PDA

Näytä tavallinen näkymä : Triathlon-/maantiepyörä haussa

zerohero
09.08.2010, 15.54
Olen etsimässä hintaluokaltaan 2500-3000 euron pyörää, mikä toimisi myös muutaman (2) vuoden kuluttua puolitriathlon kisassa. En kuitenkaan usko että varsinainen triathlon pyörä olisi tarkoituksenmukainen, sillä pyörällä tulisi tehtyä myös pitkiä lenkkejä. Vai ollanko erimieltä?

Tuollaisia olen miettinyt:
Fuji sl-1 pro shimano 2500 Euroa
http://www.fujibikes.com/Road/Ultralight/SL-1-PRO-Shimano.aspx

Felt f3 2700 euroa
http://www.feltbicycles.com/USA/2010-Product-Catalog/Road/F-Series/F3.aspx

Basso astra athena 2950 euroa

Eli keskihintainen pyörä olisi hakusessa, jossa ei olisi välitöntä päivityksen tarvetta (kiekot yms.). Minkälaisia ehdotuksia olisi?

PTM
09.08.2010, 16.59
En kuitenkaan usko että varsinainen triathlon pyörä olisi tarkoituksenmukainen, sillä pyörällä tulisi tehtyä myös pitkiä lenkkejä. ?

Mikäs niiden pitkien lenkkien teon estää triathlonpyörällä?!

zerohero
09.08.2010, 17.39
Oikeastaan olisi pitänyt muotoilla tuo kysymykseksi eli olisikohan tuo käyttötarkoituksiini sopiva. Olen puntaroinut juuri triathlon- ja maantiepyörän välillä ja haluaisinkin tietää enemmän molempien osapuolien heikkouksista ja vahvuuksista. Perustan tuon aikaisemman vain kuulopuheisiin käyttötottumuksista. Olen vain kuullut, että triathlon pyörä ei välttämättä ole käytännöllinen päivittäiseen ajoon.

PTM
09.08.2010, 17.47
...Olen vain kuullut, että triathlon pyörä ei välttämättä ole käytännöllinen päivittäiseen ajoon.

Taas vähän ihmettelyä, että miksi triathlonpyörä ei sovellu päivittäiseen ajoon?! Jos harrastat triathlonia, niin sitten ehdottomasti triathlonpyörä.

Jos ajat kimppalenkkejä maantiepyöräilijöiden kanssa, niin sitten täytyisi olla maantiepyörä. Jos jostakin syystä et voi/halua kahta erilaista pyörää moisen takia, niin sitten maantiepyörä.

Birial
09.08.2010, 17.50
Oikeastaan olisi pitänyt muotoilla tuo kysymykseksi eli olisikohan tuo käyttötarkoituksiini sopiva. Olen puntaroinut juuri triathlon- ja maantiepyörän välillä ja haluaisinkin tietää enemmän molempien osapuolien heikkouksista ja vahvuuksista. Perustan tuon aikaisemman vain kuulopuheisiin käyttötottumuksista. Olen vain kuullut, että triathlon pyörä ei välttämättä ole käytännöllinen päivittäiseen ajoon.

Itse ajelen kaikki lenkit samalla fillarilla. Ainoa, että käytän eri vanteita harjoituslenkeillä. Ei noilla hiilarivanteilla ja tuubeilla ole kovin mukava ajaa. Itse olen hieronut ajoasennon noilta sarvilta hyväksi ja en kyllä huomaa mitään eroa normaaliin maantiepyörään, päinvastoin. Itse ainakin pidän enemmän noilta sarvilta/lepotangolta ajamisesta, kuin kippurasarvilta.

Jos et ole menossa maantiekisoihin niin en kyllä näe järkeä ostaa silloin maantiepyörää. Aika-ajopyöräähän ei saa käyttää normaaleissa maantiekisoissa. Lisäksi ton tangon kanssa pitää olla varovaisempi jos ajaa porukkalenkkejä. Paitsi jos toimii vetomiehenä niin kuin itse aika usein teen.

Tuossa olis aika kova peli hintaansa nähden, jos vaan pituus sattuu kohdalleen.. http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000427&lang=DEU&product=A005955&sidDEMOSHOP=rf5p67s5r78fu44hp2o2pf14o6

Oma pyörä millä ajelen on..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=421&pictureid=3427

Ola
09.08.2010, 18.13
Itse ajelen kaikki lenkit samalla fillarilla. Ainoa, että käytän eri vanteita harjoituslenkeillä. Ei noilla hiilarivanteilla ja tuubeilla ole kovin mukava ajaa. Itse olen hieronut ajoasennon noilta sarvilta hyväksi ja en kyllä huomaa mitään eroa normaaliin maantiepyörään, päinvastoin. Itse ainakin pidän enemmän noilta sarvilta/lepotangolta ajamisesta, kuin kippurasarvilta.

Jos et ole menossa maantiekisoihin niin en kyllä näe järkeä ostaa silloin maantiepyörää. Aika-ajopyöräähän ei saa käyttää normaaleissa maantiekisoissa. Lisäksi ton tangon kanssa pitää olla varovaisempi jos ajaa porukkalenkkejä. Paitsi jos toimii vetomiehenä niin kuin itse aika usein teen.

