PDA

Näytä tavallinen näkymä : Continental GP4000 halkeilee

Yeti
20.06.2010, 10.24
Onko tämä normaalia? Runsas vuosi sitten ostettu Continental GP4000, 25 mm kapea, jossa on kaikki mustat chilit ym. Ajettu alle 1000 km ja halkeilee jo aika pahasti. Johtuuko tämä siitä että pyörä on ollut kylmässä ulkovarastossa yli talven, vai mistä on kyse? Rengas on muuten hyvä, mutta en viitsisi joka vuosi ostaa uusia pareja. Pääosin ajan kuitenkin maastossa ja muilla pyörillä.

http://lh5.ggpht.com/_BhBOJtgtve4/TB2_6YdmbnI/AAAAAAAAENk/Q5PGzb5cHOc/s800/IMG_0028.JPG (http://picasaweb.google.fi/lh/photo/5Aw8y0bhAY1T-OFJcN8cDhfduZ-roI2-l5PIZEtESlE?feat=directlink)

Klikkaamalla pääsee Picasaan, jossa voi suurentaa kuvan.

Martamm
20.06.2010, 10.36
Minä valittelin muutama viikko sitten foorumilla samaa asiaa, tosin renkaat
oli Contin Top Contactit. Takarengas menee murtumien takia vaihtoon
vaikka kulutuspinta on melkein uuden veroinen, jurppii kyllä koska tuo on
hybridirenkaaksi aika kallis.

Selvää syytä murtumiin ei oikein ole, joten kyllä suurin syy taitaa olla itse
renkaassa. Olen jo Schwalben renkaan SnakeSkin-kyljillä ostanut, katso-
taan jos murtuilee Contia vähemmän, rengas on tosin vielä asentamatta.

nure
20.06.2010, 10.54
Onks ollut täydet paineet säilytyksen aikana ...

ketju44
20.06.2010, 11.45
Onks ollut täydet paineet säilytyksen aikana ...

Voi olla yks syy ja toinen rengaspaineet liian alhaiset?

Yeti
20.06.2010, 12.29
Minulla on ollut noin 3 baria painetta, mikä luulisi olevan sopiva: Paljon vähemmän kuin maksimi, mutta silti tarpeeksi.

Tony47
20.06.2010, 12.40
Minulla on ollut noin 3 baria painetta, mikä luulisi olevan sopiva: Paljon vähemmän kuin maksimi, mutta silti tarpeeksi.

Renkaissa lukee mikä on min. ja max. bar.

nure
20.06.2010, 12.45
Renkaissa lukee mikä on min. ja max. bar.

Kyse rengaspaineesta pyörää säilyttäessä ...

ketju44
20.06.2010, 15.32

Niin jos oma paino ei sit vaadi sitä maksimia.

Yeti
20.06.2010, 16.50
Niin jos oma paino ei sit vaadi sitä maksimia.

No, oma paino vaatii kyllä enemmän. 3 bar on siis paine talvisäilytyksen aikana.

ketju44
20.06.2010, 16.55
Mun omat filo talvehtii kylmässä ja paino pyörii 90kg paikkeilla. Maantiefilossa 8 / 7,5bar ja halkeileminen alkaa näkyä n. 3000+ km

Yeti
20.06.2010, 17.07
Mun omat filo talvehtii kylmässä ja paino pyörii 90kg paikkeilla. Maantiefilossa 8 / 7,5bar ja halkeileminen alkaa näkyä n. 3000+ km

Oletko käyttänyt Continentalin renkaita? Olen melko varma että ongelma tulee talven aikana, syksyllä ei ainakaan ole huomannut mitään. Ongelma ei ainakaan ole kilometreistä kiinni. Eikä tämä ole ensimmäinen pari joka käyttäytyy näin, mutta ehkä viimeinen jos vaihdan mallia/merkkiä.

ketju44
20.06.2010, 18.18
Oletko käyttänyt Continentalin renkaita? .

Edelliset oli contit ( GB 4000 )ja nyt misukat. Misukka EHKÄ kesti hitusen pidempään.

eaj
20.06.2010, 21.01
Meidän "mamman" pyörässä Contimental Contact Reflex renkaat olivat noin vuoden käytön jälkeen myös pahoin murtuneet. Samanlaisella käytöllä ja paineen hallinnalla tilalle hankitut Schwalbe Marathon renkaat ovat kestäneet huomattavasti paremmin.

