyt kuin kevyimmällä vaihtella, mihin ne oli jäänyt... kyllä taas otti pattiin eikä ne levaritkaan paljon tuskaa lievittänyt.

Jani73
13.01.2012, 21.46
Perskule kun keskiviikon sohjot jäätyi yöllä kasettiin ja vähän muuallekin (kun ei "ehtinyt" siivoilla pyörää työmatkan jälkeen)... piti lähteä hybridillä sotkemaan torstaina kun ei ketjut pyörinyt kuin kevyimmällä vaihtella, mihin ne oli jäänyt... kyllä taas otti pattiin eikä ne levaritkaan paljon tuskaa lievittänyt.

Takavaihtajan jouset kuoleentuu, jos sen jättää tuolleen isolle takarattaalle. ;) No en tiedä miten käytännössä, onko sillä mitään merkitystä?

Jopo Juoppo
13.01.2012, 22.53
Mun viime vuosien kokemus talvifillaroinnissa menee cyklon puolelle, ehdttomasti.
Aikaisemmin tahkosin hybridi/Swhabele winter yhdistelmällä ja nyt kolmatta talvea crossarilla samoilla kumeilla.
Vaikka Swhablet ovat slalom renkaat, on crossari yllättäen paljon vakaampi hybridiin nähden pehmyessä lumessa. Epäilen johtuvan erilaisesta painojakaumasta akseleiden välillä, toki ohjausgeometriallakin voi olla jokin vaikutus.
Ja ne levyjarrut toimii varmasti kelistä riippumatta, siinä se.

suurtumpelo
13.01.2012, 23.59
Tässä minun kokemaani CC-pyöräilystä talvisin.
Lenkkeilyyn cyclo nastarenkain(Nokia W106 37mm) on ollut toimiva ratkaisu. Kun kuskin lisäksi kuormaa ei ole mennään tuolla melko huonollakin tiellä/kelillä.
Ajotapa vain tuntuu vaativan uudelleen opettelun joka talvi. Huonolla reitillä tarvitaan erittäin rentoa otetta kahvoilta ja ajoa joutuu tasapainottamaan voimakkaasti vartalolla.
Pitempi matkakin tuntuu onnistuvan, kuten tuli juuri testattua (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43753-200-km-kerralla-vuoden-jokaisen-kuukautena&p=1763903&highlight=#post1763903).

Työmatkakulkineeksi itselleni ei cyclosta kyllä ole ollut ja ainoat työmatkat olen sillä tehnyt kun hybridin runko katkesi.
Vaadin kuljetuskykyä työpäivän päätyttyä tehtäviin posti-, kauppa-, kirjasto- ym. reissuihin ja tähän ei cyclo taivu riittävästi.

Niistä paljon puhutuista/kehutuista levyjarruista, joita vastaan ei minulla mitään ole, mutta:
Kenkäni on kokoa 48 ja askellan hyvin suoraan. Tästä seuraa että levyjen takia tehdyt rungontaivutukset paukuttavat usein jaloille ja tämä ärsyttää rajusti.
Cyclossani ei levyvalmiutta onneksi ole, mutta pikaostoksena tehdyssä hybridirungossani se valitettavasti löytyy.
Toivonkin että levyjarrut niitä haluaville löytyy, mutta olisi mukava, jos tällaiset isojalkaisemmat voisi halutessaan pärjätä canteilla jatkossakin ;) .

Jopo Juoppo
14.01.2012, 00.27
*nips* Huonolla reitillä tarvitaan erittäin rentoa otetta kahvoilta ja ajoa joutuu tasapainottamaan voimakkaasti vartalolla. *nips*
.

Juurikin näin, löysä ja veltto ote! Myös tasapainotus vartalolla, itse käytän ilmaisua olla "letkuna", antaa siis pyörän vikuroida ja viedä eteenpäin. Vauhtia on myös oltava, muuten voi kaatua.

Vaikka levareiden (mun) teho ja pehmeys (keveys) ovat roimasti huonompi V-jarruihin nähden kuivalla, niin loskassa sitten 0-100. Ne toimii myös silloin, mitään muuta en pyydä.

