PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan ajoasento-ongelma

Sivut : 1 [2]

sledgehammer
16.05.2013, 12.37
Niin se on hankalaa. Tässä näitä asioita itsekin koittanut opiskella ja pyöritellä. Tuon fujin ongelmaakin olen koittanut analysoida. Tärkeimpänä lähteenä ehkä tämä artikkeli: http://www.velofitter.com/storage/Road_Bike_Fitting_Guidelines.3.14.11.pdf ja blogi http://www.velofitter.com/blog/ Oma lopputulema tällä hetkellä on se, että liian suuri korkeusero satulan ja sarvien välillä on johtanut käsitykseen, jonka mukaan runko olisi liian pitkä. Liian pitkältähän se tietysti tuntuu, kun ajoasento on venytetyn oloinen lyhyestä stemmistä ja korotusrenkaista huolimatta. Nyt en pääse mittaamaan, mutta lonkalta heitettynä ero on jotain 15cm luokkaa. Tutkin tarkemmin illalla. Olen nyt syötellyt helkkarin moneen runkolaskuriin tietojani ja kaikista tulee vastaukseksi 54-55. 177cm, 84 inseam, torso ja jalat normaaleissa mittasuhteissa, ehkä inan pitkät kädet. Kämmenet saan helposti lattiaan. Suurin ongelma ajon aikana on polte lapojen välissä atlasnikaman kohdalla. Siitä alkaa tuskan oireet ja sitten etenevät sormiin.

Ainoa asia mikä nyt hämää on "effective top tuben" merkitys vs satulan ja sarvien korkeusero ja tähän lisättynä vielä kaulaputken pituus. Siitä olen aika varma, että seuraavassa rungossa pitää olla pidempi kaulaputki. Sarvien ja satulan korkeusero ajokunnossa pitäisi olla mielummin skaalan alemmasta päästä kuin ylemmästä. Kun nämä asiat lasketaan yhteen niin paljonkon se vaakaputken pituus voi kasvaa vai pitäisikö silti pitää kiinni tuostaa ETT 550mm mitasta. Säätelen cyclon tänään vimpan päälle ja lähden sitä kautta ratkomaan asiaa. Nyt kun tuolla fujilla on tahkonut jo jonkinverran, niin cannari tuntuu suorastaan lyhyeltä ajaa. Jossain tuon CX-9 cyclon ja ja Fuji teamin välissä se kompromissi on.

kolistelija
16.05.2013, 12.49
Niin se on hankalaa. Tässä näitä asioita itsekin koittanut opiskella ja pyöritellä. Tuon fujin ongelmaakin olen koittanut analysoida. Tärkeimpänä lähteenä ehkä tämä artikkeli: http://www.velofitter.com/storage/Road_Bike_Fitting_Guidelines.3.14.11.pdf ja blogi http://www.velofitter.com/blog/ Oma lopputulema tällä hetkellä on se, että liian suuri korkeusero satulan ja sarvien välillä on johtanut käsitykseen, jonka mukaan runko olisi liian pitkä. Liian pitkältähän se tietysti tuntuu, kun ajoasento on venytetyn oloinen lyhyestä stemmistä ja korotusrenkaista huolimatta. Nyt en pääse mittaamaan, mutta lonkalta heitettynä ero on jotain 15cm luokkaa. Tutkin tarkemmin illalla. Olen nyt syötellyt helkkarin moneen runkolaskuriin tietojani ja kaikista tulee vastaukseksi 54-55. 177cm, 84 inseam, torso ja jalat normaaleissa mittasuhteissa, ehkä inan pitkät kädet. Kämmenet saan helposti lattiaan. Suurin ongelma ajon aikana on polte lapojen välissä atlasnikaman kohdalla. Siitä alkaa tuskan oireet ja sitten etenevät sormiin.

Ainoa asia mikä nyt hämää on "effective top tuben" merkitys vs satulan ja sarvien korkeusero ja tähän lisättynä vielä kaulaputken pituus. Siitä olen aika varma, että seuraavassa rungossa pitää olla pidempi kaulaputki. Sarvien ja satulan korkeusero ajokunnossa pitäisi olla mielummin skaalan alemmasta päästä kuin ylemmästä. Kun nämä asiat lasketaan yhteen niin paljonkon se vaakaputken pituus voi kasvaa vai pitäisikö silti pitää kiinni tuostaa ETT 550mm mitasta. Säätelen cyclon tänään vimpan päälle ja lähden sitä kautta ratkomaan asiaa. Nyt kun tuolla fujilla on tahkonut jo jonkinverran, niin cannari tuntuu suorastaan lyhyeltä ajaa. Jossain tuon CX-9 cyclon ja ja Fuji teamin välissä se kompromissi on.
Ihmisen fysiikka on kyllä niin yksilöllistä. Minusta korkealla oleva tanko saa fillarin tuntumaan hölmön pitkältä ja käsiin tukeminen tuntuu vaivalloiselta. Selkähän siitä tulee kipeäksi.

Mielummin pitkä ja matala runko kuin lyhyt ja korkea. Matala ja pitkä runko saa minun kädet ja hartiat ihan optimaaliseen asentoon. Se tietenkin luo välillä vähän paineita penkin ja pyllyn välille ja satulan on oltava juuri oikean mallinen. :)

jme
18.05.2013, 12.18
Uudessa cyclossa joutuu pitämään satulaa alaspäin käännettynä (pikaisella mittauksella noin 1,5cm korkeuseroa) jotta se ei painaisi välilihaa. Vaakasuoralla huomaa jo paikallaan istuessa miten se painaa.

Niska/hartiat tulevat ajaessa kipeäksi, ja hiukan tuntuu sormissakin puutumista. Jos irrottaa ajaessa kädet, niin asento kaatuu eteenpäin, ellei polje samalla. Mahtaisiko tilanne korjaantua reikäsatulan ostolla, jos sen avulla saisi vaakasuoraan satulan? Sen käsittääkseni pitäisi siirtää painoa käsiltä pois.

jartsuli
18.05.2013, 13.44
Jme, satula vaakaan ja ajoa.. tottumattomuutta vain

kolistelija
18.05.2013, 13.52
Jme, satula vaakaan ja ajoa.. tottumattomuutta vain
Tai sitten ihan perseen sopimattomuus kyseisen satulan kanssa. Sopivan levyinen satula nostaa persiin istuinluiden varaan, riittävän korkealle ettei mulkunjuuri osu siihen.

Privileged
18.05.2013, 14.30
Suosittelen reikäsatulaa! Itselläni oli oikean levyinen ilman reikääkin, mutta vasta reiällinen auttoi puutumiseen.

Tuossa yksi hyvä vaihtoehto http://www.bikecompany.fi/komponentit/satulat/specialized-toupe-comp-gel.html

Jake_Kona
18.05.2013, 14.59
Itsellä meni tämänpäiväinen lenkki juurikin satulansäätöhommissa. Satula liian takana ja kun sen sai korjattua oli liian matalalla. Sitten satulan kärkeä alaspäin ja lisää 1cm koroa lisää. Nyt tuntuu, että tarvitsen 1-2cm pitemmän stemmin. Kun ei enää kompakti ajoasento tunnu riittävältä vaan haluan luntevammin kädet oikeampaan kulmaan ( yläotteella ranne-kyynerpää-linja hrisonttaalisesti niin ettei polvet hakkaa kyynerpäihin).
Alkujaan menin juuri pyörän säädöissä toiseen suuntaan.

sledgehammer
18.05.2013, 20.36
Mä en oo tosta polvi/kyynerpää jutusta niin ressannut. Kengissä on 0-asteiset klossit ja olen opetellut polkemaan niin, ettei polvet harota yhtään sivulle. Jalat mahtuu pyörimään kyynärpäiden sisäpuolellakin 42cm sarvilla. Ei ne siellä nyt ihan sisäkkäin sentään ole, mutta tällä voi ehkäistä sen satunnaisen kyynärpään osumisen polvilumpioon. Hengitys helpottui huomattavasti nyt kun on sarvet ja satula järkevässä suhteessa toisiinsa. Mulla polvi tulee vähän yli poljinakselin, mutta välillä taas ajelen perse taaemmaksi työnnettynä ja silloin linja onkin jo kohdallaan. Ei sitä ajoasentoa voi säätää mun mielestä vain tiettyyn yhteen asentoon. Pidemmällä lenkillä on pakko muutenkinn vaihdela asentoa ja ainakin mulla perseen paikka vaihtelee sen mukaan, miltä otteelta satun polkemaan. Jos oikein puristan alaotteelta, työnnän hanuriakin taaemmaksi.

rhubarb
18.05.2013, 20.45
Älkää nyt ihmiset senttikaupalla säätäkö kerralla.

