PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bilteman poljinavain

Starfury
29.07.2010, 15.11
Tekeekö tuolla Bilteman poljinavaimella mitään. Hinta olis ainakin kohillaan, öpaut 7€.

Ku pitäis saada uudet flätit paikalle, mutta toinen näistä vanhoista sit irtoo millään. Kaks jotain paskaa 15mm avainta jo hajotinkin. Toisesta murtu ja toisesta "aukes" leuat :mad:
Koitin myös lämmittää ja valella WD-40:iä joka puolelle, mut kiinni on ja pysyy.
Jos tuollaisella oikein poljinavaimella sais paremman otetteen ja polkimen irti. Vielä ku en omista kammen ulosvedintäkään, niin ei saa kampea polkimineen irti, ku vois sekin helpottaa polkimen irroittamista sen sijaan, et koittaa "paikallaan" sitä irroittaa.

Mut siis et kestääks se Bilteman avain mitään, vai käykö niinkun noille parille 15mm-avaimelle, eli leuat vaan pettää jos on oikeesti KIINNI poljin?

Nyt on sit toistakseks komeesti toisella puolella uus ja toisel puolel vanha poljin :D

Musashi
29.07.2010, 15.32
Vie konkeli huoltopuljuun, kyllä ne sen avaa.

znood
29.07.2010, 15.34
käänsitkö väärään suuntaan ;) ?

SuperD
29.07.2010, 15.34
Vasemman puolen jengat on 'vääräkätiset'. Muistisääntö: oikealla oikeaan suuntaan ja vasemmalla väärään.

Mulla on tommonen bilteman avain, enää en ostaisi. Halpa se kyllä on...

Kallela
29.07.2010, 15.35
Muistithan että toisen puolen polkimessa on "vääräkätiset" kirteet, jottei poljin löysty ajossa. Ettet vaan olisi vääntänyt sitä koko ajan kireämmälle... ;)

Starfury
29.07.2010, 15.41
käänsitkö väärään suuntaan ;) ?

Vastaus = Käänsin :D

Olinkin tuossa tallissa "vielä kerran" koittamassa ja tajusin turhaan tuhonneeni kaksi avainta. Tätä tää aloittelijan häsläys on :(

random5
29.07.2010, 15.53
Mulla on tollanen biltsun poljinavain, tuli joskus hetken mielenhäiriössä ostettua. Ekalla kerralla toimi ok, mutta tuossa joku viikko takaperin olikin metalli muuttunut tinaksi ja antoi aika lailla periksi kun väänsin koulupyörästä polkimet irti. Suosittelen jotain vaihtoehtoista merkkiä ja myös vääntelemään oikeaan suuntaan.

Itsok
29.07.2010, 16.09
Itse asiassa mulla on bilteman pisin ja kallein 15 mm kiintoavain juuri poljinavaimena. Olen käyttänyt sen kanssa pitkiäkin jatkovarsia eikä kita ole vielä mennyt mitoistaan. Ostin sen aikoinaan, kun en raaskinut kokeilla olisko Bahcon 15mm avain kestänyt avata poljinta...

Starfury
29.07.2010, 16.12
Itse asiassa mulla on bilteman pisin ja kallein 15 mm kiintoavain juuri poljinavaimena. Olen käyttänyt sen kanssa pitkiäkin jatkovarsia eikä kita ole vielä mennyt mitoistaan. Ostin sen aikoinaan, kun en raaskinut kokeilla olisko Bahcon 15mm avain kestänyt avata poljinta...

Jos sitä iltalenkillä ajelis Biltemaan ostamaan pari kappaletta noita hajoittamieni tilalle. Onneksi oli pari jakaria vielä pakissa, millä sitten (kun oikea suunta löytyi) homman hoisin. :rolleyes:

MikaJ
29.07.2010, 17.37
No ei kai sentäs.. Vasemmalla kiristyy vastapäivään ja oikealla myötäpäivään ainakin mun pyörissä, eli kun polkee menee aina vaan kireemmälle.

MikaJ
29.07.2010, 17.58
Noinhan se muuten on, oli pakko käydä kokeilemassa ja oikeassa K.Visto tossa asiassa on.

tommyt
29.07.2010, 18.11
Montako kierrosta voi polkea sellaisella polkimella missä laakeri on jämähtänyt kiinni?

Mulla on Biltema-poljintyökalu ja on toiminut moitteetta. Myös Bilteman kammen ulosvedin toimii.

Erkko
29.07.2010, 18.24
Oikeasti kierteet ovat juuri niin päin että pedaali nimenomaan löystyy kun poljetaan eteenpäin.. Miksi näin? Kertokaa jos tiedätte.

Kokeile googlettaa sanalla "hyrrävoima", siitä johtuu että kierteet pitä olla just noin päin:rolleyes:

hartsu
29.07.2010, 18.57
Ei kai sentään sellaisia hyrrävoimia polkimissa ?

Mutta wiki tietää että siellä vaikuttaa mekaaninen prekessio (http://en.wikipedia.org/wiki/Precession_%28mechanical%29).

