PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pohjois-Italia - matkavinkit

MakeK
28.06.2010, 13.15
Moro!

Tuli varattua lennot Milanoon ja auto 9-päiväksi heinäkuun lopulle. Loput reissusta on vielä suunnittelun alla.
Ajatuksena olisi lähteä retkeilemään Pohjois-Italiaan ja Sveitsiin perheen kanssa (2 aikuista + 1½ vuotias lapsi). Fillarit jätetään suosiolla kotiin, joten liikkumiseen käytetään autoa + jalkoja.

Vinkkejä otetaan vastaan paikoista joissa voi tehdä mukavia päiväretkiä poikaa rinkassa kannellen. Vuoristossa alastulo 15-20kg rinkka selässä on varmasti liikaa mun reisille, joten suositaan paikkoja, joissa pääsee alas kabiinilla. Voi laittaa myös vinkkejä majoituksesta yms. omatoimimatkaan liittyvistä jutuista...

Kiitos jo etukäteen!

-Make

bebraw
28.06.2010, 13.49
Gardan ympäristössä riittää koluttavaa varsin paljon. Erityisesti pohjoisen Riva del Garda ja etelän Sirmione ovat mielestäni huomionarvoisia. Myös muissa järveä ympäröivissä kylissä riittää nähtävää (linnoituksia yms.). Järven itäpuolelta löydät Monte Baldon. Vuoren huipulle pääsee köysirataa myöten. Myös idän pikkukaupungit ovat varsin idyllisiä. Samalla saa hyvän tekosyyn kiertää viinitiloja yms.

Rivan länsipuolelta vuorenkyljestä löytyy vanha linnoitus, Bastione. Tuonne johtaa erittäin hyväkuntoinen polku. Rivasta pohjoiseen löytyvät vuoren sisäinen Varonen putous sekä tuosta hieman pohjoiseen kirkkaasta vedestään tunnettu Tenno-järvi.

Gardasta hieman kaakkoon löydät Veronan sekä Venetsian. Kumpikin on varmasti näkemisen arvoinen paikka. Veronan kohteet ovat hyvin kävelymatkan päässä. Auton saa näppärästi lähelle kohteita.

Comosta ja Sveitsistä en osaa sanoa sen tarkemmin. Periaatteessa tuon 9 päivää saisi menemään jo ihan Gardan ja sen ympäristön koluamiseen.

Matkalle kannattaa varata matkaan ehdottomasti GPS/kännykkä/tms. Mukaan kannattaa ottaa myös kolikkokukkaro tietulleja varten. Nuo nyt ovat aika itsestäänselvyyksiä, mutta mielestäni nykyaikana ei kannata enää peruskartan kanssa ruveta kikkailemaan.

asb
28.06.2010, 14.21
Järven itäpuolelta löydät Monte Baldon. Vuoren huipulle pääsee köysirataa myöten.

Heinäkuussa se hissi on aivan täynnä ja jonot todella pitkiä. Varsinkin hyvällä ilmalla. Jos haluaa aamulla klo 10 aikaan pyörän ylös, pitää lippuja mennä jonottamaan joskus kahdeksan aikaan. Järven itäpuoli on mun mielestä muutenkin vähän penseä turistirysä täynnä saksalaisia ja englantilaisia juntteja. Mielummin Nagon kautta autolla Monte Varagnalle tai Monte Crieilolle (Passo Santa Barbaran huipulla on kahvila ja siitä on parin kilsan kävely itse Crieilon huipulle). (Edit: Jos ei rivien välistä selvinnyt, niin minä olen siis aika penseä noiden turistirotiskojen suhteen. Lomalla pitää olla "tilaa hengittää.")

Matkalle kannattaa varata matkaan ehdottomasti GPS/kännykkä/tms.

Paperikartta peittoaa tuolla alueella ainakin Nokian GPS tekeleen 6-0. Olis peitonnu isommillakin lukemilla, mutta tuossa vaiheessa tuomari katkaisi pelin ja keitti kännykän kaivoon.

bebraw
28.06.2010, 14.31
Heinäkuussa se hissi on aivan täynnä ja jonot todella pitkiä. Varsinkin hyvällä ilmalla. Jos haluaa aamulla klo 10 aikaan pyörän ylös, pitää lippuja mennä jonottamaan joskus kahdeksan aikaan. Järven itäpuoli on mun mielestä muutenkin vähän penseä turistirysä täynnä saksalaisia ja englantilaisia juntteja. Mielummin Nagon kautta autolla Monte Varagnalle tai Monte Crieilolle (Passo Santa Barbaran huipulla on kahvila ja siitä on parin kilsan kävely itse Crieilon huipulle). (Edit: Jos ei rivien välistä selvinnyt, niin minä olen siis aika penseä noiden turistirotiskojen suhteen. Lomalla pitää olla "tilaa hengittää.")

Hyvä pointti. Itse olin matkalla lokakuussa, jolloin turisteja paikalla oli nähdäkseni varsin vähän. Heinäkuu vissiin osuu tuohon sesonkiaikaan.

*J*
29.06.2010, 04.10
Tuolla Gardalla tuli käväistyä parin poitsun (9/13-v) kans toukokuun vikana viikonloppuna. Aivan loistava paikka kaikin puolin! Baldolle sai tuolloinkin jonottaa mennen tullen reilun puol tuntia ja oltiin siis turistikauden ulkopuolella. Fillarien kans oli muutama jamppa oottamas myöskin; olivat jo ennen meitä jonos ja jäivät sinne jälkeenkin, et ei oikein osaa sanoa kuin kauan turistiryntäyksen aikaan menee, kauan joka tapauksessa. Maisemat Baldolta olivat kyllä Hienot isolla H:lla!

