PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Marathon Winter -renkaiden kestävyys

Tupe
30.03.2010, 17.26
Ostin keväällä 2008 Schwalbe Marathon Winter nastarenkaat.

Eilen nasta kaivautui läpi eturenkaasta ja puhkaisi kumin. Tänään takarenkaasta. Varsin tasalaatuista siis. :)

Molemmista renkaista lienee suunnilleen yhtä monta nastaa lentänyt hiiteen.

Vertailuna Nokian W240 ja W106 kumeihin: Marathon Winterillä olen siis ajanut 2000-2500 km. Nokian W240:llä ajoin ainakin 5-6 talvea eli vähintään noin 4000 km. W106:lla ajeltiin vieläkin enemmän. Nokioissa säilyi nastat paremmin ja ne myös pysyivät renkaan ulkopuolella.

Harmi vaan, että W160 häviää Marathon Winterille pidossa ja W240 rullaavuudessa.

Vissiin sakut ei vaan osaa kestävyyspuolta?

ppm
30.03.2010, 18.07
Ostin keväällä 2008 Schwalbe Marathon Winter nastarenkaat.

Eilen nasta kaivautui läpi eturenkaasta ja puhkaisi kumin. Tänään takarenkaasta. Varsin tasalaatuista siis. :)
...

Vissiin sakut ei vaan osaa kestävyyspuolta?
Minulla on hieman on samanlaisia kokemuksia. Kaksi Marathon Winter -rengasta on mennyt ennen aikojaan vaihtoon (v. 2007 - 2009) johtuen juuri siitä, että nastat kaivautuvat kohti sisäkumia. Nastoja ei ole juuri irronnut (1 - 2 kpl / rengas) ennen kuin olen vaihtanut kaivautumisongelman takia.

Knut
30.03.2010, 19.30
Paikkasin juuri sisäkumin pyörästäni ja tarkistin samalla Marathon Winter renkaiden nastatilanteen. Takarenkaassa huomattava osa nastoista oli lähtenyt painumaan kumin sisään, ei kuitenkaan sisuskumin puolelle ja muutama nasta oli irronnutkin. Edessä tilanne oli hitusen parempi, mutta samoja merkkejä oli nähtävissä. Hankin renkaat syksyllä 2009 ja matkaa niillä on taitettu noin 1500 km. Luulempa kuitenkin ajavani vielä useamman talven näillä renkailla.

Renkaat rullaavat todella hyvin jäisellä pyörätiellä ja pitokin on ihan hyvä. Meno asfaltilla on huomattavasti tahmeampaa.

appmot
30.03.2010, 20.39
Cyclossa kapeimmat Marathon Winterit alla ja sisäpuolella rengasta näkyy selvät kohoumat nastojen kohdalla. Renkailla ajettu n.800km. Kaikki nastat ovat tallella.

Risto Koivunen
30.03.2010, 21.02
Kohta kun tulee ajankohtaiseksi vaihto kesärenkaisiin, niin täytyypä tarkistaa noitten omien Marathon Winterien kunto sisäpuolelta. Tullut ajettua niillä joulusta lähtien.

Ovat sen verta tiukat etten ala niitä ihan huvin vuoksi irrottelemaan.

Sepulius
30.03.2010, 21.54
Mullakin painui nastat sisäänpäin ja puhkaisi sisäkumin. Renkaalla oli ajettu noin 1500 km. Onneksi sain liikkeestä uuden renkaan tilalle ilmaiseksi.

VPR
30.03.2010, 22.48
Just vaihdoin Marathon Winterit Marathon Supremeihin, noilla on ajettu ehkä noin 1500 viime marraskuusta. Takaa puuttui osa nastoista ja sisällä oli kohoumat mutta ei yhtään sepeliä tai läpi tullutta nastaa eikä yhtään puhkeamaa koko talvena.

Kuutio
31.03.2010, 06.28
Toista talvea ajan ko. renkailla. Ensimmäisenä talvena jäi yksi nasta matkan varrelle, tänä talvena ensimmäinen sisärengasrikko. Ei mitään selvää nastojen sisään painumista havaittavissa ainakaan vielä. Rullaavat lumella mukavasti, asfaltilla meno vähän tervaisempaa, helpot laittaa vanteelle. Näillä mennään talvella jatkossakin.

Tupe
31.03.2010, 08.48
Tuttu ongelma siis muillekin. Ajattelin ostaa pistosuojanauhaa. Sillä vois saada renkaalle hieman lisää käyttöikää, jos nastojen kaivautuminen estyisi.

Minulla on käsitys, että tuossa kumissa on pistosuojaus. Aika ironista, jos omat nasta puree. :)

KSi
31.03.2010, 15.16
Kaksi mystistä ilmojen katoamista on eturenkaasta ollut viime lenkeillä. Mitään läpi tullutta sirua en löytänyt ja ilman vajuminen on ollut niin hidasta, että perille pääsin molemmilla kerroilla. Oliskohan vaan sisäpuolelle hieman kohonnut nastan pohja aiheuttanut nämä.. en ole varma asiasta.

Tupe
31.03.2010, 16.20
Kaksi mystistä ilmojen katoamista on eturenkaasta ollut viime lenkeillä. Mitään läpi tullutta sirua en löytänyt ja ilman vajuminen on ollut niin hidasta, että perille pääsin molemmilla kerroilla. Oliskohan vaan sisäpuolelle hieman kohonnut nastan pohja aiheuttanut nämä.. en ole varma asiasta.

Itse huomasin reiät vasta kotona pyörävarastossa. Pyörästä kuului hyvin vaimeaa sihinää.

Toinen reikä tyhjensi ilmat noin parin tunnin aikana.

Kumpaakaan reikää ei löytänyt sisärenkaasta ilman veteen upottamista. Yleensä kivien tms. reiät löytää helposti ilman vettäkin.

tri46
31.03.2010, 22.20
tämä oli toinen talvi noilla renkailla ja useampi nasta alkaa tulla jo läpi. ehtivät juuri puhkaista sekä etu- että takakumin, ennenkuin vaihdoin kesärenkaisiin viime viikonloppuna. Kulutus pintaa olisi vielä paljon ja vain kaksi nastaa on irronnut...

Pjuukula
04.04.2010, 13.11
Hmm.. Ostin omat Marathon winterit viime syssynä ja nyt kun vaihdoin nappulakumit alle huomasin, että toisesta renkaasta alkaa purkaantua tuo rautalanka, mikä ilmeisesti pitää rengasta muodossaan. :seko: Törröttää sen verran ikävästi, että puhkoo varmasti sisurin jos tuon takasin vanteelle laittaa. Mistä tämmönen voi johtua? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Toivottavasti ei takatalvi yllätä...

IncBuff
06.04.2010, 20.03
Juuri vaihdoin Marathon Winterit pois fillarin alta ja yhtään nastaa ei näy olevan hukassa. Sisäpuolella on joidenkin nastojen kohdalla näkyvät painaumat (takakumissa muutama enemmän), mutta ei lähelläkään, että olisi läpi asti. Renkailla on ajettu nyt kaksi talvea ja n. 1500 kilsaa pääasiassa lumipintaisia pyöräteitä + syksyn ja kevään jäätiköt ja asfaltit.

ejex
06.04.2010, 20.29
Mietin tässä, että mitenköhän rengaspaineet vaikuttavat nastojen läpituloon Marathon Winterissä? Suositushaarukkahan on iso, peräti 3-6 baria liukkaudesta ja lumesta riippuen. Itse ajoin talven kompromissipaineilla, enimmäkseen n. 5 barilla, eikä ole vielä pahempia kohoumia sisäpuoleella. Toisaalta kilsoja ei tullut kauheasti pakkasista johtuen. Mutta ajoltaan nuo ovat siis loistavat renkaat!

Avisio
07.04.2010, 18.47
Schwalben toista nastakumia Snow studia ei näytä vaivaavan tuo nastojen läpipainuminen. Itselläni oli tuo rengas käytössä marraskuusta tähän päivään asti.
Tänään kun vaihdoin työmatkapyörään kesäkumit alle, tarkastin kumien kunnon: vajaan 1000 kilsan kaupunkiajossa takarenkaasta pudonnut yksi nasta, ja yksi kivensiru kaivautunut kumin sisään. Muuten renkaat hyvässä kunnossa, eivätkä nastat tunnu renkaan sisäpuolella.
Renkaat osoittautuivat hyviksi sohjokelin renkaiksi, jäällä pitoa voisi olla enemmän.

alli
12.04.2010, 11.58
Perjantaisen rengasrikon jäljiltä vaihdoin eilen kesärenkaat alle ja paikkasin takasisäkumin. Taas reikä sisäkumin päällä. Neljä rengasrikkoa oli talvella, joista yhdessä oli iso sepelikeihäs syynä ja kolmen aiheuttajaa en varmasti osaa sanoa. Kaksi näistä sattui, vaikka oli pistosuojanauhakin välissä.

En kerennyt tutkia tarkkaan vielä noita ulkorenkaita, mutta sen näin, että ainakin yksi nasta oli ihan puhkaissut reiän niin että metallia näkyi sisäpuolelta. Renkailla olen ajellut kuitenkin arviolta vain 1100 km tms. Olisiko tässä reklamoinnin paikka ja vastaako tarkoitustaan lähteä niitä Saksaan lähettelemään, taitaa tulla kuluja jo aika tavalla?

Olen kuitenkin tykännyt, että näillä oli mukavampi ajella kuin edeltäjillä Hakka W 240:lla.

rhubarb
12.04.2010, 16.14
Syksyn, talven ja viime viikonloppuun asti kohtuullisessa käytössä (sanotaan 3-4 ajokertaa/viikko) saldona nolla rikkoontumista. Ei pistosuojausta, ei tarkasti puhdistettu ennen joka lenkkiä. Ajopaine 5-6bar (6 suositusmaksimi). Helsingin seudulla ajettu eli suht paljon "tappajasepeliä" silloin kun ei ollut lunta ja jäätä. Nastan paikat ovat selvästi havaittavissa sisäpuolelta (niinkuin kuuluukin jos ne on sisäänajettu) mutta ei läpi. Nastoja ei puutu, eikä pinta ole erityisen huonossa kunnossakaan.

Että näin päin täällä.

PeltiSeppo
22.03.2011, 21.50
Hmm.. Ostin omat Marathon winterit viime syssynä ja nyt kun vaihdoin nappulakumit alle huomasin, että toisesta renkaasta alkaa purkaantua tuo rautalanka, mikä ilmeisesti pitää rengasta muodossaan. :seko: Törröttää sen verran ikävästi, että puhkoo varmasti sisurin jos tuon takasin vanteelle laittaa. Mistä tämmönen voi johtua? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Toivottavasti ei takatalvi yllätä...

Mulla kävi samalla tavalla, paitsi tuo rautalanka alkaa kuoriutua ulkopinnan kautta. Semmoinen 5cm pätkä pilkistää pahimmillaan takarenkaasta :mad:
Syksyllä 2009 ostettu eli 2 talvea takana

Ihan ok nuo rullaa mutta lumessa ja sohjossa ei kyllä toimi yhtään, jäällä ajavat asiansa.

rjrm
23.03.2011, 18.01
Syslokrossarissani on 2010 ostetut MW:t alla, 35mm leveys. Noilla on ajettu noin 2000 km kuluneena talvena pääasiassa lumella. Asfaltilla ajelua on ollut noin 30 kilometriä. Edestä ja takaa on lähtenyt yksi nasta. Sisäpuolelle en ole kurkistanut, mutta tarkistan kyllä, kunhan pääsen laittamaan kesärenkaat alle.

RM

asb
26.03.2011, 09.50
http://lh4.googleusercontent.com/_e_5lwS1n-Zs/TYy6e5DUeUI/AAAAAAAABV0/R2MMd38Rc3M/25032011_001_.jpg

Mara Wintterin vaijeri on mennyt rikki ja siitä on työntynyt pienestä siististä reijästä teräksinen lanka renkaan sisäpuolelle. Sitähän sisäkumi ei kestä ja kotiin mennään kävellen pyörä olalla. :/ Kumi laitettu vanteelle kahdesti ja sillä on ajettu alle 500km. Tänään meen pyöräkauppaan keskustelemaan takuuasioista.

Mulla kävi samalla tavalla, paitsi tuo rautalanka alkaa kuoriutua ulkopinnan kautta. Semmoinen 5cm pätkä pilkistää pahimmillaan takarenkaasta :mad:
Syksyllä 2009 ostettu eli 2 talvea takana

Enpä huomannut, että muillakin on ollut täysin samoja ongelmia. Mun kumit on ostettu myös loppusyksystä 2009 ja ajettu ekan kerran tän vuoden helmikussa. Hyvä tietää, että kyseessä on selkeästi valmistusvika.

Mulla on 26" kumi ja olisiko ollut 47mm leveä.

Teppo
26.03.2011, 15.14
omat marat kesti 2 talvea, heitin ne just roskiin ku nastat tuli läpi. Ens talveks sit toista merkkiä eli contit

LosJormas
26.03.2011, 17.46
Syksyn, talven ja viime viikonloppuun asti kohtuullisessa käytössä (sanotaan 3-4 ajokertaa/viikko) saldona nolla rikkoontumista. Ei pistosuojausta, ei tarkasti puhdistettu ennen joka lenkkiä. Ajopaine 5-6bar (6 suositusmaksimi). Helsingin seudulla ajettu eli suht paljon "tappajasepeliä" silloin kun ei ollut lunta ja jäätä. Nastan paikat ovat selvästi havaittavissa sisäpuolelta (niinkuin kuuluukin jos ne on sisäänajettu) mutta ei läpi. Nastoja ei puutu, eikä pinta ole erityisen huonossa kunnossakaan.

