PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän lähettäminen matkahuollon kautta

jiiteeteepee
10.05.2010, 21.20
Onko teillä kokemusta matkahuollon kautta lähettämisestä? Jos on, niin miten oletta suojanneet pyörän? Kokonaan pahviin vai kuinka..

NoLogos
10.05.2010, 21.30
Itse olen kaksi pyörää lähettänyt.
Runko kannattaa suojata pahvilla, eli tehdä vaikka isosta pahvilaatikosta "haarniska. Mutta silleen että pyörä seisoo jos on seisontatuki.
Kahvat/tanko kannattaa suojata pahvilla jäykästi ettei mahd. kaatuessa hajoa.
Ja ainakin kerran täti tiskillä pyysi suojaamaan vaijerit muovilla ettei ne tartu mihinkään.

mutanaama
10.05.2010, 21.55
Stonga löysälle ja rungon suuntaiseksi
Spedut irti ja nipparilla runkoon kiinni.
Pahvit molemmin puolin, niin että renkaat pääsee rullaamaan melko vapaasti.
Hyvin on kulkenut

Velootti
10.05.2010, 22.47
Oma pyöräni selvisi hienosti vaurioitta matkasta. Kuplamuovia oli hiukan näönvuoksi rungossa, muuten paketti oli täysin ajokuntoinen lähtiessä ja saapuessa. Tosin samalla rahalla joku olisi opiskelijalipulla tuonut pyörän EB:llä ja vielä palannut yksin takaisin...

forlon
10.05.2010, 23.34
Pahvihaarniska on tosiaan aika helppo teipata pyörän ympärille siten, että renkaat pääsevät pyörimään.

EePee
10.05.2010, 23.49
Pari kokemusta on. Ensin ostin pyörän ja sitten möin vanhan, Matkahuolto kuljetti molemmat ehjänä perille. Kopioin suojaustavan kauppiaan paketista. Hiilariputkien ympäri sopivan kokoisiksi leikatut aaltopahvinpalat ja teipillä kiinni. Satulan päälä taisi olla myös palvinpala. Aika siististi tuntuvat kuljettavan.

apartanen
11.05.2010, 01.14
Linja-autolla ne liikkuu ja yleensä tilaa on riittävästi joten pyörä kulkee ilmavasti. Terminaalissa, mikäli vain mahdollista, pyörä säilytetään pystyssä ja pyörillään, kun sillälailla se vie vähiten tilaa.
Kyllä pahvia kannattaa käyttää niin mahdolliset kuljetuksen aikaiset naarmuuntumiset vähenee kummasti. Ja minä saattaisin jopa irrottaa takavaihtajan ja laittaa vaikka niparilla runkoon kiinni niin ei pääsisi ainakaan taipumaan edes vahingossa. Voi olla että menee jo hätävarjelun liioitteluksi.

Mihail
11.05.2010, 22.32
Itse kun lähetin tuossa taannoin yhden pyörän linjuriautolla niin suojasin rungon ja etuhaarukan ja kaiken muunkin oleellisen ja pyöreänmuotoisen joka voi naarmuuntua Putkieristeellä eli siis solukumilla on valmiiksi pyöreän muotoista ja kyllä varmasti helpoin tapa, ne voi myös käyttää uudelleen.

Kuparinen
11.05.2010, 23.06
Minulle tuli yksi nettihuutokaupasta ostettu pyörä ihan pakkaamatta, näin oli lähettäjää neuvottu Helsingin matkahuollossa.

Ehjänä tuli, mutta saivat vetkuteltua kolme ylimääräistä päivää johonkin. Lopuksi kun päämajasta tiedusteltuani löysin pyörän, ihmeteltiin Tampereella "kun vain seisoi eikä ollut kirjattu mihinkään ja oli vielä niin vajaasti pakattukin".:seko:

viller
12.05.2010, 06.43
Matkahuollon hinnaston mukaan polkupyörä hinnoitellaan 30 kg:n mukaan. Tämä tosin vain jos pyörä on kokonaisena. Jos pyörän saa pakattua siististi esim. alkuperäiseen pahvilaatikkoonsa niin se saatetaan hinnoitella normaalisti todellisen painonsa perusteella.