Itävallan rajan tienoilta löytyy myös Südtirol jonka alueelta ei paljon huonoa voi löytää! Alppien maisemia italiansaksalaisella otteella.

Itse haluaisin käväistä joskus ajelemassa junalla Milanosta Chamonixiin tai aina Geneveen saakka.. tuo laakso on vaan kertakaikkisen kutkuttava! Sitä kauttahan päässee myös autolla, mutta uskoisin tunnelimaksuihin sekä tietulleihin uppoavan frangi jos toinenkin. Myöskin ohjelmassa on Aostan alueeseen tutustuminen jossain vaiheessa...

MakeK
30.06.2010, 10.01
Moro!

Kiitti jo näistä vinkeistä! Unohdin mainita, että Gardan alueella on tullut käytyä jo pariin otteeseen ja nyt ajateltiin lähteä enemmän länteen. Tarkoistus olis olla pääasiassa Italiassa, mutta käydään varmaan ihmettelemässä myös Sveitsissä. Onks noi Sveitsin tietullit miten paljon kovempia kuin Itävallassa ja Italiassa? Mites Sveitsin hintataso on nykyisin kun euro on sukeltanut?

Navigaattori on mukana, mut toki perinteinen kartta kulkee mukana kaiken varalta. Itse retkeilyyn täytyy ostaa myös joku tarkempi kartta (Compass).

Mainittakoon, että yhdellä Gardan reissulla lähdettiin retkeilemään Rivan kyljestä nousevalle vuorelle. Meillä oli joku paikalinen turisti-infon retkeilyopas, jossa näkyi noi reitit. Nousu oli suht jyrkkää, mut kuitenkin helppokulkuista. Lopulta oltiin jossain +1200m korkeudessa ja meno alkoi olla suht. hurjan tuntuista. Siinä vaiheessa kun Garda-järvi näkyi polun kupeesta suoraan alas todettiin että on parempi kääntyä takaisin. Palattiin kartan näyttämää suorinta reittiä alas... kunnes noin 600m korkeudessa tultiin kohtaan, jossa oli reilusti yli 10m pystysuorat metallitikkaat vuoren kupeessa.... ja suoraan alhaalla näkyi Garda-järvi. Kumpikaan meistä ei ollut/ole mitään kiipelijöitä, joten siinä meni hetki pohtiessa että lähdetäänkö noita tikkaita pitkin alas (mitä niiden jälkeen seuraa - tuleeko pahempaa?), vai noustaan takaisin 1100 metriin josta päästää tuloreittiä alas. Alempana näkyi tuo mainittu kappeli, jossa oli näkyi joku neito leninki päällä. Todettiin, että jos neito on päässy tuonne tuossa varustuksessa, niin ei siellä enää hirveen HC:tä voi olla tiedossa.

Alas päästiin lopulta ihan hyvin ja tultiin reitin lähtöpisteeseen. Siellä olikin opastaulu joka näytti hiukan erilaiselta kuin turisti-infon kartta. Todettiin, että olimme menneet paljon kiipeilyreiteillä, jotka käyttämämme kartan mukaan olivat normaaleja retkeilyreittejä "mule path". Eli, opetuksena tuosta täytyy panostaa jatkossa enemmän noihin karttoihin.

t:Make

Portti
30.06.2010, 11.07
Pari kesää sitten kun lennettiin Bergamoon ja lähdettiin sieltä autolla kohti Toscanaa niin oltiin ensin yksi yö Bergamon ja Garda-järven välissä olevan Lago d'Iseon etelärantamilla ja tuokin oli ihan mukava pysähdyspaikka. Ainakin pientä vaihtelua Gardalle vaikkakin voipi olla, että ei tuolla Iseon rantamilla kovin montaa päivää olisi jaksanut olla.

Como-, Lugano- ja Maggiore-järvien nurkilla on tullut joskus kauan aikaa sitten pyörähdettyä ja miksei tuollainen noiden järviseutujen kiertuekin voisi olla mielenkiintoinen jos Garda tuntuu loppuun kalutulta.

Sveitsissä olen viimeksi n. 3-4 v. sitten käynyt ja tuolloin hintataso tuntui kyllä kohtuullisen kovalta verrattuna Italiaan ja Itävaltaankin. Tuolla viimeisimmällä Sveitsin reissulla oltiin muuten mm. Interlakenin seudulla Grindelwaldissa, joka oli kyllä mukava paikka ja vaellusreittejä sieltä löytyy mukavasti. Suosittelen, jos ei satu liian kauaksi teidän suunnitelmiin nähden.

pavel
30.06.2010, 20.39
Katoha, sattuipa sopiva keskustelu. Tarkoitus olisi taitaa mukava autoreissu P-Italiaan heinä-elokuun vaihteessa, ehkä juuri tuonne Como- ja Maggiore-järvien tuntumaan. Kunhan olisi mukavaa maisemaa, reippailumaastoa ja hyvää ruokaa niin kaikki hyvin. Myös viinitiloilla olisi kiva pistäytyä.

Kertokaa ihmeessä lissee kokemuksia ja vinkkejä minne mennä ja mitä tehdä :)

Torpedo Triplex
30.06.2010, 22.51
Huomisiltana ajan auton laivaan ja lauantaina kaivan maantiepyörän ulos autosta Gardalla. Sama paikka jo kolmatta kertaa, joka toinen päivä mäkiä ja joka toinen tasaista järvenrantaa. Mahtava paikka, lenkin järveen pulahdan järveen ajoasu päällä, kuivattelen ja pohdin, missä/mitä syön hyvin tänä iltana.
Kulttuuripysähdys Veronaan ja sitten paluumatka kotiin. Täydellistä lomaa!