En usko, että paineella on merkittävää vaikutusta pinnan murtumisseen. Ongelmana sattaa olla kumiseoksen huono pakkasen- tai UV-säteilyn kestävyys.

kalasatu
20.06.2010, 21.28
Vittorian renkaat ovat kestäneet hyvin ilman murtumisia kesän ajot ja talven säilytykset. Schwalben Stelviot taas olivat hyvin saman näköiset, kuin ketjun ensimmäisessä viestissä. Viime kesänä vaihdoin Stelviot alle ja tänä keväänä muutaman lenkin jälkeen piti vaihtaa pois, kun ei uskaltanut enää kantata.

ketju44
20.06.2010, 21.43
En usko, että paineella on merkittävää vaikutusta pinnan murtumisseen. Ongelmana sattaa olla kumiseoksen huono pakkasen- tai UV-säteilyn kestävyys.

Paineella on merkitystä jos ovat liian alhaiset. UV-säteily tuskin aiheutaa murtumisia.

tunkkireisi
21.06.2010, 00.30
Chilitön GP4000, ajettuna 2000km, ei valittamista. Säilytyspaine talvella 0 bar. Ajopaine aina mitattuna 8 bar.

Kumi imee vettä, myös ilmasta. Tämä on totta. Kosteana materiaali ei välttämättä tykkää pakkasesta.

Säilytänkin pyöräni lämpimässä.

Kannattaa kokeilla toista merkkiä ja havaita sama tai eri ilmiö.

kanttiinin tollo
21.06.2010, 06.43
Kyl mun chili GP:t ainakin on murtuilleet kaikki kesäkäytössäkin. Käyttöähän ne eivät ole kovin kauaa nähneet, muutaman kuukauden, kun ovat ihan muista syistä hajonneet lopullisesti. Otanta on toki pieni eli 1kpl 25mm ja 2kpl 23mm, mutta 100% silti kärsinyt. Ajopaineet siellä 7bar korvilla (kuski ~64kg) ja säilytyksessä laskevat sen mitä lateksissa nyt paine laskee..

Vaan eipä tuo murtuminen haitannut ole kun kumit on muutenkin mossahdelleet.

znood
21.06.2010, 07.14
Ajettu liian pienillä paineilla noilla kumeilla. Katurenkaassa pitää olla vähintään 6bar painetta aina ajon aikana.

MTB 50+
21.06.2010, 07.41
Halkeilun syynä on luultavasti liian alhainen ajopaine. Yeti on nimensä kokoinen ;). UV-valo voi aihuttaa tuollaista tai jokin liuotin tai valmistusvika.

Minulla GBP4000S ovat kestäneet loistavasti. Paineet olen pitänyt korkealla 8,5 bar oman mittarini mukaan / 90 kg.
Vittoriat Evo jotakin eivät kestäneet mitään.
Michellin Pro3:t olivat kohtuulliset.
Schwalbe Ultremo R:t olivat valmistusvikaisia. Korvaukseksi tulleita R1:siä en ole vielä kokeillut. Schwalben Duranot ovat kestäneet nekin jo varsin hyvin.

Maantiekumekset eivät ole yleensäkään isoilla kuskeilla mitenkään kestäviä, mutta kyllä ne minullakin yleensä useamman tuhatta km:iä kestävät.

Yeti
21.06.2010, 08.22
Painetta on ollut renkaissa noin 7,5 - 8 bar ja painoa minulla on ehkä 97 kg. Näissä renkaissa maxpaine on 8,5 bar ja suosituspaine 6,5 bar. Ei siis pitäisi olla ajettu liian alhaisella paineella.

