PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kypärä

Sivut : [1] 2

jani87
13.08.2010, 21.53
Saako turvallisen kypärän alle 40€ vai kannataakko maksaa ennemän ja mitä pitää ottaa huomioon kyppärän ostossa?
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=56369547

https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=56387463

Nufan
14.08.2010, 07.40
Kyllä mulla on turvallinen olo 30€ Giro Monzan kanssa. (ovh taitaa kyllä olla jotain muuta, eli taisin saada puhuttua hyvät alennukset)

Ja mitä tulee ottaa huomioon: Se on sopivan kokoinen, mukava päässä, hyvän näköinen ja värit sointuu pyörän kanssa :D

Pompeli
14.08.2010, 08.21
Nyrkkisääntönä kypärän hinnoissa on, mitä enemmän reikiä sitä kalliimpi kypärä.
Enemmän reikiä -> Enemmän tuuletusta -> Viileämpi olo ;)

Sitten muotoilu ja painon puute tuovat lisää hintaa.

Turvalisuuksissa ei pitäis olla hirveesti eroa, tosin sitten maastoon löytyy ympikypärät, jotka ovat asia erikseen.

JuPu80
14.08.2010, 15.25
Ilman muuta saa. Suojavarusteiden pitää sitäpaitsi olla CE-hyväksyttyjä, joten periaatteessa kelvotonta kypärää ei saisi edes myydä.

Kypäräkaupoille vaan. Osta sellainen, mukä tuntuu mukavalta päässä ja näyttää kivalta. Mulla taitaa muuten olla just tuo samainen Bell Ukon käytössä, hyvin toimii ainakin tähän kuuppaan. Itse valitsisin ihan turvallisuussyistä jonkun muun värin kuin musta, näkyy paremmin autoilijoille.

jartsuli
14.08.2010, 16.52
Mulla on prismasta ostettu joku bell.. oli sopivan hintainen (39e) ja tykkäsin väristä, istui päähän jotenkuten mutta ajan myötä alkoi istua kunnolla kun sai remmit säädettyä. Eihän tuo mitään hyperkevyttä tai tyylikästä tekoa ole, mutta sillä mennään kun istuu päähän. Kypärä on kuitenkin ensisijaisesti turvavaruste, tyylipisteet voi sit paikata vaikka hello kitty repulla :D

mjpk
14.08.2010, 17.21
Potan turvallisesta väristä sen verran että moottoripyörien kohdalla väittävät täysvalkoisen erottuvan parhaiten. Voisi kuvitella pätevän pyöräilypotan kohdalla myöskin.

miq
14.08.2010, 19.25
itse hankin juuri täältä tämän:

www.probikeshop.fr/vtt/Helmets/c88/p61633/LIMAR-PRO-104-ULTRALIGHT-Helmet-Blue/product_info.html

Ei varmasti tuossa Bell mallissa mitään vikaa ole, mutta tämä olisi kevyempi ja ainakin itsellä tuo L-koko istuvampi kuin Bellin "one-size-fits-all" mitoitus.

teepu
14.08.2010, 22.20
Olen katsellut tuollaisia pottamallisia kypäriä talvea silmälläpitäen. Itselläni on vain yksi kypärä jota käytän kesät talvet (maksoi muuten 8e Anttilan poistolaarissa joskus...) Tuossa on vain se vika, että kun se ohjaa ilman tiettyihin pisteisiin otsalla, niin vähänkin kylmemmällä ilmalla viima painaa pipon läpi ja otsa tuntuu jäätyvän. Onkohan tuollaiset pottakypärät (kuten esim. bell faction ja giro flack) mistään kotoisin talvikäyttöön? Edullisia olisivat...

ekik
14.08.2010, 23.27
Potan turvallisesta väristä sen verran että moottoripyörien kohdalla väittävät täysvalkoisen erottuvan parhaiten. Voisi kuvitella pätevän pyöräilypotan kohdalla myöskin.
Hehheh...
Johtuu siitä että tarkkailijat kuvittelevat kuskin olevan POLIISI :eek:.
Pyöräilijä voi vetää vaikka v%&#un päähänsä ja päälleajaja väittää ettei kyllä huomannut mitään erikoista liikenneympäristössä.

Movember
15.08.2010, 10.17
Minulla oli päässä Bell Avanti (ovh.49 e), mutta jonka olin ostanut tarjouksesta halvemmalla, kun kaaduin viikko sitten. Satutin päätäni kasvopuolelta, silmäkulmaan tuli jokunen tikki. Silmälasit rikki. Kypärään alareunaan oli tullut vajaan sentin sentin syvyinen kolo ja lipan reunaan raapeutumajälkiä. Sain aivotärähdyksen, enkä muista kaatumisesta ja hetkistä sen jälkeen mitään - vasta ambulanssimatkasta.
Ilman kypärää olisi melko varmasti käynyt pahemmin. Tuo kypärä on hellekekeillä ilmava. ja olen käyttänyt sitä enimmäkseen pitkillä maantielenkeillä. Sadekillä taas lippa on suojannut hyvin silmälasien näkyvyyden.
Kypärä istuu ainakin minun päähäni hyvin ja tuntuu menevän aika syvälle päähän. Talvikeleillä olen käyttänyt halpiskypärä Mangoa, jonka pienemmät ilmanottoaukot olen peittänyt sisältä päin ilmastointiteipillä.
Casco Passion on vielä ollut käyttämättä. se on vähän kalliimpi ja vahvemman näköinen kypärä.
Mutta uskoisin, että nuo alussa esitetyt vaihtoehdot ajavat asiansa. Aika kauan sain minäkin ajella, ennen kuin edes ensimmäinen kypärä joutui tositoimiin ja olin hyvilläni, että leukahihna oli tiukalla ja kypärä otsankin osalta kohdillaan.

St0neyNut1
15.08.2010, 10.27
Olen katsellut tuollaisia pottamallisia kypäriä talvea silmälläpitäen. Itselläni on vain yksi kypärä jota käytän kesät talvet (maksoi muuten 8e Anttilan poistolaarissa joskus...) Tuossa on vain se vika, että kun se ohjaa ilman tiettyihin pisteisiin otsalla, niin vähänkin kylmemmällä ilmalla viima painaa pipon läpi ja otsa tuntuu jäätyvän. Onkohan tuollaiset pottakypärät (kuten esim. bell faction ja giro flack) mistään kotoisin talvikäyttöön? Edullisia olisivat...

Itellä on Bell Faction ollut tässä kesän ajan käytössä jaa ollut kesällä ainakin iha hyvä vaikka onkin potta. Ei ole mitenkään överin kuuma tullu päähän vaikka onkin hautuvan näkönen. Talvikäyttöön voisin ainakin kuvitella että on ihan hyvä, mutta käytännössä en teidä ennen kuin talvi tulee :rolleyes:

Jani R.
15.08.2010, 10.30
Käytin tähän kevääseen saakka Citymarketin tarjouskorista 5 eurolla löytynyttä Coconut-merkkistä kypärää, jonka myin kirppalilla pois yli 5 v vanhana ja aidosti kolaroimattomana ja ostin MET:n ylivuotisen mallin tarjouksesta satasella. Vanha kypärä oli kaikenlisäksi liian iso ja uusi pysyisi päässä vaikka ilman hihnaa.

FillaRilla
15.08.2010, 11.53
Laitoin tämän linkin jo johonkin toiseenkin ketjuun, mutta tänne sopii kanssa. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/08/1169538#kommentit

Itselä Prismasta 39€:lla ostettu Bell Avanti, jollainen rikkoontui päähän viime syksynä työmatkamällissä. Lievä aivotätähdyts tuli, mutta isku oli tosi kova ja ilman kypärää olisi varmaan ottnut ohraleipä. Samanlaisen ostin tilalle. Talven lamppulenkeille on valolla varustettuna joku Lidlin potta, jonka kestoa ei toivottavasti tarvii testata. Istuvuus ei ole likikään Bellin luokkaa. Talvikäytössä, pipo alla ja ajoa harvkseltaan, heikompi istuvuus ei kauheesti häiritse.

KaZ_
02.09.2010, 18.47
Viimeksi mulla on ollut kypärä käytössä noin 9 vuotta sitten. Silloinkaan en kypärää yleensä käyttänyt, mutta juuri tuolla kertaa sitten satuin sen päähän laittamaan ja juuri silloin jysähti sitten oikein kunnolla. 12v pojan kloppi isän Haro:lla liikkeellä ja hiace 50-60km/h kylkeen/takaviistoon. Kypärä halkesi monesta kohtaa, pyörä meni käyttökelvottomaksi, vas. jalkaan murtumia nilkan seudulle ja käsi kyynerpäästä murtunut.

Tuon jälkeen en ole ostanut kypärää, enkä ole paljoa pyörällä ajellut ennen viime kevättä, kun ostin uuden pyörän ja nyt kun olen intistä päässyt ja polkenut sen 1100km niin on tullut taas mieleen se, että pitäisi uusi kypärä ostaa. Ja jos taas jysähtää, kun potan laitan päähän niin saa minun osaltanu loppua kypärän kanssa ajo, jos kerran aina törmäys sattuu..

Tossa oli nyt lähinnä historiaa, mutta olisi ihan kysyttävääkin. Eli kun nyt vähän kartoitan noita eri vaihtoehtoja ja kriteereinä pidän sitä, että kypärä on:
- Kevyt
- Mukava pitää päässä, ettei hierrä
- Ulkomuoto "urheilullinen"
- ilmava
- Turvallinen!!

Kunnon kypärä, joka kaikki nuo kriteerit hyvin täyttää liikkuu, missä hintaluokassa?
Tietää vain, että ei osta mitään "uber"-kypärää jossa maksaa ihan turhasta, mutta ei ostaisi myöskään mitään "hienon näköistä" halpaa, jossa esim. turvallisuudessa tingitään ja hihnat olisivat huonot tai jotenkin epäkäytännölliset.

Iglumies
02.09.2010, 19.07
Se on sovittamalla koitettava ja jos sopiva on liian kallis, niin sitten täytyy ottaa se paras sopivan hintainen.
Huonosti istuvaa pottaa on ikävä pitää päässään.

KaZ_
02.09.2010, 19.18
Juuri tämä, koska huonoa kypärää päässä ei sitten tule pidettyä. Liikkuuko "laadukas" kypärä jo hinnoissa 50€?

di luca
02.09.2010, 19.24
Ne on jostain 30-40 €:sta ylös päin. Itellä ollu monia ja pari kaatuissa hajonnutkin. Sopivuus on tärkein, itellä toistaiseksi paras päähän istunu malli on Spiukin kallein malli (ohvi 150€), en muista nimeä.On kuin tatti. Omistan myös Spiukin halvemman mallin, joka ei yhtä istuva (ohvi n. 100€). Spessun Propero potta oli hyvä kans kunnes tuhosin sen jäisellä tiellä viime alkutalvesta. Eli ei kun sovittelemaan.

IncBuff
02.09.2010, 19.25
Itse ostin kesällä juurikin 50€:llä Limar 575:n halpis-Bellin tilalle. Tuo potta istuu omaan päähäni sen verran hyvin, että koko kypärän olemassa oloon ei kiinnitä huomiota. Bellin asentoa sai olla jatkuvasti korjailemassa, että suosittelen kokeilemaan useampaa mallia.

50€ on loppujen lopuksi halpa hinta päästä.

J T K
28.09.2010, 15.26
Juolahtipa mieleen, että suojaakohan tuo kypärä enää uudestaan tositilanteessa, kun on kerran kolahtanut kovaa vasten oikein kunnolla. Pintamuovissa on pieni painauma, runko on sinänsä ehjä. Muistelisin juttua, että ei ole enää takeita toimiiko.

HeliT
28.09.2010, 15.35
Ei suojaa!!!!

Sirkkusofia
29.09.2010, 10.57

Hehheh...
Johtuu siitä että tarkkailijat kuvittelevat kuskin olevan POLIISI :eek:.
Pyöräilijä voi vetää vaikka v%&#un päähänsä ja päälleajaja väittää ettei kyllä huomannut mitään erikoista liikenneympäristössä.
Tämä selittääkin sen, miksi autoilijat antavat tietä - minulla on valkea kypärä ja sininen ajotakki :D

Pitääkö kypärä muuten vaihtaa määrävälein, vaikka ei ole mällännytkään :seko:

ToniR
29.09.2010, 12.09
Olen kuullut, että 5 vuoden välein jotkut suosittelevat vaihtoa.

hannupulkkinen
29.09.2010, 13.34
Juuri tämä, koska huonoa kypärää päässä ei sitten tule pidettyä. Liikkuuko "laadukas" kypärä jo hinnoissa 50€?

Jos et aja et voi ottaa, jos otat et voi ajaa. Ilman kypärää ei kyllä tulisi mieleenikään ajaa metriäkään. Kypärä ei ole koskaan liian kallis, mutta olen löytänyt halpiskypäristäkin ihan sopivia. Minulla menee kypärä uusiksi noin joka toinen vuosi. Maastoon on eri malli ja maantielle toinen. Lisäksi on fullfeissi, mutta se tahtoo olla liian kuuma. Käytän sitä vain mökillä Pyhällä kun ajan laskettelurinnettä alas. Siis kaksi kertaa vuodessa:)

J T K
29.09.2010, 18.06
Löytyisköhön kotimaasta jostain sinivalkoista Bell Volttia 59-63cm koossa, jos niin vinkatkaapa. Tarttee muuten alkaa tilaushommiin.

e: tilasin ko. potan paikallisen prisman kautta, sain ihan kilpailukykyiseen hintaan vaikka ei olisi uskonut :-o

Pave
29.09.2010, 18.58
... ja uusi pysyisi päässä vaikka ilman hihnaa.Tuohan se on se perusnyrkkisääntö; kun avokypärä pysyy kumartaessa päässä ilman leukahihnaa eikä hölsky edes päätä ravistaessa, niin on löytynyt ko. kuuppaan sopivan muotoinen ja kokoinen potta. Sovittamatta ei kannata ostaa, vaikka kaverit kuinka kehuisivat; päät ovat niin erilaisia.

J T K
06.10.2010, 23.24
Kehunpa tuota Bellin Volt:ia, loistava kypärä ja istuu todella hyvin kuuppaan. Hintansa väärti kerrassaan.

Sahasin piruuttani kolaroidun Alcheran kahtia ja niinhän sieltä paljastui rakennemurtuma, mitä ei päällepäin huomannut. Että kypärä teki tehtävänsä sen kerran minkä tarvitsikin.

am8119
03.02.2012, 12.32
Onkos kellään kokemusta Giron Aeon kypärästä ?
Mites istuvuus ? Onko tää halpa hinta mielestänne ? > http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2627

järppä
03.02.2012, 14.36
Mites istuvuus ?

Ei ole kokemusta. Istuvuus riippunee kallon muodosta?

am8119
03.02.2012, 14.53
Ei ole kokemusta. Istuvuus riippunee kallon muodosta?

Totta :)

Ajattelin että miten istuvuus niillä jolla on kokemuksia.
Moni osaa ottaa varmaan kantaa tuohon hintaan. http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2627

voleman
03.02.2012, 15.33
Totta :)

Ajattelin että miten istuvuus niillä jolla on kokemuksia.
Moni osaa ottaa varmaan kantaa tuohon hintaan. http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2627

näyttää olevan aika halpa hinta aeonille. L-kokoa ei tosin tainnut olla enää jäljellä. varmasti hyvä valinta, kunhan soveltuu kallolle.

itse olen katsellut giron uutta savant-mallia (http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=9651), joka on saanut melko hyviä hinta-laatu -arvioita (mm. http://road.cc/content/review/48763-giro-savant-helmet). mulla on sen hankinnan kanssa tosin ongelma: M ja L -koko vaihtuu justiinsa 59 cm:n kohdalla. arvannette, mikä pääni koko on juuri täsmälleen... lienee niin, että mun kannattaa ostaa L -koon kypärä, jotta alle mahtuisi pientä lämmikettä kylmille keleille. eikö..? onko muita giron kokovalinnan kanssa painineita?

viller
03.02.2012, 15.46
Mites istuvuus ? Onko tää halpa hinta mielestänne ? > http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2627

Kokemusta on Giron kypäristä Atmos, Ionos ja Aeon. Atmos asettuu kyllä päähän mutta painaa vähän sieltä sun täältä. Ionos sopii päähän todella hyvin ja Aeon vielä paremmin. Aeon lisäksi pysyy tukevasti paikoillaan toisin kuin vaikka Atmos. Lisäksi Aeonin paino (tai painottomuus) tuntuu aika jännältä päässä, onhan se 1/3 kevyempi kuin nuo kaksi vanhempaa mallia. Vaikea tosta on mitään yleispätevää tuomiota tehdä koska kaikkien päät ovat erilaisia. Oma pää on sen verran erikoinen ettei esim Catlike Whisperin suurinkaan koko mahdu missään asennossa päähän.