Että näin päin täällä.

Sama.

Prinsessa
06.04.2011, 10.09
Mun MW:t olleet aktiivisessa käytössä joulukuun alusta maaliskuun loppuun ja niillä ajettiin n.1500km. Ei yhtään rengasrikkoa ja takarenkaasta kaksi nastaa irti. Ei painumia tai purkaantumisia.

Epäilen, että olisin päässyt ilman nastan menetyksiä ilman sitä lukkojarrutus-episodia pari viikkoa sitten. :rolleyes:

Kemmi
06.04.2011, 10.29
Nyt on MW vaihtuneet Marathon supremeihin ja on loppuyhteenvedon paikka.
Renkaina siis 35mm marat ja fillarina cc.

Vajaa 700km ajettu talven aikana ja takaa irronnut 13 nastaa ja edestä yks.
Muuten renkaat ovat uuden veroiset, ei mitään näkyvää edes sisäpuolella.

Kemmi
06.04.2011, 10.31
Ai niin, tästä oli jo lanka.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39931

Tupe
06.04.2011, 12.19
Ai niin, tästä oli jo lanka.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39931

OT: Tuo lanka on itse asiassa aloitettu myöhemmin kuin tämä lanka. :)

Nufan
06.04.2011, 12.38
Pari talvea ollut työmatkapyörässä talvimaratoonit. Täytyy tarkastaa kunto, kun vaihdan tällä viikolla kesämaratooneihin.

IncBuff
07.04.2011, 09.41
2008 syksyllä hankitut 35mm Marathon Winterit otin viikonloppuna alta pois eli kolme talvea on menty. Yhtään nastaa ei puutu kummastakaan renkaasta. Nastojen paikat suht selvästi nähtävissä sisäpuolella, takana kaksi talvea pyörineessä vähän selvemmin, mutta ei lähelläkään että olisi tulossa läpi. Ainuttakaan rengasrikkoa ei ole sattunut. Nuo on käyttöpyörässä niin kilsoja ei varmaan ole kuin sen parisen tuhatta takana kun kaikki lenkit menee maasturilla.

PeltiSeppo
07.04.2011, 09.52
Mara Wintterin vaijeri on mennyt rikki ja siitä on työntynyt pienestä siististä reijästä teräksinen lanka renkaan sisäpuolelle. Sitähän sisäkumi ei kestä ja kotiin mennään kävellen pyörä olalla. :/ Kumi laitettu vanteelle kahdesti ja sillä on ajettu alle 500km. Tänään meen pyöräkauppaan keskustelemaan takuuasioista.

Enpä huomannut, että muillakin on ollut täysin samoja ongelmia. Mun kumit on ostettu myös loppusyksystä 2009 ja ajettu ekan kerran tän vuoden helmikussa. Hyvä tietää, että kyseessä on selkeästi valmistusvika.

Mulla on 26" kumi ja olisiko ollut 47mm leveä.

Täysin samalta näyttää vauriot, ainoa että mun renkaassa kaapeli tuli ulkopuolelta läpi.

Laitoin schwalben sivujen kautta palautetta pari viikkoa sitten, ei ole yllätys kuulunut mitään :seko:

VPR
07.04.2011, 11.41
Soittakaa maahantuojalle ja valittakaa. Tunturi-Hellberg, puh. 010 2733 210

Manensky
07.04.2011, 21.21
Vaihdoin tänään omat Winter Maratoonit suvikumeihin. Kumit tuli ostettua viime syksynä korvaamaan edelliset winter maratoonit, joista tuli nastat sisuskumin kimppuun. Näillä uusilla kumeilla tuli talven aikana kilsoja n. 2000, joista 500 ensimmäistä oli rauhallista sisäänajoa. Rengasrikkoja ei tullut yhtään ja tarkastelun perusteella nastojen taustat renkaan sisäpuolella on hyvässä kunnossa. Tuosta vois päätellä, että jotain kehitystä on tapahtunut vanhempiin versioihiin nähden. Nastoja oli hävinnyt pari kappaletta eturenkaasta, mutta muuten ei paljoa valittamista löydy.

Tassu
11.04.2011, 21.46
Viime syksynä ostin fiksiin M winterit. Olen tykännyt niillä ajaa aivan sikana. 2500 km tuli ajettua talven aikana. Eturengas on kyllä aikas hyvän oloinen. Takarengas muutoin paitsi reilu kymmenkunta nastaa lähteny. Skidaillu olen lumella ja jäällä, ehkä se vähän on verottanu nastoja. Jotenkin jäi sellanen mielikuva lopputalvesta, että skidauspito ei ollut enää niin hyvä kuin alkutalvesta.

Mulla kun on ollut tapana, että hyvillä renkailla ajetaan niin olen ajatellut, että ensi talveksi eturengas taakse ja takarengas kierrätykseen. Tai sit vaan vaihdan päittäin. Mut joo, hyvin kesti nuo ajot.

Lisätään vielä, että maasturissa oli nyt toista talvea samaiset renkaat, tuli vissiin ajettua tänä talvena 20 km. Kesäkumien vaihdon yhteydessä huomasin, että toisessa renkaassa oli kyljessä 10-15 cm pitkä halkeama. Näytti kuitenkin siltä, että ei haittaa menoa. Katotaan ensi talvena tuleeko vaihdettua nastoja alle ollenkaan (mitäs sitä turhaa, jos ei aja).

dakar-xam
12.04.2011, 19.36
Ostin viime syksynä Marathon winterit cc:hen ja jokin aika sitten hoksin, että eturenkaasta on lähtenyt nastoja irti melko paljon. Täytynee käydä kyselemässä liikkeestä, että mitä tehdään... En ole kikkaillut tai räppäillyt cc:n kanssa, vaan pyörä oli talven pelkässä työmatkakäytössä.

Marathoneja ennen ajelin 3 talvea Nokian W106:lla. Niistä ei lähtenyt yhtään nastaa, mutta ne oli muuten surkeammat ajaa.

cujo
12.04.2011, 20.10
Mulla ollut nyt yhden talven alla mara vintterit. Ihan ok. Ei rengasrikkoja tms.
Nyt marathon supremet tilattu, joten jos niillä sit kesä.

Jopo Juoppo
17.04.2011, 20.10
Vaihdoin suvikumit alle.
Samalla huomasin (SW:t), että on tullut halkeamia renkaiden kupeisiin, ikään kuin pinta olisi lähdössä irti.
Nyt en ole varma, onko ajettu 2 vai 3 talvea.
Näyttää pahalta, mutta onko syytä huoleen?
Toisaalta, nastat tulleet hyvin esiin renkaan pintojen kulahtaessa (sisäänajo!), rengas parhaimmillaan!

Nyt en muista vannekokoa (Focus Mares) ja rengas ehkä 42 tjsp. Eli olisikos kyse kapean vanteen ja leveän renkaan keskinäisestä vikuroinnista? Ei niitä paineitakaan paljoa paria kertaa enempää lisäilty. Mutta sisurit kyllä hoiti hommansa loistavasti, eikä tarpeita oikeastaan olisi ollutkaan.

IncBuff
17.04.2011, 21.06
Omissakin marathon wintereissä on kyljissä halkeamia mutta ei nuo ainakaan yhdessä talvessa miksikään muuttuneet. Huomasin ne syksyllä renkaita alle laittaessani.

Jopo Juoppo
17.04.2011, 21.30
No joo, pohdiskelin asiaa ja olisin tulossa päätelmään:
- Ei ongelma, jos kaivautujat (tappajasepeli tms.) hiukkaset ei tuonne kauheasti vaivaudu (huonoo tuuria sitten).
- Renkaan rakenteellinen lujuus ja toiminta tapahtuvat sen renkaan "kuoriutuvan" pintakerroksen alla, eli ei huolta, ellei pullistumaa tms.

Matalilla paineilla ajelun voisin kuvitella moista aiheuttavan.

Eli kovaa menoa ensivuonnakin samoilla vermeillä?

asb
18.04.2011, 08.13
Soittakaa maahantuojalle ja valittakaa. Tunturi-Hellberg, puh. 010 2733 210

Ostokuitti löytyi tuossa pari viikkoa sitten ja vein molemmat renkaat takaisin BikePlanettiin. Sain uudet tilalle ja olen kohtalaisen tyytyväineen takuun toimintaan.

IncBuff
18.04.2011, 08.35
- Ei ongelma, jos kaivautujat (tappajasepeli tms.) hiukkaset ei tuonne kauheasti vaivaudu (huonoo tuuria sitten).
- Renkaan rakenteellinen lujuus ja toiminta tapahtuvat sen renkaan "kuoriutuvan" pintakerroksen alla, eli ei huolta, ellei pullistumaa tms.

Samoihin päätelmiin tulin itsekin. Sepelin kaivautuminen tuonne tuntuu erittäin epätodennäköiseltä, mutta jos alkaa pullistella niin sitten vaihtoon.

Toissa talvena tuli kyllä ajeltua suht matalilla paineilla kun oli varsin pahat kelit välillä ja klv:t muistutti lustinrataa eli ehkä se siitä johtuu. Tänä talvena sitten jatkuvasti 4 bar tai enemmän kun lumella pääasiassa mentiin.

Kyllä ens talvena vielä noilla mennään.

dakar-xam
18.06.2011, 11.57
Mulla taas ei tuo takuuhomma tunnu oikein sujuvan. 2 kk sitten vein renkaan liikkeeseen, sen jälkeen täyttä uutispimentoa asian tiimoilta. Nyt sitten vähän jo nyrjähti hermotkin asian kanssa ja kävin kysymässä, että miten potilas voi. Sitä mun keissiä on palloteltu myyjän ja maahantuojan välillä 2 kk, eikä vieläkään ole selvillä. Selvinneekö tuleville pakkasillekaan asia?

Renkaasta oli siis lähtenyt 10 nastaa peräkkäin samalta reunalta ja 2 toiselta puolelta rinkulaa. Ei oo mun mielestä ihan normaalia?

gobbif
18.06.2011, 16.05
Mun viime vuotiset kesti hyvin talven läpi. Alkutaipaleella nastoja lähti vähän kiemurrellessa, kun välillä rengas otti kiinni asvalttiin. Sopiva sladi teki kaljun kohdan tietty aina samaan paikkaan (nastoja pois peräkkäin). Taisin lisäillä jonkun noin 10 nastaa täydennykseksi. En tehnyt mitään sisäänajoa.

Nastat eivät tulleet sisäpinnasta läpi eikä mitään yritystäkään tunnu sormella. Rengasrikkoja nolla, tosin käyttö tubeleksena litkujen kera. Paineina kelin mukaan vaihtelevat 2-4bar 65kg painoiselle kuskille.

Ensi talvena noilla jatketaan ilman muuta.

Veivaaja
18.06.2011, 17.23
Hankin kolmisen talvea sitten 37*622:t, parin. Toinen meni vaihtoon, kun kymmenkunta nastaa oli ekan 50 km jälkeen lähtenyt. Eikä ollu suditeltu. Vakikauppias vaihtoa ilman muuta.

Sen jälkeen on kestänyt. Yksi nasta taitaa rengasparista olla lähtenyt. Eikä mitään ongelmia sisärenkaan kanssa. Paineet tosin pitänyt korkeina. Renkailla n. 2 tkm ajoa takana.

Toisen pyörän 42-622:t moitteettomassa kunnossa, tosin ajoakin takana vain parisataa kilsaa.

Rengas rullaa paremmin kuin Kenda, varmaankin kuviointinsa ja nastojen sijoittelun vuoksi. Nastojen sijoittelun ja määrän vuoksi nousee hyvin ylös myös viistoista urista jne. Voin siis suositella.

Ehkä vinkkinä, että kannattaa ostaa renkaat hyvissä ajoin, niin nastat ehtivät asettumaan. Ja tietysti sisäänajo, jolloin ei suditella.

dakar-xam
18.06.2011, 17.46
Mulla on nastat lähteneet eturenkaasta, etusella on hankala suditella? Takasesta ei ole lähtenyt yhtään nastaa.

jame1967
18.06.2011, 23.03
Mulla on pari talvee ollu nokiat , en muista mallia , jotain 30.- kappale eikä yhtään nastaa ole lähtenyt .

dakar-xam
22.10.2011, 10.18
Omalla kohdalla takuuvaihdon hoitaminen kesti lopulta reilu 5 kk. En ole millään tavalla tyytyväinen siihen, että miten asia lopulta hoidettiin.

Matti S.
03.11.2011, 21.50
Ehkä vinkkinä, että kannattaa ostaa renkaat hyvissä ajoin, niin nastat ehtivät asettumaan. Ja tietysti sisäänajo, jolloin ei suditella.

