PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pikakysymykset.

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

lynxlynx
26.03.2010, 18.24
Ajattelin perustaa tällaisen yleisthreadin, jossa voisi kysyä jotain yksittäistä asiaa mihin tahansa varusteeseen liittyen, jonka modet voisi lukita tuohon ylös, niin olisi helposti saatavilla, eikä tarvitsisi käyttää hakua.

Ja oma kysymykseni: Mulla on talvipyörässä "halpisnastarenkaat", joille ei löydy matkamittareista oikeaa asetuslukua. Nyt käytössä on lähinnä sopiva luku, jonka olen huomannut heittävän hieman, eli 24km tunnetulle matkalle mittari antaa lukeman 24,8km. Pienennänkö vai suurennanko tuota 2076 asetusta, että pääsen lähemmäs totuutta?

Esko
26.03.2010, 18.27
Ja oma kysymykseni: Mulla on talvipyörässä "halpisnastarenkaat", joille ei löydy matkamittareista oikeaa asetuslukua. Nyt käytössä on lähinnä sopiva luku, jonka olen huomannut heittävän hieman, eli 24km tunnetulle matkalle mittari antaa lukeman 24,8km. Pienennänkö vai suurennanko tuota 2076 asetusta, että pääsen lähemmäs totuutta?

Pienennät. 2076 / 24,8 * 24 = uusi luku

ellmeri
26.03.2010, 18.44
Lainasin retkivehkeitä,olinko hölmö kun en tuppautunut Lyngeniin mukaan.

Pekka L
26.03.2010, 18.57
*poistui offariin*

lynxlynx
26.03.2010, 19.01
Tänks Esko. Ja muille: Ajattelin kyllä että tästä voisi tulla ihan asiallinen keskustelu, jossa voisi kysellä asiallisia asioita, esim: Minulla on nalinin housut kokoa 3, mikähän löflerin koko sopisi minulle? Juu tiedän kyllä, 48 / s. Mutta tämä olisi siis idea, menkää offtopicoimaan jonnekin muualle. Kiitos.

Tank Driver
26.03.2010, 19.13
Onko nyt niin, että kun täällä kysyy jotain, vastaukseksi ei saa sanoa "Käytä 'ttu hakua!"?

Jos, niin kiitos tästä. Ja halipusi!

mutanaama
26.03.2010, 19.26
Vastauksen kuuluu sisältää vastaus.

oh7nyo
26.03.2010, 19.46
Jep. Ei helevetti äijät. Muutama vuosi sitten ihastuin tähän keskustelupalstaan, koska tämä tuntui olevan yksi niistä harvoista joilla puhuttiin asiaa yhteisen harrastuksen ympärillä. Nyt tuntuu kuin täällä olisi näitä läpänheittäjiä joka paikassa. Lähenkö tästä lenkille ja pistän tietokoneen kiinni.

VPR
26.03.2010, 19.47
Älä vaan muuta sitä lukua, eikös se ole hyvä vaan niin auttaa kilsojen kertymisessä antamalla vähän ekstraa.

p bonk
26.03.2010, 19.52
Jep. Ei helevetti äijät. Muutama vuosi sitten ihastuin tähän keskustelupalstaan, koska tämä tuntui olevan yksi niistä harvoista joilla puhuttiin asiaa yhteisen harrastuksen ympärillä. Nyt tuntuu kuin täällä olisi näitä läpänheittäjiä joka paikassa. Lähenkö tästä lenkille ja pistän tietokoneen kiinni.

Kyllä.

Risto Koivunen
26.03.2010, 20.07

Ja tuosta tulisi tulokseksi noin 2009.

Empiirisesti suuntautuneet voivat kokeilla myös tarkan arvon mittaamista työntämällä/ajamalla pyörää yhden pyörän ympärysmitan verran lattialla. Eli pyörä niin että venttiili on alhaalla, merkitään paikka lattiaan esim. maalarinteipillä ja sitten rullataan hitaasti tuo kierros lisää kunnes venttiili on taas alhaalla ja merkitään se kohta. Mitataan etäisyys. Tarvittaessa toistetaan pari kertaa ja lasketaan keskiarvo. Avustajan läsnäolo helpottaa hommaa.

lynxlynx
26.03.2010, 20.14
Kiva että uusi aihe herättää mielenkiintoa, ja saa jopa joitakin asiallisia vastauksia. Riston mittaohje oli kyllä tiedossa, kunhan vain ajattelin olla laiska ja etsiä oikotietä. Ehkä pienennän lukua summamutikassa, ja ajelen tuttua pätkää niin kauan että saan riittävän tarkan lukeman. Vpr:n kommentti on kyllä paikoillaan, mutta kilometrien sijaan kerään treenitunteja. En silti kysy miten mittarin kellon saisi käymään nopeammin :D

Risto Koivunen
26.03.2010, 20.32
Ei pidä myöskään unohtaa että waltion wiisaat wiranomaiset ovat pyöräilijöiden iloksi merkinneet erinäisten maanteiden varsille 1000 metrin mittaratoja joilla voi myös mukavasti kokeilla tuota mittarinsa kalibrointia.

Viime viikonloppuna löysin yhden tuollaisen kun ajelin Lahdentien vartta Kuusijärveltä pohjoiseen päin, ja saatoin todeta mittarini näyttävän kyseisen matkan riittävän tarkasti.

alli
26.03.2010, 20.42
Ehkä pienennän lukua summamutikassa, ja ajelen tuttua pätkää niin kauan että saan riittävän tarkan lukeman. Vpr:n kommentti on kyllä paikoillaan, mutta kilometrien sijaan kerään treenitunteja. En silti kysy miten mittarin kellon saisi käymään nopeammin :D

Miksi summanmutikassa? Eskon ohje oli nähdäkseni pätevä, tai ainakin itse olen käyttänyt tuommoista menetelmää. Käynyt ajamassa juurikin tuon Kuusiksen lähellä olevan mittaradan ja sen jälkeen korjannut (taulukosta saatua) lukemaan tuolla laskukaavalla.

Saako kysyä autoasiaa? Ajovalon polttimo oli palanut ja naapurin kanssa vaihdettiin se, kun hänellä oli ylimääräinen. Oli kylmä ja pimeä, joten ei siinä turhaan viilailtu. Nyt suuntaus on kuitenkin pielessä ja ohjekirjassa lukee, ettei suuntausta kuitenkaan "tarvitse" itse korjata polttimon vaihdon yhteydessä. Voiko tuollaiselle itse tehdä jotain?

Proj.nro
26.03.2010, 20.52
Tarkistapa ensin, että kaikki sieltä valosta avatut on kunnolla kiinni ja paikoillaan ja lamppu varmasti oikealla paikalla. Veikkaisin, että joku siellä on esmes väärillä kierteillä ja lamppu sojottaa pikkasen sivuun. Tai sitten jotain on mennyt rikki..

Edit. Ja tää on loistoketju, olen meinannut tällaista avata jo varmaan 19 kertaa. Monasti on pientä kysymystä, jota varten ei viitsi omaa topicia tehdä.

Tank Driver
26.03.2010, 21.00
Lähenkö tästä lenkille ja pistän tietokoneen kiinni.

Lähe. Minä lähen vissiin hirttäytymään.

Iglumies
26.03.2010, 21.03
Mikä olis hyvä öljynvaihtopumppu?

HeikkiO
26.03.2010, 21.05
Miksi summanmutikassa? Eskon ohje oli nähdäkseni pätevä, tai ainakin itse olen käyttänyt tuommoista menetelmää. Käynyt ajamassa juurikin tuon Kuusiksen lähellä olevan mittaradan ja sen jälkeen korjannut (taulukosta saatua) lukemaan tuolla laskukaavalla.

Saako kysyä autoasiaa? Ajovalon polttimo oli palanut ja naapurin kanssa vaihdettiin se, kun hänellä oli ylimääräinen. Oli kylmä ja pimeä, joten ei siinä turhaan viilailtu. Nyt suuntaus on kuitenkin pielessä ja ohjekirjassa lukee, ettei suuntausta kuitenkaan "tarvitse" itse korjata polttimon vaihdon yhteydessä. Voiko tuollaiselle itse tehdä jotain?
Kuinka valon suuntaus on pielessä? Olettaisin että ylä-/alasuunnassa joten tuon voi tehdä itse, eri merkkisissä polttimoissa voi olla muutaman asteen suuntausvirhe johtuen jo valmistuksen toleransseista.

Umpiossa (se osa johon polttimo tulee kiinni) on jonkinlainen säätöruuvi jolla ylä-/alasuuntaus saadaan kohdilleen.
Säädät uuden polttimon lähivalojen yläreunan samaan tasoon kuin vanhan polttimon valon yläreuna on, vaikka jotakin seinää vasten jossa valot näkyvät (jos vanha valo on ollut suunnattu).

alli
26.03.2010, 21.07
Tarkistapa ensin, että kaikki sieltä valosta avatut on kunnolla kiinni ja paikoillaan ja lamppu varmasti oikealla paikalla. Veikkaisin, että joku siellä on esmes väärillä kierteillä ja lamppu sojottaa pikkasen sivuun. Tai sitten jotain on mennyt rikki..

Kiitos. Mulle siis tuon valo riittäisi, oon mm. ajanut inhoissa lumipyryissä sillä, mutta rekisteriotteeseen tuli merkintä, että pitää korjata :o. Miten tuommonen suuntaus edes tarkistetaan?

Pitää päivänvalossa varmaan katsoa vaikka sunnuntaina homma alusta uudelleen.

Tank Driver
26.03.2010, 21.10
Mikä olis hyvä öljynvaihtopumppu?

Mihin tarkoitukseen? Ja jos vastaat öljynvaihtoon kiskon sua käkättimeen.

alli
26.03.2010, 21.10
Kuinka valon suuntaus on pielessä? Olettaisin että ylä-/alasuunnassa joten tuon voi tehdä itse, eri merkkisissä polttimoissa voi olla muutaman asteen suuntausvirhe johtuen jo valmistuksen toleransseista.

Umpiossa (se osa johon polttimo tulee kiinni) on jonkinlainen säätöruuvi jolla ylä-/alasuuntaus saadaan kohdilleen.
Säädät uuden polttimon lähivalojen yläreunan samaan tasoon kuin vanhan polttimon valon yläreuna on, vaikka jotakin seinää vasten jossa valot näkyvät (jos vanha valo on ollut suunnattu).

Näyttää liian alas. Tässähän oli hyvät ohjeet, varsinkin jos löydän tuon ruuvin :). Kiitoksia. Hyvin toimii topikki.

Tank Driver
26.03.2010, 21.12
Koska Lostin uusintajakso tulee telkusta?

Kontti
26.03.2010, 21.18
Maantain vastaisena yönä, kello 00:30

Tank Driver
26.03.2010, 21.22
Tänks isosti!

Cycledrophis
26.03.2010, 21.28
Mistä Santinin talviajohousut?

ellmeri
26.03.2010, 21.49
maanteiden varsille 1000 metrin mittaratoja joilla voi myös mukavasti kokeilla tuota mittarinsa kalibrointia.

Viime viikonloppuna löysin yhden tuollaisen kun ajelin Lahdentien vartta Kuusijärveltä pohjoiseen päin, ja saatoin todeta mittarini näyttävän kyseisen matkan riittävän tarkasti.

Samassa paikassa itsekkin laitoin mittarin kohdilleen,tosin se kuka sen merkkasi peiser-mittarilla niin itse jälkitarkasti sen vuonna 1 ja 2 ja vähän oli heittoa,noin 20 metriä ..matka oli tarkistettava kun huolsin kilpakäveliää.

:cool: nimim: pilkun-nus......

järppä
26.03.2010, 21.55
Mistä Santinin talviajohousut?

Vaikkapa Bobshopista (http://www.bobshop.de/Maenner/Radhosen/Radhosen-o-Einsatz/SANTINI-lange-Traegerhose-Breeze-Xtreme.html), on tuolla tosin muitakin hyviä vaihtoehtoja :)

Iglumies
26.03.2010, 21.55
Mihin tarkoitukseen? Ja jos vastaat öljynvaihtoon kiskon sua käkättimeen.
No kun ei huvittais mennä makoileen tuonne kuravellisohjoon auton alle, voisihan tuollaisella kätevästi imaista ölpät myös Marsusta.
Ja ainahan tehokkaalle tyhjiöpumpulle käyttöä löytyy... ;)

Cycledrophis
26.03.2010, 22.04
Vaikkapa Bobshopista (http://www.bobshop.de/Maenner/Radhosen/Radhosen-o-Einsatz/SANTINI-lange-Traegerhose-Breeze-Xtreme.html), on tuolla tosin muitakin hyviä vaihtoehtoja :)
kiitos minulle uusi web kauppa
Jari

alli
26.03.2010, 23.16
Samassa paikassa itsekkin laitoin mittarin kohdilleen,tosin se kuka sen merkkasi peiser-mittarilla niin itse jälkitarkasti sen vuonna 1 ja 2 ja vähän oli heittoa,noin 20 metriä ..matka oli tarkistettava kun huolsin kilpakäveliää.

:cool: nimim: pilkun-nus......

Juu... no mihin suuntaan se heitto on? Tosin eihän se mikään ihan viivasuora ja tasainen oo tossa se väylä, on joku risteyskin välissä, että vähän kait voi jo tulla siinäkin virhettä :):).