orcatri
12.05.2010, 08.57
Matkahuollon hinnaston mukaan polkupyörä hinnoitellaan 30 kg:n mukaan. Tämä tosin vain jos pyörä on kokonaisena. Jos pyörän saa pakattua siististi esim. alkuperäiseen pahvilaatikkoonsa niin se saatetaan hinnoitella normaalisti todellisen painonsa perusteella.
Nimenomaan saatetaan. Jos menet kertomaan, että lootan sisällä on fillari, niin tuo 30 kilon taksa heilahtaa. (Tai ei sitä kertoa tarvitse, kun kerran sen joutuu siihen lappuun kirjoittamaan. Ja lisäksi, jos lootassa lukee Tunturi tms., niin paha siinä on narrata.) Itse olen lähettänyt kaksi pyörää mh:lla juuri noin, että olen ensin hakenut paikallisesta tyhjän pyörälaatikon, jonne olen sitten filon pehmusteiden kera tunkaissut. Siis ikäänkuin tehtaan pakettiin. Vähän työlästä, mutta varmasti fillarille turvallista.

bomba
18.04.2012, 23.44
Osaiskos joku sanoa, kuinka paljon ne siitä pyörän kuljetuksesta veloittavat Matkahuollolla? Niiden sivulla on laskuri, mutta siihen pitää syöttää painon lisäksi paketin mitat, ja sekalaisia numeroita heittelemällä mä saan tulokseksi jotain 50-60 euroa. Onko se noin kallista, vai onko polkupyörille joku vakiohinta millä kulkevat?

snowfake
19.04.2012, 00.01
Eikös se vakiotaksa ollut 30 euroa?

ToniR
19.04.2012, 09.12
Lainaus MH:n sivuilta: "Paljonko polkupyörän lähettäminen maksaa? Polkupyörät hinnoitellaan 30 kg mukaan riippumatta tuumakoosta."

bomba
19.04.2012, 09.32
Lainaus MH:n sivuilta: "Paljonko polkupyörän lähettäminen maksaa? Polkupyörät hinnoitellaan 30 kg mukaan riippumatta tuumakoosta."

Niin... Kyllähän minäkin nyt tuon verran osaan katsoa. Mä en näe tuossa missään kohtaa mainintaa euroista, ja se on se mikä mua kiinnostaa. Ei mua auta yhtään tietää paljonko mun pyörä Matkahuollon mielestä painaa. Tuo 30 kg ei nettisivujen hinnoittelijan mukaan riitä vielä määrittämään maksun suuruutta, vaan sinne pitää syöttää myös paketin koko. Ja kun pistän siihen minkä kokoinen polkupyörä on, vastaus on joko, että se on liian iso kuljetettavaksi bussissa tai sitten tuo mainitsemani 50-60 euroa, riippuen numeroista mitä siihen laittaa.

Snowfakelle kiitos selkeästä vastauksesta.

Tarkka hinta selvisikin kun soitti Matkahuoltoon. Kaikille asiaa pähkäileville tiedoksi, tällä hetkellä (19.4.2012) vakiohinta on 32 euroa. Pakkausneuvoja annettiin sen verran, että runko kannattaa suojata. Samaten polkimet, etteivät riko muita paketteja. Pyörä ei saa olla lukittu, jotta sitä on helpompi liikutella.

Dieselman
19.04.2012, 09.46
Ihan selkeä hinnastohan tuolla matkahuollon sivuilla on. Sen mukaan 30kg = 28,46€, ei sisällä osoitekorttia, pakkausmateriaaleja eikä lisäpalveluja.

bomba
19.04.2012, 10.25
Kas, löytyihän sieltä hinnastokin eikä pelkkiä hankalia laskureita. Ja ihan selkeästi se näyttää melkein samaa hintaa kuin puhelimessa kerrottiin :)

ToniR
19.04.2012, 11.42
Niin... Kyllähän minäkin nyt tuon verran osaan katsoa. Mä en näe tuossa missään kohtaa mainintaa euroista, ja se on se mikä mua kiinnostaa. Ei mua auta yhtään tietää paljonko mun pyörä Matkahuollon mielestä painaa. Tuo 30 kg ei nettisivujen hinnoittelijan mukaan riitä vielä määrittämään maksun suuruutta, vaan sinne pitää syöttää myös paketin koko. Ja kun pistän siihen minkä kokoinen polkupyörä on, vastaus on joko, että se on liian iso kuljetettavaksi bussissa tai sitten tuo mainitsemani 50-60 euroa, riippuen numeroista mitä siihen laittaa.

Snowfakelle kiitos selkeästä vastauksesta.

Tarkka hinta selvisikin kun soitti Matkahuoltoon. Kaikille asiaa pähkäileville tiedoksi, tällä hetkellä (19.4.2012) vakiohinta on 32 euroa. Pakkausneuvoja annettiin sen verran, että runko kannattaa suojata. Samaten polkimet, etteivät riko muita paketteja. Pyörä ei saa olla lukittu, jotta sitä on helpompi liikutella.

