PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross: 105 + hiilikuituhaarukka + levyjarrut --- max. 1500 e?

akki
22.06.2010, 20.47
Terve,

Olen pitkään palstaa lukenut, mutta nyt vasta rekisteröidyin ja tässä ensimmäinen kysymys:

Haussa olisi cyclocross-pyörä, jossa olisi Shimano 105 osasarja, hiilikuituinen etuhaarukka ja levyjarrut. Mitä vaihtoehtoja tällä yhdistelmällä tiedätte? Saako alle 1500 eurolla?

-akki-

janneko
22.06.2010, 20.58
Terve,

Olen pitkään palstaa lukenut, mutta nyt vasta rekisteröidyin ja tässä ensimmäinen kysymys:

Haussa olisi cyclocross-pyörä, jossa olisi Shimano 105 osasarja, hiilikuituinen etuhaarukka ja levyjarrut. Mitä vaihtoehtoja tällä yhdistelmällä tiedätte? Saako alle 1500 eurolla?

-akki-

Tuo levyjarru vaatimus rajaa aika paljon vaihtoehtoja, mutta eiköhän tuohon hintaan saa sen joka pojan focuksen. Jos cantit kelpaa niin Saksasta saa tuohon hintaan jo ultegrat tai sram forcet ja kunnon kiekot.

msr
22.06.2010, 21.25
Tuo levyjarru vaatimus rajaa aika paljon vaihtoehtoja, mutta eiköhän tuohon hintaan saa sen joka pojan focuksen. Jos cantit kelpaa niin Saksasta saa tuohon hintaan jo ultegrat tai sram forcet ja kunnon kiekot.

Focus Mares Disc 1299,- http://www.nippeli.fi/cyclocross.html
Expert ultegroilla menee myös budjettiin tuolta.

Kuntoilija
22.06.2010, 21.43
Tuossa pari Poisonia tuohon hintaan. Ainoastaan noista Bengalin jarruista
en tiedä mitään. Runko ilm. sama mitä OCCP:llä, mutta jonkin verran
halvempi.

http://www.poison-bikes.de/Rennraeder-_-Crossraeder/Cyclo-Cross-Raeder/Cyclo-Cross-Raeder-mit-Scheibenbremsen/

Risto Koivunen
22.06.2010, 22.02
Expert ultegroilla menee myös budjettiin tuolta.

Siitä tosin taitavat puuttua nuo toivotut levyjarruttimet.

nure
22.06.2010, 22.16
Entäs Rossanot ?

M.P.
22.06.2010, 23.01
Itse kasaamalla voisi priorisoida osia oman maun mukaan. ;)

akki
22.06.2010, 23.38
Tuo levyjarru vaatimus rajaa aika paljon vaihtoehtoja

Niinpä tuntuu tekevän, ja siksi täältä kyselenkin kun googlauksella ei ole tullut paljoa vaihtoehtoja vielä vastaan. Jos "joukkomieli" tietäisi enemmän.

Cicli B Cross disc 1290€

Kas, pyorahuolto.comin Cicli B:ssähän osuisi kaikki vaatimukset kohdalleen. Pitääpä perehtyä tarkemmin. Onko kellään omakohtaisia kommentteja?

Focus Mares Disc 1299,-

Tuotakin olen kiinnostuneena katsellut, mutta onko haarukka kuitua? Focuksen omilla sivuilla sanotaan "Focus alloy", larunpyora.com kertoo alumiiniksi, nippeli.fi väittää kuiduksi. Onko varmaa tietoa mitä etuhaarukka on?

Entäs Rossanot ?

Kas, Rossanolle onkin tullut moneen malliin levyjarrut sitten viime näkemän. Nyt esim. Cross 105 kampanja-mallissa täyttyvät nuo asettamani vaatimukset. Rossanoa on vaan testeissä sanottu raskaan oloiseksi, mutta pitänee koeajaa ihan itse.

Risto Koivunen
22.06.2010, 23.48
Tuotakin olen kiinnostuneena katsellut, mutta onko haarukka kuitua? Focuksen omilla sivuilla sanotaan "Focus alloy", larunpyora.com kertoo alumiiniksi, nippeli.fi väittää kuiduksi. Onko varmaa tietoa mitä etuhaarukka on?

Saattaa myös olla että se haarikka on vaihdellut eri vuosina...

Toisaalta tuolla Nippelin sivulla näyttäisi olevan ainakin yksi ilmiselvä virhe (Merida CC4 vaihteet ovat 105, ei tiagra) joten en pitäisi sitä varmimpana tietolaarina.