Tuossa olis aika kova peli hintaansa nähden, jos vaan pituus sattuu kohdalleen.. http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000427&lang=DEU&product=A005955&sidDEMOSHOP=rf5p67s5r78fu44hp2o2pf14o6

Oma pyörä millä ajelen on..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=421&pictureid=3427

Ensin vähän mutua:

En nyt halua varsinaisesti väittää vastaan, mutta tuo näyttää aika puhtaalta aika-ajopyörältä, ei niinkään triathlon-pyörältä? Aika-ajokone eroaa yleensä puhtaasta pitkänmatkan triathlonpyörästä aika tavalla. Olen ymmästänyt, että aika-ajopyörä on suhtkoht epämukava, sillä kärvistellään se maks tunti ja sitten kroppa on kypsä, triathlonpyörän pitää olla huomattavasti mukavampi, jotta pystyy vielä juoksemaankin.

Ja jos nyt puhutaan porukkalenkeistä, niin kait siinä on ideana vaihtaa niitä vetovuoroja? Pokassa ajaessa täytyy kyllä tietää, mitä tekee jos ajaa triathlon/aika-ajo/aerotangoilla, kuntotapahtumiin ei kait yleensä edes pääse niillä varustetulla pyörällä (korjatkaa jos olen väärässä) kasojen välttämiseksi.

Oma mielipide: jos pääasiallisena tarkoituksena on pitemmät maantielenkit, niin maantiepyörä on ainakin mulle ykkösvalinta. Pystyy kattelemaan maisemiakin eikä vaan tuijottaa eturengasta aerotangoilta ajettaessa.:D

PTM
09.08.2010, 18.49
Ei mutua:

Jos liikkeellä porukalla, jossa kaikilla lisätangot ja niillä kanssa pysytään, niin ei ongelmia eteentulevien hommien kanssa, mutta jos ajat moisella tangolla maantieporukassa, niin ajo menee kyllä täydelliseksi kurkisteluksi ja vaarallista kaikkien kannalta, ellet sitten aja joukon ensimmäisenä tai viimeisenä.

Jos sitten virität maantiepyörästä satulotolpalla "triathlonvehkeen", niin ei sillä kovin paljoa viitsi ajella muulta kuin lisätangolta.

Eli kyllä tilausta erillisille maantie- ja triathlonpyörälle, jos meinaa ajella molemmissa porukoissa.

zerohero
09.08.2010, 20.05
Ehkäpä on parempi kaksi erillistä pyörää. Ainakin vanha alu runkoinen pyörä pitäisi päivittää parempaan hiilarirunkoiseen, kuitenkin pääasiallinen tarkoitus on ajaa matkaa. Ehkä triathlonpyörän hankintaa kannattaa harkita, kun se eka puolimatka on ohi ja halu uusiin triathlon kisoihin kasvaa.

Mitä mieltä näistä jo aiemmin mainituista?
Fuji sl-1 pro shimano 2500 Euroa
http://www.fujibikes.com/Road/Ultral...O-Shimano.aspx (http://www.fujibikes.com/Road/Ultralight/SL-1-PRO-Shimano.aspx)

Felt f3 2700 euroa
http://www.feltbicycles.com/USA/2010...Series/F3.aspx (http://www.feltbicycles.com/USA/2010-Product-Catalog/Road/F-Series/F3.aspx)

Basso astra athena 2950 euroa

Muita ehdotuksia samaan hintahaarukkaan (2500-3000)?

TeeCay2
09.08.2010, 21.04
Jediltä saattaa saada Cerveloa edullisesti, ainakin S2:sta Ultegralla tuohon budjettiin.

Birial
09.08.2010, 23.34
Ensin vähän mutua:

En nyt halua varsinaisesti väittää vastaan, mutta tuo näyttää aika puhtaalta aika-ajopyörältä, ei niinkään triathlon-pyörältä? Aika-ajokone eroaa yleensä puhtaasta pitkänmatkan triathlonpyörästä aika tavalla. Olen ymmästänyt, että aika-ajopyörä on suhtkoht epämukava, sillä kärvistellään se maks tunti ja sitten kroppa on kypsä, triathlonpyörän pitää olla huomattavasti mukavampi, jotta pystyy vielä juoksemaankin.

Ja jos nyt puhutaan porukkalenkeistä, niin kait siinä on ideana vaihtaa niitä vetovuoroja? Pokassa ajaessa täytyy kyllä tietää, mitä tekee jos ajaa triathlon/aika-ajo/aerotangoilla, kuntotapahtumiin ei kait yleensä edes pääse niillä varustetulla pyörällä (korjatkaa jos olen väärässä) kasojen välttämiseksi.