Schwalben renkaan ympärillä olevassa paperissa lukee jotensakin että "50 km sisäänajo ilman sudituksia ja kovia tai lukkojarrutuksia jotta nastat ehtii asettua". Taidan yrittää toteuttaa sisäänajon maltillisena. Ei nuo renkaat missään hinnan kiroissa ole, mutta jos talven aikana joutuu useamman setin ostamaan niin se käy köyhän (minun) kukkaron päälle.

orcatri
04.11.2011, 14.04
Jaa-a. Jos vaikka heittäis nuo kohta krossarin toisille kiekoille - viidenneksi talveksi. Muistaakseni yksi nasta on häviksissä.

MTB 50+
04.11.2011, 15.38
Minulla on neljäs tajvi lähdössä näiden kanssa. Välillä 29" maasturin alla maantietalvikumeina ja nyt cyclossa talvikiekoilla. Hyvin tuntuvat kestävän.

JiiPee
05.11.2011, 15.06
Tsori nuubikysymys, mutta ei oo kokemusta tästä 700c (28") rengaskoosta. Onko shwalben marathon winter 35mm mielestänne hyvä valinta työmatka-ajoon talvisille pyöräteille? Ja vielä: voiko ton litkuttamalla muuntaa tubeless renkaaksi, eli onnistuuko tubeless muunnos asentamalla kiekolle vaikka tämän (http://www.notubes.com/Cyclocross-Rim-Strip-P108C13.aspx)?
Tekis mieli koittaa heti tubeleksena kun rullaa varmasti paremmin ku sisurilla?

rhubarb
05.11.2011, 15.17
Tsori nuubikysymys, mutta ei oo kokemusta tästä 700c (28") rengaskoosta. Onko shwalben marathon winter 35mm mielestänne hyvä valinta työmatka-ajoon talvisille pyöräteille?

Ihan OK jäällä jne. mutta heikko vähänkään syvemmässä lumessa. Jos olisin nyt ostamassa, varmaan Ice Spikerit tai Noksun motoguzzit tai mitkä lienevätkään, ja mahdollisimman leveinä.

Kare_Eskola
05.11.2011, 15.35
Marttavintteri on erittäin hyvä työmatka-ajorengas, etenkin jos on jotenkin kunnossapidetyt väylät. Jää ja aurattu lumi ok, ja rullaa asvaltilla kivasti (noin niin kuin suhteessa). Lumipuurossa vetelee.

Litkuttamisen edut tuntuvat marginaalisilta, koska paskasta ei saa konvehtia. Nastarenkaat rullaa huonosti. Mutta saattaisi onnistua, koska kyljet on paksut ja reunalangat aika napakat.

Olen itse yrittänyt tuolla stanin nauhalla tehdä rossitubelekset, mutta ei ota noustakseen jalkapumpulla mun kehille. Onnea matkaan & raporttia.

JiiPee
05.11.2011, 15.47
Marttavintteri on erittäin hyvä työmatka-ajorengas, etenkin jos on jotenkin kunnossapidetyt väylät. Jää ja aurattu lumi ok, ja rullaa asvaltilla kivasti (noin niin kuin suhteessa). Lumipuurossa vetelee.

Litkuttamisen edut tuntuvat marginaalisilta, koska paskasta ei saa konvehtia. Nastarenkaat rullaa huonosti. Mutta saattaisi onnistua, koska kyljet on paksut ja reunalangat aika napakat.

Olen itse yrittänyt tuolla stanin nauhalla tehdä rossitubelekset, mutta ei ota noustakseen jalkapumpulla mun kehille. Onnea matkaan & raporttia.

Dänks Kare & rhubarb, taidan kuitenkin ekaks ajella sisurien kera jos kerta ei ihmeemmin ole vaikutusta. Raporttia laitan jahka saan kokemusta noista alle, ja tuuriin en luota ku mulla on yleensä sitä huonompaa sorttia heh.

gobbif
05.11.2011, 16.29
Tsori nuubikysymys, mutta ei oo kokemusta tästä 700c (28") rengaskoosta. Onko shwalben marathon winter 35mm mielestänne hyvä valinta työmatka-ajoon talvisille pyöräteille? Ja vielä: voiko ton litkuttamalla muuntaa tubeless renkaaksi, eli onnistuuko tubeless muunnos asentamalla kiekolle vaikka tämän (http://www.notubes.com/Cyclocross-Rim-Strip-P108C13.aspx)?
Tekis mieli koittaa heti tubeleksena kun rullaa varmasti paremmin ku sisurilla?

Mulla on ollut ihan toimiva työmatka-ajossa. Pahimmille keleille kaipaa toki jotain reilusti karkeampaa, jollaiset mulla olikin toisilla kiekoilla. 90% ajettiin silti viime talvena MW:llä. Mulla ei mahdu alle leveämpää, jos mahtuisi kokeilisin ilman muuta leveämpiä.

Toimii litkutettuna hyvin, mulla oli nimenomaan litkutettuna viime talven. Kyljet tiivistyivät erittäin helposti eikä vuotoja ollut. Mun kesällä kokeilemiin tubeless -renkaisiin sai itse asiassa lisätä ilmaa paljon useammin (joskin paineetkin on ihan erilaiset).

Rullaavuus on talvirenkailla joka tapauksessa huono, etenkin talvisella alustalla, joten tuossa saat tuskin mitään etuja käytännössä. Litkutuksen edut jäävät ehkä siihen, että yksittäiset sepelireiät tukkeutuvat itsestään (iso etu mielestäni, talvella ei ole kiva ryhtyä paikkaushommiin). Lisäksi käärmeenpuremia ei tule, joten uskaltaa ajaa rohkeammin matalilla paineilla. Asennus ilman sisuria on myös helpompaa.

JiiPee
05.11.2011, 16.51
Mulla on ollut ihan toimiva työmatka-ajossa. Pahimmille keleille kaipaa toki jotain reilusti karkeampaa, jollaiset mulla olikin toisilla kiekoilla. 90% ajettiin silti viime talvena MW:llä. Mulla ei mahdu alle leveämpää, jos mahtuisi kokeilisin ilman muuta leveämpiä.

Toimii litkutettuna hyvin, mulla oli nimenomaan litkutettuna viime talven. Kyljet tiivistyivät erittäin helposti eikä vuotoja ollut. Mun kesällä kokeilemiin tubeless -renkaisiin sai itse asiassa lisätä ilmaa paljon useammin (joskin paineetkin on ihan erilaiset).

Rullaavuus on talvirenkailla joka tapauksessa huono, etenkin talvisella alustalla, joten tuossa saat tuskin mitään etuja käytännössä. Litkutuksen edut jäävät ehkä siihen, että yksittäiset sepelireiät tukkeutuvat itsestään (iso etu mielestäni, talvella ei ole kiva ryhtyä paikkaushommiin). Lisäksi käärmeenpuremia ei tule, joten uskaltaa ajaa rohkeammin matalilla paineilla. Asennus ilman sisuria on myös helpompaa.

No höh, itseasiassa sinulta kaipasinkin tätä raporttia kun luin tuon aikaisemman postauksesi litkutuksesta, kiitos. Tätä sepelibropleemaa varten itsekin tuota litkutusta pohdin, painoa mulla on varmaan lähelle 100kg talviryysyt ja reppu selässä.
Olisi ehkä helpompi säätää sopivat rengaspaineetkin kun ei tarvis niin pelätä snakebitejä.
Voitko vielä tarkentaa millä systeemillä teit tuon tubeless muunnoksen, stans no tubes ainakin tarjoaa useampaa eri leveyttä noihin nauhoihin?
Ja kiemurtelee se leveämpikin rengas kun tarpeeks sitä puuroa tulee, mutta toki speksataan niin leveänä kuin mahdollista.

edit. juu löysinkin jo ton tubeless kitin, no worries.

gobbif
06.11.2011, 13.13
Mulla oli Ultegran kiekot eli valmiiksi tubeless-sopivat. Tubeleksista tuli myös kesän aikana hyviä kokemuksia maantierenkaissa. Pikkureiät tiivistyivät kivasti Stanin litkuilla, mutta vuotokohdan saattoi joutua kääntämään hetkeksi alaspäin. Sisäkumi kannattaa silti pitää mukana, kun tuli lähemmäs senttinen viilto, ei litkut kyllä tiivistäneet kesärengasta millään.

Stanin litkut kuivuivat ainakin mulla muutaman kuukauden jälkeen, joten litkuja on syytä lisätä tarpeen mukaan sekä kesällä että talvella. Renkaiden poisto keväällä on sitten sotkuista puuhaa, kun siellä on litkut ja sen lisäksi pois hinkattavana kaikki kuivunut töhnä sekä renkaassa että vanteesssa. Vuosi takaperin ostamani Stanin litkupullo on edelleen käyttökelpoista eli tuota uskaltaa ostaa isommankin pullon kerralla.

Toisina talvirenkaina mulla oli Nordic Spike 42mm, joilla ajettiin se pahin 10%. Myös nuo olivat litkutettuna ilman mitään ongelmia.

J Panula
29.11.2011, 09.13
Katos, täällähän oli paljonkin muita, joilla oli tullu muuten hyväkuntoisista maratooneista reunakaapeli pihalle, oli vaan niin outo vika, etten löytänyt syytä puhkeaville sisureille kun tuli tutkittua vaan vannetta ja ulkokumin pohjaa ja puolenkymmentä sisuria parin viikon aikana meni, kunnes rautalanka tuli enemmän eli n. 5mm näkyviin, sitä ennen vain langan kärki pisti aina vakiopaikaan reiän päivän parin välein, meinas vähän hitsata hermoja... ja tokihan kyseessä vielä kaikki nastat omaava eturengas...

Ensimmäinen rengas jossa menee kaapeli ennen kulutuspintaa, joka on meikälisen kohdalle sattunut... (ja on jokunen kumi mennyt rikki muutamassa kymmenessä vuodessa)

Uusi tuli hommattua, mutta jos olisin tiennyt olevan tyyppivika, niin olisi kyllä merkki vaihtunut...

No, puhkeaa nuo muutenkin, takakumista pari nastaa poistui viime talvena ja terävä kivi tuli molemmista rei'istä läpi, korjaatui tukkimalla reikä silikonilla, niin ei tartu kivet koloihin...

oil
29.11.2011, 14.09
Ostin nämä gummit ja tänään eka ajo töihin niillä. Ihan ok, rullaavat selvästi paremmin kuin vanhat Nokian W106:t.

Jopo Juoppo
10.12.2011, 00.28

Jep!
Vaihdoin juurikin nuo gumekset alle juuri ennen näitä räntämössöjä, töistä palatessa olikin hauskaa ilottelua shwablen slalom renkailla. Rouva oli tullut hieman aikaisemmin, kertoi tuoneensa fillarin kantamalla (epäilen työntämällä). Sillä on mun vanhat Nokia 105.

steelmän
11.12.2011, 19.01
Ostin nämä gummit ja tänään eka ajo töihin niillä. Ihan ok, rullaavat selvästi paremmin kuin vanhat Nokian W106:t.

Tuossa Swalbe:t odottavat asennusta, itseasiassa alko 'päistämään' kun nuo tilattuani huomasin Ajopyörän tarjouksen noille W106-renkuloille, toivottavasti nää Swalbe:t pelittää sillä ainakin kaikki tähän mennessä maasturin alla olleista (jo toisen vuoskymmenen kokemuspohja) Noksuista ovat toimineet 100% hienosti ja pitkään ........ ja ilman kummempia nastojen menetyksiä.

oil
12.12.2011, 11.37
Rullaus ja pito edelleen ok, mutta eilen havaitsin nastoja irtoilleen molemmista renkaista. Ohjeen mukainen hellä sisäänajo tehty, eikä muutenkaan ole tullut reviteltyä näillä pääkallokeleillä.
Mites kokemukset on olleet, variseeko näistä nastat ko lehdet puista?

kenaattori
12.12.2011, 11.42
Rullaus ja pito edelleen ok, mutta eilen havaitsin nastoja irtoilleen molemmista renkaista. Ohjeen mukainen hellä sisäänajo tehty, eikä muutenkaan ole tullut reviteltyä näillä pääkallokeleillä.
Mites kokemukset on olleet, variseeko näistä nastat ko lehdet puista?

Minulla yhden talven ollut käytössä, ei ole vielä nastan nastaa irronnut..

waariz
13.12.2011, 11.38
Mullapa irtos nasta eilen jo asennusvaiheessa. Kattelin, että mitä tohon lattialle nyt putos. Nastahan se siinä. No eipä viitti vielä yhestä alkaa narisemaan. Toivon mukaan tämä oli yksi ja ainut sunnuntainasta mun renkaissa.

FoMoCo
13.12.2011, 11.53
Yhden talven jäljiltä ei ole nastoja vielä irronnut. Ajoin renkaat sisään aikoinaan useita satoja kilometrejä asfaltilla.
Hyvin toimi rengas aamulla jäisellä kelvillä.

oil
15.12.2011, 15.06
No, laskin eilen eturenkulasta puuttuvan 6 nastaa. 2 vkon epäsäännöllisellä työmatka-ajolla tuntuu noita irtoavan liian tiuhaan. Pitäiskö mennä vaihtamaan, varsinkin kun eilen sepeli vielä puhkaisi kumin muutenkin ;-)

JohannesP
15.12.2011, 15.45
Mitenkä toi painorajotus vaikuttaa nastarenkaissa? CRC:n sivuilla lukee maximum load 100kg. Itselläni pelkästään oma massa on tuon 100kg ja siihen viellä talvivarusteet ja reppu selkään niin menee reippaasti ylitse. Pureutuuko nastat renkaat läpi helpommin?

rjrm
15.12.2011, 16.17
On se kumma, miten toisilla tuntuu irtoavan. Täällä pysyy. Uskaltaisin ostaa toisenkin parin.

msl
15.12.2011, 16.48
Apaut 500-700km takana ja ainakin 2 nastaa takaa ja yksi edestä puuttuu. Reilu 100km sisäänajo tuli tehtyä varsin rauhassa ja hissukseen jollain 4:n paineilla. Mitään johtopäätöstä en vedä mut 10v vanhoista extremeistä ei puutu yhtään nastaa.