Jani R.
18.05.2013, 22.18
Jalat mahtuu pyörimään kyynärpäiden sisäpuolellakin 42cm sarvilla.

Osuuko polvet kyynärpäipäihin? Itella oli maantiepyörässä aluksi niin lyhyt stemmi että osui ja ajaminen tuntui oudolta. Hommasin sentin pidemmän tilalle ja ahtaus helpotti paljon.

sledgehammer
18.05.2013, 23.18
Ei oikeastaan ikinä. Joskus tykkään ajaa seisten pienempiä mäkiä kädet alaotteella. Silloin ne menee vähän limittäin, mutta ei ne päin oo osunu oikeastaan koskaan.Mä oon jumpannut niin paljon noiden eri osien kanssa, ja varmaan mun akuankan perse/selkä aiheuttaa omat haasteensa, jotka ei varmaan kaikkia koske. Setuppi taitaa olla vähän erikoinen, mutta kyllä se palvelee mua nyt ihan kohtalaisesti. Mulla on 90mm 0-asteinen stemmi ja kompaktisarvet 54 koon rungossa. Pituutta 177. Normaali torso suhteessa jalkoihin. Kädet ehkä jopa inan pitkähköt. Mua ei haittaa ollenkaan se, että kyynärnivelessä on vähän enemmän kulmaa kun menen aerodynaamisempaan asentoon. Teen sen mielelläni, kun vastapainona on hyvä asento pidempää matkaa ajettaessa, eikä se ole ainakaan mulle mitenkään epämukavaa. Suorin käsin niska jumissa ja hartiat lukossa oli kamala. Oon harkinnut 0,5-1cm lyhyempää runkoa niin saisi vähän stemiä pidennettyä, mutta enpä tiedä onko sille enää edes tarvetta. Nyt paketti pelaa mukavasti.

sledgehammer
01.06.2013, 20.44
Ei hemmetti, vaikka tää nyt menee monologiksi, niin olipas hauska kokemus lenkillä. Kävin polkaisemassa pikku iltalenkin ja vastatuulessa tarpoessa kävi mielessä, että mitenköhän tän homman saisi vähän kevyemmäksi. Sitten pälkähti päähän laittaa kyynärpäät tangolle ja avot, johan alkoi kulkea. Asento oli kerrassaan mainio ajaa. Rento noja sarviin ja antoi jalkojen pyörittää rauhassa aavistuksen raskaanpuoleista tahtia normaalia hieman hitaammalla kadenssilla. Tuulen haittavaikutus väheni oleellisesti ja tyynellä/myötätuulessa vauhti nousi ihan kunnolla. Sen kertoi mittarikin, kun 65km 31,8km/h keskarilla. Olisi ollut varaa kiristellä vielä hyvin tahtia. Asento oli alkuun vähän hutera ja pyörittämisen pitää olla aika tasaista, jotta homma menee mallikkaasti. Kun hartiat sai rennoksi ja homman rullaamaan, niin sehän kyllä palkitsi. Taitaa aerotangot mennä hankintalistalle. Ainakin pidempiä matkoja noilla olisi aika mukava ajella. Nehän on suht helppo irrottaa ja kiinnittää tarpeen mukaan. Samalla huomasin, että kyllä mä olin ajautunut vähän hakoteille tuota pyörää näprätessä. Suurin syy oli varmasti runko, joka ei vaan sopinut mulle. Tuossa sennossa kun kädet ovat ihan hemmetin paljon kauempana vanhaan verrattuna ja silti oli todella mukava ajaa ja helppo hengittää.

Edit:
Jotta homma menisi entistä sekavammaksi niin uudeksi fillariksi tuli Storck Scentron koossa 55. Paperilla ihan selvästi isoin pyörä, minkä olen omistanut, mutta jotenkin vaan palat loksataa paikalleen, kun tuolla ajaa. vaikka ETT on fujiakin sentin enemmän, ei filo tunnu yhtään isommalta. Kai siinä on Marcus Storck oikeasti uhrannut muutaman ajatuksen geometrialle runkoa suunnitellessaan. Stemmikin on 100mm eikä tunnu yhtään liian pitkältä. Täällä rungon speksit:
http://www.storck-bicycle.de/en/bike-anz2.asp?ID=3001&ID2=33019&sub=3000

toripolliisi
25.06.2013, 11.52
Löytyipä passeli ketju kysymykselleni. Nyt olen ollut noin 2viikkoa maantiepyörän onnelinen omistaja. Ongelma, tai sit ei.. On se, että alusta asti alaselkä on ollut ongelma. Alkuun kärsi polkea noin 6km, jonka jälkeen alaselkä alkoi kipuilemaan. Tällä hetkellä menee 40km hyvin jos poljen kevyellä vaihteella, mutta kun alan hakemaan happoa jalkoihin, ajan ylämäkiä tai vastaseen niin selkä loppuu todella nopeasti. 25km menee hyvällä vauhdilla muutamalla ilman käsiä ojennuksella ihan hyvin, mutta mutta..mitä enemmän selkäväsyy niin ojennuksien määrä lisääntyy. Peruspyöräily asennossa en saa laukaistua "tilannetta" alaselästä. Positiivista on se, että kestävyys selässä paranee koko ajan eikä selkä oireile muuta kuin polkiessa. Ärsyttää ku jokainen treeni tuntuu menevän enemmän tai vähemmän selkää miettiessä ja pelätessä. Toinen negatiivinen asia on se, että en saa jaloista läheskään parasta irti, koska selän jumi tappaa voimalla polkemisen..

2009-2010 minulla oli juurikin alaselässä kookas prolapsi, eli välilevyn pullistuma. Nyt se on hyvällä mallilla, mut olisko tästä seurannut heikompi lihaskunto keskivartalo/syvienlihasten kohdalla? Tuntuu, että jalat dominoivat rajusti keskivartaloa kun pitäis polkea, josta seuraa se, että selkä antaa periksi? Toinen juttu on venyttely! Selkäongelmien jälkeen oon entisestäkin rautakanki kropasta jäykistynyt!

Lähinnä haen tällä kysymyksellä vertaistukea tai ideoita tilanteeseeni. Haaveissa olisi vaikka mitä itsensä ylittämis tapahtumaa..

Jake_Kona
25.06.2013, 12.26
Niin meinäsitkö osallistua 24h maastopyörätapahtumaan selkäongelmien kanssa? ( jos ymmärsin oikein toisen ketjun viestiäsi)

Jos näin niin älä, koska selkä voi mennä sellaiseen juntturaan ettei ilman sairaalakäyntiä tokene. Sillä se lähtee millä on tullutkin, mutta varovaisesti ja vähän kerrallaan. ( olipas yleispätevästi ;) )

sledgehammer
25.06.2013, 12.33
Toi sillä lähtee, millä on tullut harvoin pätee, mutta tässä kohtaa uskaltaisin itsekin sitä suositella. Mulla on monesti selkä vetänyt ikävästi "jäkkiin" lenkin jälkeen. Sitä on hierottu ja venytetty, mutta lopulta jumi on aina lähtenyt ajamalla pois. Vaiva juontaa juurensa jumiin menevästä perseestä ja takareisistä jotka taas sitten vuorostaan vääntävät selkärankaa mukavasti. Tunti ajoa -> jumi poissa ja selkä kunnossa. Jos mahdollista niin lisää korotusrenkaita stemmin alle. Sitten kun kroppa alkaa tottua, niitä voi koittaa vähentää, jos semmoselle näkee tarvetta. Stemminkin voi kääntää tai vaihtaa suoraan. Tuo alaselkä tulessa fiilis tulee varmaan enimmäkseen siitä, että selkä ei ole tottunut ajoasentoon. Toki sitä selkää kannattaa ehkä vähän koittaa venytellä, jos se on jäykän oloinen. Vaikka minuutti tai kaksi kädet lattiaan kerran illassa. Jos ei kädet mee lattiaan jalat suorina niin sitä suuremmalla syyllä.

toripolliisi
25.06.2013, 13.16
Jake Kona: Ensi kesänä. Ei mulla näitä ongelmia ole ollut hybridillä tai maastopyörällä. Tuli tän uuden pyörän mukana :D Noissa tapahtumissahan ei tarvi yksi sotkea koko aikaa vaan 4hölön tiimillä vedetään, joten taukoja riittää jos rupeaa kipeytyyn.

Sledgehammer: Toi sun kuvaus alaselkä tulessa on just sitä itseä. Itsekin koen, että ongelma on tottumattomuutta uuteen ajoasentoon, sillä tuska loppuu heti kun lopetan polkemisen. Alan siis venyttelemään, sillä kokeilimpa tota kädet lattiaan liikettä ja ei puutu kuin 15cm, että sormet osuis lattiaan... Ei saatana mihin kuntoon sitä päästää itsensä!!

