PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tunnustus törttöilystä liikenteessä

Sivut : 1 [2]

PK1
25.06.2015, 20.20
Ei, se on maalta ja sen mielestä tuollainen on hauskaa.

Istumatyöläinen
03.07.2015, 12.45
Työmatkalla törttöilyä. Tänään pamautin punaisia päin pakun edestä ja hetkeä myöhemmin hävisin suoraselkäiselle hybridimiehelle, jonka olin paria kilometriä aikaisemmin ohittanut. Mulla oli alla hiilikuiturunkoinen maantierenkainen cyclo, hybridistillä mm. lokarit, joustokeula ja seisontatuki. Että näin alkoi tämä viimeinen työpäivä ennen kesälomaa. Kiitos ja anteeksi.

VesaP
03.07.2015, 17.10
Kuka idiootti törttöili kello 16.19 Vantaankoskentien ja Martinkyläntien risteyksessä Vantaalla? Joku trikoohippi kilpapyörällä, musta/vihreä ajoasu. Perseessä luki IDG CYCLING tms. Ajoit sitten suoraan päin punaisia Martinkyläntietä etelästäpäin tulleen auton eteen. Tulit Vantaankoskentietä ja käännyit vasemmalle siitä. Autot seisoi nätisti punaisissa niin siitä vetäsit niiden välistä ja koukkasit tuon etelästäpäin tulleen auton eteen kylmästi. Joo, näytit tyhmältä ja varmasti sai taas kilpapyöräilijät loistavaa mainetta autoilijoiden keskuudessa. Tuota menoa pääset vielä hengestäsi jos tuo on normaali ajotyylisi.

Smo
03.07.2015, 19.45
Kuka idiootti törttöili kello 16.19 Vantaankoskentien ja Martinkyläntien risteyksessä Vantaalla? Joku trikoohippi kilpapyörällä, musta/vihreä ajoasu. Perseessä luki IDG CYCLING tms. Ajoit sitten suoraan päin punaisia Martinkyläntietä etelästäpäin tulleen auton eteen. Tulit Vantaankoskentietä ja käännyit vasemmalle siitä. Autot seisoi nätisti punaisissa niin siitä vetäsit niiden välistä ja koukkasit tuon etelästäpäin tulleen auton eteen kylmästi. Joo, näytit tyhmältä ja varmasti sai taas kilpapyöräilijät loistavaa mainetta autoilijoiden keskuudessa. Tuota menoa pääset vielä hengestäsi jos tuo on normaali ajotyylisi.

Laita tuonne http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49653-Kuka-t%C3%B6rtt%C3%B6ili-silloin-siell%C3%A4/page14

.. ellet sitten itse sattunut olemaan tuo sankari :D

VesaP
03.07.2015, 19.48
Laita tuonne http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49653-Kuka-t%C3%B6rtt%C3%B6ili-silloin-siell%C3%A4/page14

.. ellet sitten itse sattunut olemaan tuo sankari :D

Ai sori. Foorumi temppuili urakalla kun yritin tätä laittaa niin meni väärään osioon... Laitan saman siis sinne. Oli sen verran härski tapaus!

Premnas
20.07.2015, 12.13
Pahoittelut vielä sille pyöräilijälle jonka eteen onnistuin kiilaamaan eilen ylitettyäni ajoradan. En mie tiedä miten en onnistunut katsomaan että olit tulossa klv:tä pitkin, tajusin kyllä virheeni välittömästi kun olin kääntynyt eteesi, näinhän sut peilistä ja kuulin renkaan äänen tiellä.

kuovipolku
17.08.2015, 18.58
Pitäisikö tuo uskoa että kaikki ovat ajaneet viimeiset neljä viikkoa sen kummemmin mokaamatta?

No, joka tapauksessa mun täydellisen ja virheettömän ajon jakso päättyi tänään maantielenkin paluusiirtymällä. Vaihdoin ajoradalta tien vasemman puolella kulkevalle kelville kun vastaantulevassa liikenteeseen tuli juuri sopiva väli etään pienteollisuuskiinteistön sisääntulon kohdalta. Taisin kuitenkin aliarvioida sekä vauhtini että käännöksen tiukkuuden eikä asfaltissa olleen töyssyn takia jarrutuskaan heti tehonnut niin kuin piti, joten ajauduin komeasti kelvin vasempaan reunaan suoraan omaa oikeataan ajaneen pyöräilijän eteen.

Suoritus oli sataprosenttista törttöilyä ja yhteentörmäykseltä pelasti ainoastaan kyseisen äkkitilanteeseen joutuneen maantiepyöräilijän reaktionopeus ja pyöränhallinta. Siinä vaiheessa kun kuulin äkkijarrutuksen äänet olin vasta kääntämässä pyörää oikealle...

d33b0
18.08.2015, 12.33
Tuli sunnuntaina hölmöiltyä kun oltiin kaverin kanssa maastopyörillä palaamassa metsälenkiltä pyörätietä pitkin.

Siinä keskustelun lomassa taidettiin valloittaa pyörätie lähes kokonaan ja äänetön maantiepyöräilijä yllätti ohittamalla oikealta puolelta. Ei ollut törmääminen kaukana kun satuin olemaan juuri hieman lipumassa oikealle. Pahoitteluni törttöilystä. Toki näissä tilanteissa soittokellon käyttö olisi tosi jees.

Hippo04
18.08.2015, 12.53
Toki näissä tilanteissa soittokellon käyttö olisi tosi jees.

Onkos teikäläisellä muuten soittokelloa maasturissa? Itse kyllästyin hivutusohituksiin ja ostin kaikkiin harrastuspyöriin kellot. Muutamalla eurolla saa simppelin kellon joka ei rämisen pahimmassakaan kivikkojuurikossa.

Nana
18.08.2015, 13.04
Minulla ainakin tulee välillä lyhyitä pätkiä ajettua jalkakäytävää pitkin eri paikoissa, joskus päästäkseni autorivin ohi kotiin, joskus liian vilkkaasti bussi/rekka tms liikennöidyn ajoradan vuoksi koen paremmaksi vaihtoehdoksi j.käytävän. Ajan kyllä siellä aina hyvin hitaasti, kävelyvauhtia tai hitaampaa, jolloin ei vaaraa aiheudu kanssakulkijoille.

d33b0
18.08.2015, 14.46
Täytyy myöntää ettei maasturissani ole vielä kelloa (cyclossani on ja sille on tullut monesti käyttöä). Täytyisi kyllä hommata. Toki maasturilla tulee ohitettua kävelijät yms. hyvin varovaisesti ja maltillisilla nopeuksilla.
Onkos teikäläisellä muuten soittokelloa maasturissa? Itse kyllästyin hivutusohituksiin ja ostin kaikkiin harrastuspyöriin kellot. Muutamalla eurolla saa simppelin kellon joka ei rämisen pahimmassakaan kivikkojuurikossa.