En valittaisi lainkaan jos ne kuluisi loppuun, mutta minun maantieajokilometreillä se ei ilmeisesti tule kysymykseen. Epäilen edelleen talvipakkasen vaikutusta...

star trek
25.06.2010, 11.26
Joo, ei se halkeilu paineista johdu ei tainnu jotkut lukee kunnolla tekstiä, mulla on kahdessa pyörässä samat renkaat ja sama vika, kylmässä varastossa talvi niin varmaan siitä johtuu halkeilu. Pitää vissiin kuntoilijan siirtyä kestävämpiin, toisinsanoen halvempiin ja painavampiin renkaisiin:)

ketju44
25.06.2010, 12.46
Kapteeni KIRK on puhunut :)

kanttiinin tollo
25.06.2010, 14.11
Pitää vissiin kuntoilijan siirtyä kestävämpiin, toisinsanoen halvempiin ja painavampiin renkaisiin:)

Jaa.. on niitä (halkeilua välttäviä) kestäviä nopeita renkaita kevyenä (Open Corsa 290tpi oli todistetusti nopea ja mukava, mutta silti monelle liian painava eli olkoot se esimerkkinä nykytrendin mukaan ajokelvottoman raskaasta renkaasta), joista itse pidän ajo-ominaisuuksiltaankin enemmän kuin trendichileistä.. esim. Vredestein ja Maxxis sellaisia valmistavat, mutta ovat kovin epämuodikkaita Suomessa käytettynä... r1sp3ktiä niillä ei tipu. :rolleyes:

Yeti
25.06.2010, 16.00
Nyt tuli tilattua Continental GP 4 Seasons, jossa on ymmärtääkseni eri kumiseos. Taidan sen lisäksi ottaa ne sisään talven ajaksi.

plr
25.06.2010, 17.12
Viime vuoden toukokuusta lähtien alla 23mm Continental GP4000S -setti. Olen vaihtanut etu- ja takarenkaan päittäin kulumisen tasaamiseksi. Renkailla on ajettu reilu 6000km ja molempien renkaiden kulutusindikaattorit ovat edelleen näkyvissä. Ajopaineina olen käyttänyt 8-8,5bar. Kuskin paino 90kg.

Kummassakin renkaassa on yksi sentin mittainen viilto, joka näyttäisi menevän pistosuojaukseen saakka. Tarkasti en osaa sanoa koska viillot ovat tulleet, huomasin ne noin kuukausi sitten. Viilloista ei ole häiriötä ajossa ja ajan nämäkin renkaat normaalisti loppuun eli vaihto sitten kun kudokset alkavat pilkottaa kumin alta.

Koko aikana kaksi rengasrikkoa eli maantierenkaiksi kohtalaisen hyvin ovat kestäneet. Seuraavat renkaat tulevat olemaan samanlaiset.

karva
25.06.2010, 18.21
Viime vuoden elokuusta GP4000S -setti alle ja eilen 6000km täyteen, indukaattorit melkein kateissa. Kuskin paino 75kg paineet 8bar. Talven ulkovarastossa ja kolme kertaa käytiin sisähallissa ajaa. Ei halkeamia ei rengasrikkoja. Hyvät kummit, mutta kyllä oli herkkää ja pehmeää meno kun vaihdoin alle Misukan Pro kolmoset.

-annika-
26.06.2010, 11.40
Mulla myös GP4000s:t, joissa ei ole mitään halkeamia. Kaksi talvea ovat olleet pyörässä, viime aikoina ei tosin ajettu paljon mitään. Säilytys sisällä ja paineita on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mä oon myös tykännyt näistä renkaista, kumien puhkeaminen lakkasi kun vaihtoi ultrasporteista näihin. :)

Martamm
28.06.2010, 10.43
Jaa.. on niitä (halkeilua välttäviä) kestäviä nopeita renkaita kevyenä (Open Corsa 290tpi oli todistetusti nopea ja mukava, mutta silti monelle liian painava eli olkoot se esimerkkinä nykytrendin mukaan ajokelvottoman raskaasta renkaasta), joista itse pidän ajo-ominaisuuksiltaankin enemmän kuin trendichileistä.. esim. Vredestein ja Maxxis sellaisia valmistavat, mutta ovat kovin epämuodikkaita Suomessa käytettynä... r1sp3ktiä niillä ei tipu. :rolleyes:

Opel Corsa todistetusti nopea ja mukava ? Ei kai sentään !? :)

Moby
04.05.2011, 09.15
Jatketaanpas tätä ketjua:
Mulla on uudenkarheat Michelin pro3:set olleet talven parvekkeella ja nyt takarenkaassa on samanlaisia halkeamia kuin 1. viestin kuvassa. Uskaltaako sillä ajaa ollenkaan vai pitääkö vaihtaa samantien. Eli mikä on hajoamisennustus/-prosentti?

