PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano Sora osasarja

juzu
07.05.2010, 22.26
Kaipaisin kommentteja kyseisestä entry level halpissarjasta ja mielellään vielä sellaisilta jotka niillä ovat ajaneet vuoden parin sisällä ja/tai ajavat edelleen. Ultegra / DA miehet voi pysyä omissa threadeissaan ellei kokemuksia ole yllämainituin vaatimuksin :)

Olen hankkimassa tässä halpaa perusmaantiefillaria nykyisen ratkaisun tilalle. Tällä hetkellä rouskutan maasturilla maantietä pitkin missä on alla slicksit ja koitan sillä rimpuilla, joten kaikki varmasti ymmärtävät tuskani. Pyörä hakee, mutkittelee eikä muutenkaan istu oikein pitkillä matkoilla. Koeajon perusteella maantiepyörä vie voiton 100-0, mutta ne osat...

Tarkoituksena olisi ostaa edullinen fillari missä on kyseiset osat ja kyssäri onkin, että toimiiko nuo riittävän hyvin, ettei jää lenkit ajamatta ja pieni vitutus päälle?

Cycledrophis
07.05.2010, 22.39
Minulla on kakkospyörässä Sora. Toimii muuten huollettuna yllätävän hyvin. Veto päällä sillä ei kannata vaihtaa. Suurin pulma on ajaessa alaasennossa yllämättömyys kahvan sivussa olevalle vivulle. Kestävyydestä en oikein osaa sanoa, kun kakkospörällä tulee liian vähän kilometrejä. Jotenkin vaan tuntuu että sarja toimii paremmin kuin hinta antaa ymmärtää.
En kumminkaan hankkisi sarjaa ykköspyörään
Jari

reif
07.05.2010, 22.44
Ajoin viime vuonna 2500km Sora-sarjalla ja ei minulla siitä mitään valitettavaa ollut. Vaihteet vaihtuivat moitteetta ja tämähän se tärkein tehtävä on. Muutamat säädöt jouduin tekemään mutta tämäkin johtui todennäköisesti vain vaijerin venymisestä. En sitten tiedä kuinka sarja kestää vuosien käyttöä.

Isoin ero muihin osasarjoihin on kahvojen käyttöergonomiassa. Eli vaihto tapahtuu joko jarruvipua sisään kääntäen tai peukalovivulla. Kahvoilta ajaessa tämä on ihan mukava systeemi mutta alaotteella ajaessa ei olekaan asiaa peukalovivulle ellei sitten omista 15cm pitkää peukaloa.

Nykyään minulla on Sram Rival käytössä ja vaikka pidän siitä, niin eipä näissä osasarjoissa mitään päänräjäyttävää eroa ole. Ergonomia Rivalissa toki parempi ja kevyempi jos se on tärkeää. Moni kyllä kovasti haukkuu Soraa mutta tämä tuntuisi enemmän johtuvan vain siitä, että se nyt sattuu olemaan Shimanon sarjoista järjestyksessä siellä alemmassa päässä.

TuH
07.05.2010, 22.52
Jos ei ole pilannut vaatimustasoaan ajamalla jollain korkeatasoisella osasarjalla, niin on Sora ihan kelvollinen. Perfektionistille se ei kuitenkaan sovi. Vaihteiden toiminta on Sorassa jossain määrin epätarkkaa ja laiskaa, mikä voi osaltaan johtua siitä, että Soran kahvat ovat aika tunnottomat. Ainakin triplakammilla voimansiirto pitää käytännössä koko ajan jonkinlaista meteliä.

Niin paljon omia kokemuksia ei ole, että osaisin sanoa Soran kulutuskestävyydestä. Epäilisin sitä heikoksi. Vastapainoksi Sora-osia saa ulkomaiden verkkokaupoista ihan sikahalvalla. Esim. vaimon maantiefillarin uusi Sora-kampisetti kustansi vaivaiset 28 euroa! Campa-kuski maksaa Super Recordeistaan kaksikymmenkertaisen hinnan.

juzu
07.05.2010, 22.53
Itse en vielä tässä vaiheessa kaipaa niin suurta hifistelyä, että pystyisin sen takia sijoittamaan lisäeuroja parempiin osasarjoihin vaan päätarkoitus on päästä liikkeelle edes näennäisesti oikealla kalustolla, vaikka sieltä halvemmasta päästä onkin. Perheellisen on muutenkin hyvin vaikea edes perustella moisen pyörän hankintaa :)