Eipä ilmennyt alkuperäisestä kysymyksestä, että tiesit tuon 30 kg säännön.
Ajattelin jättää kysyjälle hieman omaakin salapoliisiytötä tuon hinnan selvittämisessä, kun nuo kaikki tiedot helposti MH:n sivuilta löytyvät:)

bomba
19.04.2012, 15.25
"Helposta" voidaan olla montaa mieltä. Sen typerän laskurin löysin monesta eri linkistä, selkeän hinnaston löysin vasta kun kävin alasivuja järjestelmällisesti läpi. Mutta se siitä, homma on hoidossa, pyörälle löytyi ostaja ja kuljetuksen hintakin on suunnilleen tiedossa :)

snowfake
21.04.2012, 16.54
Pitäis sinkulamaasturi laittaa, mitäköhän pitäisi suojata vai meneekö ilman? Kun ei niitä vaihteitakaan ole hajoamassa :)

H. Moilanen
22.04.2012, 08.05
Pahvilla tai kelmulla suojaat rungon. Ei kaipaa suurempaa askartelua.

Halloo halloo
11.07.2013, 13.11
Ilmeisesti ovat nostaneet hintoja.
http://www.matkahuolto.fi/fi/pakettipalvelut_yksityisille/laske_hinta/hinnastot/

"Polkupyörät hinnoitellaan 60 kg mukaan." 41,81€ matkaisi junalla aika pitkälle.

Kukaan menossa Hki-Kajaani/Sotkamo lähiaikoina :D ?

H. Moilanen
11.07.2013, 13.36
http://www.matkahuolto.fi/fi/pakettipalvelut_yksityisille/laske_hinta/hinnastot/

"Polkupyörät hinnoitellaan 60 kg mukaan." 41,81€ matkaisi junalla aika pitkälle.

Postilla menee halvemmalla. Pitää tosin saada paketoitua pahvilaatikkoon koko hoito.

Halloo halloo
11.07.2013, 23.22
Postilla menee halvemmalla. Pitää tosin saada paketoitua pahvilaatikkoon koko hoito.

Hyvä vinkki. Kävin tiedustelemassa. Paketin koko 150 x 80 x 60, kuljetus yhdessä päivässä suoraan asiakkaalle (ennen 14.00), hinta 31€. Suck my moth¤¤¤¤¤¤ ¤ick Matkahuolto, Posti vie 6-0.

Bonuksena hintaan sisältyvä paketin käsittely särkyvänä tavarana.

Nimi on enne
12.07.2013, 06.08
Onnibus 3€ (http://test.onnibus.fi/puskarahti/).

Toimii pyörillekin.

Halloo halloo
12.07.2013, 07.13
Onnibus 3€ (http://test.onnibus.fi/puskarahti/).

Toimii pyörillekin.

Hyvä vinkki, tosin reittejä ei mene joka puolella.

Jake_Kona
12.07.2013, 07.17
Eikös se ole hinnat alkaen-hinnoittelua. Eli joku onnekas saa matkan 3€

Ripa523
12.07.2013, 08.57
Piti ihan tutustua netin välityksellä tarkemmin tuohon Onnibusin rahtihinnoitteluun. :)

"Puskarahdilla" kulkee vaikka fillari 3,00 €/kolli. Tosin se toimii vain välillä Tampere-Pori ja lähettäjän on tuotava sekä vastaanottajan noudettava lähetys suoraan autolta. Ei kuitenkaan paha hinta, jos tuo kuljetusväli on sopiva.

Onnibusilla matkustettaessa polkupyörä kulkee matkatavarana ilman lisämaksua (poikkeus: Hesan länsisatamaan/-satamasta olevilla reiteillä fillarista lisämaksu, hinta?) . Normaalit varaumaklausuulit mahtumisesta yms pätevät sekä rahtiin että matkatavaraan.

kooki
12.07.2013, 08.58

Tuo ei itse asiassa pidä aivan paikkaansa ainakaan kaikissa tapauksissa. Polkupyörän voi laittaa matkahuollon kautta pakkaamatta sitä mitenkään, jolloin se merkitään "vaillinaisesti pakatuksi" tjsp. ja hinta on kyllä jokseenkin tuo 40 euroa lähetyksen suhteen. Näin ainakin oli vielä pääsiäisviikolla, ko lähetin täysjouston seuraavalle omistajalle. Ei ihan ilmaista kuitenkaan siis. Tuohon liittyy vissiin se, että lähettäjä on tietty vastuussa pyörästä, kun sitä ei ole kokonaan pakattu.