Pari lenkkiä olen nyt ajanut ja on kestänyt. Jännä kun eturenkaassa ei ole vastaavia. Talvella pyörä oli harjoitusvastuksessa kiinni osan aikaa ja n. 6 barin paineet renkaissa.

J T K
04.05.2011, 10.15
Pidä ne rospuuttoajan renkaina ja hommaa uudet tilalle..? Eiköhän ne nyt kestä kohtuudella ajaa, mutta tiedä sitten uskaltaisinko lähteä kovin pitkälle reissulle.

Plus
04.05.2011, 10.36
Mulla on syksyllä ostetut ja muutamia lenkkejä lukuun ottamatta vain rullilla ajellut GP4000 25mm black chilit jotka ovat halkeilleetihan samalla tavalla. Veikkaisin että noissa on joku valmistusvirhe. Säilytetty sisällä matalilla paineilla. Onpa paskat nakit.

hannupulkkinen
04.05.2011, 10.51
Minulla oli Schwalbe ultremot kiekoilla kiekkopusseissa ulkovarastossa kaksi vuotta pienillä paineilla. Ei murtuman murtumaa. Saman ajan conti gb 4000 renkaat roikkuivat kylmävaraston naulassa. Jälkimmäisessä on kulutuspinnan hiusmurtumia vähäsen. Siispä kiekkopussit suojaavat kylmän ja valon yhteisvaikutukselta.

wege
27.05.2011, 21.15
Heips,

minulla on ilmennyt epätavallisen näköistä kulumista schwalbe ultremo DD -renkaissa ihan muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Renkaat olivat talven irrallisena parvekkeella säilytyksessä valolta suojattuna ja nyt ovat alkaneet ulkoisesti halkeilla ja hajoilla... En oikein tiedä kestävätkö renkaat ajoa, joten ajattelin kysyä teiltä! Pitäisikö uudet renkaat laittaa alle, vai kestävätkö nykyiset ajoa? Yhtään reikää ei ole tullut, joten sen puolesta haluttaisi vielä ajella... Toisaalta taas renkaanvaihto kesken lenkin on tympeää. Renkailla on ajettu aina maksimipaineilla, 8 barilla.

Eturenkaan kulutuspinta:
http://wege.kuvat.fi/kuvat/ppp/001.jpg/_big.jpg

Takarenkaan kylki:
http://wege.kuvat.fi/kuvat/ppp/004.jpg/_big.jpg

Ja tässä takarenkaan kulutuspinta, jossa ei ole tuota eturenkaan halkeilua.. Jarrutukset ja kivien jättämät jäljet tosin näkyvät:
http://wege.kuvat.fi/kuvat/ppp/005.jpg/_big.jpg

Pirkka
27.05.2011, 21.18
Heips,
laitoit sitten noin vaan megatavun kuvat tähän kaikkien mobiilikäyttäjien iloksi! Olisit voinut niitä "hieman" pienentää

znood
27.05.2011, 21.33
Myös pakkasessa säilyttäminen voi saada kumit halkeilemaan, mutta epäilen silti liian pieniä ajopaineita. Tuo viimeinen on tullut ilmeisesti lukkojarrutuksesta ja muut vauriot liian pienestä paineesta.

wege
28.05.2011, 06.42
laitoit sitten noin vaan megatavun kuvat tähän kaikkien mobiilikäyttäjien iloksi! Olisit voinut niitä "hieman" pienentää

Kuvien koot ovat 300-430kt:n väliltä.

Myös pakkasessa säilyttäminen voi saada kumit halkeilemaan, mutta epäilen silti liian pieniä ajopaineita. Tuo viimeinen on tullut ilmeisesti lukkojarrutuksesta ja muut vauriot liian pienestä paineesta.

Sitä minäkin olen ajatellut syyksi, mutta olen tosiaan pitänyt koko ajan tuon 7-8bar renkaissa. Lukkojarrutuksien jäljet ymmärrän toki, mutta nuo muut jäljet ihmetyttävät kovin.

Renkaiden roskiinheittokunnosta kaipaisin mielipiteitä - onko noilla turvallista/järkevää enää ajaa, vai pitäisikö vaan suosiolla tilata ja laittaa uudet alle?

