PDA

Näytä tavallinen näkymä : Peruspyörää töihin/kaupunkiin/retkille

Sapu
31.05.2010, 16.24
Pyörää naiselle: 28" ja isompaa mallia etsiskelen (CT 54 tuntui ainakin hyvältä).
Ajoa siis lähinnä cityssä, mutta myös silloin tällöin maanteillä maisemia katsellen sekä tulevaisuudessa työmatkoilla sekä/että. Työmatkani ovat aika pitkiä (yli 10 km), mutta olen saman pituisia työmatkoja ennenkin citypyörällä taitellut, joten cityn kannalle olen taipumassa. (Vain keväästä syksyyn työmatka-ajoa). Hybridiä en nyt ainakaan halua.
Ja PIDÄN todellakin siitä pystymmästä ajoasennosta, ja se sopii minulle koska a.) en aja kilpaa, b.) se on turvallisempi kaupunkiolosuhteissa.
... Lähinnä olen katsellut Tunturin Park Cafeta, koska jotenkin se tuntuisi sopivan näihin kriteereihin. Iik! Parjatut Nexus-vaihteet, mutta enpä ole mikään pyöränrassailija, joten avovaihteetkaan eivät innosta. Itse innostuin tuosta säädettävästä ohjaintangosta, sillä saa vähän vaihtelua ajoasentoon tilanteen mukaan.
Tänään menen testaamaan ainakin tuon, mutta olisiko muita ehdotuksia taikka mielipiteitä? Kaikki otetaan innolla ja kiitollisna vastaan.

kamuleontti
31.05.2010, 17.16
Pelagon Antwerp (http://www.pelagobicycles.com/antwerp.html) olisi varmasti laadukas ja ehdottomasti tyylikäs. Kahdeksan vaihdetta ja Suomessa koottu laatuosista.

Pekka Sirkiä
31.05.2010, 17.32
Olen vuosia ajanut kaupungissa työ-/ kauppamatkoja käytettynä ostetulla kolmivaihteisella naistenpyörällä (28" renkaat, pysty ajoasento). Ihan tyytyväinen olen ollut :) ...erityisesti tuohon avoimeen runkoon, josta on äärimmäisen helppo hypätä pois pyörän päältä - jos ja kun tarvetta tulee liikenteellisesti ahtaissa paikoissa ym. En vaihtaisi takaisin suljettuun (miesten) kolmiorunkoon.

Ihmettelen myös suuresti, että miksi niin moni "kaksilahkeinen" edelleen ajelee kaupunkiliikenteessä hankalalla, jopa vaarallisella miestenpyörällä... :seko: Suurimmalla osalla miehistä kun ei ole voimaa eikä painoakaan niin paljon, etteivät voisi naisten pyörällä/ rungolla ajella ;)

Pidempiä matkoja (>15-20 km) varten pyöräni satula saisi ehkä olla hieman kovempi. Tosin tällaisia "harrastusmatkoja" (retkiä/lenkejä) varten minulla on toiset pyörät & ajovarusteet.

j.k. Ei se pyörä(n tietty malli tms.), vaan että sillä säännöllisesti ajellaan... :) Kysyjä on aivan oikeilla jäljillä: mitä helpompi pyörä on ajaa ja huoltaa, sitä enemmän sitä tulee käytettyä ;) Hieno ja näyttävä monikymmenvaihteinen menopeli, mutta samalla monimutkaisesti käytettävä ja hankalasti huollettava (esim. ulko- eli ketjuvaihteet, pelkät vannejarrut...) pyörä jää helposti pölyttymään, jos siihen tulee pienikin vika.

nure
31.05.2010, 19.15
Mikähän ihme siitä hankalan ja jopa vaarallisen tekee ... ?