Antti Salonen
14.01.2012, 05.08
katsoin vähän nettissä, mutta en saanut selvä. Mikä kuvassa oleva Singular rungon nimi on? Mikä on rengaskoko ja kiekokoko? VPCX näin ekä kerran Monsterkrossi laiffi ja teki vaikutuksen :) varsinkin työmatka pyöräksi. Mikä muuten on suurinpiirtein hinta?
Kuvassa on mun vanha S-kokoinen Singular Peregrine. Renkaat olivat Nokian Extremet, eli leveyttä 2,1 tuumaa (54-622). Takahaarukassa oli 2-3 mm tilaa molemmin puolin kun vanne oli kapeahko Mavic A317 Disc.

Peregrine ei ole kallis runko, eli kyllä siitä reilulla tonnilla rakentaa varmasti hyvän paketin.

Talviajossa Peregrinessä oli ongelmana massiivinen toe overlap, varsinkin kun omassa oli maantiekammet viritelty lähelle runkoa ja edessä oli noin leveä rengas. Nastat söivät kengänsuojia jo kohtuullisen maltillisissa käännöksissä. Isompien runkokokojen ja/tai maastokampien kanssa ongelma kaiketi katoaa.

kukavaa
14.01.2012, 10.07
Peregrine ei ole kallis runko, eli kyllä siitä reilulla tonnilla rakentaa varmasti hyvän paketin..
meikäläistä toi peregrine on himottanut pitkään, mutta 690,- (suomesta) on mun mielestä aika tyyris. suoraan sinkulaltakin on yli 500 puntaa, mutta on se niin hieno, että ei se ikinä ole pois laskuista.
mikä siinä muuten on se keskiö meininki, kun oli jotenkin säädettävä. siis että tarteeko jonkun erikois keskiön, vaiko häh?

Antti Salonen
14.01.2012, 10.25
meikäläistä toi peregrine on himottanut pitkään, mutta 690,- (suomesta) on mun mielestä aika tyyris. suoraan sinkulaltakin on yli 500 puntaa, mutta on se niin hieno, että ei se ikinä ole pois laskuista.
mikä siinä muuten on se keskiö meininki, kun oli jotenkin säädettävä. siis että tarteeko jonkun erikois keskiön, vaiko häh?
Peregrinessä on mukana Phil Woodin epäkeskokeskiö (http://www.philwood.com/products/bbpages/eccentric.php#), jota voi pyörittää keskiömuhvissa ja joka kiristetään oikeaan asentoon kahdella muhvin pohjassa olevalla ruuvilla. Tuohon sopii mikä tahansa standardilla brittikierteellä varustettu 68 mm leveä keskiölaakeri. Jos pyörään tulee ketjuvaihteet, hyödyksi jää lähinnä mahdollisuus geometrian hienosäätöön, mutta ei tuosta toisaalta haittaakaan ole jos pientä lisäpainoa ei lasketa.

kukavaa
14.01.2012, 10.36
jos vielä sen verran peregrinestä, että paljon tuo teikäläisen vanha kompliitti painoi?

Antti Salonen
14.01.2012, 10.45
En muista tarkalleen, mutta kesärenkaillakin yli 10 kiloa. Runkosettihän taitaa olla yli kolme kiloa, kiekot mulla muistaakseni hiukan reilut kaksi kiloa ja sitä rataa. Osat eivät muutenkaan olleet ihan kevyimmästä päästä.

jusba_84
14.01.2012, 11.12
Ja takaisin aiheeseen...Kyllä cc on loistava talvipyörä mun mielestä. Aluksi krossarilla ajo voi tietty tuntua hataralta ja maasturia tulla ikävä, mutta onhan asiassa kääntöpuolensakin; huonommilla keleillä ja poluilla tulee treenattua ajotekniikkaa, joka ei siinä määrin tule kehity täysjoustoilla ym."helpommilla" fillareilla.
Keväällä on mukavaa ottaa 29"-täpäri (joka on talven mököttänyt sisällä) käyttöön kun tekniikka/kunto on talven krossarilla möyrimisen jälkeen kohdillaan.