Oma mielipide: jos pääasiallisena tarkoituksena on pitemmät maantielenkit, niin maantiepyörä on ainakin mulle ykkösvalinta. Pystyy kattelemaan maisemiakin eikä vaan tuijottaa eturengasta aerotangoilta ajettaessa.:D

Aika-ajo/tri pyörä? öööö? Sama asiahan se nykyisen oikeastaan on. Ainoa, että uci kieltää joitakin juttuja miktä triathlonissa on sallittuja. Omassa pyörässä esim. satulan saa kahdesta eri kohtaa kiinni, juuri sen takia, että pystyy edestä ajamaan, jonka jälkeen helpompi juosta. Taka-asennosta sitten saadaan ucin hyväksymä asento. Itse kasasin tuon pyörän triathlonia varten, mutta myös siten että sillä voi noita tempoja käydä harjoitusmielessä ajamassa. Pyörällä ei ole niinkään merkitystä vaan asennolla. Itselläni tuossa on ns.mukavaksi säädetty asento.. Ei niinkään agressiiviseksi kuten monella puhtaalla tempokuskilla. Pisin lenkki minulla tuon pyörän kanssa on yli 6h ja ei ollut mitään ongelmaa selän tai puutumisten kanssa. Voisinhan minä tuostakin kaivaa sen agressiivisen asennon, jolla vähän säästäisi aikaa tempokisoissa. Sen epämukavan mistä puhut. Mutta itse menen sen triathlonin ehdoilla ja sen mukaisilla säädöillä. Ensi viikonloppuna Nokian Ironman kutsuu ja siellä ajetaan se 180km, joten asento toivottavasti on nyt hiottu kohdalleen :)

Joo onhan se normaalisti tarkoitus vaihtaa vetovuoroja, mutta jos on kovempi ajamaan kuin porukan muut ajajat niin eikö se ole silloin sama vetää letkaa koko matka? Ei minua ainakaan haittaa :)

Aika-ajo/tri-pyörä ei todellakaan ole järkevä valinta jos meinaa isommissa porukoissa ajella ja kuntotapahtumissa noi aika-ajotangot ovat kiellettyjä. Mutta jos ei meinaa maantikisoissa tai kuntotapahtumissa käydä niin ihan turhaa on ainakaan ajomukavuuden takia maantiepyörää ostaa. Ihan samanlainen säätäminen se on normi maantiepyörälläkin sen asennon hakeminen. Sitä varten noissa on ne sarvet, että ei tarvitse koko aikaa sitä eturengasta tuijottaa.. Itse saan sarvilta paljon mukavamman asennon kuin normimaantiepyörän jarrukahvoilta. Ranteiden puutumisen voi sitten estää pitkillä lenkeillä kun välillä ajaa kahvoilta ja välillä aika-ajotangolta. Normi maantiepyörällä, minulla suurin ongelma on juurikin noi ranteet. Varmaankin suurin syy miksi tykkään enemmän sitten ajaa tuolla tri-fillarilla kaikki maantielenkit.

Mutta mielipide juttujahan nämä ovat. Tietyt faktat totta kai pitää ottaa huomioon.

Samu Ilonen
10.08.2010, 06.39
Tri-pyörä kuten P2, on ihan ok silloin jos harrastaa triatlonia mutta jos haluaa ajella yhteislenkkejä yms, olisi syytä olla tavallinenkin maantiepyörä. Siitä vaan ei ikuna saa yhtä hyvää puolikkaan / täydenmatkan fillaria sitten...

MarkoA
10.08.2010, 09.15
Ehkäpä on parempi kaksi erillistä pyörää...
.. Ehkä triathlonpyörän hankintaa kannattaa harkita, kun se eka puolimatka on ohi ja halu uusiin triathlon kisoihin kasvaa.

Mulla kävi just näin. Ajatuksena oli alkuun, että kyllä ne tri-kisat menee maantiepyörällä lisätangoilla. Ja meneehän ne, ei siinä mitään. Mutta kun puolikkaalla oli ongelmia selän kanssa (asentoa ei saanut millään tarpeeksi eteen) piti alkaa havitella tri-pyörää. Muutaman koeajon jälkeen oli aikalailla selvä juttu, että tri-pyörällä triathlon kisat. Ainakin pidemmät siis.
Ja tuli triathlon pyörä (P2C) hommattua Signaturelta. Suosittelen.

SammyB
16.08.2010, 10.56
Onkohan tämä hitusen liian pieni hujopille, 190cm. Vai uskaltaisiko ostaa päjäyttää?

http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000427&lang=DEU&product=A005955&sidDEMOSHOP=8ua9r96lf5jrlfb373c3m8vkq1

http://2009.feltracing.com/09-catalog/time-trial-triathlon/tt-tri-series/09-b2r-fp.aspx

hannupulkkinen
16.08.2010, 11.30
Onkohan tämä hitusen liian pieni hujopille, 190cm. Vai uskaltaisiko ostaa päjäyttää?

http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000427&lang=DEU&product=A005955&sidDEMOSHOP=8ua9r96lf5jrlfb373c3m8vkq1

http://2009.feltracing.com/09-catalog/time-trial-triathlon/tt-tri-series/09-b2r-fp.aspx

Ite oon 187 ja luulen, että tuo olisi pikkasen iso aika-ajoon. Riippuu siitä kuinka pitkät jalat sulla on.

Teesaa
16.08.2010, 13.32
Hyvää pohdintaa puolin ja toisin - pyörän valinta riippuu aikalailla kuitenkin siitä, meinaatko "tosissaan" kilpailla siinä triathlonissa (ja menestyksen vuoksi haluat puolikkaalla sen aikaedun, jonka tri-ritsalla saat) vai onko päälajisi harrastusfillarointia maantiellä ja triathlon-kisat miellyttävä poikkeus arjesta.