Koeajo paljasti juuri tuon alaotteen heikkouden, eli vaihteita ei liiemmin vaihdeta jos ajetaan dropeilta, mutta tuon kanssa pystyn kyllä elämään sillä mihinkään kilpailuun en vielä tällä kuntopohjalla ole menossa, en edes omaksi iloksi. Pyörä tulisi kylläkin pääpyöräksi omaan kuntoprojektiin vaikka cycledrophis sanoikin, ettei ehkä kannattaisi ykköspyörään pistää.

Viime kesänä tuli n. 2500km Trekin 4400:lla ajettua tietä pitkin, joten kyllähän tuo sorasarjainen maantiepyörä olisi aikamoinen edistys jo siihen nähden.

Kun ajokilometrit tuosta nousee ja kuntoa tulee lisää niin voisi miettiä pyörän päivitystä tai pelkästään osien, mutta alkuunpääsy olisi tärkein. Siltikään ei viitsisi ostaa sellaista pyörää millä ei mitään tee, mutta ainakin reifin kirjoitus nyt loi uskoa tuohon parjattuun osasarjaan :)

juzu
07.05.2010, 22.56
Jos ei ole pilannut vaatimustasoaan ajamalla jollain korkeatasoisella osasarjalla, niin on Sora ihan kelvollinen. Perfektionistille se ei kuitenkaan sovi. Vaihteiden toiminta on Sorassa jossain määrin epätarkkaa ja laiskaa, mikä voi osaltaan johtua siitä, että Soran kahvat ovat aika tunnottomat. Ainakin triplakammilla voimansiirto pitää käytännössä koko ajan jonkinlaista meteliä.

Ainoa kosketus maantiepyöräilyyn on varastokopissa tällä hetkellä majaileva 80-luvun rautahirmu jossa on shimanon 600 sarjan osat jarruja myöden ja niihin nähden tuo sora on ihan hyvätasoista. Jarrutehokin on huimasti parempi, niin koomiselta kuin se voi paremmilla osilla ajavan korvaan kuulostaakkin :-)

drop
07.05.2010, 23.01
Mulla on ollut nyt pari vuotta maantiepyörässä sora osasarja. En ole kyllä ajanut tuolla kuin työmatkaa, mutta vaihteita tulee vaihdettua paljonkin. Vertailukohtana maastopyörässä ollut X9 ja xtr.

Mielestäni Soralla vaihtuu vaihteet aika hyvin. Sitä joutuu ehkä säätämään enemmän kuin noita maastovaihteita, mutta tyyliin kerran kuukaudessa eikä joka lenkillä. Kun säädöt ovat kunnossa vaihteiden vaihto ei ole mitään kellopeliä (ainakaan aina), mutta ei minua tuossa pieni tuntuman puute häiritse.

Tomi L.
07.05.2010, 23.21
Jotain maantiesarjoista ja muistakin tietävänä sanoisin että sora toimii hyvin,kun muistat huoltaa. En ole tähän mennessä huomannut mitään eroa aceran ja xtr:n ja soran ja Dura-acen välillä jos ne on kunnossa. Vaihtaminen on yhtä avout yhtä tarkkaa molemmilla kun vaihteisto on muuten kunnossa. Paino on se suurin ero niiden välillä. toki tuntumassa on eronsa, mutta harrastelijana et tule huomaamaan eroa.

juzu
07.05.2010, 23.58
Jotain maantiesarjoista ja muistakin tietävänä sanoisin että sora toimii hyvin,kun muistat huoltaa. En ole tähän mennessä huomannut mitään eroa aceran ja xtr:n ja soran ja Dura-acen välillä jos ne on kunnossa. Vaihtaminen on yhtä avout yhtä tarkkaa molemmilla kun vaihteisto on muuten kunnossa. Paino on se suurin ero niiden välillä. toki tuntumassa on eronsa, mutta harrastelijana et tule huomaamaan eroa.

Huoltaminen ja pesu tulee kyllä pyörälle tehtyä säännöllisesti, eli sen puolesta ei ainakaan pitäisi jäädä homma kiinni. Kaikki kuitenkin hajoaa ja menee huonoksi jos huollon jättää välistä.