H. Moilanen
12.07.2013, 10.08
Hyvä vinkki. Kävin tiedustelemassa. Paketin koko 150 x 80 x 60, kuljetus yhdessä päivässä suoraan asiakkaalle (ennen 14.00), hinta 31€. Suck my moth¤¤¤¤¤¤ ¤ick Matkahuolto, Posti vie 6-0.

Bonuksena hintaan sisältyvä paketin käsittely särkyvänä tavarana.

Suurin osa fillaripahvilaatikoista taitaa mahtua tuohon kokoon ja fillarikaupat taitavat ilomielin luopua keräyspahvistaan. Tuon kokoinen laatikko herätti jännittäviä ilmeitä paikallisessa Posti-Siwassa...

Tuo ei itse asiassa pidä aivan paikkaansa ainakaan kaikissa tapauksissa.

Miltä osin tuo ei pidä paikkaansa?

cigant
12.07.2013, 11.19
Onnibussilla kulkee rahti muillakin väleillä kuin tampere-pori,vaikka nettisivut virheeellisesti asiasta kertoo.Itse olen lähettenyt kiekot välillä jyväskylä-oulu,ja hyvin on mennyt paketti perille.Vastaanottopäässä tulee olla vastaanottaja terminaalilla vastassa pakettia.Koko pyörää en ole koskaan lähettänyt.

Halloo halloo
12.07.2013, 14.44
Otsikon voisi muokata, Posti/Itella/Omnibussin voisi mainita siinä.

maanma
17.08.2013, 10.03
Entäpä VR?

Joidenkin kommenttien mukaan kun pyörän vie junan konduktöörille laiturille ja toinen on vastaanottamassa samaa junaa niin kulkisi 5€ hintaan "tavaravaunussa".

Junaa nämä eivät tietenkään itse vaihda. Noutamattomat jää pääteasemalle.

Halloo halloo
17.08.2013, 17.06
Entäpä VR?

Joidenkin kommenttien mukaan kun pyörän vie junan konduktöörille laiturille ja toinen on vastaanottamassa samaa junaa niin kulkisi 5€ hintaan "tavaravaunussa".

Junaa nämä eivät tietenkään itse vaihda. Noutamattomat jää pääteasemalle.

Mistä tuosta saisi lisätietoa? Maksullisesta VR:n numerosta, heh ?

maanma
18.08.2013, 08.53
En oikein näe estettä tälle. Vie konduktöörinvaunuun ja maksaa kuljetusmaksun. Jos nyt jostain syystä kysyisivät matkalippua niin toteaa, että ei ole vielä ostanut,

LJL
18.08.2013, 09.15
En oikein näe estettä tälle. Vie konduktöörinvaunuun ja maksaa kuljetusmaksun. Jos nyt jostain syystä kysyisivät matkalippua niin toteaa, että ei ole vielä ostanut,

Hahhah :D Varsinainen peliveto jos onnistuu.

Paitsi muuten että... Siinä pitää konduktöörivaunusta noutaessa muistaakseni esittää vastakuitti ja toinen osa laitetaan teipillä matkalaukkuun tai tavaraan kiinni. Eli epäilen että toimisi, kun tavaroita luovutetaan vain vastakuittia vastaan eikä sitä saa lähetettyä mitenkään ajoissa toiselle paikkakunnalle.

-Lauri

kolistelija
18.08.2013, 09.24

Paitsi muuten että... Siinä pitää konduktöörivaunusta noutaessa muistaakseni esittää vastakuitti ja toinen osa laitetaan teipillä matkalaukkuun tai tavaraan kiinni. Eli epäilen että toimisi, kun tavaroita luovutetaan vain vastakuittia vastaan eikä sitä saa lähetettyä mitenkään ajoissa toiselle paikkakunnalle.

