PDA

Näytä tavallinen näkymä : Keskustelua Shimanon SLX-osasarjasta

Jooseppi
20.07.2010, 10.34
Ajattelinpa pystyttää tällaisen ketjun. Ideana olisi siis keskitetysti kertoa kokemuksista, keskustella ja esittää kysymyksiä yms kyseessä olevasta osasarjasta. SLX-tuoteperhe on kyllä laaja joten kokemuksia varmaan foorumilaisilla on?

Itse miellän SLX:n aika mielekkääksi osasarjaksi jossa hinta/laatusuhde on korkealla. Minulla on kokemuksia SLX:n takavaihtajasta, ja se on kyllä laadukas. Voin suositella rajuumpaankin maastoajoon, itsellä on suoriutunut kaikenlaisessa maastossa moitteetta. Eräänlainen huolettomuuskin on positiivisesti yllättänyt, ei ole tarvinnut säätää eikä muutakaan kikkailla. Pesen ja öljyän säännöllisesti, muuten kovaa ajoa vaan.

Entäpäs muilla?

Jamppe
20.07.2010, 10.55
Vaihdoin muutama viikko sitten slx:n osat maasturiin. Vanhat osat olivat deore takavaihtaja, acera edessä, mekaaniset levarit shimano br m465 tjms ja kammet acera neliökiinnityksellä.

Jarrut ainakin tuntuu tosi hyviltä verrattuna vanhoihin. Myös etuvaihtaja toimii paremmin, varsinkin pienemmälle vaihdettaessa. Takavaihtajan toiminta nyt ei paljon sen kummempi ole kuin ennenkään, hiukan napakammin taitaa vaihtaa. Kammet lienee myös huomattavasti paremmat, kuin vanhat.

Kilometrejä ei ole paljoa tullut osille vielä, mutta hyviltä vaikuttaa. Paremmista(kalliimmista) osista ei ole kokemusta, joten en osaa sellaisiin verrata.

Jooseppi
20.07.2010, 10.57
Mitäs Jamppe maksoi tuo SLX-setti?

Jamppe
20.07.2010, 11.06
Mitäs Jamppe maksoi tuo SLX-setti?

n. 350€ Bike Discountista (http://www.bike-discount.de/shop/k407/a12149/slx-groupset-3-speed-without-hubs.html). Setissä ei napoja eikä levyjä.

superlupaus
20.07.2010, 12.54
F-lehdessä "haukuttiin" SLX liian agressiiviseksi ja jämäkäksi. Kaikki muistavat vielä varmasti vaahtokarkkitunteenpuutteen. Mutta.... Mulla ei ole kertaakaan ollut minkäänlaista ongelmaa takavaihtajan kanssa. Sen siitä saa kun tyytyy vain jämäkkyyteen ja halvempaan hintaan.

Markku Liitiä
20.07.2010, 15.25
F-lehdessä "haukuttiin" SLX liian agressiiviseksi ja jämäkäksi.

Ööh, milloin ja missä me olemme noin kirjoittaneet? Yleensä olemme kehuneet SLX:ää joka välissä.

Esim. tuorein lehti, sivu 11: "Testilenkeillä SLX toimi loistavasti. Olemme aiemminkin kehuneet sitä Shimanon parhaaksi sarjaksi hinnan ja laadun suhteen ja nyt se on entistäkin parempi. Toiminta on tarkkaa ja vaihteet loksahtavat täsmällisesti paikalleen."

mjh78
20.07.2010, 20.23
SLX:n jarrut on olleet fit-and-forget, täysin ongelmavapaat ja vallan mahottoman hyvän tuntuiset. Pirun rumat kahvat, tosin.

Kampisatsista, vivuista ja vaihtajista pelkkää hyvää sanottavaa. Etuvaihtajan tarkkuus kys. kampisarjan kanssa on jotain sellaista mihin en ole tottunut.

Taitaa koko sarja olla tällä hetkellä parasta vastinetta rahoille, paitsi napoihin ja takapakkaan ehkä ennemmin XT:tä.

AnttiL
20.07.2010, 21.15
Mulla slx takavaihtaja käytössä.
Tyytyväinen olen toimintaan ollut, toiminut kunnon kurassakin.
Minä tykkään ainakin jämäkästä toiminnasta.
Hinta laatusuhde pirun hyvä.