Harryupp
29.07.2010, 21.13
[QUOTE=tommyt;1446363]Montako kierrosta voi polkea sellaisella polkimella missä laakeri on jämähtänyt kiinni?

Noin 4 - 8 kampikierrosta. Riippuu siitä miten monta kierrosta ollaan vedetty polkimen kiinnitystappiin. Kiinnitystappeja on myös lyhyempiä ja pitempiä.
Mun ekasta fillarista leikkasi vasemman polkimen laakeri ja olin aika hämmästynyt kun ensin poljin alkoi heilua hieman ja sitten polkaisin tyhjää ja irronnut poljin jäi varvaskoukun ja kiinnitysremmien johdosta jalkaan kiinni.
Onneksi sain huonon laakerin toimimaan sen verran että pystyin hissukseen polkemaan kotiin 5 kilsaa.
Jos poljin ei kiertyisi auki jos laakeri leikkaa saattaisi käydä rumasti koivelle.
Ja jalka on tänään tukevammin kiinni polkimissa kun nyt ajetaan erilaisilla lukkopoljin- systeemeillä.
SPD ja Time polkimet ovat kestäneet mulla erittäin hyvin ja yleensä joku laakeri polkimista löystyy ennenkuin ne leikkaavat kiinni.

Mulla on ollut käytössä Biltsun avain mutta aika huonosti kesti. Muutama kymmenen kpl irroitusta ja kiinnitystä siten oli jo kärsinyt niin että oli melkein entinen.

Raikku
29.07.2010, 22.51
Eikös useimmissa pedaaleissa ole se kuusio siellä päädyssä? Sieltä aina itse avaan.

YT
29.07.2010, 22.57
No paremmissa pedaleissa on pelkkä kuusiokolo.

Nappulakenka
30.07.2010, 06.38
Aika pehmeätä metallia tuo Bilteman poljinavain tosiaan on. Ostin tuon silloin kun itse aloittelin harrastusta ja heti oli kammet skraaduilla kun työkalu lipsui. Voisinpa jopa sanoa, että jollain tapaa vaarallinen vaarallinen työkalu kun käytön jälkeen saa olla paikkaamassa käsiä.

Myöhemmin tuli sitten ostettua PRO:n työkalusetti ja sen mukana tullut poljinavain on toiminut hienosti :)

ykköseero
30.07.2010, 09.04
Oikeasti kierteet ovat juuri niin päin että pedaali nimenomaan löystyy kun poljetaan eteenpäin.. Miksi näin? Kertokaa jos tiedätte.
Sen takia kun siinä on se kuulalaakeri polkimen ja kammen välissä ikäänkuin kääntämässä kiertosuuntaa. Poljinhan pyörii esim. oikealla puolella vastapäivään, eli kierteen aukeamissuuntaan, mutta laakerin kuulat pyrkii vääntämään kierrettä myötäpäivään eli kiristämään.
Jos polkimissa olis liukulaakerit niin ne aukeais ittestään.

Starfury
30.07.2010, 09.26
Eikös useimmissa pedaaleissa ole se kuusio siellä päädyssä? Sieltä aina itse avaan.

Joo noissa Feltin vakiopedaaleissa ei ollu, ku vaihoin pois pyörimästä. Fläteissä ku iskin paikalle oli ja kiristelinkin ne sit kuusioista :)

Vepa
30.07.2010, 09.38
Mie kyllästyin rimpuloihin avaimiin ja ostin tämän http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=8498;page=2;m enu=1000,185,191;mid=0;pgc=0

Aaron
31.07.2010, 16.51
Bilteman avaimella ei tee mitään. Ostin sellaisen eilen ja tänään hainkin sitten jo park toolin avaimen (n. 15€).

Santerius
16.07.2015, 16.49
Nostetaanpas tämä ketju ihan vain siksi, että pääsen morkkaamaan ostokäyttäytymistäni sekä Bilteman avainta.

Bilteman avaimella ei tee mitään. Ostin sellaisen eilen ja tänään hainkin sitten jo park toolin avaimen (n. 15€).

Kävi nimittäin juuri näin. Hain aamulla tuon Bilteman avaimen 7 eurolla, ja äsken kävin palauttamassa sen ja hain tilalle 15 eurolla avaimen, joka väittää olevansa BBB BTL-10. Bilteman avain luovutti jo toisen polkimen kohdalla. Polkimessa ei ollut naarmuakaan, mutta avain oli aivan mutkalla. :D

No tulipa ajeltua välillä autollakin.

juhazz
16.07.2015, 22.23
Mie kyllästyin rimpuloihin avaimiin ja ostin tämän http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=8498;page=2;m enu=1000,185,191;mid=0;pgc=0

Mitä varten polkimille pitää olla oma irroitustyökalu, eikö 15mm kiintolenkkiavain hoitaisi homman ihan yhtä hyvin?

rjrm
16.07.2015, 22.35
Monet irtoo kuusiokoloavaimellakin.