Mitä tulee levyjarrullisten pyörien valikoimaan niin se varmaankin paranee parin vuoden sisällä, nyt kun UCI on taas sallinut levyjarrujen käytön CC-pyörissä.

kooki
23.06.2010, 08.00
Focuksen etuhaarukka on alumiininen. Muutenkin ainakin toistaiseksi (viitaten kuitenkin edelliseen tekstiin) tuon mallin pyörissä hieman rajallinen saatavuus kuitukeulalle levyjarruin...

YT
23.06.2010, 08.04
Jos ajaa cyclocrossirenkailla, niin se alumiinihaarukka on ihan ok. Kapeilla maantierenkailla voi olla sitten eri juttu.

akki
23.06.2010, 09.43
Focuksen etuhaarukka on alumiininen. Muutenkin ainakin toistaiseksi (viitaten kuitenkin edelliseen tekstiin) tuon mallin pyörissä hieman rajallinen saatavuus kuitukeulalle levyjarruin...

Ok, kiitos varmistuksesta, niin oikeastaan päättelinkin. Ja joo, olen huomannut, että cyclocrossareissa kuituhaarukka+levyjarrut ei ole kovin yleinen yhdistelmä. Mutta kun monet kuituhaarukkaa ja levyjarruja erikseen kehuvat, niin olen ajatellut että kun sitä on ensimmäistä "kunnon" pyörää hankkimassa, niin miksei sitten kerralla yrittäisi saada molemmat...

Jos ajaa cyclocrossirenkailla, niin se alumiinihaarukka on ihan ok. Kapeilla maantierenkailla voi olla sitten eri juttu.

Kiitos kommentista. Joo, kyllä se jonkunlaisilla cyclocross- tai touring-renkailla olisi. Pitää hiekallakin pärjätä. Nykyinen 10 vuotta palvellut karvalakkihybridi on luonnollisesti alumiinikeulalla, ja vielä on käsissä tunto jäljellä.

Täytyy vaan lähteä koeajoille, että onko se hiilikuitukeula tai levyjarrut autuaaksitekevä. Pistää rinnakkain esim. samanhintaiset Focus Mares Disk (aluhaarukalla ja levareilla) ja perus-Mares (kuituhaarukalla ja canteilla).

Tai sitten yrittää saada molemmat. Vai onko ajattelemassani kuituhaarukka+levyjarrut -yhdistelmässä jotain huonoa?

TetedeCourse
23.06.2010, 10.24
Minusta Rossanossa on kuituhaarukka (power carbon) - onko se kokonaan sitä, ehkä kannattaa vielä kysyä Lappeenrannasta.

http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=u&menu=8&submenu=&malli=specs&id=cross_105_kampanja_2010

Olen itse ajellut oheisella fillarilla kolmatta vuotta ja olen ollut ihan tyytyväinen - ainoa mitä voin moittia on pyörän paino - mulla suurin koko (58) ja fillari painaa yli 11 kg.

Mene ihmeessä kokeilemaan myös sitä..

Kecconen
23.06.2010, 12.11
Mä kokeilin lyhyesti Mares Disciä ja hyvin nopeasti päätin etten ota levyjarrullista pyörää. Pyörä kyllä tyssäs kuin seinään kun vähän jarrutti alamäessä, mutta ei se musta ollut mikään erityisen hieno juttu. Kyllä canteillakin pyörä pysähtyy nopeasti tarvittaessa, kun vaan painaa kahvat pohjaan saakka. Eihän autoilijakaan halua, että auto pysähtyy heti kun vähän hipaisee jarrupoljinta.

Vain yhtä levyjarrupyörää tosin kokeilin eli ei sen suurempia kokemuksia niistä. Onhan sitten tietysti kestävyys yms tekijöitä jotka voi vaikuttaa päätökseen. Laadukkaammat levarit varmaan myös pelittäis paremmin, tai jotain.

Jopo Juoppo
23.06.2010, 12.34
Minä kokeilin Rossanoa ja kengän kärki nappasi kovasti lokariin alhaisessa nopeudessa mutkitellessa.
Otin Sitten Mareksen (58), kun 1,5 cm on pidempi matka pedaalista etupyörään. Eihän se takaa etteikö siinäkin osumaa tulisi, mutta ainakin tuon 1,5 cm verran ”pehmeämmin” (jos on pidempi lokari, ilman en ole osumia huomannut tapahtuvan ollenkaan)

Mareksen ajoasento syvempi kuin Rossanossa.