-Lauri
Ei kun se vastakuitti lähetetään lentokoneessa niin että ostetaan lippu koneeseen, käydään koneen sisällä istuttamassa kuitti piiloon ja sitten tulee "yllättävä sairastapaus" jonka takia ei voi lentää. Sitten pyydetään lipusta hyvitys ja voilá, kuitti ehtii perille! Pitää vähän vielä miettiä miten sen kuitin sitten saa ulos koneesta toisessa päässä.

latuman
18.08.2013, 10.33
Luulisin että ammamiehet ymmärtäis huonostikin pakattuja pyöriä kohdella asiallisesti, mutta varovainen kannattaa olla. Yhden pyörän olen lähettänyt. Strategiset alastomat alueet kuten rungon putket yms pyörittelin pahvin palasilla ja teipeillä. Kaikki liikkuvat köytin toisiinsa kiinni useilla kymmenillä nippusiteillä että mikään ei päässyt liikkumaan mihinkään. Tanko rungon myötäisesti.

Hyvin oli päässyt perille. Ymmärtääkseni äärimmäisen harvoin linja-autojen tavaratilat on niin täynnä että niiden tarvitsee sinne tavaraa änkemällä änkeä.

mjpk
18.08.2013, 19.41

-Lauri

Viimekokemuksen perusteella lähtöpäässä konnari katsoi sekä matkalipun että kuitin pyörän kuljetusmaksusta, mutta mtn vastakuittia en saanut, ja määränpäässä vaan otin kopin omasta kun filoja tuuppailtiin ulos konnarivaunusta. Eli aika rento meininki mutta ei sentään niin että saisi laitettua ilman matkustamista itse...? Tosin systeemi ei vaikuta erityisen supliikinkestävältä... :)

bomba
03.10.2013, 01.46
--- Kaikille asiaa pähkäileville tiedoksi, tällä hetkellä (19.4.2012) vakiohinta on 32 euroa. Pakkausneuvoja annettiin sen verran, että runko kannattaa suojata. Samaten polkimet, etteivät riko muita paketteja. Pyörä ei saa olla lukittu, jotta sitä on helpompi liikutella.

Ajattelin päivittää tämän ketjun tiedot, kun Matkahuollon käytännöt ovat muuttuneet totaalisesti. Lähetin tänään pyörän Turusta Helsinkiin, ja toimin samalla tavalla kuin reilu vuosi takaperin silloin saamieni ohjeiden mukaan. Eli pyörä lähti kokonaisena, omilla renkaillaan kulkien, ohjaustanko pitkittäin käännettynä, runko ja ohjaustanko pahveilla suojattuna. Matkahuollossa ilmoitettiin, että tämä lähtee merkinnällä Puutteellinen pakkaus, ja siihen vaadittiin vielä mun kuittaus että hyväksyn puutteellisenä lähettämisen. Kai tuo jotenkin vapauttaa Matkahuollon vastuusta, jos pyörälle jotain käy. Hintaan se ei kuulemma vaikuta.

Uudet ohjeet: Pyörä kuuluu pakata kuten muutkin tavarat, eli umpinaiseen, kokonaiseen pahvilaatikkoon, jos ei halua tuota Puutteellinen pakkaus -merkintää. Silloin paketin hinta määräytyy normaalien pakettihintojen mukaan. En selvittänyt tulisiko se kalliimmaksi vai halvemmaksi. Se kai riippuu siitä, kuinka pieneen boksiin onnistuu fillarinsa paloittelemaan. Mä lähetin pyörän noin, kun ei mulla ollut enää mahdollisuutta mennä pakkaamaan sitä uudelleen.

Hinnoittelukin on muuttunut. Uusi hinta polkupyörän lähetykselle tällä tavalla pakattuna on 41,94 euroa, eli hinta on noussut kympillä.

Halloo halloo
03.10.2013, 11.42
Itellalla taisi hinta olla 35e tietämissä.

bomba
03.10.2013, 11.49
Itellalla taisi hinta olla 35e tietämissä.

Miten pakkaaminen? Voiko lähettää pyöränä, vai pitääkö purkaa pahvilaatikkoon?

Halloo halloo
03.10.2013, 13.00
Pahvilootaan. Mitat ovat aika tarkat (ks. aiemmista viesteistä tai tiedustele Itellasta). Lähetin kesällä kahdesti, renkaat, polkimet irti, tanko poikittain - olisko yhdestä suunnasta paketti oli sentin liian korkea, mutta ottivat silti kuljetukseen. Kuljettavat vastaanottajan ovelle, soittavat (jos soittavat) ovikelloa, eivät kuitenkaan soita puhelinnumeroon, jos ei ole maksanut soittopalvelusta (2-3€ muistaakseni). Kohtelevat pakettia hellästi, ainakin sanovat kohtelevansa - jouduin täällä päässä itse hakemaan paketin postista, kun eivät soittaneet puhelinnumeroon, kun ei oltu maksettu palvelusta - josta sitten kertoivat vasta, kun paketti ei tullutkaan, soittelin perään ja tuli todettua, että turhaan siihen lappuun oli puhelinnumero kirjoitettu. Palveluksi jotkut kutsuvat tuota. Noutaessa näin pyöräpaketin pakettien joukossa pystysuunnassa, vaikka paketissa oli selkeästi nuolet osoittamassa kuljetus/säilytysasentoa. Noh, onneksi oli paljon kuplamuovia, eivät onnistuneet vaurioittamaan pyörää.

