PDA

Näytä tavallinen näkymä : DT Swiss RWS Thru Bolt

Kallela
12.04.2010, 20.48
Onko foorumilaisilla kokemuksia DT Swiss RWS Thru Bolt 9mm/10mm läpiakseleista?

Etenkin kiinnostaisi kommentit, jos joku on käyttänyt samassa rungossa/keulassa sekä pikalinkkuja että läpiakseleita. Onko jäykkyydessä ja sitä myöten ajo-ominaisuuksissa havaittavia eroa?

Olen miettinyt täpärin DT 240s napojen päivitystä pikalinkuista läpiakselille, mutta aika arvokkaita palikoita nuo ovat. Hinta kipuaa selvästi yli 150€, jos molemmat navat päivittää. Saako siinä rahoilleen todellista vastinetta vai meneekö ne vain egon nostatukseen? :rolleyes:

Noiden lisäksi, tai ehkä jopa enemmän, kiinnostaisi myös takanavan 36T Star Rachet Upgrade eli vapaarattaan 18 hampaisen räikän päivitys 36 hampaiseen. Nappaisi veto hieman nopeammin päälle kivikoissa kampia sopiviin asentohin passaillessa. Siitä taisikin olla jotain aiempaa juttua täällä. Saatavuus Euroopassa tuntuu vain olevan edelleen olematonta. :(

drop
12.04.2010, 22.41
Mulla on takana 10/135 RWS, enkä huomaa eroa edelliseen saintin samanpaksuiseen (mitä nyt painaa melkein 100g vähemmän). Etuakseleista olen kuullut (kehuja), mutta kokemuksia ei ole.

MikMy
12.04.2010, 23.08
Noiden lisäksi, tai ehkä jopa enemmän, kiinnostaisi myös takanavan 36T Star Rachet Upgrade eli vapaarattaan 18 hampaisen räikän päivitys 36 hampaiseen. Nappaisi veto hieman nopeammin päälle kivikoissa kampia sopiviin asentohin passaillessa. Siitä taisikin olla jotain aiempaa juttua täällä. Saatavuus Euroopassa tuntuu vain olevan edelleen olematonta. :(
Itse vaihdoin juuri 18T:n 36T:hen mutta en ole kerkenyt kun yhdelle pikaiselle lenkillä sillä joten kokemusta ei vielä ole,mutta keveni se takanapa 9g.Ostin sen Cykelcomponentista (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi).On se muuten ihmejuttu kun ei tahdo löytyä osia euroopasta,nyt tarttisin vasmman puolen adapterin (taikka lähinnä sen o-renkaan) ja lähin kauppa mistä oon löytänyt sen on Bikeman (http://www.bikeman.com/) Jenkeistä.

kanttiinin tollo
13.04.2010, 06.04
Onko foorumilaisilla kokemuksia DT Swiss RWS Thru Bolt 9mm/10mm läpiakseleista?

Etenkin kiinnostaisi kommentit, jos joku on käyttänyt samassa rungossa/keulassa sekä pikalinkkuja että läpiakseleita. Onko jäykkyydessä ja sitä myöten ajo-ominaisuuksissa havaittavia eroa?

Olen miettinyt täpärin DT 240s napojen päivitystä pikalinkuista läpiakselille, mutta aika arvokkaita palikoita nuo ovat. Hinta kipuaa selvästi yli 150€, jos molemmat navat päivittää. Saako siinä rahoilleen todellista vastinetta vai meneekö ne vain egon nostatukseen? :rolleyes:

Kuinka paljon tästäkin apua on, tiedä en.

DT:n läpiakselista kokemukset puhdas nolla. Sen sijaan 9mm läpiakseli edessä löytyy yhdestä uudesta kiekosta, jolla on hädin tuskin ehditty ajaa. Jotenkin erilainen ajotuntuma kyseisessä kiekossa on kuin tavallisella pikalinkulla olevissa etukiekoissani. Ohjaus on jotenkin ehkä tarkempi, vähemmän "epämääräinen" kovemmassa vauhdissa tiukemmin ohjatessa... hieman erilainen tuntuma, muuta en osaa vielä sanoa. Pinnat on kaikissa kiekoissa samat ohennetut, joten sieltä ei eroa tule ja vanteessakaan mitään ihmeellisempää eroa ei ole, hiukan raskaampi tässä uudessa, mutta... ?!?!?

PaH
13.04.2010, 07.51
Pari kiekkosettiä (takaset) varustettu noilla 10mm läpiakseleilla a´la DT - toinen napa on 240S ja toinen Hope Pro II. Edessä sit 15mm läpiakselia sielläkin.

