PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mukavampaa satulaa

ege_biker
27.03.2010, 15.21
Tekee aika kipeetä herkkiin paikkoihin tuo maantiepyöräily ainakin nykyisellä satulalla. Aloin sitten googlettaan sellaisia satuloita, joilla eturauhasvaivainenkin pystyis mukavasti pyöräileen ilman suurempia kipuja.

Löytyi seuraavia satuloita:

halkio keskellä ja päästä katkaistu:
http://www.spongywonder.com/

halkio keskellä ja päästä katkaistu:
http://www.spiderflex.com/

perustuu satulan rakenteen paineensiirtokykyyn (siirtää painetta satulan takaosiin, pakaroille):
http://www.rido-cyclesaddles.com/shape-c3.html

Näyttävät ihan mielenkiintosilta vaihtoehdoilta. Se on vaan haittapuoli et täytyis tilata valtameren toiselt puolen tai UK:sta. Onko kellään tietoa myydäänkö noita Suomessa missään? Ja onko kellään mitään käyttökokemusta noista satuloista? En oo kellään ainakaan maantiellä polkiessa noita nähny.

Ainakin nuo kaksi ekaa oli saanu melko paljon kehuja. Sujuu pidemmätkin matkat mukavammin, kun ei ala paikat puutuun..:)

leecher
27.03.2010, 16.05
Specialized body geometry satulat saattaisivat kuitenkin olla ehkä varteenotettavampi vaihtoehto. http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=47234&menuItemId=0&eid=348

hkk
27.03.2010, 16.24
Minulla Selle SMP Stratos
http://www.sellesmp.com/en/default.htm

(N)evergreen
27.03.2010, 17.03
Ihan testausmielessä tilasin tuos Spiderflexin tossa pari vuotta sitten.
Ei ainakaan minun persuksille sovi.

Oikeastaan mielenkiinto loppui heti ensi metreillä, kun mainostettiin maastoajoonkin sopivaksi, mutta, mutta,,
Satula on niin leveä, ettei siirtyminen satulan taakse onnistu, ottaa kiinni reisien sisäpinnasta. Toiseksi siedettävän istuintuntuman saanti maastoajon nopeasti vaihtuvissa tilanteissa onnistuu huomattavast paremmin perinteisellä satulalla.

Maantiellä en pidempiä matkoja kokeillut, mutta aika nopeasti tuli tunne, että perinteisen ongelman, elikkä satulan keskikohdan paine haaroväliin sijaan ongelmaksi tulee noiden istuintyynyjen etureunan hiertäminen kankkuihin. Tuntui olevan muutenkin tarkka oikeasta istumapaikasta. En jaksanut ehkä tarpeeksi säätää.

Tosi halvalla voisin luopua, jos haluat kokeilla.

PetteriY
27.03.2010, 19.28
Tilasin Speesun Toopen eiku Toupen, mutta en ole vielä päässyt sitä testaamaan. Pitäs kuitenkin hoitaa toi homma, jos vaan sattuu hanuriin istumaan.

nure
27.03.2010, 21.31
Vaikeaa määritellä satulan mukavuutta tai sopivuutta ... Pitäiskö laittaa sohva tolpan nokkaan ? Mä ainakin koen pehmeät ja leveät satulat surkeina ...
Speedneedle tai Flite se täytyy olla , kova ja jämäkkä .

mustaviiva
28.03.2010, 07.51
Selle Italia Gel Flow tuli ostettua. Vastuksen päällä olen ajanut talven aikana puolestatoista kolmeen tuntia säännöllisesti, perse tyytyväisenä. Mutta vain kokeilemalla löytyy sopiva.
'Englannista tilasin ja ajoin, muovilla satula suojattuna ensin muutaman kerran, jotta palautusoikeus säilyi. Olisin vaihtanut niin monta kertaa kuin olisi tarvinnut, palautusoikeushan on 14 vrk uudeleenmyyntikuntoisena.

Chaintug
28.03.2010, 09.44
Selle Italia Gel Flow tuli ostettua.

Selle Italia Flite Gel Flow?