Pirkka
28.05.2011, 07.46
Kuvien koot ovat 300-430kt:n väliltä..juuri näin ja kun niitä on kolme niin se tekee yhteensä n. 1000 kt eli siis yksi megatavu eli 'mega' eli M. Ei tää mikään ennätys ole, joskus näkee lähes megan yksittäisiä kuvia, joille ei ole tehty mitään pienennysleikkausta ennen tänne upotusta.

znood
28.05.2011, 08.39
Renkaiden roskiinheittokunnosta kaipaisin mielipiteitä - onko noilla turvallista/järkevää enää ajaa, vai pitäisikö vaan suosiolla tilata ja laittaa uudet alle?

Ei kannata ajaa enää. Uutta vaan tilalle. Turhaan hipostelet lenkkikäyttöön, hyvä rengas esim continentalin ultra sport.

Brunberg
28.05.2011, 18.34
Mulla halkeili viime talven aikana GP4000 ihan pilalle. Oli koko renkaan kulutuspinta ihan täynnä syviä halkeamia, säilytetty ulkona koko talven. Olisko ilma vaan niin kuivaa tuolle melko muovisen oloiselle renkaalle, että ei vaan kestä millään? Töissä huomaa talvella kuinka kuivaa ilma on kun nippusiteet menevät poikki kiristäessä todella helposti, ne yksinkertaisesti vaan kuivuvat koppuroiksi. Ultra race kesti talven ilman mitään ongelmia mutta se onkin halpa rengas.

Esaak
28.05.2011, 19.11
Jatketaanpas tätä ketjua:
Mulla on uudenkarheat Michelin pro3:set olleet talven parvekkeella ja nyt takarenkaassa on samanlaisia halkeamia kuin 1. viestin kuvassa. Uskaltaako sillä ajaa ollenkaan vai pitääkö vaihtaa samantien. Eli mikä on hajoamisennustus/-prosentti?

Pari lenkkiä olen nyt ajanut ja on kestänyt. Jännä kun eturenkaassa ei ole vastaavia. Talvella pyörä oli harjoitusvastuksessa kiinni osan aikaa ja n. 6 barin paineet renkaissa.

Hommasin viime keväänä samaiset renkaat ja halkeamat ilmaantuivat parin-kolmen kuukauden kuluttua. Itsellä todennäköisesti johtui säilytyksestä, jossa aurinko pääsi pilaamaan renkaan (tätä ainakin itse epäilen). Ajelin ne harvat maantielenkit + TdH:n + talvella trainerilla joitakin tunteja, eikä näillä ajoilla tullut yhtään rengasrikkoa. Paineet n. 8 barissa ja maantiefillariin ei tullut kesällä kuin n.500 km mittariin.

Rengaskustannukset enemmän kilometriä kohden kuin autossa polttoainekustannukset..

wege
30.05.2011, 23.28
Kaverilla on GP4000:t käytössä ja tässä juuri pohdin niiden tilaamista. Toisena vaihtoehtona ovat Durano Plussat, sillä niillä kehtaisi varmaan lähteä ihan retkillekin. Kiitokset vastauksista, kaipa se pitää vaan uudet nakit pistää tulemaan ja ensi talvena säilyttää ne varastossa!

EDIT: Niin siis GP4000:t ovat olleet yhtä kauan käytössä kuin omat Ultremo DD:t ilman mitään kulumisen jälkiä... Vaikuttavat siis ihan kivoilta.

waariz
14.06.2011, 13.29
Juuri äsken töissä paskalla istuessani kuului hirveä pamahdus viereisestä huoneesta. Kumihan se siellä pamahti. Renkaana GP4000S ja säilytyksen aikaisia pamahduksia jo kaksi. Paineet pidetään siinä hitusen alle 120 psi ja kuskilla massaa hitusen alle 90 kiloa. Fillarina Canyon Roadlite 6.0. Kilometrejä alla (vain tämän vuoden puolella, fillarin hommasin ennen joulua) 1488km. Viime viikolla tuli yksi rengasrikko tämän lisäksi. Sitä ennen viimeksi noin tuhat kilometriä sitten. Katselin pari päivää sitten, että renkaan reunoilta pilkottaa hieman sitä verkkoa. Lisäksi takarenkaassa (joka juuri pamahti) oli pieni pullistuma, josta verkon pari säijettä oli jo mennyt rikki. Fillaria säilytetty aina sisätiloissa. Saatan räpsiä kuvia repeämistä myöhemmin..

Mistähän tämän kaltainen repeily voi aiheutua?