Tank Driver
26.03.2010, 23.17
No kun ei huvittais mennä makoileen tuonne kuravellisohjoon auton alle, voisihan tuollaisella kätevästi imaista ölpät myös Marsusta.
Ja ainahan tehokkaalle tyhjiöpumpulle käyttöä löytyy... ;)

Satunnaiseen käyttöön joku Motonetin ja Bilikan perusmalli piisaa ihan hyvin.

dILETANTTI
26.03.2010, 23.22
Kiekon kehän mitta kannattaa mitata itse satulassa istuen ja oikeilla rengaspaineilla, niin tulee oikea tulos, jos sillä nyt on niin paljon merkitystä.

Proj.nro
27.03.2010, 11.03
Tuleeko CRCstä lisäpostikuluja korjaustelineelle jos tilauksen yhteisarvo sinänsä oikeuttaisi ilmaiseen kuljetukseen?

H. Moilanen
27.03.2010, 11.15
Tuleeko CRCstä lisäpostikuluja korjaustelineelle jos tilauksen yhteisarvo sinänsä oikeuttaisi ilmaiseen kuljetukseen?
Ei.

Proj.nro
04.04.2010, 19.26
Voiko/kannattaako/saako rasvailla tai öljyillä itse campagnolon ilmeisesti esirasvattuja vaijereita? Ts. tarviiko niille tehdä mitään jos kaikki futaa?

Shimaani
04.04.2010, 19.44
Jos se toimii niin älä koske siihen:)

supertele
05.04.2010, 12.37
Onko olemassa jokin syy, miksi mun kannattaisi hankkia maastopyöräilyyn eri kypärä kuin maantielle? En ole kokenut, että maantiekypärä olisi maastossa liian hiostava tai että lippaa tarvitsisin välttämättä. Onko siis maasto- ja maantiekypärässä muuta eroa?

Tank Driver
05.04.2010, 13.27
Onko olemassa jokin syy, miksi mun kannattaisi hankkia maastopyöräilyyn eri kypärä kuin maantielle? En ole kokenut, että maantiekypärä olisi maastossa liian hiostava tai että lippaa tarvitsisin välttämättä. Onko siis maasto- ja maantiekypärässä muuta eroa?

Maastokypärät on törkeen paljon paremman näköisiä.

mutanaama
05.04.2010, 21.38
Maastokypärät on törkeen paljon paremman näköisiä.

Niin on.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

majis
05.04.2010, 21.44
Niin on.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Mitä sieniä te syötte?

Shimaani
05.04.2010, 21.51
Herkku-, musta, korva, shiitake..... jooo.
Onko olemassa jokin syy, miksi mun kannattaisi hankkia maastopyöräilyyn eri kypärä kuin maantielle? Eivälttämättä oo - mettässä tulee kovempia pysäyksiä ja tiellä pitempiä lentoja. Ajattele ite - samalla tavalla se kestää sen yhen krässin - mettässä tai maantiellä. Molempia on rikottu jotta P**j*la ihmettelee. Kun en osaa niin en osaa ja 6 käytän kypärää. Aina. Ja nykyään syndejäki :o Dextran leikkuri ei oo halpa mutta tekee hyvää jälkeä. Privana voin suositella eri lekureja ettei mee mainostami6.

Nimim.
Kyllä se *piip* silti sattuu ja mä oon syntyny -62. Statistiikka on tiede joka tulee perästä ja kaappaa. Oikeesti.

pavel
05.04.2010, 22.19
Mitä meinaa kiekoissa mallinimen jälkeen "15mm HH"?
Jotain hollowhub-juttua juu mutta onko hankkimisen arvoinen ominaisuus?

H. Moilanen
06.04.2010, 06.28
Mitä meinaa kiekoissa mallinimen jälkeen "15mm HH"?
Jotain hollowhub-juttua juu mutta onko hankkimisen arvoinen ominaisuus?
On, jos keulassa on 15mm läpiakseli.

nojohannyt
06.04.2010, 09.54
Ajattelin perustaa tällaisen yleisthreadin, jossa voisi kysyä jotain yksittäistä asiaa mihin tahansa varusteeseen liittyen, jonka modet voisi lukita tuohon ylös, niin olisi helposti saatavilla, eikä tarvitsisi käyttää hakua.

Jaa. Sitten jatkossa vastaukset löytyvät näppärästi tästä yhdestä, ehkä vuoden päästä satasivuisesta pikakysymys säikeestä, eivätkä perinteisesti jaoteltuina aihealueittain Renkaat, Varusteet jne? Helpottaako se sitten foorumin käyttöä ja tiedon esille kaivamista vai kysytäänkö samaa "miksi mun levyjarrut vinkuu"/"minkä levyinen ketju pyörään" tässä aina kahden viikon välein? Kannatan siis perinteistä aihejaottelua.

Terveisin juuri hakua käyttämään oppinut muutosvastainen vanha fossiili. ;)

asb
06.04.2010, 10.45
Jaa. Sitten jatkossa vastaukset löytyvät näppärästi tästä yhdestä, ehkä vuoden päästä satasivuisesta pikakysymys säikeestä, eivätkä perinteisesti jaoteltuina aihealueittain Renkaat, Varusteet jne? Helpottaako se sitten foorumin käyttöä ja tiedon esille kaivamista vai kysytäänkö samaa "miksi mun levyjarrut vinkuu"/"minkä levyinen ketju pyörään" tässä aina kahden viikon välein? Kannatan siis perinteistä aihejaottelua.

Ja mä luulin, että olen foorumin ainoa ajatteluun kykenevä ahdasmielinen kusipää!

Kukin voi miettiä miksi foorumilla ylipäätään on aluejaottelu ja kuinka isoja vaivoja on perustaa uusi topic, miettiä otsikkorivi tai käyttää, jumaliste, hakua...

Ja ylläpidolta aika loppuun asti ajateltu veto laittaa tämä stickyksi. Hyvin menee...

Ja koska ette ymmärrä itse, niin rautalankaa: nojohannyt on oikeassa.

rhubarb
06.04.2010, 11.13
Noin hauista yleensä: tagien käyttö helpottaisi sitä huomattavasti. Toki niihinkin täytyy löytyä joku yhteinen sävel kun näyttää siltä ettei jo olemassaolevia anneta ehdotuksina tagikenttää täytettäessä.

Esim. kaikkiin kysymyksiin voisi liittää "kysymys" ja sitten "vastattu" kun ratkaisu löytyy.

mutanaama
06.04.2010, 11.23

Terveisin juuri hakua käyttämään oppinut muutosvastainen vanha fossiili. ;)

Ja mä luulin, että olen foorumin ainoa ajatteluun kykenevä ahdasmielinen kusipää!
Kukin voi miettiä miksi foorumilla ylipäätään on aluejaottelu ja kuinka isoja vaivoja on perustaa uusi topic, miettiä otsikkorivi tai käyttää, jumaliste, hakua...
Ja ylläpidolta aika loppuun asti ajateltu veto laittaa tämä stickyksi. Hyvin menee...
Ja koska ette ymmärrä itse, niin rautalankaa: nojohannyt on oikeassa.

Tänne voi heittää kysymyksen käyttämättä hakua, tai että ei hakemalla löydä, ilman että perustaa uuden threadin. Sopii varsinkin kertaluontoiseen lyhyeen kysymykseen. Esim just toi 15HH. Ei tarvii tutkia kahdeksaasataa vastausta, joista puolet on silkkaa vittuilua ja toinen puoli kehottaa hankkimaan cx:n.

Toivottavasti vastaus tyydytti teitä

rhubarb
06.04.2010, 11.35
Tänne voi heittää kysymyksen käyttämättä hakua, tai että ei hakemalla löydä, ilman että perustaa uuden threadin. Sopii varsinkin kertaluontoiseen lyhyeen kysymykseen. Esim just toi 15HH. Ei tarvii tutkia kahdeksaasataa vastausta, joista puolet on silkkaa vittuilua ja toinen puoli kehottaa hankkimaan cx:n.

Entä seuraava, joka etsii tuota tietoa?

Markku Liitiä
06.04.2010, 11.35
Katsotaan nyt vähän aikaa, kaatuuko tämä omaan mahdottomuuteensa vai/tai johonkin muuhun. Aiheen lukituksen saa poistettua aika äkkiä, jos niikseen tulee.

Mikään ei tietenkään estä aloittamasta uutta aihetta aina tarpeen mukaan kun kysyttävää tulee.

mutanaama
06.04.2010, 14.02
Entä seuraava, joka etsii tuota tietoa?

Jos ei hakua käyttämällä löydä, niin kysyy uudelleen.

Cycledrophis
06.04.2010, 14.18
Tukeeko mikään nokian puhelin enää sykevöitä?
Jari

H. Moilanen
06.04.2010, 14.37
Tukeeko mikään nokian puhelin enää sykevöitä?
Jari

N79 Active, ilmeisesti poistunut myynnistä.

wege
06.04.2010, 15.16
Tarkoitus olisi ostaa uudet jarrupalat jake the snakeen, jossa on nyt tektron cantilever-jarrut. Koolstoppia on aina kehuttu, erityisesti salmonia, siispä sellaista ajattelin. Kysymys kuuluukin, kumpi näistä kahdesta salmonista on "se" salmon, joka minun pitäisi ostaa:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46439
vai
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8135

Jälkimmäinen on toki BMX-nimellä varustettu, joten se ei vissiin ole oikea... Ja toinen kysymys kuuluukin, että mistä saisi halvimmalla Abus Bordo -lukon ostettua.

EDIT: Bordoa löytynyt raivokkaan etsimisen jälkeen http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=8184;pid=74;g roup=108;menuid1=5 karvan alta 50 euron, ei taida parempia tarjouksia ihan helpolla löytyä? Kool stop -kysymys on silti ilmassa

EDIT2: kamppeet tilattu vastauksien puutteesta huolimatta...

Tank Driver
07.04.2010, 22.41
Ketä se nyt haittaa, jos tämän yhden ainoan topicin alla kysytään samaa asiaa useampaan kertaan? Ja eikö siellä jo joku helvetin neropatti alkanut veistelemään haun käytöstä!

Schöne Scheisse
09.04.2010, 09.07
(1) Dokumentti määrää käytettäväksi 2,5-millistä kuusiokoloavainta ja ruuvilukitetta ja kiristysmomentiksi 1,1 newtonmetriä (eli 10 tuumanaulaa). Se lienee melko vähän eli miltä pitäisi tuntua, kun ko. momentti saavutetaan?

(2) Ovatko muuten tummassa ulosteessani olevat vaaleat "jotkut" sulamattomia viljanjyviä vai jonkin sisäloisen munia?

JackOja
09.04.2010, 09.52
...kiristysmomentiksi 1,1 newtonmetriä... Se lienee melko vähän eli miltä pitäisi tuntua, kun ko. momentti saavutetaan?

Se on todellä vähän, ei tunnu paljon miltään. Vähän kuin heiluttaisi patonkia tyhjässä komerossa :D

Asiaan:
Lopeta kiristäminen heti kun tuntuu että "tarttuu". Tai hanki momenttiavain, sitä tarvitsee aina.

...sulamattomia viljanjyviä vai jonkin sisäloisen munia?Oletko syönyt viljanjyviä pureskelematta viimeaikoina? Jos et ole niin ne ovat sisäloisen munia. Osanottoni.

JackOja
09.04.2010, 09.53
Onko mitään erityistä syytä miksi Stanin litku ei toimisi crossarin sisärenkaassa? Ei tartu tarvittaessa pintaan tms?

Siis nimenomaan Stanin litku kun sitä sattuu hyllyssä olemaan...

vema60
09.04.2010, 10.34
Onko mitään erityistä syytä miksi Stanin litku ei toimisi crossarin sisärenkaassa? Ei tartu tarvittaessa pintaan tms?

Siis nimenomaan Stanin litku kun sitä sattuu hyllyssä olemaan...
Maantietuubissa ainakin toimii.

JackOja
09.04.2010, 10.51
Maantietuubissa...

Eh... varmistus... tarkoitat toki sisärengasta etkä tuubirengasta :seko:

vema60
09.04.2010, 11.25
Eh... varmistus... tarkoitat toki sisärengasta etkä tuubirengasta :seko:
Tuubi on sellainen, jossa on sisärengas ja jonka päälle on "kudottu" päällyrengas. Se liimataan kiinni vanteeseen.
ääääääääh viisaamat selittäkööt paremmin.

JackOja
09.04.2010, 11.31
Ok, tämä selvä. Jotkut vaan puhuvat sisärenkaista tuubeina...

Pitää siis ehdottomasti kokeilla.

rhubarb
09.04.2010, 11.42
On siis tubular, tubeless ja sitten clincher. Joku tietänee kotimaiset nimenvastikkeet.

mantis
09.04.2010, 13.31
On siis tubular, tubeless ja sitten clincher. Joku tietänee kotimaiset nimenvastikkeet.

Niin siis tubular on yhtä kuin tuubirengas, joita käytetään maantiepyörissä. Tämä on rengas missä ulkorengas ja sisäkumi ovat ikäänkuin yhtä ja samaa.

Tubeless viittaa yleisesti sisärenkaattomaan asennukseen, missä rengas ja vanne on suunniteltu tiivistymään joko litkuilla tai ilman siten että erillistä sisäkumia ei tarvita. Käytössä pääasiassa maastopuolella.