Eron jäykkyydessä tavan linkkuun huomaa. Käyttö on helppoa. Ainoa varottava on se kiristys-klamppi - se on muovia ja mikäli siellä on k-kkaa päässy sisään niin saattaapi kääntäessä korkata sen sisustan (muovi)hammastuksen rikki. Eli aina kun avaa / kiristää sitä, niin kannattaa katsoa et on pohjassa asti eikä kanna yhtään ennenkuin kääntää. Niitä muovikahvoja saapi muuten irtonaisenakin.

yedi
13.04.2010, 08.15
kiristys-klamppi

Mikä klamppi? Eikö se ole suomeksi ihan kahva tai vipu niin kuin myöhemmin mainitsitkin? :eek:

Kallela
30.04.2010, 19.44
Ei tainnut löytyä kovin paljoa kokemusta noista. Mtbr:ääkin kun lueskelin, niin toiset hehkuttivat ja toiset eivät olleet varmoja huomaako eroa. Kai se riippuu aika paljon setupista ja maastosta/ajotavasta.

Täytyy ehkä vielä miettiä ja ajella nyt keväällä taas enemmän ja tutkailla tarvetta. Kyllä Canyonin takahaarukka ja Foxin Talas ainakin sen verran antavat periksi, että jarrulevyt helähtelevät kaarteissa nojatessa.

Aika pettymys kyllä DT:ltä jos tosiaan ovat muovihampaat menneet niihin kiristimiin laittamaan!

Oisko kanttiinin tollolla jo parempia kokemuksia läpiakseleista?

zippo
30.04.2010, 20.08
On se muuten ihmejuttu kun ei tahdo löytyä osia euroopasta,nyt tarttisin vasmman puolen adapterin (taikka lähinnä sen o-renkaan) ja lähin kauppa mistä oon löytänyt sen on Bikeman (http://www.bikeman.com/) Jenkeistä.
Mikä adapteri ja mihin napaan?

JiiPee
30.04.2010, 23.34
Kai toi rws-akseli on hyvä, johan tolla hintaakin on tolkuttomasti.
Mulla oli takana salsan pikalinkku mutta antoi periksi ja löystyi ajossa.
Toikalta foxcompista hopen läpiakseli tilalle ja nyt pysyy.
Hinta balttiarallaa puolet tosta dt:n vastaavasta.
Soittele tonne (http://www.foxcomp.fi/component/option,com_contact/task,view/contact_id,2/Itemid,3/) ja kysy.

kanttiinin tollo
01.05.2010, 06.44
Oisko kanttiinin tollolla jo parempia kokemuksia läpiakseleista?

Valitettavasti ei ole. On tullut ajeltua niin tasamaata täällä, että vanhoja renkaita ja kiekkoja on kulutettu, ei ole ollu järeämmille tarvetta. :(

PaH
01.05.2010, 16.26
Kai toi rws-akseli on hyvä... ....takana salsan pikalinkku mutta antoi periksi ja löystyi ajossa...

Kato - JiiPeekin vielä henkissä :) - welkam päk!

Rws-akseli on ihan jees. Tuolla aikaisemmin kirjoitin jo kokemusta niiden kahvojen sisäosien potentiaalisesta rikkuuntumisesta, jos välissä on kakkaa tai muuten ei_ihan_pohjassa_olevaa hanikkaa voimalla kääntää. Ja onpa noissa vielä osittain sama ilmiö havaittavissa kun mitä JiiPee kerto Salsan pikalinkusta - kun kiekon laittaa paikoilleen ja akselin kiristää, niin ok - mut AINA sen joutuu kertaalleen sen jälkeen kiristämään. Jokunen km ajoa niin löysää löytyy. Positiivista tuossa RWS:ssä on että kun sen toisen kerran kiristää, niin siinä pysyy - ei oo jatkuva vaiva se...

zippo
01.05.2010, 16.31
Tämmösestä en luovu vaikka 10kpl rws.ää tms tarjottaisiin vaihdossa.
Simply the best.
http://www.balleracing.com/Hadley/Hadley10mmAxle.JPG

Kallela
01.05.2010, 18.10

Oisko antaa nimeä tai laittaan linkkiä? :)