Iglumies
20.08.2015, 06.54
Anteeksi sille biankkikuskille jonka ohitin Sotilaankadulla tankoa hipoeen VASEMMALTA, en voinut tietää sinulla olevan omaa vasemmanpuoleista liikennettä, kun sinivalkoisissa housuissa sekä paidassakin luki FINLAND.
Olen vaan tottunut siihen, että ohitettava nähtyään mun lähestyvän takaa, ei siirry tien vasempaan reunaan.

Highlander
20.08.2015, 09.09
Anteeksi sille biankkikuskille jonka ohitin Sotilaankadulla tankoa hipoeen VASEMMALTA, en voinut tietää sinulla olevan omaa vasemmanpuoleista liikennettä, kun sinivalkoisissa housuissa sekä paidassakin luki FINLAND.
Olen vaan tottunut siihen, että ohitettava nähtyään mun lähestyvän takaa, ei siirry tien vasempaan reunaan.
Oliko Suomen mestari kyseessä???!! :cool:

kuovipolku
20.08.2015, 09.19
IMHO tämän ketjun syvin olemus edellyttää että tunnustus törttöilystä on aito ja vilpitön. Jos itse asiassa tarkoitus on avautua muiden törttöilystä liikenteessä, on ymmärtänyt asian väärin ja erehtynyt ketjusta.

Tämmöiseen olen toistuvasti syyllistynyt, viimeksi eilen:

Tien oikealla puolella kulkeva kelvi vaihtaa puolta "keskeltä tietä" eli kyseessä on yksiselitteisen selvä tilanne jossa pyörätien jatketta käyttävä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Mutta pyöräilijä saa tunnetusti lakipykälänkin mukaan ajaa lyhyellä matkalla pientareella tai ajoradan oikealla laidalla, joten teen niin.

Silloin kun piennar on poikkeuksellisen eli riittävän leveä jatkan sille suoraan ja hidastamatta (eli en mene ajoradalle kenenkään eteen). Samalla kuitenkin unohdan miltä ajoni voi näyttää autoilijasta jolla on ikäviä kokemuksia tai ennakkoluuloja väistämisvelvollisuuttaan laiminlyövistä tai sitä tuntemattomista kamikazepyöräilijöistä. Pari kertaa onkin sattunut että autoilija on tehnyt äkkijarrutuksen estääkseen yhteentörmäyksen suoraan suojatielle miljoonaa ajavan fillaristin kanssa.

Iglumies
20.08.2015, 10.07
Epäiletkö anteeksipyyntöni vilpittömyyttä?

kuovipolku
20.08.2015, 10.46
Aidosti ja vilpittömästi: anteeksipyyntö saattoi olla vilpitön tai se saattoi olla kieli poskessa, ketunhäntä kainalossa, sormet selän takana ristissä eli muussa mielessä esitetty. Viestiä lukemalla en sitä pysty päättelemään enkä miestä tuntematta kuvittele edes voivani.

Toisaalta: aito aito ja vilpitön anteeksipyyntö on periaatteessa sellainen johon ei liity mitään ehtoja, rajauksia tai "niin, mutku toi" -huomautuksia.

nopsako
20.08.2015, 11.20
Viime uintireissun päätteeksi meinas pahin tapahtua! Olin autolla liikenteessä ja aina, AINA katson kelvit tarkkaan. Nyt kävi niin, että sopivasti ajatus uinnissa, olin varmaan katsovinaan sillä muistan tarkkaan sen, että katsoin myös oikealle. Juuri kun olen lähdössä kiihyttään niin näkökenttään purjehtii mies pyörällä, jonka perässä poika pyöräkärryssä. Saan turvallisesti auton pysäytettyä ja yritän kertoa käsilläni, että olen todella pahoillani etten nähnyt. Tällä kertaa yhdistelmä jäi todella pahasti palkin taakse.
Onneksi pyöräilijä luki tilanteen hyvin ja ennakoi. En tiedä mitä olis pahimmassa skenaariossa voinut tapahtua.
Jos oot palstalaisia niin anteeksi Raatin stadionin kupeessa tapahtunutta mokaani..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Shimaani
22.09.2015, 22.26
Konttuurilla putosi oikein kunnon liimamiina syliin kello 1555 ja se vaan piti selättää ennen kotiinlähtöä.
Suoritin sitten kotimatkan valottomalla fillarilla kun katuvalot ei vielä palanut mutta eteen ei enää nähnyt.

Se yksi Ritchey kuski pääsi melkein kotiovella irvailemaan mutta ihan stn varmasti kuittaan sen tuikun joku ehtoo koiranulkoilutusvalolla.

Hartsa69
24.09.2015, 16.33
Viime uintireissun päätteeksi meinas pahin tapahtua! Olin autolla liikenteessä ja aina, AINA katson kelvit tarkkaan. Nyt kävi niin, että sopivasti ajatus uinnissa, olin varmaan katsovinaan sillä muistan tarkkaan sen, että katsoin myös oikealle. Juuri kun olen lähdössä kiihyttään niin näkökenttään purjehtii mies pyörällä

Pahoittelut myös sille herrasmiehelle jonka samaan tyyliin olin teilata lähtiessäni ylittämään risteystä tässä: https://www.google.fi/maps/@61.694644,27.2758406,3a,75y,92.33h,82.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfUzK2zyWxTRx6TI_VyGkmg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=fi Tuli tuolta vasemmalta, tosin nyt pienet työmaat menossa kerrostalossa. Sori sori sori, jäi pilarin taakse..

Mankelist
25.09.2015, 23.46
Kattelin 20-30m ennen risteystä, että vihreät palaa pyöräilijöille/jalankulkijoille. Risteyksessä on samaan suuntaan kulkeville autoilijoille pyöreät liikennevalot ja lisäksi vihreä nuolivalo, jotka kääntyvät pyörätien yli oikealle. Eli saa olla tarkkana, että huomaako autoilijat pyöräilijän, kun kääntyvät pyöreillä vihreillä, joten keskitin katseen näihin autoihin. Risteystä ylittäesssä huomasin, että jalkakulkijan/pyöräilijän valot olivat vaihtuneet punaisiksi, en siis ollut varma paloiko autolle jo nuolivihreä kun ylitin risteystä, joten siitä tämä tunnustus mahdollisesta törttäilystäni.