Clincher on normaalirengas, jonka kanssa käytetään erillistä sisäkumia. Joskus näitä clincher renkaita pystyy käyttämään litkujen kanssa tubeless-asennettuina.

orcatri
12.04.2010, 11.10
Miksi keskiössä (tässä tapauksessa Shimano BB-7900) lukee, että "Do not disassemble"?
Virvelitehtaan juoni myydä niitä enemmän?

snowfake
12.04.2010, 16.02
Löytyykö Turusta mitään tarjouksia SPD-yhteensopivista kengistä hintaa alle satku. Ajopyörällä ei oikein ole.

Kontti
12.04.2010, 16.56
Meillä oli avoimet työpaikat säie olemassa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=34289
joka on suljettu. Onko tarkoitus, että säie on puhtaasti moderoitu, vai idea kuopattu jo ennen syntymää?

Tuo säie lienee tarkoitettu pyöräliikkeiden työnhakuilmoituksiin, mutta voisiko sitä käyttää siihen, että yrityksen oma pyöräilyjaosto saisi vahvistusta?
Osaamista kun tälläkin foorumilla on kaikesta maan ja taivan väliltä.

Pekka L
12.04.2010, 17.03
Kyllä mä tuossa topikissa olen nähnyt ilmoituksen, ellen kahtakin. On tosin loogista että ilmoittaja poistaa ilmoituksen kun paikka on täytetty tai asia muuten vanhentunut.
Että miksiköhän se on suljettu?

Vastaus Kontille: ei ainakaan enää.

H. Moilanen
12.04.2010, 19.19
Miksi keskiössä (tässä tapauksessa Shimano BB-7900) lukee, että "Do not disassemble"?

Varmaan ameriikkalaisia varten. Shimano ei kuitenkaan tarjoa tuohon kuppiin vaihtolaakeria, joten koko kuppi on vaihdettava.

H. Moilanen
12.04.2010, 19.21
Clincher on normaalirengas, jonka kanssa käytetään erillistä sisäkumia. Joskus näitä clincher renkaita pystyy käyttämään litkujen kanssa tubeless-asennettuina.

Eikös clincher tarkoita kaikkia avorenkaita, sisältäen taittuvat, jäykkäreunaiset, sisärenkaalliset ja -renkaattomat..

Narujalka
12.04.2010, 22.05
Voiko muovi(hiilikuitu)pyörän vahata normaalilla autonvahalla? Uudenkarhea peli, jonka haluan säilyttävän kuntonsa... nimim. mieluummin tyhmä kysymys, kuin tyhmä teko...(mä mitään kemiasta ymmärrä:o).

orcatri
13.04.2010, 10.43
Löytyykö Turusta mitään tarjouksia SPD-yhteensopivista kengistä hintaa alle satku?
Kokeile Velotema, Nextbike ja ehkäpä myös Nummen pyörä.

Nakili
13.04.2010, 10.45
Voiko muovi(hiilikuitu)pyörän vahata normaalilla autonvahalla? Uudenkarhea peli, jonka haluan säilyttävän kuntonsa... nimim. mieluummin tyhmä kysymys, kuin tyhmä teko...(mä mitään kemiasta ymmärrä:o).

Oon vähän lukenu juttuja mopedipuolen hiilariosista, että jotkut valmistajat ei tykkää omien hiilikuituosien vahauksesta, toisilla tuotteilla se on ihan ok.. Että ehkä varmimman tiedon saa, kun laittaa s.postia valmistajan suuntaan..

Rappa
13.04.2010, 14.40
[QUOTE=Narujalka;1375378]Voiko muovi(hiilikuitu)pyörän vahata normaalilla autonvahalla?

Voi. "kliinerit/cleanerit" sisältää eniten hiovaa ainetta, vanhan huonokuntoisen maalipinnan vaha jonkin verran hiovaa, uuden auton/maalipinnan vaha ei yleensä sisällä hiovia ainesosia. Noin niinku pääsääntöisesti :)

VesaP
14.04.2010, 14.16
Mistä kannattaa AUTONrenkaat tilata netistä? Paikallinen putiikki tarjos kahta mustaa mitätöntä rinkulaa nimelliseen 550e hintaan. Tuli mieleen että tässähän voisi olla säästön paikka ja tilata nekin saksasta... Mutta mistä?

tcn
14.04.2010, 14.56
Mistä kannattaa AUTONrenkaat tilata netistä? Paikallinen putiikki tarjos kahta mustaa mitätöntä rinkulaa nimelliseen 550e hintaan. Tuli mieleen että tässähän voisi olla säästön paikka ja tilata nekin saksasta... Mutta mistä?

Rengas-Onlinestä ainakin saa, hintatasosta sen kummemmin mitään tietämättä... http://www.rengas-online.com/

tmile
14.04.2010, 15.00
Mistä kannattaa AUTONrenkaat tilata netistä?

http://www.rengas-online.com/

Tuo on iso saksalainen firma vaikka sivu näyttääkin hieman amatöörimäiseltä.

mutanaama
14.04.2010, 16.23
tää oli kanssa ihan ok´

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m26b0s253p0

Tank Driver
14.04.2010, 22.00
nordenrengas.fi

HeikkiO
15.04.2010, 13.58
Kumman kammen polkimessa on normaali oikeakätinen kierre?

Pekka L
15.04.2010, 14.08
Oikeassa oikeakätinen, vasemmassa vasenkätinen. Helppoa.
Kunhan ei sotke näitä keskiön kierteisiin;)

miyata
24.04.2010, 08.44
Onko normaalia, että takavanne napsuu putkelta ajettaessa? Kiekoilla (Shimano WH-R500) ajettu n. 200 km. Vanteessa ei ole heittoa. Onko puolat vaan löysässä ja kiristäminen/ rihtaus auttaa, vai onko halpojen kiekkojen ominaisuus...

snowfake
25.04.2010, 02.41
Uusi specialized rockhopper alla, tällaisilla renkailla:
Specialized Fast Trak LK Sport, 26x2.0", 60TPI, wire bead ja vanteet 559x17. Miten paljon pitäisi metsässä ajeluun olla paineita, maantiet vain siirtymiä varten. Näin vähäisellä kokemuksella tarvitsisi jonkun alkupaineen mistä lähteä sitten etsimään sitä omaa sopivaa :) Entäpä miten leveät renkaat tuolle vanteelle menee?

mutanaama
25.04.2010, 03.01
Onko normaalia, että takavanne napsuu putkelta ajettaessa? Kiekoilla (Shimano WH-R500) ajettu n. 200 km. Vanteessa ei ole heittoa. Onko puolat vaan löysässä ja kiristäminen/ rihtaus auttaa, vai onko halpojen kiekkojen ominaisuus...

Todennäköisesti sulla napsuu vain pakka. Ota pakka irti, pistä rasvaa väliin, ja kiristä kunnolla.

Johan Moraal
25.04.2010, 03.19
Pikakysymys.
Jos 20 km vauhdilla kilometri menee 3 minuuttiin ja 30 vauhdilla 2 minuuttiin, niinmiksi se menee 25 vauhdilla 2:24 eikä 2.30:o Sano nyt...

Mr C
25.04.2010, 07.22
Pikakysymys.
Jos 20 km vauhdilla kilometri menee 3 minuuttiin ja 30 vauhdilla 2 minuuttiin, niinmiksi se menee 25 vauhdilla 2:24 eikä 2.30:o Sano nyt...

Sun mittari on väärin säädetty, eli näyttää väärin.
Toinen vaihtoehto on että syy johtuu siitä kun 25 km/h on 25 % isompi kuin 20, mutta 16,7 % pienempi kuin 30.

Mr C
25.04.2010, 07.24

Toinen vaihtoehto on että takavanne ei napsu, vaan keskiö. Jolloin sitä pitäisi hieman kiristää.

supertele
25.04.2010, 09.28
Pikakysymys.

Tunnissa 25km -> minuutissa 25/60km = 0.4166km -> kilometriin menee 2.4 minuuttia, joka on sama kun 2min + 0.4*60sec = 2min 24sek

YT
25.04.2010, 09.36
Pikakysymys.
Funktiosi ei ole lineaarinen. Ota ruutupaperi ja piirrä pisteet x-y koordinaatistoon.

ykköseero
25.04.2010, 21.49
(1) Dokumentti määrää käytettäväksi 2,5-millistä kuusiokoloavainta ja ruuvilukitetta ja kiristysmomentiksi 1,1 newtonmetriä (eli 10 tuumanaulaa). Se lienee melko vähän eli miltä pitäisi tuntua, kun ko. momentti saavutetaan?

Siinä vaiheessa se tuntuu hyvältä, vielä. Mutta varmuuden vuoksi käännä vielä vähän...

(2) Ovatko muuten tummassa ulosteessani olevat vaaleat "jotkut" sulamattomia viljanjyviä vai jonkin sisäloisen munia?

Maista.

Esko
25.04.2010, 23.35

Kokeile, miltä kilon esine tuntuu kädessä. Sen jälkeen väännä sen kuusiokoloavaimesi varresta kymmenen sentin kohdalta niin, että tuntuu samalta. Tai 2kg ja 5cm.

Palataan tähän vaikka sitten, kun olet ensin kokeillut ykköseeron vinkkiä.

(Mutta jos vakavissaan kyselet, niin eivät ainakaan kuoritut viljanjyvät sellaisenaan suoliston läpi mene. Ja testiksi riittää kun jättää epäilemänsä ruokatarvikkeet pois ruokavaliosta pariksi päiväksi. Esim. kokonaiset pellavanjyvät kyllä voivat mennä suolen läpi, mutta niidenkin kuorien sisällöstä kyllä liukenee ravinteita kehoon, vrt. "pellavansiemenlima".)

TimoF
26.04.2010, 00.40
Uusi specialized rockhopper alla, tällaisilla renkailla:
Specialized Fast Trak LK Sport, 26x2.0", 60TPI, wire bead ja vanteet 559x17. Miten paljon pitäisi metsässä ajeluun olla paineita, maantiet vain siirtymiä varten. Näin vähäisellä kokemuksella tarvitsisi jonkun alkupaineen mistä lähteä sitten etsimään sitä omaa sopivaa :) Entäpä miten leveät renkaat tuolle vanteelle menee?

Suosituspaineet yleensä löytyy siitä renkaan kyljestä.

mutanaama
26.04.2010, 00.49
Paineet riippuu kanssa siitä, millaista ajelua harrastat. Juurakkoa, kalliota, polkuja, droppeja jne..
Melko turvallinen painevalinta 2,5 bar.

@SS, jos ne valkoiset jotkut muistuttavat vähän riisinjyviä, olet todennäköisesti raskaana lapamadolle.

Smu
30.04.2010, 13.32
Pojan pyörästä (Islabike Beinn 26) vääntyi takavaihtaja (SRAM X4). Onko medium cage-vaihtaja tuohon oikea kun takana on 11-34 setti ja edessä pelkkä 32 rinkula? Vääntyneen häkin pituudesta ei tietoa...

Jukka Nevanperä
30.04.2010, 17.24
Moi!
En saannut sitä vanhaan tacx fortiuksen ohjelmaa toimimaan windows 7 ja tilasin uuden ohjelman 2.0.5 ja yritin asentaan niin kone herjaa Please insert the disk?
Koneen pitäis riittää
Windows 7 home premium 64 bit
Amd athlon II x2 215 dual-core processor
DVD-super multi drive
500 GB HDD
4GB DDR2 memory
Alkaa jo pikkasen nyppiin tää homma ku ei ole mitään hajua näistä koneista.

Jukka Nevanperä
30.04.2010, 18.36
Mun tuuria taitaa olla se levy paskana.
Kun katsoo sitä levyä tarkaan niin se sisäosa on vähän niinku levinnyt.
Tiedä häntä.
Täytyy käydä viellä kokeilemassa toisella koneella.

snowfake
01.05.2010, 17.05
Pidättekö maastossa lukkoja kireällä vai löysällä (jos vaikka vertailukohtana shimanon m520-halpisten oletusasetus mikäli joku tietää:). Eli onko tärkeää saada kenkä nopeasti irti jos meinaa kaatua, vai että vauhdilla kun menee niin pysyy jalat polkimilla?

yypy
01.05.2010, 17.20
Aika päättäväisesti nää EggBeaterit saa vetästä pois, eli aika kireellä ne on, vaikkei mitään säätöä olekaan. Pyritään pitämään jalat polkimissa ja pyörä pystyssä.

mutanaama
01.05.2010, 19.03
Mulla on shimanon spd:eet melko kireellä, enemmän pelottaa, jos pläägät irtoo liian helposti.

@smu: Shimanolla toimii tossa tapauksessa myös lyhyt häkki. Jonkin verran vaikuttaa linkun sijainti ja jousto. Medium on melko turvallinen valinta.

kmw
01.05.2010, 20.09
Kymysys:
Voiskos Camelbakin pestä pesupussissa koneessa? Mun on jo monta vuotta vanha ja kaikki hihnat on melkoisen koppuroituneet ja selkäpehmuisteissa on jämiä litrakaupalla vuotaneesta adrenaliinihiestä.

YT
01.05.2010, 20.15
Minä pesen ilman pesupussia.

Iglumies
01.05.2010, 20.38
Minä pesen ilman pesupussia.
Ilman pusseja peseytynyt täälläkin.