Polla
14.06.2011, 14.25
Minä sain ohjeeksi liikkeestä madaltaa renkaiden paineita säilytyksessä huomattavasti. Joten jos joku fillari seisoo eteisessä pitkään niin tiputtelen paineet n. 4 bariin ja taas jos kiekko on pussissa kaapin päällä niin lasken kaikki ilmat pihalle, ongelmia ollut nolla. Renkaiden kuidut eivät kuulemma kestä pitkään kovilla paineilla säilyttelyä.

plr
14.06.2011, 16.02
Continentalin nettisivut (http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/technical_safety.shtml) eivät maininneet mitään renkaiden paineiden alentamisesta säilytyksessä. Ainut mitä löysin oli "täytä renkaat suositeltuun paineeseen". Se tosin ei varmaankaan ollut erityisesti säilytykseen, vaan yleensä käyttöön liittyvä ohje. Ei kai rengas saa räjähtää, jos sitä säilyttää paineistettuna. Vai tyhjentääkö monikin autonsa renkaat iltaisin? ;)

Sen sijaan auringossa säilytyksestä siellä oli: "Sunlight - Tyres do not respond well to prolonged sunlight (ultra violet) exposure. The tyre rubber will become weak and will eventually crack and break up. Store your cycle away from direct sunlight when possible."

Omalle kohdalle on osunut jonkun kerran tuollainen renkaan pullistuminen (ja hajoaminen). Olen aina ajatellut, että noissa tapauksissa on ollut kyse joko valmistusvirheestä tai sitten renkaan runko on vaurioitunut iskusta, viillosta, auringossa säilytyksestä, tms. Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että rengas hajoaisi siitä, että siinä pitää suositeltuja paineita.

AION
15.06.2011, 01.23
Ite voisin sen verran sanoa, että olen 5 viikkoa ja pikkasen päälle 1000km rymistellyt (kirjaimellisesti) Contin GP4000:lli menemään ja mitään pahaa ei ole sanottavana. Yksi rengasrikko (johtui tiestä, täynnä terävää sepeliä). Sen lisäks takana kyljessä ihan pieni palkeenkieli kun ajoin jonkin metallinkappaleen yli.

Olen ajanut pääosin hyväkuntoista asfalttia mutta tullut myös nähtyä heikkokuntoisiakin pätkiä ja sen lisäksi joitain hiekalla ajettuja siirtymiä + asfaltin päällä ollutta sepeliä. Paineet olleet koko ajan about sen verran kun olen pumpulla saanut, eli ~8bar.

NHB
15.06.2011, 15.31
Sen sijaan auringossa säilytyksestä siellä oli: "Sunlight - Tyres do not respond well to prolonged sunlight (ultra violet) exposure. The tyre rubber will become weak and will eventually crack and break up. Store your cycle away from direct sunlight when possible."

Omalle kohdalle on osunut jonkun kerran tuollainen renkaan pullistuminen (ja hajoaminen). Olen aina ajatellut, että noissa tapauksissa on ollut kyse joko valmistusvirheestä tai sitten renkaan runko on vaurioitunut iskusta, viillosta, auringossa säilytyksestä, tms. Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että rengas hajoaisi siitä, että siinä pitää suositeltuja paineita.

UV vanhattaa kumia ja muita polymeerejä, mutta tuskin se aiheuttaa rungon kuitujen petämistä. UV:n vaikutuksesta pintakumi halkeilee.

Polla
17.06.2011, 15.08
Continentalin nettisivut (http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/technical_safety.shtml) eivät maininneet mitään renkaiden paineiden alentamisesta säilytyksessä. Ainut mitä löysin oli "täytä renkaat suositeltuun paineeseen". Se tosin ei varmaankaan ollut erityisesti säilytykseen, vaan yleensä käyttöön liittyvä ohje. Ei kai rengas saa räjähtää, jos sitä säilyttää paineistettuna. Vai tyhjentääkö monikin autonsa renkaat iltaisin? ;)

Taitaa autojen kumit olla vähän eri kamaa kuin kilpapyörän ;) Pitäsköhän testata täysillä paineillä säilyttämistä, hyllyssä yksi vittorian zaffiro jolla ajan maks enää trainerilla. ja siis mä en tyhjennä iltaisin renkaita, ainoastaan jos pyörä seisoo paikoillaan viikon tai enemmän. Mulla tuntuu kummasti paineita renkaista katoavan säännöllisellä lenkkeilyllä, saa välillä olla pumppaamassa lisää ilmaa...

