PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rengas ei asetu vanteelle

Kyytsis
29.06.2010, 00.42
Asentelin fillariin uusia renkaita äsken, Continentalin GP4000 (keltaiset :p ) sekä uudet sisäkumit. Päälliset on 23C ja sisäkumit 18-25C. Eli sopivat keskenään.

Kuitenkin, eturenkaaseen jää aina "kuoppa". Eli ulkorengas jää liian sisään vanteelle. Asentelin renkaan pariin otteeseen ja aina tuo kuoppa jää - ei tosin aina samaan kohtaan. Yritin venyttää ja vanuttaa rengasta niin että yhdistelmä asettuisi tasaisesti, mutta aina jostain kohdasta jää rengas huonosti.

Ei tuolla nyt aja, pompottaisi aivan tautisesti. Jalkapumppu on kateissa, joten pumppailin tavallisella, siksi paineet eivät nousseet ihan maksimiin. Eikä tuo pelkällä pumppaamisella taida asettuakaan?

Takarengas meni nätisti paikalleen. Sisäkumissa oli pykälää enemmän ilmaa ehkä, mutta ei merkittävää eroa.

Osaisitteko neuvoa tumpeloa?

Harryupp
29.06.2010, 08.02
Oletko koittanut toisella sisäkumilla? Tai olisiko sisäkumi vekillä? Olen joskus saanut sellaisia sisäkumeja jotka eivät laajene samalla tavalla kauttaaltaan, ja silloin tulee renkaaseen pomppu siitä kohtaa mistä sisärengas on kapein.

Kyytsis
29.06.2010, 10.21
Sisäkumi näyttäisi ehjältä ja tasapaksulta. Kerran tuli tuollainenkin vastaan, mutta nyt ei tuntuisi olevan siitä kiinni.

Pumppukaupan kautta kotiin. Faijalla oli Clas Ohlssonin mittarillinen pumppu, vaikutti ihan hyvältä ja sillä sai ainakin painetta aikaan.

xtrainer80
29.06.2010, 11.12
Ainakin maastokumekset olen yleensä saanut asettumaan pumppaamalla ilmaa selvästi enemmän kuin ajopaineet (esim maastorenkailla yli 4 bar), jolloin rengas on "napsahtanut" vanteelle. Sitten vaan ylimääräiset ilmat pois.

En sitten tiedä kuinka tämä toimii maantiekumeilla, kun sitä ilmaa pitää muutenkin pumpata sinne h*lvetisti.

NHB
29.06.2010, 13.05
Oletko koittanut toisella sisäkumilla? Tai olisiko sisäkumi vekillä? Olen joskus saanut sellaisia sisäkumeja jotka eivät laajene samalla tavalla kauttaaltaan, ja silloin tulee renkaaseen pomppu siitä kohtaa mistä sisärengas on kapein.

Maantierenkaan paineilla sisäkumi ei varmastikaan pysty olemaan ongelma.

Juha_H
29.06.2010, 13.26
Mulla ainakin nuo 28mm Contin 4-seasonit vaatii sen 8bar ennen kuin napsahtelevat muotoonsa, olen joskus yrittänyt pienemmillä paineilla "hieroa" paikoilleen, mutta ei siitä mitään tule. Rohkeasti vaan painetta, niin kyllä ne asettuu. 35mm Marathon winterit on sit hankalammat, kun niihin ei saa riittävästi painetta että asettuisivat ja niitä joutuu asettelemaan käsin hieromalla aika pitkään ennen kuin nuo saa kunnolla paikoilleen. Ongelma siis sama että ulkorengas on jostain kohtaa "syvemmällä" vanteen sisällä kuin toisaalla jolloin se ajossa pomputtaa.

brewster
29.06.2010, 13.29
On olemassa rengasvalmistajia joidan valmisteet menee oikeaan asentoon leipomatta. Itsellä juuri tämä suuri Continental on ollut ostoboikotissa jo vuosia juuri tästä syystä jota aloittaja kuvailee.

lansive
29.06.2010, 14.11
Ei tarvitse leipoa. Vähän vetää pensselillä saippuaa reunaan ja nousee nätisti paikalleen.

Deve
29.06.2010, 15.09
Jep. Saippuaa reunoille ja vähän ylipainetta. Johan menee kohilleen rengas.