Kampinalle
28.10.2015, 08.43
Iso anteeksipyyntö, kun keskityin vastaantulevan auton valoihin pohtien kääntyykö se eteen vai ei ja jätin tyystin huomaamatta hybridi-fillaristin tänä aamuna noin kello 6.30 Nastolan kirkolla. Aiheutin hölmöilylläni vaaratilanteen ja varmasti pelästytin itseni lisäksi syyttömän fillaristin. Onneksi hänellä oli huomiokyky ja refleksit kunnossa ja mitään ei käynyt.

yannara
03.04.2016, 19.56
Tää ei liity nyt mitenkään pyöräilyyn, vaan olin vuokra-autolla ajamassa taas ja tein ehkä ensimmäisen ja typerimmän mokan koko ajohistoriani aikana (8v sitten saatu kortti). Olin valoristeyksestä lähdössä vasemmalle kääntymään ja vastaan tuli suoraan auto jonka minun kuuluu päästää. Lähdin itse kuitenkin sen verran agressiivisesti, että tämän auton kuski pelästyi ja pysähtyi. Siinä sitten molemmat oltiin stopissa keskellä risteystä ja kumpikaan ei aja ja kaikki seisoo. No mä sit varovaisesti painan kaasua kun toinen ei aja, ja sekin painoi kaasua samalla sekunnilla. Ja taas pysähdyttiin seisomaan. No mä sit siinä tilanteessa painoin äkkiä kaasua ja pois alta.

Tää tapahui n. viikko sitten Rajatorpalla, joten jos sinä tulit 560 dösäriltä/Nesteeltä ja yksi punainen urpo kiilasi eteen, niin anteeks! :)

Nana
09.05.2016, 18.43
Tänään oli otolliset olosuhteet jäädä pyörän tai auton alle.
Puhuin pitkästä aikaa kuubalaisen kaverini kanssa ja uppouduin puhelinkeskusteluun niin täysin, että ignoorasin pyörää talutellessani liikenteen täysin. Tajusin vasta Rajasaaren penkereeltä suojatien kautta Merikannontien yli käveltyäni, että taisin pysäyttää aika läjän pyöriä ja autoja. Kiitos heille, että olivat hereillä.

oem
09.05.2016, 19.15
^Tuo on kyllä outoo. Älä tee samaa autolla.

oppes
09.05.2016, 19.38
Vapun alla töpeksin kunnolla. Oletin (niin) väärin vastaantulevan ymmärtävän omat aikeeni väistää "vasemmman kautta". Nuori tyttö oli vissiin ajatuksissaan ja panikoi. Lopputuloksena jouduin vetämään hätäjarrutukset jolloin ukko jatkoi tangentin suuntaan, yli ohjaustangon. Tuplavirhe: Tilanteen väärä hoito, väärä ennakointi, typerä ja taitamaton jarrutus. Onneksi lopputuloksena ainoa kärsijä olen minä. Toivottavasti jotain tästä opista menee sieltä kuuluisan kantapään kautta kaaliin. Ei oo kivaa kun tekee kipeetä. Nimimerkillä: Aina sattuu kun tekee kipeetä...

Nana
09.05.2016, 19.40
Minä käytän puhelinta vain, kun kuljen jalan. En aja metriäkään edes pyörällä puhelinta tuijotellen tai siihen puhuen. Silti pitäisi kyllä huomioida liikenne.

Tuo oma tilanteenihan oli suht helposti ennakoitava: (vs esim. siksakkia pyörätielle yllättäen kävelevät jalankulkijat tai punaisia päin/kiellettyyn ajosuuntaan ajavat) avoin näkyvyys, jalankulkija tulee pyörää taluttaen suojatielle. Tokihan autojen ja pyörien pitäisi antaa tietä jalankulkijalle suojatiellä, mutta on todella suuri virhe olla varmistamatta kunnolla, että näin käy. Tuo on vielä tosi vilkasliikenteinen tie, etenkin kesällä, samoin pyörätie.

Tuossa samassa risteyksessä muuten kerran joku mummopyörällä ajava nainen kiroili autoilijalle, joka pysähtyi antamaan tietä suojatietä ylittävälle peittäen samalla hetkeksi sen suojatien, jota tämä nainen oli ylittämässä ja jonka molemmin puolin jatkuu pyörätie. Kun on moneen suuntaan liikennettä väkisin joku joutuu välillä odottamaan hetken.

kuovipolku
09.05.2016, 22.07
Kehä ykkösen kelvi kulkee Tattariharjun kohdalla mekoisen kapeana aivan ajoradan vieressä. Kelvillä on valkoinen katkoviiva eli kulkusuunnat on merkitty.

Jalankulkijana valitsen mielummin kauimpana ajoradasta olevan eli tässä kulkusuunnassani vasemman puolen ja niin tein nytkin. Vastaan tuli pyöräilijä joka oli valinnut ajolinjansa kelvin laidasta eikä näyttänyt olevan halukas sitä muuttamaan, joten vaihdoin oikealle puolelle. Kun hän oli sivuttanut minut, aloin miltei vaistomaisesti siirtyä takaisin vasemmalle, mutta tällä väin taakseni oli ilmestynyt pyöräilijä joka oli päättänyt ohittaa minut vasemmalta.

Seuraus tästä kaikesta oli tietysti hätäinen huudahdus, äkkijarrutus ja kevyt törmäys kylkeeni. Naispyöräilijän taisi pelastaa kaatumiselta vain se ettei hänellä ollut lukkopolkimia. Minun moka, törttöilin kiistatta liikenteessä poukkoilemalla kelvillä, Hiton noloa kun pyöräilijänä kuvittelee olevansa fiksumpi kuin keskivertojalankulkija.

PS Pyöräilijä olisi toki voinut ohittaa minut oikealta, jossa oli koko ajan enemmän tilaa, Hän olisi voinut myös soittaa kelloa tai muuten ilmaista olemassaolonsa. Lisäksi hän olisi voinut huomata minuin siirtyneen keskemmälle vain väistääkseni vastaantulevaa, joten hän olisi voinut ennakoida liikkeeni. Nämä eivät kuitenkaan pienennä törttöilyäni.

rhubarb
10.05.2016, 01.15
> Jalankulkijana valitsen mielummin kauimpana ajoradasta olevan eli tässä kulkusuunnassani vasemman puolen ja niin tein nytkin.

Katkoviiva tarkoittaa kahta kaistaa, eli olisi hyvä pysytellä sillä oikeanpuoleisella. Veikkaan että pyöräilijä ajatteli sinun siirtyneen pysyvästi oikealle eli oikealle puolelle :)

Mielellään ei opeteta porukkaa ohittelemaan miltä puolelta sattuu, vaan aina vasemmalta… jokusen kerran on yllättänyt tempopeto yhtäkkiä vasemmalla sivulla.