Markku Silvenius
25.06.2013, 15.45
Joo siis pyöräily vaatii ERITTÄIN paljon keskikroppaa. Alas runttaaminen selkää, polkimen kevennys/nostaus ylöspäin vatsalihaksia. Lisäksi paljon fillarointia on noin ylipäänsä 'invalidisoivaa' liikkuvuudelle ellei tietoisesti satsaa yleiseen liikkuvuuteen ja lihashuoltoon jollain muulla tapaa.

Pyörityksessä siis ponnistetaan keskikroppaa vasten, siksi merkitys on hirvittävän suuri.

Katso youtubesta hakusanalla 'livestrong core' ja löytyy aika iso paketti erinomaisia juttuja keskikropan kunnostamiseen. Tietty kannattaa skaalata asiat suhteessa prolapsiin ja sen uusimiseen.

JOULU
25.06.2013, 16.54
Toripoliisi, valitettavan tuttuja juttu itsellenikin ovat prolapsi ja selkäkipu. Molemmista olen päässyt toistaiseksi eroon (ei ongelmia tänä vuonna). Muutama vuosi sitten pyöräilyä aloitellessani selkäkivut olivat jokapäiväinen riesa. Venyttelyn, lihashuollon, voimaharjoittelun ja AJOASENNON säätämisen avulla olen päässyt kivuista eroon.
Jos selkäsi kestää maasturilla ja hybridillä ajon niin pitäisi sen hyvässä ajoasennossa kestää maantiepyöräilyäkin. Säädä ajoasentoa lyhyemmäksi ja pystymmäksi (tarvittaessa ammatilaisen avustuksella) ja katso mitä selkä muutoksista tykkää.

toripolliisi
25.06.2013, 22.07
Mukava kuulla, että ongelma ei ole ylitsepääsemätön. Taidan tehtä jotain oikein ku saan selän ja vatsan jumii sotkiessa.. Tiedä sit "pyöritänkö" edes sinne päin mutta panostan ajaessa polvien nostoon, jolloin ajamisesta tulee rullaavampaa.. Sykkeet tuntuvat vaan nousevan korkeammiksi kuin normaalisti. Kai mä sit vastaseen, tempossa ja ylämäissä runttaan ku sit selkä väsyy. Oon luullut, että pyöräily on vaan polkemista, mutta täähän pitää hirveästi pikku juttuja ja koukkuja sisällään. Nyt alan panostamaan keskikroppaan ja venyttelyyn. Kyykkäämistäkin olen ajatellut lisätä.

Jalkapallo ja uinti ovat sivulajeina, joten luulis kropan pysyvän hyvässä tasapainossa.

Fin-76
25.06.2013, 22.58
Morjesta,
En jaksa laiskuuttani lukea aiempia kommentteja, mutta omasta ergonomian parannuksesta ajattelin kertoa.

Pitkillä lenkeillä varpaat puutuivat. Ratkaisu löytyi Spessun pohjallisista, joissa on jalan holvikaarelle kunnon tuki. Ekoilla lenkeillä tuntui kuin olisi polkenut kumipallo jalkojen alla, mutta nyt en niitä vaihda enää mihinkään.

Maantiellä noin 1-1½ h ajamisen jälkeen alaselkä puutui. Ongelma ei täysin poistunut, mutta helpotti ehkä 80% kun laitettiin perusasiat kuntoon, eli polven paikka poljin akseliin. Käytännössä penkkiä siirrettiin sentti eteenpäin ja helpotti heti. Maastossa puutumista ei käytännössä ole ollut juuri ollenkaan.

Niskan puutuminen oli helposti ratkaistu, kypärästä lippa pois :cool:

Toivottavasti joku näistä vinkeistä saa avun.

Mukava kuulla, että ongelma ei ole ylitsepääsemätön. Taidan tehtä jotain oikein ku saan selän ja vatsan jumii sotkiessa.. Tiedä sit "pyöritänkö" edes sinne päin mutta panostan ajaessa polvien nostoon, jolloin ajamisesta tulee rullaavampaa.. Sykkeet tuntuvat vaan nousevan korkeammiksi kuin normaalisti. Kai mä sit vastaseen, tempossa ja ylämäissä runttaan ku sit selkä väsyy. Oon luullut, että pyöräily on vaan polkemista, mutta täähän pitää hirveästi pikku juttuja ja koukkuja sisällään. Nyt alan panostamaan keskikroppaan ja venyttelyyn. Kyykkäämistäkin olen ajatellut lisätä.

Jalkapallo ja uinti ovat sivulajeina, joten luulis kropan pysyvän hyvässä tasapainossa.

...Mulla on 90cm 0-asteinen stemmi ja kompaktisarvet....
Ei s@@tana, onpa melkoinen putki :eek:

Hubert
13.07.2013, 10.59
Hankin 29erin ja nyt pohdin stemmin pituutta. Toimiiko etunavan näkyminen ohjaustangon edestä/takaa - sääntö tässäkin. Fit calculator mukaan stemmin pitäisi olla pidempi, mutta sitten napa näkyisi alapuolelta.

Ronde79
24.07.2013, 10.03
Aloittelevalla kuntoilumielessä poljeksivalla olisi myös pieni kysymys. Olen nyt vuoden verran tuollaisella CC pyörällä matkaa taittanut, 40-50km kerrallaan. Jonkin verran säätöjä on tullu rukkailtua ees sun taas, mutta ainaki yksi ongelma on ja pysyy riippumatta mitä tekee. Eli kun yritän kadenssia hieman nostaa (arviolta normaalisti ~70rpm) niin alkaa het uskomaton pomppiminen. Ihan sama onko penkki ylhäällä vai alhaalla, niin aina sama juttu. Haluaisin pyöritysnopeutta kuitenkin nostaa jonkin verran kun tahtoo lyödä reisiä aika jumiin nämä nykyiset lenkit joka sitten taas vaikuttaa negatiivisesti tuohon toiseen kuntoilulajiini, eli juoksuun/hölkkään. Pyöränä tuollainen Focus Mares 4.0 muistaakseni kokoa L ja itsellä mittaa 192 (piiiiitkä selkä). Muuten mielestäni ajoasento on aika kohdillaan ja tuntuu suhteellisen hyvältä hieman pitemmätkin matkat.

Hans Opinion
24.07.2013, 11.20
Pomppimisen taustalla saattaa olla moniaikin syitä mutta lähtökohtaisesti sanoisin että kysymys on siitä että sinä painat reidellä etkä nosta pakaralla. Pyöritys pitäisi saada pelaamaan koko kadenssikierroksella siten että voimaa tuotetaan kammen eri asennoissa mahdollisimman tasaisesti, tällöin ahteri pysyy kyllä penkissä.
Hyvää pyöritystekniikkaa pitää harjoitella eikä se onnistu pelkästään kadenssia nostamalla, jos tekniikassa on virhe niin se vain korostuu kun yritetään pyöritttä nopeammin kuin tekniikka sallii. Jos ajoasento on kohdallaan niin parasta on että laitat pyörän traineriin jolloin ei tarvitse keskittyä kuin pyörittämiseen. Sitten peliin sellainen vastus että voimaa joutuu käyttämään niin paljon että pyörityksen eri vaiheet pystyy havaitsemaan voimankäytössä. Sitten vain riittävästi harjoittelua niin että lihasmuistiin piirtyy käsitys tehokkaasta pyörityksestä. Voimaa ja varsinkin kadensia kannattaa lisätä vaiheittain sitä mukaa kun tekniikka kehittyy. Myös nilkan toimintaan kannattaa kiinittää huomiota, se kannattaa pitää mahdollisimman stabiilina.
Optimaalinen pyöritys on harvalla pyöräilijällä erinomaisessa halinnassa, David Milarin tapaan pyörittävät ovat enemmän poikkeus. Pyöritystekniikkaa kannatta ja pitää harjoitella aika-ajoin jotta se pysyy mahdollisimman hyvin hallinnassa. Apuvälineitä on, esmes WattBikellä pystyy harjoittamaan tasaista pyöritystä, laitteesta saa dataa joka kertoo voimankäytön jakautumisesta... saattaa olla yllätys kuinka paljon enemmän toinen jalkaa tuottaa voimaa.