TunkkiPuolikas
17.06.2011, 19.20
Minä sain ohjeeksi liikkeestä madaltaa renkaiden paineita säilytyksessä huomattavasti. Joten jos joku fillari seisoo eteisessä pitkään niin tiputtelen paineet n. 4 bariin ja taas jos kiekko on pussissa kaapin päällä niin lasken kaikki ilmat pihalle, ongelmia ollut nolla. Renkaiden kuidut eivät kuulemma kestä pitkään kovilla paineilla säilyttelyä.

Ongelmaa oli silloin kun tuo kudos oli puuvillaa. Silloin saattoi kudos venyä. Nykyään Contissa on eri materiaali. Itse en laske tuubeistakaan painetta ja siellä on 9 bar. Ei ole viime aikoina halkeilleet.
Jossain vaiheessa, kun tuo Silica materiaali tuli, halkesivat ne mullakin. Varsinkin oranssissa värissä oikein kunnolla. Mutta kun se on vaan sitä pintaa, niin ajoin kuitenkin renkaat loppuun. Myös maastiksen renkaissa oli samaa ongelmaa vaikka painetta oli vain 2 bar.

Meillä on neljä kuskia talossa ja yhteensä ajetään 40000 kilsaa vuodessa. Itsellään ei ole ikinä yksikään Conti mossahtanut vaan aina on vaadittu joku routamonttu tai lasinpala.

Venäläisen tuubit aikoinaan räjähtivät itsekseen autotallissa keskellä yötä saaden aikaan hämmennystä naapureissa :D

Risto Koivunen
17.06.2011, 20.46
Taitaa autojen kumit olla vähän eri kamaa kuin kilpapyörän ;)

Henkilöautojen renkaiden paineet ovat myös vähän alhaisempaa luokkaa kuin maantiepyörässä, suunnilleen 3 bar tai sen alle. Autossahan paino jakaantuu useammalle renkaalle kuin pyörässä, ja renkailla on suurempi kosketuspinta-ala.

Itse en ottaisi säilytyksessä paineita kokonaan pois, jos kiekkoa säilytetään pystyasennossa lattialla tms. koska tällöin lattiakontaktissa oleva renkaan osio saa niskoilleen koko kiekon painon ja litistyy sen alla ikävästi, mikä ei liene renkaalle hyvästä.

Liian alhaisilla paineilla ajaminen tuntuu olevan myöskin hyvä tapa saada ulkorenkaat vaihtokuntoon, koska tällöin rengas jatkuvasti litistyy ja palautuu takaisin muotoonsa, ja juuri tuollaiset muodonmuutokset syövät ulkorengasta vauhdilla. Kerran eräs sukulaiseni ihmetteli, kuinka hänen kolmivaihteisestaan alkavat ulkorenkaat halkeilla nopeasti, vaikka hän tarkoituksella "piti renkaissa matalia paineita, että korkeat paineet eivät kuluttaisi ulkokumia" - tosiasiassa niihin sisärenkaisiin (Dunlop-venttiilillä) ei olisi edes saanut niin korkeita paineita, että ulkokumit olisivat vaarassa, vaan tuo halkeilu johtui juuri liian matalista paineista. (Tällä tarinalla ei tosin taida olla mitään tekemistä tuon alkuperäisen aiheen kanssa.)

tunkkireisi
17.06.2011, 23.51
Kumin ja muovin suhteen kannattaa muistaa että molemmat imevät vettä. Jos säilyttää renkaita talven ulkona, se jäätyy ja sulaa sen kymmenen tai sata kertaa. Ja pykii.

Pakkanen ei käy kumille. Talvisäilytykseen paras (ja ainoa) tapa on ottaa kumi vanteelta ja viedä se sisälle asuntoon.

Minulla on ajossa GP4000 kolmatta kesää ilman pakkassäilytystä. Ei ole pykinyt. Nelikanttiseksi se toki kuluu nyt kun 3000 km lähestyy. Eikä ole puhjennut ketaakaan vaikka soratiellä ajoa on ollut.

Ylläpito ratkaisee, vaimolle ostin kesäkäyttöön Schwalben Duranot. Nekin tulevat kestämään, uskon.