Itsok
01.05.2010, 21.09
Kaikki hihnat vaan kiinni ja kireälle. Ei kannata ehkä käyttää ihan mielettömän korkeita linkouksia, mut muuten ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmia kyttyrän pesemisessä.

kmw
02.05.2010, 08.39
Ok, tänään koneeseen. 40° lienee sopiva?

zippo
02.05.2010, 08.55
40 graadia OK

Pekka L
02.05.2010, 10.34
Voiko TomTom One:lla mitata matkaa? En löytänyt valikosta mitään trippimittaria kun joskus sitä räpelöin... ei silti tarkoita ettei voisi?

tempokisu
05.05.2010, 11.33
Cascon pallerokypärä PBK:sta. Onko tämä tempokypärä, "tavallinen" tai ehkä combi-kypärä?

http://www.probikekit.com/_img_200x256/h0116.jpg (javascript:void(0))

JJHL
05.05.2010, 21.13
Kyllä tota Cascoa taidetaan vain radalla käyttää.

supertele
06.05.2010, 08.44
DHL:n paketti saapui eilen turkuun ja tänään aamuyöstä neljän jälkeen Helsinkiin lajittelukeskukseen. Kannattaako tänään vielä odotella ovelle, vai meneekö huomiseen :seko:

JackOja
06.05.2010, 08.47
Menee huomiseen ja saattaa mennä pitempäänki :)

supertele
06.05.2010, 09.47
DHL:n paketti saapui eilen turkuun ja tänään aamuyöstä neljän jälkeen Helsinkiin lajittelukeskukseen. Kannattaako tänään vielä odotella ovelle, vai meneekö huomiseen :seko:

Nyt lukee "Toimitus käynnissä". Neuvojien skeptisyydestä huolimatta olen kuitenkin melko toiveikas :)

Olavi
06.05.2010, 11.50
Kertokaas mulle mitä eroa on (5,88 mm pin lenght ja 6,2 mm pin lenght) ketjuilla. Teoriassa toki tuon ymmärrän, mutta käytännössä tarvittais vähän avitusta. Kyse on KMC:n ketjuista, joita olen ostamassa nettipuljusta. Viimeksi ostin tuota 5,88 settiä ja nyt on vain 6,2 päivitysellä olevaa tarjolla samassa hintaluokassa. Samat notuulit ( 1/2"x 11/128" 112 links) vain tuolla pin lenght erotuksella. Yht'äkkiä voisi kuvitella ostavansa valmiiksi vevynyttä ketjua mikäli tuon kuuskakkosen valitsee :seko: !?!?! Molemmissa paketeissa maininta soveltuvuudesta (Shimano,Campagnolo,Sram 10-speed. Osasarjana mulla on Campan Chorusta.

Juide
06.05.2010, 12.04
Ainakin Campan ja Shimpan 10-ketjut ovat noin 5,9 mm leveitä ja molempien ysiketjut tuon 6,2 mm. Kympille siis ehdottomasti tuo kapeampi. Mutta voimansiirron iän kannalta kannattaa käyttää ennemmin Campan ketjuja kuin muita.

Olavi
06.05.2010, 12.22
Ainakin Campan ja Shimpan 10-ketjut ovat noin 5,9 mm leveitä ja molempien ysiketjut tuon 6,2 mm. Kympille siis ehdottomasti tuo kapeampi. Mutta voimansiirron iän kannalta kannattaa käyttää ennemmin Campan ketjuja kuin muita.

Jaa, että meinaat tuon sittenkin tarkoittavan ketjun leveyttä. Eikö (length) sanan raaka suomennos nyt pituuteen viittaa !??!
Kymppiketju tosiaan taitaa olla juuri tuon verran kaposempaa....
Campan ketjuissa pännii ne tapit, jotka tavallaan on hankalia ketjua irroitettaessa. KMC.n yhdyslenkki kun on aika näppärä.

...mutta kiitos tiedosta kuitenkin

JackOja
06.05.2010, 12.43
...Eikö (length) sanan raaka suomennos nyt pituuteen viittaa !??!

Joo-o, mutta pin length on pinnin pituus :cool:

Olavi
06.05.2010, 13.08
Joo-o, mutta pin length on pinnin pituus :cool:
Aivan.....juuri noinhan se menee.
Elikäs puljun sivuiila on selkeä virhe :mad:. Ketju ei olekaan kymppisysteemeille tarkoitettu tai tai sitten se todellisuudessa on 5,88 leveydeltään....mene ja tiedä !?!? Tarkkana näissä saa näköjään olla.

aksu08
06.05.2010, 13.55
Renkaita menossa vaihtamaan naistenpyörään. (28" Nexus 7 tai 8) Jakoavain matkaan, mutta minkä kokoinen kiintoavain varalta? Kiekoille ja jalkajarrun längelle?

Juide
06.05.2010, 17.43
Kiekkojen mutterit on 15mm ja jarruvarsi yleensä 10mm. Muista myös kärkipihdit, joilla saat vaihdevaijerin helpoiten ujutettua irti navasta. Ei kannata löysätä siinä vaijerin päässä olevaa mutterimötikkää, vaan tosiaan ujuttaa se hahlostaan pois.

Petteri Ellilä
06.05.2010, 20.14
Löytyykö tankonauhaa metritavarana ? Mistä ?

zippo
06.05.2010, 22.24
Miksi pinkbiken kuvat ei aukea oikeaan kokoisiksi?

Paha Kani
07.05.2010, 14.49
Saako mistään pitkiä (~38") säänkestäviä housuja?

dILETANTTI
07.05.2010, 15.25
Saako mistään pitkiä (~38") säänkestäviä housuja?
Pyöräilyhousujako? Craft Rain pants (http://www.craft.se/products.html?tx_mdb_pi1[view]=viewLVL3&tx_mdb_pi1[lvl1]=Craft&tx_mdb_pi1[lvl2]=Layer%25203&tx_mdb_pi1[pageid]=134005453&tx_mdb_pi1[lvl3]=Bike). Näitä on ollut Prismassakin.

Halti Giro (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/ulkoilupuvut/giro-puku/)

ellmeri
07.05.2010, 16.30
Linnunpöttöön on viherpeippo muuttanu mutta sen kaveri on musta ja rinta valkoinen ja samanlainen fogeli,kotileikit niillä meneillään.:)

Mikäs tää liitto on.:eek:

mutanaama
07.05.2010, 16.58
Varmaa joku vierasmaalaisen lutkan tuonut etelästä tullessaan.

Paha Kani
07.05.2010, 20.31
Pyöräilyhousujako? Craft Rain pants (http://www.craft.se/products.html?tx_mdb_pi1[view]=viewLVL3&tx_mdb_pi1[lvl1]=Craft&tx_mdb_pi1[lvl2]=Layer%25203&tx_mdb_pi1[pageid]=134005453&tx_mdb_pi1[lvl3]=Bike). Näitä on ollut Prismassakin.

Halti Giro (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/ulkoilupuvut/giro-puku/)

Ach tack.

Pisami
09.05.2010, 10.22
http://content.yieldmanager.edgesuite.net/atoms/bc/20/bd/f4/bc20bdf47500d45560f702f6d53d2bf2.gif
Jostain nettimainoksesta toi kuva... sanoisin että ei vasen eikä oikea.

Schöne Scheisse
10.05.2010, 09.53
Mikä vinkuu (sietämättömästi, pyörittäessä, yhtäjaksoisesti), jos ne eivät ole ketjut?

Nakili
10.05.2010, 09.56
Mikä vinkuu (sietämättömästi, pyörittäessä, yhtäjaksoisesti), jos ne eivät ole ketjut?

Rikkinäinen polkimen laakeri tai keskiö?

Samantyyppisen vaivan takia joskus joutunut itsekin vaihtamaan keskiön..

Thurin
10.05.2010, 10.10
Millä saisi liimattua kypärästä irronneen velcrolätkän takaisin kiinni? Kyseessä Giron bmx -potta, jossa kireyttä säädetään eripaksuisilla fylleillä. Pehmusteen kiinnittämiseen tarkoitettu tarra irtosi kypärästä ja se pitäisi liimata takaisin kiinni. Mitä liimoja tuommoinen kova styroksi kestää ilman isompia vaurioita? Olen jostain jäänyt luuloon, että styroksi olisi herkkää liuottimille.

snowfake
10.05.2010, 22.25
Paljonko maastopyörää piti sisäänajaa ennen ensihuoltoa?

mutanaama
10.05.2010, 23.24
20h max. Riippuu tietysti ajajasta.

Kontti
10.05.2010, 23.26
Entäs maantiepyörää?

J T K
10.05.2010, 23.27
Sanoisin ~1000km tai pari kk.

e: siis maantiepyörän tapaukseen

kinde
11.05.2010, 09.08
Mistähän saisi soittokellon jossa olisi ihan oikeasti toimiva kompassi päällä?

JackOja
11.05.2010, 10.26
Oikeasti toimiva? Siis sellaista, jossa neulan pohjoispää näyttäisi aina pohjoiseen? Veikkaan, että sellaista ei ole olemassa.

Kompassi taskuun? Tai paa GPS jos haluat tarkkailla kulkusuuntaa?

Speedgoat
11.05.2010, 18.25
Onko oikeasti väliä, mistä kohtaa katkaisee Shimano XT/Ultegra ketjun?

Iglumies
11.05.2010, 18.29
Kyllä minä jatkotapin kohdalta katkaisisin, jos omiani katkoisin.

Pekka L
11.05.2010, 18.38
Mutta jos se menee vaihtoon, niin onko sillä väliä?
http://www.blackanddecker.fi/ProductImages/imports/US_Images/BnD/340324_KG915_1.jpg

Speedgoat
11.05.2010, 18.42
Kyllä minä jatkotapin kohdalta katkaisisin, jos omiani katkoisin.

Uusi ketju, mutta tarttee lyhentää. Ohjeessa kehoitettiin välttämään katkaisua päätyniitin ja vahvistetun niitin kohdalta. Minun silmin kaikki niitit näyttävät samoilta.

Pekka L
11.05.2010, 18.46
Sanotaanko näin, että kovin paljon ei ole vaihtoehtoja. Se katkaistaan siitä kohtaa, mistä se saadaan oikean pituiseksi. Ohje tarkoittanee, että ei katkaista siitä, mistä se on jo kerran liitetty (vahvistettu tappi)

Hulk
12.05.2010, 16.20
Onko Sidin maantie ja mtb-kengissä sama mitoitus?

yypy
12.05.2010, 16.37
Joskus Velosportissa taisivat sanoa, että sama kenkä eri pohjalla, mutta en mene takuuseen.

snowfake
16.05.2010, 23.32
Mites punppaatte maastorenkaisiinne ilmaa? Tuossa tullut aina käytyä viereisellä huoltamolla, nyt muistin että onhan tuolla noita bilteman sovitinpalojakin. Ruuvailin tuota kiinni niin tuossahan tulee puolet ilmoista ulos? Myöskään budget sportin t-pumppu ei taida kovin tarkka olla paineiden suhteen, joten pitääkin huomenna mennä huoltoasemalle katsomaan mitä siellä oikeasti on :)

telliv
17.05.2010, 00.18
Ostin joskus aikoinaan prismasta semmosen pumpun, mutta sillä se pumppaaminen tosiaan on hieman hankalaa joten olen käynyt aina jossain huoltsikalla täyttelemässä. Mikäli sattuu huoltsikalla olemaan niitä "kannettavia" paineilmapönttöjä niin suosittelen polkemaan vaikka toiselle asemalle kun ainakin täälläpäin niitten lukemat näyttää ihan mitä sattuu.

Esko
17.05.2010, 03.20
Mites punppaatte maastorenkaisiinne ilmaa? Tuossa tullut aina käytyä viereisellä huoltamolla,

Ostin joskus aikoinaan prismasta semmosen pumpun, mutta sillä se pumppaaminen tosiaan on hieman hankalaa joten olen käynyt aina jossain huoltsikalla täyttelemässä.

Kysyttiinkö tässä neuvoa, vai oliko kyse ennemminkin jostain gallupista? :seko:

Kotosalla on kunnollinen Topeakin iso mittarillinen käsipumppu/tornipumppu/T-pumppu (Joeblow Max). Hyvin toimii ja on nopea ja kätevä käyttää. Vastaavia hyviä löytyy myös ainakin SKS:ltä ja Blackburniltä. Vastaavia halpoja (voi olla ihan hyviä tai sitten ei) löytyy myös kaiken maailman halpataloista ja Biltemoista iso valikoima. Merkkipumppujen hinnat lähtevät ehkä muutamasta kympistä ja halpiksia saa ~kympillä. Tällaisella isolla pumpulla homma toimii hyvin, suosittelen. Jos on tarvetta saada jotain kovia maantiepyörän paineita, niin sitten kannattaa vähän kiinnittää huomiota ominaisuuksiin, ne kun vähän mallin mukaan vaihtelevat.

Jos ajossa huomaan että paineet ovat vajaat, poikkean huoltamolla. Helppoa ja kätevää. Autoventtiilisiin toimii suoraan, muihin tarvitsee adapterit (joita saa mm. Biltemasta). Mittarit voivat tosiaan joskus näyttää vähän mitä sattuu, joten kannattaa käyttää järkeä. Jos on hirveän tarkka rengaspaineistaan niin kannattaa joko käyttää omaa mittaria tai unohtaa huoltikset. Myöskään kunnon maantiepaineita ei näillä aikaan saa.