Pahoittelen, nyt en muista määräytyikö hinta painon mukaan vai oliko pelkästään kuljetusmuodon mukainen hinta mainitsemani 35€. Taisi olla niin, että paketin painon oltava alle 30kg.

Maarakus
20.01.2014, 21.26
Tuossa juuri lähetin viikko sitten fillarin Tampereelta matkahuollolla. Pyörän lähetys on kuulemma aina 60kg taksan mukaan ja bussiennakkona yhteensä reilu 50e tuli maksamaan. Pyörä oli rullaavana, joka kohta rungosta siististi pahvitettu ja stonga käännetty pyörän suuntaiseksi, lukitsin tuon vielä nippusiteellä ettei kääntyile omia aikojaan. Rahtikirjaan tuli pakkaus kohtaan merkintä "Pahvi" (tiedä sitten tarkoittiko pakkaajaa vai tuotetta..). Runkoon laitoin nippusiteillä vielä toiset renkaat sisäkumeineen ja pienen pahvipakkauksen tilpehööriä kiinnitin viisto- ja vaakaputken väliin.
Oli mennyt perille ehjänä, eikä tullut mutinaa matkahuollosta.

vauhtikorjaavirheet
20.01.2014, 22.32
Hyvä, että jollain on pyörä mennyt ehjänä matkahuollolla. Meillä ei. Lähetimme taannoin kesälomamatkaa varten kaksi, kun ei junaan saatu niitä mukaamme. Pyöriä oli kohdeltu kuin vieraita sikoja. Toisen etuhaarukka oli nirhailtu pahasti ruvelle ja lokasuojat kieroon ja lastenistuin täyteen öljyisiä sormenjälkiä, yksi pinnaheijastin kadonnut ja takaritsin heijastin paikallaan, mutta paskaksi rusikoituna. Toisesta lokasuojat rusikoitu niin syville lommoille, ettei ajaminen enää onnistunut.

Mitä opin? Jos matkahuollon virkailija vaatii merkintää omalla vastuulla lähettämisestä vajaan suojauksen vuoksi, älä lähetä. En tiiä, oliko virkailija ronkeli, mutta fillarit oli varsin hyvin kääritty pahveihin ja kuplamuoveihin. Hittiä oli niin paljon ja molemmissa ja useissa kohdissa, ettei kyse ole vahingosta, mutta raksi kohdassa omalla vastuulla pakotti nuolemaan haavat kummemmitta mukinoitta.

Matkahuolto, ei koskaan enää kuin kollitavaraa.

Hääppönen
20.01.2014, 22.48
^Taisi olla joku fillaristin kaltoinkohtelema bussikuski asialla. :seko:

Sluiba
21.01.2014, 16.36
Ymmärrän kyllä että joku "mummonpyörä" lähetetään matkahuollolla tai vastaavalla, mutta jos pyörään on laitettu tonneja kiinni, niin kyllä minä kysyisin ihan muita kuljetusliikkeitä. Eikä se paljoa edes maksa jos pistää jonkin muun kuorman yhteyteen ja aikataulu ei ole päivän päälle. Parasta on jos tuottetta käsittelee vain muutama ihminen koko kuljetuksen aikana...

Markku Liitiä
22.01.2014, 10.08
Murphyn laki iskee tietysti joskus, mutta meille tulee ja meiltä lähtee vuosittain useita kymmeniä fillareita Matkahuollon kyydillä. En muista, että Matkahuolto olisi koskaan onnistunut tärväämään mitään. Suurin osa pyöristä on pakattu valmistajan pahvilaatikkoon, mutta tulee niitä välillä kevyemmin pahvitettuinakin.

Sluiba
22.01.2014, 14.14
Murphyn laillahan voi perustella vaikka venäläistä rulettia... Hyvä kuitenkin että pyörät ovat menneet ehjinä, kuljetusmuodosta riippumatta. Harmi vaan voi olla suuri jos lähettää sen oman kilpurin etukäteen ja sitten jääkin kisat / lenkit väliin rikkoutumisen takia. Toisaalta taas onhan suurin osa niistä ensin tuotu toiselta puolelta maapalloa tänne samoissa pahvilaatikoissa.