Petri_K
30.06.2010, 22.54
Como-järven alueella pakollinen retki on Madonna del Ghisallo (kappeli ja pyöräilymuseo), vaikkei pyörää mukaan ottaisikaan. Aiheesta lisää: http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=38234

Pyörän ja auton lisäksi Ghisalloon pääsee mm. Bellagiosta bussilla, ja ilmeisesti jonkinnäköinen vaellusreitti (http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g187834-i593-k1879187-Hike_to_Madonna_di_Ghisallo_patron_saint_of_cyclis ts-Bellagio_Lake_Como_Lombardy.html) löytyy rinnettä alas Onno-nimiseen kylään.

Oppressor
01.07.2010, 12.26
Onko kellään heittää vinkkiä mistä saisi Como järven tienoilla fillarin (road) vuokralle??

Manu Aali
02.07.2010, 09.51
Oletko Esa jo kysäissyt Comobikesta (comobike.it) vuokrapyörää? Ainakin tuossa muutama vuosi sitten siellä oli jonkinlainen vuokrakalusto käytössä. Nykyisin ei sivuilla mitään siihen viittaavaa näy, mutta ei siellä ennenkään ole kaikkea tarjolla olevaa ollut.

timoe
02.07.2010, 10.11
Onko kellään heittää vinkkiä mistä saisi Como järven tienoilla fillarin (road) vuokralle??

alan olla ehkä jo vanha ja kärttyinen likainen äijä...mutta kun 5 sekkaa kesti googlettaa hakusanalla lake como bike rental:

http://www.bicyclinginitaly.com/english/bikes_en.asp

eli sitä nyt yleisesti, en mitenkään juuri kehenkään kohdistuen, mietin että eikö olisi helpompaa useinkin yrittää ensin itse etsiä joku tieto kuin kysyä foorumilta ensimmäiseksi...

älkää välittäkö, on vain jo allekirjoittanut loman tarpeessa

Oppressor
02.07.2010, 18.59
Mä olen kanssa kohta vanha ja kärttyinen äijä ja erityisesti mua v.tuttaa se että autoreplyn perusteella comobiken sähköposti on täynnä ja ne peeeerkeleet ei vastaa emaileihin (joita ne ilmeisesti eivät saa)

Muitakin paikkoja on löytynyt mutta italo tyyliin korkeintaan puh nro löytyy eli jotain oikeata tietoa olisi kaipuuni

Eli haist itte ja mulla on kuukausi vielä lomaan!

MakeK
17.07.2010, 17.55
Moro!

Kiitos vaan vinkeistä! Päädyimme lopulta siihen, että reissumme menee aluksi Garda/Rivan kautta. Se on takuuvarma valinta. Gardalta matka jatkuu Livignoon, josta jatketaan viimeiselle etapille Como-järvelle. Siellä pitää käydä tsekkaa tuo pyöräilymuseo. Täytyy laittaa reissuinfoa, kun palataan maisemiin.

Jos jollakin on kokemusta Livignon retkeilyreiteistä, niin otetaan mielellään vinkkejä vastaan.

-Make

Oppressor
27.09.2010, 19.47
Como tietoutta:

Hiukeita maisemia, loistavia asfalttireittejä tarjolla tolkuttomasti enemmän kuin esim Gardalla. Itse maijoittautuneena pohjoisessa, josta vartin siirtymän jälkeen tarjolla tasamaareittejä neljään suuntaan ja jokaisen varrelta löytyy mäkiä riittävästi. Pohjoisesta parhaat Spluga ja Malojapassit ja jos viittii kympin ajella tasaista Silvaplanaan niin mikäsenpassin nimi nyt olikaan 24xx metriin asti (como n 200m). Ghisallon nousulle pääsee tietty kiertämällä ympäri kokonaan tai ajamalla Menaggioon / Varennaan josta vartin lauttamatka Bellaggioon ja eiku mäkeen.

Heikkoa on sen sijaan asfalttifilojen tarjonta vuokraamalla : ( Comobiken halli on tyhjänä, teipit vain ikkunoissa - naapurissa olevan toimistokalustefirman ukko sanoi, että muuttivat Via Borgo Vico 161, Como, josta kyllä löytyy pieni pyöräkauppa jonka nimi on Run and Bike (- lieneekö Comobike hengissä??) joka vuokraa asfalttifiloja. Myynnissä näytti olevan cerveloa ja de rosaa - king3 superrecordeilla kokoa 57 näytti olevan alessa 4500 euroon.

Toinen paikka mistä villarin saa vuokralle on Lennossa sijaitseva Bici Sport 2000 - sielläkin vastauksena on ensin vaan maasturia, mutta kun tarpeeksi surkealle näyttää niin asfalttifilon saa alle - n 3 vuokrattavaa mielestäni oli liikkeessä. Nämä myyvät Ridleytä ja Gianttia.

Gravedonassa on Via Reginan varrella joku kauppa, jonka omistaja kertoi puhelimessa vuokraavansa asfalttifiloja mutta en ole varma onko näin - ikkunasta en nähnyt kuin maastureita ja jotain hypriidejä tms (maanantaina kiinni eli pyörän sain Bicisportista).

Colicossa on essolta 50 m pohjoiseen forbike niminen kauppa, joka ikkunansa mukaan vuokraa - vaan ei asfalttifiloja kun kävin kysymässä... Kauppaa ainakin Kuotan kamppeita.