Selle Italia SLK Lady Gel Flow?

Selle Italia SLK Gel Flow?

Selle Italia Turbomatic Gel Flow 1?

Selle Italia SLR Gel Flow Team Edition?

Selle Italia SLR Lady Gel Flow?

Selle Italia SLR Gel Flow?

Selle Italia Diva Gel Flow?

Selle Italia Man Gel Flow?

Selle Italia Lady Gel Flow?

Selle Italia C2 Gel Flow?

Selle Italia Max Flite Gel Flow?

Selle Italia Max Flite Gel Flow Team?

Selle Italia SLC Gel Flow?

Selle Italia Prolink Gel Flow?

Teemu Kalvas
28.03.2010, 13.36
Nuo nenättömät satulat (Spongy wonder, Spiderflex) ovat aika veikeitä ajaa, kun pyörää ei pysty ohjaamaan enää reisillä, mikä ainakin minulla on normaali ajotapa, vaan pitää oikeasti ajaa tangosta. Vähän kuin moottoripyörä, siis, paitsi ettei kulje mihinkään eikä paina mitään.

mustaviiva
28.03.2010, 19.53
Jäi selle italia gel flow-kehusta loppu pois; se on "shiver".

di luca
28.03.2010, 21.20
Nuo nenättömät satulat (Spongy wonder, Spiderflex) ovat aika veikeitä ajaa, kun pyörää ei pysty ohjaamaan enää reisillä, mikä ainakin minulla on normaali ajotapa, vaan pitää oikeasti ajaa tangosta. Vähän kuin moottoripyörä, siis, paitsi ettei kulje mihinkään eikä paina mitään.

Vähän tuntuu, et miten sitä oikein voi ohjatakaan koko pyörää, vapailla rullilla ois varmaan jännä kopasta tuommosta...:rolleyes:

Antti Salonen
29.03.2010, 01.04
Vaikeaa määritellä satulan mukavuutta tai sopivuutta ... Pitäiskö laittaa sohva tolpan nokkaan ? Mä ainakin koen pehmeät ja leveät satulat surkeina ...
Speedneedle tai Flite se täytyy olla , kova ja jämäkkä .
Pakko todeta tähän liittyen, että Flite ei ikinä toiminut mulla hyvin ja kova Flite TT sitäkin huonommin, mutta Tune Speedneedle on ollut hyvä myös ilman pehmusteita. Nuo satulat ovat aika erimalliset - suunnilleen yhtä leveät mutta Fliten laidat kaartuvat paljon enemmän alaspäin.

Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että kova satula on hyvä, mutta silloin sen oikea muoto päin omaa persettä on sitäkin tärkeämpää. Speedneedlen lisäksi myös Ritchey Streem on toiminut mulla hyvin (sekä Pro- että WCS-versio).

Edit: Eturauhasvaivoista ei ole pahemmin kokemusta, mutta keskeltä halkaistu satula voisi kaiketi olla hyvä lähtökohta. Satulan oikea muoto (leveys, kaarevuus) määräytyy kyllä silloinkin hanurin mukaan.

ege_biker
29.03.2010, 09.18

.....

Laitoin kokeilumielessä tilaukseen tuon halkiottoman satulan UK:sta:

http://www.rido-cyclesaddles.com/shape-c3.html

Kokeilen sitä ensin, mut kylhän tuota spiderflexiäki vois kokeilla. Täytyy katsoa tilannetta.

kmw
29.03.2010, 09.52
Edit: Eturauhasvaivoista ei ole pahemmin kokemusta, mutta keskeltä halkaistu satula voisi kaiketi olla hyvä lähtökohta. Satulan oikea muoto (leveys, kaarevuus) määräytyy kyllä silloinkin hanurin mukaan.

Täällä on kokemuksia:mad::( Tämä talvi on sujunut ilman oireita. Olen oppinut pukeutumaan oikein (=merinovilla), EI vaippahousuja pakkasella (hikoilen sieltäkin ja kostunut vaippa viilentää ikävästi) ja Brooks B17:) Kokeilin yhtä halkiosatulaa, mutta ei tuntunut hyvältä.