Tupe
15.12.2011, 17.19

Vaikka eka rengassarja menikin pian hajalle, uskalsin ostaa toisen parin. Ne ovat kestäneet toistaiseksi. Tosin kilometrejä ei ole vielä yhtä paljoa kuin noissa edellisissä (joista siis tuli nastat läpi).

Painan noin 80 kg, joten erityisen raskasta kuormaa renkailla ei pitäisi olla.

Yksi nasta on irronnut ekan talven jälkeen.

Tuo eka hajonut pari on tallella. Niistä saisi varmaan vielä käyttökelpoiset laittamalla renkaan sisäpuolelle pistosuojanauhaa, jeesusteippiä, tms.

Tassu
29.12.2011, 17.54
Viime syksynä ostin fiksiin M winterit. Olen tykännyt niillä ajaa aivan sikana. 2500 km tuli ajettua talven aikana. Eturengas on kyllä aikas hyvän oloinen. Takarengas muutoin paitsi reilu kymmenkunta nastaa lähteny. Skidaillu olen lumella ja jäällä, ehkä se vähän on verottanu nastoja. Jotenkin jäi sellanen mielikuva lopputalvesta, että skidauspito ei ollut enää niin hyvä kuin alkutalvesta.

Mulla kun on ollut tapana, että hyvillä renkailla ajetaan niin olen ajatellut, että ensi talveksi eturengas taakse ja takarengas kierrätykseen. Tai sit vaan vaihdan päittäin. Mut joo, hyvin kesti nuo ajot.
Nyt toinen "talvi" menossa samoilla kumeilla, jopa niin, että huonompi rengas takana (jostain syystä näin pääsi käymään). Ehkä katsoin, että kyllä noilla vielä ajelee. Noh, talvi on ollut mitä on eli sepelillä on saanut ajella vähäsen. Sopivan kokoinen ja muotoinen kivi meni sit reikään, josta nasta oli lähteny veks, niin läpihän se meni. Eka rengasrikko wintereillä.

Vecculiko
29.12.2011, 18.54
Takana uudet Marat ja edessä Contin Nordic Spiket. Sisäänajoa n. 50 km. Sen jälkeen ovat saaneet vähemmän rauhallista kyytiä yhteensä 180km tähän mennessä. Marasta lähtenyt 3 nastaa ja Conteissa kaikki tallessa.

jaiksi
30.12.2011, 01.20
Kolmen viikon aikana Maran takarenkaasta ~15 nastaa pois. Edestä ei yhtään. Onneksi pelkkiä nastoja saa kaupasta.

Wacky
30.12.2011, 12.08
Mulla on tullu nastat läpi alle 500km, mutta kun vaihtoehtoja on niin niukasti mun pyörään jouduin tilaamaan vaan uudet ja toivottavasti uudet kestäis paremmin. Takaa on lähtenyt n. 15 nastaa, edestä yksi.

Vecculiko
30.12.2011, 13.14
Mulla on tullu nastat läpi alle 500km, mutta kun vaihtoehtoja on niin niukasti mun pyörään jouduin tilaamaan vaan uudet ja toivottavasti uudet kestäis paremmin. Takaa on lähtenyt n. 15 nastaa, edestä yksi.

Pistosuojanauhoilla pystyy vielä ajamaan vaikka nastat tulleet läpi. Huomasin vaan kun vaihdoin uuden Maran taakse, niin oli viisi nastaa tullut läpi, mutta hyvin tuolla oli vielä ajanut.

Wacky
30.12.2011, 17.24
Mulla oli takana pistonauha ja ylimääräinen sisäkumi, mutta silti meni eilen takaa puhki. Kahdesta keskimmäisestä rivistä nastoja melkein kaikki oli tullu jo läpi. Pistin sisään vanhan kuluneen kesäkumin josta poistin reunalangan pistonauhan ja sisäkumin sijasta jos sillä kestäis ajella kunnes saan uudet.

Jake_Kona
30.12.2011, 17.35
Itse ajelen kesät talvet max paineilla. Eikä ole ollut rengasongelmia.
Nastat pysyneet hyvin ja pito peilijäällä hyvä.
Mitä paineita olette käyttäneet jos on ollut ongelmia?

Wacky
30.12.2011, 23.46
Paineet on ollu joskus jopa vähän päälle max ja tiedän ettei se ole suositeltavaa ja on saattanut aiheuttaa ongelmat. Yleensä ollu ihan max, mutta olen ajellut pitkiäkin sivuja kun on tullut hitaasti vuotava reikä ja täytellyt kun on menny löysäksi, eli n. min paineisiin.
Nastat on tullu sisään koska ne on lähtenyt taittumaan sivuille ja vääntäneet pohjansa sisään renkaan reinan puolelta joka viittaisi kovissa paineissa tapahtuvaan vääntymiseen, eli uusilla ajettelin pitää paineet maltillisemmissa lukemissa max 4.5 jos vaikka välttyisi tältä ongelmalta sillä.

timppa_234
31.12.2011, 09.13
Nyt alla olevat Marathon Winterit eivät tule kestämään kovin kauaa pääkaupunkilaista sekakeliä. Takana vasta parisataa km ja eturengas on jo halkeamassa kahtia, keskellä on kiva parin millin rako, joka ei parane käytössä. Lisäksi takarenkaasta on lähtenyt yksi nasta helpossa paikassa, pyörätien korokkeessa.

En ole vielä läytänyt sopivia paineita mutta ainakaan yli neljää kiloa niihin ei kannata sulloa.

bigfood
31.12.2011, 20.21
Itsellä neljä talvea ollut MW edessä ja Snow stud takana, joilla on nyt ajettu muutama tuhat pk-seudun sepelihelvetissä. MW:ssä kaikki nastat tallella ja ST:sta yksi nasta kadonnut. Pistosuojauksena ollut leikatut krylionit eikä mitään ongelmia ollut (painoa ei huomioida). Renkaiden ikääntyminen alkaa tosin näkyä kylkien halkeilemisena, joten viimeinen talvi menossa. Ehkä vanhemmat vuosikerrat ovat olleet laadukkaampia?

NoNo
01.01.2012, 16.25
MW takana ajettu sellaiset 20 tuntia ja kaikki nasta on vielä tallella. Vaikuttaa hyvältä ostokselta.

Premnas
05.01.2012, 11.33
Marathon winterit pyörässä ja tähän asti ollut tyytyväinen, kunnes takarengas meni puhki uv:na. Renkaan keskeltä nappulan kohdalta terävä vaalea kivi kaivanut tiensä vissiin läpi sen verran että sisärengas puhkesi, tosin teki niin pienen reiän ettei heti tyhjentynyt vaan tuntien kuluessa. Nastoja noista renkaista ei ole lähtenyt yhtäkään 2 talven aikana. Eivät liioin ole kaivautuneet renkaan läpi. Renkaan kyljistä nappuloiden kohdalta hiukan halkeilee. Harmittaa tää paljas asvaltti ja tappajasepeli -yhdistelmä kun se näyttää noin tehokkaasti syövän renkaat. Paineita olen renkaissa pitänyt viime talvena jotain 3-3,5, tänä talvena hiukan korkeammalla 4-4,5 (renkaan ohjepaineet muistaakseni 2-5bar).

Ai niin, noilla on ajettu varmaan jotain maks. 1000km talviajoa. Kun taas Marathon plussat ovat kestäneet hiukan alta 5tkm ilman yhtäkään rikkoontumista. Ilm. talviajo on niin vaativaa ettei renkaat sitä vaan kestä..

Hups. nyt täytyy ottaa hiukan sanoja takasin noiden nastojen kanssa. Tsekkasin renkaat ja toisesta eturenkaasta on lähtenyt 3 nastaa. Tekee siis 3x168 nastaa joista kolme lähtenyt irti. Ei paha. Keskinastat hiukan painuneet mutta ei nähtävissä renkaan nurjalla puolen.

ljgda
11.01.2012, 10.51
Kokemuksia muutama sata km kolmesta Marathon Winteristä. Jokainen sisäänajettu asfaltilla 40 km.
Rengas 1: Ensimmäinen nasta irtosi jo asennusvaiheessa. Lisäksi ko. renkaassa oli selvä valmistusvirhe eli rengas oli halki kyseisen nastan kohdalla. Sain neuvoteltua alennuksen myyjän kanssa, mutta en uskalla työmatkoilla käyttää ko. rengasta koska sopiva sepelinpalanen ko. kohtaan --> varma rengasrikko. Tästä renkaasta tuli nastanluovuttajarengas / vararengas.
Rengas 2: Korvasi renkaan 1. Muutama nasta irronnut. Muuten OK.
Rengas 3: paha 1x3mm halkeama tullut jo pian sisäänajon jälkeen. Halki pistosuojakerrokseen asti. Sopiva sepeli tähän --> varma rengasrikko.

Rengasta 2 lukuunottamatta olen pettynyt Marathon Wintereihin. Varastossa on vanha Nokian 28mm nastarengas ja pari Kenda Klondike 37mm:ää, pitänee jompi kumpi näistä laittaa ongelmarenkaan tilalle. Harmi vaan ettei näissä ole niin hyvää pistosuojaa kuin Marathoneissa pitäisi olla.

pikku-mihkali
11.01.2012, 13.24
Se maksimipaino 100 kg on "Maximum Load in kilograms per tire at maximum pressure" eli jollet paina yli kahtasataa kiloa niin ei huolta

ALVIR
11.01.2012, 15.31
Nyt 250km takana SMW:llä, normi sisäänajo ja yksi nasta takaa irronnut. Edestä oli reunasta yksi puolittain irti mutta sain pelastettua kun tarkistin renkaita. Paineet olleet 3-4 Bar luokkaa, ihan positiivinen kuva tähän asti.

Jake_Kona
11.01.2012, 23.20
Itsellä irronnut pari nastaa vaikka koeajon aikana olen mennyt uli kivien kantojen ja juurien.
Useasti on käynyt niinsanottu renkaan napsahdus, siinä varmaan ne pari nastaa irronneet.
Painoa on 129kg ajovermeissä ja max paineilla mennään tyylille uskollisena, nam.

Jopo Juoppo
27.01.2012, 21.43
Olisivatkohan tuolla Swhablella sortuneet ripulointiin ja hätiköityihin korjausliikkeisiin. Ensin valitettiin nastojen läpi kaivautumista ja nyt sitten nastat varisee tielle…
Oliskos mulla menossa jo neljäs talvi samoilla gumeksilla ilman yhtään nasta katoa tai läpitunkemista. Kumin kuluessa jää pito sen kun paranee. Nastojen ulkonema alkaa olla ja varsin miehekästä luokkaa ja pian pito jäällä alkaa olla asfalttia parempi… no kyllähän noi soi asfaltilla jo melkoisesti, mutta mitäpä siitä.

Yksi tekijä nastojen pysyvyyteen voi myös olla nastoituksen ja käyttöönoton välinen aika, eli mitä pidempi aika sitä paremmin on nasta saanut asettua ja muokata itselleen poteron renkaan sisään.

Matsuma
25.03.2012, 11.21
Nyt on kaksi talvea jokapäiväistä ajoa takana. Tulos toisesta kahdeksan nastaa irti, toisesta yksi. Hyvin ovat kestäneet ainakin mulla.

rjrm
25.03.2012, 11.51
Kaksi talvea täälläkin takana. Molemmista kumeista 2-3 nastaa irti.

Arde1
25.03.2012, 14.10
Ensimmäinen talvi menossa joka päiväistä ajoa. Edestä 3 nastaa poissa ja takaata 1, mutta takana lähes kaikki nastat ovat ruostuneet, mutta edestä ei. Miten voi olla mahdollista?
Hyvät renkaat kuitenkin.

JohannesP
25.03.2012, 18.01
En oo paljoo jaksanu loskassa polkea, mutta noin 800km on tullu tammikuusta lähtien poljettua ja 1 nasta lähtyne sekä edestä, että takaa. Hyvät renkaat, mutta sää on itselläni se rajoittava tekijä ettei ole viitsiny.

NoNo
26.03.2012, 09.02
MW eka talven tulokset on 7 menetettyä nastaa (kaikki ovat samalta puolelta ja ulommaisesta rivistä). Ajettu sellainen 3kk vaihtelevilla pinnoilla.
(kyse on siis takarenkaasta)

LoneWolf76
26.03.2012, 11.52
Kolme talvea ajettu ja kaikki nastat ovat tallella, mutta renkaiden kyljet ovat erityisesti laitimmaisten nappuloiden vierestä halkeilleet melkoisesti. Noinkohan tulee enää neljättä talvea tällä setillä...