Ja sitten vielä viimeisenä, mikäli tulee esim. rengasrikko eikä huoltista ole kohtuullisen etäisyyden päässä, laukusta löytyy myös SKS:n minipumppu. Ärsyttävä käyttää ja saa todellakin pumpata kuin pieni eläin, mutta hoitaa kuitenkin hommansa ja matka voi jatkua.

Näillä ratkaisuilla mennään ja hyvin on toiminut.

Nakili
17.05.2010, 12.07
Onko olemassa kierteellistä CO2- pumppua? Siis sellasta joka kierretään siihen prestan kierteille? Toimiiko sellanen paikalleen painettava kuinka hyvin? meneekö sellasen kanssa taiteilu useinki reisille?

kervelo
17.05.2010, 12.18
Onko olemassa kierteellistä CO2- pumppua?

Käsittääkseni kaikki Lezynen CO2-pumput ovat kierteellisiä.
http://www.lezyne.com/products/co2/co2.html

Esko
17.05.2010, 14.54
Ostin DT:n perus messinkinippeleitä ja Park Toolin tarkkuusavaimen SW-40 (http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW-40). Nippelit ovat todella jämptejä ja osin niin tiukkoja, että paljain käsin ei pelkkää nippeliä edes avaimen leukoihin saa (tai ainakaan siitä pois). Aiempi avain on käsittääkseni saman kokoinen SW-0 (http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW-0), jonka leukoihin nippelit kyllä solahtavat helposti joka kantilta.

Vika avaimessa, vaiko sittenkin nippeleissä tai miehessä?

(Ja jottei joku vääräleuka ala vitsiä vääntää, niin ei, en yrittänyt työntää nippeliä uuden avaimen leukojen väliin sivusta. Vaan päästä kuten kuuluukin.)

snowfake
17.05.2010, 15.31
Sellainen vielä että kun tuota schrader->presta -sovitinta ruuvaa auki, tuleeko sieltä vaikka koko rengas tyhjäksi jos ruuvaa liian hitaasti? Voiko tuohon päähän pistää vaikka pienemmän hatun jolloin ilmaa ei karkaa harakoille?

Jartsu01
17.05.2010, 16.00
Ostin DT:n perus messinkinippeleitä ja Park Toolin tarkkuusavaimen SW-40 (http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW-40). Nippelit ovat todella jämptejä ja osin niin tiukkoja, että paljain käsin ei pelkkää nippeliä edes avaimen leukoihin saa (tai ainakaan siitä pois). Aiempi avain on käsittääkseni saman kokoinen SW-0 (http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW-0), jonka leukoihin nippelit kyllä solahtavat helposti joka kantilta.

Vika avaimessa, vaiko sittenkin nippeleissä tai miehessä?

(Ja jottei joku vääräleuka ala vitsiä vääntää, niin ei, en yrittänyt työntää nippeliä uuden avaimen leukojen väliin sivusta. Vaan päästä kuten kuuluukin.)

Koita yhtä kokoa suurempaa avainta, tuo vanhempi on todennäköisesti sen verran kulunut että sen takia mahtuvat. Itse käytän vihreää avainta noissa samoissa nippeleissä.

drop
17.05.2010, 16.11

Takavaihtajan ratas (jokey wheel). Näin ainakin pojan pyörässä.

H. Moilanen
17.05.2010, 17.14
Nippelit ovat todella jämptejä ja osin niin tiukkoja, että paljain käsin ei pelkkää nippeliä edes avaimen leukoihin saa (tai ainakaan siitä pois). Aiempi avain on käsittääkseni saman kokoinen SW-0 (http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW-0), jonka leukoihin nippelit kyllä solahtavat helposti joka kantilta.

Olen huomannut, että joissakin kiekoissa nippeleissä on sen verran heittoa toleransseissa, ettei avain mahdu joka kantilta nippeliin tai ahdistaa muuten vaan pirusti.

Esko
17.05.2010, 18.08
Koita yhtä kokoa suurempaa avainta, tuo vanhempi on todennäköisesti sen verran kulunut että sen takia mahtuvat. Itse käytän vihreää avainta noissa samoissa nippeleissä.

Muita kuin DT:n messinkinippeleitä en ole koskaan ostanutkaan, ja samalla Park Toolilla niitä on ennenkin käännelty. Muuta pinna-avainta ei edes ole (paitsi joku vanhempi halpis yleisavain puolella tusinalla eri kololla). Park Toolin rihtausoppaan (http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=81) mukaan musta olisi oikea avain DT:n pinnoille, ja sillä perusteella se on aikanaan ostettukin.

Vihreää vastaavaa tuollaista avainta ei sitten olekaan, vaan ainoan isomman version pitäisi käsittääkseni vastata punaista perusavainta. Aika pieniähän nuo erot ovat mutta tuntuisi vähän hullulta, että halutessaan avaimen joka ei voi lipsahtaa, pitäisi ottaa muuten paria pykälää isompi (=vähän löysä) työkalu. Teoriassahan homma voisi mennä niin, että kun tuota sinimustaa suositeltiin alumiinipinnoille niin toleranssit olisi tehty niin pieniksi, että pehmeämmät alupinnat vähän muokkautuvat ja sopivat siksi avaimeen, mutta kovemmat messinkipinnat taas eivät. Tuntuu vaan hullulta, jos niin olisi.

Tuli nyt sitten kokeiltua avainta joitakin vuosia vanhoihin DT:n nippoihin. Pienet toleranssit niissäkin, mutta niihin avainta pystyi kuitenkin hyvin käyttämään. Onkohan mahtanut DT ulkoistaa nippelien teon jonnekin vinkuintiaan? http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon13.gif

Jartsu01
17.05.2010, 21.49
Ainakin minulla on vihreä ja tyyppi on SW-1, ohessa vielä linkki http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SW%2D1. Kooltaan mustan ja punaisen välissä

Edit; unohdin mainita että tämä kiristää vain kahdelta sivulta Pedroksella on vihreä nelisivuinen

abruzziamo
17.05.2010, 21.56
Mistä tilata American Classic kiekkoja?

drop
18.05.2010, 18.20
Mistä tilata American Classic kiekkoja?

Et-sportsilla ainakin oli aikoinaan.

Jula
22.05.2010, 17.45
Lisäilin rasvaa Chris King NoThreadSettiin ja kuinka ollakkaan, ne snap ringit ei mene kunnolla paikoilleen niin, että niiden päiden väliin jäisi rako. Sen sijaan ne päät menevät päällekkäin. Muuten se snap ring näyttäisi olevan paikoillaan ihan niin kuin pitäisikin. Eikai se nyt ykskaks voi pidentyä tms. :seko:

Ensiksi sain toiseen laakeriin oikein ja toiseen ei suostunut menemään. Sitten irroitin sen "oikein menneen" muka vaihtaakseni niitä snap ringejä ja nyt ei mene kumpikaan oikein.

Mistä voi olla kyse? Onko vinkkejä, miten nuo kannattaisi laittaa takaisin?

Vai haittaako se jos ne nyt on vähän päällekkäin? En tietenkään haluaisi, että laakereiden tiivisteet irtoaa käytössä.

Jula
22.05.2010, 18.51
Noh, pidin hieman taukoa ja sitten uudelleen yrittämään. Muutaman kerran otin niitä tiivisteitä irti ja laitoin takaisin, niin lopulta ne meni kohdilleen.

Oiskohan ollut liikaa rasvaa. Käsiin tarttui ainakin niin paljon, että kai se laakereissa sitten väheni.

Kärsivällisyyslaji tämäkin :rolleyes:

JackOja
25.05.2010, 11.37
Miksi tälläinen "Pikakysymykset" -aihe on vain "Varusteet" -osastolla?

Pitääkö täällä kysyä kaikki pikakysymykset? No mää kysyn sitten kohta...

JackOja
25.05.2010, 11.39
Missä on Asikkalan parhaat polut? Salpausselkää Vierumäen suuntaan vai Aurinkovuoren kautta Syrjänsupille? Lähtö- ja paluupisteenä tulee olemaan Tallukka.

Kannattaako muutaman päivän työmatkalle ottaa täpäri vai crossari?

apatceh
27.05.2010, 08.24
Pikainen kysymys:
Eli tilasin vasta uudet ketjut fillariin. Otin ne paketista, lyhensin sopiviksi ja laitoin paikalleen. Sitten aloin miettimään että täytyykö se ketjussa oleva suojarasva pestä pois ja voidella ketjuöljyllä ennenkuin lähteepi ajelee?

Esko
27.05.2010, 08.48
Pikainen kysymys:
Eli tilasin vasta uudet ketjut fillariin. Otin ne paketista, lyhensin sopiviksi ja laitoin paikalleen. Sitten aloin miettimään että täytyykö se ketjussa oleva suojarasva pestä pois ja voidella ketjuöljyllä ennenkuin lähteepi ajelee?

Perinteinen ja yleinen käsitys on, että suojarasva on paksua tököttiä ja se pitäisi korvata liukkaammalla ketjuöljyllä/vahalla (laita tähän suosikkituotteesi nimi). Toisenlaista näkökulmaa edustaa mm. sellainen guru kuin Sheldon Brown, jonka mielestä suojarasva on voiteluun parempi vaihtoehto kuin mikään purkista saatava tavara, ja uudet ketjut pitäisi voidella vasta kun ne selvästi voitelua kaipaavat. (http://www.sheldonbrown.com/chains.html) Joten kumpikin vaihtoehto toiminee ihan hyvin.

apartanen
27.05.2010, 09.34
Perinteinen ja yleinen käsitys on, että suojarasva on paksua tököttiä ja se pitäisi korvata liukkaammalla ketjuöljyllä/vahalla (laita tähän suosikkituotteesi nimi). Toisenlaista näkökulmaa edustaa mm. sellainen guru kuin Sheldon Brown, jonka mielestä suojarasva on voiteluun parempi vaihtoehto kuin mikään purkista saatava tavara, ja uudet ketjut pitäisi voidella vasta kun ne selvästi voitelua kaipaavat. (http://www.sheldonbrown.com/chains.html) Joten kumpikin vaihtoehto toiminee ihan hyvin.

Ketjuissa on vaan sitä suojarasvaa niin maan perusteellisesti. Ja se on aika paksua joten se on erinomainen keräämään kaiken oravaa pienemmät itseensä.
Minä olen pyyhkinyt pinnasta enimmät tehdasrasvat ja laittanut jotain ohuempaa tilalle. Ei se tehdasrasva sieltä syvemmältä mihinkään lähde, jos ei nyt ihan ultraäänipesuun ketjuja laita.
Tämä on minun käsitykseni.

apatceh
27.05.2010, 11.58
okei. kiitoksia. Täytyyki pyyhkiä ylimääräiset pois ja ajella jonkin aikaa.

Esko
27.05.2010, 16.20
Ketjuissa on vaan sitä suojarasvaa niin maan perusteellisesti. Ja se on aika paksua joten se on erinomainen keräämään kaiken oravaa pienemmät itseensä.
Minä olen pyyhkinyt pinnasta enimmät tehdasrasvat ja laittanut jotain ohuempaa tilalle. Ei se tehdasrasva sieltä syvemmältä mihinkään lähde, jos ei nyt ihan ultraäänipesuun ketjuja laita.
Tämä on minun käsitykseni.

Ohut öljy liuottaa paksumpaa. Ketjun päällä olevat enimmät rasvat kannattaa tietysti pyyhkäistä pois.

Hikeä pintaan
28.05.2010, 10.16
Mikä hyvä ohjelma reitin suunnitteluun?

Proj.nro
28.05.2010, 10.26
Mikä hyvä ohjelma reitin suunnitteluun?

Hyvästä en tiedä, mutta tykkään, että BikeRouteToaster (http://bikeroutetoaster.com/) on paras :cool: Ei tosin ohjelma, vaan nettisivu.

Hikeä pintaan
28.05.2010, 10.57
Hyvästä en tiedä, mutta tykkään, että BikeRouteToaster (http://bikeroutetoaster.com/) on paras :cool: Ei tosin ohjelma, vaan nettisivu.

Kiitos, vaikuttaa hienolta! :)

zippo
28.05.2010, 17.49
Onko stadin foxcomp avoinna lauantaisin?

Nakili
28.05.2010, 17.58
Onko stadin foxcomp avoinna lauantaisin?

Arkisin pelkästään ainakin kotivisujen mukaan.

jojo^^
29.05.2010, 23.01
Mitä mieltä Fibraxin ASH730 v-jarrupaloista? http://www.fibrax.com/p87/Fibrax-%22V%22-Brake-Blocks-Xtreme/product_info.html
Onko hintansa väärti vs. perusjarrupalat?

Hikeä pintaan
01.06.2010, 21.07

Tälläinen ongelma, kun valitsen lähtöpaikan ja yritän haluamaani reittiä mennä ohjelma surffaa ihan toisaalta! Missäköhän vika?:seko:

Ensimmäisillä kerroilla, kun kokeilin kulki haluttua reittiä pitkin! (Vaan ei enää :o)

Proj.nro
02.06.2010, 09.04
Napsi pisteitä tarpeeksi lyhyinä pätkinä reitiltä, pitäistoimia.