Two-Shoes
29.06.2010, 15.37
Fairy vettä vaan reilusti renkaan väliin/kautta sisään niin kyllä se hyvin asettuu. Ne vedet sitten kyllä sieltä tursuaa tai kuivaa pois.

Kyytsis
01.07.2010, 13.21
Kunnon pumppu ratkaisi ongelman itsestään. 6bar kohdalla kuului napsahdus kun vanne hyppäsi paikalleen. Siitä 8bar ja on pyöreää.. Kiitos neuvoista.

jalkkis
12.11.2010, 22.29
En saa nousemaan rengasta kunnolla vanteelle, en sitten millään. Jää aina yhdestä kohdasta toiselta puolelta vähän sisään. Kokeiltu avittaa fairy-liuoksella ja 8 barilla. Sisäkumit pitäis olla ok paikoillaan, ei makkaralla. Muualta napsahtaa hyvin ylös mutta ei siitä yhdestä kohdasta. Mitä kokeilla seuraavaksi? Voiko kumi jumittaa vannenauhaan jotenkin?

ellmeri
12.11.2010, 22.36
En saa nousemaan rengasta kunnolla vanteelle, en sitten millään. Jää aina yhdestä kohdasta toiselta puolelta vähän sisään. Kokeiltu avittaa fairy-liuoksella ja 8 barilla. Sisäkumit pitäis olla ok paikoillaan, ei makkaralla. Muualta napsahtaa hyvin ylös mutta ei siitä yhdestä kohdasta. Mitä kokeilla seuraavaksi? Voiko kumi jumittaa vannenauhaan jotenkin?

Liukastetta siihen mistä ei nouse ja jos taloudesta löytyy fööni niin vähän lämpöjä ongelmakohtaan ja vähän laajemmallekin*naps* se on siinä.;)

goljat
14.11.2010, 13.19
Laitetaan tähän jatkoksi, että minkä ihmeen takia rengas tehdään niin tiukkasovitteiseksi? Pikkasen suurempi koko, niin olisi paljon helpompi saada vanteelle. Nimimerkillä taas nastarenkaita asentaessa kaksi rengastyökalua poikki.
Mulla oli joskus eräs 28" johon sai renkaat paikoilleen ja irti vanteilta täysin ilman työkaluja. Jotenkin tuntui että pysyyköhän ne paikoillaan, hyvin pysyi.
Joten olisiko syy sittenkin vanteiden mallista tai valmistajasta?
Ainakin mun nykyiset kaks fillaria 26" ja 28" on suoranainen ihme jos renkat saa irroitettua/asennettua rengastyökaluja tai sisuskumeja rikkomatta.

rhubarb
14.11.2010, 14.38
Olisikohan se niin että kisa- tai irvinaamakuntoiluun tarkoitetuissa vanteissa/renkaissa (molemmat vaikuttavat) ei haluta ottaa riskiä että rengas nousee urasta koska se tapahtuu todennäköisimmin kurvissa ja aiheuttaa sisurin räjähtämisen -> ukko nurin. Mummiksissa ei välttämättä ole ihan niin tarkkaa.

Noista työkaluista, itselläni on pari Lezynen alumiinisia. Hyvin kestävät jos nyt maksoivat jonkun markan enemmän.

A.A
14.11.2010, 16.00
http://www.pedros.com/product/levers/tirelevers_yellow.jpg

jaiksi
31.03.2012, 20.49
Toisin kuin aloittajalla, minulla renkaaseen jää aina samaan kohtaan paksumpi kohta. Kokeilin kahdella eri sisäkumilla, siirsin rengasta eri kohtaan. Paineet pumppasin 8 bariin. Mitä vielä voisi kokeilla? Rengas on Contin GP 4000S. Patin takia rengas ei mahdu edes pyörimään haarukassa.

kolistelija
31.03.2012, 20.55
Toisin kuin aloittajalla, minulla renkaaseen jää aina samaan kohtaan paksumpi kohta. Kokeilin kahdella eri sisäkumilla, siirsin rengasta eri kohtaan. Paineet pumppasin 8 bariin. Mitä vielä voisi kokeilla? Rengas on Contin GP 4000S. Patin takia rengas ei mahdu edes pyörimään haarukassa.
Renkaassa vika? Minulla on yksi GP 4000S jossa kiemurtelee hieman ja siinä on yhdessä kohtaa patti.