Nyt viime kisassa Joroisilla oli mukana tuttavani, jonka pyöräilyvauhti on omani kanssa aikalailla tasoissa. Kaveri sai lainaksi tri-pyörän, johon vielä edelleen lainaksi Zippin vanteet tuubeilla. Olin uinnin jälkeen 10 min edellä, ja juoksuvaihdossa olimme täysin tasoissa. Pyöräily menee siis puolikkaalla ehkä sen 10-15 min nopsemmin ja täysmatkalla sen 20-30 min nopsemmin.

Tämä arviointi perustuu rahi-metodologiaan. Myös vasa-metodi toimii. (Rahi - ravistettu hihasta, Vasa - vaimo sanoi)

SammyB
16.08.2010, 14.51
Ite oon 187 ja luulen, että tuo olisi pikkasen iso aika-ajoon. Riippuu siitä kuinka pitkät jalat sulla on.

Mitta haaroista jalkateriin on 90,5cm. Niin ja tosiaan tri-touhuihin pyörää etsiskelen.

hannupulkkinen
16.08.2010, 15.04
Mitta haaroista jalkateriin on 90,5cm. Niin ja tosiaan tri-touhuihin pyörää etsiskelen.
Sulla on kaksi senttiä pidemmät jalat kuin mulla ja mulle oikea vaakaputken pituus olisi 57 senttiä, joten luulen että runko on sulle just passeli.
Mikäs siinä muuten oli tuo istuinkulma? Väittävät täällä, että tripyörässä sen pitäisi olla yli 76 astetta ja tuon geometrian mukaan se olisi 76,7.
Aika alhaalla näytäisi tanko olevan, mutta saisikohan sen korkeuteen vaikuttaa? Vaikka muutama spaceri, pari senttiä tekisi hyvää.
Voihan sen kyllä stemmin nousuakin muuttamalla saada aikaiseksi.

PTM
16.08.2010, 15.31
...
Mikäs siinä muuten oli tuo istuinkulma? Väittävät täällä, että tripyörässä sen pitäisi olla yli 76 astetta ja tuon geometrian mukaan se olisi 76,7...

Ei sen täydy, mutta suurinta osaa se hyödyttää. Mutta se pitääkin selvittää ensin.

pölhö
16.08.2010, 22.50
Ei sen täydy, mutta suurinta osaa se hyödyttää. Mutta se pitääkin selvittää ensin.

Vaan näkyisi Feltillä olevan satulatolpassa Cervelo-tyylinen säätö:
SA (rear position) 76.7
SA (front position) 78.5

PTM
16.08.2010, 23.02
...Cervelo-tyylinen säätö...

Vroomen on joskus todennut ko. tuotteistaan, että runko (tarkoittaen P2/P3) suunniteltu sille jyrkälle asennolle eikä takimmaista säätöä oikeastaan kannattaisi käyttää. Ja tämä oli lainaus... joten jokainen voi sitten miettiä tykönään.

Ola
17.08.2010, 00.24
Aika-ajo/tri pyörä? öööö? Sama asiahan se nykyisen oikeastaan on. Ainoa, että uci kieltää joitakin juttuja miktä triathlonissa on sallittuja. Omassa pyörässä esim. satulan saa kahdesta eri kohtaa kiinni, juuri sen takia, että pystyy edestä ajamaan, jonka jälkeen helpompi juosta. ...

Olenkin missannut vastauksesi aiemmin, joten kommentoin vähän myöhässä...

Paljon hyvää tekstiä! Kirjoitinkin tossa että kirjoittelin vähän mutua, keskustelun vuoksi, käyttökokemukset rulettaa.

nilkkapaineet
16.09.2010, 22.34
Jos tähän ketjun jatkeeksi ihmettelisin vastauksien toivossa sellaista asiaa, että mikä olisi järkevä tapa edetä oman triathlon-pyörän kokoonpanon suhteen...

Ajelin siis itse muutaman kisan (puolikkaan) Trekin 5000:lla jossa aerotanko. Olen saanut itseni vakuutettua siitä, että satulaa olisi hyödyllistä saada eteen, jolloin juoksukin voisi kulkea paremmin. Nyt ajelen oikeastaan ihan siellä satulan kärjellä istuen, mutta ei se ole kipeyttänyt paikkoja, joten ei sillä... Vanteina on vakioasennuksena tulleet Bontragerin selectit.

Muutamia vaihtoehtoja olen punninnut ja punnitsemassa:
1) Kiekkojen päivitys: Mavicin Cosmic carbonet tai jotkin Planet-X:n tuubit olisi hintahaarukkaan sopivat settinä.
2) Etukiekon päivitys: Sillä n. 500 € saisi pro-tason etukiekon.
3) Uusi runko, osia vähän kerrassaan, työläs vaihtoehto.
4) Maantiepyörän myynti ja sijoittaa max 3000 € TT-pyörään, esim P2
5) Epävarmin, jokin halpis TT-filo tai sitten käytettynä jostain.