Mareksesta puuttuvat kiinnityskorvat tarakalle ja lokareille.

Joku valitteli Rossanon maalipintaa herkäksi osumille.
Mulla oli tuo pulverimaalattu Mares auton perässä toisen pyörän kanssa nipussa, eikä ainakaan sillä kertaa tullut mitään havaittavia osumia. Ja vaikka tulisikin, so what?

Edit:
Kantapäät (koko 44) ottaa Mareksessa joskus hieman osumaa takahaarukkaan jollei varo.

Kiovan Dynamo
23.06.2010, 13.09
Kyllä canteillakin pyörä pysähtyy nopeasti tarvittaessa

:mad:

Älä tule tänne hämmentämään. Juurihan sitä on pitkän aikaa todisteltu, että intternetissä ja Tampereella levyt ovat pakolliset. Cantit ovat viime vuosituhannelta, eikä niihin pidä ihmisen koskeman, ni.

izmo
23.06.2010, 13.14
:mad:

Älä tule tänne hämmentämään. Juurihan sitä on pitkän aikaa todisteltu, että intternetissä ja Tampereella levyt ovat pakolliset. Cantit ovat viime vuosituhannelta, eikä niihin pidä ihmisen koskeman, ni.

ei kai Tampereella oo kaikilla levyjarruja rossarissa:seko:

znood
23.06.2010, 13.46
Cantit ovat viime vuosituhannelta, eikä niihin pidä ihmisen koskeman, ni.

Niin, mutta levyjarrut sallitaankin kisakäyttöön niin ehkä dinosaurukset kuolevat lopulta pois.

veke
23.06.2010, 14.03
Levyjarrullinen (BB7) Rossano on ollut käytössä kolmisen vuotta.
Maalipinta yhä moitteeton, vaikka sora- ja hiekkateillä tulee ajeltua varsin paljon. Renkaina Marathon Racerit, joten ei ne kyllä pahemmin kiviä runkoon heittele.

Tosiaan lokari ottaa helposti varpaisiin kiinni, mutta siihen on tottunut ja osaa jo varoa alitajuntaisesti.

Geometriasta muuten, että eipä silloin hankkiessa oikein osannu tutkailla kunnolla. Pyörän pituus on passeli, mutta meikäläisen mitoituksella emäputki olisi saanut olla korkeampi. Ja tuota ei oikein pelkällä stemmillä korjata. Tosin, taitaisi runko mennä ihan spesiaalimittoihin - vai löytyykö runkoa mallia korkea ja lyhyt?. Mutta löytyipä netistä haarukan kaulaputken pidentajä, jolla tanko on nyt n. 5 cm satulan pintaa alempana. Nyt ei enää selkä valita (vaikka onhan se puristien mielestä rivon näköinen:D).

Painavahko, mutta retkipyöräksi tuo on hommattu, nytkin tarakka sekä etulaukkuteline paikoillaan...

nure
23.06.2010, 15.34
Onhan levyt hauskat mutta nousee kyllä painokin ...

skott
23.06.2010, 21.46
Kas, pyorahuolto.comin Cicli B:ssähän osuisi kaikki vaatimukset kohdalleen. Pitääpä perehtyä tarkemmin. Onko kellään omakohtaisia kommentteja?

Mulla ollu nyt pari vuotta CicliB levareilla ja takana n. 5000km. Ja pelkästään hyvää sanottavaa: vakaa, äänetön, kohtuu nopee. Rival:it toimii, XT-navat ja 29-kiekot pysyneet suorana (90kg painan) ja ajan aika huolettomasti työmatkaa, salille jne. Talvella nastat alla ja niilläki menee. Otin pois eestä molemmat hammasrattaat ja vaihdoin tilalle niiden välikoon (tais olla 44). Takana 10-pakka riittää normaaliin työmatkatempoon ja hyötyfillarointii ihan hienosti. Ketjut kulkee nyt melkein aina suorassa, ku ennen piti usein vaihtaa eessä, ku ketjut ristissä. Suosittelen tätä vaihtoehtoa kaikille CC:n ostajalle: sopiva 10-pakka ja yksi etunen! Sitte on irtolokarit pikakiinnityksellä, lukkopolkimet, ei jalkaa, ei kiinteetä lukkoo, hyvät valot syssynmälle. Eikä mulle vannejarruja enään koskaan ympärivuotiseen käyttöön, kiitos. Säätäminen, vinkuminen ja vanteiden kuluminen: goodbye.