--+MM+--
26.03.2012, 12.10
Neljä talvea ajettu ja kunnon puolesta nenee varmasti vielä pitkään. Mutta mie ajankin hellästi pikkulimpulla.

µ

Halloo halloo
29.03.2012, 12.00
Yksi talvi takana, toisesta lähti yksi nasta, toisesta 5. Vaikka ajoin suhteellisen pitkään rauhallisesti renkaita sisään, niin taisivat lähteä alkuvaiheessa.

Tassu
02.04.2012, 22.43
Historiaa:

Viime syksynä eli 2010 ostin fiksiin M winterit. Olen tykännyt niillä ajaa aivan sikana. 2500 km tuli ajettua talven aikana. Eturengas on kyllä aikas hyvän oloinen. Takarengas muutoin paitsi reilu kymmenkunta nastaa lähteny. Skidaillu olen lumella ja jäällä, ehkä se vähän on verottanu nastoja. Jotenkin jäi sellanen mielikuva lopputalvesta, että skidauspito ei ollut enää niin hyvä kuin alkutalvesta.

Nyt toinen talvi menossa samoilla kumeilla, jopa niin, että huonompi rengas takana (jostain syystä näin pääsi käymään). Ehkä katsoin, että kyllä noilla vielä ajelee. Noh, talvi on ollut mitä on eli sepelillä on saanut ajella vähäsen. Sopivan kokoinen ja muotoinen kivi meni sit reikään, josta nasta oli lähteny veks, niin läpihän se meni. Eka rengasrikko wintereillä.
Tänään 04/2012 otin marawinterit kiekoilta irti. Kokonaisajot kahden talven aikana 2500+3000=5500km. Takakumista keskeltä niistä kahdesta nastarivistä oli lähteny kaikkinensa 82 nastaa irti eli kato toisen talven aikana olikin jo huomattava. Eturenkaasta lähti kaikkiaan 11 kpl nastoja, joten se saattaa vielä ensi talvena mennäkin.

snowfake
10.04.2012, 09.37
Tuli vaihdettua talvella duunipaikkaa, niin marawintereillä ehkä 100-200km ajelua yhteensä, mukaanlukien sisäänajo joka oli vähintään sen 50km todella rauhallista menoa. Nyt nastoja 4-5 eturenkaasta ja 1-2 takarenkaasta irti. Maksaakohan vaivaa valitella kun ovat Saksasta tilatut? Vai onko ihan normaalia satoa?

IncBuff
12.04.2012, 22.00
Otin just 4 talvea ajetun Mara Winterin vanteelta. Onhan se ajetun näköinen ja kumi alkaa jo paikoitellen halkeilla, mutta yhtään nastaa ei puutu, vaikka osa aika kuluneita onkin.

IncBuff
18.04.2012, 19.36
Otin toisesta pyörästä syksyllä ostamani Marathon Winterin irti ja eturenkaana olleesta kumista puuttuu kahdeksan nastaa! Maahantuojalleko näistä kannatti reklamoida? Ajettu ei ole kuin pari hassua satasta kun lumitalvena pyöri enemmän nappulat alla. Ihan Suomesta ostettu kumi.

zkafe
27.04.2012, 23.17
Kaksi talvea ajeltu MW piikkukumeilla 70km viikko työmatkaa läpi talven. Kilometrejä on tullut mutta takarengas päästi lopputalvesta piikit sisärenkaasta läpi. Eikä kyseessä ollut yksi nasta vaan noin puolet nastoista oli alkanut kaivaa sisäkumeen kulumisjälkeä. Eturengas on kulunut mutta vielä ajokelpoinen.

Rolleros
18.10.2012, 23.19
Nastarengaskausi on alkamassa, niin nostellaan vähän vanhaa topicia.

Bike-discountilla näyttää olevan Marathon Winteristä nyt 38x1.6 koossa kahta versiota: 2012 (26,90 €) ja 2013 (29,90 €).

http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a6413/marathon-winter-240-spikes-28-x-16-wire.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a84978/marathon-winter-240-spikes-28-x-16-wired.html

En näin äkkiä huomannut muuta eroa kuin siirtymisen "Kevlar-Guardista" "RaceGuardiin". Lisäksi renkaan paino on noussut 20 grammaa. Onko jotain hyviä perusteita suosia jompaa kumpaa versiota, nyt kun molempia vielä on tarjolla? Onko siis uusi välttämättä aina parempi. Hintaeroa ei kuitenkaan juuri ole.

Kane
16.11.2012, 15.36
Mä ostin just noi vanhemmat Schwalbe Marathon Winter Touring Wired -renkaat täksi talveksi. Nyt on noin kuukausi noilla ajettu, pääosin työmatkaa ja muutama pitempi lenkki, yhteensä ~600 km.

Olen ollut tyytyväinen ostokseen, tosin lumikelejä noilla ei ole vielä pystynyt testata. Hyvin rullaavat. Ja ei ole nastoja irronnut eikä kertaakaan ole mennyt sepeli lävitse ja puhkaissut sisuria.

Kane
19.11.2012, 10.53
Ei tullut koputettua puuta kun kirjoitin edellisen viestin: Noin sentin mittainen sepeli oli lävistänyt ulkorenkaan ja puhkaissut sisurin, sisällä seurauksella että rengas oli pikkuhiljaa tyhjentynyt viikonlopun aikana.

Lagittaja
20.11.2012, 15.27
Mulle posti pate kantoi 2013 Winterit 622-42 kotiovelle tossa aamupäivällä, viikko taisi mennä että tulivat tuolta bike-discount.de kaupasta.
Empä edes huomannut että tuolla on 2012 ja 2013 malleja erikseen, oliko hyvä ostos nämä 2013 vs nuo vanhemmat?

Pitää käydä uus sisuri vielä hakemassa ja vannenauhaa tai teippiä ja illemmalla sitten vanteet pesuun ja talvi nakit alle.

Fillarina toimii anttilan Montana Rapid resiina vm 2010, ihan riittävän hyvä ollut :D Jotain parempaa sitten kun on varaa.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Warlord
21.11.2012, 15.17
Tilasin itekkin Marathon Winterit 26" maasturiin talvea varten. Onko nämä yhtä hikiset saada vanteelle kuin normaalit marathonit? Mulla on näköjään varalla vain 1-1,5" sisureita, menevät varmasti tuon 1,75" kanssa kun meinasin laittaa sisään pistosuojanauhankin?

Lagittaja
21.11.2012, 18.25
Persvakiolla sanon että varmaan ihan yhtä hikiset.

Tuossa eilen tuli noi 28x1.60 MW:t asennettua resiina de montanaan. Jumaliste että sai leipoa..
Uudet sisurit laitoin, presta venttiileillä, paketissa lukee Spectra Presta/racer 48mm 35/43-622/630 700x35-43C, nakeissa taasen lukee 42-622 700x40C, oletin että sopivat.
Paskat. Ei sitten hitto millään tahdo nousta kunnolla vanteelle. apaut 90% nakista kunnolla mutta loppu sitten kiemurtaa ja vipattaa/väpättää sivu/pysty suunnassa.
Kauan aikaa säädin ja monta kertaa pistin kiekolle ja saippua veden kanssa läträsin. Tuloksetta.
Tossa päivemmällä kaivoin roskiksestani sinne eilen heittämäni Sontinentaal Tour 28 all (lukee 32/47-609/642) sisuri parin, etukiekosta mw irti ja spectran tilalle toi, riittävä paine käsipumpulla ja huoltikselle pistämään painetta kunnolla.
Bareina 6->1->6->1->6->1->6->2.3 joka varmaan tipahti ~2.1 letkua irrottaessa ja menoks sano anneli lenoks.
Istuu täydellisesti vanteella.
Se toinen sisuri tossa justiinsa korjauksessa, vulkanisointimikäliemömmö vaikuttamassa ja sitten takakiekkoon.
Noi Spectrat ostin tämän tuppukylän paikallisesta urheiluliikkeestä, ajattelin että tuen paikallista ja ostan sieltä ja saan hyvää palvelua. Sanoin että 28x1.60 mara wintterit nakkeina. Myyjä lykkää käteen nuo. On vielä toooooooosi kauan ollut tuo liike täällä, perhe yritys polvelta toiselle yms. Olen jopa etäisesti sukuakin sen paikan omistajalle.
Taidan huomenna sotkea sinne ja nakata gummit etuovesta sisään ja huutaa pitäkää tunkkinne. Jatkossa ostan pyöräroinani netistä.

rjrm
21.11.2012, 18.35
Siis sisurin syy, kun et saanut kumia tasaisesti. No, voihan se varmaankin ollakin.

Lagittaja
21.11.2012, 18.41
No emminä tiedä. Spectralla vipattaa ja väpättää ja ei istu kunnolla vaikka kuinka monta kertaa asensin. Ja sama molemmilla kiekoilla.
Sontinentaali tilalle ja avot se on täydellisesti sen kummempia säätämättä tai saippualitkulla läträämistä.
E: ehkäpä toi spectran sisuri olis toiminu paremmin jollain matalemmalla kesänakilla tjsp.

kuovipolku
21.11.2012, 19.24
Tilasin itekkin Marathon Winterit 26" maasturiin talvea varten. Onko nämä yhtä hikiset saada vanteelle kuin normaalit marathonit? Mulla on näköjään varalla vain 1-1,5" sisureita, menevät varmasti tuon 1,75" kanssa kun meinasin laittaa sisään pistosuojanauhankin?

Ei sinua varten erikoisesti eikä varsinaisesti, mutta pari videonpätkää joissa vanhemmat herrasmiehet näyttävät miten homma hoituu ilman hikeä ja kyyneliä:

http://www.youtube.com/watch?v=Q9z1g-sqyOc
http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4

Tassu
21.11.2012, 22.05
http://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4
Tää oli hyvä.
Mutta miten saada rengas irti ilman rengasrautaa...

Lagittaja
21.11.2012, 22.25
"How to fit a Marathon Plus tyre" aika lähellä omaa tyyliä tosin rengasraudan kanssa pistän tiukimmat.
Mutta kävin tossa jokin aika sitten heittämässä Contin sisurin taakse Spectran tilalle.
Aikalailla heittämällä meni kohilleen tuo MW. Tuohon schraderiin en omalla pumpulla kovin kummosia paineita saa, jotain yhen barin luokkaa ja silti melkein täysin paikoillaan.
Kävis vaikka huomenna aamusta tossa huoltiksella pistämässä vähän painetta.

rjrm
21.11.2012, 22.25
Ilman rengasrautaa. Lähtee ne. Olen kokeillut kaikkia kolmea. Maraton winter, maraton, ja contin gp4000s. Asennetta se vaatii ja näppivoimia.

kuovipolku
22.11.2012, 13.53
Tää oli hyvä.
Mutta miten saada rengas irti ilman rengasrautaa...

Ethän sä tätä varmaankaan itseäsi varten kysy vaan yleiseksi hyväksi: Ihan yhtä hyvää videota ei ole osunut silmiin, mutta jos tästä (http://www.youtube.com/watch?v=uNhLPXfd8FM) (mukava hollantilaisaksentti) ja tästä (http://www.youtube.com/watch?v=343uBcQs3ac) (siedettävä brittiaksentti) ottaa parhaan niksin kummastakin niin eiköhän homman pitäisi onnistua. (Ja jos ei aivan onnistu, niin eihän se ole häpeä vaan voi kehuskella sillä miten hankala vanne- ja rengasyhdistelmä itsellä onkaan...)

eppe
22.11.2012, 21.27
Hiekotussepeli puhkas tänään 26" Mara Wintterin. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Neljäs tai viides talvi nuilla nyt alkamassa. Aika paljon oli kiveä menossa läpi kun niitä sitten kotona autotallissa putsailin. Lähtevät ainakin Mavicin 717 vanteelta ihan paljain käsin ja aika helposti. Sais jo tulla oikia pakkastalvi että pääsis tästä rapakurjuudesta, renkaanvaihtokin tienpäällä niin likasta hommaa...

anthax
24.11.2012, 16.16
https://dl.dropbox.com/u/33080121/kuvii/Kuva1915.jpg

Uusi maraton "manninen", uudekseltaan kaikki nastat irroitettu ja liimattu kiinni, 5-6tunnin homma

Jaquel“s
24.11.2012, 22.18
Mitkähän maanantai renkaat minulle tuli. 42 ja 35 - 700 kokoisena tilasin. Nyt ajettu ensilumella + 100km ja kuivalla assulla + 200km. Nastoja lähtenyt about 50 kpl yhteensä. On kyllä surkeaa verrattuna nokian renkaisiin. Onko tämä kovinkin yleistä ?

rjrm
24.11.2012, 23.06
No on kyllä outoa! Olen ajanut MW-renkaillani tuhansia kilometrejä. Pari nastaa puuttuu vain. Tosin ajotapani on "rauhallinen". En tee lukkojarrutuksia nastoilla, ellei ole pakko. En polje putkelta, vaan kiihdytön työmatkatempossakin salakavalan rauhallisesti hengästymättä. Varon kanttareita ja kaikkea, joka voisi kammeta nastoja pois.