Jake_Kona
22.01.2014, 15.05
Isojen vahinkojen aikaansaamiseksi pitää käsittelijän paiskoa paketteja. Itsellä on "pari" kertaa tullut pyörä paketissa ja matkahuollon kys. toimituksissa ei mitään vikaa. "Lähettifirma" toimitti viime vuonna paketin jonka yläkulma kasassa 10cm. Muissakin paketeissa ollut paiskomisjälkijä, mutta niitä lähettifirmoja ei enää useat tavarantoimittajat näytä käyttävänkään. Joskus jopa näyttää, että pakettiin olisi kurkattu repimällä kulma auki
Posti ja matkahuolto on toimittanut minulle täysin virheettömiä paketteja aina.

Sajava
15.05.2014, 11.35
Osaako joku sanoa löytyykö Matkahuollosta tarvittavat pakkausmateriaalit (kuplamuovia, pahvia jne.) vai pitääkö ne ostaa itse (jostain muualta)? Helsingin Kampin Matkahuollosta kävin kerran hakemassa pyörän ja silloin käytäväällä lojui suuri kasa pahveja sun muita - eli saakohan näitä käyttää?

Yrittänyt tavoittaa Matkahuoltoa puhelimitse ilman vastausta joten siksi tämä kysymys tänne.

syklopaatti
01.06.2014, 18.21
Osaako joku sanoa löytyykö Matkahuollosta tarvittavat pakkausmateriaalit (kuplamuovia, pahvia jne.) vai pitääkö ne ostaa itse (jostain muualta)? Helsingin Kampin Matkahuollosta kävin kerran hakemassa pyörän ja silloin käytäväällä lojui suuri kasa pahveja sun muita - eli saakohan näitä käyttää?

Yrittänyt tavoittaa Matkahuoltoa puhelimitse ilman vastausta joten siksi tämä kysymys tänne.
Tietääkseni saa käyttää. Jos arvokkaan pyörän lähettää kannattaa kysyä isohkosta pyöräliikkeistä pahvilootia joihin pyörä menee kokonaan.No tangon joutuu kääntämään ja polkimet pois. Monesti antavat ihan mielellään koska heillehän ne ovat roskia.

nerd86
02.06.2018, 09.47
Hei,
Onko pyörä siis tätä nykyä mahdollista lähettää Matkahuollolla ilman laatikkoa, renkailla seisovana?
Matkahuollon sivuilla ohje on muotoiltu seuraavasti:
Polkupyörät, potkukelkat ja –pyörät, rollaattoritSuojaa ulkonevat ja helposti vahingoittuvat ja naarmuuntuvat osat huolellisesti muovilla tai pakkauspaperilla. Taita kokoon taittuvat osat ja teippaa kiinni. Pakkaa kokonaan pahviin. Muista jättää pyörä lukitsematta kuljetuksen ajaksi.

Maanantaina pääsee kysymään matkahuollon asiakaspalvelusta...

Dr TuKo
02.06.2018, 12.04
^Ohjeet ovat ristiriitaiset. Jos on pakattava kokonaan pahviin, niin mitä merkitystä lukituksella on?

hcfreak
02.06.2018, 13.24
Busseissahan on pyörienkuljetustelineet käsittääkseni. Ku voi matkustaa ja ottaa fillarinki mukaan. Maksaa pirusti nykyää tuo lähetys. 45€. Olen kyllä saanut uudenki pyörän ajokuntosena matkahuollosta. Onko ne alkanu kuljettaan kolleissa noita,?

Krabba
02.06.2018, 13.30
Pakkasin oman pyörän juuri ohjeen mukaan. Käänsin tangon rungon suuntaan ja teippasin pahvia haarniskaksi ympärille. Hyvin toimi ja päätyi ehjänä pohjoiseen.

pohjola
02.06.2018, 14.23
tuttu bussikuski varoitti lähettämästä mitään hankalaa kuten fillari .kohtelu kovaa .olen ostanut fillarin minkä toimitus matkahuolto mikä oli vakuutettu myyjäliikkeen taholta. ja kaikki suju OK.

Köfte
02.06.2018, 21.33
Pakkasin oman pyörän juuri ohjeen mukaan. Käänsin tangon rungon suuntaan ja teippasin pahvia haarniskaksi ympärille. Hyvin toimi ja päätyi ehjänä pohjoiseen.