Nana
10.05.2016, 01.20
Löytyykö Jätkäsaaresta Verkkokauppaan vievältä tieltä vielä pyörätie, jota nuolimerkintöjen mukaan pitäisi ajaa vasemmanpuoleisesti? Yllättäen sitä ajetaan miten sattuu.

kuovipolku
10.05.2016, 08.44
Katkoviiva tarkoittaa kahta kaistaa, eli olisi hyvä pysytellä sillä oikeanpuoleisella. Veikkaan että pyöräilijä ajatteli sinun siirtyneen pysyvästi oikealle eli oikealle puolelle :)

Luulen ymmärtäväni katkoviivan ja yhtenäisen viivan eron, mutta kuten HePo:kin kertoo sivullaan: "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä: Katkoviiva on kaistaviiva. Pyöräilijät ajavat kulkusuuntaan nähden viivan oikealla puolella, jalankulkijat kulkevat väylän jommassakummassa reunassa." Toisin sanoen, tilanteen alkaessa käyttämäni kelvin vasen laita oli minulle sekä lakipykälien että elävän elämän kannalta yhtä oikea paikka kuin oikea laitakin. Uskallan väittää että sillä mihin päin jalankulkijan nenä näyttää ei ole pyöräilijän kannalta mitään merkitystä.

Toisin sanoen, mikäli vastaantuleva pyöräilijä ei olisi ollut semmoinen ortoihminen eli hän olisi muuttanut ajolinjaansa keskemmälle, olisin voinut pysytellä kaikkien kannalta turvallisesti siellä laidassa. (Tai eihän minun olisi tarvinnut väistää, ajattelin vain väistämisen olevan fiksumpaa kuin sen katsomisen kumpi lopulta väistää.)

On hyvin mahdollista että takaatullut pyöräilijä oletti minun jatkavan suoraan eli keskellä kelviä aivan katkoviivan oikealla puolella. Katsomalla eteensä ja seuraamalla muita liikkujia ja näiden käyttäytymistä hän tosin olsi voinut päätellä toisin, mutta ehkä hänen huomionsa oli suoralla ja kahta muuta liikkujaa lukuunottamatta tyhjällä kelvillä kiinnittynyt muualle ennen tilannetta.

Mielellään ei opeteta porukkaa ohittelemaan miltä puolelta sattuu, vaan aina vasemmalta… jokusen kerran on yllättänyt tempopeto yhtäkkiä vasemmalla sivulla.

En mielellään opettaisi ohittelemaan kummaltakaan puolelta ellei marginaalia ole tarpeeksi. Nyt sitä oli vasemmalla melko vähän, koska vastaantullut pyöräilijä vei oman tilansa eli minut ohittamaan pyrkineellä pyöräilijällä oli neljä vaihtoehtoa: (1) ohittaa minut "hihaa hipoen" (vaikka olisin kävellyt suoraan), (2) koukata aivan vasempaan laitaan juuri ennen ohitusta (mitä hän ei tehnyt), (3) odottaa ja katsoa tai (4) ohittaa turvallisella marginaalilla (vaikka olisin jatkanut kohti oikeaa laitaa) oikealta.

Vaihtoehto (1) johti siis lievään mutta onnellisesti päättyneeseen yhteentörmäykseen. Itse en pyöräilijänä sitä vaihtoehtoa olisi valinnut, syy kolariin oli silti yksinomaan minun, mutta muitakin vaihtoehtoja oli ja valitussa vaihtoehdossakin soittokellon tai muun varoittavan äänen käyttö olisi ollut fiksua.

Santerius
10.05.2016, 09.17
Itse käytän aina oikeaa reunaa kelvillä liikkuessani, mutta tottahan se on, että jalankulkija saa puolensa valita.

Tässä tilanteessa tuo vastaantullut kouluttaja olisi varmasti siirtynyt keskemmälle, ellei olisi ollut aivan hullu. Turhahan sillä nyt on spekuloida, mutta itse pidän selviönä, että nopeammin liikkuva väistää näissä tilanteissa, koska tämä pystyy tekemään sivuttaissiirtymän nopeammin (ja tieliikennelain mukaankin se on näin, tosin tuosta yllä mainitusta syystä, eikä nopeudesta).

OneTen
10.05.2016, 10.39
Ajoin fillarilla liikennemerkin 324 (jalankulku sekä polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty) vastaisesti. Ajoin Jalasjärveltä Seinäjoelle yön pimeydessä. Tullessani uudistetulle tielle, huomasin tien laidassa kyseisen merkin, mutta en havainnut mahdollisuutta siirtyä muullekaan reitille. Eli keskellä suoraa tietä tulee kaikille kevaria pienemmällä laitteella liikkuville seinä vastaan. Poistuin kyllä seuraavasta rampista ja ajelin sääntöjen mukaan loppumatkan kotiin asti (ok, saatoin myös rikkoa 50 km/h nopeusrajoitusta taajama-alueella, mutta hyvin lievästi).

Pitää ottaa ihan asiakseen ja käydä katsomassa onko liikennejärjestely toteutettu tosiaan noin, vai jäikö vaan yössä huomioimatta joku aikaisempi liikennemerkki tai opaste.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

StantheMan
10.05.2016, 18.27
En pyörällä vaan autolla törttöilin. Niittasin pakettiautolla peruuttaen postilaatikon. Jätin lapun ja eiköhän aamulla viimeistään puhelin soi ;)

oppes
10.05.2016, 18.46
...

Jalankulkijana valitsen mielummin kauimpana ajoradasta olevan eli tässä kulkusuunnassani vasemman puolen ja niin tein nytkin. Vastaan tuli pyöräilijä joka oli valinnut ajolinjansa kelvin laidasta eikä näyttänyt olevan halukas sitä muuttamaan, joten vaihdoin oikealle puolelle. Kun hän oli sivuttanut minut, aloin miltei vaistomaisesti siirtyä takaisin vasemmalle, mutta tällä väin taakseni oli ilmestynyt pyöräilijä joka oli päättänyt ohittaa minut vasemmalta.....

Ainoa virhehän tuosa on se, että toki polkupyöräilijä käytännössä on oikeutettu odottamaan, että valittu puoli säilyy eikä kelvin puolta vaihdeta ennakoimattomasti.

rhubarb
10.05.2016, 23.04
Tänään itsekin vähän säädin, hypähdin Sahaajankadulla agiilisti vähän valojen takaa ajoradalle… meinasin että odotan autojen ohi menoa vastaantulijoiden kaistalla mutta kun kärkiauto hidasti varmaan kummissaan niin polkaisin siitä sitten kauden kärkitehoilla muutaman sata metriä ennen kuin päästin ne ohi. Sori siitä.

tjm
11.05.2016, 08.54
Pari päivää sitten illansuussa Tampereen Tesoman ympyrässä meinasi syntyä iso tilanne.

Hidastin ympyrään ja huomio kiinnittyi täysin ympyrässä olevaan liikennevirtaan (jota ei lopulta ollut) sekä kanssamatkustajiin. Samassa oikealta suojatietä pitkin lirutteli maastopyöräilijä. Hänellä ja pelkääjän paikalla istuneella oli tilanne paremmin hallinnassa eikä törmäystä syntynyt.