Kiitoksia kaikille kommenteista. Ehkä tuohon uskaltaisi jopa panostaakkin :)

time
08.05.2010, 09.30
Sora toimii ja kestää siinä missä kalliimmatkin ja itse en kahdessa vuodessa säätänyt kertaakaan ja toimi kuin junan vessa.Kilsoja tuli tosin vain 4000 tällä pyörällä.Onhan se halvemman näköinen ja halvempi onkin,mutta siinä ne huonot puolet onkin ja paino.

Harryupp
08.05.2010, 09.45
Sora varusteiset pyörät toimivat yleensä ihan hyvin. Mitä nyt joku takavaihtaja on mennyt väljäksi viiden vuoden käytön jälkeen, mutta tämä on ihan OK käyttöikä tällaiselle perustason vaihtajalle. Soran keskiölaakeri taisi hajota parissa vuodessa noi 6000 käyttökilometrin jälkeen.
Muut osat pelaavat kunhan vaihtaa ketjut ja kasetit välillä tarpeen vaatiessa ja uudistaa jarrupaloja ja vaijereita ja vaijerinkuoria ainakn 2-3 vuoden käytön jälkeen.
Tässä on tulllut säädettyä jokunen Sora pyörä, ja niissä on usein isompana ongelmana heikot kiekot. Pinnat katkeilevat yksi toisensa jälkeen ekan käyttövuoden jälkeen. Ja vanteet tuppaavat olla heikkoa tekoa. Navat kyllä kestävät.

-kft-
08.05.2010, 10.14
Itsellä sora-sarjainen Bianchi jo viidettä vuotta, eikä osasarjassa ole ollut suurta valittamista (ainakaan keski-ikää lähestyvällä läskillä). Tosin paremmilla sarjoilla en ole ajanut kuin kokeilulenkkejä, joten suurta vertailupohjaa ei ole.
Parannusta kaipaisin Soran kahvojen muotoiluun, joista itselle on ollut hieman vaikea löytää mukavaa ajoasentoa ilman melkoista sovittelua ja siirtelyä, nykyinen ajoasento useiden kokeilujen jälkeen tyydyttää, joten ruuvailu auttoi tähän pulmaan.
Huolimattomasti vaihtaessa etuvaihtaja jää kahnaamaan ja takavaihtajassa samasta syystä epätarkkuutta, mutta riittävästi kahvoja kääntämällä ei tätäkään ongelmaa ole.
Oman pyörän 8-speed mallista on se haitta, että iso osa kiekoista on tehty vain 10-pakoille joten parin rattaan "puuttuminen" hieman rajoittaa vaihtoehtoja jos haluaa kiekkoja päivittää.

Cycledrophis
08.05.2010, 10.38
Suurin pulma mielestäni tähän Sora sarjaan tulee Compact kammista. Pienempi eturatas 34 jää aika huonolle käytölle Suomen oloissa. Mukavalla kadenssilla ja ajonopeudella joutuu aika usein hyppimään ison ja pienen eturattaan välillä ja ketju on koko ajan ristissä. Tästä johtuu usein etuvaihtajan rahina.

-kft-
08.05.2010, 10.42
Omassa Bianchissa kammet eivät ole Compactia vaan "normaalit". Ne eivät tosin taida olla Soraa, vaan kyljessä lukee muistaakseni "Bianchi componenti".

Jani R.
08.05.2010, 11.44
Suurin pulma mielestäni tähän Sora sarjaan tulee Compact kammista. Pienempi eturatas 34 jää aika huonolle käytölle Suomen oloissa. Mukavalla kadenssilla ja ajonopeudella joutuu aika usein hyppimään ison ja pienen eturattaan välillä ja ketju on koko ajan ristissä. Tästä johtuu usein etuvaihtajan rahina.

Olisiko tähän ratkaisu 38 tai 39 pikkurattaan vaihto? Tuo 39 tuntuu riittävän aika mukavasti lähes 40 km/h vauhteihin.