Derviossa oli joku villarikauppa päätien varrella, joka tuskin vuokraa kun ei ollut mitään mainintaa ikkunoissa (oli joka kerta kiinni kun ajoin ohi)

Chiavennassa on joku kauppa Viale Maloggion alussa heti liikenneympyrän jälkeen vasemmalla, kovasti oli Scottia pihalla ja ikkunoissa - en tiedä vuokraako kun olin niin tööt Malojalta tullessa.

Että tällaista jos jotakuta auttaa... Oma pyörä mukaan ens kerralla. Ihmeellisiä ukkoja nämä paikalliset kun eivät halua ottaa turistin rahoja talteen kuten esim Gardan Rivalla jossa niitä asf fillarin vuokrauspaikkoja on varmaan 6 ???

Ai nii, keleistä vielä... Kolmeen viikkoon 2 puhdasta sadepäivää, muutoin lämmöt 20 - 30

Polkupyöräwiki
05.06.2013, 21.56
Nostellaampas tätä aihetta kun itse olen lähdössä heinäkuun alussa n. 2 viikoksi fillaroimaan Pohjois-Italiaan. Majapaikka sijaitsee Gardajärvestä hieman pohjoiseen Südtirolissa, Trentosta parisenkymmentä kilometriä pohjoiseen. Suora lento Helsingistä Venetsiaan ja sieltä parilla junalla hotellille. Oma fillari kulkee matkan ajan kovassa fillarilaukussa. Paikan päällä tarkoitus olisi sitten tehdä fiiliksen mukaan suht kevyitä päivälenkkejä (max. ~100km) aina palaten takaisin hotelliin.

Ekaa kertaa olen fillarin kanssa Italiassa, joten onko mitään matkavinkkejä tuonne seudulle? Onko kukaan poljeskellut tuolla Südtirolissa? Gardajärvi on aika lähellä, joten se ainakin pitää nähdä. Itävallan ja Sveitsin puolellakin ajattelin ehkä käväistä, tosin osittain junan avustuksella. Juna-asema on hotellin lähellä, joten siihen on helppo hypätä pyörän kanssa, jos halajaa pidemmälle.

Mitenkä olette muuten Italiassa pyöräilleet suojautuneet auringolta? Tarvitseeko sitä mitään erikoisempaa kuin reilusti nestettä ja paljaisiin paikkoihin aurinkovoidetta? Entäpä sääennusteet P-Italiaan? Mistä saa luotettavimmat ennusteet?

Ja entäpä kartat? Ootteko tilanneet noita etukäteen jostain netistä vai saako parhaat paikan päältä? Garminin GPS-laitteesta löytyy mulla kyllä Italian Navteq ja OSM -kartat, mutta paperiversio voisi varmaan myös hyvä olla.

amjay
07.06.2013, 07.32
Hei!

Minullakin on suuntana pohjois-Italia heinäkuun alussa, lento Venetsiaan on 28.6. Kalustona on maantiepyörä kevyellä retkivarustuksella ja suunta kohti Alppeja ja pohjoista. Paluu Suomeen on sitten laivalla Travemündesta, mutta Saksassa tulen menemään suurimman osan matkasta junalla. Pari viikkoa kuitenkin olen varannut reissuun.

Suunnilleen samat avoimet asiat on minullakin kuin Polkupyöräwikillä, ekaa kertaa fillaroimassa Italiassa. Olen aatellut että maalaisjärjellä pärjää tuollakin.
- aurinkosuojauksen kanssa pitää varmasti olla huolellinen, ei kai siihen muuta keinoa oikein ole kuin mitä mainitsit.
- yr.no tarjoaa toki säätiedot, mutta onko joku paikka sitten luotettavampi, ennusteita ne on joka tapauksessa.
- minä aion pärjätä sähköisillä kartoilla, otan vain jonkun printin backup-kartaksi. Jos paperikartan tarvetta ilmenee, niin sitten pitää hankkia sellainen reitin varrelta
- kuvittelen että noihin isompiin ylämäkiin pätee sama sääntö kuin muutenkin pyörämatkailuun, eli ei matka tapa vaan vauhti. Eli rauhallisesti ottamalla uskon jaksavani kiivetä niitäkin.

Venetsiasta ajan aikanaan Trentoon ja samojen seutujen läpi missä Polkupyöräwiki viettää lomaansa.

okahkonen
07.06.2013, 23.04
Tuosta Trento seudulta näyttäisi kulkevan hyviä pikkuteitä sekä itään että länteen, eiköhän sieltä hyvää löydy. Gardajärvellä on ihan kauheat ruuhkat, joten järveä on turha yrittää lähteä kiertämään kun sulla on lähiseudulla parempia teitä. Muutenkin kannattaa pitää mielessä, että Gardan seutu on niitä harvoja paikkoja Italiassa missä on mahdollista syödä huonoa ja kallista ruokaa, johtuen aluetta kansoittavista germaaneista. Mutta Riva ja Torbole tuolla pohjoisessa on ihan kivoja kyliä, käy niistä kurkkimassa vettä jos se tuntuu tärkeältä.

Varmasti löydät hyvää polkemista, mutta sinänsä tuo laakso minne olet menossa on vähän hassu valinta: 50 kilometriä koilliseen alkaisi dolomiitiit, ja lännessä vastaavasti olisi Ponte di Legno ja Bormio, ja niiden myötä kuuluisat passot Tonale, Gavia, Stelvio, Mortirolo ja mitä siellä mahtaakaan olla. Eli olet menossa ikäänkuin kahden mekan väliin. Mutta edelleen, Italiassa pyöräily on lähes kaikkialla hyvää, ja erinomaistakin ympäri maata - ei pelkästään Riccionessa niin kuin täällä kotimaassa tunnutaan matkatarjonnasta päätellen uskottavan.