Raikku
02.06.2010, 09.21
Hyvä(ja halpa...) vaaka osien painojen mittailuun? Löytyykö Clas/Biltema/HKong-akselilta? Eli varmaan sellainen 50g-10kg akselilla oleva olisi oiva.

vema60
02.06.2010, 09.59
Hyvä(ja halpa...) vaaka osien painojen mittailuun? Löytyykö Clas/Biltema/HKong-akselilta? Eli varmaan sellainen 50g-10kg akselilla oleva olisi oiva.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29912&page=3&highlight=vaaka

rhubarb
02.06.2010, 11.26
Jos on kaksi vaakaa niin painaako silloin vähemmän?

Hikeä pintaan
02.06.2010, 11.30
Napsi pisteitä tarpeeksi lyhyinä pätkinä reitiltä, pitäistoimia.

Ei auta, olen kokeilut! :(

H. Moilanen
02.06.2010, 14.53
Kuinka leveä on Conti RQ 2,4 19mm kehälle asennettuna, leveimmästä kohdasta mitattuna? Entäs korkeus? Entäs 2,2 tuumasena samat mitat?

Raikku
02.06.2010, 22.29
Tyhmä ja epämääräinen kysymys: kun kohta saan sen kuitu-Cuben niin minkälainen momentti 5nm on(kun ei ole vielä mom.avainta)? Tiukka/juuri ja juuri kiinni vai mikä? Satulaputken kiristimestä siis kyse. Ettei riko.

supertele
02.06.2010, 23.09
Tyhmä ja epämääräinen kysymys: kun kohta saan sen kuitu-Cuben niin minkälainen momentti 5nm on(kun ei ole vielä mom.avainta)? Tiukka/juuri ja juuri kiinni vai mikä? Satulaputken kiristimestä siis kyse. Ettei riko.

20cm:n vivulla väännät 25N:n voimalla, eli kahden ja puolen kilon painoa vastaavalla voimalla.

Proj.nro
03.06.2010, 07.34
Ei auta, olen kokeilut! :(
Varmista, että sulla on valittuan oikea kulkuneuvo ja data sen mukaan mitä karttaa käytät, siis google/osm.

skott
03.06.2010, 08.38
Charge Plugin keskiö alkoi osoittaa väsymisen merkkejä.

Nykyinen on TH industries 7420ST, Square, 68*103mm.

Mikäs tohon ois hyvä tilalle? Hinta toissijainen, laatu (keveys/kestävyys) ensisijaista.

Noita 103:sii tuntu olevan vähän liikkeellä. Joku 107mm voi käydä?

Hikeä pintaan
03.06.2010, 19.55
Varmista, että sulla on valittuan oikea kulkuneuvo ja data sen mukaan mitä karttaa käytät, siis google/osm.

Aivan asetukset pielessä, vaikkakin niitä koetinkin säätää!

Jos valittuna google/auto routing silloin menee reittiä pitkin!
Mutta kulkuvälineenä on auto, bikea en saanut!
Osm saa valittua biken, mutta silloin ei mene haluamaani reittiä!:mad:

skott
03.06.2010, 20.57
Charge Plugin keskiö alkoi osoittaa väsymisen merkkejä.

Nykyinen on TH industries 7420ST, Square, 68*103mm.

Mikäs tohon ois hyvä tilalle? Hinta toissijainen, laatu (keveys/kestävyys) ensisijaista.

Noita 103:sii tuntu olevan vähän liikkeellä. Joku 107mm voi käydä?

Kysäsin asiasta Wiggle.co.uk:sta.

Sieltä kysytiin, että "Could you confirm the manufacturer of the chain ring fitted?"

Mitähän toi tarkoittaa? Miks ne tommosta kyselee? :-)

Tietoo tarvittas...

rhubarb
03.06.2010, 21.42
Kysäsin asiasta Wiggle.co.uk:sta.

Sieltä kysytiin, että "Could you confirm the manufacturer of the chain ring fitted?"

Mitähän toi tarkoittaa? Miks ne tommosta kyselee? :-)

Tietoo tarvittas...

Chain ring on ratas, eli siitä valmistajan nimi ja ehkä mallikin jos löydät. Oletettavasti kaikki rataskiinnitykset eivät ole samanlaiset.

Proj.nro
04.06.2010, 07.41
Aivan asetukset pielessä, vaikkakin niitä koetinkin säätää!

Jos valittuna google/auto routing silloin menee reittiä pitkin!
Mutta kulkuvälineenä on auto, bikea en saanut!
Osm saa valittua biken, mutta silloin ei mene haluamaani reittiä!:mad:
Kuulostais vähän siltä, että asut jossain korvessa, jossa kukaan ei ole OSM:ää vielä tarpeeksi tarkaksi kartoittanut. :) Näkyykö OSMssä kaikki haluamasi tiet joita pitkin se googlekartalla reitittää?

Joistain ritsteyksistä en pääse itsekään kyllä haluamallani tavalla OSMssä, varmaankin joitan vikaa teiden liittymissä toisiinsa. Mutta noita on tosin vain muutamia tullut eteen.

Hikeä pintaan
04.06.2010, 11.18
Kuulostais vähän siltä, että asut jossain korvessa, jossa kukaan ei ole OSM:ää vielä tarpeeksi tarkaksi kartoittanut. :) Näkyykö OSMssä kaikki haluamasi tiet joita pitkin se googlekartalla reitittää?

Joistain ritsteyksistä en pääse itsekään kyllä haluamallani tavalla OSMssä, varmaankin joitan vikaa teiden liittymissä toisiinsa. Mutta noita on tosin vain muutamia tullut eteen.

No, jos ei ihan korvessa, niin landella kumminkin! :D
Kaikki tiet tosiaan näkyy! Aluksihan, kun linkin annoit tuossa taannoin, niin silloin toimi kaikki ihan moitteettomasti! Jopa bikella näytti!

Varmasti jokin asetus, vain pielessä! (Rekisteröintiä en kyllä ole tehnyt!)

Tank Driver
11.06.2010, 16.48
Mitä tarkoittaa Parcel Forcen tracking detailssissa EMERGENCY DATA CAPTURE? Onkse normaalii?

mutanaama
11.06.2010, 16.53
Mitä tarkoittaa Parcel Forcen tracking detailssissa EMERGENCY DATA CAPTURE? Onkse normaalii?

On, tarkoittanee jotain varmuuskopiota tjsp. Mulla ollu melkeen joka kerta kun olen seurannu pakettia

Raikku
14.06.2010, 21.24
Mitkä kaupat myy Topeakin kamoja(sat.laukut yms) pk-seudulla, mielellään Vantaalla?

yypy
15.06.2010, 13.12
Helsingissä myy ainakin Suomenurheiluaitta.

lynxlynx
15.06.2010, 21.10
Mikä vialla, etuvaihtaja kyllä nostaa ketjun isolle rattaalle, mutta se ei jää sinne vaan putoaa alas. Maantiepeli tiagra kahvoilla ja vaihtajilla kyseessä, rattaat 39-53. Kahvat on vasta hiljattain vaihdettu. Tänään rupesi lenkillä temppuilemaan.

H. Moilanen
17.06.2010, 06.41
Säädä vaihtajaa ulommaksi.

järppä
17.06.2010, 07.57
Säädä vaihtajaa ulommaksi.

...ja tarkasta, että vaijeri on riittävän kireällä.

Rituli
17.06.2010, 20.05
Mikä ero on naisten ja miesten pyöräilykengillä?

lynxlynx
17.06.2010, 20.09
Luulisin että koot, ja lestin malli.

TimoF
17.06.2010, 20.30
Luulisin että koot, ja lestin malli.

Ainakin väri!

lynxlynx
18.06.2010, 17.36
...ja tarkasta, että vaijeri on riittävän kireällä.
vaijeri oli tosiaan luistanut löysälle. tänks.

equilibrium
18.06.2010, 17.47

Väri ja hinta: naisten "omat" mallit on usein huonommin tehtyjä, mutta kalliimpia.

Joissakin malleissa toki on myös niin, ettei miesten mallistosta löydy 38-39 pienempiä popoja, eli pienijalkaiset naiset saa sitten aina käyttää naisten ja lasten malleja...

Oma jalka on tykännyt miesten kengistä, ja onneksi olen niin isojalkainen, että 38 on varsin passeli.

IncBuff
19.06.2010, 12.10
Vaihdoin tuossa käyttöpyörään ketjut. Uudet ketjut on Sramin ja vanhat alkuperäiset pyörän mukana tulleet. Ketjut näyttäisi istuvan ok rattaille, mutta silti pyörittäessä kuuluu kova surina. Ei ota mihinkään kiinni sen tarkistin. Pitikö tästä lähteä takapakan ostoon?

Suffeli
23.06.2010, 10.45
http://img191.imageshack.us/img191/2972/181091.jpg
Sattusiko joku tietämään nettipaikkaa, josta tämä Endura Cirrus ajopaita löytyisi?
Kokoa XXL ja väri tuo sininen.
Musta/puna-versioita näkyy vain olevan.

Ketjukeke
26.06.2010, 11.41

Kiitos hyvästä vinkistä kokeilenpa tuolla laskukaavalla, taulukon mukaisella asetus luvulla tuli Sigmassa (1009 STS) n. 400m heittoa...:(

Eikö noiden taulukkoarvojen pitäis olla valmiiksi aika kohdillaan, ainakin toisella eri merkin mittarilla osuu rengaskoon asettamalla hyvin kohdilleen vielä sillä samalla 1000m mittaradallakin.

taxu_
28.06.2010, 21.00
heips, ajattelin tässä kysyä vähän neuvoa sellasilta ihmisiltä ketkä asiasta tietää enemmän kuin minä.. elikkä oon tässä hommaamassa kengät ja lukkopolkimet.. kengät on http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=39460&menuItemId=9309&eid=4927 tollaset ja tietääkseni ihan hyvät?
sitte polkimissa oon vähän kahen vaiheilla, vaihtoehdot ois nää kaks: http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-M770.-type-pd_mountain.html tai sitte http://tenerife-training.net/Tenerife-News-Cycling-Blog/wp-content/uploads/2008/11/crank-bros-eggbeater-sl-pedal-mtb.jpg. mietin tässä vaan että kummat ois paremmat?
Itellä on merida tfs 900 ja siihen oisin näitä hommaamassa. Ajan aika paljon ihan tiellä vaikka alla onkin täysjousitettu maastopyörä, mutta sitte maastossakin tulee ajeltua jos vaan reittejä löytyis...

Raikku
29.06.2010, 02.35
Minulla kun Cubessa on nämä gripit, niin miksi ihmeessä en voisi käyttää niitä kun ostan/vaihdan kuitutangon nyky alumiinisen Syntacen tilalle?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34739

Tarkoitan kun siellä sanotaan "älä käytä carbo-tangon kanssa"(?)

fsol77m
29.06.2010, 05.31
Minulla kun Cubessa on nämä gripit, niin miksi ihmeessä en voisi käyttää niitä kun ostan/vaihdan kuitutangon nyky alumiinisen Syntacen tilalle?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34739

Tarkoitan kun siellä sanotaan "älä käytä carbo-tangon kanssa"(?)

siksi et voi käyttää kun sinulla on lukkorenkaat gripissäsi.
kun kiristät lukkorenkaat niin se saattaa murtaa hiilaritangon.

VAIN silloin voit käyttää ko. grippejä (tai muitakin lukkogrippejä) jos ostat hiilaritangon jossa on erikseen mainittu että sisältää crushzone vahvistuksen tms siis toisinsanoen ko tanko on vahvistettu erikseen alumiinilla tms siellä hiilaritangon sisällä jotta se kestää nuo lukkogripit.

melkein kaikki ainakin mtb puolen tangoista ja jotka ovat jotakin muuta kuin superkevyttä sisältää nuo vahvikkeet automaattisesti mutta asia kannattaa varmistaa valmistajalta tai muuten vaan guuglaamalla että onko tanko vahvikkeilla vai ilman.

esim tässä USE Atom Carbon XC Riser
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2740
sisältää vahvikkeet koska spekseissä mainitaan : Full carbon riser bar with aluminium inserts to prevent crushing and bar end damage

alumiini tangoilla ei tietenkään moisia ongelmia ole :)

fsol77m
29.06.2010, 05.38
heips, ajattelin tässä kysyä vähän neuvoa sellasilta ihmisiltä ketkä asiasta tietää enemmän kuin minä.. elikkä oon tässä hommaamassa kengät ja lukkopolkimet.. kengät on http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=39460&menuItemId=9309&eid=4927 tollaset ja tietääkseni ihan hyvät?
sitte polkimissa oon vähän kahen vaiheilla, vaihtoehdot ois nää kaks: http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-M770.-type-pd_mountain.html tai sitte http://tenerife-training.net/Tenerife-News-Cycling-Blog/wp-content/uploads/2008/11/crank-bros-eggbeater-sl-pedal-mtb.jpg. mietin tässä vaan että kummat ois paremmat?
Itellä on merida tfs 900 ja siihen oisin näitä hommaamassa. Ajan aika paljon ihan tiellä vaikka alla onkin täysjousitettu maastopyörä, mutta sitte maastossakin tulee ajeltua jos vaan reittejä löytyis...

osta mieluummin nuo crank brotherssin munanvatkulit... parempia saa hakea... (tosin maastokäytössä jotkut moittivat juuri noita crankin vatkuleita kun poljin on molemmin puoleinen niin kiveen osuessaan voi toinen puoli mennä rikki tms mutta niin voi kyllä tuo shimppakin hajota kivestäkin)

Nakili
29.06.2010, 07.19
sitte polkimissa oon vähän kahen vaiheilla, vaihtoehdot ois nää kaks: http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-M770.-type-pd_mountain.html tai sitte http://tenerife-training.net/Tenerife-News-Cycling-Blog/wp-content/uploads/2008/11/crank-bros-eggbeater-sl-pedal-mtb.jpg. .