Tässä vähän kynnettiin lunta viime talvena töistä palatessa. Vielä toimi vaihteet:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi%20Forum/Lunta.jpg/full

Lokarien testausta (takasta piti vähän nostaa):
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi%20Forum/Lokarit.jpg/full

Tästä kuvasta vaihdettu satula maatiemalliin, noi kaks etusta pois, Crank Brothers:it Shimanojen tilalle ja käännetty stemmi

skott
23.06.2010, 21.49
Tai sitten yrittää saada molemmat. Vai onko ajattelemassani kuituhaarukka+levyjarrut -yhdistelmässä jotain huonoa?

No en oo huomannu mitään ongelma tossa mun Ciclissä ko. yhdistelmällä. Go for it!

znood
23.06.2010, 22.21
aika maasturimainen geometria tossa fillarissa, varmaan suhteellisen helppo ajaa liukkaalla

simojoki
23.06.2010, 22.44
Okkalta hommattu Cicli B (http://s94.photobucket.com/albums/l94/janisimonen/filsu/duuni_hybrid.jpg) mullakin taannoin oli Sramin Rivaleilla. Ihan kai se oli soiva peli. Levyillä tulee se vajaa kilo lissää painoa ko hintaluokassa, mut kyllähän se pysähtyy sit aika nätisti. Ikuista canti vs. levyt vääntöä ei kannata jäähä täällä kuuntelee, se ei lopu ikinä. Laitat ne mitkä ittestä tuntuu hyvältä.

Risto Koivunen
23.06.2010, 22.47
Niin, mutta levyjarrut sallitaankin kisakäyttöön niin ehkä dinosaurukset kuolevat lopulta pois.

Tai sitten käy niin että kohta kaikki retroilijat haluavat ehdottomasti canti-jarrut siihen sinkulaansa.

higgins
23.06.2010, 23.05
Tai sitten käy niin että kohta kaikki retroilijat haluavat ehdottomasti canti-jarrut siihen sinkulaansa.

Ne on ihanat myös CC:ssä, Higg

orcatri
23.06.2010, 23.18
onko ajattelemassani kuituhaarukka+levyjarrut -yhdistelmässä jotain huonoa?
On: levyjarrut.

akki
24.06.2010, 06.34
On: levyjarrut.

Okei... Eli selvästi tämä cantileverit vs. levyjarrut herättää myös tällaista koulukuntakiistaa. No, aloittelevan cyclocross-haaveilijan pitänee siis koeajaa tämäkin ero ja päättää siihen oma kantansa.

Orcatri, mikä sinusta levyjarruissa on huonoa? Paino, vai mikä?

YT
24.06.2010, 06.39
Kyllä ne levyjarrut kannattaa ottaa, jos ajelee lumessa tai kurassa.

rhiisto
24.06.2010, 07.33
No, itse olen ajellut nyt ajanut kolme vuotta speksit täyttävällä ja jo ketjussakin mainitulla Rossanon krossarilla. Ja muutaman kerran olen tullut miettineeksi, että olisiko sittenkin cantit ja kevyempi runko ollut järkevämpi vaihtoehto.

Cyclocross ketjussa tästä canti/levy asiasta on jauhettu suhteellisen monta palstamillimetrillistä, että sieltä voi kyllä varmaan lukea kaiken mitä siitä voi ylipäätään sanoa.

ps. olen vaihtamassa tätä crossariani(koko 54) maasturiin, jos kiinnostaa niin lähetä vaikka yksityisviesti.

orcatri
24.06.2010, 07.58
Orcatri, mikä sinusta levyjarruissa on huonoa? Paino, vai mikä?
Ne on rumat ja painavat, mutta ennekaikkea ne muuttavat cyclocrossarin hybridiksi - sanokoot uudet lajisäännöt mitä tahansa. Mutta kuten on jo useasti tullut esille tässä ja muissa ketjuissa, niin tämä vääntö ei vääntämällä parane. Kukin pultatkoon fillariinsa sellaiset palikat mitä haluaa. Oma jyrkkä levarikielteisyyteni johtunee siitä, etten ole ikinä kokenut levyjen autuutta mutta toisaalta en cantien kurjuuttakaan.
(Myönnettäköön, että eilen iltamyöhään hieman provotti.)

akki
25.06.2010, 08.13
Ne on rumat ja painavat, mutta ennekaikkea ne muuttavat cyclocrossarin hybridiksi - sanokoot uudet lajisäännöt mitä tahansa. (...)