Näin on toimittu puolin ja toisin; puolen tusinaa kulkineita on vaihtanut omistajaa ongelmitta molempiin suuntiin.
Hintataso on kylläkin kohonnut vuosien saatossa huomattavasti.

Malamuutti
03.06.2018, 09.34
Hei,
Onko pyörä siis tätä nykyä mahdollista lähettää Matkahuollolla ilman laatikkoa, renkailla seisovana?
Matkahuollon sivuilla ohje on muotoiltu seuraavasti:
Polkupyörät, potkukelkat ja –pyörät, rollaattorit

Suojaa ulkonevat ja helposti vahingoittuvat ja naarmuuntuvat osat huolellisesti muovilla tai pakkauspaperilla. Taita kokoon taittuvat osat ja teippaa kiinni. Pakkaa kokonaan pahviin. Muista jättää pyörä lukitsematta kuljetuksen ajaksi.

Maanantaina pääsee kysymään matkahuollon asiakaspalvelusta...

Kevättalvella lähetin yhden fillarin MH:n kautta. Käänsin stongan 90 astetta rungon suuntaiseksi ja teipillä/kuplamuovilla/pahvilla suojasin runkoputket ja jumitin etuhaarukan niin ettei se päässyt kääntymään. Perille meni, laatikkoa ei siis tarvittu.

travelleroftime
03.06.2018, 10.16
Hmm. Tilasin pyörän Bikeshopista VIIME vuonna keväällä, ja toimitus oli Matkahuollolla. Paketointi oli juurikin pehmustetta kriittisissä paikoissa, ja tanko 90 asteen kulmassa. Ei laatikkoa.

carp
03.06.2018, 11.35
Vinkkinä: jos on myymässä/ostamassa fillaria, niin kaupat kannattaa tehdä Huuto.netissa. Silloin saa lähetettyä polkupyörän Matkahuollon kautta 15 eurolla: https://www.huuto.net/ohjeet/huutopaketti

"Matkahuollon Polkupyörälähetys

Suojaa ulkonevat ja helposti vahingoittuvat ja naarmuuntuvat osat huolellisesti muovilla tai pakkauspaperilla. Taita kokoon taittuvat osat ja teippaa kiinni. Pakkaa pyörä kokonaan pahviin. Muista jättää pyörä lukitsematta kuljetuksen ajaksi.

Polkupyörälähetys toimitetaan aina Matkahuollon toimipisteestä toiseen."

MacKonte
03.06.2018, 12.55
Vintagemaasturi saapui Matkahuollolla huolellisesti laatikkoon pakattuna. Noudettaessa käytiin keskustelu:
Myyjä:”Tämä painaa sitten 60kg”
Asiakas:”Ei paina kuin 10kg”
Myyjä:”No miksi lähettäjä on merkinnyt tähän painoksi sitten 60kg?”
Asiakas:”Se on teidän määrittely polkupyörälle”
Myyjä:Ai, tämä onkin polkupyörä” ja poistuu hakemaan laatikkoa...

Olisihan tuo paketti ehkä tullut halvemmalla, jos sen olisi vaan lähettänyt 15kg (pyörä+laatikko) normaalipakettina ilman mainintaa polkupyörästä. Laatikosta ei olisi tiennyt sisällöstä ellei tunnista tuotemerkkiä Canyon...

Antza44
04.06.2018, 12.38
Vintagemaasturi saapui Matkahuollolla huolellisesti laatikkoon pakattuna. Noudettaessa käytiin keskustelu:
Myyjä:”Tämä painaa sitten 60kg”
Asiakas:”Ei paina kuin 10kg”
Myyjä:”No miksi lähettäjä on merkinnyt tähän painoksi sitten 60kg?”
Asiakas:”Se on teidän määrittely polkupyörälle”
Myyjä:Ai, tämä onkin polkupyörä” ja poistuu hakemaan laatikkoa...

Olisihan tuo paketti ehkä tullut halvemmalla, jos sen olisi vaan lähettänyt 15kg (pyörä+laatikko) normaalipakettina ilman mainintaa polkupyörästä. Laatikosta ei olisi tiennyt sisällöstä ellei tunnista tuotemerkkiä Canyon...Canyonin huoltokin käskee lähettämään sinne pyörät pakettina, että menee halvemmalla. 15kiloa käski laittaa painoksi ja sisältö pyörän osia ei missään nimessä polkupyörä! Ilman etukiekkoa ja satulaputkea piti Dude lähettää, mutta johtui luultavasti tuosta 15kg merkatusta painosta.