Hi5bikesin hinta lienee halvin mitä netistä löytyy. Oman Aeonin ostin Saldenilta hintaan 169e koska omaa kokoa ei löytynyt sen halvemmalla.

am8119
03.02.2012, 16.39
Kokemusta on Giron kypäristä Atmos, Ionos ja Aeon. Atmos asettuu kyllä päähän mutta painaa vähän sieltä sun täältä. Ionos sopii päähän todella hyvin ja Aeon vielä paremmin. Aeon lisäksi pysyy tukevasti paikoillaan toisin kuin vaikka Atmos. Lisäksi Aeonin paino (tai painottomuus) tuntuu aika jännältä päässä, onhan se 1/3 kevyempi kuin nuo kaksi vanhempaa mallia. Vaikea tosta on mitään yleispätevää tuomiota tehdä koska kaikkien päät ovat erilaisia. Oma pää on sen verran erikoinen ettei esim Catlike Whisperin suurinkaan koko mahdu missään asennossa päähän.

Hi5bikesin hinta lienee halvin mitä netistä löytyy. Oman Aeonin ostin Saldenilta hintaan 169e koska omaa kokoa ei löytynyt sen halvemmalla.

Kiitos kommenteista. Tuo sopivuus on vähän arpapeliä kun oma pää on tuolla M-koon ylärajoilla 58-59cm kohdalla. Miten mahtaa asettua ?
Laitoin kauppaan postia liittyen kokeilemiseen kotona. Epäilen kuitenkin ettei onnistu, koska on poistotuote ja sivuilla mainittiin ettei niillä ole palautusoikeutta :mad:. Mutta kysyähän aina voi .

via
03.02.2012, 17.01
Isoja +61cm kypäriä on vähemmän tarjolla - on otettava kun kohdalle sattuu, väriä ei välttämättä voi valita.

Jake_Kona
03.02.2012, 21.11
Iselläni 59-63cm cirot monza (kohtalainen) ja stylus (tosi hyvä säätö). crcstä hommattu. Ihan tyylikkäät ja istuvat.
Otin ongelmaksi kesällä sen ettei niissä ole lippaa auringon häikäisyä vastaan. No tyhmästä päästä kärsi korkeintaan silmät.
Nyt lipan virkaa hoitaa pyöräilylippis. Kunhan tulisi vielä kesä:)
Värin kanssa on ollut valinnanvaraa tasan 1. Kokoluokassa xl joutuu aina ostamaan sen mitä tarjotaan ja yleensä kannattaa ostaa heti.

Onneksi se väri ei ollut pinkki. etti tule vääriä tulkintoja äänestyskäyttäytymisestä

Lempiväri pyöräilyyn olisi keltainen, mutta ei ole kohdalle sattunut oikean kokoista

am8119
03.02.2012, 23.30
Lempiväri pyöräilyyn olisi keltainen, mutta ei ole kohdalle sattunut oikean kokoista

Mahtaisiko tuo Mavicin L koko mahtua ? http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11989&catid=3970

JohannesP
03.02.2012, 23.37
Itselläni on myös suunnitelmissa ostaa Giro Aeon, mutta olivat nostaneet hintaa Saldenilla. 159€ oli aikasempaa ja nyt 179€. Oon koittanu metsästää alennuksia, mutta L-koon kypärää en ole viellä nähnyt. Ionos tuntui hyvältä päässä, mutta Aeonia en ole päässyt kokeilemaan. Uskon koitenkin et ovat lähellä toisiaan tuntumassa. 179€ rupee kyllä tuntumaan jo lompakossa, mutta uskon et Aeon suojaa myös paremmin kuin halvimmat mallit. Ohan se tietenkin samalla kevyempi ja paremman näkönen. :p

Tästä pääsinkin kysymään et näkeekö jostakin kolaritestejä? Kiinnostaisi tietää onko esim Monzan ja Aeonin välillä millanen ero turvallisuuden puolesta. Jos oikein olen ymmärtänyt niin Aeonissa on jonkinlaisia vahvikkeita sisällä.

viller
04.02.2012, 00.49
Nyt tulee ihan mutulla mutta arvioisin ettei Aeon ole sen turvallisempi kuin nuo vanhemmat ja halvemmat mallit. Eksoottisempia vahvikeratkaisuja tarvitaan jotta noin kevyestä kypärästä saadaan edes yhtä turvallinen kuin painavammat versiot ovat. Aeonin keveys sitten näkyykin ihan kaikessa. Jopa remmit ovat ohuempaa materiaalia kuin muissa malleissa.

JohannesP
21.02.2012, 19.45
Kävin testaamassa Aeonia ja eipä se sit sopinukkaan päähä niinkuin Ionos. Ionosta taas löytyy nykyään vaikeesti kun tietääkseni sen valmistaminen lopetettiin tänä vuonna. Olisin halunnut valko/sin, mutta jos ei parempaa löydy niin Ionosin white/silver saa kelvata.

Ps. tietääkö kukaan onko Tampereella mitään liikettä missä olisi Bellin Sweepiä ja Voltia tarjolla? Urheilupyörässä en ole käynyt ja ainakin nettisivujen mukaan valikoima on surkea.

FRE_A_K
12.05.2012, 12.43
Muistelisin että muutama vuosi sitten taisi olla jotain juttua kypärään näpräiltävästä ''ötökkäverkosta''.
Taas on tämä öttiäiskausi alkanut ja oma potta on melko lailla yhtä tuuletusaukkoa. (Catlike Whisper)

Olisko jollain mahdollisesti jotakin vinkkejä tuollaisen verkon kypärään kiinnittämiseen?
Ilkeä tunne kun ampiaisia yms. lentää kypärän sisään kesken ajon... :D

VilleV
12.05.2012, 22.33
Muistelisin että muutama vuosi sitten taisi olla jotain juttua kypärään näpräiltävästä ''ötökkäverkosta''.
Taas on tämä öttiäiskausi alkanut ja oma potta on melko lailla yhtä tuuletusaukkoa. (Catlike Whisper)

Olisko jollain mahdollisesti jotakin vinkkejä tuollaisen verkon kypärään kiinnittämiseen?
Ilkeä tunne kun ampiaisia yms. lentää kypärän sisään kesken ajon... :D

Omien kokemusten mukaan Catliken kaltainen monireikäinen kypärä ilman verkkoa on parempi kuin verkollinen kypärä. Ötökät lentelee läpi eikä jää esim tuohon hyttysverkkoon kiinni. Jos kuitenkin haluaa täydellisen stopin itikoille, voi kypärän sadesuoja (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=28853;page=9; menu=1000,5,70;mid=0;pgc=0;orderby=2) olla kokeilemisen arvoinen.

tipsu
13.05.2012, 09.57
Ostin tänä keväänä vanhan Bellin markettimallin tilalle Rudy Projectin zuman, valko-hopea-pinkkinä. Tuollainen: http://www.rudyproject.com/products/helmets/zuma.html

On ollut päähän kivan tuntuinen, ja pidän sen ulkonäöstä. Käyttäisin toki muutenkin, mutta kiva väri on aina plussaa. Ei mikään superhyperkevyt, mutta en ole huomannut painoa päässä, enkä jaksa uskoa parinkymmenen gramman tuntuvan missään. Tuossa kypärässä tulee mukana normipehmusteet ja hyttyverkko, itse olen pitänyt verkkoa siinä. Lipankin saa kiinni, jos haluaa. Sain jopa ostettua suomalaisesta verkkokaupasta.

Wiltsu
18.05.2012, 19.22
Itse hommasin uutta pyörääni varten aikas hienon potan.
http://www.varusteleka.fi/product/kyparat/swiss-eye-harjoituskypara-musta-velcrolla/_38Q1BOX2T

En tykkää noista "kananmunan puolikas" kypäristä, ja tuo muistuttaa kovasti "delta-force" kypärää siinä se hienous. Reijissä ei ole verkkoa jos niitä amppareita lentelee päälle... Eipä ole suuri homma askarrella jostain "tuning" verkosta ritilät reikiin. Mukavasti kokokin sopii ohuemmilla pehmusteilla tähän melooniin. Huom täyttää jonkin standardinkin ja oikeasti tosi tukevaa muovia ei sellaista ohutta mitä yleensä näkee, vaikka kaikkihan tietää että se styroksi sen iskun imee :)

fob
19.05.2012, 08.42
Itselläni on sen verran suuri pää, että sopivan kypärän löytäminen on aina hankalaa. Kauppojen sisäänostajat ottavat suuria kokoja myyntiin erittäin varovasti. Niinpä olin onnesta soikeana, kun paikallisesta Polkupyörätukusta sain ostettua sopivan kypärän kohtuullisella 55€ hinnalla. Samalla kypärällä ajelen kolme vuotta, sitten hiki, puiden oksat ja mikrokolhut ovat tehneet työnsä.
http://www.sportstore.fi/image_view.php?name=C%2Fcrossover_mattavalkoinen.j pg
Met Crossover XL. Hyttysverkko ja säätönuppiin integroitu takavalo ovat mukavat lisävarusteet.

dirtyrider
22.05.2012, 19.59
Tuli haettua uusi Bell Velosportista kotimatkalla. Vanha X-ray saattanut olla ties kuinka kauan murtunut takaosasta, mutta eilen satuin huomaamaan, kun kaverilla piipahtaessa kypärää pyörittelin käsissä.

Olin eilisten foorumi/google-tutkielmien perusteella olin henkisesti valmistautunut ostamaan Sweepin tai Voltin, mutta päädyin kolmasosa hintaiseen Alcheraan (59€). Kahdessa edellä mainitussa kun painoi päälakea pehmusteiden kohdalta, hyvältähän nuo näytti, mutta halvaksi lopulta tuli. Ei tarvinnut muita merkkejä lähteä kokeilemaan edes, kun Bell on yleisesti omaan kuulaan sopinut parhaiten. Ainut miinus, ettei tuossa ole lippaa, mutta jääköön toistaiseksi maantielenkeille.

Harmi ettei Belliltä saanut enää yhtä hyvin istuvaa kypärää kuin X-ray oli, ei edes rahalla. Aiemmin ostettu Variant istuu päässä oudon korkealla, eikä muutenkaan ole yhtä tukevasti päässä, mutta kyllä tuolla työmatkoja ajelee.

PS. Onko jollain kokemuksia tuosta Bell Array (http://www.bellsports.com/cycling/helmets/pavement/array) mallista, mainosteksti puhuu 200 taalan kypärästä 100 taalan paketissa..

VPR
22.05.2012, 21.55
Pehmusteet voi ottaa aina pois, mulla ei oo missään kypärässä pehmusteita.

rcta
22.05.2012, 22.10
PS. Onko jollain kokemuksia tuosta Bell Array (http://www.bellsports.com/cycling/helmets/pavement/array) mallista, mainosteksti puhuu 200 taalan kypärästä 100 taalan paketissa..

Kahden lenkin verran on nyt kokemusta. Oli joku aika sitten Bike-Discountilla tarjouksessa ~69€, ihan minusta hintansa väärti. Ei mitenkään höyhenen kevyt, muttei siis paina niskojakaan. Pysyy hyvin paikallaan ja muutenkin mukava.

dirtyrider
22.05.2012, 22.18
Pehmusteet voi ottaa aina pois, mulla ei oo missään kypärässä pehmusteita.
Juu, ei nuo niin paksut toppaukset olleet, että "epäsopivuus" niistä olisi johtunut.

Kahden lenkin verran on nyt kokemusta. Oli joku aika sitten Bike-Discountilla tarjouksessa ~69€, ihan minusta hintansa väärti. Ei mitenkään höyhenen kevyt, muttei siis paina niskojakaan. Pysyy hyvin paikallaan ja muutenkin mukava.
Ei tuo mikään painavakaan, jos vertaa noihin Voltiin ja Sweepiin. Näköjään nytkin yksi väri B-D:ssa tuohon hintaan.

kianto
28.05.2012, 17.42
No niin nyt on uusi kypärä tilattu. Kertokaahan onko kypärän alle tarkoitettuja kesämallisia "aluspipoja" olemassa, jotka toimisi ikään kuin hikipantana. Kaljulla kun tuppaa hikivalumaan pitkin kuuppaa. Ennen ilman kypärää ajellessa päässä oli lippis joka imi hien, nyt täytys saada joku ohut ja viileä myssy joka kuivaisi nopeasti tauon aikana.

TuH
28.05.2012, 17.58
Kertokaahan onko kypärän alle tarkoitettuja kesämallisia "aluspipoja" olemassa, jotka toimisi ikään kuin hikipantana. Kaljulla kun tuppaa hikivalumaan pitkin kuuppaa. Ennen ilman kypärää ajellessa päässä oli lippis joka imi hien, nyt täytys saada joku ohut ja viileä myssy joka kuivaisi nopeasti tauon aikana.

Assoksen valikoimista löytyy epäilemättä jonkinlainen Early Summer Under-Helmet Baselayer (99 euroa), mutta vähemmän vaativalle riittää varmasti ihan tavallinen kypärän alle sidottava (tekninen) hikihuivi. Sattuneesta syystä ei kannata ostaa kypärää, joka vain nippa nappa mahtuu päähän, kannattaa jättää vähän säätövaraa juuri huiville ja - kylmemmällä kelillä - alusmyssylle.

IncBuff
28.05.2012, 18.08
No niin nyt on uusi kypärä tilattu. Kertokaahan onko kypärän alle tarkoitettuja kesämallisia "aluspipoja" olemassa, jotka toimisi ikään kuin hikipantana. Kaljulla kun tuppaa hikivalumaan pitkin kuuppaa. Ennen ilman kypärää ajellessa päässä oli lippis joka imi hien, nyt täytys saada joku ohut ja viileä myssy joka kuivaisi nopeasti tauon aikana.http://www.varusteleka.fi/product/huivit-ja-kaulurit/multi-function-head-wrap-yksivarinen/_31K0W4WUG halpa ja toimiva.

Jake_Kona
28.05.2012, 18.42
Pyöräilylippis toimii myös hyvin kun siinä on lisäksi lippa. Tai buffikin toimii.

J.F
28.05.2012, 18.50
No niin nyt on uusi kypärä tilattu. Kertokaahan onko kypärän alle tarkoitettuja kesämallisia "aluspipoja" olemassa, jotka toimisi ikään kuin hikipantana. Kaljulla kun tuppaa hikivalumaan pitkin kuuppaa. Ennen ilman kypärää ajellessa päässä oli lippis joka imi hien, nyt täytys saada joku ohut ja viileä myssy joka kuivaisi nopeasti tauon aikana.

Kaikennäköistä bandanaa löytyy myöskin. Itse käyttänyt sellaisia juuri samasta syystä, eli tukkaa ei ole jarruttamassa hien valumista. Lippiksetkin toimii hyvin mutta voi helteellä tulla kuuma.

VeeVee
28.05.2012, 19.30
Buffilla pärjää hyvin ja niitä saa UV-suojauksella, jos sellainen asia huolestuttaa tai kiinnostaa. Varustelekan tuote näyttää olevan täysin vastaava, mutta paljon halvempi. Buffit ei kylläkään taida kuivua tauon aikana.

En tiedä mistä kaupasta löytyy coolmaxia tai vastaavaa http://coolbandanas.com/headsweats/hs1.htm.
En tiedä miten hyvin tämmönen toimii http://coolbandanas.com/cool_rags.htm

hannupulkkinen
28.05.2012, 19.44
Puffi keskeltä kahtia ja tuo puolipuffi pelaa hyvin kypärän alla vähän lämpimälläkin kelillä ja kerää hien kivasti.

J.F
28.05.2012, 20.01
Puffi keskeltä kahtia ja tuo puolipuffi pelaa hyvin kypärän alla vähän lämpimälläkin kelillä ja kerää hien kivasti.

Toihan on hyvä idea. Muuten pidän Buffia liian lämpimänä verrattuna noihin bandanoihin.

Halloo halloo
28.05.2012, 20.12
Tietämätön kysyy:
Mikä on buffin ja bandanan ero?
Mistä Helsingistä saa pyöräilylippiksiä kypärän alle?

arctic biker
28.05.2012, 20.21
Vaikka Roselta Löfflerin näkemys bandanasta 1033935-1. Onneksi noita Buffin kopioita löytyy. Kakkosen entisestä kaupasta 3 ekulla, on muutama vaikka hukattavaksi.... talvikäyttöön suulle saksilla aukko niin erinomanen naamamaski.