Mitä tohon auringolta suojautumiseen tulee: aurinkorasva. Sitä pitää lisätä myös kesken lenkin. Lippalakki kypärän alla saattaa myös auttaa jos olet herkkähipiäinen. Ja tietenkin aurinkolasit.

N.N.
08.06.2013, 08.09
Majapaikka sijaitsee Gardajärvestä hieman pohjoiseen Südtirolissa, Trentosta parisenkymmentä kilometriä pohjoiseen. Ekaa kertaa olen fillarin kanssa Italiassa, joten onko mitään matkavinkkejä tuonne seudulle? Onko kukaan poljeskellut tuolla Südtirolissa? Gardajärvi on aika lähellä, joten se ainakin pitää nähdä.
Pari foorumilaista (joista toinen allekirjoittanut) ovat nimenneet Passo di San Valentinon yhdeksi hienoimmista fillarireiteistä joita ovat ajaneet. 17 km nousu lähtee Avio-nimisestä kylästä, joka on Garda-järven itärannan vuorijonon itäpuolella. Suosittelen täyttämään kaksi isoa juomapulloa Aviossa, ne tyhjenevät nousussa.

Tuossa vielä karttalinkki:
http://app.strava.com/segments/1646302
Huipulla on kahvila ja alas pääsee nätisti toista rinnettä.

jk764476
16.06.2013, 08.23
Moikka, heinä-elokuussa tarkoitus lomailla 1,5 vkoa Gardalla. Auto on vuokrattu koko ajaksi ja majoituspaikkana Gardan kaupunki (n 50 km Riva del Gardasta, 17km yllämainitusta Avion kylästä etelään). Tarkoitus ajella lähinnä maantieajoa, ehkä maastoakin, sekä tehdä turisti-iskuja Fiat Pandalla ympäristöön. Nyt kiinnostaisi muutama asia: hotellista sanottiin, että katotaan fillariasiaa sit kun ootte täällä, kun kyselin Gardan kaupungin vuokraamoista. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että sesongin aikaan kannattaisi varailla filot ajoissa. Olisiko tuoreita suosituksia läheltä Gardan kaupunkia?

Sitten kiinnostaa myös vihjeet hyvistä (ja vaimokkeenkin) mentävistä ajoreiteistä, käymisen arvoisista kohteista yms. Eli jos kävit Gardalla ja jokin jäi erityisen positiivisesti mieleen, niin vinkkaa toki. Tack!

okahkonen
16.06.2013, 14.30
Heh, toistan itseäni todeten, että paras Garda vinkki on olla menemättä :).

Grandi66
16.06.2013, 18.11
Olin toukokuussa samoilla alueilla ajelemassa. Muutama juttu, karttoja löytyy paikan oäältä, fillarikorjaamoja on melkein joka kylässä, mäet on PITKIÄ, sään saa ilmeteo sivuilta tai appsina ja pitää paikkansa vaikka sää saattaa muuttua nopeasti, jos luvataan rankempaa sadetta niin kestää koko päivän, tilaa löytyy tieltä. Ihmiset avittaa vaikka ei kieltä osattaisi ja morjestavat, terve järki mukana pärjää. Aurinkovoiteesta vahvin mahdollinen mukaan, käräytin kämmenselät iltapäivän aikana. Siinä muutama juttu ja tuolta lisää fillari10.blogspot.fi .

Lähetetty laitteesta B1-A71 käyttäen Tapatalk 2:sta

Tuntsan Palo
17.06.2013, 21.17
Heh, toistan itseäni todeten, että paras Garda vinkki on olla menemättä :).

Itsekään en maailman suurin Gardafani ole, mutta siellä on kuitenkin yleensä jotakuinkin taatusti lämmintä. Olen menossa viikon päästä reilut sata kilometriä pohjoiseen ( ja kaksi kilometrä korkeammalle) Livignoon, mutta siellä viimeisimmät sääennusteet povaavat leppoisaa kymmenen asteen lämpöjä itse kylään.

Ajattelin nauttia noista lämmöistä vasta kotimaassa joten pitänee tehdä väistö tosdrnnäköisesti Gardalle. Toinen vaihtoehto olisi Selva Val Gardena jossa olisi ainakin Gardalta puuttuvia hissejä ja vähemmän turisteja. Kenelläkään kokemuksia maastoajosta siellä?

okahkonen
17.06.2013, 23.33
Itsekään en maailman suurin Gardafani ole, mutta siellä on kuitenkin yleensä jotakuinkin taatusti lämmintä. Olen menossa viikon päästä reilut sata kilometriä pohjoiseen ( ja kaksi kilometrä korkeammalle) Livignoon, mutta siellä viimeisimmät sääennusteet povaavat leppoisaa kymmenen asteen lämpöjä itse kylään.