Jopoman
25.11.2012, 22.20
^^Wanhoissa vara parempi? Oon myös ajanut omilla 3 talvea nähneillä tonnitolkulla eikä puutu montaakaan nastaa. Eikä ole renkaita säästelty, surutonta lukkojarruttelua ja muutenkin mitensattuu ajamista.

IncBuff
25.11.2012, 22.38
Mulla on kolme kappaletta Marathon Wintereitä. Kaksi niistä on kolme talvea nähneitä ja ajettu on. Ei puutu kummastakaan ainuttakaan nastaa, mutta nastat on tulossa läpi. Ehkä nuo vielä menee tämän talven. Sen sijaan viime talvena ostetusta muutaman hassun satkun ajetusta MW:stä puuttuu jo kymmenkunta nastaa.

Warlord
26.11.2012, 08.43
Mulla on kolme kappaletta Marathon Wintereitä. Kaksi niistä on kolme talvea nähneitä ja ajettu on. Ei puutu kummastakaan ainuttakaan nastaa, mutta nastat on tulossa läpi. Ehkä nuo vielä menee tämän talven. Sen sijaan viime talvena ostetusta muutaman hassun satkun ajetusta MW:stä puuttuu jo kymmenkunta nastaa.

Ajatko kolmipyöräisellä? ;)

IncBuff
26.11.2012, 16.23
Entä jos ajankin niin mitä sitte.

Warlord
26.11.2012, 18.12
No ei niin yhtään mitään, yritin vain olla hauska ja keventää topiccia. Anteeksi.

NoNo
12.12.2012, 12.59
MW takana ajettu sellaiset 20 tuntia ja kaikki nasta on vielä tallella. Vaikuttaa hyvältä ostokselta.

8 nastaa hävinnyt vuoden aikana. Ajoa arviolta parisataa tuntia kaikenlaisessa kelissä. Ei paha.

Lagittaja
12.12.2012, 15.14
Pitääpäs käydä tarkistamassa oma nastatilanne. 42-622 MW:t siis täällä.
En oo pahemmin varonu mitään kanttikiviä yms aggressiivisesti kiihdytelly muttei mitään lukkojarrutuksia kuitenkaan.

Brb

Edit: Ellen mää ihan sokea ole niin kaikki näytti olevan tallella. Kait siitä varovaisesta sisäänajosta asfaltilla on hyötyä, joku 40km vissiin tuli otettua ihan rauhallisesti, kokonaisuudessaan vissiin joku parisen sataa ajoa, mononuk tuossa hiljattain vähän rajoitti ajamisia.
Kattella nasta tilanne uudestaan sitten keväällä kun kesänakit pystyy laittaan :thumbup:
Hyvät nakit kyllä että jos joku kaverini kysyy niin näitä suosittelen, kiemurtelevat toki vähän syvemmässä pöperössä mutta ei se niin vakavaa ole :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Tuomas L
19.12.2012, 09.22
Joitain nastoja putosi edestä 1,5 kk sisäänajokauden aikana, mutta päivää ennen kuin kunnon pakkaset alkoivat, ilmeisesti aikansa sisäkumia nävertänyt nastan kaulus pääsi viimeinkin siitä läpi ja puhkaisi sisäkumin. Muutkin nastat istuvat niin syvällä renkaassa nyt, etten viitsi jatkaa sen käyttöä. Voipi olla, että paineet ovat olleet jossain vaiheessa liian korkeita, muttei Nokialaisten kanssa ole ollut ainakaan samanlaisia ongelmia.

Rolleros
23.12.2012, 22.50
Joitain nastoja putosi edestä 1,5 kk sisäänajokauden aikana, mutta päivää ennen kuin kunnon pakkaset alkoivat, ilmeisesti aikansa sisäkumia nävertänyt nastan kaulus pääsi viimeinkin siitä läpi ja puhkaisi sisäkumin. Muutkin nastat istuvat niin syvällä renkaassa nyt, etten viitsi jatkaa sen käyttöä. Voipi olla, että paineet ovat olleet jossain vaiheessa liian korkeita, muttei Nokialaisten kanssa ole ollut ainakaan samanlaisia ongelmia.

Minkä vuosimallin renkaat Tuomaksella on käytössä? Itselläni ei ole marraskuun alussa käyttöön otetuista 2013 renkaista lähtenyt vielä yhtään nastaa. Renkailla on ajettu päivittäin, mutta pääasiassa ihan vain city-ajoa. Äkkijarrutuksia ja kiihdytyksiä en ole kuitenkaan mitenkään erityisesti vältellyt. Pito on loistava, ostaisin uudelleenkin.

Matsuma
10.01.2013, 20.33
Itsellä kolmas talvi menossa. Takana jokapäiväistä duuniajoa, paljon paljasta asfalttia, ei säästelyjä, useimminten max paineet. Toisesta puuttuu 10 nastaa, toisesta 20 nastaa. Nastat ovat hieman painuneet sisään, joten pito ei ole sama, kuin uusissa. Mutta kyllä noilla pystyssä pysyy. Hyvät renkaat.

VPR
10.01.2013, 23.51
Neljäs talvi menossa ja tänään meni tämän talven ensimmäinen nasta läpi ja puhkoi sisurin. Voisin seuraavaksi katsella mahtuisiko Nordic Spiket pyörimään lokarien kanssa.

J_K
11.01.2013, 20.40
Neljäs talvi menossa ja tänään meni tämän talven ensimmäinen nasta läpi ja puhkoi sisurin. Voisin seuraavaksi katsella mahtuisiko Nordic Spiket pyörimään lokarien kanssa.

Melkein voisi toivoa ettei Nordic Spiket mahdu, ei ole oikeastaan mihinkään käyttöön hyvä rengas. Kuitenkin niillä viime ja tänä talvena ajanu noin 5tkm. Painaa muuten kilon kappale ja on 37mm leveä.

Tuomas L
12.01.2013, 01.36
Minkä vuosimallin renkaat Tuomaksella on käytössä? Itselläni ei ole marraskuun alussa käyttöön otetuista 2013 renkaista lähtenyt vielä yhtään nastaa.

Mitenkäs näiden vuosimalli oikein tarkistetaan? Viime vuoden lopulla Saksasta tilatut ovat, eli veikkaisin olevan tuoretta tuotantoa.

H.Brooks
19.01.2013, 15.36
Uudessa Marathon winterissä ongelma, että puhkoi sisureita. Renkaassa oli sisäpinnalla metallikudosta näkyvillä useissa kohdissa. Sai uuden takuuna ja siinä oli sisäpuolella jotenkin erilainen pinta. Vaihtoon mennessä renkaassa ei ollut jotain kalvon tapaista pintaa, kun taas uudessa oli. Eli olisko joku käsittely jäänyt välistä. Nyt ei ole kumeja mennyt.

hannurs
22.01.2013, 09.16
2009 joulukuussa ostetut ja allelaitetut 622 x 42 Mara Wintterit meni roskiin nyt syksyllä, syynä pitkät kudokseen asti yltäneet halkeamat renkaiden kylissä. Tilasin BD:stä pari satsia Maroja ja ainakin Marathon Winter teksti oli erinlainen uusissa, eli liekkö kestävät nyt 3v kauemmin :) Nastoja ei hävinnyt eikä yksikään painunut läpi, toki ajo oli työmatkaa 100% talvisin

Konassa on 622 x 35 ja niillä on tullut nyt aktiivisemmin ajettua 236km verran. Täytyy keväällä tehdä yhteenveto aiheesta itselle että millaiset on uudet kestävyydeltään.

Offtopikkia mutta samoin halkeili Marathon Silento II mitkä oli Tunturin esiasennus renkaat.

Ehkä noilla halkeilleilla olisi vielä ajanut vaan en ota sitä riskiä että tuolla jossain matkan varrella päättää revetä halki koko rengas. Ihan tarpeeksi taluttanut fillaria tälle talvele kun Konasta leikkasi keskiön laakeri jumiin ;)

Lagittaja
17.04.2013, 15.49
Talvi tuli ja meni jo mutta eilen tuli otettua MW:t poikkee ja kuten tuossa #124 tuumasin niin pikaisesti kävin renkaan läpi ja kaikki nastat tallella. Nastojen reunat myös edelleen terävähköt, eivät oo pyöristyny pahasti.
En mitenkään varovasti ole ajellu että lukko jarrutuksia tullu joissakin tilanteissa ja niin edespäin suht aggressiivisesti ajeltua. Edessä pitäny sellasia 1.5-1.7 paineita ja takana 2.2-2.4 ehkäpä. Pahimmat lumet suli niin sain sitten molemmissa nostaa sinne 2.5-3.0 alueelle.

CwA
11.09.2013, 20.40
Kuinkahan näiden nastojen painuminen on uusissa hallinnassa?

Saan nämä 50-622 koossa sponsorilta:
http://www.bike-components.de/products/info/p32899_Marathon-Winter-Performance-Draht-Spikereifen-Modell-2013-.html

Noissahan pitäisi olla 4. tason pistosuojaus, joten ei kai enää ole sellaista ongelmaa nastojen kanssa, että puhkoisivat?

Pitää tarkastaa miltä se sisäpinta näyttää, kunhan saan käsiini, että onko valmistusvikaa vai onko kelvolliset.

Jarko
13.09.2013, 13.00
Tämä on nyt ehkä lievästi offtopic, mutta onkohan mitään toivoa saada tuollaista kokoa 35-622 (28 x 1.35 Inch) olevaa Marathon Winteriä 90-luvun maantiepyörän etuhaarukkaan?

Linkissä huono kuva etuhaarukasta, alla on nyt 23 tai 25 millinen rengas ja molemmilla sivuilla on tilaa ehkä 1cm, renkaan yläpuolella ilman lokaria ehkä 2cm. Leveyden puolesta siis ainakin voisi mennä mikäli tuo 35mm on todellisuudessakin leveys, renkaan korkeudesta taas ei minulla ole mitään hajua, osaako joku auttaa?

http://dl.dropboxusercontent.com/u/469582/etuhaarukka.jpg (http://dl.dropboxusercontent.com/u/469582/etuhaarukka.jpg)

cigant
13.09.2013, 13.37
Marathon winteristä on olemassa laihempaa versiota 30mm. ^ paksuudeltaan.Kaarreominaisuudet ei parhaasta päästä,mutta mahtuu tarvittaessa tiukemman geon haarukkaan.

Jarko
13.09.2013, 14.50
Marathon winteristä on olemassa laihempaa versiota 30mm. ^ paksuudeltaan.Kaarreominaisuudet ei parhaasta päästä,mutta mahtuu tarvittaessa tiukemman geon haarukkaan.
Ne 30mm on käsittääkseni pelkät Schwalbe Winterit. Haluaisin eteen nimenomaan pitävämmät Schwalbe Marathon Winterit joita saa laihimmillaan 35mm. Kysymys on siis nimenomaan, että menisikö tuohon haarukkaan 35mm rengas. Mutta sinustako ei mahtuisi 35mm kun taas 30mm mahtuisi? Silloin tuo 30mm Schwalbe Winter on kai ainoa vaihtoehto...

Täältä voi tarkistaa nuo Schwalben rengasmallit:
http://www.schwalbe.com/en/spikes.html

CwA
13.09.2013, 21.08
Ne 30mm on käsittääkseni pelkät Schwalbe Winterit. Haluaisin eteen nimenomaan pitävämmät Schwalbe Marathon Winterit joita saa laihimmillaan 35mm. Kysymys on siis nimenomaan, että menisikö tuohon haarukkaan 35mm rengas. Mutta sinustako ei mahtuisi 35mm kun taas 30mm mahtuisi? Silloin tuo 30mm Schwalbe Winter on kai ainoa vaihtoehto...

Täältä voi tarkistaa nuo Schwalben rengasmallit:
http://www.schwalbe.com/en/spikes.html

Hetkonen, sulla on siis 1cm renkaan molemmin puolin tyhjää, eli 43-45mm olisi se haarukan leveyden osalta oleva tila?

Ne tuskin on nuo renkaat edes kunnolla sitä 35mm leveät, ei ole sellaisia että voisin mitata, mutta voisin kuvitella, että menee todella helposti tuohon haarukkaan. Korkeudesta jos on 20mm vapaata niin eiköhän mene senkin puolesta, vaikka talvirenkaat taitaa yleisesti ollakkin kesäversioita korkeampia, niin ei kai ne nyt niin paljoa korkeampi ole kuin nuo nykyiset?

Harmillisesti mulla ei ole oikein käsitystä siitä kuinka korkeat kumit nuo sun nykyiset on, alle 35mm kumit on suuri tuntematon maailma itselleni, joten tuota korkeutta en uskalla sanoa, että mahtuisi, mutta leveyden osalta mun mielestäni aika helpostikkin pitäisi mennä?

Itse jännitän noiden 50-622 Mara Winttereiden kanssa, että kuinka mahtuu, koska mulla on 44mm leveällä kumilla (sekin 50-622 merkitty) aika vähän pelivaraa takana, mutta se 52mm pitäisi löytyä, hiinä ja hiinä tulee olemaan, ehkä, ei tietoa mikä on todellinen millimäärä noissa renkaissa. Jos on samalla tavalla 'alikokoa' kuten nykyiset Schwalben kumit, niin sitten aina helpommin mahtuu.

kartsahoo
02.02.2014, 18.50
Nyt tuli ensimmäinen rengasrikko kolmen talven tahkoamisella. Hyvin ovat siis kestäneet.