HMK
28.05.2012, 20.27
Tuon näköinen Uvex Boss Race (https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=382201&langId=-11&parent_category_rn=18453&top_category=18421&selectedTopCategory=18051&selectedSecondLevel=18421&selectedThirdLevel=18453&categoryId=18453&searchMethod=) tuli joku aika sitten ostetuksi, ja tyytyväinen voi olla ostokseen. Istuu päähän siinä kuin aiempi, noin kaksi kertaa enemmän aikoinaan maksanut Bell Ghisallo. On kevyempikin, jos nyt jotain 90g eroa voi huomata, hihnat säätyy hyvin ja ötökkäverkkokin löytyy. Lisäksi tuossa on yhtenäinen hikipanta otsalla, kun entisessä pääsi hiki ja sateella hikinen vesi valumaan silmille. Hyvää on sekin, että hihnan lukossa on muutama sentti säätövaraa. Ei tarvitse aina alkaa soljesta hihnaa säädellä, kun heittää aluspipon pois tai pukee sen. Lisäplussana tuo on Euroopassa (Saksassa) valmistettu, ei mene nekään eurot Kiinaan.

Ötökkäverkosta tosin on haittapuoliakin, kun ei voi raapia otsaa kypärän aukosta. Joskus on alkanut kutittaa niin, että on pitänyt pysähtyä riisumaan kypärää. Ja lasien sankoja ei saa työnnettyä tuuletusaukkoihin.

Jake_Kona
28.05.2012, 21.10
Luullakseni useimmissa bandanoissa niskapoulelle tulee jonkinmoinen solmuke.
Tai ainakin se joka minulla on. Lisäksi se on suurimmaksi osaksi puuvillaa, kun buffi on keinokuitua.
Molemmissa etunsa.
Puuvilla hikisenä ( tai uitettuna vedessä) kivan viileä. Lippikseni 50/60 puuvillaa
Buffi pitää jotenki pään kuivemman tuntuisena.

alteregoni
28.05.2012, 21.58
Käytin tähän kevääseen saakka Citymarketin tarjouskorista 5 eurolla löytynyttä Coconut-merkkistä kypärää, ...
Näin täälläkin, mutta nyt tuli hankittua Fox Flux http://shop.foxhead.com/store/products/Helmets/detail/Flux-Helmet/32848/cat20154?categoryNavIds=cat20008%3Acat20134%3Acat2 0154
Taas oppi sen, että ei ne marketti kamat vaan ole ihan samaa luokkaa kun "oikhiat" pyöräily romppeet. Fox tuntu eka aika painvalta tämmöselle kynäniskalle, mutta ei sitä käytössä huomaa. Alkuun oudoksutti myös se että potta tulee aika alas edestäkin. Mutta näinhän se kait kuuluukin olla.

Jankke
28.05.2012, 22.10
Vinkkejä tälläiselle pienipäiselle pyöräilijälle kypärän malleista. Tällä hetkellä käytän motonetistä ostettua velodromon kypärää ja tuntuu, että se on ulkomitoiltaan typerän näköinen(liian iso) mun päässä. Suoja tietysti tärkein ja sitä vaan ostaessani ajattelin. Suosituksia? Ps. Hintahaarukka 20e-70e.

lansive
29.05.2012, 08.24
Kaikkien kunnollisten valmistajien kypäriä saa eri kokoisina. 70 euroa on vähän siinä rajoilla saako sillä Suomesta mitään kunnollista. Satasella alkaa jo löytymään muutakin kuin "Universal 54-61" kokoa.

twentyniner
29.05.2012, 09.09
Minua on aina ihmetyttänyt juuri tuo kypärien suuri hintaero ja mitä parempaa on 200e kypärärässä versus esim. Alle 100e kypärässä?

Itse olen hankkinut juuri sen kypärän, joka on väriltään miellyttänyt ja on istunut päähän kunnolla. Muutaman kerran olen kokeillut joitain "lippulaivoja" eri merkeiltä ja ne eivät ainakaan minun päähäni ole sopineet.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

lansive
29.05.2012, 09.32
Minua on aina ihmetyttänyt juuri tuo kypärien suuri hintaero ja mitä parempaa on 200e kypärärässä versus esim. Alle 100e kypärässä?

Ehkä suurin ero on juuri kokovalikoimassa. Halvoissa on noita yhden koon kypäriä, jotka eivät oikein hyvin sovi kenellekään. Muuten en ole huomannut eroa 100 ja 200 euron kypärien välillä. Toki painossa on eroa, mutta ei meikäläisen niska väsy mitenkään enempää jos painoa on 100 grammaa enemmän.

stimubits
29.05.2012, 10.06
Itselläni 60€ kypärä, enkä näytä yhtään sen älykkäämmältä kuin jos olisi 200€ potta päässä

am8119
02.06.2012, 18.40
Onko jollakin kokemuksia näistä kypäristä ?
Mistäs voisi suomesta löytää ?

http://www.bike-discount.de/shop/k466/a57340/stradivarius-ultimalite-red.html

http://www.bike-discount.de/shop/k466/a57357/estro-black.html

Jake_Kona
02.06.2012, 18.43
Itsellä kun oli hakusessa keltamusta kypärä. No ei ole enää, kun löytyi parikin alkaen 250e. Omistani olen maksanut 50 -80e.( tarjouskypäriä kyttäillen koko talvi)
Lancen nimellä voi olla hieman lisäarvoa live stong my friend:)

am8119
02.06.2012, 19.04
Itsellä kun oli hakusessa keltamusta kypärä...

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=14225&catid=3639

Smo
02.06.2012, 19.13
Ei oo varaa kalliisiin kypäriin kun niitä hajoo ja hukkuu yhtenään.

am8119
02.06.2012, 19.14
Ei oo varaa kalliisiin kypäriin kun niitä hajoo ja hukkuu yhtenään.

Vielä on kuitenkin pää ehjä ;)

Smo
02.06.2012, 19.24
Vielä on kuitenkin pää ehjä ;)

No ei oo ku muutama kypärä halki. Kerran maastokallioilla tuli pää kipeeks, myöskin baarireissulla kypärän haljettua pää oli seuraavana päivänä kipeä.. ihan jännää ei paljon muistikuvia. Toi maastokaatuminen oli tosi agressiivinen.. lunta kaltevalla kalliolla ja lumen alla jäätä, kesärenkailla liikkeellä.. kyljellään ja pää edellä kallioon ennen kuin ehti edes suuta avata. Kova paukku. Noh, lenkki jatkui siitä sitten.. ei ehkä viisasta kun yksin liikkeellä.

am8119
09.06.2012, 19.26
Jatketaan muiden varusteiden etsimistä .
Onko joku jo nähnyt Bell Gage uutuus kypärää jossakin myynnissä. Turusta en ole löytänyt http://www.bikerumor.com/2012/04/01/bell-gage-road-helmet-debuts-at-tour-of-flanders-still-looks-good/

Mitäs mieltä olette tuon linkin yhdestä kommentista :

Lovingit - 04/04/12 - 1:33amMarkus Bohler was wearing a Bell Volt when he crashed at the Bethel Spring Series Crit in Bethel, CT a couple weeks ago and died.
He suffered multiple skull fractures. His helmet was totally intact after the impact, his skull not so much.
It was a fairly standard road race crash, his helmet just didnt shatter or absord any of the impact. You mileage may vary, but I am not riding a Bell anytime soon.
Coolaid is coolaid, Bell is no better than any other company

am8119
09.06.2012, 21.09
Onko jollakin kokemuksia näistä kypäristä ?
Mistäs voisi suomesta löytää ?

http://www.bike-discount.de/shop/k466/a57340/stradivarius-ultimalite-red.html

http://www.bike-discount.de/shop/k466/a57357/estro-black.html

Vastataan itse. Kävin kokeilemassa. Met ei sopinu yhtään omaan nuppiin, aivan liian pyöreäksi muotoiltu sisusta . Joten Met nyt poissa laskuista.
Giro Aeon ja Atmos sen sijaan istuivat oikein hyvin. Vielä jos tuohon yllä olevaan joku osais vastata, niin pääsis kokeilemaan Bellin kypäriä. Jos nekään ei käy päähän, tilaus
lähtee Saldenille tuosta Aeonista tai Atmoksesta.

Rituli
09.06.2012, 21.26
Olen ollut tyytyväinen Aeon kypärään. Kevyt ja nätti :)

am8119
09.06.2012, 22.26
Olen ollut tyytyväinen Aeon kypärään. Kevyt ja nätti :)

Ellei kukaan tiedä missä voisi kokeilla tuota Belliä, täytyy ilmeisesti tilata Saldenilta Aeon kun on halvin minkä tiedän.

TuH
09.06.2012, 22.49
Ei taida olla Bell Gage ihan vielä saatavilla. Ilmeisesti se tulee kuitenkin kesäkuun aikana myyntiin.

am8119
09.06.2012, 23.05
Ilmeisesti se tulee kuitenkin kesäkuun aikana myyntiin.

Mihin olettamuksesi perustuu ? Jos näin on tulee varmaan myös Turun alueen Bell myyjille .

TuH
09.06.2012, 23.39
Mihin olettamuksesi perustuu ? Jos näin on tulee varmaan myös Turun alueen Bell myyjille .

Esim. amerikkalainen Art's Cyclery listaa useimpien kokojen ja värien saatavuudeksi 15. kesäkuuta (http://www.artscyclery.com/descpage-BLGAE.html). En kyllä usko, että sitä Suomesta vielä tuolloin saa.

am8119
09.06.2012, 23.43
Ok. Jos sitten odottelis loppukuun, ajais vanhalla ja ellei ilmesty, tilaukseen Aeon Saldenilta.

Ps. Kypärän hankkimiseen ei mene vuotta :rolleyes:

am8119
09.06.2012, 23.49
Vielä tästä: Onko Bellit jotenkin liian kovia, joustamattomia, niin ettei iskun voima välity laajalle alueelle ja vaimene ?

Tämä viesti antaa ymmärtää näin

Lovingit - 04/04/12 - 1:33amMarkus Bohler was wearing a Bell Volt when he crashed at the Bethel Spring Series Crit in Bethel, CT a couple weeks ago and died.
He suffered multiple skull fractures. His helmet was totally intact after the impact, his skull not so much.
It was a fairly standard road race crash, his helmet just didnt shatter or absord any of the impact. You mileage may vary, but I am not riding a Bell anytime soon.

Kommentti siis täältä: http://www.bikerumor.com/2012/04/01/...ll-looks-good/ (http://www.bikerumor.com/2012/04/01/bell-gage-road-helmet-debuts-at-tour-of-flanders-still-looks-good/)

Minttukaakao
10.06.2012, 12.33
Oma Sweep hajosi aika kauniisti kun lensin kyljelleni asfaltille. Styroksit sisältä kasassa ja kypärän runko murtunut muutamasta kohtaa, pää säilyi naarmuitta. Vauhtia minulla oli jotain 30, kylkeen tulleen pakun vauhdista en osaa sanoa.

TuH
10.06.2012, 12.50
Vielä tästä: Onko Bellit jotenkin liian kovia, joustamattomia, niin ettei iskun voima välity laajalle alueelle ja vaimene ?

Ei oikein kävisi järkeen, että maailman suurin ja vanhin pyöräilykypärävalmistaja olisi myynyt neljä vuotta ammattilaistasolla asti käytettyä kypärämallia (Bell Volt), joka ei täyttäisi tehtäväänsä. Jos Bell ei osaisi hommaansa, niin sitten pitäisi epäillä myös Giroa ja Eastonia, jotka kuuluvat samaan konserniin.

Nettikirjoituksessa mainitusta onnettomuudesta lienee mahdoton sanoa mitään varmuudella. Kypärä on voinut olla maanantaikappale, sitä on voitu säilyttää huonosti, isku on voinut olla liian kova tai sitten vaikka monta pientä osatekijää on voinut kasaantua kuolettavin seurauksin.

sakuvaan
10.06.2012, 13.41

Tämä viesti antaa ymmärtää näin

Kommentti siis täältä: http://www.bikerumor.com/2012/04/01/...ll-looks-good/ (http://www.bikerumor.com/2012/04/01/bell-gage-road-helmet-debuts-at-tour-of-flanders-still-looks-good/)

Joopajoo.

Harvemmin avokypärä suojaa jos laskeutuu tonttiin esimerkiksi leuka edellä.

Glaciesvir
10.06.2012, 18.37
Perjantaina vertailin lähiliikkeessä maantiekypäriä ja edessä oli 40, 80 ja 130 kypärät. Päässä istuvuudessa oli vähän eroja, mutta kypärissä olikin eroja muodoissa sekä reikäisyydessä. Halvimmassa kypärässä oli vähemmän aukkoja ja aukot olivat pienempi kuin kalliimmissa oli tehty enemmän työtä virtauksien aikaansaamiseksi. Halvimmassa kypärässä takaraivo oli ilman aukkoja, mutta kalliimmissa oli sinnekin tehty parit aukot.

Arde1
12.06.2012, 13.19
Onkos kenelläkään kokemusta POC Trabec kypärästä? Siistin näköinen sekä mainospuheiden mukaan erittäin turvallinen jotain kevlar juttua mainittu jne.
Hinta tuntuu erittäin kovalta, mutta mitenkö on, onko rahansa arvoinen vai huuhaata? Ostanko mielummin vaikka Fox fluxin satasella?
http://www.fillariosa.fi/verkkokauppa/kyparat/

-Cube-
12.06.2012, 18.20
Onkos täällä porukoilla kokemusta UVEX fp 1 cc MTB Helmet 2012 mallista? Mua kovasti kiinnostaisi tommonen vihreä/musta malli mutta ihan noin tyyristä pottaa ei viittis ostaa pelkän ulkonäön takia jos se ei muuten ole hyvä.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=76395

Mulla on tällä hetkellä yksi n.100€ halvempi Uvexin potta ja olen siihen ollut varsin tyytyväinen. Joten siinä mielessä uskoisin ton olevan mukava ja hyvä kypärä mutta mielipiteet tuotteesta olisivat tervetulleita. :)

am8119
12.06.2012, 18.41
Esim. amerikkalainen Art's Cyclery listaa useimpien kokojen ja värien saatavuudeksi 15. kesäkuuta (http://www.artscyclery.com/descpage-BLGAE.html). En kyllä usko, että sitä Suomesta vielä tuolloin saa.

Nummen pyörästä ilmoittivat, että Gage saapuu heille vasta 20.7. Täytyy varmaan tilata Atmos tai Aeon. Ei jaksa niin kauan odottaa.

H. Moilanen
12.06.2012, 19.33
Onkos kenelläkään kokemusta POC Trabec kypärästä? Siistin näköinen sekä mainospuheiden mukaan erittäin turvallinen jotain kevlar juttua mainittu jne.
Hinta tuntuu erittäin kovalta, mutta mitenkö on, onko rahansa arvoinen vai huuhaata? Ostanko mielummin vaikka Fox fluxin satasella?
Tuosta kypärästä ei ole kokemusta, mutta POC:n tuotteista ylipäätään voisi sanoa sen että hintalappu ei suoraa korreloi laatuun. Tavara on sitä perusshittiä, ei mitään ultimaattisen hyvää. Samaa tasoa saa muilta merkeiltä huokeammalla.

tchegge_
12.06.2012, 20.42

Itse ostin limenvihreän Trabecin keväällä kun hain mukamas suojaavampaa kypärää maastoon. istuvuus(minulle) ja säädöt eivät ole niin hyvät kuin esim. Bell Sweepissä. Muuten ihan tarpeeksi laadukkaan oloinen potta. Väri on hieno. :D

JariT72
17.06.2012, 18.52
Hiukkasen tekisi mieli uutta kypärää, tuossa lähikaupassa olisi hyllyssä Giron Monzaa 80€, nykyinen potta on Giron Indicator ja vaikka se onkin hyvin palvellut niin eilenkin 26c helteessä tuntui kuin pää olisi sulannut, ehkä vähän paremmin ilmastoitu malli olisi hakusessa, olisiko suosituksia. Maantiepyöräilyyn siis tarttis, kriteerit on hyvin ilmastoitu ja kevyt :cool:

H. Moilanen
18.06.2012, 06.09
Giro Hex täyttäisi kriteerit, mutta en ole aivan varma irtoaako tuosta lippa muutoin kuin väkisin. Xen'ssä on ainakin irtoava lippa, itsellä käytössä sellainen.