Siitä ei välttämättä ole kyse, kunhan tuon esiin senkin vaihtoehdon...

Jake_Kona
31.03.2012, 21.48
Itselläni on auttanut reilu taputtaminen ( kumi läysänä) renkaan päälle kauttaaltaan. Rengas asettuu silloin kaikilta sivuiltaan suurinpiirtein samalle kohdalle ja nousee hyvin ja tasaisesti vanteelle.
Opin tämän stan´s litkuvideosta..tossa se miten nousee

Video tubelesasennuksesta, mutta 3 min. kohdalla on tämä taputtelu. Toimii hyvin myös sisäkumilliselle asennukselle.

http://www.youtube.com/watch?v=mA4nea1UT0w&feature=related

Mutta edellisen kysyjän tapauksessa on varmaan valmistusvirhe. Tai kudos on mennyt kyljestä rikki eli repeytynyt.

H. Moilanen
01.04.2012, 08.37

Olethan saippuoinut kehän tai renkaan jalan huolellisesti? Jotkut kumi+vanne kombot on niin tiukkoja, ettei maksimipaine nostaa kuivaa rengasta kehälle kunnnolla.

St0neyNut1
01.04.2012, 16.42

Kokeiles laittaa kompuralla jos mahdollista jossain. Itse laitan töissä kaikki hankalat MTB kumit tubeleksena kompuralla jos ei muuten mene. Eli ostaa paineilmapistooliin sopivan ilma letkun pätkän, joka toimii "adapterina" venttiiliin ja pistoolin välissä. Auttaa kummasti nousemiseen kun pistoolist tulee nii per*eleesti ilmaa kerrallaan.

ellmeri
01.04.2012, 18.58
Liukastetta siihen mistä ei nouse ja jos taloudesta löytyy fööni niin vähän lämpöjä ongelmakohtaan ja vähän laajemmallekin*naps* se on siinä.;)

Itse itseäni lainaten,mulla oli vaikeuksia yhen renkaan kanssa tossa päripäivää sitten,ei sitten millään menny kun ulkorengas jäi samasta paikkaa nousematta nyt ei ollu fööniä niin laittelin ongelmakohtaan liukastetta ja ylipaineet ja rengas patteria vasten nojaamaan siitä mistä ei mennyt,ilta teet naamaan ja nuggumaan*kroooh* aamukusen jälkeen tutkimaan rengasta(hämmästynyt hymiö) se oli PAIKOILLAAN!!

jaiksi
03.05.2012, 22.29

Vastaanpa itselleni. Luulen, että rengas vaurioitui, kun lateksinen sisäkumi räjähti 8 barissa.

A.M.®
03.05.2012, 23.41
http://www.youtube.com/watch?v=BvbA2vts59Y

Hmmm?

Viljami
04.05.2012, 00.05
Ehkä ei kuitenkaan fillarin renkaalla. Ainakaan olohuoneessa.

MJH
04.05.2012, 20.18
Tämä on toiminut meikäläisellä:
- Ensin runsaan saippualitkun kanssa parin barin ylipaine.
- laske paineet renkaasta niin pieneksi, että voit väännellä ja painella rengasta. Asettele rengas "seuraamaan" vanteen reunaa.
- pumppaa renkaaseen jälleen parin barin ylipaine, laske painetta ja pumppaa oikeaan paineeseen.
Mulla tuo on aina toiminut. Lienee sanomattakin selvää, että hommassa kannattaa käyttää jalkapumppua tms. Pumppua, joka tuottaa riittävän paineen.

FRE_A_K
09.05.2012, 15.29
Eipä tarvinnu äsken kun saippuavettä renkaiden (Racing Ralph EVOt) kylkiin ja 2Bar painetta. Asia hoidettu. :)

Ei muuten ole koskaan mennyt ko renkaat hyvin paikalleen ensimmäisellä kertaa ilman saippualientä.
- Eikä mene välttämättä vääntelemälläkään ilman saippuamömmöjä.

eupa
09.05.2012, 18.46
mä sipasen silikonisprayta vähän renkaan kylkiin, jos ei luomuna asetu. Tää on toiminut aina.