Ajattelin nauttia noista lämmöistä vasta kotimaassa joten pitänee tehdä väistö tosdrnnäköisesti Gardalle. Toinen vaihtoehto olisi Selva Val Gardena jossa olisi ainakin Gardalta puuttuvia hissejä ja vähemmän turisteja. Kenelläkään kokemuksia maastoajosta siellä?

fairweathercyclists.. On siellä muitankin järviä, ja kaikkialla vähemmän saksalaisia kuin Gardalla, joten ei mene läpi toi selitys.

janurmi
05.07.2013, 17.32
Majoitusta jos joku muukin täältä hakee niin itse bongailen yleensä omat hotellini trivagosta (http://www.trivago.fi). Siellä näkyisi hakuehdoissa olevan myös polkupyörän vuokrausmahdollisuus, vaikka mitä todennäköisimmin aika moni täällä seikkaileva oman pyörän mukaan nappaakin. Italia on kyllä itsellä ollut pyöräilyunelmana siitä saakka kun pyöräilemään aloitin, toivotaan, että sinne myös piakkoin pääsisi!

caddis
05.07.2013, 17.55
Ymmärrän täysin Italian wanhan ja arvokkaan pyöräilykulttuurin arvostuksen, kuten myös isot korkeuserot, upeat maisemat, lämpimät kevät/syyssäät ja tietysti hyvän ruuan. Itse pyöräily maanteillä oli siellä minulle välillä aika rasittavaa muutenkin kuin huonon fyysisen kuntoni takia. Kaikki kauniita sisämaan järviä kiertävät maantiet ovat täynnä autoja, rekkoja, moottoripyöriä ja skoottereita. Eli koko ajan saa olla varuillaan, kun olemattomalla kapealla pientareella yrittää pysytellä poissa autojen tieltä. On tietenkin totta, että autoilijat siellä kunnioittavat pyöräilijöitä enemmän kuin täällä. Mutta kun noita autoja on siellä vaan on niin paljon! Kyllä on nautinto ajella taas täällä koto Suomessa hiljaisilla maaseututeillä, kun autoja ei aina näe yhtään koko lenkin aikana :)

a0001754
06.07.2013, 23.34
Ymmärrän täysin Italian wanhan ja arvokkaan pyöräilykulttuurin arvostuksen, kuten myös isot korkeuserot, upeat maisemat, lämpimät kevät/syyssäät ja tietysti hyvän ruuan. Itse pyöräily maanteillä oli siellä minulle välillä aika rasittavaa muutenkin kuin huonon fyysisen kuntoni takia. Kaikki kauniita sisämaan järviä kiertävät maantiet ovat täynnä autoja, rekkoja, moottoripyöriä ja skoottereita. Eli koko ajan saa olla varuillaan, kun olemattomalla kapealla pientareella yrittää pysytellä poissa autojen tieltä. On tietenkin totta, että autoilijat siellä kunnioittavat pyöräilijöitä enemmän kuin täällä. Mutta kun noita autoja on siellä vaan on niin paljon! Kyllä on nautinto ajella taas täällä koto Suomessa hiljaisilla maaseututeillä, kun autoja ei aina näe yhtään koko lenkin aikana :)

Siksipä kannattaakin suunnata hieman etelämmäksi noilta turistijärviltä ja tulla vaikka tänne meidän nurkille pyöräilemään. Täällä löytyy mahtavia maisemia ja pienempiä vesistöjä ja upeita reittejä, mutta varsinkaan viinikukkuloilla kiertävillä teillä ei tarvitse autojen seassa pyöräillä.

J.F
06.07.2013, 23.56
Mun kokemukset pohjois Gardasta ovat todella positiivisia. Maantiepyörällä en siellä ole ajanut mutta maastopyöräily toimii. Tämän takia siellä varmaan on niin paljon enemmän maastopyöräilijöitä kuin maantiepyöräilijöitä. ;)

Varmaan sieltä löytyy myös kivaa ja rauhallista vuoristotietä maantieajoa varten mutta paikkana ehdottomasti enemmän maastopainotteinen.

Edit: olen myös kokeillut Finale Ligurea mutta ei vetänyt vertoja P Gardalle joten lähdin takas Gardalle.. :)

janneko
12.07.2013, 07.33

Myöhäistä varmaan, mutta todetaan nyt että Val Gardena on hienoin paikka missä olen ikinä pyöräillyt. Selvan kylästä alkaa Sellaronda reitti, jossa ajetaan kesäkuun loppupuolella MTB maratoni SellaRonda Hero. Reitti kiertää Sella Gruppon. Reitti on n. 80km pitkä ja nousumetrejä yli 4000. Jos kunto ei riitä nousemaan kaikkia mäkiä, niin reittiä voi helpottaa käyttämällä hissejä. Reitti siis kulkee erilaisten laaksojen ja passojen kautta ja suurimman osan mäistä pääsee tarvittaessa nousemaan hiihtohisseillä. Suurimmaksi osaksi reitti on hiekkateitä ja singletrackia. Jonkun verran aika teknisiä laskujakin reitillä. Sella Gruppon voi kiertää myös maantiepyörällä. G

ardalla on parempi "after bike" meininki. Selva oli kesäkuussa ihan kuollut (monet ravintolat kiinni) lukuun ottamatta tuota SellaRondaa, jolloin kylään pakkautu semmoinen 3000 pyöräilijää.

a0001754
12.07.2013, 12.50
Käytiin pyörähtämässä tuossa hieman pohjoisempana järvillä ja ero oli kyllä huikea ruuhkien osalta. Vaikka viini- ja pyöräturismi täällä Monferraton ja varsinkin Langhen alueella on kasvamassa, saa kyllä rauhassa ajella ilman ruuhkia toisin kuin tuolla järvillä. Tietysti jos meiltä ajaa Rivieralle, on siellä enemmän liikennettä mutta kun ajettiin muutama päivä sitten Milano- San Remo reittiä rannikolle, sai pyörällä päästellä ihan rauhassa.

Ensi viikon ohjelmassa olisi Capanne Marcarolon nousu tuossa 25km päässä, täällä Apenniinien alueellakin saa ihan mukavasti nousua yhteen nousuun, 700m pystysuoraa löytyy helposti.

ik+
14.07.2013, 12.47
Mistähän saisi vuokrattua kunnollisen maantiepyörän Alessandrian/Savonan/Genovan alueelta? Googletus ei oikein tuottanut tulosta.

a0001754
14.07.2013, 15.22
Mistähän saisi vuokrattua kunnollisen maantiepyörän Alessandrian/Savonan/Genovan alueelta? Googletus ei oikein tuottanut tulosta.