VeeVee
18.06.2012, 08.03
Itsellä kun oli hakusessa keltamusta kypärä. No ei ole enää, kun löytyi parikin alkaen 250e. Omistani olen maksanut 50 -80e.( tarjouskypäriä kyttäillen koko talvi)
Lancen nimellä voi olla hieman lisäarvoa live stong my friend:)

Vähemmän yllättäen Scorpionilta saa keltamustan kypärän ja aika paljon muutakin siihen värimaailmaan kuuluvaa. No, keltainen tuo pääväri on, mutta mustaakin löytyy.
http://www.scorpionstore.net/fi/pyoraily/kyparat-1/spiuk-daggon.html

Itselläni ei ole kokemustan heidän tuotteista, mutta eiköhän ne ole hyvälaatuisia. En tiedä miten koot sopivat kun on näköjään M-L eli yksi kypärä kahdelle eri koolle.

JariT72
19.06.2012, 21.58
noh, kypärä propleemi ratkesi, velosportista giro aeon, hinta erokin jäi sen verran pieneksi ulkomaiden verkkokauppoihin verrattuna että ei jaksannut lähteä sen enempää odottelemaan. Kyllä nyt kelpaa taas painella, kunhan nyt vaan noi säät taas vähän lämpenisi :) Tulipahan tuossakin legendaarisessa kaupassa vihdoinkin käytyä, melkoinen hässäkkä ja tohina siellä näytti olevan.

McHaka
23.06.2012, 02.55
Onko tuommosessa Casco Warp Competitionissa mitään järkeä? No en tiedä, ostin sen silti, koska Velodromeshopissa oli kovat alennukset. (Varmaan jotkut tyypilliset brittialennukset jotka kestää 5v.)

Sehän on toki velokypärä, mutta kun nuo maantiekypärät on järkiään ihan v***n rumia ja toisekseen kaikki tuntuvat siltä kuin leijuisivat päälaen päällä eivätkä uppoa päähän. Kolmannekseen mulla on yleensä ongelmana lähinnä paleleminen niin ei sitä päätä tartte jäähdyttää niin hemmetin monen reiän kautta ja neljänneksi vielä haluan kypärääni visiirin, koska pyöräilylasit on ihan saakelin rumia ja hiostavat nenävartta ja toimivat öttiäisiä vastaan - mikä on suuri ongelma - kovin keskinkertaisesti. Muuten olisi kelvannut toki aika-ajokypäräkin, mutta ne ne vasta kalliita onkin ja tuo oli kyllä komeampi. Toki se Warp IV olisi vielä komeampi, mutta jotain rajaa hinnallakin. Ja en tosiaan aja muuta kuin omaksi ilokseni, joten 0,2ns sinne tänne tai mitä muut ajattelee, on aivan sama mulle.

Olenko vain idiootti vai oliko tuo hyvä valinta? :D

FRE_A_K
23.06.2012, 11.21
Olenko vain idiootti vai oliko tuo hyvä valinta? :D
Saatan tietää mitä mieltä muotipoliisi on... :)

Ohiampuja
25.06.2012, 15.43
Millaisia nämä "city-kypärät" ovat arkikäytössä? Siis sellaisessa sinkuloinnissa katuliikenteessä? Ovatko kovia hikoilemaan?

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=19245;page=1; menu=1000,5,70;mid=0;pgc=100:4356

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=19788;page=2; menu=1000,5,70;mid=0;pgc=100:4356

alteregoni
25.06.2012, 16.33

Suosittelen Fluxia. Ja senhän saapi kotomaaperältä 89 euron hintaan. Motoneteistäkin noita taitaa löytyä. Oma pääni oli vähän väliinputoaja pottien koko luokituksessa. Xs-s liian pieni (ei mahdu pipo talvella) s-m ei ihan täydellinen. Mutta onneksi mukana tuli kahdet pehmusteet, niin äitini ommella päräytti ne yhteen- niin avot jo istuu napakasti.

miku80
25.06.2012, 16.45
itekkin Fluxiin tyytyväinen ollu ja talvella oon käyttäny transitionia ku ei ol niin hyvin ilmastoitu joten pitää myös kylmää paremmin loitolla ..

HMK
25.06.2012, 18.01
Hullua kyllä, kun noissa kypärien esittelykuvissa on lähes kaikissa remmit poistettu. Osassa jopa se niskaosa säätönuppeineen. Nuo remmit, soljet ja ja säädöt kumminkin on käytön kannalta hyvin oleellisen tärkeitä osia.

crcm
03.07.2012, 10.37
Giron Xar (http://www.giro.com/us_en/xar.html) kiinnostaa. Ainoa joka sopi päähän kun testailin noita aikoinaan. Saako noista Giroista ton visiirin irroitettua? Edullisia ostopaikkoja otetaan myös vastaan? Evansscyclessillä hintaa oli 111€.

crcm
04.07.2012, 11.29
Vastaan itse itselleni. Evanscycles kertoi, että visiiri on irroitettava.

mutanaama
04.07.2012, 12.10
Suosittelen Fluxia. Ja senhän saapi kotomaaperältä 89 euron hintaan. Motoneteistäkin noita taitaa löytyä. Oma pääni oli vähän väliinputoaja pottien koko luokituksessa. Xs-s liian pieni (ei mahdu pipo talvella) s-m ei ihan täydellinen. Mutta onneksi mukana tuli kahdet pehmusteet, niin äitini ommella päräytti ne yhteen- niin avot jo istuu napakasti.

Mulla taas kuuppa on xl/l välissä. Pienempi poc ei mahdu mukavasti ja isompi taas tuntuu liian isolta.

crcm
08.07.2012, 11.47
Mites kypärän pesu? Onko haittaa? Vanha kypärä haisee sen verran rankilta, että upotin sen vuorokaudeksi saippuaetikka-seokseen. Kypärästä kun ei saa irti kaikkia pehmusteita. Saa nähä nyt, että tepsikö edes.

arctic biker
28.12.2012, 19.47
En ny löytänyt muutakaan. Kellään käytössä Petzlin meteoria ja siihen passaavaa maskia. Mikä lie nimeltään Vizine tahi jotain kun en viiti kuukkeloida. Mites huurtuminen?

Riina
01.01.2013, 22.05
En jaksanut peruuttaa ikuisuuksiin, joten pahoittelut jo etukäteen, jos kysyn jo miljoonasti kysyttyä. Pitääkö kypärä uusia, vaikka se näyttää OK:lta, kun sillä on kaatunut (noilla talven ekoilla mustilla jäillä sillon loka-marraskuun vaihteessa) yllättäen katuun ja iskenyt päänsä (siis sen kypärän) katuun. Miten kova siis on se isku/kolhu, kun se pitäs uusia. Voiko sen nähdä tai tuntea jostain? Mies intti että eikös se oo vaan moottoripyörän kypärät missä on niitä jännityksiä ja minä en oikein osannut inistä mitään, mutta kun musta tuntuu, että joku olis joskus jotain samaa sanonu fillarikypäristä. Tietääkö joku?

tipsu
01.01.2013, 22.24
En jaksanut peruuttaa ikuisuuksiin, joten pahoittelut jo etukäteen, jos kysyn jo miljoonasti kysyttyä. Pitääkö kypärä uusia, vaikka se näyttää OK:lta, kun sillä on kaatunut (noilla talven ekoilla mustilla jäillä sillon loka-marraskuun vaihteessa) yllättäen katuun ja iskenyt päänsä (siis sen kypärän) katuun. Miten kova siis on se isku/kolhu, kun se pitäs uusia. Voiko sen nähdä tai tuntea jostain? Mies intti että eikös se oo vaan moottoripyörän kypärät missä on niitä jännityksiä ja minä en oikein osannut inistä mitään, mutta kun musta tuntuu, että joku olis joskus jotain samaa sanonu fillarikypäristä. Tietääkö joku?

Minä ostaisin uuden kypärän ihan ehdottomasti.

sakuvaan
01.01.2013, 23.30

Ota pehmusteet irti ja katso onko styroksit halkeilleet siellä sisällä, yleensä ne on maalattu tummalla värillä niin halkeilun näkee helposti, ei niissä mitään pintajännityksiä ole.

TuH
01.01.2013, 23.49
En jaksanut peruuttaa ikuisuuksiin, joten pahoittelut jo etukäteen, jos kysyn jo miljoonasti kysyttyä. Pitääkö kypärä uusia, vaikka se näyttää OK:lta, kun sillä on kaatunut (noilla talven ekoilla mustilla jäillä sillon loka-marraskuun vaihteessa) yllättäen katuun ja iskenyt päänsä (siis sen kypärän) katuun. Miten kova siis on se isku/kolhu, kun se pitäs uusia. Voiko sen nähdä tai tuntea jostain?

Pyöräilykypärien nykyiset turvallisuusstandardit on mitoitettu vain ensimmäiselle iskulle, joten ehdottomasti kaaduttu ja katuun lyöty kypärä vaihtoon. Näkyvät halkeamat ovat totta kai kiistaton todiste vaurioista, mutta vaikka halkeamia ei näkyisikään, kypärän rakenne on silti voinut pettää, jolloin se ei täytä enää tarkoitustaan.

Giron FAQ:

Q: What do I do if my helmet becomes damaged?
A: Helmets don’t last forever. If the helmet is visibly damaged (cracked outer shell, crushed or cracked foam liner or any other damage) don’t use it. Some or all of the helmet’s protective capacity is used up when impacted, and the damage to a helmet is not always visible.

Riina
03.01.2013, 16.09
Oon mä uutta jo ostamassa, mutta saatanpa mä silti kurkata vähän miltä se näyttää. Tuli vaan vähän juupas eipäs miehen kanssa ja huomasin vaan nettiä kolutessani, että missään ei oikeastaan sanota selvästi mitään muuta kun, että kun kolhii, uusittava. Mutta onhan sitä kolhimistakin monenlaista.

Gibsy
03.01.2013, 17.01
Oon mä uutta jo ostamassa, mutta saatanpa mä silti kurkata vähän miltä se näyttää. Tuli vaan vähän juupas eipäs miehen kanssa ja huomasin vaan nettiä kolutessani, että missään ei oikeastaan sanota selvästi mitään muuta kun, että kun kolhii, uusittava. Mutta onhan sitä kolhimistakin monenlaista.
Itse en lähtis tästä asiasta vaimokkeeni kanssa väittelemään vaan ostaisin uuden kypärän jos siltä tuntuis :D

lansive
03.01.2013, 17.10
Pitääkö kypärä uusia, vaikka se näyttää OK:lta, kun sillä on kaatunut (noilla talven ekoilla mustilla jäillä sillon loka-marraskuun vaihteessa) yllättäen katuun ja iskenyt päänsä (siis sen kypärän) katuun. Miten kova siis on se isku/kolhu, kun se pitäs uusia. Voiko sen nähdä tai tuntea jostain?

Voi sen tuntea. Jos päähän sattui niin sattui kypäräänkin. Tälläkään palstalla ei taida kukaan vaihtaa kypärää jokaisen tössäyksen jälkeen - ainakaan maastoajoa harrastavat. Omaa kokemusta ei isoista kaatumista ole (kop kop), mutta lapseni ovat halkaisseet useammankin kypärän ja tuolla nyrkkisäännöllä on hyvin pärjätty. Maastokäytössä olevat kypärät olen kyllä muutenkin uusinut lähes vuosittain kun maastoajoa uudelleen opetellessa noita pienempiä kolhuja kertyi ihan kiitettävästi.

arctic biker
03.01.2013, 17.21
Jotenkin luulen uskovani että valtamerkkien vaihtosuositukset on jenkkien tuotevastuulakien mukaan yltiövarovaiset. Tuli mennä kesänä testattua vanhemman kypärän ,Met A-tomo, kolhun kestävyys. 2003 mallia ja muutamaankin kertaan suojaavuus tuli aikonaan testattua, jopa joskus niin että tajunnan rajamailla olin. Jotkut ilkeämieliset vois tieten väittää että mulle se on normaalitilanne ... Kaaduin kesäkuulla ja aika lahjakkaasti kolautin asfalttiin pääni. Kypärä jäi ehyeksi.
No tuo potta on nyt testikappaleena erilaisille kasvomaskeille. johan noilla vuosilla styroxit hapertuu.

Riina
03.01.2013, 18.03
Pitäs olla joku anturi siinä kypärässä, joka kertoo miten kovia iskuja se ottaa vastaan. No, siis uuden kypärän oon hankkimassa, osin kyllä siis siksi, että kypärällä alkaa olla ikää muutenkin ja se on kuitenkin lähes päivittäisessä käytössä ja siinä hikoillaan ja se keikkuu (kolhiintuu) mukana kaupoilla jne. Yks pehmusteistakin on jo irronnu. Tosin sen verran mukavan mallinen mun pollaan, että ei paina ja istuu hyvin silti.

Veivaaja
03.01.2013, 18.23
Joo, ostoksille vaan. Kypärän styroksi haurastuu ajan mittaan (valmistajien mukaan 5-7 vuodessa) ja yleensä isommat iskut kyllä pehmittää sitä kummasti. Myös hikoilun luulisi heikentävän kypärää kummasti, kun e. salibändymaalivahdin maskit menee uusiksi puolen vuoden - vuoden käytön jälkeen. Hiki on aika syövyttävää!

Olen itsekin luopunut vuosituhannen alun kypäröistä, jo iän tuottaman haurastumisen perusteella.

TuH
04.01.2013, 01.39
Jotenkin luulen uskovani että valtamerkkien vaihtosuositukset on jenkkien tuotevastuulakien mukaan yltiövarovaiset. Tuli mennä kesänä testattua vanhemman kypärän ,Met A-tomo, kolhun kestävyys. 2003 mallia ja muutamaankin kertaan suojaavuus tuli aikonaan testattua, jopa joskus niin että tajunnan rajamailla olin. Jotkut ilkeämieliset vois tieten väittää että mulle se on normaalitilanne ... Kaaduin kesäkuulla ja aika lahjakkaasti kolautin asfalttiin pääni. Kypärä jäi ehyeksi.
No tuo potta on nyt testikappaleena erilaisille kasvomaskeille. johan noilla vuosilla styroxit hapertuu.

Joka vaihtosuositukset sivuuttaa pelaa todennäköisyyksillä.

Kun edes uusi ehjä kypärä ei voi antaa täydellistä suojaa kaikilta mahdollisilta iskuilta, käyttämällä vanhaa ja kolhittua kypärää voi vain alentaa selviytymismahdollisuuksiaan seuraavassa vakavassa kaatumisessa tai kolarissa. Kypärän kyky vaimentaa iskuja heikkenee kolhu kolhulta. Kypärän kestävyys vastaan liike-energia.

MJH
04.01.2013, 09.25
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/index.php
Pyöräilykypärä on vaihdettava uuteen iskun jälkeen tai jos siihen tulee syviä viiltoja.

Rouvan kaveri työskentelee Liikenneturvalla; sanoi, että kyllä se kypärä on varminta vaihtaa jos on tullut iskuja ja on vähääkään epävarma – vauriot kypärässä ei näy läheskään aina ulospäin.
Omasta mielestä se muutama kymppi - satanen on kuitenkin aika naurettavan pieni hinta siitä, mitä sillä suojataan…

Kettu-Pekka
04.01.2013, 09.56
Mulla on Metin kypärä. En muista mallia, maksoi jotain satasen, tais olla Met kaos.. Hyvää siinä on otsaa vasten tuleva silikoninen "hikinauha". Se estää että hiki ei valu silmiin lenkeilä. Muutenkin potta istuu tosi hyvin, se pysyisi päässä vaikka ilman leukaremmiä.

dirtyrider
04.01.2013, 10.33
Mulla on Metin kypärä. En muista mallia, maksoi jotain satasen, tais olla Met kaos.. Hyvää siinä on otsaa vasten tuleva silikoninen "hikinauha". Se estää että hiki ei valu silmiin lenkeilä. Muutenkin potta istuu tosi hyvin, se pysyisi päässä vaikka ilman leukaremmiä.

Hyvä, että on löytynyt itselle sopiva kypärä, mutta mikä oli tämän postauksen sanoma oli?

Kettu-Pekka
04.01.2013, 13.05
Hyvä, että on löytynyt itselle sopiva kypärä, mutta mikä oli tämän postauksen sanoma oli?

Saman kysymyksen voisi esittää ainakin puoleen tän topicin postauksiin. Ja onhan tuossa sanomaa tuosta hikinauhasysteemistä. Moni kaveri maastopyörälenkeillä pitää päässä hikihuiveja että hiki ei valuisi silmiin. Tuossa kypärässä on ominaisuus joka hoitaa saman homman.