SWM:n reunavaijeri puhkaisi sisurin. Ja olikin kerrasta tullut noin viisi senttiä esiin kumeista samalla tavalla kuin ASB:n viestissä 26.3.2011.

Jos tuosta jotain hyvää hakee, niin ei tarvinnut talutella kuin viimeiset puolitoista kilsaa.

Tank Driver
08.02.2014, 19.35
Onkos kukaan ajellut mw:llä väärinpäin asennettuna?

IncBuff
09.02.2014, 12.24
Olen, jos mahdollista niin tuntuivat rullaavan vielä huonommin kuin oikeinpäin.

Tank Driver
09.02.2014, 16.20
Asensin takakumin eilen väärinpäin enkä jaksaisi kääntää. Rystyset auki ja sormet hellinä. Olkoon ny noin.

rjrm
09.02.2014, 17.36
Nastat ovat asettuneet oikein päin pyörimään. Haetkohan nyt vaikeuksia tahallasi.

Tank Driver
09.02.2014, 20.35
Uudet kumit. Vai tarkoitatko, että nuo olisi tehtaalla istutettu tiettyyn kulmaan?

rjrm
09.02.2014, 22.50
Ei kun ajattelin, että olet ajamalla istuttanut nastat aiemmin.

arctic biker
12.02.2014, 20.43
Onkos kukaan ajellut mw:llä väärinpäin asennettuna? © Tank Driver
Kun MW;n kuviota kattelee niin sehän on sama kuin traktorin rengas eli logiikkana kuvion puhdistuminen sitkaassa nuoskassa. Vetopidossa silloin häviää.
Nastojen suhteen en jaksa uskoa kummoista merkitystä olevan, Mara Winter nyt on leppoisaan maantieajeluun tarkoitettu ja siinä mielessä polkemis/jarrutus/sivuttaisvoimat nyt on mitä on.

CwA
13.02.2014, 05.01
Asensin takakumin eilen väärinpäin enkä jaksaisi kääntää. Rystyset auki ja sormet hellinä. Olkoon ny noin.

Tämäpäs erikoista, mun marat on niin löysät vanteille, että vaatii keskimääräistä kovempaa yritystä, että saa pysymään vanteella just sen pari sekuntia, että saa kompuralla sitten laitettua ilmaa ilman sisurin kärsimistä ja väliin jäämistä.

Sulla ei varmaankaan ole 50mm leveät?

Sivuttaispitoon sillä tuskin on merkitystä, jos on väärinpäin, se pito on huono jokatapauksessa tai vielä huonompi jos pitää sen verran ilmaa, että edes jotenkin rullaa (eli renkaan kyljen minimin), mutta tosiaan voi rullata entistä huonommin väärinpäin asennettuna. Ajattelee sitä harjoitusvastuksena, niin ei niin paljoa ahdista moisilla ajaminen.

steelmän
14.02.2014, 11.52
Tämäpäs erikoista, mun marat on niin löysät vanteille, että vaatii keskimääräistä kovempaa yritystä, että saa pysymään vanteella just sen pari sekuntia, että saa kompuralla sitten laitettua ilmaa ilman sisurin kärsimistä ja väliin jäämistä.

Sama vika, elämäni kettumaisimmat renkaat asennuksen kannalta, kun juuri olet saamassa sen paikalleen niin eikös se jo ole päässyt pois vanteelta 180 asteen kohdalla :-P .

CwA
14.02.2014, 21.40
Sama vika, elämäni kettumaisimmat renkaat asennuksen kannalta, kun juuri olet saamassa sen paikalleen niin eikös se jo ole päässyt pois vanteelta 180 asteen kohdalla :-P .

Toimivin tekniikka tuntuu olevan se, että venan kohta syliin, itse kyykyssä kyhjöttäen saa sen venan kohdan puristettua navan väliin, sitten kaksin käsin molemmilta puolilta ympäri puristellen, niin, että saa vanteelle ja sitten takaisinpäin painaen rengasta syvemmälle, saa sen vanteen uran tarttumaan renkaaseen, niin kestää vanteella sen että saa lisää ilmaa kompuralla painettua, mutta varovainen pitää olla silti ettei lopsahda pois.

Niin monta kertaa tuota harjoitellut, ettei se enää kovin tuskainen ole ja tosi nopeat ottaa vanteelta pois, tyhjää ilmat, tarttuu renkaasta yläpuolelta kiinni ja vanteesta siitä alapuolelta ja vetäisee vaan sivulle. Pitää tehdä vastakkaiselta puolelta missä vena on.

Vähän jänskättää kyllä ajella 1,2bar paineilla noilla, mutta kun ei ne muuten taas pidä, muttei ne pois ole vanteelta hypänneet vielä.

Mitään näkyvää kulumista en ole kyllä saanut aikaiseksi omiini, vaan ei niillä ole kyllä juuri 200km enempää ajettukaan, kun on jotenkin tympeä rengas tuossa isoimmassa koossa, painava, rullaa huonosti ja pito rullaavilla paineilla vielä huonompi, silti paksummassa sohjossa tahtoo mennä vähän minne tahtoo ja yleensä heittää pyörää kyljelleen vähäisimmässäkin luistossa, joten ei noihin kilsoja vaan sitten tule, ajan 10-20 vuotta vanhoilla Nokioilla ja Cameleilla noiden sijaan, jotka ei ole edes talvirenkaita ja aika samanverran niillä pääsee, mutta eivät ole sellaisia ankkureita.

CwA
28.03.2014, 22.53
Sellainen varoituksen sananen, että Mara Wintterit ei kyllä omaa kovin kestäviä kylkiä, ihan normaali suomalainen metsäpohja risuineen oli näköjään riittävä siihen, että kylkeen tuli viilto ja kylki pullottaa aukinaisena, eikä edes fillarin alla, vaan sellainen maitokärryn tapainen puukärry, jota lykin varsin helpossa metsämaastossa.

Veikeästi ihan puukonviillolta näyttää, jostain ulkolaiselta palstalta luin kuinka jollain oli uusissa renkaissa ollut samanlainen ja eivät olleet menneet takuuseen, Schwalbe oli vieläpä tuhonnut ne renkaat eikä saanut sitten niitä tai rahojaan takaisin, oli kaveri aika pettynyt.

Eipä nuo omat kokemuksetkaan mairittele, tehtaanpää on hiljentynyt eikä enää vastailla sähköposteihinkaan, renkaat suht kelvottomat mihinkään käyttöön, liian liukkaat talvikäyttöön, nappulakumit ovat kevyemmät, rullaavat ja pitävät paremmin kesäkelissä, eikä kestä metsässä kevyttä työntelyäkään nuo kyljet. Joku W106 pitää saman, rullaa saman, painaa vähemmän, kestää enemmän. Kapeammat Mara Winterit voi olla jotain muuta, mutta 50-622 koossa kannattaa kiertää jo yksin kestävyyden takia. Tietty jos saa tosi halvalla, niin onhan noissa 208 nastaa / rengas, jos on intoa niitä repiä ja tunkea toisiin kumeihin.

dILETANTTI
28.03.2014, 23.29
Lopetin mw:llä ajamisen jo muistaakseni helmikuussa. Alle tonnin kesti takarengas työmatkakäyttöä, ennenkuin nastat kaivautu läpi ja puhkoi sisurin.

Onko kokemusta B-C:n takuutoiminnasta näissä jutuissa? En ole ehtinyt lähettää rengasta niille tutkittavaksi.

Lähetetty minun MediaPad 10 LINK laitteesta Tapatalkilla

Sepita
11.04.2014, 16.26
Mulla tänä talvena 622-42 wintereillä n. 1000km työmatkoja ilman ongelmia. Toimivat hyvin, tosin ajoittain tuntui että jopa liian järeät hyvin auratulle pyörätielle (cx-pyörä). Toisaalta turvallisen tuntuiset sepelillä. Ei yhtään rengasrikkoa.

Nastoja irtosi takaa 5, edestä pari. Huomasin että pysähdyksissä esim liikennevaloissa ollessa kannattaa nostaa paino kokonaan pois pyörän päältä. Jos pyörään nojaa ja edes hieman kääntää tankoa/liikuttaa pyörää sivusuunnassa niin nastoja alkaa vääntyä löysälle ja sitten irti. Eli nastojen irtoilu myös ajotyylistä kiinni. Ihan hyväksyttävä määrä tuo alle 10 / 1000km kuitenkin - ensi talveksi uusia nastoja tilalle, no problem.

Ensi talvena aion kokeilla winteriä eteen ja nastatonta taakse. Winterit on kuitenkin varsin raskaat ja hidastaa menoa.

exfatman
11.04.2014, 18.55
Tänään tarkastin omat winterit (622-35) joille ei kyllä tullut kilometrejä kuin n. 500 lumi / jää / hiekoitussepeli / paljaalla asfaltilla. Rengasrikkoja ei tullut ensimmäistäkään. Nastat tallessa. Wintereiden kohdalla ei ehkä kannata enempää miettiä painoa tai rullaavuutta. Itse halusin noilta renkailta pitoa ja huoletonta talvikauden pyöräilykuntoilua. Kuntoiluunhan noi painavat ja hitaat renkaat oli mitä parhaimmat.

jave
16.04.2014, 16.55
Omilla Wintereilläni ajettu ensin 2013 keväällä puolitalvea sisäkumit "nakuna". Sitten ensimmäisten nastojen tultua läpi kesärenkaat alle ja pistosuojat tilaukseen. Viime syksynä kevlar pistosuojat renkaan sisään ja talvi ajoa. Viime kuussa molemmat renkaat puhki ja kaikki nastat tulleet läpi. Pistosuojat pitivät tosin sisuskumin suhkot suojassa nastoilta mutta nastojen aukoista tulleet kivenmurut + vesi tekivät siitä selvää. Ensi talveksi sitten jotain ihan muuta alle.

Jos jotain positiivista haluaa renkaista sanoa niin yksikään nasta ei ole lähtenyt irti.

http://i1.aijaa.com/t/00002/13205036.t.jpg (http://aijaa.com/jk4cCe)
http://i3.aijaa.com/t/00535/13205039.t.jpg (http://aijaa.com/HozKTw)

rjrm
16.04.2014, 18.00
Uskomatonta. Omat winterit olleet jo kolme vuotta ajossa. Ei ole lähelläkään tuollaista tilannetta!

dreamer
16.04.2014, 20.53
Viime syksynä kevlar pistosuojat renkaan sisään ja talvi ajoa. Viime kuussa molemmat renkaat puhki ja kaikki nastat tulleet läpi.

Millaiset ilmanpaineet renkaissa?

plr
16.04.2014, 21.58
Onpa jännä ilmiö. Vaihdoin juuri omat Marathon Winterit kesärenkaisiin eivätkä ne kahden talven jälkeen osoittaneet nastojen läpitulemisen merkkejä. Olisi kiinnostavaa tietää miksi nastat syövät itsensä renkaasta läpi.

E.T.
16.04.2014, 22.14
Onpas Mara Wintteriin sattunut nastat suoraan riviin. :D

dILETANTTI
17.04.2014, 00.38
Sama oire minun kumeissa kuin javella. Muutama sata kilsaa ja muutama nasta läpi ja puhkoo sisurin.

Lähetetty minun ST21i laitteesta Tapatalkilla

TERU
17.04.2014, 07.11
Onko renkaissa ollut ylipaineet? Omissani en kolmen talven jälkeen havainnut mitään vastaavaa. Kevyt kuski paineet suosituksen alarajoilla, mutta paljon ajoa, josta iso osa paljaalla asfaltilla.

IncBuff
17.04.2014, 08.07
2009 olen tainnut omat MW:t ostaa. Niillä on ajettu aina reiluhkoilla paineilla (suosituksen puitteissa kuitenkin) ja ei ole nastat vielä tulleet läpi.

jave
17.04.2014, 08.53
Millaiset ilmanpaineet renkaissa?

Renkaissa (622-35) ollut koko ajan 3-4 barin paineet. Kilometrejä noille on tullut varmaan noin 4000km normaalissa työmatka-ajossa.
Tosiaan ensimmäiset nastat tulivat ilman suojia läpi jo n. 1500 km jälkeen. Muutaman kerran jaksoin paikata sisurin kunnes tajusin homman toivottomuuden.

TERU
17.04.2014, 12.54
Kun ens nasta tuli läpi W106-renkaasta, nypin loputkin pois. Rengas on yhdellä kierrätyskiekolla ja menee alle aina keskitalven lumisaikaan, tietty taakse. Toimii ihan hyvin lumisilla ja paljailla teillä, jäisillä pitää olla nastoja. Saaneeko tuota koskaan loppuunajetuksi? Marawintter toiminee myös ilman nastoja, ainakin takana. Ei tuo liene paha kesälläkään nastattomana.

Peltsi JP
25.04.2014, 14.03
Mara winter ajettu 3000 km lähinnä märällä asfaltilla, toistaiseksi hyvässä kunnossa ja nastat tallella. 622-35 paineet 2.5 bar työmatka-ajossa.

arctic biker
25.04.2014, 14.13
Marawintter, Ei tuo liene paha kesälläkään nastattomana. © Teru
Herranen aika???Marawintterillä nastattomana kesäkelissä ajaisin ihan saman kuin mummiksessa olleissa W106 nastarenkailla. 7 kilsaa suuntaansa kun oli pakko Joensuun bussille mennä eikä ny sattumoisin ollut suvisempia laittaa ja ainoa pyörä minkä viitsin päiväksi kaheksi jättää kirkolle seisomaan. No nyt on, tosin Kendat roikkuu vielä tallin seinällä.