Vepa
17.07.2015, 00.50
Mitä varten polkimille pitää olla oma irroitustyökalu, eikö 15mm kiintolenkkiavain hoitaisi homman ihan yhtä hyvin?

Tuskin tarkoitat _lenkkiavainta_ ;) Useammat kiintoavaimet ovat liian paksuja ja varsi on lyhyt, siksi kapea pitkällä varrella oleva kiintoavaita tarvitaan polkimien kiinnittämisessä ja avaamisessa. Joissain polkimissa on pelkästään kuusiokolo, joten niitä varten täytyy sitten käyttää erilaista avainta.

juhazz
17.07.2015, 01.07
Tuskin tarkoitat _lenkkiavainta_ ;) Useammat kiintoavaimet ovat liian paksuja ja varsi on lyhyt, siksi kapea pitkällä varrella oleva kiintoavaita tarvitaan polkimien kiinnittämisessä ja avaamisessa. Joissain polkimissa on pelkästään kuusiokolo, joten niitä varten täytyy sitten käyttää erilaista avainta.

Laitapa googlen kuvahakuun kiintolenkkiavain, sellaista tarkoitan.

Täytyy kyllä myöntää että kalliita tai muuten erikoisia pyöriä en ole huoltanut, mutta kaikkiin "normaalien" pyörien polkimiin 15mm avain on mahtunut ja sillä myös auennut. Varren lyhyyshän tuossa kohti ei ole ongelma, jalalla polkaisemalla irtoo viimeistään. Omasta pyörästä löytyy deore xt polkimet joista löytyy vain tuo kuusiokolokiinnitys..

Santerius
17.07.2015, 07.09
Kyllähän kiintoavain mahtumisen puolesta menee toki, mutta ei ollut tässä tapauksessa ukossa voimaa, eikä insinöörin keksittävää jatkovartta saatavilla talossa. Polkemiseen en kyllä millään kehtaisi ryhtyä, siinä kun vähän lipsahtaa, on joka paikka naarmuilla.

juhazz
24.07.2015, 18.44
Kyllähän kiintoavain mahtumisen puolesta menee toki, mutta ei ollut tässä tapauksessa ukossa voimaa, eikä insinöörin keksittävää jatkovartta saatavilla talossa. Polkemiseen en kyllä millään kehtaisi ryhtyä, siinä kun vähän lipsahtaa, on joka paikka naarmuilla.

Kai sulla kaksi lenkkiavainta löytyy? Työnnät toisen kiintopään toisen lenkistä läpi niin siinä sulle jatkovarsi.

noniinno
24.07.2015, 18.55
Oletko Santerius nyt ihan varma aukeamissuunnasta? Itsellä on bilteman avain kestänyt kohta kymmenen vuotta joten kyllä se toimiva kampe on jos ei väännä väärään suuntaan. Kiintoavain ei useimmiten mahdu polkimen ja kammen väliin, lisäksi niissä on liian lyhyt varsi. Kaikenlainen polkeminen ja laihialaismomenttivarret ovat työkalujen väärinkäyttöä.

IncBuff
24.07.2015, 19.10
Itsellä Bilteman avain petti heti vähän jumissa olevia pedaaleita irroittaessa. Ihan käsivoimin meni mutkalle tämmöisen rimpulankin käsissä.

maalinni
24.07.2015, 19.36
Itsellä Bilteman avain petti heti vähän jumissa olevia pedaaleita irroittaessa. Ihan käsivoimin meni mutkalle tämmöisen rimpulankin käsissä.

Sama juttu, ostin parktoolin tilalle ja hyvin on kestänyt. Nykyään meneekin kaikki polkimet kuusiokololla paitsi lastenpyörien polkimet.

TERU
24.07.2015, 19.38
Biltemasta ostin minäkin vuosia sitten 15 mm litteäleukaisen kiinto-lenkkiavaimen ja on kestänyt monien polkimien avaus-kiinnityskerran. Joskus ovat olleet vanhemmistakin kammista ja lujassa, mutta kammet sopivaan kulmaan kääntämällä, vankka työkäsine kädessä, kunnon pläjäytys kämmenellä avaimeen, ovat auenneet ja avainkin kestänyt - tämmöstä rimpulakätisen tekniikkaa tämäkin.

arctic biker
27.07.2015, 16.02
Onneksi nää nykyisemmät polkimet tottelee 8millistä kuuskoloavainta, joskus harvoin myös 6millistä. Ja on mulla yhet pedaalit ,ranskalaiset tottakai jotka tarvitti 16mm kiintoa. Hieman rälläkällä ja rättilaikalla ohensin yhtä vähemmän laadukkaan oloista kiintoavainta jotta mahtui sinne kammen ja pedaalin väliin. Sain ne irti ja siirsin metallinkierrätykseen.

Ja toki muistan yhdet polkimet tuolta 80luvulta, en silloinkaan ollut kovin perehtynyt näihin pyöräasioihin. Kadun toisella puolella oli silloinen superurheilukauppa ja sieltä metrinen poljinavain lainaan näille Fauberkammissa olleille. Johan ne irtosi ja mittasin kalun pituuden....