Fin-76
29.03.2010, 23.22
R-Techissä on Spessun testisatuloita eri mallisia/leveyksisiä, joita saa lainata koekäyttöön. Eipä tarvi ostaa sikaa säkissä ;) Tietty toi ahteri on hyvä geelipussilla mitata ennen satulan hankintaa, että tulee sitten valittua edes sopivan levyinen jakkara. Satulan malli on sitten lompakosta ja silmästä kiinni :D

lansive
30.03.2010, 01.21
Onko joku havainnut SQlabin tuotoksia myynnissä Suomessa?

Jousi
30.03.2010, 13.05
R-Techissä on Spessun testisatuloita eri mallisia/leveyksisiä, joita saa lainata koekäyttöön. Eipä tarvi ostaa sikaa säkissä ;) Tietty toi ahteri on hyvä geelipussilla mitata ennen satulan hankintaa, että tulee sitten valittua edes sopivan levyinen jakkara. Satulan malli on sitten lompakosta ja silmästä kiinni :D
Komppaan tätä, paikallisessa istuin testipenkkiin ja saatiin leveys selville. Toupe Team pyörään kiinni, eikä ole sen jälkeen ollu pistooli puuduksissa.

ege_biker
30.03.2010, 13.07
Onko joku havainnut SQlabin tuotoksia myynnissä Suomessa?

Tuolla näyttäis olevan:
http://www.lsvesamaa.fi/sqlab.html

lansive
30.03.2010, 14.04
Tuolla näyttäis olevan:
http://www.lsvesamaa.fi/sqlab.html

Kiitos vaan, mutta ko. maahantuojan löysin itsekin. Ajattelin, että olisiko joku nähnyt, että noita on jollakin kauppiaalla hyllyssä. Kakkosnelosessa varmaan noita taas on näytillä (muistan hämärästi, että viime vuonnakin oli).

fillarji
30.03.2010, 18.55
Brooksilla on satuloita jossa on keskellä reikä, katso brooksin sivuilta jos kiinnostaa. Brookseissa on myös se etu, että ne muotoutuu ajajan takapuolen mukaan.

Jopo Juoppo
31.03.2010, 18.53
Varmaankin typerä kysymys. Mutta minkälaisia ahteriongelmia satulasta?
Onko tämä paljolti sen luojan luoman yksilöllisen ahterin anatomian, eli ”satula kuin satula” sopii joillekin, mutta toisille ei oikein tahdo sopivaa löytyä millään?
Itsellä on halpahallista hankittu joku kelta-oranssi reikämaalinen ”Speedster”. Toimii hyvin, joskin kevään ekat 50…75 km yhtäjaksoiset lenkit saavat aikaiseksi sen, että fillarin selästä kotiin taapertaminen yhtä tuskaa. Siihenkin auttaisi parin minuutin kävelytauko 10…15 km välein, mutta... Myöhemmin ei juurikaan pulmia.
Siis, onko mulla fillaristin ”unelmapeffa”, vai kuuluvatko lenkkini sinne nöösi sarjaan liityen käsiteltävään asiaan?

Kloppina Tunturin 10v retkifillarin satula (-70 luvun puoliväli!) oli uuuh… mutta kyllä silloinkin tuli sotkettua n. 100 km pätkiä, enkä sieltä muista tuskaisia kokemuksia.

JPironi
10.04.2010, 20.26
Takana ensimmäinen lenkki ilman taukoja (~70 km) uudella Specialized Toupe Team satulalla. Ei tarvinnut taapertaa lenkin jälkeen kotipihalla ja tunto herkissä paikoissa tallessa. Olisi pitänyt vain vaihtaa vanha satula pois alta jo viime kaudella kuten suunnittelin. Opinpahan ainakin, että jos satula ei tunnu oikealta, niin eipä kannata turhan kauan sen kanssa kitkutella.

mpesu
11.04.2010, 10.57
Brooks B17:) Kokeilin yhtä halkiosatulaa, mutta ei tuntunut hyvältä.