Tuommoinen sopii ilmeisesti yhtälailla noiden DT:n konversiokittien kaveriksi? Ei kai siihen tarvita akselilta kuin sama halkaisija? :seko:

zippo
01.05.2010, 18.22
Toi on Hadleyn 10/135 takanapaan sopiva akseli ja on sopinut omiin 10mm thrubolt takakiekkoihin.Hope pro 2,DT Swiss FR 440,Hadley ovat olleet käytössä.Ei tarvise kuin ostaa DT:n napaan 10 thrubolt adapterkit ja sitten toi vaikeammin saatavilla oleva taka-akseli.
Amerikan maalta taitaa löytyä helpoimmin Hadleyn akselit.
Balleracing tai Jenson varmaan lähettää.
Muistaakseni Tampeereen lähettyviltä löytyy joku pikku paja joka väsää akseleita alumiinista toiveiden mukaan.Nimeä en muista.

Keulapuolelle suosittelen vaihtoa 20mm versioon .Eli uutta keppiä nokalle.

zippo
01.05.2010, 18.32
Tässä alumiini DIY versio ja rungon mukana tullut teräksinen peruspultti/mutteri akselit samassa kuvassa.
Kevennystä tuli 100g verrattuna orkkis ratanaulaan.Hienosti on aluakseli kestänyt ajot.
Oli pakko tehdä customakseli kun ei löytynyt riitävän leveää alu 12mm thrubolt versiota mistään
Made by nic: PMT.

http://is.pinkbike.com//photo/1789/pbpic1789544.jpg

drop
01.05.2010, 21.39
Simply the best.

Näyttää aika samanlaiselta kuin minulta löytyvä Shimanon Akseli. Ihan hyvin se toimii, DT'n akselin ainoat edut ovat 80g painon säästö ja kiinnitys ilman työkaluja. Jäykkyydessä en eroa huomaa, mutta Shimanon akselin kanssa on ehkä luottavaisempi olo kun on niin simppeli.

zippo
01.05.2010, 22.01
Irrotus ilman kuusiokoloavainta isokin +?
Kyllä sitä aina joutuu kaivamaan repusta vähintään pumpun ja sisärenkaan jos kiekon joutuu irrotamaan.
Pitääpä punnita hadleyn akseli ensi viikolla.
DT ja Shimanon painot?10X135mm

drop
02.05.2010, 00.42
DT 66g, Shimano Saint 132g, molemmat 10x135.

En mä osaa sanoa onko siitä työkaluttomasta irrotuksesta kuinka iso ilo, on mulla tähän asti ollut aina työkalut mukana kun on tarvinnut tuota irrottaa. Itseasiassa tuo näyttääkin vähän erilaiselta kuin se Shimano, tuo väkänen toisessa päässä varmaan ottaa johonkin kiinni että yksi kuuskolo avain riittää? Shimanossa tarvii molempiin päihin.

zippo
02.05.2010, 07.43
Hadleyn vastamutterin väkänen "lukittuu" dropoutiin avaamisessa tarvitaan vain 1 kpl kuusiokoloavaimia.

Jep ennemmin työkalu juomarepussa kuin joku varvunkerääjävipstaaki osumassa kiviin.

fsol77m
02.05.2010, 08.41
tässä myös toisenlainen hadleyn takapään kiinnitys metodi...
http://www.balleracing.com/Hadley/Hadley10mmConversionTi.JPG

siis takapään voi kiinnittää myös näin (miksei myös etunavankin...)
http://www.gsportbmx.co.uk/products/hubs/axle%20sectioned.jpg

zippo
02.05.2010, 08.54
Jyrkkä ei funbolts systeemeille.

fsol77m
02.05.2010, 09.17
Jyrkkä ei funbolts systeemeille.
perusteluita ? vai onko vain makuasia ? :)

zippo
02.05.2010, 09.25
Toi alempi versio on venäjältä.Yläkuvassa oleva ok mutta siinäkin on turhia tingel tangel osia.
Kiinnityspultit pitäisi olla titskua tai alua.

Plus
02.05.2010, 09.25
Edessä pikalinkun vaihdon RWS-läpipulttiin huomaa ihan selkeästi. Normi pikalinkulla jarrulevy kihnutti putkelta ajaessa paloihin, RWS jäykisti etupäätä sen verran että kihnutus loppui heti. Kivikossa etupää luikertelee pikkasen vähemmän kuin aiemmin.

Plus
02.05.2010, 09.28
Hopen pikalinkku-etunavan voi muuten konvertoida helposti 9mm keulaan sopivaksi pulttinavaksi käyttämällä Hopen sinkulanavan päätykappaleita ja pultteja.