J-M
20.07.2010, 21.37
Mulla oli kaikki alunperin Deorea, mutta pikkuhiljaa vaihtajat ja vivut ovat päivittyneet SLX:ksi. Ja täytyy sanoa, että ainakin minun mielestäni eron kyllä huomaa! Vaihteet vain toimivat - aina. Ja hienosäätö, jota Deorella piti aina siloin tällöin tehdä, on jäänyt kokonaan pois.

Manninej
20.07.2010, 22.27
Kanssa voimansiirto SLX:ää, poislukien pakka+ketju. Eipä voi moittia tuohon rahaan, varsinkin mitä saksanmaalla myydään. Yksinkertaisesti toimii. :)

Jooseppi
21.07.2010, 07.15
SLX:n jarrut on olleet fit-and-forget, täysin ongelmavapaat ja vallan mahottoman hyvän tuntuiset. Pirun rumat kahvat, tosin.

Kampisatsista, vivuista ja vaihtajista pelkkää hyvää sanottavaa. Etuvaihtajan tarkkuus kys. kampisarjan kanssa on jotain sellaista mihin en ole tottunut.

Taitaa koko sarja olla tällä hetkellä parasta vastinetta rahoille, paitsi napoihin ja takapakkaan ehkä ennemmin XT:tä.

Mitä tarkoitat? Yllättikö positiivisesti?

mjh78
21.07.2010, 21.16
Mitä tarkoitat? Yllättikö positiivisesti?

Todellakin. Ketju siirtyy sillain miehekkäästi kolahtamalla rattaalta toiselle eikä rahnuta hetkeäkään.

Jooseppi
22.07.2010, 09.35
Todellakin. Ketju siirtyy sillain miehekkäästi kolahtamalla rattaalta toiselle eikä rahnuta hetkeäkään.

Eli ero esimerkiksi Deoreen on merkittävä? Deore joskus hiukan miettii ennenkuin vaihtaa, joten tuossa voisi olla päivittämisen paikka meikäläisen voimansiirrossa.

viivi
22.07.2010, 23.45
Yhdessä pyörässä slx-kammet kolmella rattalla joten hankin juniorille samanlaiset tosin lyhyemmät ja 22-36-bashring yhdistelmällä. Huomasin että junnun kampisetissä oli polkimien jengat teräsholkissa. Totesin että selkeä parannus kunnes joku Lohjalla väitti että kolmirattaisessa setissä jengat on suoraan kammessa ja kaksirattaisessa setissä teräsholkissa. Jos näin on, jälleen yksi syy vähentää rattaita edessä. Korjatkaa jos tieto on väärä ( siis polkimen jengat, ei eturattaiden lukumäärä )

Jooseppi
16.10.2010, 13.54
Onko SLX-osasarjassa olemassa polkimia? Jos on niin onko kellään kokemusta mistä niitä kannattaisi edukkaasti katsella ja onko kellään niistä oikeasti käyttökokemusta?

Lähikauppa tarjoaisi satasella lukkopolkimia+kenkiä, mutta muistelisin että polkimet olisi wellgot. Voi ne tosin olla shimanon 556 (vai mikä se noseries olikaan) ja siinätapauksessa tuo paketti kyllä kiinnostaisi. Mutta muuten rupean kattelemaan noita muita shimanon polkimia jos wellgoja tyrkyttää mukaan..

mjh78
16.10.2010, 14.32
Onko SLX-osasarjassa olemassa polkimia? Jos on niin onko kellään kokemusta mistä niitä kannattaisi edukkaasti katsella ja onko kellään niistä oikeasti käyttökokemusta?

Ei oo. Taitaa poljinhierarkiassa PD-M540 olla samalla tasolla, halpismallien ja XT:n välissä.

Beetle Bailey
17.10.2010, 09.16
Yleisesti ottaen mikään järkisyy ei puolla XT:n hankintaa jos on päätymässä M540:een. XTR on jo sitten hiukan kepeämpi. Keventelijälle Shimpan polkimet ei liene tosin ihan ykkösvaihtoehto, mutta pomminkestäviä nuo on.

twentyniner
17.10.2010, 12.51
Itselläni on vuosien tauon jälkeen alla "valmispyörä", jossa on tripla kammet ja etuvaihtaja SLX:ää, nyt muutaman lenkin jäleen ei ole pahaa sanottavaa.