Lipsuu keskustelu rauhasen puolelle mutta lipsukoon. Miulla on kanssa tuo B17 mutta ei auttanut "konehuonekolotukseen". Villahousut ja kahvinjuonnin vähentäminen(!) auttoi.

Petukka
13.04.2010, 23.11
Itse kävin ahterini kanssa viime kesänä koeistumassa R-techin persusmittarissa, ja valitsin maantiepyörään urallisen penkin istuikyhmyjen sijainnin mukaan. Penkki oli selvästi parempi ja vähemmän puuduttava kuin normisatula. Viime viikolla ajoin tempopyörällä 50km, penkki ei ainoastaan puuduttanut, vaan hyvin paikallisesti painoi ja haittasi ajoa. Säätelin penkkiä ylös, alas, eteen, taakse, ilman merkittävää muutosta. Hain Spessun Tri Tip penkin, ja tänään sama 50km meni ilman mitään ongelmia. Eli vaivoista pääsee eroon "mittatilauspenkillä". Spessun koeajopenkit on tosi hyvä idea...

Juggeli
15.04.2010, 19.50
Tietääkö kukaan olisiko täällä Oulun seudun liikkeissä missään tuollaista "persusmittaria" mihin voisi käydä istahtamassa? Nyt taas pyöräilykauden alkaessa ja lenkkien pitentyessä on tullut mieleen mukavamman penkin osto kun tahtoo mennä tuo polkeminen välillä aika tuskaiseksi nykyisellä jakkaralla.

Jousi
15.04.2010, 22.33
Uusimman Fillarin ensimmäisen aukeaman Specialized mainoksen mukaan Oulussa Spessua myy Special Bike. Liikkeessä mainostetaan olevan BGFit palvelu, joten perusmittarin pitäisi sieltä löytymän, esim. Porvoossa on kyseinen palvelu ja persmittari.

Juggeli
17.04.2010, 15.58
Uusimman Fillarin ensimmäisen aukeaman Specialized mainoksen mukaan Oulussa Spessua myy Special Bike. Liikkeessä mainostetaan olevan BGFit palvelu, joten perusmittarin pitäisi sieltä löytymän, esim. Porvoossa on kyseinen palvelu ja persmittari.
Kiitoksia tästä tiedosta. Pitänee käydä joku päivä Special Bikessä ihmettelemässä.

sanelma68
01.05.2010, 17.09

Oikeastaan mielenkiinto loppui heti ensi metreillä, kun mainostettiin maastoajoonkin sopivaksi, mutta, mutta,,
Satula on niin leveä, ettei siirtyminen satulan taakse onnistu, ottaa kiinni reisien sisäpinnasta. Toiseksi siedettävän istuintuntuman saanti maastoajon nopeasti vaihtuvissa tilanteissa onnistuu huomattavast paremmin perinteisellä satulalla.

Maantiellä en pidempiä matkoja kokeillut, mutta aika nopeasti tuli tunne, että perinteisen ongelman, elikkä satulan keskikohdan paine haaroväliin sijaan ongelmaksi tulee noiden istuintyynyjen etureunan hiertäminen kankkuihin. Tuntui olevan muutenkin tarkka oikeasta istumapaikasta. En jaksanut ehkä tarpeeksi säätää.

Heippa!
Minä olisin halukas ostamaan spiderflex satulasi.
satu.sipari2@pp.inet.fi

levelup!
25.04.2012, 08.57
Moron!

Tämä lanka on jo jonkin viettänyt hiljaiseloa, mutta yritetään nyt kuitenkin... eli ahteri tuskastuu pidemmillä siivuilla. Joten..

Onko kellää tietoa, että myykö Suomessa kukaan tuota Rido R2 satulaa? http://www.rido-cyclesaddles.com/sensational-new-r2-c100064.html
Ja mikäli ei, niin onko kokemuksia hyvistä/luotettavista verkkokaupoista ETA-alueella, joilla olisi jossain määrin kohtuullinen toimitusaika?

Vastauksista kiitollinen olisi hän.