Portti
02.05.2010, 09.59
Ensimmmäinen lyhyt lenkki DT RWS Thru Bolt -systeemillä takana ja lyhyen kokemuksen perusteella keula tuntui selkeästi jämymmältä kuin normi-pikalinkulla. Takapään jäykkyydessä en huomannut mitään eroa pikalinkkuun.

Toisaalta kun kyseessä oli myös uudet kiekot niin on hyvin vaikea sanoa, mikä johtuu erilaisista kiekoista ja mikä Thru Bolteista. Vanhat kiekot olivat Crossmax ST:t, uudet DT 240s/Sapim CX-Ray/NoTubes Alpine -yhdistelmä. Pyörä on 150/140 mm joustava täysjousto ja ajo polkuajelua kohtuullisen juurakkoisessa/kivikkoisessa maastossa. Keula on DT Swiss EXC 150.

Minun RWS:t painoivat seuraavasti:
Etu: DT Swiss 240s disc brake thru bolt 100/9 mm 53 g
Taka: DT Swiss 240s disc brake thru bolt 135/10 mm 66 g

Tmh
02.05.2010, 10.17
Tuo Hadleyn 135/10mm läpiakseli painaa tasan 50g. En vaihtaisi enää pois. Shimanon uudet alumiini akseliset XT/XTR navat voi helposti modata käyttämään 10mm läpiakselia.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36449

Hemmo
08.06.2010, 21.34
Moro, takavanne menee vaihtoon. Entinen oli quick release systeemillä. Sopiiko tuo 10x135 läpiakseli suoraan takahaarukkaan, jossa siis oli tuo quick release vanne ennen?

MacGyver
08.06.2010, 22.00
Moro, takavanne menee vaihtoon. Entinen oli quick release systeemillä. Sopiiko tuo 10x135 läpiakseli suoraan takahaarukkaan, jossa siis oli tuo quick release vanne ennen?

Jep.

Hemmo
08.06.2010, 22.10
Jep.

Thanks. Hope ProII/DT SWISS EX500 on tiukassa harkinnassa, enskakäyttöön.

Hammer
11.06.2010, 08.35
Ensimmmäinen lyhyt lenkki DT RWS Thru Bolt -systeemillä takana ja lyhyen kokemuksen perusteella keula tuntui selkeästi jämymmältä kuin normi-pikalinkulla. Takapään jäykkyydessä en huomannut mitään eroa pikalinkkuun.

Toisaalta kun kyseessä oli myös uudet kiekot niin on hyvin vaikea sanoa, mikä johtuu erilaisista kiekoista ja mikä Thru Bolteista. Vanhat kiekot olivat Crossmax ST:t, uudet DT 240s/Sapim CX-Ray/NoTubes Alpine -yhdistelmä. Pyörä on 150/140 mm joustava täysjousto ja ajo polkuajelua kohtuullisen juurakkoisessa/kivikkoisessa maastossa. Keula on DT Swiss EXC 150.

Minun RWS:t painoivat seuraavasti:
Etu: DT Swiss 240s disc brake thru bolt 100/9 mm 53 g
Taka: DT Swiss 240s disc brake thru bolt 135/10 mm 66 g

Mistä portti hankit nämä. Oon metsästäny kohta vuoden enempi vähempi akttivisesti suomesta. Tarttee vissiin tilailla englannista koko kiekkosetti.

Kallela
11.06.2010, 09.24
Mistä portti hankit nämä. Oon metsästäny kohta vuoden enempi vähempi akttivisesti suomesta. Tarttee vissiin tilailla englannista koko kiekkosetti.

Jos siis RWS-akseleita tarkoitat, niin Saksasta näyttäisi saavan hieman halvemmalla kuin esim. CRC:stä. BC:tä löytyy hyllystä hintaan 49,95e:
http://www.bike-components.de/products/info/p14526_RWS-Schnellspanner-thru-bolt-Alu.html

Itse vielä arvon hankinnan kanssa... :o

drop
11.06.2010, 10.13
Foxcompin toikka kyllä sano muistaakseni viime viikolla että sillä on hyllyssä ainakin tuota taka-akselia.

Plus
11.06.2010, 10.17
Mistäs löytyisi Hope Pro II etunapaan päätykappaleet RWS thru-boltia varten?

Ilmeisesti myös Hadley tekee 9mm "läpipultteja" eteen? Mistäs niitä löytyy?

Reba 29" tuntuu niin lutkulta RWS:llä varustettuun Revelationiin verrattuna, että pitää viritellä siihenkin jotain jäykistystä...