Pekka Sirkiä
31.05.2010, 20.27
Nure: oletetaan tilanne, että olet miestepyörällä liikkeellä, ja sitten jalkasi lipeää syystä tai toisesta polkimelta... Ylävartalon massa jatkaa polkimelta livenneen jalan suuntaisesti matkaa, siis alaspäin... Miesten rungolla, mot, ensimmäisenä vastaan tulee - yläputki... :mad: ...auuuuuuts.... Naistenpyörän rungossahan tätä "pysäyttävää elementtiä" ei ole... :D

nure
31.05.2010, 20.29
Koskas on lukkopolkimilta jalka lipsahtanut ... Ja jos runko oikean kokoinen niin kyllä kalleudetkin säästyy .

Pekka Sirkiä
31.05.2010, 20.37
Peruspyörässä töihin/kaupunkiin/retkille... ei välttämättä ole lukkopolkimia... ;) -- Kokeilkaapa, muutkin kaksilahkeiset, naisten runkoa. Huomaatte kyllä, että ko. konsepti on parempi - siis myös miehille :)

nure
31.05.2010, 21.05
Mä taas en aja ilman lukkopolkimia ettei jalat lipsu !

kpyora
31.05.2010, 21.32
... PIDÄN todellakin siitä pystymmästä ajoasennosta...

Jos peppu kestää, niin mikä ettei. ;) Pidempiä retkiä ei pystyssä ajoasemmossa kannata kuitenkaan ajella, jos ei ole todellienn rautaperse.

Pysty ajoasento on kuitenkin suhteelista. Pari senttiä tekee yllättävän paljon tangon korkeudessa! Itse tykkään ajaa kaupungissa maantiepyörällä, jossa on kunnolliset kahvat.

Risto Koivunen
31.05.2010, 22.25
Lähinnä olen katsellut Tunturin Park Cafeta, koska jotenkin se tuntuisi sopivan näihin kriteereihin. Iik! Parjatut Nexus-vaihteet, mutta enpä ole mikään pyöränrassailija, joten avovaihteetkaan eivät innosta. Itse innostuin tuosta säädettävästä ohjaintangosta, sillä saa vähän vaihtelua ajoasentoon tilanteen mukaan.

Ei kai noissa Nexus-vaihteissa ole muuta vikaa kuin että ne tekevät takarenkaan vaihtamisesta haastavaa puuhaa. Toisaalta tuossa pyörässä ilmoitetaan olevan pistosuojatut vanteet, joten toivottavasti sitä sisuskumin vaihtoa tull harvemmin.

Jos vähähuoltoista pyörää haluaa, niin tuosta säädettävästä ohjaintangosta voi kyllä olla pidemmän päälle enemmän harmia kuin hyötyä - kyseinen osa kun voi päästä ikävästi löystymään itsestään.

Pekka Sirkiä
01.06.2010, 00.36
Vielä sellainen käytännön vinkki, että ns. nousukahvat, ts. sellaiset lyhyet tai pidemmät, suorat tai taivutetut "tapit" - maun mukaan - ohjaustangon päissä monipuolistavat ajoasentoa paremmin kuin säädettävä kannatin ;) ...säädettävässä ohjaustangon kannattimessa idea on, btw, lähinnä se, että jos alkup. kannattimen asento osoittautuu epäsopivaksi, tai kuskia vaihdetaan, niin kannatinta on voi säätää. Tuskin kukaan vaihtaa ko. säätöä kesken matkan ajoasennon monipuolistamista varten.

Huomaa, että myös ohjaustangoissa on eroa, esim. taivutuksessa. Jokin malli sopii käteen paremmin kuin toinen. Kannattaa kokeilla useampia. Jo ostohetkellä käsien pitäisi "istua" luontevasti kahvoille (myös jarrukahvoille), jos ajoasento on muuten kohdallaan. Normaalissa ohjausasennossa ranteen tulisi olla mahdollisimman suorana ja käsien asennon luonteva (ettei tule niska-hartia -särkyjä ym. rasitusvaivoja ajon aikana).

j.k. Tavallista, pystyssä ajoasennossa ajettavaa peruspyörää ei ole tarkoitettukaan käytettäväksi pidemmillä matkoilla (>15-20 km) - mm. em. epätasaisen painon jakautumisen vuoksi - joten jos pyöräily alkaa harrastuksena kiinnostaa, niin ennen pitkää on edessä uuden, paremmin pidemmille matkoille soveltuvan pyörämallin hankkiminen :cool:

Sapu
01.06.2010, 09.42
Kiitos kaikille.
Tuo Antwerp vaikutti loistavalta, mutta taitaa mennä vähän yli budjetin. Harkintaan silti. Voisin panostaa pyörään, mutta pariin otteseen pyörävarkauden uhriksi joutuneena on pakko todeta, että pyörän käyttöarvo laskee kummasti jos se on sen arvoinen (ts. sen näköinen), ettei sitä uskalla hetkeksikään jättää yksin.
Ei nyt koeajossa tehnyt vaikutusta tuo ParkCafe, jotenkin ei istunut mun kropalle.
Joo, olen ymmärtänyt että takapuolen päälle tuo ajoasento ottaa, jos intoudun pidemmälle retkelle, mutta ehkä se on kestettävä :)
Ja en ajatellutkaan kannatinta säädellä kesken reissun, mutta se mahdollistaisi vähän erilaiset säädöt esim. kauppareissulle ja pyöräretkelle. Mutta jos se tuppaa löystymään, niin en tiedä...
Kaupungissa on kyllä mielestäni tärkeää, että saa jalan äkkiä maahan, kun liikenteen seassa valoissa pysähtelee. Miesten pyörällä kun olen joskus ajellut, on melkomoista jumppaa hyppiä tangon yli (tai vähintään epämukavaa) jos se siis on niin ylhäällä että uhkaa jalkoväliä.

nure
01.06.2010, 10.32
Kun paino on ahterilla niin se on myös selällä , on hyvin tunnettu tosiasia että istuminen rasittaa selkää ja matalammassa ajoasennossahan pyritään siirtämään osa painosta käsille . Noissa säädettävissä kannattamissa on se huono puoli että saako niissä muutettua kannattimen pituutta , muistaakseni olen moiseenkin jossain törmännyt ... Olen joskus entisen luottokauppiaan kanssa sopinut hakiessa kannatimen mittoja lainannut nipun käytettyjä ja sitten testaillut sitä mukaa ...

nure
01.06.2010, 10.34
Kiitos kaikille.
Tuo Antwerp vaikutti loistavalta, mutta taitaa mennä vähän yli budjetin. Harkintaan silti. Voisin panostaa pyörään, mutta pariin otteseen pyörävarkauden uhriksi joutuneena on pakko todeta, että pyörän käyttöarvo laskee kummasti jos se on sen arvoinen (ts. sen näköinen), ettei sitä uskalla hetkeksikään jättää yksin.
Ei nyt koeajossa tehnyt vaikutusta tuo ParkCafe, jotenkin ei istunut mun kropalle.
Joo, olen ymmärtänyt että takapuolen päälle tuo ajoasento ottaa, jos intoudun pidemmälle retkelle, mutta ehkä se on kestettävä :)
Ja en ajatellutkaan kannatinta säädellä kesken reissun, mutta se mahdollistaisi vähän erilaiset säädöt esim. kauppareissulle ja pyöräretkelle. Mutta jos se tuppaa löystymään, niin en tiedä...
Kaupungissa on kyllä mielestäni tärkeää, että saa jalan äkkiä maahan, kun liikenteen seassa valoissa pysähtelee. Miesten pyörällä kun olen joskus ajellut, on melkomoista jumppaa hyppiä tangon yli (tai vähintään epämukavaa) jos se siis on niin ylhäällä että uhkaa jalkoväliä.

Ei ystävä hyvä pysähtyessä pyörän päältä pois nousta ... On rungon koko väärä ellei jalka maahan ylety ...