Tän topicin aiheena on kypärä joten ajattelin että tänne saa laittaa kypäräaiheisia postauksia ;)

dirtyrider
04.01.2013, 13.16
Saman kysymyksen voisi esittää ainakin puoleen tän topicin postauksiin. Ja onhan tuossa sanomaa tuosta hikinauhasysteemistä. Moni kaveri maastopyörälenkeillä pitää päässä hikihuiveja että hiki ei valuisi silmiin. Tuossa kypärässä on ominaisuus joka hoitaa saman homman.

Tän topicin aiheena on kypärä joten ajattelin että tänne saa laittaa kypäräaiheisia postauksia ;)

Aah, selvä itse pidän buff huivia päässä myös muista syistä. Kypärä tuntuu mukavammalle päässä, istuu paremmin paikoillaan, eikä tarvitse huolehtia, että pistiäiset tulee sisään kypärän rei'istä.

Harza
04.01.2013, 18.04
Itse valitsin 661 Reconin Giro Riftin seuraajaksi. Pään ympärysmitta on noin 59,5 cm ja Reconi tuli L-XL (59-61cm) koossa, Giro on 54-61 cm kokoinen.
Recon käy omaan päähäni varsin hyvin, tosin yhtään pienempi pää ei saisi olla, kun mennään ihan säätömahdollisuuden alarajoille.
Giron Rifti on pään koon suhteen paljon joustavampi ja kelpo kypärä muutenkin, omalla vain alkaa olla kolhuja ja ikää.

http://i680.photobucket.com/albums/vv167/Harza/661recon_zpsb42b3f6d.png

Tältä se Reconi sitten näyttää, tavan taapertajan päässä. Pahoittelen jos kuva järkyttää...:rolleyes:
661:sen mukana ei tullut toista settiä pehmusteita, mutta meinasin Merlinistä/tehtaalta kysäistä mahdollisuutta saada semmoiset.

Oman etsintä on siis päätöksessä, loppusuoralla mukana olivat Recon, Foxin Flux ja Striker, Giron Xen ja Feature: Kaikki nuo kypärät ovat lukemani ja kokeilujen perusteella toimivia, tykästyin itse eniten tähän Reconiin.

skiman
24.01.2013, 11.52
tällainen kypärä olis hakusessa mahd. halvalla:
http://www.bike-discount.de/shop/k466/a55565/ionos-matte-black-blue-explosion.html

Toinen vaihtoehto olisi bell sweep..
Onko ajatuksia noista ja mistähän löytäis halvimalla??

xc-pyöräilijä
11.03.2013, 19.17
Ehdotuksia xc-trail kypäräksi? Saisi olla mukavan kevyt, menevän näköinen ja lipallinen. Toki jos joku sanoo lipattomat olevan tuossa tarkoituksessa parempi niin voihan sitä miettiä, lähinnä tuo pitäisi sateen ja oksat vähän loitommalla, ehkä myös suojaa auringolta? Nettipuljusta tuo tulee tilattua, eli paikallista on turha neuvoa. Kattelin nopeasti nuo sivut läpi, ei oikeen mikään säväyttäny.

Luulisi jollain satasella saavan toimivan koristeen päähän? Eli jos jollain jotain ideaa/hyviä kokemuksia niin linkkiä tai kertomusta kehiin.

miku80
11.03.2013, 19.31
Fox flux (http://www.bikeshop.fi/Fox_Flux_kypara/ekauppa/pFOX1001/) löytyy iteltä kaksin kappalein.. kaikin puolin olen tuosta tykkännyt ja enemmän mitä aikasemmin oli joku Giron malli.. eikä ole hinnallakaan pilattu tuota..

orc biker
12.03.2013, 16.51
Minulla oli joskus kypärä, mutta koska en käyttänyt sitä kertaakaan, niin myin sen pois. Nyt ajattelin, että voisin yrittää uudelleen. Ongelmana ovat normaalin epämukavuuden lisäksi seuraavat:

1) Lippaa pitäisi olla kuin lippalakissa, joka onkin ajopäähineeni, koska aika usein ajaessani aurinko paistaa matalalta. Talvella en aja.
2) Kupoli ei saa palaa. Ei ole hiuksia suojaamassa.
3) Korvat eivät saa palaa. Tämä ongelma on lippiksessäkin. Joskus tulee pidettyä buffia alla, mutta se on aika kuuma ratkaisu. Aurinkorasva ei oikein riitä pitkille lenkeille. Eräs australialainen tutkimus totesikin, että lippis "altistaa" syövälle, koska se tosiaan jättää korvat suojaamatta.

Tällainenko kypärän päälle? http://www.treadley.com.au/shop/category/adults/
Tämä olisi kyllä tosi tyylikäs: http://www.treadley.com.au/shop/buzzy-bee/

Tai sitten ei. Onko olemassa ei-rei'itettyä isolla lipalla olevaa kevyttä kypärää? Yleensähän umpinaiset ovat temppuiluun suunnattuja ja siten raskaita. Miten hiusrajoitteiset pyöräilijät tyypillisesti estävät pään ja miksei korvienkin palamisen kypärän alla?

J.F
12.03.2013, 16.54
2) Kupoli ei saa palaa. Ei ole hiuksia suojaamassa.

Puolikas Buffi tai sihen tarkoituksen kehitetty bandana. Ei ole liian kuuma.

orc biker
12.03.2013, 17.01
Puolikas Buffi tai sihen tarkoituksen kehitetty bandana. Ei ole liian kuuma.
Hmm... se kyllä ratkaisisi kaksi ongelmaa kolmesta: kupolin ja korvat. Vielä jää se iso lippa. Pitää varmaan mennä kypäräkauppoja kiertelemään.

J.F
12.03.2013, 18.02
Aurinkolasit?

Sent from my Gary Fisher Roscoe using Tapatalk.

orc biker
12.03.2013, 18.08
Aurinkolasit?

On, mutta eivät ne minulle riitä etenkään iltaisin ajaessa aurinkoa vasten.

TuH
12.03.2013, 22.26
On, mutta eivät ne minulle riitä etenkään iltaisin ajaessa aurinkoa vasten.

Oletko varma, että linssisi sopivat siihen tarkoitukseen? Jos haluaa suojautua suoralta ilta-auringon häikäisyltä kunnolla, niin siihen ei riitä mitkä tahansa aurinkolasit. Valonläpäisyn pitää olla kymmenen prosentin tietämissä.

J T K
28.03.2013, 11.26
Mitenkäs on kokemuksia visiirillisistä aika-ajokypäristä ja silmälasien käytöstä. Kuinka ahtaita ovat, että sopiiko kakkulat sinne alle?

Kiinnostaisi investoida tt-potta ja vaihtoehtoina voisivat olla esim.

Louis Garneay Vorttice
(http://www.evanscycles.com/products/louis-garneau/vorttice-2011-helmet-ec026878)
Giro Selector (http://www.evanscycles.com/products/giro/selector-tt-helmet-ec049982)

Kask Bambinoa ei taida olla saatavilla isopäisen versiona ja on jo sitten melkoisen hintavakin.

Juice
05.04.2013, 18.15
Tahtoisin tällaisen (http://www.varuste.net/tiedostot/1/kuvat/ominaisuus/alkuperainen/64412.jpg) mutta kun on kovin kallis niin onko jollakin jotakin sanottavaa.
Laskettelupuolella tuo Poc on kovin arvostettu ja siitä tulee myös oma haluni ks kypärään.

Verska-Vesa
05.04.2013, 19.39
Tahtoisin tällaisen (http://www.varuste.net/tiedostot/1/kuvat/ominaisuus/alkuperainen/64412.jpg) mutta kun on kovin kallis niin onko jollakin jotakin sanottavaa.
Laskettelupuolella tuo Poc on kovin arvostettu ja siitä tulee myös oma haluni ks kypärään.
Loistava kypärä muuten, mutta se säädettävä panta tulee pahasti lasien sankojen tielle. En kyllä tiedä onko tuo yleinen ongelma muutenkin, kun en ole muita pantamallisia kypäriä omistanut pitkään aikaan.

Tuli lennettyä tuommoinen päässä suoraan päälaki edellä mättääseen ja kuului joku rusahdus, onneksi ei ollut ainakaan niska eikä kallo. Kypärässäkään ei näy oikein mitään joten todennäköisesti se rusahdus oli joku maassa ollut keppi, mutta hylkäsin kuitenkin sen kypärän, ja uutta samanmoista en osta tuon lasihomman takia.

Juice
07.04.2013, 13.27
Kuvista katsottuna taitaa tuo panta olla monessakin mallissa/merkissä melkolailla samalla tavalla lähellä korvanpäälistä.
Tuotakin olisi mukava kokeilla, vaan eipä taida Turkusesta löytyä pocceja kivijalasta.

Grr
08.04.2013, 11.16
Ei saakeli. Kävin varuste.netissä sovittamassa POCceja, mutta sitten minä vahingossa tällaisen (http://www.varuste.net/tiedostot/1/kuvat/tuote2/alkuperainen/12668199.jpg). Tämä paha?

ilkkaluukkonen
08.04.2013, 17.15
Ei saakeli. Kävin varuste.netissä sovittamassa POCceja, mutta sitten minä vahingossa tällaisen (http://www.varuste.net/tiedostot/1/kuvat/tuote2/alkuperainen/12668199.jpg). Tämä paha?

Ostit sitten mäkihyppykypärän!

Juice
08.04.2013, 19.37
Eipähän jää koskaan ilman huomiota kun tollasen nykäsee päähänsä!

Verska-Vesa
12.04.2013, 10.33
Nyt ostin Giro Featuren, jossa on kanssa säädettävä panta, mutta tuo panta on paljon litteämpi ja kauempana korvasta kuin POCissa, eikä haittaa lasien kanssa.

Ainoa vika POCissa oli tosiaan tuo panta (ja hinta).

Juice
14.04.2013, 09.29
Niin hintahan noissa pocculoissa on melko kova, taidan ottaa ainakin harkintaa jonkin muun merkin.

Jarkou
06.05.2014, 19.53
Hmm..
Ajaakohan tuommonen pottakypärä asiansa maastopyöräilyssä?
Nuoren iän takia sellanen vaikuttaisi ns. helpommin pidettävältä,
oon ajatellut Fox transition kypärää..

Tank Driver
06.05.2014, 22.40
Kuuma. Muuten menee kyllä täydestä.

Ettan
08.05.2014, 10.26
Onko kenelläkään tullut vastaan yhtään tämän Giron tyylistä muun merkkistä kypärää? http://www.giro.com/eu_en/products/men/helmets/air-attack.html
Tuo Giro on tyylikäs, ja samalla yllätys yllätys KALLIS. Ei viitsisi panostaa 200€ kypärään...

Grugi
08.05.2014, 10.51
Spessun Evade on tota lähellä mutta hinta ei ole yhtään halvempi.

Nachosman
29.05.2014, 17.08
Aikeissa hankkia Specialized sworks prevail kypärä ja koko vielä vähän mietinnässä. Pienipäisenä s-koko tuntuisi riittävän, vähän on jopa varaa ruuvata säätöä isommallekin. Ilmeisesti kahden koon väliltä kannattaa aina ottaa se pienempi vaihtoehto, toisaalta taas talvella ei ehkä pipoa enää saa mahtumaan. Mitä mä teen S vai M ?
...ai niin, ei kellään sattuis käytettyä löytymään ja jos vielä mustana

kauris
29.05.2014, 22.09
Mä olen ollut pari vuotta tosi tyytyväinen prevailin käyttäjä. Istuu mun päähän täydellisesti ja on kevyt, hyvin tuuletettu ja omasta mielestä hyvän näköinen päässä. Mun pää on 59 cm ja otin m/l koon jonka sanottiin riittävän 60 senttiin asti. Mielestäni hyvä koko ja säätövaraa kyllä on silti niin, että kaksi hyvin ohutta pipoakin mahtuu talven pakkasilla tarvittaessa alle ( ohut fleece ja vielä ohuempi windstopper tms.). Ehdotan siis pienempää, jos olet rajalla.

Greycap
29.05.2014, 22.37
Minulla on 57 cm pää ja kypärä S-Works MT (eri malli mutta samat kokomerkinnät) kokoa S eli 51-57 cm. Kypärän alle saa työnnettyä siilitukan sekä Buffin mutta "tavallinen" pipo ei mene mitenkään.

Nachosman
30.05.2014, 07.30
Oma pää on 56 cm joten kaipa tuo S-koko kannattaisi valita. Ohut pipo saattaa mahtua ja kunnon talvikeleille, kun on pimeääkin kehtaa laittaa nykyisen pottani joka on suurempi.
Kiitos kommenteista.

stumpe
29.08.2014, 20.45
Onko täällä muita isopäisiä? Meikä on koittanut fox transition L-XL, fox flux L-XL sekä recon repeater L-XL. Kaikissa edellämainituissa rupee noin 1,5-2tunnin kuluessa kehittymään jomottava kipu takaraivon vasemmalla, sekä oikealla puolella. Olen koittanut ottaa pois pehmusteita, ei auta.

Mulla on nyt perus xc-kypärä, joka istuu loistavasti, eikä rupee jomottaan, mutta ei suojaa takaraivoa juuri lainkaan. Tarkoitus siis löytää enemmän tollanen trail-henkinen potta. Tiedän, että pitäisi mennä liikkeeseen ja kokeilla, mutta rupee kyllästyttään tää osto ja sit hetken päästä palautus-ruljanssi...

Tietääkö joku suositella kypärää, joka olisi muodoltaan hyvin pyöreä, tälläiselle isolle pyöreällä päälle tehty? :D

substitute
01.09.2014, 23.03
Ihan hakuammuntaahan tää on, mutta ootko kokeillut Alpinan kypäriä? Itselleni ne sopi selvästi paremmin kuin mikään muu kokeilemani ja aika monta tuli sovitettua, mm. Flux. Erityisen iso pää mulla ei tietääkseni ole mutta ainakin Alpinalla tuntui olevan vähän eri mallisia hattuja kuin muilla. Carapax näyttäisi mallina olevan enemmän tuollainen niskaa suojaava.

stumpe
06.09.2014, 23.36
Ihan hakuammuntaahan tää on, mutta ootko kokeillut Alpinan kypäriä? Itselleni ne sopi selvästi paremmin kuin mikään muu kokeilemani ja aika monta tuli sovitettua, mm. Flux. Erityisen iso pää mulla ei tietääkseni ole mutta ainakin Alpinalla tuntui olevan vähän eri mallisia hattuja kuin muilla. Carapax näyttäisi mallina olevan enemmän tuollainen niskaa suojaava.

Kiitos vinkistä. :) Täytyy ehkä tilailla tuurilla netistä, kun noita ei näytä Turusta löytyvän. Hyvän näköne ainaski toi Carapax.

Obnoxio
07.09.2014, 13.08
http://uberhumor.com/wp-content/uploads/2014/09/doing-it-wrong-20.jpg

MrValdemar
24.11.2014, 08.38
Itse ostin kesällä juurikin 50€:llä Limar 575:n halpis-Bellin tilalle. Tuo potta istuu omaan päähäni sen verran hyvin, että koko kypärän olemassa oloon ei kiinnitä huomiota. Bellin asentoa sai olla jatkuvasti korjailemassa, että suosittelen kokeilemaan useampaa mallia.

50€ on loppujen lopuksi halpa hinta päästä.
Ääni tuolle potalle! Sen melki unohtaa päähän.

paskalokki
05.03.2015, 16.14
Onko suosituksia yleishyväksi kypäräksi niin maantielle kuin maastoonkin? Giro Hex XL:ää kokeilin ja sopi päähän kivasti plus näytti hyvältä. Hinta kivijalassa vain liian kova, 139 euroa. Netistä näytti saavan alle 65 eurolla pienempiä kokoja ainakin. Musta on varmaan väriksi hyvä kun yksi pyöristä on vihreä, yksi mustavalkoinen ja yksi mustapunainen.

Ei näitä ns. takapäälle sijoittuvia malleja mitä maantiellä kovasti käytetään, ei sovi silmääni.

Nyt on käytössä Lidlin Crivit-merkkinen alle 20 euron kypärä. Istuu päähän, mutta vähän hölmön näköinen "korkean" profiilinsa johdosta, painoa 350g eikä se häiritse.