Itse samanlaisista tilanteista autoilijoita sättineenä nostan käteni ylös. Mun moka ja luojan kiitos ei osuttu. Jos tämä maastoilija lukee tämän: tuhannesti anteeksi!

OKS
11.05.2016, 19.43
Pari päivää sitten illansuussa Tampereen Tesoman ympyrässä meinasi syntyä iso tilanne.

Hidastin ympyrään ja huomio kiinnittyi täysin ympyrässä olevaan liikennevirtaan (jota ei lopulta ollut) sekä kanssamatkustajiin. Samassa oikealta suojatietä pitkin lirutteli maastopyöräilijä. Hänellä ja pelkääjän paikalla istuneella oli tilanne paremmin hallinnassa eikä törmäystä syntynyt.

Itse samanlaisista tilanteista autoilijoita sättineenä nostan käteni ylös. Mun moka ja luojan kiitos ei osuttu. Jos tämä maastoilija lukee tämän: tuhannesti anteeksi!

Hieman samantyyppinen tilanne sattui itselle joitakin päiviä sitten. Olin autolla liikkeellä ja hiljaisesta liikenteestä johtuen en ihan tarkkaan seurannut edessäni olevan liikenneympyrän tilannetta. Onneksi vauhtini oli hiljainen ympyrään siirtyessäni, sillä yhtäkkiä huomasin edessäni vasemmalta tulleen huojuvan ja vaappuvan maantiepyöräilijän, joka huitoo kädellään ja taitaa siinä näyttää keskariakin. Oletukseni tapahtumaan on, että pyöräilijä on tullut varsin kovalla vauhdilla ajorataa pitkin ympyrään ja olettanut (ihan oikein), että minä päästän hänet menemään. Minulla ei kuitenkaan ollut minkäänlaista havaintoa pyöräilijästä, ennen kuin näin hänet kaatumisen partaalla autoni edessä. Törmäyksen sattuessa minä autoilija olisin ollut syyllinen, kun en noudattanut liikenneympyrässä ajavan etuajo-oikeutta. Mutta mitä laki sanoo pyöräilijän paikasta liikenteessä, onko luvallista ajaa ajoradalla vai onko käytettävä kevyenliikenteenväylää, jos sellainen on käytettävissä? Anteeksipyyntö kuitenkin tapauksen johdosta. Onneksi tilanteesta selvittiin molemmin puolin säikähdyksellä.

PMP
11.05.2016, 20.21
Luulen ymmärtäväni katkoviivan ja yhtenäisen viivan eron, mutta kuten HePo:kin kertoo sivullaan: "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä: Katkoviiva on kaistaviiva. Pyöräilijät ajavat kulkusuuntaan nähden viivan oikealla puolella, jalankulkijat kulkevat väylän jommassakummassa reunassa." Toisin sanoen, tilanteen alkaessa käyttämäni kelvin vasen laita oli minulle sekä lakipykälien että elävän elämän kannalta yhtä oikea paikka kuin oikea laitakin. Uskallan väittää että sillä mihin päin jalankulkijan nenä näyttää ei ole pyöräilijän kannalta mitään merkitystä.

Mitä oikeasti tarkoitetaan 'väylällä', jos välissä on katkoviiva? Itse olen aina noudattanut tätä: 'Yhtenäinen viiva erottaa pyöräilijät ja jalankulkijat,joilla molemmilla on oikeanpuoleinen liikenne. Katkoviiva on kaistaviiva, ja kaikki liikkuvat kulkusuuntaan nähden viivan oikealla puolella.' http://www.pyoraily.fi/@Bin/119441/Kohtaamisopas.pdf

kuovipolku
11.05.2016, 21.48
Mitä oikeasti tarkoitetaan 'väylällä', jos välissä on katkoviiva? Itse olen aina noudattanut tätä: 'Yhtenäinen viiva erottaa pyöräilijät ja jalankulkijat,joilla molemmilla on oikeanpuoleinen liikenne. Katkoviiva on kaistaviiva, ja kaikki liikkuvat kulkusuuntaan nähden viivan oikealla puolella.' http://www.pyoraily.fi/@Bin/119441/Kohtaamisopas.pdf

On se hyvinkin mahdollista että tuo on lain oikea tulkinta (ja että minä vain onnistuin lukemaan HePo:n tekstistä sellaista mitä sen kirjoittaja ei ole tarkoittanut.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että on pahuksen tylsää jos jalankulkija velvoitetaan tuommoisen pykäläsaivartelun perusteella kulkemaan aivan autoliikenteen melussa ja pölyssä. (Semmoisella reilun vihervyöhykkeen ajoradasta erottamalla minäkin pysyn oikealla.)

To_Ok
20.05.2016, 15.42
Luultavasti rikoin useampaakin hiljaista sekä lain sanelemaa sääntöä eilen kun käväsin ensimmäistä kertaa elämässäni fillarilla Helsingin keskustassa. On se vaan hämmentävää menoa kaikin puolin :) Suhasin Pitäjänmäestä ensin Jätkäsaarta kohti ja jossain kohtaa yhtäkkiä risteyksen jälkeen katosi erillinen pyörätie... Kun jalkakäytävää ei oltu erikseen merkitty jalkakäytäväksi ja se tuntui kiitettävän leveältä niin jatkoin reteesti jalankulkijoiden seassa, mutta keräsin selvästi muutamia katseita. Myöhemmin keskustasta pohjoiseen ihmettelin samanlaista settiä kun kuljin autotien laidassa merkattua fillariväylää pitkin ja risteyksen jälkeen vasemmalle kääntyessäni väylää ei enää ollutkaan. Tämä taisi olla se kuuluisa Kurvi, eli Helsinginkadulta Hämeenkadulle. Taas arvoin kahden välillä, että missä sitä oikein pitäisi ajaa kun logiikka vaihtuu vauhdissa :p

Kertokaahan te paikalliset miten ihmeessä Helsingissä pitäisi ajaa? Merkatut pyörätiet ja kaistat nyt on ihan selvää pässinlihaa, mutta muuten mentiin kyllä täysin arvalla missä sattuu ihan mututuntumalla :)

Selvisin kotiin naarmuitta eikä tullut sanaharkkaakaan kenenkään kanssa niin kai se suht ok reissu oli kuitenkin.

Hääppönen
20.05.2016, 19.02
"Autotien laidassa" kuulostaa jo ulkopaikkakuntalaisesta eksoottiselta.