Polkuajelu muuttuu tietty hankalammaksi kun lunta tulee tarpeeksi paksu kerros (>10cm) kovan pohjan päälle. Jarruihin ei kannata ainakaan omassa pyörässä liiaksi luottaa (TRP Eurox) mutta lumi pehmentää ja kipu opettaa...Levyjarru edessä vois olla kiva.
Tuli eilisillä poluilla mieleen että koiranulkoiluttajat pitäisi saada/lahjoa vetämään lenkeillään pientä (ja tarpeeksi kapeaa ettei mene polkuajelut liian helpoksi) lumiauraa perässään, lahjavinkki ensi jouluksi kaikille nikkarointitaitoisille!:D

Kun tiet ovat aurattuna ei nastatonta krossaria voita tietty mikään (nojakki vielä kokeilematta:)).

kmw
14.01.2012, 11.43
...Levyjarru edessä vois olla kiva....

Tätä olen pohtinut. Rostsekin cantit ovat oikein hyvät kuivalla, mutta märkä ja lumi vie tehoja niin että ajelen mieluummin 29:llä. Se on imo paras mahdollinen talvipyörä so.nokialaiset nastat, levyjarrut, jäykkä keula ja Rohloff. Painoa on ihan *piip* paljon, mutta näillä mennään :)

rhubarb
14.01.2012, 14.03
Keväällä on mukavaa ottaa 29"-täpäri (joka on talven mököttänyt sisällä) käyttöön kun tekniikka/kunto on talven krossarilla möyrimisen jälkeen kohdillaan.

Tuossa tilanteessa ajaisin kyllä varmaankin itse talvet 29:llä ja keväästä syksyyn krossia metsässä!

jusba_84
14.01.2012, 14.21
Mulla taitaa tilanne keväällä olla että 29"-täpäri menee myyntiin ja krossariin tulee tuubit...onhan toki täpärillä kivempaa ja turvallisemman tuntuista lasketella jyrkkiä, pitkiä mäkiä (joita Suomessa valitettavan vähän) alas mutta muuta iloa en siitä itselle äkkiseltään keksi.

arctic biker
14.01.2012, 16.56
Takavaihtajan jouset kuoleentuu, jos sen jättää tuolleen isolle takarattaalle. ;) No en tiedä miten käytännössä, onko sillä mitään merkitystä?
Noin maalaisjärjellä aatellen jousi lepotilassa säilyttää parhaiten voimansa eli itse tiputan ketjun aina pienimmälle rattaalle niin eessä kuin takana. Sekin etu että jos vaijerikuoriin ja vaihtajien niveliin on kertynyt vettä niin kylmässä varastoidun pyörän elvytys aamupakkasella on hieman helpompaa
.

GruninR
15.01.2012, 22.32
Kuvassa on mun vanha S-kokoinen Singular Peregrine. Renkaat olivat Nokian Extremet, eli leveyttä 2,1 tuumaa (54-622). Takahaarukassa oli 2-3 mm tilaa molemmin puolin kun vanne oli kapeahko Mavic A317 Disc.

Peregrine ei ole kallis runko, eli kyllä siitä reilulla tonnilla rakentaa varmasti hyvän paketin.

Talviajossa Peregrinessä oli ongelmana massiivinen toe overlap, varsinkin kun omassa oli maantiekammet viritelty lähelle runkoa ja edessä oli noin leveä rengas. Nastat söivät kengänsuojia jo kohtuullisen maltillisissa käännöksissä. Isompien runkokokojen ja/tai maastokampien kanssa ongelma kaiketi katoaa.

kiitos! Toi toe overlap on myös omassa CX:llä (Empella+RacingRalph), eikö sekin kuuluu lahjiin :D Tietysti harmitaa jos nastarenkaat syövät kengäsuojiat...
Ajan vanha jäykä SS-mtb toihin ja ainakin kesällä tekisi mieleen ajaa CX mutta kun haluan vain yksi työ pyörä se pitää olla sellainen CX mihin mahtuu mahdolisiman iso talvirenkaat. Peregrine voisi sitten olla juuri se...