Markku Silvenius
05.03.2015, 16.33
Met Estro on mielestäni oikein hyvä molempiin. Kohtuuhintaan hyvä kiristyssysteemi, hyvä ilmastointi. Mielenkiintoisena detskuna etureunassa pienenpienet syvennykset silmälinjalla jotka parantavat eteenkatsomista kun kypärän positio on päässä 'koulukirjan mukainen'. Itsellä nyt kaksi noita, vanhempi valokypäränä (ledi-spotti kiinni katolla) ja uudempi kesäkäyttöön.

paskalokki
05.03.2015, 17.43
Met Estro on mielestäni oikein hyvä molempiin. Kohtuuhintaan hyvä kiristyssysteemi, hyvä ilmastointi. Mielenkiintoisena detskuna etureunassa pienenpienet syvennykset silmälinjalla jotka parantavat eteenkatsomista kun kypärän positio on päässä 'koulukirjan mukainen'. Itsellä nyt kaksi noita, vanhempi valokypäränä (ledi-spotti kiinni katolla) ja uudempi kesäkäyttöön.
Tuo näyttää ikävä kyllä juuri tuollaiselta "takapainotteiselta" ja omaan silmään vähän tyhmältä, ainakin omassa päässä.

Hardza
05.03.2015, 19.18
Suosittelen kokeilemaan liikkeessä, mikä sopii omaan päähän istuvasti ja miellyttää silmää. Ei sitä halvinta, mutta ei kalleintakaan... Mulla on itsellä Met Forte ja istuu omaan päähän juuri passelisti, eiköhän seuraavakin potta tule olemaan saman merkkinen.

CamoN
05.03.2015, 20.18
Samaa suosittelisin, kokeilemaan johonkin riittävän valikoiman sisältävään liikkeeseen ja etsimään sitä omaan päähän sopivaa. Jos käyttää ajolaseja tai jotain kypärän alla, ne tietysti mukaan ja osaksi kokeilua.

Sitten kun löytyy sellainen valmistaja tai malli joka sopii päähän, kannattanee kokeilla myös sitä seuraavaa mallia joka on oman hintaluokan yläpuolella. Syntyy näkemys siitä onko halvemmasta karsittu jotain toiminnallisuutta tai säädettävyyttä jolla olisi ihan oikeaa lisäarvoa.

kuovipolku
05.03.2015, 22.46
Tuo näyttää ikävä kyllä juuri tuollaiselta "takapainotteiselta" ja omaan silmään vähän tyhmältä, ainakin omassa päässä.

http://gearselected.com/wp-content/uploads/2013/01/Giro-Hex-Rocloc.jpg (http://gearselected.com/giro-hex-mountain-bike-helmet-review-mtb/)

Tämän näköistä siis ilmeisesti haetaan?

Maastokypärän vaatimuksista mulla ei ole mitään käsitystä, mutta muuten sanoisin että jos vain pääsee yli sen ajatuksen että kypärän pitää olla musta, niin huomaa että mikä tahansa muu väri on parempi: harmoniaa pyörän värien kanssa ei kannata tavoitella ellei ole valmis sovittamaan myös ajovaatteiden värit kokonaisuuden vaatimukset täyttäviksi, erottuva väri voi lisätä liikenneturvallisuutta aavistuksen verran ja erilainen väri auttaa tunnistamaan, osoittamaan ja muistamaan kuskin paremmin.

Muutenhan huokea kypärä voi olla hyvä. Esimerkiksi XXL:n valikoimista löytävät Etto Zero €19.90 pärjäsi hyvin ruotsalaisessa testissä tai Zero+ €39.90 jos sen muotoilu miellyttää enemmän silmää. (Kahden kypärän taktiikalla toinen ehtii kesähelteilläkin kuivumaan välillä...)

paskalokki
06.03.2015, 00.42
http://gearselected.com/wp-content/uploads/2013/01/Giro-Hex-Rocloc.jpg (http://gearselected.com/giro-hex-mountain-bike-helmet-review-mtb/)

Tämän näköistä siis ilmeisesti haetaan?

Maastokypärän vaatimuksista mulla ei ole mitään käsitystä, mutta muuten sanoisin että jos vain pääsee yli sen ajatuksen että kypärän pitää olla musta, niin huomaa että mikä tahansa muu väri on parempi: harmoniaa pyörän värien kanssa ei kannata tavoitella ellei ole valmis sovittamaan myös ajovaatteiden värit kokonaisuuden vaatimukset täyttäviksi, erottuva väri voi lisätä liikenneturvallisuutta aavistuksen verran ja erilainen väri auttaa tunnistamaan, osoittamaan ja muistamaan kuskin paremmin.

Muutenhan huokea kypärä voi olla hyvä. Esimerkiksi XXL:n valikoimista löytävät Etto Zero €19.90 pärjäsi hyvin ruotsalaisessa testissä tai Zero+ €39.90 jos sen muotoilu miellyttää enemmän silmää. (Kahden kypärän taktiikalla toinen ehtii kesähelteilläkin kuivumaan välillä...)
Jotain tämän tyylistä, että kypärä jatkuisi vähän takaraivolle eikä siten olisi kypärä olisi hattuna sienen päällä. Maastokypäristä löytyi tälläsiä malleja mitä testasin, lipathan noista saa irti tarvittaessa kai. Ei tuo musta toki ole mikään kriteeri, saattaisi vain imo olla se yleispätevin väri oli vaatetus ja pyörän väri mikä tahansa.

Greycap
06.03.2015, 01.16
Pitää varmaan ehdottaa "takaraivokypärien" peruskauraa Fox Fluxia. Minun päähäni se ei käynyt niin mallin kuin ulkonäönkään puolesta mutta olisi ainakin reiluhkosti ns. pään ympärille jatkuva.

paskalokki
06.03.2015, 01.22
Pitää varmaan ehdottaa "takaraivokypärien" peruskauraa Fox Fluxia. Minun päähäni se ei käynyt niin mallin kuin ulkonäönkään puolesta mutta olisi ainakin reiluhkosti ns. pään ympärille jatkuva.
Tuossa on ideaa vähän, mutta jotenkin liian jykevä(?). Hirveästi on näitä malleja, ei ole paljon tullut tuijoteltua kun osti Lidlistä sopivan kokoisen halvalla ja on paahtanut menemään.

PuffySticker
06.03.2015, 03.16
Itsellä allaolevan googlatun kuvan mukainen Urge All-m. Harkitsin ensin Poc Trabecia mutta kun pääsin sovittamaan kyseisen merkin kuuppia, olin vähän järkyttynyt siitä, miten huonosti ne omaan päähän istuvat. Urge istuu hyvin ja on selkeästi laadukasta tekoa.

Googlen kuvahaku on aika paljastava. Esimerkiksi Mavicin kypärät näyttävän hyvältä hyllyssä ja tuotekuvissa, mutta monien oikean elämän käyttäjien päässä ainoastaan valtavan kokoisilta. Pocin kypärät istuvat useimmille paljon paremmin, vaikka itselle ei toiminutkaan. Urgen kypärät vaikuttavat pärjäävän Googlen istuvuustestissä parhaiten.
http://www.nsmb.com/wp-content/uploads/2013/06/gearshots-8368.jpg

Zen65
06.03.2015, 11.11
Etto stelvion tilasin mustana xxl viime vuonna.oli tosin -50% v.2013 malli. Onneksi ei tarvinnut palauttaa. Joko castellin housut palautit, niinkuin itse jouduin :) pienempää kokovalmistajaa tuskin löytyy. Kypärässä on Kätevä säätömekanismi. ei lippaa eli on maantielle...
230 gr isompi malli. Jos on Tony Halmeen pää, niin ei ehkä koko silti riitä..

Kiovan Dynamo
06.03.2015, 11.18
Vaikka olenkin ollut tähän asti enempi köykäisten maantiekypärien kannattaja, niin ostin silti Bellin Superin ja olen vaikuttunut! Se on todella hyvä päähän ja heti aivan erilailla uskottavan oloinen, kuin vaikkapa saman talon Volt tai Sweep. Ainakin talviajossa tuo on ollut erittäin hyvä ostos. :)

Serpico
18.03.2015, 23.26
Giro Monza kiinnostaisi hommata ja mallikin miellyttää itseäni. Kuvauksessa tosin kerrotaan sen olevan maantie/kilpakäyttöön tarkoitettu. Miksi se ei muka sovellu kaupunki ajoon?

Mtx
19.03.2015, 10.10
Uuden kypärän osto tulee myös kesän aikana aiheelliseksi. Vanha giro atmos täyttää viimeistään tänä vuonna pyöreitä. Päähän sopivasta kypärästä ei malttaisi luopua mutta kuluneen vuoden hikoilu on osoittautunut kypärä vanhukselle turhan suureksi. Toki jos noita sisustan pehmusteita saisi uusia niin sittenhän kypärä olisi taas kuin uusi. Mutta toisaalta joku enemmän maastohenkinen ja paremmin suojaava voisi olla paikoillaan kun ei tuo vauhti metsessä ole ainakaan vähentynyt. Ehdotuksia otetaan vastaan. Tuo em. Giro päätyi käyttöön kun oli aikoinaan ainoa kypärä joka päähäni sopi.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

Serpico
15.04.2015, 23.09
Giro Monza hankittu. Sitä sai vihreänä niin ei tarvinnut kauaa miettiä. Yleensäkin jos haluaa saada mulle kaupattua tuotteita niin mahdollisuudet siihen aina kauppiaalla paranevat jos sitä saa vihreänä :)

Cyclooppi
17.04.2015, 19.39
Met Forte istui sovituskierroksella parhaiten päähän, joten sellainen tarttui mukaan valkoisena.

OttoA
03.05.2015, 10.19
Onko kokemusta Cascon speedairo ja speedster kypäristä, joita ainakin bike24 myy<? Olen miettinyt vahvuuksilla olevia ajolaseja tai vaihtoehtoisesti Cascon speedairo tai speedster kypärää, jonka alle tietääkseni saa hyvin silmälasit mahtumaan. Oakley aurinkolasit lyötyy ennestään, mutta vahvuuksilla varustetut linssin tuntuvat olevan melkoisen kalliita.

LauriA
04.05.2015, 19.16
Missäs Helsingissä pääsee sovittamaan laajaa kypärävalikoimaa?

Oma kypärä lensi kaaressa ja halkesi, onneksi ei ollut päässä. 😃

Jossu
05.05.2015, 10.29
Laajimmat.. tavarataloissa, Stockalla ym., löytyy kypärää lätkään, ratsastukseen, maastoon & maantielle :D

LauriA
05.05.2015, 14.30
Laajimmat.. tavarataloissa, Stockalla ym., löytyy kypärää lätkään, ratsastukseen, maastoon & maantielle :D

Kiitos tästä avuliaasta kommentista, lätkäkypäräähän tässä etsinkin fillarifoorumilta.

Jossu
05.05.2015, 16.10
Missäs Helsingissä pääsee sovittamaan laajaa kypärävalikoimaa?

Oma kypärä lensi kaaressa ja halkesi, onneksi ei ollut päässä. 

No just tohon käyttöön on ehdottomasti paras kyllä lätkämalli.. : D
Viime syksynä Obnoxio ehdotti banaanimallia:
http://uberhumor.com/wp-content/uploads/2014/09/doing-it-wrong-20.jpg

Pözzö
05.05.2015, 16.22
Täytyy kehasta hieman tuota uutta Kaskin Mojitoani, aivan supermukava kypärä ainakin omaan kuulaani. Vanha Limar 777 oli kans ihan jees, mutta mukavuudessa silti tämä Kask aivan omaa luokkaansa.

zort
06.05.2015, 12.17
Tämmönen IXS vaikuttaa kyllä aika asialliselta maastokypärältä parin kk:n käyttökokemuksen perusteella: http://products.ixs-sportsdivision.com/en/mtb-enduro-selection/helmets/trail-rs.html
Reilusti suojaa takaraivon alueella ja ilmava (vielä ei ole helteistä kokemusta).
T-o-d-e-l-l-a hyvin istuu omaan ovaalipäähän. Paremmin kuin edellinen kypärä, Giro Xar, joka on hyvä pytty sekin. Ixsissä vaan reilummin suojaa takana. Eikä maksa maltaita.

Sent from my iPhone using Tapatalk

A_K
06.05.2015, 21.54
Minulla on lyhyeltä ajalta kertynyt kokemuksia kahdesta kypärästä: Giro Savant ja Specialized Propero II.

Tällä hetkellä ajossa Giro Savant. Tämä kypärä istuu jotenkin turhan pallomaisesti päälaella. Tähän ehkä vaikuttaa pään muoto vahvasti.

Mutta suurin ärsykkeeni kypärän kanssa on se, että nauhat eivät istu pääni sivuilla vaikka miten säädän. Joko nauhat raapivat korvanlehtiäni tai säädin (muovisolki mikä niputtaa nauhat yhteen korvan alla) painaa leukaperiäni.

Verrokkina tähän on Giroa aiemmin käytössä ollut Specialized Propero II. Tämä oli profiililtaan hiukan matalampi eikä tehnyt Giron kaltaista pallo vaikutusta ja istui jostain syystä minun nugettiin hyvin. Mutta mikä Properossa oli parasta oli sen remmit. Remmit yhdistyvät korvan alla t-kiskoon josta nauhat lähtevät leuan alle. Tämä oli omaan naaman muotoon toimiva ratkaisu ja huomasin systeemin hienouden vasta kun näin havaitsin miten huonosti Giron nauhat istuu omalle pään muodolle.

Girossa on silmin nähden parempi viimeistely ja laatu tuntuma on jotenkin parempi kuin Properossa. Myös takaraivolla alas säädettävä kiristyspanta on Girolla hyvä -vaikkakin ulkonäöltään tosi rihvelin näköinen ohuine kiristys vaijereineen- ja sitoo kypärän jämysti päähän.

Molemmat olivat vahvasti maantie kypäriä, jotka ovat malliltaan kepeitä.

Molempien kanssa olen jäänyt kaipaamaan jotain enemmän suojaa antavaa, muodoltaan pyöreämpää ja syvempää kypärää. Suojaavuudessa ei varmaan ole eroja mutta jotenkin tuntuu että jos lentää katukiven reunaan auton tönäisemänä tai metsässä kivikoissa niin enemmän styroksia takaraivolla voisi auttaa.

Harmi kun spessulla ei ole mitään properon kaltaista mtb/trail kypärää.

Yllä mainittu isx trail näyttää hyvältä. Onko tuossa muuten lippa irrotettavissa?

FreeZ
06.05.2015, 22.05
Eilen sain vihdoin käsiini Sweet Protectionin Bushwhacker MIPS - kypärän. Tuli soviteltua useampaa kypärää, mutta tuo kyseinen kypärä istui kyllä oman päähäni selvästi pahaiten.

VeeVee
07.05.2015, 10.59
Pitänee kehua Kaskin Vertigoa. Sopii erityisesti pyörempään päähän, mutta säätöominaisuudet ovat varsin hyvät ja istuu napakasti omaankin päähän, vaikka oma pää ei olekaan ihan ideaalinen kyseiseen kypärään. Päähän laittaessa tuntuu, että ei sovi omaan päähän, mutta kun on päässä ja ruuvit kiristetty, niin sopii loistavasti.

Kypärä ei näytä kovin isolta joten siinä mielessä ulkonäkökin miellyttää ja laatu on todella hyvää. Nahkainen leukaremmi on miellyttävä eikä ole mitään roikkuvia remmin pätkiä.

Kevythän se ei ole eikä halpa ellei satu löytämään tarjouksesta. Edellisen vuoden malleja voi löytää todella hyvään hintaan.

TMo
07.05.2015, 11.07
pitänee kehua kaskin vertigoa. Sopii erityisesti pyörempään päähän, mutta säätöominaisuudet ovat varsin hyvät ja istuu napakasti omaankin päähän, vaikka oma pää ei olekaan ihan ideaalinen kyseiseen kypärään. Päähän laittaessa tuntuu, että ei sovi omaan päähän, mutta kun on päässä ja ruuvit kiristetty, niin sopii loistavasti.

Kypärä ei näytä kovin isolta joten siinä mielessä ulkonäkökin miellyttää ja laatu on todella hyvää. Nahkainen leukaremmi on miellyttävä eikä ole mitään roikkuvia remmin pätkiä.

Kevythän se ei ole eikä halpa ellei satu löytämään tarjouksesta. Edellisen vuoden malleja voi löytää todella hyvään hintaan.
xxl: 139€.

zort
07.05.2015, 19.31
Yllä mainittu isx trail näyttää hyvältä. Onko tuossa muuten lippa irrotettavissa?

Lippa on kiinni parilla ruuvilla joten irrotettavissa on. Helppo homma vaikka ei kylläkään lähde samalla tavalla yksinkertaisesti loksauttamalla kuten esim. monissa Giron malleissa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nilkkapaineet
09.05.2015, 11.01
Minulla on lyhyeltä ajalta kertynyt kokemuksia kahdesta kypärästä: Giro Savant ja Specialized Propero II.