"Rumuus" ei haittaa, mutta paino on validi pointti. Nimittäin haen pyörää, joka olisi ennen kaikkea kevyt ja nopea, toisin kuin nykyinen 16 kg tavispyörä. "Hybridimäisyys" on sinänsä ok, koska en aio osallistua cyclocross-kisoihin vaan ajaa työmatkaa ja vapaa-ajan lenkkejä asfaltilla ja hiekalla. Kunhan vaan olisi kevyt ja nopea.

Niksupalkki
25.06.2010, 09.16
Gir's rungoon saa myös levyjarrut. Itä-Helsingin pyörähuollossa kandee käydä katsomassa. Pyöräthän tehään sun speksejen mukaan, joten pitäisi onnistua.

karhile
26.06.2010, 00.11
Kannattaa huomioida, että Gir'sin lähtöhinnat alkaa 1670 eurosta ja ainakin levyjarrut lisännee hintaa. Kuuluneeko kuituhaarukkakaan hintaan?
Täällä on jäänyt mainitsematta Bestbrakesin (Lauttasaari ja Lohja) myymä Fort. Shimano 105/Ultegra takavaihtajalla, levyjarruilla ja hiilikuituhaarukalla varustettuna hinta on 1599 euroa eli menee toki jonkun verran yli tuon 1500 euron. Ilman hiilikuitua olisi 1499 euroa. Väreissähän löytyy sitten valinnan varaa vaikka kuinka paljon.
http://www.bestbrakes.net/product_info.php?cPath=398_33_296_293&products_id=903&osCsid=337a8610c27a94398ee6fdcb1e3ab041

Levyjarrujen mahdollinen rumuus on ihan vain katsojan silmissä ja pyörän nopeuskin riipppuu enemmänkin polkijasta, kuin levyjarrujen tuomasta lisäpainosta.
CC muuttuu hybridiksi ihan yhtä vähän levyjarrujen takia, kuin esim. Konan hybridi kilpapyöräksi käyräsarvisen tankonsa takia.

appmot
26.06.2010, 10.35
Joo,ei ne levarit siitä hybridiä tee. Mä ainakin oon itse tyytyväinen levyjarruihin. Tässä myös erään valmistajan näkemys levyjarrullisesta(mun seuraava pyörä):http://www.cycles-for-heroes.com/bikes/cyclocross/pure-blood
Ei ne cantitkaan niin silmiä hivelevät ole ainakaan edestä ja takaa katsottuna.

Hippo
26.06.2010, 16.19
Ihan en aina ymmärrä tätä vannejarrujen parjaamista liittyen talvi ja kurakeleihin. Tahi niiden jarrupalojen ylenmääräiseen kulumiseen.

Mie olen vuodesta 2001 ajanut sekalaista työmatka/hyötyajoa juurikin ko. tyyppisillä jarruilla varustetuilla pyörillä. Ensin kait ns. normaali v-jarruilla (hybridi) ja nyt reilun vuoden canteilla (cc). Paikat on olleet suht. tasaisia, Rauma, Muonio ja Oulu (kaikki rannikkokaupunkeja). Ja kokemukset ympärivuotisesti pelkästään toimivia.

Jarrupalojen kulumiseen liittyy varmasti ajotyyli ja -maasto sekä vallitsevat kelit. Mitä mäkisempää, sen enemmän jarrutteluita, mitä vähemmän ennakoi vauhtiaan, sitä enemmän sitä saa korjata voimakkammilla jarrutuksilla.
Kolme kertaa olen vaihtanut jarrupalat 9 vuoden aikana. Onko se paljon? Canteilla seuraava vaihto taitaa häämöttää ensi keväänä (kilometrit lisääntyneet lenkkien myötä). Säätäminen on yksinkertaista; vaijerin kiristystä tai palojen asennon säätöä.

Talvisin pyörää on säilytetty aina kylmässä varastossa tai muuten keliltä suojassa, ajettu toki kaikilla mahdollisilla keleillä. Ja aina on vauhti hiljentynyt tai pysähtynyt, kun tarvis on ollut. Jos joskus keli on aiheuttanut matkan aikana lunta, mätää tai muuta limaa vanteille, niin se on huomioitu ajotavassa tai putsattu heti pois.

En koita hehkuttaa vannejarruja tai väheksyä levyjä, sillä onhan niissä tietysti eroa. Kokonaisuus on monen seikan summa tässäkin asiassa.