TERU
25.04.2014, 15.53
Mummiksella ajetaan renkaat puolityhjinä. Ilmaista kesäilmaa rengas täyteen ja meno kevyttä kuin kesäkeijulla. Kukapa noilla vapaaehtoisesti, mutta kun laji on kustannustietoinen ja budjettiharrastus kalleimmillaankin, niin vapaaehtoisella pakolla.

arctic biker
25.04.2014, 16.05
Näinhän se Teru on, taijampa hiipiä tallille ja otan MaraWinterit pois vanteiltaan, luuppi ja taskulamppu matkassa. Varsinki kun ny nuo 7 ekun Kendat on. Tai onhan tuo Postijopokin varuilta jos täänpäiväisen terkkarikäynnin puitteissa tulee hätäsempi kutsu Joensuun kirkolle. Postijopossa on vaan runko ratkeamassa, mitoittanut kiekkoja made in USSR maitokärryyn.

rjrm
19.12.2015, 16.45
Muutaman vuoden ajetut Winterit litkutin syksyllä krossariin. Pari päivää vuotivat jok'ikisen nastan rei'istä, mutta yht'äkkiä sitten alkoivat pitää. Ilmeisesti litku pääsi kerroksien väliin ja pihisi sitä kautta ulos. Reitti tukkeutui, ja nyt niillä on ollut mukava ajaa. Keveni pyörä hiukan ja todennäköisesti rullaakin paremmin. Yhden kerran asfaltilla nastan kohdalta alkoi kovasti pihistä ilmaa ajaessa, mutta parikymmentä metriä myöhemmin sekin pihinä loppui. Töissä lisäilin ilmaa ja sen jälkeen ei ole vuotoja ollutkaan.

KonstantinShemyak
20.12.2018, 23.11
Tässä vielä yksi läpimennyt nasta. Muidenkin alla paikat ovat kuluneet sen verran, että rengas menee vaihtoon. Arvioitu kilometrimäärä on 1500-3000 (en ole pitänyt tarkkaa tilastoa).

Ulkopuolelta vaikuttaa että kilometrejä vielä jäisi enemmänkin kuin on ajettu, joka vain lisää turhautumistunnelmaa :rolleyes:
http://shemyak.com/tmp/schwalbe-stud-punctured-through.jpg

TERU
21.12.2018, 11.01
Tuollainen rengas kestää ajoa vielä mielettömän paljon, kulutuskestävyys kumiseoksella on hyvä, loputkin nastat pois, pistosuojanauha sisään, läpivuotista ajoa, menne hyvänä kitkarenkaana takakiekolla, näin yhdellä vanteella takana omassani, kursailut pois, älä ole pehmis!

Köfte
05.01.2019, 01.11
Teinistö sai taaskin talveksi allensa ko. rinkulat; ei vaurioita havaittavissa.

TemMeke
29.01.2019, 08.11
Noin 3000km ajetusta renkaasta tuli vaijeri kyljestä läpi. Noita näyttää olevan tässä aiheessa useampikin. Kiinnostais erityisesti ongelmia kokeneiden mielipiteet, vieläkö näihin löytyy luottoa ja menikö jatko paremmin, vai menikö merkki/malli vaihtoon?

Jostain alkoi kuulua ihme naputusta, mut sehän on enempivähempi normaalia näillä keleillä, kun paikat jäätyy. Perillä kun putsailin suurimmat lumet ja jäät pois ennen pyörän sisään nostamista, niin huomasin, että renkaasta sojottaa pitkä rautalanka, joka renkaan pyöriessä napsuu runkoa vasten. Yritin ensin vetää sitä ulos, ennen kun tajusin, että ei se mihinkään liiku ja sehän onkin renkaan vaijerin pää. Sisäpuolella se näkyy muutaman sentin matkalla paljaana lankana, mut sisuri ei puhjennut, eikä siinä näy edes mitään hankaus/raapimajälkeä.

Kestääköhän tuo vielä ajoa, jos sen ulostulleen vaijerin katkaisee renkaan ulkopuolelta?

Muuten rengas näyttää lähinnä uudelta. Kaikki nastat tallessa, ykskään ei näytä painuneen sisäpuolelta läpi, eikä renkaassa oo muutenkaan mitään sanomista. Sillä onkin kyllä ajettu lähinnä lumisia/jäisiä kelvejä.

maalinni
29.01.2019, 09.00
Noin 3000km ajetusta renkaasta tuli vaijeri kyljestä läpi. Noita näyttää olevan tässä aiheessa useampikin. Kiinnostais erityisesti ongelmia kokeneiden mielipiteet, vieläkö näihin löytyy luottoa ja menikö jatko paremmin, vai menikö merkki/malli vaihtoon?

Omissa pyörissä tällä hetkellä ice spiker, yhdessä fillarissa nokian extreme 294 takana, kun spiker ei mahdu. Mutta eipä noille marathon wintereille oikein ole järkevää korvaajaa, jos paksumpia ei alle mahdu. Ne gravdalit taitaa olla ainoa todellinen vaihtoehto, mutta niissä on jo ihan eri hinta.

TERU
29.01.2019, 09.42
Schwalben renkaissa on reunalanka vissiin jotain kierrätysterästä, kun se niin herkästi "nutjahtaa" verraten Nokialaisiin tai yleensä muihin merkkeihin. Varovainen renkaan tiukemmissa mutkissa kun se on pois vanteelta. Jos reunalanka menee kokonaan poikki, on rengas kelvoton, rikki. Merkki kestää ajoa mielettömän paljon, kumiseos on hyvin kulutuskestävää. Contia ja ko. merkkiä on useampiakin kovassa käytössä, vähän on rikkoja noilla kummillakaan tullut.

Frosty
29.01.2019, 17.46
Eikövätkös nyt ainakin Continental Spike (120 tai 240), Terrene Griswold ja Suomi W240 ole vaihtoehtoja Mara Winterille?

maalinni
29.01.2019, 21.57
Eikövätkös nyt ainakin Continental Spike (120 tai 240), Terrene Griswold ja Suomi W240 ole vaihtoehtoja Mara Winterille?

Ok, moni kauppa vaan myy vain maroja. Terrene on nopealla googlauksella tuplahintainen 😬

maalinni
29.01.2019, 21.59
Onko tässä oikea kuva? Vaikea uskoa, että kuvan renkaassa olisi 240 nastaa

https://www.suomenurheilupyora.fi/continental-spike-240-28-nastarengas

Frosty
30.01.2019, 08.15
https://www.velobia.fi/continental-28-contact-spike-nastarengas

Tuolla lienee oikea kuva.

maalinni
30.01.2019, 11.52
https://www.velobia.fi/continental-28-contact-spike-nastarengas

Tuolla lienee oikea kuva.

Niin tuo eka kuva, toisessa on taas vähemmän nastoja. Tuommosta vois kokeilla.

TERU
08.02.2019, 16.12
Kaivoin "sata" kiveä nastattomaksi kitkarenkaaksi muokatusta renkaasta manaillen; löytyskö talvirengasta ilman nastanreikiä! Yksikään sepelinmuru ei tosin ollut kudosta rikkonut eikä sisurissakaan muuta kuin murtumia ja poisto, mutta raahata nyt tuollaista kivirekeä.😣
Koko jotain marawinterin luokkaa, 35-622, löytyyköhän?

ibike
08.02.2019, 16.44
Kaivoin "sata" kiveä nastattomaksi kitkarenkaaksi muokatusta renkaasta manaillen; löytyskö talvirengasta ilman nastanreikiä! Yksikään sepelinmuru ei tosin ollut kudosta rikkonut eikä sisurissakaan muuta kuin murtumia ja poisto, mutta raahata nyt tuollaista kivirekeä.

Mites tää: https://powerfactory.fi/polkupyoran-ulkorengas-28-continental-top-contact-ii-winter-premium-reflex-37-6.html

Puskis
08.02.2019, 17.18
Kaivoin "sata" kiveä nastattomaksi kitkarenkaaksi muokatusta renkaasta manaillen; löytyskö talvirengasta ilman nastanreikiä! Yksikään sepelinmuru ei tosin ollut kudosta rikkonut eikä sisurissakaan muuta kuin murtumia ja poisto, mutta raahata nyt tuollaista kivirekeä.

Mites tää: https://powerfactory.fi/polkupyoran-ulkorengas-28-continental-top-contact-ii-winter-premium-reflex-37-6.html

Tuo myös käsittääkseni "kitkarengas" ja halvimmillaan saa 20€ hintaan:
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-gt-365.html

TERU
08.02.2019, 19.47
Maratooni voiskin korvata maratoonin, leveyskin juuri menis, yli 35/37 mm en halua. Tätä vois tuohon vähemmän käytössä olevaan suoratankoiseen taakse, edessä kulkee kahden pyörän välillä nastmara 35 mm. Pitääkin katsoa jos vaikka omasta lähikaupasta, kiitos hyvästä vihjeestä!

maalinni
09.02.2019, 22.41
Tuo myös käsittääkseni "kitkarengas" ja halvimmillaan saa 20€ hintaan:
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-gt-365.html

Oispa tuo 50 leveä edes alle kilon/kumi, niin voisi harkita. Semmoinen 700g olisi kiva.

Puskis
09.02.2019, 23.55
Joo. Aika pieni on painoero saman levyiseen Mara Winteriin. Varmaan silti merkittävästi mukavampi ja rullaavampi takarenkaana, mut onko sitten paljonkin parempi pidoltaan johonkin ei-kitkarenkaaseen. Kiinnostais koittaa, mut ois muitakin renkaita tossa ajettavana.

TERU
10.02.2019, 06.38
Oma kokemusperäinen tietoni on noista talvirenkaista nastojen poiston jälkeen semmoinen, että renkaan kumiseos toimii paremmin kitkarenkaan kaltaisesti kuin perusrenkaissa, joiden ajoksi on tarkoitettu kesäinen tienpinta ja onhan noissakin eroa miten esimerkiksi märällä pinnalla käyttäytyvät. Monena talvena on toisessa talvipyörässä ollut takana joko marawintteri 35/240, tai 37/W 106 ilman nastoja. Loput nastat pois kun ensimmäinen menee läpi, sillonhan jo joitakin nastoja puuttuu. Pistosuojanauhan tarvitsee, jos nasta on tehnyt rättiin reiän. Painoa tulee vähän lisää, mutta ajo ei liioin muutu eikä talvella haittaa, matkat talvisin lyhyempiä ja lämpöäkin tarvitsee. Näin oletan kitkarenkaaksi alkujaa tehdyn nastattoman renkaan takana toimivan, vaikka ihan peilijäällä vain metalli toimii eikä sekään uraisella jäätiköllä. Nastanreiät keräävät sepelinmuruja, pitää vielä kokeilla reikien raksuttelua sivuleikkurella kiviä hylkiväksi.��
Noisson hurjasti ajokestävyyttä jäljellä, kun kudokset ehjät, kumin murtumishalkeamat eivät haittaa, ovat kosmeettisia...loppuun renkaat tulee ajaa.

Ps. Mikä osuus on kuskilla ja pyörällä kun ei noilla mainituilla renkailla ajo ole ollenkaan luokattoman huonoa?

APaavo
13.02.2019, 16.11
Nastanreiät keräävät sepelinmuruja, pitää vielä kokeilla reikien raksuttelua sivuleikkurella kiviä hylkiväksi.��
Noisson hurjasti ajokestävyyttä jäljellä, kun kudokset ehjät, kumin murtumishalkeamat eivät haittaa, ovat kosmeettisia...loppuun renkaat tulee ajaa.
Oletko kokeillut täyttää nastareikiä, esim liquisolella tms? Olen työmatkakäyttöön tehnyt ISPstä nastattomia takarenkaita tuolla tavoin. Kestää sepelimattoa kevyesti 1000km. Jossain vaiheessa ekan tonnin mentyä pesun jälkeen tsekkaa tilanteen, kivien poisto ja liimojen täydennys. Tällä tavoin pääsee vielä monta tonnia ISPeillä josta nastat on jouduttu ottamaan pois.

TERU
13.02.2019, 17.31
^ En ole tuota koeponnistanut, kun ei noista kivenmuruista muuta ongelmaa kuin mukana raahaaminen. Yksikään ei ole rikkonut sisärengasta, kun on suojanauha sisällä. Nastanreikien täyttäminen noin voisi jopa lisätä ajokestävyyttä entisestään. Marawintteri on niin matalakuvioinen, että sen kulutuspinta sopii kesäiselle asfaltillekin ja näin nastanreiät kuluvat eivätkä kerää enää kiviä.

Onhan tämä sellaista hammastikkujen katkomista...ajotkin valtaosiltaan sellaisia tarpeettomia, hyödyttömiä, mihinkään menemättömiä ei edes kuntoajoja, itsekkäitä oman mielihyvän tyydyttämiseksi, vielä kolmannella pyörällä, kahdessa sentään normaalimpi rengastus.