Jake_Kona
15.01.2012, 22.53
Tänään oli hyvä esimerkki cc rajoituksista talvikelillä.
Maaseututien piennaralue, noin 1 metri oli lumessa 0,5-1,5 cm ja kovasti luikerteli krossari.
Jopa vaarallisesti. Pari kertaa, takaa tulevan auton takia, kun siirryin pientareelle, oli kaatuminen lähellä.
Lisäksi autojen jousitus on jo hakannut jäistä nimismiehen kiharaa, joka lisäksi paikoin pettää alta.
Ja taas luikertaa.
En viitsinyt ajaa kaistalla missä oli kovaa, ettei takaa tuleva auto tappaisi.

Siirryin autoineni/pyörineni kaupungin auratuille/tampatuille pyöräteille.
Heti oli aivan eri "pallopelistä" kyse. Taidan talvipyöräillä krossarilla ainoastaan pyöräteillä.

Polla
15.01.2012, 23.09
Tänään oli hyvä esimerkki cc rajoituksista talvikelillä.
Maaseututien piennaralue, noin 1 metri oli lumessa 0,5-1,5 cm ja kovasti luikerteli krossari.

Anna niin arvaan; sulla on marathon winter nastat pyörässä? Mä myin omani hyvin nopeasti pois ja laitoin alle nämä: http://www.suomityres.fi/w240.html

Rullaa miten rullaa ja painoa on paljon mutta ei tartte miettiä mistä voi ajaa :) poluille meen taas töhöilemään kunhan flunssa sun muu helpottaa.

Jake_Kona
15.01.2012, 23.13
Mitkäs muutkaan.
Olis pitänyt lähteä maaseututielle mtb ja ice spiker 2,1":)
Vähän rennompaa ajoa

Polla
15.01.2012, 23.16
vähän editoin viestiä, katso ylempää.

Jake_Kona
16.01.2012, 01.25
Mutta kuka myy edukkaasti?
W240 622-40 hyvä
Leppäsenpyörässä 52e on( kallis), viitsi sillä hinnalla vaihtaa

Jalgratas
16.01.2012, 07.02
Mutta kuka myy edukkaasti?
W240 622-40 hyvä
Leppäsenpyörässä 52e on( kallis), viitsi sillä hinnalla vaihtaa

Kävin perjantaina työmatkallani Hi5bikes:ssa. Nastoja tiputelleen ja sisureita puhkoneen Maraton Winterin tilalle ostin W240:n, hinta 43 e. Eilen iltapuhteina vaihtelin alle, taakse jätän vielä vanhan MaraWinterin (35 mm leveän), 40 millinen W240 menee eteen. Kun puuro on syöty, niin lähden varovaiselle sisäänajolenkille/työmatkalle.

arctic biker
16.01.2012, 19.44
Tässä uutta maantiepyörääni ootellessa (cc;n osto oli kinttaalla) olen tehnyt testiä, 2.25/2.1 Michelin WildgripR, hyvin kulukee lumessakin, 1.2/1,3 baaria, ai kun pehmosaa ihan kuin pumpulissa ajas, 2.25 Rocket ron, sama juttu. Molemmat pitää riittävän hyvin myös jyrsityllä jäisellä pinnalla, Jos talvi täällä itä-suomessa normaali niin nastoja sitten tarviin vasta keväällä:rolleyes: Kummallakaan rengasparilla en oo kovin kylmässä vielä päässyt sotkemaan... Täysjäykkä 26tuumanen tietennii

arctic biker
16.01.2012, 19.49
Ja lisään vielä että jos ylimääräistä rahaa olis niin toki cyclocross talliin, iliman muuta. Ohan se soma peli muttei ny niin jokapaikan höylä kun väitetään, imho.Toistan väittämäni, paras työmatkapyörä 26/29 (täysjäykkä).

Teemu Kalvas
16.01.2012, 22.05
jos vielä sen verran peregrinestä, että paljon tuo teikäläisen vanha kompliitti painoi?

Koska minulla sattumalta on tuossa pihalla lähes identtisessä kokoonpanossa oleva Peregrine (mm. täsmälleen samat renkaat kuin kuvassa on - olen ostanut ne Antilta pois kuljeksimasta...), kävin punnitsemassa sen, ja oli 13,15 kg. Omani on tosin yhtä kokoa isompi.