FillaRilla
08.05.2010, 12.11
Mulla on 2006 mallinen Trekin SL 1000 Sora-osillalla, tosin Tiagra takavaihtajalla. Kilsoja pyörällä takana kolmena kesänä ajettuna jo liki 20tkm ja aika hyvin pelaa edelleen. Ekan kerran vaihdoin voimansiirron (takapakka, eturattaat ja ketut) uusiksi. Ketjuja on tietysti kulutettu jo useat. Keskiö on vasta alkanut napsuttelemaan, taitaa mennä vaihtoon kohtapuoleen. Mutta onhan noita kilsojaki. Summasummarum: ei tarvitse Soraa mielestäni vältellä. Hita/laatusuhde on OK.

HXX1100H
08.05.2010, 14.07
Samaa mieltä sunnuntaipyöräilijän kanssa pikkurattaan vaihtamisesta 38 tai 39T. Itse Jos olet ostamassa uutta pyörää niin vaihdattaisin sen pienemmän rattaan jo siellä liikkeessä. Isompi 50T on kuntoilijalle kuten minäkin olen sopiva . Pari päivää sitten ilmeisesti tilapäisessä mielenhäiriössä tai uudesta maantiepyörästä innostuneena sain sillä mittariin tasaisella 53 km/h . No oli siinä hieman loivaa alamäkeä aluksi :)

Jysky
08.05.2010, 17.10
Minäkin olen ollut tyytyväinen Soran käyttäjä. Tänä kesänä lähtee viides vuosi ilman ongelmia. Olen ajellut 3000-3500km per vuosi. Silloin kun on alkanut vaihteistosta kuulumaan soraääniä, niin putsauksella ja vaihdevaijerin säädöllä olen ne hiljentänyt.

En tiedä minkälaiset mutanttipeukut minulla sitten on, mutta olen kyllä alaotteeltakin käyttänyt peukalovipuja.

kpyora
08.05.2010, 18.02
Ainoa kosketus maantiepyöräilyyn on varastokopissa tällä hetkellä majaileva 80-luvun rautahirmu jossa on shimanon 600 sarjan osat ...

Osa noista vanhoista teräsrungoista on muuten todella mukavia ajaa, joten kannattaa sitten satsata edes kohtuullisesti siihen runkoon. :) Itse olen viimeksi ajanut 2200 Simpoilla, jotka toimivat huolettuna ihan kohtuullisesti. Joten pykälää paremman Soran luulisi toimivan.

Minusta suurin ero käytössä entrylevel ja muiden sarjojen välillä on huoltotarve. Noita halvimpia sarjoja saa olla säätämässä joka lenkin alla, kun jo Veloce pysyy säädöissä viikkoja. Minusta asialla ei ole merkitystä, koska kyse on minuutin tai parin työstä. Teline kannattaa kuitenkin olla koko ajan saatavilla.

Mulla on 2006 mallinen Trekin SL 1000 Sora-osillalla, tosin Tiagra takavaihtajalla...

Sarjaa tärkeämpänä aloittelijalle pidän sitä, ettei kyse ole mistään täysin hämärästä mix'stä. Maantiepyörissäkin näkee välillä mainoksia, joissa mainostetaan vaikka 105:sta, vaikka ko. sarjaa on vain takavaihtaja. OLMO oli aikaisemmin siitä hyvä, että koko pyörä oli aina samaa sarjaa. Nyt sekin tekee mix'ejä, mutta maahantuojan mukaan pyörä on mahdollista saada myös yhdellä sarjalla.

juzu
12.05.2010, 07.49
No nyt on sitten sorapyörä ostettu (Trek 1.2 -09) ja ensimmäinen pieni kuntoilulenkki tehty ja ei ole moitteen sijaa toiminnassa, ainakaan vielä. Kiitos kaikille vastauksista! Huutelen sitten tänne jos törmään ongelmiin :D

Jousi
12.05.2010, 08.12
Onnittelut uuden fillarin johdosta.