Vaikka olen ollut vannoutunut sram-mies viimeiset 5v. olen erittäin tyytyväinen XT-SLX osiin uudessa pyörässäni, enkä siitä huolimatta että miljoonaboxissa olisi X.9 -osat ylimääräisinä, niitä en tuohon sotke.

Hiukan odottelen noita XTR:n trailipolkimia kauppoihin, katsotaan hintaa ja sitten tehdään ratkaisuja tuolla saralla.

Jooseppi
17.10.2010, 13.20
Yleisesti ottaen mikään järkisyy ei puolla XT:n hankintaa jos on päätymässä M540:een. XTR on jo sitten hiukan kepeämpi. Keventelijälle Shimpan polkimet ei liene tosin ihan ykkösvaihtoehto, mutta pomminkestäviä nuo on.

Nuita voisinkin alkaa kattelemaan sillä silmällä. Oletko itse tilaillut noita jostain päin nettiä puolhalvalla?

Beetle Bailey
18.10.2010, 07.37
Mulla on kolmet tuollaiset. Bike-Components tai Bike-Discount taitaa olla sieltä halvimmasta päästä. Jos pelkät polkimet tilaa, niin toki kandee käydä ensin siinä lähikaupassa tinkaamassa...

Ratas1
28.10.2010, 09.50
Miten navat , olen katellut SLX 20mm Front Hub . Onko jollain jotain kokemuksia.

xx851z
28.10.2010, 20.59
Miten navat , olen katellut SLX 20mm Front Hub . Onko jollain jotain kokemuksia.

Pikalinkulliset levyjarrunavat käytössä kevyessä työmatkasinkuloinnissa. Ei mitään valittamista.

Lammila
02.11.2010, 23.35
Tähän väliin tyhmä kysymys: Tosta SLX takavaihtajasta on kahta versiota (lyhyt ja pitkä) joiden kapasiteetit ovat 33 ja 45. Tarkoitetaanko sillä etu-ja takarattaiden suurinta erotusta vai mitä se merkkaa? Itsellä on edessä 22/32 rattaat (tällä hetkellä tosin pelkästään 32 ratas ja ohjuri) ja takana 11-32 pakka, joten lyhyt versio varmaankin riittää? :seko:

MacGyver
03.11.2010, 00.49
Tähän väliin tyhmä kysymys: Tosta SLX takavaihtajasta on kahta versiota (lyhyt ja pitkä) joiden kapasiteetit ovat 33 ja 45. Tarkoitetaanko sillä etu-ja takarattaiden suurinta erotusta vai mitä se merkkaa? Itsellä on edessä 22/32 rattaat (tällä hetkellä tosin pelkästään 32 ratas ja ohjuri) ja takana 11-32 pakka, joten lyhyt versio varmaankin riittää? :seko:

(isoin eturatas-pienin eturatas)+(Isoin takaratas-pienin takaratas)=(32-22)+(32-11)=31, eli pitäisi riittää.

frodonli
21.02.2011, 12.11
Puolen vuoden ajon jälkeen huomasin, että SLX:n pikkuvaihdevivut toimivat sekä eteen-, että taaksepäin :o Eli peukulla voi hoitaa molemmat. Tunnustakaa, varmasti on muitakin kun ei ollut huomannut/ tiennyt!

juu-zo
21.02.2011, 12.50
Puolen vuoden ajon jälkeen huomasin, että SLX:n pikkuvaihdevivut toimivat sekä eteen-, että taaksepäin :o Eli peukulla voi hoitaa molemmat. Tunnustakaa, varmasti on muitakin kun ei ollut huomannut/ tiennyt!

Jep, itsekin huomasin vasta kahden viikon jälkeen...

Herra Kurppa
21.02.2011, 17.14
Sama ominaisuus Deoressakin, itsekin tuli vahingossa huomattua moinen ja nyt tulee käytettyä melkeinpä enemmän peukaloa kuin etusormea vaihtaessa. Ainakin kun tuota Deoren kahvaa oikein tarkkaan tuijottaa, niin löytyy pienellä teksti "2-way release", tarkoittanee juuri tuota..?