Tällä hetkellä ajossa Giro Savant. Tämä kypärä istuu jotenkin turhan pallomaisesti päälaella. Tähän ehkä vaikuttaa pään muoto vahvasti.

Minulla on talvipottana (mahtuu pipo alle) tuo Savant ja siinä on samaa juutalaista kipa-efektiä. Kävin läpi kovan testirundin eri liikkeissä ja ylivoimaiseksi osoittautui Etton kypärät. Arvelutti vähän päätyä vapaa-ajanmalliin Etto Breezeen, mutta kokoluokitus oli merkillä sellainen, että maantien kilpamallit olivat hiukan turhan isoja. Niissä oli tosin paremmat remmisäädöt... Toivon tässä vain, että ilmastointi riittää, muuten tuntuu istuvan erimalliin kuin muut potat.
Eli jos kuuppa keikkuu korkealla, kehoittaisin kokeilemaan kypärää vuonojen maasta.

pturunen
09.05.2015, 11.09
Onko kenelläkään vielä kokemuksia Spessun uudesta Ambush -kypärästä:

http://www.specialized.com/us/en/ftr/helmets/mens-mountain-helmets/ambush

stumpe
12.05.2015, 17.50
Onko kenelläkään vielä kokemuksia Spessun uudesta Ambush -kypärästä:

http://www.specialized.com/us/en/ftr/helmets/mens-mountain-helmets/ambush

http://www.pinkbike.com/news/specialized-ambush-helmet-review-2015.html

latuman
12.05.2015, 18.30
Näytänkö tollolta jos hommaan katuajoon MTB kypärän? Keskenään vertaillessa MTB valikoimasta löytyy tyylikkäämpiä pottia, mutta ajatteleeko muut tienkäyttäjät että olen joku vaurioitunut ihminen?

Kai se AERO on noissakin oikeana erona?

noniinno
12.05.2015, 18.42
^ Mitä väliä, jos kypärä tuntuu hyvältä. Maantiellä saattaa lippa olla joskus tiellä, mutta nehän ovat irroitettavissa.

puffe
12.05.2015, 19.18
^^
Et varmasti näytä tollolta!
Ota lippa veke ja siinä se. Tai anna olla lippakin paikallaan, jos itsestä tuntuu mukavammalta.

latuman
12.05.2015, 19.21
Foxin kirkuvan oranssi MTB potta, drooooool.

deee
12.05.2015, 23.10
Suurin osa maastokypäristä näyttää maantiekypäriltä kun ottaa lipan pois.

tinke77
13.05.2015, 15.21
Kaupasta lähti mukaan tänään Met Veleno kypärä, istui parhaiten kuuppaani :)

deee
13.05.2015, 18.24
Nyt kokeiltu Giro Savant, Giro Atmos II, Giro Revel, Specialized Propero, Limar 777, Limar 778. Bell Event, Bell Overdrive, Uvex Boss, Uvex Race 1 ja jotain muita tuntemattomampia mitä kaupoissa sovittelin. Melkein kaikissa ollut jotain vikaa istuvuuden tai mukavuuden kanssa. Pari oli muuten vain rumia. Paras noista on ollut Giro Revel ja Uvex Race 1. Giro painaa 300g ja Uvex 245g ja tuon eron kyllä huomaa. Girolla olen nyt ajellut ja pitää vielä muutama lenkki tehdä varmuuden vuoksi ennen kuin lähetän tuon Uvexin pois. Giro on muuten ihan hyvä mutta kiristysremmi on vähän epämiellyttävä. Uvexin remmi on paljon parempi, mutta kypärä maksaa myös 90€ enemmän. Nyt tulee vielä niskat ja hartiat Giroa käyttäessä kipeeksi, mutta tuo varmaan johtuu siitä etten ole ennen kypärää käyttänyt. Tarkoituksena tilata vielä Bike24:sta Kask Mojito testattavaksi.

WetWillie
13.05.2015, 19.29
http://www.smithoptics.com/Root/Men%27s/Helmets/Cycle/Overtake/p/HB15-OTBKSM/sizeVariants
Minulle ainakin uutuus, onko käyttökokemuksia?

Rillijuti
14.05.2015, 12.50
Tuli ostettua uusi fillari ja pyöräharrastus alkaa taas uuteen kukoistukseen. Fillarin jälkeen heti tärkeimpänä hankintalistalla toki kypärä. Onko väärin käyttää ns. skeittikypärää pyöräillessä? Nuo istuu hyvin päähän ja tykkään ite muutenkin. Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4012705/Fox-Transition-HS-kypara-mattamusta Ihan arkipäiväiseen työmatka-ajoon ja harvakseltaan metsässä käyntiin. Soveltuuko?

miku80
14.05.2015, 13.14
^Kyllä se suojan antaa, mutta kesällä pää sulaa sisälle..

Teemu Ramstedt
21.05.2015, 16.20
https://www.facebook.com/ibdcycling

Tuolta on nähtävissä uusi tempokypäräni. Maalattiin hiukan normaalista poikkeava.

moikkis
12.10.2015, 15.47
Itsellä nykyinen kypärä jää aivan liian korkealle ja tarkoituksena olisi ostaa uusi kypärä joka uppoaisi syvälle päähän. Millasia kypäriä "korkea" päiset käytätte? Tuntuu, että jokainen kypärä jää hirveän korkealle eikä istu päähän vaan jää heilumaan. Painolla ei hirveästi väliä. Kokeilemallahan se selviää, mutta tuntuu olevan kaupoissa hirveän vähän kypäriä syksyllä... Maantielle ja metsään kypärä tulee ja ihan kuntoilumielessä poljen eli ei tarvitse olla se aerodynaamisin.

Nana
12.10.2015, 16.12
Päitä on niin eri mallisia, ettei auta kuin käydä kokeilemassa erilaisia.
minulla on ylimääräisenä 1 itselle liian syvälle tuleva ja muutenkin liian iso ja siksi hyvin vähän käytetty Met Forte musta-puna-valkoisena, saa käydä koettamassa jos kiinnostaa.
http://www.hi5bikes.fi/~ex6kx0000001/?Y999=PIF&Y104=MET-FORTE-

Krabba
13.10.2015, 19.03
Spessun Echelon 2 kannattaa kokeilla myös. Ainakin minulla tuntuu peittävän hyvin ja korkeus on säädettävissä.

Lähetetty minun D5503 laitteesta Tapatalkilla

Pedalatleten
13.10.2015, 21.40
Millasia kypäriä "korkea" päiset käytätte?

Minulla korkea pää ja Bell Gage istuu hyvin. Hain kevyttä kypärää ja esim. Giro Aeon olisi ollut vielä kevyempi mutta Bell siis istui paremmin korkeaan päähän ja oli myös mukavampi takaa.

leecher
16.10.2015, 22.49
Tuli tilattua Spessun s-works Prevail kypärä paikalliselta kivijalkakauppiaalta. Sovitin maailmamestari värityksellä olevaa M-kokoista ja eipä ole mikään kypärä aiemmin istunut yhtä hyvin omaan päähäni. Olisin voinut ostaa toki tuonkin, mutta ei vain ilkeä ajella maailmanmestarin väreillä. Nyt on käytössä muutaman vuoden vanha Giro Ionos L-koossa, joka on kyllä hyvä, mutta Prevailin istuvuus oli kyllä hemmetin hyvä!

Suburban
17.10.2015, 00.07
Kypäröiden mitoitukset ovat todella kummallisia...kävin kokeilemassa Motonetissa Fox Flux MTB mukamas suurempaa kokoa L/XL ja kilin kellit, eihän se sopinut kunnolla edes päälaelle. No onneksi kävin, enkä tilannut uskoen ilmoitettuihin mittoihin ja omiin mittauksiin nupista, heittää meinaa roimasti.
MET Crosover MTB XL taas menee päähän melkeimpä hulahtamalla ja säätöpyörästäkin saa kiristää jonkun verran, varsin hyvän tuntuinen päässäkin. Takana säätöpyörässä on sellainen vilkkuva punainen led-valokin.
Molemmat ovat XL kokoa, mutta vissiin tuo FOX:n XL on mitattu kypärän päältä päin ja MET sisäpuolelta :D

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS7p2FWUprsCtALOLXHBpXMgD2m6ZSo4 t_SFpRVTo6Ds4OgCY5S

Noita MET:n XL pottia onkin nyt kaksi, musta ja keltainen tilanteen mukaan :cool:

Ettan
05.11.2015, 21.23
Tarkoitus olis hankkii maastopyöräilyyn oma kypärä. Ei viitti enää aerokypärä päässä viilettää läskillä. Noita POC:in Trapec:ja näkee paljon porukoilla. Ja hinnakaskin näyttää olevan. Mielipiteitä niistä? Edelliset kypärät olleet Giroja.

Ettan
07.11.2015, 19.05
Noniin, Pocin Trapec sovitettu ja sopii meikäläisen päähän ku nenä! On vaan hiivatin kallis kivijalkaliikkeissä. Onko kukaan nähnyt noita race tai race mips malleja alessa jossain? Tällasen löysin, mutta jos jossain vielä halvemmalla. http://www.bergfreunde.fi/poc-trabec-race-pyoeraeilykypaerae/?backlink=eyJ1cmwiOiJcL21lcmtpdFwvcG9jXC9tYWFzdG9w eW9yYWlseWt5cGFyYXRcLyM5NTFlYmQxNjE0OTUxOWE3ZTRiMj hkNTUwOTdkNzBhZiIsImhhc2giOiJkMWYxODRmZGQzMjI0YzM1 NWJlMjg2MGQxYWE4ZWRmNCJ9

Ohiampuja
25.07.2016, 21.15
Kuinka taajaan kypärä pitäisi vaihtaa? Joku sanoo että viiden vuoden välein...

seppo_taalasmaa
25.07.2016, 21.53
Giron edustaja sanoi taannoin bikeradarissa, että runsas hikoilu syövyttää pikkuhiljaa kypärän suojauksen. Tietenkin myyntimiehen puhetta, mutta sanoi kypärän käyttöiän olevan max 3 vuotta aktiivista lenkkikäyttöä.

rjrm
25.07.2016, 22.00
Jo on jos hiki saa muovin hajoamaan. Hiki kyllä.kertyy pehmusteisiin ja sadesäällä sitte valuu silmiin.

mutanaama
25.07.2016, 22.05
Ei siinä tarvitse mitään vesisadetta.

Ohiampuja
25.07.2016, 22.06
Lisäksi UV säteily yms vanhentaa ja haurastuttaa muovimateriaaleja. Ei tuollainen styroksi ikuista ole.

huotah
25.07.2016, 22.51
An honest manufacturer: MET

The Italian company MET says in their 2010 catalog:

"We are often asked 'For how long is a helmet safe?', or 'how often should I replace my helmet?”' Until now it has been difficult to find any reliable figures to help answer these queries. MET have now developed a series of tests which are conducted on aged helmets to determine a 'best before' date (unless the helmet is involved in an accident. In that case it should be replaced immediately.). The results indicate that, if used properly accordingly to our owner manual, our helmets will still do their job up to eight years after they have been made. Not only is that good news for the customer, it’s great news for the environment!"

We applaud MET for undertaking an actual testing program on helmet life and for making that statement. We regard it as a triumph of integrity over marketing. MET's helmets are made with industry standard shells and liners, so there is no reason we can see that their recommendation should not be good for many other helmet brands as well. If another manufacturer comes up with a testing program that shows earlier deterioration in the protection from their products we will review this page.

http://www.helmets.org/replace.htm

kervelo
26.07.2016, 07.11
Giron edustaja sanoi taannoin bikeradarissa, että runsas hikoilu syövyttää pikkuhiljaa kypärän suojauksen. Tietenkin myyntimiehen puhetta, mutta sanoi kypärän käyttöiän olevan max 3 vuotta aktiivista lenkkikäyttöä.

Hikoamisella ei kypärän kestoon ole varmaan mitään vaikutusta, mutta UV-valo sen vähitellen pilaa. Tuo kolme vuotta on aika sopiva aika: tuossa ajassa potta on UV-valolle alttiina jo satoja tunteja.

Ja tämähän koskee siis vain oikeita pyöräilykypäriä: ne skeittimalliset, kovamuovista valmistetut kypärät ovat eri asia.

noniinno
26.07.2016, 18.05
^Ehkä Italian auringossa, Suomessa ei taida uv-valo olla ongelma. Kolmessa vuodessa ehtii jo kyllästymään pottaan joten sinänsä ihan hyvä vaihtoväli.

Ohiampuja
26.07.2016, 20.43
Minulla käytössä 10 vee Limar. Ehkä sen vois kohta uusia. :)

Jartsu01
27.07.2016, 16.20
Jos maastossa rymyää kunnolla, niin kolmessa vuodessa tulee sen verran monta OTB:ä että kypärä ehtii hyvin haljeta ennen kuin UV sen tappaa

Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla

N.N.
28.07.2016, 22.32
Bontrager Ballista voitti Bikeradarin tuulitunnelitestin (n. 200 e kypärä). Pikagooglauksella en löytänyt muita suomalaisia kivijalkaliikkeitä kuin turkulaisen Nummen pyörän, jolla oli valikoimassa tämä. Olisikohan pääkaupunkiseudulla tai edes vähän lähempänä jossain muualla kivijalkaliikkeissä? En viitsisi kokeilematta tilata, mieluummin maksan enemmän palvelusta.

Länkkäri
01.08.2016, 02.43
Tälläinen tuli hankittua. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/troy-lee-designs-a1-helmet-midnight-camo-2015/rp-prod132725

SSGT-92
01.08.2016, 09.51
Tuolt ,ehkä,vähän lähempää ; http://shop.probike.fi/product/bontrager-ballista-helmet/
Trek brändin alle toi kai kuulunee,kysypäs Trekin myyjiltä tosta tuotteesta.

TJL
28.08.2016, 15.59
Mistä löytyisi hyvin suojaava Mtb- kypärä 58,5 kokoiseen päähän? Olen muutamia malleja sovittanut, joissa ongelmansi muodostuu kokotaulukko. Xx-58 koko on tiukka ja 59-xx koko hölskyy päässä.

Onko jotain tiettyjä merkkejä, jotka sopisivat päähäni hyvin? Olen katsellut seuraavia malleja Fox Metah, Bell super 2, Poc tectal yms.. vastaavia kypäröitä (näistä olen kokeillut vain Fox:ia jossa edellä mainittu ongelma).

Monissa malleissa koot menevät <58 tai 59<. Kuitenkin haluaisin pientä säätövaraa jota kumpikaan koko ei mahdollista. Joko koko isoimmilaan tai pienimmillään.

Asia selitetty monimutkaisesti, mutta luulen etten ole ongelman kanssa yksin.

Odottakaa
28.08.2016, 16.11
Mistä löytyisi hyvin suojaava Mtb- kypärä 58,5 kokoiseen päähän? Olen muutamia malleja sovittanut, joissa ongelmansi muodostuu kokotaulukko. Xx-58 koko on tiukka ja 59-xx koko hölskyy päässä.
Onko jotain tiettyjä merkkejä, jotka sopisivat päähäni hyvin? Olen katsellut seuraavia malleja Fox Metah, Bell super 2, Poc tectal yms.. vastaavia kypäröitä (näistä olen kokeillut vain Fox:ia jossa edellä mainittu ongelma).
Monissa malleissa koot menevät <58 tai 59<. Kuitenkin haluaisin pientä säätövaraa jota kumpikaan koko ei mahdollista. Joko koko isoimmilaan tai pienimmillään.
Asia selitetty monimutkaisesti, mutta luulen etten ole ongelman kanssa yksin.

Mulla sama ongelma ja siihen vaikuttaa myös se, että ajaako kesäksi hiukset pois vai onko ne päässä tuomassa lisäpehmustetta.

iXS Trail toimii talvella (M/L 58-62cm) mutta kesällä minimi ei toimi ihan täydellisesti.

Sovitin POC Tectal race (http://www.pocsports.com/en/product/2551/tectal-race):n koossa M/L 55-58cm L-koon pehmusteilla ja toimii mulla. Käy ehdottomasti kokeilemassa (Helsingissä sitä löytyy ainakin www.ridemore.fi ja Lohjalta www.jk-shop.fi).

J.Kottenberg
28.08.2016, 17.02
Pocin Tectal Racessa on tosi hyvä säätö. Vaikka ei olisi ihan ideaalikoko niin säätämällä saa sopimaan hyvin. Siis ainakin itselle.

Lare
28.08.2016, 20.38
Scott Stego? Koko m 55-59cm. Xxl:stä

TJL
28.08.2016, 20.51
Kiitos vinkeistä. Pitää tuota Poc:ia sovittaa kun seuraavan kerran siellä päin liikkuu.