Ronde79
25.07.2013, 09.31
Kiitoksia melko täyteläisestä vastauksesta. Tässä ollaan kuitenkin ainakin toistaiseksi sen verta puuhastelijoita, että tuollaista traineria ei tähän hätään ole saatavilla saatika sitten WattBikeä. Pitää yrittää tehdä rauhallisia lenkkejä joissa pyrkii keskittymään siihen että tulee poljettua koko kierros. Ei vaan meinaa millään niin rauhallisesti malttaa ajella ja lisäksi ainakin itselläni on vaikeata pyörittää jatkuvasti ns. samalla nopeudella, vaan ajosta tulee aika tempoavaa ihan väkisin kun ensin poljetaan reidet hapoilla ja sitten taas rullaillaan hetken matkaa. Se on tämäkin laji sellainen jossa on nuo omat kommervenkkinsä ennen kuin alkaa mennä ns. oikein. Toki kaikkein tärkeintä ainakin omalla kohdallani on se että ylipäätänsä menee...

Hans Opinion
25.07.2013, 12.06
Kiitoksia melko täyteläisestä vastauksesta. Tässä ollaan kuitenkin ainakin toistaiseksi sen verta puuhastelijoita, että tuollaista traineria ei tähän hätään ole saatavilla saatika sitten WattBikeä. Pitää yrittää tehdä rauhallisia lenkkejä joissa pyrkii keskittymään siihen että tulee poljettua koko kierros. Ei vaan meinaa millään niin rauhallisesti malttaa ajella ja lisäksi ainakin itselläni on vaikeata pyörittää jatkuvasti ns. samalla nopeudella, vaan ajosta tulee aika tempoavaa ihan väkisin kun ensin poljetaan reidet hapoilla ja sitten taas rullaillaan hetken matkaa. Se on tämäkin laji sellainen jossa on nuo omat kommervenkkinsä ennen kuin alkaa mennä ns. oikein. Toki kaikkein tärkeintä ainakin omalla kohdallani on se että ylipäätänsä menee...

Pyöritystreeni onnistuu luomuna sopivissa olosuhteissa (loiva ylämäki ja/tai sopiva vastis) kun käyttää välitystä joka mahdollistaa treenin passelin voimankäytön. Jotta voimaa saa pyöritykseen sopivan määrän täytyy ajoasennon olla optimaalinen, esmes satula pitää olla asemoitu siten että se on riittävän takana ja opimaalisella korkeudella. Riittävästi takana oleva ajoasento mahdollistaa optimaalisen reisilihaksen työn, nimenomaan matalalla kadensilla pitää istua riittävän takana. Satulan korkeus pitää olla sellainen että jalka oikenee sopivasti jääden vähän koukkuun jolloin myös nostamiseen saadaan voimaa. Idea on se että kun toinen jalka painaa niin toinen nostaa jolloin tapapuoli painuu satulaan, pelkästään painamalla (varsinkin jos ajoasento on edessä) takapuoli irtoaa satulasta ja kun tähän lisätään korkea kadenssi niin pomppimiselle on edellytykset.
Satulan asempointi pitää tehdä huolellisesti ja yleisesti hyväksyttyjen ohjeiden mukaan (ohjeita löytyy näiltäkin sivuilta runsaasti), mihinkään korostuksiin ei pidä ryhtyä tämän treenin vuoksi. Satulan pitisi olla sellainen että siinä pystyy liikkumaan jonkin verran ees/taas, taka-ajo-asento viritetään siten että tämä pyöritystreeni onnistuu. Tällöin ajetaan yleensä kahvoilta tai apina-otteella, alaotteella liutaan satulalla hieman eteen jolloin kadenssi yleensä hieman nousee. Satula jossa ei pääse liukumaan pitäisi virittää mielummin taakse kuin eteen jotta tämä harjoittelu onnistuu. Satulan opitmaaliseen asemointiin kannattaa nähdä vaivaa mutta ei saa sortua jatkuvaan säämämiseen vaan kun paras mahdollinen setti on löytynynyt niin sillä sitten pitää ajaa kohtuu runsaasti (myös pitkiä istuntoja/ 3-4h) ennen uudelleen säätämistä.
Toivottavasti saat näillä parannettua pyöritystä ja pomppimisen aisoihin. Pyöräliike Lunberg järjestää ShopRide lenkin keskiviikkoisin klo.18, sieltä löytyy apua ajoasennon säätämiseen ja muutakin ohjeistusta, tarkemmat speksit täältä https://www.facebook.com/pyoraliikelundberg

m e r k s
25.07.2013, 13.49
En tiedä ollaanko enää alkuperäisellä aihealueella, mutta pyöritekniikan parantamiseen yhdellä jalalla pyörittäminen on oiva keino... tulee jalkojen mahdollinen epätasapaino niin voiman kuin tekniikankin osalta helpohkosti esiin. Lonkankoukistajat tykkäävät tästä treenistä, ja vaikka en asiantuntija olekaan, tämän lihasryhmän puutteellisuus (tottumattomuus työhön) voisi liittyä myös puutteellisen pyöritystekniikkaan.

sledgehammer
26.07.2013, 13.06
Joskus lueskelin juttuja Moserin reeneistä ennen aika-ajon enkkoja ja sieltä jäi yksi asia mieleen. Pidä kontrolli polkimeen. Tarkoittaa sitä, että poljin ei ole missään kohtaa ilman kuormaa. Tähän ole tasaisesti yrittänyt keskittyä ja nyt reippaalla kahden kesän kokemuksella alan olla tuosta jyvällä niin, ettei sitä tarvitse enää miettiä. Silti välillä poljen toinen jalka irti polkimesta. Kun emäntä kävi juoksemassa kymppejä, menin mukaan seuraksi ja pyörittelin rinnalla yhdellä jalalla. Siitä sai hyvää reeniä ja emännän ei tarvinut juosta yksin.

kp63
26.07.2013, 17.02
Hansin vastauksessa kaikki oleellinen eli tekniikka. Pikku tarkennus hanssille, pakara ei nosta vaan punkee reittä lonkkanivelestä taaksepäin erityisesti kun reisi ja selkä samassa lijassa, mutta myös muuten, lonkan koukistaja enempi nostaa, mutta idee ihan sama. sama ehkä toisella tapaa sanottuna:mieti isketkö polkimia alaspäin liian lujaa ja pitkälle eli käytät voimia alaspäin kun poljin jo ala-asennossa, jolloin voiman suunta po fillarin takaaosaa päin?

sledgehammer
18.08.2013, 13.28
Tähän ongelmajuttuu voisi palata vielä pienen empiirisen tutkimuksen jälkeen. Mä olen tullut siihen tulokseen, että nimenomaan pienellä rungolla alkaa nuo perseen puutumiset, hartioiden jumit ja sormien puutumiset. Eilen kärvistelin Routen 54 kokoisella cyclolla ja helkkari, että tuli vanhat vaivat mieleen heti 50km jälkeen. Sarvet laitoin emäputken alaosasta mitattuna samaan korkeuteen kuin 55 kokoisessa storkissani. Satulan nostin sopivalle korkeudelle ja asensin paikalle pisimmän stemmin minkä laatikostani löysin. Tais olla joku 100mm. Mun siis piti laittaa cannari reissukuntoon, kun storkin vaihteet pimenivät ja jouduin ajamaan cyclolla tuon reissun.

Liian lyhyellä rungolla ei selkää saa semmoselle loivalle pitkälle kaarelle ja painoa jää liikaa perseen päälle. Se alkaa sitten puutua. Hartiat menee huonoon asentoon liian lyhyen ETT välin takia ja sitten käsillä kroppaa kannateltaessa tuppaa hartiat olemaan jäkissä, joka taas johtaa sormien puutumiseen. Mä oon 177,5cm pitkä ja inseam 84cm. Silti tuo 55 kokoinen mitoitukseltaan normaalia ehkä suurempi storkki (scentron) on tosi hyvä mulle. Alaselkävaivoista (poltteusta pitkissä selkälihaksissa)oon tehnyt semmosen havainnon, että se tulee kipeäksi, jos ajaa omaan kuntoon nähden liian kovaa. Ns. puristaa. Niin kauan kun rasitus pysyy siedettävänä ei alaselkä puudu. Sitten kun alkaa rusikoimaan vähän liian kovalla vastuksella, alkaa vaivat jonkin ajan päästä.