E-Cruiser
20.05.2016, 19.21
Kertokaahan te paikalliset miten ihmeessä Helsingissä pitäisi ajaa? Merkatut pyörätiet ja kaistat nyt on ihan selvää pässinlihaa, mutta muuten mentiin kyllä täysin arvalla missä sattuu ihan mututuntumalla :)

Ajat vaan. Tykität menemään. Ajoradalla siis. Kevyen liikenteen väyliäkin saa käyttää jos haluaa.
Ei täällä ole aikaa joka kymmenen metrin välein filosofoida että miten ja missä. Annat palaa vaan. Sitä jalkakäytävällä ajoa en suosittele täällä.
Itse olen Espoossa ihan pihalla. Löydä minnekään ilman kartanlukua.

Ilborg
20.05.2016, 20.03
^^^Itselläni hieman samantapaiset kokemukset viime vuodelta kun hairahduin "baanojen" ulkopuolelle. Mitään ei opasteta, vaan pitää onnistua päättelemään että tarkoittaako liikennemerkitön "tie" 1. erillistä tietä, 2. tien osaa, eli jalkakäytävää, 3. merkintävirhettä. Ei tarvitse ihmetellä että miksi jalkakäytäväpyöräily on yleistä tai pyöräilijät arvaamattomia, kun liikennejärjestelyjen tulkinta vauhdissa on oikeastaan melko mahdotonta. Säännöt jotka ohjaa pyöräilijän paikkaa tiellä on kyllä pääosin huonosti kirjoitettu, sillä etenkin 3-kohdan osalta sääntö/ennakkotapauksen tulkinta on armoton: siksakkia ajoradan ja pyörätien välillä jos kyltti puuttuu joka toisesta risteyksestä (jos siis puhutaan ajoradan oikeanpuoleisesta pyörätiestä). Myös kohdan 1- ja 2 taitaa olla aika tulkinnanvarainen: ajoradasta erotettu osa on osa tietä, mutta matkoista ei säännöissä taideta puhua käytännössä mitään. JOS vain jalankulun osoittavaa liikennemerkkiä käytettäisiin vähintään kun pyörätie muuttuu jalkakäytäväksi, selkeyttäisi se nykytilanetta valtavasti, tai ylipäänsä merkittäisiin se pyörän paikka, että mihin pitää siirtyä kun selkeä pyörätie loppuu.

rhubarb
20.05.2016, 20.47
Jos pyöräilyn sallivaa merkkiä ei ole risteyksen, käännöksen tai suojatien jälkeen, kyseessä on jalkakäytävä. Pyörätie on aina merkitty.

Ajoradalle vaan. Kyllä se siitä.

kuovipolku
20.05.2016, 21.16
^ Valitettavan totta. Pitää pystyä paitsi lukemaan liikennemerkkejä myös niiden puuttumista.

Mulle on käytännössä vaikeimmaksi osoittautunut tilanne jossa ajan kelviä, käännyn ja vasta jonkin ajan kuluttua tajuan ajavani jalkakäytävällä. Viimeksi näin kävi sunnuntaina vaikka ajoin omilla hoodeilla Kurkimäessä, jossa ajoradan toisella puolella on kelvi ja toisella jalkakäytävä. Vastaantullut lippalakkimies osoitti pyöräilijän oikeaa paikkaa sormella aitoon autoilijan tyyliin ja vaikka mieleeni tuli joitakin kommentteja moisen nipottamisen järkevyydesta leveällä jalkakäytävällä, en katsonut voivani kuin nyökätä ja esittää anteeksipyytävä käsiele virheeni tunnustamisen merkiksi.

Ilborg
21.05.2016, 15.30
Jos pyöräilyn sallivaa merkkiä ei ole risteyksen, käännöksen tai suojatien jälkeen, kyseessä on jalkakäytävä. Pyörätie on aina merkitty.

Ajoradalle vaan. Kyllä se siitä.

Mitä jos kyltti on 20m päässä risteyksestä kasvilluuden peittämänä (https://www.google.fi/maps/@60.2086325,24.7337668,3a,19.4y,168.33h,89.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1XZvauw4u6WK2f98yob9SQ!2e0!7i1 3312!8i6656)? Kuinka tuollaista voi noudattaa ajaessa ilman pysähtymistä joka risteyksessä? Kritisointi siis liittyy kyltin puuttumisen aiheuttavaan määräykseen, mutta myös kyltin velvoittavuuteen samaan aikaan kun kylttien sijoituspaikka on hyvinkin epäsäännönmukainen. Itse en jaksa valittaa tai ihmetellä että ihmiset pyöräilee aika vaihtelevasti ajoradalla, jalkakäytävllä ja pyörätiellä juuri koska ei noista aina ota selvää. Kunhan jalkakäytävällä osaa sitten ajella tilanteen vaatimalla varovaisuudella.

Mattia
01.06.2016, 21.13
Kiitos sille valppaalle Volvokuskille, joka havaitsi minut ja jätti ajamatta yli, kun sumeilematta työnsin villarilla risteykseen väistämisvelvollisuudestani piittaamatta.

Ajoin omakotialueen kokoojakatua, enkä älynnyt ettei risteävillä kujilla ole kolmioita. Onnekseni yhdeltä kujalta tullut autoilija vilkaisi ennen oikealle kääntymistään myös vasemmalle ja huomasi tohelointini. Itse älysin virheeni vasta pysähtyneen Volvon puskurin edessä. Kahteentörmäys olisi ollut väistämätön, mikäli toinen osapuoli ei olisi ollut tehtäviensä tasolla.

Hölmöyttäni korostaa vielä se, että kulkemani kadun vasemmassa reunassa menee kelvi :(

makton
14.07.2016, 19.43
Pahoittelut kansainvälisestä käsimerkistä punaisella kotterolla liikkeellä olleelle nuorelle miespuoleiselle kuskille, rautatiesillan jälkäisessä lapintien ja naistenlahdenkadun, varsin tietyömaapainotteisessa risteyksessä. Jäi itseltä kyllä suuntamerkki näyttämättä.

mpk
07.09.2016, 16.26
Nöyrä anteeksipyyntöni kohti etelää polkevalle pyöräilijälle, joka joutui tänään keskiviikkona karvan ennen neljää pysähtymään Kustaa Vaasan tien eteläpään ja Hämeenkadun risteyksessä, vaikka jatkeella oli vihreä valo. Pysähdyit jatkeella ja jäit katsomaan perääni. Olin se puusilmä, joka ajoi Hämeentietä pohjoiseen sinisellä farmariautolla ja kääntyi omalla vihreällään oikealle kohti Arabianrantaa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mohkku
11.01.2017, 12.04
Kohtalaisen tarkkana täytyy olla näillä kapeilla väylillä, kun talvella pimeässä lisäksi tien pinta on vähintään hiekoitussepelin, monesti myös jään tai loskan peittämä. Ovesta ulos tulevana voi jäädä huomaamatta, että jalkakäytävä onkin yhdistetty klv ja siksi jalankulkijaa nopeampi pyöräilijä huomaamatta. Varsinkin, jos pyöräilijän lamppu on himmeä tuikku otsassa. Sori siitä huolimatta, onneksi pyöräilijän tilannenopeus oli kohdillaan ja refleksit kunnossa.