Lisätään vielä tässä, että itse ajoin Sora Bianchilla (kuva löytyy profiilista) kaksi kesää (n.4000km) ilman mitään ongelmia, esim vaihteisiin ei koskettu kertaakaan. Ensiasennusketjut olivat susipa**at ja alkoivat putoilla muutamana sada kilsan ajojen jälkeen, mutta se ei ole Soran vika, homma korjaantui ketjun vaihdolla. Itse (todella) lyhytsormisena tykästyin Soran (-08) mahdollisuuteen säätä kahvojen etäisyyttä. Ihan hyvä osasarja se on.

juzu
19.07.2010, 08.30
Pistetääs nyt vähän kokemuksia, vaikka alla ei olekaan tuolla pyörällä kuin vasta reilut 500km... mutta silti. Vaihteisto on ollut tähän mennessä käytännössä äänetön ja vaihtaminenkin ollut moitteetonta. Ainoastaan kahdella viimeisellä lenkillä on tullut vastaan ilmiö, että takapää on vaihtanut kaksi kertaa itsestään pykälän isommalle kun vaihde ollut kolmanneksi suurin takapäässä. Tosin pyörästä on ensihuolto tekemättä ja alussa varmasti vaijerit ja muut elävät hieman enemmän, joten voi johtua siitäkin.

Kilometrien niukkuus johtuu muutamista pikkuvaivoista koskien pyöräilyä (polvet, nilkat ja ammattivaivana vielä päälle selkä) :)

Kyllä se tästä vielä, kesää on jäljellä!

PPU
20.08.2010, 15.19
Ainoastaan kahdella viimeisellä lenkillä on tullut vastaan ilmiö, että takapää on vaihtanut kaksi kertaa itsestään pykälän isommalle kun vaihde ollut kolmanneksi suurin takapäässä.

Johtuu melko varmasti takavaihtajan lievästi väärästä säädöstä eli ei kannata olla huolissaan.

kontio
20.08.2010, 15.21
20 tkm jälkeen tuo johtuu sitten siitä että takavaihtaja on vaihtokunnossa. Nimimerkillä omaan vanhaan jokapaikanrassiini just vaihdoin, Sora osat siis.
Siinä se laatu näkkyy...tai sen puute :D

edit_ itseasiassa pelkäsin että kahva on soseessa kun ketjun ja pakan vaihto ei auttanut, mutta hyvä että kaveri toimitti nopeasti vaihtajan kokeiltavaksi. Ei millään olis jaksanutkaan uutta kahvaa alkaa metsästämään maailmalta. Ainakin joissain Sora-kahvoissa ominaisuutena siis kuoleminen, eikä ole kai tehty korjattavaksi. Taas se laatu näkyy :D

am8119
22.05.2013, 21.05
Mitenkäs nyt uusimman Soran toimintavarmuus ja laatu ?
Tällainen voisi kiinnostaa http://www.raispo.fi/polkupyorat/specialized/road/secteur-sport-disc (niinkuin moni muukin merkki), mutta en tiedä noista Soran osista.
Käykö tämä sellaiselle, jolla ei ole hajuakaan miten niitä vaihteita säädetään kun menettävät tarkkuutensa ?

kontio
23.05.2013, 09.49
kyllä niillä Soran osilla hyvin ajaa, 15tkm kohdalla kuoli multa vaihdekahva vanhasta pyörästä. (oli joku 2001 vuoden kahva ehkä)

indeksoidun vaihtajan säätö on niin helppoa, ettei sitä kannata stressata. Toisaalta 105 tai ultegra voi olla ikuisempi säädöiltään.
Vaihtajan säätö keep it simple:

ketjulinja kun on kasetin ja pikkurissojen välillä suora niin toimii, jos vaijereissa ei ole kiloa multaa,ruostetta tms jumia.
Säätö tapahtuu siitä vaijerissa olevasta rullasta 1/4 kierroksittain kunnes rissat tulee kohdilleen.
Ja taas toimii 2 tonnia.
kuva silmämääräisesti suht hyvin säädöissään olevasta vaihtajasta (vasen kuva) http://cyclingtipscontent.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/02/drivetrain.jpg

ViliA
23.05.2013, 21.51
Itse ajoin kaksi kesää soran sarjalla ennen kuin päivitin pyörän, eikä suurempia ongelmia esiintynyt vaikka kilometrejä kertyi n.5000km kesässä. Itse tykkään pyörän putsata melkosen usein eli kun takapakka ja ketju on puhtaana niin itsellä riitti pääosin etuvaihtajan säätäminen. Takavaihtajan säätäminen kerran kesässä. Kun säädöt kohdillaan niin toimii kyllä vallan mainiosti kuntoilijan ja harrastelijan käyttössä.