Satulan paikan haen pelkästään ajamalla. Ajan tovin, että löydän sen parhaan paikan, jossa saa takareidet mukaan pyörittämiseen ja etureisillä on hyvä tehdä töitä raskaammissa paikoissa. Sitten ihan tunnustelen, missä kohtaa satulaa on istuinkyhmyt. Kurkkaan paikan ja säädän satulan niin, että istuinkyhmyt ovat suurinpiirtein satulan leveimmällä kohdalla. Jos tuntuu, että satulassa valuu eteenpäin, nostan satulan kärkeä tarvittaessa vaikka vähän vaaka-asentoa ylemmäksi. Vaikka voisi kuvitella, että tämä aiheuttaa puutumista jalkovälissä, näin ei käy, koska paino on istuinkyhmyillä. Oikeastan satulan perä säädetään sellaiseen asentoon, että siinä on hyvä istua. Kärki sitten vaan jää siihen asentoon, mikä kohdalle osuu.

rhubarb
18.08.2013, 22.37
painoa jää liikaa perseen päälle. […] käsillä kroppaa kannateltaessa tuppaa hartiat olemaan jäkissä,

PelotonPoljin
06.09.2013, 13.17
Terve! On tässä tullut luettua tätä kyseistä topiccia ja apua olen saanut ongelmiin vaikken mitään ole kysynytkään, samoissa ongelmissa sitä näköjään muutkin painelevat menemään, joten kiitokset omastakin puolesta kaikille hyvistä vinkeistä. Sain kuukausi takaperin sitten syntymäpäivälahjaksi avovaimolta Bianchi Sempre Pro Veloce 10 pyörän, ensimmäinen hiilikuitu maantiepyörä minkä olen koskaan omistanut. Kellarista löytyy vanha Peugeot, jonka leimat ilmoittavat valmistusvuodeksi -81. Uuden pyörän myötä taisin mennä taivaasta Edeniin:) Kiitos neuvojen ja harjoittelun myötä ajamisesta saa nauttia nyt aivan eri tasolla!

EvilOne
11.01.2019, 20.53
Ja täällä taas maantietangolla ajoa aloittava kyselee:-) Linkin takana muutama kuva omasta ajoasennosta, miltä näyttää? https://www.dropbox.com/sh/2wmc9rj3pe42h90/AAC0RvXvRPt1E9iGESu6iDyka?dl=0

Vähän lyhyelle tuntuu ohjaamo, omat mitat 178cm/81,5cm. Syli 182cm. Pyörä Kona Sutra Ltd kokoa 52, stemmi 60mm ja 6 astetta. Standover tässä hyvä, 54 koossa munat rutistuu. Näiden kahden koon välillä reachissa ei juuri eroa, stackissa sitten enemmän.

90mm tai 100mm stemmi samalla kulmalla?

TERU
11.01.2019, 22.29
Ei näytä pahalta tuollaisenakaan, ajoa ja vähitellen säätöjä...satulaa alle viisi milliä taakse ja stemmiin sentti lisää.

paaton
11.01.2019, 22.43
Varmaan oikeita huomiota asennon lyhyydestä. Omasta mielestä tuo on tosi lyhyt. Kädet kuuluisi olla ajaessa kulmassa, eikä suorina. Jos madallat asentoa ja laidat kädet oikeaan kulmaan, niin kahvat taitavat olla jossain ranteen kohdilla.

Sinullahan on pituuteen nähden vielä lyhyt jalka, eli yläkroppa on pitkä. Ihan oikeat suunnitelmat laittaa stemmiin reilusti lisää mittaa.

JohannesP
11.01.2019, 23.33
Näin kun vanhankaan stemmin mitasta ei voi paljoa päätellä sopivaa mittaa niin ehdottaisin helpoimmaksi vaihtoehdoksi marssia pyörän kanssa hyvään liikkeeseen ja kysästä voitko tarvittaessa tulla muutaman lenkin jälkeen vaihtamaan uudenveroisessa kunnossa olevan toiseen. Aikoinaan itse pohdin 100 ja 110 välillä ja myyjä ehdotti heti tälläistä vaihtoehtoa. Lopulta menin viikon jälkeen kysymään vieläkö onnistuu ja samantien vaihdettiin pidempi tilalle samaan rahaan. Lopputulos olisi ainakin helpommin saavutettavissa.

TERU
12.01.2019, 06.23
Pitää satulan ja tangon välissä olla riittävästi tilaa, mutta maantietanko ei saa olla yhtään liian kaukana, koska ajo enimmäkseen kahvoilta. Kun kaikki on kohdillaan on ajo rentoa eikä ohjata tarvitse liioin, on kuin ajaisi autolla, jossa säädöt ratin, penkin ja polkimien ynnämuiden osalta täsmäävät, kulkee kuin ohjaamatta ajatuksen mukaan. Sentti stemmin pituudessa on iso muutos kaksi hyvi suuri...tosin onhan tuossa varaa suurentaa kokonaisajopituutta stemmiä pidentämällä.

EvilOne
12.01.2019, 10.25
Ok, kiitos kaikille vinkeistä:-) Otetaan onkeen ja korvan taakse, testaamallahan se sieltä löytynee.

kp63
12.01.2019, 17.42
Liian pieni filo. Johtaa mummopyörä-ajoasentoon. Alaotteella selkä po noin vaakatasossa. Eihän siinä muuten ole mitään järkeä. En usko että stemmillä korjantuu, kun po vakaa ajettavakin eli pitkällä stemmillä menee liian etupainoiseksi.

EvilOne
12.01.2019, 20.43
^Jaaha, mielenkiintoista. Onko sitten väärän mallinen runko meikäläiselle?

Tässä mallissa 52 ja 54 koon reachissa on millin ero, ainakin valmistajan mukaan.

Harmi sinänsä, olisi kyllä juuri nappi tsygä muuten omaan tarkoitukseen. Voimansiirto ainakin pelaa hienosti, kiihtyy kuin unelma ja tuntuma muutenkin hyvä. Ainoastaan tuo ohjaamon paikka hakusessa.

Kannattaako pitkäselkäisen/kätisen siis suosiolla katsella muuta mallia? Onko kellään vinkata jotain vastaavaa kuin tämä Sutra Ltd?

paaton
12.01.2019, 21.34

Tässä mallissa 52 ja 54 koon reachissa on millin ero, ainakin valmistajan mukaan.

Harmi sinänsä, olisi kyllä juuri nappi tsygä muuten omaan tarkoitukseen. Voimansiirto ainakin pelaa hienosti, kiihtyy kuin unelma ja tuntuma muutenkin hyvä. Ainoastaan tuo ohjaamon paikka hakusessa.

Kannattaako pitkäselkäisen/kätisen siis suosiolla katsella muuta mallia? Onko kellään vinkata jotain vastaavaa kuin tämä Sutra Ltd?

En usko, että tuo väärän mallinen on. Eihän tuo tosiaan mikään maantiepyörä ole, eli asento saakin olla pystympi. Pidempää stemmiä vaan ja testailet sopivan. 60millisestä on vara kasvattaa pituutta helpostikkin se 4cm. Mahtava peli just näille talvisille keleille.

Katselin itsekkin, ettei sutrassa reach muutu lainkaan kokojen välillä ja noin lyhytjalkaisena ei tosiaan oikein voi pidempääkään ottaa.

paaton
12.01.2019, 21.47
Tuossa on itse asiassa aika pitkä reach noin pieneeen kokoon, joka on sinulle tosi hyvä, koska yläkropassa on pituutta reilusti. Omassa maantiepyörässäni on 390mm ja käytössä 110m stemmi. (178cm ja 84 inseam) Eli se 100mm stemmi ei välttämättä sinulle ole tuohonkaan kovin kaukana, vaikka asento saakin olla rennompi.

Minulla muuten näyttää olevan 90 ja 100mm stemmit laatikossa ylimääräisinä ja niitä saa kyllä koettaa. Itähelsingissä. Laita yyveetä jos kiinnostaa.

paaton
12.01.2019, 22.21
Tuossa sutrassa on ilmeisesti se uudempi geo, eli tarkoituksena on ajaa lyhyillä stemmeillä. Aika monessa uudessa pyörässä on vastaavia geometrioita. Tuo antaa tosiaan paljon mahdollisuuksia juurikin lyhytjalkaisille, tai jos haluaa matalan asennon gravelliin. Sutra olisi itsellenikin aika mainio 52 koossa, koska asennon saa vielä riittävän matalaksi.

Mutta mitenhän tosiaan nämä geometriat sitten toimii normaali mittaisen stemmin kanssa?

r.a.i
12.01.2019, 23.10

"Once upon a time a bunch of mountain bikers dreamed up something wild: a drop bar bike that felt like a mountain bike and rode like a mountain bike."
Once upon a time a bunch of mountain bikers dreamed up something wild: a drop bar bike that felt like a mountain bike and rode like a mountain bike.
^Lainaus Konan sivuilta, eihän tuon ole tarkoitus mikään maantiepyörä olla. Ihan sopiva fillari, kovaa ajoa vaan ja jos tuntuu 1000 km jälkeen, että ahdistaa niin laita sentin pari pidempi stemmi. Tai vaihda tanko, siinä näyttää olevan tosi lyhyt reach (varmaan tarkoituksella).

paaton
12.01.2019, 23.27
"Once upon a time a bunch of mountain bikers dreamed up something wild: a drop bar bike that felt like a mountain bike and rode like a mountain bike."
Once upon a time a bunch of mountain bikers dreamed up something wild: a drop bar bike that felt like a mountain bike and rode like a mountain bike.
^Lainaus Konan sivuilta, eihän tuon ole tarkoitus mikään maantiepyörä olla. Ihan sopiva fillari, kovaa ajoa vaan ja jos tuntuu 1000 km jälkeen, että ahdistaa niin laita sentin pari pidempi stemmi. Tai vaihda tanko, siinä näyttää olevan tosi lyhyt reach (varmaan tarkoituksella).