Oikeastaan haluaisin kypärän olevan tarpeeksi tiukka kesällä ja talveksi säätövaraa olisi hyvä olla ylöspäin. Silloin kypärä koko ei saisi loppua 59 kokoon.

JohnOrion
28.08.2016, 23.12
Tilasin vastikään Hibikesta Giro Feature MIPS:n L-kokona isoon 61 sentin ympärysmitalla varustettuun päähäni. Kypäräähän ei saisi sokkona ostaa, mutta ko. kypärässä yhdistyivät siedettävä hinta, ylistävät arviot sekä ulkonäkö. Lisäsijoituksella olisi saanut muun muassa enemmän tuuletusaukkoja, mutta tässä Suomen ilmastossa esim. talveakin ajatellen lienee hyvä, jos aukkoja ei ole liiaksi. Muita harkittuja malleja olivat IXS Trail RS Evo (eli viimeisin malli) sekä Troy Lee A1 Drone. Toki mietin myös sitä, pitäisikö vaan ostaa Lidlistä kypärä silloin kun niitä on tarjolla tai sitten esim. Amazonien ykkösmalli (https://www.amazon.co.uk/Prowell-F59R-Vipor-Helmet-%C2%A369-99/dp/B009CE57SK/ref=zg_bs_550002011_1), mutta ajattelin nyt panostaa tähän ensimmäiseen pyöräilykypärään sitten ala-asteen vähän enemmän -- varsinkin kun olen sitä tyyppiä, joka mielummin ostaa kerralla hyvän ja pitää sitä vuosikymmenenkin kuin sitten sellaisen, jota pitää olla päivittämässä vuoden parin päästä.

Arttuwer
29.08.2016, 07.59
Mun mielestä joku myi just fillaritorilla Pocin Tectaalia. Itsellä on Pocin vanhempi maastomalli ja se on hyvä, mutta kun kokelin tota uutta niin se on vielä parempi.

Serpico
30.08.2016, 20.23
Pitäisi hankkia uusi kypärä ja olen rajannut vaihtoehdot Bell Super 2:een ja Kask Rex:iin. Ongelma on siinä, että onkohan noissa tarpeeksi paljon säätövaraa kiinnityksessä, että ei jää puristamaan kaulaa kun säätövara ei riitä. Kokemusta on jo siitä, että ei ole kypärässä tarpeeksi säätövaraa kiinnityksessä sillä ostin Met Kaos Ul kypärän ja siinä ei riittänyt säätövara vaan se jäi puristämään kaulaa kiinnityksessä. Toinen kypärä taas on Giro Monza ja siinä ei ole mitään vastaavanlaista ongelmaa.

Pesku
31.08.2016, 16.34
Pistetään tähän lankaan kun en heti muita sopivia haulla löytänyt.

Elikkä hommasin uuden kypärän (Limar 545) viime keväänä ja nyt huomasin että kypärässä on halkeamat päälaella "styroksissa". Ens siis ole pudottanut kaatunut tai muuten lyönyt kypärää mihinkään.

Lähden käymään kypärän myyneessä liikkeessä piakkoin ja raportoin sen jälkeen tänne mitä olivat mieltä. Lähinnä kirjoittelen tänne siis kysyäkseni että onko muilla ollut vastaavaa ja että kannattaa näköjään vähän väliä tarkistella kypärän kuntoa vähän lähempää.

Tässä vielä kuva halkeamasta:
https://drive.google.com/open?id=0B4BvV5cQf0c4RXBjUEI3OFM0MTA
(Toivotaan että linkki kestää edes hetken)

EDIT: Lisäykseksi vielä kypärän materiaali näyttää olevan turvonnut tuosta halkeaman kohdalta.

Pesku
02.09.2016, 12.50
Monologiksi tämä menee, mutta antaa mennä. Elikkä kävin kyselemässä kypärästä ja eivät olleet vastaavaa nähneet, vaikka useamman myyjän voimin kypärää tutkivat. Kypärä meni valmistusvirheen vuoksi takuuseen ja tuli sitten samalla vaihdettua kypärä merkkiä ja nyt lenkeillä päässä hehkuu neonkeltainen Lazer, koska halusin enemmän MTB-mallisen kypärän ja kiristys mekanismi oli enemmän mieleen.

Serpico
09.09.2016, 19.35
Mäkin jatkan monologi linjalla. Päädyin tilaamaan Bell Super 2 kypärän ja täytyy sanoa, että valinta oli täysin nappi. Kypärä istuu hyvin päähän ja huoli siitä, että mitä jos tässäkin kypärässä on se sama ongelma mikä oli Met Kaos Ul kypärässä niin harmittaisi kovasti, mutta ei ole sitä ongelmaa tässä oli jo vakio säätönä sopivan tiukka kaularemmi ja mikä parasta säätö varaakin löytyy isosti jos haluaa löysätä hieman remmiä. Giro ja Bell saa multa täyden 10 arvosanaksi, mutta MET saa täyden nollan.

Makke.
10.09.2016, 21.34
Mäkin jatkan monologi linjalla. Päädyin tilaamaan Bell Super 2 kypärän ja täytyy sanoa, että valinta oli täysin nappi. Kypärä istuu hyvin päähän ja huoli siitä, että mitä jos tässäkin kypärässä on se sama ongelma mikä oli Met Kaos Ul kypärässä niin harmittaisi kovasti, mutta ei ole sitä ongelmaa tässä oli jo vakio säätönä sopivan tiukka kaularemmi ja mikä parasta säätö varaakin löytyy isosti jos haluaa löysätä hieman remmiä. Giro ja Bell saa multa täyden 10 arvosanaksi, mutta MET saa täyden nollan.

Sopiiko kysyä minkä koon ostit ja minkä kokoiseen päähän?

TJL
10.09.2016, 23.39
Kiitos aikaisemmin vastanneille ja auttaneille. Nyt on Poc tectal race kotiutettu. Hyvin sopii päähän ja on säätävaraakin vaikka 58 pää ja kypärän koko 55-58. Yllättävää kuinka tilava tuo on. Talvikelillä mahtuu vielä pikku lämmintä väliin.

stumpe
11.09.2016, 00.46
Bellin super 2 isoimmassa koossa painoi meikällä takaraivon yläosaa ette kohta veri kiertänyt. Mulla on isohko ja pyöreä pää, en tosin oo koskaan mitannut.

Serpico
11.09.2016, 15.46
Sopiiko kysyä minkä koon ostit ja minkä kokoiseen päähän?

Isoimman eli L-koon kypärä. Pään ympärysmitta asettuu 60-61 välimaastoon.

Makke.
11.09.2016, 17.54
Isoimman eli L-koon kypärä. Pään ympärysmitta asettuu 60-61 välimaastoon.

Kiitos tästä. Itsellä 59, otan kokeiluun myös L koon.

yannara
18.12.2016, 13.54
Ostin vuosi sitten kiireessä tälläisen kypärän ja en ole sitä pahemmin käyttänyt koska se painaa ja ahdistaa: https://xxl.fi/tsg-evolution-bmx-16-pyorailykypara/p/1118229_2_style

Onkos olemassa sellaista kypärää, joka ei paljo paina paskaakaan, eikä maksa paljoa paskaakaan :D

edit: vai oliks se tää mikä mulla on: https://xxl.fi/tsg-evolution-bmx-jr-16-nuorten-pyorailykypara/p/1118228_2_style

Laerppi
18.12.2016, 14.39
Ostin vuosi sitten kiireessä tälläisen kypärän ja en ole sitä pahemmin käyttänyt koska se painaa ja ahdistaa: https://xxl.fi/tsg-evolution-bmx-16-pyorailykypara/p/1118229_2_style

Onkos olemassa sellaista kypärää, joka ei paljo paina paskaakaan, eikä maksa paljoa paskaakaan :D

edit: vai oliks se tää mikä mulla on: https://xxl.fi/tsg-evolution-bmx-jr-16-nuorten-pyorailykypara/p/1118228_2_style
Bell Solar (Prisma, Motonet)

Irocci
29.01.2017, 17.26
Onkohan noi Fox Fluxit järki panostus vai rahan hukkaa?
https://www.foxracing.com/store/browse/MTB-Gear--Helmets/_/N-57anpdZ15drry0

Pucama
02.02.2017, 22.33
Onkohan noi Fox Fluxit järki panostus vai rahan hukkaa?

Itsellä vanhempaa mallia oleva fluxi. Aluksi tuntui erittäin hyvältä ostokselta, kunnes alkoi kunnolla kesä.. pehmusteet toimivat kuten pesusieni; imevät kaiken kosteuden tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen hiki lentääkin norona jokaisessa töyssyssä ja täräyksessä.

Takaraivon säätöpanta ja leukaremmit eivät ookein tunnu pitkillä lenkeillä mukavilta.

kolistelija
03.02.2017, 10.10
Tommosella (https://cyclingtips.com/2016/07/scott-cadence-plus-aero-helmet-review/) on tullut ajeltua nyt jonkun aikaa. Talvikypäränä aivan huikea noiden aeroplugien ansiosta, ei enää tarvitse humisevaa windstoppermyssyä. :)

Pete Riemu
03.04.2017, 08.57
Saako turvallisen kypärän alle 40€ vai kannataakko maksaa ennemän ja mitä pitää ottaa huomioon kyppärän ostossa?
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=56369547

https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=56387463

Olen huomannut, että hinta ei takaa turvallisuutta. Aivan täydellistä kypärää en ole vielä kokeillut enkä nähnyt. Maantiepuolella ollaan jo aika lähellä täydellisyyttä, mutta maastopyöräilyn vaatimuksiin ei tahdo oikein ihan huippua löytyä. Usein takaosankin suojaavat maastokypärät ovat niin takapainoisia, että otsalta nousee liian ylös. Siis jos kaadutaan naamalleen, niin kypärä pyörähtää otsalta niskaan... hieman liioitellen:)

Pete Riemu
03.04.2017, 09.04
^Vielä jatkona edelliseen: Jos joku valmistaja on ottanut tuon seikan huomioon, niin sitten se ei ole muuten istunut päähän. On iso liuta kypäriä, jotka käden läimäyksestä jo satuttavat kalloa kun isku ei pääse jakautumaan tasaisesti.

maapaa
09.04.2017, 13.55
Löytyykö käyttökokemuksia Sweet Protection kypäristä?
XXL:n tarjous Dissenter MIPS kiinnostaisi.

CamoN
09.04.2017, 14.22
Tommosella (https://cyclingtips.com/2016/07/scott-cadence-plus-aero-helmet-review/) on tullut ajeltua nyt jonkun aikaa. Talvikypäränä aivan huikea noiden aeroplugien ansiosta, ei enää tarvitse humisevaa windstoppermyssyä. :)

Scott Cadence Plus ja Bollé One olisi hauska nähdä parivertailussa. Scott lienee kevyempi ja vähän kalliimpi, Bolléssa lienee kätevämmät "aeropalat", taitaa olla vähän painavampi ja hieman halvempi. Ulkonäöllisesti en oikein osaa sanoa kumpi sopii omaan silmään paremmin, varmaan sovitus omaan päähän ratkaisisi sen asian.

Juurikin aeropaloilla muunneltavissa oleva kypärä lienee näillä leveysasteilla tehokas ratkaisu maantielle painottuvaan käyttöön, kun yhdestä kypärästä saa tarvittaessa 2-3 eri tavalla tuulettuvaa mallia. Jos aika jossain vaiheessa omasta Evadesta jättää, seuraava lienee tämän tyyppinen ratkaisu.

Mtx
23.04.2017, 16.11
Parisen vuotta on kohta speksattu uutta kypärää kun vanha antautui jäädessään pääni ja kallion väliin. Edellinen kypärä oli kaupunki cruisailuista jäänyt Giro Atmos. Tässä kypärässä istuvuus oli oikein mainio. Nyt olen koittanut etsiä uutta ehkä hieman enemmän suojaavaa mallia. Olin kovasti innostunut Bell super 2R kypärästä, mutta sovittamisen jälkeen jouduin sen kohdalla toteamaan että kypärä ei muodoltaan päähäni istu sitten mitenkään. Onko arvon foorumiväellä tietoa onko uusi 3R täysin samanmuotoisille nupeille mitoitettu vai lähdenkö etsimään niitä käsiini?
Pääni on jotenkin ongelmallisen muotoinen koska suuri osa kypäristä tuntuu jäävän todella ylös keikkumaan holtittomasti. Mm. Rudy Projektien Windmax ja Airstormit tuntuivat aivan juutalaisten kipa-päähineiltä. Vaikka koko oli ympärysmitan mukaan oikea. (päänympärys 59cm). Toki nämä eivät välttämättä aivan sitä ole mitä haen. Työmatkani hieman muuttui tässä taannoin ja nyt pääseekin nauttimaan aamuisin vauhdikkaista laskuista polkuja pitkin. Polut ovat vaan kovin ahtaita ja siitä johtuen oksat hakkaavat naamaa vähän turhan usein. Tästä syystä olen palannut ajatukseen leukasuojallisesta (kiinteä tai irrotettava) kypärästä. Fox Proframe kiinnostaa suojaavuutensa ja myös avoimuutensa ansiosta, onko tästä hyviä tai huonoja kokemuksia?

hcfreak
27.04.2017, 08.44
Onko tullu vastaan jossain hengittävää kypäräsuojaa?
tyyliin https://www.xxl.fi/bbb-helmetshield-bhe-76-kyparasuojus/p/1122295_1_style
Pointtina olis että ku tuol mettäs möyrii niin ei itikat pääse kuppaamaan kaljua päätäni :D
Aluslakki toimii jonki aikaa mutta ku itikoita on tarpeeksi niin alkavat pistää läpi.
Lapin ihanuutta

Moska
27.04.2017, 09.14
^ Nyt joutuu lainaamaan Pirkan sukkahousuosastolta apuja. 😛

Oatmeal Stout
27.04.2017, 10.50
^^hyönteiskarkoitebuff? Toimii ainakin etelässä marjastamassa ja sienestämässä - muutoinkin nuo karoitetekstiilit ovat kohtuu hyvin toimivia.

paaton
27.04.2017, 11.09
^^hyönteiskarkoitebuff? Toimii ainakin etelässä marjastamassa ja sienestämässä - muutoinkin nuo karoitetekstiilit ovat kohtuu hyvin toimivia.

Hyönteissuojan teho säilyy noin 70 pesukertaa.

Ilmeisesti huivi on kyllästetty raidilla? Ainakin oma kalju hikoilee aika paljon. Valuukohan myrkyt lopulta silmille?

hcfreak
27.04.2017, 11.27
^^hyönteiskarkoitebuff?

Oisko linkkiä moiseen? En osannu googlettaa moista

Oatmeal Stout
27.04.2017, 11.49
Esimerkiksi tuolla (https://varuste.net/Buff+High+UV+Insect+Shield?_tu=70591).

Mattia
27.04.2017, 11.59
Toimisko hyttysiä vastaan ?

http://www.smithoptics.com/us/Root/Men%27s/Helmets/Cycle/Forefront/p/HB16-FOMDMDMIPS/sizeVariants

Rakenne tehty "mehupillin" pätkistä. Kovin isohampainen itikka ei kyll pillin läpi mahdu kaljua kiusaamaan.

Edit. Jaa, enpä tiedäkään onko tuossa mallissa sama idea kuin tässä ?
http://www.smithoptics.com/us/Root/Men%27s/Helmets/Cycle/Forefront/p/HB16-FOMDMDMIPS/sizeVariants

Edit edit. Stana, ku ei onnistu, nii ei onnistu. Eti ite tuolta valmistajalta oikee.

hcfreak
27.04.2017, 13.13
Esimerkiksi tuolla (https://varuste.net/Buff+High+UV+Insect+Shield?_tu=70591).

Kiitti. Kokeillahan tuo häätyy

Toimisko hyttysiä vastaan ?

Rakenne tehty "mehupillin" pätkistä. Kovin isohampainen itikka ei kyll pillin läpi mahdu kaljua kiusaamaan.

Ois kyl makia testata tuota forefronttia mut alyttömän kallis.

marco1
27.04.2017, 13.52
Huomattavan pieniä ulkomitoiltaan nuo uudet Smithit, sovitin juuri muutamaa mallia. L-kokoiseen kupoliin johon on viime aikoina parhaiten sopinut Spessun L-koko sopi hyvin myös Smithin L-koko mutta mutta suojaavuus ei tuntunut riittävältä.
Forefrontin ulkomäkö olis ollut seuraava este :)