Minusta tämä jarruasia ei vain ole ratkaisevan poissulkeva silloin, kun kyseessä on ns. sekakäyttöpyörä. Paljon merkitsevimpiäkin löytyy.
Ohuena punaisena lankana uskallan kuitenkin todeta; Älkää nyrjäyttäkö aivojanne tämän asian kanssa, pohtikaa käyttötarkoituksenne, sivuuttakaa kiihkoilijoiden ja fanaatikkojen puolustuspuheet puoleen ja toiseen ja valitkaa se pyörä jonka kyydissä on hyvä olla ja ajaa.

IlkkaP
16.07.2010, 10.35
Olisiko Trek Portland otsikon mukainen pyörä ja onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta Trekistä?

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/portland/portland/

Itelläkin on haussa cyclocrossari työmatka käyttöön ja hiilikuituhaarukka+levyjarrut kuulostaa omaan käyttöön sopivalta yhdistelmältä.

Paha Kani
16.07.2010, 11.44
Mitenkäs, onko kuituhaarukasta iloa tavan kuntoilijalle? Lähinnä mietityttää sen kestävyys, mutta mietinkö turhaan? Onko kukaan saanut kuituhaarukkaansa rikki ja sitä kautta esim. naamaansa asvalttiin vai kestävätkö ne ison ja huonon kuskin alla? Kovasti niitä näkyy nykyään fillareissa olevan.

banton
16.07.2010, 13.13
Mitenkäs, onko kuituhaarukasta iloa tavan kuntoilijalle? Lähinnä mietityttää sen kestävyys, mutta mietinkö turhaan? Onko kukaan saanut kuituhaarukkaansa rikki ja sitä kautta esim. naamaansa asvalttiin vai kestävätkö ne ison ja huonon kuskin alla? Kovasti niitä näkyy nykyään fillareissa olevan.

Laadukkaat kuituhaarukat ovat luonnollisesti kestävämpiä kuin edullisemmat versiot, joita varmasti löytyy halvemmista pyöristä. Itse päädyin teräshaarukkaan, koska kuituhaarukan tuoma painohyöty omassa käytössä ei ollut mielestäni riittävän suuri omaan suorituskykyyni verrattuna.

Lisäksi, http://www.bustedcarbon.com/ on hyvää luettavaa jos haluaa peloitella itseään kuituosien kestävyydestä :)

dirtyrider
16.07.2010, 13.22
Laadukkaat kuituhaarukat ovat luonnollisesti kestävämpiä kuin edullisemmat versiot, joita varmasti löytyy halvemmista pyöristä. Itse päädyin teräshaarukkaan, koska kuituhaarukan tuoma painohyöty omassa käytössä ei ollut mielestäni riittävän suuri omaan suorituskykyyni verrattuna.
Kyllä kuitua käytetään monesti ennemmin ominaisuuksiensa kuin keveyden takia...

Lisäksi, http://www.bustedcarbon.com/ on hyvää luettavaa jos haluaa peloitella itseään kuituosien kestävyydestä :)

Et ole tainnut itsekään lukea tuota :rolleyes:, noista monet on pannutuksien tms. (ajetaan auto talliin pyörät kattotelineellä jne.) johdosta hajonneita. Eli missä olisi hajonnut mikä tahansa materiaali..

banton
16.07.2010, 14.01

Joita ovat? Tässä threadissa ei taida olla vielä kukaan maininnut, että miksi se kuituhaarukka on parempi - muuta kuin painonsa suhteen?

Et ole tainnut itsekään lukea tuota :rolleyes:, noista monet on pannutuksien tms. (ajetaan auto talliin pyörät kattotelineellä jne.) johdosta hajonneita. Eli missä olisi hajonnut mikä tahansa materiaali..

Kyllä, etusivulla taisi olla yksi kuljetuksesta johtunut rikkoontuminen, vanhemmissa postauksissa ei niinkään.

Mä en sanoisi että 8 km/h tunnissa kaatuminen soraan on "pannutus" jossa tangon pitäisi katketa (http://www.bustedcarbon.com/2010/07/more-broken-bars.html) tai tässä tapauksessa (http://www.bustedcarbon.com/2010/06/jra-broken-raleigh-frame.html) jossa 30mph pannutus johtui siitä, että runko hajosi kesken matkan.

Ja ei, mulla ei ole mitään hiilikuitua vastaan, mutta kuten muissakin osissa, uskon, että liitännät ja kuidun rakenne on tehty paremmin parempilaatuisissa osissa ja sitä kautta ne ovat turvallisempia.