Joo, mutta pituutta on 178 ja inseam 81. Normaali mittaisella selällä tuo saattaisikin olla passeli pystyyn ajoasentoon.

EvilOne
13.01.2019, 09.35
Kiitos taas, ei luovuteta vielä siis:-) Testaus jatkuu.

TERU
13.01.2019, 11.57
Ihan nappiin koon valinta mennyt, katsoin valmistajan rungon mitoituksen.
Kun kuskin mitoitus hieman poikkeaa ihan keskinormaalista, niin pientä hienosäätöä kaipaa, kuten hyvin moesti muutoinkin. Kovin isoa ajopituuden lisäystä tehtaan jäljiltä ei pidä tehdä, jos ja kun pyörän haluaa säilyvän sellaisena kuin sen valmistaja on suunitellut sen parhaiten toimivan.
Tehtaan mitoitus löytyy
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm

kp63
13.01.2019, 12.33
tohon kun pannaan pitempi stemmi, niin jyrkät alamäet ja muut mettäpudotukset jää ajamati. ihme filon mitoitus

paaton
13.01.2019, 12.38
tohon kun pannaan pitempi stemmi, niin jyrkät alamäet ja muut mettäpudotukset jää ajamati. ihme filon mitoitus

Joo, noissa uusissa gravalleissa on monissa noin. Reachia ei voi suoraan katsoa, koska noi on tehty ajettavaksi tosi lyhyillä stemmeillä.
Jännä olisi tietää, että meneekö ajettavuus tosiaan kamalaksi jo jollain 100mm stemmillä?

kp63
13.01.2019, 14.11
niissä selkeästi haettu tiettyä tuntumaa. noi ei sitten vaan sovi (tuskin edes ajateltukaan) mun mielestä suomeen yleisfiloksi. ite en ainakaan tykkää talviliukkaalla laskea mäkeä alas jos filo etupainoinen

Antti Salonen
13.01.2019, 15.24
Pääsääntöisesti lyhytjalkaisilla / pitkäselkäisillä ei vain ole mitään vaihtoehtoa sen suhteen, että stemmin on oltava pitkä. Runkokoon kasvattaminen ei monesti ole vaihtoehto, sillä kun satula on matalalla, isomman rungon pidempi emäputki estäisi tangon saamisen riittävän matalalle.

Jos on asiasta kovin tietoinen jo ennen pyörän hankintaa, lyhytjalkaisen kannattaa pääsääntöisesti hommata lyhyellä emäputkella oleva pyörä. Trendi on ollut markkinoilla juuri toiseen suuntaan. Jos emäputki on lyhyt voi ottaa mitoitustaulukoita isomman rungon, ja sitten pärjää aavistuksen lyhyemmällä stemmillä.

Mutta silti: eri runkojen erot reachissä ovat yleisesti tosi pieniä. Yleensä eri valmistajien välillä puhutaan sentistä tai kahdesta. Eri runkokokojen välillä ero on monesti alle sentti. Samanpituisten ajajien ulottovuudessa eteenpäin on helposti yli viiden sentin eroja. Se ero korjataan stemmillä.

paaton
13.01.2019, 15.41
niissä selkeästi haettu tiettyä tuntumaa. noi ei sitten vaan sovi (tuskin edes ajateltukaan) mun mielestä suomeen yleisfiloksi. ite en ainakaan tykkää talviliukkaalla laskea mäkeä alas jos filo etupainoinen

Jos on pitävät renkaat, niin painon siirtäminen eteen tuo sitä vaan lisää. Tuossahan on nytkin paikallaan 29x2.1 ice spikerit, eli takuulla riittää pito. Pykälän tosiaan maasturimaisempi, mitä normi cyclot.

kp63
13.01.2019, 17.44
minä en noin halua ajaa. mutta ks kuvat uudelleen ja omana mielipiteenä : aivan väärä filo

sf12
13.01.2019, 19.53
Pitkäselkäiselle pitää olla pitkä ja matala runko, lyhytselkäiselle lyhyt ja korkea runko.

Nicco
13.01.2019, 22.31
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190113/d543ca7bfa6f3a618cf3cf2ae81dc93b.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190113/f108b67290aa70e742ea89c1b37a1590.jpg

Laitanpa pari kuvaa omasta ajoasennosta. Pyörä kona rove st -18. Koko 50cm ja omat mitat 170/78. Olen kokojen 50 ja 52 rajalla ja pienenpään päädyin. Syksyllä ajoin muutaman lenkin alkuperäisellä 70mm stemmillä mutta selkä jumitti. Vaihdoin kokeeksi varastossa olleen 100mm stemmin mutta kädet tuntui hakeutuvan hieman lähemmäs joten hommasin 90mm stemmin. Nyt tuntuma on aika hyvä. Mitä ajatuksia kokeneemmilla asennosta?

Pyörän mitat:
http://2018.konaworld.com/rove_st.cfm

Sent from my iPhone using Tapatalk

TERU
14.01.2019, 06.27
Valitan kommentointiani, kun en voi antaa mitään lisää, uutta, yllä olevaan. Omat ajoni ajan juuri saman tyyppisellä melko tiiviillä asennolla, kun pyöräni on samoin ns. pienemmältä puolelta valittuun runkoon kasattu.

Monia vuosia olen katsellut ruudulta ammattilaisten ajoja, pitkiä päiväetappeja ajavat ja tuon saman suuntainen on heillä ajoasento, rennosti ja vavattomasti ajavatkin. Isoin ero tangon ja satulan korkeuden ero, nuoret pitkäraajaiset kuskit ajavat hyvin alas lasketulla tangolla, siihen ei harrastelijan tarvitse pyrkiäkään, mutta kun meille tanko on tuossa edessä sopivasi lähellä, alhaallakin, oma ajokin on niin hyvää kuin se voi parhaimmillaan olla ja antaa maantiepyöräilystä sen mitä pyöräilystä parhaimmillaan voi saada.

kuovipolku
14.01.2019, 09.51
Ammattilaisten katsomisesta puheenollen: voisiko meille (jäykemmille, vanhemmille ym) harrastajillekin olla jonkinlaista ajatusta siinä, että jos ei ole hyvä ja mukava olla niin sanotussa aika-ajotangottomassa tempoasennossa, pyörä on liian pitkä (ja/tai stemmikin)?

Eli jos käsivarret tangon suoraan osaan nojaten pyörän päällä makaaminen ei onnistu tai ajaminen (suoralla tasaisella tiellä, hallitun riskinoton voimme ehkä suosiolla jättää muille), mitoitus ei ole optimaalinen, vaikka kahvoilta ajaen pyörä tuntuisi oikean kokoiselta ja säädöt oikeilta?

PS Ylläoleva on omaa yksityisajatteluani, tämmöistä ohjetta tai edes tämänsuuntaista pohdiskelua en ole tavannut, ja siihen lienee terveellistä suhtautua kriittisesti. Oma ajoasento kyllä tuntui entistäkin paremmalta kun toteutin ajatuksen mukaisen pienen muutoksen - tai pienen ja pienen, satulan ja tangon etäisyyteen tuli yli 15 mm muutos.

TERU
14.01.2019, 10.46
^ Ei ole tuntematon ajotapa, vaikka tangosta puuttuukin palikat. Omilla tasangoilla, väliin hyvinkin vastatuulisilla, tulee ajetuksi juuri noin, kyynärvaret nojaavat tankoon ja kourat velttoina edessä. Ohjata tuossa ei liioin eikä ole tarvettakaan, kun selvä suora reitti edessä, joskus vilkaisu pidemmälle eteen. Ihan hyvä vaihteeksi noinkin ja muuten ammattikuskitkin ajavat väliin noin matka-ajoa!

Mielestäni tuo on yksi osoitus oikean mittaisesta rungosta/ kokonaisajopituudesta.

jone1
14.01.2019, 12.17
Pystyyhän sitä noinkin ajamaan mutta kyynärpäitä ei tangolle kyllä saa mikä vie mukavuuden pois.