Oikeasti tuossa on ne vaihtoehdot, kun kisoja, joissa noista paremmista vehkeistä olisi aidosti hyötyä, on tässä kakkos-harrastuslajissa vain pari vuodessa. Eli rahaa en aio pistää hirmuisia menemään.
Näkisikö mistään muuten noiden eri osien merkitystä vauhtiin?

nilkkapaineet
20.09.2010, 21.23
Isokin kirja sanoo, että etsivä löytää ja amerikaksi löytyi kohtapuoliin bikeforumilta supertiukan budjetin tri-fillaria.
http://i45.photobucket.com/albums/f87/szaffiri/102_2435.jpg
Kuvan mukainen viritys on myös itselläni tähtäimessä, joten jos viestin lukijoilla sattuisi olemaan tiedossa, mistä vastaavaa satulatolppaa saisi ilman hitsaustaitoja tai putkiprässiä, niin vastausta arvostaisin.
Sitä myös ihmettelen, millaista turbulenssia satulan taakse kiinnitettävät pullot(elineet) aiheuttavat...

Jupis
21.09.2010, 10.27
Kuvan mukainen viritys on myös itselläni tähtäimessä, joten jos viestin lukijoilla sattuisi olemaan tiedossa, mistä vastaavaa satulatolppaa saisi ilman hitsaustaitoja tai putkiprässiä, niin vastausta arvostaisin.
Sitä myös ihmettelen, millaista turbulenssia satulan taakse kiinnitettävät pullot(elineet) aiheuttavat...

Profile Design Fast Forward on tolpan nimi. Löytyy monesta nettikaupasta googlettamalla. Esim. http://www.slanecycles.com/profile-design-fast-forward-seatpost-p-3529.html (http://www.slanecycles.com/profile-design-fast-forward-seatpost-p-3529.html)

Pullotelineiden sijoittelusta olen nähnyt jotain testeja ja keskimäärin niissä todetaan satulan taakse sijoitetun pullotelineen olevan huonompi kuin pyöränrungossa oleva. En nyt löytänyt testejä linkattavaksi tähän hätään.

Samu Ilonen
27.09.2010, 08.14
Vroomen on joskus todennut ko. tuotteistaan, että runko (tarkoittaen P2/P3) suunniteltu sille jyrkälle asennolle eikä takimmaista säätöä oikeastaan kannattaisi käyttää. Ja tämä oli lainaus... joten jokainen voi sitten miettiä tykönään.

Usemmillä normaalin mallisilla Tri-satuloilla, satulan nokka on keskiölinjalla jos kiskot on keskellä klamppiä Cervelon etupaikassa. Takapaikan 75-astetta on taas UCI käyttöön. Pikkukoossa sekin on jo yläkantissa että saa penkin 5cm keskiön taakse, eli jos Feltissä on melkein 77...

ISM penkillä tosin pääsee säänto-ongelmasta yli. Oli mulle jo tosi eessä kun veti 81cm penkin korkeudella tollasen 5cm:ään, vaatii jo totuttelua.

JCLG
15.02.2011, 16.15
Sain haasteen puolimatka triatholista. Täksi vuodeksi en ehdi opetella uimaan kisaa vastaavalle tasolle mutta jos Herra suo niin vuonna 2012 olisi tarkoitus suorittaa. Olen suunnitellut maantiepyörän ostoa. Harrastan maastopyöräilyä. Ajatukseni oli hankkia TT tyyppinen pyörä kisaa ja treeniä varten. Poljen aikalailla yksin joten edellämenevän takarenkaassa ei pääse paljoa roikkumaan.

Ajatellut Cannondalen Slice 105 ja siihen parempaa kiekkoa vaihtoehdoksi. P2 on ehkä liian agressiivinen. Arvostan kokeneempien mielipiteitä asiasta ja ehdotuksia/edullisia tarjouksia mitä joku on voinut nähdä. Hintaa miel alle 3k€

Onceagain
16.02.2011, 00.05
Ajatellut Cannondalen Slice 105 ja siihen parempaa kiekkoa vaihtoehdoksi. P2 on ehkä liian agressiivinen. Arvostan kokeneempien mielipiteitä asiasta ja ehdotuksia/edullisia tarjouksia mitä joku on voinut nähdä. Hintaa miel alle 3k€

Tsekkaappas vaikka Feltin tarjoama. Esim B14 osuu hyvin budjettiin ja on kevyt tri-pyöräksi (painaa 8,5kg), osasarjana jo Dura-acea.

http://www.feltbicycles.com/International/2011/TT-TRI/TT-TRI-Series/B14.aspx

PK-seudultakin löytyy useampi jälleenmyyjä.

JCLG
16.02.2011, 09.32
Jep, näyttää Felt hyvältä! Tosin ajoasento on jo tosi matala verrattuna Sliceen. Onkohan aloittelijalle liian agressiivinen? Pitää alkaa soittelemaan liikkeisiin. Josko pääsisi näkemään ja tutustumaan. Lauantaina on tarkoitus käydä stekkaa Slice ja P2 mutta jälkimmäinen varmaan vaihtui nyt tuohon B14 vaihtoehtoon.