Heikki K
11.06.2010, 11.23

Reba 29" tuntuu niin lutkulta RWS:llä varustettuun Revelationiin verrattuna, että pitää viritellä siihenkin jotain jäykistystä...

Tähän liittyen: Minulla on edessä tuollainen (http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=32&products_id=286) yhdeksän millisellä akselilla varustettu pikalinkku normaali-drop out:lla varustetussa Revelationissa ja täytyy sanoa, että ero normaaliin pikalinkkuun on merkittävä.

Plus
11.06.2010, 11.25
Kiitti vinkistä, ei ole pahan hintainen. Ja löytyy kaiken lisäksi kullitettuna. :) Nyt vaan pitää etsiä ne Hopeen sopivat päätykappaleet jostain..

mtok77
11.06.2010, 11.36
Kiitti vinkistä, ei ole pahan hintainen. Ja löytyy kaiken lisäksi kullitettuna. :) Nyt vaan pitää etsiä ne Hopeen sopivat päätykappaleet jostain..

Kysäseppä Pyörämaailmasta päätykappaleita.

Ostin sieltä itselleni pikalinkkupäätykappaleet että saatiin etukiekko rihtauspukkiin kiinni. Hinta oli kohtuullinen ja tavarat tulivat seuraavana päivänä.

drop
11.06.2010, 13.18

Eikös Foxcomp ole ollut sekä DT'n, Hopen että Hadleyn jämy?

Portti
11.06.2010, 15.18

Sekä kiekot, että DT:n läpipultit tulivat ActionSportsista Saksasta:

http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Custom-Laufraeder/MTB-Disc-26-Zoll:::3_9_108.html

Tilattiin kolmet melkein samanlaiset kiekot samalla ja ei valittamista ActionSportsin toiminnasta. Minä olin ainoa, joka otti kiekkoihin nuo DT:n RWS:t ja eipä ole vielä kaduttanut. Nyt kun ajokokemusta on noilla tullut hieman enemmän niin mielipide on edelleen sama eli jämäkkyyttä keulaan on tullut lisää.

Kiekkojen vaihdolla lähti muuten n. 300 g pyörivistä massoista pois verrattuna Crossmax ST:hen. Noiden uusien kiekkojen punnitut painot olivat:

- Etukiekko ml. Stan's yellow tape 623 g
- Takakiekko ml. Stan's yellow tape 743 g
- Yht. 1.366 g

Raikku
13.08.2010, 19.43
Jos on DT240s-navat normaaleilla linkuilla(ja 9/10mm), niin mitä tarvitsee tuohon RWS-pultti hommaan? Onko iso homma konversoida, mitä maksaa ja kuka myy?

Plus
13.08.2010, 20.22
Jos on DT240s-navat normaaleilla linkuilla(ja 9/10mm), niin mitä tarvitsee tuohon RWS-pultti hommaan? Onko iso homma konversoida, mitä maksaa ja kuka myy?

Konversio on helppo, mutta osia sekä eteen että taakse on ollut aika hankala löytää ainakaan kovin nopeasti ja vieläpä samasta paikasta. Koeta bike-components.de, yritä ottaa tolkkua eri optioista saksan kielellä ja varaudu maksamaan about satanen....

JiiPee
13.08.2010, 20.42

Soita tonne tai käy http://www.foxcomp.fi/ on maahantuoja.

mutanaama
17.10.2011, 16.01
Tämmösiä piti heti tilata, kun näki moisen livenä.

Simply the best.

drop
17.10.2011, 17.48
Mistä löysit tuon?

PaH
17.10.2011, 18.36
Willi weikkaus et weli mutanaaman näkemä yksilö on alkujaan peräisin Hadley- merkkisestä
pajasta, josta se on siirtynyt Bikebling.com - domainin omaavalle sälä-, luta- & roipe- boutiquelle,
josta se taas on siirtynyt US Postal Servicen suosiollisella avustuksella setien laajaan mutta sitäkin
yhteiskäyttöisempään osavalikoimaan.

mutanaama
17.10.2011, 18.47
Siinä nyt pääs käymään niin, että tilausvaiheessa hämmennin itseni kanssa sen verran, että menin tilaamaan noi balle racingista. Hinta kolmelle rahteineen teki 110$, siihen sitten alvi vielä päälle.

Tmh
17.10.2011, 20.54
Siinä nyt pääs käymään niin, että tilausvaiheessa hämmennin itseni kanssa sen verran, että menin tilaamaan noi balle racingista. Hinta kolmelle rahteineen teki 110$, siihen sitten alvi vielä päälle.