https://goo.gl/maps/CguN8XawrhT2

Premnas
22.05.2017, 19.55
Yleensä ite kiroan niitä pyöräilijöitä jotka eivät aja oikeassa reunassa vaan vasemmassa, mutta tänään tää kalahti omaan nilkkaan. Olin kääntymässä valojen jälkeen vasemmalle klv:llä ja vastaantuleva klv yhtyy tämän kanssa omaa väyläänsä pitkin, siis risteys muodostaa ikään kuin kolmion. No vastaan tuli pyöräiljöitä ja huomasin liian myöhään että yks niistä kääntyi samaan suuntaan, joten en sitten uskaltanut siirtyä kääntymisen jälkeen heti oikeaan laitaan kun ajattelin että olemme törmäyskurssilla. Sain tästä sitten kuulla että pitäisi oikeaa laitaa ajaa. Ihan aiheesta sanottu ja sanoin sori. Virhearvio, mutta ei ole tapana ajella vasenta laitaa jos se yhtään auttaa.

MTS
01.06.2017, 00.08
Meinasin jäädä tasa-arvoisessa risteyksessä auton alle, kun aurinko sattui paistamaan silmään oikealle katsoessani. Joo, varmaan maailman vanhin selitys läheltä piti- ja onnettomuustilanteissa. Jos se sinisen Focuksen kuski lukee tämän, niin pahoittelen säikähdystä ja kiitän siitä, että jarrusi ovat kunnossa.

kuovipolku
05.06.2017, 20.16
En ole törttöillyt mutta laitettakoon tämä juttu tänne (vaikka se on näitä hömppiä osallistu äänestämällä -juttuja), sillä ajatus on toki ihan hyvä (ja muistaakseni Fillarifoorumillakin pohdittu):

"Miten näyttää liikenteessä, että tuli töpättyä? – Osallistu äänestämällä paras "Sori vaan" -käsimerkki"

https://yle.fi/uutiset/3-9633138

Mara I
06.06.2017, 16.17
Kuskasin tytärtä lauantaina ylioppilasjuhlasta toiseen. Katsottiin tytön kännykästä (Apple) reitti. Viimeinen käännös oli suuremmalta tieltä pienelle. Jouduttiin siinä hetki odottamaankin, koska tie oli kapea, sieltä oli auto tulossa ja odotti että liikenne meidän isommalla tiellä rauhoittuu. Loputa auto pääsi edestä pois ja me tienpätkälle. Pätkä oli pieni nyppylä, jossa rinteessä puolimatkassa oli kelvin merkki. Niin ne navigaattorit johtivat harhaan meitä ja muitakin...

oppes
06.06.2017, 17.24
Kuskasin tytärtä lauantaina ylioppilasjuhlasta toiseen. Katsottiin tytön kännykästä (Apple) reitti. Viimeinen käännös oli suuremmalta tieltä pienelle. Jouduttiin siinä hetki odottamaankin, koska tie oli kapea, sieltä oli auto tulossa ja odotti että liikenne meidän isommalla tiellä rauhoittuu. Loputa auto pääsi edestä pois ja me tienpätkälle. Pätkä oli pieni nyppylä, jossa rinteessä puolimatkassa oli kelvin merkki. Niin ne navigaattorit johtivat harhaan meitä ja muitakin...

Miten pirussa me pärjättiin ennen navigaattoreita :D Pitkin eurooppaa mentiin moottoripyörillä ja paperikartoilla. Aina löytyi kohde ja kotiinkin päästiin. Kotimaassakin kyläilykohteet yleensä löytyi...

kylähullu
16.11.2017, 10.21
Pahoittelut sille pyöräilijälle kenet tänään aamulla autolla säikäytin Pihlajamäessä.
(jos sattuu tätä lukemaan)

kuovipolku
30.05.2018, 08.23
Eilen ajoin Koskelantietä tai siis sääntöjen mukaan sen pyöräteitä ja kelvejä Viikintien suunnasta suunnasta. Seisoin liikennevaloissa tarkoituksena ylittää Mäkelänkatu ja jatkaa Koskelantietä Hakamäentien suuntaan.

Valo vaihtui odotuksen jälkeen ensin vihreäksi Mäkelänkadun Pasilan suuntaan vievän ajoradan ylittävälle osalle ja sitten myös minua lähimpänä olevan Käpylän suuntaan vievän ajoradan ylittävälle osalle, jolloin lähdin jo hieman kärsimättömäna - olinhan joutunut pysähtymään kolmissa edellisissä valoissa - liikkeelle,. Raitiovaunukiskoja ylittäessäni kuulin kilkuttavan varoitusäänen. Sen anatja oli Pasilan suunnasta tulevan raitiovaunun kuljettaja.

Minulta oli jäänyt täysin huomaamatta että sille osalle oli vielä yksi erillään vaihtuva valo! Mitään vaaratilannetta ei päässyt syntymään, marginaalit olivat sen verran suuret, mutta törttöily mikä törttöily.

kuovipolku
29.09.2018, 15.28
Edellinen viesti tässä ketjussa on toukokuun lopulta ja sitä edeltävät viime vuoden marraskuulta ja kesäkuulta. Mitä ihmettä! En voi millään uskoa ettei yhdelläkään foorumilaisella olisi ollut syytä ripittäytymiseen!

Tai no, eiväthän maastopyöräilijät koskaan törttöile liikenteessä ja läskipyöräilijöistäkin se yksi ainoa musta lammas joka ajoi Helsingin kulttuurijohtajan kumoon jalkakäytävällä. Mutta onhan meitä maantiepyöräilijöitä ja cyclocross- ja gravelpyöräilijöitä ja työmatkapyöräilijöitä ja muita harrastus-, hyöty- ja/tai huvipyöräilijöitä.

Mutta tunnustukseen:

Ajoin moottoriliikennetiellä. Oudolla seudulla ja ei vähiten olemattomaksi jääneen reittispeksauksen takia olin ensin päätynyt sellaiselle kaksinumeroiselle tielle jolla nopeusrajoituksesta kertovassa liikennemerkeissä oli kolmenumeroinenkin luku. Piennar oli tosin niin leveä ja liikenne kohtalaisen rauhallista joten ajo ei kummemmalta tuntunut, mutta ainahan se on mukavampi ajaa pienempää tietä. Vihdoin edessä näkyikin eritasoliittymä ja valmistauduin silmä tarkkana lukemaan kyltit.