Movember
03.06.2010, 09.06
Ymmärrän hyvin tuon Pekka Sirkiän pointin. Vaikka olen vuosia pyöräillyt, niin vasta kypsemmällä iällä olen alkanut ymmärtää enemmän pyöristä - toivottavasti. Enimmäkseen olen ajellut kolmivaihteisella peruspyörällä, joka on ollut hyvä kaupungissa ja retkillä. 150 kilomeriä pitempiä päivämatkoja en ole sillä tehnyt. Mutta Tunturini on liian iso minulle. Niinpä viimeisimmäksi hankin kaupunkipyörän, jonka runko on matalampi ja vaakaputki vahvasti sloupattu (Spesialized Globe) ja se on mukavampi käsitellä. Syksyllä sen omat globepolkimet osoittautuivat aika liukkaiksi, joten vaihdoin karkeampikuvioiset tilalle. Lukkopolkimia en kaupunkipyörään laittele.
Renkaanvaihto nexuksen 7 -8 vaihteisessa on meikäläisen teknisten kykyjen ylärajoilla. jouduin kerran viemään vaimon pyörän huoltoon koottavaksi, kun eivät osat enää menneet paikoilleen. Homma kesti noin pari minuttia huollossa ja herätti hiukan hilpeyttä, että kuinkas nyt noin on päässyt käymään.
Yleensä sanotaan, että tavllinen mummopyörä ei oikein soveltuisi pitkille matkoille. En tiedä noista breveteistä, mutta esim. viime sunnuntana Kallaveden kierroksen keskimatkalla (100 km) Puutossalmen lossin jälkeen siinä porukassa, missä tuolloin ajelin, niin pitkässä ylämäessä yksi nainen, joka ei ollut mikään tyttö enää ,polki kevyesti koko porukan ohi ihan tavallisella mummiksella, vaikka siinä oli jokunen cyclocrossarikin kuskeilla.
Löytyisköhän kysyjälle soveltuvaa Nishikin tai Crescentin mallistosta.

Jani R.
03.06.2010, 10.24
Vaimolle hankittiin juuri Specialized Globe Vienna 1 (299 €) peruspyörän sijaan ja nykyään hän iloitsee kun pääsee polkemalla ylös kotimatkalla olevan jyrkän mäen, jota ei aiemmalla pyörällä päässyt. Alunperin suunnitelmissa oli hankkia melkein tuplasti kalliimpi Specialized Vita (550 €), mutta hän ei halunnut että maksan puolet hänen pyörästään.
Vaihtoehtona oli myös muutama 3-7 vaihteinen peruspyörä tarakalla ja napadynamolla varustettuna.

Näin yhtenä päivänä ajossa tuollaisen Specialized Vitan, mutta uusinta vuosimallia (toisin kuin löytämässäni kuvassa).
http://image.cbslocal.com/30/2009/06/15/original/09_0615_heatherblog.jpg
Täytyy sanoa että siinä on seksikäs naistenpyörä, joita saisi näkyä enemmän ajossa. Niitä saa myös lokareilla ja tarakalla varustettuna jos haluaa.

Tässä tämän vuoden malli:
http://i47.tinypic.com/a9nypz.jpg
Valmistajan sivut: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45907&menuItemId=0

FoMoCo
03.06.2010, 10.43
Vaimolle hankittiin juuri Specialized Globe Vienna 1 (299 €) peruspyörän sijaan ja nykyään hän iloitsee kun pääsee polkemalla ylös kotimatkalla olevan jyrkän mäen, jota ei aiemmalla pyörällä päässyt. Alunperin suunnitelmissa oli hankkia melkein tuplasti kalliimpi Specialized Vita (550 €), mutta hän ei halunnut että maksan puolet hänen pyörästään.
Vaihtoehtona oli myös muutama 3-7 vaihteinen peruspyörä tarakalla ja napadynamolla varustettuna.

Näin yhtenä päivänä ajossa tuollaisen Specialized Vitan, mutta uusinta vuosimallia (toisin kuin löytämässäni kuvassa).
http://image.cbslocal.com/30/2009/06/15/original/09_0615_heatherblog.jpg
Täytyy sanoa että siinä on seksikäs naistenpyörä, joita saisi näkyä enemmän ajossa. Niitä saa myös lokareilla ja tarakalla varustettuna jos haluaa.