Mun kysymys on se, että 3000km vuodessa 25 km/h ajavalle peruskuntoilijalle, mitä hyötyä kuituhaarukka tuo teräs-, alumiini- tai titamiinihaarukkaan nähden? Siis sen lisäksi, että voi työpaikalla sanoa, että on kato kuituhaarukka :)

IlkkaP
16.07.2010, 14.30
Joita ovat? Tässä threadissa ei taida olla vielä kukaan maininnut, että miksi se kuituhaarukka on parempi - muuta kuin painonsa suhteen?
...
Mun kysymys on se, että 3000km vuodessa 25 km/h ajavalle peruskuntoilijalle, mitä hyötyä kuituhaarukka tuo teräs-, alumiini- tai titamiinihaarukkaan nähden? Siis sen lisäksi, että voi työpaikalla sanoa, että on kato kuituhaarukka :)

Eikös hiilikuituhaarukka (kuten myös teräs) ole joustavampi kuin alumiininen? Ja sen takia pyörän keula hieman pehmeämpi, josta on iloa varsinkin kapeilla renkailla ja kovilla ilmanpaineilla ajettaessa?

Tuon takia olen suunnitellut ostavani cyclocross pyörän mielellään hiilikuituhaarukalla. Nykyisessä hybridissäni on alumiinihaarukka ja sen on selvästi kovemman tuntuinen kuin maantiepyöräni teräshaarukka. Eli valitsemalla hiilikuituhaarukan luulen saavani joustavan ja kevyen samassa paketissa, mutta voin kyllä olla väärässäkin :-)

jannevaro
16.07.2010, 15.33
Näyttää aika kestävältä:
http://www.youtube.com/watch?v=aq0neBOq_Ng&feature=related

H. Moilanen
16.07.2010, 19.43
Olen tullut siihen lopputulokseen, ettei cyclo kaipaa kuituhaarukkaa, jos rengas on joku 35-40mm leveä nappularengas. Kumi itsessään joustaa niin paljon, ettei kuituhaarukka tee ajosta yhtään mukavampaa.

Kapea maantiekumi ja 8bar paine on asia erikseen.

akki
16.07.2010, 22.20
Kiitoksia edelleen kommenteista, ja eityisesti karhileelle tuosta Best Brakesin maininnasta. Ei ollut tuo kauppa ja nuo räätälöitävät Fortit vielä tutkassa. Ensi viikolla tarkoitus viimein päästä jonnekin kaupoille juttelemaan ja koeajoille. Voisi aloittaa vaikka Lauttasaaren turneella, Larun pyörä, Pyörähuolto ja tuo Best Brakes.

banton
17.07.2010, 12.24
Eikös hiilikuituhaarukka (kuten myös teräs) ole joustavampi kuin alumiininen? Ja sen takia pyörän keula hieman pehmeämpi, josta on iloa varsinkin kapeilla renkailla ja kovilla ilmanpaineilla ajettaessa?

Näin monet tuntuvat sanovan, mutta: http://www.sheldonbrown.com/frame-materials.html kertoo sen varsin perustellusti, että se riippuu juuri siitä, että mitä, miten, kuinka paljon ja miten on tehty.

Toki, satula ja rengasvalinta saattaa vaikuttaa enemmän kuin haarukan tai jopa rungon materiaalivalinta, kuten täälläkin jo sanottiin. Silti, mä en lähtis julistamaan/uskomaan jotain tiettyä materiaalia mukavimmaksi kokeilematta sitä :)

kpyora
17.07.2010, 13.38
Näin monet tuntuvat sanovan, mutta: http://www.sheldonbrown.com/frame-materials.html kertoo sen varsin perustellusti, että se riippuu juuri siitä, että mitä, miten, kuinka paljon ja miten on tehty.

Pitää paikkansa. Keskimäärin keskihintaluokassa kuitukeppi on paras valinta. Todennäköisesti sen vuoksi, että siitä saadaan halvemmalla ominaisuudet esiin. Myös hyviä teräsvaihtoehtoja on markkinoilla, mutta ne ovat usein vähän kalliimpia.

Titaani kannattaa muistaa vielä näiden kolmen lisäksi. Nettiä selatessa ja lehtiä katsellessa näyttää, että Kiinalaista titaaniosaamista käytetään yhä enemmän polkupyöriin.

banton
17.07.2010, 13.53
Pitää paikkansa. Keskimäärin keskihintaluokassa kuitukeppi on paras valinta. Todennäköisesti sen vuoksi, että siitä saadaan halvemmalla ominaisuudet esiin. Myös hyviä teräsvaihtoehtoja on markkinoilla, mutta ne ovat usein vähän kalliimpia.