Päässäni olevan kartan ja maantiedon tuntemuksen perusteella vaikutti kuitenkin siltä että käännyinpä risteävälle tielle kumpaan suuntaan tahansa, joutuisin vain entistä kauemmaksi määränpäästäni, joten jatkoin suoraan. Samassa huomasin tien molemmin puolin semmoiset isokokoiset vihreät kyltit joissa oli auton kuva. Voihan vitalis! En ruvennut kuitenkaan enää pysähtymään, kääntymään ja ajamaan takaisin vaan tuumasin ettei tämä nyt niin kaamea juttu voi olla, sama nopeusrajoitus ja sama leveä piennar kuin ennen kylttiäkin, eikä seuraavaan liittymään voi olla mahdottoman pitkä matka.

Jotain neljä kilometriä sitä moottoriliikennetietaivalta kuitenkin ehti kertyä. Yksikään autoilija ei soittanut torvea, mutta en tiedä pääsinko kuvana tai videona johonkin someryhmään edustamaan huonotapaisia pyöräilijöitä. Poliisiautoa eikä -moottoripyörää ei osunut kohdalle. (Myöhemmin kyllä Uudella Porvoontiellä näin miten minut hetkeä aikaisemmin vähän brassaillen ohittaneet mopopojat olivat joutuneet puhuteltaviksi. Itse ajoin silloin ajoradalla, poliisi kyllä vilkaisi suuntaani, mutta mullahan oli valotkin päällä...)

Toiseenkin törttöilyksi katsottavaan tuli syyllistyttyä samalla lenkillä. Jo hämärän laskeuduttua sytytin takavalon, sillä pidän sitä maantiellä ajaessani oleellisen tärkeänä siinä missä etuvaloa ei tarvita kuin risteyksissä joita tulee harvoin ja joissa voi itse ajaa tapeellista varovaisuutta noudattaen eli olettaen ettei itse näy muille tienkäyttäjille (eli valotehoa voi sillä tavalla hieman säästä pimeää eli todellista tarvetta varten.)

Nyt kuitenkin huomasin puskapissalle pysähdyttyäni että takavalo oli sammunut. Akku oli tyhjä! Olin kyllä ennen lähteä tsekannut eikä varaustarpeesta ilmoittavaa merkkivaloa ollut näkynyt eli kummallinen tapaus. Mutta muisti olikin tehnyt tepposet, sillä merkkivalon funktio on juuri päinvastainen: sen puuttuminen tarkoittaa että on syytä laittaa lamppu varaukseen. No, onneksi mukana oli toinen samanlainen varavalona ja vaikka siinä oli sama juttu, valoa riitti vielä kotiin saakka.

oem
29.09.2018, 16.12
Tietyön takia jouduin ajamaan "väärän" puolen pyörätiellä ja etsin pääsyä takaisin reitille.
En tullut ajatelleeksi että olin kuitenkin väistämisvelvollinen kadun suhteen kun ylitin sen pyörätien jatketta pitkin. Tuo jatke on korotettu ja autot joutuu siinä hiljentämään mutta kolmiota ei ole. Vaaratilannetta ei syntynyt eikä torvisoittoa kuulunut.

JiiPee
30.09.2018, 00.21
Voinko tunnustaa täällä kaikki tähän astiset syntini ja saada synninpäästön? Jos ei niin ei haittaa.

kuovipolku
30.09.2018, 07.14
Pyöräilijät eroavat kaikista muista liikenteen osapuolista sikälikin etteivät he voi saada ymmärrystä tai anteeksiantoa tai sovitusta. Eikä tästä ketjusta kannata hakea vertaistukeakaan. Parhaassa tapauksessa joku viitsii tulla sanomaan että juuri tuommoisia te olette tai tiesin että olet juuri noin mulkku liikenteessäkin tai kertomaan ettei itse ikinä tekisi mitään vastaavaa tai toteamaan että kaikenlaisia dorkia sitä liikenteeseen mahtuu eikä mikään ihme että juuri pyöräilijöitä.

oem
30.09.2018, 08.06
^Miksi niin olisi?;)

edit.
Ei ole kysymys.

JiiPee
30.09.2018, 11.38
Pyöräilijät eroavat kaikista muista liikenteen osapuolista sikälikin etteivät he voi saada ymmärrystä tai anteeksiantoa tai sovitusta. Eikä tästä ketjusta kannata hakea vertaistukeakaan. Parhaassa tapauksessa joku viitsii tulla sanomaan että juuri tuommoisia te olette tai tiesin että olet juuri noin mulkku liikenteessäkin tai kertomaan ettei itse ikinä tekisi mitään vastaavaa tai toteamaan että kaikenlaisia dorkia sitä liikenteeseen mahtuu eikä mikään ihme että juuri pyöräilijöitä.

Tai no, eiväthän maastopyöräilijät koskaan törttöile liikenteessä

Unohdit maastopyöräilijät :D

MRe
30.09.2018, 18.35
Tilan ja internetin vajavaisen kapasiteetin vuoksi lupaan postata tänne vasta sitten, kun ajan yhden pyörälenkin 100% (liikenne)sääntöjen mukaisesti. Siihen asti sitä odotellessa...

Tosin sama taitaa koskea mun autolla ajoakin.

kuovipolku
30.09.2018, 19.58
Ei tänne tosiaan jokaista oikaisuaan tai lipsahdustaan ole syytä raportoida. Kukin osannee omalla kohdallaan arvioida milloin on menty jo selvästi törttöilyn puolelle. Mulla se määritelmä menee suunnilleen niin että jos jotain omaa mokaa tai vastaavaa ei todellakaan välittäisi tehdä toista kertaa, niin kyseessä on ilman muuta ollut törttöily.

Kokonaan toinen juttu on että törttöily on voinut olla tahatonta tai siihen on voinut olla silloin joku hyvältäkin tuntunut syy tai tarkoitus on ollut kokonaan toinen kuin tulos. Eli perseilystä ei välttämättä tarvitse ollla kysymys.

Veivaaja
03.10.2018, 10.31
Jaa, pakko tunnustaa:

Olin ylittämässä Metsäläntietä. Oikealta tuleva auto hidasti vauhtiaan, ja oletin sen päästävän minut. Lähdin rynnimään, varsinkin kun vasemmalta alkoikin tulla autoja. Kuljettajalla olikin ollut muita ajatuksia, jotka hän ilmaisia torvensoitolla. Oli jo tässä vaiheessa ylittänyt risteyksen ja spontaanisti levittelin käsiäni. Olin ollut aivan liian innokas tulkitsemaan tilannetta minulle suotuisimmalla tavalla. Toivottavasti en järkyttänyt liikaa autolijaa ravakalla spurtillani. Ja itselleni muistutuksena, ettei pidä hätäillä...