Onceagain
16.02.2011, 14.13
Itse pyörittelin samaisten vaihtoehtojen välillä ja päädyin tähän B14-malliin. Hinta/laatusuhde kohdallaan ja hyvä väritys. En keksinyt yhtään järkiperäistä syytä laittaa 500-600 extraeuroa cervelon hankintaan. Toki ajoasento on se kaiken a ja o, ei sitä hintalappua kannata sokeasti tuijottaa tai pelkästään sen perusteella valintaa tehdä.

JCLG
16.02.2011, 14.30
Felt on vahvoilla. Mutta entäs tää:

http://www.leosport.fi/verkkokauppa/maantiepyorat/?num=131196&upotusURI=/verkkokauppa/maantiepyorat/&x124988=Select/Card

6,4kg voiko pitää paikkaansa? Vaikuttaisi hyvältä pyörältä ja ulkomailla saanut paljon hyviä arvosteluja.

J T K
16.02.2011, 15.38
No ei kyllä.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/time-trial-triathlon/product/culebro-tria-10-37843

"The hydroformed alloy frame and carbon fork weigh in at a hefty 2.25kg for an overall bike weight of 9.5kg, which puts it at a disadvantage compared to lighter rivals"

JCLG
16.02.2011, 16.10
No ei kyllä.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/time-trial-triathlon/product/culebro-tria-10-37843

"The hydroformed alloy frame and carbon fork weigh in at a hefty 2.25kg for an overall bike weight of 9.5kg, which puts it at a disadvantage compared to lighter rivals"

Löysin tuon arvostelun itsekin. Kyllä valinta tulee Tuon B14 ja Slicen väliltä. B14:aa pääsee kokeileen vasta ensi kuussa :( Toimitus sen jälkeen toukokuun alkuun. Jos sokkona tilais niin sais huhtikuussa. Mutta eipä tässä hoppu ole.

Samu Ilonen
17.02.2011, 10.22
Kannattaa ehkä myös kysellä noitten Felt B-pyörien omistajilta miltä ne tuntuvat lähinnä ala- ja ylämäissä, ja joidenkin niitten kokemuksia niistä säädettävistä stemmeistä käytössä...

Tossa käy niitä nääs huollossa jokusia ja on tullut koe-ajettua niitä...en silti lähde niitä kommentoimaan sen kummemmin. :D

Sellanen viime vuoden, vissiin kallein malli, valko-vihreä, Sram Red palikat ja Zippit, oli 9,2kg ite punnattuna. Ei keijujen sukua.

snowfake
04.08.2011, 16.58
Mites kun mennään hieman enemmän budjettipyöriin, miltäs tämä peli vaikuttaa? Tuossa olisi passeli tarjous runkokoon 54cm pyörästä, sopiikohan 180cm/~87cm inseam -kuskille miten hyvin?

http://www.feltbicycles.com/Finland/2011/TT-TRI/TT-TRI-Series/S22.aspx

pölhö
04.08.2011, 17.25
Eikös 54 ole 87 sentin sisäsaumalle ihan liian pieni? Itsellä 52-koon pyörät ja sisäsauma taisi olla 77... (Feltin sivullakin näyttää tarjoavan pituudellesi 56/58)

Saako udella, miten passeli tuo tarjous oli? Jotenkin muistelisin, että tuohon S22:n hintaan ei yleensä paljoa tartte lisätä, niin saa samoilla palikoilla kuitupyörän. Siis jos jaksaa vähän tarjouksia ja käytettyjä kyttäillä.

Itse maksoin kuitupyörästäni (edessä Ultegra, takana DA) 15XX €, kun maltoin tovin aikaa kattella tarjouksia. Ja vähän käytettynä vastaavia löytää 1200-1300 €:n pintaan.

snowfake
04.08.2011, 22.25
Eikös tri/tempopyörän pitäisi olla hieman pienempi? Nopeasti mitattuna competetive cyclist antaa top tube rangeksi 52.5 - 54.5, feltissä satulan asennosta riippuen 54 koossa 52.8 ja 54.5

Hinta oli vähän alle 1200e. 1599e saisi uutta speedmax 8.0 al:ää canyonilta, tietenkin kohta niilläkin pitäisi olla alet ja varmaan aika monessa muussakin paikassa :)

pölhö
04.08.2011, 23.19
OK, ehkä olet oikeassa koon suhteen; itsellä tuo jalkojen ja torson suhde on niin eri (=persjalkainen). Olen sinua vain 7 senttiä lyhyempi, mutta sisäsauma peräti 10 (eli torsoni on peräti pidempi).

Fillari-lehden torilla joku muuten on myynyt maanantaista lähtien Cervelo P2C:tä (-08, koko 56) hintaan 1500. Jos et ole nyt parin viikon päästä Tampereelle lähdössä kisaamaan vaan esim. ensi kesäksi ostamassa, odottelisin sinuna juuri tällaisia käytettyjä tai (nettikauppojen) tarjouksia. Veikkaisin kuitenkin, että esim. tuossa kervelossa (joka lienee tosin sinulle iso) on yli 300 €:lla enemmän pyörää kuin tuossa Feltissä ;)

ADVENTTI
04.08.2011, 23.35
jos pitäisi saada mahdollisimman hyvä triathlonpyörä ja samalla fillari jolla myös hyvä ajaa maantiekisoja niin mä kyl hommaisin Gir's G-Maxin!