TERU
16.01.2019, 11.37
Kyynärpäillä voi nojailla pöytään kun lukee näitä juttuja.

Tien päällä näkee kallinkin pyörän omistajia, joilla ajoasento on kaukana siitä mitä itse pidä hyvänä, oikeanakin, sanallakaan en käy neuvomaan ellei tule keskustelussa esille vaikkapa alaselän, hartioiden ahterin vaivojen tyyppistä esiin. Varovaisesti sittenkin kysymyksen muodossa, saitko ohjeet ajosäätöihin pyöräliikkeestä? Joskus on tärpännyt ja myöhemmin kiitostakin, joskus uudelleen tavatessa näen ettei mitään ole tapahtunut. Pyörä on hekilökohtaisempi kuin hammasharja.

Nicco
16.01.2019, 19.15
Kuvat ajoasennosta ei kirvoittanut juuri keskustelua joten ei se kovin metsässä voi olla [emoji16] Kiitokset Terulle kommenteista.

TERU
16.01.2019, 22.13
Ei kiittämistä!
Vähänlaisesti näistä alan jutuista pääsee keskustelemaan muualla kuin tällä palstalla, lajitoveri kuovipolku tuossa ylempänä kirvoitti kommentoimaan ajamisen laatuun vaikuttavasta ajoasennosta. Pidempiä siivuja kun ajaa kehoaan tunnustellen, niin viimeisetkin millit löytynevät säätöihin.

fiber
16.01.2019, 23.44
Kuvat ajoasennosta ei kirvoittanut juuri keskustelua joten ei se kovin metsässä voi olla [emoji16] Kiitokset Terulle kommenteista.

Olennaista on, että se toimii sinulle. Jos tuo olisi kuva minusta itsestäni, todennäköisesti hakisin pientä satulan nostoa ja siirtoa eteenpäin. Kun tanko olisi tuossa, niin koipien ja käsivarsien kulmat saattaisivat muuttua *omalle* ajotavalleni sopivammiksi.

TERU
17.01.2019, 07.20
Vastaan en väitä, mutta Nicco istuu kuvissa hyvin takana satulassaan ja ajaessa istumakohta liikkuu vähän, pientä eestaas liikettä, vaikka takana satulassa tulee istuakin pääasiassa. Satulan kohta kiskoilla olisi myös hyvä nähdä? Tuossa asennossa kuskin mittasuhteilla on kaikki näkyvillä oleva niin lähellä optimia ettei ongelmia sopivien säätöjen löytymiseen tule.

Onko satula kuvassa suunnilleen suosituskorkeudessa n. 68 cm keskiön keskeltä satulan pintaan?

Kun hakee omaa asentoa on suositukset hyvänä tukena, ns. nollakohtana, josta pienin siirroin itselle sopiviin säätöihin.

fiber
17.01.2019, 08.28
^Totta, eihän tuosta satulaa näy ollenkaan

klemola
17.01.2019, 09.31
Tuossa on DCRainmakerin arvio sovelluksesta, joka auttaa ajoasennon sovittamisessa. Aika hyvä...
https://www.dcrainmaker.com/2013/10/automated-measurement-review.html

Nicco
17.01.2019, 22.14
Vastaan en väitä, mutta Nicco istuu kuvissa hyvin takana satulassaan ja ajaessa istumakohta liikkuu vähän, pientä eestaas liikettä, vaikka takana satulassa tulee istuakin pääasiassa. Satulan kohta kiskoilla olisi myös hyvä nähdä?

Satula on keskikohdasta taakse päin n. 10mm ja tällä lumpion takareuna tulee poljin akselin linjaan kammen ollessa vaakatasossa. Mittailin tuon satulan korkeuden uudestaan tuon inseam x 0,883 kaavan mukaan ja nostoa saikin tehdä lähes 1,5cm. Asento tuntui yllättävän hyvältä ja auttaa varmasti alaotteella ajaessa tuntuneeseen ahtauden tunteeseen. Otti siis vastaan lonkan koukistumisen suhteen jalan yläasennossa. Tai sitten se on toi maha... Vähän heikot kelit lähteä testilenkille.

TERU
18.01.2019, 07.22
^ Lähellä olet itsellesi sopivaa, viimeiset millit, kun ajot pitenee. Fiberin ehdottama pieni satulan siirto eteen, nyt ihan milleistä kyse, voisi olla vielä paikallaan.
Kun pyörä on hyvin sopivan kokoinen ja kuskikin noin sopusuhtainen mitoiltaan, säädöt sopivat hyvin lähelle suosituksia, tehdasosin, vielä noissakin keskisäädöin ja tarvittavat henkilökohtaiset viilaukset ajoon löytyvät, vaikka loppunevatko säädöt koskaan ihan kokonaan.🤗

jone1
18.01.2019, 08.02
Itellä mitat 175/86 (pitkät jalat) niin ohjearvoilla oli juurikin ala-otteella ahtautta ja vaikea hengittää. Satulaa ylös ja eteenpäin niin hyvä tuli.

Auvo
18.02.2019, 15.56
Tämä ketju sopinee minunkin kysymykselleni.

Mulla ei ole ikinä ollut kauheasti ongelmia ajoasennon kanssa. Sopivan kokoinen runko ja satulan säätö kohdilleen on riittänyt hyvältä tuntuvaan ajoasentoon niin maantiepyörässä kuin cyclossa.

Nyt kuitenkin syksyllä sattui pieni tapaturma, jonka seurauksena oikean käden kyynärpää ei enää täysin suoristu. Tästä johtuen oikean käden ulottuvuus on noin 15 cm pienempi kuin vasemmassa. Ajoasennossa ero ei tietenkään ole näin merkittävä, kun kyynärpäät joka tapauksessa ovat vähän koukussa. Kuitenkin pari kokeilua spinningpyörän selässä ovat jo kertoneet, että jotain muutoksia lienee pakko tehdä. Vanhassa, perstuntumalta tutun oloisessa asennossa oikea käsi oli suoritumisen puolesta äärirajoilla, käsille tuleva paino vaikutti jakautuvan epätasaisesti ja tuntui siltä kuin koko kroppa olisi jotenkin vinossa. Varsinaisen fillarin selkään en ole päässyt kokeilemaan kuin varastossa, kun tällä hetkellä ei vaan ole varaa ottaa riskiä kaatumisesta. Sulaa maata siis odotellessa.

Sitten seuraakin ne tyhmät kysymykset. Millähän tätä lähtis ratkomaan? Tietenkin tästä saisi erinomaisen syyn hankkia uusi fillari, mutta jos nyt edes yrittäisi muuta. Lyhyempää tai jyrkempää stemmiä? Kahvoissa voisi olla vähän siirtovaraa. Onko muuta tehtävissä?

JackOja
18.02.2019, 16.06
Nyt kuitenkin syksyllä sattui pieni tapaturma, jonka seurauksena oikean käden kyynärpää ei enää täysin suoristu....

Onko tuon ennuste se, että tilanne on pysyvä ja lopullinen?

Auvo
18.02.2019, 16.26
Onko tuon ennuste se, että tilanne on pysyvä ja lopullinen?

Pientä lisäsuoristumista saattaa vielä tulla, mutta kulmaa kyynärpäähän jää joka tapauksessa.

Kivikasvo
10.07.2019, 14.08
Millä säädöillä kannattaisi lähteä muuttamaan maastopyörän ajoasentoa, kun nyt tuntuu että käsillä on liikaa painoa ja ne ovat olkapäästä ranteeseen asti aivan suorana? Näin ei tarvitse kauaa ajaa kun hartiat/niska rupeaa sattumaan. Harrastusta ei ole vielä hirveästi alla joten kroppa ei ehkä ole vielä täysin tottunut, mutta silti rentous puuttuu käsiltä nykyisellä ajoasennolla.

Kokeilin säätää ohjaustankoa hiukan eri kulmaan, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Satulaa eteenpäin seuraavaksi?

Fillari on Kona Kahuna 2019, M-kokoisena. Mittojeni mukaan runkokoko pitäisi olla ihan oikea. https://konaworld.com/kahuna.cfm

Marsusram
10.07.2019, 14.51
^Satulaa jos siirtää eteenpäin, niin yläkropan paino nojaa käsille entistä enemmän.
Satulassa pitäisi pystyä polkemaan tasapainossa vaikka ilman käsien tukea.
Pyörää on vaikea saada kääntymään tai keulaa yli esteiden, jos painopiste on edessä.