Suurimmalla osalla pyöräliikkeistä on ainakin jonkin verran vuokrapyöriä,vaikka niistä ei nettisivuilla mitään mainita. Olmon liikkeitä löytyy Celle Liguresta, Savonasta ja Acqui Termessä ja Ovadassa on ainakin ollut ihan kelpo pyöriä kun ollaan sieltä vuokrattu. Valitettavasti kielitaito ei aina ole kovin hyvä näissä liikkeissä.

Jos jokin liike on mielessä niin voin kysäistä puhelimitse sopivaa kokoa....

Järvinen
10.06.2014, 11.51
Laitetaas tänne vanhan ketjun jatkoksi, onko ketään foorumilaista sattumalta matkailemassa ja pyöräilemässä Pohjois-Italiassa Bavenossa (Lago Maggioren rannalla https://maps.google.fi/maps?q=baveno+italy&psj=1&bav=on.2,or.&bvm=bv.68693194,d.bGQ,pv.xjs.s.en_US.-Ep_RCG9YGU.O&biw=1920&bih=963&dpr=1&wrapid=tljp140239318208210&um=1&ie=UTF-8&sa=X&ei=XtKWU-4Eq87KA5fngugF&ved=0CAYQ_AUoAQ ) tai lähettyvillä 14-20.7? Tavoitteena on pyöräillä ko seudulla päivittäin ja lenkkiseura kelpaisi. Ja tarkoitus olisi käydä samalla reissulla katsomassa Tourin etapit 13 ja/tai 14. Auto on jo vuokrattu, joten kyytiin mahtuu noilta "kulmilta" Touria katsomaan.

Järvinen
01.07.2014, 10.48
Laitetaas tänne vanhan ketjun jatkoksi, onko ketään foorumilaista sattumalta matkailemassa ja pyöräilemässä Pohjois-Italiassa Bavenossa (Lago Maggioren rannalla https://maps.google.fi/maps?q=baveno+italy&psj=1&bav=on.2,or.&bvm=bv.68693194,d.bGQ,pv.xjs.s.en_US.-Ep_RCG9YGU.O&biw=1920&bih=963&dpr=1&wrapid=tljp140239318208210&um=1&ie=UTF-8&sa=X&ei=XtKWU-4Eq87KA5fngugF&ved=0CAYQ_AUoAQ ) tai lähettyvillä 14-20.7? Tavoitteena on pyöräillä ko seudulla päivittäin ja lenkkiseura kelpaisi. Ja tarkoitus olisi käydä samalla reissulla katsomassa Tourin etapit 13 ja/tai 14. Auto on jo vuokrattu, joten kyytiin mahtuu noilta "kulmilta" Touria katsomaan.

Upataas tätä, josko lenkkiseuraa vielä löytyisi?

TetedeCourse
29.06.2015, 10.43
Pannaampa aiheesta maantiepyöräilyä Gardajärvellä - uutta tuoretta infoa.

Kävi helvetinmoinen pulla ja voitin kahden hengen 7 yön loman Peschiera del Gardaan aivan Gardajärven eteläpäähän - Enjoy Garda -hotelliin (http://www.gardabikehotel.com/en/). Toteutimme matkan vko juhannuksen jälkeen.

Palvelua oli aivan viimeisen päälle - vuokra Pinarellot odottivat säädettyinä mittojemme mukaan valmiina kuskeja, ruoka yms fasiliteetit olivat ensimmäistä luokkaa, mm perinteinen postride buffet ajon jälkeen, ajovaatteiden pesu ja kuivaus seuraavaksi aamuksi jne.

Päivisin oli useita ohjattuja lenkkejä ajajien tason mukaan. Paikallisoppaat olivat paikallisen sporttikerhon ajajia tiesivät parhaat rauhallisimmat tiet. Hotellin johtokaksikko Nicola ja Alberto olivat myös usein mukana lenkeillä.

Aamulla saimme ajoeväät mukaan, kun menimme pyörävarastolle. Erillisiä lounastaukoja ei ajojen aikana ollut, useita kahvi- jäätelö yms taukoja kylläkin. Vauhti nopeimmassa ryhmässä oli reipasta - tasaiset mentiin usein n 35 km/h, mutta maantiepyöräilyn vast'ikää aloittanut 'vaimonikin' pysyi tässäkin vauhdissa mukana. Pääsääntöisesti asiakaskunta koostui australialaisista, mutta asiakkaina oli myös jenkkejä, eteläafrikkalaisia, brittejä ja saksalaisia.

Hitaissa ajoryhmissä ajo oli aika tuskaa - aina joku tuntui hyytyvän pienimpäänkin mäkeen ja sitten häntä odoteltiin. Parina päivänä ajoimme näissä ryhmissä mm Veronaan kaupunkikierrokselle ja toisena päivänä viinejä maistelemaan :-)

Kunnon nousujakin oli ajoimme yllä mainitun Avio - San Vantelinon, josta saman tien jatkoimme vielä kuusi kilometriä ylöspäin aina Monte Paldon huipulle. Olipa hieno, mutta rankka nousu - vaimonikin ajoi sen taluttamatta ja sai arvostusta osakseen. Myös muutamia muita pienempiä nousuja ajoimme järven itä- ja länsirannoilla, joista oli hämmästyttävät maisemat itse järvelle. Pidemmillä lenkeillä kulki huoltoauto mukana, jossa olivat eväät, vaihtovaatteet ja kyytiin sai hypätä, jos ei mäkeä jaksanut tai muuten vaan ei enää huvittanut ajella takaisin hotellille.