PTM
05.08.2011, 08.48
jos pitäisi saada mahdollisimman hyvä triathlonpyörä ja samalla fillari jolla myös hyvä ajaa maantiekisoja niin mä kyl hommaisin Gir's G-Maxin!

:eek:

snowfake
05.08.2011, 10.01

Miksi ostaa 9350e hybridipyörää kun samalla rahalla voi ostaa oikean maantiepyörän sekä oikean triathlon-pyörän...

ADVENTTI
05.08.2011, 10.37
Miksi ostaa 9350e hybridipyörää kun samalla rahalla voi ostaa oikean maantiepyörän sekä oikean triathlon-pyörän...

en tiedä paljon olet seurannut triathlonkisoja... mutta Ranskassa ainakin kyseinen fillari on kelvannut pro tason triathlonisteille ja on fillarilla maatiekisojakin hoidettu.. hintakaan ei ole 9350,- vaan kyseisen fillarin taitaa saada tällä hetkellä äpaut 4000 eurolla jos Sram Redit vaan kelpaa :D suosittelen että perehdyt fillariin ennen kun alat puhuuu 9500 euron hybridistä.

snowfake
05.08.2011, 10.48
Jaa katos tuossahan oli välilehtiä ja halvempia versioita. Aika maantiegeometrialta kyllä näyttää.

PTM
05.08.2011, 10.52

No minä olen seurannut, mutta tarjolla on paljon hyviä pyöriä, joten sinä varmaan tekisit niin, mutta moni muu voisi päätyä toisenlaiseen ratkaisuun varsinkin jos asiaa ei katso ainoastaan yhdenlaisten lasien läpi...

Jokkek
23.09.2011, 09.42
Cännärimiehenä katellut, josko Sliceä alkaisi hommaamaan alle. Koko pähkäilyttää. Olen 185 cm pitkä, ensimmäinen maantiepyörä oli cännärin alurunkoinen 58 rungolla ja nyttemmin olen ajanut Six13 56 cm rungolla. Jälkimmäinen tuntuu hyvältä, vanha isompi menettelee kun kannatin on lyhyehkö.

Tri-pyörissä lähtökohtaisesti katotaan pienempää kokoa? Eli 54 olisi lähtökohta minun tapauksessa, vai käyneekö se ahtaaksi?

viimeinenlenkki
17.10.2011, 18.07
ITSEÄNI KIINOSTAISI RIDLEY DEAN ,NÄYTTÄÄ AIKA VALMIILTA PAKETILTA.

runttaaja
02.07.2014, 20.00
Lainataas vanhaa ketjua.

Parin vuoden pähkäilyn jälkeen olen päättänyt lähteä puolimatkan trikisaan. Kävin asiantuntevassa liikkeessä (jätetään vielä mainitsematta mikä liike) juttelemassa kalustosta ja siellä oltiin vakaasti sitä mieltä että ensimmäiseksi pyöräksi pitäisi hommata maantiefillari, jolla opetella ensin kunnon pyöritystekniikka ja sillä pääsisi muutenkin pitkälle joka varmasti pitää paikkansa. Tällä hetkellä omistan vain maastopyörän fläteillä. Kerroin myös ettei ryhmälenkit tai lyhyemmät matkat ole suunnitelmissa, eikä fillarilla ajettaisi muuta kuin treeniajoa.

Uskon myyjää siinä, että maantiepyörällä olisi geometrian puolesta helpompaa oppia ajamaan kuin triathlonpyörällä mutta kyseenalaistan tiukan väitteen ettei tri pyörällä kertakaikkiaan voi oppia pyörittämään.:seko:

Ajatuksena on että iskisin tripyörän talveksi traineriin kiinni ja opettelen talven aikana pyörittelemään. Tarvittaessa vedän satulan taakse ja pistän lyhyemmän ja korkeamman stemmin. Muutenkin harjoittelu tuskin tapahtuisi aerotangoilta. Eikö tämä tosiaan onnistuisi?

Maantiepyörää en vierasta, mutta jos pidemmän ajan tähtäin täyspitkästä matkasta myöhemmin täyttyisi, tulisi kuitenkin kiusaus ostaa ns oikea tripyörä. Raha kun ei kasva puissa niin kaluston uusiminen vuoden päästä ottaisi päähän.

Mattia
02.07.2014, 20.43
En näe mitään syytä miksi pitäisi ostaa maantiefillari, jos tarkoitus ajaa vain tri-tai aika-ajoa. Väite, ettei pyöritystä opi aika-ajopyörällä on huuhaata. Tottakai oppii. Ei lihashermotus ymmärrä millä pyörällä istumalla sitä käskytetään. Kroppa oppii siihen mihin se totutetaan ja maantiepyörällä ajamalla ei opita parhaalla tavalla aika-ajopyörään/ -asentoon.