Tässä tämän vuoden malli:
http://i47.tinypic.com/a9nypz.jpg
Valmistajan sivut: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45907&menuItemId=0

Tommonen oli haussa vaimolle mutta ei saanut järkevään hintaan läheltä eikä sitten netistäkään suostuttu Suomeen lähettää joten pyöräkis tuli sitten Felt Qx sarjan miestenpyörä kovalla keulalla.
Toimii arkiajossa hyvin ja saa kuitenkin aika paljon käytön jälkiä kun koko ajan seisoo ulkona kotona ja kaupungin pyörätelineissä joten liian kallista pyörää ei kannata siihen käyttöön hankkia.

brewster
03.06.2010, 12.34
Pyörätelineeseen en laita halpaa enkä kalista pyörää vääntymään. Vankilaan pitäisi laittaa tuon etupyöräväännintalineen suunnitellut ja erityisesti ostanut insinööri.

kpyora
03.06.2010, 12.43
...Vankilaan pitäisi laittaa tuon etupyöräväännintalineen suunnitellut ja erityisesti ostanut insinööri.

Laitoin paikallisesta ABC-liikennemyymälästä vastaavalle nootin asiasta. Poju taisi pahastua :D

Movember
03.06.2010, 17.52
Paljolti kauneiden takia minäkin tuohon Globeen päädyin. Minulla on sellainen luulo, että toi kuvassa oleva olisi miesten malli, mutta niin tai näin aika hyvin se käy molemmille sukupuolille.

FoMoCo
04.06.2010, 15.57
Ei se pyörä ikinä ole sellaisessa "vääntö" telineessä mutta yleensä kuitenkin pyörille varatussa paikassa jossa voi tapahtua ihan mitä tahansa ja tiedän että vaimon käsissä ainakin käyttöpyörä saa osumia...

Movember
13.06.2010, 11.22
Olen vuosia ajanut kaupungissa työ-/ kauppamatkoja käytettynä ostetulla kolmivaihteisella naistenpyörällä (28" renkaat, pysty ajoasento). Ihan tyytyväinen olen ollut :) ...erityisesti tuohon avoimeen runkoon, josta on äärimmäisen helppo hypätä pois pyörän päältä - jos ja kun tarvetta tulee liikenteellisesti ahtaissa paikoissa ym. En vaihtaisi takaisin suljettuun (miesten) kolmiorunkoon.

Sydsvenskan-lehti kertoi toukokuussa, että 70 prosenttia myytävistä uusista pyöristä oli naisten malleja. Lukema ei selity pelkästään sillä, että naiset pyöräilevät hieman miehiä enemmän.
Pyöräkauppias Lindman näkee naistenpyörien suosion takana poikien valtavan innostuksen. Kaikkein kuuminta kamaa ovat elämää nähneet vanhemmat yksilöt.
Naistenpyöriä hamutaan jo 13-vuotiaista alkaen. Sitä ennen on kokeiltu maastopyörää ja kyllästytty sen mentyä rikki. Siinä vaiheessa laintaaan äitimuorin pyörää ja havaitaan kuinka käytännöllinen se lopulta on. (L.-S. 13.6.)

okka
13.06.2010, 12.43
Globe Haul 1 on löytänyt tänä kesänä muutaman ostajan. Pysty ajoasento, turvalliset käsijarrut ja 2x8 vaihdetta. Ulkonäkö ja pyörän suhteellinen keveys ovat myös miellyttäneet ihmisiä jotka ovat etsineet vähän käytännöllisempää pyörää.
http://img24.imageshack.us/img24/1658/orig920361l.jpg

P. Tunturi
29.04.2011, 05.45

Mistähän tuollaisen löytäisi?

Iltalenkki
29.04.2011, 08.52
Mistähän tuollaisen löytäisi?

Hakukone löysi pari linkkiä Vita Sport -malliin:

http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=hybrid&id=39
http://www.sellonpyora.fi/tuote/94