Ajoimme jonkin verran itä- ja länsipuolen järven rantaa pitkin meneviä pääteitä, mutten kokenut sitä epämiellyttäväksi - päin vastoin ajaminen oli autojen seassa (itse asiassa kaikkialla) tosi helppoa, pyöräilijä otetaan todella hyvin huomioon.

Säät olivat erinomaiset - viimeisenä päivänä oli aivan liian kuuma Garminin ruudussa koko ajan 35 C.

Kaiken kaikkiaan matka oli ihan ikimuistettava - ja olen noin tusinan verran erilaisia pyöräilymatkoja tehnyt eripuolelle Eurooppaa. Paras pyörähotelli missä olen ollut ja ainakin näillä fiiliksillä taidan mennä toistekin (tosin nyt joudun sitten varmaan maksamaan)

EsaJ
29.06.2015, 13.03
Bolzano ja oppaaksi Krauti

http://www.krauti.it/en/krauti-bike.html

https://www.youtube.com/watch?v=F-QdBtQJga0
https://www.youtube.com/watch?v=QMl6GSIvYb0

Paolo
29.06.2015, 20.24
^^ Vähintäänkin houkutteleva kertomus TetedeCoursella Gardalla.
Onko mitään käsitystä tuollaisen viikon kustannuksista (normaalitilanteessa)?

kettukolo
02.07.2015, 17.58
Siellähän se nettisivulla seisoon - 1300 egee.

Leku
09.07.2015, 07.29
Kaikkihan on jossain Stelviolla käyneet, mutta ehkä harvempi ajellut siinä ympäristössä maastopyörällä. Tossahan toi tie Stelviolle kiemurtelee Bormion suunnasta, keskellä on Umbrailin risteys. Oho, kuva kutistui, mutta klikkaamalla näkyy aukeavan vähän suurempi.
http://i4.aijaa.com/t/00897/13895432.t.jpg (http://aijaa.com/T5QAVy)

Muutama viikko on tullut maastopyörällä ajeltua ristiinrastiin alppeja/dolomiitteja ja omalla listalla top-3:een menee ihan heittämällä toi Stelvio-Bocchette di Forcola-Cancano-Gallo jne. Tossa tuli vastaan ihan kiva videonpätkä reitiltä:
http://video.mtb-forum.it/videos/view/5698/h

noniinno
09.07.2015, 10.16
Tulipa käytyä Gardalla perhelomalla. Itsestä riipumattomista syistä paikaksi valikoitui Manerba lounaisella Gardalla. Muutamana päivänä käväisin vuokraColnagolla tutustumassa läheiseen serpentiinitarjontaan. Hyvä apulainen reittisuunnitteluun on muuten Strava, sieltä kun löytyvät likipitäen kaikki nousut segmenttien muodossa kategorisoituna. Garmin Touring plussalla navigointi oli lastenleikkiä. Colnagon (CX-1, Dura-Acen palikat ja kiekot) vuokra 30€ päivä, Matabikes (http://www.matashop.it/). Hotellille tuonti/nouto yht. 15€.

kolistelija
09.07.2015, 10.52
Kaikkihan on jossain Stelviolla käyneet, mutta ehkä harvempi ajellut siinä ympäristössä maastopyörällä. Tossahan toi tie Stelviolle kiemurtelee Bormion suunnasta, keskellä on Umbrailin risteys. Oho, kuva kutistui, mutta klikkaamalla näkyy aukeavan vähän suurempi.
http://i4.aijaa.com/t/00897/13895432.t.jpg (http://aijaa.com/T5QAVy)

Muutama viikko on tullut maastopyörällä ajeltua ristiinrastiin alppeja/dolomiitteja ja omalla listalla top-3:een menee ihan heittämällä toi Stelvio-Bocchette di Forcola-Cancano-Gallo jne. Tossa tuli vastaan ihan kiva videonpätkä reitiltä:
Siellä ympäristössähän menee ihan tolkuton määrä hienoja maastopolkuja. Bormiossa oli pyöräkaupassa ja hotellissa esitteet noista, kyllähän siinä kävi äkkiä selväksi että kaikki hienoimmat paikat voi nähdä vielä hienommasta perspektiivistä jos maastopyörällä ajelee. Varsinkin kuvat Cancanon vierestä olivat aika henkeä salpaavia.

Leku
09.07.2015, 11.34
Varmaan tämmönen Alta Rezia Premium Mountainbiking -kuponki: http://www.masterlyinactivity.com/europe/lombardy/altarezia.html

Bormiossa olen tainnut olla kolme viikkoa ja hyviä pätkiä on vieläkin ajamatta. Viikon päästä ollaan menossa Stelvion toiselle puolelle, eikä sielläkään pulaa erinomaisista baanoista ole.

PeeHoo
09.07.2015, 18.27
ihan lähellä on Mortirolon nousu. Ajettiin se muutama vuosi sitten juuri ennen kovia polkijoita, se oli Giron reittiä.

okahkonen
11.07.2015, 13.46

Juu, hieno on. Taisin aikoinaan keksiä kärsiväni korkeanpaikankammosta Stelviolta tuonne Forcolaan siirtyessä. Eikö tuo ole se pätkä missä on semmoinen julmettu sorarinne pitkän pätkää pyöräilijän vasemmalla puolella. Pitkään mietin, missä vaiheessa pysähtyis jos sinne horjahtais. Kunnes keksin että helpompi olla miettimättä..