Noi XT:n polkimet on hyvät. Ite vaihdoin Crank Brotherseista XT polkimiin, ja tyytyväinen oon. En vaan oppinu tykkäämään crankeista.

kmw
29.06.2010, 08.33
Ite vaihdoin Crank Brotherseista XT polkimiin, ja tyytyväinen oon. En vaan oppinu tykkäämään crankeista.

Mää kyl tykkäsin Wank bros. polkimista (varsinkin talvella) mutta eivät mulla kestä ehjänä. Yhdet Candyt ja yhdet ei-ihan-halvimmat vatkaimet riitti kokeiluun. Nyt on halpis-Simpat ja hyvin pelittää:)

JackOja
29.06.2010, 08.58
osta mieluummin nuo crank brotherssin munanvatkulit...

Noi XT:n polkimet on hyvät.....

...Nyt on halpis-Simpat ja hyvin pelittää:)

Tasoitan tilanteen: Wank, Bro!
Itse pidän nykyään enemmän Candystä kuin Eggbeaterista.

Iglumies
29.06.2010, 09.33

Noi XT:n polkimet ...

Mää kyl tykkäsin Wank bros...

...

Ja jotta valinta olisi helppo, voin suositella kumpiakin :) Simanot ehkä helpommat opetteluun.

Raikku
30.06.2010, 01.10
Miten tuo carbo-tahna. Nyt itsellä on tuota FLinen Fiber grippiä, fillarissa siis kuiturunko ja satulatolppa alumiinia. Laitanko sitä tahnaa tolppaan vai sinne runkon sisään? Ja onko tarkoitus sellainen filmimäinen ohut kerros hieroa pintaan vai ihan kunnolla?

fsol77m
30.06.2010, 05.40
Miten tuo carbo-tahna. Nyt itsellä on tuota FLinen Fiber grippiä, fillarissa siis kuiturunko ja satulatolppa alumiinia. Laitanko sitä tahnaa tolppaan vai sinne runkon sisään? Ja onko tarkoitus sellainen filmimäinen ohut kerros hieroa pintaan vai ihan kunnolla?

jos pidät tolpastasi ylikaiken ja täten se on sinulla seuraavat 10vuotta (ja aina samassa asennossa) niin laita reilusti tahnaa tolppaan.
jos aiot pitää tolppasi ehkä vain vuoden pari niin ohuelti tolppaan.
jos pidät tolppasi ehkä vain tämän kesän/syksyn tms niin et tarvitse mitään.

itse laittaisisin vasta syksyllä tahnat (ohuelti) jotta se ei jämähdä talvella ja toimii vielä ensikesänäkin...

alli
30.06.2010, 13.38
Pitäis saada polkimet irti lentokonetta varten ja vielä niin, että saan ne toisessa päässä takas.

Polkimen päässä on kuusiokolo. Pitää vielä hakea jostain sellainen pitempi avain, jolla saa vähän vipuvartta. Mutta onko se nyt niin, että kierrän sitä avainta sitten takapyörään päin kummassakin polkimessa? Jostain luin tuollaisen, mutta Alfamerin polkupyöräkirja taas sanoo, että vasen poljin irroitetaan myötäpäivään, joka olisi siis eteenpäin.

JackOja
30.06.2010, 13.44
Pitäis saada polkimet irti lentokonetta varten...

Onko sulla poljettava lentokone :eek:
sori, oli pakko

...Alfamerin polkupyöräkirja taas sanoo, että vasen poljin irroitetaan myötäpäivään, joka olisi siis eteenpäin.

Katoppa sieltä polkimen suunnasta sitä tilannetta ;)

Ola
30.06.2010, 13.45
Mutta onko se nyt niin, että kierrän sitä avainta sitten takapyörään päin kummassakin polkimessa? Jostain luin tuollaisen, mutta Alfamerin polkupyöräkirja taas sanoo, että vasen poljin irroitetaan myötäpäivään, joka olisi siis eteenpäin.

Oikeassa polkimessa on oikeakätinen kierre ja aukeaa siis vastapäivään. Vasemmassa polkimessa on vasenkätinen kierre, ja aukeaa myötäpäivään. Niihin kierteisiin kandee laittaa vähän rasvaa, niin lähtee helpommalla irti.

orcatri
30.06.2010, 14.11
Polkimien aukaisuun pätee myös sellainen sääntö, että jos vääntää ihan keleesti eikä aukea, niin todennäköisesti vääntää väärään suuntaan. Mulla on yhteen poljinavaimeen merkitty vääntösuunnat, mutta silloinkin pitää tilannetta tosiaan katsella polkimen näkökulmasta. Ja sitten kun polkimissa onkin kuusikolot takapuolella, niin menee viimeistäänkin sekaisin. Joka kerta polkimia irrottaessa sama pähkäily; ilmeisesti irrottelen niitä liian harvoin.

rhubarb
30.06.2010, 14.39
Jos mikään muu ei toimi niin sitä poljinta katsellessa voi tuumia kumpaan suuntaan voima suuntautuu poljettaessa. Turvallisuuden takia tuon suunnan tulee olla kiristävä. Avaaminen siis tapahtuu kammen kiertosuunnan vastaisesti.

vema60
30.06.2010, 15.16
Jos ne on "tosikiinni" kannattaa miettiä oisko kampien irrottaminen helpompaa. Ainakin ennenkuin rikkoo mitään.

TetedeCourse
30.06.2010, 19.16
Sarjaan pyöräilyn snobikysymykset:

Kuinka valkoiset Mavicin ajokenkäni pysyvät puhtaan valkoisina ? :cool:

rhubarb
30.06.2010, 19.35
Sarjaan pyöräilyn snobikysymykset:

Kuinka valkoiset Mavicin ajokenkäni pysyvät puhtaan valkoisina ? :cool:

Kengänsuoja-ainetta? Teflonia. Eivätkä pysy siltikään. Valkoisia varusteita käytetään vasta kun on sponsori :cool:

equilibrium
30.06.2010, 20.08
Kengänsuoja-ainetta? Teflonia. Eivätkä pysy siltikään. Valkoisia varusteita käytetään vasta kun on sponsori :cool:

Ei mulle ainakaan kukaan maksa valkoisia kenkiä... Mutta siis rapaisella kelillä päälle sadesuoja, vähän likaisella kelillä kevyt temposukka. Peruspöly ja ötökät lähtevät kun pyyhkäisee kengät puhtaaksi samalla kun fillarinkin. S-worksin valkoiset popot ainakin ovat noin pysyneet varsin valkoisena. Sitten jos kaatuu ja kengän nahka repeytyy, niin lika jää kiinni. :rolleyes:

alli
30.06.2010, 20.50
Kiitos kaikille poljinasiassa neuvoneille. Siis asiaa pitää katsoa polkimen näkökulmasta... eli polkimesta päin. Tuo myötäpäivään-vastapäivään ei tosiaan ole kovin havainnollista.

Sain System 1:stä ostettua varrellisen kuusiokoloavaimen ja Polkupyörätukusta (!) Insera-boxin pyörän pakkausta varten. Mutta tää poljinasia on kyllä just niin hankala kuin ajattelinkin. Toinen ei vielä kierry ja toinen kiertyy vähän... eli liekö jotenkin rikki mennyt. Huoks. Onhan mulla vielä huomisaamu sitten saada uudet polkimet ja kammet tarvittaessa... Tyhmää joutua purkamaan pyörää kuljetusta varten :mad:.

Movember
30.06.2010, 21.37
Minun mielestäni tuo muistisääntö, että kumpikin avautuu vääntämällä taaksepäin l.takapyörään päin on hyvin havainnollinen. Ostin joskus Biltemasta pitkävartisen poljinavaimen sen jälkeen kun olin saanut tavallisen kapean 15-millisen avaimen lohkeamaan Melko ahkerasti olen poljinavainta käytellyt, kun on vain yhdet lukkopolkimet, joita olen kokeillut useammassa pyörässä. Tiukassahan ne polkimet joskus ovat ja siinä usko meinaa loppua, joten on hyvä tietää vääntävänsä oikeaan suuntaan. Sinne voisi ,Alli, yrittää suihkuttaa ruosteenirroitusöljyä tai jos ei ole, niin jotain muuta ohutta öljyä ja antaa vähän aikaa muhia ja sitten kun laittaa ne taas kiinni, niin olen tavannut laittaa vaseliinia kierteisiin. Ja kun silloin tällöin aukoo niitä huvikseen ja ajan kuluksi, niin hyvin toimii.

tvo
30.06.2010, 21.44
Kiitos kaikille poljinasiassa neuvoneille. Siis asiaa pitää katsoa polkimen näkökulmasta... eli polkimesta päin. Tuo myötäpäivään-vastapäivään ei tosiaan ole kovin havainnollista.

Toisaalta puhuttaessa ruuvin kääntämisestä tai ylipäätään mistään pyörivästä liikkeestä ei ole oikein mieltä käyttää muita termejä kuin myötäpäivään ja vastapäivään; oikealle, vasemmalle, eteen, taakse ja vastaavat kun eivät ole yksikäsitteisiä ja ne voi kohtuullisen helposti ymmärtää nekin väärin.

Sain System 1:stä ostettua varrellisen kuusiokoloavaimen ja Polkupyörätukusta (!) Insera-boxin pyörän pakkausta varten. Mutta tää poljinasia on kyllä just niin hankala kuin ajattelinkin. Toinen ei vielä kierry ja toinen kiertyy vähän... eli liekö jotenkin rikki mennyt. Huoks. Onhan mulla vielä huomisaamu sitten saada uudet polkimet ja kammet tarvittaessa... Tyhmää joutua purkamaan pyörää kuljetusta varten :mad:.

Ensinnäkin, jos polkimesi saa irroitettua jotenkin muuten kuin kuusikoloavaimella, niin kannattaa tehdä se jotenkin muuten, eli esim. poljinavaimella, jossa on tyypillisesti tarjolla paljon enemmän vipuvartta ja kestävämpi kanta polkimen päässä. Jos kuitenkin joudut käyttämään kuusiokoloa, niin suunnat ovat seuraavat, olettaen että kuusiokolo, jota väännät, sijaitsee pyörän rungon puolella eli kammen puolella.

Oikeanpuoleisessa polkimessa on oikeakätinen kierre eli ns. normaali. Toisin sanoen, kun katsot ruuvia kohti ja kierrät vastapäivään, niin ruuvi kiertyy kohti sinua. Jos siis irroitat oikeanpuoleista poljinta, niin työskennellessäsi irroitettavan eli oikeanpuoleisen polkimen puolella haluat polkimen tulevan itseäsi kohti. Käännä siis työkalua siis vastapäivään, eli siis kun työkalun varsi osoittaa suoraan ylös, käännä työkalua kohti takanapaa.

Vasemmanpuoleisessa polkimessa on vasenkätinen eli ns. vääräkätinen kierre. Se toimii siis juuri toistepäin kuin käytännössä kaikki yleensä tavattavat ruuvit. Tästä johtuen työskennellessäsi pyörän vasemmalla puolella joudutkin vääntämään työkalua myötäpäivään saadaksesi polkimen pois, toisin sanoen, kun työkalun varsi osoittaa suoraan ylös, väännä työkalun vartta kohti takanapaa (kyllä, sama ohje kuin oikealle polkimelle).

Polkimet ovat yleensä tiukassa, omissani ei akselissa ole paikkaa poljinavaimelle joten ne on väännetty paikalleen kuusioavaimella, ja siitä huolimatta ainakin halpismonitoimityökalu luovutti ennen kuin poljin liikkui yhtään minnekään (en ollut reissuun lähtiessäni tullut ajatelleeksi, että joutuisin turvautumaan autokyytiin, joten ei ollut työkaluja mukana kummoisesti). Varmista siis kahdesti, että väännät varmasti oikeaan suuntaan, ja sitten ei auta muu kuin vääntää.