Hyviä pointteja, onko tietoa josko näistä olisi tehty jonkinlaista Iltiksen kesämakkara-tyylistä testiä, missä katotaan fiiliksiä sokkotestin perusteella?

"Pehmeä, hieman tamminen haarukka, runko joustaa kivasti sorallakin."

IlkkaP
19.07.2010, 19.48
Yksi vaihtoehto voisi olla ylivuotinen (tai käytetty) LeMond Poprad disc, jos tuollaisen sattuu löytämään.

http://www.bikeradar.com/racing/article/lemond-poprad-disc-12823/

105 osat, hiilikuituhaarukka, levyjarrut ja extrana teräsrunko :)

IlkkaP
21.07.2010, 17.58
Yksi vaihtoehto voisi olla ylivuotinen (tai käytetty) LeMond Poprad disc, jos tuollaisen sattuu löytämään.

http://www.bikeradar.com/racing/article/lemond-poprad-disc-12823/

105 osat, hiilikuituhaarukka, levyjarrut ja extrana teräsrunko :)

Ostin eilen tuollaisen LeMond Popradin työmatka käyttöön ja mukavalta tuntuu parin pikku lenkin perusteella. Teräsrunko ja hiilikuituhaarukka tuovat mukavasti joustoa eli mukavuutta epätasaisuuksilla. Avid BB7 levyjarrut ovat herkät käyttää. Poprad oli kaupassa punnittuna noin kilon keveämpi kuin Rossano vastaavilla osilla, mutta alumiinirungolla.

akki
23.07.2010, 10.49
Ostin eilen tuollaisen LeMond Popradin työmatka käyttöön ja mukavalta tuntuu parin pikku lenkin perusteella. (...)

IlkkaP, mistä ostit? Ja paljonko siis pyörä painaa? Teräsrunko kuulostaa mielenkiintoiselta, olisi hauska päästä kokeilemaan.

Edit: Niin, ja onko rungossa korvakkeita pitkille lokareille?

IlkkaP
23.07.2010, 11.37
IlkkaP, mistä ostit? Ja paljonko siis pyörä painaa? Teräsrunko kuulostaa mielenkiintoiselta, olisi hauska päästä kokeilemaan.

Edit: Niin, ja onko rungossa korvakkeita pitkille lokareille?

Ostin ylivuotisen pyörän Oulusta Pyörä-Suvalasta. Pyörä (runkokoko 59cm) painoi vähän reilu kymmenen kiloa polkimien kanssa.

Rungossa ja haarukassa on paikat lokarien kiinnittämiseen. Asensin pyörään pitkät SKS lokarit, jotka sopivat kiinnikkeisiin ja ovat ulkonäkönsä puolesta ihan ok.

akki
23.07.2010, 21.13
Ostin ylivuotisen pyörän Oulusta Pyörä-Suvalasta. Pyörä (runkokoko 59cm) painoi vähän reilu kymmenen kiloa polkimien kanssa.

Rungossa ja haarukassa on paikat lokarien kiinnittämiseen. Asensin pyörään pitkät SKS lokarit, jotka sopivat kiinnikkeisiin ja ovat ulkonäkönsä puolesta ihan ok.

Ok, hyvä että saa lokarit. Ja ei kuulosta paino ollenkaan pahalta verrattuna alumiinirunkoisiin, varsinkaan kun on noin iso runkokoko kyseessä. Itsellä varmaan tulee joku 50-52 runko, kun olen tällainen 170 cm tappi.

On kyllä jotenkin klassisen kaunis pyörä. Paljonko maksoitkaan omastasi?

Niin ja tietääkö joku, myydäänkö noita LeMondeja Helsingissä jossain?

vzv
22.11.2013, 11.27

Mikä voisikaan olla suomalaisempi tapa tuhota hiilikuituosa :rolleyes: http://www.bustedcarbon.com/2011/07/spinergy-rev-x.html (http://www.bustedcarbon.com/2011/07/spinergy-rev-x.html)

Halloo halloo
22.11.2013, 13.54
Tutki tämä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44354-Luettelo-levyjarrullisista-Cyclocross-py%F6rist%E4

Oma valintani oli:
http://www.radsport-smit.de/epages/RSSmit.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/RSSmit/Products/00040258/SubProducts/00040258_21477