Ballesta tuli myös mulle tuommonen justiin. 2009 vuonna tilasin yhden ja silloin postikulut oli vielä kohtuulliset(12.95$) mutta nykyään aika suolaiset postikulut tuolta tulee. Tosin tulee kyllä tilauskin nopsaan perille.

crcm
04.07.2013, 10.36
Mites porukalla on toiminu tuo RWS Thru Bolt? Itsellä harkinnassa 10mm/135 versio. Transun oma on ihan jees, mutta kahva pyörittää pulttia jossa on muovinen sovitusosa ja se on vähän hanurista.

MRa
04.07.2013, 11.35
Mites porukalla on toiminu tuo RWS Thru Bolt? Itsellä harkinnassa 10mm/135 versio. Transun oma on ihan jees, mutta kahva pyörittää pulttia jossa on muovinen sovitusosa ja se on vähän hanurista.

Mulla on ollu tollanen käytössä muutaman vuoden. Alkuun oli haaste saada pysymään se kireällä, mutta sit laitoin vähän ruuvilukitetta akselin päähän jonka jälkeen on toiminu ok. Hieman hankalaa kuitenkin se, että tällöin voi olla vaikee pitää käsin kiinni sitä "mutteria" kun kääntää kahvaa.

Kiovan Dynamo
05.07.2013, 09.30
Minä laitoin tuollaiset uusimpaan maastopyörään ja olen kyllä tykännyt. Kun runko vaati taakse 142x12 akselin, niin sitten piti eteenkin laittaa samanlainen linkku. Koska haarukka ei ole läpiakselimallia, niin laitoin 9-millisen RWS-akselin ja saattaapi olla, että ei tarvitse enää palata takaisin klassisiin pikalinkkuihin. Helppo kiristää, tukevasti kiinni kerrasta ja ehkä se etupääkin on vähän jämäkämmän tuntuinen. Paha sanoa, kun pari muutakin asiaa muuttui samalla... ;)

Luu
05.07.2013, 14.20
Ei vinkase jarrulevyt niinkuin joskus pikalinkkujen aikaan. Just riding along kaupasta sai halvimmaalla. Uudessa mallissa on metallikahva.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk HD

J T K
07.02.2014, 01.00
Mites irroitetaan DT240s navan 15mm päätykupit? Millä ne on siinä navassa kiinni..? Kun pitäisi vaihtaa 9mm sovitteet, kun nykyinen keula on sitä sorttia.

mutanaama
07.02.2014, 01.47
Muistaakseni vetämällä

Juha Jokila
07.02.2014, 02.46
^^ Aikatulilankanalli akselin reijästä sisään ja NAPS on kupit irti.

Kiovan Dynamo
07.02.2014, 10.24
Aikatulilankanalli

:D

Ja, minä kun luulin, että mulla on säätämössä kaikkea oleellista.

J T K
10.02.2014, 00.55
Kierteellähän ne olivat. Toinen on irti, nyt pitäisi enää keksiä miten se toinen irroitetaan. Ilmeisesti se läpiakselin runko pitäisi saada pukattua navasta ulos laakereiden kera ja sitten irroittaa se toinen. Täähän olikin rojekti..

J T K
13.02.2014, 01.21
Alkuun en meinannut uskaltaa alkaa edes hakkaamaan sitä läpiakselia ulos navasta. Mietin että millä hiivatilla sen edes teen. No, silmiin sattui 20cm pätkä puisesta harjanvarresta. Sehän sattui olemaan hyvin lähelle oikean paksuinen, joten pienellä veistelyllä sain siitä tehtyä työkalun, jota takomalla reilusti puolenkymmentä kertaa akseli vihdoin tuli toisen puolen laakerin ja kupin kera. Sitten vain miettimään, miten hiivatissa siitä rungosta otettaisiin niin pitävä ote rikkomatta mitään, että kuppi irtoaisi.

Tein patentin siten, että pyöritin vanneteippiä läpiakselirungon ulkopinnalle kaksipuoleisesti, sen päälle kierritin pätkän sisurua, sen päälle kiristin koiran nahkaisen kaulapannan ja puristin lukkopihdeillä otteen paketista. Tahtoi luistaa edelleenkin, mutta kun kastelin nahkahihnan niin sitten riitti pitoa sen verta, että toisen puolen kuppi vihdoin irtosi. Enpä olisi uskonut, että tämä olin näin hässäkkä homma.