Älä suotta muuta ajoasentoa "huonompaan" suuntaan, jos trainerilla alat ajelemaan. Tolkuttoman monella trikuskilla ei koskaan ole ollut maantiefillaria. Osta minkä haluat.

sledgehammer
02.07.2014, 22.07
Pyörittelyn oppii rullilla ja oikeastaan ihan millä vaan, kunhan sitä vain harjoittelee. Rullilla voi ajaa ihan hyvin lisätangoilta. Ensimmäinen tunti on tosi tarkkaa, mutta siitä se pikkuhiljaa lähtee. Laittaa telkkariin/läppäriin jotain katsottavaa, niin ei tuu tuijotettua etupyörää ja rullia. 10h jälkeen menee ihan hienosti, tosin lisätangoilta en ole kyllä uskaltanut juoda ja ajan aina mielellään seinän vieressä.

Ilman muuta tri-touhuun tarkoitettu filo, jos sitä leikkiä lähtee harrastamaan. En näe mitään syytä uuvuttaa itseä puolikkaalla maantiepyörällä. Mä myin maantiepyöräni pois, kun ajan nykyään kaikki lenkit tri-pyörällä. Sen selästä on paljon mukavampi lähteä juoksemaan. Kaiken lisäksi ainakin oma pyörä on mukavampi ajaa, kuin yksikään allani ollut maantiepyörä. Asennon kun saa kerran kohdalleen, niin siinä on ilo makoilla ja antaa vain jalkojen tehdä työtä. Näin siltikin, vaikka selkä on lähes vaaka-asennossa.

Jos sitten kokee tarvitsevansa maantiekonkelin, niin ostaa vaikka jonkun perus härvelin hoitamaan sitä virkaa. Niitä saa aika edullisesti käytettynä ja ainakin mä laittaisin enimmät pelimerkit siihen vehkeeseen joka talutetaan viivalle.

runttaaja
02.07.2014, 22.59
Kiitos vastauksista. Ne olivat aika lailla sellaisia mitä odotinkin eli ei se suora triathlonpyörän osto voi koko hommaa kaataa.
Harmi etten päässyt tänään pyörän päälle testaamaan miltä se geometria olisi oikeasti tuntunut. En kehdannut väkisin yrittää kun myyjällä oli niin vahva oma mielipide (.. voinhan mä myydä sulle mitä vaan, MUTTA jne...).

Saa nähdä joutuuko sitä tilailemaan netistä. Liikkeitä missä hyvää budjettipyörää oikealla koolla olisi esillä ei kasva puissa. Felt B16 voisi olla sopiva härveli ja olenkin yrittänyt mitta-asioista kovasti vaivata tuossa naapurifoorumilla. Tuloksetta ainakin tähän mennessä:
http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?32255-Triathlon-pyörän-mitoitus/page3

kpyora
03.07.2014, 13.01
Luepa uusin Fillarilehden numero. Käsittääkseni siinä johtopäätös on, että pitää olla ainakin tavallinen maantiepyörä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

sledgehammer
03.07.2014, 13.10
Mikäs siinä oli perustelu tuollaiselle lopputulemalle lyhyesti referoituna?

kpyora
03.07.2014, 13.42
Käsittääkseni se, että maantiepyörällä voi ajaa triathlonia, mutta toisin päin se on hankalaa. (Jossain muualla olen nähnyt maininnan lenkkeilyn turvallisuudesta) Suurin ero maantie ja triathlon pyörän välillä on reiden kulma. Joku triathlonisti totesi, että kun selkä on hyvässä kunnossa, voi triathlon kisankin ajaa maantiesäädöillä. Muuten penkkiä kannattaa ottaa eteenpäin.

EDIT: Mitä säännöt sanovat pyörästä lyhyemmissä kisoissa, joissa peesaaminen on sallittua?

mhelander
03.07.2014, 14.00
Voi kun tuo oliskin noin suoraviivaista... Ennen ei ollut mitään Tri-pyöriä, ainakaan täällä pohjoisessa. Ne piti tehdä itse maantiepyörästä. Ei ollu Internettiä ja mitoitusohjeita. Huippujen kuvista katseltiin mikä ilmeisesti toimii...

Omalla Tri-säädetyllä Rossin:lla aloin kaikki maantielenkit, yhteislenkit, talviajot jne.

Onneksi nykyään ei nojapyöräilijänä tarvi mokomia miettiä. Toisaalta on noita pyöriäkin neljä mistä valita. Yksi on sellainen joka taipuu helposti kaikkeen yllä mainittuun.
Sent from my Lumia phone using Tapatalk

sledgehammer
03.07.2014, 15.52
No toi turvallisuusjuttu on nyt sinänsä vähän turhaa, koska tuskin kukaan noilla tri-pyörillä missään taajamissa ajaa ja vaikka ajaisikin, niin onhan siinä basebar ja jarrut. Lenkitkin ovat sen verran pitkiä, että ei niitä missään kaupungin syrjäkulmilla jaksa hinkata. Se on totta, ettei sillä pääse kimppalenkeille, mutta mitä sitten? Siihen hommaan voi sitten hankkia toisen filon, jos se alkaa kiinnostamaan. Mun mielestä pelkällä tri-pyörällä pärjää ihan mainiosti, mutta mä en olekaan kovin innokas hyötyliikkuja.