Polkimien kierteisiin kannattaa laittaa hiukkasen vaseliinia ennen seuraavaa kiinnitystä, seuraava irroitus sujuu sitten kivuttomammin.

tvo
30.06.2010, 21.59
Niin, ja tietysti sinäputkesta löytyikin ihan hyvä video asiasta: http://www.youtube.com/watch?v=Mwp4UK_Fykw

ParkTool taas osasi kertoa, että polkimien irroitus voi vaatia esim. 360 in-lb momentin, eli siis esim. 30 paunan painon yhden jalan varren päässä, eli sama kuin ripustaisit 30 cm pitkän varren päästä n. 15 kg punnuksen. Tarvittava voima tuplautuu, jos varsi puolitetaan, ja esim. onnettomalla 10 cm varrella tarttee kiskoa 45 kiloa vastaavalla voimalla. Ei ihmekään kun ei yleistyökalulla oikein meinannut irrota... :P

Movember
30.06.2010, 22.11
Oikein havainnollinen video muuten, mutta tosielämässä ne polkimet on tiukemmin kiinni.
Jos Alliltakin löytyisi kapea, mahdollisimman pitkävartinen 15 mm. kiintoavain, niin sellaisela kannattaisi mieluummin yrittää kuin kuusiokololla. Kannattaa laittaa poljin ala-asentoon ja painaa jalalla sieltä avaimen varren päästä, jos ei käsivoimin avaudu, mutta ei kuusiokoloavaimella.

tvo
30.06.2010, 22.25
Juurikin näin, kaikkiin pointteihin. Tosin, kaikissa polkimissa ei ole paikkaa tuolle kiintoavaimelle, esimerkiksi omissa yksipuoleisissa lukkiksissani ei ole.

alli
30.06.2010, 23.02
Kiitos ystävät taas tsemppaamisesta ja avusta! Sain oikeanpuolimmaisen polkimen irti!! Tosin se piti kovaa kitinää eikä suinkaan lähtenyt noin sulavasti sormin kiertämällä kuin videon leidillä :). Saa nähdä, miten tuon vasemman kanssa käy.

Nyt jos joskus pääsen perille pyörineni, niin kierrän sen siis takaisin päinvastaisessa järjestyksessä. Mistä tiedän, että on hyvin paikallaan? Kun on niin jäykkä. Auttaako tavallinen vaseliini kierteiden väliin laitettuna seuraavaa irrotusta (joka siis olisi reilun viikon päästä). Nyt piti laittaa runsaasti CRC:tä tässä irroitusvaiheessa.

taxu_
30.06.2010, 23.23
Ja jotta valinta olisi helppo, voin suositella kumpiakin :) Simanot ehkä helpommat opetteluun.
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti fsol77m http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1428294#post1428294)

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Nakili http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1428302#post1428302)
Noi XT:n polkimet ...

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti kmw http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1428330#post1428330)
Mää kyl tykkäsin Wank bros...

Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti JackOja http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1428342#post1428342)
...

Juu kiitoksia vaan, en kyllä vieläkään tiedä kummat ois paremmat :D meni sillei aika tasan noi äänet ni vaikee päättää...ja mietin tässä just että oisko shimanon polkimet paremmat tälläselle kohta 16vuotiaalle neidille joka ei oo koskaan lukkopolkimia omistanu...ja mites noi kengät onko ne hyvät? ja kiitos kun jaksatte tällästä alottelijaaki auttaa.. ^^

taxu_
30.06.2010, 23.24
ja osaan melkein käyttää tätä lainaus hommaa....hmmm.. no harjotellaan :D
koittakaa kestäää..

Movember
30.06.2010, 23.36
Kyllä tavallinen vaseliini käy, mutta jos on kosteuden kestävää niin vielä parempi. Viikossa ne polkimet eivät yleensä juutu kovin tiukasti kiinni, joten on varmasti helpompaa.Saattaisi se CRC:kin riittää viikon päästä tulevalle ruuvailulle. Ole sitten vain tarkkana, että kumpikin poljin tulee oikeaan paikkaansa oikea oikealle ja vasen vasemmalle. Kun kierteissä on rasvaa ja jos kierteet ovat kunnossa, niin niiden pitäisi mennä helpommin paikalleen. Kun kiinni vääntäminen alkaa tuntua kohtuuttoman raskaalta, niin lopeta. Alussa on oltava tarkkana, että lähtevät oikeille jengoille. Jos ne ovat jatkuvasti kovin jäykät, niin on mahdollista, että kierteet ovat joskus vioittuneet, niiden kunnostus on sitten jo toinen juttu.

yypy
30.06.2010, 23.51
Polkimia ei myöskään saa vääntää apinan raivolla kiinni. Ihan kevyt kiristyskin riittää.

JackOja
01.07.2010, 08.25
Minun mielestäni tuo muistisääntö, että kumpikin avautuu vääntämällä taaksepäin l.takapyörään päin on hyvin havainnollinen....

Ellei väännä polkimen alapuolelta. Silloin tuolla säännöllä menee vain tiukempaan.

...oisko shimanon polkimet paremmat tälläselle kohta 16vuotiaalle neidille joka ei oo koskaan lukkopolkimia omistanu...ja mites noi kengät onko ne hyvät?

Molempi parempi, Shimanot aivan hyvät sulle kuin CB! Kengäthän on huippua!

alli
01.07.2010, 11.40
No huh. Vasen poljin ei irronut omin konstein. Lähihuollossakin sai kaveri tehdä hartiavoimin töitä ohuen avaimen kanssa, mutta irti lähti. Nyt on pyörä laatikossa palasina. Hankalaa oli kyllä ja saa nähdä ottavatko pakaasini koneeseen. Lähimatkailu kunniaan ;).

Heleää heinäkuuta kaikille!

taxu_
01.07.2010, 12.07
ehkä teen sitte sellasen ratkasun että ostan ne spessun kengät ja shimanon polkimet ja katon kuinka monesti oon maassa niiden kans :D mut hei harjotus tekee mestarin... aineki näin toivon :D
ja kiitos kaikille ketkä antoivat vähän suuntaa tän valinnan kanssa... :)

taxu_
01.07.2010, 12.23
Tosin vieläki epäilyttää, kun monet on puhunu että maastossa noi shimanon polkimet saattaa tukkeutua ja sitä ongelmaa ei olis noissa Crank Brothersin polkimissa, mutta taas toisaalta noi CB:t saa kuulma nostamalla irti ( mikä ei kannata) ja se sit vois olla maastossa huono jos se sattuukin lähtemään irti... :( niin siis onko teillä itellä kokemusta näistä polkimista? hintaluokka olis melkeimpä sama, joten tarvis nyt vaan päättää että kummat...ja nimenomaan ois kiva jos jokui listais hyviä ja huonoja puolia noista kummastaki vaikka oman kokemuksen perusteella...

MacGyver
01.07.2010, 12.40
CB:n polkimista et saa jalkaa nostamalla irti mitenkään, toisin kuin ainakin halvemman pään shimanoista. Niissä säätö piti kiristää tiukalle ettei ne irtoaisi, samalla niiden kiinnittäminen kuitenkin vaikeutui. CB:issä tuo lukittautuminen on äärimmäisen helppoa. Huonona tai hyvänä puolena voisi mainita sivuttaisliikkeen tunnottomuus, eli kun käännät jalkaa tarpeeksi poljin irtoaa, mitään pykälää tai muuta mihin voisi "nojata" ei ole eivätkä ne myöskään keskitä jalkaa (itse tykkään). CB:n klosseja saa olla vaihtamassa ahkerassa ajossa vähintään vuosittain, Shimanoissa kestänee paremmin. Itsellä on nuo EggBeater SL:t ja niitä ei tosiaan saa mitenkään tukkoon mudassa tai lumessa. Parasta tietenkin olisi jos pääsisi kokeilemaan molempia malleja, makuasioista kun on turha kiistellä.

Mc_Mursu
01.07.2010, 13.08
En muista kuulleeni yhtään tapausta, joissa SH polkimet olisi hajonnut, mutta CB:stä taas lukuisia. Uskaltaisin väittää SH polkimia kestävimmiksi. Omat on ainakin kestänyt hienosti, vaikka ovat paukkuneet kiviin ihan huolella.
SH menee tosiaan tukkoon ainakin lumesta. Muta ja lika on aina lähtenyt polkimista, kun pari kertaa kopauttaa jalkaa kiinni, mutta kengänpohjaan pakkautunut lumi ei sitten lähde millään.

CB:stä ei omia kokemuksia, mutta Shimanot ottaisin, jos ei ole tarkoitus polkea talvisin paljoa.

taxu_
02.07.2010, 12.59
elikkä periaatteessa olis parempi ottaa CB:n polkimet, koska on sitä talvellakin tullut ajeltua aikas paljonkin niin ne ei ainekaan menis tukkoon..pitää kysyä että antaako ne mulle vuoden takuun niihin että jos ne hajoaa :D sittehän tää ois tosi helppo päätös.. tosiaan saatan kuulostaa tyhmältä mutta mulle tää päätös on aika vaikea kun minkäänlaista kokemusta ei oo, eikä rahaakaan oo loputtomiin..mutta kiitos teille avusta, enköhän mä osaa päätöksen tehä viimeistään sitte liikkeessä kuhan ensin pistän myyjät koville.. :D

Hulk
02.07.2010, 14.43
Mitä työkaluja tarvitsen, että saan Shimanon fc m442 kammet ja keskiön pois? :seko: Ilmeisesti ainakin 8mm kuusiokolo avaimen että nuo kammet lähtee?

IncBuff
04.07.2010, 11.40
Mistä suomalaisesta kaupasta kannattaa kysellä Hayesin levareihin varaosia? Olin lähdössä lenkille ja huomasin, että takajarrun kahva on irti.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19998 eli tuollainen hakusessa.

fsol77m
04.07.2010, 12.27
Mistä suomalaisesta kaupasta kannattaa kysellä Hayesin levareihin varaosia? Olin lähdössä lenkille ja huomasin, että takajarrun kahva on irti.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19998 eli tuollainen hakusessa.

virallinen maahantuoja
Oy Duell Bike Center Ab
www.duell.fi
topi@duell.fi
tel. [358] 6 322 7500
fax. [358] 9 29056731

muualtakin voi löytyä osia esim foxcomp,r-tech,hi5bikes,best brakes jnejne
sopivan kokoinen pultti voi toimia korvikkeena sen aikaa...

lynxlynx
06.07.2010, 00.13
Mitä työkaluja tarvitsen, että saan Shimanon fc m442 kammet ja keskiön pois? :seko: Ilmeisesti ainakin 8mm kuusiokolo avaimen että nuo kammet lähtee?
Kampimalli ei sano mulle mitään, mutta joku ulosvetäjä lienee anyway tarpeen.

znood
06.07.2010, 07.16
Taitaa olla shimanon perus neliskantti kampisetti tuo m442. Tarvii semmosen perusmallisen ulosvetäjän että lähtee irti keskiöstä.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4939

SeWentwenty
08.07.2010, 07.10
Olen kuolannut Giantin jäykkis maastopyörää. Xtc sarjaa. Kumpikohan olisi minulle parempi koko 18"(M) vai 20(L)? Jalan sisämitta 87cm ja pituutta äijällä 182cm.

Irma
08.07.2010, 12.19
^Jos toikin kysyi koosta, niin minäkin. Nainen, 180 cm, jalan sisämitta 89 cm (äärimmäisen epätarkalla mittarilla tosin mitattu), minkä kokoinen runko?

Oikea kysymys oli, että tekeekö nykyaikaiset napadynamot ajosta raskaampaa? Semmoista fillaria kahtelin, jossa moinen ois, mutta kaveri väitti että raskasta on. (Olen itse ihan keltanokka.)

P.Alikka
08.07.2010, 12.58
^Oikea kysymys oli, että tekeekö nykyaikaiset napadynamot ajosta raskaampaa? Semmoista fillaria kahtelin, jossa moinen ois, mutta kaveri väitti että raskasta on. (Olen itse ihan keltanokka.)

Tekee, mutta riippuu itsestäsi/navasta onko sillä väliä. -> jätä kahtelu/kyselyt ja mene polkemaan sitä fillaria.;)

taxu_
09.07.2010, 19.46
Onko kenelläkään kokemusta tälläsestä repusta maasto/maantieajossa ? http://www.retkiaitta.fi/product/323/vaude-bike-alpin-air-305
Kun olis tarkotus jonkun moinen reppu hommata ihan yksinomaan pyöräilyyn..niin millastakohan sitä kannattais lähteä kattomaan, että onko toi ihan yhtä tyhjän kanssa? :D

Musashi
09.07.2010, 20.24
Xenon vai Sora Bianchiin? Ja miksi? Vaikea noista sanoa kun ovat molemmat jotenkin muovisen oloisia. Näillä olis kuitenkin varmaan mentävä kun tonnilla pitäis selvitä maantiefillarin hankinnasta.

mutanaama
09.07.2010, 20.44
Onko kenelläkään kokemusta tälläsestä repusta maasto/maantieajossa ? http://www.retkiaitta.fi/product/323/vaude-bike-alpin-air-305
Kun olis tarkotus jonkun moinen reppu hommata ihan yksinomaan pyöräilyyn..niin millastakohan sitä kannattais lähteä kattomaan, että onko toi ihan yhtä tyhjän kanssa? :D

Ei vaikuta ollenkaan huonolta, itellä ollut muutama vastaavanlainen Deuteri ja on mukavan viileä verrattuna pehmustevirityksiin. Tosta ei tosin selviä, että onko siinä tilaa juomapussille.

-kft-
09.07.2010, 22.06
Xenon vai Sora Bianchiin? Ja miksi? Vaikea noista sanoa kun ovat molemmat jotenkin muovisen oloisia. Näillä olis kuitenkin varmaan mentävä kun tonnilla pitäis selvitä maantiefillarin hankinnasta.

Itsellä kokemusta vain Sorasta -ja juurikin Bianchissa. Viisi vuotta ajoa ja takapakan vaihtojen lisäksi vain pieniä säätöjä tarvinnut tehdä, tuntuu siis kestävän ja toimivan.
Täältä siis ääni Soralle.