Sitten kun satula on sopivassa paikassa, tuodaan ohjaamo käsittelyetäisyydelle. Ei liikaa syliin, eikä kurottelua vaativaksi.
Yleensä kurottelua lyhennetään siirtämällä otetta taaksepäin.
Stemmiä nykyisissä maastureissa on hankala enää lyhyestä lyhentää, pienikin lyhennys kuitenkin auttaa osaltaan.
Ohjaustankoa voi muuttaa vaikka vaihtamalla enemmän taaksepäin taivutettuun.

Jyri K
10.07.2019, 23.42
Tarkista ihan ensin, että sinulla on istuin vaakasuorassa. Jos satulan kärki maata kohti, niin se lisää painetta käsille heti rajusti.

Kivikasvo
12.07.2019, 14.56
Satula on katsottu vatupassilla vaakasuoraan, joten siitä ei ainakaan johdu.

Vaikea saada kädet ja yläkroppa rennoiksi vaikka kuinka säätäisi. Täytyy harkita varmaan vielä hiukan lyhyempää stemmiä...

paaton
12.07.2019, 15.03
Satula on katsottu vatupassilla vaakasuoraan, joten siitä ei ainakaan johdu.

Vaikea saada kädet ja yläkroppa rennoiksi vaikka kuinka säätäisi. Täytyy harkita varmaan vielä hiukan lyhyempää stemmiä...

Kannattaa koettaa laittaa alkuun penkkiä vähän enemmän taakse. Se tosiaan vähentää reilusti painoa käsiltä. Sitten kun kroppa tottuu pyöräilyyn ja selkä lihakset alkaa kannattelemaan painoa, niin penkki vikkelään takaisin eteen.

Kivikasvo
12.07.2019, 16.18
Laitetaas tämä testiin ennenkun ruvetaan ostamaan uutta palikkaa pyörään :D

MRe
12.07.2019, 17.44
Jos kädet puutuvat säätelyistä huolimatta, core pitää saada kuntoon. Eli keskivartalon lihaksisto on se mikä kannattelee sinua satulassa, silloin kun olet etukenossa. Spinningissä tuota treenattiin aina välillä niin, että stongasta sai pitää kiinni vain sormenpäillä. No, jotkut tietysti fuskasivat, kun ohjaustanko oli selvästi satulaa korkeammalla, mutta jos molemmat ovat n. samassa tasossa, niin siinä pitäisi sitten pystyä olemaan ihan nojaamatta käsiin.

SBIAN
13.07.2019, 08.47
Millä säädöillä kannattaisi lähteä muuttamaan maastopyörän ajoasentoa, kun nyt tuntuu että käsillä on liikaa painoa ja ne ovat olkapäästä ranteeseen asti aivan suorana? Näin ei tarvitse kauaa ajaa kun hartiat/niska rupeaa sattumaan. Harrastusta ei ole vielä hirveästi alla joten kroppa ei ehkä ole vielä täysin tottunut, mutta silti rentous puuttuu käsiltä nykyisellä ajoasennolla.

Kokeilin säätää ohjaustankoa hiukan eri kulmaan, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Satulaa eteenpäin seuraavaksi?

Fillari on Kona Kahuna 2019, M-kokoisena. Mittojeni mukaan runkokoko pitäisi olla ihan oikea. https://konaworld.com/kahuna.cfm

Kokeileppa vaihtaa ohjaustanko jossa enempi korotusta eli rise tanko. Minulla on 30mm risetanko Konassa kun on alkuperäisen tagon rise on 18mm, tuo muttaa ajo asentoa pois käsienpäältä eli nostaa asentoa hiukan pystymmäksi, lisäksi kun vaihtaa ohjaustangon tupit ergon GA3 jotka tukee kämmentä niin apu on jo huomattava. https://ergonbike.com/en/article-ga3.html

Jyri K
13.07.2019, 11.17
Jos tosiaan ihan pyöräilyn aloituksesta on kyse, niin saattaa olla kroppa vaan ihmeissään. Muutama viikko ajoa ja lihakset jotka ei ole saaneet vuosiin rasitusta tottuu hommaan.

Sanoisin, että kun perus säädöt tekee, niin alottajan ei kannata mihinkään stemmiralliin tai satulajumppaan lähteä ennen kuin kroppa on tottunut uuteen hommaan.

Youtubesta vaan katsomaan säätövideoita ja niillä perus setup kuntoon. Sitten kun lihakset tottunut hommaan, niin alkaa tilaileen osia jos ei ala hyvältä tuntumaan.

Kivikasvo
13.07.2019, 20.09
Jos tosiaan ihan pyöräilyn aloituksesta on kyse, niin saattaa olla kroppa vaan ihmeissään. Muutama viikko ajoa ja lihakset jotka ei ole saaneet vuosiin rasitusta tottuu hommaan.

Sanoisin, että kun perus säädöt tekee, niin alottajan ei kannata mihinkään stemmiralliin tai satulajumppaan lähteä ennen kuin kroppa on tottunut uuteen hommaan.

Youtubesta vaan katsomaan säätövideoita ja niillä perus setup kuntoon. Sitten kun lihakset tottunut hommaan, niin alkaa tilaileen osia jos ei ala hyvältä tuntumaan.

Kyllä tosiaan alkutaipaleella ollaan harrastuksen parissa.

Mietin alkuun itsekin että tietenkin kropan tottumattomuus vaikuttaa paljonkin, mutta toisaalta myös olen lukenut että hartiakipu ja käsien puutuminen kertoo väärästä ajoasennosta ja säädöistä. Vai voiko olla niin että nekin helpottavat kilometrejen karttuessa kunhan fillari on pääpiirteittäin oikein säädetty?

Jyri K
13.07.2019, 20.20
Jep. Ei muuta kun perussäätöjä kohdilleen ja sitten kovaa ajoa. Jos tosiaan kivut ja puutumiset ei ala hellittämään, niin sitten säätämään osa kerrallaan. Siinäkään ei kannata hätäillä. Yksi muutoa ja vähintään muutamia lenkkejä ennen seuraavaa muutosta. Silloin on helpompi palata omia jälkiään takaisin kun välissä menee huonompaan suuntaan. Jos muuttaa kolmea asiaa kerrallaan on hankala tulla sitä polkua takaisin päin kun ei tiedä mikä vaikutti ja mihin.

fiber
13.07.2019, 20.26
Jyri K:lla hyvät pointit. Minulla meni pari vuotta ennen kuin alkoi olla säädöt kohdallaan. Yksi asia on, että säätöjen hakemisessa menee aikansa. Toinen juttu on sitten se, että alkutaipaleella kroppa tottuu ja asentoa pitää/voi muuttaa.

Kivikasvo
20.07.2019, 16.03
Palataampa hieman aiheeseen.

Täällä kerrottujen vinkkien perusteella mietin noita fillarin säätöjä uudelleen. Olin vesivaakaa apuna käyttäen säätänyt satulan vaakatasoon. Satula kuitenkin on sen verran muotoiltu, että pelkkä vesivaaka satulan päällä näytti suoraa vaikka todellisuus oli toinen.

Bongasin ohjeen, jossa satulan päälle laitetaan kirja ja sen päälle sitten vesivaaka. Satula oli reippaasti nokka maata kohti, josta oletettavasti johtui se että mulla oli kaikki paino käsillä. Nyt se on säädetty oikeasti suoraan ja tuo ongelma poistui. Edelleen hartiat hieman kipeytyvät lyhyelläkin lenkillä, menee ehkä tottumattomuuden piikkiin.

Ongelmana on tällä hetkellä oikeastaan se että joudun hilaamaan persausta välillä taaemmas satulassa, eli siirryn ajaessa eteen päin. Onkos kokeneemmilla heittää tuohon vielä ohjeistusta?

kp63
20.07.2019, 16.41
reipas 10v ajanut ja parhaimmillaan 20tkm vuodessa. kun ottaa vaikka 6h lenkin itelle kovana, niin koko kroppa on kipeä. kuuluu lajiin. tempofilossa joudun varmaan minuutin välein korjaa asentoa, kun valuu eteenpäin. ei haittaa loppuajassa eli en olis kovin huolestunut jos muuten ok.

TERU
20.07.2019, 16.42
Kun nyt satula on varmasti oikealla korkeudella ja etäisyydellä ja vielä vaakasuorassa, niin katse eteen päin tankoon, sen etäisyys stemmin mahdollisella vaihdolla oikelle etäisyydelle ja vielä oikealle korkeudelle. Satula säätöihin on ihan toimivia suosituksia, joista omat koht läheltä löytyvat, mutta tangolle ei suosituksia ole, no ehkä leveydelle sentään. Tämä ei taida auttaa yhtään, mutta jos nyt jotenkin tukisi etsintää, lopulta milleistä kiinni hyvän, rennon asennon saavuttaminen satula-tanko linjan yläpuolelle.